Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Željko Ražnatović Arkan

2011.01.15. 08:00 MTi


2000. január 15-e: Belgrád még a juliánus-naptár szerinti újév-várás fáradalmait piheni. 17 óra tájban az illusztris Intercontinental szállodában lövöldözés tör ki. Merényletről van szó, melyben a helyszínen életét veszti egy személy, az elszenvedett sebesülések következtében pedig hamarosan elhunyt Dragan Garić, a szövetségi – ne feledjük: ekkor még a Szerbiából és Montenegróból álló, úgynevezett Kis-Jugoszláviában vagyunk! – belügyminisztérium munkatársa, és – három golyóval a fejében – az Arkan néven ismert Željko Ražnatović, belgrádi cukrászdatulajdonos.


A cukrászmesterek munkaköri leírásában ritkán szerepelnek olyan feladatok, amelyek miatt
később esetleg erőszakos halált halhatnak, ezért érdemes megvizsgálnunk: ki is volt valójában ez a Željko Ražnatović?

A kis Željko jugoszláv állampolgárként, 1952-ben Brežicében (ma: Szlovénia) látta meg a napvilágot, ahol apja – Veljko Ražnatović – a Jugoszláv Néphadsereg légieréjének ezredeseként szolgálta a szocialista hazát. 

A Ražnatović-házaspár négy gyermeke közül (egyedüli fiúként) Željko az apa kedvencének számított, ezért kamaszkori csínytevései fölött rendre szemet hunytak. A szülők hamarosan elváltak, de az apa aurája még sokáig jótékonyan borult a tékozló fiúra... (Ne felejtsük el,
hogy a többi szocialista országhoz hasonlóan, az egypártrendszerű Jugoszláviában is voltak az egyenlőknél is egyenlőbbek: elsősorban a párttagok, de a rendőrség és hadsereg tisztjei – különösen a főtisztek – még ezen belül is külön kasztot képeztek, akikre a törvények nem voltak érvényesek...)

Bűnözői pályafutását suhancként kezdi: klasszikus módon, sétáló hölgyek kezéből tép ki retikülöket. 1969-ben bukik le először: három évre bevarrják a fiatalkorúak börtönébe, ahol az ifjú bűnöző sajátos „főiskolai” képzésen esik át. Szabadulását követően testben és lélekben megedződve, zsebében a jugoszláv világútlevéllel külföldre távozott szerencsét próbálni.

Emlékeztetőül: az 1960-as évek vége, az 1970-es évek eleje az az időszak, amikor a titói rezsim a határok megnyitásával, továbbá az utazási lehetőségek liberalizálásával próbálta stabilizálni a szocialista rendszer nyikorgó gépezetét: külföldre távozhattak a gazdasági emigránsok, de a bűnözők előtt is megnyílt az út; ha akartak, mehettek a Nyugat nyakára…

A keménykötésű, fürge és ravasz Ražnatović jól feltalálta magát: Európa-szerte ékszerüzletek és bankfiókok bánták találékonyságát, rámenősségét. Rablásai során kokettált a romantikával is: ezt bizonyítja, hogy Svédországban a „rózsás rabló”  nevet kapta – a rablások során egy-egy szál piros rózsát hagyott a pénztáros hölgynek...  Előszeretettel használt hamis útleveleket, több személyazonosságot kreálva magának. Ebben az időben használt például egy török utazási okmányt is, amelyből az Arkan név ráragad, és amely aztán végigkísérte egész életében.

1975-ben Belgiumban tűnik fel, ahol egy rablás során elfogják. A belga bíróság tíz év szabadságvesztésre ítéli. Négy évet leül, majd gondol egyet és megszökik. A közeli Hollandiában folyatja pályafutását. Itt is elfogják: hét évet kap, de kilenc hónap után
– találjátok ki! – ismét megszökik. 1981-ben Frankfurtban (hát persze, hogy am Main!) egy ékszerüzlet rablása során megsebesül, de a börtönkórházból megszökve hazatér Jugoszláviába – gyógykezelésre. A svájci rendőrségnek 1983 februárjába sikerül őrizetbe vennie, de két hónap után innen is megszökik.

1983 novemberében olyan esemény játszódik le Belgrádban, amely megpecsételi Arkan további sorsát: a belgrádi rendőrség – egy Zágrábban elkövetett bankrablással kapcsolatban – megpróbálja őrizetbe venni. Az akció során lövöldözés tört ki, melynek során Arkan megsebesít két rendőrt. Elfogják, de a vizsgálati fogságból 48 óra múlva szabadon engedik mondván, hogy félreértés történt, hiszen a szövetségi belügyminisztérium munkatársáról van szó.

Mi is történt valójában? Id. Ražnatović belátván, hogy fia eltévelyedett, megkérte országos cimboráját, Stane Dolancot – aki akkor törénetesen jugoszláv belügyminiszter –, hogy egyengesse már a „gyerek” útját. Dolanc látott benne fantáziát, hogy a „tehetséges” ifjú adottságait az Államvédelmi Szolgálatnál (Državna Bezbednost), az ellenséges emigráció elleni harcban kamatoztassa.

Hogy ezek után Arkan pontosan milyen munkát végzett a Szolgálat számára, azt a mai napig jótékony homály fedi…

De az együttműködést bizonyítja a következő story is: 1984 januárjában Göteborg külvárosában a svéd rendőrség megállít egy gyanús autót, négy utassal. Az egyik utas – akit Arkanként azonosítanak – lövöldözni kezd, néhány rendőr megsebesül, a gyanúsítottak olajra lépnek. Néhány nappal később – svéd elfogatóparancs alapján – a német rendőrség letartóztatja, de a jugoszláv hatóságok közbelépésére hamarosan szabadon engedik.

Ezt követően Arkan „lenyugszik”: cukrászdát nyit Belgrádban, amelyben – a törzsvendégek szerint – a baklava különösen finom volt.  Érdeklődést mutat a sport iránt is, hamarosan a Crvena Zvezda fociklub szurkolóinak, a hírhedt Delijáknak lesz a vezére.

Persze, a „szolgálati” vonal is megmaradt, amit szorgalmasan ápolt.

1990-ben gyökeres változások következtek be Jugoszláviában: valamennyi tagköztársaságban többpárti választásokat tartottak, amelyeken rendre a nacionalista pártok arattak győzelmet,
s a Jugoszláv Kommunista Szövetség (Savez Komunista Jugoslavije) 45 éves egyeduralma megtört. Ezzel megroggyant a szocialista állam egyik fontos tartópillére; a föderáció egyedüli letéteményese immáron a hadsereg – a Jugoszláv Néphadsereg (Jugoslovenska Narodna Armija) maradt, melynek tisztikarában erős szerb dominancia valósult meg.   Mindez előrevetítette Jugoszlávia közeli felbomlásának valószínűségét.  

A demokrácia „beütése” a délszláv térségbe kedvezett az Arkan-féle kétes egzisztenciájú embereknek önazonosságuk megvalósításában. „Hősünk” a szerb belügy hathatós segítségével – ami fegyverzet, katonai felszerelés, kiképzők és kiképzőtáborok rendelkezésre bocsátásában nyilvánult meg – megkezdi a Szerb Önkéntes Gárda (Српска добровољачка гарда) szervezését. Az állomány jelentős részét az ultrák soraiból,
más hányadát pedig az alvilági körökből, sőt: egyenesen a börtönökből toborozza. Ennek következtében a kiképzés, és az alakulatban uralkodó fegyelem is brutális volt. Arkan – aki egyébként antialkoholista volt, és nem dohányzott – például nem engedélyezett emberei számára egyetlen csepp alkoholt sem.    

Szerbia legfelsőbb politikai vezetésében – a Vožddal az élen – felismerték, hogy a „Nagy-Szebia” fedőnevű projekt megvalósításához hamarosan égető szükség lesz egy ilyen katonai szervezetre. A kitűzött cél alapvetően a Virovitica-Karlovac-Karlobag nyugati szerb határok megvalósítása volt.

Arkan 1990 novemberében sajátos incidensbe került. Egy felderítőút végén társaival Kninből – ahol majd a szakadár horvátországi szerbek 1991-ben kikiáltják a Krajinai Szerb Köztársaságot (Република Српска Крајина) – Belgrád felé autóztak. Dvor na Uni településen – természetesen állig felfegyverkezve – gyanútlanul a horvát rendőrség karjaiba futottak. Željko – rá nem jellemző módon – meglehetősen nyugodtan és hidegvérűen viseli sorsát: nem tanúsít semmiféle ellenállást. Letartóztatják, majd Zágrábba szállítják őket, ahol az ügyészség a törvényes horvát jogrend elleni lázadással, valamint a horvát állam elleni fegyveres felkelés előkészítésével vádolja meg. A zágrábi bíróság 1991 április végén hirdetett elsőfokú ítéletet, és – mivel a büntetésül kirótt szabadságvesztés nem haladta meg az öt évet – szabadlábra helyezte Arkant…

Talán mondanom sem kell: Belgrádból repülőgépet küldtek érte, ily módon Arkan búcsút inthetett a horvát fővárosnak! Belgrádban – ahol 1991. március 9-én tömeges, utcai összetűzésekbe torkoló tüntetések törtek ki Milošević hatalmának megdöntésére, sikertelenül – már nagyon várták! Valójában Arkan sorsáról – akár csak Bosznia felosztásáról is – egy Tuđman-Milošević eszmecserén döntöttek…

A Szerb Önkéntes Gárda alakulatai – Arkan „Tigrisei” – 1991 nyarán megjelentek Kelet-Szlavóniában, majd Baranyában és Nyugat-Szlavóniában is. Megelőzi őket félelmetes hírük, miszerint válogatás nélkül gyilkolnak és rabolnak – ez „megelőlegezte” számukra több település harc nélküli elfoglalását, hiszen senki sem volt bolond bevárni őket. A gazdag horvátországi falvak kirablását „ipari” méretűre fejlesztették: a belgrádi bolhapiacot elárasztották rabolt technikai cuccal, a vendéglőkben finom – természetesen ugyancsak rabolt – horvátországi borokat mértek.

Rövid pihenő után Arkan a Gárdát – amelynek állománya soha nem haladta meg a néhány száz főt – a boszniai határ közelébe telepíti át.

1992 áprilisában Bosznia-Hercegovinában is kitört a polgárháború. A boszniai szerbeket támogatva Arkan útja Zvornikon, Bijeljinán keresztül át Brčkóig vezet.  Valamennyi településen ugyanaz a forgatókönyv: a bosnyák és/vagy horvát polgári lakosság egy részének lemészárlása, a maradék bosnyák és/vagy horvát lakosság elüldözése, az üresen maradt lakások, intézmények módszeres
kirablása, a hatalom átadása a Karadžić-féle nacionalista-soviniszta Szerb Demokrata Párt helyi szervezetének – aztán nyomás tovább!

A boszniai akciói
során a Gárda különösen a bankok, posták és rendőrállomások „felszabadítására” összpontosított: előszeretettel gyűjtötték össze – „valamire még jó lesz” alapon – a kitöltetlen, biankó szolgálati-rendőr igazolványokat, személyi igazolványokat, útleveleket, fegyverviselési és vezetői engedélyeket, csekkönyveket és hitelkártyákat. Arkan az „elnyomott” szerbek felszabadítójának szerepében tetszeleg és lubickol a népszerűségben: teátrálisan pusziszkodik a boszniai szerbek „nagyasszonyával”, közben gárdistái muszlim civileket gyilkolnak halomra.

A boszniai „hadjáratot” követően Erdődre (ma: Erdut, Horvátország) helyezték át a Gárda központját és
kiképzőtáborát. A „Tigriseket” hivatalosan 1995-ben, a délszláv háborúkat lezáró daytoni egyezmény aláírását követően oszlatták fel.

Közben Arkan a politikában is szerencsét próbál: független jelöltjeként 1992-ben bejut a szerbiai
képviselőházba, de ott nem izgágáskodik: szigorúan a hatalmon lévő Milošević-féle Szerbiai Szocialista Párt (Социјалистичка партија Србије) szekerét tolja. A politika megtetszik neki, ezért 1993 őszén pártot alapít magának: a Szerb Egységpártot (Странка српског јединства), és nagyszabású választási kampányba kezd – de a választásokon elbukik, és nem jut be a parlamentbe. 

Mítingjein rendre feltűnik későbbi neje – Svetlana Veličković énekesnő –, a nemzet Ceca néven ismert csalogánya, a szerbiai/balkáni turbófolk koronázatlan királynője. A lagzit, szó szerint nagy csinadrattával, 1995 februárjában tartották meg.

1993-tól Arkan emberei megjelennek Koszovóban is, ahol a cigaretta- és üzemanyag-csempészetben, valamint a valuta-üzérkedésben szereztek jelentős részesedést főnökük számára. Az ügyletek látszólagos legalizálása céljából Arkan cége pékségeket nyit Koszovó-szerte, és a Priština (ma: Prishtina, Koszovó fővárosa)
focicsapatát patronálja. A csapat – csodák csodájára – mindössze egyetlen szezon alatt feljut az akkori kis-jugoszláv NB I-be… Mondhatnánk: kis pénz, kis foci – nagy pénz, nagy foci!

Amikor a koszovói albánok kirobbantották a fegyveres felkelést, fokozatosan visszavonta érdekeltségeit. A „Tigrisek” – egységes alakulatként – nem is vettek részt a koszovói háborúban. 

Belgrádban is jól ment az üzlet: a cigi, a benzin és a valuta pörgette a tőkét – a rendőrök meg a fináncok pedig semmit (hangsúlyozom: semmit!) sem tehettek ellene. Tisztázzuk le: olyan nagyon nem is akartak, hiszen mindenkinek és mindennek megvolt az ára – az életét pedig mindenki féltette. Egy ősi szerb közmondás szerint: čist račun, duga ljubav, vagyis "tiszta számla, hosszú szerelem" (magyarul is van valami hasonló: a hosszú barátság titka a szoros elszámolás). Mindenki értse, ahogy
akarja. A konkurencia – a belgrádi nehézfiúk – pedig valahogy sorra elbuktak: váratlan baleset, vagy váratlan betegség végzett velük, amit az orvostudomány ólommérgezésként diagnosztizált…

És persze itt is vett magának egy fociklubot, az FK Obilićet. Ez a csapat egyébként a rigómezei csata hőséről, Miloš Obilićről kapta nevét, aki megölte I. Murád szultánt.

