Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Ajánló - Légi harcászat 1.0 - újratöltve

2011.08.04. 08:00 Lemilblog

Majd egy évvel ezelőtt ajánlottuk először Molnibalage vendégszerzőnk és törzsolvasónk légi hadviselésről szóló dolgozatának első részét azok számára, akik például a Discovery Channel® kisfilmjeinél kicsit jobban szeretnének elmélyedni a témában. Nos, az amúgy sem egy átlagos Örkény: Egyperces   hosszúságával bíró mű „brutális kibővítésen” és lektoráláson esett át, így itt az ideje, hogy újból felhívjuk rá a figyelmeteket. A javított verzió itt érhető el, míg – azoknak, akik még nem olvasták – a változatlan második és harmadik rész eminnen. Kommentálni – kommentelni lehet nálunk vagy a HTKA-n, ahogy a művelt orosz mondja: „up to you”.

47 komment

Címkék: ajánló haditechnika légierő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.04. 15:05:32

Köszi! Hiánypótló mű :)
Azonban: miért pdf-ben?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.04. 17:48:59

@molnibalage:
Nos, így a 72. oldalon járva már rájöttem a pdfség okára :D roppant alapos munkát végeztél, ez már inkább könyv/jegyzet, mint blogbejegyzés méretű mű.

johnibyg 2011.08.04. 19:22:54

Gondolom jó mű lehet, csak most nem lesz időm elolvasni egy darabig.
@molnibalage: Kb. egy hónapja a HTKA-n minden 2. kattintáskor bezárja a gép a lapot és újranyitja, ezért azóta nem nézem.
Nem tudod, mi lehet a baj? (vagy másnál is történt ez már?) Más honlapnál nincs gond.

Tiborúéknak jelentem, a poszt kész, hnap küldöm képekkel (1. kép nélkül, a képek helye jelölve; 2. képpel; 3. az elsőhöz a képek, hogy kinek milyen megoldás a jó).

taser 2011.08.05. 07:01:18

Na bammeg. Ez igen !!!! l. Grat !!!!!
Szerintem ez a legnehezebb feladat egy enyire komplex rendszerről közérthetően írni, hogy ne legyen unalmas és fárasztó.
Netes újságírók számára kötelezővé tenném az elolvassását. ( és addig ütném őket amig vissza nem mondják helyesen)

Titus Pullo Urbino 2011.08.05. 08:42:43

Bevallom férfiasan, hogy nem olvastam végig, de átolvasgattam. Gratula, nagy munka lehetett!

GrG 2011.08.05. 10:57:32

érthető de nem szájbarágós, tömör, de részletes, rettenetesen jó írás!!!

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2011.08.05. 12:36:11

Valóban remek, de a lektor azért picit figyelmesebb is lehetett volna. (The grammar nazi has spoken.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.05. 13:06:44

Igen, én is észrvettem már legaláb 3 elgépelést és magyartalan mondatot vagy olyat, amit elkezdtem valahogy és máshogy fejeztem be. Viszont csak emiatt nem fogom újra kiadni.

Ehhez nem tervezek hozzányúlni nagyon, nagyon sokáig. Elvben, ha legközelebb bővíteném, akkor sem olyan drasztikusan, mint most. Valósnűleg új téma is kerülne bele, ami eddig ki volt zárva.

A következő meló az egy típusismerető lesz. Hogy hol és miként lát napvilágot, az még a jövő zenéje.

(Felmerült az F-111 leírás bővítése is, de ez egyelőre függőben van.)

johnibyg 2011.08.05. 23:18:47

@molnibalage: nagyon thx

@Papírzsepi: Hnap megy csak, kihagytam a vietnámiakat (LOL)

Iustizmord 2011.08.06. 00:44:55

jövő héttől szabin. akkor rászánom az időt :o)

vizsla_barat 2011.08.06. 17:34:41

szep osszefoglalo. De nem hiszem,hogy egy AH-64 egy ekkora kis orszagban nem lenne-e celravezetobb es talan olcsobb is. Azt sem hiszem,hogy nekunk a Kozel-Keleten kellene arabterroristazni. Arra jok az amcsi golyofogok is. Lenyeges kerdes,hogy az amerikai hadsereg sem kapott kongresszusi felhatalmazast az utobbi 3 akciojukra,igy nekunk az alkotmanysertest nem kellett volna sajattal tetozni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 10:50:18

