Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Plakátpropaganda 7.0 Lépj be a seregbe!

2012.01.15. 07:00 proletair


Akik eddig figyelemmel olvasgatták, nézegették az amerikai háborús plakátokról szóló minisorozatot, feltűnhetett, hogy eddig csak a legfontosabb haderőnem plakátjai hiányoznak. Úgy van, a U.S. Army, vagyis az amerikai szárazföldi csapatok posztereiből következik most egy válogatás. Mint mindig, most is felhívom mindenki figyelmét, hogy ez nem doktori disszertáció, annak ellenére, hogy ez is hiánypótló, és az összes képet nyúltam a netről, úgyhogy engem felesleges pálgiummal plágiummal vádolni.


 

Az első csík plakátjai még bőven a II. világháború előtt készültek, így a figyelmes szemlélő azonnal észreveszi a korábbi hasonló korú plakátokkal a stílusbeli egyezést. Ha te távíró kezelő vagy, esetleg elektronikai műszerész, akkor tárt karokkal vár a hadsereg híradó hadteste. Azért a plakát becsapós, mert ez a meló távolról sem volt ilyen kényelmes üldögélős munka. A középső, kevés színt használó, ám emiatt is elég hatásos plakát a parti tüzérséget propagálja, mint az USA első vonalbeli védőit. Lehet hogy furán hangzik, de ez kényelmesebb meló lehetett, mint híradós katonának lenni. A harmadik plakát ismét csak megpróbálja eltakarni a kellemetlen valóságot: Kaland és akció, ez vár rád, ha a tábori tüzérséghez jelentkezel. Meg ágyúmalac cipelés, csőtakarítás, ágyútalptolás. A lovakról nem is beszélve.

 De maradjunk még az első szériás plakátoknál. Az első képen egy számunkra ismerős latin kifejezés virít, (akinek nem ismerős, annak egyes, leülhet), alatta két délceg lovas katona, kezükben zászló. Bár nem tudom, mi az a sárga zászló, de jól mutat. A középső képe egy gyalogos katonát állít az előtérbe, mellette szerény méretű betűkkel nyomtatva, miért is érdemes belépni a seregbe. Persze, vár a sok kaland, meg utazás. A háttérben meg egy elég lassan haladó tüzérségi trén megy. A harmadik plakáton ismét ott a csillagossávos meg egy másik, ehhez dukál négy katona, makulátlan egyenruhában. Alul a szöveg: a nemzeti színek őrzői.
Ez a széles poszter a gyalogságot reklámozza, meglehetősen jól sikerült képen. Egy géppuskás osztag ontja a golyót, mögöttük jókora robbanás, felszakadó föld, arcokon elszántság.
Ez a sor már a 2 világháború terméséből való. Az első plakát a hadsereg utász (vagy műszaki) hadtestét dicsőíti. A kép elég mozgalmas: a katona egyik kezében az utászok jelképes szerszáma, a másikban a harcra való felkészültséget szimbolizáló bajonettes puska. Sisak, felgyűrt zubbonyujj, alant ellenséges tűzben pontonhídon (úszóaljzatos hadihíd) sikeresen átkelő féllánctalpas. (Ez a féllánctalpas érdekes dolog, a háború után kihalt a faj, annyira, hogy a schmittpálellenő helyesírás ellenőrző alá is húzza).
A középső plakáton hős híradós katona a pokol kellős közepén tartja fenn a hírforgalmazást, stílusban az első plakáthoz tartozó módon. A harmadik plakáton egy pofátlanul kékszemű ejtőernyős néz a messzeségbe. Annak ellenére, hogy az ejtőernyősök a szívem csücske, ez a kép szerintem nem stimmel. Mit markolhat a csávó bal keze? Szerintem el lett rontva.

A harmadik sorozat marad a hősiesség jegyében: az első képen egy szanitéc istápolja bajtársát, körülöttük persze robbanások, szögesdrótok. Szerintem a tervezője mindent megpróbált, de ezzel a plakáttal sok embert nem lehet megnyerni az ügynek: sebesült harcos, és ugyanolyan életveszélyben sebesült életét megmentő (tehát a sajátját hanyagoló) szanitéc.
A második posztert nem nagyon kellene kommentálni, hiszen minden hadsereg anyját, a gyalogságot propagálja. Mondjuk engem zavar az a fene nagy nyugalom, amit a kép főhőse mutat. Ha van valami, amit minden katona utál, az a Military Police, az empí, (idehaza VÁP). Tehát a katonai rendőr. Filmekben kocsmai bunyók elengedhetetlen kellékei ők, igaz mindig későn érkeznek. Az utolsó kép egy ilyen tettre kész katonai rendőrt mutat, síppal a kezében, amint vélelmezhetően forgalmat irányít. A lábainál kialakult helyzetet nézve nem sok sikerrel.

El is érkeztünk az egyik legkiválóbb széles poszterhez, amin (Ó mily gyönyörűség) ejtőernyősök láthatók. Kiváló, akciódús kép, szinte hallani a távolodó teherszállítók brummogását, az ernyőselyem susogását, és a tommygun kelepelését. Érdemes megemlíteni a képen belüli szöveget: nekik van vér a pucájukban! Amúgy ez a személyes kedvenc plakátom.

 Most egy kis minőségbeli visszaesés következik, de hatásosságban nincs hiány. Az első kép silány képi világát remekül ellenpontozza az a kis rímpár: follow me- u.s. army. A mellette lévő plakát rímek nélkül próbálkozik meggyőzni a leendő bakát, hogy ha már elmúlt 18 éves, akkor válassza a hadsereget. És ehhez a plakáthoz elegendőnek ítéltek egy jóképű katona fejét kirakni. Fekete-fehérben. Az utolsó plakát viszont színes, és az amerikaiakra (mai napig) oly jellemző patetikus hangulattal rendelkezik. A függetlenségi háború rongyos katonáinak szelleme(?) előtt lépdelnek el büszkén a mai katonák. Alatta a felirat: az amerikaiak mindig a szabadságért fognak harcolni. Persze.

