Az utolsó jelentősebb háború, a porosz-francia óta Európában a boldog békeidők honoltak. Kisebb csetepaték keleten, az Ottomán Birodalom határán, gyarmati felkelések letörése, kolonizáció előfordult (az Oszták-Magyar Monarchia is ekkor jutott gyarmathoz Kínában), marakodás Ázsiában a konc felett, az angol-búr, a japán-orosz konfliktus híre is eljutott idáig, de az óvilágban egyelőre csak gyűlt a gőz a sima felszín alatt. A harcászat szabályai nagyjából az 1870-es porosz-francia háború szintjén maradtak: a gyalogság szuronyrohamai és a lovasrohamok hozzák a győzelmet, a tüzérség leküzdi az ellenség tüzérségét, a lovasság felderít, rohamoz, a végén meg üldözi a megvert ellenséget. Az első Balkán-háború tapasztalatait általában lendületesen mellőzték, pedig itt a gyorsan előrenyomuló bolgárokat a Csataladzsa-vonal géppuskái viharsebesen megállították. Az 1890-as évek elejére az európai hatalmak arzenáljában már jól kipróbált fegyverek sorakoztak. A gyalogság általában forgó-tolózáras, középagytáras szuronyos puskát kapott.
Az alábbi főbb konstrukciók játszottak:
Az alap: Mauser M1895, a forgó-tolózáras puskák tipikus képviselője:
A Springfield ’03:
(A Springfield '03 a Mauser Gew 98 másolata. A Háború után a licenszért fizetett is az USA, akárcsak a Brit haditengerészet a Kruppnak a hajópáncél licenszéért.)
A legendás Lebel, egy másik klasszikus:
Történtek kísérletek az innovációra:
Krag Jorgenson rendszer – vadászpuskáknál még használják:
Mannlicher Rotary Magazine – jó, de túl bonyolult rendszer:
A gépgyártástechnológiában járatosak tudják, hogy a puskacsöveket nem gyártják. A puskacsövek sikerülnek. A gyártási folyamat esetenként az előírt paramétereknél sokkal jobb pontosságú csövet eredményez (Gaussnak hála..) – ezt mindjárt ki is emelik és a mesterlövészeknek különítik el.
Itt lent egy Mauser Gew(ehr) M1898 gyerekzárraltéli elsütőbillentyűvel, egykezes kesztyűt viselő mesterlövészeknek és balra egy Lee-Enfield mesterlövészpuska, érdekes távcsőfelszerelési megoldással.
A tisztek oldalfegyvere általában megmaradt a jó öreg, bevált revolvernél. A központi hatalmaknál felbukkant az öntöltő pisztoly, ami ekkorra legtöbb gyerekbetegségét kinőtte (a lövészárkok poros, sáros, vizes mikroklímája persze ekkor sem tett jót a megbízhatóságnak). A Monarchia rendszeresítette a Roth és a Steyr öntöltő pisztolyokat (itt balra), az utóbbi meglepően sok, modern technikai megoldást tartalmazott. A németek is az öntöltő pisztolyok mellett tették le voksukat, amint ez kiviláglik a „Kaiser, the beast of Berlin” című igaz, hiteles és mértékadó propagandafimből:
A géppuska a háború kitörésekor már majdnem fél évszázados múltra tekintett vissza, mégis igen szerény számban szerepelt az európai csapatok arzenáljában, mert inkább gyarmati felhasználásra tartották alkalmasnak, ahol is kevés számú katona tud költséghatékonyan halomra lőni sok bennszülöttet (a búr háborút lendületesen elfelejtették). (balra: a 9-es ulánusok géppuskával) A mandzsúriai háborúból annyit jegyeztek meg, hogy az „emberi hullám” elsöpri a géppuskákat – a veszteségi listát csak a defetisták és a gyávák szokták olvasni. Altham tábornok szerint „A mandzsúriai hadjárat megsemmisítette azt a dél-afrikai tapasztalatok alapján leszűrt téves következtetést, hogy a bajonett-roham a múlté”. Sir Douglas Haig (akinek kollégái szerint ragyogó volt a ...csizmája. Más kiváló tulajdonságáról nem tesz említést a történelem) tábornagy szerint a géppuska védekező fegyver, ami passzívvá és defetistává teszi az embereket, ezért a háború első két évében a brit zászlóaljak 2 (kettő) géppuskával voltak kénytelenek beérni. Később 16-ra növelte (volna) utóda, David Lloyd George „lőszerügyi miniszter”, de a gyártási nehézségek hátráltatták a tervet. Maradt a lovasroham, általában katasztrofális eredménnyel. Katonanapló, 1914:
„A németek Liége bevétele után a Maas folyó mentén támadtak Maubeuge irányába. Augusztus 23-án a helység közelében angol lovasok tűntek fel. […] Az angol dandárparancsnok amikor megpillantotta a német egyenruhákat, elhatározta, hogy az ellenséget lovasrohammal veri szét, mert erre a terep is alkalmasnak látszott.
Hirtelen felharsantak az angol kürtök, és mint a gátjain áttörő áradat, úgy öntötte el a síkságot a vágtázó angol lovasok hulláma. Legelöl a 9. lándzsás ezred, csupa fiatal daliás legény, akik inkább sportversenynek, mint véres valóságnak nézték a rohamot. [...]
Ebben a pillanatban a domb alján iszonyú dörgés rázta meg a levegőt. Húsz elrejtett géppuska szólalt meg és ontotta gyilkos golyózáporát a brit lovasságra. A lovasok fele csaknem rögtön elhullott, a többiek egy része menekülni kezdett, más részük folytatta a rohamot, de 50 méterre tőlünk minden próbálkozás elakadt. Néhány lovas sebesülten fogságba esett, a többi jórészt elpusztult."
(Balra fent: a 9-es ulánusok rohama Mons-nál 1914-ben, lent dragonyostiszt a Monarchia hadseregéből)
Rájárt a rúd a Monarchia elit (és magyarok által monopolizált) fegyvernemére, a huszárokra is. A „vörös ördögök” a tapasztalatok nyomán hamar lekényszerültek a nyeregből a bakák mellé.
„ - Szuronyt szegezz! - adja a parancsot a zászlóaljparancsnok.
A századparancsnokok egymás után ismétlik a vezényszót, és most már szuronyt szegezve rohanunk előre. […] Ekkor éles fénypontok villannak fel előttünk, majd valami ijesztő monoton ropogás. A rajvonal megtorpan, négy-öt, tíz-húsz baka elejti a puskát, szétcsap karjaival és egész hosszában arcra bukik.
- Előre! Roham! - hangzik a szilaj kiáltás, fölharsannak a kürtök, és az embertömeg vad hurrázással tör be az erdőbe. De amint tovább akarunk nyomulni, ismét felhangzik az előbbi ropogás, és vad golyózápor vág közénk a magasból.
- Istenem! - hangzik mögöttem, és arcra bukva látom egyik bajtársamat. Jobbra-balra, mint érett kalászok a sarló alatt, hullanak az emberek.
Elesik az őrnagy, el a kapitány és úgy látszik, hogy a géppuskák golyózápora mindnyájunkat elsöpör. Hiába törnek előre a tisztek kivont karddal, a sorok haboznak, meginognak a borzalmas tüzelés alatt.”
Az angol hadvezetés járt elöl a géppuskákat alulértékelő nézettel: a Vickers gyár 1904 és 1914 között évenként 11 (tizenegy) géppuskára kapott hazai megrendelést, csak az orosz megrendelések tartották életben a termékvonalat. Később, 1914 októberében hirtelen 1500 darabra érkezett megrendelés, és csodálkoztak, hogy a cég nem tud eleget tenni a megrendelésnek. (lent: Vickers géppuska akcióban)
Az Nagy Háborúban koncentráltan előforduló állásháború problémája a zárt, összefüggő és mélységben tagolt beásott ellenséges arcvonal áttörése, majd az áttörés mélységi kifejlesztése volt. A katonai szakirodalom ezt addig nem taglalta, bár a problémával már az amerikai Észak-Dél háborúban is találkoztak. Ma már tudjuk, hogy a katonai vezetők nagyvonalúan elmulasztották az amerikai tapasztalatok tanulmányozását. Az addigi recept – a szabadszárnyak átkarolása és az ellenség bekerítése - most lehetetlenné vált. Maradt a tüzérségi előkészítés utáni szurony- roham, általában katasztofális kimenettel.
A nehézséget a „kritikus 400 méter problémája” jelentette. A technika akkori szinvonalán kb. 400 méteres szórása volt a tábori lövegeknek, ezen belül nem volt tanácsos a saját csapatoknak kerülni. A tüzérségi előkészítés alatt tehát ennél távolabbról kellett indulni. Amikor a „felpuhítás” lezárult, a tüzérség hátrébb helyezte a tüzet az ellenség állásainak mélységébe, részben, hogy lezárja az tartalékok előremozgását, részben hogy ne a saját csapatokat lője. Ez jel volt a védelemben levőknek, hogy előjöjjenek a fedezékből és felállítsák a géppuskákat. Amíg a támadók átevickéltek a sáros, aknatölcsérekkel, drótakadályokkal teli senkiföldjén, erre bőven jutott idő. Ha pedig megszólaltak a géppuskák, a támadók napja nagyon el lett rontva.
A háború lehetővé tette a tüzérség fejlődését is. Megtanulták a tűzzel manőverezést, a gyalogság tűztámogatását, a két fegyvernem együttműködését, amit a háború végén már sokkal jobb pontossággal és gördülékenyebben ment.
A gépuskák leküzdése egyszerűnek látszott az elméleti szakemberek számára a háború előtt: a puskás gyalogság összefogott tüzével leküzdik azokat. Egy 1910-es Osztrák-Magyar harcfeladatgyűjtemény szerint a géppuskát oldalról, fél század puskatüzével lehet elnémítani. Csupán közel kell hozzá férkőzni, és jól célzott tűzzel megsemmisíteni a kezelőket. A tüzet nem szabad megosztani valamennyi géppuskára, hanem egyenként kell leküzdeni azokat. Megközelítésük ne elölről történjen, egy kis kerülővel a „födött megközelítés is lehetséges lesz”. Arra senki nem számított, hogy tucatszámra szólnak majd a géppuskák, földhöz szegezve a támadókat és célzott tűz vezetésére nem lesz lehetőség.
Balra: Francia géppuskás
(Ne feledjük, az akkori puskák irányzéka általában 800 m-ig terjedt, persze inkább szakasznyi puska össztüzéhez szamárvezetőnek, mint pontos egyes lövéshez. Persze voltak mesterlövészetre alkalmas puskák, lásd fent).
További kísérlet volt a géppuskák leküzdésére a nehéztüzérség, de kezdeti sikerek után (1915 május 2, Gorlice és Tarnów) ez sem bizonyult megfelelőnek. A nagy erejű tűz lehetővé tette a gorlicei áttörést, de a cári csapatok mélységben megállították a támadást, igaz, 300-350 km után.
Balra: "Kövér Berta", 420 mm-es nehézlöveg. Adolph Krupp kisunokájáról (és nem a kedves nejéről) elnevezve.
A géppuskáknak új alkalmazási területe nyílt meg 1917-től (Szovjet-) Oroszországban.
A nehéztüzérség jobbára elveszett, a pótlása kilátástalan volt. A Vörös Hadsereg legtöbb frontján azonban a terepen mozgó, rohamozó csapatok csaptak össze, így a géppuska vált az ellenség lefogásának legfőbb eszköze.
A géppuskák itt a harcrend első lépcsőjében törtek előre, ami bátorságot, leleményességet, kitartást követelt meg a géppuskástól, de cserébe ő lett a korszak „celeb”-je, sok katonadal, vers, film, agitációs propaganda szól róluk.
Szemjon Bugyonnij, az I. Lovashadsereg parancsnoka így ír:
„1920 október végén Novo-Alekszejevkáért harcoltunk... Bátran küzdött Kuzmin elvtárs, egy géppuskás szakasz parancsnoka is. A harcban az egész kezelőlegénység elesett vagy megsebesült. Kuzmin egy géppuskával ott maradt, és egyedül, fedezet nélkül sokáig visszatartotta a támadó ellenséget... Jakov Reznyikov géppuskás elsők között tört be az ellenséges gyalogság soraiba, és tíz katonát ejtett foglyul, mellettük egy géppuskát is zsákmányolt.”
A géppuskák zöme a jól bevált Maxim volt (ritkán a 7,62-es léghűtéses Madsen géppuskák is játszottak). A sebesség és a manőverezés javítására a géppuskákat gyakran három ló által vontatott könnyű homokfutókra szerelték („Tacsanka”), ami által menetből is képesek voltak tüzelni. (balra fent)
Balra: M1910 Maxim géppuska. (Figyeljük meg a Szokolov-féle lövegtalpat, és a lövészt védő pajzsot. A szerző tulajdona.)
