Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vendégposzt - A norvég Oradour

2011.05.19. 12:30 Hiryu 2,0

Véletlenül botlottam ebbe a témába: olvastam az Ouradourról szóló cikket, de bevallom, eddig nem is hallottam a lenti norvég történetről. Sajnos nagyon kevés anyagot találtam róla, épp ezért nagyon rövidre fogtam, egy kis áttekintéssel. Csak fő vonalakban, inkább a norvég gondolkodásmódot igyekeztem amennyire lehetett, pár sorban kiemelni. Tanulságul a napjainkban hajtogatott "békét a világban, minek a hadsereg?" gondolkodásmódúaknak, és temészetesen mementóul az áldozatok emlékének – írta kísérőlevelében hiryu2,0 kolléga.


1940. április 9.: a német hadigépezet ismét mozgásba lendül, a Weserübung hadművelet keretében megszállják a minimális katonai ellenállást tanúsító Dániát, ejtőernyősök foglalják el a norvég reptereket, inváziós csapatok szállnak partra (a hivatalos indoklás szerint azért, hogy megakadályozzák a két ország Nagy-Britannia és Franciaország által tervezett megszállását. Az inváziós csapatok fő norvégiai célpontjai a következők voltak:

Oslo, Bergen, Narvik, Trondheim és Tromsö.
Norvégia a következő okok miatt volt fontos a náci birodalom számára: egyrészt haditengerészeti bázisként szolgált az észak-atlanti szövetséges szállítási vonalakat támadó, és az Atlanti-óceánra kifutó tengeralattjárók számára, másrészt pedig biztosította a német hadiipar számára létfontosságú svéd vasérc hazajuttatását, aminek a 99%-át Narvik kikötőjén átszállították Németországba. Arról se feledkezzünk meg, hogy megakadályozni szándékozott a francia/brit bázisok létrehozását.

A haditerv fontos eleme volt még a norvég király elfogása, az államkincstár lefoglalása is, de a tervnek ez a része meghiúsult:
az Oscarsborg-erőd tüzérei célba vették az Oslo felé hajózó Blüchert. A hajó, amely a szűk fjordban képtelen volt manőverezni, a teljes legénységgel együtt két órán belül elsüllyedt (amint az itt alul is látható). Az erőd jelentette fenyegetés elegendő ideig késleltette az inváziós  erőket ahhoz, hogy a norvégok evakuálják a királyi családot és a parlamentet, valamint az államkincstárat. Megalakult ugyan a Quisling-kormány (amelynek neve világszerte az ellenséggel történő kollaboráció szinonimája lett), de így a szövetséges erők azt nem ismerték el, így hogy Norvégia jogilag megszállt ország lett.

Persze az utca embere akkoriban nem a jogi finomságokon rágódott…

A norvég Tore Gjelsvik (főállásban sarkkutató geológus), a polgári ellenállás vezetője felidézi könyvében a megszállás első óráit:

A Norvégia elleni német Blitzkrieg az 1940. április 9-re virradó éjszakán villámcsapásként ért mindnyájunkat. Bénító lidércnyomás, szinte nem is valóságos: néhány óra leforgása alatt fővárosunkat s az ország nagyobb városait minden fontos repülőtérrel, parti erődítménnyel és hadianyaggal együtt elfoglalták.

A német megszállók ugyan az árja faj részeként egyfajta testvérekként tekintettek a norvégokra, ennek ellenére lassan, de biztosan kialakult a megszállókkal szembeni ellenállás:

Rossz lelkiismeret. Az, hogy nemcsak Németország volt becstelen: Norvégia sem tett meg mindent, amit tehetett volna, hogy hadserege, flottája, légiereje ne legyen ütésképtelen. Ha ez nem így van, valószínűleg kiverjük innen a németeket. Rendbe kellett hoznunk a sorainkat és az önbizalmunkat. A legtöbben ezért lettünk ellenállók.

Hiányoztak azonban a kiképzett vezetők, a fegyverek, amiket Angliából kellett eljuttatni Norvégiába. Ennek egyik módja volt, hogy bombázógépekről dobjanak le ellátmányt, de az eredmények siralmasak voltak.

Így születtek meg a „shetlandi buszok”. Nevükkel ellentétben ezek nem szárazföldi járművek voltak, hanem norvég színekre festett, norvég személyzettel, norvég zászló alatt kifutó halászhajók, amelyek a Shetland-szigetekről indultak, hogy a megszállt ország partjain rakják ki az ellenállás számára létfontosságú felszerelést.

Angliában (a SOE égisze alatt) létrehozták a Norwegian Independent Company 1.-t, vagyis (közismertebb nevén) a Linge-csoportot, ami a háború végére az egyik legtöbb kitüntetéssel rendelkező alakulat lett. Feladata az volt, hogy más alakulatokkal együttműködve szabotázsakciókat hajtson végre, és minden lehetséges eszközzel segítse a norvég ellenállás embereit.

1942. áprilisában Televåg
Telavåg halászfalu mellett tesznek partra két ügynököt: Emil Gustav Hvaalt és Arne Vaerumot. A dolgok azonban rosszra fordulnak; egy besúgó feladja őket, és április 26-án a Gestapo rajtaütés keretein belül elfogja őket. A lövöldözésben sikerül végezniük két Gestapo-ügynökkel, de Vaerum is elesik. Hvaal megsebesül, őrizetbe veszik, a közeli Trandumba szállítják, ahol még aznap kivégzik, s – ismeretlen helyen – eltemetik.

A németek úgy döntenek, hogy kíméletlen példát statuálnak: április harmincadikára virradóan Josef Terboven Reichskommissar személyes felügyelete és parancsnoksága alatt a német csapatok a halászfalut a földdel teszik egyenlővé: minden házat lerombolnak, a kikötőben minden hajót elsüllyesztenek, az állatokat leölik. A férfiak közül 31 főt a helyszínen kivégeznek, a tizenhat évnél fiatalabbakat és a hatvan évnél idősebbeket a sachsenhauseni koncentrációs táborba hurcolják, a többieket (nőket, gyerekeket, öregeket) a háború végéig internálják. A közeli trandumi internálótáborban megtorlásul kivégeznek 18 norvég foglyot.

A keleti frontot nem számítva Lidice és Oradour mellett Telavåg a harmadik európai település, amelyet a német megszállók bosszúból földig leromboltak.

A tragédia után a költő Inger Hagerup verset írt. Kezdősorai („De brente våre gårder. De drepte våre menn”, vagyis ”Felégették otthonainkat, megölték férjeinket”) a norvég ellenállás számára emlékeztető jelszóvá váltak.

A háború után a falut újra felépítették. Ma múzem őrzi a „shetlandi buszok”, a mészárlás és a norvég ellenállás emlékét.

Hogy megérte-e az áldozat?

A községi elöljáró, Thomas Midttvedt egykori halász és szemtanú visszaemlékezése szerint:

Terboven Reichskommissar ott állt, és nézte, ahogy ég a falu. Egyszer csak egy kő majdnem eltalálta. Lidice és Oradour mellett ez a harmadik helység, ahol a németek »példát statuáltak«. Fölgyújtotta és nézte. És a kő nem találta el. De odavágták.

Josef Terboven 1945 májusában öngyilkos lett.
 

105 komment

Címkék: német hadtörténelem norvég ii világháború vendégposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2011.05.19. 12:58:52

A témában ajánlom a Max Manus c. filmet. Minden színpadiassága ellenére egész korrekt alkotás.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.19. 13:03:56

Tényleg nagyon rövid, de igen jó volt. Köszönjük, hiryu 2.0.

H.Efraim 2011.05.19. 13:44:35

Köszönet a cikkért.
A helyet nem Televåg-nak, hanem Telavåg-nak hívják.

1szárazaranyosbalek 2011.05.19. 13:50:11

A norvég (és általában az) ellenállásról szóló legjobb szépirodalmi mű Steinbeck: Lement a hold -ja. Ajánlom mindenkinek.

hiryu2,0 2011.05.19. 14:47:43

@H.Efraim: Könnyen lehet hogy igazad van.... én egy netes irodalmi naplóban találkoztam az esettel, magyar nyelven. A szerző ezt a szót használta. Ráadásul a netes kereső is kidobott anyagot, fényképet, térképet, etc erre a változatra....

Ráadásul amikor az említett múzeum honlapján is szerepelt mindkét változat, akkor feladtam és azt választottam, amelyik ott többször szerepel:(
Ott az angol megnevezésben "a"-betűvel írták, a norvégon meg "e"-vel a település nevét....

De egyébként megtaláltam ma a forrásanyag bővített változat, az egyik norvég ellenálló visszaemlékezése szerint az egyik megölt Gestapó ügynök a helytartó személyes barátja volt.

hiryu2,0 2011.05.19. 14:53:10

Tanulság: ne írjunk éjszaka közepén posztot, mert valami apróságot elszúrunk és értelmetlen lesz a mondat.....