 A most következő széles plakát ismét szegényes színvilágú, ám tömör üzenetet hordoz, ami a nőknek szól, lévén ez mindenki háborúja, tessenek belépni a Hadsereg Női Kisegítő Hadtestébe. A fehér mező hátterében én Pallasz Athéné fejének kontúrjait véltem felfedezni, de lehet, hogy tévedek. Ez a plakát egyben nyitó darabja a következő kilenc plakátnak, melynek főszereplői kivétel nélkül a nők. Lássuk.

 Az első csík első darabja szemléletesen mutatja, milyen beosztást is találhat magának egy nő, ha jelentkezik a seregbe. Én ehhez sokat nem tudok hozzáfűzni. Viszont a középső, az zseniális darabja a plakátoknak. A csaj egy priccsen ül, és gépel, látjuk is mit, mintha magyarázkodna valakinek, amiért belépett a seregbe: ez az én háborúm is! És ott van az ölében a technikatörténeti kurriózum, egy régi világ letűnt finommechanikai remeke, a mérnöki lelemény eleven dicsérete, a hordozható írógép. A korabeli laptop. Itt még nem volt backspace, delete, ctrl+c-ctrl+v. Meg mentés másként sem. Talán emiatt is tűnik szegényesnek az utolsó plakát, amin egy helyes katonacsaj villan fogsort. Természetesen ős is jó katona, mint ahogy a plakát mondja.

 Ezzel a sorozattal áttérünk az egészségügyi vonalra. A történelem úgy hozta, hogy háborúk idején az egészségügyi munkák nagy részét a nők végezték. Naná, hiszen a férfiak harcoltak, vagy mint fentebb láttuk, szanitéckedtek a fronton. Az első plakát vörös betűkkel hirdeti, hogy még több nővérre van szükség. Hatásvadász kép, a háttérben az infúziós állvány egy puska, a csini nővércsaj meg jól el van fáradva. Amúgy a kis képen nem látszik, de a csajszi hadnagy. A következő kettőn valójában semmi érdekes nincs, csak szép lányok, és csinos egyenruhák. Meg pár mondat a nővérélet pozitívumairól, úgyis, mint az ingyenes tanulási lehetőség

Mintha csak folytatódna az előző két plakát, itt is az első kettőn fess egyenruhás nővérkék láthatók. Na de a középső kép kicsit különlegesebb. A főhősnőnket, aki láthatóan büszkén viseli uniformisát, a távolból két csini bakfis figyeli, alig leplezett csodálattal. Persze itt is az ingyenes tanulás a mézesmadzag. A harmadik plakát elég szirupos. Na nem a mondanivaló, hanem a képi világ. A sármos sebesült és a sajnálkozó tekintetű nővérke romantikus kettőse. „Mentsd meg az életét, és találd meg a sajátodét. Legyél nővér!”
A következő hármas első két posztere még bőven a második világháború előtt készült. A hadsereg harckocsizó hadtestéhez toboroznak embert. A középső képen a nagy lángolások közepén ott az amerikai páncélvadászok jelképe, kabalaállata, a vadmacska, vagy a „pokol macskája” (hellcat). A harmadik kép már viszont a háborús páncélvadászokat teszi meg a kép középpontjába. Ez is érdekes, a féllánctalpasokkal egyetemben ez a faj is kihalt a háború végével. Amúgy a poszter ütős. Ja, és egy játék: aki tudja, kommentben írja meg, milyen harcjármú látható a poszteren.
Katonákra nem csak háborúban van szükség, bár az is igaz, aki szagolt élesben puskaport, és túlélte, nem biztos, hogy a béke kitörésével még katona akar maradni. Pedig a következő plakát első darabja erre próbál meg reflektálni, sőt lelkesítően odaszól, hogy kapard ki magadnak a gesztenyét, készülj a jövőre, és maradj katona. A következő poszteren egy viaszbábú fejű katona néz egy radart. A plakát itt már a tanulás és a karrier lehetőségére hívja fel a figyelmet. Az utolsó plakáton sikerült szinte az összes szakágat megjeleníteni: ejtőernyősök, tüzérek, harckocsizók, híradósok… csak szegény utászok meg empísek maradtak le. Persze ígérnek fűt fát, csak hogy maradjunk katonák.
Ennyi volt a háborús plakátokat felvonultató sorozat utolsó darabja. Gondolom feltűnt, hogy az iménti adagból hiányoztak a rajzfilmszerű, képregényes, vicceskedő poszterek. Bizony, bármennyire is kerestem, értékelhetőt nem találtam. Hiába no, a háború nem vicc.   

85 komment

Címkék: amerikai plakát hadsereg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

(त्वष्टृ) (törölt) 2012.01.15. 10:22:39

Ha érdekel titeket a háborús propaganda témája, története, akkor ajánlom figyelmetekbe
-John Pilger, The war you don't see című 2010-es dokumentumfilmjét, mely az iraki háborúra készülő és azt közvetítő gyakran háborúpárti szövetséges médiumok felelősségéről szól, a háborús plakátok történeti áttekintésével együtt. Remek és tanulságos munka!

-james Aulich: Weapons of mass comunication könyvét. Egy megegyező című kiállítás alapján az Imperial War Museum London-ban volt (vagy még látható?) megtekinthető.

Borisz 2012.01.15. 11:37:06

Technikai jellegű észrevételek: a címből mintha hiányozna egy t betű, illetve az egész kint van a címlapon, nem szoktátok bepakolni egy Tovább... mögé, vagy csak új év, új stílus, mert akkor nem szóltam :)

proletair · http://lemil.blog.hu 2012.01.15. 11:46:10

@Borisz:
Köszi az észrevételt, a t javítva, de az oldaltörés (tovább gomb) problémájára nem találom a megoldást. A szerkesztő felületen azt jelzi, hogy be van toldva a törés. Esetleg egy szerkesztőtárs ránézhetne, mert nem értem a dolgot.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.01.15. 12:00:58

@proletair:

A "tovább" link beillesztve!

Magyarázat: oldaltörés helyett véletlenül elválasztóvonalat szúrtál be :-)

Muerte92 2012.01.15. 12:21:04

A poszteren vagy egy M-10 Wolverine, vagy egy M-36 Slugger látható szerintem.

tudi 2012.01.15. 13:54:34

Nem tudom, de engem mindig megfognak ezek a régi plakátok, talán a hangulatuk miatt.
@Muerte92: Én is erre a kettőre tippeltem, bár inkább néz ki M10-nek.

