Folytatjuk az elkezdett beszélgetést Jasenszky Nándorral, a Terrorelhárítási Központ néhány hónapja kinevezett kommunikációs illetékesével (hivatalosan: a TEK Társadalmi Kapcsolatok Osztálya vezetőjével). Az első rész eddig úgy 17 ezer kattintást kapott, szóval nem tévedtem, amikor azt jósoltam, hogy lesz érdeklődés a téma iránt. Lássuk akkor a folytatást. Előre szólok: nem rövid, Örkény-rajongók most nézzenek félre.
És mielőtt belevágnánk, egy kis pontosítás azoknak (barátoknak és ismeretleneknek is), akik magánüzenetben, emailben és különböző Facebook-oldalakon kifejtették azon véleményüket, hogy a Lemilblogot (illetve személyesen az interjú készítőjét) kilóra megvette a TEK (vagy a Fidesz). Nos, ki kell ábrándítanom mindenkit, aki ezt gondolja. Én jelentkeztem náluk és én kértem az interjút, ráadásul (amilyen élhetetlen balfasz vagyok) nem kértem cserébe semmit, pedig most így utólag egy Audi igazán jól jönne.
Dolgoztam annó a KBI-nél (ha még mond valakinek valamit ez a három betű), amit mindenki Horn Gyula kreálmányának tartott (részben jogosan, tegyük hozzá), de nem örültem, amikor engem, az egyszerű beosztott nyomozót Horn-bérencnek neveztek csak azért, mert azon szervezet keretein belül próbáltam tenni a dolgom.
A TEK-nél nagyságrendileg kábé ezer ember dolgozik, s talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy közülük legalább 90% ugyanúgy csak a munkáját végzi (amit esetleg még szeret, sőt, imád), ahogy én is tettem, mindenféle pártkatonai és ideológiai elkötelezettség nélkül. Na ők, ez a nagyjából 900 ember szerintem megérdemel annyit, hogy hétévente a szóvivőjük elmondja az ő álláspontjukat is, és ennek én helyet biztosítsak.
Szerintem nem diabolizálni kell a TEK-et, hanem mondjuk észérvekkel vitatkozni velük, rámutatni arra, hogy más vélemények is vannak, hogy másként is lehetne esetleg csinálni, stb. De mindehhez szükséges, hogy legalább egyszer (mondom: legalább egyszer) hétévente meghallgatni, hogy az ő kisbírójuk mit dobol és hogyan.
De akkor most már tényleg lássuk az interjú második részét.
Említetted, hogy a TEK jelenlegi létszáma valamivel több, mint ezer fő. Amennyire tudható, az állomány meglehetősen heterogén; jelen vannak a tűzszerészektől kezdve a személyi biztosítókon („testőrökön”) keresztül a fekete ruhás „kommandósokon” át a mesterlövészekig és a helikopterpilótákig számos rendészeti szakosodás képviselői.
Ezek mindegyike izgalmas szakmát reprezentál, én mégis a felderítőkről érdeklődnék, azokról a magyar Jack Bauerekről, akik gyakorlatilag nem szerepelnek a hírekben (érthető módon, teszem hozzá gyorsan). Mi lehet, mit szabad tudni róluk? Mi az ideális (egészséges) és az aktuális felderítők/nem felderítők arány? Kritikusaitok szerint túl kevés a felderítő és túl sok a harcimarci, legalábbis egy olyan szervezethez képest, amelyik a terrorelhárítást és nem a terrorfelszámolást viseli az elnevezésében.
Talán nem a heterogén a jó kifejezés, de – a komplex feladatrendszerből fakadóan – valóban sok szakterület képviselteti magát. Az önálló légi képesség hiányzik, így helikopterpilótáink nincsenek, hacsak a drónkezelőket nagyképűen nem hívjuk annak. A TEK honlapján is látható szervezeti és személyzeti adatokat böngészve bárki felfedezheti magának az igazgatóságainkat, köztük a felsorolásban elsőként szereplő Felderítési Igazgatóságot. Ennek pontos létszáma nem nyilvános, azt azonban elmondhatom, hogy a művelet/felderítés létszámaránya nagyjából és körülbelül 3:1. Hogy ez ideális-e? A fene se tudja. Lehet-e egyáltalán ideális arányról beszélni? Szerintem nem.
Az viszont (közel hét évvel a megalakulás után) szerintem lassan nyilvánvalóvá válik, hogy a névválasztás okozott némi zavart. A szervezet megalakításánál egyértelmű cél volt, hogy elnevezésében legyen megfogalmazva a fő feladata, ugyanakkor rövid, érthető, lefordítható és nemzetközileg is értelmezhető legyen. Egy cég nevében nem lehet rögzíteni a teljes feladatrendszerét, mert értelmezhetetlenné válik. Emlékezzünk csak, 1990-ben a megalakult központi bűnüldözési szervezet elnevezése Nemzetközi, Szervezett és Kábitószerbűnözés Elleni Szolgálat volt, az NSZKBSZ. A fejlécünk olyan volt, mint egy SZMSZ. Ez módosult 1993-ban Szervezett Bűnözés Elleni Szolgálatra, így jött létre a – szerintem legendás – SZBESZ.
Mert ha megvizsgáljuk a TEK feladatait, nem csak a terrorelhárítás és nem csak a személyvédelem tartozik ezek közé, hanem minden olyan rendőri beavatkozás is, amely különösen veszélyes, fegyveres bűnözők, mentálisan zavart, ön- és közveszélyes személyek elfogását, ártalmatlanná tételét célozza. A Műveleti Igazgatóságunk kiszolgálja a teljes magyar rendőrség ilyen irányú igényeit. Kiemelném, hogy ha a területi szervek megkeresnek, mi akkor is megyünk és besegítünk, ha nincs fegyveres célszemély, „csak” simán megszorultak és nincs elég emberük, erejük, technikájuk egy-egy akció eredményes és biztonságos lebonyolításához. Így állnak össze azok a kritikák, amelyek akkor érnek bennünket, amikor autótolvajokat vagy marihuána-termesztőket fogunk el, pedig ilyenkor nem teszünk mást, mint állunk a társszervek rendelkezésére. Tudomásom szerint olyan még nem volt, hogy valamelyik műveleti egységünk vezetője unalmában felhívta volna valamelyik budapesti kapitányság osztályvezetőjét és megkérdezte volna tőle, hogy figyelj öreg, nincs valami bolti tolvajotok szabadlábon, olyan szívesen kimennénk húsz fővel szombat este elfogni...
Bocs, de kanyarodjunk vissza a felderítőkhöz, ha lehet...
Már ott is vagyunk, csak azt akartam megindokolni ezzel a kis kanyarral, hogy szerintem nincs olyan, hogy „egészséges felderítő arány”, pláne, ha egy olyan műveleti létszámhoz viszonyítjuk őket, amely nem kizárólag terroros esetekben vethető be, hanem szolgáltatja a magas színvonalú műveleti képességet. Ami a felderítőket illeti, vegyesen jöttek a rendőrségtől (főként az NNI hajdanvolt Terrorizmus és Extrémizmus Elleni Osztályától, de a BRFK-ról és megyei főkapitányságokról is), az Alkotmányvédelmi Hivataltól (ők ugye a polgári elhárításunk), de vannak kollégák, akik a hírszerzéstől vagy a vámnyomozóktól érkeztek. A felderítők nem csak a budapesti központban szorgoskodnak, hanem régiós kirendeltségeken is jelen vannak, akárcsak a műveletiek.
És hogy mivel foglalkoznak? Ha az ember fellapozza a rendőrségi és a nemzetbiztonsági törvényt a „titkos információgyűjtés” fejezeteknél, ott elolvashatja azoknak az erőknek, eszközöknek és módszereknek a felsorolását, amelyeket a felderítőink felhasználhatnak (és fel is használnak) munkájuk során, az informátorok bevonásától kezdve a fedővállalkozás létrehozásán keresztül a telefonlehallgatásokig és akár a fedett nyomozó alkalmazásáig. Amúgy ezek a lehetőségek természetesen nem a TEK kiváltságai, Magyarországon körülbelül hét olyan szervezet van, melynek szakemberei (a törvényes feltételek megléte esetén) ezeket jogszerűen alkalmazhatják.
