A zsidó naptár szerinti Adar hónap hetedik napja minden évben kiemelt fontosságú az izraeli hadsereg számára (is). Ekkor van ugyanis Mózes próféta halálának évfordulója. Miként Mózes sírhelyét is csak az Úr ismeri, Izraelben ezen a napon emlékeznek meg azokról a katonákról, pilótákról és tengerészekről is, kiknek nyughelye szintén ismeretlen: eltűntek és testük sohasem került elő. Így ezen a napon emlékeznek meg a Dakar tengeralattjáró legénységéről is. Ma erről mesél nekünk Hiryu2,0.
A Herzl - hegyen, Izrael nemzeti temetőjében a látogató felfigyelhet egy tengeralattjáró parancsnoki tornyára emlékeztető szürke síremlékre.
Hatvankilenc nevet véstek fel rá. Ők voltak a Dakar, az 1969-ben elveszett, majd évtizedekkel később megtalált tengeralattjáró legénysége. Ám a történet sokkal korábban kezdődött, induljunk a történetet az elejéről.
Amikor Izrael állam megalakult, a flottája sem volt jobb állapotban, mint a hadserege vagy a légiereje. Lényegében pár géppuskával felszerelt motorcsónakon kívül mindössze az a néhány bevándorlóhajó alkotta, amit az angolok nem foglaltak le. Akkoriban az angolokkal nem volt valami jó a viszony, hisz Nagy-Britannia az 1948-as függetlenségi háború idején az arabokat támogatta. A brit flotta az utolsó pillanatig fenntartotta a blokádot a Palesztina körüli vizeken, ami elsősorban a zsidókat sújtotta, ráadásul később sem siették el a lefoglalt izraeli hajók visszaszolgáltatását.
Ám az idők változnak, a politika pedig furcsa barátságokat képes összehozni. Az 1950-es évek közepére ugyanis már annyira megenyhült a viszony, hogy már segítségért is pont Nagy-Britanniához fordultak az izraeli vezetők. Tőlük vásároltak hadihajókat, tengeralattjárókat, valamint a brit intézetekben képezték ki a legénységet és a tiszti kart.
Az izraeli hadvezetés hamar belátta annak szükségességét, hogy országuk önálló tengeralattjáró-fegyvernemmel rendelkezzen. Így aztán, első lépésként második világháborús „S”- osztályú tengeralattjárókat vásároltak Angliától. Ezeket még a második világháború előtt tervezték, tehát már a vétel pillanatában is rég elavultnak számítottak. Ezért 1965-ben szerződést kötöttek három felújított és korszerűsített „T”–osztályú tengeralattjáró megvásárlásáról is. Ezek egyike volt a HMS Totem.
A Totem /P352/ építését 1943-ban kezdték el, és 1945-ben lépett szolgálatba. A háború után aztán átépítették, ekkor -többek között- snorkelt is kapott, hogy folyamatosan haladhasson vízfelszín alatti menetben is dízel-meghajtással. Az 1950-es évek közepén aztán még alaposabban átépítették. A felújítás során középen kettévágták és betoldottak egy plusz akkumulátorszekciót. Kialakítottak egy új, 10 fős zsilipkamrát is, ahonnan kommandósok hagyhatták el a hajót. Eltávolították a fedélzeti fegyverzetet, modernizálták és zárttá építették a parancsnoki tornyot, két új elektromos motort szereltek be, módosították a farokrészt és új szonár- valamint radarrendszerrel is ellátták.
A hajó 1967-ben került Izraelhez. November 10.-én vonták le a brit-, majd húzták a az izraeli zászlót. Ezzel az új legénység átvette a hajót, aminek hivatalosan a 77-es hadrendi számot és a „DAKAR” /héberül: Kardhal/ nevet adták (zászlócsere jobbra fent, hajójelvény jobboldalt lent).
Két hónapon keresztül továbbra is Angliában maradtak, próbautakat, gyakorló merüléseket hajtottak végre Ya’acov Ra’anan, az új kapitány parancsnoksága alatt.
Kis kitérő: amikor a tengeralattjáró elkészült (akkor még HMS Totem néven), egy kanadai indián törzs fogadta örökbe. Küldtek a számára egy faragott totemoszlopot (lent), hogy az az isteneik segítségét kérje, és szerencsét hozzon a hajó és legénysége számára, bármerre is járjon a világ tengerein.
A legénység vigyázott az oszlopra, és valahányszor a hajó a kikötőben állt, felállították a torony előtt.
A totemoszlopot a britek magukkal vitték, jelenleg is megtekinthető a gosport-i Tengerészeti Múzeumban. Nem tudjuk, hogy az izraelieket mennyire zavarta, hogy a hajó totemoszlopa az adásvétel után már nem volt a fedélzeten, de azt tudjuk, hogy a tengerészek mennyire babonás népség....
1968. január 9-re a Dakar készen állt, hogy megkezdhesse hosszú útját hazafele. Csak egy rövid ünnepség volt hátra: a HMS Truncheon-t, a harmadik T-osztályú tengeralattjárót is átvette az izraeli flotta, és ünnepélyesen megkapta új nevét, az INS Dolphin-t. A ceremónia után a Dakart eloldozták a parttól, majd a szürke, szeles-havas időben elhagyta a mólót. Ezzel elindult a nyílt tenger felé. Hat nappal később, 15-én hajnalban futott be Gibraltár kikötőjébe. Feltöltötte készleteit, majd éjfélkor elhagyta a Sziklát, hogy elinduljon az utolsó, végzetes útjára. Ez volt tehát az utolsó alkalom, hogy látták a tengeralattjárót és legénységét.
A Dakar lemerülve, snorkelt használva vágott át a Földközi-tengeren. Az előírásoknak megfelelően hat óránként jelentkezett, és huszonnégy óránként rádión felvette a kapcsolatot a hazai parancsnoksággal. A hajó érkezését eredetileg február 2.-ra várták a haifai kikötőbe, de a Dakar jóval gyorsabbnak bizonyult a tervezettnél: megpróbálta megdönteni a tengeralattjárós átkelés rekordját a Földközi-tengeren. Így Ra’anan kapitány először január 29-re jelentette érkezésének várható idejét, majd egy későbbi adásban 28.-ra kért engedélyt hogy behajózhasson a haifai kikötőbe. Ezt azonban elutasították, mert egy ünnepélyt szervezték az érkezők köszöntésére és annak időpontját a hazaiak már nem tudták előrébb hozni.
1968. január 24-én 06:10-kor jelentette a Dakar az utolsó ismert pozícióját. A következő 18 órában a tengeralattjáró még három rádiótáviratot küldött a főhadiszállásra, de ezek csak kontroll-üzenetek voltak, nem tartalmazták a hajó helyzetét.
A következő kódolt rádiótáviratot a Dakarnak 06:00-kor kellett volna elküldenie (izraeli idő szerint), de akkor már semmilyen üzenet nem érkezett a tengeralattjáróról. Először még abban reménykedtek, hogy csak kommunikációs problémáról van szó, ugyanis a térségben éppen vihar tombolt. Ezért a következő órákban folyamatosan próbálták rádión elérni a Dakart. A nemzetközi hívójelét, a 4XP-Z-t használták, de semmilyen válasz nem érkezett.