Muerte92 2012.01.15. 14:06:39

@tudi: Igen, tényleg a Wolverine az. A lövegpajzsnál látszik a gyűrű.

Untermensch4 2012.01.15. 14:54:17

Nagyon jók a plakátok, kár hogy rajzfilmesből nem termett több jó.
Tudom, nem témába vág de a féllánctalpasok tulajdonképp miért is haltak ki?

Plieur 2012.01.15. 16:47:44

@Untermensch4:
Tiszteletem
Nem halt ki, hanem egyszerűen lecsökkent a létszám. A féllánctalpas diadalmenete a Citröen Kégresse-el kezdődött ( addig is használták , az első vh-ú alatt Kégresse több járműt készített az oroszoknak), az első vh-ú után ezek történtek:
www.citroenet.org.uk/utilities/autochenille/autochenille.html
amicale-citroen.de/wp-content/uploads/2011/02/kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf
Ennek a diadalmenetnek vége, ugyanúgy mint a kisharckocsi/páncélozott szállító kategóriánál.
www.chars-francais.net/new/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=36

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2012.01.15. 18:21:47

Megint jópofa poszt!

Pallasz Athéné tette ott tiszteletét, igen...

Az a hordozható írógépes kép aranyos, nemtom, hogy lehet egyensúlyozni egy írógépet ilyen testhelyzetben, és még írni is rajta, mert azt sztem nem volt elég simogatni... Még emlékszem az írógép-korszakra, olyan vén vagyok én is :-)

Ezek a nagy terpeszes katonák meg a rhodoszi kolosszusra emlékeztetnek, az életben tán nem vetik szét ennyire a lábukat.

Kismy 2012.01.15. 18:39:26

grat prol! kár, hogy befejezted...persze neki is állhatnál a briteknek, vagy németeknek, vagy tudomisén :)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.01.15. 19:51:17

Jó poszt, ahogy a korábbi részek is. A plakátok alapján ítélve a hiszékenyebb bakákban alighanem irreális elképzelések éltek a hadsereg kórházaiban, irodáiban stb. fellelhető egyenruhás hölgyek bombázó mivoltáról. Egyébként érdemes összevetni a második világháborús amerikai és szovjet propagandaplakátokat. Az egyetlen különbség lényegében az, hogy a szovjet plakátok hangulata kevésbé szentimentális.

Untermensch4 2012.01.15. 19:52:44

@Plieur: Köszönöm. Nem a franciák jutottak először eszembe féllánctalpas-ügyben, így külön érdekes volt

Minorkavidor 2012.01.15. 20:26:47

Tényleg vége a posztsorozatnak? Kár, mert előtte és utána is vívtak az amik háborút.

Egy eü-s megjegyzés: a nők csak a krimi háborútól vették át a nővérke szerepét, előtte ez is férfi meló volt. Valszeg azért halt meg több ember a csata után, sebesülésébe, mint magában a harcban.

Plieur 2012.01.15. 22:07:40

@Untermensch4: Szívesen.
A francik mindig is ott voltak a haditechnikai élbolyban, csak volt egy tábornoki karuk és egy politikus csapatuk amely kiegyensúlyozta :) a műszaki részt:)
Példa: a légvédelmi és tengerészeti radar 2-ik vh-ús brit, amerikai, német részének történelme közismert, annyi szokott kimaradni hogy 1935-ben a Normandie ( amely leégett New Yorkban)már rendelkezett egy 16 cm hullámhosszon működő fedélzeti radarral, gyártó CGT ( tervező Maurice Ponte) hatótáv kb 25 km. Jól is működött, ennek ellenére kész hősköltemény mi történt ameddig sikerült meggyőzni a haditengerészetet hogy szereljék fel radarral a Richelieu és Strasbourg sorhajókat, mindez sikerült 1940 júniusára:)

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.01.15. 22:38:02

Az első katonanős kis képet (Woman's place in war) próbáltam értelmezni, de ez akkor is egy nagyon furcsa konyha.

hiryu2,0 2012.01.16. 09:03:53

Khmm... felezett lánctalpas. Indiaiak vuduznak, mert épp most olvastam valami ilyet akarnak gyártani:)
Faszagyerek azaz Tökösek vagyunk! jellegű eje plakáthoz:

Tökéletes IRL!! Ott a háttérbe' vagy épp szállítógép csapódott földbe, vagy a hulló ernyő alapján épp tüzérségi tűzbe dobták a fiúkat....
Nem beszélve a fegyverét találttal pótló Thompsonos fickóról... Mer hogy nem ahhoz való tártáska van a macsó gyereken az 7szencség...

meg ha jól látom az ernyő épp vmi szakadékba akarja vonszolni a két lábbal fékező tagot....

Plieur 2012.01.16. 10:00:51

@hiryu2,0: Szia
Nincs mit csodálkozni, valahogy fel kellett dobni a 30-as években megtépázott hadsereg hírnevet és meggyőzni John Doe-t hogy GI Joe legyen
Mert mit is látott a 20-as és 30-as években az amcsi átlagpolgár?
-lehetsz éhező veterán a nagy világválság közepén, ha követelni mered az igért berukkolási bónuszt, mi lesz belőle 1932-ben ? MacArthur, Eisenhower és Patton egyik keveset emlegetett karrier pontja:)
www.historynet.com/the-bonus-army-war-in-washington.htm
-rossz elhelyezési körülmények, kicsi zsold ( közlegény 21 USD/hó), kemény kasztrendszer ( lásd a "Most és mindörökké"), a hadsereg belefolyása a közmunka táborok adminisztrációjába, szóval volt mit helyrehozni népszerűség terén:)

teddybear01 2012.01.16. 21:14:25

@Untermensch4: Mert egyesítették a kerekes és a lánctalpas járművek minden hátrányát.

A féllánctalpas túl sokat zabált, túl bonyolult volt a futómű, és nem volt olyan jó terepjáró mint a teljes lánctalpas. Ugyanakkor a lánctalpa gyorsan elhasználódott, menetben lassúbb volt a kerekes járműveknél, cserébe gyakorta kellett cserélni a lánctalpakat, mert gyorsan elhasználódtak.

