Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Labda- és szurkolórúgó EB

2012.06.15. 08:00 Titus Pullo Urbino

Vitaposztunkban az EB mérkőzéseiről lehet elmélkedni, persze nem a zöld gyepen zajló meccsekről, hanem az utcai harcokról. Mi a szakma és a laikusok véleménye a rendvédelmi erők munkájáról, az éles lőfegyver használatáig is elmenő lengyel rendőrségi akciókról, az ukrán policájok erőfeszítéseiről? Mi, magyarok is érintve vagyunk annyiban, hogy az őrizetbe vett huligánok között van magyar állampolgár is, országunk hírnevét öregbítendő harcos ("...együtt harcolt, itta borát.") cselekedetek miatt. Véleményetek?

47 komment

Címkék: rendvédelem vitaposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2012.06.15. 10:21:39

Ahogy néztem már eleve elég jól felszereltek voltak a rendőrök, és csak pár új cuccot szereztek be, pl.csapatszállító járművek.

Viszont lőfegyver nem nagyon látható náluk, és talán kicsit visszafogottabbak. Családi flakonos könnygáz se lóg rajtuk.

Ami viszont meglepett az a taser volt.

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 10:45:03

@Combat Gear Admin: könnygáz és füstbomba minden szurkolónál megtalálható, ebben gyengék a lengyel rendőrök, a TASER meg csapatharcban szerintem alkalmatlan, nagy tömegben nem hasznos cucc, akkor már inkább a "családi csomagolású paprika spré"

Super 64 2012.06.15. 12:12:04

Szenzációs a videó: anno a lengyel elnököt Szmolenszknél MEGÖLTÉK?! Mi van?! Ez azért lényegesen érdekesebb, mint a foci vagy a balhék... :)

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 12:22:48

@Super 64: elég sokat járunk Lengyelországban és lengyelek is sokat járnak hozzánk (napóleoni és 1848-as hagyományőrzéses bulik, stb.), ezér rengeteg lengyelt ismerek, 100-ból 98 azt állítja, hogy merénylet áldozatai lettek a kormánygép utasai, mégpedig mesterséges köd manipulálással, vagy más módon, technikai, irányítói cselekkel. Ez az ő véleményük, nem az enyém, de azért azt tudni kell, hogy az oroszokat nem nagyon szeretik, meg is van rá a jó okuk, ha valaki ismeri a lengyel történelmet, nem is csodálkozik rajta. A történelmi békétlenségtől persze még lehetne békés az EB, vagy jobb a rendezés, de a szurkolói tömegverekedés pont helyi specialitás, olyan, mint Afrikában az idióta vuvuzelázás.

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 12:25:14

javítás az előzőhöz: "ezér" helyett persze "ezért", bocs

Super 64 2012.06.15. 12:54:59

@Titus Pullo Urbino: Nem csodálkozom én sem, sőt, bizonyos mértékig megértem őket. De ez érzelmeken alapuló dolog a részükről erősen (valljuk be), a történtek okainak vonatkozásában viszont nincs helye érzelmeknek, kizárólag a tények számítanak. Ott meg ez a konteó nem nagyon játszik.

(Amúgy nem tartom normálisnak ezt a "ki-kit szeret" dolgot még történelmi okokból sem, mert ilyen alapon Moszkva elfoglalása meg az oroszoknak jó ürügy azóta is arra, hogy időről-időre bosszút álljanak a lengyeleken, akár többszörösen is. Okot, ürügyet mindig lehet mindenre találni, de így ennek soha a büdös életben nem lesz vége. Én úgy vélem, mindkét félért kár lenne.)

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 13:05:14

@Super 64: pont a tényekkel van bajuk, gyakorlatilag minden lengyel családban van kárvallottja (kivégzettje, börtönben szenvedettje, társadalmi vesztese) a szovjet és a kommunista időknek. De ez most itt nagyon OFF. Inkább az orosz felvonulást biztosító gyenge lengyel rendvédelmi erőkkel kéne foglalkozni, ha már a lengyelek provokációnak tartották a többezres felvonulást, akkor miért nem szigetelték el az oroszokat a lengyelektől? Ez itt a fő baj, szerinted kit ért meglepetés? Nem tudták előre, hogy a lengyel szurkolókat ez hogyan érinti? Ez elég amatőr dolog volt.

Kullancs1983 2012.06.15. 13:34:56

Nem nagyon szeretnék ebbe belemenni, de szerintem egyrészt a rendőri állomány sem a mindenfelől odasereglett szurkolókhoz van méretezve, másrészt a szurkolókat sem kell félteni. Ez egy ilyen dolog, sokat nem lehet tenni, hogy mást ne mondjak, Németországban is volt ilyen (angol huligánok vs német motorosok például) csak keletebbre jobban érvényesül a keleti szurkolói mentalitás. (A vuvuzelázáshoz én inkább a nézőtéri pirotehnikát hasonlítanám, nem is értem hogy ha az egyiket elfogadták afrikai sajátosságnak, a másik miért nem lehet európai?)