"de a szövetséges erők azt nem ismerték el, hogy Norvégia jogilag megszállt ország lett."

a "hogy" szócskát cseréljétek ki plíz az "így"-re.

H.Efraim 2011.05.19. 15:15:46

@hiryu2,0: Én a norvég nyelvű anyagokban néztem, de igazad van, előfordul az e-betüs változat is.
Egyébként pont jókor jelent meg a cikk: most volt május 17.-e, Norvégia állami ünnepe. Ezt a norvégok munkaszüneti nappal, felvonulásokkal és nemzeti szinű kokárda viselésével ünneplik.

Kismy 2011.05.19. 16:11:59

egy újabb esemény, amiről eddig nem tudtam.
kösziköszi

peelou75 2011.05.19. 16:15:29

Ezek az elrettentőnek szánt Tesco-gazdaságos akciók asszem nem nagyon hozták be az árukat... Egy falu vagy egy kisváros kiirtása tényleg csak arra jó, hogy az érintett népek rendesen felhúzzák magukat rajta. Bezzeg a szovjetek Katynnál mertek nagyot álmodni... Igaz, ők már nem nagyon hozhatták rosszabb helyzetbe magukat a lengyelek szemében.

hiryu2,0 2011.05.19. 16:41:40

@peelou75: Cukor és korbács...

Hmm, most olvasok egy antikváriumban talált könyvet "A Man called Intrepid" a SOE hadműveleteiről. Azt írja, pld amikor elküldték a csoportot a Heydrich elleni merényletre, tudták hogy azt a németek a lakosságon fogják megtorolni. De mégis elindították az akciót, egyrészt hogy Heydrichet kiiktassák, másrészt hogy a csehek megértsék, milyen szerepet szánnak nekik a megszállók. De megígérem, megy olyan poszt még ma a szerkesztőnek, ami az ellenállási mozgalommal //is// foglalkozik, és egy hasonló erkölcsi dilemma is szóba kerül.
Katyn ott sántít, hogy azt éppenséggel titokban akarták tartani, még hóhérok hóhérát is tarkón lőtték.. Inkább a varsói felkelés 1944-ben. Lábhoztett fegyverrel megvárták, amíg a németek eltiporják azokat a felkelőket, akik nem a kommunista Lengyelországban képzelték el a jövőjüket.

manes 2011.05.19. 18:02:00

A BBC -n ment egy ismeretterjesztő sorozat Coast (Partvidék) címmel. Abban mutatták a falut meg beszéltek "shetlandi buszossal". A Nigel Oliver beszélt velük.

zum trucc 2011.05.19. 19:14:52

@hiryu2,0: Igen, a varsói felkelés esetében az oroszok kegyetlen határozottsággal jártak el. A felkelés idején megszállták Prágát, mármint nem a cseh fővárost, hanem Varsó Visztulától keletre eső kisebbik felét. A Visztula, vízállástól függően a Dunánál kb. 50%-kal vékonyabb folyó, nem lett volna gond átkelni, vagy legalábbis fegyvereket küldeni.
De nem küldtek, nyugiban megvárták, amíg a németek legyőzték a felkelést, majd nem sokkal később elfoglalták a varsói romokat.
Telavåg, meg Oradour és Lidice esetén a bosszú motiválta a németeket, Varsóban az oroszok csak azt mutatták be,hogy fontos nekik a németek legyőzése, de nem minden áron.
Mármint a londoni emigráns lengyel kormány gyengítése megérte nekik, hogy kicsit tovább tartson az európai háború.
A poszt nagyon rendben van, katonásan tömör, de kerek egész mégis.

mrcee 2011.05.19. 20:53:49

Egy apró kiegészítés/megjegyzés az egyébként kitűnő cikkhez.

Ha jól tudom, 1942-ben Lidice mellett a csehországi Ležáky községet is földig rombolták a németek.

Néhány angol nyelvű link a történtekről:

en.wikipedia.org/wiki/Le%C5%BE%C3%A1ky
www.lezaky-memorial.cz/history4243_en.aspx

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.05.19. 22:55:26

Valahol olvastam, hogy a brit flotta és csapatok szintén megszállni indultak megelőző csapásként (ugye ismerős?), csak késtek egy kicsit. A Max Manus pedig nekem is tetszett.

Valandil 2011.05.19. 23:19:38

@Zig Zag: Hamarabb kezdték el a britek Norvégia megszállásának az előkészítését, de a németek beelőztek.

@zum trucc: A varsói felkelés részben a szovjetek ellen irányult: "Nem kelletek ide, mi is ki tudjuk verni a németeket!".

@hiryu2,0: Heydrichet szó szerint az utolsó pillanatban kapták el. A kormányzó kevésbé emblematikus figura volt.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 07:30:25

@peelou75: @zum trucc: Katyn-t nem titkolták, a németek már 1943-ban felfedezték a tömegsírokat, ezután mindkét fél igyekezett saját propagandacéljaira használni az eseményt (a nácik természetesen rögtön a ruszkikra kenték, készült is egy remek propagandafilm az oroszok kegyetlenségéről, a ruszkik meg a rögtön a nácikat hibáztatták, mellettük szólt, hogy a kivégzések német fegyverekkel történtek, német lőszerekkel (ugyanis a Makarovok nem bírták a terhelést és hamar tönkrementek, ezért kénytelenek voltak jobb minőségű cuccokkal folytatni). Volt egy riportfilm pár éve a köztévében néhány túlélő NKVD-ssel, azt állították, hogy a hat hóhérból három utána nem sokkal öngyilkos lett, kettő megőrült, egy még nyilatkozott, azt állította, hogy a kivégzés módja a "hátbarúgás" volt, miszerint a letérdepeltetett polák tisztet hátulról fejbelőtték és a lövés pillanatában hátbarúgták, hogy ne fröcsköljöna vére a Vöröskatona egyenruhájára - ennek igazságtartalmáról nem vagyok meggyőződve, Sztálin nem nagyon szokott tanukat hagyni. Ami az igazán undorító a sztoriban, az nem pusztán a gyilkosságok ténye, hanem, hogy mindezt tisztán csak politikai céllal csináltatta Sztálin, így nullázva le a kommunista eszmének ellenállni tudó és akaró szinte teljes lengyel műszaki értelmiséget, már készült a megszállásra. Vélhetően a britek is tudtak a katyni mészárlásról, csak nem firtatták akkor még, erről egy érdekes film az Enigma c.

A varsói hirig kombinált bűntény, de ebbe is a ruszkik hasítottak nagyobbat. Valóban megálltak pár kilóméterre Varsótól, ám a rádióadókat rögtön üzemeltetni kezdtek, buzdítva a lengyel ellenállást, hogy arcra fel, velük vannak, még röplapot is szórtak. Tetézték ezt azzal, hogy nem engedték be a légtérbe a brti segélyrepcsiket, auoknak ugyanis kellett volna egy köztes repülőtér, ami szovjet megszállás alatt volt. Ez volt az a pont sztem, amikor kezdett mérgesedni a viszony a szövetségesek közt, volt pár táviratváltás ezügyben Churchill és Sztáluin közt (ezek elolvashatók Churcill könyvében a II. Világháborúról, ami nem furcsa, ennek a levélváltásnak a pár oldalnyi anyaga hiányzik a Magyar Levéltárból, ahol a többi viszont olvasható. Azaz így náci segédlettel (ami szintén nem menthető) elég érdekesen, de hatékonyan totál kivéreztette és megszüntette a Generalisszimusz a teljes potens lengyel értelmiséget, bebetonozva oda a szovjet érdekszférátba Lengyelországot.

Félreértés ne essék, nem kívánom és nem is lehet mentegetni a nácik szervezett varsói civilirtását, aminek ráadásul katonai indoka sem volt, hiszen visszavonulóban voltak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.20. 08:30:25

@Zig Zag: Nem késtek, lefújták. Még a német invázió előtt. Nem merték sem az esetleges veszteségeket sem az esetleges diplomáciai acvesztést bevállalni.

LouiS 2011.05.20. 09:15:09

Nekem is egyből a Max Manus jutott eszembe...

Münci66 2011.05.20. 09:20:35

Möszjők!

Ha megengeditek hozzáugatok Varsó témájához!
A szovjetek fel akarták szabadítani Varsót, már a felkelés előtt. Egy teljes hk hadsereget indítottak el a Visztula irányába, majd a víznél északra. A hk hadsereg kivérzett, a parancsnoka is súlyosan megsebesült. A szovjetek menetből nem tudták Varsót bevenni. Utána nem volt a közelben akkora erejük, amivel különösebb veszteségek megkockáztatása nélkül meg tudták újra kísérelni a rohamot.
A felkelés azért tört ki, mert a Honi Hadsereg érzékelte DK irányban a szovjet előörsöket, és ők sem gondolták, hogy a szovjeteknek "nem jön össze", ezt pedig Ök is meg akarták akadályozni. A britek pedig nem nyugtatták őket.
Ettől függetlenül a szovjetek meg sem próbálták a második menetet csak a feltöltések (és a HoniHadsereg bukása) után.
A témáról egyébként Számvéber Norbert tartott egy jó előadást a HMI-ben valamikor 2006 környékén.