Amit én látok, az a HUMINT, vagyis az emberi információforrásokra épülő felderítés globális visszaszorulása. Lassan eljutunk oda, hogy a „nyomozás csúcsát” a híváslisták és a cellainformációk lekérése jelenti. Ha körülnézel, már szinte alig találsz olyan szakembert – hál’ Istennek, ebből mi nem állunk rosszul –, aki tudná, hogy hogyan kell kiválasztani vagy tanulmányozni egy reménybeli együttműködőt, hogyan kell megközelíteni, beszélgetni vele és meggyőzni arról, hogy segítsen a hatóságoknak. Persze, nagyon klassz dolog a mindent látó drón, a banki átutalások nyomonkövetése, de kérdezlek én: mire fogod használni a legkorszerűbb lehallgatóberendezést és a műholdakat, amikor a terroristavezetők személyes, szóbeli utasításait egy szamáron közelekedő küldönc viszi egyik hegytetőről a másikra, majd a címzett fülébe súgja az üzenetet és nem emailen vagy Facebookon küldik?
Ha csak a költséghatékonyságot nézzük: egy jó helyen található, kiválóan képzett informátor belekerül mondjuk havi pár száz dollárba (oké, legyen ezer, de lehet, hogy pénzt se kér), egy műhold pár tízmillióba. És a műhold nem tudja feltérképezni, hogy mondjuk Ali nagyon dühös Ahmedre, mert Ahmed elszerette tőle Fatimát.
Kérdeztem is egyszer régen, még a kilencvenes években az egyik nyugati kollégától, hogy te, mit csináltok, ha kihúzom a villásdugót a falból, vagy ha ráömlik a kávé a processzorra? Rámnézett és csak annyit mondott: hát az nagy gáz lenne... Szóval erre mondom, hogy nagyszerű dolog a szövegszerkesztő meg a számítógép úgy általában, de ne dobjuk ki a spirálfüzetet se. Ott a Google Maps, óriási, tényleg, de mi van, ha nem működik a kompjúter? Úgyhogy legyen kéznél kinyomtatott térkép is és tanuljuk meg olvasni ezt. Párhuzamosság, ez a kulcsszó.
Erről jut eszembe: az egyik ismerősöm kartográfus és rajtam keresztül felajánlott a TEK-nek egy igen részletes Karmacs-térképet. Nem tudom, most átadhatom-e...
Ja, a másik horrorsztori, ami – ha valóban úgy történt volna, ahogyan azt kábé ezerszer megírták, megrajzolták és tán még szoborba is öntötték – tényleg joggal kaphatna helyet bármilyen kabaréválogatásban. Én erre csak Mark Twain szavaival tudnék reagálni, akiről európai utazása alatt az amerikai lapok azt írták, hogy elhunyt. Az író erre táviratozott a barátainak, a következő szöveggel: A halálomról szóló hírek nagymértékben túlzóak.
Izgalmas felvezetés, lehetne egy kicsit bővebben?
Hát legyen, de előrebocsájtom, hogy a valóság ebben az esetben sem olyan szórakoztató, mint a városi legendává és mémmé nemesült fikció. Akkor már megvolt a Teréz körúti robbantó (megjegyzem, őt is mi fogtuk el), s a karmacsi lakcímére igyekeztünk, biztosítani a helyszínt a házkutatáshoz és a többi nyomozati cselekményhez. Senki nem tudhatta, hogy mit és kit, kiket találunk ott, úgyhogy szép számmal vonultunk le a zalai faluba.
Szép számmal? Hányan voltatok, harmincan-negyvenen?
Hát mindenkit (tűzszerészeket, műveletieket, felderítőket, kutyásokat, objektumbiztosítókat, technikusokat, na és a főigazgatót, nem beszélve az ügyészségről és az NNI-ről) összeszámolva közelebb volt egy háromjegyű számhoz. Ha ez soknak tűnne, emlékeztetem a tisztelt olvasót, hogy mégiscsak egy olyan ember lakcímére mentünk, aki már akkor megalapozottan gyanúsítható volt egy olyan robbantás elkövetésével, amihez házilag készített pokolgépet használt. Nem tudtuk, vannak-e bűntársai, miként azt sem, hogy milyen esetleges meglepetésekkel készül üdvözölni a hívatlan látogatókat.
A külső gyűrű már biztosította a házat, mi a konvojjal közeledtünk a település felé. Akkor már nem volt semmi sürgős, tehát a három BTR nem az előre meghatározott, viszonylag egyenes (mondjuk úgy: árkon-bokron át) felvonulási útvonalon haladt, amin akkor mentek volna, ha a legrövidebb időn belül a helyszínre kell érni, zárni és biztosítani az épületet.
No, beérkeztünk a faluba a főutcán. Az egész falu kicsi, lehet vagy 800 lakosa és maximum 15 utcája, de lehet, hogy ezzel sokat mondtam. Bal kéz felől volt egy nagyon-nagyon szűk és eléggé meredek földút, amin egy kispolskival ragyogóan fel lehetne menni a gyanúsított házához, de páncélozott szállítóknak már egy kicsit szűk. Közvetlenül az út mellett jobbról-balról kertek, hobbitelkek megművelt ágyásokkal, tehát nem egy vadvirágos mezőt kell elképzelni. Megállt a konvoj, s miután a napszaknak megfelelően köszöntünk, udvariasan megkérdeztünk egy helybélit, hogy bátyám, nincs-e valami szélesebb kerülőút, amit igénybe tudnánk venni, hadd ne túrjuk szét a tizenakárhány tonnás BTR-ekkel a helybéliek veteményesét. Mondta az illető, hogy sajnos nincs. Hát, ha nincs, akkor nincs, nosza akkor néhány méter tolatás, fordulás, nekirugaszkodás, felmentünk és a terveknek megfelelően megcsináltuk a melót. Ennyi volt „a TEK eltévedt Karmacson” című népmese, dióhéjban. A megfélemlített lakosságról, a zokogó gyerekekről csak annyit, hogy ha vattacukrot osztunk és autogramot, akkor az lett volna a falunap! Sajnálom, ha csalódást okoztam volna, tudom, illúzióromboló vagyok.
Hát így valóban egy kicsit más a leányzó fekvése, hogy úgy mondjam. De ha megint a terepen elkövetett hibákról esett szó, hogy is volt az a 2013 decemberi eset, amikor az egyik TEK-es meglőtte a társát? Vagy ez is összeesküvés-elmélet?
Nem vagyok híve a mellébeszélésnek, ez nem konteó, hanem igen, megtörtént. Rögtön az eset után nyilatkozott is a tábornok, vittük a balhét és azonnal intézkedett az eset kivizsgálásáról. Azt is mondta, hogy nem hinné, hogy a vétkest aránytalan retorzióval kellene sújtani. Fegyverkezelési hiba volt, s mindent meg kell tennünk annak érdekében (például a kiképzés során), hogy ilyesmi soha többé ne ismétlődhessen meg. Egyetlen ilyen eset is sok, nem vitás, de engedtessék meg nekem még egy rövid reflexió ehhez a témához.
A TEK megalakulása óta eltelt 80 hónap alatt alsó hangon is kétezer éles, fegyveres bevetésre került sor, bevetésenként átlagosan 12-15 lőfegyverrel. Ugye ez 25-30 ezer fegyver. Ezek közül 1 (egy) esetben történt meg, hogy emberi, szakmai hiba miatt úgy sült el egy fegyver, hogy vétlennek okozott sérülést. Mégegyszer hangsúlyozom, mielőtt letépik a fejem: egyetlen ilyen eset az pont eggyel több, mint ami „belefér”. De az 1:30000, az azért nem tartozik a „felfoghatatlanul hajmeresztő” kategóriába. Nem akarok cinikusnak tűnni, de nálunk ezt hívják üzemi balesetnek. A figyelmetlen villanyszerelőt megrázza az áram, az óvatlan kőművesnek ráesik a tégla a lábára, a nem elég körültekintő rendőrnek véletlenül elsül a fegyvere. És mivel ez csapatmunka, a környezetében általában más rendőrök is tartózkodnak. Hál’ Istennek komolyabb következménye nem lett (a meglőtt kolléga felépült), s azon vagyunk, hogy ne legyen többé hasonló eset. A hibás mozdulatsor minden másodpercét és minden centiméterét százszor kielemeztük, a kiképzés és a fegyverkezelési gyakorlatok során szerintem még ezerszer szóba fog kerülni, tanultunk belőle. A világon nincs olyan színházi előadás, amit annyiszor elpróbálnának, mint mi egy-egy lehetséges műveleti, taktikai helyzetet.
Igen, kétségtelen, még Latinovits Zoltánnak is voltak pillanatnyi kihagyásai a színpadon... És ha már színpad: tényleg van színházterem és operatársulat a Zách utcában?