26-án hajnalban aztán nemzetközi kutató-mentő művelet vette kezdetét. Izraeli, angol, amerikai, görög, török, valamint libanoni légi és tengeri egységek kezdték el átfésülni a területet. Január 27-én egy ciprusi rádióállomás SOS-jelzést fogott a Dakar vészfrekvenciáján, ami a mérések szerint valahonnan Ciprustól dél-keletre eredt. Alaposan átkutatták a lehetséges területet, de eredmény nélkül. A kutató-mentő műveletet a ciprusi parancsnokság január 30.-án felfüggesztette, mert már nem volt esély, hogy a tengeralattjáró legénysége életben legyen. Ennek ellenére a nemzetközi erők 31-én estig folytatták a kutatást, az izraeli hajók és repülőgépek pedig csak február 4-én tértek vissza bázisaikra. Ezzel a Dakar utáni kutatás véget ért. Március 6.-án az izraeli védelmi miniszter a Kneszetben hivatalosan is bejelentette, hogy a Dakar és személyzete elveszett. Nemzeti gyászt hirdettek, a hadsereg főrabbija pedig kihirdette, hogy a legénység a Halacha, a zsidó törvénykezés értelmében halottnak tekintendő.
Az egyik legerősebb tradíció Izraelben, hogy mindenképpen megpróbálják hazahozni és otthon eltemetni elesett katonáikat. A Dakar elsüllyedése utáni 31 év alatt 25 expedíciót indítottak a roncs felkutatására, szerte a Földközi-tenger medencéjében, utánajárva minden lehetséges információforrásnak.
Többek között az egyiptomi haditengerészet is adott ki közleményt, miszerint ők rongáltak meg egy izraeli naszádot, megakadályozva, hogy az megtámadja az egyiptomi elnököt szállító hajót. Ezt a kapcsolatot is ellenőrizték.
A keresés során a legfontosabb nyom a tengeralattjáró egyik vészjelző bójája volt. A hajó két ilyen bójával rendelkezett. Ha valamiért a tengeralattjáró nem tudott a felszínre emelkedni, akkor a személyzet kiszabadíthatta a bójákat a fészkéből. Azok a felszínre emelkedtek, és 48 órán keresztül folyamatosan segélykérő jeleket sugároztak. Az egyik ilyen bóját egy évvel a hajó elsüllyedése után, 1969. február 9-én találta meg egy arab halász, délnyugatra Gáza városától, Khan Yunis partjainál. A bóján még rajta lógott egy 65 centiméteres drótkötéldarab abból a 200 méteres drótkötélből, amivel a bója eredetileg a tengeralattjáróhoz kapcsolódott. Miután a tudósok többször megvizsgálták a jelzőbóját, arra a következtetésre jutottak, hogy a bója egy évig, a drótkötél elszakadásáig a Dakar roncsai között ragadhatott, mégpedig sekély vizekben, 150-
25 sikertelen kutatóexpedíció után Alex Tal admirális feloszlatta a témával foglakozó bizottságot, és egy újat állíttatott fel a nyugalmazott Gideon Raz admirális vezetésével.
A sikertelen expedícióknak amúgy több értékes mellékterméke is volt: leginkább régészeti leletek, többek közt két elsüllyedt főníciai gálya.
Amíg minden addigi kutatás a sekély vizekben zajlott, addig a Raz admirális vezette csoport az eredeti útvonalra és a mély vizekre koncentrált. Az új mélyvízi technológiákra, műholdas mérésekre, és az amerikai haditengerészettől kapott részletes tengeráramlási adatokra alapozva új következtetésre jutottak: döntésük alapján a kutatást a Dakar eredeti, tervezett útvonalán folytatták.
Felvették a kapcsolatot a Tom Dettweiler vezette amerikai Nauticos Corporation-al, és 1999. április 26.-án elindult a huszonhatodik expedíció a Dakar roncsainak megkeresésére. Május 9-én érték el a tervezett kutatási zónát: egy 60x8 tengeri mérföld nagyságú területet, amit tizenhat kutatási sávra osztottak fel. Két csomós sebességgel haladva, két hajóval, vontatott szonárral pásztázták végig a tengerfeneket. Egy-egy kijelölt sáv átvizsgálása mintegy 30-40 óráig tartott. Az első hajó vontatta az AMS-60-t (fent), egy szélessávú szonárt, a második pedig a REMORA 6000-t (jobbra), egy kamerákkal, videofelvevőkkel felszerelt robot – tengeralattjárót. /ROV/ Ezzel vették szemügyre a szonárral bemért, azonosítatlan roncsokat.
Május 24-én a szonár egy nagyméretű roncsot jelzett a tengerfenéken, ami körül kisebb-nagyobb darabok hevertek az iszapba ágyazódva. A rossz idő miatt viszont három napig nem indíthatták a REMORA-t, ám utána az idő jobbra fordult, és május 28-án 07:00-kor Dettweiler utasítást adott a ROV indítására. Az eszköz négy óra alatt érte el 2900 méteres mélységben a tengerfeneket, ahonnan elkezdte a képek továbbítását a felszínre. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy egy elsüllyedt tengeralattjárót találtak. A tengeralattjáró gerince az iszapba fúródott, orral északnyugat felé hevert, a törzs a gépterem vonalában kettétört. A tengeralattjáró tornya kiszakadt a helyéről, az első része, a parancsnoki híddal 230 méterrel távolabb hevert. A farokrész a kormányokkal és a hajócsavarokkal leszakadt, és a hajótest mellett feküdt az iszapban.
Mivel a Földközi-tenger medencéjében rengeteg első- és második világháborús német, olasz és angol tengeralattjáró pihen, három korábbi tengeralattjáró-parancsnokot szállítottak azonnal a helyszínre, az izraeli flotta leggyorsabb rakétanaszádjával. Raz ellentengernagy, Amir és Keisari parancsnokok megtekintették a helyszínen készült felvételeket, mégpedig az izraeli T-osztályú tengeralattjárókra jellemző részletek után kutatva. Pár órával később biztosak voltak benne, hogy az elveszett tengeralattjárót, a Dakart találták meg (balra a híd giroszkópja, alul a sonar-dóm)
. Péntek este volt, így még a sabbath beköszönte előtt, este 8 órakor bejelenthették a tömegtájékoztatási eszközök: 500 km-re az Izraeli partoktól, 2900 méteres mélységben végre felfedezték az INS Dakar roncsait.
Mi történhetett?
Miután megvizsgálták a roncsokat, összeült egy vizsgálóbizottság a valószínű történtek rekonstruálásához. Ez a bizottság végül a következő forgatókönyvet fogadta el:
Az események 1968. január 25-én éjfél és hajnali járom óra között zajlottak le. A Dakar snorkelt használva haladt, dízel-meghajtással, kb. 5 csomós sebességgel. Ismeretlen okból lék keletkezett a hajó orr részén, (legvalószínűbb feltételezés szerint egy sodródó roncsdarabbal ütközött), így víz ömlött a hajótestbe. A tengeralattjáró azonnal elvesztette az egyensúlyát, és merülni kezdett, ami a haladási sebesség miatt olyan volt, mintha vészmerülést hajtott volna végre. A dízelek automatikusan leálltak, amikor a snorkel a víz alá került. A villanymotorok ugyan elindultak, de nem maradt elég idő arra, hogy hajócsavarok leálljanak, majd „Teljes erővel hátramenetet” kapcsolva megállítsák a tengeralattjáró süllyedését. Így tehát a hajó igen rövid időn belül elérte a maximális merülési mélységét.