@vizsla_barat: Az AH-64 rész mire vonatkozik és mi helyett?

stoppos76 2011.08.07. 14:52:28

@molnibalage: Akkor nem csak én nem értem. :)

vizsla_barat 2011.08.07. 17:38:37

@molnibalage: mire a grippen felszal,fordulhat vissza. egy helikopterrel sokkal ertelmesebben lehet hatart vedeni,csempeszeket seggbe loni. Persze a politika soha nem a magyar embert vedte,hanem a sajat kis pecsenyejet sutogette. Lsd olajozas,cigicsempeszet,autocsempeszet,embercsempeszet,stb.

teddybear01 2011.08.07. 18:09:48

@vizsla_barat: A Gripen(egy p-vel) vadászgép. Annak a fő feladata a légterünket megsértő repülőgépek azonosítása, és esetlegesen megtámadása.

Amit te fő feladatkörnek kineveztél, az rendőségi, esetleges vámőrségi feladat. Arra meg túlzás a csatahelikopter. Olyan mint atombombával halászni. Különben is van MI-24-es csatahelikoptere az országnak, Az is van olyan jó, sőt még pluszban szállítani is tud egy lövészrajt, a földi bevetésekhez.

Ami pedig a csempészetet illeti, az az EU-n belül nincs. Vámunió van, amin belül mindenki szabadon szállíthat mindent, ami nem esik a jövedéki adó alá. Az autók regisztrációs adója is ütögeti az EU-normákat, nem véletlenül köpködnek ellene annyian.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 18:28:37

@vizsla_barat: A Gripen FAQ-t melegen ajánlom figyelmedbe.

vizsla_barat 2011.08.07. 19:24:54

@teddybear01: azt hiszem,nem eltel a szerb hatar mellett. indult a fegyvercsempeszettel,drog,lanyok,stb. Igenis nem artott volna a seggukbe durrantani egy apaccsal.

Akkor provokative,az izralei baratainkat miert nem lottek seggbe a hires gripik? hm?

MI? hm. hat ha van annyi uzemanyagunk meg 36-os villaskulcs beleheggesztve...kivalo minoseg...egyszer sem lattam helikoptert a deli vegeken jarorozni. No persze a gripi sem jaroroz,arra nincs penz.

Felhomalyositalak,hogy az orszagunk fele nem EUs orszagokkal hataros,es ha meg EUs is,akkor is romania.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 19:31:07

@vizsla_barat: Még mindig nem fogod fel, hogy ilyen célre teljesen felesleges és méregdárga az AH-64? Tudod te, hogy hány ezer dollár a repórája egy ilyennek?

Egy éjjelátós terepjárós egység többet ér. Mert tudod az előbb lő és aztán kérdez módszer nem megy, az AH-64 meg csak megölni tudja a behatolót, de elfogni és igazoltatni nem tud senkit.

vizsla_barat 2011.08.07. 20:07:58

@molnibalage: te sem fogtad fel a deli vegek problemait. Mire egy mig-29-es bejon szerbiabol es ledob egy kis napalmot a hortobagyra,a remekul felkeszitett magyar pilotak masodikat harapjak a pilotakekszbol.

Csak 4 AH-64 kellett volna a 90-es evekben,nem sokan csempeszgettek volna.

Es igen,a hataron nem kerdezunk,hanem lovunk. Lsd mexico. Az szdsznek semmi keresnivaloja a hataron.

teddybear01 2011.08.07. 20:23:04

@vizsla_barat: Na hogy is kezdjem.

Az országnak csak egy része az, ami nem EU-s határ. Ausztria, Szlovákia, Szlovénia és Románia az, Horvátország már jó úton van a tagság felé, és Szerbia is szeretne belépni. Szóval a határ nagyobbik fele EU határ, amin nincs csempészet, mert EU tagok között ilyen nincs.

