Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Villámposzt: Kártyajáték (version 2,0)

2017.04.09. 17:01 Hiryu 2,0

Gyűjt közületek valaki bélyeget? 

cardbelyeg.jpg

Akkor nagyon kis eséllyel találkozhat ezzel a háborús időkben kiadott  észak-vietnami emlékbélyeggel, ami azt ünnepli, hogy a  35-ös tengerészeti kommandó hős harcosai elsüllyesztettek egy repülőgép-hordozót a saigoni kikötőben. 

Nem, ez nem egy teljesen légből kapott hír. Valóban volt egy vietnami, aki elhatározta, hogy elsüllyeszt egy amerikai hordozót.

Történetünk egyik főszereplője az USS Card. 

A 7800 tonna vízkiszorítású, 16,5 csomó csúcssebességre képes kísérő anyahajó építését 1942-ben kezdték el. 

Az "ős" egy teherhajó volt, ennek a terveit dolgozták át, úgy hogy megszületett egy, lassú, kényelmetlen, szűkös, de futószalagon gyártható repülőgép-hordozó típus. 

card1942_1.jpg

 

A hajó első bevetésén csapatokat és repülőgépeket szállított Észak-Afrikába, 1942 május-júniusában. 

Norfolkba visszatérve megkapta a CVE-11 hadrendi számot, és TG-21 tengeralattjáró-elhárító kötelék zászlóshajójaként az Atlanti-óceánon és a Karib-tengeren szolgált 1944 végéig. 

A csoport kilenc német tengeralattjárót süllyesztett el, és a Card volt az első kisérő hordozó, amelyik elnyerte a Presidential Unit Citation (PUC)-t.

A hajó 1944-decemberétől nem vett részt közvetlen harci cselekményekben, csapatokat és felszereléseket szállított Európába és a csendes-óceáni hadszíntérre, illetve a haditengerészeti pilóták időszakos minősítését végezte, majd a  háború végeztével az amerikai csapatokat szállította haza Ázsiából, míg 1946 januárjában a flotta tartalékállományába került.

A hajó a koreai háborúban nem vett részt,  1958-ban lépett szolgálatba, (bár korábban tevezték hogy helikopter-hordozóként aktiválják)  de nem mint hadi- hanem mint szállítóhajó. Az USNS Card néven. a tengeri szállítási parancsnokság - MSTS - hajója lett. Ezek a hajók a flotta állományába tartóztak, de civil személyzet üzemeltette őket.

0301105.jpg

A következő években az USNS Card repülőgépeket és utánpótlást szállított Európába, majd ahogy a háború teljes gőzre kapcsolt, Vietnamba. A képen az egyik vietnami fuvar: jól látszik a felszerelt teherdaru, és a fedélzetre rögzített konténerek. A szállítmány: repülőgépek, munkagépek, mobil fedezékek, építőanyag. Visszafele pedig sérült repülőgépek.

0301131.jpg

Egy igazán dühös ember

 

A hajó rakományát legtöbbször a saigoni kikötőben rakta ki, itt elég mély volt a víz, hogy a hajó, ha nem is könnyen, de a megfeneklés veszélye nélkül manőverezhessen.

cardsaigon_1962.jpg

 

 Amikor 1964 áprilisának végén a Card befutott a saigoni kikötőbe, a partról figyelte egy ember. az észak-vietnamiaknak dolgozó Lam Som Nao. (A kikötő a vietnami kormány fennhatósága alatt állt, és a hajók ki-és berakodását is vietnami munkások végezték. 

De Lam Som Nao, akinek az volt a feladata hogy információkat gyűjtsön a kikötőbe érkező szállítmányokról, szó szerint  gyűlölte a Card-ot.....

lamsonnau.jpg

"Amikor egy ilyen  hajó befutott a kikötőbe, a fedélzetén a repülőgépekkel, amiket a népem ellen vetettek be, hihetetlen gyűlöletet éreztem, és elhatároztam hogy elpusztítom." -mondta el egy jóval később, 1981-ben készült interjúban.

Az USS Card számára és társainak nem az első célpontja volt, 1963. decemberében már megpróbáltak az USNS Core-t egy házilag készített aknával megtámadni, de a robbanószerkezet csütörtököt mondott. 

