Majd egy évvel ezelőtt ajánlottuk először Molnibalage vendégszerzőnk és törzsolvasónk légi hadviselésről szóló dolgozatának első részét azok számára, akik például a Discovery Channel® kisfilmjeinél kicsit jobban szeretnének elmélyedni a témában. Nos, az amúgy sem egy átlagos Örkény: Egyperces hosszúságával bíró mű „brutális kibővítésen” és lektoráláson esett át, így itt az ideje, hogy újból felhívjuk rá a figyelmeteket. A javított verzió itt érhető el, míg – azoknak, akik még nem olvasták – a változatlan második és harmadik rész eminnen. Kommentálni – kommentelni lehet nálunk vagy a HTKA-n, ahogy a művelt orosz mondja: „up to you”.
Ajánló - Légi harcászat 1.0 - újratöltve
2011.08.04. 08:00 Lemilblog
47 komment
Címkék: ajánló haditechnika légierő
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
![](/img/blank.gif)
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.04. 15:05:32
Azonban: miért pdf-ben?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 15:14:32
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.04. 17:48:59
Nos, így a 72. oldalon járva már rájöttem a pdfség okára :D roppant alapos munkát végeztél, ez már inkább könyv/jegyzet, mint blogbejegyzés méretű mű.
johnibyg 2011.08.04. 19:22:54
@molnibalage: Kb. egy hónapja a HTKA-n minden 2. kattintáskor bezárja a gép a lapot és újranyitja, ezért azóta nem nézem.
Nem tudod, mi lehet a baj? (vagy másnál is történt ez már?) Más honlapnál nincs gond.
Tiborúéknak jelentem, a poszt kész, hnap küldöm képekkel (1. kép nélkül, a képek helye jelölve; 2. képpel; 3. az elsőhöz a képek, hogy kinek milyen megoldás a jó).
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 19:33:26
taser 2011.08.05. 07:01:18
Szerintem ez a legnehezebb feladat egy enyire komplex rendszerről közérthetően írni, hogy ne legyen unalmas és fárasztó.
Netes újságírók számára kötelezővé tenném az elolvassását. ( és addig ütném őket amig vissza nem mondják helyesen)
Titus Pullo Urbino 2011.08.05. 08:42:43
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.08.05. 08:51:22
GrG 2011.08.05. 10:57:32
Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2011.08.05. 12:36:11
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.05. 13:06:44
Ehhez nem tervezek hozzányúlni nagyon, nagyon sokáig. Elvben, ha legközelebb bővíteném, akkor sem olyan drasztikusan, mint most. Valósnűleg új téma is kerülne bele, ami eddig ki volt zárva.
A következő meló az egy típusismerető lesz. Hogy hol és miként lát napvilágot, az még a jövő zenéje.
(Felmerült az F-111 leírás bővítése is, de ez egyelőre függőben van.)
johnibyg 2011.08.05. 23:18:47
@Papírzsepi: Hnap megy csak, kihagytam a vietnámiakat (LOL)
Iustizmord 2011.08.06. 00:44:55
vizsla_barat 2011.08.06. 17:34:41
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 10:50:18
stoppos76 2011.08.07. 14:52:28
vizsla_barat 2011.08.07. 17:38:37
teddybear01 2011.08.07. 18:09:48
Amit te fő feladatkörnek kineveztél, az rendőségi, esetleges vámőrségi feladat. Arra meg túlzás a csatahelikopter. Olyan mint atombombával halászni. Különben is van MI-24-es csatahelikoptere az országnak, Az is van olyan jó, sőt még pluszban szállítani is tud egy lövészrajt, a földi bevetésekhez.
Ami pedig a csempészetet illeti, az az EU-n belül nincs. Vámunió van, amin belül mindenki szabadon szállíthat mindent, ami nem esik a jövedéki adó alá. Az autók regisztrációs adója is ütögeti az EU-normákat, nem véletlenül köpködnek ellene annyian.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 18:28:37
vizsla_barat 2011.08.07. 19:24:54
Akkor provokative,az izralei baratainkat miert nem lottek seggbe a hires gripik? hm?
MI? hm. hat ha van annyi uzemanyagunk meg 36-os villaskulcs beleheggesztve...kivalo minoseg...egyszer sem lattam helikoptert a deli vegeken jarorozni. No persze a gripi sem jaroroz,arra nincs penz.
Felhomalyositalak,hogy az orszagunk fele nem EUs orszagokkal hataros,es ha meg EUs is,akkor is romania.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 19:31:07
Egy éjjelátós terepjárós egység többet ér. Mert tudod az előbb lő és aztán kérdez módszer nem megy, az AH-64 meg csak megölni tudja a behatolót, de elfogni és igazoltatni nem tud senkit.
vizsla_barat 2011.08.07. 20:07:58
Csak 4 AH-64 kellett volna a 90-es evekben,nem sokan csempeszgettek volna.