Nos, régi igazság, hogy senki gyertyája nem éghet hajnalig – és ez vonatkozott Arkanra is. A sötét felhők már ott tornyosultak a szépen kiépített
alvilági birodalom és annak főnöke felett, és ezt ő maga is érezte. Egyrészt a Hágai Nemzetközi Törvényszék mutatott élénk érdeklődést személye iránt (amit elfogatóparancs formájában nyomatékosított), másrészt immáron a honi bűnözői és/vagy politikai körök is terhesnek ítélték személyét. A Szolgálatnál bekövetkező személyi változások sem kedveztek neki: elvesztette patrónusait, akik háborús tevékenységének fő megrendelői voltak. Megvolt a lehetősége, hogy felszámolja szerbiai érdekeltségeit: pénzzé tegye, amit lehet és angolosan egy baráti országba – Oroszország, Fehéroroszország jöhetett számításba – települjön át. De nem ezt választotta; bizonyára nem szerette a hosszú teleket…

Egyes források szerint 1999 nyarán – közvetlenül a Kis-Jugoszlávia elleni NATO-bombázás befejezését követően – ügyvédje útján kapcsolatba lépett a legfőbb belga ügyésszel. Belgiumban egyébként elfogatóparancs volt ellene kibocsátva. Vélelmezhetően Hága irányába keresett kapcsolat, és a szerb politikai és katonai vezetőséget terhelő információkért büntetlenséget kért, kérhetett cserébe. Ez az üzlet – pechjére – nem köttetett meg.

Ezt már nem nézhették tétlenül ellenségei: Heckler által veszett el, ki Hecklert ragadott – valójában egy CZ 99-essel oltották ki az életét.

A merénylők négyen voltak. Az eset pikantériája, hogy a közvetlen végrehajtó – Dobroslav Gavrić – egy rendőr volt, a belgrádi rendőrdandár beosztottja. A merénylet során Arkan testőre súlyosan megsebesítette Gavrićot, de tettestársai kimenekítették, és néhány nappal később Loznicán tartóztatták le.

Ražnatović gyilkosainak pere kilenc évig tartott: az elsőrendű vádlottat – Gavrićot – távollétében 35 évre ítélték, mivel 2006-óta szökésben van. Hogy kik voltak Arkan gyilkosságának megrendelői, talán sohasem derül ki. A belgrádi napilapokban csak néhány napos késéssel jelentek meg a hatalmas, egészoldalas gyászjelentések. A belgrádi alvilág így üzent: ideje volt már, hogy elmenj!
Halálának pillanatáig Arkan (48 évesen) a belgrádi/szerbiai alvilág koronázatlan császára volt, legalább három világnyelvet beszélt folyékonyan, minimum tíz évet töltött börtönben, és kilenc gyermek apja volt. Nos, hogy ki volt ő valójában: bűnöző, az Államvédelmi Szolgálat munkatársa, háborús hős és/vagy háborús bűnös, esetleg valóban cukrászmester? Döntsétek el ti!

229 komment

Címkék: szerb terror életrajz titkosszolgálat balkán háborús bűnös helyi háborúk kémek és hírszerzők háborús bűn híres bűnözők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.15. 09:13:58

Nagyon érdekes poszt, bár a szerb nevek kiolvasásával mindig gondban vagyok. Ritka undorító egy csóka lehetett ez az Arkan. Sztem ez most a híres bűnözők sorozat része.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.15. 09:21:39

@Gloria Mundi:

Jól látod: Arkan kapitány személye és pályafutása az iskolapéldája annak, hogyan ötvöződik az agyonlövendő háborús bűnös a felkötnivaló köztörvényes bűnözővel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.15. 09:24:50

@Gloria Mundi:

A szerb nevek kiolvasása pedig nem boszorkányság még egy latinosnak sem :-)

ć = ty
č = cs
š = s
ž = zs

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.01.15. 11:02:32

@tiboru: szerintem az kavarja, meg, hogy a luzitánok a cé _alá_ tesznek mellékjelet, a szerbek meg fölé :)

amúgy meg drága arkan barátunk vélhetően a cirillt részesítette volna előnyben.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.01.15. 11:03:18

@tiboru: a sorsában is ötvöződött, mert agyonlőtt köztörvényes bűnöző lett belőle :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.01.15. 11:05:17

karadzsicsról (különösen a bujkálós évek sztorijai lennének érdekesek...) meg milóról is lehet posztot kérni? hol kell bedobni a százast az automatába?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.15. 11:05:47

@tiboru: Köszi, gyakorolni fogom :) Te még szerbül is tudsz? Vagy csak a kiejtés megy?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.15. 11:10:09

@milliliteratura: Őszintén szólva, hol csével, hol tyével hallom a ć-s neveket, nem tudtam, melyik a jó. De a portugálok ebben verhetetlenek, náluk ez ká, és kész. Elég gyakori, h szerb focisták rúgják a bőrt odaát. Nemtom, miért nem kérdezik meg őket, h hogy kell ejteni a nevedet, haver ... Nem, mintha a magyar neveket ki tudnák ejteni. Olykor képtelen voltam rájönni a kiejtésük alapján, h mi az eredeti változat.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.15. 11:18:19

@Gloria Mundi:

Egyes kisebb piaci üzleti tranzakciók lebonyolításához szükséges alapszókincsem megvan:

koliko koszta, szto komada, jos jedno, cigareta, bez problema, szkup, jeftin, pazi POLICIJA!!!!

:-)

Omár mollah 2011.01.15. 11:30:07

Nagyon jó cikk, gratula! Élvezet volt olvasni. Arkan a gazemberség mintapéldánya. Özv. Razsnatovicsnét viszont sunáznám :)
Amúgy szívesen olvasnék az ellenoldal szemétládáiról ... mondjuk Hasim Tacsi? De bárki jó!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.15. 11:51:57

Hétpróbás gazember volt, egy könnycseppet sem hullajtok érte. Fájdalmas, hogy egyes nemzetek képesek ilyen szemétládákat nemzeti hősként kezelni.

Egyébként a felmerült bennem, hogy a nő vajon önként ment hozzá? A kilenc gyerek az hány nőtől jött össze? :)

Egyébként a másik ami nekem kicsit fura, hogy hogyan szökött meg állandóan, ha balfasz módon annyiszor lebukott...?

Nebameg 2011.01.15. 12:11:18

Jó kis poszt volt! Ki gondolná, h a cukrászok között, ilyen kemény a konkurrenciaharc

MTi 2011.01.15. 12:26:04

@tiboru: bizonyára Arakn is a felsorolt szókinccsel kezdte az emlegetett világnyelveket :) később persze áttért az irodalmi nyelvre
@molnibalage: a nő önként, és szószerint dalolva :) később Ceca ellen is emeltek vádiratot különböző törvénytelen ügyletek miatt - hiszen a "birodalom" romjait azért igazgatni kellett.
A 9 gyerek 3-4 asszonytól jött össze, az biztos, hogy Ceca kettőt szült.

Hullafotós 2011.01.15. 12:32:32

Az ő csapatai ilyesztgették a mieinket a határszélen? Rémlik vmi beszámoló anno, hogyan mutatták meg háromszoros túlerejüket a hazai járőrnek, amely higgadtan inkább továbbállt, mintsem kilátástalan ballisztikai szumóba keveredjenek a veszíteni való nélküli kommandóval.

MTi-t kupic díjra való felminősítést valószínűsítő megfigyelőlistára tettem.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.15. 12:41:31

@tiboru: Most már csak a fordítás kéne, bár pár szót megértettem :)

@molnibalage: Én se értem, hogy lehet egy ilyenhez hozzámenni, meg gyereket szülni neki, hát, gyomor meg egyéb kell hozzá ... De az ilyeneknek mindig sok nőjük van. És a fogamzásgátlást se nagyon szeretik a jelek szerint ...

SchA · http://katpol.blog.hu 2011.01.15. 12:42:45

Arkanovi Tigrovi
www.youtube.com/watch?v=PYqRyS1F_YM

Amúgy valóban túl van kissé sztárolva.
Nem tudok olyan esetről, amikor ő és tigrisei érdemi harcra képes ellenséget győztek volna le a balkáni harcokban. Civilek ellen automata fegyverekkel könnyű keménykedni.

MTi 2011.01.15. 12:44:38

@Hullafotós: köszönöm a jelölést!
Úgy gondolom, hogy az Örökös Aranykupica Díj tiboru mestert illeti, lévén hogy ezt a kiválló blogot ő hívta életre és mivel hétről-hétre gyönyörűbbnél gyönyörűbb posztokkal kápráztatja el a nagyérdeműt! A többiek csak másodhegedűsök lehetnek!

Kullancs1983 2011.01.15. 12:50:31

@molnibalage: Nem csak hogy önként ment hozzá, de szeretett férjura halála után az "üzlet" egyes részeit is ő vitte tovább.
Ja, a korabeli balkáni zenei stílus alfája és omegája:
www.youtube.com/watch?v=76YIikXgP6s
(Hátha egyesek nem yudják mi is az a turbofolk..:D)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.15. 12:54:10

@MTi:

Az érdem minimum közös ZigZag aa-val, no és az időközben csatlakozott szerzőkre, szerkesztőkre is büszkék vagyunk ám!

MTi 2011.01.15. 13:03:34

@Kullancs1983: Arkan és a művésznő néhány közös pillanata:
www.youtube.com/watch?v=U2wii6FZ5zc
szerintem azért boldogok voltak.

teddybear01 2011.01.15. 13:42:27

@Gloria Mundi: Nézd, a tapasztalatok alapján a nők egyrésze egy óriáspolip szívósságával tapad az ilyen gazemberekre. Őket jellemzi.

Kullancs1983 2011.01.15. 14:14:43

@MTi: No igen, van az a pénz. A képeket elnézve a "művésznő" plasztikai sebésze is szépen keresett..:D

@SchA: Csak a bevezető és a zenei aláfestés a tigriseké, a többit már másik egységtől nyúlták (bár átfedés azért akad): en.wikipedia.org/wiki/Special_Operations_Unit

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 14:25:17

Ajánlott irodalom:

Christopher S. Stewart: Hunting the Tiger - The Fast Life and Violent Death of the Balkans' Most Dangerous Man, St Martin's Press, 2008, ISBN-13: 978-0-31235606-4

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 14:33:28

Itt egy link a Hotel Intercontinental Beograd szállodához:
www.continentalhotelbeograd.com/recepcija-i-lobi.93.html
www.continentalhotelbeograd.com/upload/images/content_images/lobi_recepcija_318.jpg
A lobby azóta kissé megújult, a lövöldözéskor sokkal inkább boxos képet mutatott...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 14:42:48

Tudomásom szerint Arkan konkrétan jugoszláv ellenzékieket likvidált Nyugat-Európában DB zászló alatt, mint problémamegoldási szakértő.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.15. 14:47:51

@Zig Zag:

Ezek szerint az Intercontinental szállodalánc megvonta tőlük a névhasználati jogot, s mára maradt sima Continental...

MTi 2011.01.15. 14:59:21

@Zig Zag: pontosabban: a DB által "ellenséges emigrációnak" minősített ellenzékieket - a komancs Yu esetében a paletta meglehetősen széles volt

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 15:02:04

@tiboru: Gyanaxom igazad lehet. Mindenesetre voltam a szállodában. Érdekes hely.

@MTi: Igen, nagyjából én is így gondolom.

MTi 2011.01.15. 15:05:04

@Zig Zag: erről jut eszembe a vicc, mikor a bosnyák Mújót megkédezték, hogy olvasta-e Andrićtól a Híd a Drinán-t?
- Mi az, hogy olvastam - járkáltam rajta...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 15:07:12

Ha már itt tartunk, Ceca tovább él és virul. A házukat is láttam. Nem lehet eltéveszteni azt az erődöt Belgrád Dedinje városrészében van.
www.google.com/maps?layer=c&photoid=pg-_dmwG-qd142y5IzKBv4I8A&hl=en_US

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 15:09:48

@MTi: Hazo és Mujo utaznak a vonaton.
- Nézd Hazo, látod azt a rétet ott a domboldalon? Na ott vesztettem el a szüzességem.
- Tényleg ott?
- Igen, és képzeld az anyja is ott volt?
- Na ne viccelj! És mit szólt hozzá?
- Azt mondta: beeee!

RoFä 2011.01.15. 15:31:09

@tiboru:

Mehehe, mostanaban a fel eletemet abban a szalloban toltom, ahol Arkant hidegre tettek.

Egyebkent nem menjetek oda, ha tehetitek, mert nagyon szar hotel. A nevmegvonas (Inter le, Contintental marad) nagyon nem veletlen. Hivatalosan licnszdij nem fizetese miatt, valojaban azonban a kovetkezo okokra gondolnek:

- "5 csillagos" szalloban a mosdok az epites eve ota valtozatlanok, kriminalis allapotban: ronda, csopog a zuhany
- Szobamba belepve vastag porreteg fogad random helyeken
- Paplan helyett randa, barna, szoros es szuros pokroc, persze ket lepedovel hogy ne legyen spanyolcsizma az alvas.
- Minibar ures, es 5 napig elfelejtik feltolteni
- Szemelyzet segitokeszsege a kritikan aluli es a jofej, kedves kozott random valtozik
- Folyoson valaki othhagyott 2 kolasuveget es nehany poharat valamint hasznalt papirzsebkendot, ezt 2 napig nem takaritottak el. Nyilvan senkinek nem tartozott a hataskorebe, a maid jurisdiction csak a szobakra terjed ki.
- A folyosokon levo cipopucolo gepek evtizesek ota nem mukodokepesek, ennek ellenere nem tavolitjak el

Szenzaciosan vicces hely, ha tizedekkora lenne akkor szerintem siman Fawlty Towers.

RoFä 2011.01.15. 15:35:13

@tiboru: Nagyon fosok barkivel szoba hozni barmilyen haborus temat itt.

Ahogy Arkan sok szerbnek ma is hazafi es peldakep, ugyanugy eleg keresett szuvenir itt Zagrabban az Ante Gotovina-s polo.

Egyszeruen nem merek kerdezni se neha...

RoFä 2011.01.15. 15:37:59

@tiboru: a legfontosabbakat kihagytad:

bocu crvno vino, molim. Isto dupli whisky i dupla lozovača rakija, bez leda.