Ui.: Ha már rohamrendőrök:
www.imdb.com/title/tt1893195/
(Épp az előbb néztem meg, nem rossz.)

Super 64 2012.06.15. 13:38:06

@Titus Pullo Urbino: Oké, akkor zárásképpen még, bocsi: a szovjet időkben történtek tények, de nem alapozzák meg azt, hogy valóban merénylet történt Szmolenszkben. A Nagytuskó személyzete tudott arról, milyen viszonyok vannak a reptéren, mert egy - már ott lévő - lengyel(!) Jak-40-es személyzete erről tájékoztatta őket. Innentől kezdve (már eleve a leszállás mellett dönteni(!) és) az oroszokra mutogatni nonszensz.

ON:

Szerény ismereteim szerint a kérdéses - amúgy igen kemény és komoly - lengyel "kemény mag" előre jelezte, hogy balhézni fognak az EB alatt, még ha nem is pont az oroszok miatt, hanem úgy egyébként is (a horvátokkal is volt balhéjuk, pl.). A lengyel rendőrök is lengyelek, előre tudniuk, látniuk kellett volna, hogy ha valakikkel, akkor az oroszokkal mindenképpen balhé lesz, már csak a történelmi "hagyományokból" eredően is. Ehhez képest a dolog lényegében "letolt gatyával" érte őket, vagyis a felderítésük is leszerepelt, bár hangsúlyoznám, hogy ehhez még felderítés sem kellett volna.

A videók alapján úgy tűnik, hogy kisebb rendőri egységek szaladgáltak fel-alá, odacsaptak, aztán elvittek pár embert, míg a balhézók "békésen" és főleg zavartalanul gyepálták egymást. Ezt sok mindennek lehet nevezni, de rendcsinálásnak nem.

Az éles fegyver előkerülése ilyen zűrzavar közepette már nem is lep meg. Ezzel együtt, ha a helyzet indokolja és a lengyel jogszabályok lehetővé teszik, én nem utasítom el a használatát, de ez az adott szituációtól függ elsősorban, azt pedig nem ismerem, így konkrét véleményt a kérdésben inkább nem fejtenék ki. Azt viszont megjegyezném, hogy ilyen nemzetközi események alkalmával élest használni nem túl bölcs gondolat, baromi nagy nemzetközi balhé is lehet belőle. Mondjuk egy halott orosz szurkoló marhára nem hiányozott volna a lengyeleknek, attól tartok.

Elvileg felkészültek az EB-re a lengyel rendőrök, de valahogy a tevékenységük alapján úgy tűnik, hogy tökéletesen másodhegedűsi szerepet játszanak, csak szaladnak az események után. Ez engem személy szerint meglep. Ennél ők (úgy a rendőrök, mint általában a lengyelek katonai-rendészeti témákban) elismerten jobbak. De most ehhez képest alulmúlták önmagukat.

(Félő, hogy a 2018-as VB Oroszországban egyben visszavágó is lesz a most történtek miatt, ha a lengyelek kijutnak. Az OMON eddigi fellépései alapján úgy vélem, hogy a két ország rendőrségének fellépése között fájdalmas különbségek lesznek - és ez az eredményességükön is látszódni fog, valószínűleg.)

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 13:48:53

@Super 64: amit írtál a lengyel rendőrökről, azzal mindenben egyetértek, jó állományú, rendben lévő felszereltség, de az irányítás, az csapnivaló. A letolt gatyát is elfogadom, meg a stratégia hiányát, ezért nem értem, hogyan juthatott ilyen helyzetbe az amúgy nagyon korrekt lengyel rendőrség.

@Kullancs1983: tudták előre, honnan mennyi szurkoló jön, nyilván nem a svédekkel lesz a baj, ezt is tudták. Ha kevés a rendőr, tessenek katonasággal, katonai csendőrséggel kimenni, az kevesebb ciki lett volna, mint olyan képeket és videókat látni, hogy a horvátok kiszednek egy befogott szurkolót a lengyel rendőröktől. Ez nagyon égő, alulméretezett erővel végrehajtott csapnivaló akció volt beégéssel a végén. Sajnos ahogy alakulnak a dolgok, ez az EB ilyen balhés videókkal lesz még tele, nem is értem, miért hagyják ezt a lengyel szervezők, miért nem csap már le valamelyik főnök az asztalra?

Kullancs1983 2012.06.15. 14:03:14

@Titus Pullo Urbino: Az EB az nem csak a rendfenntartásról szól. Azt sem lehet megcsinálni (vagyis lehet, de nem tanácsos) hogy a hadsereget vagy a katonai rendőrséget vezénylik ki rendfenntartani. A lengyel huligánok megmondták előre, hogy "Fuck EURO!", tehát attól, hogy pl. a svédekkel vagy az írekkel nem lesz baj, a rájuk támadó lengyelekkel még lehet. (És akkor jön, hogy ez hogy történhetett.) Az oroszok menetét ha jól tudom 6000 rendőr biztosította, az azért nem kevés. De szerintem ilyen videókat bármelyik EB-n lehetett volna készíteni, csak akkor még kevesebb volt a kamerás mobil.