Es igen,a hataron nem kerdezunk,hanem lovunk. Lsd mexico. Az szdsznek semmi keresnivaloja a hataron.
teddybear01 2011.08.07. 20:23:04
Az országnak csak egy része az, ami nem EU-s határ. Ausztria, Szlovákia, Szlovénia és Románia az, Horvátország már jó úton van a tagság felé, és Szerbia is szeretne belépni. Szóval a határ nagyobbik fele EU határ, amin nincs csempészet, mert EU tagok között ilyen nincs.
Amúgy sokat járok Szeged felé, és vannak barátaim is arra, pl Mórahalmon. Ismerem a határ környékét, nem kell bemutatni. A Délszláv Háború óta nincs különösebb katonai mozgás arra, amit meg mondasz, az csak rendőrségi és a schengeni övezet őrzésének megfelelő intézkedéseket igényel. Harci helikoptert nem.
taser 2011.08.07. 20:28:37
Aha aztán egy AH 64 mi a megmeredt répát csinálna a szerb MIG-29 cel.A 90 es években nem AH 64 kellett volna hanem még egy vagon MDD ( ha már helikopter) és a határvadász csapatok fejlesztése normális terepjárókkal meg fizetéssel. Helyesen írták korábban, az AH 64 csatakopter. Rombol öl pusztít, nem megállít csempészeket. Ahhoz túlságosan drága és szükségtelen. Az US Mexikói határt se AH 64 el őrzik. Pedig ott van csempészet dögivel. Túl sok filmet néztél ha azt gondolod hogy ott is először lőnek és csak aztán kérdeznek.
Ha így lenne nem adnának át naponta több százas nagyságrendben élve elfogott mexikóiakat.
johnibyg 2011.08.07. 20:47:08
Attól függetlenül elrettentő cuccnak jó LENNE (ki nem fosna be egy ilyentől, ha rád lőhet elvileg)
@teddybear01: igen, a határ nagy része EU-s vagy ahhoz közelítő, DE
- Horvátország és Szerbia még nem az, van jogosultsága a határvédelemnek ott egy jó ideig még
- Románia: azért sztem elég sok cuccot visznek át a (zöld)határon csempészetben, nincs még schengen ott (nem is kéne még egy jódarabig). Kicsit más: ismerős arrafelé is kamionozott, 10.000 apróban kötelező felszerelés volt, különben jön a féltégla vagy a rendőrhaver a románoktól, ebből látszik valami.
A határrendészet szerintem kell kis mértékben a schengeni határokon is. Ha most vehetnénk helit nekik, akkor kb. 4:1 arányban kéne MD:Mi-24. Ha kevés az elkapni való fél, akkor MD, ha sok, akkor Mi-24 egy gyorsreagálású határrendész csapattal, mielőtt szétmennek (ez elég sci-fi).
vizsla_barat 2011.08.07. 20:58:40
teddybear01 2011.08.07. 21:00:06
Viszont talán ha filmet csinálna róla akkor lépnének a román belügyesek is. A hazai ATM-rablókat is lekapcsolták, miután nyugaton lebukott pár.
A horvát határon jelenleg van csempészet, de ha Horvátország is belép az EU-be, az is megszűnik.
A harci helikopter meg baromi drága, a MI-24-es üzemóra-költsége a személyzet fizetése nélkül százezres nagyságrendű, beszerzési ára milliós(nem forintban) amiből sokkal több földi egységet lehet felállítani, ami hatékonyabb is, mert többfelé is akciózhatnak egyszerre ugyanannyi pénzből.
Nem értem ezt a vérszomjat. Háborút nem akartok indítani egyszerre az összes szomszéddal?
teddybear01 2011.08.07. 21:24:42
Nem éred ugye?
EU-TAGOK KÖZÖTT NINCS CSEMPÉSZÉS, MERT VÁM-UNIÓ VAN KÖZÖTTÜK. Éppen ezért vámőrség sincs ezeken a határszakaszokon. Sőt, tulajdonképp az EU-tagok állampolgárai bárhol átléphetik a tagországok közötti határt.
Azaz, ha ezek az országok is belépnek, akkor a magyar-román, magyar-szerb határon mindkét irányba átvihetnek bármilyen árút.
Természetesen ez semmilyen olyan dologra(lopott holmi, illegális határsértők) nem vonatkozik, amit a büntető törvénykönyv, vagy az EU közös vámszabályait megsérti.