A nyugati fronton igéretesebbnek bizonyult az az elképzelés, hogy a géppuskákat géppuskákkal kell legyőzni. Verdun ostrománál jelentek meg a német hadseregben az önkéntesekből álló rohamcsapatok (Sturmtruppen, Sturmabteilung esetleg Stoßtruppen, ennek angol fordítása a shock troopers vagy stormtroopers), akik kézigránáttal, lángszóróval, könnyű géppuskákkal kezdték meg a rohamot. Sikereik nyomán a központi hatalmak minden hadseregénél felállították a saját rohamcsapatokat. (Mellékszál, de a háború utáni Németországban a volt rohamosztagosok nagy számban léptek az NSDAP katonai szervezeteibe és alapozták meg a német katonai erények kiemelt szerepét a Harmadik Birodalomban.)
Balra: Schwarzlose géppuska tüzelőállásban.
A „könnyű géppuska” a kulcsszó. A létező konstrukciók robusztus, nehéz darabok voltak. Előbb a meglevő típusok könnyítésével próbálkoztak (Schwarzlose 1916M), vagy az amúgy is könnyebbváltozatokat használták (Lewis, Maxim 08/15 pisztoly- markolattal és válltámasszal, Bergmann 1915M, Chauchat 1915M), általában heveder helyett tárt alkalmazva, szinte golyószórónak is beillettek. A legkisebb a karrierjét repülőgép-géppuskaként kezdő olasz Villar-Perosa volt (itt fent), ami ikercsöveiből 9 mm-es pisztolylőszerrel tüzelt – végül géppisztolyként vált be. Az ilyen tűzerővel felszerelt alegységek gyakran a létszámukhoz képest hatalmas eredményeket értek el. Az 1916 október 7-9 között vívott brassói ütközetről így ír egy német haditudósító:
„A brassó-bertalani vasútállomásnál az ellenség beásta magát egy úttöltés mögé, és valószínűleg arctámadásunkat várta. Ekkor történt, hogy egy kis osztag néhány géppuskával a románok oldalába jutott. Az oldalazó tűz hatása szörnyű volt: a román gyalogosok százával maradtak holtan. Két esztendő óta a borzalom képeit minden változatban láttam, de a román halottak lemészárolt tömege felűlmúlt minden eddigit.”
Balra: Olasz Fiat alacsony költségvetésű tankgéppuska, a mozgékonyság elősegítésére kerékpárra szerelve.
Lassan tanulták meg a leckét a lövészárkot ásók, miszerint egyenesen nem szabad húzni az árkot, csak cikk-cakkban, hogy ne lehessen oldalról egyszerre végigsöpörni, vagy egy szerencsés tüzérségi találattal kiiktatni. Az 1917. őszi, Olaszország elleni támadásban az olasz arcvonal mögé férkőzött géppuskás osztagok annyira megrendítették a védőket, hogy – olasz katonákra szinte sohasem jellemző módon :-) - gyakran harc nélkül letették a fegyvert.
A tankok megjelenésükkel (a briteknél„nőstény” tankok csak géppuskákkal, „hím” tankok fallikus szimbólummal aka ágyúval), először pánikot keltettek, de hamar megtanultak ellenük védekezni: fals lövészárokfalak, kézigránát-füzér a lánctalp ellen, és végül egy máig használatos páncélelhárító eszköz, a páncéltörő/rombolópuska. A korai tankok (a képen francia Renault FT-17 harckocsik láthatók) páncélzata ellenállt a gyalogsági kézifegyvereknek, de nagyobb kaliberű nehézpuskának/kisebb ágyúnak már nem. A fegyverkonstruktőrök kreáltak hát olyan nagy méretű, egy ember által még éppen kezelhető súlyú és kaliberű puskát, ami 50 m-en belül átlőtte az akkoriban használatos harckocsik páncélját. (lent: páncéltörő puska)
Az ötlet ma is él, gondoljunk csak a magyar fejlesztésű Gepárdra... A funkciója kibővült a fedezék mögött levő ellenséges orvlövész semlegesítésével, de pl. a .50 BMG-re épülő típusok kb. 30 mm acélpáncélt vagy 500 mm téglafalat is képesek átütni 100 méterről. (Nem véletlen, hogy ezeknek a lövészeknek tanítják a PSZH-k belső világát is, így egy jó lövéssel képesek egy ilyen járművet megállítani.)
Magától jött az ötlet a rohamosztagok sikerei nyomán, hogy a gyalogságot az addig használt, forgó-tolózáras, kis tárkapacitású puskák helyett automata, de legalábbis öntöltő fegyverekkel szereljék fel – a lőszerpazarlás, mint fő ellenérv, eddigre a háttérbe szorult. Sok konstrukció született, köztük jók is, amik közös jellemzője, hogy mire nagyobb számban hadrendbe állították volna őket, véget ért a háború. Az ígéretesebb konstrukciók közül válogatva:
Farquhar-Hill öntöltő puska. Bonyolultsága miatt csak technikustól felfelé ajánlott:
Federov AVT automata puska. Állítólag 3500 készült belőle 1916-ig:
Pedersen öntöltő puska. Saját tervezésű lőszert használt, ezért .30-06 lobby elkaszálta, pedig nagyon igéretes volt:
Pedersen device – átalakító a Springfield 1903-re, amitől 40 db .30 pisztolylőszerrel tüzelő félautomatává vált. 1915-ös design, 1917-re sorozatgyártásra készen állt. Az U.S. Army 130,000 db-ot rendelt a tervezett 1919-es offenzívára. Később a M1917 Enfield puskára is áthangszerelték. A háború végére 65,000 db állt a raktárban – valaki elfelejtette a gyárat értesíteni a háború végéről, így 1920 márciusáig még 145,000 db-ot gyorsan legyártottak:
És végül a „Tommy-Gun”, a legigéretesebb konstrukció. Egyszerű, robusztus, késleltetett súlyzáras, nagy tűzerejű (.45 ACP), nagy tárkapacitású (a kezdeti szekrénytárat hamar lecserélték a gengszterfilmekből ismerős „dobtárra”). Bevezetését a magas ára késleltette (a fődarabokat tömbökből forgácsolták ki), és mire „lövészárok-seprű”-ként bevethették volna, véget ért a háború. A többi konstrukcióval ellentétben a Tommy-Gun nem tűnt el a süllyesztőben, sokan másolták (a szovjet Spaginnak még egyszerűsítenie is sikerült a szerkezetét a PPS „gitár”-ban), és az alkoholtilalom alatt rajongói között olyan igéretes tehetségek sora tűnt fel, mint John Dillinger, Al Capone, „Babyface” Nelson, Bonnie & Clyde...
A Nagy Háború ötvenkét véres hónap után véget ért, 10 millió halottal és 20 millió sebesülttel és rokkanttal. A háborút lezáró békeszerződések nem bizonyultak alkalmasnak a felejtés és a megbékélés elősegítésére. A hamu alatt izzott a parázs, a tervrajz stádiumban lévő konstrukcióknak és koncepcióknak nem sokáig kellett papíron maradniuk.
Titus Pullo Urbino 2012.02.21. 08:56:09
janos900 2012.02.21. 09:15:19
Sarkítva érzem az egészet, mintha minden tábornok hülye lett volna 1900-1918-ig, voltak nagy ostobaságok, de a probléma ott volt, hogy a taktika és a kommunikáció szintje le volt maradva a tűzerőhöz képest. Utólag könnyű a második világháborús tapasztalatok alapján ítélkezni. 1914ben századok voltak a gyalogság alapegységei, 1918-ban szakaszok-rajok, de ehhez nagységrendekkel több altiszt és tiszt kellett, mint 1914-ben.
Bocs, csak pont most a legújabb angolszász kutatásokon alapuló könyvekből olvastam párat, és sokkal hihetőbb és realisztikusabb amit ők írnak, semmint ez a látásmód a bátor frontkatonákról, akiket hülye tábornokok a vágóhídra hajtanak. Ettől még a tény tény, a hadvezetési problémák, amik az új technológiából fakadtak, rengeteg emberéletbe kerültek.
janos900 2012.02.21. 09:29:32
És persze gratula a cikkhez, ez az előbb kimaradt.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2012.02.21. 09:49:09
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2012.02.21. 10:00:59
vén betyár 2012.02.21. 10:10:17
Mannlicher:
milstory.blogrepublik.eu/2012/02/21/328-ajandek-a-hatarrol/#more-685
Madsen:
milstory.blogrepublik.eu/2012/02/21/328-ajandek-a-hatarrol/#more-685
A Maxim nikkelezett?
Model vagy mérethű /eredeti/?
Dicsekszem: nekem megvolt a Roth, a Steyr és 19o5-ös Manlicher vmint Luger Po8 és 1912-es Frommer Stop, Frommer Baby , később Liliput és Frommer 1937 M.
Kullancs1983 2012.02.21. 10:12:48
Egyébként a franciák is összehoztak valami félautomata puskát, de miután véget ért a háború költséget nem kímélve átalakították őket tolózárassá...
hazitroll 2012.02.21. 10:19:42
teddybear01 2012.02.21. 10:39:53
"A Maxim nikkelezett?
Model vagy mérethű /eredeti/?"
Ahogy elnézem, csak modell. Egyfajta "vitrin-csecsebecse". :-)
teddybear01 2012.02.21. 10:43:13
Titus Pullo Urbino 2012.02.21. 11:04:12
Stenonis 2012.02.21. 11:08:37
De ez inkább a képzésnek volt tudható. Mivel a kor hadtudománya eléggé leszűkült. Az volt a lényeg, hogy ha támadunk, akkor legalább háromszor annyi hadosztályt tudjunk a frontra juttatni, mint amennyi a védőknek a rendelkezésére áll. Ehhez meg a mozgósítást, és a vasúti szállítást kellett megtervezni.
A szó szerinti tudományos elemzést még a II. világháborúban sem kedvelték egyes tábornokok.
A trükközés (közvetett megközelítés) meg nem is szerepelt a kor katonai képzésében. És természetesen a korábbi háborúkból nem vonták le a megfelelő következtetéseket.
teddybear01 2012.02.21. 11:09:42
Pacák 2012.02.21. 11:35:04
en.wikipedia.org/wiki/M1918_Browning_Automatic_Rifle
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.21. 11:58:47
aehrenthal 2012.02.21. 12:18:02
Kullancs1983 2012.02.21. 12:23:11
@teddybear01: Nem ő volt az egyetlen tábornok, mások is igen nagyvonalúan siklottak át az amerikai tanulságokon, pedig.
ace22 2012.02.21. 12:41:56
Model vagy mérethű /eredeti/?"
kb. 8 cm-es szuven ír a Szovjetúnióból...
@hazitroll: A második világháború a következő poszt, némi gengszteres felvezetéssel.
@aehrenthal: A Guiness Book of Military Blunders volt az egyik forrásmű, igazad van.
@Pacák: A Browning Automatic Rifle egy poszttal előbb volt említve, itt helyhiány miatt - rengeteg más remek fegyverkonstrukcióval együtt - nem fért be.
lenya1 2012.02.21. 12:44:36
csi szi 2012.02.21. 12:49:15
ace22 2012.02.21. 12:50:53
vén betyár 2012.02.21. 13:19:12
@Stenonis: "A háború előestéjén minden államban az a nézet uralkodott, hogy az eljövendő háború fő fegyvere továbbra is a puska lesz.
Ez a számitás az 1870-l871. évi porosz-francia és az l9o4-l9o5. évi orosz-japán háború statisztikai adataira támaszkodott.
A porosz-francia háborúban ugyanis a német hadseregben a sebesüléseket 9o %-ban a gyalogsági lövedékek és csak 5 %-ban okozták a tüzérségi lövedékek, a francia hadseregben pedig a sebesülések okozói 7o %-ban voltak gyalogsági és 25 %-ban tüzérségi lövedékek.
Az orosz-japán háborúban a gyalogsági lövedékek okozta sérülések arányszáma az orosz részről 86 %, a japán részről 85 % volt, a tüzérségi lőszertől eredő pedig 14 %, illetve japán részről 9 %."
Dr,Csillag Ferenc
A káézi lőfegyverek és a hadművészet
Zrinyi
l965
98.o.
@Titus Pullo Urbino:
"Mesterien elemzi Clausewitz a cél és eszköz viszonyát a már többször idézett Vezérfonálban.
Itt a kézitusa és a tűzharc viszonyát vizsgálva megállapitjam hogy mindkettő célja a megsemmisités.
