Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vitaposzt - bűnözők vs. rendőrök

2011.07.19. 07:30 Lemilblog

Okos emberek úgy tartják, az állam polgárai felett gyakorolt hatalmának egyik kulcsa az, hogy valamikor a történelem folyamán megtiltotta a magánbosszút, és azt – igazságszolgáltatás néven – saját monopóliumává tette.  

Mivel ez nem egy 18+ jelzésű blog, ne menjünk bele olyan véres részletekbe, hogy eközben Guinness-rekordba illő magasságból és vastagságban sz… le „mellőzi” a sértett érdekeit. Legyünk tekintettel a nyárra, a szabadság előtti (vagy azt követő) fáradtságotokra, illetve a hiányzók miatti fokozott munkaterhetekre (nem, nem szakadt rám a plafon), és bocsássuk vitára Molnibalage vendégszerzőnk és törzsolvasónk sokkal gyakorlatiasabb kérdését: 
 
„Mióta a blogot olvasom, egy kérdés motoszkál állandóan a fejemben: A mai világban nem nagy kunszt kideríteni, hogy ki rendőr és ki nem, benne van-e valaki a kemény kommandós csapatban, vagy sem.
A bűnözőket mi tartja vissza attól, hogy halomra mészárolják a rendőröket vagy családtagjaikat elrettentésképpen? Másképp: mi az, ami visszatartja őket, hogy felborítsanak egy bizonyos egyensúlyt, amit úgy lehetne leírni, hogy "nem bántunk direktben titeket, ti meg tisztességesen nyomoztok?"
Persze most azonnal eszünkbe jutnak a mexikói drogháború rendőráldozatairól és rokonaikról szóló híradások (meg itt és itt), továbbá nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy bizonyos időszakokban az olasz életbiztosítók is jelentős kockázati felárral kalkulálták szicíliai vizsgálóbíróknak, testőreiknek, palermói rendőrfőnököknek, vagy éppen carabinieri-parancsnokoknak nyújtott szolgáltatásukat.
Mégis: az extrém példáktól eltekintve a világ fejlettebb részén a nyomozások számához mérten legalábbis ritkán követnek el ezek miatt rendőrök (ügyészek, bírók, stb.) ellen bűncselekményt.   
Térjünk vissza tehát az alapkérdéshez: mi tartja fenn a Molnibalage által megfogalmazott egyensúlyt, és mitől bomlik meg ez mégis időnként-helyenként?
Ha az időjósok kivételesen eltalálták a következő 72 óra várható időjárását, akkor egy rövid, de frissítő hidegfrontra számíthatunk, így aztán várjuk véleményeteket, érveiteket pro és kontra! Szabályaink – meglehetősen idejétmúlt tradícióink alapján – visszamenőleg sem változtak.      

 

158 komment

Címkék: büntetőjog rendvédelem vitaposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.07.19. 19:35:08

@Gróf Úr: Mondjuk nekem erről a statisztikáról az jut eszembe, mikor mondják, hogy Dél-Kelet Ázsiában gyakorlatilag nincs rákos megbetegedés, mert a táplálkozásuk nagyon egészséges.
Ja, meg még CT-jük nincs, ami a falusi gyógyfüves embernek megmutatná a tumort, meg boncolási jegyzőkönyvük, amit évente elküldenének a KSH-nak.

Harcimaci 2011.07.19. 19:40:38

@Circus: Csak engem zavar a már-már ipari méretű reggeli sünvadászat a gyorshajtást felderítő kamerás sünökre? Lásd még betyárromantika.
Nem lenne nemzeti sport,ha nem a pénzbehajtás lenne a célja....

Gróf Úr 2011.07.19. 19:43:18

@Ahmet: nem egészen értelek. Írásbeliség, törvényszéki eljárások, ítéletek voltak akkor is (ha klasszikus vadnyugat, akkor kb. 1800-1900ról beszélünk, nem az ókorról). Persze könnyebb elhinni Hálivúdnak, h naponta tucatjával haltak az emberek, de ettől még ez nem igaz.

Circus 2011.07.19. 19:54:57

@Harcimaci: helyben vagyunk :)
bizonyíték?

Walmer 2011.07.19. 19:55:17

@Gróf Úr: klassz:-)
arra azért kíváncsi lennék mennyi volt "Abilene, Ellsworth, Wichita, Dodge City, and Caldwel" összlakossága a XIX. sz. közepén. 15 év alatt 45 gyilkosság, 100,000 főre egy /év. mennyien laktak itt? (wichitára a wikipedia 689-et ír 1870-ben, a szintén kansasi abilane-re 2,360-at 1880-ra, stb). ebben a kontextusban nekem kicsit vad ez az 1/100,000. mondjuk abban sem vagyok biztos, hogy minden gyilkosságot feljegyeztek. szerintem az indiánokat tuti nem, de a városhatáron, a prérin előfordulókat sem tartom valószínűnek, hogy vezették volna.
az is tök jó, hogy Abilane-ben nem volt gyilkosság két évig, bár fel nem foghatom akkor mivel érdemelte ki a "legvadabb" jelzőt.
Végezetül pedig nyilván nem fair összehasonlítani a 2007-es new yorkot, vagy dc-t egy 1873-as Wichitával.
a kéziágyúhoz gratulálok.-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.07.19. 19:57:54

A bűnöző a kisebb ellenállás felé megy, amit lehet pénzért venni, azért nem csinál balhét.

Pár éve volt az a szörnyű baleset, amikor talán Szajolnál a pályán álló Intercity vonatba hátulról belerohant egy másik, megölve jó pár embert. A mozdony által szétpasszírozott kocsit félrehúzták Szolnokon egy vakvágányra a mindenféle hivatalos eljárások befejeződéséig.
Másnap lelkes gyűjtők kiszedték belőle a fűtés réz csöveit, óriási botrány lett a dologból. A rendőrök délutánra elkapták a tetteseket és az orgazdát. Kimentek a vonalból, a rendőrök odacsaptak.

Gróf Úr 2011.07.19. 20:03:43

@Walmer: A cattletownoknál nem is annyira az állandó lélekszám számít, hanem az átvonulókat is bele kell(ene) számolni, főleg, mivel többnyire ők csinálták a balhét. De mivel 100 000 főre levetített gyilkosságszámot kértél akkor és most, ezt adtam; nem értem, ez miért nem összehasonlítható? Az volt a "vad" nyugat, ma civilizáció van, térfigyelés, rendőri jelenlét etc.

Harcimaci 2011.07.19. 20:05:45

@Circus: Mire?:) Iskolák környékén mintha még nem láttam volna "őket":) A kint felejtett30-as 40-es táblák sokkal jobb vadászterületek.:)

Circus 2011.07.19. 20:09:08

@Harcimaci: erről beszéltem - ha rossz helyen van a tábla, szólj, hogy tegyenek ellene. Amíg kinn van a tábla, addig jogos a büntetés.
Nem lesz@rni kell a közös szabályokat, hanem megváltoztatni.

DE - nem akarok autózz'-t nyitni itt, szerintem ne menjünk bele mélyebben. Mindazonáltal köszi, hogy segítettél, mire gondolok :)

Harcimaci 2011.07.19. 20:16:03

az autózz-t egy ideje nem olvasom. Az itteni kommentekből többet lehet tanulni.

Circus 2011.07.19. 20:24:16

@Harcimaci: +1
illetve még csak hasonlítgatással se sérteném az itteni témakört, résztvevőket, hangulatot.

Rosszindulatú Vászka 2011.07.19. 20:24:24

@Harcimaci: bele senem merek gondolni, miért hasznosak neked a fegyverkezési illetve haditechnikai ismeretek :)))

Harcimaci 2011.07.19. 20:31:56

@Rosszindulatú Vászka: A fegyverek nem is annyira.:) A történelmi rész az ami nagyon tetszik. Ügyesek a cikkek szerzői. Inkább olvasgatok,mint butaságokat firkáljak.:D
@Circus: egyetértek veled.

Walmer 2011.07.19. 20:49:12

@Gróf Úr: azért nem, mert ezek csak becslések. 689 fős városnál mennyi az átvonuló lakosság?

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 20:58:57

@jozicsenko: Bope és tsai.... khmm lemiles cikkek, ami leírja mi történik ott ahol az államhatalom szétesik vagy nem képes hatalmát fenntartani.
Ajánlom viszont mondjuk L.A. bandáinak történetét a jelenkorban. /Nem mostanában nem fogom megírni, más rosszfiúkon dolgozok/. Vannak ott is körzetek ahonnan már gyakorlatilag kivonult a rendőrség.

MÉgis miért nem lőnek el minden rendőr?. Mert tudják hogy abban az esetben a közfelháborodás esetleg odáig fajulna, hogy gyorsan jönne egy jogszabály, /bár asszem most is van rá lehetőség/ hogy jöjjön a Nemzeti Gárda vagy a hadsereg.
Emlékezz arra az esetre amikor fajtahók kijelentették hogy itten bizony vidám vasárnap /aka lincselés/ lesz ha néger beteszi lábát az egyetemre. Erre kivezényelték a Nemzeti Gárdát. Más súlycsoport. Fajtahók kussban balra el./Nem szívesen lennék a legnagyobb banda vezére se, ha vmely jogi lehetőség alapján a SEAL fiúk akarnának bekopogni hoznám. Nem egy életbiztosítás.
És ez Amerika.... Franciáknál még kevésbé lenne életbiztosítás, pld...
Na meg olcsóbb ha le is fognak elbeszélgetni a tanúkkal, megkérdezni hogy is van az a kedves kislánya, etc. Kölcséghatékonyabb..

Egyébként a civilizált jogrend legnagyobb vívmányának tartom, hogy bűnösséget kell bebizonyítani, és nem a vádlottnak az ártatlanságát.

De a joggal élni is lehet, és visszaélni is.

//

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 21:04:20

@Rosszindulatú Vászka: ?????????:)))))))))
ja, épp egymást mészárolják áltlában....

De Afganisztán, én így is szeretlek.....

Rosszindulatú Vászka 2011.07.19. 21:08:07

@Walmer: no meg számoljuk bele az információ hiányos áramlását is, most azért könyebben és gyorsan terjednek a hírek. Nem beszélve a kolletktív gyilkosságokról is, pl. lincselések, amiket közmegegyíezéssel a résztvevők igazságszolgáltatásnak minősítettek.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 21:08:53

A nagyon nagyfiúk nyakkendőben meg másként üldözik a dolgokat, ld most a Murdoch ügy...