:))

(Nyelvtan vsz. helytelen, de mindig megertik.)

Kullancs1983 2011.01.15. 15:48:43

@RoFä: www.youtube.com/watch?v=t-5C1vWzAnc

Amúgy Gotovina szemtől-szembe simán leverte volna Arkant. Kár hogy azt a meccset nem úgy játszották...

RoFä 2011.01.15. 16:06:23

@Kullancs1983: Azert ezt a dalt sem kell KESZPENZNEK venni :wink :wink :)))

Kullancs1983 2011.01.15. 16:10:57

@RoFä: Nono! Ezt akár félre is lehetne érteni, ugyanis bizonyos körökben nagy népszerűségnek örvend egy másik Ante is arrafelé..;)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.01.15. 16:12:39

@Gloria Mundi: az kavar be, hogy a horvát máshogy ejti mint a szerb.

RoFä 2011.01.15. 16:16:45

@Kullancs1983: Na igen, o sokkal nagyobb palyas gazember volt, hozza kepest Ante Cash egy kifejezetten tiszta tekintetu kiscserkesz.

RoFä 2011.01.15. 16:23:29

@milliliteratura: Ugyan ezt a nezetemet itt ritkan hangoztatom, de a ket nyelv kozotti esszencialis kulonbseg kb annyi hogy

bok <-> ciao
dobar tek <-> prijatno
:)))
+ komolyra forditva
mješano <-> mešano

(gy.k. ez az utobbi, a jat-kezeles az egyik tenyleg lenyeges elteres. Van meg mas is, de a standard szerb es a standard horvat pont sokkal jobban hasonlit egymasra, mint a horvat mondjuk egy durvabb dalmat szigeti dialektusra, amibol a kajkavski zagrabi ember kis tulzassal egy budos mukkot nem ert meg.)

A masik hogy vicces modon a horvat sokkal "nacionalistabb" nyelv lett, direkt probalnak "osi horvat" szavakat hasznalni es hivatalosan kerulni nem csak az anglicizmusokat, de meg a franya latint is.

Ennek kovetkezmenyekent a honapok nevet vagy a repuloteret elobb erted meg ciril betus szerbbol, mint latin betus horvatbol...

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.15. 16:27:19

@RoFä: Ez a nyelvvel való trükközés politikai indokból jaj, de ismerős. Olyan komikus, sztem ... A szavakat mér nem fordítjátok le, irgumburgum, noha biztos én vagyok az egyetlen, aki nem érti, mert még sose nyaraltam Horvátországban? :P

Kullancs1983 2011.01.15. 16:32:47

@Gloria Mundi: Én se. Viszont kétszer voltam CrnaGorában (akkor még Jugoszlávia), ott is kb. a horvát tájszólás megy.

RoFä 2011.01.15. 16:42:46

@Gloria Mundi: Nem tudom hogy trukkozes-e. Pld a honapnevek valoban letezo, osi szlav (horvat, illir stb) szavak, pld a marcius az Ozujak. Magyarban is volt ilyen azt hiszem, a mezogazdasagi munkakkal fugg ossze, regi kalendariumokban lehet talalkozni vele, de nem vagyok nyelvesz...

A bok az hotvatul hello, a szerbek ciao-znak, ami kifejezetten azert vicces nekem, mert egyebkent a horvat pizzafogyasztas valoszinu veri egy-ket elmaradottabb olasz tartomanyet.

dobar tek = jo etvagyat, a szerbek prijatno-t mondanak ami kb. egeszsegedre, szo szerint valami kellemest vagy hasonlot jelenthet.

A jat meg oroszbol ismeros lehet ha tanultal, a jeri avagy lagyjel. A horvatok mondjak, a szerbek elnyelik. Ez egy eleg fontos kulonbseg a kulonbozo szlav nyelvek kozott, hogy az oszlav jat hogyan hasonul.

A horvatnak harom alapdialektusa van, štokavski, čakavski, kajkavski. Ismet csak vicces modon a nevuk abbol jon, hogy hol hogyan mondjak azt, hogy MI????? Ebbol a štokavski kb = standard horvat, bosnyak es szerb. A kajkavski meg a szlovenhez all kozelebb, bar horvat.

Ehhez kapcsolodik a legfontosabb horvat (es bosnyak es szerb) kifejezes. Pa sto = Na es? :)))

Summa summarum: megertik egymast ok minden problema nelkul, es barmilyen tragikus izmozas folyik, gyakorlatilag egy entitas. Ezer szallal ossze vannak kotve. Es a Mujo vicceket mindenhol ertik... A masik obligat poen Szlovenia mereten viccelodni, ezzel orakig el lehet szorakozni, magam is uzom. Ahogy a Szloveniaban elo bosnyakok szaman is...

Vegul egy fiktiv hirdetes a Bosnyak Turizmus Rt.-tol:

"Come to holiday in Bosnia! Your car is already here."

RoFä 2011.01.15. 16:45:16

@Kullancs1983: A crnagoracok olyan szerbek, akik meg a sima szerbeknel is magasabbak. Kiveve, ha albanok.

Ezt persze szinten nem ajanlott hangoztatni mondjuk egy sulyosabb ulcinji kocsmaban :D :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.15. 18:00:19

@RoFä: Kiváltképp azért, mert Ulcinjban csak a rendőr crnagorác...

MTi 2011.01.15. 18:09:05

@Zig Zag: Ja, mint Csíkszeredán is csak az román :)

RoFä 2011.01.15. 18:34:12

@Zig Zag: Hat par eve meg olyan 70-30 lehetett, de mittudomen mi a helyzet most. Lehet hogy legurulok majd nyaron, kedvelem az ilyen turbobalkan helyeket.

Amugy nagyon kivancsi leszek, mi sul ki a fekete hegyek orszagabol. A szajhagyomany a crnagorac munkakedvet valahova a dalmat ala sorolja, ami pedig irto nagy szo. Aztan lehet hogy ez is csak olyan rosszindulatu legenda :))

lojzi1 2011.01.15. 18:43:28

@Kullancs1983: én meg nyáron voltam Podgoricában munka ügyben és kérdezetem milyen nyelven vannak a folyosón a feliratok. Azt mondta az ott dolgozó egyébként macedón hölgy, hogy ez montenegrói nyelv, és hogy nehogy szerbnek/horvátnak nevezzem, mert nagyon igyekszenek másnak lenni, és mindenféle új helyesírási szabályt hoznak hogy mások legyenek. A macedón viszont teljesen más nyelv, ő úgy érti meg magát velük tökéletesen, hogy az ex-Jugoszláviában kötelező volt szerbül tanulnia. Ja, és a SAP-ot horvát nyelven telepítették.

tudi 2011.01.15. 19:03:33

Jó írás, erről az elég érdekes életutat bejárt maffiózóról/szerb háborús hősről/háborús bűnösről. Amikor az a híres veszprémi késelés megtörtént, utána és hallani lehetett olyan pletykákat, hogy volt "Tigrisek" jönnek "elsimítani az ügyet"(most itt és most töredelmesen bevallom, hogy anno én is azon emberek közé tartoztam, akik nem nézték volna rossz szemmel, ha az enyingi banda tagjai "rejtélyes" módon eltünedeztek volna), akkor olvastam valahol egy cikkel ez kapcsán Arkanról, ott volt, hogy a Délszláv háború alatt nem csak a bankok, posták, rendőrállomások iránt tanúsítottak élénk érdeklődést, hanem más dolgok iránt is, mint pl.:tölgyfa kitermelés, és értékesítés, benzin csempészet és hasonló magas jövedelmet hozó dolgok. Valamit azt is olvastam róla, hogy az általa szponzorált foci csapatok azért is nyertek, mert mind a bírókat, mind az ellenfél játékosait megfenyegette, hogy mesterlövészek lesznek a meccseken.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.15. 19:30:49

@SchA: Én is így gondoom. Az arkan féléket az első fékomoly regulárus erő úgy vága orrba, hogy ehaj...

MTi 2011.01.15. 19:53:17

@tudi: abban, hogy a "Tigrisek" mentek volna Veszprémbe, meg Enyingre, nem vagyok biztos. Java részük pl. a Legija néven elhíresült Milorad Ulemek, Arkan önjelölt "örököse" (aki állítólag Cecával is "bizalmas" kapcsolatokat ápolt) is börtönben tölti napjait:
de.wikipedia.org/wiki/Milorad_Ulemek
@molnibalage: viszont nem lehetett mindegy, amikor 150-200 álig felfegyverzett martalóc - a néphadsereg tüzérségének és páncélosainak támogatásával - rátört egy 3-4 ezres lélekszámú falura, amit max. 3-400 gyengén felfegyverzett és kiképzett nemzetőr védett...

tudi 2011.01.15. 20:12:10

@MTi: Anno terjed ilyen szóbeszéd a Cozma gyilkosság után, hogy mivel ott Žarko Šešum is megsebesült és az ő apjának biztonsági cége van, ahol dolgoznak/tak volt "Tigrisek", volt is balhé, mikor az enyingi nemzetiségiek rátámadtak egy szerb rendszámú autóra (megdobálták üvegekkel), amiről azt hitték, hogy tényleg értük jöttek.

MTi 2011.01.15. 20:17:50

@molnibalage: Ceca nótájára gondolsz? :)

Pajszer Művek 2011.01.15. 20:38:29

Ezek a szerbek nem kemények. A keménység az, amikor férfi a férfi ellene egyenlő viszonyok között megküzd. Amikor így kellett harcolni, mindig csak szoptak. Nagy-Szerbia valahogy egyre kisebb.. ;)

Civilek ellen brutálisan kegyetlenek tudnak lenni, ahogy nyugat-európaiaknem tudnának, hiába több száz év oszmán megszállás és bizánci, balkáni "kultúra", az emberélet semmibevétele megteszi a hatását...

De ez nem keménység, inkább afféle ősprimitívség.
Az amik csúnyán helyre tették őket, szaladtak békét kötni, amint a háború az amúgy hőzőngő, vérgőzös Belgrádot is elérte...

Fogatlan Prókátor 2011.01.15. 20:47:50

@RoFä: Izé, pár éve keringett a férfias levelezőlistákon egy képsorozat, amiben egy esküvő során a menyasszony nem csak tánccal szórakoztatta a nagyérdeműt. Az egyik képen tisztán kivehető volt a Continental Belgrad feliratú tábla.

soproni1 2011.01.15. 20:53:31

Pár éve mondták, hogy Mladic-ot pár hónapon belül elfogják. Elkapták már ?

Iustizmord 2011.01.15. 20:59:25

@tiboru: Arkan kapitány személye és pályafutása az iskolapéldája annak, hogyan ötvöződik az agyonlövendő háborús bűnös a felkötnivaló köztörvényes bűnözővel.

és hogy milyen jól tud kapcsolódni a köztörvényes bűnözés és a titkosszolgálat.

előbbinek az utóbbi védelem, utóbbinak az előbbi páratlan és szabad lehetőség

Iustizmord 2011.01.15. 21:06:54

@tudi: cozma ügyben annyi mindent mondanak... csak semmit senki sem tud. mármint bizonyítani.

Kun András 2011.01.15. 21:12:59

A szrebrenyicai topicot olvasva nem láttam, hogy bárki említette volna; telefonáltak a NATO-központba hogy segítséget kérjenek, de az illetékes tiszt aludt és senki sem merte felkelteni. Az alacsonyabb beosztottak meg attól féltek, hogy a túszul ejtett ENSZ-bohócokat kivégzik.
Az, aki odaküldte komoly fegyverzet nélkül, védekezésre képtelenül az ENSZ katonákat legalább annyira felelős ezért a tömeggyilkosságért, mint maga Mladic.
Apropó, emlékszem még, valamilyen nemzetközi konferencia itt Pesten a Novotelben volt. A bosnyák elnök majdnem sírvafakadt, látszott rajta a tehetetlen düh, mert a nyugati "diplomatáktól" maximum egy hetvenhetedik komoly tiltakozó határozatra számíthat, érdemi segítségre nem.

dr kíváncsivagyok 2011.01.15. 21:18:10

@MTi: Most 3 , vagy 4 ? És mi lett ezekből a jól nevelt gyermekekből ?

xstranger 2011.01.15. 21:25:16

@Kun András: bullshit.

Nehogy mar egy lapon emlegessuk azokat akik meghuztak a ravaszt meg azokat akik egy toluk ezer kilometerre levo szamunkra tokeletesen erthetetlen helyzetet probaltak megoldani.

Ez a relativizalas a halalom.

Amugy szokas szerint nagyon jo cikk, pedig meg Ferenc Ferdinandossal se vegeztem. A Seusot meg feladtam. BTW nem lehetne annak a kommentjeibol valami kivonat cikket irni?

tobias2 2011.01.15. 21:28:24

Na, ez egy kivételesen jó írás, respect és gratula érte.

Akkor most kiegészítésként hadd hivatkozzak Ceca búcsúdalára meghalt férjétől: www.youtube.com/watch?v=U2wii6FZ5zc

A dal sokáig vezette a szerb slágerlistákat.

Szövege a következő:

Ovo je svet za pametnije
Ovo je put za neke hrabrije
A moje srce je pile, drhti od straha kada grmi,
nešto ko svila na kaldrmi
A moje srce je pile, pokislo, žuto i malo,
što je kraj orla jednom zaspalo

Nije da nije ti bio ni blizu niti će ko'
A ja sam sa svakim otišla predaleko
Al' ne stigneš nigdje kada te slome i sruše ti sve
Leti dalje sam, dole ne gledaj, ne

Moje suze prema tebi padaju,
moje suze prema tebi padaju,
moje suze padaju na gore

Ovo je svet za neke važnije
Ovo je put za neke snažnije
A moje srce je pile, drhti od straha kada grmi,
nešto ko svila na kaldrmi
A moje srce je pile, pokislo, žuto i malo,
što je kraj orla jednom zaspalo

Nije da nije ti bio ni blizu niti će ko'
A ja sam sa svakim otišla predaleko
Al' ne stigneš nigdje kada te slome i sruše ti sve
Leti dalje sam, dole ne gledaj, ne

Moje suze prema tebi padaju,
moje suze prema tebi padaju,
moje suze padaju na gore.

---

Magyar nyersfordításban:

Okosabbaknak való ez a világ
Bátrabbaknak való ez az út
Az én szívem csak csibe, reszket amikor dörög az ég,
olyan mint selyem az aszfalton
Az én szívem csak csibe, ázott, sárga és kicsi,
aki egyszer egy sas mellett álmodott.