Tisztelettel, Münci

GrG 2011.05.20. 10:11:20

Tegnap este néztem meg a 633. század cimű filmet, ami egy norvégia rakétaüzemanyag-gyár elleni támadásról szól (elég gyermeteg módon). De a németeket abban sem szeretik a norvégok.
Május 17 Norvégia születésnapja és minden norvég születésnapja is egyben. Dísz-szemle, örömködés, kertiparti. A norvég kollégám hozott norvég sütit nekünk. Szeretjük a norvégokat.
G
Ps: kokárdát nem vett, pedig rajtam látta két hónapja

hiryu2,0 2011.05.20. 10:32:37

még két érdekesség:

A Blücher elsüllyesztő ágyukat a Krupp cég gyártotta és szállította. Erre mondják: öngól.

A lelőtt rádiós épp adásban volt, amikor rajtuk ütöttek. Angliában pedig épp a barátnője volt szolgálatban a rádiósoknál, és élőben hallgathatta végig ahogy az adás véget ér. Ezek után jelentkezett SOE kiképzésére, később bevetették Európában.

Hát az hogy nem volt Heydrich jelentős figura?

Hmm..... Ő szervezte meg tudtommal azokat a hamis bizonyítékokat, amit Sztálin kezébe juttattak, mir eő lefejezte a szovjet hadsereget.
Hamis bizonyítékokat gyártott Werner Von Fritsch, a német hadsereg főparancsnoka ellen.

Megszervezte a Kristályéj@Rosszindulatú Vászka: szakát, részleted utasításokkal minden titkosrendőri csoport számára. Gleiwitz. /Canaris se nyúlhatott hozzá, hiába volt egy dosszényi anyaga Heydrich homoszexuális kalandjairól. Nem tusom itt a blogon van-e már róla poszt, de megérne egyet..

GrG 2011.05.20. 11:19:41

@hiryu2,0: Heydrich elég fontos figura volt, abból a szempontból, hogy már a háború elején megmutatta, hogy a németek sem sebezhetetlenek és még a legnagyobb rangú német is (a megszállt területeken Adolf nem nagyon mutatkozott) is leggyőzhető. Szerintem igazuk volt akkor, amikor ezt megmutatták, és az egész jelentőségét ez adja. Abban nem kételkedett senki, hogy majd jön helyette más (mintahogy lehet, hogy a németek is mást raktak volna a helyére miután elvégzi a piszkos munkát (lásd Haynau se maradt sokáig magyar helytartó, stb).

rudai gyerek 2011.05.20. 11:24:41

@hiryu2,0: Köszi a posztot, nagyon jó!

Titus Pullo Urbino 2011.05.20. 11:34:34

Köszi a posztért, most már ezt is tudjuk.

@Münci66: nem igaz, amit írsz. Varsót szovjet jóváhagyással pusztították el harmadjára, cinkos tétlenséggel nézte Sztálin, ahogy pusztul a lengyel. Csak a tényeket:

1. a németek kiürítették Varsó nagy részét, ezt az ellenállás tudta, így az oroszok is.
2. A felkelőket orosz részről senki sem támogatta, sem tüzérség, sem légierő.
3. A Visztula partján álló lengyel egység (orosz parancsnokság alatt) parancsot megtagadva átúszott, áthajózott a folyón. Ezt különösebb nehézség nélkül tette, nem volt német ellenállás.
4. Ezután az oroszok hátraküldték a lengyel segédcsapataikat, mert féltek, hogy ők is dobiznak.
5. Az angolok azért nem tudtak légifolyosón támogatást küldeni, mert SZTÁLIN MEGTAGADTA, HOGY AZ ANGOL GÉPEK SZOVJET REPTEREKEN LANDOLJANAK.

Ezt a cinizmust mentegeti most Számvéber. Basszus, üvölteni tudnék, ennyire bosszantó, ahogy az oroszok magyarázzák a lengyelekkel való viszonyukat.

1939 szeptember 17? Hallottál róla? Tudod, amikor a Népszövetségből kizárták a Szovjetúniót, mert megtámadta Lengyelországot.

Katinyi erdő? 30 ezer tiszt tarkólövése?

Csak ennyit szerettem volna mondani a hagyományosan rossz orosz lengyel viszonyról.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 11:48:09

@hiryu2,0: ha már buzizunk is... ha megpróbálunk úgy végignézni pl. valami felvonulás tribünjén parádézó náci vezérkaron, mint csak film, hát legalább a fele pedofil volt. Nézd meg figyelmesen az Akarat diadalában a hitlerjugendes részt, ott némejiknek még szinte a nyála is csorog.

@GrG: hát a Hosszú kések éjszakája után vélhetően sok főtiszt nem aludt jól.

GrG 2011.05.20. 11:54:51

@Titus Pullo Urbino: @Münci66: Az, hogy az oroszok be tudták volna-e venni Varsót menetből azt nem tudom. Budapestet megpróbálták és anygon bebukták, nyilván más a két város, más volt a védelem (főleg egy felkeléssel a németek hátában), de ez biztos megvan valamelyik szovjet levéltárban, max nem tekinthető meg (a generalisszimusz és a hds tábornok elvtárs levelezése).

A többi dolog viszont elég egyértelmű, hogy a ruszkik kimondottan nehezítették a felkelők helyzetét az angol átrepüléseken át a lengyel csapatok eltávolításáig.
Katyn-t azért különválasztanám, mert 1 az egyértelmű bűncselekmény (háborús, emberiség ellenes), amit semmi nem ment; 2 nagyon nagy stratégiai hiba volt, mert jól jöttek volna akár nekik, akár az angoloknak 41-42-ben.
Az, hogy a ruszkik Varsónál már a háború utáni időre készültek valamilyen szinten (nagyon alacsony szinten), de elfogadható (najó érthető).

Én senkitől nem várom, hogy szeresse a szomszédját, de a nem szeretem a háborús/emberiség ellenes bűncselekmény között elég sok fokozat van. Az oroszok/szovjetek ebben ritkán találták meg a mértéket.
G

hiryu2,0 2011.05.20. 12:09:34

Angolok próbaltak légi úton utánpotlást eljuttatni Varsóba, több gépet is lelőttek Magyarország felett.

Más: Tirpitz elsüllyesztése: Ott valahogy nem zavarta az oroszokat hogy reptereiket igénybe vegyék.

Heinrich és Haynau példa szvsz ott sántít, Haynau elvégezte katonai kormányzóként a mocskos munkát, utána elküldték, jött a konszolidáció. vö. 1956 /valamely Jókai könyvben olvastam birtokhoz jutott itt, aztán jóval később valamely bécsi kormánydöntés után így tiltakozott: "Ezt MI MAGYAROK nem tűrhetjük." Hát .. kissé morbid... Heyndrich ezzel szemben megkaptam a protekturátust, németesítse el, irtsa ki a fajilag nem kivánatos elemeket, ott az említett árjásítási program,stb. Nem ugyanaz....

hiryu2,0 2011.05.20. 12:12:16

De ez itt tényleg OFF lesz, ha már emberiség elleni bűntényről, népirtásról beszélünk:

Az örményellenes török népirtás a Knesszet ülésén

2011. Május 20. 02:10

Jeruzsálem és Ankara viszontagságos kapcsolatának új epizódja

Húsz támogató szavazat mellett – köztük a baloldali Meretz és a vallásos Sász képviselőinek a támogatásával – a Knesszet kedden napi- rendre tűzte az első világháború idején elkövetett örményellenes török mészárlás népirtásként való elismerését. Az 1910-es évek végén körül- belül másfél millió örményt gyilkoltak halomra török katonák, mely mészárlás ténye sokáig homályban, a történelem árnyékában maradt. Nem egy esetben, még mikor Izrael és Törökország viszonya baráti volt, a zsidó-lobbi segítségével sikerült elérnie az ankarai kormányzatnak, hogy az Egyesült Államok ne minősítse népirtásnak a történteket. Azóta sokat változott a két ország kapcsolata, s most maga Izrael lett az, mely kezdeményezte a genocídium elismerését: előbb a Knesszetben, majd nem kizárhatóan hamarosan az amerikai Kongresszus előtt is.

Forrás: Jpost

Na MOST várom Usa és EU mit tesz...

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 12:22:18

@hiryu2,0: EU részről évek óta feszültségforrás, hogy a törökök nem hajlandóak elimerni népirtásnak a kurd genocídiumot. Több történész szerint ez volt a holokauszt főpróbája, miszerint hiéányzik-e a Világnak kb. egymillió halálmenettel megölt ember. Úgy tűnt nem.

Izrael meg azért sunnyogott sokáig sztem, mert amúgy a kurd jelenleg a Föld legnagyobb lélekszámú, önálló ország nélküli etnikai közösség. Szal nem igazán állt érdekükben támogatni őket, ők mostanáig remekül "elvoltak" a palesztínokkal is.