Az átépítések következtében csökkent a Dakar maximális merülési mélysége, instabilabb lett, és ettől kezdve sokkal nehezebb volt kiegyensúlyozni a hajót. Folyamatosan figyelni kellett és állandóan után-állítani a merülési kormányokat, mert a tengeralattjáró hajlamossá vált arra, hogy elveszítse egyensúlyát és enyhe szögben merülni kezdjen.
A Dakar teste a túlzott mélység miatt összeroppant, víz áramlott a hajótörzsbe, pillanatok alatt végezve a legénységgel. Az egyik segélykérő bója kiszabadult a fészkéből, elérte a felszínt de a 200 méteres drótkötél, és/vagy egy roncsdarab súlya újra a mélybe húzta. A másik bója a roncsok közé gabalyodott, és a drótkötél csak hónapok múlva szakadt el. Ezt a bóját sodorták később az áramlatok a gázai partokhoz.
10-15 percnyi gyors süllyedés után érte el a roncs a tengerfeneket. A becsapódás ereje olyan nagy volt, hogy a torony kiszakadt a helyéről, (fent), a farokrész pedig letört, és a törzsre csapódva állapodott meg.
2000-ben egy másik expedíció kereste fel a roncsokat. Kiemelték a torony első részét, így a Dakar parancsnoki hídja 2000. október 11-én, ugyan 32 évet késve a tervezetthez, de végül mégis megérkezett Haifa kikötőjébe. A tornyot restaurálták, majd 2003. május 30-án emlékműként állították fel a haifai Tengerészeti Múzeum előtt (jobbra).
Ugyanez az expedíció talált a roncs mellett egy egyenruhát is, amit szintén a felszínre hoztak. A ruhára rá volt tűzve egy tengeralattjárós jelvény. Ezek a jelvények az izraeli haditengerészetnél számozottak, a számot és a viselőjének nevét mindig bevezetik a „Tengeralattjárósok Könyvébe”.
A megtalált jelvény tulajdonosa tehát azonosítható volt: a 420. jelvényt Yosef Suisa-Almog viselte, aki az 1967-es tanfolyam végzőseként szolgált a tengeralattjárón. Ebből az évfolyamból huszonketten vesztek oda a Dakar fedélzetén.
Az egyenruhát és a kitűzőt restaurálták, a család engedélyével ezek is a Tengerészeti Múzeumban vannak kiállítva.
Az izraeli haditengerészet évente megemlékezik az elveszett tengeralattjáró 69 fős legénységéről. Nyugodjanak békében!
deuscreator 2011.07.14. 09:57:00
saca967 2011.07.14. 10:11:59
CyberPunK 2011.07.14. 10:23:18
taser 2011.07.14. 10:24:13
Michael Collins 2011.07.14. 10:30:34
CyberPunK 2011.07.14. 10:32:50
Idézet más cikkből ami megjelent itt a Lemil-en:
"Az amerikaiak viszont pont ekkor kezdtek hozzá a kutatáshoz. Lyndon B. Johnson elnök engedélyével a helyszínre küldték a USS Halibut tengeralattjárót, hogy távirányítású eszközeivel kutassa át a 3200 km²-es, 5 km mély területet. 3 hét alatt sikerült is megtalálni és lefényképezni a roncsot (ami remek eredmény: évekkel később a USS Scorpion roncsát fél évig kereste Robert Ballard, sokkal komolyabb eszközökkel)."
CyberPunK 2011.07.14. 10:34:03
Persze maga a cikk jó volt, tetszett, de olvasása közben nekem nagyon az volt az érzésem, hogy ezt a hajót nagyon nem akarták megtalálni.
deuscreator 2011.07.14. 10:34:05
De a posztnak nem ez a témája, riszpekt a szerzőnek, a tengerészek meg nyugodjanak békében.
CyberPunK 2011.07.14. 10:41:25
A többivel egyetértek.
stoppos76 2011.07.14. 10:41:39
- Na ez beza nincs meg. Tán csak nem privatizálták?
attila7575 2011.07.14. 10:49:35
Dirty Harry 2011.07.14. 10:50:08
bolek 2011.07.14. 10:54:27
az anyák, akinek a fiai odadöglenek a háborúskodásban meg a nagy kardcsörtetésben, ritkábban szoktak rajongani a katonáskodásért.
CyberPunK 2011.07.14. 10:58:04
Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2011.07.14. 11:13:34
Nyugodjanak békében.
Michael Collins 2011.07.14. 11:22:13
theo 2011.07.14. 11:30:07
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.07.14. 11:32:45
pontien 2011.07.14. 11:33:04
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.07.14. 11:38:35
Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2011.07.14. 11:41:04
amichay.hu/
Gukker 2011.07.14. 11:43:57
A számmal leírt nap után nem szokás pontot rakni, ha ragozzuk.
"február 2.-ra"="február 2-ára"
"január 25.-én"="január 25-én" stb.
Amúgy nem szóltam volna, de rengeteg a dátum benne és így azért már elég feltűnő.
Circus 2011.07.14. 11:57:25
Nem kellene belelátni, főleg meg hangulatot gerjeszteni ott és oda, ahol nincs. Szerintem. Peace.
CyberPunK 2011.07.14. 12:00:43
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 12:16:06
teddybear01 2011.07.14. 12:20:47
A Titanicot sem találták meg azonnal, pedig tudták hol süllyedt el.
hiryu2,0 2011.07.14. 12:21:43
Úgy mát könnyű, ha nagyjából jó helyen keressük a dolgot, gondolom én.... Átkutatott terület mondjuk egy fél megye... De mi az csak a Földközi -tengerhez képest... Szóval elég apró dolog az ember...
//Szerényen megjegyzem, a Titanic-ot se két hétig keresték//
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 12:23:13
LouiS 2011.07.14. 12:23:14
Da Real Knee Grow 2011.07.14. 12:23:53
LevLev 2011.07.14. 12:26:45
CyberPunK 2011.07.14. 12:27:34
Bár lehet, hogy hamarabb megvan, ha visz magával néhány atombombát...
hiryu2,0 2011.07.14. 12:29:16
panoz (törölt) 2011.07.14. 12:29:22
hiryu2,0 2011.07.14. 12:31:20
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 12:33:04
LouiS 2011.07.14. 12:36:09
círdan 2011.07.14. 12:36:29
taser 2011.07.14. 12:44:18
@LevLev: A Titanicnál se egyedül a kapitány döntése volt.
A Titanicnál voltak előrejelzések, hogy szambáznak lefelé a jéghegyek. Ott ezt figyelmen kívül hagyták az felelőtlenség volt.
Egy sodródó roncsra ki a fene hívja fel egy tengeralattjáró figyelmét ami ráadásul a víz alatt halad.Ha tényleg roncs volt és nem valami kószáló viziakna. 68 ban még volt belőle rendesen a Földközi tengerben.
Más : Aki katona, rendőr, tűzoltó vadakat terelő juhász, és szolgálat teljesítése közben hal meg az hősi halott. Legalább ennyi jár azoknak vigasztalásul akiket itt hagyott. Család, barátok, barátnők etc.