Hogy dedós szinten is el kell magyarázni a dolgot.
johnibyg 2011.08.07. 21:51:06
OK, csak egy filó volt, észérvekkel meg lehet győzni.
Nem maffia-szagú, azok a főúton keresztbe rakott bálna mercit csinálták (nem vicc), míg néhánynál el nem aludt a sofőr, utána inkább nem.
- Úgy nézett ki, hogy kisgyerek (zsebében mobil, vagy vmi komm.cucc) a kamion ablakához nyúlt forintért vagy euróért (román pénz nem), ha kapott, akkor megköszönte, ha nem, a falu határában féltéglát a szélvédőhöz.
- Másik: biciklit a pótkocsi széléhez, pénzért elviszi, ha nem, és továbbmegy (átmegy a kerék a bicajon), a falu határában jön a rendőr a Dácsiával (3-as BMW, Audi A4 már kiröhögi), és azt mondja, hogy elütötte a bicajost, és xyz euró vagy ezer forint lessz. NA inkább a köteg 500-as...
teddybear01 2011.08.07. 22:12:26
Ha bizonyítékot nyújt be olyan módon, hogy a románok belügyesek se tudják elsumákolni, akkor lesz vége. Meg akkor, ha Románia felé se megy.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 22:27:12
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 22:30:38
taser 2011.08.08. 07:43:39
Nem érted ? :)
Ha berepül a szerb MIG akkor meg kell büntetni a csempészeket úgy hogy végigvarjuk a csempészútvonalakat a M230 as gépágyúval ( lehetőleg uránmagvas lövedékkel. Azanyjukuristenit ebből majd megtanulják, hogy ne röpködjön ide be semmilyen harci repülő. Plusz minden magyar kamiont kísérjen egy Longbow Apache ha a román rendőr feltűnik előtte vagy egy biciklista akkor pusztán a megelőzés miatt nyomjon oda egy sorozatot a Hydra rakétákból. (Na jó Dacias rendőrnél engedélyezve legyen egy darab Hellfire is, de csak ha nincs rajta a sapkája)
Ebből is látható, hogy mennyivel jobb lett volna Gripen helyett Apache. :)
Logikus nem :):) :)
Mit nekünk az ára ( 1984 ben 18 millió USD volt az alapváltozat azóta egy kicsit feljebb mehetett . De biztosan számíthatunk a nagybevásárlók kedvezményére. :)
( 2006 ben a Hollandok second hand LOngbow-t akartak nekünk eladni 6 db ot de még annak az árát se tudtuk kiköhögni.)Az üzemeletetés és rendszerbe állítás költségeiről nagyvonalúan feledkezzünk meg.
GeoThrasher 2011.08.08. 11:35:53
teddybear01 2011.08.08. 13:01:34
GeoThrasher 2011.08.08. 18:07:33
Igen, én így kívülről úgy látom a MH állapotát, mint a magyar fociét. Magyarul, ha lenne eltökéltség, ugyanennyi pénzből is lehetne rendes fegyelmezett, alkalmas hadsereget csinálni.
Én mondjuk rögtön leigazolnék egy kiszuperált amerikai TGy-s tábornokot, és azt mondanám neki, hogy akkor kezdjen el alkotni... A nemlétező tubesi radar képén meg pár órán belül megjelennének a repülő csillagok...:D
LaLinea 2011.08.08. 22:40:11
Én meg mindig jövök a gépelési hibákkal. :)
Gondolatok a légi harcászatról:
Vietnámi háború: kis v-vel írnám mindenhol.
4.o. ...íz infravörös szenzorok még ideális esetben... -> az infravörös szenzorok
6.o. A cél az volt, hogy a gépek beleolvadjanak a háttérben... -> háttérbe
8.o. Lényegében elektronika kalibrálása volt, a külső hatások határára a rendszer „elmászhatott”... -> külső hatások miatt a rendszer elmászhatott
11.o. TRW, Tactical Recon Wing -> Recon után talán tennék egy pontot, merthogy rövidítés.
Bocs az idegesítésért. Most is azt mondom, hogy pont azért érdemes ezeket az apróságokat is javítani, mert annyira magas színvonalúak a szövegek.
Uff.
Flankerr 2011.08.08. 23:22:23
A nem tud megfordulni hívők menjenek egy repülőnapra, azután beszéljenek marhaságokat.. a józan ész használata erősen ajánlott..
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.09. 08:38:32
A többit megnézem. Én magam is találtam több magyartalan mondatot. A BOZ-107 + Tornado kép elég furára sikeredett és a vége felé is volt legalább két érdekes mondat. Kérdés, hogy csak pár ilyen miatt ki szedné le úja, ha felteszem javítva.