Tavaly januárban suhant végig a magyar sajtóban a felháborítónak szánt hír, mely szerint 25 millió forintból felújítjuk a színháztermünket. Igen, van színháztermünk, pontosabban egy, körülbelül 300 fő befogadására alkalmas nagy eligazítótermünk (nevezhetjük előadóteremnek vagy konferenciateremnek is), amit a katonai hagyományoknak megfelelően itt is színházteremnek hívnak, elvégre a Zách utcai Maléter-laktanya, ahol most a TEK központi telephelye és székhelye van, 2010 előtt honvédségi objektum volt. Azt mondom, hogy egy ekkora állománynak kell egy ekkora terem, ahová mondjuk az emberek 20%-át le tudod ültetni, ahol egy-egy igazgatóság tud szakállomány-gyűlést tartani, vagy ahol mondjuk le tudjuk ültetni a hozzánk látogató külföldi kollégákat egy-egy közös gyakorlat előtt és után. Hogy mást ne mondjak, amikor legutóbb itt voltak a lengyel, cseh és szlovák terrorelhárítók, akikkel közösen a V4 (Visegrádi Csoport) metró-gyakorlatát csináltuk, bizony jól jött egy ekkora terem a közös eligazításhoz és az értékeléshez. Bevallom, a mai napig nem értem, mi volt ezzel a probléma: hogy felújítottuk és nem pereg a vakolat, hogy a sajtóteremben most már van normális hangosítás és vetítési lehetőség? Vagy simán csak az, hogy mindez a TEK laktanyájában van?
Amúgy operatársulatunk még nincs, ezt csak majd a szimfonikus zenekar és a balettegyüttes után tervezzük megalakítani.
Azért túlságosan nem sajnálunk benneteket, elég sok lóvé ment el felújításokra és korszerűsítésekre az elmúlt években.
Ha valaki bejön a laktanyában és többé-kevésbé szakmai szemmel körülnéz, nem lát ott semmi olyasmit, ami luxusberuházásnak minősülne. Mit lát: például rengeteg Škodát; a főigazgató se egy zsírúj Bentley-vel jár, hanem egy többéves VW mikrobusszal. És ha bejössz az udvarra, látod, hogy szemre szépek az épületek, mert fel lettek újítva, de kettőből évek óta nem tudjuk kiirtani a csatornaszagot, mert olyan elrohadt eternit-csöveken megy a szennyvíz, hogy kedvezőtlen széljárás esetén égünk a külföldi delegációk előtt, mint a benzines rongy, bent meg (sajnos nem tudom másként mondani) penetráns ürülékszagban ülnek az emberek.
Tehát nincs aranyból a számítógépek billentyűzete, bármit is híresztelnek rólunk. Igen, van egy repülőgépünk, kétmillió forintba került egy komplett 737-es Boeing sárkánya (törzse), ennyiért hozták be a laktanyába. Az ezt leselejtező légitársaság örült, hogy nem nekik kell veszélyes hulladékként megsemmisíteniük, ami szerintem nagyságrendekkel többe került volna, mi meg örültünk, mert a továbbiakban nem kell kivinni az állományt Ferihegyre gyakorlatozni évente max. négyszer egy – ma már jószerivel sehol nem használt, Tu-154 típusú – repülőgépen. Ma akár hetente vagy naponta gyakorolhatnak, hiszen ott van az atlétikapálya közepén. És igen, van egy metrószerelvényünk is (érdekessége, hogy mérethű alagút-környezetben áll), amin szintén gyakorolnak a srácok, így nem kell lezárni az igazi metrót. Van buszunk, lesz villamosunk, ugyancsak gyakorlási célokra, de nem, nem fogja se a tábornok hazavinni, se én, se más. És most már van egy európai színvonalú műveletirányítási központunk is, amely megfelel minden nemzetközi szakmai standardnak.
Ha technikai fejlesztésekről beszélünk, nem hagyhatom ki a saját szakembergárdát, hiszen nem minden új cuccot kell megvennünk; van, amiket a mieink találnak ki, módosítva a már meglévőket, korszerűsítve, tökéletesítve ezeket. És ha mondjuk egy felderítőnek van valami különleges kívánsága műszaki területen, így szeretné rejteni a mikrofont vagy úgy a kamerát, hát azt kell mondanom, hogy láttam én már ezt-azt eddigi pályafutásom során, de néha bizony az én szám is tátva marad attól, amit ezek a srácok csinálnak.
Egyszer régen azt hallottam egy sokat tapasztalt külföldi kollégától, hogy minden speciális alakulatnak rendelkeznie kell egy olyan szakterülettel, amiben ők a legjobbak, amiben a többiek hozzájuk járnak tanulni. A TEK esetében van-e ilyen, bármilyen szűk terület, amiben ti vagytok az igazán menők?
Nehéz kérdés... Első körben természetesen azt mondom, hogy mindegyik szakterületen kiváló szakembereink vannak. Gondolom a Lemilblog olvasóinak sokat mond a tizensokszoros lövész világbajnok, Simonyi Ottó neve, nos, ő is a TEK sorait erősíti és a mesterlövészek felkészítéséért és irányításáért felel. Az alkalmazott közelharc képzés felelősei olyan nemzetközileg is elismert szaktekintélyek, mint Kelemen István 10 danos mester és Karacs Attila egykori K1 bajnok. A tűzszerészeinknek vagy a kutyásainknak sincs miért szégyenkezniük egyetlen nemzetközi megmérettetésen sem. Ettől függetlenül, ha ki kellene emelnem egyetlen területet, akkor az egészségügyi műveleti támogatók megérnek egy misét.
Van egy másik nemzetközi szervezet is, a beszélgetés első részében már említett CTG-n kívül. Ez az ATLAS, az Európai Unió tagállamai különleges rendőri terrorelhárító műveleti egységeinek klubja, melynek ugyancsak tagjai vagyunk. Ez a szervezet 2001-ben alakult és az európai határokon átnyúló rendőri kommandós/műveleti együttműködést hivatott biztosítani. Olyan egységek vesznek részt az ATLAS munkájában, mint a francia RAID és GIGN, a német GSG-9, az osztrák Cobra, a brit SCO19 vagy a spanyol GEO, hogy csak olyanokat említsek, amelyekről szerintem az olvasók jelentős része hallott. Nos, az ATLAS-on belül a „frontegészségügyi” képzésért a TEK a felelős, évente ide járnak a többiek képzésekre és továbbképzésekre, s az általunk a résztvevőknek kiadott tanúsítványokat a SOTE is ellenjegyzi. Orvosaink és mentőtisztjeink (az úgynevezett TEK-Medic Team tagjai) minden éles bevetésen ott vannak és a laikus szemnek egészen hátborzongató dolgokat tudnak művelni, ha nagy a gond.
Olvasóink szeretik a hátborzongató dolgokat, kaphatnánk egy kis ízelítőt?
Hát jó, te akartad, aztán ne mondd, hogy nem szóltam. Van például egy olyan eljárás (a részleteket ne kérdezd, fogalmam sincs a dolog fiziológiai, biológiai hátteréről), ami abból áll, hogy ha a páciens keringése már teljesen összeomlott, a TEK-Medic megfúrja az illető sípcsontját és azon keresztül adja az infúziót, mert sehogyan másként nem biztosítható a folyadék-utánpótlás. Nem is olyan régen így mentettük meg az egyik elfogott személy életét.
Kemény... Hagyjuk is a további nyálcsorgató részleteket, s így, a hajrában ejtsünk még néhány szót az egyik trendi kifejezésről, a kiberterrorizmusról és a kiberbűnözésről. Hogy áll a TEK ilyen szempontból?
Nem, nem mi vagyunk a kiberrendőrség, amire szerintem rákérdeztél. Az NNI-nél van egy egész főosztály, ha jól tudom, erre nemrégiben elkezdték a toborzást, amiről a sajtó is hírt adott. Ne hagyjuk említés nélkül a Nemzeti Kibervédelmi Intézetet, illetve a Kormányzati Eseménykezelő Központot, akik az internetet támadási csatornaként felhasználó incidensek kezelését és ezek elhárításának koordinálását végzik. Szerintem az alkotmányvédőknél is van ezzel foglalkozó szakegység és hogy még komplikáltabb legyen, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt-t is meg kell említenünk, mint olyanokat, akik a kiberbiztonság egyes vetületeivel egészen biztosan foglalkoznak. Természetesen mi is rajta tartjuk a szemünket az internetet és a kiberteret eszközként használó terrorgyanús egyéneken és csoportokon, de még egyszer mondom: ez a szakterület annak ellenére sem tartozik a TEK-hez, hogy benne van a bűvös „terrorizmus” szó. Bevallom: a jelenlegi létszám mellett ezt nem is tudnánk bevállalni.