A megsemmisités azonban csupán a kézitusában következik be kétségtelenül, a tűzharcban csak valószinűleg.
Éppen ez az oka annak, hogy a VESZTÉSRE álló fél rendszerint nem bocsátkozik bele a kézitusába, inkább visszavonul.
Igy azonban a megsemmisitésnek a kézitusában rejlő principiuma sokat veszit erejéből és hatása végül inkább az ellenség elűzésében, mint megsemmisitésében nyilvánul meg.
Ha tehát a kézitusan gyakorlati hatását nézzük, akkor CÉLJÁT nem a megsemmisitésben, hanem az elűzésben kell látnunk.
A tűzharc VALÓSZINŰ megsemmisitő hatása akkor válik bizonyossá, ha hosszú ideig tart.Igy aztán célja nemcsak az elűzés lehet, de a megsemmisités is.
Ha viszont a kézitusa végső céljává végül is az elűzés válik, a tűzharcé pedig a megsemmisités, akkor az előbbi a csata eldöntésének tulajdonképpeni ESZKÖZE, mig az utóbbi pusztán előkészitője."
Világos!
Perjés Géza
Clausewizt és a háború praxeológiája
Zrinyi
1988
95.o.
Hullafotós 2012.02.21. 13:19:56
übercivil kérdés: mi az , h öntöltő puska? és gyerekkorom óta nem tudom, mi a különbség a géppuska és a golyószóró között.
És egyáltalán mi ez a magyar gepárd? vmi kurrens hadicuccunk? volt már bevetve? vett belőle vki?
hk
paráznabillegető 2012.02.21. 13:34:11
youtube?
porthosz 2012.02.21. 13:35:01
Mert oké, megrohamozzuk az ellenséget mert még nem láttunk géppuskát, majd elesik az állomány fele (néhány tizezer ember), elfoglalunk fél négyzetméter területet miközben az ellenfél elveszit mindössze két katonát, azt is csak azért mert agyvérzést kaptak a stressztől, ez elfogadható 1x.
De hogy utánna miért próbálkoztak meg még ugyanezzel 256x az nem fér a fejembe.
Mert 1x mindenki nekirohanhat tiszta erőből a falnak, de hogy ezt ismételgesse...
drazsé 2012.02.21. 13:55:55
izé, ez így egy kicsit hamis
az, hogy ennyire el legyenek tolódva a veszteségi arányok, visoznylag ritkák voltak (de léteztek)
és pontosan azért csinálták 256x, merthogy csak fél négyzetméter nyereség sikerült, közben pedig 2 kmre volt a cél (ami teszem azt lehetett egy olyan vasút, út, ami tönkrevágta volna a fél ellenséges front jókedvét)
persze, dönthetett volna úgy bármelyik fél, hogy akkor ő minimalizálná a veszteségeket, és ül a seggén, de hogy nyerik akkor meg a háborút?
porthosz 2012.02.21. 14:08:17
Hát a háborút úgy is meg lehet nyerni, hogy amikor szembesülünk a problémákkal, akkor megpróbálunk azok ellen kifejleszteni valamit és azt bevetni. Addig meg ülünk a seggünkön, amennyiben mi pont ugyanolyan jól fel tudjuk tartani az ellenfelet mint ő minket.
Jelen esetben, illetve amennyire az én történelmi ismereteim helyesek, a fenti szituáció miatt (beásott vonalak géppuskafészkekkel) egyik fél sem tudott mit kezdeni a másikkal, tehát teljesen felesleges volt rohamozgatni mert területet nem foglaltak el, csak elvesztettek egy rahedli embert minden egyes rohamkor, az ellenfél meg minimális embert vesztett.
Egyébként erre nagyon jó példa a 2. vh., a német páncélosok átkelése az ardenneken vs a francia maginot vonal, a németek csinálhatták volna azt is hogy megint megrohamozzák szemből a beásott vonalakat, de annak pont ugyanaz lett volna az eredménye mint az 1. vh alatt, ehelyett kitaláltak valami mást.
Jockey11 2012.02.21. 15:29:22
csi szi 2012.02.21. 16:28:54
vasziljevics 2012.02.21. 16:56:47
egyébként minden nagyon szép és minden nagyon jó volt :)
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2012.02.21. 17:16:45
Fredddy 2012.02.21. 17:42:14
Übercivil kérdésre übercivil válasz:) Az öntöltő puska olyan puska, aminél csak a ravaszt kell húzogatni- ellentétben az ismétlővel, amit minden lövés előtt fel kell húzni.
A golyószóró tuajdonképpen egy könnyített géppuska, vékonyabb a csőfala (=gyorsabban melegszik), kisebb a tárja, nincsen állványa, emiatt könnyebben mozgatható, de kisebb tűzerejű. Sokszor ugyanazt a típust használják golyószórónak és gépkarabélynak, illetve golyószórónak és géppuskának, kisebb átalakításokkal.
A Gepárd magyar gyártású nehéz mesterlövészpuska, sokféle változatban, a Honvédségnél van néhány, és úgy tudom, India rendszeresítette.
iovianus 2012.02.21. 18:31:42
"az Oszták-Magyar Monarchia is ekkor jutott gyarmathoz Kínában"
Erről szeretnék még kicsit hallani! Valaki tud ajánlani valamit?
Kullancs1983 2012.02.21. 18:58:46
Egyébként ha már I. világháború, ajánlanám mindenkinek (aki még nem ismeri) a Fekete Vipera című remek sorozat 4. évadát, erről szól. ( www.imdb.com/title/tt0096548/ )
Untermensch4 2012.02.21. 19:33:01
hu.wikipedia.org/wiki/Aknavet%C5%91
a nyitókép nagyon stílusos
folti_ 2012.02.21. 21:11:07
A tisztikar felkészültségét és szemléletét is beleértve: A "boldog békeidők" miatt rengeteg begyöpösödött agyú, öreg főtiszt volt a vezérkarokban, akik esetenként inkább politikai kapcsolatok miatt kapták a rangot beosztást (vagy csak simán megérték a kellő kort), harci tapasztalataik meg kimerültek a különböző gyarmati háborúkban és hasonlókban. Masik, hogy minden tapasztalatuk és tudásuk mellett ez volt az első olyan háború, ahol a használt technikát menet közben kellett ki-/továbbfejleszteni. A 19. század (európai) háborúiban szinte sosem kellett ilyet csinálni mert egyrészt a komolyabb balhék azok hamarabb végetértek minthogy az új eszközök bármilyen komoly szerephez jussanak, másrészt a háborúkat inkább a szembenálló felek számbeli-, kiképzési, vezetési és logisztikai képességei döntötték el.
Ez pl jól láttszott a porosz-francia háborúban, ahol a francia fél szervezési(az egyik sereg parancsnok pl akkor láttott először Mitrailleuse sorozatvetőt, amikor véletlenül elhúztak egyet mellette a Sedani csatában, a többi tiszt és maguk a kezelői sem voltak jobb helyzetben) és hadvezetési hiányosságai voltak(parancsnoki törzs hiánya, rossz stratégia).
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.21. 22:42:32
Számomra elképesztő, hogy a tudományos haladás milyen elképesztő tűzerőt adott milyen elképesztően buta ÉS hülye emberek kezébe.
A butaságon lehet segíteni tanulással. Viszont a fent említett idézetek tisztán mutatják, hogy ezekre a balfaszokra én egy üveg tejet sem bíztam volna, nemhogy egy szakaszt vagy egész hadsereget.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.21. 22:48:32
A katonai vezetők teljesen hülyék voltak. A politikusok is, mert nem hajották el őket a jó bús francbe 1 év után.
A politikusok kötöttek - a kötés itt nagyon enyhe szó arra, hogy milyen erős kényszer volt a németeken - egy olyan "békét", aminek kimenetele erősen sejthető volt.
Képtelen vagyok bármiféle értelmes húzást felidézni a háborúból.* A tengó is csak azért volt olyan hatékony, mert a kurvaokoks brit admirálisok nem akarták a konvojrendszer, mindenféle hülye elméleteket gyártottak, hogy miért ne. Talán ki kellett volna próbálni, vesztenivalaó úgy sem volt. Ez a gyalogságri rohamokra és minden másra is igaz volt. Hogyan veszthettek volna még több embert, mikor mészárszék volt az egész...?
*Na jó, egy jut eszembe, a tank. A repülőgép tényleg nagy ötlet volt, de a tömeges alkalmazás ellenére véleményem szerint semmiféle kihatása nem volt a háborúra.
Kösz a halakat! 2012.02.21. 22:52:43
Az angol lovasroham, amit a katonanaplóban olvashatunk megtekinthető Spielberg Hadak útján című mézes-mázos mozijában, pont olyan, mint a naplóban, illetve ebből a filmből ajánlom még a somme-i csatajelenetet. A film többi része uncsi, barátnővel megnézős.
folti_ 2012.02.21. 22:56:14
Esetleg még a teljesen hibás doktrínák alapján felépített haditervek a franciáknál ("A francia hadsereg egyetlen hadmozdulatot ismer, a támadást!").
Másik, hogy ha valaki felis ismerte egy-egy technikai újítás hatását, azok egymásra gyakorolt hatását nem biztos hogy sikerült felfogni, vagy előrelátni. Főleg hogy pénzhiány miatt senki sem igazán rendezett nagyvolumenű hadgyakorlatokat, ahol az elképzeléseket kitesztelték volna. így megmaradt a végeláthatatlan fingfűrszelés a tiszti klubok szivarfüstjében. Amennyire emlékszem, művelt katonafők meg a 1880-90 -es években is komoly vitákat folytattak a lovassági szálfegyverek fontosságáról a modern harctéren.
folti_ 2012.02.21. 23:02:53
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.21. 23:09:12
Egyébként meg a konvojok a célállomástól néhány száz km-re is szétváltak, mert az n+1 árunak n+1 célállomása is volt. Az Írország körüli vizeken, ha odáig erős kísérettel eljutott egy konvoj, akkor onnantól sok esélye nem volt egy tengónak.
folti_ 2012.02.21. 23:23:45
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.21. 23:39:10
Egyébként nem értem, hogy a picit késő tank, az miért rosszabb, a semmilyen tank opciónál. Bocs, de itt majdnem lefordultam a székről...
kamuregélő 2012.02.22. 02:43:34
ace22 2012.02.22. 03:33:07
"A békefeltételek révén jutott a Monarchia kínai koncesszióhoz Tiencsinben, egy 0,6 km2-es területen. Noha fennhatóságunk csak 16 évig - Kína hadbalépéséig az antant oldalán - tartott, de építészetileg maradandó nyomokat hagyott "
Minorkavidor 2012.02.22. 17:19:57
Nem ő hanem az idősebb (és tehetségesebb( Moltke, a német egyesítési háborúk (porosz-osztrák-dán 1864, porosz-olasz-osztrák 1866, porosz-francia 1870-71).
I_Isti 2012.02.22. 21:09:54
folti_ 2012.02.22. 21:58:55
A két oldal teljes hadereje sosem haladta meg az 500-600 ezret.
Az alkalmazott fegyverek jó része európai mércével elavult volt. Mindkét oldal nagy számban használt előltöltős muskétákat, amik az 1848-50-es háború óta raktáron álltak. Vagy az 1812-s óta ... Miközben Porosz haderő már több mint egy évtizede használta a hátultöltős Dreyse puskát. Tüzérség szintén hasonló helyzetben volt. Az hadiflottájukat nyilt összecsapásban bármelyik európai hatalom leröhögte volna a szinről.
A csapatok és tisztikar kiképzettsége szintén nem érte el az európai szintet.
Minden logisztikai és kommunikációt újítást már őkis bevezettek és jobban is meg tudtak csinálni. Mondjuk ehhez sokkal komolyabb ipari és infrastruktúrális hátterük volt.
teddybear01 2012.02.22. 22:41:18
Lőfegyverek: Ugyan a polgárháború elején mindent felhasználtak, ami kéznél volt, a raktáron tárolt muskétákat is, és felvásároltak mindent Európából, de rengeteg fegyvert gyártott mindkét fél.
Ne feledd, Colt is ebben a háborúban szedte meg magát. Aztán az északiaknál nem csak a hátultöltős, zárdugattyús puskák terjedtek el, hanem az akkor igazán modern gyorstüzelő modellek is, például a Henry-puska.
Flotta: Itt vezették be a páncélos, gőzgép-meghajtású hadihajókat. Gondolok itt a Merrimac - Monitor párharcára.
A korabeli európai hadiflottákban csak mutatóban volt hasonló, de ezekkel egyenértékű egy sem.
"A csapatok és tisztikar kiképzettsége szintén nem érte el az európai szintet."