Amúgy sokat járok Szeged felé, és vannak barátaim is arra, pl Mórahalmon. Ismerem a határ környékét, nem kell bemutatni. A Délszláv Háború óta nincs különösebb katonai mozgás arra, amit meg mondasz, az csak rendőrségi és a schengeni övezet őrzésének megfelelő intézkedéseket igényel. Harci helikoptert nem.

taser 2011.08.07. 20:28:37

@vizsla_barat:

Aha aztán egy AH 64 mi a megmeredt répát csinálna a szerb MIG-29 cel.A 90 es években nem AH 64 kellett volna hanem még egy vagon MDD ( ha már helikopter) és a határvadász csapatok fejlesztése normális terepjárókkal meg fizetéssel. Helyesen írták korábban, az AH 64 csatakopter. Rombol öl pusztít, nem megállít csempészeket. Ahhoz túlságosan drága és szükségtelen. Az US Mexikói határt se AH 64 el őrzik. Pedig ott van csempészet dögivel. Túl sok filmet néztél ha azt gondolod hogy ott is először lőnek és csak aztán kérdeznek.
Ha így lenne nem adnának át naponta több százas nagyságrendben élve elfogott mexikóiakat.

johnibyg 2011.08.07. 20:47:08

Nem védem vizslát, mert az Apache tényleg fölös (egyszerűen nem tudnánk fenntartani őket, Gripen vagy Apache kb.)
Attól függetlenül elrettentő cuccnak jó LENNE (ki nem fosna be egy ilyentől, ha rád lőhet elvileg)

@teddybear01: igen, a határ nagy része EU-s vagy ahhoz közelítő, DE
- Horvátország és Szerbia még nem az, van jogosultsága a határvédelemnek ott egy jó ideig még
- Románia: azért sztem elég sok cuccot visznek át a (zöld)határon csempészetben, nincs még schengen ott (nem is kéne még egy jódarabig). Kicsit más: ismerős arrafelé is kamionozott, 10.000 apróban kötelező felszerelés volt, különben jön a féltégla vagy a rendőrhaver a románoktól, ebből látszik valami.

A határrendészet szerintem kell kis mértékben a schengeni határokon is. Ha most vehetnénk helit nekik, akkor kb. 4:1 arányban kéne MD:Mi-24. Ha kevés az elkapni való fél, akkor MD, ha sok, akkor Mi-24 egy gyorsreagálású határrendész csapattal, mielőtt szétmennek (ez elég sci-fi).

vizsla_barat 2011.08.07. 20:58:40

@teddybear01: szerinted az EUtag szerbia es romania hirtelen a keblunkre borul?

teddybear01 2011.08.07. 21:00:06

@johnibyg: Vagy legenda, vagy igaz. Nem tudom, nem kamionozok, Romániában meg főleg nem. Maffia szaga van, aminek pedig a románok sem örülnek.
Viszont talán ha filmet csinálna róla akkor lépnének a román belügyesek is. A hazai ATM-rablókat is lekapcsolták, miután nyugaton lebukott pár.

A horvát határon jelenleg van csempészet, de ha Horvátország is belép az EU-be, az is megszűnik.

A harci helikopter meg baromi drága, a MI-24-es üzemóra-költsége a személyzet fizetése nélkül százezres nagyságrendű, beszerzési ára milliós(nem forintban) amiből sokkal több földi egységet lehet felállítani, ami hatékonyabb is, mert többfelé is akciózhatnak egyszerre ugyanannyi pénzből.

Nem értem ezt a vérszomjat. Háborút nem akartok indítani egyszerre az összes szomszéddal?

teddybear01 2011.08.07. 21:24:42

@vizsla_barat:

Nem éred ugye?

EU-TAGOK KÖZÖTT NINCS CSEMPÉSZÉS, MERT VÁM-UNIÓ VAN KÖZÖTTÜK. Éppen ezért vámőrség sincs ezeken a határszakaszokon. Sőt, tulajdonképp az EU-tagok állampolgárai bárhol átléphetik a tagországok közötti határt.

Azaz, ha ezek az országok is belépnek, akkor a magyar-román, magyar-szerb határon mindkét irányba átvihetnek bármilyen árút.