A nemzetközi politika mennyire befolyásolja a partnerszervezetekkel folyó együttműködést?
Nézd, mi szakemberek vagyunk, nem politikusok, s azzal bátorítom magam, hogy ez külföldi partnereinkre is érvényes. Ez egy szakma, amelyben érzelmi megközelítéseknek nincs helye, annál nagyobb szerepe van a racionalitásnak és a folyamatosságnak.
Reméljük, hogy ezt a politikusok is így látják...
A politikusok gyakran józanabbak és racionálisabbak, mint amilyen kép kialakul róluk a közvéleményben. Hadd mondjak egy példát, nem államtitok, noha eddig nem nagyon hallottam, hogy megírták volna, legyen a tiéd a dicsőség. Szóval azt mindenki tudja (na jó, majdnem mindenki), hogy a védett személy és az őt védő testőrcsapat, főleg ennek vezetője között speciális kapcsolat alakul ki. Ha van bizalmi állás a világon, akkor ez tényleg az. Nos, kapaszkodj meg: Orbán Viktor miniszterelnök személyi védelmét a 2010-es választások után körülbelül másfél évig ugyanaz az ember irányította (a TEK állományából), aki ezt megelőzően Bajnai Gordon és Gyurcsány Ferenc személyi biztosítóinak a főnöke volt, gyakorlatilag a két egykori szocialista kormányfő főtestőre a Köztársasági Őrezrednél. Hogy miért? Hát feltételezem azért, mert akkor és ott ő volt a legmegfelelőbb erre a feladatra, s ezt Orbán miniszterelnök úr is így gondolta.
Bevallom, most megleptél és szerintem nem csak engem.
Ugye, hogy ugye? Ennyit arról, hogy a TEK-nél a párthűség az elsődleges szempont.
Na de térjünk vissza a nemzetközi kooperáció kérdésére, nem akarok kitérni a kérdés elől. Röviden: semmiféle mértékadó visszaesést nem tapasztalok a kétoldalú együttműködésekben, akár a magyar-német, a magyar-brit vagy akár a magyar-izraeli terrorelhárítási viszonylatról beszélünk. Hajdu tábornoknak vagy nekem egészen más feladatok szerepelnek a munkaköri leírásainkban, mint mondjuk egy miniszterelnöknek vagy egy kormányszóvivőnek. Példaként azt tudnám felhozni, hogy a kilencvenes évek elején-közepén a magyar-román államközi viszony nem volt kifejezetten felhőtlennek mondható, ugyanakkor ez volt az az időszak, amikor a két rendőrség szervezett bűnözés elleni szolgálatai között olyan kiváló együttműködés alakult ki, ami végül (csak egy példát mondok a rengetegből) a budapesti Zsidó Múzeumból 1993 végén ellopott és Romániában felbukkant tárgyak hat hónappal későbbi visszaszolgáltatásában, a közös nyomozásban és az elkövetők felderítésében is megnyilvánult. Úgy vagyok vele, hogy a tanár tanítson, a pék süssön kenyeret, a blogger írjon blogot, a terrorelhárító meg kergesse a terroristákat. És ha mindenki becsületesen teszi a dolgát, nagy baj nem lehet.
Ha már voltál olyan úriember és megemlítetted a bloggereket: lesz-e hivatalos TEK-blog, Facebook-oldal, esetleg Twitter-fiók? Várható-e változás a sajtóval folytatott kommunikációban?
Akik ismernek, azok tudják, hogy én mindig is nyitott voltam a nyilvánossággal folytatott párbeszédre. Hajlandó vagyok tudomásul venni azt az amerikai tanítást, hogy „A toll mindig erősebb, mint a kard”. De szerintem egy rendvédelmi szerv és a sajtó közötti kapcsolatnak a korrektségen és egymás szabályainak elfogadásán kell nyugodnia. Az újságírónak tiszteletben kell tartania, hogy vannak kérdések, amelyekre akkor sem válaszolhatok, ha nyolcadszor kérdezi meg egy perc leforgása alatt, ugyanakkor időt kell adnia a válasz megfogalmazására, ha nem akarja, hogy tőmondatban feleljek. Véleményem szerint az is méltányolandó elvárás részemről (vagy bárki más illetékes részéről), hogy másnap az újságban vagy az online felületen azt úgy jelentesse meg, amit és ahogyan elmondtam, ne pedig olyan címmel, ami homlokegyenest az ellenkezőjét állítja. És a szakmai minimum: tájékozódjon egy icipicit azzal a témával kapcsolatban, amiről beszélgetni fogunk. Cserébe őszinteséget, korrektséget és egyenes beszédet kínálok, maximum azt fogom néha mondani, hogy erre a kérdésre nem válaszolhatok. Egy terrorelhárító szervezet transzparenciája mégiscsak más, mint egy általános iskoláé vagy egy közkórházé.
Ami a Facebook-oldalt és a többi közösségi médiumot érintő kérdést illeti, még nem tudok rá érdemben válaszolni. Érzem (akár azt is mondhatom: érezzük), hogy a TEK sajtója, nyilvános és szakmai imidzse rosszabb, mint amilyet ez a bő ezer ember megérdemelne, s én arra szegődtem, hogy ezen változtassak. Minden tőlem telhetőt meg fogok tenni annak érdekében, hogy ezt a vállalásomat végigvigyem.
A múltkor az ELTE egyik hirdetőfalán láttam egy kis plakátot, ami egy előadást hirdetett, melynek egyik előadója te voltál. Ez már a kommunikációs offenzíva része, vagy egyszeri, vissza nem térő alkalom volt, s aki nem ment el, az így járt?
Nem nevezném offenzívának, de hasonló előadásokra már több egyetemen és főiskolán sort kerítettünk, és tekintettel a sok megkeresésre, a road-showt folytatjuk. Szeretnénk tudatosítani a fiatalokban (persze nem csak bennük), hogy reálisan mekkora veszély a terrorizmus, ráébreszteni őket, hogy milyen kihívásokat támaszt és ezekre milyen válaszaink vannak, milyen segítséget tud adni ebben a társadalom, a lakosság, az egyén. Bátorítom a hallgatói önkormányzatokat, hogy keressenek meg bennünket, a fellépést olcsón megszámítjuk (konkrétan: nem kerül semmibe, csak hogy ne legyen félreértés!). Ha időben jelzik az igényt és megszervezik, elmegyünk mi bárhová beszélgetni, előadni, de a vitától sem félünk.
Zárásként a jövőről pár szót. Milyen fejlesztések, beszerzések várhatók középtávon? Csillaghajó, halálsugár, tengeralattjáró?
Szerintem szabad szemmel is látható állománytábla-bővítés mostanában nem lesz, technikai fejlesztés igen. A tavalyi, terrorizmus elleni csomag terhére (amit még nem költöttünk el) lesz néhány eszközcsere, mert kitelt az idejük. Sajnos kampányszerűen jönnek majd a kiadások, mert hat és fél évvel ezelőtt, amikor a TEK megalakult, egyszerre történtek a beszerzések és ezek egy részének, például a védőfelszereléseknek egyszerre jár le a szavatossága. A Lemilblog törzsolvasói biztosan tudják, hogy például a lövedékálló mellényeknek is van szavatossága, bizonyos idő elteltével már nem biztonságosak, de ilyen kategóriába esnek a kevlársisakok is.
Élettartam-meghosszabbítás? Ez nem játszik?
Igen, van olyan, de ez a lövedékálló mellények esetében azt jelentené, hogy ki kellene küldenünk őket az USA-ba (ezek amerikai gyártmányok), ott bevizsgálják őket, majd visszaküldik, szóval többe kerülne a leves, mint a hús, tehát ez gazdaságilag sem vállalható opció. Az újak már európai beszerzésűek, magasabb védelmi fokozatúak lesznek és tíz éves szavatossággal rendelkeznek majd. Ha minden jól megy, egy árnyalattal ráadásul még olcsóbbak is lesznek, mint az amerikaiak voltak annak idején. A sisakokat innen vesszük, a szomszédból: a legjobb kevlársisakokat az osztrákok gyártják manapság; mindent tudnak, csak a gyereket nem viszik le a játszótérre és kávét nem főznek. És nem kizárt, hogy lesz egy komplett ruházatcsere is.