Senki nem érhetett fel hozzád, és soha nem is fog
Én pedig mindig túlléptem minden határon
De nem jutsz sehová, ha összetörnek és mindenenet szétzúzzák.
Repülj tovább egyedül, ne nézz le, ne

Feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak a mennybe.

Fontosabbaknak való ez a világ
Erősebbeknek való ez az út
Az én szívem csak csibe, reszket amikor dörög az ég,
olyan mint selyem az aszfalton
Az én szívem csak csibe, ázott, sárga és kicsi,
aki egyszer egy sas mellett álmodott.

Senki nem érhetett fel hozzád, és soha nem is fog
Én pedig mindig túlléptem minden határon
De nem jutsz sehová, ha összetörnek és mindenenet szétzúzzák.
Repülj tovább egyedül, ne nézz le, ne

Feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak a mennybe.

---

Mindenkit szeret valaki...

MTi 2011.01.15. 21:34:15

@kíváncsivagyok: Mondom, erről nincs megbízható forrás.
De az bizonyos, hogy Mihajlo fia - aki egyébként Svédországban nevelkedett fel - 1992-ben visszatért Szerbiába és a háború során a Gárda tagja volt.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 21:35:32

Már csak annyit tudok hozzátenni, hogy párás lett a szemem a Römer láttán, köszönöm a fotót (is) :)

tobias2 2011.01.15. 21:36:16

Bocsánat a dupla küldésért; az elsőnél időtúllépéssel elszállt a hozzászólásom, és azt hittem, elveszett.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 21:42:11

A frankfurti képen a placcot híjják Römernek :)

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2011.01.15. 21:46:54

@molnibalage:

"Egyébként a felmerült bennem, hogy a nő vajon önként ment hozzá?"

Nyilván nem önként ment hozzá a nő, rákényszerítették. Máshogy nem történhetett, hiszen köztudott, hogy a nők mennyire megvetik a multimilliomos, százezrek által hősként tisztelt keménycsávókat...

(Nagyon szomorú történet amúgy, olvass csak utána. A nő eredetileg nagy szerelméhez, egy könyvtár-levéltár szakos bölcsészhallgatóhoz akart hozzámenni, aztán jött ez a brutális Arkan, a többit meg már sejtheted.)

MTi 2011.01.15. 21:47:42

@21 hónap: ah, so! :) Entschuldigung..

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 21:49:49

@Zigomer Trubahin: jaja, látszik is a nőn, süt róla az _entellektüell_ lét :D

MTi 2011.01.15. 21:50:28

@Zigomer Trubahin: na, kikérem magamnak! ne tessék csak a levéltár és könyvtárszakosokat ilyen durván lebecsülni :-D
az ilyen hozzászólásokat moderálni fogom :-D

MTi 2011.01.15. 21:51:57

@21 hónap: igen, az entelektüel-létre a plasztiksebészek is rásegítettek...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 21:53:35

@MTi: néztem, hogy ott elöl valami erősen sántít. Gondolom, ruha nélkül pont így állnak rajta a lufik :D

Egyébként eszembe juttattál jó pár iskolatársat, akik a bosnyák háború alatt pont a Römer felé laktak, mindenféle nevelőszülőknél...

MTi 2011.01.15. 21:54:28

@21 hónap: 13.03-as időpontú hozzászólásomnál belinkeltem az énekesnő egy nótáját.
nézd meg, miből lesz a cserebogár!

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 21:57:13

Holnap, mikor ébren a ház népe ;)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2011.01.15. 22:10:31

Izé, +1: gratulálok a címlaphoz - ismét ;)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.15. 22:15:54

Jól látom, hogy Arkan első világháborús szerb tiszti egyenruhában esküdött meg?

paranoid T.R. marcipan 2011.01.15. 22:42:20

96-ban, még csattogós lepkét kergető koromban voltam ott nyaralni. húsznál több helyen mentünk át, ahol életnek nyoma semmi, a csúszdát üzemeltető srác meg rendszeresen engem szórakoztatott "az apa hogyan vágta át minden családtagja torkát a háború kitörésekor" témájú sztorikkal. és az egésszel az volt a legnagyobb bajom, h velem mindenhol mindenki kedves volt. már pedig ha ezek ennyire kedvesek, akkor vagy nem őszinte a kedvességük vagy nem csinálhatták meg ezt a sok szörnyűséget.
nem kapcsolódik szorosan a poszthoz, de ez jutott eszembe:)

mallac 2011.01.15. 23:05:20

Szóval ha háború van a láthatáron akkor praktikus összeállítani egy olyan alakulatot ami már a hírével is győzni tud.Nem kell emberéleteket áldozni minden porfészek bevételéért ha a helyiek betojnak és elszaladnak a hétpróbás gazember csapatának a közeledésére.Ehhez persze előbb fel kell építeni a legendát,de ehhez csak néhány jókor és jó helyen elhintett pletyka kell.Egy ideig működhet a dolog, de ha az ellen is bekeményít,és komoly hadsereget állít fel akkor az Arkanoknak vége,felmorzsolják őket vagy mennek a többi közé golyófogónak.Ismert hogy 1848/49 ben Rózsa Sándor is felajánlotta a szolgálatait a magyar hadvezetésnek.

MTi 2011.01.15. 23:10:06

@mallac: igen, jól mondod. Plusz ezek a kétes egzisztenciák elvégzik az "etnikai tisztogatás" nevű piszkos munkát, ami ugye - a haza védelmére felesküdött sorkatonáktól, tartalékosoktól - nem várható el.

szaszni 2011.01.15. 23:37:30

Jó a sztori! Akkor összefoglalnám a lényeget. Egy szar ember kivételes élete!

mallac 2011.01.15. 23:38:14

Apai nagyapám testvére az első világháború előestéjén egy falusi bálon kitört verekedés alkalmával halálosan megsebesítette egy falubelijét.Tíz év körüli börtönre ítélték,de nem kellett leülnie az egészet, mert kitört a háború és az elítéltek megválthatták a börtönt frontszolgálattal.Elvállalta, és el is esett valahol az olasz fronton.

Iustizmord 2011.01.16. 00:04:53

@MTi: tulajdonképpen csak külsősök , alvállalkozók

Iustizmord 2011.01.16. 00:05:44

@mallac: tiszta rejtő.

apja él?
nem
miben halt meg?
falusi bálban. heveny lövöldözés meg ilyesmi.

bloggerman77 2011.01.16. 00:47:51

@lojzi1:

"A macedón viszont teljesen más nyelv, ő úgy érti meg magát velük tökéletesen, hogy az ex-Jugoszláviában kötelező volt szerbül tanulnia."

**

Hm.

A macedón a bolgár nyelv egyik nyelvjárása. Nem véletlenül próbálták a bolgárok mindig megszerezni a 19-20. században a területet.

Tehát a macedón megértéséhez nem éppen szerbet kell tanulni. :)

Amúgy a szlávok alapvetően megértik egymást, ha csak az alapszókincset használják.

greg_garcia 2011.01.16. 00:51:27

Nem értek ehhez a balkáni kavalkádhoz, de mi lenne, ha a horvát környezetben Cecát tennék be az audio lejátszó aljzatba?

brutuska 2011.01.16. 01:13:48

@greg_garcia: Baj. Nagy baj:)
Előzőekhez: Én orosz tudással simán elvagyok szerbekkel, crnagorácokkal, bolgárokkal. Horvát, szlovén már húzósabb orosz alapon.

Almaspite 2011.01.16. 01:19:48

@Iustizmord:

"BÚCSÚBAN. Heveny lövöldözés, ilyesmi."

Klasszikust csak pontosan idézni!

:-)

majmász 2011.01.16. 01:37:13

@Iustizmord:
- Mi volt az apja?
- Tüdőbeteg.
- Jó, de mit csinált?
- Köhögött.
- De abból nem lehet megélni!
- Meg is halt szegény.

Hefe 2011.01.16. 02:16:45

Arkan mellett Houdini csak kifutofiu volt. Mindenhonnan megszokott.

Hefe 2011.01.16. 02:21:18

@bloggerman77:
"Hm.

A macedón a bolgár nyelv egyik nyelvjárása. Nem véletlenül próbálták a bolgárok mindig megszerezni a 19-20. században a területet.

Tehát a macedón megértéséhez nem éppen szerbet kell tanulni. :)"

lojzi arrol irt, hogy a szerbet mint kozvetitonyelvet hasznaljak.

Kullancs1983 2011.01.16. 04:35:31

@tudi: Nem, hanem hogyha gólt merészel rúgni, akkor szétlövik a térdét. Vagy elküldött pl. pár keményfiút az ellenfél csapatkapitányához, akik bezárták a garázsba. vagy lefizették a bírót. Nemzetközi botrány is lett abból, hogy az Obilic játékosai érdemükön felül voltak reprezentálva a szerb válogatottban (részint megkenték a válogatókat, részint megfenyegették a komolyabb jelölteket) és messze árukön fölül adtak el játékosokat pl. Olaszországba.

@paranoid T.R. marcipan: Nem ismered eléggé a gyűlölet lélektanát. (vagy mi. De valami hasonló...) Aki ellenség, azzal bármit meg lehet (és kell) tenni, aki nem az, azzal meg kedvesen barátságosan... Esetleg elmagyarázni, hogy az a gonosz ellenség csak azt kapta amit megérdemelt, meg ők is ezt csinálják, ráadásul ők is kezdték, stb...

@mallac: Rózsa Sándor szolgálatait el is fogadták, de kis idő múlva kénytelenek voltak feloszlatni a bandát.

@brutuska: A horvát meg a szerb majdnem ugyanaz. Ceca meg Horvátországban is nagy sztár, legföljebb nehezebben jön össze a teltház mint máshol...

Ez elég hosszú lett, mentségemre szóljon hogy... Ja, semmi.

tanszék 2011.01.16. 07:18:37

Arkan inkább volt gengszter, mint katona. A szerb mentalitásból adódik, hogy jobban értékelik az agresszivitást és az önvédelmet, mint az állam védelmét. Náluk nincs is cigánybűnözés, mint a keményen becsicskult Magyarországon, ahol az a szégyen is megesett, hogy a társadalom nagy része ezeket az - általánosan lenézett - Arkanhoz hasonlatos bűnözőket és megoldásaikat importálta volna a Cozma-gyilkosság után, tudva, hogy sem az állam, sem a társadalom nem képes megvédeni magát az elpimaszodott romákkal szemben. Majd akkor lehet a szerbeket barbárnak, meg primitívnek tartani, ha a magyarok képesek példamutatóan és hatékonyan fellépni az őket rettegésben tartó kisebbség ellen, addig csak irigykedve lehet fikázni őket. Nemhogy a szerbek, a cigányok is életrevalóbbak a puhapöcsű magyaroknál, akiknek állandóan csak a szolgaszerep meg a más nemzetek feletti alaptalan felsőbbrendűség jut. A szerbek nem észlények, de legalább van tartásuk.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.16. 08:31:03

Szolgálati közlemény:

A Lemilblog ma hajnalban elérte a hárommilliomodik kattintásszámot!

A szerkesztőség köszönetét fejezi ki a hozzászólóknak, ugyanakkor várja az Index személyreszabott üzleti ajánlatát.

HúszTíz 2011.01.16. 08:56:28

Érdekes írás, nekem is nagyon tetszett - sokakkal egyetemben.

Valóban nem semmi, hogy hogyan futhat be egy ilyen ember ekkora "karriert" és végül is hogyan lehet belőle egy kb. olyan kaliberű "nemzeti hős", mint az oláhoknál Avram Iancuból. Nem sokban különbözik ez a két ember abból a szempontból, ha megnézzük, hogy végül is milyen fegyvertényt tettek le (úgymond) az asztalra - elég szomorú.

drkovax 2011.01.16. 09:28:31

Érdekes, milyen gyakori nemzetközi szinten a cukrászoknál az ólommérgezés (ld. még a szegedi Z.Nagy by Magda Marinko esetet)! Ez valami foglalkozási ártalom ?
;-)

delvideki 2011.01.16. 09:42:57

Akkor a fordítások
@tiboru, @Gloria Mundi:
koliko koszta (kiejtéshelyesen: koliko kosta) - mennyibe kerül;
szto komada - száz darab;
jos jedno - még egy(et);
cigareta - cigaretta;
bez problema - gond nélkül, gyakoribb a nema problema (nincs gond);
szkup - drága;
jeftin - olcsó;
pazi POLICIJA!!!! - vigyázz, rendőrség!!!!

@RoFä:
bocu crvno vino, molim - helyesen: bocu crvenog vina molim: egy üveg vörösbor(t)kérek;
Isto dupli whisky i dupla lozovača rakija, bez leda - szintén dupla whiskyt és dupla törkölyt, jég nélkül;

Ami a kiejtést illeti:
ć = ty és cs között - ezért írják néha így, néha úgy a magyarban;
č = cs - a magyarnál robbanásszerűbb cs;
š = s -kábé stimmel;
ž = zs;
dj vagy đ = valahol a magyar gy és dzs között, közelebb a gy-hez;
a = valahol a magyar a és á között félúton;
e = dettó mint az a, csak e és é között;
És hogy up-to-date legyen, itt a montenegrói két új betű is:
Ś = lágy s, kiejtése kb sj;
Ź = lágy zs, kiejtése kb zsj

Ami a nyelvjárásokat illeti, a szerb(horvát) nyelvi térségben három létezik, ezek az ekavica (főleg Szerbia), ijekavica (horvát, de a boszniai szerbek is így beszélnek) és az ikavica (Dalmácia egy része, főleg Split körül). Ezenkívül a dalmát variáns tele van italicizmusokkal, a bosnyák meg turcizmusokkal. A különbség közöttük szépen szemléltethető a "fehér" kiejtésével a három nyelvjárásban:
-belo (ekavica);
-bjelo vagy bijelo (ijekavica);
bilo (kiejtése: bíílo, ikavica);

Érdekes, hogy annak idején, amikor Vuk Karadzics standardizálta a szerb nyelvet, a hercegovinai szerb nyelvjárást vette alapul, ami ijekavica. Ennek ellenére Szerbia ekavicát használ :)
Btw, már a nyolcvanas években - ha betértél egy zágrábi vendéglőbe és kértél egy kávét - ha szerb változatban kérted (jednu kafu molim), akkor nem volt, de ha horvátul kérted (jednu kavu, prosim),
akkor rögtön jött.
Az esetleges fordítók figyelmébe ajánlom, hogy rengeteg szó eltérő jelentéssel, de jelen van mindkét nyevben. Remek példa erre a molim-prosim páros:
moliti - szerbül kérni, imádkozni, horvátul csak imádkozni;
prositi - horvátul kérni, kéregetni, szerbül koldulni.