OkoskaTo:rp 2011.07.14. 12:45:34
Ha esetleg valaki ért hozzá: Mit csinál egy izraeli tengeralattjáró a sabbat alatt? Leülnek a tengerfenékre, és megvárják a napkeltét?
taser 2011.07.14. 12:47:20
Ha jól tudom ugyan azt mint a muzulmánok tengeralattjárósokra a ramadán alatt.:)
Az utazóra, és katonára más szabályok vonatkoznak.
Valaki aki járatosabb a vallástudományokban majd kijavít.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 12:50:13
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 12:56:10
A visszaemlékezések szerint: Ha mégis ki akartunk lőni egy golyót, előtte bizottságot hívtunk össze, hogy hová lőjük... Nos bizottság összeül, majd arab orvlövész fejébe kézbesítenek egy expressz végleges fájdalomcsillapítót. Ortodox rabbik csoportja jön a védők parancsnokához. Na nem azért hogy megköszönje. Ott helyben a fenébe küldi a védőket mert a puskalövéssel:
- munkát végeztek
- tüzet csiholtak Szombat ideje alatt.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 13:01:06
Azóta volt már több érdekes találatuk a tengerfenekén. Kaga anyahajó,I-152. Keresték Amalie Erhart gépét is.
www.nauticos.com/
teotwawki 2011.07.14. 13:04:41
Circus 2011.07.14. 13:12:21
csak nem értem, miért kerülte meg Afrikát, hogy végül Eilatban kössön ki? Vagy kihagytam a szuezi-csatornát?
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 13:13:09
Ez lett volna egyébként az egyik sztori amit szerettem volna megírni, talán elférne fent, a cikk végén az ajánlott bejegyzések között is:
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.07.14. 13:14:02
Panzer 2011.07.14. 13:15:32
Szerintem Sabbatkor is mehet az a tengeralatjaro, ha mennie kell.
Elmeleti oldalrol ugyanis az elet megorzesenek, vedelmenek kotelessege abszolut elsodleges (a mentoszolgalat es a rendorseg pl. sabbatkor is mukodik - csuf is lenne, ha nem...), felulirja a Sabbatot is.
Ebbol pedig levezetheto, hogy a haza vedelmere folytatott tevekenyseget is lehet vegezni, ha szukseges. Nyilvan jobb, ha nem szukseges, de ha kell, akkor vallasilag legitim modon meg lehet tenni.
Itt van kulonben egy eleg jo osszefoglalo a temarol: www.myjewishlearning.com/israel/Contemporary_Life/Society_and_Religious_Issues/Religious_Soldiers.shtml
teotwawki 2011.07.14. 13:20:23
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 13:21:19
Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2011.07.14. 13:22:09
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 13:25:35
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.14. 13:41:59
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.14. 13:45:09
zanzibear 2011.07.14. 13:46:50
teddybear01 2011.07.14. 13:47:37
teddybear01 2011.07.14. 13:49:11
Alibenqka 2011.07.14. 13:51:33
Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2011.07.14. 14:02:13
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.07.14. 14:22:13
en.wikipedia.org/wiki/Mercury-Redstone_4
csi szi 2011.07.14. 14:24:03
Mondjuk ha voltak is ilyen teóriák, valószínűleg a megtalálással megdőltek.
Circus 2011.07.14. 14:29:32
lásd:
teotwawki 2011.07.14. 13:04:41
Circus 2011.07.14. 14:32:28
Már persze, ha a konteó az igaz, és nem tényleg egyszerű baleset.
bolek 2011.07.14. 14:38:04
"@bolek: ... Azt meg végképp nem értem milyen alaon sorolod kis hazánkat egy csoportba a kiválasztott nép országával."
jaj! ha jobbikoskodni nem lehet, akkor ezt se, légyszi. ha az egyik lenézéstudat gusztustalan, akkor a másik is az.
@theo 2011.07.14. 11:30:07
"@bolek: Mint ahogy a forma 1-ért a fociért és a sörért is viszonylag kevés nő rajong. Máshogy szocializálódtunk. Mi ezzel a probléma?"
nem tudom, hogy a szocializáció-e ludas, vagy a férfi gének ilyenek, vagy a kettő együtt. de nagyon agyatlannak, pontosabban szemellenzősnek tűnik az egész military viselkedés, ha mélyebben belegondol az ember.
'katonás rend-fegyelem-erőszak-büszkeség-önfeláldozás-hősiesség' stb., olyan jobbik-szagú az egész. aztán kiderül, a világon mindenütt ilyesmi érzelmekre és ösztönökre építik a hadseregeket, félkatonai szervezeteket, sokszor a nemzeteket is. ennyit a homo sapiens bölcsességéről...
és bocs az off-topikért.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 16:23:46
a síremlék belseje:
image58.webshots.com/758/4/58/63/2035458630071696169eQEchI_ph.jpg
lh3.ggpht.com/_9ke9O-DKimI/R_Ah24r7UsI/AAAAAAAAA8M/vfifDfUpAn8/DSC_0103.JPG
teddybear01 2011.07.14. 17:21:08
Index-címlap a következményeivel. Gyűlnek az ide nem valók, spammerek.
pobeda 2011.07.14. 17:22:07
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 17:25:42
@teddybear01: Igen. El is kezdtem a dolgot.
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.14. 17:29:57
Ám ezen a blogon az aktuálpolitikai vita és a zsidózás-cigányozás-kommunistázás-nácizás-stb. tiltott, ezért az a kérésem, hogy a véleményedet politikailag korrekt módon fogalmazd meg! Köszönöm.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.14. 17:57:40
Kentaur67 2011.07.14. 18:15:58
Dugovics Titusz nem érdemel semmilzen jelzőt, ay a XVIII. század végi szélhámos, aki a DT történetét kitalálta, onnan eredeteztetve nemességét, leginkább a csaló jelzőt.
Nem akarlak elszomorítani, de rengeteg „köztudott” hazugság van jelen napjainkig a magyar történelemben.
Kentaur67 2011.07.14. 18:17:54
pobeda 2011.07.14. 18:55:51
teddybear01 2011.07.14. 20:21:38
Szóval, letolt gatyával kapták el őket, meg is látszott az első napokon.
pobeda 2011.07.14. 20:45:29
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.07.14. 22:54:30
Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2011.07.14. 23:06:08
Akkor kezdhetnénk ezzel a cikkel? Megszerkeszteném a mi formátumunkra, és küldeném egy megadott e-mailre. Hová?
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.07.14. 23:08:03
pappito · http://pappito.com 2011.07.15. 00:52:46
Öcsielvtárs 2011.07.15. 11:33:17
Plieur 2011.07.15. 13:54:32
Szia
Bocs hogy átjöttem ide, nem szoktam errefelé mozogni, de az a qva fórummotor a sárgán...
Ami nekem gyanús az a 68-as hivatalos álláspont ( Botzer tengernagy) amely kizárta az ellenség kezét, még akkor amikor meg sem lelték a roncsot:)
A saját összeesküvés elméletem szerint ha hazavágták a Dakar-t akkor azt vagy hajógyárban, vagy brit kikötőben kellett intézni. Egy tapadóakna ( pld az 1940-es Clarke-féle "2 alulavor meg ánizscukorka, a bedfordi IED", azaz Limpet MK1) a brit tesztek során fennmaradt a hajótesten 16 csomóig, innen időzítés kérdése. Tomboló hidegháború, valakik tettek egy kis szívességet az arab elvtársaknak.:)
A hajótest fekvése és roncsolódása meg elfedheti azt a nem túl nagy lyukat. Ha meg belül volt ( ballaszttartály, ballaszt), akkor még nehezebb bizonyítani. De ez csak privát agymenésem:)
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 14:13:58
De ha már valki be tud jutni egy angol bázisra /máshol nem jártak/ miért nem cuccol fel mindjárt kettőt/
Amennyire én tudom brit bázisokon akkoriban komolyan vették a békaemberek, és tsaik elleni védelmet, időnként vízbedobált töltetekkel bezárólag.