Az oroszoknál az'56-os bevonulásnál kiderült, hogy a felülről páncélozatlan féllánctalpas csapatszállítók védtelenek a házak tetejéről ledobott Molotov-koktéltól. Többet sikerült így felgyújtani.
Először tetőpáncélt kapott, majd kiselejtezték a típust.

proletair · http://lemil.blog.hu 2012.01.16. 21:54:06

@Kismy: @Minorkavidor:

Na jó, csinálok még plakátos posztot, szintén jenkit, de az legyen meglepi, hogy mi lesz a téma:)

@teddybear01:
56-ban volt Budapesten szovjet féllánctalpas? Te nem a 3 tengelyes BTR-re gondolsz?

Plieur 2012.01.16. 22:28:29

@teddybear01: érdekes.
Lássuk itt:
afvdb.50megs.com/usa/halftrackm5.html
M5-ös félhernyós, 9,3t/13 fő személyzet/68km/h /kb 72l/100km úton
ha jól emlékszem valami hasonló értékeket hozott a 6x6-os Ural is, csak nem volt páncélozott:), a fogyasztás nem annyira érv ( ha már orosz teknikát:)hoztál fel).
Szvsz nem a fogyasztás, karbantartási igény vagy a felül nyitottság ( a többi felül nyitott modell végigharcolta a vh-út, nem 56-os észrevétel hogy felülről sebezhető..), hanem a műszaki fejlődés és az hogy szakítottak a tehergk alváz/motor/átvett részek hagyománnyal, azaz a követelmény már nem egy "terepen mozgékony teherautó amelyet páncéloztunk" lett hanem kimondottan a PSZH/lövészpáncélosnak tervezett jármű.
Pld az M113-as megjelenése.

teddybear01 2012.01.17. 01:25:52

@proletair: Én az amerikai M3-as féllánctalpas oroszoknak szállított változatára gondolok. Ennek persze volt egy orosz típusszáma is, mint ahogy mindegyik átvett járműnek.
Az ominózus tank-elkötéskor is kiállítottak egy ilyet a Deák-téren, csak a későbbi, fölül zárt változatot.
Különben a BTR-40-nek is ettől fogva volt zárt a teteje.
@Plieur: Persze, de '56-ban a veszteségeik jelentős részét pont így szenvedték el.(amúgy nem volt az olyan sok) Másrészt a kiépített utakon a lánctalpuk elég nagy kárt okozott.

Plieur 2012.01.17. 08:26:53

@teddybear01:
Nos, a kiépített út és lánctalp esete. És kissé rávilágít a féllánctalpas esetére is és az általam emlegetett teherautó ős/ céljármű különbségre.
Az eredeti Kégresse lánctalp licenc szerint a félhernyó lánctalpa nem a klasszikus harckocsi lánctalp volt hanem egy acélhálószerkezet amelyre rávulkanizálták a gumi futófelületet, ezt alkalmazták pld az amcsi típusokon is:
www.usarmymodels.com/AFV%20PHOTOS/HALFTRACK/M3A1%20HT%20Snelling%20Rebuild/IMG_1753.jpg
És innen szokott jönni a tévedések sora. Ha az eredeti technológia be volt tartva, akkor a félhernyó nem okozott különösebb kárt, csakhogy ez bizony nyersanyag ( gumi) igényes.
A stratégiai anyagoktól elzárt országok-pld épp Németország eleve klasszikus lánctalppal látta el a félhernyóit. Aki 45 után hozzájutott félhernyó alkatrészekhez, mint pld ők:
idf-armor.blogspot.com/2010/08/half-tracks-in-idf-armor-service.html
az tudta üzemeltetni a járgányt:) gumis lánctalppal. A ruszkik 45 után már nem hiszem hogy kaptak volna eredeti gumis hernyótalpakat, az a gyanúm hogy rákényszerültek a német módszert alkalmazni, azaz áttérni a klasszikus fém lánctalpra.
Alkalmaztak a ruszkik félhernyóst 56-ban Budapesten? Nekem kissé gyanús...

Plieur 2012.01.17. 09:47:25

Köszi.
Nagyon nehéz lehetett üzemeltetni egy több száz darab létszámú járműparkot-amelyhez nem áll rendelkezésre a korábbi szövetséges szállítás.
Valószínűleg ezért is hagytak fel vele.
Ugyanis ez volt a leszállított mennyiség:
wio.ru/tank/ll.htm

teddybear01 2012.01.17. 11:22:06

@vén betyár: Pedig én ilyet láttam 2006-ban a Deák-téren kiállítva, a később elkötött T-34 mellett.

wio.ru/tank/for2/m2-4mk-sofia-1944.jpg

Azt nem állítom, hogy pontosan ez a fajta volt, mert annyira nem érdekelt a dolog. Viszont egy bámészkodó meg is jegyezte, hogy az oroszok akkor a nyitott változattal jöttek, és csak később kapott tetőt a típus.

teddybear01 2012.01.17. 11:26:07

@Plieur: Plusz még ott volt az a nemzeti büszkeség is, hogy csak a saját lehet a legjobb.

Ettől függetlenül gyártották a zsákmányolt gyárakban az eredeti német motorkerékpárokat(Ural-BMW), személyautókat(1938-as Opel Kadet - Pobjeda), stb.

Titus Pullo Urbino 2012.01.17. 11:36:41

Gratula Prol! Teccetős írás, köszi!

Titus Pullo Urbino 2012.01.17. 11:37:36

Egyébként mi az a Gium? A Pált értem.

vén betyár 2012.01.17. 12:22:22

@teddybear01:
Lehet, hogy ki volt állitva, de rendszeresitve sohasem volt, még tüzérségi vontatóként sem, ahogyan a képen látható zsákmányolt Sd.Kfz.250.