Remélem, ez oszlatja egy kicsit a ködöt :)

jucus88 2011.01.16. 10:07:50

@delvideki: Csak egy kis kötözködés :D A horvát is használja a moliti-t kérni értelemben is, igaz inkább udvariassági formulaként.

MTi 2011.01.16. 10:17:47

@tiboru: merthogy rádolgoztunk az éjszaka :)

9mmPara 2011.01.16. 10:46:47

@drkovax: Te is szegedi? Mert úgy látom, már csak a helyieknek jut már eszébe Magdika története.

egyébként meg: Ja szam Szpidi Gonzalesz, najbrzsih mis u celuj Mexiko

avram iancu 2011.01.16. 10:56:42

Mondhatjuk bárhogy, de a szerbek csúnyán rábasztak erre az egész háborúskodásra. Gyak. értelmetlenül elvett az életükből min. 20 évet. Anyagilag is szarul jártak (embargó, bombázás, pénzük lenyúlása). Néha még sajnálom is őket.

Muity Mijo · http://sos-bunyevacok-bunjevci.blog.hu/ 2011.01.16. 11:11:16

@tiboru:
Gratulálok, és örölök, hogy ez a szimpatikus blog a látókörömbe került, sok érdekes informiót sikerült felcsipegetni belőle.
Pozdrav: Muity Mijo

Muity Mijo · http://sos-bunyevacok-bunjevci.blog.hu/ 2011.01.16. 11:13:26

Két betű leszakadt, természetesen: információt!

delvideki 2011.01.16. 11:29:23

@jucus88: persze, megértik, főként ha akcentusodból kitűnik, hogy anyanyelved nem szerb :)

Kullancs1983 2011.01.16. 11:37:20

@Kullancs1983: Legközelebb vagy leiszom magam, vagy nem. De így értettem is amit olvastam, meg még válaszolni is sikerült. Csak nem túl érthetően, meg tele gépelési hibákkal...

@autodidakta snecológus: Azért Szerbiában sem fenékig tejföl az élet, csak a cigányok helyett az albánok meg a szandzsáki muzulmánok a problémás etnikum.

@avram iancu: A balkáni háborúk is olyanok voltak mint némelyik másik. A nép szopott, de egyes vezetők és környezetük NAGYON szépen megszedte magát, és a mai napig jelen vannak az üzleti és a politikai életben.

kisqtya 2011.01.16. 12:06:00

@autodidakta snecológus: A szerbek(albánok, horvátok) egyszerűen primitívek, és ebből adódóan erőszakosak. ÉS nacionalisták. A szerbek ezzel annyit értek el, hogy gyk koldusbotra jutott az országuk, és elvesztették területeik jó részét. NEm tudták megszerezni se Horváto. se Bosznia szerb részeit, Crna Gora is elszakadt, és most Kosovo is. NEm maradt tengerpartjuk sem. Ezek után talán észbe kaptak, hogy jó lesz nem keménykedni, mert elveszhet a Vajdaság is..
Egyébként én mindig is viszolyogtam ettől a balkáni gengszterállamtól, ahol háborús bűnös tömeggyilkosok járnak-kelnek szabadon, meg gyilkolnak szerte európában(a svéd külügyminisztert is valami nyomi szerb szúrta le..). Ez az ország egyszerűen a világ fekete lyuka, ahonnan árad a bűn. Már a 2. vh-ban is azért voltak nagyok a vérveszteségeik, mert egymást kaszabolták ezek a balkáni bunkók(a horvátok a szerbeket és fordítva), holott gyk egy nép, egy nyelv. Most gondolj bele, ez kb olyan mintha mi magyarok a székelyeket írtanánk és fordítva. Normális ez? El tudod képzelni?
Ezt az országot nagyon kordában kell tartani. MErt ezek egyszeráen afrikába valók, nem ide, az albánokkal, cigányokkal együtt.

kisqtya 2011.01.16. 12:10:40

@kisqtya: Ja még a keménykedéshez annyit: ezek valóban csak asszonyok és gyerekek ellen tudnak keménykedni, fegyvertelen civilek ellen. És gyengébben felszerelt katonék ellen. De amint a horvátok egy kicsit is megerősödtek, hát ki is söpörték őket a picsába krajinából. Kosovoban is addig keményledtek csak, amíg az albánok meg nem szervezték magukat. Szóval én nem félteném magunkat tőlük, elvégre azért van bevethető reguláris erőnk, bár nem túl ütős, de a szerbeké sem. Ilyen martalócok ellen meg bőven elég az is. Ne dőljünk be annak, hogy az erőszak leplezi a gyengeséget. Olyan mint amikor egy férfi üti az asszonyt. De vajon egy másik férfi, esetleg egy picit is erősebb férfi ellen is kemény lenne?

PiszkosFreddy 2011.01.16. 12:14:18

@Kullancs1983: Ezt akár Magyarország előző 20 évéről is írhattad volna.Ugyan az itthoni politikusok szerintem talpig becsületesek,de úgy vélem,a mostani kettős állampolgársággal elindított úton(ami csak az első kis lépés szerintem)sok barátot,szimpatizánst szereznek M.o.-nak,ami csak a hasznunkra szolgál,
hiszen így is oly sokan szeretnek minket a szomszédainktól.

PiszkosFreddy 2011.01.16. 12:15:36

@Kullancs1983: Ja,az utolsó bekezdésedre értettem...

Kullancs1983 2011.01.16. 12:25:20

@PiszkosFreddy: Én viszont nem értettem. Magyarországon nem ugyanaz a párt uralkodott (45+) tíz évig (és mellesleg most is benne van a kormányban) háború sem volt... Mondjukrá attól még Magyarország nincs annyival jobb helyzetben mint amennyivel lehetne, szerintem ez a talpig politikusok becsületességéről is sokat elmond.

PiszkosFreddy 2011.01.16. 12:26:12

@kisqtya: Kicsit furcsa a hsz-ed befejezése....
A szerbek egy érdekes nép.A mondandód egy része bennem is megfogalmazódott már,de ilyenkor felvetődik a kérdés:miért,hogyan fejlődött ki így a szerb öntudat?A történelmüket jobban megismerve,
áttanulmányozva egyértelmű a válasz:több évszázados hányattatás,komoly létbizonytalanság szülte ezt a mai szemmel durvának,túlzónak tűnő harcot a népük,nemzetük fennmaradásáért.Nem szeretem,de csodálom őket,ugyan az Első világháború kitörését,és Trianont Nekik köszönhetjük,de nem hagyják magukat semmilyen helyzetben,akár a nemzetük védelmében,akár vízilabda-meccsen...

PiszkosFreddy 2011.01.16. 12:28:09

@Kullancs1983: amit a politikusainkról írtam,azt gondolom Te is tudod hogy értettem...DDDDDD

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.16. 12:33:37

@Kun András: Bár ez valóban nem a Srebrenicai topik, mégis a kommentedhez kívánkozik, hogy úgy nehéz hatékony légicsapást mérni az előretörő boszniai szerb hadseregre, ha Mike Rose brit tábornok, az UNPROFOR parancsnoka egyszerűen felhívja Ratko Mladic tábornokot és elmondja neki, hogy ekkor és ekkor légicsapás lesz. Ez az eset pedig nem egy kiragadott történet, hanem egy sorozat része, melynek során - mint kiderült - a boszniai szerb hadsereg brit előzetes koordináció mellett hajtott végre műveleteket, vagyis előzetesen egyeztettek velük. Például 1994-ben egy szerb offenzíva idején döntés született NATO légicsapásról Bihac térségében, ahol Rose tábornok arra utasította a SAS célmegjelölöit, hogy ne hajtsák végre a korábbi parancsot, ezért a légicsapás egyszerűen elmaradt - a gépek cél hiányában visszafordultak. Visszatérve Srebrenicára, a britek azt javasolták, hogy hagyjon szem előtt egy teherautókból álló csoportot és majd azt fogja megsemmisíteni a légicsapás. Mivel Mladic ismerte a légicsapás paramétereit és értett a háborús sajtó erejéhez, a teherautókból álló csoportot vöröskereszt jelzéssel látta el, majd a csapást követően ráhívta a sajtót - milyen kegyetlen is a NATO. Rose tábornok pedig előbb utóbb beégett Mladic segítésén és mi történt? Nem feszítették keresztre, nem állt haditörvényszék elé, semmi ilyesmi. Hazarendelték és kapott egy magas kitüntetést (Distinguished Service Order) azt jó napot.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.16. 12:35:45

@Rammjaeger83: Látszik, hogy volt stílusérzéke Arkannak az esküvői ruhaválasztásban.

csorsza 2011.01.16. 12:48:03

@delvideki: Horvátországban (Dalmáciában) az echte dalmát pincér is molim-ot használta, a kérem megfelelőjeként.
Direkt megkérdeztem tőle ( a felesége magyar volt, innen a "barátság"), mi az a molim, amit folyton emleget :)

konyvelomo 2011.01.16. 12:59:09

Jó írás, érdemes lett volna még betenni a "híres" tigrises képet:

www.photoarts.com/haviv/bosnia/image/arkan.jpeg

MTi 2011.01.16. 13:03:54

@Könyvelő Mo: köszönöm, ez a kép még valóban ide kivánkozott

Kullancs1983 2011.01.16. 13:15:04

@Zig Zag: Hát, a katonai egyenruha mellett (szerb királyi egyenruha, szóval az első mellett korlátozottan a második világháborúban is használták) volt hagyományos öltönyös, meg népviseletes része is az esküvőnek. Ráadásul ha jól emlékszek nem is echte szerb népviselet, a gyökerek miatt..:P

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.16. 13:32:39

@Kullancs1983: meg ugye koronázós egyházi esküvő :) egyszer voltam egy ilyenen, egész más mint nálunk, és nagyon érdekes, pompázatos szertartás - ha tehetitek nézzetek meg ti is ilyet.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.16. 13:47:37

@Zig Zag:

Én is voltam egy-két kemény falusi szerb esküvőn a Bánságban...

Hát, gyerekek, egészen addig azt hittem, hogy az egykori székely bicskázós-éneklős-IHBf-mulatságokat semmi sem tudja felülmúlni...

kisqtya 2011.01.16. 13:57:20

@PiszkosFreddy: hányattatásaink nekünk is voltak, török uralom alatt is voltunk, valahogy mégse vagyunk vérszomjas erőszakos primitív bunkók :)
Egyébként mire mentek vele? Területet vesztettek, nem is keveset. ÉS koldusbotra jutottak, és eljátszották a renoméjukat is. Mindaz amit békésen felépítettek Tito alatt, semmivé lett.
De ugyanez igaz az afgánokra is: ellenállnak mindennek és? Mire mennek vele? Nyomor és szenvedés a köbön, hát, ha ez jó nekik..
A szerbeknek szépen fel kellet volna adni Jugoszláviát békésen, és ma az EU-n belül újra együtt, határok nélkül élhetnének. Az összes itt-ott szétszórt **** szerbbel együtt :)
Én nem tudom mit hittek, hogy majd fegyverrel visszatartják az egészet. Vagy pedig, ha mér fegyverrel, akkor csinálták volna korrekten, szemétkedések és népírtás nélkül. Dehát, primitív tűfejű bunkóktól mit vár az ember..

Kullancs1983 2011.01.16. 14:41:51

@Zig Zag: Töredelmesen bevallom hogy felekezettől függetlenül a házasságkötés, meg ilyesmi nekem ismeretlen terep. Vagy húsz évvel ezelőtt voltam egyszer egy lakodalomban, és ennyi..:)

@kisqtya: Ha ez csak ilyen egyszerűen menne. A népeknek vannak vezetőik, akikre felnéznek, akikre hallgatnak. Ha elég nagy a befolyásuk akkor az emberek nem fognak gondolkozgatni mindenfélén, hanem teszik amit a vezér mond. Ahogy a szomszédok, kollégák, barátok, rokonok. És ha már ők csinálják akkor az is belemegy aki amúgy ellenezné, stb, stb...

jucus88 2011.01.16. 15:22:02

@delvideki: Horvát ismerőseim is, vegyesen dalmátok, zágrábiak stb. használják a molitit, én csak lekövettem őket :D

Muity Mijo · http://sos-bunyevacok-bunjevci.blog.hu/ 2011.01.16. 16:17:11

Miért van az, hogy egy kifejezetten érdekes téma kapcsán ideig-óráig képes a hozzászólók társasága relatíve kulturált módon eszmecserét folytatni, de előbb-utóbb meg kell jelenjenek @kisqtya: féle mélyprimitív provokátorok?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.16. 16:34:12

@Muity Mijo: Van igazságod. De amíg nem mennek túl a moderálási ingerküszöbön, addig tiszteletben tartunk minden véleményt mégha nem is értünk egyet vele.

Például a szerbeknek kétségbevonhatatlan katonai érdemeik vannak - történelmük során számos alkalommal mutatták meg, hogy kemény katonák.

Csak hogy két dolgot említsek példának: a szerbek találták ki a huszár könnyűlovas csapat-(?) fegyver(?)nemet (mégha idehaza sokan ezt kétségbe vonják is), a másik pedig a Monarchia csapatai ellen szívósan védekeztek és ezzel okoztak nem kevés meglepetést.

Visszatérve Arkanra és "tigriseire", aligha nevezhetők reguláris haderőnek (mégha kaptak is támogatást az állam különböző bugyraiból). Azt a vérengzést, harctéri fosztogatást, nem kombattáns lakosság elleni szükségtelen erőszakot, amit véghezvittek a Szerémségben, Baranyában és Szlavóniában pedig állatorvosi lóként lehet elemezni a háborús bűncselekmények szempontjából - mert nem hagytak ki talán semmit sem a büntetendő repertoárból. (Nem vitatva, hogy a délszláv háborúk során mások is követtek el bűnöket.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.16. 17:27:32

@Könyvelő Mo: Azért érdekes, hogy a górén kívül az arcát senki nem adta a fotóhoz...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.16. 17:58:11

@molnibalage:

Vélelmezem, hogy az a fotót (és a többit, amelyen a Tigrisek mutatkoztak) ezerszer átnézte erős nagyítóval pl. a zágrábi VSOA (Vojna sigurnosno-obavještajna agencija, a katonai titkosszolgálat).