Ha ezen azt érted, hogy nem volt elég katonai akadémiát végzett tiszt, azt aláírom. De azért sok képzett katonatiszt vándorolt be Európából. Jó pár magyar katonatiszt is letelepedett Amerikában a szabadságharc után.
Viszont harcedzett, és a tapasztalataikon okuló tiszt több volt náluk. Képesek voltak új harcmodort kifejleszteni, mikor rájöttek a napóleoni módszerek hibáira.
Ami pedig a kommunikációs újításokat illeti, a távírót és vasutat például az északiak használták fel először. Igaz az északiak területén sokkal több vasútvonal+távíróvonal volt, mint délen.
folti_ 2012.02.23. 00:08:34
'Flotta: Itt vezették be a páncélos, gőzgép-meghajtású hadihajókat. Gondolok itt a Merrimac - Monitor párharcára.
A korabeli európai hadiflottákban csak mutatóban volt hasonló, de ezekkel egyenértékű egy sem.' khmm, mindkét hajó a páncélozott partvédelmi monitor kategória volt. Pocsék tengerjáró képességgel és sebességgel. Európai hatalmat ilyet először az krimi háborúban használtak. Eközben az európai flották már ilyen hajók építésébe ölték a GDPt: en.wikipedia.org/wiki/La_Gloire en.wikipedia.org/wiki/HMS_Warrior_(1860)
'Ha ezen azt érted, hogy nem volt elég katonai akadémiát végzett tiszt, azt aláírom. De azért sok képzett katonatiszt vándorolt be Európából. Jó pár magyar katonatiszt is letelepedett Amerikában a szabadságharc után.' - bevándorló tisztek nagyon ritkán léptek be a hadseregbe, inkább valami jobban kereső civil állás után néztek, mivel a hadsereg nem éppen a fényes karrier lehetőségekről volt hires. A polgárháború idejére pedig már megkopott a tapasztalatuk. Maguk az katonai akadémiák sem voltak éppen a szakma csúcsai, West Point például inkább mérnök tiszteket képzett, mint katonatiszteket. A rendelkezésre álló tisztikarnak pedig szintén nulla tapasztalata volt a modern tömeghadseregekkel. Szinte az összes komolyabb tisztjük század- max. ezredpk. volt korábban.
'Viszont harcedzett, és a tapasztalataikon okuló tiszt több volt náluk.' inkább a háború során kiválogatódtak a jó tisztek az inkpompetes és a politikai okokból felcsillagozottak közül.
'Ami pedig a kommunikációs újításokat illeti, a távírót és vasutat például az északiak használták fel először.' - taktikai szinten szintén a krimi háborúban használták először mindakettőt. Maximum stratégiai szinten használták először a gyakorlatban, de ez nem jelenti azt, hogy az értelmesebb európai hatalmak nem figyeltek volna fel és vették volna be a stratégiájukba mindkettőt. Pont az 1866-os porosz-olasz-osztrák háborúban bizonyították a poroszok, hogy mindakettőnek mekkora szerepe van a modern a hadviselésben. Kétlem hogy 1865 elött ne lett volna halvány lila gőzük se róla hogy mire való a vasút. Szükséges infrastruktúra és a mozgósítási tervek kidolgozása kidolgozása meg nem éppen olyasmi, amit pár hónap alatt meg lehet valósítani.
Sajna azt nemsokan akarják tudomásul venni, hogy a 19. századi USA az jelentéktelen gazdasági és katonai periféria volt az európai hatalmakhoz képest. ígyis tekintettek rá. Ez csak az 1880-as évektől kezdett megváltozni.
teddybear01 2012.02.23. 01:51:22
De Európa az Európa, Amerikában meg a hivatásos katonák elsősorban az indiánháborúkban, illetve a délen folyó mexikói háborúkban szerezték a tapasztalataikat. Az értelmesebbje hamar rájött, hogy a tömött sorokban felvonuló katonáknál könnyebb célpont nincs. Ráadásul az indiánok makacsul nem akartak az európai módi szerint harcolni.
A Henry-puska drága volt, igaz, de azért használták, ha valaki ilyenhez jutott. Egyébként volt több hasonló ismétlőpuska típus is. Ráadásul ekkor már a Colt is áttért az elöltöltős dobtárról a peremgyújtásos szerelt lőszerre. Az ekkori modernebb puskák is szerelt lőszerrel üzemeltek már.
Az európai főtisztekkel ellentétben az amerikai tisztek hamar rájöttek, hogy ezek a fegyverek sokkal hatásosabb, mint a kovás flinta. Valamint arra is rájöttek, hogy a szuronyroham mindig nagy véráldozattal jár, ha az ellenfélnek tüzérsége, gatling -lövege, vagy a gyalogságát gyorstüzelő fegyverekkel szerelték fel. Mert hát a gatling-löveget(az első tényleges sorozatlövő fegyver, az első géppuskaszerű fegyver) is ekkor kezdték használni.
Ami az általad felhozott két hajót illeti, azok elsősorban hagyományosan vitorlával haladtak, a gőzgépük csak kisegítőnek volt. Ellentétben mind a Merrimacot, mind pedig a Monitort kizárólag gőzgéppel hajtották. A Glorie ráadásul csak vaslapokkal borított fahajó volt. Igaz a Merrimac is csak az utólagos átépítéskor kapott a favázára páncéllemez-borítást.
A krími(és az előző többi háborúban) alkalmazott bombardiereket illeti, azokon se páncél, se gőzgép és vont csövű ágyú sem volt. Forgó ágyútorony sem. A bevetési körzetbe vagy vontatással, vagy evezővel, vagy vitorlával jutottak el. Nem voltak egy kategóriában sem a Merrimaccal, sem a Monitorral.
És igen, lagúnákba, folyami harcra tervezett hajótípus volt a Monitor, de ennek ellenére bontóba küldte az addig használt vitorlás, fából épített hadihajókat. (Hogy a Merrimac mennyire lett volna alkalmas az átépítés után a mélytengeri hajózásra, az nem derült ki. Sohasem járt a nyílt tengeren.)
Ami a vasutat illeti, használták már a magyar szabadságharcban is, de mivel csak két, és ráadásul rövid vonalunk volt, nem sok szerepet kapott.
A krími háborúban csak az oroszok használhatták a vasutat, az angol–török–olasz–francia szövetséges erők nem.
Az amerikai polgárháborúban viszont mindkét fél használta a kiépített vasúti hálózatot, csak a délieknek jóval kevesebb, és rövidebb vonaluk volt.
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 10:48:02
A hadihajókról csak annyit, hogy a Warrior tényleg kilukasztotta volna bármelyik haditengerészet akkoriban legmodernebb hajóját, elképesztő az a vas, szerencsémre egy egész napot eltölthettem rajta és benne. Fantasztikus. Kár, hogy ez nem maradt meg:
lemil.blog.hu/2010/05/28/a_szabadsagharc_hadigozose
1848-ban ez is ultramodernnek számított, Jellacic a hajó fenyegetése miatt kanyarodott el a Dunától Pákozd felé. Vasszerkezet, hossza 58 m, szélessége 8 m, a kerékdoboknál 14 m, merülése mindössze 1 m, vízkiszorítása 318 tonna, a széntüzelésű gőzgép 60 lóerős Cornwall kazán, 113 ember, fedélzeten 8 hatfontos, 2 tizenkettő fontos ágyút és 2 hétfontos tarackot hordozott.
A gyorstüzelésű puskákról annyit, hogy aki már kettőt lőtt egy perc alatt, az már profi lövész volt az elöltöltős puskánál, érdekes, hogy a napóleoni háborúk kovás puskáit sűrűbben lehetett elsütni, mint a kapszlisat. Nálunk a Lengyel Légióban Augustin 1844 m. puskák és karabélyok vannak, ez már modern fegyvernek számított a szabadságharcban, ennél csak a vadász alakulatok rendelkeztek jobb fegyverekkel, de azok is elöltöltősek voltak, de huzagolt csövűek.
ace22 2012.02.23. 13:15:17
A Times tudósítása A Monitor és a Virginia/Merrimac harcáról, a Rinaldo brit ágyúnaszád kapitányának híradása után (mert ott lebzseltek a brit és a francia diplomaták, utóbbiak a Gassendi fedélzetén, hogy mikor gyengül meg az Únió annyira, hogy mehetnek a békefenntartók):
Jóllehet 149 elsőosztályú állt készenlétben azonnali bevetésre, ma már csak kettő van: A "Warrior" és az "Ironside". Ennek a kettőnek a kivételével nincs az angol haditengerészetnek egyetlen hajója sem, amelyet ne volna esztelenség harcba küldeni a "Monitor" ellen.
ace22 2012.02.23. 13:18:22
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 14:19:57
Ízelítő:
vimeo.com/22607600
39.37-től lehet minket látni
44.43 itt lő a Légió
45 környékén pedig vértesrohamot verünk vissza gyalogos katonákként (ez élőben is így történt anno)
Holnap Kápolnára megyünk három napi csatába, videóra fogom venni, ahogy töltünk és lövünk, aztán beteszem ide a felvételt. A percenkénti négy lövés kamu, ha mondták, nem igaz, ha láttad, akkor meg nem Augustin volt.
teddybear01 2012.02.23. 16:11:55
A Merrimac vesztett 19 embert, plusz a kapitány kitette magát az ellenséges puskatűznek, és megsérült.
teddybear01 2012.02.23. 16:13:59
Az elbukott szabadságharc után – részben a megtorlástól való félelmükben – sokan döntöttek az emigráció mellett. Nagy számú magyar harcolt például Garibaldi seregében és a krími háborúban is.
Amerikába a legtöbben Törökországon vagy Hamburgon, majd Anglián keresztül jutottak. Ujházy László – a nagyobb arányú amerikai emigráció reményében – megalapította Új-Budát (New Buda, ma Davis City, Iowa), ahol a legtöbb 48-as amerikai emigráns megfordult az 1850-es években.
Az USÁ-ba kivándoroltak elsősorban (elvi okokból) az északi oldalon harcoltak a polgárháborúban.
Részlet a Wikipédiából
teddybear01 2012.02.23. 16:29:46
Említettek egy olyan muskétát, amit eredetileg a magyar szabadságharc alatt terveztek és gyártottak, majd a megmaradt példányokat eladták az amerikaiaknak. Sajnos a típusára nem emlékszem.
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 17:18:56
Elvi okokból északi oldalon? Ez nem így volt. Hét magyarból hat északi oldalon harcolt, egy pedig délin. Az elosztás sokkal prózaibb volt, ki hol lakott, oda vonult. Déli oldalon is harcoltak magyarok, csak őróluk nem beszélnek annyit.
Puskákra visszatérve: lengyel hagyományőrző barátainknál lőhettünk polgárháborús fegyverekkel, tök olyanok voltak, mint a mi 44es Augustin-jaink, csak máshogyan tartották, súlyozták. A töltés menete ugyanaz volt és a fegyver is, lőszer is, de kisebb volt az űrméret és ezért távolabbra vitt. Augustin 21 mm, ez meg 17 mm volt asszem. És könnyebb volt a fegyver, a mienk 8 kg, azok meg "csak" 5-6 kilósak. És nem ütött akkorát, hangja is kisebb volt, de pontosabban lehetett vele célozni. A mienk 200 méterig célzott lövés, ez meg már 300 méterig pontos.
Minorkavidor 2012.02.23. 17:30:02
Ez egy érdekes kérdés. 1914.augusztus 16-án a 11. honvéd lovashadosztály 5. és 9. ezredének 2-2 százada Sztojanovnal egy sikeres lovasrohammal szorította vissza az orosz gyalogságot és lovasságot, tűztámogatás nélkül. A rohamot 1800 lépés távolságról, egy erdőn keresztül indították. 8 nappal később a teljes hadosztály Kamionka—Sztrumilovától északra egy kozák egységet és annak tüzérségét tette harcképtelenné. Augusztus 17-én a 23. honvéd lovasdandár és a k.u.k. 15.lovasdandár egységei Goroduknál egy átkaroló támadással szorították vissza a ruszkikat. Másnap viszont az a honvéd lovashadosztály (amelyhez a 23.dandár is tartozott) parancsnokát, 24 tisztjét és 450 főnyi legénységét veszítette el (egy lovashadosztály harcos állománya teljes feltöltöttség esetén 4000 fő)
Ezzel szemben ott van a lovasság új alkalmazása, melyet a búrok és oroszok mutattak be. A búrok saját lovasságukat, mint lovasított gyalogságot használták, a lovakat, mint közlekedési eszközök funkcionáltak, a harcot gyalogsági harcként vívták. Mélyre ásott lövészárkokat építettek, a repeszhatások miatt szűken hagyták, a szárnyakon számos oldalággal biztosították. Lovaik és a lőszer számára fedezékeket építettek, melyeket futóárkok kötöttek össze a védelmi vonalakkal, ők már alkalmazták a támpont védelmet, az összefüggő fedezékek helyett.