Vége a macsós, fekete ruhás időszaknak? Jön valami könnyedebb, esetleg ízléses, rózsaszín árnyalatú hajtókával, színes kiegészítőkkel?
Megfontoljuk a javaslatot, de inkább a praktikum oldaláról közelíteném meg a kérdést. Aki visel feketét, az tudja, hogy nadrágban, ingben, de autóban is a fekete a legkényesebb színek egyike, minden szösz és porszem meglátszik rajta. Ez így alakult ki történelmileg (mint Magyarországon annó az egypártrendszer): a kommandós feketét hord. Ezzel szakítanánk most. Lehet, hogy egy speciális, zöldesbarnás alaptónus lesz a megoldás. Van a kínálatban, szintén európai beszállítótól, ráadásul kizárólagossági záradékkal: ha megvetted, senki más nem rendelhet a felszerelés és a ruházat egyetlen darabjából sem ugyanolyat.
Fegyverzetfejlesztés?
Az is lesz, folyamatosan jönnek a HK-416-os gépkarabélyok, de ezzel párhuzamosan, bizonyos feladatokhoz megtartjuk a régi MP5-ös géppisztolyokat is, sőt az átalakított és módosított, egyszóval fejlesztett AMD karabélyainkat sem kívánjuk a szemétdombra vetni. És lesz egy korlátozottabb beszerzés hőkamerákból és éjjellátókból, ezek se olcsók, de nap mint nap látjuk, mekkora szükség van ezekből is az újabb, technikailag fejlettebb modellekre. A két létrás/darus kocsit és a páncélozott szállító járműveket a beszélgetés első részében már említettem; ez utóbbiból egyelőre ugyancsak két darabban gondolkozunk, olyanokban, amelyek a BTR-ekkel ellentétben – amelyeket szintén megtartunk a rendszerben – önállóan is közlekedhetnek, nem csak konvojban, felvezetővel. Lesz rendszámuk is, ráadásul vezetésük sem igényel olyan különleges előképzettséget, mint a régi szovjet járműveké. Méretüknél, kialakításuknál fogva alkalmasak városi környezetben történő használatra. Nagyjából ennyi, ami fejlesztésben és beszerzésben az elkövetkezendő néhány hónap, esetleg egy év során várható.
xxx XXX xxx
A Lemilbog olvasói nevében is köszönöm a beszélgetést Jasenszky Nándornak. Őszintén remélem, hogy ez a kétrészes interjú hozzásegíti olvasóinkat a tisztánlátáshoz és (ha eddig nem lett volna) a saját vélemény kialakításához. Hiszünk abban, hogy érdemben vitatkozni csak akkor érdemes, ha a vitapartner érveit meg is hallgatjuk. Azt ugyanis, amikor mindkét fél csak a magáét szajkózza és kurvára nem kíváncsi a másik mondandójára, azt nem vitának hívjuk, hanem veszekedésnek vagy fikázásnak. Ezt pedig meghagyjuk a nagyoknak. Kommentelésre fel, kíváncsiak vagyunk a (civilizált hangnemben megfogalmazott) véleményedre. A trollok és a gyalázkodók ki lesznek baszva, és abszolút nem fog érdekelni, melyik oldalt képviselik.
dekoninckxx 2017.05.26. 08:19:51
A sípcsonton beadott infúzióhoz azért hozzáfűzném, hogy ezt minden mentős meg tudja csinálni.
:-)
CyberPunK 2017.05.26. 08:53:10
CyberPunK 2017.05.26. 08:57:20
Ez, tudomásom szerint, hazugság. Nem egyszer fordult elő, főleg az alakulás utáni első évben, hogy kivonult a járőr vagy a készenlétis, és megkapták parancsba, hogy várják be a TEK-et egy sima elfogáshoz, amit aztán a média is látványosan közvetített. Ezt volt rendőrtől is hallottam. Persze lehet, hogy átb*sztak ezzel az infóval...
"Tudomásom szerint olyan még nem volt, hogy valamelyik műveleti egységünk vezetője unalmában felhívta volna valamelyik budapesti kapitányság osztályvezetőjét és megkérdezte volna tőle, hogy figyelj öreg, nincs valami bolti tolvajotok szabadlábon, olyan szívesen kimennénk húsz fővel szombat este elfogni..."
Mondjuk prászor örültem volna, ha a norvég halász szomszédom házibulijára a TEK jött volna ki, lehetőleg tömegoszlatást gyakorolva. :D
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 08:59:40
Hát az biztos, hogy mindenki más kérdéseket tett volna fel :-) Meg aztán interjú készült, nem egy tanulmánykötet, óhatatlanul kimaradtak témák. De azt hiszem, akármennyire hiányos is, csak többet tudunk róluk, mint eddig.
CyberPunK 2017.05.26. 09:12:12
Kullancs1983 2017.05.26. 09:37:05
Van-e más színben is? Mert ha lenne kék, akkor létrehoznánk végre a villamoson menekülő bűnözők ellen egy gyors reagálású egységet, azaz a Villamos Terror Elhárítási Központot, rövidítve VÉTEK, akiknek külön ilyen helyzetekre lenne egy pandúrvillamosuk kék villogóval és különjárat felirattal. Ha a jármű keskeny nyomtávon is képes lenne haladni, akkor szükség esetén a felcsúti kisvasút vágányát is igénybe tudná venni. Alkalmas-e a szerelvény arra, hogy tűzpárbaj esetén a hangosbemondóból Szalóczy Pál hangja figyelmeztessen teljes nyugalommal, hogy Tessék vigyázni, jobbról lőnek!? Továbbá szeretném tudni, hogy éjszaka békésen szundikál vagy álmában csönget egy picit? Illetve, ha valami oknál fogva nem lenne bevethető ( Mondjuk gonosz piacra igyekvő nyugdíjasok járókereteket dobálnak a kerekek alá, mert nem állunk meg a megállóban.) akkor úgy működik-e a villamospótló, mint a citrompótló? Csak vízben feloldom a tablettát és kész?
www.vezess.hu/vezetunk/2017/05/23/itt-a-10-legjobb-hozzaszolas-ami-a-vateran-elado-villamoshoz-erkezett/
@CyberPunK: Ha jól tudom a TEK beolvasztotta a korábbi felszámoló (vagy minek is hívják) egységeket, és ha jól tudom az ilyen elfogásokat azelőtt sem a készenlétisek intézték. (Ha valószínűsíthető hogy fegyvere van, meg mintha lenne még más feltétel is, amikor övék az ügy.)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 09:49:06
A TEK igénybevételét ez a kormányrendelet szabályozza:
net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?dbnum=1&docid=A1000295.KOR
Idézet ebből:
3.§.
[...]
(2) A TEK az Rtv. 7/E. § (1) bekezdés b) pontja alapján a rendvédelmi szervek részére kizárólagos hatáskörrel, míg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint az ügyészség tekintetében felkérésre végzi
a) a szándékos bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyek elfogását és előállítását, amennyiben a rendelkezésre álló információk alapján az elkövetésre fegyveresen kerül sor,
b) a bűncselekmény elkövetésével gyanúsítható fegyveres személyek előállítását, és
c) az ön- vagy közveszélyes állapotban lévő személy megfékezését és előállítását, amennyiben a személy a vele szemben foganatosított intézkedés során fegyveresen vagy felfegyverkezve áll ellen.
CyberPunK 2017.05.26. 09:52:04
Ami nekem rémlik, mint totálisan értelmetlen valami, az egy vidéki elfogás a bozótban, ami után a gyanúsítottat egy darabig vezették körbe-körbe bilincsben él lefogva. :) Sajnos már nem emlékszem, hogy pontosan mi is volt az, nem tudok rákeresni.
CyberPunK 2017.05.26. 09:53:08
Hiryu2,01 2017.05.26. 11:45:32
Namost. akkor Magyarország a Közel-Keleten fekszik, konkrétan az Iszlám Állam területén,
-vagy a magyar rendőrség helyi erői képtelenek egy felhergelődött focidrukkert is födlrevini
- vagy a TEK rárajtolt mindenre, amire lehetett?
Bloodscalp 2017.05.26. 11:52:54
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 11:56:55
A megfejtés az imént általam belinkelt kormányrendelet szövegében van. 80 hónap alatt 2000 bevetés/elfogás, az havonta 25, vagyis mondjuk naponta egy. És amint az le is van írva, nem kizárólag terrorcselekmények esetén rendelkeznek kizárólagos hatáskörrel.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 11:57:50
Mármint a TEK-nél? Amennyire a túljelentkezések számát ismerem, egy ideig nem lesz ilyen problémájuk :-)
Bloodscalp 2017.05.26. 12:04:54
Hiryu2,01 2017.05.26. 12:43:50
hvg.hu/itthon/20131126_TEK_titkos_informacio_alkotmanybirosag
......