Akkoriban ráadásul ez a típus rég elavultnak számított. Erre pocsékolni az erőforrásokat?
Ha meg az angol politika lett volna?
-el tudják passzolni a régi cuccot, jó pénzért, ők csak nyernek. Az üzlet az üzlet...
Arab országoknak akkoriban tehettek volna olyan szívességet, hogy azok újra szeressék őket?
Plieur 2011.07.15. 14:32:00
www.lexpev.nl/minesandcharges/europe/unitedkingdom/rigidlimpet.html
A poén az hogy ami NATO szinten elavultnak számított, az a közel-keletieknek nem:)
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 14:40:18
hmmm nem ezt a tapadóaknát használta egy brit kommandó Szingapúrban?
Na most mennem kel hátizsákot venni, addig találok még érveket pro és kontra:)
De még egy gondolat: máskor ha kényszerleszállt egy izraeli papírrepülő, akkor a komplett arab sajtó sajtó légierejük dicsőségét zengte. Most meg....
rudai gyerek 2011.07.15. 15:04:00
Az azért érdekes, hogy évtizedekig egyetlen expedíciót sem indítottak a tengeralattjáró eredeti útvonala mentén...
Plieur 2011.07.15. 15:24:48
1. Senki sem hitte volna el hogy ők csinálták, pedig hivatalosan felírták a győzelmi listájukra:
www.mmc.gov.eg/branches/Navy/t4.htm
méghozzá a Tanin-nal együtt, mármint :)
submarines.dotan.net/sclasse/
2. Ha a győzelem igazolásához kifejtik a valós sztorit, akkor valakik nagyon megsínylik, hirtelen elszaporodtak volna a gázolásos balesetek bizonyos vidékeken:)
xstranger 2011.07.15. 16:17:25
Plieur 2011.07.15. 19:05:36
weekly.ahram.org.eg/1998/380/fo3.htm
Plieur 2011.07.15. 19:35:00
Ha egy tengó belerohan 10-15 csomóval egy kisebb hajóba, abból már nem sodródó roncs lesz, hanem víz alatti roncs. Akkor az is ott kellene legyen a környéken -a tengerfenéken.
Azt a roncshajót valaki el kellett volna hagyja, kellett volna legyen egy tulajdonosa, lajstromozása, ha eltűnt akkor kellett keresse valaki, szerepelnie kellett valamilyen biztosítónál a rakománya. Az elhagyáshoz kellett volna valamilyen ok, tűz, vihar, stb-stb.
Kullancs1983 2011.07.15. 20:06:05
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 21:03:39
Johann Landa 2011.07.15. 21:14:23
Megkérdezi egy tanár a gyerekeket, kinek az apukája hajtott végre hősi cselekedetet a háborúban.
Az egyik nebuló azonnal jelentkezik, és sorolja mekkora hőstettet hajtott végre édesapja, s így szépen sorjában minden gyerek élménybeszámolót tart.
Egy viszont hallgat. Odamegy hozzá a pedagógus és megkérdezi:
-Te apukád nem csinált semmi hősiest?
-De, az én apukám meghalt...
Plieur 2011.07.15. 21:44:17
Plieur 2011.07.15. 21:45:26
Plieur 2011.07.15. 22:02:26
1. Valamilyen nagy merülésű hajóval ütköztek periszkóp vagy snorkel mélységben, ha jól emlékszem a periszkóp mélység olyan 10-14 m lehet, azaz kb ennyi a vízszinttől a vezérlőteremig. De akkor a tornyon meglátszódott volna az ütközés nyoma.
2. Kisebb hajóval ütköznek, amelynek a legénysége elhallgatja az eseményt. Megint a nyomok a tornyon.
Érdekes hogy a roncsról szóló infókban nincs szó arról hogy meglelték-e a snorkelt és a periszkópot és milyen állapotban.
3. Valamilyen hulladék, konténer. Ugyanaz. Ha egy konténer a víz felszínén lebegett volna, atoronyt kapja el és a csöveket, nem hiszem hogy lehetséges hogy egy konténer víz alatt lebegjen, de majd jönnek a szakértők és felvilágosítanak. :)
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 23:13:35
Veszélyes üzem, de hogy ennyire.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 23:35:35
Meg snorkelről olvasva: viharos tengeren ha jól tudom probléma volt, ha hajó hullám alá került, akkor hogy ne kerüljön be víz, lezárt. Ilyenkor a gépek a hajótesten belülről szívták a levegőt. Ami igencsak kényelmetlen, mert folyamatos nyomásingadozást jelentett, ami igencsak kényelmetlen./legkevesebb hogy állandón "pattog " a fül. Ezért ha lehet a felszínen hajóztak ilyenkor.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.15. 23:49:36
Az oldalt a Dakar kapitányának fia müködteti
www.submarinesonstamps.co.il/HistoryEvents.aspx
xstranger 2011.07.16. 01:29:07
Azert gondoltak hogy sekely vizben van a hajo mert a boja sertetlen volt, ha 300 meternel melyebbre kerul akkor ossze kellett volna nyomodnia.
A hajo 300 lab hosszu legnagyobb merulese 300 lab. Ha a hajtomu nem a generatorokat es azon keresztul a hajocsavart hajtja meg akkor a kormanylapatok beszorulhatnak es ez full diveba teszi a hajot. Namarmost a hajo olyan hosszu mint amilyen melyre lemehet.
Sok idod nincs mit tenni, max elmondasz egy imat meg kiengeded a bojat.
Szvsz ez egy elcseszett design elcseszett atalakitasa, amit raadasul tulhajtottak.
Plieur 2011.07.16. 01:53:22
A snorkel cucc stimmel, a többi csak gyanús marad. Egy kereskedelmi hajó szvsz nem tudta volna eltitkolni az ütközést.
Az egész valami nagyon gyorsan történhetett, és nagyon gyorsan telhetett meg a hajó vízzel.
Ahhoz hogy összeroppanjon a nyomástól egy rekesz be kell legyenek zárva a vízzáró ajtók, tehát légköri nyomás belül, víznyomás kívül. Ha egybe maradt, akkor az el volt árasztva. Valahol ott lehet a megoldás.
nabazzmeg 2011.07.16. 08:07:09
Ennél az esetnél konteo fel sem merült?
(त्वष्टृ) (törölt) 2011.07.16. 10:52:16
Kábé fél éve írták meg az újságok, de akár most is olvashatsz róla az aktuális Rubicon számban, hogy ez a hős merő kitaláció.
Ugyanis 1821-ben egy Vas megyei közönséges civil férfi, Dugovics Imre hamisított egy oklevelet, "bizonyítva" nemesi származását melyben az állt, hogy Titusz önfeláldozásáért a család birtokot és nemesi címet kap a királytól. A korabeli sajtó fel is kapta a hős Dugovics Titusz történetét, pedig semmiféle mélybevetés nem volt Nándorfehérváron. Ezek a legújabb kutatások, melyek bizonyítást is nyertek. Nézz utána.