Az orosz kozákok az orosz-japán háború tanulságait levonva gyalogosan támadtak, laza harcrendben. Védelem estén pedig beásták magukat, árkaik elé szögesdrótot húztak, tkp. Egy ilyen állás ellen indította meg támadását az 5 .honvéd lovashadosztály.
janos900janos900 2012.02.21. 09:15:19
, StenonisStenonis 2012.02.21. 11:08:37
Ezt úgy lehetne a legjobban megfogalmazni, hogy a támadó és védelmi fegyverek örök versenyfutásában 1865-1916 között a védelmi fegyverek szereztek előnyt. Ez az előny abban állt, hogy a védelem már gépesítése már megkezdődött, míg a támadásé nem. a védelem oldalán ott volt a jól használható géppuska,, a védőcsapatok mozgatásához rendelkezésre állt a vasút, vmint az ekkor megjelenő tehergépkocsik, védelemben jól használható a távíró, a telefon és a vezetékes rádió. Ezzel szemben a rohamnál nem alkalmazható az 50-60 kg-os nehéz géppuska (k. géppuska /golyószóró/ még nem volt), a távíró és telefon és a vezetékes rádió szintén használhatatlan, a postagalamb is megbukott, a gyalogos futár meg lassú, a nem vezetékes rádió meg túl nehéz.
teddybear01 2012.02.21. 10:43:13
Ami azt illeti Robert E. Lee a déliek főparancsnoka sokat beszélgetett a polgárháborús tapasztalatokról, mind Moltkéval, mind Bismarckkal. Azonban ezekből a beszélgetésekből Delbrück szerint semmi sem látszott a német vezérkar gyakorlatában.
Francia ellenfeleiknél meg Shermann emlékiratai és Beauregard déli tábornok tapasztalatcseréje J. M. Schofieddel. Francia forrásokból tudjuk, hogy az előbb említett 2 tábornok Chalons és Vincennes gyakorlóterein is bemutatták az általuk alkalmazott eljárásokat. Először 2 ezer katonával 4 óra alatt kiásattak egy 3 km hosszú lövészárkot, majd a katonákkal céllövészetet tartottak. Ugyanit a tüzérség számára is készítettek fedezékeket, külön a lövegeknek, lőszereknek és a tüzéreknek. Vincennesben pedig egy teljes hadosztály gyakorlatát irányították! Azt gyakorolták, hogy az egymás ellen felvonult erők nyílt terepen készülnek a találkozóharcra. A védőket játszó csapatoknál előrevetett rajláncoknak kellett fedezniük a beásást végző társaikat. A 3 fős csoportok (2 lapátos, 1 csákányos) félóra alatt kiástak egy 50 cm mély árkot, előtte egy 50 cm magas mellvéddel, ahol a védők magukat fedezve várhatták a túlerejű támadókat. Beauregard a gyakorlat után a francia tiszteknek tartott megbeszélésen kifejtette álláspontját az akkor korszerű védelemről. Szerinte méterenként 2 katona letámasztott puskákkal és megfelelő tüzérségi védelemmel akár 3-szoros túlerőben lévő ellent is visszaverhet, különösen akkor, ha az árkok előtt még drótakadályok vannak. Végül hangsúlyozta a szuronyroham korszerűtlenségét és a műszaki munkálatok fontosságát. 10 perces váltásokkal a közeledő ellenség kibontakozása alatt is kiépíthető a védelem.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.23. 18:12:41
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.23. 18:15:10
Én nagyon nem vagyok képes úgy kezelni ezeket az értékekt, mint valós harcászati adatot. Van olyan hagyományőrző, aki képes vele akár 30 méterről eltalálni egy álló emberi alakot? Hát egy sétáló sebességgel húzott célpontot?
teddybear01 2012.02.23. 18:22:02
Ami a Merrimac veszteségét illeti, azt egy a Minesotáról leadott mázlis lövés okozta, ami beletalált a Merrimac orrlőrésébe. Ez csak viszont egyszeri szerencse volt.
teddybear01 2012.02.23. 18:26:55
De a saját tapasztalataim szerint a legtöbb ember iszonyú fakezű, vagy vaksi, vagy mindkettő. Az alaplövészeten a századomban 58 emberből 16 még a céltáblát sem találta el, és csak 6-an lőttünk 20 kör fölött...
tudi 2012.02.23. 18:37:08
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 18:50:35
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 20:29:26
1862-ben egy Henry puska 42 dollár volt, hozzá 1000 db lőszer 10 dollár, ez magasnak számtott és 1863-ra kaptak nagyobb mennyiséget a harcoló alakulatok, elsőként az önkéntes milíciák, illetve ismétlőből legnagyobb számban Spencer-ek harcoltak, 90.000 db-ot vásárolt a hadsereg a karabély változatból - a Little Big Hornnál elvérzett Custer 7. lovasezrede is Spencer-ekkel volt felszerelve. Ezerk nyilván főleg az északi oldalon, ahogy a Colt cég is elkötelezte magát az északiaknak.
Továbá, ha jól emlékszem, a Henry puskák a Török-Orosz háborúban is okoztak meglepetést a cári hadseregnek.
Chris McNab szeint a papírhüvelyes "egybeszerelt" lőszerrel egy képzett lövész percenként három-négy lövést képes leadni, a korszerűbb forgó-tolozáras hátultöltőkre ír 8-10 lövést, míg a csőtáras Wincesterekre még többet.
1914-ben, az akkor már korszerűtlennek számító Lebel-ekkel felszerelt szuronyrohamozó katonákat a Mauser M1898-asokkal tüzelő németek lemészárolták, mielőtt a kézitusához elég közel juthattak volna - ezekkel már 2-3 másodpercenként tudtak lövést leadni, iletve még ennél is hatékonyabbak voltak a brit Lee-Enfield SMLE puskák, a percenkénti 15 célzott lövéssel, amire külön treníroztatták a katonákat, olyan tűzgyorsaságot produlálva, hogy a németek sokzor azt hitték, géppuskával lövik éket.
Lehet, hogy rosszul tudom, de mintha az I. VH-ban gojószórókkal több embert öltek volna meg, mint puskával. Illetve a legnagyobb hentelés az az angolok által bányászokkal aláaknázott és felrobbantott lövészárok hirig volt, ami állítólag az addig ember által előidézett legerősebb hang volt egyben 10.000 nagyságrendű halott némettel.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 20:33:03
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 20:49:09
Sok ilyen baleset volt, de a puskák igazi gyilkosa a sok lövés volt, 80-100 lövés után a cső ment a fegyverkovácshoz, aki a puskacsőből levágta a harmadát, csinált belőle egy karabélycsövet és egy pisztolycsövet, majd a karabélycsőből 50-60 lövés után vágott kettő pisztolycsövet. A végleg elhasználódott csöveket újrakovácsolták, ez elég hosszú folyamat volt. A központi fegyvergyár Pesten volt decemberig, decemberben Nagyváradra költöztették. A rozsdásodás nem jött szóba, viszonylag hamar véget ért a szabadságharc és akinek volt puskája, az nagyon vigyázott is rá. Amiket Erdélyben láttam (Kézdivásárhelyi múzéj), vagy a HIM-ben, azok általában raktári, egyszer el nem sütött darabok voltak, amik sosem jártak harctéren, mindig is raktárban álltak, szépen lezsírozva. Ha már harctéren járt, akkor vagy a fegyverletételnél összetörték, vagy elásták, mindkettő esetben vége lett a vasnak. A raktáriak viszont szép darabok, de azokat meg jegyzőkönyvezni kell, ha érinteni is akarod őket. Olyan hülyén néztek rám a HIM-ben, amikor megkérdeztem az eredeti Augustinról, hogy milyen rendszerességgel lőnek vele? "Ezzel még sosem lőttek, szűz darab." Akkor kicsit csalódtam.
ace22 2012.02.23. 20:52:21
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 21:00:11
Ezek szerint akkor nem véletlenül volt a kovás-csappantyús korszakban minden századnak fegyverkovácsa.
Ami nekem még legmókásabb, az a filmekben a pisztolypárbajok, de leginkább a csak szakértő kézben ötlövetű hatlövetűsek meg hasonlók.
Minorkavidor 2012.02.23. 21:16:25
teddybear01 2012.02.21. 11:09:42
Napóleonról tudni kell, hogy 1807 utáni teljesítményét nagyban befolyásolták betegségei, gyomorfekélye és valszeg kólikája, húgyhólyagzavara, kizáródott aranyere, agyalapmirigy-rendellenessége volt ugyanis. Ez a rendszertelen életmód, kapkodva bekapott elemózsia és nehéz tábori körülmények együttes hatásának köszönhető. Borogyinónál a húgyhólyagzavara miatt nem tudott lovagolni, ami nagyban befolyásolta azt a döntését, hogy Ney marsall többszöri kérése ellenére sem vetette be a gárdát. A drezdai csatában rettenetesen fájó gyomra miatt, teljesen kimerült. Lipcsénél szintén gyomorbántalmak kínozták, emiatt nem is tudta rendesen megszervezni a visszavonulást. Kizáródott aranyere miatt nem tudott lóra ülni Waterloonál. Pihenés szükséglete már az 1806-os egyébként győztes jénai csatában megmutatkozott: csata közben szunyált egyet, gárdistái vették körbe az alvó vezért. Ezt a propaganda később, mint a magabiztosság és rettenthetetlenség példájaként állította be további problémákat okozat, hogy nem volt igazi, mai értelemben vett vezérkara és vkf-e, Berthier inkább volt egy iroda tiszt, mint valódi vkf.
drazsé 2012.02.21. 13:55:55
porthosz 2012.02.21. 14:08:17
De igen lehet védekező v. pontosabban felőrlő taktikával nyerni. Wellington és waterlooi csata legismertebb példa. Kevésbé ismert, de jobb példa Wellington félszigeti hadjárata az ibériai félszigeten 1809-1814 között. Az hangol hadvezér egy sáncrendszer segítségével állította meg Massénát Liszabon előtt. Ezt a taktikát rendre megismételte a hadjáratban. Kivéreztetem az ellenséget, előrenyomulok egy adott pontig, az ellenség újratámad, és a folytatás már ismert. Nekünk is sokba került, hogy Conrad megelőző támadásra indította az osztrák-magyar haderőt, ahelyett hogy preznysl övvárára és a San folyóra támaszkodva tartós védelemre rendezkedett volna be. De furcsamód a Maginot vonal is jó példa erre. A közkeletű felfogás szerint a franciák marhák voltak, hogy erre pazarolták pénzüket, ahelyett, hogy páncélosaikat páncélos hadosztályokba szervezve várták volna a német támadást.. az igazság az, hogy a Maginot vonalat a németek nem tudták áttörni,- pl. a jún.22-fegyverszünet napján az egyik erőd pk-a azt jelentette, hogy az erőd minden lövege harcképes, az erős „falán” csak apróbb karcolások vannak- csak megkerülni. Ezt is csak azért mert az erődrendszert nem építették ki a La-Manche csatornáig. Ennek politikai oka volt: Belgium 1936-ig Franciaország szövetségese volt. Nem akarták, hogy a belgák kirekesztve érezzék magukat. 36-ban a belgák a semlegességet választották, ezután sem idő, se pénz nem volt a teljes kiépítésre.
molnibalage 2012.02.21. 22:48:32
a politikusok márcsak azért sem hajthatták el a tábornokokat, mert akkor az volt a felfogás, hogy háború idején a katonák előlépnek, a politikusok viszont hátra. Ők csak akkor kerülnek elő, amikor a békéről kell tárgyalni. Ez a felfogás ellentmondott Clausewitz azon tézisének, amely a politika elsőbbségét hirdette. Ha megnézed a német példát a Hindenburg-Ludendorf párosról mindenki tud, de mennyien ismerik a háború alatti német kancellárok ( pl. Bethmann-Hollweg) nevét? A II. vhb-ban megváltozik a helyzet: ahogy Hitler és Sztálin kézben tartotta tábornokait közismert, de Montgomery is 2-szer is csak alázatos bocsánatkéréssel tudta megmenteni állását.
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 21:22:29
Titus Pullo Urbino 2012.02.23. 21:30:59
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 21:36:22
Arra viszont hatéározottan emlékek, hogy a konzerv, mint olyan Napóleon seregéhez köthető.