Volt ellenben:1948-tól a BTR-40, melynek első sorozatai felül nyitott kivitelben, 1962-től páncélozottan készültek.( 1 + 9 fő), valamint a BTR-152, melyet 1950-ben állitottak rendszerbe.l961-től a páncéltestet felülről is lezárták.(2 + 14 fő)
Forrás:
Harckocsik és páncélozott járművek tipuskönyve
Zrinyi
1980
Az Ural-t igen, a Pobedát nem onnan szerezték.

hu.wikipedia.org/wiki/GAZ%E2%80%93M%E2%80%9320_Pobeda

teddybear01 2012.01.17. 12:57:12

@vén betyár: Jó, tévedtem, nem Pobedának hívták, hanem Moszkvics KiM-10nek.

Különben, ha alaposan megnézed, az eleje mindkettőnek azonos, csak az általad belinkelt jármű képén van plusz infrafényszóró is. De mind a hűtő páncélzsaluzata, mind pedig a vezetőfülke védőlemezei megegyeznek.
A BTR orra viszont más.

Plieur 2012.01.17. 14:00:07

@teddybear01:
Sokkal kevesebb nemzeti büszkeség és egyéb ilyen kérdés volt mint azt sokan képzelik. Gyakorlatilag egy az alattvalóival ( bocs , polgárok:)) teljesen szabad kezet élvező, keményen fegyverkező államról volt szó, amely egyáltalán nem vetette meg sem a nyugati tőkét, sem a know-how-t:)olyan területeken amelyeken le volt maradva.
Kevéssé ismert a szovjet Junkers gyár ( Fili, Moszkvától nem messze 20-as évek), a Liberty és Hispano-Suiza repgépmotorok története ( M-5 és M-6 sorozat), BMW repgépmotorok gyártása Ribinszk-ben ( 26-os gyár, M-17-es motor).
Egyáltalán nem voltak szégyellősek a CCCP-sek, pontosan és többnyire kemény valutában fizettek, minden kapitalista álma:), de aztán igyekeztek helyileg megoldani az importot ( Mikulin M34-se BMW őstől származott).
A 45-ös német és kelet-európai gyárak nagy zsákmány voltak...

teddybear01 2012.01.17. 15:42:57

@vén betyár: Megismétlem. A BTR orra más. Nincs lökhárító, a hűtőt csapóajtó takarja, nem zsalu. Az első kerekek sárhányója más alakú, a fényszórók a BTR-nél a sárhányóhoz hozzá vannak építve, itt külön tartókra szerelték őket, meg a BTR vezetőfülkéjéneknek nincs oldalablaka, csak egy két részes lemezajtaja.

BTR-40: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/BTR-40_duriong_Operacja_Po%C5%82udnie_2008.jpg

M3: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Halftrack-fort-benning-2.jpg

Ne csak nézz, láss is.

teddybear01 2012.01.17. 16:03:17

@Plieur: Nekem nem újdonság amit leírsz.

Pontosan tudom, hogy a húszas-harmincas években az oroszok gyors iparfejlesztése főleg a külföldi technológiák felvásárlásán alapult. Főleg az amerikaiaktól vásároltak egész komplett gyárakat, pl. a Ford-tól '29-ben személy és teherautógyárat.

A ZiS-6 (orosz: ЗиС-6) az American Automotive által gyártott, az 1920-as évektől nagy számban importált vegyes célú tehergépjármű orosz másolata, ebből több mint 20 ezer példányt gyártottak. A csőrös GAZ (GAZ-145 és társai) is hasonló forrásból származnak.

A Li-2 Teve is licencgyártás, a DC-3-as orosz változata.

De azokat a termékeket, amiknek a gyártástechnológiáját a németektől zsákmányolták azonnal átnevezték. Pl. a sugárhajtóműveket.

teddybear01 2012.01.17. 16:30:39

@proletair: "Gondolom feltűnt, hogy az iménti adagból hiányoztak a rajzfilmszerű, képregényes, vicceskedő poszterek. Bizony, bármennyire is kerestem, értékelhetőt nem találtam. Hiába no, a háború nem vicc. "

Azért itt van pár karikatúra:
www.masodikvh.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1727&Itemid=496

Illetve pár rajzfilm: www.masodikvh.hu/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewcategory&Itemid=461&cat_id=21

Untermensch4 2012.01.17. 17:25:25

:) úgy látom a féllánctalpas téma nagyobb hullámokat vet mint az első kérdésnél gondoltam. hogyan lehet lefizetni a T. Szerkesztőket egy féllánctalpasokról szóló cikk megírásának tárgyában? :)

Kismy 2012.01.17. 17:33:50

@Titus Pullo Urbino: a Gium egy vietnami rizspálinka-fajta, amelyet egy különleges, csakis a Hong-folyó deltájában élő békafaj bőrváladékával ízesítenek. a fogyasztói állítólag első olvasatra képesek több száz oldalnyi szöveget megjegyezni, majd leírni.

Plieur 2012.01.17. 18:28:02

@teddybear01:
Természetes hogy átnevezték és sajátnak:) vallották, leírtad a bűvös szót: gyártástechnológia.
Ugyanis amikor rámoltak össze mindent vittek az eszközök mellett műszaki leírásokat, szabadalmaztatott vagy nem szabadalmaztatott szellemi termékeket. A háború utáni termelés jó példa erre, illetve azt is figyelembe kellett venniük hogy a háború utáni világ nem úgy alakult ahogy ők elképzelték, bizonyos márkák és termékek nem voltak forgalmazhatóak Nyugaton.
Hasonló gond volt az egyéb keleti blokk termékekkel is.

Állat anyó 2012.01.18. 02:16:43

BTR 152 volt Pesten 56-ban és az okt. 23-i bulin is. Szó sincs félhernyóról.
Vesd össze:
en.wikipedia.org/wiki/BTR-152
galeria.index.hu/belfold/2009/10/18/az_oktober_23i_esemenyek/20

Rosszindulatú Vászka 2012.01.18. 08:51:13

@teddybear01: lehet, hogy megint hülyeséget beszélek, de én nemrég azt olvastam, hogy a sugárhajtóművet nem egészen csak a náciktól happolták el, bár az tény, a Vörös Hadsereg lerabolta a bécsi Heinkel gyárat 45-ben (He 162-esek) illetve az esenachi BMW gyárat, egy Juinkers gyárat Rechlinben, meg több mérnököt is elhurcoltak, akik részt vettek a fejlesztésekben és akikre nagy szükségük volt nyilvánvalóan, hanem a háború után Nagy Britannia egy gyenge pillanatában átadta a ruszkiknak Rolls-Royce sugárhajtóművet, ami okozott némi feszültséget a szövetségesek között. Merthogy a Mig-15-ösök első szériája a Rolls-Royce Nene hajtómű másolataival üzemelt. Ami a kóreai légiharcokban okozott kis döbbenetetet.