Plieur 2011.07.16. 11:03:56
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.16. 12:28:00
a régi kapitány emlékezik.
/hmm....akár a szovjet traktorgyár is építhette volna, kommunista szombaton...../
fr.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1243346487029&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.16. 12:31:48
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.16. 21:56:59
Jockey11 2011.07.16. 23:21:52
Jockey11 2011.07.16. 23:23:26
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.17. 09:21:38
Jockey az abszolút stabilitás és megbízhatóság mintája, és a te esetedben valószínűleg kompetensebb is, mint én.
Azért persze a kulimunkában én is szívesen segítek, ha kell.
folti_ 2011.07.18. 10:39:33
Vízalatti ronccsal ütközés meg megint az egyik elfogadott elmélet, ha a hajó mélységi kormányai ilyen instabilak, illetve ha még túlis lett terhelve (@másikanyahajó: cikkje alapján), az sokat ronthat a stabilitásán, főleg ha meg "gyorshajtottak" is. Egy rossz pillanat és hajó nagysebességgel megindul a max merülési mélysége alá...
ihasz laci 2011.07.18. 12:16:03
teddybear01 2011.07.18. 13:05:38
Mivel a tengeralattjárók főleg passzív üzemmódban használják a szonárt, az ilyen roncsdarab meg semmilyen hangot nem bocsát ki, egyszerűen nem hallják.
Aktív üzemmódban esetleg észrevehetik, bár ha nem túl nagy, akkor még így sem megy. De ilyenkor csak a süket nem tudja a tengeralattjárót nagyon messziről bemérni.
taser 2011.07.18. 14:25:08
Ott a pont. A filmeken persze hatalmas zöld vagy vörös pöttyként hangosan pingelve jön az izé vagy a valami. A valóságban ( főleg a 60 as években) bámultál egy sistergő villódzó képernyőt és próbáltad kitalálni melyik a " valami" a sok vibráló pötty közül.
A fő figyelési szektor egy tengeralattjárónál amúgy is a felfelé irány, hiszen onnan jöhet a balhé.
Az előre haladáshoz meg ott voltak a tengerfenék és roncstérképek meg az iránytű és slussz.( leegyszerűsítve)
Azért néhány öröm sishát elszívtak az arab testvérek,amikor meghallották, hogy eltünt a tengo
Gondolom nem véletlenül lett desszant feladatokra átépítve.
folti_ 2011.07.18. 15:30:10
@taser: Ráadásul a szonárja ha minden igaz még a kora 50-es évekbeli szintet tükrözte (1951-53 között esett át felújításon, akkor kapott modern szonárt), ami azért a 60-as évek második felére eléggé elavultnak számított.
azVégek 2011.07.18. 16:13:29
teddybear01 2011.07.18. 17:41:18
Vagy rossz címet adtál meg, vagy kiadták a témában a kusst.
azVégek 2011.07.18. 20:55:46
bezavart neki a zárójel
Valandil 2011.07.18. 23:37:31
Plieur 2011.07.19. 16:38:35
folti_ 2011.07.19. 21:20:11
Az általad emlíŧett rádiós irányadórendszerek közös problémája, hogy a használt hullámhosszokon a az időjárás és a légköri hatások erősen befolyásolták a pontosságot(ilyen szintnen hogy éjszaka-nappal más pontosáaggal és hatótávolsággal birtak). Azonkívül fontos kérdések hogy 1. a Dakaron voltak-e ilyen berendezések, 2. működtek -e periszkómélységben, 3. HASZNÁLTÁK is őket?
folti_ 2011.07.19. 21:21:07
teddybear01 2011.07.20. 00:24:53
Plieur 2011.07.20. 01:02:46
Azért álljon meg a nászmenet. A Dakar brit hajógyárból jött ki, brit felszereléssel, ezért rendelkeznie kellett a szokásos 60-as évek béli képességekkel is. Azaz periszkóp mélységből már kellett tudnia ugyanazt mint a korabeli brit tengók.
Azaz rádiózni periszkópmélységből, radarantennát kidugni és körülnézni, illetve bemérni a parti rádióadók irányát (RDF)és háromszögelni.
Használni kellett hogy használják, csak eljutottak valahogy Portsmouth-ból odáig:)
És van itt egy kép mi is látszott egy brit tengóból: snorkel, periszkóp, radar antenna..
www.rnsubs.co.uk/Dits/Articles/snort.php
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.20. 20:00:06
Meg elméletgyártás: Hmm... milyen cuccal kérték az izraeliek. Illetve mit adtak át az angolok.
Ha át akarták építeni saját elektronikára, akkor jó lehetett bele a régebbi brit cucc is, annak
minden hátrányával. www.rnsubs.co.uk/Dits/Articles/t_class.php
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.20. 20:22:44
ez viszont nagyon jó:)))
Plieur 2011.07.20. 23:05:03
Időjárást én sem leltem...:(
Plieur 2011.07.20. 23:22:54
teddybear01 2011.07.21. 01:05:21
A hajótest az orrtól a toronyig a középvonal mentén elrepedt(kb. az utólagos betoldásnál). A torony letört, kompletten. A periszkóp maradvány ki állásban maradt.
Plieur 2011.07.21. 12:41:43
Azt én is láttam:), viszont amikor meglelnek valamit akkor mielőtt hozzányúlnának :) alaposan körbevideózzák/körbefényképezik, lásd pld mekkora film és fotó anyagot gyűjtöttek be a Titanic-ról. Azért kérdeztem az anyahajónevűt:) mert hátha megjelent valami alaposabb anyag a hajóról,arrafelé.
Mely vázlatról van szó? ami a cikkben van az egy torony-tat repedést ábrázol.
Ahhoz hogy egy tengót hazavágjanak minimális robbanóanyaggal, 2 lehetőség van:
-kumulatív töltet amely lyukaszt olyan helyen ami nehezen elérhető, a vízbetörést nem lehet elzárni.
-nyújtott töltet valamilyen strukturálisan érzékeny ponton, egy szép repedés amely komoly vízbetörést okoz.
Érdekes lenne tudni milyen állapotban voltak a vízzáró ajtók, stb-stb.
Másik: kizárják a belső robbanást, de azért érdekes lenne tudni volt-e valamilyen fegyverzet a hajón ( torpedó, akna), vagy vettek-e fel valakit/valamit /valahol útközben. :)
Ezzel abba is hagyom, mert nem valószínű hogy valaha ki is adnának annyi infót hogy az amatőrök nagy pontossággal találgassanak.
folti_ 2011.07.22. 23:43:17
Valamilyen modernizáláson átesett, ahogy a cikk is írja, de hogy ez mit takart, arról nem találtam információt.
Simán kidobhattak olyan hasznos eszközöket is, amiknek nem látták értelmét pedig hasznos lett volna.