Rosszindulatú Vászka 2011.07.19. 21:13:45

@másikanyahajó: véleményem fenntatrom. A legnagyobb újrafelosztások a birtokrendszerben európában a volt kommunista országokban volt, leginkább a Szovjetúnióban, Szerbiában, ahol is sok a maffialeszámiolás, illetve újságírógyilkolás. Is. Ugyanez a helyzet a volt gyarmatokon is. Nem beszélve a közelkeletről. Vagy dél-Amerika, ahol nincsenek többszázéves hagyományai a polgári demokráciának (Mexikó, Brazília - csak, ha pl. a páncélozott autólk eladásait nézzük).

Rosszindulatú Vászka 2011.07.19. 21:19:07

@másikanyahajó: azért a fehérgalléros bűnözést ne vegyük bele, az klubbon belül rendeződik és többnyire nem is tudunk róla. Bár lehet, hogy a médiák oda fejlődnek, hogy nem csak koömmentálják és értelmezik a hírket, hanem elkezdik gyártani is.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 21:21:22

Ezt pedig nem lehet kihagyni:

Mert könnyen lewhet hogy rossz zsaruba kötnek bele...

www.youtube.com/watch?v=-qxBXm7ZUTM

/a karácsonyi klasszikus/

www.youtube.com/watch?v=oGbAMRvYYq0

és persze:

www.youtube.com/watch?v=FnMLGkj91Og

Bocs:)

SchA · http://katpol.blog.hu 2011.07.19. 21:36:48

My two cents:

Egy-egy szórványos esetben megtehetnék, és meg is teszik.

Szervezetten ugyanezt csinálni már egy másik szint, mert a rendőrség - még ha olyan is amilyen - az állami erőszakmonopólium fő eleme, és háborút indítani ellene háború maga az állam ellen.

Igen komoly erőforrásokkal, fegyveres erővel, stb. kell rendelkeznie egy szervezetnek, ha erre képes. De mivel minden bűnszervezet elsődleges célja a profitszerzés, kevés eset van, amikor ilyen erőforrásokat is megéri beleölni a harcba, mert már nem kifizetődő nekik.

Az egyensúly három tényező miatt borulhat fel
1) az államhatalom egyéb ok miatt annyira meggyengül, hogy nem tud érdemben visszavágni a bűnözői csoportoknak az ilyen kirívó cselekmények esetében sem
2) Olyan hatalmas pénzek forognak kockán (pl mexikói drogkereskedelem), hogy megéri számlálatlanul nyomni a darálóba a saját embereket és pénzt, harcolni a riválisok és a rendőrség ellen.
3) A bűnszervezet profilt vált, és politikai célokat tűz ki maga elé, ezáltal már nem az anyagi haszonszerzés lesz az elsődleges célja. Innentől viszont már nem bűnözésről, hanem felkelésről beszélünk.

Jockey11 2011.07.19. 21:48:14

Látom sikerült jól körbejárni a témát, nagyon már nem is tudnék mit hozzátenni, úgyhogy

OFF

tekintve, hogy hadtörténeti blog (is) vagyunk...
most találtam, én még nem láttam, nekem tetszettek...
A krími háború képei:

avaxnews.com/educative/Crimean_War.html

Bocsi!

ON

Gróf Úr 2011.07.19. 21:52:25

@Walmer: A többszöröse, de erre nyilván nem tartottak népszámlálást :-) Ugyanakkor nem tudom, miből veszed, h az állandó lélekszám-adatok csupán becslések?

Gróf Úr 2011.07.19. 21:53:37

pl. Wichita, Kansas:
1870 689

1880 4,911 612.8%
1890 23,853 385.7%
1900 24,671 3.4%
1910 52,450 112.6%

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 22:02:42

Bár a kezdetekhez...."Tisztességes nyomozás."

Úgy gondolom ez a szótárban mindjárt a "Jószívű prosti" mellett lehet...

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.07.19. 22:08:00

@SchA: Khmm.... kihagytad azt az /igencsak ritka/ esetet amikor a társadalom ill az állam de facto megegyezett a bűnszövetkezetekkel.

Ők kereten belül maradnak, viszonylag békében, cserébe az adott területen nem fognak idegenek garázdálkodni, vigyáznak hogy civilnek ne legyen baja lehetőség szerint, ha mégis egymásnak esnek, etc...

Tucsko1 2011.07.19. 23:33:05

Sziasztok!

Érdekes a felvetés. Magyarországon az én tapasztalataim szerint a rendőrt inkább verik, mint ölik. Ezeknek a "veréseknek" a jelentős része (hivatalosan "hivatalos személy elleni erőszak") visszavezethető a szakszerűtlen intézkedésre, nem megfelelő felszerelésre, valamint kissebb számban, de a motivációt tekintve 80%-ban a média, a politika által kb. 20 éve gerjesztett lejárató tevékenységre, miáltal mind a testület, mind a rendőr elveszítette a tekintélyét.

Na nem a "nehéz gengszterekkel" szemben, bár ott is sport beszólni a rendőrnek. Ha a zsaru nem tapasztalt és az adott helyen nem tudja ezt lereagálni (sajnos jobbára nem tudja) akkor jön a közröhely.

A hiv.szemeket leginkább ittas, bedrogozott, "begőzölt" emberek követik el és a népcsoportot sem lehet egyértelműsíteni, mert ilyen téren az elkövetői kör vegyes ( tehát magyar, cigány stb.). Előttem már leírták, hogy a bűnözés üzlet. Értelmes bűnöző nem megy neki a rendőrnek. Legfeljebb menekülés közben "fellöki", de olyan állat mint Engel ritka. Bár a rendőr családjának ez az egy is sok...

Itt az igazi veszély a bűnözés és a bűnüldözés "alkuja" vagyis "kis rendőr százezer, nagy rendőr egymillió". A kicsik motivációja az alulfizetettség a nagyoké, a "társadalmi színvonalnak történő megfelelési vágy" :D

Mindazonáltal konkrétan ki lehet mutatni, hogy a hivatalos személy elleni erőszakok gyakoribbak, és egyre durvábbak. csak erről most (és mindörökké) kussol a média, mivel nem illeszkedik a jelenlegi aktuálpolitikához. Most utálni kell a rendőrt. Aztán mikor letörték a jelenlegi lázadásukat (is, a korábbi pont 2005-2007-ben volt), akkor majd lehet a többi társadalmi réteget is utálni.

Tucsko1 2011.07.19. 23:39:18

@Harcimaci: Az a baj ezzel a reggeli "sünvadászattal", hogy nincsen benne semmi baj! Legalább az autósok tudják hol kell szépen lassan menni.

Ami pedig a pénzbehajtás részét illeti... Nos pár éve sok-sok blogon az volt a legfőbb gond, hogy nem büntetik a száguldozókat. Most az a baj, hogy de! Könyörgöm! Én 20 év alatt miért nem futottam bele "véletlenül" egy trafiba sem? Pedig 5 évig még rallye team-ban is voltam beugrónavigátor. Ha valaki szereti "tolni" én igen. Csak nem ész nélkül...

Tucsko1 2011.07.19. 23:40:50

@másikanyahajó: Tudnád milyen nagy igazságot írtál... bár láttam már mind a kettőt (ti:"Tisztességes nyomozás"-t és "Jószívű prosti"-t), de milyen ritkán... :DDD

teddybear01 2011.07.20. 00:20:57

@Gróf Úr: Valahol olvastam, hogy Tombstone legvadabb korszakába(1860-1880) mintegy negyven körüli erőszakos haláleset történt. Ezeket közel fele-fele alapon a helyi állandó lakosok(pl. seriff, meg a többiek), illetve az átutazók követték el.
Szerintem a többi városban is hasonló volt a helyzet.

teddybear01 2011.07.20. 00:28:59

@Tucsko1: Soha semmi sem jó, amit mostanában a rendőrök csinálnak.
Ha nem tesznek semmit a száguldók ellen, miért nem?
Ha kimennek radarozni, akkor csak pénzt gyűjtenek...
Ha igazoltatnak, akkor megy a becsületes emberek piszkálása..
Ha nincsenek az utakon, akkor miért nincsenek?

Néha az a az érzésem, hogy hagyni kéne a panaszkodókat egy rendőrmentes területen boldogulni...

teddybear01 2011.07.20. 00:32:59

@Tucsko1: Pár éve kiírtak egy tender automata traffipaxokra. Az eredmény hamvába holt, Pintér, pontosabban a cége, megtámadta a közbeszerzés eredményét, és aztán nem tudom mi lett a vége.
Lesz itt sírás-rívás, ha mégis behozzák azt az 1500-2000 traffipaxot.

taser 2011.07.20. 06:32:45

@Walmer:

Részben igaz. De a szeszcsempészet akkori áron számolva sem hozott akkora pénzt mint a kábszer.
Plussz az akkori idők erkölcseibe az ölés még kevésbe fért bele ( a szesz csempséz maffiózók nem gyilkolós darabolós filmeken nőttek fel, mint a mostani drogkartell katonák.)

Ők még erkölcsileg "ölték meg" a rendőrt vagy a bírót (vagyis lefizették vagy megzsarolták).
Egy felgyorsult világban erre már nincs mindig idő. A gyilok gyorsabb és olcsóbb, de ott sem jött be mert a drogkartelek is rengeteg embert vesztettek (vezetőket is), úgyhogy hamarosan rá fognak jönni, hogy bármennyire is végtelennek tűnik számukra az utánpótlás harcolókból. Azok egy idő után el fognak fogyni.

Mo-n lakásbetörések száma úgy 1998 ig meredeken nőtt . 30-32 ezer lakásbetörést regisztráltak. Onnan pedig beállt az évi 16-18 000 ezres szintre

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 07:07:54

@Tucsko1: Szerintem mindenhol lassan kell menni, ahol a tábla mondja és mindenhol be kell tartani a sebességkorlátozást...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 07:15:12

@taser: Capone nem abból lett Amerika egyik leggazdagabb embere? Pedig a csempészetnek csak töredéke tartozott hozzá, nem országos hálózata volt tudtommal.