Forrás: Paolo Matricardi: Harci repülőgépek, 314. oldal

Rosszindulatú Vászka 2012.01.18. 09:02:20

Plakátügyben meg számomra döbbenet, de ezek működtek. Már nemtom melyik (mű?)dokuadón fogtam ki egy filmet, amiben öregsajtok nyilatkoztak, hogy annyira nagy hatással volt rájuk ez a propaganda, hogy tömegesen jelentkeztek a seregbe. Persze a lövészárokban már csak szomorkodtak, hogy nem erre számítottak. De végigcsinálták. Félelmetes.

teddybear01 2012.01.18. 12:10:04

@Rosszindulatú Vászka: Ez többé-kevésbé így volt. A németektől zsákmányolt sugárhajtóműveket RD-200-as, és RD-300-as típusnak nevezték.

A brit beszerzés is valós, ez az RD-500 típus néven futott, és ezt építették be az első MIG-15-ös variánsba. Viszont a későbbi változatok már a Klimov KV-1 hajtóművét építettek be, ami a Nene utánégetős továbbfejlesztése.

Ez azért volt lehetséges, mert az angolok közvetlenül a háború után lapátra tették Churchillt és a konzervatívak és a Munkáspárt alakíthatott kormányt, akik korántsem voltak olyan ellenségesek a Szovjetunióval.

teddybear01 2012.01.18. 12:26:05

@teddybear01: Bocs, a Nene RD-45 néven futott. Az RD-500-as a Derwent V típus volt.

Rosszindulatú Vászka 2012.01.18. 16:03:52

@teddybear01: ez aztán kimerítő válasz volt :)

tistedur 2012.01.18. 21:48:08

wow, ez megint jó lett :)

Rosszindulatú Vászka 2012.01.19. 08:10:01

@Plieur: állat, kösz :)

A legnagyobb fles nekem nem is az, ahogy a Szövetségesek lerabolták a III. Birodalom romjait, hanem, hogy a háború után a csehszlovák gyártmányú és "hadrendbe" állított Avia S92-es repülő, amit a maradék Me 262-es részegységekből raktak össze.

Ezeket leltem erről hirtelen:

www.wings.hu/muzeum/kbely/index.html

hampage.hu/repules/pragarepules/index5.html

taser 2012.01.19. 13:37:21

@hiryu2,0:

A zameriakiaknál mindig is menő volt más fegyverrel harcba menni mint ami az átlagnak volt. Az ejtőernyősök alapfegyvere az M 1. Az ehhez való töltényöv van a dolgozón is. Tommy gunt az altisztek kaptak az M1 mellé. Sorállomány csak akkor ha lefizette a hadtápost :) Mivel a hasán egy általános lőszertartó is van ( fogjuk rá) elvileg elképzelhető, hogy már eleve ezzel indul harcolni.
A másik megoldás, hogy egy elesett NCO tol szedte el. Az ejtőernyősök arről is híresek voltak, a TGY vel együtt, hogy ami kellett nekik azt khmm... megszerezték.Elvileg a harctéren talált és működőképes fegyvereket a hadtápnál le kellett adniuk, de ezt nem vették túl komolyan.

Itt egy hasonló kép nem pont ezzel a fegyverrel. M1 töltényöv és Zs

imagerz.com/QEBFXEtvAwMHV1lFEAVR
imagerz.com/QFdDX10GC1c

taser 2012.01.19. 13:46:02

JAh a szerzőnek meg gratula. Jó poszt jó téma jó megvalósítás

A plakátok ereje: JóPár éve Moszkvában jártam és feltünt mennyire tiszták az autók. Korábban nem ehhez voltam szokva, és amikor megkérdeztem mi lehet ennek az oka a baráti társaság egyértelműen az akkori polgármesteri hivatalnak tulajdonította. Óriásplakátokon hirdették, hogy "Lemostad ma már?" és lőn csoda a moszkvaiak nekiálltak kocsit mosni. Azt nem tudom, hogy miért éppen ezt akarták a népnek eladni de sikerült.

Plieur 2012.01.19. 13:58:06

@Rosszindulatú Vászka: Miért ne tették volna, ugyanis a hivatalos propaganda mellett ( " a mi fegyvereink a győztes fegyverek, tehát jobbak is":)) senki sem tiltakozott a volt másik oldal technológiája miatt. Valószínűleg nyelvi okokból de idehaza kevéssé ismert a franci légierő háború alatti/utáni történelme, amelyben akadnak fura fejezetek.
Ju-52-sek és Storch-ok, Nakajima és Mitsubishi vadászok az indokínai harcokban, Normandie-Niemen rendszeresített NC-900-al ( Fw-190 )... a szárazföldieknél G-Párducok Indokínában, szóval a sztorik folytatódtak a háború után is.

Rosszindulatú Vászka 2012.01.19. 18:11:07

@Plieur: igaz, nomeg a nácik is maguknak termeltettek több elfoglalt gyárban, így került sok német katonához pl. 9 mm-es Browning Mk.I.

proletair · http://lemil.blog.hu 2012.01.19. 21:47:37

@Rosszindulatú Vászka:
Egyszer elgondolkodtam, megérne egy posztot, hogy hogyan élt tovább az Me-262, Aviaként, Szuhojként, vagy épp Nakajimaként.

@Plieur:
Na ez viszont megérne egy kiadós posztot. Most képzeljétek el: Párducok Indokínában:)

Rosszindulatú Vászka 2012.01.20. 06:54:42

@proletair: mindenképpen megérne egy posztot, mert kiváló gép volt. Már nemtom melyik dokucsatornán kifogtam egy filmet (nem röhög, ezek a filmek az utolsó lehetőségek, hogy a veteránok saját szemszögükből elmondhassák) amiben volt riport azzal a brit pilótával, aki a nekik jutott Me 262-est hazavitte angliába. Azt mondta patent gép és érdekes érzés volt.