Partmenti rádióadókra és navigációsrendszerekre még mindig fennáll az álláspontom, hogy azokat a nyilt tengeren csak korlátozottan lehetett használni, vagy egyáltalán nem. Olyankor maradt a felmerülünk és a megszokott módszerekkel meghatározzuk a poziciónkat, illetve mivel az antennák magasabbra kerültek, talán fogjuk kicsit pontosabban a navigációs jeleket. Nyilt tengeren simán müködik a dolog, hogy az utolsó poziciódmeghatározás óta eltelt idő, a sebesség és a haladási irányból ki tudod számolni hogy merre vagy. Partmentén meg ugyis tudod fogni a jeladókat, meg ott nem árt kúltúráltan felmerülve közlekedni, elkerülendő a féreértéseket.
folti_ 2011.07.23. 00:03:37
Szivárgást és/vagy vízbetörést okozó hegesztési hiba is lehet, de ennek kiderítéséhez komolyan meg kellene bolygatni a roncsot, ami egyrészt drága, másrészt garantált balhéhoz vezetne, mint sirgyalázás. Igy maradt a nem meghatározott vízalatti roncs elképzelés. + nemhinném hogy a friss ropogós tengójukra bárki jöttmentet felengedtek volna...
Plieur 2011.07.23. 17:14:14
A robbanás utáni második ötletem nekem inkább egy anyagfáradásos törés /repedés lenne.
teddybear01 2011.07.24. 12:34:06
Egy ilyen bonyolult merénylethez se kellően képzett személyzettel, se elegendő pénzzel, se pedig elég támogatóval, sem pedig elegendő profi hírszerző kapacitással sem rendelkeztek.
Ami pedig a merülési gyakorlatokat illeti. 300 méter, ami ezeknek a típusoknak a szokásos max merülési mélysége volt, egészen más, mint a 25100 méter ahová a végén merült. Ahogy @folti_: írja, az előfedélzeti berogyott lékről, az egyértelműen a nyomás következménye. A torony valószínűleg a mederhez ütközés miatt tört le, ha előbb tört volna le nem lenne olyan közel a törzshöz.
A hátsó rész nagy valószintűséggel a csavartengelyeken keresztül telt meg vízzel, ahogy írják az ütközés miatt az elektromotorok előre estek, a bow-ig, azaz a felfüggesztés elülső részéig. Ez viszont azzal járt, hogy a csavartengelyek szigetelése elmozdult, ami utat nyitott a víznek. Mind a mai napig ez az egyik legveszélyesebb sérülés az összes tengónál.
teddybear01 2011.07.24. 12:39:01
Plieur 2011.07.24. 13:52:01
Nos, mindenki a saját véleményével, de azért felhívnám a figyelmet pár zavaró apróságra.
-az az érzésem hogy fordítva nézed a vázlatot. Az a nagy repedés nem az orrtól a toronyig tart hanem a tattól a toronyig. Ha ez víznyomás okozta, akkor azt jelenti hogy azok a rekeszek nem voltak vízzel teli. Ha víz belül-víz kívül akkor nincs mit benyomjon a víznyomás ( nyomáskiegyenlítés). Az orron van a szonár dóm-azonosítás végett:).Tehát az én olvasatomban az orr teli volt vízzel amikor a hajó elsüllyedt, ott kellene keresni a sérülést.
-a torony nem valami tömör valami hanem egy acéllemezzel lefedett struktúra, azaz ha valami rágázol minimum hogy komoly benyomódás /törések kellenének legyenek. Azért is kérdeztem rá van-e infó a torony/test csatlakozásról .
-olyan ütközés amelyet leírsz -mármint elektromotorok szempontjából nem valószínű, ha a tehetetlenségi erő szakította le őket akkor az az ütközés akkora kellett legyen hogy az orr is nagyon megszenvedje.
-a merülési 300m -ren honnan van? Ugyanis az túl van a típus építő által megadott max-on, 91 m. Még ha 100% biztonsági tényezővel számoltak is és valójában levitték 200m-re pld a próbák alatt ( bár nem valószínű) akkor elő kellett jöjjön a hibás hegesztés. A korabeli Gato amcsi tengóknak a összeroppanási mélységet 150 m-nek adták meg, ők 50% ráhagyással számítottak.
-nem emlegettem palesztinokat, olvass vissza: bérmunka, egyéb arab ország, a Nagy Testvér és brigádja.
-a második hipotézisem a fáradásos anyagtörésre is akkor lenne igazolva ha több anyag kerülne elő.
Plieur 2011.07.24. 14:43:40
"Egy ilyen bonyolult merénylethez se kellően képzett személyzettel, se elegendő pénzzel, se pedig elég támogatóval, sem pedig elegendő profi hírszerző kapacitással sem rendelkeztek."
Viszont érdekes ránézni erre, a flottaeseményeknél az 1954-es évre, hajóknál:
www.naval-history.net/xGM-Ops-Events1951-60.htm
A brit kikötők és hajógyárak nem voltak érintethetetlenek, valakik csak megcsinálták azokat a szabotázsokat, köztük 2 tengón. A HMS Turpin a későbbi izraeli Leviatán. Akik képesek voltak erre?:)
Plieur 2011.07.24. 15:06:41
Érdemes ránézni az 1960-as évre is: orosz tengerészt találnak aknaszedőn, illetve még 3 szabotázs eset.
teddybear01 2011.07.25. 02:28:30
Egyiptom épp az ötvenes évek közepén sajátította ki a részében-egészében brit tulajdonú Szuezi-csatornát, nem rajongtak értük különösebben.
Szíria nemsokkal azelőtt lett független, a francia protektorátus 46-ban szűnt meg. Ráadásul unióba léptek Egyiptommal.
Libanon akkor sem volt különösebb tényező, még a térségben sem.
Jordánia. Több problémájuk volt a menekültekkel, mint az izraelieknek. 71-ben szabályos háborút vívtak velük, mert a jordáni vezetőség szerint át akarták venni a politikai hatalmat.
Ezeknek az államoknak különben sem volt komoly titkosszolgálatuk, a zsidóké sokkal jobb volt.
"-nem emlegettem palesztinokat, olvass vissza: bérmunka, egyéb arab ország, a Nagy Testvér és brigádja."
De ki is helyezte volna fel a bombát?
Ami pedig a Nagy Testvért meg a politikai okból segítőket illeti, filmen elmegy. Az élet viszont más.
Az oroszok segítettek a közel-keleti "barátoknak", de nem szabotázzsal. Adtak elég fegyvert, hogy Izraelt a tengerbe söpörjék, de nem bírtak velük.
Az oroszoknak meg nem volt komoly ellenfél Izrael, nem is törődtek velük. Csak később vették komolyabban őket, miután sorra-rendre elpáholták a "barátokat".
Egy bombát becsempészni egy hadiüzembe nem lehetetlen, de nem is könnyű. Az oroszoknak persze ment, viszont ők nagyságrendekkel jobbak voltak mint Izrael potenciális ellenségei. A közel-keleti bevándorlók sem voltak annyian, mint mostanában.
"-az az érzésem hogy fordítva nézed a vázlatot. Az a nagy repedés nem az orrtól a toronyig tart hanem a tattól a toronyig. Ha ez víznyomás okozta, akkor azt jelenti hogy azok a rekeszek nem voltak vízzel teli. Ha víz belül-víz kívül akkor nincs mit benyomjon a víznyomás ( nyomáskiegyenlítés). Az orron van a szonár dóm-azonosítás végett:).Tehát az én olvasatomban az orr teli volt vízzel amikor a hajó elsüllyedt, ott kellene keresni a sérülést."