És attól tartok, nem azért, hogy az azon látható srácokat felterjesszék valami horvát állami kitüntetésre :-)

MTi 2011.01.16. 18:03:13

@tiboru: gondolom, a Davor nevű ismerősöd Brioni szigetéről meg is tenné egy ilyennel azt, amit neked csak oly viccesen beígért-kilátásba helyezett...
A Főnök meg már a fényképeszkedéskor tudhatta, hogy nem megy többet Croátiába, sem Boszniába.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.16. 18:03:44

Uraim, a blogmotor minden kommentemet megeszi.

Muity Mijo · http://sos-bunyevacok-bunjevci.blog.hu/ 2011.01.16. 18:47:27

@Zig Zag: Szerintem a zsigerből fakadó bunkó fröcsögés messze nem tekinthető véleménynek.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.16. 19:03:41

@Rammjaeger83:

Még egy kép:

img.photobucket.com/albums/v129/Herbert/IngeLey.jpg

Egyébként én felfedezni vélek két hasonlóságot a magyar és szerb nemzeti karakterben:

1. Az erkölcsi fölényben lévő, ellenségekkel körülvett áldozat szerepének kisajátítása ("Mindenki bánt minket, csak azért, mert magyarok/szerbek vagyunk").
2. A baráti nagyhatalom segítségébe vetett hit, majd azt ezt követő kiábrándulás ("Amerika nem segített '56-ban", ugyanennek szerb megfelelője az "oroszok nem segítettek 1999-ben").

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.16. 21:01:23

Egyébként a curkászüzlet afféle fedőrszerv, mint olaszoknál az étterem?

Akkor a horvát maffiózólnál mi a fedőszerv? Pékség? Németeknél sörző? Hollandoknál kupi? Franciánál? Angoloknál?

Várom a kreatív javaslatokat. :)

mallac 2011.01.16. 23:31:40

Az oroszok segítettek volna 99-ben a szerbeknek,csak az USA az útjukat állta.Kifutott néhány hajó az orosz fekete tengeri flottából, de amikor erre Clinton elrendelte hogy egy újabb repülőgép anyahajó csatlakozzon a már Adrián lévőhöz,akkor az oroszok szépen megálltak és bejelentették hogy ők igazából csak megfigyelni akarnak.Továbbá felbukkant ezen felül háromezer orosz zsoldos valami koszovói reptéren,és emlékezetes a Magyarországon átvonuló orosz segélyszállítmány ügye is,a magyar hatóságok nem akarták átengedni őket az indokolatlanul sok üzemanyag miatt.

tucano 2011.01.16. 23:44:36

@molnibalage: osztrákoknál az ékszerészek szoktak rosszul járni.

@mallac: úgy járkáltak át Magyarországról hétvégente lövöldözni a kedves orosz fiatalok, hogy a határ túloldalán ott várta őket vállfán az egyenruha. Aztán nem kevés pénzzel jöttek haza vasárnap éjszaka.

Nagyon jó cikk, sok nem kellemes emlék maradt utána. Komolyakat röhögtem Ceca C.C. Catch és Madonna hajain. Egyébként az kimaradt, hogy ha jól emlékszem, akkor Pécsett háza is volt és nagyon sokat volt Magyarországon.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.17. 00:11:30

@mallac:

Oroszország minden szempontból nagyon rossz helyzetben volt 1999-ben, pl. az IMF-hitele miatt a nyugati államok könnyen zsarolhatták. Persze az a szerb politikai vezetést minősíti, hogy sikerült egy olyan 10 éves történelmi időszakot megválasztania regionális háborúk megvívására, amikor Oroszország, az egyetlen úgy-ahogy megbízható szövetségesük, kivételesen NEM volt képes érdemi támogatást nyújtani nekik.

Egyébként vicces Arkan nyakában az a böhöm nagy feszület az esküvői képen. Cigány maffiózók nyakában látni ilyet. Általában véve a demonstratív, külsőségekben megnutatkozó vallásosság gyakran jellemző az ilyen alakokra, könnyen azonosítható okokból.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.17. 00:16:35

@Pigsy:

Egyszer ez a koma is megérne egy posztot:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fikret_Abdić

Iustizmord 2011.01.17. 01:20:09

@Zig Zag: Látszik, hogy volt stílusérzéke Arkannak az esküvői ruhaválasztásban.

ja, bocskaiban hülyén nézett volna ki.

"a szerbek találták ki a huszár könnyűlovas csapat-(?) fegyver(?)nemet "

próbáld egy lengyel husária-fannak elmagyarázni :o)

@tiboru: Vélelmezem, hogy az a fotót (és a többit, amelyen a Tigrisek mutatkoztak) ezerszer átnézte erős nagyítóval pl. a zágrábi VSOA (Vojna sigurnosno-obavještajna agencija, a katonai titkosszolgálat)

érdekes szociológiai tanulmány lenne az egység tagjainak elő- és utó(!)életét véggvenni, akrcsak a szerb ügyészség dokumentumai alapján :o)))

@Rammjaeger83: Egyébként én felfedezni vélek két hasonlóságot a magyar és szerb nemzeti karakterben

a kuruc.infón ne propagáld :o)

@mallac: Kifutott néhány hajó az orosz fekete tengeri flottából

és a törökök átengedték volna őket a dardanellűkon meg a boszporoszon?

Kullancs1983 2011.01.17. 01:55:03

@Rammjaeger83: Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a szerbeket támogatta, mégis Horvátországban élt. Meg hogy nem akarták kiadni. Egyébként Arkanhoz is volt köze, 1993-94 környékén (már nem emlékszek pontosan) a tigriseket oda küldték harcolni, ugyanis Mladic kiutálta őket a boszniai szerb hadsereg környékéről...
A böhöm nagy feszületről is van egy anekdota, egy másik szerb maffiózóval versenyzett Arkan, hogy kié nagyobb. (en.wikipedia.org/wiki/Kristijan_Golubovi%C4%87) A szerbekre meg amúgy is inkább a külsőségekben megmutatkozó vallásosság a jellemző, a nagyobb ünnepeken kívül nem szokás a templomba járni.

Karácsonyi életképek (a java sajnos elveszett):
magyarazat.info/2011/01/karacsony-van-mindenki-az-ovohelyre/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.17. 08:17:14

@Rammjaeger83: Igen, ez a másik. Elvetemült tömeggyilkosokon túl sokszor látni a kihangsúlyozott vallásosságot.

Arrafele van veterán szövetség vagy ilyesmi? A valódi katonák nem veszik rossz néven, hogy egy közönséges tömeggyilkos bűnöző katona ruhában nősül meg?

MTi 2011.01.17. 09:00:07

@molnibalage: a szerbiai veterán szövettség annyira koedukált, hogy gyakorlatilag az egész XX. század szerb harcosait és azok leszármazottait is (!) tömöríti.
Ne feledd el, hogy Arkant a szerbek jelentős hányada még ma is valamilyen szinten hősnek tekinti, hiszen szerb érdekekért "harcolt". Hogy miként, mi módon az nem lényeges - ha megnézzük, akkor a délszláv konfliktusban résztvevő valamennyi nemzetnek megvolt a maga "arkanja". Gondolkodom rajta - hogy az ex-Yuban oly népszerű testvériség-egység jegyében - egy-egy horvátról, bosnyákról, albánról is szót ejtsek.

mallac 2011.01.17. 09:31:54

@Iustizmord: Persze hogy átengedték.Az egy nemzetközi hajózási útvonal,úgyanúgy nem zárhatják le a törökök a Boszporuszt ahogy nem zárhatják le az egyiptomiak a Szuezi csatornát.Helyesebben szólva, lezárhatják technikailag de a következmény minden bizonnyal egy háború lesz.Én egy zsákutcában lakom,mi lenne ha lezárnám a kijáratot egy sorompóval? Megkapnám a magamét a szomszédoktól.

Jockey11 2011.01.17. 10:40:52

Történt, hogy tavaly kievett a fene Szkopjéba (mentségemre szolgáljon, hogy nem magamtól, hanem küldtek). Egy magyar nemzetiségű helyi ember volt a tolmácsunk. Mivel a rendezvényen ott volt a teljes Balkán, szerveztek egy ismerkedési estet a harmadik napra. Szemmel látható volt a nagy utálkozás, de a tolmács megnyugtatott, hogy amint megisszák a negyedik rakiját, sírva fognak összeborulni... És a csávó tudott valamit, mert így is történt (kivéve a horvátokat, mert ők max. velünk álltak szóba, meg a szlovénokat, mert ők el sem jöttek).

Jockey11 2011.01.17. 10:44:50

Mellesleg a rakijájuk qrva jó volt, csak a makedónok aggódtak, hogy baj lesz ha sörrel isszuk, mire mondtuk nekik, hogy ez nem az amatőr liga.

Asidotus 2011.01.17. 10:51:55

Ez az Arkan pont az az ember, aki nélkül a világ jobb hely lett volna. Ilyenkor mindig elgondolkozok, hogy ők hogy tudnak ezzel a tudattal élni.

MTi 2011.01.17. 10:58:40

@Jockey11: a szlovéneknek akkora jugó-nosztalgiájuk van (60 %-a visszasírja!), hogy Belgrádba szerveznek 1-2 napos buli-túrákat :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.17. 11:22:11

@MTi: Mikor az összes ex. KGST állam közül nyugat-európai életszínvonalhoz ott vannak messze a legközelebb és ténylegsen közel? Be vannak ezek rúgva...?

tucano 2011.01.17. 11:26:14

@Rammjaeger83: Találtam a Fikrtes wiki részben egy zseniális mondatot:

"Under the erstwhile constitution, voters elected seven members to the presidency; two Bosniaks, two Serbs, two Croats and one Yugoslav."

Akkor ezért sírják vissza a szlovének Jugoszláviát:)

tucano 2011.01.17. 11:28:26

@molnibalage: Szerintem jóval magasabb a szlovén életszínvonal, mint sok nyugat-európai országban. Helyzetileg is inkább a hagyományosan szegény és nyomorult San Marino-Luxemburg-Liechtenstein-Monaco-Andorra sorba passzol:)

MTi 2011.01.17. 11:33:36

@molnibalage: hát pont a berúgás meg a BULI hiányzik nekik - de nagyon! :)
@tucano: pontosan így van, de a fizetésből-bérből élő átlag szlovén a 8-900 eurós átlagfizetésével odahaza nem nagyon fickándozik - bezzeg Belgrádban!

Iustizmord 2011.01.17. 12:46:33

@delvideki: a jelszó: palatalizáció

@mallac: mintha volna vmi nemzetközi jogi kolátozás a dardanellákon hadihajók számára.. vagy az csak repgépanyahajókra vonatkozik????

Iustizmord 2011.01.17. 13:20:12

@MTi: 8-900 eur /hó nettó vagy bruttó?

közbevetőleg, egy osztrák minimálnyugdíjas kap úgy 750-800 eurót / hó

Valandil 2011.01.17. 14:00:03

@kisqtya: A délszláv vérmérséklet más. Nem jobb vagy rosszabb, mint mienk: más. Ismerek bunyevácokat, akiknek kicsiny falujában nincs cigánybűnözés, pedig volna aki elkövesse. Csak nem éri meg neki, mert nem rendőrt kiáltanak, hanem szájon vágják az elkövetőt - pedig az is meglett férfiember. És biztos ami biztos: az ácsszekerce is kéznél van, de nem kell használni.

@Iustizmord: Ja, a hordozóknak volt tilos arra mászkálni, de SZU-nak tengeralattjáró-elhárító cirkálói voltak (Kijev- és Moszkva-osztály). :D

Kullancs1983 2011.01.17. 14:07:27

@Valandil: Azért ilyenkor az sem mindegy, hogy a rendőrség (ami például a fegyveres rablást garázdaságként kezeli) ilyen esetben is beéri ennyivel (esetleg még el is magyarázza az érintett cigánynak hogy az őt szájonvágó xy jó ember, és nem kéne piszkálni) vagy eljárást indít rasszista indítékból elkövetett testi sértésért. Gondolom mindenki kitalálja hogy milyen nemzetiségű faluban melyiket választják...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.17. 14:20:33

@kisqtya:

Off, de ha érdekel, lejött a Nicaraguás cikk, amit többször is hiányoltál:

katpol.blog.hu/2010/12/25/a_masodik_kuba_felemelkedese_es_bukasa_2

RoFä 2011.01.17. 14:24:31

@delvideki: Most osszekavartal, vilagosits mar fel legyszi...
Itt elek Zagrabban es eletemben nem hallottam horvatot "prosim"-mal kerni barmit, mindenki molimozik.

Most ez azert van mert kajkavskit beszelnek, vagy mi? Nem lehet hogy rosszul tudod? Szlovakul prosim, az biztos... :)

RoFä 2011.01.17. 14:26:56

@kisqtya: Hat ezt azert meg arnyalnam egy darabig... Sommas velemeny egy (harom...vagy tobb) neprol, igy egy bekezdesben.

RoFä 2011.01.17. 14:30:09

@Zig Zag: Ez de kurva kemeny sztori. Bar ne lenne igaz, de biztos az.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.01.17. 14:31:32

@kisqtya:

Az albánok és a horvátok semmire sem mentek volna, ha a Clinton-kormány és szövetségesei nem nyújtanak nekik erős segítő kezet, az oroszok pedig nem fetrengenek kvázi-államkudarcban Jelcin tata ténykedése folytán. Az UCK harcértéke speciel a nullával volt egyenlő. Lásd erről War Nerd cikkét:

exile.ru/articles/detail.php?ARTICLE_ID=17527&IBLOCK_ID=35

Többen it felhívták a figyelmet arra, hogy Arkan emberei nem állták volna meg a helyüket egy épkézláb reguláris erő ellen. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, de felhívnám a figyelmet arra, hogy a délszláv háború nem egy államközi konvenvionális háború volt, így annak logikája, írott és íratlan szabályai nem vonatkoztak rá (persze elítéltek embereket háborús bűnökért, de az csak politika, meg cirkusz a népnek). Az összes fél kerülte a nyílt összecsapást, a szó hagyományos értelmében vett csatákat.