Benéz a TEK a szekrénybe
Bár a TEK leginkább a veszélyesnek kikiáltott bűnözők elfogását propagálja, a rendőrségi, illetve a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény párhuzamos olvasásából látható, hogy miniszteri engedéllyel egy sor „titkos információgyűjtésre” adhat engedélyt, annak érdekében, hogy megelőzze, felderítse és elhárítsa az esetleges terrorfenyegetést. Ezek a törvény szerint:
• lakások titkos átkutatása, az észleltek rögzítése,
• lehallgatás vagy rejtett kamerás megfigyelés magánlakásokban,
• levelek felbontása, az olvasottak rögzítése,
• telefonlehallgatás,
• internetes adatforgalmat megfigyelése, behatolás számítógépekbe.
A TEK-nek emellett felhatalmazása van arra, hogy „bármely adatkezelési rendszerből” adatokat kérjen le, illetve külső engedély nélkül, bármikor bekérheti a bankok, biztosítók és telefontársaságok által tárolt adatokat is....
....
Bár a TEK titkosszolgálati munkájáról keveset lehet tudni, az látszik, hogy komoly erőket fordítanak erre. A Magyar Narancs múlt heti cikke szerint a felderítési igazgatóságán 300-350 ember dolgozhat (a pontos létszám titkos), amihez idén még egy 18 fős internetfigyelő részleg is csatlakozott. Kiszivárgott hírek szerint egyebek mellett az Orbán Viktor miniszterelnököt időnként megfenyegető, nem feltétlenül épelméjű emberek adnak munkát a terrorelhárítóknak, illetve – ahogy ezt a fentebb idézett cikk is jelzi – valószínűleg kiemelt figyelmet fordítanak a szélsőjobboldali szervezetekre is.
Hajdu János tavaly a kőszegi Tranzit fesztiválon el is szólta magát, mikor arról beszélt, hogy „meglehetősen erőre kapott a szélsőjobboldal”, de Magyarországon nincsenek olyan fegyveres csoportok, amelyek képesek lennének megdönteni a kormányt. Jobbikos politikusok a TEK-et sejtik a mögött is, hogy tavaly augusztus végén a rendőrség teljesen megszállta a Fejér megyei Csókakő községet. Az okokat nem árulták el, de valószínűleg a betiltott Magyar Gárda avatási ünnepségét akarták megakadályozni – sikertelenül, hiszen azt a Tolna megyei Dunaföldváron tartották.
Hiryu2,01 2017.05.26. 12:44:45
Hiryu2,01 2017.05.26. 12:47:26
terrorelhárításhoz?
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 13:01:27
Nem akarok tiszteletlen lenni, de ha elolvasnád a mai interjú-részletet, lehet, nem tetted volna fel ezt a kérdést :-)
De segítek, hogy ne kelljen az egészet elolvasnod:
"Az viszont (közel hét évvel a megalakulás után) szerintem lassan nyilvánvalóvá válik, hogy a névválasztás okozott némi zavart."
[...]
"Mert ha megvizsgáljuk a TEK feladatait, nem csak a terrorelhárítás és nem csak a személyvédelem tartozik ezek közé, hanem minden olyan rendőri beavatkozás is, amely különösen veszélyes, fegyveres bűnözők, mentálisan zavart, ön- és közveszélyes személyek elfogását, ártalmatlanná tételét célozza. A Műveleti Igazgatóságunk kiszolgálja a teljes magyar rendőrség ilyen irányú igényeit."
Ehhez már csak a kétszer is szóba került kormányrendeletet kell átfutni (annak is csak a 3.§-át) és szerintem világos lesz :-)
Fredddy 2017.05.26. 13:30:35
@Hadrian77: az amerikai városoknak külön rendőrsége van, nincs egy nagy ORFK, mint nálunk, ezért SWAT-ot is városonként, az adott várost lefedő hatáskörrel kell szervezni. Ahogy a 70-es években mindenki, régen ők is a katonaság felé tapogatóztak kommandósügyben, de Amerikában ráadásul van egy ,,posse comitatus"-nak nevezett törvény, vagyishát inkább jogi vezérelv, ami szerint rendfenntartásra nem lehet szövetségi fegyveres erőt bevetni, azt a közösségeknek maguknak kell megoldani.
2017.05.26. 13:47:15
Annyira jó, mikor valaki anélkül fikáz valamit, hogy előtte végig elolvasná azt, amit éppen megpróbál lehúzni... :)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 13:52:04
Hát ha úgy vesszük igen, egy kábé 500 fős SWAT-Team (saccoltam). Na és még ott vannak az újraszervezett megyei beavatkozó alosztályok (?), akiknek most nem jut eszembe a hivatalos megnevezése.
gatamaran 2017.05.26. 13:56:05
De én már csak ilyen kíváncsi ember vagyok (amíg utánam nem járnak, mint a népmesében), ettől függetlenül köszi a két cikket!
A villamos meg nagyon menő lenne fekete-aranysárga szolgálati színezésben mondjuk a 24-es vonalán. ;)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 14:06:27
Persze, igazad van, bennem is maradtak még kérdések, de már így is egy három órás beszélgetést kellett írott formába öntenem :-)
És köszi!
2017.05.26. 14:19:28
"ha jól értem, míg egy amerikai nagyvárosnak van külön swat egysége, addig itt az egész országra jut egy"
Népességi adatok
- New York: 8,5 millió /agglomerációval 19,1 millió/
- Los Angeles: 3,9 millió /agglomerációval 17 millió/
- Chicago: 2,7 millió /agglomerációval 9,6 millió/
- MAGYARORSZÁG: 9,8 millió
Gyilkosságok, emberölések száma
- New York: 322
- Los Angeles: 260
- Chicago: 480
- MAGYARORSZÁG: 138
Vajon nekünk miért nincs minden 'nagy'városban külön TEK-ünk...?
:O
Fredddy 2017.05.26. 15:01:27
Hiryu2,01 2017.05.26. 16:26:01
A közös lónak túrós a háta közmondás szerint: egy ilyen szervezet vagy tenoristák akciói ellen készül,- és akkor az a fontos hogy megelőzd, nem az hogy bekommandózz, ha már nyakig ér a fekália, vagy rendszeresen Alsónemesmedvesapátiba mész jársz ki az elit állománnyal adócsalót, drogdílert etc fogni.
Lefuttattam a fejemben így félalvásban a listát, de nem ugrott be olyan terroristaellenes országos szervezet, amit erre használnának.
"Herr Zwack,das ist ein Unicum!"
(Most aról nem beszélve, BombAbdul így se perc alatt kirángathatná Mátralján faluvégre a fél TEK-et, hogy utána szabadon garázdálkodhasson a célpontján.)
Kettő: az is úgy látszik,, a TEK majd megmondja, ki a terrorista:
444.hu/2017/05/26/nick-griffint-is-kiutasitottak-magyarorszagrol#comments
Na és Magomed?
Persze az csak az én üldözési mániám, hogy Mr Griffin azért lett nemkívánatos személy, mert ha jól tudom csúnyákat mondott Moszkváról?
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 17:01:30
Úgy látom, félreérthetően fogalmaztam, nekifutok mégegyszer.
Én nem a TEK-et védem, nem a létjogosultságát akarom itt igazolni, a szószólójuk se vagyok, hanem arra világítottam rá, hogy az interjúalany szavai + a kormányrendelet szövege megválaszolják azt a kérdésed, hogy hogy lehet 80 hónap alatt 2000 bevetése egy terrorelhárító szolgálatnak Magyarországon. Hát úgy, hogy nem csak terrorelhárítófeladatokat lát el.
Hogy Magomeddel mi van, fogalmam sincs, miként azt se tudom, dolgozik-e a TEK ebben az ügyben. Az interjú a csecsenes történet előtt készült, rá se tudtam kérdezni. Ugyanez érvényes a brit széljobber faszi kiutasítási történetére is.
Kullancs1983 2017.05.26. 17:28:22
radiris 2017.05.26. 18:17:10
- a TEK kommunikációja éveken át botrányos volt, sajnos nem tudok jobb szót rá. Függetlenül attól, hogy kinek mi a véleménye róluk, mindenkinek jobb ez az új kommunikációs stílus, a viszonylagos nyiltság és korrektség. Lehet, hogy én vagyok a pesszimista, de sajnos nem látok sok esélyt arra, hogy Jasenszki úr sokáig csinálhassa. Ji fogják túrni, utálni, alá fognak rugni, megpróbálják majd ellehetetleníteni. Bárcsak ne lenne igazam, de van egy ilyen rossz érzésem.