Titus Pullo Urbino 2012.06.15. 14:10:29

@Kullancs1983: Bármit meg lehet csinálni, csak egy dolgot nem: hagyni a szurkolói brutalitást. Mexico és Spanyolország (mondjuk azok VB-k voltak, de ez most mindegy) helyszínein is katonaság volt kivezényelve, ez szerintem nem ciki. Amit viszont mondasz a kamerás mobilokról, abban nagyon igazad van. A 6000 fős rendőri egység száma hiteles?

Super 64 2012.06.15. 14:25:55

@Titus Pullo Urbino: Arra tippelnék, hogy az érkező húszezres(?) orosz szurkolótábor híre béníthatta le őket, mert ekkora tömeggel (plusz a saját balhés tömeg) szemben fellépni nem csekély kihívás úgy, hogy nem zavarják ki az utcára az irodai dolgozókat és a takarítónőket is, akik egyrészt nem tudnák, hol vannak (a sorfalban), másrészt meg a hátuk közepére kívánnák az egészet és a "szakikat" is csak akadályoznák. Másrészt, ha az oroszokat ütik, abból biztosan nemzetközi balhé lett volna.
Ettől függetlenül ki lehetett volna találni valamit, amivel ez elkerülhető: mondjuk az oroszokat buszokra pakolni és padlógázzal irány a stadion, meccs után meg vissza a pályaudvarra, stb), de ez így...

Alapvetően rém hülye ötlet lengyel szemszögből, de az orosz szurkolókhoz kérhettek volna néhány OMON egységet, amivel két legyet lehet ütni egy csapásra: ha az oroszok balhéznak, a saját rendőreik gépelik le őket, ami miatt aztán a lengyeleknek senki nem szólhat be, így a helyzet elfajulása megelőzhető és a piszkos melót is megússzák, nem beszélve a diplomáciai bonyodalmakról. Ők meg közben ráérnek szépen és kényelmesen leverni a többit, mert eddig úgy fest, hogy a legnagyobb gondot a lengyel huligánok jelentik, akik így Lengyelországot égetik szénné.

Reménykedjünk, hogy a lengyel rendőrök összekapják magukat, ciki lenne, ha a balhéról szólna az EB.

Kullancs1983 2012.06.15. 19:03:34

@Titus Pullo Urbino: Meg lehet csinálni sok mindent, csak nem biztos hogy érdemes. Gondolom Lengyelország annak se örülne, ha a külföldiek valami elfajzott rendőrállamnak látnák őket. A hatezres számot nem tudom mennyire hiteles, de több helyen is olvastam.

@Super 64: Szerintem a lengyelek is tudták, hogy ha engedélyezik az oroszok felvonulását akkor megtámadják őket, de ha nem engedélyezik, akkor meg össze-vissza balhéznak a városban, ráadásul mit szólt volna (esetleg) az orosz állam. (Azért a menet is elég érdekes volt, az elején a cári zászló, a közepén a vörös...)

Super 64 2012.06.15. 19:49:57

@Kullancs1983: A tiltás esetén a balhézás azért nem lett volna szükségszerű. Annyira azért nem izgathatta egyébként őket, hogy mit szól Oroszország a dologhoz, mert még direkt szemétkedtek is (szovjet zászló a lengyel tévében).
Ami a zászlókat illeti: nemzeti büszkeséggel az oroszok sem állnak rosszul, így nekik megfér a két zászló, ami nekünk bizarrnak hat, a lengyeleknek meg fáj. Európa ezen részén ebben semmi meglepő nincs. :) vagyis :/

Kullancs1983 2012.06.15. 20:05:08

@Super 64: Úgy értem, hogy a lengyelek mindenképp megtámadták volna az oroszokat, így legalább mind egy helyen voltak, sok rendőrrel körülvéve. A két zászlót igazából azért említem meg, mert a Szovjetunió felbomlásának, és Oroszország megalakulásának az évfordulója alkalmából vonultak. Otthon alighanem külön-külön mentek volna..:)

Super 64 2012.06.15. 20:24:24

@Kullancs1983: A mindenképpen bekövetkező támadás egyértelmű, csak ha nincs felvonulás, vagy nem így csinálják, lehet, hogy védhetőbb lett volna a másik tábor.
Otthon is gyakran előfordul velük, hogy összeverődnek, mondjuk a melegek ellen vagy Putyinék ellen, nem olyan szokatlan ez. De hogy furcsa, az biztos. :D

Titus Pullo Urbino 2012.06.16. 08:15:42

@Super 64: az OMON egységek meghívása nem ördögtől való ötlet, lehet, hogy a lengyeleknek lesz annyi mozgásterük, hogy kérjék a segítségüket, bár a "nemzeti büszkeségből" eredően nagy támadásoknak lennének kitéve, ha orosz fegyveres rendőr lépne lengyel földre. Itt már minden politika, lehet, hogy pár nap balhét inkább bevállalnák, mint az orosz segítséget.