RoFä 2011.01.17. 14:40:21

@molnibalage: Ahogy elnezem, itt pizzeria vagy čevap sutode lehet a fedoszerv :)))

Utobbinal abbol lehet tudni hogy a horvat vagy a bosnyak maffiae, hogy ajvarral vagy kajmakkal merik :)))

(Egy kollegam valtig allitja, hogy o latott mar embert čevapostol kidobattatni azert, mert ajvarral kerte. Egy masik meg olyat mondott, hogy ha annyi ido alatt innam meg a kavet mondjuk Bosanski Brod kornyeken egy faluban, mint itt, akkor azt mondanak, hogy OK nem kell kifizetni, de legyszives ne jojjek tobbet ide.

Valamiert mindkettejuknek elhiszem :))

RoFä 2011.01.17. 14:43:57

@Jockey11: RAKIJA - CONNECTING PEOPLE:

Kullancs1983 2011.01.17. 15:20:39

@RoFä: Hát, Budapesten is másképp beszélnek az emberek mint az ország többi részén, nem? :D
A csevapot meg még sose hallottam ajvárral vagy kajmakkal enni. Csak HAGYMÁval! Na az vajon milyen lehetett? :P

@Rammjaeger83: Az albánokkal egyetértek, a horvátokkal nem annyira. Kellett nekik a nyugati segítség, de anélkül sem vesztek volna el teljesen...
A sokat emlegetett vörössapkások (Arkan embereiből, meg hasonlókból álló belügyi kommandó, ők vannak azon a videón) annakidején (2002-03? Öreg vagyok...) fellázadtak egy kicsit a kormány ellen. Végülis lenyugtatták, majd feloszlatták őket, de volt olyan elképzelés is, hogy kiküldik őket Afganisztánba, aztán ott keménykedjenek. Érdekes lett volna, bár ők ezt nyilván másképp gondolták, azért is sikerült kiegyezni velük...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.17. 15:42:41

@Iustizmord: a lengyel huszária nem könnyűlovas :)@mallac: Törökország különféle okokra hivatkozva rendszeresen leállítja a hajóforgalmat a szorosban - például éjszaka nem engednek hajóforgalmat, rossz látási/időjárási viszonyok közt szintén nem (mert egy baleset sokkal súlyosabb következményekkel járna, mint egy ésszerű korlátozás.) Legutóbb a NATO isztanbuli csúcsértelezletekor biztonsági okokra hivatkozva szintén lezárták a Boszporuszt 2 napra - igaz egyeztettek az érintett kormányokkal. Úgyhogy a Montreaux-i Egyezményt nyilván nem sértik meg ezzel és nem is lesz ebből háború. Nem eszik azért ezt olyan forrón. A dunai hajóforgalmat sem lehet a Duna Egyezmény alapján akadályozni a partmenti államokna, de ha pl. jön a NATO és szétbombázza a hidakat, nem meglepő ha nem kapkodják el a hajóforgalom átengedését.
@MTi: miután már felvásároltak mindent Szerbiában ami értéket képviselt nem csoda ez az attitüd.

MTi 2011.01.17. 15:53:06

@Kullancs1983: teljes mértékben egyetértek veled: a csevapot BŰN bármivel is elrontani: csevap, lepény, hagyma - slussz! utána persze mehet a sör, meg a baklava :)
igazad van, a hírhedt vörössapkások JSO (Jedinica specijalnih operacija) a szerb belügy különleges alakulata volt és valóban 2001-ben lázadtak fel. Parancsnokuk, a Legija néven elhíresült Milorad Ulemek, és a parancsnok-helyettes - Zvezdan Cvetkovic - belekeveredtek a szerb miniszterelnök, Zoran Djindjic elleni merényletbe (állítólag Zvezdan lőtt). Ezután oszlatták fel őket és indultak eljárások, amik fényt derítettek arra, hogy pl. ők ölték meg 2000-ben Ivan Stambolicot Szerbia ex-elnökét, Milosevic ellenlábasát. A lázadással kapcslatos eljárást most, 10 évvel az események után újra vizsgálják...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.17. 16:03:25

@Iustizmord: Ez valami erősen téves szám lehet. a GDP kb. több, mint duplája a magyarnak...

Szeritnem egy ezres lemaradt a 800-900 elől.

MTi 2011.01.17. 16:42:12

@Iustizmord: @molnibalage: megengedem, hogy több :) bár mindig azt hallom, hogy sírnak mint a fürdős kurv@k szezon végén :-D

sztupi 2011.01.17. 16:49:32

Mester !!

Szuper jo a poszt. S ha mar cukraszmester es delvidek akkor a szegedi Z.Nagy Bálint cukrász mesterről nem rittyentenél egy posztot.

Na elkezdem olvasni a commenteket.

Minorkavidor 2011.01.17. 16:54:44

@tiboru:
És ki lesz a 3 milliomodik kattintó? Közlitek?
Küldjetek neki 3 puttonyos tokai aszút+DDddd

Minorkavidor 2011.01.17. 16:57:38

@kisqtya:
Vajdaság nem fog, 1914-ben sem volt több a magyarság aránya, mint 33%!

9mmPara 2011.01.17. 17:30:50

@sztupi: szerintem az inkább konteós téma.

RoFä 2011.01.17. 17:57:23

@Kullancs1983: A hagyma alap, a kajmak szerintem bosnyak style es az ajvar inkabb horvat, sot lehet hogy egyenesen dalmat.

En meg mindent kerek hozza, de foleg bort. Vagy sort. Vagy ES.

@MTi: Mostanaban eleg gyakran jarkalok a Bulevar Dr. Zorana Đinđića-n... Meg is lepodtem mikor megtudtam hogy utcat kapott.

Mondjuk sosem voltam tisztaban vele, hogy kirol lehet elnevezni kozetruletet....volt regen valami 25 vagy 50 eves moratorium, de lehet hogy merenylet aldozataira nem vonatkozik, nalunk pld. Olof Palme setany.

@Zig Zag: Majd holnap megkerdezem a szloven kollegakat hogy mennyi az atlagber, es figyelem hogy sirnak-e :)

sztupi 2011.01.17. 18:31:38

@9mmPara: hmm
valoban. de ott is szivesen olvasnek rola :-)
Igazabol semmit nem lehet tudni a tortenesrol, pedig szegedi lennek...

ace22 2011.01.17. 18:57:30

"hosszú barátság titka a szoros elszámolás"

"Clara pacta boni amici"

Magyarul:

"Szegődött bér, osztott konc" :-)

borszódával 2011.01.17. 19:44:48

Jól összeszedett írás, gratula hozzá.
Nem olvastam el minden hozzászólást, még, ennek ellenére lenne hozzáfűznivalóm.
Többen nyelvtani elemzésekbe bocsátkoznak, aminek általános következtetése hogy ezek a dél-szlávok végül is egy népség.
Van egy közös eredet, innen a nyelvi kapocs, de ennyi, az elmúlt ezer évben gyakorlatilag szétfejlődtek. Hogy nem lehetséges az együttélésük, annak legfőbb bizonyítéka a Jugoszláv állam történelme.
A szlovének gyakorlatilag németek (Krajna). Horvátok, a nyugatos német és balkáni mentalitás határán egyensúlyoznak, és ezzel hozzánk hasonlítanak a leginkább. Végül is kilencszáz évig együtt éltünk. Az ettől dél, dél-keletre található térség a klasszikus Balkán, jelentős különbségekkel. Bosnyákok felvették a muszlim hitet hogy hagyják őket békén, és a hegyvidéki területekre húzódtak. A szerbek viszont az észak-déli felvonulási területen maradtak, állandó önvédelmi harc, rendszeresen legázolják őket, nőket megerőszakolják (ma már genetikailag s közelebb állnak a törökökhöz, mint az oroszokhoz)De ennél sokkal lényegesebb, hogy ekkor alakul ki az erőszakkultusz. Ami sokkal jelentősebb a szerbeknél, mint bármelyik szomszédjuknál. Egy társadalom reakcióját a különböző kihívásokra kultúrája határozza meg,(a kulturálatlanság is egyfajta kultúra). Ez pedig hosszú idő alatt alakul ki, változtatható meg. Századok kellenek hozzá.
A szerbek arra basztak rá, nem ismerték fel, a második világháború után Európában nem adhatók a korábban bevált válaszok.
Ennek isszák a levét, a horvátok és talán a bosnyákok is (a halottak természetesen nem támaszthatók fel) de kiheverték a tigrisek tevékenységét. A szerbek viszont még sokáig fogják cipelni ezt az örökséget.

RoFä 2011.01.17. 20:35:22

@borszódával: Ez egy nagyon korrekt kis hozzaszolas volt, tok jo hogy neha ilyennel is talalkozik az ember (ezen a blogon persze gyakrabban).

Eggyel vitatkoznek, a szlovenek azert nem nemetek, csak osztrakok :)

RoFä 2011.01.17. 20:40:18

@MTi: En konkretan - SZIGORUAN A POLKORREKTSEG JEGYEBEN - nagyon varom a horvat, bosnyak es alban koztorvenyes szabadcsapat-vezer gazemberekrol szolo bejegyzeseket.

HETFORE!

Kulonben...

mallac 2011.01.17. 23:14:05

@Zig Zag: A téma arról szólt hogy egy NATO-Szerbia konfliktusban Törökország mint NATO tagállam elállja az útját a Szerbia megsegítésére felvonuló orosz flottaegységnek.Hát kötve hiszem hogy a törökök ezt vállalnák,inkább átpasszolnák a problémát a csapatkapitány Usának.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.17. 23:45:36

@molnibalage:

Az átlagfizetésről nincs infóm, de egy 40 éves maribori rendőrfelügyelő, aki 17 éve van a cégnél, mindenféle túlóra nélkül 2200 eurót visz haza havonta, nettó.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.17. 23:47:21

@Minorkavidor:

Hogy ki volt a hárommilliomodik kattintó, azt sajnos nem lehet egzakt módon megállapítani, csak mindenféle tudományos módszerrel saccolgatni.

Ezek alapján én voltam és az aszú helyett cabernet sauvignont kérek :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.17. 23:50:26

@borszódával:

"A szlovének gyakorlatilag németek (Krajna)"

Bocs, de nem Karintiát akartál írni?

MTi 2011.01.18. 00:01:19

@tiboru: a magukra valamit adó államok - ide sorolom Szlovéniát is - egyes ágazatokban: igazságügy, belügy, hadügy tisztességesen bérezik az alkalmazottaikat, ezzel akarván eleljét venni - több kevesebb sikerrel - a korrupciónak. A magukra nem sokat adó országok - hadnesoroljam fel őket - vezetői, az altuálisn regnáló politikusok viszont az állami alkalmazottak bérébe előre belekalkulálják a korrupcióból befolyó fekete jövedelmet - így spórolnak a költségvetésen, ill. lehetővé téve maguknak a pénzek lenyulását. Mert ha becsületesen kifizetnék, akkor nekik nem maradna mit lenyúlni...

MTi 2011.01.18. 00:05:13

@tiboru: szerintem a szlovének német mentalitású szlávok. A hangsúly a "németen" és a "szlávon" van :) merthogy kutyából azért nem lesz feltétlen szalonna!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.18. 00:26:27

@tiboru:

Bocs, csak most kapcsolok, hogy több Krajna is van/volt :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.18. 00:30:03

@mallac: nagymama vs omnibusz. egyébként ha jól emléxem az oroszok benne voltak a koszovói műveletben szárazföldön.

borszódával 2011.01.18. 09:01:16

@tiboru: Karintia ma is ausztria része, (megboldogult Heider szükebb pátriája).
Krajna szintén örökös tartomány volt, Laibach (ma Ljubjana) központal. A mai szlovénia.

mallac 2011.01.18. 09:42:57

@Zig Zag: Valami 3000 orosz zsoldost emlegettek a híradásokban.Egy koszovói reptéren derült fény az orosz jelenlétre,a repteret birtokba venni kívánó brit alakulat meglepve tapasztalta hogy megelőzték őket.Nem lett összecsapás az esetből az britek visszavonultak,érdekessége a történetnek hogy az orosz egységnek nem volt ivóvize, és megpróbáltak az angoloktól kunyerálni.Egyébként mi az hogy nagymama vs omnibusz?

borszódával 2011.01.18. 10:13:07

Érdemes pár szót ejteni erről a lehetséges orosz támogatásról.
Oroszország mit nyer vele? Semmit. Nincs kijárat az Adiára, szerbiát NATO tagok veszik körül, bármikor elszigetelik. Nincs ott nyersanyag, semmi sincs. Egy kis ország szimpátiáját nyerik, ami amúgy is megvan.
Mit vesztenek? Sokat. Megerhelik a viszonyukat a nyugattal, és a fél iszlám világgal, annak gazdasági, és minden egyébb következményével együtt.
Ne feledjük, Kosovo függetlenségekor sem tett Putyin semmit.
Oroszország amúgy egy agyaglábú óriás, be tudja fenyíteni a szomszédait (ukránok, kaukázus). De távolabbi területekre, ahol nincs földrajzi kapcsolat, arra nincs kapacitás.
(az USA hanyatlásával sem lesz) Szerintem.
A jövőben, pl: Presevo völgy, Szandzsák, lesznek harcias orosz nyilatkozatok, meg néhány tucat önkéntes, + fegyvercsempészés egy utasszállító rakterében. Hogy diplomáciai bonyodalom ne legyen.
De más nem.
A szerbek a nagyszerb álomtól a lejobb úton vannak a belgrádi pasalik felé.
Ebben mindenkinek megvan a maga történelmi szerepe, az arkan féle bohócoknak is.

Kullancs1983 2011.01.18. 11:35:27

@mallac: Az a 3000 orosz zsoldos nem véletlenül orosz ejtőernyős volt, akik Boszniából csoportosították át magukat? Mert ilyenről én is tudok, de ez a "3000 orosz zsoldos megszállt egy repteret" kicsit sokk...

mallac 2011.01.18. 11:54:30

@Kullancs1983: Nem írtam ilyet hogy 3000 orosz zsoldos megszállt egy repteret...Valahogy úgy fogalmaztak a híradókban, hogy 3000 orosz zsoldos tartózkodik kis-jugoszlávia (mintha ez lett volna az aktuális név)területén.A lényeg hogy nem tudtak róluk a nyugatiak.Persze lehet hogy egyszerűen nem is lehetett őket megkülönböztetni a szerb/jugoszláv haderőtől,ha valami hasonló göncben voltak,hasonló járművekkel.