Természetesen ez semmilyen olyan dologra(lopott holmi, illegális határsértők) nem vonatkozik, amit a büntető törvénykönyv, vagy az EU közös vámszabályait megsérti.

Hogy dedós szinten is el kell magyarázni a dolgot.

johnibyg 2011.08.07. 21:51:06

@teddybear01: Max a magyarul beszélő csehekkel. Bár egyszerűbb lenne az afganiszáni magyar KMCS-t beküldeni Slotáért és Ficoért.

OK, csak egy filó volt, észérvekkel meg lehet győzni.

Nem maffia-szagú, azok a főúton keresztbe rakott bálna mercit csinálták (nem vicc), míg néhánynál el nem aludt a sofőr, utána inkább nem.
- Úgy nézett ki, hogy kisgyerek (zsebében mobil, vagy vmi komm.cucc) a kamion ablakához nyúlt forintért vagy euróért (román pénz nem), ha kapott, akkor megköszönte, ha nem, a falu határában féltéglát a szélvédőhöz.
- Másik: biciklit a pótkocsi széléhez, pénzért elviszi, ha nem, és továbbmegy (átmegy a kerék a bicajon), a falu határában jön a rendőr a Dácsiával (3-as BMW, Audi A4 már kiröhögi), és azt mondja, hogy elütötte a bicajost, és xyz euró vagy ezer forint lessz. NA inkább a köteg 500-as...

teddybear01 2011.08.07. 22:12:26

@johnibyg: Pont ilyen a maffia, ha nem tudnád. Védelmipénz-szedés, kábítószer-kereskedés, egyéb tiltott áruk csempészése szervezett módon, kurvák futtatása, illegális bevándorlók csempészése, stb.

Ha bizonyítékot nyújt be olyan módon, hogy a románok belügyesek se tudják elsumákolni, akkor lesz vége. Meg akkor, ha Románia felé se megy.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 22:27:12

@vizsla_barat: Most akkor csempészés vagy ellenséges légitámadással példálózól? Dönts már el...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.07. 22:30:38

@vizsla_barat: És ha nem? Egyik sincs olyan állapotban, hogy háborúzgasson, meg úgy mellesleg minek?

taser 2011.08.08. 07:43:39

@molnibalage:
Nem érted ? :)
Ha berepül a szerb MIG akkor meg kell büntetni a csempészeket úgy hogy végigvarjuk a csempészútvonalakat a M230 as gépágyúval ( lehetőleg uránmagvas lövedékkel. Azanyjukuristenit ebből majd megtanulják, hogy ne röpködjön ide be semmilyen harci repülő. Plusz minden magyar kamiont kísérjen egy Longbow Apache ha a román rendőr feltűnik előtte vagy egy biciklista akkor pusztán a megelőzés miatt nyomjon oda egy sorozatot a Hydra rakétákból. (Na jó Dacias rendőrnél engedélyezve legyen egy darab Hellfire is, de csak ha nincs rajta a sapkája)
Ebből is látható, hogy mennyivel jobb lett volna Gripen helyett Apache. :)
Logikus nem :):) :)

Mit nekünk az ára ( 1984 ben 18 millió USD volt az alapváltozat azóta egy kicsit feljebb mehetett . De biztosan számíthatunk a nagybevásárlók kedvezményére. :)
( 2006 ben a Hollandok second hand LOngbow-t akartak nekünk eladni 6 db ot de még annak az árát se tudtuk kiköhögni.)Az üzemeletetés és rendszerbe állítás költségeiről nagyvonalúan feledkezzünk meg.

GeoThrasher 2011.08.08. 11:35:53

Én inkább egy-két használható lövészszázadot meg hozzá létező tüzérdandárt esetleg páncélost kérnék, ha lehet ilyet. Meg hozzáértő parancsnoki kart...:)

teddybear01 2011.08.08. 13:01:34

@GeoThrasher: A lövész-századokhoz, tüzérdandárhoz, meg a páncélosokhoz csak pénzre lenne szükség, na de a használható parancsnoki kar? Az már nagyon rég nem jellemző a magyar haderőre...