@Titus Pullo Urbino: mifelénk még a hetvenes években létezett a drótostót, meg a bicajos-fenőköves cigány jómunksáember, mint jelenség, még mielőtt ránktört az eldobható világ, gondolom hasonló lehetett az a vándorélet is.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 21:52:11
Ilyesmit a japók is csináltak, mármint az ellenséges civilekkel és foglyokkal nem voltak túl emberbarátok és a legtöbben nem is értették a "jogvédős hisztiket" a háború után, azt gondolom ez is egyfajta kultúrsokk.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.23. 22:19:54
Fúrni egymást. Az ment csípőből. Meg beszállítókkal haverkodni egy kis jutalékért. De egész jól ment nekik az öntömjénezés és a megvető nézés és a gyanakvás is (nagyjából mindenki iránt, kivéve talán a valós ellenséget). Az elrettentésen alapuló fegyelmezésben meg kifejezetten jók voltak, a túlésében meg egyszerűen zseniális eredményeket értek el.
Jelentős részük viszont konkrétan elmekórtani eset volt, lsd. pl. a Gallipoli partraszállás parancsnokát.
Megjegyzem csendben, ezek a tudományok azóta se nagyon változtak bizonyos tábornoki karoknál...
Minorkavidor 2012.02.23. 22:30:30
teddybear01 2012.02.22. 22:41:18
A vezérkarok közül először a porosz állított fel vasúti irodát 1848-ban, ez tény. Mint ahogy az is, hogy alkalmazták az 1866. évi és az 1870-71 évi háborúkban, de ezek együttes kapacitása sem érte el az amerikai polgárháború egyéves kapacitását, még akkor sem, ha a polgárháború első évét 1861-et nézzük. Ez márcsak a hadszínterek eltérő méreteiből is adódik. A hadseregek sem voltak kicsik. A déliek csúcslétszáma, amit 1863-ban értek el, 464.000 katona. Az északiak 1865-ben érték el a csúcslétszámukat 1.000.000 fővel 8ekkor nagyobb volt az északi haderő, mint a cári sereg). Az északiak a 23 milliós népességből 2.200.000 főt hívtak be, vagy jelentkezett önként, a 3,5 millió katonakorúból, a déliek a 9 milliós népességből (ebből 5 millió fehér) 750.000 főt, mind fehérvolt, az 1 millió fehér katonakorúból. Ezek szinte az I.vhb-t idéző arányok. A veszteség (csak katonai) 360 ezer halott északi, 260 ezer halott déli oldalon. Ez volt a történelem első ipari háborúja.
Az ismétlőfegyvereket pedig csak a vezetés nem komálta. Az északi hadügyér mindent megtett, hogy ne kapjanak ilyet a fiúk, és tényleg a nagy lőszer felhasználásra hivatkozott. Csakhogy a fiúk saját zsoldjukból vettek ilyet. Ez arra késztette a vezetést, hogy központilag engedélyezze és szervezze az átállást, az utánpótlás kérdését, meg a gőzmozdonyok és gőzhajók megoldották. Ami azokat az apróbb technikai újdonságokat illeti: Gatling első géppuska, ismétlőfegyverek, páncélos hajók, az első búvárhajó, léggömbök alkalmazása 8elsősorban tüzérségi megfigyelésre). A hadászatban meg az állásháború kezdetei (1864-65 Petersburg).
ace22
köszi a posztsorozatot. De a géppuskákat nem a brit, hanem az OMM hadvezetése ignorálta, itt a császárra gondolok. Condrádnak úgy kellett titokban legyártatni az első két 800 darabos sorozatot 1913 végén, 14 elején, ezek gyártását 1916-ről hozta előre. Így lett a 1,5 milliós hadilétszámú erőnek 1515 db géppuskája 407 géppuskás osztagba szervezve. Mindez annak ellenére történt így, hogy a SCHWARZLOSE géppuskát 1907-től rendszeresítették. A brit haderő kezdeti 80 ezer katonája 125 géppuskát vitt magával. Ez a 1,5 milliós OMM haderő esetében kb. 2345 db géppuskát jelentett volna.
Rosszindulatú Vászka · globalicum.blog.hu 2012.02.23. 20:29:26
A polgárháború utolsó éveire az északiak éves hadipuska termelése elérte az évi 2,5 millió darabot. Az általuk is vágyott Henry-puskáról a déliek azt mondtak: „az az átkozott yenki puska, vasárnap megtöltik és az utána következő héten egész álló hétig lehet lövöldözni vele.”
A vasutakra visszatérve az északiak 49 ezer, a déliek 14 ezer km-nyi vasúttal kezdték meg a háborút. Németország csak 1914-ben érte el a 63 ezer km-nyi vasútvonal hosszúságot.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.23. 22:43:43
Meglepő módon a közeledés nem hoz radikális javulást, 50 méteren se számoltak 50%-os eredménnyel.
Nem véletlenül zajlottak úgy a szabadságharc csatái, ahogy. Ahol leheett gyors ágyútűz az ellenfélre, majd egy sorozat lövés után lerohanás, szurony, kard, ami belefért. Persze, ezt már - lehetőleg - nem várta meg az ellenfél, arrébb ment, hátha össze tud állni megint. Ha elég komoly volt a támadó, akkor nem nagyon tudott megállni tollászkodni (lsd. Bem erdélyi sikereit)
folti_ 2012.02.23. 22:53:22
De Európa az Európa, Amerikában meg a hivatásos katonák elsősorban az indiánháborúkban, illetve a délen folyó mexikói háborúkban szerezték a tapasztalataikat. Az értelmesebbje hamar rájött, hogy a tömött sorokban felvonuló katonáknál könnyebb célpont nincs. Ráadásul az indiánok makacsul nem akartak az európai módi szerint harcolni.' - Az indián háborúk inkább voltak irreguláris háborúk. Az ott szerzett tapasztalatok nemsokat értek akkor, amikor tömeghadseregek estek egymásnak a nyílt csatatéren. Lovassági rajtaütéseknél és hasonló partizánakcióknál viszont rendkívül hasznosak voltak. A napóleoni tömött soros felvonulásnak is megvolt a maga oka. Amíg nem voltak rendesen kiképezve a katonák, addig maximum ebben a felállásban voltak használhatóak. Ne felejtsd el, hogy főleg a háború elején rengeteg nulla kiképzéssel rendelkező ember állt önkéntesnek/sorozták be. Jópár esetben a teljes önkéntes alakulatnak nulla tapasztalata volt, a tisztek azért kapták a rangjukat, mert ők hozták a többieket. El kellett telni 1-2 évnek, amíg ezeket az alakuatokat kiképezték és megfelelő fegyverekkel felszerelték.
'Ami az általad felhozott két hajót illeti, azok elsősorban hagyományosan vitorlával haladtak, a gőzgépük csak kisegítőnek volt. Ellentétben mind a Merrimacot, mind pedig a Monitort kizárólag gőzgéppel hajtották. A Glorie ráadásul csak vaslapokkal borított fahajó volt. Igaz a Merrimac is csak az utólagos átépítéskor kapott a favázára páncéllemez-borítást.' - Mivel ezek valódi tengerjáró hajók voltak, amiknek az óceánon is meg kellett állni a helyüket, nemártott hogyha van a tartalék meghajtási rendszer, tekintettel a korabeli gőzgépek megbízhatóságára és hatékonyságára. Ilyen appróságokkal a kis hatósugarú partvédelmi hajóknak nem kellett törődnie. A vitorlát teljesen csak az 1870-80 -as években hagyták el, amikor a hajók már akkorára híztak, hogy a vitorlával már nem lehetett értelmes sebességet elérni, illetve a gőzgépek is felnőttek a feladathoz.
Krimi háborút elismerem, memóriazavar volt. Az úszó ütegek egy részén (pl a francia Dévastation osztály volt gőzgép, de csak taktikai manővereyésre használták.
'És igen, lagúnákba, folyami harcra tervezett hajótípus volt a Monitor, de ennek ellenére bontóba küldte az addig használt vitorlás, fából épített hadihajókat.' - Ebben annak is szerepe volt, hogy az USA haditengerészetében nehézfregatt volt a legnagyobb hajó (a háború elején leégett Pennsylvania "sorhajót" leszámítva), míg Hampton Roadsnál csak mezei fregattok és kissebb hajók voltak az Úniós oldalról. Kiváncsi lennék hogy a Monitor és a Merrimac meddig bírta volna egy valódi angol vagy francia sorhajó közvetlen sortüzét. A páncélként hasznát vaslemzek ugyanis nehezen bírják a sokkhatásokat, egy idő után megrepednek/töredeznek. Páncélos hajók ellen ez volt a standard taktika az első VH ig, amikoris az első páncéltörő lőszerek megjelentek.
@ace22: Köszi, bár gyanítom mint ágyúnaszád kapitányaként nem volt még túlsok tapasztalatase a saját, se mások nagy hajóival és azok tüzérségével, sem a már említett vas töredezési problémával.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.23. 23:00:13
Ehhez képest a valóság azért kicsit bánatosabb számukra...
Gondoljunk csak a krími háborúra, az orosz-japánra, korábbról a legtöbb tatár, svéd, lengyel bulira, de akár a saját, időnként százegynehány, vagy még tovább tartó hódításaikra is.
Jah, jók voltak szövetségesnek, baromi nagy embertartalékkal (pl. napóleóni háború, magyar szabadságharc) egyébként meg nagyjából annyit tudtak tenni a támadók ellen, hogy elszaladtak, felégettek maguk mögött mindent, majd várták, hogy a támadó elunja (svéd, napóleon, németek).
Komolyabb csatákban (ha nem egymás ellen vívták) nagyjából Novgorodtól (1240?) Sztálingrádig nem sok sikerélményük volt...
Bélabáttya (törölt) 2012.02.23. 23:03:46
Miért is volt olyan nagy szám a csávó? Már úgy az egyébként valóban szimpi pofátlanságán és nem főnemesi származásán túl?
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 23:12:43
folti_ 2012.02.23. 23:17:37
@Bélabáttya: Őőő bátorkodom megjegyezni, hogy a legtöbb orosz-svéd illetve orosz-török meccset nyerésre hozták, vagy minimum döntetlenre. Lengyelo harmadának 150 évig tartó birtoklása azért szintén nem éppen veszteség.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.23. 23:20:43
Bélabáttya (törölt) 2012.02.24. 00:10:12
Ehhez képest viszont bukták Krímet, Japánt, százvalahány évükbe került a Kaukázus és Ázsia - hozzájuk képest katonailag szinte nem is létező államainak - részbeni meghódítása, ezeket is inkább okos, megosztó politikával, mint fegyverrel sikerült megfogniuk.
A második VH valamennyire azért már más világ. De ott is szövetségesként, elképesztő anyagi támogatás mellett, egy máshol elég rendesen leterhelt, illetve részben már demoralizált ellenfél ellen sikerült. Magukban még ott partizánkodnának valahol az Ural környékén...
De azóta se jeleskedtek igazán, pl. Afganisztánban, vagy Csecsenföldön sem. Az tény viszont, hogy ellenünk valahogy mindig jók voltak...
ace22 2012.02.24. 06:38:25
@folti_: Bizonnyára nem volt tapasztalata a páncélos hajók harcászatának még azután kidolgozandó alapelveivel. :-)
@Bélabáttya: Gallipolit nem Churchill álmodta meg?
Rosszindulatú Vászka 2012.02.24. 06:55:40
Hullafotós 2012.02.24. 09:39:07
teddybear01 2012.02.24. 12:47:41
Ráadásul ezt a vastagságú páncéllemezt ferdén építették be, azaz a relatív páncélvastagság még nagyobb volt.
Úgyhogy a Merrimac páncélja kibírt volna, és a valóságban is ki bírt mindent, amit az uniósok fel tudtak sorakoztatni ellene. Végül a saját legénysége gyújtotta fel, amikor Richmondot az uniós szárazföldi csapatok fenyegették.
És az ekkor használt uniós Dahlgren-ágyúk a legnagyobb átütőerővel rendelkeztek a kategóriájukban. Erősebb ágyút csak Krupp állít elő, jóval később.
Ami az angol flottát illeti, azok nagyobb űrméretű ágyúkkal is rendelkeztek, mivel nagyobb hajóik is voltak. Az már esetleg átüthette volna, de nem ellenük méretezték.
Ami pedig a Warriort illeti, tudom, hogy mélytengeri használatra építették, de ennek ellenére kevésbé volt modern, mint akár a Merrimac, akár a Monitor. Például sem az orra, sem a tatja nem volt páncélozva. Kizárólag a törzs középső szekciója, az amelyik az ütegfedélzeteket tartalmazta, kapott páncélt.
Az "all or nothing" páncélozási mód első képviselőjeként tulajdonképp elég sérülékenynek mondható. Az orrba és tatba csapódó lövedékek hamar elintézték volna a hajó irányítását, és vészesen lecsökkentették volna a mozgékonyságát, ha ez még nem is tudta volna elsüllyeszteni.