De a tapasztalatból tanulva a Card ellen készülve ő és társai a  két új aknát készítettek, az egyikhez 80 kg TNT-t, a másikhoz 8 kilogramm C4 robbanószert felhasználva. Ezeket  sötétedés után berakták egy csónakba, letakarták egy ponyvával és a Saigon folyón lehajóztak a kikötőig.

Sokat elmond az ottani hivatalos szervekről hogy csónakjukat megállította egy kikötői járőrhajó. De Nao arra a kérdésre, hogy mit is szállít a csónakban, közölte, hogy az egyik hajóról származó lopott rádiókészülékeket, majd némi kenőpénz átadása után bántatlanul továbbhajózott. 

Éjfél után értek az USS Card-hoz, odaerősítették aknáikat a hajó törzséhez, majd zavartalanul hazahajókáztak, és hajnali háromkor már vissza is értek kiindulási pontjukra. 

 cardlek.jpg

Alig tizenöt perccel azután, hogy a vietnami csapat kiszállt a csónakjából, negyed négykor a töltetek felrobbantak a hajó mellett a gépterem magasságában, több méter hosszan feltépve a hajótestet.. A robbanásban nem halt meg senki, de az első tiszt, Raymond Arbon mindkét lába súlyosan megsérült. 

A legénység elkezdte lezárni a megsérült részeket, de a folyamatosan beömlő víz miatt a Card tatjával leült a folyófenékre. 

Azonnal elkezdődtek a mentési munkálatok, a lehető leggyorsabban kiürítették a hajó raktereit, de addigra már a szállítmány jelentős része tönkrement. Nagy teljesítményű elektromos szivattyúkat szereltek fel, hogy a hajó ne süllyedjen tovább, ne ragadjon mozdíthatatlanul a folyó iszapjába, és búvárok acéllemezekkel zárták el a léket. 

cardbuvar.jpg

Május 15-én a fülöp-szigeteki amerikai támaszpontról megérkezett két vontatóhajó, amik a  Card-ot átvontatták Jokoszuka kikötőjébe. Itt, Japánban javították ki a hajó sérüléseit, sőt felszereltek egy nagyobb teljesítményű teherdarut is a hajó elejére.

Az USNS Card 1964 decemberében állt újra szolgálatba, 1970-ig szállította az utánpótlást Vietnamba, akkor leállították, majd 1973-ban szétbontták.

 Lam Sao Nao-t 1967-ben elfogták és 1973-ig, az északiak győzelméig a saigoni börtönben raboskodott.

 letoltes.jpg

 

 Én pedig mindenkitől bocsánatot kérek, akik kénytelenek voltak elsőre csak az írás felével beérni. Sajnos miközben írtam, rosszul állítottam be a megjelenési dátumot, ezért vált olvashatóvá a félkész cikk.

 

Felhasználtam:

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Card_(CVE-11)

http://www.navsource.org/archives/03/011.htm

http://www.yankeegohome.de/vc/vc3background.php?page=no

 

 

 

 

 

13 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tzp 2017.03.28. 16:47:45

Hé! Felizgatjátok itt a jónépet a történet elejével, aztán lemarad a folytatás. :)

debreczenizoli 2017.03.29. 07:15:58

Rakéta regényújság? jövő héten folytatás?

Greg36 2017.03.29. 12:23:33

A többi még mindig szigorú állam- és hadititok?

2017.03.29. 14:16:12

Én is hiányolom a drámai befejezést. :)
Viszont amit eddig olvastam arról Gorcsev Iván és az ő Nobel díj jutott eszembe. :)

Untermensch4 2017.03.29. 18:58:33

A sztori teljesen ismeretlen de arra tippelek hogy a saigoni kikötőben lépnek akcióba búvár Nguyen-ék... :)

Főgebra 2017.03.30. 11:14:26

Még azt sem írjátok a végére, hogy "folyt.köv" ?

Bezzeg régen...

Hiryu2,01 2017.04.09. 17:02:45

mea culpa
mea culpa
mea maxima culpa.....

Flankerr 2017.04.09. 20:34:03

Jó lett a cikk azért :)

Fredddy 2017.04.12. 12:30:55

Vietnami Búvár Kund :)

Főgebra 2017.04.12. 16:19:10

Lehet, hogy ő a Bulvár Kund?

Tzp 2017.04.12. 20:18:11

Ha az amcsik maguk végezték volna az őrzést...
süti beállítások módosítása