LaLinea 2011.08.09. 14:02:46
Mindegy, ki szedi le újra, szerintem javítsd, mert megérdemli ez a szöveg. Másrészt meg lehetnek (lesznek) még olyanok, akik csak ezután töltik le.
Meg egy kérdés: mi az a légifölény-vadász?
És még mindig ácsingóznék a régebbi (2.vh.) légiharc-technikákkal kapcsolatos leírásra...
teddybear01 2011.08.09. 15:29:32
A légifölény-vadásszal szokás az ellenfél védővadászait lelövöldözni a háborúban, hogy ne tudják lelőni a többi harci gépeinket. A légifölény kiharcolása előfeltétele mostanában minden háborúnak.
LaLinea 2011.08.10. 00:29:56
Úgy tudtam, hogy a vadászok MINDIG az ellenség csapásmérőit támadják és persze közben az azokat védő vadászokat. A 'Gondolatok a légi harcászatról...' 14. oldalán azt olvasom, hogy 'Ez ekkor még csak egyfeladatos légifölény-vadász
volt...' és ezért azt gondoltam, hogy van egy olyan spéci vadászgép-kategória, amelyet légifölény-vadásznak hívnak (például gyorsabb vagy erősebben felfegyverzett az átlagnál).
teddybear01 2011.08.10. 00:41:19
Sokkal könnyebb úgy támadni az ellenfél csapatait hadiüzemeit, légvédelmi állásait, hogy nem kell félni a vadászaitól. A légifölény kivívása kb. egy hónapig tartott '90-ben, a Sivatagi Vihar elején. Amint sikerült, megindultak a földi csapatok is.
Az Angliai Csata alatt ez nem jött össze a németeknek, a partraszállásba bele sem kezdtek.(más okokból sem tudtak nekilátni)
GeoThrasher 2011.08.10. 09:11:54
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.10. 11:47:08
www.acig.org/artman/publish/article_217.shtml
Február elejétől már az Iránba menekülő gépeket lőttél le. A légifölény már az első éjszaka után gyak. megvolt. A korlátlan légi uralom tartott még olyan 2-3 hétig. Onnantól fogva már csak elvétve volt komoly ellenállás bárhol is.
www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Csakorlatilag csak a AAA, IR SHORAD és MANPAD rúgott labdába az első hét után, bár ellőte sem sokra mentek a könnyebben elnyomható telepített vagy mobil radaros SAM-ek. A passzív / optikai elven működő AAA ellen nehéz bármit tenni, amíg nem indítanak. Legalábbis akkori szinten.
LaLinea 2011.08.10. 22:02:54
Miért nem jó, ha csak légifölény-vadászt gyártunk? Ha le tud győzni egy vadászgépet, akkor egy bombázót is - gondolom.
Nyilván a specializált fajtáknak vannak előnyei, de úgy vélem, hátrányai is. Ha elhúzódó és nagykiterjedésű hadműveletekről van szó, akkor nyilván gyakran nem lehet tudni, mikor, hol melyik fajta lenne optimális. Ilyenkor az egyetlen 'svájci bicska' típus előnyös lehet.
Továbbá kevesebb típus -> kevesebb fajta alkatrész -> könnyebb utánpótlás. Pláne, ha a gyárak egy része megsemmisül.
Nem jól gondolom?
Egyébként ez már fölmerült bennem molnibalage enciklopédiáit olvasgatva is - nem szenvedtek időnként a fejesek a 'túlspecializálás' nevű betegségben?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.10. 22:48:18
Irgalmatlan drága. Láds F-16A vs. F-15A ára bevezetésekor, de a MiG-29 is olcsóbb volt, mint a Szu-27.
----------
"Egyébként ez már fölmerült bennem molnibalage enciklopédiáit olvasgatva is - nem szenvedtek időnként a fejesek a 'túlspecializálás' nevű betegségben?"
Mármint mikor? Régen azért voltak ennyire specializáltak, mert egyszerűen a gépekbe nem fér el minden, hogy többfeladatosak legyenek. Mai szemmel nehéz elhinni, de akkor a gépek mérete nagyon komoly korlátozó tényező volt.
Egy példa. Az F-16 navigációs rendszere és kapcsolódó avionikája 9 kg volt. A 20 évvel korábbi B-61 Hustleren 550 kg...
Ahogy a mikroelektronika miatt egyre több mindent tudtak egy gépe rakni, úgy lettek egyre többre képesek. Az áruk meg úgy verdeste egyre inkább a csillagos eget.