- a névválasztás tényleg el van kúrva, félrevezeti az embereket és emiatt is vannak a hőbörgések, hogy minek nálunk egy ezer fős terrorelhárító alakulat. Amint itt feljebb is látszik a vitából, sokan egyszerűen nem értik, hogy a TEK feladatainak csak az egyik (egészen kicsi) szelete a terrorelhárítás, de nem lehet megkövezni az értetlenkedőket, ha ránéznek a logójukra és a hivatalos megnevezésükre. Ugyanekkora erővel lehetne Személyvédelmi Központ vagy Tüzszerész Központ is a nevük.
- az elég furcsa nekem is, hogy egy rendőr vezérőrnagy (Hajdú úr) nem az országos rendőrfőkapitány beosztottja, és hogy egy kábé 90%-ban rendőrökből álló szervezet nem az ORFK része.
- én azért megkérdeztem volna Jasenszki úrtól, hogy milyen végzettsége van Hajdú úrnak, mert úgy tudom, hogy a tábornoki ranghoz egyetemi végzettség kell, márpedig hallani olyat, hogy Hajdú úrnak egy kétéves főiskolája van. Az is érdekelt volna, hogy van-e mondjuk valami nyelvvizsgája.
- jó lett volna egy kicsit részletesebben olvasni arról is, hogy hogy jönnek ki a Készenléti Rendőrséghez átment személybiztosítókkal, akik jelenleg Áder urat védik. Ha jól tudom, a viszony nem éppen felhőtlen.
Most így elsőre ezeket akartam kérdezni és mondani. Az interjú szerintem nagyon jó, eltekintve attól, hogy érezni a riporter részéről egyfajta kollegialitást, amit persze az első rész legelején meg is magyaráz. Ettől függetlenül szerintem bármelyik hivatásos újságíró becsületére vállna, hát még egy bloggerére.
Flankerr 2017.05.26. 20:43:13
Rechtsextremisten 2017.05.26. 20:47:26
Jogosult-e a Btk-ban nevesített Terrorcselekmény bcs. nyomozására?
Azzal egyetértek, hogy az ügyek egy kézben maradjanak a felderítéstől a vádemelésig, bár én ezt nem vizsgálati részleg vezénylésével oldanám meg, hanem lehetőséget biztosítanék a felderítőknek a bizonyítási eljárások és eszközök alkalmazására. Így maguk is látnák munkájuk eredményességét, illetve eredménytelenségét. Továbbá különleges jogkörrel ellátott bírót, illetve ügyészt is bevennék a brigádba a lehallgatási engedélyek és a jogsegélyek gördülékenyebb elintézése érdekében.
A másik, ami megütötte a fülemet az a humán hírszerzés fejlesztése. Az mondjuk nagyon érdekelne, hogy a TEK mennyire tudta kihasználi az országon áthömpölygő menekülthullámot ebből a szempontból. Sikerült-e közülük önkéntes és nem önkéntes segítőket szerezni pld. Bár érthető, ha volt is ilyen az nem nyilvános.
Hány százaléka beszél pld. idegen nyelvet az állományból és milyen szinten. Rendelkeznek-e valamilyen arab nyelven kommunikálni tudó kollégával stb.
A német hírszerzés pld. a honlapján kerestzül is toboroz afrikai és arab nyelveket anyanyelvi szinten beszélőket tolmács munkára, akár részmunkaidőben is. A TEK honlapján ennek a nyomát sem találtam.
Továbbá talán a piramis alján lévő helyi seriffekről sem kellene elfeledkezni, ha már humán hírszerzés. Bár a napi söradagjuk biztos, hogy felette van az aktuális TEK-es normának
és sokszor egyedül mennek ki rendet rakni a törzsi gyűlésekre, de ők tudják, hogy ki hol lakik és mi zajlik a kocsmákban, ki milyen autóval jár, ami bizonyos helyzetekben aranyat érő lehet. Igaz, hogy a megbízhatóságuk sem olyan legendás.
Ha talán kevesebb lenne a csindadratta az állampolgár is szívesebben segítené a munkát, mert valljuk be azzal minden ép eszű ember tisztában van hogy a robbantókat jobb az esemény előtt kivonni a forgalomból, mint utána. Ma még nem te vagy az áldozat vagy a családtagod, de holnap, akár te is lehetsz vagy bárki. Itt szerintem az érdek közös.
SzLH 2017.05.26. 20:53:36
1, Az anyagi, tárgyi feltételek biztosításánál illene figyelembe venni a többi szolgálat igényeit, annak érdekében, hogy ne érezzék magukat mostohagyereknek.
2, A közvélemény számára pedig a TEK honlapját folyamtosan frissíteni, tartalommal feltölteni.
3, Hajdu János ne nyilatkozzon, maradjon háttérben; a sajtóval tartson más kapcsolatot, aki erre a feladatra rátermett. Ha még nincs erre megfelelő ember, akkor lehetőséget kell adni olyannak, aki ezt szívesen vállalná. Rokonszenves stílusával tömegeket tudna a TEK mellé állítani. A rossz beidegződéssel, -azaz a bemagolt szöveg betanulásával, rendőrségi stílusban előadott nyilatkozat helyett közvetlen kommunikációval a köznép számára is érdekesen előadott mondanivaló meg tudná nyerni az embereket. (Nem a mosóport kell eladni, hanem a csomagolást.)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 20:54:49
A nyomozati jogkörről az első részben olvashatók részletek.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 20:59:26
"...van-e nyomozati jogköre vagy nincs a TEK-nek, ha van mire terjed ki, ha nincs, akkor meg mit derítenek fel ezzel az apparáttal?"
Szóval az első részből kiderül, hogy nincs. Amúgy azt ugye tudod, hogy a felderítésnek nem sok köze van ahhoz, hogy egy szervnek van-e nyomozati jogköre? Egyetlen magyar titkosszolgálat sem nyomozó hatóság, a felderítést ez egy cseppet sem zavarja.
A gond akkor adódhat, amikor a felderítés adatait át kell pörgetni büntetőeljárásba, ezért lenne jó (szerintem és ezek szerint szerinted is), ha a vádemelésig egy kézben maradna egy-egy ügy.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 21:01:10
Igen, a kommunikáció fontosságáról ezek szerint ugyanazt tartjuk :-)
SzLH 2017.05.26. 21:06:07
Rechtsextremisten 2017.05.26. 22:36:53
Bocs, megtaláltam.
De, akkor most mi a TEK nyomozó hatóság vagy titkosszolgálat?
Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.26. 22:48:25
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 22:52:09
Titkosszolgálati jogosítványokkal is felruházott rendészeti szerv.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.26. 22:53:06
Igen:
www.youtube.com/watch?v=Zdvvuw1XR4U
Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.26. 22:54:32
Egy több milliós nagyvárosnak nyilván van saját speciális egysége, azán ott vannak még az államiak, és az FBI kommandósai is..Utóbbiak működésére tipikus példa a David Koresh féle szekta felszámolása..
zizolika 2017.05.26. 23:01:32
A másik a lövedékálló. Jó lett volna, ha rákérdezel az árára. Azt hiszem ott kaptál volna rögtön egy stroke-ot. Na meg azt a bullshitet, hogy drágább kivinni, meg hogy az új 10 év garis.
Nekem van egy Safariland X-Gold mellényem aminek most járt le a garija 15 év után. Érted...15 év, nem 10 és 2002-es gyártású. Most meg 2017-ben 10 év gari van rá, amikor "100x" jobb anyagok vannak mint anno.
A kolléga fegyverkezelése....khmmm...biztos a fegyverkezeléssel volt a gond, meg a mellénnyel, meg a tokkal, de legfőképpen a fegyverrel....faszért kellett Glockokat venni. Tudom, tudom...a tábornok mániája.
Na be is fejezem, mert tudnék megint egy regényt írni ehhez a részhez is.