A fejleményekre én is kiváncsi vagyok, fles volna, ha előkapnák Hertzl úr terveit és aktualizálnák.

GrG 2011.05.20. 12:23:39

@hiryu2,0: Igen, de szerintem utána elküldték volna Keletre és Prágába jött volna egy békésebb. Olcsóbb rendőrőket tartani valahol, mint katonákat.

GrG 2011.05.20. 12:27:30

@Rosszindulatú Vászka: ezek hülyék. Már bocs, Izrael számára a törökök nagyon fontosak voltak. Bizonyos szempontból a legfontosabbak. Oké, hogy a törökök borították ki a levest, ami aztán az izraeliek bele is szartak, de inkább kibékülni kéne és nem mérgesíteni a helyzetet.
(bár nyilván eddig mint a háttérben a nyomásgyakorlás). A törökök amúgy jobbanjárnának ha egyszer szembenéznének vele, aztán utána sokkal könnyebb lenne a külföldi helyzet. De persze nem avgyok török.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 12:37:34

@GrG: többismeretlenes egyenlet, az biztos. Gondolom a NATO-nak kellenek a török repterek, viszont Izraelnél több terriristát senki nem köt le, no meg lássuk be, távolkeleten a MOSSZAD kicsit potensebb, mint a CIA, szükségük van rá, szóval vélhetően a jenkik ismét Izraellel fognak egyetérteni.

A szembenézés meg nem könnyű - főleg, ha erőltetik, igaz, sok idejük lett volna rá eddig -, lsd csak Magyarországot is, pl. a fenntemlített katyni mészárlás ügyében, ami egy volt történelemkönyveink sok hiányzó lapja közül évtizedekig.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 12:39:21

Jut eszembe, már napok óta akartom kérdezni, Roberto di Bartini-ről nem csináltok poszt? Nemrég volt a születésnapja.

zum trucc 2011.05.20. 13:01:09

@Münci66: OK. Tényszerűen igaz, amit leírtál. De nem arra vonatkozik, amiről eddig szó volt. Jól leírod, a Vörös Hadsereg miért nem volt abban a helyzetben, hogy biztosan elfoglalja Varsót. (Kitől is?) Egy folyamátkelésre talán mégis futotta volna, a Visztula nem olyan széles.
De mindez nem jelenti azt, hogy ne tudott volna játszi könnyedséggel segíteni szövetségese, az angolok szövetségesének, a londoni lengyel kormánynak, amely egyébként persze szintén megérte a pénzét, mert már abban az időben is megjelent nála a "kétfrontos" harc a németek és a szovjetek (illetve a moszkovita lublini báb-kormány emberei ellen), mégpedig a már felszabadított területeken is.
Amit Jóindulatú Vászka írt arról, hogy a Varsóba utánpótlást ledobni szándékozó angol-amerikai gépeknek a szovjetek még csak leszállást, feltöltést sem engedélyeztek, az pl. tényleg igaz.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 13:02:54

"A Blücher elsüllyedése kettős tragédia volt a német hadvezetés számára, ugyanis nem csak egy hajó süllyedt el, hanem vízbe fúlt a leendő norvég államvezetés is."

Münci66 2011.05.20. 13:07:29

@Titus Pullo Urbino:
Möszjő!

Ezt írtam: "...Utána nem volt a közelben akkora erejük, amivel különösebb veszteségek megkockáztatása nélkül meg tudták újra kísérelni a rohamot. ... a szovjetek meg sem próbálták a második menetet csak a feltöltések (és a HoniHadsereg bukása) után..."
Ebből szerintem egyértelmű, hogy a szovjetek sem tettek meg mindent. Bár ebben az esetben túl sok lehetőségük nem volt. Igen nagy véráldozattal segíthettek volna egy velük szemben ha nem is ellenséges, de hideg magatartást mutató félen. Nem tették meg.
A britek csitíthatták volna a Honi Hadsereget. Nem tették meg.
Katynról hallottam, meg a Molotov - Ribbentrop paktumról, meg annak záradékáról is. Gondolom Te is hallottál az I. vh. a után szovjet - orosz földön vitézkedő lengyel csapatokról. Meg annak az előzményeiről. Ez egy 'a verekedés a visszaütéssel kezdődött' jellegű rossz viszony.
A szovjeteket nem mentegetni akarom, van bűnük éppen elég. Egyszerűen arról van szó, hogy ebben a konkrét esetben nem annyira és nem csak ők a vétkesek mint a közvélekedés tartja. Számvéber Norbi pedig nem pedig a rossz viszony okát magyarázta csak ismertette a varsói felkelés előtti hadi cselekményeket. A felkelésre és az oroszok viszonylagos tétlenségének okaira szándékosan és nyíltan nem tért ki.
Ha nem igaz amit írtam, akkor a német és szovjet hadinaplók is hazudnak?

Tisztelettel, Münci

Münci66 2011.05.20. 13:09:58

@zum trucc:
Möszjő!

Nem vitatom, egyet értek veled. Mint írtam:"...A szovjeteket nem mentegetni akarom, van bűnük éppen elég. Egyszerűen arról van szó, hogy ebben a konkrét esetben nem annyira és nem csak ők a vétkesek mint a közvélekedés tartja...."

Tisztelettel, Münci

GrG 2011.05.20. 13:30:25

@zum trucc: Szia tavaly olvastam egy könyvet, amiben a felszabadított ukrán/fehérorosz/lengyel területen lévő szovjetellenes harcokról van szó. Volt ott minden, helyi ellenálló, harcolni hátramaradt németek, vándorló katonaszökevények, hátországi lakosok akik még vagy már bujkáltak. Szóval azért a szovjeteknek sem csak happinesz jutott, amikor valahonnan kiverték Adolfékat. Valahol mintha olvastam volna, hogy a lengyel ellenállók (mármint akik nem csak a németeket, hanem a ruszkikat is ellenállták) egész 47ig borsot törtek a vörösök orra alá. Na erről kéne írni.
G

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 13:40:07

@Münci66:

"A szovjetek fel akarták szabadítani Varsót, már a felkelés előtt."

Nem, elfoglalni akarták.

"Ebből szerintem egyértelmű, hogy a szovjetek sem tettek meg mindent."

Anál sokkal többet tettek, mint írtam, direkt herrgelték az elleállókat, támogatásukkal hitegetve őket.

"A britek pedig nem nyugtatták őket."

Nem fértek hozzájuk, nem tudtak kommun ikálni velük, meg vicces is lett volna, ha nyugtatgatják őket a szabadság kapujában. Ugye tudod, miért üzent hadat Anglia Németországnak?

Ki lehet hagyni a történetből a szovjet propagandaharcott, csak pont a II. VH mérlege szerint az a leggyilkosabb fegyver. Ha kimarad a történetből, akkor az csak amolyan ólomkatonás-térképes gondolatjáték, egy része a képnek, nem csak a háborúnak, de annak a csatanának is egy leegyszerűsített szalonképessé tett része.

Hamár itt a multkor leproletároztak, hadd fitotgtassak én is: az igazat mondd, ne csak a való". Nem mosdassuk a szrecsent.

Sztem.

U.i.: talán ennek a történetnek is egy ijesztő tanulsága, hogy mi lenne most velünk, ha megmarad a náci-szovjet szövetség.

zum trucc 2011.05.20. 13:44:32

@Titus Pullo Urbino: max. 22 000, az sem mind Katynban. Ez persze érdemben semmit sem változtat.
Azt nem hiszem, hogy Számvéber mentegetné az oroszokat, én régen és felületesen ismertem, még mielőtt "név" lett, kifejezetten szovjetellenes, konzervatív jobboldali, erősen patrióta, klerikális, modernizációellenes nézetei voltak.
@Rosszindulatú Vászka:te most meg összekevered a szezont a fazonnal, vagyis Gizikét a gőzekével. Ahogy a nóta mondja: Isztambul nem Konstantinápoly. (Egyébként az.) A kurdok nem örmények, az örmények nem kurdok. A többi stimmel. És hogy jön ide Hertzl Tivadar?
@GrG: ha nem vetted volna észre, a törökök rájöttek, mikor veszik be őket az EU-ba. (Rákérdezhetsz. Igen, eltaláltad: Soha, de soha. Vagy még később.) Ezért határozott kül- és belpolitikai fordulatot hajtottak végre, valamiféle enyhített iráni irányba. Elég gusztustalan dolog, dehát ez van.
Ami a szovjetellenes partizánokat illeti, úgy tudom, Ukrajnában 1953-ig volt ilyen. Nem tudod véletlenül megadni az általad olvasott könyv címét?
Müncinek: tényleg egyetértünk, az oroszok azért sem foglalták el Varsót, mert kifáradt az offenzívájuk. De legalább megengedhették volna az angoloknak, hogy utánpótlást szállítsanak.
Amúgy a varsói felkelés jelentős mennyiségű németet kötött le, ezzel segítve a másik felet.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 13:47:43

@GrG: teljes ukrán falvakat deportáltak Szibériába 45 után, mert a helyi erők nem a nácikat, hanem a partizánokat irtották. Meg gondolom a holodomor sem segítette az orosz-ukrán barátság kifejlődését. Nem véletlenül szakadtak el Oroszországtól.