Meg az is megérne egy posztot, hamár akkormár, hogy lett a V2-esből űrrakéta. Jelzem ez azért kicsit szennyes téma, bár voltak ott érdekes pilóták. Meg Koroljov, a zseni.

És, huszárvágás: ugye a Rolls Nene hajtűműves Mig 15-ös volt az is, amiben Gagarin lezuhant.

Plieur 2012.01.20. 08:34:57

@Rosszindulatú Vászka: Hát nem sokat lehetne posztolni róla, elég gyenge az ott-tartózkodásukról szóló anyag. Ugyanis megjelenésük egyes források szerint egy tévedésnek köszönhető: 45-46-ban elterjedt a rémhír hogy szovjet nehéz páncélosokat adtak át a Viet-Minh-nek, erre sürgősen kiszállítottak 2 példányt. Mivel a nagy fenyegetésről kiderült hogy kacsa, rövid ott tartózkodás után vissza lettek szállítva:)Nem lettek harcba vetve.

Plieur 2012.01.20. 09:01:40

@Rosszindulatú Vászka: Meg fordítva. A háború után a francik rátették a kezüket/megkapták/stb-stb:) a Walther és Mauser gyárak berendezéseinek egy részét ( Oberndorf, Erfurt), így lett felfegyverezve a franci csendőrség &rendőrség+ a CRS egy része k98-al, HSC, P-38, MP-40-el. Az idegen eredetű fegyvereket fokozatosan vonták ki úgy 1970-ig. Nehéz elképzelni Lütyő főtörzséket Schmeisser-el, pedig volt ilyen:)

teddybear01 2012.01.20. 15:48:42

@Rosszindulatú Vászka: Nem. Gagarin hivatalosan egy gyakorló, azaz inkább futárgépben vesztette az életét. Ezek viszont már Klimov VK-1 -es hajtóművet kaptak. Az RD-45-sel szerelt példányok hamar kikoptak a használatból.

Az eredeti Rolls-Royce Nene-ből, és a Nene II. -ből összesen csak 40 darabot kaptak. Ennek a két hajtóműnek az orosz koppintása volt az RD-45 és az RD-45F. A Klimov VK-1 ennek a továbbfejlesztése volt, egyszerűsített gyártástechnológiával és 30%-kal nagyobb tolóerővel.

Rosszindulatú Vászka 2012.01.20. 20:23:46

@teddybear01: lassan kezd zúgni a fejem a sok infótól, de legalább megint sokat tanultam, köszönöm nektek :)

Plieur 2012.01.20. 21:10:58

@Rosszindulatú Vászka: Tiszteletem
Parancsolj, egy jó hely sok érdekes infóval
www.enginehistory.org/

Rosszindulatú Vászka 2012.01.21. 01:25:49

@Plieur: remélem nem akarsz még a héten kikérdezni...

Panzer 2012.01.21. 04:14:26

Meg egy kis half-track: a tortenet alapvetoen az Adolphe Kegresse-fele lanctalptol (ami inkabb hernyotalp, mert nem fembol van, de mindegy) indult, amit ez a derek francia mernok eredetileg I. Miklos orosz carnak (!) fejlesztett ki.

Az volt az igazan nagy flash a dologban, hogy minimalis modositasokkal normal gepkocsikra is fel lehetett szerelni a rendszert. A meghajtast ugyanis tovabbra is az auto alapesetben meghajtott tengelye adta, es ezt a hajtast vittek at kozeprol a Kegresse-fele lanctalp elso es hatso fo gorgojere.
Valahogy igy: en.wikipedia.org/wiki/File:Kegresse_tsar17.jpg

A dologban az az aktualis, hogy Kubinkaban tervezik egy ilyennel felszerelt Putyilov-pancelautonak a restauralasat.

Rosszindulatú Vászka 2012.01.21. 08:28:35

Ami nekem van könyv, abba ezeket a féllánctalpasokat leltem:

SDKFZ 251 - 1938, Németország
M3 - 1938, USA
Schützenpanzer SDKFZ 250 - 1939, Németország

Forrás: Panzer - Modelle aus aller welt von 1915 bis heute, Robert Jackson - ez nekem csak németül van meg, bocsesz

Plieur 2012.01.21. 16:32:58

@Rosszindulatú Vászka: Ugyan már, csak próbálom tágítani a tisztelt fórumtársak műszaki ismereteit:)

Rosszindulatú Vászka 2012.01.21. 16:59:22

Meg volt egy ilyen Porsche is, az 1942-es Typ 155 Schneeketten.

farm7.staticflickr.com/6237/6303032265_4d766da8e0_z.jpg

@Plieur: jelzem nagyon helyesen tetted.

Peter Shark 2012.01.22. 00:30:40

Proletair: A Nakajima Kikka már születőfélben van nálam! Annyira részletesen, amennyire csak tudom, sok képpel. Kéretik azt a típust nem lecsapni előlem a publikációban. :) De össze is dolgozhatunk, biztos tudsz újat mondani majd.

Peter Shark 2012.01.22. 00:38:23

A Panthert a bolgárok is rendszerben tartották a háború után. akkor már vörös csillaggal, asszem még 4 évig.
Pz.IV és Jagdpanzer IV harcolt a zsidók ellen is, szír oldalon. Egyik régebbi Haditechnika újságban voltak róla fényképek.
De az Etiópia-Eritrea háborúban is feltűnt a Sturmgewehr jópár afro-afrikai kezében, etióp oldalon. Na azok hogy kerültek oda?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.01.22. 10:11:23

@Peter Shark:

Jugoszlávia nagy készletekkel rendelkezett a típusból a háború után, sokáig hadrendben is állt. A hatvanas évektől sokat elpasszoltak, pl. Sziad Barre elvtársnak, onnan pedig továbbjutottak Etiópia ellenségeinek, így Eritreának és az ogadeni felkelőknek is.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.01.22. 10:28:08

@Rammjaeger83:

Ja, és persze az etiópok sokat zsákmányolhattak.