Ezek szerint te egy másik képet nézel. Amit a posztban beszerkesztettek, azon szépen látszanak az előfedélzeti sérülések. Nem mellesleg a bal alsó sarokban jól látható a tengó vezérsíkja. Az meg ezeknél a típusoknál, a farkon volt. Az angol tengókon főleg a nukikon van mellső vezérsík is.
OK. 91 méter a max mélység. Nekem a németeknél szokásos teljesítmény jutott az eszembe. De biztos vagyok benne, hogy ezt az új legénység is tudta.
A torony meg egy szokásos acélszerkezet, ha megsérül a rögzítése, egyben letörik. A II.VH.-ban sok tengó tornya letört, pedig a süllyedést okozó találat nem is a tornyon volt.
"-olyan ütközés amelyet leírsz -mármint elektromotorok szempontjából nem valószínű, ha a tehetetlenségi erő szakította le őket akkor az az ütközés akkora kellett legyen hogy az orr is nagyon megszenvedje."
Az orr alsó része nem látható, akármilyen sérülés is van rajta, azt nem látjuk, illetve a motorok nagy tömegűek, és a felfüggesztést nem akkorára méretezik, hogy egy komolyabb lassulást kibírjon, ütközésről nem is beszélve.
"-a második hipotézisem a fáradásos anyagtörésre is akkor lenne igazolva ha több anyag kerülne elő."
Elméleteket lehet kitalálni, de a jó elmélet tényeken alapul. Amíg többet nem tudunk, érdemesebb elfogadni a hivatalos magyarázatot. Mert talán az igaz. Ha éppen nem akarják eltitkolni azt, amire rájöttek.
Plieur 2011.07.25. 11:25:09
Jó, ki helyezte el a bombát? Név szerint illene megmondani, de sajnos nem tudom, annyi biztos hogy nem én:)
Nos, azt hangoztattad először hogy nem lehetett szabotázs, erre adtam példákat hogy igenis voltak szabotázsok brit kikötőkben, többek közt tengeralattjárókon, az utolsó hajógyári melósoknak tulajdonított eset 1963-ban. És azóta sem nagyon reklámozzák kik-miért.
Megkérhetlek hogy nevezz meg egy tengót, legyen az 2-ik vh-ús is amelynek letört a tornya? De nem tengerfenéknek ütközés miatt?
A repedés pedig akkor is a tattól a toronyig tart ha ez nem tetszik és próbálod tagadni, ezen nem is vitatkozok többé.És a tengó vezérsík nem a taton van hanem az orron, a kikötőt elhagyó tengóról készült képen tisztán látszanak, felhajtott állapotban.
A brit tengók max merülési mélységét nem lehet biztosan tudni, a RN 1950-ben végzett kísérleteket egy kivonásra szánt A-oszt hajóval, de a kísérlet eredményét sajnos nem publikálták, tehát nem tudni biztosan milyen mélységben roppant össze.
teddybear01 2011.07.25. 14:16:11
Ami az egyiptomi győzelmi jelentést illeti, az a Dakar elsüllyesztését Alexandriától 2 mérföldnyire teszi, a roncsot viszont Kréta és Ciprus között találták meg. Ez viszont az egyiptomiak győzelmi jelentését kb. a szájhősködés kategóriájába teszi.
Direkt megkerestem a wiki megfelelő cikkét, és tényleg, a motortér beroskadt. De az orrszekció is. Ez a hajó ténylegesen rendelkezett az orrban is mélységi kormánnyal, ami akkor más nemzeteknél nem igen volt szokásban. Az amerikaiak most is csak a toronyra szerelik a mélységi kormányt.
( A parancsnoki torony kitört és az oldalára borult. A motortér és több szekció beroskadt, a hajócsavarok és a vezérsíkok letörtek. Néhány kisebb műszert, pl. a pörgettyűs iránytűt kimentették.)
Ami a tengó merülési mélységét illeti, a közzétett adat 300 láb, ami harmada a korabeli német tengeralattjárókénak. Az meg hogy milyen mélységben törik össze, mindegy, az elsüllyedés térségében 3000 méter körüli a mélység, ott úgyis összetörik. Ha nem 200 méteren, akkor lejjebb.
Plieur 2011.07.25. 15:24:11
Az orrban lévő mélységi kormány nagyon is szokásos volt más nemzeteknél is, ma is van, lásd ezt:
www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/navy/submarines/ssn774_virginia.html
Azaz egy időben a mellső mélységi kormány átvándorolt az orrból a toronyra, a Virginia osztálynál visszatért az orrba.
Egy kis továbbképző:
www.marylowery.com/images/instructional.pdf
És az elülső/hátsó mélységi kormány dolgot befejezve, itt egy T-oszt tengó, elülső és hátsó mélységi kormánnyal.
www.hansonclan.co.uk/images/Royal%20Navy/t_class_image.htm
17-after hydroplanes
És a más nemzetek: az elülső/hátsó mélységi kormány megvolt végig a német hajókon, az oroszokon is, már csak azért is mert elülső/hátsó kormányokkal könnyebb stabilizálni a merülést mint kizárólag elülsőkkel, 1-el piszok bonyulúlt lenne.
Oroszok:
www.submarines.zx6.ru/
Szvsz hagyjuk abba a technikai vitát míg kissé utánanézel a műszaki kérdéseknek:)
Az egyiptomi győzelmi jelentésről már az elején véleményt mondtam:)
Titus Pullo Urbino 2011.07.25. 15:52:35
folti_ 2011.07.25. 16:17:14
Melysegi kormany az orrban majdnem minden nagyobb tengon volt, legalabbis azoknal a nemzeteknel ahol a merulesi sebesseget ertekeltek. pelda: nemet VII, XI, XXI osztalyok, angol U-, S- es T- osztalyok, amerikai Gato osztaly. Trukk az hogy ezek mind fel/behajthato kiszerelesuek voltak (illetve a nemet tengokon melyen a vizvonal alatt voltak), igy a legtobb kikotoben keszult kepekenn nemnagyon lattszanak, ha nem tudod mit keresel...
Plieur 2011.07.25. 17:22:54
Eldugni egy tengót nem lenne lehetetlen, csak piszok nehéz az utánpótlás/javítás/karbantartás. Az egyetlen ismert eset amikor ezt "tábori körülmények" között sikerült véghezvinni az az 1941-es Papanikolis eset ( Lefkada sziget) ahol eldugták a tengót az olaszok elől ameddig sikerült kijuttatni Alexandriába.
folti_ 2011.07.25. 21:51:30
Titokban üzemeltetni a tengót évekig/évtizedekig meg nem túl kivitelezhető egy olyan kicsi gazdasággal és népességgel rendelkező országban mint Izrael a 70-es években. Hosszabb távú üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra kiépítése és fenntartásának a költsége nem kevés(extra karbantartók, legénység, ezek kiképzése, elhelyezése, pótalkatrészek biztosítása stb) azonkívül szinte biztos hogy valaki előbb-utóbb beszélni fog. Főleg a tengeralattjátót övező figyelem tekintetében. És akkor még nemis beszéltünk arról hogy mégis hogyan veszed rá az eredeti legénységet az együttműködésre, illetve a családjukkal való mindenféle kapcsolat megszakítására életük hátralévő részében ... Ezzel felrúgva a vallásuk törvényeit is.
Plieur 2011.07.25. 22:29:38
vomit 2013.09.29. 12:16:07
aluf 2016.09.25. 12:38:47