GeoThrasher 2011.08.08. 18:07:33

@teddybear01:
Igen, én így kívülről úgy látom a MH állapotát, mint a magyar fociét. Magyarul, ha lenne eltökéltség, ugyanennyi pénzből is lehetne rendes fegyelmezett, alkalmas hadsereget csinálni.
Én mondjuk rögtön leigazolnék egy kiszuperált amerikai TGy-s tábornokot, és azt mondanám neki, hogy akkor kezdjen el alkotni... A nemlétező tubesi radar képén meg pár órán belül megjelennének a repülő csillagok...:D

LaLinea 2011.08.08. 22:40:11

Nagyon klassz művek (mint azt már megszoktuk).

Én meg mindig jövök a gépelési hibákkal. :)

Gondolatok a légi harcászatról:

Vietnámi háború: kis v-vel írnám mindenhol.

4.o. ...íz infravörös szenzorok még ideális esetben... -> az infravörös szenzorok

6.o. A cél az volt, hogy a gépek beleolvadjanak a háttérben... -> háttérbe

8.o. Lényegében elektronika kalibrálása volt, a külső hatások határára a rendszer „elmászhatott”... -> külső hatások miatt a rendszer elmászhatott

11.o. TRW, Tactical Recon Wing -> Recon után talán tennék egy pontot, merthogy rövidítés.

Bocs az idegesítésért. Most is azt mondom, hogy pont azért érdemes ezeket az apróságokat is javítani, mert annyira magas színvonalúak a szövegek.

Uff.

Flankerr 2011.08.08. 23:22:23

Kiváló írás, ahogy már az elődje is az volt..:)
A nem tud megfordulni hívők menjenek egy repülőnapra, azután beszéljenek marhaságokat.. a józan ész használata erősen ajánlott..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.09. 08:38:32

@LaLinea: A Vietnámi háborúnak az a neve. Tulajdonnév akkor. Azt pedig akkor nagybetűvel kell írni nem? A Százéves háború nagybetűs, pedig az is melléknévvel kezdődik...

A többit megnézem. Én magam is találtam több magyartalan mondatot. A BOZ-107 + Tornado kép elég furára sikeredett és a vége felé is volt legalább két érdekes mondat. Kérdés, hogy csak pár ilyen miatt ki szedné le úja, ha felteszem javítva.

LaLinea 2011.08.09. 14:02:46

@molnibalage: A vietnami háborút mindenhol kisbetűvel írják (és a-val); a százévest vegyesen. Gyerekkoromban még egyértelműen kisbetűvel írták, dehát az rég volt. :)

Mindegy, ki szedi le újra, szerintem javítsd, mert megérdemli ez a szöveg. Másrészt meg lehetnek (lesznek) még olyanok, akik csak ezután töltik le.

Meg egy kérdés: mi az a légifölény-vadász?

És még mindig ácsingóznék a régebbi (2.vh.) légiharc-technikákkal kapcsolatos leírásra...

teddybear01 2011.08.09. 15:29:32

@LaLinea: Nem kéne a Vietnami Háborún rugózni. Lehet kisbetűvel jelzős köznévként írni és nagybetűvel is, mint tulajdonnevet. A mondat értelmétől függ.

A légifölény-vadásszal szokás az ellenfél védővadászait lelövöldözni a háborúban, hogy ne tudják lelőni a többi harci gépeinket. A légifölény kiharcolása előfeltétele mostanában minden háborúnak.

LaLinea 2011.08.10. 00:29:56

@teddybear01: Még nem egészen értem, buta vagyok, lassú vagyok.

Úgy tudtam, hogy a vadászok MINDIG az ellenség csapásmérőit támadják és persze közben az azokat védő vadászokat. A 'Gondolatok a légi harcászatról...' 14. oldalán azt olvasom, hogy 'Ez ekkor még csak egyfeladatos légifölény-vadász
volt...' és ezért azt gondoltam, hogy van egy olyan spéci vadászgép-kategória, amelyet légifölény-vadásznak hívnak (például gyorsabb vagy erősebben felfegyverzett az átlagnál).

teddybear01 2011.08.10. 00:41:19

@LaLinea: A légifölény-vadász és az elfogó-vadász(védővadász) között a legnagyobb különbség az ellenfélben van. A légifölény-vadász ellenfele egy másik vadászgép, az elfogó-vadász ellenfele főleg az ellenség bombázói és az egyéb harci gépei közül kerülnek ki. Tipikus elfogóvadász például a MIG-31, ami gyors ugyan, így hamar utoléri a célpontját, de manőverező légi harcra nem alkalmas. A bombázókat a nagyhatótávú rakétáival semmisíti meg.