Jockey11 2011.07.20. 07:28:57

@másikanyahajó: Tény, hogy egy bűnöző szempontjából a nyomozás (ami ellene irányul) soha nem lehet "tisztességes", de úgy általában azért igen, mondjuk: betartják a jogszabályokat, alaposak, stb.

Az is igaz persze, hogy példul az alaposság sokszor nem jön össze...

rognork 2011.07.20. 08:00:11

szvsz egyik bűnöző sem szeretné megtapasztalni az állam legkeményebb beavatkozását, mert hamar felkopna az álla. pl ha kint van a hadsereg az utcákon és kijárási tilalom van, akkor nehezen lehet autót lopni, vagy strichelni. mexikóban meg rém egyszerűen meg lehetne oldani, sok sok metilnarancsot kell venni, és akkor nem sok termés lenne. szerintem ha komolyan akarnák, akkor legyalulhatnák a drogkartelleket, de ugrana a legfőbb deviza forrás.

a gyorshajtáshoz meg csak annyit, hogy nem lenne semmi gond a táblák betartásával, ha a sebességhatárok értelmesen lennének kitalálva, a lámpák időzítése miatt nem kéne a k..va anyját szidni a kezelőnek, és nem hagynának kint ezek a szemétládák kész, felújított utakon 30-as táblákat. pl a M1-M7 bevezető szakasz automata trafival nagyon jól sikerült. de ez elenyésző.

flimo13 2011.07.20. 08:01:42

@Gróf Úr: a vadnyugaton mégis mennyien éltek, mint ma egy new yorki kerületben? Úgy meg nehéz kinyírni valakit, ha csak bölényeket találsz a prérin :)

flimo13 2011.07.20. 08:07:03

@theo: viszont akkor ez azt is jelenti, hogy "békeidőben" "takarékon" működnek. Igazából ez félig kérdés is.

Gróf Úr 2011.07.20. 09:08:44

@flimo13: fentebb beírtam a kansasi Wichita népességének alakulását az adott korszakban. Képzeld, éltek emberek: az 1890es adat szerint csak itt, ebben az egy (igaz, boomtownban) városban 23 853-an, míg pl. Mohácson 1990-ben 20 326-an. Szóval ne kicsinyeld le a dolgot, ha az 1990-es Mohács vizsgálható, akkor pl. az 1890-es Wichita is. Remélem ez a lélekszám-összehasonlítás megmutatja, h nem csak bölények jártak arra hébe-hóba :-)

CyberPunK 2011.07.20. 09:11:55

@flimo13: "de a motivációt tekintve 80%-ban a média, a politika által kb. 20 éve gerjesztett lejárató tevékenységre, miáltal mind a testület, mind a rendőr elveszítette a tekintélyét. "

Nem, erről sokszor a rendőr tehet. Jogkövető állampolgár vagyok, de elég sok szívást éltem át rendőrtől, pedig még autóm sincs. Van rendőr ismerősöm, ő mondta, hogy a testület felét lazán le lehetne csukni. A többinek viszont maximális tisztelet, természetesen nem csak aljanéppel találkoztam.

stoppos76 2011.07.20. 10:32:39

@Circus: Az egy történelmi hozadék. Ha belegondolsz 89-ig a hatalmon lévők szabályainak kijátszását körüllengte a polgári engedetletlenség, a lázadás romantikája. Ezt nem olyan egyszerű kiírtani az emberekből. Pláne, ha még ott él benned, hogy milyen nagy is volt, mikor becsempésztétek a C-64-est az osztrákoktól, az ólomüveget a románoktól, vagy a ruhát a lengyelektől. Pedig az az akkori fennálló törvények kijátszása volt. Még akkor is, ha morálisan igazolható.

taser 2011.07.20. 12:16:58

@molnibalage:

Capone közel sem volt Amerika leggazdagabb embere. Talán Chicago-é igen. De az sem biztos. A bevétele egyébként így nézett ki. Kb évi 20 millió dollár szeszcsempészet, 25 millió szerencsejáték 10-12 millió prostitúció.
De a legjobb, hogy ennek 80 % át visszaforgatták az üzletbe :)

Az igazán gazdagok akkoriban a Rockefellerek és egyéb tőzsdeguruk voltak.

A társadalmi nyomásra visszatérve Capone 5 millió dollárt ( 1931-BEN VAGYUNK) ajánlott fel az ügyészségnek ha ejtik a vádat de a közvélemény nyomása miatt nem merte senki se elfogadni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 12:47:43

@taser: Azért írtam, hogy az egyik és nem azt, hogy 'A'....

daito 2011.07.20. 14:20:44

Nagyon sok értelmes gondolat született - az egyébként jó kérdésre. Höhö, meg sem lepődöm a témán, főleg egy visszafogott kommentelő (molnibalage) esetén. ;)

De azért van 1-2 blama.

@Ahmet: konkrétan Dél-Kelet Ázsiában nincs rákos megbetegedés, az akkora ordító marhaság, hogy valami hihetetlen.
Ez egy katonai blog, emlékszik Ön azokra a nevekre, hogy Hiroshima, Nagaszaki?
Kínában évente közel 2 millióban halnak meg rákos megbetegedésekben, ma már az első számú halálozási oknak tartják odaát.
Koreában a felnőtt lakosság egyik tipikus halálozási oka a (gyomor)rák - biztos van harcművész olvasó, Choi Hong Hi (ITF taekwondo) neve, esetleg Masutatsu Oyama neve mond valamit. Egyik gyomorrák, másik tüdőrákban halt meg, meg még kiscsillió ottani ember.

A rák imádja azokat a régiókat, ahol a környezetvédelem nem a legfontosabb; ahol mocskos háborúk (vegyi fegyverek, piszkos fegyverek, atomfegyverek) voltak, ahol nem viszik túlzásba a fertőtlenítést, tisztálkodást; ahol a különböző vicces kórokozók szabadon garázdálkodnak (hepatitis, egzotikus baktériumok, gombák); ahol mindenféle ótvar helyről fogott-halászott-termesztett-tenyésztett sz*rt megesznek, és ahol a megelőzést hírből sem ismerik.

Japán, Kína, Korea, Vietnám, Thaiföld, Laosz, Kambodzsa - vajon van-e köztük olyan, amelyikre az előbbi felsorolás igaz? :-)

daito 2011.07.20. 14:30:25

@Tucsko1: elmesélem mi a rendőrségi pénzbehajtással a probléma. Sosem voltam rally-team tagja, aktuális sebességhatár +5-10 km/h általában a max, amit tartok. Ez alól kivétel Budapest, mert itt több helyen ilyen elvekkel letolnának az útról is.
Ez idáig sosem volt semmilyen gyorshajtási bírságom, 15 év alatt; ráadásul egy eléggé gyík kocsim van (VW Polo 1.4 75LE, gyk. bármelyik Swift lealáz) viszont múltkor Miskolcra kellett munkaügyben mennem. Már az egy dolog, hogy brutál pénzt fizetsz (közel 2000-et) akár egyszeri autópálya használat miatt; de cserébe az M3-as autópálya olyan, hogy random helyeken 130 helyett csak 100-zal lehet menni; aminek biztos van technikai oka; de könyörgöm, mégis fizetős autópályáról beszélünk. Ez egy dolog, mert erre a mai GPS-ek figyelmeztetnek; ellenben szép idő volt, ezért Miskolcig 4-5 helyen volt festés, fűnyírás, apróbb munka; ami azzal jár, hogy 80-as tábla kitéve, sárga villogás, ilyenek. Egy helyen persze nem, ott először 100, aztán 80, aztán 60-as tábla, és ott a 60-as tábla mögött ott állt egy fehér kombi, amiben 1 rendőr és egy kamera volt.

Személyem kedveli a rendőröket, sok barátom is van köztük, kedvelem a rendvédelmi, honvédelmi témákat is; de akkor konkrétan szívem szerint visszatolattam volna és megverem/felgyújtom az illetőt.

Biztos lehetsz benne, hogy SENKI sem állt volna meg azért, hogy a rendőrnek segítsen, max hozott volna még valaki benzint.

A gond nem az, hogy mérnek. Nem az a gond, hogy autópályán meglövik a 145 felett hajtókat.
A gond az, hogy olyan szituációkban is lőnek, amikor patkányság - pl. 130-as autópályán kitéve egy 60-as tábla és mögé állnak. Nem azt mondom, hogy 60-as tábla nem játszik, de ez olyan, mintha a Petőfi-hídon kiteszel egy 20-as táblát és meglövöd azt, aki csak 30-ra lassít.

Másrészt az a bajom, hogy CSAK lekapják azt, aki 220-al megy az autópályán. Ha nagyfater 130-al szabályosan kielőz egy 110-zel haladó Kamazt, akkor benéz a tükörbe, nem lát senkit, mert mögötte Wolfgang 100 méterre jön 220-szal. Wolfgang éppen ránéz a térképre - mert nincs navigátora, és eközben eltelik 2-3 másodperc, ami alatt a köztük lévő 100 m táv 20-25 méterre csökken; és megpróbál 220-ról 130-ra lassítani.

Nem fog menni.

Vagy, amikor 50-es városban valaki 90-el elhajt egy iskola mellett.

Az a gondom, hogy ma a "lefényképeztük, megbüntetjük" elv működik - nagyon profin. A rendőrnek ennél többet kell tennie - szerintem. Akkor elég volna az is, ha a rendőr az utcán látja, hogy éppen megkéselnek, hogy filmre veszi az egészet, mert majd az alapján automatikusan megkapja az elkövető az 5 évét.

Nem vagyok ettől túl boldog. M E G E L Ő Z É S

taser 2011.07.20. 14:47:06

@molnibalage:
Elnézést én néztem be. A bűnözők között királyfi volt az biztos de nagy ipar és ingatlan mágnások között labdába se rúgott.

Nem volt benne a még az akkori 400 as listában se. ( egy mexikói drogbáró viszont igen a mostani 400 asban ) Ott olyanok tanyáztak mint a Morgan és Tsai cég nagymenői a már említett Rockefellerek Brown Brothers & Co. August Belmont. Co vezérigazgatói. A Vanderbilt konszern vezetői, Vagy Jacob Astor a szőrmés vagy Carnegie az acélmágnás és a vezérkara.

taser 2011.07.20. 14:57:36

@daito:
"Az a gondom, hogy ma a "lefényképeztük, megbüntetjük" elv működik - nagyon profin. A rendőrnek ennél többet kell tennie - szerintem."