Ami pedig a gőzgépekkel felszerelt hajókat illeti, inkább a tüzelőanyag drágasága miatt volt ellenük kifogás. Volt már olyan hajó, amely kizárólag gőzgéppel haladt, és nem csak az amerikaiaknak. A Warrior árbocait a katonai maradiság követelte meg. Különben a K. und k. haditengerészetben is volt olyan hajó, amelyik évtizedekkel később hasonlóan gőzös-vitorlás meghajtású volt.
"Az indián háborúk inkább voltak irreguláris háborúk. Az ott szerzett tapasztalatok nemsokat értek akkor, amikor tömeghadseregek estek egymásnak a nyílt csatatéren. "
Dehogynem. Később a nagyobb hadseregek is hasonló módon kezdtek harcolni, azaz fedezék mögül tüzeltek, és szakaszosan mozogtak(szökelltek). De már ekkor sem volt ez újdonság, a karibi kalózok is hasonló taktikával harcoltak a spanyol terciók ellen, jóval korábban.
"A napóleoni tömött soros felvonulásnak is megvolt a maga oka. Amíg nem voltak rendesen kiképezve a katonák, addig maximum ebben a felállásban voltak használhatóak. Ne felejtsd el, hogy főleg a háború elején rengeteg nulla kiképzéssel rendelkező ember állt önkéntesnek/sorozták be. Jópár esetben a teljes önkéntes alakulatnak nulla tapasztalata volt, a tisztek azért kapták a rangjukat, mert ők hozták a többieket. El kellett telni 1-2 évnek, amíg ezeket az alakuatokat kiképezték és megfelelő fegyverekkel felszerelték."
Nem egészen. A falanx-szerű mozgás a szálfegyveres harcra vezethető vissza, azaz megint a katonai gondolkozás maradiságára. A kopaszokat bármilyen harcstílusra be lehet "idomítani", de nem mindegyik taktika válik be.
A falanx-taktika a tűzfegyverek korában már nem volt elég hatékony, nem véletlen, hogy a XVIII.-XIX. századi csaták iszonyú vérveszteséggel (A 30-40%-os veszteség sem volt ritka!) jártak mindkét fél számára. A kor hadvezérei kerülték is az igazán komoly, körülbelül egyenlő erőkkel zajló csatákat. Egy ilyenbe ugyanis a győztes is belerokkant.
Ami pedig a tiszthiányt illeti, az valós volt mindkét oldalon. Bár a délieknél kicsit jobb volt a helyzet, mert sok déli ültetvényes-csemete végezte el a katonai akadémiát, bár később leszerelt, hogy a polgári életben keresse a boldogulást. Többségük aztán bevonult a déli hadseregbe.
Viszont a vezető pozíciókba képzett és gyakorlott tisztek kerültek. Grant, Sherman, Lee, és a többi tábornok mind elvégezte a West Pointi katonai akadémiát, sőt Lee tábornok egy ideig még a parancsnoka is volt.
teddybear01 2012.02.24. 13:00:20
Ami pedig az oroszok szerepét illeti, ha megnézed a németek által bevetett haderőt, az oroszok ellen sokkal több katonát vezényeltek, mint amennyi a nyugati és afrikai hadszíntéren harcolt.
Az amerikaiak által az oroszoknak szállított fegyverek és egyéb utánpótlás ugyan fontos volt, és nagyon is jól jött az oroszoknak, de a felhasznált fegyverek, repülőgépek, és tankok túlnyomó többségét az oroszok maguk gyártották. Pl. T-34-esből többet csináltak, mint amennyit összesen gyártottak a hasonló kategóriás amerikai és angol tankokból.
Ráadásul az angolszász gyártású lőszert sem tudták felhasználni a saját fegyvereikben, mert más volt a méretezésük.
Fredddy 2012.02.24. 15:13:21
Ami a kézi lőfegyverek elterjedését illeti, igaz, hogy a poroszok már 1849-ben használtak hátultöltő puskát (talán Dánia ellen?) de ezzel jó ideig egyedül voltak, 15 évvel később Königgraetznél még nagyot néztek az osztrák(-magyar) seregek az új technikát látva.
Ugyanígy a poroszok voltak, akik egyáltalán nem becsülték le az amerikai polgárháború eredményeit, megfigyelő tisztek voltak mindkét oldalon. És a tapasztalatokat hasznosították is, a porosz-francia háborúban a legnagyobb újítás a logisztika volt, az, ahogy Moltke minden addiginál gyorsabban meg tudta oldani a csapatok mozgatását. (,,menetelj külön, támadj együtt"-na, ennek a megszervezéséhéhez kellett az a bizonyos nagy vezérkar)
Valaki említette a huzagolt csövű elöltöltős puskát, ezt már a napoleoni háborúk idején használták, de nem bizonyult jó fegyvernek, pontosan lehetett lőni vele, de sokkal lassabb volt újratölteni.
Oroszország XX. század előtti katonai sikereit vagy sikertelenségeit nem érdemes az európai államokéhoz hasonlítani, teljesen más volt a helyzetük az óriási távolságok miatt. Az ország egyik végéből a másikba még ma se lehet végig szilárd burkolatú úton eljutni, és pl amikor Nagy Katalin csukcs szüzeket akart megtekinteni, a kiválasztottak már gyerekkel a karjukon érkeztek meg az udvarba (:)), tehát az orosz Távol-kelet nem egy Elzász volt, amit egy nap alatt át lehet lovagolni.
Minorkavidor 2012.02.24. 15:40:22
A rohamcsapatok előtörténetéhez az is hozzátartozik, hogy az oroszok már 1886-ban szerveztek felderítési és fogolyejtési céllal vadászkülönítményeket, melyek 1904-1905-ös háborúban debütáltak. A Bruszilov-offenzíva hatályos hadrendjük szerint idején ezredenként 200 főből álló századot kellett létrehozni.
Az 1914-15-ös kárpati harcok tapasztalatai alapján a Monarchia több hadosztályánál szerveztek ilyen céllal vadászcsapatokat, melyek általában szakaszerejű csapatok voltak.
József főherceg említi emlékirataiban, hogy olasz fronton harcoló hadtesténél 1915-ben szerveztek rohamalakulatokat, mikor erről a felső hadvezetés tudomás szerzett leállították a szervezést és az alkalmazást. Mint írja később mégis alkalmaztak eféle csapatokat, csak éppen nem hivatalosan.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.24. 16:22:59
Oszt ezen kívül csak igazán csak a fényezés megy. A vélt vagy valós sikerek elképesztően felnagyítva, a bukták, szerencsétlenkedések meg elhallgatva.
Ez valahol a részükről érthető is, de nekünk talán nem kéne simán benyelni.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.24. 17:52:09
teddybear01 2012.02.24. 19:18:39
Különben az oroszok hülyeségét nem mentegeti senki. Sőt mostanában egyre inkább részletezik. De te valamiért a németek hülyeségeit próbálod elmismásolni.
teddybear01 2012.02.24. 19:42:25
A hadicélokat az utánpótlási és szállítási feladatok ellátását kell érteni. Páncélvonatról, hadi gőzösről még nem beszélhetünk, az ominózus magyar hadi gőzösön kívül nem sok volt vízen.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.24. 23:56:04
A Magyarországra betörő első szovjet hackocsik meg Shermanok voltak...
A "szovjet" gyártású gépek egy része amerikai szerszámgépekkel és amerikai aluímium lemezből meg acélból készült. És még lehetne sorolni.
Azzal meg tényleg egyetértek, hogy önálló orosz komoly katonai siker egyenrangú ellenfél ellen nekem sem ugrik be...
ace22 2012.02.25. 02:40:07
A Dahlgreen ágyúk akár 50 font lőporral is elviseltek, ahogy Ericcson (a Monitor tervezőmérnöke) is megállapította a Princeton ágyúiról leadott 300 lövéssel... Ekkora töltet talán a Virginia/Merrimac páncélzata ellen is hatásos lett volna.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.25. 03:39:44
De nekifutok ismeg, hátha...
Tehát: Az orosz hadsereg, hadvezetés nagyjából a vareg időkben volt utoljára jól szervezett (Kijevi rus, druzsina, ilyesmik). Onnantól kezdve a komoly háborúkban nagyjából mindenki hülyére verte őket, majd nyugisan hazament.
A ritka kivétel olyankor esett meg velük, amikor valami nagyobb harcsával szövetségben háborúztak. Az önálló háborúikat konzekvensen és folyamatosan el bírták baszni, nagyjából az állami létük kialakulásától 1920-ig, illetve utána is gyakorta.
Ebbe beleértve az olyan nagyobb meccsek többségét (nem mindet persze), mint a sorozatos lengyel-orosz, svéd-orosz, tatár-orosz, török-orosz, kaukázusi mindenféle-orosz, kazah-orosz, kalmük-orosz, és még sorolhatnánk.
Különösen kellemetlen számukra a krími háború buktája, illetve később a nagynehezen összecibált, simán nyerhető balkáni háborújuk politikai buktája.
Az orosz-japánt már ne is említsük...
És nem, nem írtam, mondtam olyat, hogy nem nyerték volna meg a második VH-át.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 08:30:54
Talán, de télleg csak talán esetleg, ha 1919-ben kicsit méltányosabb térkép készül, és talán eseteg, ha a ruszki matrózok a második fellángolásukat és tacsak részegen cseszik el még jobban, most egy szebb Világban élhetnénk.
Na ennyit a bölcsész rinyából.
Még annyit aszovjet tisztikarról, hogy azért rendesen ki voltak herélve, miután a Gerelasszimusz leirtotta a képzett tisztek nagy részét, igaz, ebben a Vezér is hasított.
David Bowman 2012.02.25. 16:44:16
David Bowman 2012.02.25. 16:46:21
David Bowman 2012.02.25. 16:52:32
David Bowman 2012.02.25. 17:01:10
David Bowman 2012.02.25. 17:13:20
David Bowman 2012.02.25. 17:20:25
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 17:50:15
Gepárd M1 és M2, 1990.
12,7 mm rombolópuska
Tárkapacitás 5 vagy 10
Torkolati sebesség 840 m/s
Huzagok száma? 8, jobbos
Üres tömeg 19 kg
Csőhossz: 1100 mm
Hossz: 1580 mm
Kaliber: 12,7 mm
A Gepárd M1 forgó-tolózáras egylövetű rombolópuska, a 12,7 x 108 mm orosz nehézgéppuska lőszert tüzeli az M2 ennek továbbfejlesztettez már hosszú csőhátrasiklásos, reteszelt, félautómata 5 avgy 10-es tárral, beépített bipoddal.
A gyártó szerint mindekettő könnyen átalakítható 12,7 x 99 mm-es (0.50-es) lőszerre.
A Gepárd M3 modell már a 14,5x114 mm-es nehézgéppuska lőszerrel üzemel.
Forrás: Chris McNab: Az antik, katonai és sportfegyverek története
David Bowman 2012.02.25. 18:54:21
A Wikin megtaláltam, sőt, igazit is láttam. Épp csak a világpiacot nem árasztottuk el vele.
David Bowman 2012.02.25. 18:57:55
Zöldy Áron 2012.02.25. 19:40:47
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 19:43:18
Moziban sem jellemző, hogy találkozol velük, elég kevés ember izgulna egy olyan filmen, ami arról szól, hogy szedi le másfél kilóméterről a páncélozott autós, vagy valami fal mögött lapító terroristát a hasonfekve várakozó specialista. Amúgy, ha körülnézel kicsit, ebben a kategóriában nem sok hasonló szerkezet van.
Én személy szerint elég rosszul aludnék, ha gyakran találkozhatnánk ilyen flintákkal :)
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 19:55:19
David Bowman 2012.02.25. 20:03:38
Hát, az orosz oldalon legalább 30 volt felsorolva a kategóriájából.
Kullancs1983 2012.02.25. 20:04:16
@Rosszindulatú Vászka: Van azért pár film amiben szerepel ilyesmi... Polgári alkalmazása egyébként van, volt egyszer egy interjú valami magyar mesterlövésszel (aki a fejlesztésben is részt vett) gázpalackokat és hasonlókat lőnek olykor ki vele, a tűzoltók kérésére. Ja, ráadásul van egy rakás hasonló fegyver, jól elvannak, használják is őket, csak a magyar fegyver (amit Ausztriában gyártanak) nem érdekel senkit...
David Bowman 2012.02.25. 20:07:44
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 20:14:55
Azért linket lökhetnél :)
@Kullancs1983: a mesterlövészt azért ne nevezzük polgári felhasználónak, értem, én, hogy az, de polgári felhasználásnak sztem inkább az önvédelmi és vadászfegyvereket vásárlását és tartását szokták nevezni.