Sokkal könnyebb úgy támadni az ellenfél csapatait hadiüzemeit, légvédelmi állásait, hogy nem kell félni a vadászaitól. A légifölény kivívása kb. egy hónapig tartott '90-ben, a Sivatagi Vihar elején. Amint sikerült, megindultak a földi csapatok is.
Az Angliai Csata alatt ez nem jött össze a németeknek, a partraszállásba bele sem kezdtek.(más okokból sem tudtak nekilátni)

GeoThrasher 2011.08.10. 09:11:54

Nem akartok egy vitaposztot a londoni helyzetről? Ennél aktuálisabb rendvédelmi helyzet most nem nagyon van...:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.10. 11:47:08

@teddybear01: Inkább az 1-2 hét. A teljes Sivatagi Vihar alig tartott egy hónapnál tovább.

www.acig.org/artman/publish/article_217.shtml

Február elejétől már az Iránba menekülő gépeket lőttél le. A légifölény már az első éjszaka után gyak. megvolt. A korlátlan légi uralom tartott még olyan 2-3 hétig. Onnantól fogva már csak elvétve volt komoly ellenállás bárhol is.

www.rjlee.org/air/ds-aaloss/

Csakorlatilag csak a AAA, IR SHORAD és MANPAD rúgott labdába az első hét után, bár ellőte sem sokra mentek a könnyebben elnyomható telepített vagy mobil radaros SAM-ek. A passzív / optikai elven működő AAA ellen nehéz bármit tenni, amíg nem indítanak. Legalábbis akkori szinten.

LaLinea 2011.08.10. 22:02:54

@teddybear01: Köszönöm. De azért ilyen könnyen nem szabadulsz, jönnek a további kérdések. :)

Miért nem jó, ha csak légifölény-vadászt gyártunk? Ha le tud győzni egy vadászgépet, akkor egy bombázót is - gondolom.

Nyilván a specializált fajtáknak vannak előnyei, de úgy vélem, hátrányai is. Ha elhúzódó és nagykiterjedésű hadműveletekről van szó, akkor nyilván gyakran nem lehet tudni, mikor, hol melyik fajta lenne optimális. Ilyenkor az egyetlen 'svájci bicska' típus előnyös lehet.

Továbbá kevesebb típus -> kevesebb fajta alkatrész -> könnyebb utánpótlás. Pláne, ha a gyárak egy része megsemmisül.

Nem jól gondolom?

Egyébként ez már fölmerült bennem molnibalage enciklopédiáit olvasgatva is - nem szenvedtek időnként a fejesek a 'túlspecializálás' nevű betegségben?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.10. 22:48:18

"Miért nem jó, ha csak légifölény-vadászt gyártunk?"

Irgalmatlan drága. Láds F-16A vs. F-15A ára bevezetésekor, de a MiG-29 is olcsóbb volt, mint a Szu-27.
----------

"Egyébként ez már fölmerült bennem molnibalage enciklopédiáit olvasgatva is - nem szenvedtek időnként a fejesek a 'túlspecializálás' nevű betegségben?"

Mármint mikor? Régen azért voltak ennyire specializáltak, mert egyszerűen a gépekbe nem fér el minden, hogy többfeladatosak legyenek. Mai szemmel nehéz elhinni, de akkor a gépek mérete nagyon komoly korlátozó tényező volt.

Egy példa. Az F-16 navigációs rendszere és kapcsolódó avionikája 9 kg volt. A 20 évvel korábbi B-61 Hustleren 550 kg...

Ahogy a mikroelektronika miatt egyre több mindent tudtak egy gépe rakni, úgy lettek egyre többre képesek. Az áruk meg úgy verdeste egyre inkább a csillagos eget.
süti beállítások módosítása