Vagy ott van Litvánia és Észtország, ahol meg konkrétan felszaabdítóként üdvözölték a nácikat, és ha jól emlékszem a litván erdőkben 1950 körül sikerült az utolsó helyi harcost a szovjeteknek kifüstölni.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 13:58:02

@zum trucc: jogos a pofánlecsó, összekevertem az etnikumok neveit.

Hertzl úgy jön a képbe, hogy a logika mentén a kurdoknak is járna egy önálló állam.

A kifáradt offenzíva megint csak a ruszkik hibája sztem, amúgy nem is lett volna baj vele, ha nem hagynak időt meg erőforrást a náciknak a túlélők deportálására. SZTal bárhogy nézzük, egy fúl totál szennyes ügy.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 14:22:59

@zum trucc: grammárnáczi :P

Amúgy aki tudja, abból a norvég nehézvízből küldtek a japóknak tengeralattjárón, ami aztán megadta magát a jenkiknek? Vagy az a készülő japán bomba csak legenda?

Vagy egyáltalán a náci atombomba az konteó?

www.geographic.hu/Civilizacio/2005/06/Megis_letezett_a_naci_atombomba

Titus Pullo Urbino 2011.05.20. 14:41:54

@zum trucc: tényleg, amikor "németeket" mondunk, ugye tudja mindenki, hogy ukrán nemzetiségű volt a zöme? Kaminski vezetésével szépen végiggyilkolták Varsót, ki is fosztottak mindent, amit lehetett, de ezért Kaminski meg is kapta a jutalmát, német (!!!!!!) hadbíróság kötelet adott neki Varsói ámokfutásáért.

@Rosszindulatú Vászka: 1956 novemberében szerelt le az utolsó litván gerilla, látta azt, hogy a művelt nyugat hogyan viselkedik Magyarországgal, ekkor megértette, hogy semmi értelme az ellenállásnak, ha a magyar forradalmat elárulta a nyugat, akkor nyilván a litvánt sem fogja támogatni.

xstranger 2011.05.20. 14:42:47

Huhh a szokasos parttalan "szovjetek vagy a nacik a gonoszabbak" vita. Szerintem nem kene eroltetni a temat.

@Rosszindulatú Vászka: Ez nekem nagyon gyengenek tunik. Az atom nem volt prioritas Hitlernek, Heisenberg elszamolta magat, oriasi gyar kell a dusitashoz, a robbanast meg nehez lett volna elrejteni. Na ezek kozul az osszesnek meg kell cafolodnia hogy egyaltalan lehessen a nemeteknek bombaja.

GrG 2011.05.20. 14:49:30

@zum trucc: török-Eu igen igazad lehet, és elég sajnálatos dolog. A vendégmunkások már itt vannak, Schengen pedig amúgy is egy másik kérdés.

GrG 2011.05.20. 14:50:51

@xstranger: Na azért Heisenberg és az elszámolás. A konteo egyik része pont az, hogy direkt vagy véletlenül, mert nem picit számolta el...

xstranger 2011.05.20. 14:55:42

@GrG: no igen, nem lehet tudni, nade mi van a tobbi ponttal, azok nelkul sincs bomba.

Amugy en hajlok arra hogy nem tudta amit tudni kellett. Ami nem meglepo, ugye se internet, se modern programok. Az egyetlen lehetoseg hogy kijavitsanak, a kollegak, nade minden hasonszoru urge ugye az USA bomban dolgozott :)

GrG 2011.05.20. 15:30:01

@xstranger: azért amit Heisenberg nem tudott, azt más se nagyon (bocs nagy tisztelője vagyok az öregnek.
Az viszont igaz, hogy esélyük se lett volna elegendő mennyiségű hasadóanyaghoz jutni.

xstranger 2011.05.20. 15:33:49

@GrG: Leszamitva ilyen kaliberu urgeket mint: Einstein, Fermi, Bohr, Schrodinger + a tobbi magyar. Azert ott volt egy csepp IQ kapacitas, es ilyen esetben a csapatmunka megsokszorozza az egyen teljesitmenyet, tobb szem tobbet lat alapon.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.20. 15:56:56

@Rosszindulatú Vászka: UL. A németek sem voltak a fasorban sem a fejlesztéssel nemhogy a japók.

Plieur 2011.05.20. 16:06:45

@hiryu2,0:
Jó volt, csak így tovább:)
Engedelmeddel kissé utánaástam annak a franci-brit inváziós tervnek. Tulajdonképpen 2 nagy támogatója volt: Churchill és Paul Reynaud. Norvégia ugyanis egy kijárat lett volna a német tengóknak az Atlantira, eszükbe sem jutott a lehetőség hogy valaha is Lorient, St- Nazaire német bázisok lesznek:), szóval nem csak a vasércről volt ott szó.
Előzmények:
-39.11.27-Churchill elrendeli egy tanulmány /terv elkészítését a norvég vizek elaknásításáról
-39.dec: a CSA ( szövetséges főparancsnokság) megvitatja a partraszállási lehetőségeket, Narvik-ot választják ki mint lehetséges helyszínt, az ellenjelölt Petsamo volt.
-1940 jan6: a britek tájékoztatják a norvég királyt a tervezett aknásításról, az könyörgőre fogja hogy neeeee:)
-40.01.15: a britek lemondanak Narvikról, a francik elhatározzák hogy beavatkoznak a finneknél, a jelölt Petsamo, Narvik mint flottabázis kerül szóba.
-40.02.01: megalakúl a francia Magashegyi Brigád,pk, Béthouart ezr., hivatalosan a finnek megsegítése a cél.
-40.02.25: hivatalosan megalakul a Skandináviai Francia Expedíciós Hadtest,ehhez hozzácsapnak még egy lengyel dandárt és a 13 DBLÉ-t.
-britek lóhalálában kidolgozzák a Stafford -Avonmouth és Plymouth terveket: partraszállás Narviknál
-a francia haditengerészet készül: 40.03.03-án kész az inváziós flotta, 03.08 a határidő: 13 hadihajó, 5 segédcírkáló, 6 csapatszállító, 4 tanker+7 hadianyagszállító hajó.
-az indulási határidő módosul 25-ére, majd 8-ára,egész márciusban ellentmondó parancsok
-40.04.10: riadó és indulás még aznap

GrG 2011.05.20. 16:06:56

@xstranger: Ez igaz, de azért számolni még tudott. Viszont az is tény,hogy ha jót számol ki akkor se lett volna esélyük a németeknek, mert se erőforrás, se megfelelően védett helyük nem lett volna hozzá (Peenemünde sem úszta meg, és ez nem lett volna kisebb).
G

GrG 2011.05.20. 16:10:49

De mondjuk a vonatkozó Wiki szerint lehet inkább esélyes, hogy tévedett:
Erkölcsi aggályok? [szerkesztés]Ismert, hogy Heisenberg fő támogatója a nemzetiszocialista vezetésen belül Albert Speer birodalmi fegyverkezési miniszter volt, és hogy Speer megkísérelte elvonni a pénzforrásokat az atomfegyver-kutatásoktól. Emiatt még más nemzetiszocialista vezetőkkel is konfliktusba keveredett. Az SS ezért a háta mögött juttatott pénzt atomprogramokra.

Mindebből sokan azt a következtetést vonták le, hogy Heisenbergnek erkölcsi aggályai voltak és szándékosan igyekezett lassítani a programot. Heisenberg is ezt a képet igyekezhetett festeni a háború után és ennek az interpretációnak az alapján készült Thomas Power Heisenberg's War ("Heisenberg háborúja") című könyve és Michael Frayn darabja, a Koppenhága. Mindez részben azon a tényen alapszik, hogy Heisenberg olyan módon ecsetelte a programot Speernek, amely nem keltette fel az érdeklődését és nem nyitotta ki a pénzcsapokat. Ugyanakkor Samuel Goudsmit, a későbbi Alsos projekt vezetője ezt annak tudta be, hogy Heisenberg maga sem volt meggyőződve az atombomba megvalósíthatóságáról.