@Kullancs1983: a kettő zászló alatt mindenki elfér, Kolcsak és Trockij hívek is, Sztálinról már nem is beszélve, gondolom vannak szélsőjobbos és szélsőbalos ultra drukker csoportok is.

A Putyin féle cikkből törő arrogancia egyébként jellemzi az egész helyzetet, szerintem. Ilyen nyilatkozatok után sem lehet elvárni, hogy béke legyen közöttük.

A folytatásban: az oroszok mindenképpen maradnak a döntőig, mármint a szurkolók, a csapat is talán, az biztos, hogy a szeparálásról jobban és tervszerűen kell gondoskodni.

Super 64 2012.06.16. 08:54:19

@Titus Pullo Urbino: Pont a nemzeti büszkeségük miatt gondolom, hogy erre nem fog sor kerülni.
Putyin figyelmeztetése alapvetően jóindulatú, mert csendben röhöghetne a markában is, de ehhez képest szólt előre. Az viszont tény, hogy van ebben némi cinizmus is (arroganciának nyoma sincs), ami azért a lengyelek némely húzása alapján egyáltalán nem meglepő, max. a lengyeleknek. Történelmi tapasztalataikból tudniuk kéne azt, ami Erdélyben mindenkinek evidens: "A sör nem pia, az asszony nem ember, A MEDVE NEM JÁTÉK!" :D

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2012.06.16. 16:26:12

Hmmmm..aktuális menetrend újabban minden komoly focirendezvény előtt.

Szervezők, felelősök:

"felkészültünk mindenre. Mindent megteszünk hogy a drukkerek vandál része ne zavarhassa meg az eseményeket."

Xezer rendfentartó, visszaállított útlevél ellenőrzés undsoweiter.

Másnap a hírek a menetrendszerű utcai harcokról szólnak, xmillió az anyagi kár, esetleg egy-két hulla.

Javaslom: rozsdás bökő a balherébe, hogy illetékes szervek tudják kik szervezik a balhét. /Izraeli ?/móccer: randalírozás kezdetekor kiemel, gumibotos arcmasszázs...Másnap reggelre túl van a bírósági ítéleten, X év mentesítés nélkül. Az Amnesty International meg mehet gombát szedni.

Ja..mesleg egy érdekes technikai fejlesztés oroszoknál, pár napja olvastam róla: Sűrített levegővel működő gyorstüzelő gumilövedékes, állítható erővel pofontól lórúgásig, járműre telepítve. /
2-3 ilyennel megerősítve a tömegoszlató brigád...

Van pár hasonló cucc, lézertől a lemoshatatlan hánytat vegyszerig....

Nem az a a megoldás hogy gumibottal jáccik a rendőr római falanxot...

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2012.06.16. 16:31:26

kis hírháttér:

oroszvilag.hu/?t1=sajtoszemle&hid=3276

Oroszországnak drága árat kell fizetnie szurkolói június 8-i randalírozása miatt, amikor orosz vandálok brutális módon lengyel rendezőket vertek meg. A szbornaja hat pont levonással kezdheti a 2014-es VB selejtezőit, az Orosz Labdarúgó Szövetségnek 120 ezer eurós büntetést kell fizetnie az orosz szurkolók rasszista megnyilvánulásai miatt és mert pirotechnikai eszközöket dobáltak a pályára. A hatpontos levonás egyelőre felfüggesztve, de életbe lép, ha az orosz szurkolók ismét rasszista vagy vandál megnyilvánulásokat tesznek.

Az UEFA szigorú büntetése – jogosan jegyzi meg a gazeta.ru kommentárja – arra kényszeríti az Orosz Labdarúgó Szövetséget, hogy egész szurkolói politikáját átgondolja. Oroszországban – amely a 2018-as világbajnokság házigazdája – eddig ugyanis meglehetősen elnézően viszonyultak a szerfölött gyakori szurkolói rasszizmushoz, és a lelátokón gyakran feltűnő orosz szkinhed és náci csoportosulásokhoz.Többnyire a futballhuligánokból kerülnek ki azok a neonácik, akik rasszista gyilkosságok sokaságát követik el évről évre Oroszországban.

szóval politikai hátszél is kellett...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.16. 20:29:41

@Titus Pullo Urbino: És a pilóta elmetrükk áldozata lett? Senki sem nyomott pisztolyt a tarkójához, hogy szálljon le. Csak simán a sarkára kellett volna állnia...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.16. 20:32:55

@molnibalage: Ide kívánkozik Szun Ce posztból egy sor, persze idomítva a helyzethez.