Lélekhúr pengetés helyett ( aranyos nagypapa, gonosz Wolfgang, a bátor sofőr aki arra gondol milyen ló lenne megverni a rendőrt aki egyébként rendőrpárti és sok barája van) miért nem osztod meg velük mit kellene tenniük. Az egész földgolyó összes közlekedési rendőre hálás lenne neked. Mert ettől jobb megoldást kevés helyen találtak ki. ( sehol )

Plussz még "örülhetünk",hogy van a videofelvétel mint bizonyíték és nem csak a rendőr bemondására büntetnek meg. ( lsd USA néhány tagállama, de tudnék példákat hozni közelebbről is )

daito 2011.07.20. 15:46:11

@taser: OFF a téma, elnézést. De: az a helyzet, hogy reggel 7 és este 11 között járom az országot, Budapestet. Néha gyalog, tömegközlekedve, többnyire azért autóval.

Gyk. az esetek 70-80%-ban, ha látok rendőrt, akkor mérnek. Nem látom őket a Blahán, péntek, szombat este, a megállóból sehol; nem látom őket, mikor átsuhanok Kőbányán, Ferencvároson este. Amikor megyek este 10-kor a Keletibe a vonathoz, baromira 1 szál rendőrt sem láttam, jó, néha láttam egy járőrpárt, dumáltak valamelyik csajjal. És ez az ultrafontos Budapest, a sok rendőrrel.

Nem az a bajom, hogy mérnek, félre ne értsd.Hanem basszák meg, álljanak utána 200 méter múlva a kollégák, és vegyék ki az igazán balfasz állatját, aki 130 helyett 220-al ment, ne pedig mutogassák a tévében, hogy "az illető majd kap egy 130-200 ezres csekket, tyű".

Vágod? Nem lélekhúr pengetés végett mondom; másrészt pont ugyanúgy minden hétvégén balesetek tucatjai vannak, csak mert.
Csak a gyorshajtáson kívül van még pár fontos dolog.
A fél ország nem indexel, Budapesten sok helyen a piros sem szent, a vezetési kultúránk sz*r, a nulláson magyarként félhetünk. A városban az autósok vagy erőszakosan tolják a témát, vagy játszhatják a mentalistát, hogy akkor most az előtte haladó, mögötte jövő mit fog csinálni? Sávot vált, elkanyarodik, előz, fékez, megáll-e a lámpánál, áthajt, megfordul a záróvonalon, átengedi-e a gyalogost. Pedig erre is kőkemény szabályok és büntetések vonatkoznak... De itt a rendőri munka az, hogy a 4 autópályára kifekszenek rendszeresen, meg 1-2 városban a fontosabbnak tartott helyen kameráznak - gyk. az ország többi része meg egy állatkert. Általában, ha megyek vidékre a szüleimhez - 100 km, akkor utanként legalább 2x kerülök akaratlanul olyan helyzetbe, ami súlyos balesettel végződhetne.

Igen, leírom - szerintem a lefényképezzük, megbüntetjük elv: mismásolás. "Mi megtesszük, amit lehet, legyél te okos." Tökömbe, Szlovákiában megállít a rendőr mert nem tartottuk be a követési távolságot, he? (Volt ilyen, igaza volt.)

Egyébként nem lélekhúr pengetés miatt írtam az aranyos nagypapát, hanem mert százával vezetnek olyanok az úton, akik koruknál, tudásuknál, habitusuknál, bátorságuknál, egészségüknél fogva vezetnek "másként" (sz*rabbul, rosszabbul, lassabbul, rossz reakcióidővel, bénázva, szokatlanul, stb), és azok az emberek is ki vannak téve a keményebb helyzeteknek...
És tudod ez a mentalitás nem a "szolgálunk és védünk", hanem a nézünk és behajtunk. Capisce?

(ÉS hozzáteszem, idáig még egyszer sem büntettek meg gyorshajtásért - kíváncsian várom ezt az M3-as sztorit, mi lesz belőle; 15 év vezetés után el fogok viselni egy büntetést.
Csak tudod, hallom az összes rendőr ismerőstől, hogy mennyire túlterheltek, mennyire alulfizetik őket, semmire nincs pénz. El is hiszem. Ugyanezt mondták akkor is, amikor az egyedül élő nagyanyámat hárman kirabolták a házában; meg azt, hogy miért költözött oda a nagymama; ha tehetjük, vigyük el onnan. A szülőfalujából. Meg ugyanezt hallod egy Gyöngyöspata esetében, vagy amikor valami országos bűnügy kerül elő - nincs pénz, nincs rendőr.
De arra van rendőr, hogy egy félforgalmas autópályán délben a fizető autósokat fényképezzék, mert a köcsögök 130-ról csak 80-ra lassítanak le, miközben oda 60-as tábla van kitéve...)

Remélem nem pengettem túl a húrjaidat.

Bocs az OFF-ért.

daito 2011.07.20. 16:41:42

és ON, mert igazából ezt akartam írni...

Akkor a kérdés, hogy mi tartja vissza a bűnözőt a mai világban?

1. Ez nem új keletű kérdés, régen sem volt akkora titok, hogy ki rendőr, ki a speciális egység tagja, stb.
30-50-70 éve is lelőttek rendőröket, ügyészeket, különleges nyomozókat, ha úgy hozta a helyzet.
Konkrétan szólva, a mai helyzetben az az érdekes, hogy az átlagember - nyárspolgár, parasztgyerek, érdeklődő is "könnyen" ki tud deríteni olyan infót, hogy ki kommandós, ki ilyen-olyan rendőr, speciális katona. Ezt főleg a neten található infók, ott is a csöcsnéző oldalak, izé nem, a közösségi oldalak segítségével.

Régen is tudták a faluban a zsiványok, hogy a Józsi a csendőr/kmb-s, mégsem intézték el. Utána lógtak volna.

2. Azért ezt a "tudást" vagy a lehetőségét árnyalja az, hogy ki tudod ezt az információt deríteni - de nem fogod kideríteni az egészet. Tudsz 1-2 tagról információkat, de nem ismered az alakulat összes tagját. Nem ismered a képzettségüket, a (önvédelmi) erejüket, eljárásaikat, technikáikat.
Namost, lecsapsz 2 kommandósra, mert a speciális waddisznó terrorelhárítók közé tartozik, viszont a társaik ezért téged fognak kifilézni.

3. A bűnözők világa nem egységes valami - még Mexikóban, Kolumbiában, Olaszországban sem.
A profi, képzett gyakorlott bűnözőket jellemzi egyrészt a betyárbecsület vagy valamilyen "kódex" - ami mögött jól felfogott racionalitás áll; valamint létezik az a profi mentalitás, hogy "csak annyit, amennyit a helyzet kíván". Semmi extra, részben abból él, hogy erőszakot alkalmaz, ha a helyzet úgy kívánja.
Másrészt, minél profibb, minél szervezettebb a bűnözés, annál inkább van hierarchia. Ott pedig már a bűnöző nem egyedül dönt; hanem utasítják, és ott igyekeznek nem hülyék lenni.

4. A bűnözés és a bűnüldözés között nem éles a határvonal; akármennyire is jó volna. Egyrészt, beépülnek pro és kontra, de ez régi dolog, lásd első pont. Másrészt, van a szürke zóna, ami még nem bűnöző, de nem is a klasszikus tisztességes állampolgár (szállásadók, orgazda szerű képződmények, tippadók, bújtatók, szervezők, ügyvédek, segítők) és fordítva; az önkéntes rendőrök, biztonsági szolgálatok tagjai, őrző-védők, testőrök, besúgók. Namost, amennyi csoport és ember, annyi érdek. Lehet, hogy a kőkemény bűnözőnek érdeke volna az összes rendőr lemészárlása; de mondjuk a tippadónak, az ügyvédnek, az orgazdának rohadtul nem.
Másrészt, a bűnözők sem csak bűnözők között élnek; őket is befolyásolja a köreiken kívüli világ; mondhatni mindenféle marketing és PR okok. A legtöbb országban a rendőrgyilkos az kb. egy szinten van a gyerekgyilkossal, molesztálóval, politikussal. A rendőrgyilkos az a bűnöző, akinek semmi sem szent - ezt kevés helyen honorálják.

5. Előző pont alfejezete, a kevésbé kedvelt rész. A bűnözők között van egykori és mai rendőr is, katona, testőr, biztonsági - ilyen-olyan kiképzéssel és kapcsolattal rendelkező ember. Ilyen embernél előjöhet az a helyzet, hogy megöl rendőrt kitervelve/véletlenül/bosszúból; de nem fog nekiállni elrettentésképpen rendőröket ölni.
Mert van érzelmi kötelék feléjük, mert van tapasztalata a témában, és mert nem hülye. (Valamint tudja, hogyha bántana közülük valakit, beássák a földbe nyakig, pláne mint "egykori ismerős".)

6. Vannak speciális országok.

Manapság mindig Mexikót emlegetik, de ott nem kizárólagosan mexikói problémáról beszélünk.
Egyrészt, az igazi célpont az USA, tehát a Mexikóba beáramló kábítószer jelentős része az USA-ba kerülne; ergo nehezebb motiválni a mex lakosságot és a biztonsági erőket, hiszen a negatív hatásokat (drogosokat, napi adagért pitiáner bűnözőket, slum negyedeket) nem látják. (vagy ha látják, nem a drog miatt van, hanem mert mocskos mód szegények)
Másrészt, a bűnözők kisebb része nem is mexikói. A kolumbiaiak áruját szállítják, de van ott még sok-sok ember Bolíviából, Guatemalából, Salvadorból, Hondurasból, stb. Mostanában emlegetett Los Zetas is félig mexikói, félig guatemalai tagokból állt. (Az eredeti tagok az egyik mexikói rendőri kommandó és hírszerzési egység tagjai voltak - a hívójelük volt Z-vel kezdődő - innen a név, hogy Los Zetas. Az egyik nagy kartellhez álltak be bérgyilkosnak, szállítónak, szervezőnek; aztán önállósították magukat. Későbbi tagokat is az anya osztaguktól toboroztak, meg más rendőri egységektől, és amikor kezdett elfogyni az utánpótlás, akkor hoztak guatemalai kommandósokat, munkára meg kiképzésre.
De azért volt még olyan, hogy a rendőrség terrorista ellenes központjában kartelltagokat képeztek, na és...)