Heisenberg egy 1943-as levele a holland tudós Hendrik Casimirnek német nacionalistának mutatja: "A történelem nyújt legitimációt Németországnak, hogy kormányozza Európát és később a világot. Csak egy olyan nemzet tudja fenntartani magát, amely könyörtelenül kormányoz. A demokrácia nem gyűjthet elég energiát ahhoz, hogy Európát kormányozhassa. Így csak két lehetőség marad: Németország, vagy Oroszország, és Európa német vezetés alatt talán a kisebbik rossz." (Blood and Water, Dan Kurzman, 1997, 35. o., ISBN 0-8050-3206-1)

A Bohr-levél [szerkesztés]2002 februárjában, miután a Koppenhága újra felkeltette az érdeklődést a téma iránt, a Niels Bohr Levéltár közzétette Bohr egy 1957-ben Heisenbergnek írt, de el nem küldött levelét. Ebben a szemére hányja, hogy 1941-es beszélgetésükben nem fejezett ki morális aggályt a bombaprogrammal szemben, hogy a korábbi két évben szinte csak ezen dolgozott és meg volt győződve róla, hogy a bomba fogja eldönteni a háború sorsát. A levél reakció lett Robert Jungk újságíró "Fényesebb, mint ezer nap" című írására, amelyben úgy festette le Heisenberget, mint aki célzatosan, erkölcsi megfontolásokból kisiklatta a német atombomba programot. A cikkben Jungk felhasználta Heisenberg egy levelének egy részletét is a kontextusból kiragadva, holott a levél egésze sokkal kevésbé nyilvánvalóan foglalt el morális álláspontot.

Néhány történész Bohr levelét bizonyítéknak tekintette, hogy Heisenberg morális ellenállásáról szóló korábbi interpretáció téves volt. Mások szerint viszont Bohr teljesen félreérthette Heisenberg szándékait az 1941-es találkozás során, és reakciója Jungk írására túl szenvedélyes volt. Bizonyítékként a Bohr levélnek így nem volt nagy szerepe. (A nagy érdeklődést inkább annak köszönhette, hogy a történészek korábban évekig sürgették a Bohr-levelezés nyilvánosságra hozását, de a család ellenállt ennek az igénynek. Végül a publikáláskor kiderült, hogy a levelek nem tartalmaztak semmilyen lényeges történelmi újdonságot.)

hiryu2,0 2011.05.20. 16:11:17

@Titus Pullo Urbino: Javasolt a Beszélgetések a hóhérral c. kötet.

Más: van egy oldal, ahol fel vannak sorolva az angol-amerikai spec egységekben elesettek + pár anykönyvi adat. Az említett barátnő Egy visszaemlékezés szerint Rika C. volt /?/ évtizedekkel háború után írva, /egy netoldal/ fejből, tehát hogy őszinte legyek, már csak főbb vonalakban emlékezett az író.... Az említett weboldalon nem találtam meg az elesettek között ezt a nevet, csak ennyit tudok.

hiryu2,0 2011.05.20. 16:19:41

Na ez az. Jó lenne ha nekünk is lenne ilyesmi.

www.specialforcesroh.com/browse.php

/Tegnap találtam egy másik oldalt, egy RAF személyzet temetése volt a címlapon, 67! évvel eltűnésük után találták meg, azonosították és helyezték örök nyugalomra őket!

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 16:28:02

@molnibalage: erre gondolok:

www.divecenter.hu/Hirek/1865/felszinre-hozzak-hitler-titkos-tengeralattjarojat

Szal a Discovery Worlds-ön volt egy film, hogy két U-boat ment, a másik elért Amerikáig, de Berlin elestének hírére megadták magukat, állítólag abban voltak az atomgomba alkatrészek, amit nem vertek nagydobra.

Azt tudom, hogy, ha a tévének lenne keze, nem csak hazudna, hanem lopna is. Na ezért írtam, hogy konteós a cucc, de attól még lehet igaz. No meg senkinek sem volt érdeke a háború után azt mondani, hogy majdnem kész volt a náci bomba.

cirrus minor 2011.05.20. 16:42:59

Az olvasói köszönet és elismerés mellett egy megjegyzés a homo pacifikusz bevezetőhöz: szerintem legalább annyi történelmi példát tudnánk mondani amit fegyverrel lehet csak megoldani mint amennyit fegyverrel biztosan nem lehet megoldani.

Nyilván azért olvasom ezt a blogot mert bár nem vagyok katona érdekel a katonai megoldás, szimpatikus ennek a hivatásnak hangulata, Patton karizmája, szilárd értékrendje...de nem tudom kiverni a fejemből Irak, Afganisztán....stb példáját, mint ahogyan pontosan tudom, igen korlátozottak a nem katonai eszközök mondjuk Palesztina kérdésének a megválaszolására.

Nem felháborítani akarnám az olvasóközönséget, csak azt gondolom a homo pacifikuszok vegzálása nem ad sokat hozzá az élményhez...

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 16:52:25

@GrG: én nem igazán hiszem, hogy zseniális tudósnak lennének erkölcsi aggályai, esetleg a legnagyobbaknak, ahogy azt sem, hogy a tudomány lehet-e felelős a felhasználóiért (tom, pont Einstein szerint dehogynem).

Ha viszont felteszem, hogy valóban látta Heisenberg, hogy a bukás előtt (mert, hogy a háborút nem nyerhetik meg csodafegyver nélkül, azt a nem teljesen megbolondult vezetés évek óta tudta) nem lesz áttörés atomügyben, akkor a simán lehet, hogy ezzel a kis sikálással már készült a felelősségrevonásra, avagy az újrakezdésre. Ez sikerült is neki. A vérszemet kapott nürnbergi "bosszúkommandó" vélhetően elitéli, ha lett volna bizonyítékuk, vagy méginkább brit vagy amerikai kutató lesz új személyazonossággal. Ez is konteó, tudom.

Azt nem tudom hol olvastam, hogy komolyan hátráltatta a náci atomkutatást, hogy Hitler személyes parancsára figyelmen kívül kellett hagyni a problémás génállományú alsóbbrendű Einstein munkásságát. Ez mekkroa fles.

xstranger 2011.05.20. 17:35:52

@Rosszindulatú Vászka: Ha jol szamolt volna akkor tudnia kellett volna mekkora erofeszites lett volna annak az 5kg urannak az eloallitasa is. Tehat tudta volna hogy az akkori eroforrasokkal a nemetek nem tudtak volna megcsinalni.

Hogy mennyire koszonheto Hitler erdektelensege az atom irant annak hogy ennyi zsido tudos van a kornyeken azt nem lehet tudni, de tuti volt.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.20. 17:43:52

@xstranger: az is baromság volt, hogy két külön csapat dolgozott az ügyön. Vagy szerencse. Több agy lehet, hogy megoldja hamarabb.

Hamár gondolatkísérlet, azért, ha a Vezér valami rendes gyógyszert kap, és Hörbiger mérnököt idejekorán kilövik, most lehet, hogy németül csetelünk.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.20. 18:34:17

@Rosszindulatú Vászka: Bulvár, semmi több. A németeknak lövésük nem volt az alapjairól sem arról, hogy hogyan kellene és miből kellne bombát építeni. Ők egy robbanó atomerektort képzeltek el, ami utólag kiderült, hogy téves út.

Még odáig sem jutottak el, hogy az uránszeparáció problémájával igazán foglalkozzanak, erőforrás meg végképp nem volt rá. Talán még uránjuk sem volt elég. A Pu / U235 dilemmáról meg tudomásuk sem nagyon lehetett.

GrG 2011.05.20. 19:16:57

@zum trucc: Bogomolov: Negyvennégy augusztusában

Kismy 2011.05.20. 20:39:03

@GrG: az egyik kedvenc könyvem :) kedvet is kaptam rá hirtelenjében :)

zum trucc 2011.05.21. 07:14:38

@GrG: Köszönöm szépen, a cím nagyon ismerősen hangzik, majd csak megszerzem valahol.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.21. 07:51:32

@molnibalage: hát a bulvárvonalat erősíti, hogy még rendes neve sem volt, csak annyi, hogy Csodafegyver, meg nemsokára. Beszopták, hogy elüldözték a flódnizabáló okosabbakat, azért a történelem, ha nem is túl gyakran, de igazságos. vagy legalábbis aki másnak vermet ás.

tucano 2011.05.22. 23:11:24

most olvasok egy nagyon jó olasz ellenállásos könyvet (semmi köze az elektromossághoz, kivéve ha villanypóznát robbantottak). Nem tudom, hogy olvasta-e vki Giovanni Pesce "Senza Tregua" (Nincs könyörület)című könyvét. Hogy ezek a talján partizánok milyen határozott legények voltak, legalábbis a mieinkhez képest.

Münci66 2011.05.23. 08:13:43

@Rosszindulatú Vászka:
Möszjő!

Bocs a késői válaszért, de nem jutattam nethez :-((
Szóval szerinted a szovletek hergelték a HoniHadsereget, a britek pedig nem érték el (legalábbis kommunikációval)?

Felszabadítás vs elfoglalás. Nem tudom a pontos helyzetet. Akár még hadban is állhattak, bár ezt nem tartom túl valószínűnek, lévén moszkvában is volt a szovjetek által elismert lengyel emigráns kormány (őket a Honi Hadsereg és a britek nem ismerték el. A szovjetek Sikorskyval és követőivel voltak így, tehát ők sem voltak különbek)

Számvéber Norbert nem volt oda a szovjetekért, de azellen mindig harcolt, hogy zsigeri alapon lenézzék, elítéljék őket.