Plieur 2012.01.22. 14:26:00

@Peter Shark:
Egyszerűen lehet a háború utáni nagy elvtársi adakozásból, NDK, cseszkók, jugók. Került azokból Libanontól Vietnámig mindenhova, ugyanis akkoriban zajlott az egységesítés szovjet fegyverekre. Másik forrás a fegyvercsempészet, a háború után mindenfelé maradt elhagyott/ellopott/elrejtett fegyver.
vietnam.masta.fr/galeries/advisors/stg44nam8no379pm1.jpg
www.stg.online.pl/liban.html

Plieur 2012.01.22. 14:55:15

Pontosítás:
Rendszeresítve:
-1945-1955 Csehszlovákia ( Samopal vz 43/44), 58-tól kezdték leváltani az M58-al.
-1945-1960 NDK Volkspolizei
1945-1982 : Jugók, utána elajándékozták a líbiaiaknak:)onnan meg ki tudja merre:)
A lőszer sem okozott különösebb gondot, az NDK-sok 1961-ig gyártották, VEB Königswartha gyár.De gyártották a spanyolok is 51-ig.

vén betyár 2012.01.23. 08:27:45

Közismert, többen utaltak is rá, hogy az USA /és az angolok is/ nagy mennyiségben szállitott szövetségesének, SZU-nak haditechnikát és más anyagokat is.

A szovjetek állitólag condomokat is kértek, és hogy kellő benyomást tegyenek, azt mondták, 35 cm hosszúságú legyen.
Az amcsik le is szállitották és a kartondobozokra rápecsételték:
Méret: KÖZEPES.

teddybear01 2012.01.23. 13:19:20

@Peter Shark: Ami a szíriai hadseregben rendszeresített 2. VH.-s német haditechnikát illeti, az a Petain vezette Franciaországon keresztül kapták.

Az 1. VH. után Szíria francia protektorátus lett, az a egyfajta félgyarmat. Ugyanúgy, mint ahogy Palesztina, vagy Irak.

Szíria bábkormánya nagyobb mennyiségű német hadianyagot kapott 1942-ben, mikor Irakban a helyi erők megpróbáltak elbánni az odahelyezett angol "nagykövetséggel", és az ott állomásozó angol haderővel.
Hozzáteszem az ott állomásozó "angol haderő" kimerült egy repülőgép-vezető kiképző iskolából, és néhány kisebb egységből. Az irakiak nemhogy létszám, de az eszközeik minőségi fölényével is rendelkeztek. Me-210-essel, Me-109-essel, és más élvonalbeli német harci gépekkel sem bírtak az angolok egyszerű kiképzőgépeivel. A iraki tüzérség is alulmaradt a reptéren eredetileg dísznek kiállított tarackokkal felszerelt, rögtönzött angol tüzérséggel szemben.

Az irakiak akciója összeomlott, a számukra átadott német haditechnika java része Szíriában maradt, nem csak páncélosok, de harci repülőgépek is. A világháború utáni első arab-izraeli háború alatt a zsidók jópár páncélost zsákmányoltak, és használtak fel. Később a szír hadsereg átfegyverzésekor a kiselejtezett német csapatszállítókat az egész térségben adták-vették egymásközt.

Rosszindulatú Vászka 2012.01.23. 15:17:42

A (hadi)anyag nem vész el, csak átalakul.

Plieur 2012.01.24. 10:37:28

@Peter Shark: Volt "román" Panther is, 13 db amelyet a ruszkiktól kaptak 46 májusában, 1950-ig használta őket a Tudor Vladimirescu hadosztály. Abban az évben vonták ki az összes német, cseszkó, franci harcjárművet és rendszeresítették a T-34-est.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.01.24. 12:15:28

A franciák egy zsákmányolt Panthert elvittek Vietnamba is, de ott kiderült, hogy nem nagyon bírja a helyi klímát:

forum.axishistory.com/download/file.php?id=62884

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.01.25. 19:21:16

@Rammjaeger83:

Kollega, mint ha te is ott lettél volna azon a Hadtörténeti Délutánon, ahol Számvéber azt mondta erre h csak urban legend.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.01.26. 00:13:57

@SchA:

A rózsaszinre festés meg a harci bevetés nyilván UL. De ha jól emlékszem, Számvéber mester is azt mondta, hogy egy Panther eljutott Indokínába, szigorúan tesztelés céljából, de további sorsa ismeretlen. Zaloga is megerősíti az egyik könyvében (38. old.), és ő is azért elég nagy szaktekintély:

books.google.hu/books?id=qwDI7B_DnlIC&vq=pnather&dq=panther+tank+indochina&hl=hu&source=gbs_navlinks_s

Lásd még:

www.network54.com/Forum/47207/thread/1183943497/Pink+Panther+Tank+in+Vietnam

Kentaur67 2012.01.31. 11:33:53

”Persze ígérnek fűt fát, csak hogy maradjunk katonák„

Az Államokban jelentősen különbözik a Hadsereg és tagjainak elismertsége és megbecsülése. És megbecsülés alatt nem csak a vállveregetés értendő, hanem az, hogy a veteránok rengeteg kiváltságot élveznek a mindennapi életben, mint ahogy a családtagjaik is. Ha valaki ne adj isten elesik, annak gyermekeiről gyakorlatilag az állam gondoskodik, amíg fel nem nőnek. Érdekes és széles körben jellemző, hogy sok helyen maguk a privát cégek tulajdonosai adnak önszántukból kedveményeket az obsitosoknak.

A kevésbé tehetősek közül sokan a seregnek köszönhetően végez(het)nek el egyébként számukra megfizethetetlen főiskolákat, cserébe a határozott idejű szerződésekért. Ugyanez vonatkozik a gyermekeikre is, akik jelentős, esetenként teljes tandíjkedvezményt kapnak. (Ott már régóta fizetős az oktatás, igaz, ha végeztél, senki nem akar röghöz kötni,mint a hazai félfeudális rendszerben.)

Kentaur67 2012.02.03. 18:41:24

@teddybear01:

Majd Afganisztánban megint belefutottak ugyanebbe a problémába: a magasabb pontokról – márpedig ott akad néhány – egy PKMSz-szel át lehetett lőni a PSzH-k tetejét, és az afgánok erre elég hamar rá is jöttek.
süti beállítások módosítása