Harmadrészt, gyk. az összes mexikói kartellben van egykori, mostani rendőr; ezrével veszik meg az egyenruhásokat. Sokszor az egyenruhások megölése mögött nem is az áll, hogy az államot akarják elrettenteni, hanem a vetélytárs kartell embereit ölik.
Mexikóban inkább egy polgárháború szerű helyzet van, ahol a kartellek egymás ellen és az állam ellen harcolnak, ergo a sokkal ingatagabb a helyzet, mint egy egységesebb és békésebb bűnözéssel rendelkező országban; mindenki igyekszik az erejét fitogtatni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 18:10:06

@daito:

És hogyan derítik ki, ha én egy profi bérgyilkos vagyok? A rendőrség szakértelmét a móri eset kapcsán már láttuk...

daito 2011.07.20. 18:36:51

@molnibalage: mármint ki hogy deríti ki a profi bérgyilkos mivoltodat?
A rendőrség onnan tudja, hogy a felettes/titkosabb szerv képzett ki, megkérdezik, és ha a felettes szerv úgy gondolja, akkor elmondja nekik. Ez még nem azt jelenti, hogy tudják is a rendőrök, csak annyit, hogy rendelkeznek az információval; amelyet a nyomozás taktikai szempontok szerint mérlegelnek, elfelejtik és letartóztatnak engem.

A bűnözők meg onnan tudják, ahonnan a bankszámládat is tudják, amire utalnak...

:-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 20:10:52

@daito: Nézzünk más országot. Kis túlzással olyan fegyvert veszel, amit akarsz. Annyit lősz, amennyit akarsz. Egyszercsak agyonló valaki civilben két SWAT rendőrt. Mi alapján indulnak el, ha a tettesről semmiféle kép, hang vagy bármiféle ruhamaradvány sincs, mert szimplán okos és figyel?

bz249 2011.07.20. 21:26:47

@molnibalage: nem a tettes a lenyeg, a tettes csak egy eszkoz... mar felteve, ha nem egy amokfutorol beszelunk, de legyen ez profi bergyilkos. A profi bergyilkos azt lovi le, akiert megfizetik. Ez az a pont, ahol a ket SWAT-os valamiert celpont volt. Vagyis a nyomozasi feladat az, hogy miert lottek le ezt a ket SWAT-ost. Ha ez megvan, akkor mar el lehet jutni a megbizoig es o a lenyeges figura a tortenetben nem a tettes.

Jockey11 2011.07.20. 21:30:39

@bz249: Ön lepuffantotta a válaszomat.

Tucsko1 2011.07.20. 21:34:17

@bz249: Megelőztél... :)

Más egy gondolat erejéig a trafihoz.
Nem azt a rendőr örm.-törm. stb.-t kell utálni aki ott ül a trafiban. Inkább gondoljatok arra aki odaállította. Ugyanis a trafisok az esetek 70%-ban TERV szerint mennek ki. Ide mész, ide állsz, eddig állsz ott stb.
Persze emberbaráti szeretetből meg is tagadhatná a parancsot, mint ahogy sokan el is várnák IQ70 alatti kommentelők (itt nincs olyan mert moderálják! :DDD ), csak tudjátok ezek az OQ bajnokok azt felejtik el, hogy annak a szerencsétlennek Szabolcsból lehet ez az egyetlen munkalehetőség... Aztán ha van másik beosztás tipli...

Csak egy példa. Egy évvel ez előtt nálunk minden közlekedésit név szerint ismertem. Mára csak a baleset-helyszínelőket... Minden régi "forgalom ellenőrző" zsaru szakterületet váltott. Na kitaláljátok miért? :/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.20. 21:59:24

@bz249: Ezt én is tudom. Egy SWAT-os tucatnyi bevetésen vehet részt akár egy évben is. Az indíték kiderítése is kis túlzással tippeléses lehet.

ati27 2011.07.20. 22:06:56

@Circus:
No akkor bizonyíték a "pénzbegyűjtésre". Pl Egy település amely szélén egy vasútvonal fut, természetesen a településre bevezető utat kersztezve. Így néz ki a szitu, mész befelé, közvetlen a vasútvonal előtt kitéve a település tábla, szimpla jelzőőrös vasúti átjáró (ugye iparvágány) de a legszebb dolog az egészben, hogy a vágányokon már legalább 10 éve nem mehet vasúti forgalom, mivel a pálya nem alkalmas a vasűti közlekedésre! No ugye a kresz szerint (lehet hogy már módosították) de anno itt max 30 km/h a megengedett sebesség.. No a mai napig kedvenc mérőhely! Más példa, az egyik legnagyobb forgalmú tranzit úton (81-es számú) évtizedek óta 40km-es korlátozás majd 40 km hosszú szakaszon! (ugye ez az útjavítás magyar módra) De esetleg tudnám mondani, hogy kis falucskám "körzeti megbizotjának" volt először nyugati autója, igencsak kacsalábonforgó házikója, mert elég volt kimenni 2km-re a tranzitút mellé, és jattoltatni zsebre a nyugatról érkező delikvenseket..

Tucsko1 2011.07.20. 22:15:23

@molnibalage: Ez pontosan így van. Viszont az évi tucatnyi bevetés közül (mondjuk 10 év alatt sok tucatnyi), lesz az erre felállított "speciális egységnek" (akiknek csak és kizárólag ennek az ügynek a felderítése lesz a dolga) kimazsolázni azt a 6-7 embert (kört) akinek ilyen kemény elszámolnia lett volna vele(velük). A bizonyítás már más kérdés, de ami "nem áll meg" a szövetségi bíró előtt, az megáll a Glock előtt... :D

A másik, hogy a példád ugyan jó, de a S.W.A.T. , vagy más különleges alakulatok emberei ilyentén történő kiiktatása nem állna meg két embernél.
Ilyenkor többnyire nem a személy, hanem a szervezet a célpont ( még konkrét bevetésen is, hiszen a "kommandós" az "uniformis" és az álca miatt személytelen(!), ugyan úgy mint háborúban a katona).

A konkrét személy elleni támadásoknak (tehát "hatósági ember" előre eltervezett megölésének) inkább a komolyabb ügyekben jártas nyomozók, ügyészek, bírók, fedett nyomozók (így van leírva a nyilvános törvényben is az utóbbiak elnevezése :D ) vannak kitéve. Legalábbis a statisztika ezt mutatja.

Persze vannak kivételek, pl a '80-as évek Soós Lajos és tsai által elkövetett rendőr és pénzügyőr gyilkosságok ahol a fegyverért kellett meghalni annak a két szerencsétlennek.

Tucsko1 2011.07.20. 22:17:32

@ati27: Na akkor tessék az ilyen körzeti megbízottat felnyomni a katonai ügyészségen, nem itt kelteni a hangulatot. Korrupció van, volt lesz nem dumálni kell róla, hanem tenni ellene. A trafis helyekről meg már írtam, hogy kik találják ki, hol kell megállni. Ne csak írni tessék, hanem olvasni is :D

Tucsko1 2011.07.20. 22:21:35

Másrészt a trafi tényleg behajtás, a PDA-s tilos parkolással együtt. Megnéztétek már, hogy milyen mértékben kell átlépni a sebességhatárt ugyan azon összeg kifizetésének a megnyeréséhez?
Városban 2-3 sávos úton a 70 km/h vajon ugyan olyan veszélyes, mint autópályán a 180 km/h? ( Az adatok tájékoztató jellegűek, ha tévedtem kérem ne tépessetek szét az oroszlánokkal).

ati27 2011.07.20. 22:37:01

@Tucsko1:
Még egyszer mondom, nekem nem a korlátozásokkal van gond! Hanem azzal, ahogyan kezelik, és rájátszanak.. Kintfelejtett táblák, stb. Érdekes errefelé roppant nagy építkezések folynak, egy régi utat 4 sávúra bővitenek, és legnagyobb részt 70 es korlátozást alkalmaznak ami még ugye valamilyen szinten haladós! Csak egy egy kitüntetett 2-300 méteres szakaszon van 50-es korlátozás! Ellentétben otthon már a valódi munkálatok előtt kipakolják a 30-as 40-es táblákat soxor kilómétereken keresztűl. Majd a meló befelyezte után még egy kis időre kintfelejtik! De találkoztam azzal a trükkel is, hogy már hetek óta kész az út, mégis nyomják a 40 es korlátozást, egy veszélyes padka kiegészítővel.. És azt a legegyszerűbb máveletet, hogy a padkát feltöltsék zúzalékkal, no azt több héttel később teszik meg.. Természetesen ilyenkor kivonul a "mókus örs" mérni, mert ugye az új, késznek látszó útburkolat sokakat csábít a 40-es "tötyögés" helyett magasabb sebességre! Itt (svéd) egy ilyenből hatalmas balhé lenne. Ugyanis tudják, hogy az idő pénz, és ne akadályozzuk feleslegesen a pógárokat! Van is tisztelete a rendőröknek, meg igen negy százalékban be is tartják a korlátozást!

Tucsko1 2011.07.20. 22:46:14

@ati27: Na látom közeledünk. Svédországban milyen a nyár? Vagy az alatt a két nap alatt nem voltál ott? :D ( bocs!) :)

Nos a táblákat nem a rendőrség helyezi, felejti kint. Az, hogy egyes túlbuzgó "mókus őrs parancsnokok" oda küldik a beosztottaikat... nos ez valóban galádság, látod ez az amikor az "uniformis" miatt azt utálják aki a kocsiban ül. Mert Ő van ott, ő a rendőr. Azt, aki oda vezényelte(!)... nos azt a büdös életben nem fogod látni... Parancsot megtagadni meg az álmoskönyvek szerint Svédországban sem szoktak ( meg ilyen galád parancsot kiadni sem, de ez más lapra tartozik).