"Elnököm azzal, hogy a pilótának neveztél és én elfogadtam, olyan hatáskörrel ruháztál fel, hogy bizonyos utasításaidnak ne engedelmeskedjek".

Ennyi. Sajnos egyesekben nem elég erős az életösztön. Én special külön élveztem volna, hogy egy hülye poltikust tökéletesen szakami érvek mentén elküldhetek a búsba...

folti_ 2012.06.16. 22:20:29

@molnibalage: Mintha lett volna valami olyasmi hogy az előző személyzetet Kaczinsky lecseréltette, mert az akkori kapitány valami hasonlóval tagadta meg az amúgy éppen az oroszok által bombázott Tbiliszii repülőtérre leszállást 2008ban.

GépBalta 2012.06.16. 23:55:12

Az oroszok kiesésével valószínűleg egyszerűsödik majd a helyzet, bár lehet, hogy ma még egy nagyot tombolnak az éjszakában.

teddybear01 2012.06.17. 19:24:43

@molnibalage: Nem az első eset, amikor a megfélemlített beosztott olyasmit csinál, amit az utólagos értékelés hibásnak ítél. És a beosztottat mondják ki hibásnak, pedig a főnöke erőltette a dolgot.

vontod75 2012.06.18. 00:19:51

A tömegkezelést mint olyat elég nehéz megtanulni, jól csinálni pedig pláne nehéz. A baj az, hogy az éles helyzetek sosem olyanok mint a gyakorlat során alkalmazott helyzetek. (a magyar rendőrség csapatszolgálati századai tudnának erről mesélni.)
Ráadásul a futballszurkoló tipikusan nem egyszerű eset. A legegyszerűbb megoldás, hogy a szurkolói csoportokat úgy és olyan úton kell vezetni, ahol kizárt a találkozás. Mivel itt is igaz a mondás, hogy nem lehet minden pofon mellé egy rendőrt állítani ezért a mérkőzésen kívüli szurkolói meccseket szinte lehetetlen kizárni.
Pont Lengyelország híres az ún. usztáfkákról (ustawka), a szurkolói mérkőzésekről.
www.youtube.com/watch?v=-zx4ILwg0FE
A szurkolói menetet én személyszerint fixen telepített Taser Shockwavekkel biztosítottam volna. Elég elrettentő a szerkezet :)
www.youtube.com/watch?v=XQanY8SxCfE&feature=related

Kullancs1983 2012.06.18. 02:44:23

@Hiryu 2,0: Se hulla, se anyagi kár nem volt... Az általad ajánlott radikális eszközökkel az a baj, hogy egy utca nem "killing box". Vannak járókelők, ottani üzletekben dolgozók, békés felvonulók/ellentüntetők, stb. A "mindenkit legyakunk, oszt béke lesz" hozzáállás nem épp a legjobb megoldás szerintem.

Titus Pullo Urbino 2012.06.18. 08:44:09

@Hiryu 2,0: "Az Amnesty International meg mehet gombát szedni." Hehehe, ezen röhögök percek óta.

@GépBalta: legyen igazad!

Titus Pullo Urbino 2012.06.18. 17:47:52

Talán normalizálódik a helyzet, ez egy friss hír:

"Három évet is kaphatnak a Wroclawban balhézók
jún. 18. 17:22 Lengyelország A Csehország - Lengyelország mérkőzés után Wroclawban őrizetbe vett tizenegy huligánból heten már ma bíróság elé álltak.

A húsz és harmincöt közötti férfiak közül néhányan akár három év börtönt is kaphatnak. A rendőrség egyébként még elemzi a térfigyelő kamerák felvételeit, így akár további őrizetbevételek is lehetnek."

forrás: SportGéza

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.19. 09:23:21

@folti_: És utólag kitüntették.

Egyébként meg nem hiszem, hogy egy ország no.1 gépének kapitánya nehezen találna munkát, mint pilóta. Elég jó referencia.

Ha meg megkérdezik miért fokoztak le / bocsátottak el, akkor szimplán közölni kell, hogy "az a balfasz civil hátul azt hitte, hogy ő a kapitány és nem én". Én élből alkalmaznám a pilótát, mert megvan benne az a képesség, hogy reálisan értékelje a helyzetet és objetíven döntsön és ne úgy, hogy egy hozzánemértő akárki akarja megmondani neki, hogy mit csináljon.

Számomra elképesztő, hogy egyesekből ennyire hiányzik az életösztön. Én élből visszapofáztam volna, hogy én vagyok a kapitány, maga az elnök. A gépen én vagyok Isten után az első, ezért hívnak kapitánynak...

A lengyelek meg konteózás helyett inkább azon gondolkozzanak el, hogy saját balfasz politkusuk intézte el azt a sok embert.

(Bár azért a kapitány felelőssége is érdekes. Egy hajó / repülő kapitánya tudja már, hogy hol a helye. Pontosan azért tették oda, hogy NE ENGEDELMESKEDJEN idióta parancsoknak. Ennyi erővel öngyilkosságra is utasíthatta volna az elnök...