Tisztelettel, Münci

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.23. 08:47:47

@GrG: A "Nukleáris Katasztrófák 1" - ben már előszedtem ezt a "náci atom" témát. Elég sok kiegészítés és állásfoglalás született a dologgal kapcsolatban. Érdemes átfutni.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.23. 09:10:09

@Münci66: nekem olybá tűnik, mintha valami speciális szűrőn keresztül látnád a Világot (nem gond, én is). Nem kötekszés, csak érdekes, mennyire más dolgokat szűrsz le ezekből a történelmi eseményekből, mint ém - jelzem, nem biztos, hogy nem az én hibám :)

Ahogy ezt én klátom:

"Felszabadítás vs elfoglalás"

Felszabadítás: egy ország akár katonai erővel történő elfoglalása annak céljából, hogy az ott állomásozó idegen hadsereget kiszorítság, a diktatúrát, vagy egyáb elnyomó erőket felváltság aza dott ország demokratikus, saját szabad akaratából megválasztott vezetéssel, ill. az adott ország akaratától idegen rezsim ellenében az előző állapotot visszaűllítsák, különös tekintettel az önrendelkezésre.

Elfoglalás vagy megszállás: egy ország katonai erővel történő elfoglalása, hogy a helyi vezetést a megszálló fél saját, hozzá hű bábkormányával vagy katonai vezetésével kormányozzák, a helyi vezetés ellenében és a helyi lakosság akaratától függetlenül, megfosztva őket így az önrendelkezés jogától és lehetőségétől.

"moszkvában is volt a szovjetek által elismert lengyel emigráns kormány (őket a Honi Hadsereg és a britek nem ismerték el."

Ezen is lehet rugózni, de a lengyel mormány a londoni emigráns kormány volt, jogfolytonosan talán az előzővel, mindenki által elfogadva, kivéve a ruszkikat, a szovjeteké meg az általuk gründolt szovjetbarát komcsinyaló bábkormány.

"A szovjetek Sikorskyval és követőivel voltak így, tehát ők sem voltak különbek)"

Még szép hogy nem, Sikorski még az angolok számára is kínos szövetséges volt, annyira feszegette, hogy mi lett a húszezer hadifogoj lenygel tiszttel, akiket a szovjetek meggyilkoltak, továbbá erősen igyekezett, hogy a katyni hiriget független vizsgálóbizottság tárja fel.

Jegyzet: "Felszabadítás vs elfoglalás" témában lehetnek eltérő látásmódok, de azért az eléggé érdekes, ahogy azt a Vöröshadsereg értelmezte, pl. hogy vitték magukkal a Gulágra több "felszabadított" hadifogolytábor és koncentrációs tábor bentlakóit. Azt, hogy ezt a dolgot különböző etnikai közösség több országban hogy élték meg, azt gondolom érdekes téma, de talán nem itt.

Kendan 2011.05.23. 09:31:22

@tiboru: gondoltam nem veszed rossz néven ha szólok, hogy rosszul javítottad T.
Nem a de-t kellett volna így re javítani, hanem a következő tagmondat elején a hogy-ot.
Helyesen így gondolta a szerző:

"de a szövetséges erők azt nem ismerték el, így Norvégia jogilag megszállt ország lett."

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.23. 10:22:40

@Kendan:
@tiboru:
@hiryu2,0:
Igen, szerintem is úgy értelmes és hiryu2,0 is így írta. Tehát arról van szó, hogy megalakult ugyan egy bábkormány, DE azt nem ismerték el, EZÉRT jogilag megszállt országnak számított.
Javítottam, de jó lenne, ha hiryu kolléga megerősítené.

Titus Pullo Urbino 2011.05.23. 10:23:27

@hiryu2,0: Rozmowy z katem? Beszélgetések a hóhérral? hogyan jön ez ide? én nem a gettós felkelésről írtam, hanem az augusztusiról, az általad ajánlott könyv a zsidó felkelésről íródott. Az augusztusi felkelés leverését Wehrmacht és SS csapatok biztosították, az SS egyik vezetője Kaminski volt, akinek az ukrán, fehérorosz és orosz önkéntesei voltak a legkegyetlenebbek a lengyelekkel, civilekkel és önkéntesekkel. Ez az állati kegyetlenség már a Wehrmachtnak is sok volt, ezért hadbíróság és halál lett Kaminski sorsa. Az ajánlott könyv hóhéra Jürgen Stroop, ő is háborús bűnös lett, de őt Nürnbergben ítélték halálra és Lengyelországban végezték ki, de a 43-as gettófelkelés leverése miatt, ő 44 augusztusban a Hitler elleni merénylők likvidálását végezte asszem.

Münci66 2011.05.23. 11:32:34

@Rosszindulatú Vászka:
Möszjő!

Felszabadítás: Ha egy harmadik fél által megszállt országból a legitim (vagy legalábbis általam elismert) kormány kérésére erővel kiűzöm a megszálló hatalmat.

Megszállás: Ha velem de facto hadban álló ország területét erővel megszállom.

Tehát, ha a szovjetek az általuk elismert lengyel kormány kérésére harcoltak ott, nem állt velük szemben az általuk elismert lengyel kormányra felesküdött alakulat, akkor elvileg (és talán jogilag)definitíve felszabadították őket.
Ha harcban álltak velük a jogfolytonosnak tekinthető kormányra felesküdött csapatok, akkor elfoglalták a területet (lásd a "Budapest elfoglalásáért" alapított kitüntetést)
A felszabadítottnak minősített országok polgáraiból sokkal kevesebben mentek málenkij robotra.
Ismétlem: Nem szeplőtlen és gáncsnélküli lovagoknak akarom a szovjeteket beállítani, mert nem voltak azok. Mint ahogy egyik hadviselő fél sem volt az :-(

Tisztelettel, Münci

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.23. 11:55:50

@Münci66:
@Rosszindulatú Vászka:
Atyám, mint hivatásos katona mindig azt mondogatta ezzel kapcsolatban: a katonáknál olyan nincs, hogy "felszabadítás", csak olyan van, hogy "megszállás". Tehát a felszabadító szovjet csapatok katonai értelemben megszállók. Ennek rengeteg oka van, amire talán katonailag képzettebbek jobban rá tudnának világítani.
Olyat minden estre én nem nagyon tudok elképelni, hogy egy hadsereg bármilyen okból bevonul egy országba, kiveri, akik addig ott voltak, majd az adott országban NEM veszi át az irányítást - akár akarja a lakosság, akár nem. Ez kizárt. Az más kérdés, hogy eleinte örülnek-e nekik vagy sem, illetve a politikusok a sok közül melyik megszállást nevezik el "felszabadításnak". De akkor is az erősebb kutya b*szik.

Titus Pullo Urbino 2011.05.23. 12:21:40

@Münci66: @Papírzsepi: @Rosszindulatú Vászka: igenis létezik a felszabadítás, mint hadijogi fogalom. Budát felszabadította 1686-ban az egyesült keresztény sereg a töröktől, majd egy újabb megszállás után Görgey Artúr 1849. május 21-én az osztráktól. Pont. Saját dolgot lehet az idegentől felszabadítani, ennyi a megoldás. A szovjetek is felszabadítottak városokat, területeket, például Harkovot, vagy Sztálingrádot, de Varsót, vagy Budapestet nem felszabadították, csak elfoglalták.

Münci66 2011.05.23. 12:45:20

@Titus Pullo Urbino:
Möszjő!

Nem vagyok igazán járatos a hadijogban (sem :-() Eltudom képzelni, hogy így helyes, ahogy írod. Valami hasonlót írtam/hasonlóra gondoltam én is. Bár Buda visszavételénél sem csak magyarok harcoltak, hanem a magyar király (az osztrák császár) egyéb alattvalói és szövetségesei is.
Nagyjából szerintem egyetértünk, a precíz definíciókra ismeretek hiányában nem vállalkoznék.
Abban is egyetértek, hogy a szovjetek sem voltak ártatlan báránykák, de ezt már írtam. Ha első szösszenetem így is volt érthető akkor MEA CULPA!

Tisztelettel, Münci

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.23. 12:49:47

@Titus Pullo Urbino: biztosan igazad van, én kevésbé értek hozzá. Az mindenesetre nyilvánvaló, hogy saját területet fel tudsz szabadítani, meg saját csapatot, stb. is. Ezért írtam, hogy "ezzel kapcsolatban". Mármint a német/orosz megszállással kapcsolatban, tehát amikor X ország hadserege vonja fegyveres ellenőrzés alá Y ország területét (ahol és a Y ország nem ugyanaz - a közös vitatott területeket is megszállni szokták).

Titus Pullo Urbino 2011.05.23. 14:04:27

@Münci66: @Papírzsepi: ezek részletkérdések, Nektek is igazatok van, ítélkezni felesleges, úgyis mindenkinek van erről egy verziója. A pesti zsidók, akik túlélték a háborút, nyilván felszabadítónak tekintették a szovjet katonákat, míg a lakosság nagy része ezt egy újabb megszállásnak fogta fel, ugye egy éven belül ez már a második volt (1944.03.19. és 1945.02.13. Buda, Pest meg január). Évekig el lehet ezen vitatkozni, DE!