A kint felejtett táblák egyik rossz tulajdonsága, hogy már nem "allllaméniumból" vannak, mert kb. 25-30 perc elteltével már nem lennének ott, vagy egy század rendőr kellene az őrzésükre :)))

Na egyezzünk meg abban, hogy aki korrekt helyen sérti a sebességhatárt azt vessük a mókusok elé, annak mehet a közig.bírság, aki meg direkt szívatósba kap "mosolygós képet" azt pedig énekeljük meg (Magyarul őszintén sajnálom, de ez van, ez nem egy polgárbarát állami, önkormányzati, rendőrségi vezetést takar.).

Tudod nagyon jól, hogy itt egy dolog érdeke szent és sérthetetlen ( tehát magyarul pont senkit nem érdekel) az adót szépen rendesen befizető embereké... :/

ati27 2011.07.20. 23:25:39

@Tucsko1:
Nem, engem még eddig nem bűntettek meg gyorshajtásért! És nem utálom a rendőröket, nincs rossz tapasztalatom velük kapcsolatban. Eddig.. Remélem ez így is marad.. :D Amúgy kösz kérdésedet, egész jó a nyár! Néha esik, olyan 18-25 körül van de amikor már 25, akkor tikkadunk rendesen! (tudom meglepőnek hangzik!)

taser 2011.07.21. 06:43:28

@daito:

Öltözz be rendőrnek és mutasd meg te hogy csinálnád.
Szolgálj és védj.:)Bár ha egy trafi miatt így fel tudod húzni magad akkor inkább ne menj. Oda stabil lelkű emberek kellenek. :)

Az meg már baromira unalmas, hogy bárhol ha felmerül a rendőr szó akkor kb 10 percen belül mindenki a közlekedési rendőrről kezd el beszélni meg a sumák trafizásról. Általában úgy kezdődik, hogy csak kicsivel mentem gyorsabban... vagy ottfelejtettek egy táblát aminek SZERINTEM semmi értelme...stb

Ha már itt tartunk jártam pár országban és vezettem is bennük nem is keveset.
De Francia országban a legtöbb trafi amivel találkoztam a lejtők aljában parkolt ami ugye elég tetű dolog mert ha nem csinálsz semmit a kocsid akkor is begyorsul.Ha megvan a fotó ott a helyszínen kiprintelnek neked egy határozatot és vagy azonnal fizetsz vagy egy héten belül.

Szerbiában a fekete kabátos rendőrök éjszaka a felüljárók tartóoszlopai mögül ugranak eléd ( szó szerint) a kis kézi mérőradarjukkal meg a világítós botjukkal.

Németország, Svájc és társai. Kukának telefonfülkének mit tudom én minek álcázott és áttelepíthető radarok. Na az ugye tényleg etikus

Arizona: 4000 km egyenes út rajta senki. Egyszer csak feltűnik mögötted egy barna szedán majd kisvártatva levillog. Sheriff kiszáll és közli jött mögötted fél mérföldet és a kocsijának sebességmérőjét véve alapul te gyorsan hajtottál. Ennyi meg ennyi a bírság itt a csekk Viszont lágytojás.

Thaiföld: Becsekkolsz autópályára majd Pattayánál jobbra el. Kilépésnél barna ruhás rendőr félreint. és közli, hogy a belépés és kilépés közötti időpont ellenőrzése során megállapították, hogy Te gyorsabban jöttél mint a megengedett. Ha tetszik a dolog akkor most rögtön bírság, ha nem keresd meg a Turiszt policáj irodáját és rendezd ott a dolgot.
Ha esetleg nem tennéd meg ők értesítik a kocsi kölcsönző céget és ő majd beépíti a bírság összegét a bérleti díjba.

Terjedelmi korlátok miatt inkább nem folytatom.

@Tucsko1: Így van. Ráadásul azt felejtik el sokan, hogy az APEH-el ellentétben itt nincs célprémium, (hogy ki bírságol többet meg gyorsabban), a pénz a nagy kalapba megy és nem oda ahol azt " megcsinálták".
Arra meg PM kényszeríti a rendőrséget, hogy előzetes bírság bevételt kalkuláljon év végén meg számon kérik rajta, ha nem teljesíti.
De ugyan ez vám is ott is előzetesen meg kell mondani mennyi vámbevétele lesz az országnak.

@molnibalage:
A kriminalisztika alapvető szabálya, hogy tökéletes gyilkossság nincs csak tökéletlen nyomozás. A bérgyilkos sem légüres térben él.Vannak kapcsolatai van elérhetősége, máskülönben, hogy lehetne őt felbérelni.Minél több munkát végzett el annál többen ismerik a (fedő) nevét.A tökéleteshez közeli gyilok megszervezése akkora pénzösszeggel jár, hogy azt már senki nem fizetné meg. Olyan max a filmekben van)
Dél amerikai és olasz példánál maradva a legjobb az egyszeri " eldobható" bérgyilkos. Általában fiatal még jól lehet manipulálni és nem kár érte ha elkapják.Nem kér túl sokat, nem kell pénzt ölni a kiképzésébe és fedésben tartására.
Nem szofisztikált módon öl. Odamegy egy pisztollyal/késsel jó közelre és lő/ szúr amikor az áldozat sebezhető pozícióban van ( eszik alszik, b..ik, játszik a gyerekével stb)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.21. 07:25:44

@taser: A lejtőshöz példához. A fék minden autó alap tartozáka...

taser 2011.07.21. 07:30:26

@molnibalage:

Ezt ne nekem, mond hanem azoknak akik a sebességet jelző tábla mögött álló trafira panaszkodnak.
Pontosan ez a megoldás! Ha ott a tábla akkor akár tetszik akár nem rá kell lépni a fékre.
A lejtőnél viszont nincs tábla, hogy figyelj marha be fog gyorsulni az autód. :)

bz249 2011.07.21. 08:06:46

@molnibalage: nem azt mondtam, hogy egyszeru. De azert az inditekbol elindulni meg mindig konnyebb, mint a toketeletes verprofit elkapni, plane, hogy a tokeletes verprofi elfogasa egyenerteku a gyilkos fegyver megtalalasaval.

hazitroll 2011.07.21. 08:18:47

@daito: Nem olvasta végig az összes hozzászólást még, de ebbe belepofázok szabin pihengetve. Néemt ismerőssel beszélgettem, miért olyan az ottani közlekedési morál, amilyen. (aki nem járt volna arra: jó) Egyszerű választ adott:
A rendőr nem szeret dolgozni, te nem szeretsz fizetni. Ergo te betartod a szabályokat, de legalábbis próbálod nem látványosan áthágni őket, ő meg nem büntet meg.
És valóban ilyen egyszerű. Nem feltétlen vagyok bizalomgerjesztő jelenség, mégis sosem igazoltattak sem járművel sem gyalogosan.
Az általános rendőri jelenlét megtapasztalására meg ajánlok egy szentpétervári, moszkvai kiruccanást. Ott sem olt semmi bajom, de amikor automata fegyveres golyóálló mellényes arcok tucatjával járnak az utcán, az sem jó érzés.

daito 2011.07.21. 09:19:57

@taser: öltöztem már be rendőrnek, jó vicc volt, köszönöm többet nem. :-) Továbbtanultam (tényleg, viccet félretéve), tök más világban mozgok, bár Arizona és Thaiföld idáig kimaradt...

Még1x leírom, csak a titkosítás, izé nem, nyomatékosítás kedvéért; ez egyszeri eset volt. :-) Egyébként aznap 3 helyen voltak kint a traffipaxos melót kénytelen kelletlenül végző rendőrök az autópályán, ebből 1 normális helyen, egy a 100-as övezetben, és egy emberke a 60-as tábla mögött.

Egyébként később, Miskolcon és környékén 1 helyen láttam rendőrt, de tudom, ez napközben, dél körül volt, olyankor ott is mindenki dolgozik. :-)) (Valószínűleg mentek ebédelni.)

Tudod, nem szoktam ilyen dolgokon felhúzni magam; mert különösképpen nem megyek gyorsan; autópályán is tartom a sebességhatárt (max.140), és úgy vallom, hogy aki nem tartja az 50/90/130-as szabályt, az így járt. S egyébként a példáid remekek, tudnék még bolgár, román, horvát, osztrák, német, szlovák példákat hozni, azzal a különbséggel, hogy ezen "ellenőrzések" egyszer sem az ottani autópályán történtek. Érted? (Ja, ott is tartom a helyi sebességhatárokat, és idáig úgy tapasztaltam, hogy az osztrák hegyvidéken is, amikor konkrétan felújítják az autópályát - nem füvet nyírnak a korlát mellett - ott is, akkor megy le 80 alá a sebességhatár, ha 1 sávra szűkül az út. Viszont azt már 10 km-re előtte kiírják, és onnantól kilométerenként tájékoztatnak, és kint van a :( és :) táblák valamelyike.)

Az idegesít, hogy mehettem volna más úton is, amiért nem fizettem volna külön, picit lassabb lett volna. És ez a lényeg, ami nem is rendőri kérdés: van egy "próbálkozás" közlekedésszervezés szempontjából, hogy a forgalmat az autópályára terelje az ország. Hogy ne alsóbbrendű utakon, városokon talicskázzon át a százezres forgalom. Hogy az autósok "kitermeljék" az autópálya költségeit (is); hogy ne kelljen kisvárosokban kamionokkal bohóckodni, stb. Csak közben azért ez nem olcsó a közlekedőnek; mert ha megyek 100 km-t pályán, az a plusz 1600-2000 forint, az +4-5 liter benzin ára, ugye 130-140-nél már az 1.4-es autó többet eszik mint 90-nél; ergo 100 km-en dupla annyiba kerül, ha autópályán megyek. (Pont ennyi az út a szüleimhez, és van arra is autópálya, meg sima autóút.)

És cserébe még kockáztassam azt, hogy autópályán akár 3-4 helyen is kint áll a szegény rendőr, és nézi, hogy 130-ról le tudok lassítani-e 100-80-60-ra.

Jó tudom, én vagyok az idegeskedő állat. :)

Ja, és stabil lelkű ember ahhoz kell, hogy ilyen sztorik után higgyek a rendőrökben és támogassam azt, amikor a kedvezményes nyugdíjuk mellett tüntetnek, vagy amikor tüntetőt vernek pofán, mert ez a dolguk.