Valahol azt olvastam egyébként, hogy lőtér és szabályok híján egyedül Amerikában divatos és szokás a messzehordó fegyveres lövészet.
Azt nemtom milyen cucc a Gepárd, sose láttam még élőben embert, aki használta volna.
Filmbe persze, hogy van, de olyan markáns szereplő, mint egy Desert Eagle vagy Colt SAA, vagy Magnum azért nem szokott lenni, vélhetően, hogy egyre több Irakos akciófilm lesz, nyilván több ilyet fogunk látni.
Azt nekem is talány, hogy az egységes NATO lőszerek korában ki vásárol Gepárdot, majd valaki szakértő megmondja, talán a fejlődő országok, akiknek drágák a nyugati cuccok, vagy akinek nem tetszik a Dragunov család, ezt nem tudom.
Azt nem tudtam, hogy Ausztriában gyártják, egyaltálában a FÉG még üzemel? Dragunovot meg AK-t gyártottak ott.
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 20:39:10
www.kaliber.hu/jog-es-fegyver/gepard-nagyteljesitmenyu-loveszfegyvercsalad
És itt a gyári honlap:
www.sero.hu/lynx/models.html
teddybear01 2012.02.25. 22:32:39
Ami pedig a háború előtt az oroszoknak szállított amerikai technológiát illeti, tulajdonképp ez a bevétel vetett véget a gazdasági válságnak, szóval mint minden igazán jó kereskedelmi ügylet ez is mindkét fél hasznára zajlott le.
Különben az oroszok ebben az időben mindenkitől felvásárolták a használható, modern technikát. A németektől is vettek mindenfélét.
David Bowman 2012.02.25. 22:41:19
Valamennyi fegyver ment a másik irányba is. Állítólag repülőkbe való gépágyúkat szállítottak.
teddybear01 2012.02.25. 22:41:40
Viszont a Merrimac páncélját a legerősebb jenki ágyúk ellen méretezték, ez pedig a 15 hüvelykes Dahlgreen-ágyú volt, bár a megnövelt töltettel esetleg áttörte volna a Merrimac páncélját.
Plieur 2012.02.25. 22:43:44
Tiszteletem
Most nagyon mellélőttél. Ugyanis nem a vasútvonal hosszát kell nézni csupán.
Ha már a németeket hoztad fel, akkor én is velük példálózom. Pedig lehetne a francikkal is.
a) 1 német hadtest mozgatása ( és 14-ben 40 db-al kezdtek) 140 vonatot és 6010 vasúti vagont igényelt, meg persze mozdonyokat is.És itt már másról is van szó mint vasútvonalak hossza:), kezdve a hidak terhelhetőségével/menetrenddel és végezve a mozdonyok számával+szénigény:)
b) Németországban egy m sínt nem lehetett lefektetni a vezérkar Vasúti Osztálya engedélye és tudomása nélkül.
c) Az említett Vasúti Osztály minden évben rendezett szállítási gyakorlatokat, ellenőrizte a vasutasok készültségét, stb-stb, ami az USA-ban azért...:)
d) ha 14-ben úgy döntöttek volna hogy az oroszokkal kezdik és nem nyugaton, akkor a von Staab -féle csapat 2 hét alatt átdobott volna 4 hadsereget ( a hét nyugati frontra kijelöltből) keletre.
teddybear01 2012.02.25. 22:43:49
Ami pedig a propagandát illeti, az mindkét oldalon hazudik. Az általad felmagasztalt oldal is.
Plieur 2012.02.25. 22:50:50
Mert vagy forgó tár, vagy tusatár, de kettő egyszerre...:)
teddybear01 2012.02.25. 22:55:53
A Richmond építését viszont már komolyan hátráltatta a fémhiány.
David Bowman 2012.02.25. 22:59:50
David Bowman 2012.02.25. 23:02:00
Rosszindulatú Vászka 2012.02.25. 23:04:25
books.google.hu/books?id=hLBTkNZ8U44C&pg=PA101&lpg=PA101&dq=%22Mannlicher+rotary+magazine%22&source=bl&ots=bztxfuIUio&sig=d3cFO6x3QJVp77VXZSQ_wwu5Rzc&hl=hu&sa=X&ei=XFpJT9T4L-q60QWKyqjGDw&ved=0CFAQ6AEwBQ#v=onepage&q=%22Mannlicher%20rotary%20magazine%22&f=false
teddybear01 2012.02.25. 23:05:13
teddybear01 2012.02.25. 23:06:58
David Bowman 2012.02.25. 23:13:20
Plieur 2012.02.26. 01:01:46
A mai fogalmak szerint legalábbis.Nem csoda hogy a Mannlicher megmaradt a középnél, az egyetlen amelyet később forgótárasnak neveztek az a Mannicher-Schönauer amely valójában inkább csigatáras:).
ace22 2012.02.26. 04:10:58
RIFLES
AN ILLUSTRATED HISTORY OF THEIR IMPACT
David We s t w o o d
Copyright © 2005 by David Westwood
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced,
stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means,
electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, except for
the inclusion of brief quotations in a review, without prior permission
in writing from the publishers.
Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Westwood, David, Dr.
Rifles : an illustrated history of their impact / David Westwood.
p. cm. — (Weapons and warfare series)
Includes bibliographical references and index.
ISBN 1-85109-401-6 (hardback : alk. paper) — ISBN 1-85109-406-7 (eBook)
1. Rifles—History. 2. Military weapons. I. Title. II. Series.
TS536.4.W48 2005
683.4'22—dc22
2004028931
05 06 07 08 / 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Kullancs1983 2012.02.26. 07:50:27
Láttad a Rambo IV-et? Van benne egy angol mesterlövész, egy irdatlan mordállyal. Na, a Gepárd az ugyanez. (De pl. a fókás cikknél előkerült az 1990-es(?) SEALs, Charlie Sheennel, abban is volt.)
A Gepárd (többek között) szintén NATO-lőszert használ, 12.7x99 BMG-t de aki erre cseréli a Dragunovot az nagyon nagy bajban lehet... A Dragunovval emberekre lőnek, az ilyen puskákkal inkább járművekre, mindenféle radarokra, antennákra, ilyesmikre. Lehet vele persze emberre is lőni, de "közelre" nincs sok értelme, messzire meg nehéz. (Pl. nemrégiben még egy kanadai mesterlövész volt a távolsági csúcstartó. De csak harmadszorra sikerült eltalálnia a célpontot, ráadásul volt egy másik páros is, akikkel jól össze is vesztek, hogy akkor melyik célpont kié volt...)
Rosszindulatú Vászka 2012.02.26. 09:28:41
A Dragunovot csak azért emlegettem, mert azt is gyártották magyarok.
Furlongról meg én is olvastam. Azt azért sztem nem lehet tudni (bár lenyűgöző teljesítmény), hogy mennyi volt abban a majdnem 2,5 km-ben a mázli, mennyi a propagandaértéke és mennyi a valós harcérték. Életszerűnek látom azt, hogy a nagyobb ilyenféle sikereket nem kürtölik világgá a katonák, már csak a terrorfenyegetettség okáni paranoiából is.
Kicsit értelmetlen ez a listás elsőzős rekordosdi, mint a szépségvetélkedők. Lassan ott tartunk, hogy ilyan hírek lesznek, hogy az "első néger kanadai, aki piros dzsekiben és jódlizva mászta meg a Mont Everestet" :)
Plieur 2012.02.26. 10:23:35
Lásd Lee-Enfield-ek, Mauser-ek, M-N és társaik hosszú pályafutását a gyarmati háborúkban, jóval az első vh-ú után is.
GépBalta 2012.02.26. 11:38:55
Kullancs1983 2012.02.26. 12:13:16
Minorkavidor 2012.02.26. 12:49:10
Néked is tisztelet, Szia!
Sztem nem néztem el. Ui. hozzászólásomban az amerikai polgárháború és a 3 német egyesítési háború vasúti teljesítményeit vetettem össze.
1870-ben a német vasutak hossza 18.876 km volt, a franciáké 15.622. Ez nőtt 1914-re német részről 63.370, míg francia részről 44.770 km-re. Igaz az amiknak akkor már 389.630 km vasútjuk volt (ez 1909-es adat).
Az irásod I.vhb-us mozgósítással kapcsolatos részével nincs közöttünk vita.
Ami pedig a mozdonyok, pályák és hidak teherbírását illeti jellemző, hogy az 1941. évi támadáskor, nemcsak a vágány méretét kellett átállítani, hanem a gyenge német gőzmozdonyok miatt meg kellett felezni a működtetésükhöz szükséges széndepók és víztartályok estében a 2 egymást követő depo és tartály közti távolságot.
Az ami mozdonyok szintén nehezebbek voltak és többet bírtak elhúzni mint a német mozdonyok. Az amik estében nemcsak az időjárás miatt építettek erősebb mozdonyokat, amikhez erősebb pálya, és erősebb híd kell, hanem a gazdaság lényegesen teljesítménye miatt is.
Plieur 2012.02.26. 13:06:39
Na meg a Nyugat sem fukarkodott, mentek vígan a régi cuccok segélyként. :)( a belgák Mauserjei pld megjelentek Kongóban, akkor othon már az FN-FAL dívott).
Az amcsik külön fejezet, ott a Garand már a háború előtt megjelent, csak költségvetési okok miatt késett 1940-ig a nagyobb rendelés.
Emlegetve vannak a cikkben a géppuskák, Maxim és tsai. Volt a különböző szintű elterjedésnek nem csak vezérkari hülyeség akadálya, hanem:
-senki sem akart tekintélyes összegeket fizetni a licenc-re
-nagyobb a gépgyártási igénye mint a hadipuskáké, kellett a pénz a gyárak felszerszámozására
-a gpu. teljesen megváltoztatta a lőszergyártási igényt és a logisztikát
De korszakalkotó találmány volt, lássam azt az önkéntes csoportot amely kiáll egy 08/15 vagy egy Schwartzlose elé 1 km-re...:)
Ugyanis régi fegyver nem buta fegyver( ha meg a géppuskás érti a dolgát még vészesebb a helyzet..), érdemes elolvasni Rommel "Gyalogság, előre!" könyvében mire képes egy géppuska nagy lőtávolságban ( az a bizonyos 1 km...).
Plieur 2012.02.26. 13:15:14
Igen, így bővebben kifejtve nincs vita, ez így volt. És a sors iróniája hogy az általad említett 41-es év keleti vasútgondjának ( és 40-ben nyugaton sem volt másképp, ott is voltak gondok) épp a gépesítés volt az egyik oka, ugyanis a páncélosok átdobásának a mai napig egyik legjobb módszere a vasút, úgy üzemanyagfogyasztás mint technika műszaki állapotának megörzése okból. Egy 1000 km-es menet ma sem egyszerű lánctalpon.:)
ace22 2012.02.28. 06:57:29
ace22 2012.02.28. 07:21:53
Az idézet forrása: Szabó László: a Géppuska regénye
ISBN 963 05 5266 3
Akadémiai Kiadó, Budapest
Első kiadás 1989
teddybear01 2012.02.28. 10:20:05
A csata közben sem az első napon, sem pedig a második napon nem tudták áttörni a páncélt, pedig megpróbálták. A Merrimac veszteségeit az egyetlen gyenge pontja adta, a fedetlen lőrései. Csak a lőréseken keresztül tudtak kárt tenni a belső szerkezetben és a legénységben az északi ágyúk.
Ágyúk:
A Cumberlandon 1x10, illetve 22x9 hüvelykes Dahlgren ágyú volt.
A Comgressen 4x8 és 42x32 fontos ágyú volt
A Minesotán 2x10, 28x9, 14x8 ágyú volt.
Egyik sem 15 hüvelykes, de azért amit a kaliberben megspóroltak, az a számukban pótolták.
Ami a 15 hüvelykes ágyúkat illeti, esetleg a lehetséges extrém nagy lőportöltettel áttörhette volna a páncélt, de ez nem következett be. A Monitor két 11 hüvelykes ágyúja, főleg az engedélyezett lőportöltettel és a használt robbanógránáttal erre nem volt képes. Úgyhogy eléggé terméketlen ez az okoskodás.
folti_ 2012.02.29. 21:17:49
folti_ 2012.02.29. 21:27:30
Cymantrene 2012.03.09. 21:53:28
Cymantrene 2012.03.09. 21:56:42
Cymantrene 2012.03.09. 21:58:22
kolompa lole 1111 2017.09.10. 21:15:50
Bonnie kedvence a BAR volt.
kolompa lole 1111 2017.09.10. 21:16:27