Egy ilyen poszont levő embernek tudnia kellene, hogy neki nem dirigál mindenféle jöttment civil. Igen, az elnök is az. Ugyanis nem pilóta. A pilóta sem hoz törvényeket a parlamentben, az elnök se akarjon pilótát játszani. Az eredményt ismerjük...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.19. 09:25:09

@teddybear01: A beoszott hibája "csak" annyi, hogy idióta parancsot próbált végrehajtani és nem állt a sarkára.

Ha a valódi felelőst kellene megnevezni, akkor az nem a pilóta az én szememben...

Titus Pullo Urbino 2012.06.19. 10:07:27

OFF

@molnibalage: ebben az "elnökneugassonbeapilótának" kérdésben Neked maximálisan igazad van, az a kérdés, hogy a Légierő parancsnoka mit csinált éppen az adott helyzetben, azért az kicsit árnyaltabbá teszi a felelősségi kérdést, ha ő is parancsot adhatott a pilótának. Mit tanúsít a fekete doboz (amit az oroszok vizsgáltak meg, nem adták át rögtön)? Egyébként akár baleset, akár más ok vezetett a tragédiához, a lengyelek mindegyike gyilkosságot emleget, és minél több év telik el, annál biztosabbak lesznek a hitükben. Az ilyen videók sem segítenek a tényállás objektív megállapításában:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PxIFh3NkEvM#!

És megy a konteo is, vadabbnál vadabb összeesküvési elméleteket gyártanak, ilyesmiket:

szentkoronaradio.com/jacks-corner/2010_04_24_katyn-utan-70-evvel-ismet-lengyeleket-gyilkolt-a-kgb-video?page=1

Persze ez laikus sületlenség, de attól még sok ember hihet benne.

ON

Az EB téma lecsengésben van, úgy látszik, kezdik magukat nyeregben érezni a rendvédelmi alakulatok, ennek a feltételezett okai:

1. gyakorlatoztak már élesben is, tapasztalatokat szereztek;
2. tanácsadók elemzik a videókat, atlán néha pár jó tanácsot is adnak;
3. sokkal kevesebb a szurkoló, a balhésak zöme már haza is ment, vagy napokon belül hazamegy;
4. elfogyott a sör (komolyan, elfogyott, vagy nem engednek már ipari mennyiséget behozni, az írek nagyon el is keseredtek emiatt).

Reméljük, hogy a folytatásban műár nem lesz nagyobb balhé.

folti_ 2012.06.19. 10:51:42

@molnibalage: @Titus Pullo Urbino: Ez az akaratos, de hülye főnök, aki nem viseli el az ellentmondást tipikus esete. Az első incidens után Kaczinsky gondolom addig rugdalta a megfelelő tiszteket, amig le nem cserélték a régi személyzetet egy "engedelmesebbre", ezzel hosszú távon kinyirva saját magát és fél lengyel vezetést is. Persze még ebben az esetben is elkerülhető lett volna az katasztrófa, ha Kaczinsky nem akart volna mégegy megemlékezést, ahol ő is ottvan (az előző napin csak Tusk volt ott). Persze ehhez azis kellett volna, hogy Kaczinsky legalább olyan okos legyen mint amilyen akaratos. A vezérkari főnök ráadásul még részeg is volt, a boncolás eredménye szerint.

Pilóták oldaláról cinkes a dolog, mert ugye 1. rögtön bukja a katonai karierjét, 2. a Tu-154 -et amire vizsgája van, egyedül az ő alakulatuk használta márcsak Lengyelországban, minden másra át kellett volna képeznie magát, amit nembiztos hogy meg tudott volna tenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.19. 11:18:18

@folti_: Szerinted az Air Force One pilótájának olyan problémás lenne, ha a B747 típusvizsgán kívül le kell tennie egy másikat? :)

Persze a lengyel gép nem USA és AF no1., de azért csak van valami rangja...

Nem hiszem, hogy ha valaki igényt tart egy jó szakemberre, az ne vállalna be esetleges plusz költségeket.

Titus Pullo Urbino 2012.06.19. 11:42:23

@molnibalage: @folti_: mennyi ilyen pilótája (+ kiszolgáló személyzet) van egy soktízmilliós államnak? 10-20 személyzet? Szerintem ezek az emberek mindennel tudnak repülni, még perzsaszőnyeggel is, nem hiszem, hogy ez tényező lehet. A 10 pilótából 3 van szolgálatban, 3 tartalék és 4 pihen, vetésforgó rendszerben, aztán meg a szolgálatos 3-ból kiválasztják - bármilyen ok miatt, még akár szimpátia alapon is, az elnök felesége nem szeret X-szel repülni, mert bunkó, bezzeg Y milyen vicces alak - azt az egy személyzetet, aki az adott napon repül. Mint minden katasztrófának, ennek is sorozatos okok lehettek az előidézői, szerintem 6-7 olyan tényező, amelyek egymást előidézve vezettek a lezuhanáshoz. A merényletben nem hiszek, ez az oroszoknak nagyon kellemetlen fiaskó lett, főleg úgy, hogy minél többet magyarázkodnak, annál több felületet adnak a lengyeleknek. A lengyelek meg olyanok, hogy (ahogy már írtam) 100-ból 98 hisz a merényletben. Ez van. Ha már így elkanyarodtunk a poszt eredeti témájától, akkor még kettő gondolat:

1. hol voltak a biztonsági tanácsadók, amikor engedték a lengyel politikai vezetés elitjét egy gépre felszállni?