(Ja, és Franciaországot, Németországot, Olaszországot, Ausztriát, Szlovéniát, Szlovákiát idáig megúsztam mindenféle bírság nélkül, pedig voltam nappal és éjjel is... de ilyen-olyan ellenőrzés azért volt sok helyen. Románia, Szerbia ööö, hát ott mint kiderült, én súlyosan rombolom a helyi közlekedési kultúrát és morált, de megbűnhődtem. Na.)

Ja, mindezt tegyem úgy, hogy tudom idáig ez a szopatás idehaza főleg a magyar autósnak járó szolgáltatás volt; mert a külföldivel sajnos a magyar rendőrség és államigazgatás nem tudott mit csinálni utólag. Ezért is írtam, hogy ha nemcsak a kamera+posta szolgáltatás működött volna 90%-ban, akkor ez sem lett volna idáig akkora probléma. (Tudom, erről nem a főtörzs tehet; de ha egy államtitkár ír ide, annak is leírom a véleményemet.)

Nyugodtan kérdezz, jogász-közgazdász vagyok, bármilyen szervezési problémádat megoldom elviekben. :-)))

daito 2011.07.21. 09:27:49

@hazitroll:
"A rendőr nem szeret dolgozni, te nem szeretsz fizetni."
Szerintem ez nálunk sincs másképp. :-)
"Ergo te betartod a szabályokat, de legalábbis próbálod nem látványosan áthágni őket, ő meg nem büntet meg."
Namost, ezzel már nálunk, ebben a régióban már több probléma van. Egyrészt, sokan nem tartják be a szabályokat, ezt mindenki látja, én legalábbis látom nap mint nap. Igazából az autósok jó része megy, ahogy kedve tartja; minél inkább mész keletre és délre, annál inkább így van.
Csak felénk nem célzott a büntetés, hanem kiépítettek egyfajta módszert, amit ráadásul sokszor sunyin alkalmaznak.
Ahol 130 a határ, ott beállnak olyan helyekre, ahol kivételesen 80-100 a határ, ha Pesten/városban/vidéken valahol 70, akkor beállnak az 50-es tábla mögé, ahol 50-en, ott terem egy 30-as tábla.

Eközben kimarad a záróvonal, index, piros lámpa, világítás, ködlámpa, öv, követési távolság, mobiltelefon és társainak figyelése.
És ez a bajom, ugyanis ezek azért maradnak ki, mert EZEK MUNKÁVAL, nehézségekkel járnak.

A létező legkényelmesebb módszer és további jó közlekedést kívánnak. (És biztos vagyok benne, hogy ez bőszíti fel az emberek jó részét is.)

daito 2011.07.21. 09:39:57

@molnibalage:
OK, én értettem félre az előzőt.
Szerintem automatikusan a legrosszabb esetre készülnek fel ilyenkor, hogy valaki-valamiért vadászik rájuk.

Egyrészt keresik az illetőt - aki egy profi; és a kollégák rákészülnek, hogy egy profi vadászik rájuk.
Másrészt keresik a mögötte állót - ha van.

Ilyennel fel lehet húzni a rendőröknél a ravaszt; a félelemhez egy afgán, iraki szituáció kell. Ott is az, amikor az "új" vezetés magukra hagyta-hagyja őket bizonyos helyeken, és az ottani felkelők/törzsi harcosok/al-kaida játékosok lemészárolták őket.

taser 2011.07.21. 10:07:15

@daito:

Én meg válság és nehézfém kezelő.:)
A hsz-k hosszából sejtettem, hogy valamilyen kidumálós szakmád van, mert sokszor visszatérnek ugyan azok a motívumok, kicsit más formában. ( nem csesztetésként csak olvasd el gyors egymás utánban a hszeidet:)

Ajánlanám, hogy nézz körül kicsit Ázsia Dél Amerika vagy akárcsak Dél Olaszország útjain és nagyon rendezettnek és kulturáltnak fogod találni a magyar közlekedési morált :)

Direkt autópályás példákat hoztam fel mert mindenki azon lovagol. Ha már fizettem érte nehogy már más mondja meg/ kényszerítse ki, hogy mit csináljak az autópályán. (tipikus magyar hozzáállás)

Németországban a segélykérő telefonba álcázott radar ami elkapott minket az a mosdóhoz vezető lehajtó elejére volt telepítve rögtön egy 70km es tábla mögé.A lekanyarodó sáv elején rögtön ( jössz ugye a szélső sávban 130 al mikor is az utolsó pillanatban asszony/ gyerek/ részeg barát szól, hogy hoppá álljunk meg.:)
Akkor ezek szerint a német rendőrök is sunyik, meg a franciák is ( Ha járt már valaki a Mont Blanc alagútban ) A végén kiderül,hogy Ez egy világméretű sunyi rendőri összesküvés :)
A végén kiderül nem a maffiától kell félni hanem az igaztalanul vegzált autósoktól mert ők fognak bérgyilkost fogadni vagy saját kezűleg elintézni tömegesen rendőröket, hogy megszűnjön ez a hallatlan inszinuáció ( copyright by TJ)

GépBalta 2011.07.21. 10:09:22

Nem értem egészen hogy sokan miért nem érzik ugyanúgy állampolgári kötelességüknek a sebességkorlátozás betartását, (még ha hülye helyen is van) mint mondjuk egy guriga sajt árába beleépített 25% áfa kifizetését. Nyilván ettől függetlenül nem muszáj betartani, ahogy a sajtért se muszáj fizetni, csak a sajtrabló lehet kevesebbet hőbörög a végén mint egy mezei gyorshajtó, mert van annyi esze, hogy tudja miért büntetik.
A másik amit nem értek, hogy ezt miért egy "Had és rendvédelem" témájú oldalon kell megvitatni, mikor vannak direkt erre szakosodott blogok is. Ha kéritek, be is linkelem.

taser 2011.07.21. 10:39:11

@GépBalta:

Gondolom már ott is unták azt az egy miskolci esetet :)

bz249 2011.07.21. 11:11:51

@taser: ah a nemet autopalya rendorok sehol nincsenek sunyisagban a kerekparos rendorokhoz kepest. Az ut mellett futo kerekparutakon csak a menetiranynak megfeleloen lehet kozlekedni, mert ugye az autos nem szamithat ra, hogy valaki elleniranybol erkezik. Es ezt a hasznos tippet a rendorseg szolid 15€-ert megosztja az arra jarokkal.

Circus 2011.07.21. 11:12:55

@taser: "Az meg már baromira unalmas, hogy bárhol ha felmerül a rendőr szó akkor kb 10 percen belül mindenki a közlekedési rendőrről kezd el beszélni meg a sumák trafizásról."

Nos, pontosan erre gondoltam, amikor bedobtam a témát. Kicsit féltem, hogy tönkrevágja a poszt irányát, és már készítettem az elnézéskérést tegnap, de csak 'sikerült' kihozni, mire gondoltam eredetileg, ami konkrétan a poszt témája. Ahogyan csökken a rendőrség tekintélye, úgy nő a másik oldalé, ez valahogy egyfajta állandó (mint az IQ az emberiségnél, csak a lélekszám nő, ugyebár). Ahogy ez az arány változik, úgy változik a lakosságé is, és nem teljesen mindegy, hogy melyik oldal talál nagyobb bázist a merítésre.
A többit pedig nálam hozzáértőbbek leírták.

stoppos76 2011.07.21. 11:25:22

@GépBalta: "A másik amit nem értek, hogy ezt miért egy "Had és rendvédelem" témájú oldalon kell megvitatni, mikor vannak direkt erre szakosodott blogok is. Ha kéritek, be is linkelem.
"

Mert van aki önjáró löveggel jár az M3-on Polgárra.

Circus 2011.07.21. 11:56:23

@ati27: nincs rossz tapasztalatod, de azért alapból 'mókusörs', megazannyukat (persze, más hangnemben, igaz)... látod... :)

Circus 2011.07.21. 12:03:18

@daito: "Ahol 130 a határ, ott beállnak olyan helyekre, ahol kivételesen 80-100 a határ, ha Pesten/városban/vidéken valahol 70, akkor beállnak az 50-es tábla mögé, ahol 50-en, ott terem egy 30-as tábla."
Dehiszen ott az a nymvadt tábla, nem? Ha nem lépi majd át senki, akkor majd leszoknak róla.
Két példa, saját tapasztalat:
1, Szlovénia: jópár éve KEGYETLENÜL betartattak MINDEN szabályt, óriási büntetésekkel, kivételezések nélkül. 1 hónap alatt zuhant a mennyiség. (ottaniak mesélték)
2, Svájc: LÁTTAM többször is, h a rendőr beállt autópályán az alagútkijárathoz, építkezésekhez, stb - ott, ahol kinn van a 80, 60, stb. Biztos ott is csak a pénzt gyűjtik...?

Én pedig ezt a témát zárom, mert egysíkúvá teszi a posztot :)

hazitroll 2011.07.21. 12:31:30

@daito: @daito: Szerintem rosszul számolsz. Ha 4 napos matricát veszel, az annyiba kerül, de ha rendszeresen közlekedsz A és B között, akkor ott az éves... Meg akkor ne 130-140-nel menj, hanem 110-120-szal, és nem romlik a fogyasztás sem. Ennyi.

taser 2011.07.21. 12:37:09

@bz249:

Köszi ezt nem tudtam :) Ritkán pattanok bringára.( mármint a kétkerekűre :)

@Circus:

Találtam egy idevaló linket és cikket. A lombikszökevény újságíró se bírja ki, hogy valami negatívat ne írjon a rendőrről, ( lsd utolsó kéát mondat)pedig amit csinál az elismerésre méltó.

www.hir24.hu/ki-mit-tud/2011/07/21/ilyen-egy-jo-zsaru/

mx3 2011.07.21. 14:35:49

@taser: Na Németországban nincsen segélykérönek álcázott radar,az olaszok pedig átlagsebességet mérnek majdnem mindenhol. Ki van irva ám méteres betükkel a pálya fölé. Van is rend a pályákon.Városban persze mennek mint az állatok.

taser 2011.07.21. 15:13:15

@mx3:

Pedig még azt is elmondták, ( később) hogy onnan lehet megkülönböztetni a tényleges segélykérőtől, hogy tetején egy kis dóm van abban van a radar.A beszélőnek látszó üveglap mögött meg az optika.