Kullancs1983 2011.01.18. 13:38:54

@mallac: "Valami 3000 orosz zsoldost emlegettek a híradásokban.Egy koszovói reptéren derült fény az orosz jelenlétre,a repteret birtokba venni kívánó brit alakulat meglepve tapasztalta hogy megelőzték őket."

1999. június, Pristina? A boszniai orosz békefenntartók vonultak be Koszovóba. Bár volt ott valahol egy "titkos" katonai reptér is valami hegy tövében, beszéltem olyannal aki ott békefenntartott, állítólag még akkor is az oroszok őrizték... De hivatásosok, nem zsoldosok. Akár orosz zsoldosok is lehettek akkor arra, még az is lehet hogy tényleg háromezren, de a repülőteres dologhoz semmi közük.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.18. 15:14:36

@mallac: Ha a nagymamának kereke lenne, ő lenne az omnibusz. :))

mallac 2011.01.18. 22:57:50

@Kullancs1983: Lehetséges hogy azok voltak.Én nem nyomoztam sehol csak a korabeli híradókat idéztem.A zsoldost meg a hivatásost egyébként túl sok nem választja el egymástól szerintem,hiszen sokszor a hivatásosok közül toboroznak forróbb helyekre.

woodland 2011.01.19. 00:19:09

Egy jo ideje figyelemmel kiserem ezt a posztot es nagy rajongoja vagyok. Csakugy mint a konteo-blognak.Eddig minden posztot elolvastam.Olvastam a Karadzic-os posztot es a Srebrenica-it is.,
Mindig is nagyon elszomoritonak tartottam az egesz balkani haborut de valahogy csak egy volt a sok poszt kozul es nem nagyon melyedtem bele.
Most viszont, miutan jobban utanna neztem, valahogy teleszaladt a zsakom az egesszel.
Megneztem a videokat feltoltve a youtube-ra amin Karadzic alazza a Holland alezredes Thomas “en egy zongorista vagyok es remelem a zongoristakat nem lovik le legyszilegyszilegyszi” Karremans-t.
Az eszem megall!Eddig valamifele osszeeskuvest veltem felfedezni.Talan a nagyhatalmak ezt akartak?Ezt a k...va meszarlast mind a ket oldalon?Hogy aztan konnyebben vehessek at a hatalmat a balkanon?Hat nem ugy tunik.A video megnezese utan ugy tunik,hogy az elkenyelmesedett nyugatiak egyszeru puhapocsok a serbekhez,horvatokhoz es a bosnyakokhoz kepest.Az egeszet talan az amerikaiakra kellett volna bizni!
Egy par eve mar itt elek hollandban es beszelgettem kulonbozo emberekkel az esetrol.Erdekes modon fel sem fogjak.
Sot,vannak olyanok,ha hiszitek,ha nem aki azt mondja,hogy ezek a videok hamisitvanyok.
A masik fele meg azzal ervel,hogy nem lohettek es nem tehettek semmit MART NEM VOLT PARANCSUK RA!!! Sot,szegeny ember meg igy is egy hos,mert ki tudta konyorogni a serb fofasztol(!!!!!!) hogy az emberei (a bekefenntertok-hollandok) bantodas nelkul elhagyhassa az ORSZAGOT!!!Az az ember engedte meg neki,aki ellen az egesz teruletet vedenie kellett volna.
Ez az ember korbe rabolta nyugat-europat.Tokeletesen tisztaban kellet lennie minden erintett szervnek (rendorseg, kulobozo szolgalatok, hadsereg,mokusors),hogy ez egy gatlastalan onkontroll nelkuli elmebeteg aki gyakorlatilag barmit megtehet.Aztan valahogy megis hogy meg voltak (vannak) lepodve,hogy ilyenek tortentek.
Es akkor az emlitett videok:
Holland gittegylet-vezeto alazasa:

www.youtube.com/watch?v=AZ7woyumciQ

Vajon egy Magyar alezredes hogy reagalt volna.O is majdnem elsirna magat?

Es a dicsoseges tavozas:

www.youtube.com/watch?v=GNRUdUJVwtE&feature=related

Egyebbkent gratula a poszthoz.Telitalalat megint.

Kullancs1983 2011.01.19. 03:39:40

@mallac: Mondd ezt egy hivatásosnak, gyanítom elég csúnyán néz majd rád... A különbség ennél az esetnél kb. annyi, mint ha az autódat nem a közterületfelügyelet vinné el, hanem egy autótolvaj.

@woodland: A Nyugatnak (így nagybetűvel, bár nem szolgált rá) akkoriban kisebb gondja is nagyobb volt annál, mint hogy a balkáni háborúkkal törődjenek. Ott volt a régi hidegháborús beidegződés is, hogy nem mernek komolyan föllépni, nehogy a(a akkor már nem létező) Szovjetunió megharagudjon, de különben is, Kelet-Európa senkit sem érdekelt. Mit tud a mai átlagember pl. Szudánról vagy Kongóról? Pedig ott legalább ásványkincsek vannak...

dzolutan 2011.01.19. 11:51:11

E havi 442 kisszíneseiből: Ceca épp börtönre vár, sikkasztással vádolják az Arkantól megörökölt FC Obilicból.

Kullancs1983 2011.01.19. 13:16:43

@dzolutan: Nem ez lenne az első eset, Djindjic lelövése után is bevitték egy időre (mert egy rakás fegyvert találtak a házában), de nem nagyon zavartatta magát... Az Obolicos sztori szerb belügy, vagy a játékosok eladása miatti nemzetközi vizsgálat eredménye?

manes 2011.01.19. 13:17:00

Ceca nem néz ki rosszul,ellenben a házuk az valami förmedvény.Arkan tigrisei is olyan bátrak lehettek mint anno a mi nyilasaink.Azok is a fegyvertelen civilekkel szemben könnyen voltak, de amikor reguláris csapatok jöttek akkor nagy bátorsággal még messzebbre futottak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 20:13:35

Kicsit off. Két napot voltam kint Belgrádban, volt egy vacsi is. Vendéglátóink szerbek voltak átlagban 40 év táján lehette korban, de mindenféle cécó nélkül lazán énekelték a bosnyák dalokat is. A tubofolkról kifejezetten negatív véleményük volt.

Kullancs1983 2011.01.20. 00:11:46

@molnibalage: Egy hozzáértő cimbora szerint a mára már stíluskategóriává érő ex-yu rock összes valamirevaló zenekara bosnyák volt. (Én csak egyet tudok, az is horvát, de attól még lehet igaza...) Nem lehet hogy a vendéglátóitok rockerek voltak? :)

butyko 2011.01.20. 06:22:34

@mallac: A Boszporuszon és a Dardanellákon keresztül tilos áthaladniuk repülőgép-hordozó hajóknak, erről még 1936-ban rendelkezett a montreux-i egyezmény. A hidegháború idején az oroszok természetesen nem törődtek a nemzetközi joggal, és a Kijev osztály hajói, majd később a Kuznyecov is áthaladt a szorosokon. Hivatalosan azonban ezek nem repülőgép-hordozók, hanem „nagy tengeralattjáró-elhárító cirkálók“ voltak, így erre a kategóriára kérték meg az áthaladási engedélyt a török hatóságoktól.
De ugyanígy történt a "Varjag" és a "Gorskov" esetében is.Ezeket ugyanis eladták a kínaiaknak...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.20. 07:59:14

@butyko: A Varjag és Gorskov nem aktív hajók voltak és vontatták legalább az egyiket, ergo szerintem nem vonatkozik rájuk az egyezmény.

mallac 2011.01.20. 11:57:43

@butyko: Ha valamely harci helyzet esetén pl.az orosz flottának meg kell ütköznie a japánokkal csuzimánál és ehhez ezúttal a fekete tengeri flottájukra van szükség, akkor átmennének Boszporuszon akár van török engedély, akár nincs.Vagy Montreux-i,vagy bármilyen.A repülőgép anyahajókra vonatkozó kitétel meg nagyon nem érinti őket hisz nemigen van ilyenjük.

Iustizmord 2011.01.20. 17:54:33

@Zig Zag: a lengyel huszária nem könnyűlovas

tudom, de ők annyira büszkék rá hogy nekik az AZ IGAZI huszárság :o)

@molnibalage: tévedés, konkrét ügyfél említette hlgy neki a minimálnyugdíj jár minimális (ottani) szolgálati ideje alatt ausztriában és az nem egészen 800 eur.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.20. 20:41:12

@Iustizmord: senki nem vonta a lengyel attitüdöt kétségbe. ettől még lehet szerb találmány a huszár, ami egy villámgyors könnyűlovas, váratlan, szemtelen, idegesítő és piszokul alkalmas üldözésre és portyázásra.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.20. 20:45:23

@molnibalage: szerintem az egyezmény egy darab papír, és ahogy a Karib tenger kalózaiban mondja Barbossa kapitány: It's not a rule. It's a kind of guideline.

teddybear01 2011.01.21. 00:54:50

@Zig Zag: Jegyezd meg: Sohasem az a papír számít, amire leírják az egyezményeket, szerződéseket, hanem az az erő, amivel a szerződő felek be tudják tartatni a leírtakat.

Ha most Oroszország megtámadja Törökországot a Boszporusz és Dardanellák miatt, ahogy már párszor megtette, akkor nem csak Törökországgal kell szembenéznie, hanem az egész NATO-val. Ez meg túl nagy falat mindenkinek.

xstranger 2011.01.21. 01:12:28

@teddybear01: Meg lassuk be az ott ket parszaz meter szeles luk, ha a torokok nem akarjak akkor nem megy at ott semmi. Elsullyesztenek ket sziklaval megrakott uszalyt es csokolom.

BTW tengeralattjarok atmehetnek?

teddybear01 2011.01.21. 03:33:41

@xstranger: A szoros legsekélyebb része olyan 30 méter mély, a mostanában épített metróalagút 50 méter mélységben húzódik. Ahol legkeskenyebb, ott csak 750 méter széles, itt a törökök mindkét oldalon építettek egy-egy erődöt a terület meghódításakor.

Tengeralattjárók is átmehetnek, de biztonsági okokból csak felszíni menetben. Bár állítólag az oroszok előszeretettel tesztelgették itt a tengóik lopakodóképességét...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.21. 07:58:17

@Iustizmord: Ez hívják egy fős mintának. Nem releváns.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.01.21. 14:52:24

@teddybear01: Képzelem Moszkvában hogy be lehetnek szarva. Most félnek csak igazán... Ez nem videojáték, te meg ezt jegyezd meg.

dzolutan 2011.01.23. 09:09:17

@Kullancs1983: játékosokat adott el, viszont az adóbevallásban szabadon igazolhatóként voltak megjelölve, a különbséget elrakta. Hogy ki jött rá, azt passzolom.

Johann Landa 2011.01.25. 17:59:43

@Pigsy:
Tacsit a magyar hatóságok egyszer letartóztatták, majd felsőbb utasításra(?) szabadon engedték.

Johann Landa 2011.01.25. 18:14:31

@brutuska:
Alapszó;
kenyér:
Kruh, a baráti szomszédos országban, illetve hleb a kevésbé barátságos szomszédos országban.
Érdekesség: Bécset ők is Bécsnek mondják.

MTi 2011.01.28. 17:19:12

A legújabb hír: Ceca koncertet tervez Zágrábban(!), de a horvát pártok tiltakoznak - vajon miért??
www.blic.rs/Zabava/Vesti/232205/Hrvatske-stranke-protiv-Cecinog-koncerta-u-Zagrebu

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.28. 18:32:13

@MTi:

Jó, hogy nem Pristinába készül...

MTi 2011.01.28. 19:31:39

@tiboru: szerintem egy próbálkozást az is megérne - de Kosovska Mitrovicán biztos menne a dolog!
Egyébként a zágrábi koncertet a Dinamó-stadionba szerveznék, és 60 ezer érdeklődőt vártak - úgy gondolom, pár tízezren még jegy nélkül is maradnának :) Sokan - pl. az ultrál - már a hecc kedvéért elmennének. A horvát rendőrség azonnal kiemelkedően magas kockázatúnak minősítette már a rendezvény tervét is!
Szerintem ez a tiltakozás csak kirakat: Horvátországnak most bizonyítania kell az EU miatt, hogy nem kirekesztő...

Kullancs1983 2011.01.28. 23:55:02

@MTi: Annakidején egy motoros cimbora mesélte hogy a szerbiai Hells Angels néhány tagja is megjelent egy horvátországi motorostalálkozón. Szerencséjükre a rendőrök időben érkeztek és sikerült őket élve kimenteni...
Eyyől függetlenül, nem ez lenne az első eset hogy "érdekes" múltú előadók lépjenek fel Beogradban/Zágrábban, és szerintem biztos vannak akik erre a koncertre is elmennének.

Kullancs1983 2011.01.30. 13:25:36

@Kullancs1983: Update: Volt itt fellépni egy horvátországi banda, megkérdeztem őket, hogy is van ez feléjük. Azt mondták arrefelé (Eszék és környéke) a szerb (stílusú?) turbófolk szinte az egyetlen amit hallgatnak az emberek, miközben olyan erős a szerbgyűlölet hogy szinte hihetetlen. Ettől függetlenül szerintük meglesz a zágrábi Ceca-koncert, mert tapasztalataik szerint ott különösen nagy volna rá az igény... Mit ne mondjak, érdekes. :D

Titus Pullo Urbino 2011.02.04. 14:47:20

Szép volt, köszönjük MTI! Ki volt ez az ember, kérdeztétek a posztban, fontosság szerint:

háborús bűnös (Szentlászló, Vukovár)
Államvédelmi Szolgálat munkatársa (nem is titkolták soha)
háborús hős a Српска добровољачка гарда szemében
és cukrászmester, aki biztosan finom kremeseket készíthetett (gondolom) mert nagyon értett a keveréshez.

Egy apró kérdés: a legnagyobb szerb gazemberek miért Szlovéniában születtek, miért nem Szerbiában?

sóskatáska 2017.11.22. 23:50:07

Most néztem meg egy Ceca videót, fergeteges a zene.
süti beállítások módosítása