Egy dologban nem ismerek el ellenvéleményt: 1849. május 21. felszabadítás volt, nem volt szövetségesi kapcsolat más hadseregekkel, nem volt pápai, spanyol és lengyel hadsereg (mint Lotharingiai Károly csapatai 1686.), 1849-ben a Görgey vezette magyar sereg (pár olasz és lengyel légióssal) szabadította fel Budát. Ezzel nem szabad vitatkozni.

Rosszindulatú Vászka 2011.05.23. 14:32:18

Azt hiszem az lehet a konklúzió avagy szintézis a megszállás vs. felszabadítás vitában, hogy ezt feltehetőleg az utókor dönti el saját szája ill. politikai érdekei szerint.

Münci66 2011.05.23. 15:34:35

@Titus Pullo Urbino:
Möszjő!

Egyetértek

Tisztelettel, Münci

Titus Pullo Urbino 2011.05.23. 16:55:07

@Münci66: örülök, hogy végre egyezségre jutottunk, Veled, Papírzsepivel és még Vászkával is, aki sosem jóindulatú...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.24. 08:45:20

@Papírzsepi: A jenki részvétel Nyugat-Európában a II.Vh alatt mi volt akkor?

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.05.24. 09:26:28

@molnibalage:
Mármint, hogy megszállás vagy felszabadítás?
Ugyebár most abban állapodtunk meg, hogy akkor felszabadítás, ha saját haderő, saját vezetéssel, de esetleg kis külső segítséggel űzi ki az ellent, különben megszállásról van szó.
A szövetséges erők elég heterogének voltak ebből a szempontból, de pl. Németország felét a jenkik ugyanúgy megszállták, mint a SZU a másik felét. És a megszállás egészen addig tartott, míg a haderőt ki nem vonták, és maradék az adott ország parancsnoksága alá nem került. Utána érdek-övezet lett.
A Vörös Hadsereg pl. felszabadította a saját területeit, majd megszállta a kelet-európai országokat....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.24. 14:01:49

@Papírzsepi: Mert Németország az USA ellensége volt. DE az USA megszállta a Benelux államokat, Norvégiát Franciaországot? Kirúgta a nácikat és utána szépen hazamentek és demokratikusan választott kormányok maradtak mindenhol.

NSZK mivel háromhatalmi, de demokratukus államok megszállása volt, ezért az államforma lényegében garantálva volt, hogy mi lesz.

(Olaszországgal mi történt?)

Greg36 2011.05.24. 15:55:52

Az osloi hadtörténeti múzeum II. VH kiállítása egy hatalmas makettel kezdődik, ami a Blücher útját és végét mutatja a fjordban, gondosan felcimkézve az időpontokkal, és az egyes fázisoknak megfelelően megrongált hajókkal.
További vitrinekben mutogatják pl, hogyan lehet álcahálóval sziklafalnak álcázni egy torpedónaszádot egy fjordban, vagy épp a norvég kereskedelmi tengerészek felszerelését, életképet konvojtámadásról, stb.
Amiről ők legszívesebben hallgatnának (mármint a norvégok) azok az önkéntesek, akik meggyőződése volt, hogy a németek megmentették az országukat a szovjet-kommunista támadástól (a Téli-háború példájából okulva), és ezért önként léptek be a német hadsereg külünböző egységeibe. Dehát mindenhol voltak fura emberkék. Kb. 50.000 kollaboránst és frontkatonát ítéltek el, párat ki is végeztek (az Akershusben, pont ott, ahol a németek az ellenállókat lőtték agyon, és ahol most a Norvég Ellnállás Múzeuma áll).
A norvég 'kollaboránsoknak' köszönhetjük viszont az ABBA egyik A betűjét, és az átlag norvégok gyűlöletének a németek iránt (még a háború utánról beszélünk), hogy Svédországba kellett menekülnie a családjával. A háború össze tudja kavarni a dolgokat :)

Circus 2011.05.24. 21:41:55

No, pont most van a Viasat History-n egy műsor a Varsó, illetve mi lesz a háború után témakörben.
II VH színesben, A kör bezárul.

persze, tudom, ezeket a műsorokat azért érdemes fenntartással fogadni, de azért jó alapinfónak.

Circus 2011.05.24. 21:42:37

Amúgy gratuláció a posztért, visszaszokom az olvasgatásra!

Kismy 2011.05.25. 16:06:39

a moszkvai történeti múzeumban a II. vh-s résznél ők (mármint a szovjetek/oroszok) is kétféleképpen jelölik a közép-európai országokba való bevonulást.
az összes országnál "felszabadítás" (освобождение) szerepel, KIVÉVE Magyarországnál. ott ugyanis "megszállás" (оккупация).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.05.25. 17:41:17

Szolgálati közlemény:

A Lemilblog FB-oldalán lehet eszmét cserélni a magyar diplomácia legújabb (hulló)csillagáról.

Greg36 2011.05.25. 20:31:23

@tiboru: Off: A 'hogyan ne vezessünk elnöki limuzint' is lesz téma? :) Off vége.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.05.25. 22:59:23

@Greg36:

A USSS kérésére a témát hanyagoljuk.

hiryu2,0 2011.05.27. 16:35:27

Igen: királyi családnak, és az aranytartaléknak! /Ha jól emléxem ekkoriban még pld USA aranyért árult felszerelést a Szövetségeseknek!/ -- tehát nem szegény rokonként érkeztek:) -sikerült elmenekülnie. Tehát nem egy "védőőrizetbe vett" uralkodó szentesítette a megszállók törvényeit.... Érdekes ezzel szemben a dán helyzet, ha egy szerkesztő majd betördeli, az átküldött anyagot, talán kiderül miért, most nem lövöm le a poént.//P.s. most találtam egy két utalást királyi családok tagjainak részvételéről a nemzeti ellenállási mozgalmakban, járogatok utána: érdekes hogy a nem a palotákban sajnálták magukat egész háború alatt.

hiryu2,0 2011.05.27. 16:38:33

Mondat lemaradt: ha a legális vezetés a szövetségeseknél, a "szabad erők " szintén részei a szövetségeseknek, tehát megadás max a quislingfajtáknál, akkor szvsz felszabaditás jöhet szóba: vagy a szövetségesek oldalán szállom meg a saját országomat?:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.05.28. 00:01:22

@hiryu2,0:

A dán poszt június hetedikén jelenik meg.

hazitroll 2011.05.31. 13:33:40

@tucano: Bár kb. tíz évre legalább el vagyok látva olvasnivalóval, azért megkérdem: ez elektronikusan magyarul/angolul/németül megvan esetleg?

tucano 2011.05.31. 17:55:26

Elektronikusan sajnos nincs, nekem portugál változat van, az eredeti ismérvei:
Giovanni Pesce: Senza Tregua(La Guerra dei GAP)
Vannak benne igazi gyöngyszemek, komoly kommer volt az öreg Giovanni, de az a fajta akikről már megfeledkeztünk, pedig nem kéne. Nagyon jól ír, csak kicsit kapkodós forma lehetett. Kijön a börtönből, aznap illegalitásba vonul, este már fegyverraktárat fosztogatnak a csapattal és még mindig marad idejük kicsit szemlézgetni a párt újságjából lefekvés előtt.

Minor.Dragon 2011.06.12. 00:48:33

@GrG: Bocs, hadd igazítsalak ki, nem emberiség, hanem emberiesség elleni.
Íme, a pontos szakvélemény:
"Az emberiesség elleni bűncselekmények – a „crimes against humanity” – egy sajátos kategória, ami arra a specifikus helyzetre lett kialakítva, amire a háborús bűncselekmények, a hadviselés szabályainak a megsértései nem, vagy a korabeli nemzetközi jogi értelmezés alapján nem egyértelműen voltak alkalmazhatóak. Ilyenek a saját polgári lakosság ellen elkövetett különféle jogsértések – gondoljunk például a holokausztra, amely jelentős részben a saját állampolgárok ellen elkövetett bűnöket jelentett.
www.jogiforum.hu/interju/81#axzz1P0hYrzfo

Hiryu2,01 2015.05.01. 16:14:03

Update:
Most olvastam újra William Stevenson Titkos háború (eredetiben A Man Called Intrepid) c könyvét- azt írja, (ha igaz) rádióst épp adás közben ölték meg. Barátnője- a norvég királyi család rokona, Trudi ferdőnéven Angliában élt, brit tikoszolgálatnak dolgozott, ő volt ép szolgálatban, amikor megtörtént a rajtütés, abból és ahogy az adás megszakadt, tudta mi történik.
Kérelmezte, hogy visszatérhessen hazájába, hogy a helyszínen harcolhasson a megszállók ellen. a történet szerint azzal a Mosquito géppel szállították Svédországba, ami visszafele Niels Bohr-t vitte Angliába.
A lányt később elfogták, de az L-pirulával -ciánkapszula- öngyilkos lett.
süti beállítások módosítása