Azon a helyen sokan megszívták ahogy a várakozás során kiderült.
Minden esetre a fotó ott készült és a büntetés is elég valóságos kemény euróban volt fizetve, a fene egye meg akkor éppen nagyon hiányzott az a pénz.

Kullancs1983 2011.07.21. 15:37:36

Khm, bár nem vagyok egy mintaközlekedő, de! A fő baj nem is az lenne, hogy mérik a sebességtúllépést, meg hasonlók. De ha már annyi, a közlekedésben jártas rendőr van, akkor egy-egy iskolához miért nem állnak oda, legalább mikor a gyerekek érkeznek-távoznak? Ha rablás/betörés/garázdaság/akármi van akkor persze szinte soha nincs kéznél rendőr (talán mert épp kint ül az autópálya mellett), lpásnál, betörésnél nyíltan megmondják hogy esély sincs a tettes megtalálására, vagy ha őszinték, bevallják hogy nem is keresik. Arról nem is beszélve, hogy míg egyeseken nagyon is számonkérik a törvények betartását, addig másoknál (bűnöző és/vagy politikus kinézetű figuráknál) nem. Ha ez nem így lenne, a rendőrségnek meglenne az a tekintélye amit elvár. De amíg így marad... Addig várhatja.

Minor.Dragon 2011.07.21. 16:54:19

@Kullancs1983: Ezekre a felvetéseidre adott válaszok engem is érdekelnének.

Két kérdésem nekem is lenne:
- indexelni kanyarban, sávváltásnál már nem kötelező?

- az ilyen palik hogyan tudnak ennyi mindent túlélni/megúszni? : Megszólalt Tanyi György: "Most mocskos dolgok folynak az alvilágban" hvg.hu/itthon/20110720_tanyi_gyorgy_interju

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.07.21. 17:23:44

@daito: Mondtam én hogy nincs? Persze, hogy van. De látod, te is azokat az országokat hozod fel, ahol van magasabb szintű orvosi ellátás, magyarul ahol kiszűrik, ezáltal megjelenik. Szóval statisztika, mintavétel.

Visszatérve a "vadnyugati" kérdésre:
Ha egy sehol nem regisztrált embert lelőnek és elkaparják, az nem fog kiderülni soha. Egyébként a bűnözésnek nagyon kedveznek a nagyvárosok. Ott el lehet tűnni az arctalan tömegben. Egy kis közösségben mindenki tud mindent. Még ha nem is bizonyítható semmi, azért azt biztosra lehet venni, hogy lehetetlenné válik az elkövető élete. Különösen nehéz következtetéseket levonni a gyilkosságok számának alakulása és a szabad fegyverviselés összefüggéseiről, mert millió tényező befolyásolja és nincs kontrollcsoportunk.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.07.21. 17:37:42

@Rosszindulatú Vászka: Közel-keleten meglepően jó a közbiztonság. Eltekintve persze az Izrael-Palesztina viszonytól (amit ugye egyesek terrorizmusnak, mások szabadságharcnak címkéznek), meg a rendkívüli állapottól, ami momentán van sok országban.
Alapjáraton tök nyugodtan lehet mászkálni bárhol, bármikor. (Pl. Irán, Szíria, Egyiptom)

daito 2011.07.22. 13:42:37

@taser: bravó, előléptetlek. Tényleg van dumálós része a munkámnak; de nem lehet mindenki főtörzs és válságkezelő az aknamezőn. :-)
Tudom, hogy máshol borzasztóbb az utakon a helyzet, elég ám Romániába menni.

Csak perpill nem ott lakom. Majd ha ott lakom, ahhoz viszonyítok, meg az érdekel. :-)

Az a helyzet, hogy a német-francia rendőrök azért egyéb helyeken is teljesítenek; ha jártál Párizsban - világlátott embernek tűnsz ;), akkor vágod, hogy mennyi gendarme és policier van a frekventált helyeken - ehhez viszonyítsd a budapestit. Sőt, az Eiffel-toronynál még katonai járőrt is láttam, csak nem fényképeztem le, pedig tetszett. És még lehetne sorolni.

De tök felesleges. Mert nem is Párizsban lakom.

@GépBalta: egyesek ám értik, ha nekik címzed a mondani valót. :)
Valahol a rendvédelembe beletartoznak a rendőrök, és hát nálunk a rendőrök témájában mindig ez a traffipaxozás jön elő.

Tudod, a fene sem érti. :)

De, hogy a sajtos példádnál maradjunk: a sajtért mindenhol kötelező kifizetni a 25%-ot, és mindenhol pofán vernek, ha el akarod vinni azt a sajtot ingyért.
Itt meg úgy megy, hogy az ország jelentős részén pont lesz*rják az emberek, hogy milyen sajtot veszel, veszed-e, sőt a rendőrök is, pedig ők felelnek ezért a sajt dologért; bemész az áfamentes sajtboltba, és bizonyos sajtokat azért áfás áron számolnak. És a rendőrök csakis kizárólag az áfás sajtokkal vannak elfoglalva, és pofán vernek az áfáért. (Eléggé kidumáltam?)

@Circus: megértelek és én vagyok a téma félre vitelében a bűnös.
Tudod, tapasztalom nap mint nap, hogy idehaza a rendőrök megítélése nagyon rossz, és csak rosszabb lesz. Az utóbbi években volt pár téma, aminél ezt meg lehetett figyelni (tüntetések, roma gyilkosságok, nyugdíj kérdés).
Azt is tudom, hogy a legtöbb más országban is hasonló a vélemény a rendőrökről - gyengébb vagy erősebb formában.
De ennek ellenére ez nem jó.

És erről kőkeményen TEHET a rendőrség. Maximum nem kötelező elfogadni. (És folytatom azzal, hogy Németországban, ha megbüntet a rendőr, akkor többé-kevésbé helyeselnek a polgárok, mert rend a lelke mindennek - és ők ezt a rendet legtöbb helyen tapasztalják is. Idehaza kicsit más erről a vélemény.)

S viccet félretéve, ennek valahol köze van az eredeti poszthoz is, hiszen a rendőröket védő "visszatartó erő" jelentős részben az állampolgárok bizalmán, hitén alapul. (Az emlegetett Mexikóban is, a sima rendőrségben, a sima rendőrök többségében nem hisz az állampolgárok 99%-a. Hírhedten alulfizetettek és korruptak; minden jelentős bűnszervezet lefizeti őket, sokszor bűncselekmények mögött is ők állnak; de ez sajnos igaz a szövetségi és egyéb speciális bűnüldözőkre is. Nem is lehet bekerülni a hírekbe 1 rendőr megölésével.)

Circus 2011.07.22. 17:27:21

@daito: nem vitted, ment az mert elküldtem...

'S viccet félretéve, ennek valahol köze van az eredeti poszthoz is, hiszen a rendőröket védő "visszatartó erő" jelentős részben az állampolgárok bizalmán, hitén alapul.'

Már írtam, hogy kb itt lehet a kutya elásva - ITT, Magyarországon. Nincs egyensúly, kb a rosszak és a gonoszak harcáról van szó, ahol a rosszabbak a szimpatikusabbak. A 'miért' és 'kinek használ' az a millió forintos kérdés.

Circus 2011.07.22. 17:30:34

MÁS:

tavaly/előtt volt, hogy pár nap alatt kettő rendőr vesztette életét szolgálatteljesítés közben. Úgy tudom, akit elütöttek, az megkapta a hősi halotti kitüntetést, akit lelőttek, az meg nem.
Ha tényleg így van, hivatalos már a miért nem?

Ez sem a pozitív megítélés felé löki a rendőri oldalt... szerintem.

Circus 2011.07.23. 12:54:45

Norvégia...
Rendőrnek öltözött ámokfutó gyilkolt le egy halom embert.

B+
még jó, hogy a bizalom mellett érveltem... maga köré gyűjtötte az embereket, aztán...

sronti 2011.07.23. 22:10:13

OFF:
Kíváncsi lettem, hogy vajon a mostani norvégiai merényletben elkapott támadót kihallgatták-e khm nem demokratikus eszközök bevetésével. Nyilván vannak olyan eszközök, amivel a külsérelmi nyomokat el lehet kerülni, tehát csak annyi a kérdés, hogy ilyen esetben van-e értelme és szokás-e határozottan megkérdezni, van-e valahol még bomba, van-e társa az elkövetőnek,szóval az azonnali veszély elhárítás érdekében működik-e ez.
Magyarországon, meg keleten gyanítom igen ez,az USA-ban meg Izraelben is, így tippelnék, de vajon a skandináv országokban is így intézik az ügyeket?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.24. 21:06:25

@sronti: Egy igazán kemény vallatás során belül is sérül az ember...

ihasz laci 2011.07.25. 10:42:18

Trafipaxozashoz kapcsolodoan. London es kornyeke ahol elek es vezetek nap mint nap. Rendort meg nem lattam merni soha! A telepitett kamerak pedig jol lathatoak es elore ki is vannak tablazva! Itt eggyertelmuen a baleset megelozes a cel.

Mas a kozlekedesi moral is, persze nem tokeletes de jobb mint Budapesten. Itt nem tolnak, dudalnak le az utrol ha betartod a sebesseg hatarokat es sokan hasznalnak iranyjelzot is.
Ha a penzszerzos reszet nezzuk,
itt leginkabb a biztositas nelkuli autozokra vadasznak. Az itteni kotelezom kozel a tizszerese volt az otthoninak mikor el kezdtem vezetni! Ilyen arak mellet senki nem akar egy kotelezo nelkuli autoval utkozni. Az ilyen autokat azonnal le is foglaljak a zsaruk. Itt megse utaljak oket mint otthon.

Gaspra12 2011.07.28. 22:41:30

Azt hiszem, hogy a sziciliai vecsernye "hadművelet" bebizonyította, hogy a megzsarolt, megfélemlített helybelieket villám gyorsan felválthatja a hadsereg, akiket nem lehet olyan gyorsan befolyásolni.
Az állam sokkal erősebb mint bármely bűnöző csoport, természetesen abban az esetben ha nincs teljes összefonódás.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.08.11. 21:53:00

A válasz nagyon egyszerű. A bűnözők többsége nem a rendes társadalom ellen vív háborút, hanem a saját maga (valamilyen értelemben vett) érdekében követ el bűncselekményt, ergo nem célja a rendőr elpusztítása.
süti beállítások módosítása