2. Nem hiszem, hogy a pilótákat valamilyen felelősség terhelné, nyilván olyan parancsot kaptak, ami felettestől jött.

folti_ 2012.06.19. 13:28:20

@Titus Pullo Urbino: Nemtúlsok, a katasztrófa egyik okaként pl a személyzet hiányos kiképzését adták meg. (pl mind a kapitány, mind a másodpilóta meglehetősen kevés reült órával rendelkezett) Illetve az egész eset utóhatása az volt, hogy megszüntették a VIP szállítószázadot és ezekután külföldi utakra a LOT -tól béreltek gépeket. Fel kellett tenni maguknak ugyanis a kérdést, hogy a 38 milliós országnak megéri -e fenntartani külön VIP szállítószázadot, főleg olyan gépekkel, amiket rajtuk kívül már senki sem repül az országban.

Ezenkívül ahogy mondtad, rengeteg tényező jarult hozzá a katasztrófához, kezdve azzal, hogy azért kelett a leszerelt, emiatt minimális/elavult technikával rendelkező katonai repülőteret használniuk, mert a jobban felszerelt civil repülőtér túl rövid a Tu-154 -nek(mondjuk minden más közepes utasszállítónak is), a hibázott a légiirányító, többszörösen hibázott a személyzet egy ismeretlen terepen (a repülőtér terepadottságait az arrafelé ismerős pilóták a sunyi gyilkos névvel aposztrofálták).

A lengyelek összeesküvéselmelteiről nem tudok sokat nyilatkozni, ez már az ő személyes nemzeti vesszőparipájuk, mint nálunk trianon és nagymagyarország. Sajna.

Kérdések:

1. passz, valszeg hasonló kategóriásak voltak mint a hajdani kapitány, így könnyen engedtek a politikai nyomásnak. Főleg hogy gyakorlatilag minden fontosabb lótusz-faktusz fel akart kerülni a gépre, es 12 órán belül kellett az egészet megszervezni.

2. Modern hadseregekben szigorúan meghatározott körülmények esetén az adott parancs megtagaható. Persze utánna végig kell szívni az egész ügyészségi hercehurcát ahol esetleg nemcsak a szabályzat irott betüje, hanem a ki-kinek a "fia" is számít. A 2008 -as kapitány felvállalta, a 2010-es nem.

folti_ 2012.06.19. 13:29:19

@folti_: ja és 2. kérdéshez, a felelősség mindig a bal 1-nél van, pont ilyenek miatt.

Super 64 2012.06.19. 18:05:40

@Titus Pullo Urbino: Érdektelen, mit gondolnak "a lengyelek", ez a tényeket nem befolyásolja. 2*2 a tudomány mai állása szerint - ebben a dimenzióban legalábbis - 4, hiába hiszik némelyek azt, hogy 5 vagy 6. Attól tartok, hogy az általad említett "a lengyelek" halmaz nagyjából a PiS szavazóira és politikusaira, valamint a konteó-fogékony lengyelekre korlátozódik valójában. :)

Nyilván lehet utasításokat, parancsokat adni a kapitánynak, de a leszállás az ő kizárólagos dolga és felelőssége, abba - elvileg, mint a példa is mutatja - más nem ugathat bele. Abban mindenképpen hibás a pilóta, hogy nem hajtotta el azt az okostojást, aki a szmolenszki leszállást kitalálta és a végsőkig ragaszkodott hozzá (pedig a személyzet /és rajtuk keresztül a fedélzeten lévő érintettek/ tudta, hogy nekik azon a reptéren semmi keresnivalójuk: ezt jelezte nekik az irányítás és a saját kollégáik is). Az is igaz, hogy nem éppen a legparádésabb megközelítést hozta össze akkor és ott a pilóta, de lényegében ez is annak a lelkén szárad, aki (vagy akik) ebbe az egészbe a pilótát belehajszolta. Ez a valaki egy (vagy több) lengyel fejes volt, az fix. Úgyhogy a "gonosz orosz ármány" konteó nyilvánvaló hülyeség, hiába hisznek benne akár több milliónyian is: minden pilóta ismeri a gépe képességeit és nem csinál vele olyasmit, amire az nem alkalmas. Így például nem száll le olyan helyen (ha van alternatíva), ahol az időjárás és a gépe ezt nem teszi lehetővé.

dibbler 2012.06.20. 06:52:48

@Super 64: igen, "lényegtelen mit gondolnak" ... Az átlag lengyel feje biztosan tele van romantikus butaságokkal.
A rendvédelmi szervek feladata amúgy egy normális társadalomban a destruktív, ártó tevékenységek megakadályozása, ez világos minden rendőrtiszt számára. Ha ezt nem teszi, "parancsra nem teszi".
Az átlag rendőrtiszt nem hülye.

dibbler 2012.06.20. 07:02:53

Amúgy nekem van egy személyes véleményem a lengyelek sokszor extrém katolikusságáról és nacionalizmusáról: a háború alatt olyan rettenetes bűnök történtek ott, amit az átlag ember érez, de nem tudja feldolgozni. A háború végén a britek megmagyarázták nekik, hogy mit tettek, hagytak tenni, rögtön taktikázni kezdtek, jó pontokat kezdtek gyűjteni. Ez egész jól bejött nekik, megúszták a komoly büntetést.
Ezek után természetes reakció az önigazolás, eltulzások, csúsztatások, stb.
Ebben a környezetben egy rendőrparancsnok könnyen megütheti a bokáját. Nincs olyan bevetés, amiben ne lehetne olyan pontokat találni, amiért utólag meghurcolják.

Titus Pullo Urbino 2012.06.20. 09:53:11

@Super 64: ez pártállástól független, a lengyelségen belül a "konteó-fogékony lengyelek" aránya 98 %, csecsemőtől az aggastyánig genetikailag lehet kódolva. Elég széthúzó társaság különben, ebben is rokonlelkek a magyarokkal, a történelmük is széthúzások halmaza, az csak legenda, hogy összetartanak, öt lengyelnek öt politikai véleménye van, de ebben egyetértenek, valamint azokban az ügyekben, ahol az oroszokat lehet szidni. Ennyi.

@dibbler: "Az átlag rendőrtiszt nem hülye." Perszehogy nem, nem is mondott ilyet senki. Ezt viszont nem értem: "Ez egész jól bejött nekik, megúszták a komoly büntetést." ? Ki mit követett el és mit úszott meg? Nem értem.

Titus Pullo Urbino 2012.06.20. 13:55:22

A sok repülés után szálljunk le a földre:

Lengyel források alapján így ír a Sport Géza: "A jegyeladási adatokból kiderült, hogy összesen 110 ország focirajongói váltottak jegyet a lengyelországi csoportmérkőzésekre. A legtöbb szurkoló Oroszországból érkezett (az összes néző 11 százaléka), őket követték az írek (9 százalék), a csehek (7 százalék) és a horvátok (5 százalék). A hazai szurkolók a nézők felét tették ki. Keddig 515 rendbontót állítottak elő - ebből 153 külföldi állampolgár volt, köztük egy magyar. A csoportmérkőzések után még három meccset játszanak Lengyelországban."

Titus Pullo Urbino 2012.06.28. 08:27:56

Újabb hír, bombahír. MTI:

"Fokozott készültséget rendeltek el az Eb csütörtöki varsói elődöntője előtt a lengyel fővárosban, miután határőrök két kisebb pokolgépre és a fővárosi stadion fényképére bukkantak egy tutajon.

"Semmi nem veszélyezteti az Eb-hez fűződő rendezvények és azok résztvevőinek biztonságát" - hangsúlyozta a belügyminisztérium szóvivője a sajtónak nyilatkozva.

A tárca szerint a kormány válságkezelő csoportja kizárólag megelőző intézkedésként rendelte el a biztonságért felelős szolgálatok fokozott készültségi állapotát, ez a legalacsonyabb fokozat a négyes skálán. A közlés szerint nem áll fenn terrortámadás veszélye, a biztonsági intézkedéseket azért vezették be, "mert ez volt eddig az első ilyen jellegű komoly jelzés" az egész sportesemény idején.

Az RMF FM rádió szerdán hozta nyilvánosságra, hogy a határőrség hétfőn a Bug nevű lengyel-ukrán határfolyón megállított egy tutajt, amelyen két kisebb, trotilból és katonai gyújtószerkezetből összeállított pokolgépet, valamint egy mobiltelefont talált, amelyen a varsói Nemzeti Stadion fényképe volt. A robbanóanyag mellett csempészett cigarettára is bukkantak a határőrök.

A rádióadó megkeresésére a lublini ügyészség szóvivője cáfolta, hogy az ügy egyáltalán megtörtént. A fokozott készültség elrendelése azonban tény a rádió értesülései szerint.

A nyomozók legalább két szálon vizsgálódnak: elsősorban provokációra gyanakszanak, de nem zárják ki egy merénylet lehetőségét sem."

Ez elég kamunak tűnik, bomba, tutajon, cigaretta?

Titus Pullo Urbino 2012.07.02. 14:15:07

Na, vége lett balhé és tutajos robbantás nélkül, kis örömnek is lehet örülni.
süti beállítások módosítása