Amúgy köszi az interjút. Végre elindult valami kommunikáció....igaz féligazságokkal, de elindult
zizolika 2017.05.26. 23:10:28
öreg baka nem rakéta 2017.05.26. 23:11:07
zizolika 2017.05.26. 23:16:02
Hogy utálják-e egymást? :)))) Ha eddig nem, a tavalyi SWAT Round-Up után már 1000% hogy igen :)
Ceruza Peter 2017.05.27. 00:17:23
lutria 2017.05.27. 01:40:23
Ha vannak akkor bevetéskor a sima légirendészeti pilótákat kiszállítják a fülkéből hogy most nem "sétarepülés"(forgalomellenőrzés)lesz ezért a nagyfiúk következnek?
anyo05 2017.05.27. 06:42:39
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 07:49:45
A Lemilblogon általában javasolt sorrend:
olvas -> értelmez -> kommentel
"Az önálló légi képesség hiányzik, így helikopterpilótáink nincsenek..."
Köszönjük!
Kullancs1983 2017.05.27. 08:24:17
Ez most a TEK volt vagy nem? Ha nem, miért nem? Na meg akkor most hülye rendőrök, vagy mi?
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 08:43:42
Fogalmam sincs, viszont (az esetről rendelkezésre álló, meglehetősen hiányos információk alapján) vállalom azt a markáns véleményem, mely szerint a tréfás kedvű fiatalok elmehetnek a picsába. Kurvasok ész kell ehhez, Manchester után néhány nappal...
jágör68 2017.05.27. 11:03:15
"abból áll, hogy ha a páciens keringése már teljesen összeomlott, a TEK-Medic megfúrja az illető sípcsontját és azon keresztül adja az infúziót, mert sehogyan másként nem biztosítható a folyadék-utánpótlás. Nem is olyan régen így mentettük meg az egyik elfogott személy életét."
Intraosszeális tűnek hívják- már standard- felszerelés minden eset- és rohamkocsin, meg a jobb SBO- kon, intenzív osztályokon. Valóban, nem gyakori az alkalmazása, de azért nem nagy tudomány ma már.
Ha neki ez nemzetközileg csúcskategóriát képvisel.
Valószínűleg a többi nagyzás is ennyire állja meg a helyét.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 11:15:14
Nem tisztem megvédeni az interjúalanyt, de senki nem állította, hogy nemzetközi csúcskategória lenne a sípcsontmegfúrás. Konkrétan azt mondja (én utánaolvastam), hogy:
"...a laikus szemnek egészen hátborzongató dolgokat tudnak művelni..."
Azt sem mondja, hogy csak ők csinálják, és azt sem, hogy ez valami hókuszpókusz lenne. Annyit mond, hogy laikus szemnek hátborzongató". Én speciel kurvára laikus vagyok ezen a területen (ahogy blogunk olvasóinak jelentős része is - gondolom) és nekem például eléggé hátborzongató volt belegondolni.
Kullancs1983 2017.05.27. 11:29:10
@jágör68: Ugye rémlik, hogy ők nem mentősök, hanem kommandósok úgy elsősorban? A géppisztoly is teljesen hétköznapi a rendőrségen, de kevés mentős tudja használni...
És olvasom a kommenteket, hogy Viktort másfél évig ugyanaz védte aki a Gyurcsányt. Aztán leváltották, miért váltották, meg különben is. Ugyanezt elő lehetett volna adni a Q7-esekkel is, Gyurcsány testőrsége vette, ők örökölték. Ha azt használják mit flancolnak, ha mást vesznek (VW Touareg pl.) akkor meg mi bajuk vele, csak azért vesznek mást, mert nehogymár elmúltnyolcéves legyen bármi is. Szavamra, még a végén megsajnálom szerencsétleneket. :)
Nebameg 2017.05.27. 12:04:02
@jágör68: Nyilván egy csomóan ismerik az eljárást, mindenesetre mondjuk én még nem is hallottam róla, ha élőben látnám, tutira végállásba szaladna a szemöldököm.
sarius 2017.05.27. 12:05:58
Nem tudom, érted-e, mit akarok mondani?
sarius 2017.05.27. 12:07:23
sarius 2017.05.27. 12:09:32
Ki mire nevezné át a TEK-et, hogy a megnevezése jobban tükrözze a feladatrendszerét?
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 12:23:48
:-)
Máris adódik egy kiváló PR-es feladat a TEK illetékeseinek: írjanak ki egy pályázatot erre, aztán a nyertes kaphatna egy idegenvezetős sétát a Zách utcában, esetleg tehetne egy kört az egyik BTR-rel :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 12:35:39
Köszi. A foglalkozás elsődleges célja nem az volt, hogy bárkivel szkanderezzek vagy farokméretben vetélkedjek, hanem hogy megpróbáljak bekukkantani a laktanyán belülre és meghallgatni, hogy hogyan látják önmagukat és a nyilvánosságban kialakult képüket. Úgy vélem, ez hellyel-közzel sikerült :-) Acsarkodásban nem akarok versenyezni senkivel, túl erős a mezőny :-)
zizolika 2017.05.27. 12:44:58
Amúgy azért ez nekem sem volt természetes, pedig igen sok időt voltam ilyen alakulatnál. Most már a TEK medic-ek is mentőstisztek, orvosok szóval ez az alap végzettségük, de kaptak egy alapképzést, szóval már tudnak MP5-el lőni :)
Q7-et örökölték is meg nem is. Touareg nem "váltóméret", ugyanis minden szempontból jóval kisebb (hátsó lábtér, csomagtartó, motor)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 12:50:23
"Nem lehet, hogy véletlenül összemosta a két infót jágör68, hogy sípcsontot fúrnak, meg hogy nemzetközi szinten ők tartják a medic képzést?"
Lehet, de sajnos nem tudok úgy fogalmazni, hogy minden mondat után öt további mondatban elmagyarázzam ennek értelmét azoknak, akik szövegértési gondokkal küzdenek.
SzLH 2017.05.27. 12:56:48
zizolika 2017.05.27. 13:09:09
Csak egy hipotézis volt részemről, a kommentjének megszülésének lehetséges okáról.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 13:14:17
Nem is neked szólt a morgásom :-)
zizolika 2017.05.27. 13:22:29
i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--1Z1UJfb0--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/18d3v7pinmrfpjpg.jpg
imgur.com/aRIVga1
zizolika 2017.05.27. 13:24:27
jágör68 2017.05.27. 13:36:25
@tiboru: @Nebameg:
Azért gondolom, a TEK Medic Team nem jogsi szerzésnél utoljára elsősegélyt tanult katona-és/ vagy rendőr zászlós kommandósokból, hanem mondjuk katonaorvosból (is) áll.
Amúgy nekem nincs bajom a TEK- kel, szükségesnek is tartom, de a kommunikáción valóban van mit javítani
zizolika 2017.05.27. 13:37:02
SzLH 2017.05.27. 13:37:17
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 17:39:21
Én is úgy tudom, hogy profi eü-személyzet, de ha jól tudom, június hatodikán este lesz tán valami dokufilm róluk az Echón, ott biztosan majd részletesen foglalkoznak velük.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 17:40:22
:-) Sanszos, hogy ez döntős lenne :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.27. 20:51:59
nepszava.hu/cikk/1130539-sipcsontot-fur-es-sajat-metron-gyakorlatozik-a-tek/
Untermensch4 2017.05.28. 00:13:18
És akkor az állampolgári jószándék eszet is adna?
Azért kérdezem mert volt pont itt felénk egy akció amikor a fegyveres gyanúsítottat keresték. Az eléggé biztos volt hogy volt már egy lelőtt ember aki meghalt, meg egy sebesült, semmi jedi-trükk. Az információk addigra már közszájon forogtak, a kiegészítő pletykákkal együtt.
A kommandósokat igyekeztek a katasztrófaturisták olyan távolságból nézni hogy ne zavarják a munkájukat, én meg kérdeztem az egyik babakocsis anyukát hogy szte ha ott lehet a fegyveres ahová a símaszkos ember fegyverének a csöve néz akkor szerinte jó ötlet-e egy csoport embernek ott ácsorogni, gyerekkel? Csak mert így, a hely átlagos forgalmát ismerve (ilyen helyihülye volt a gyanúsított) ha kinéz vki ott az ablakon akkor rögtön feltűnik neki hogy vmi van az utcán. Ha jobban szétnéz akkor látja is a célzó embert. És a gyereksétáltatókra tud úgy is lőni hogy a símaszkoshoz képest még takarásban van...
Annyi csinnadratta nem ártana hogy legalább a nézelődők ne legyenek önveszélyesek. Mert ha antihősünk tüzet nyit akkor sztem az is a tek sara lett volna hogy "nem tudták megvédeni az állampolgárokat egy kisiparostól, ezek akarnak terroristákkal foglalkozni?"
Untermensch4 2017.05.28. 00:35:50
Egy anekdota, ment a mentő egy pácienssel, a diagnosztikai eszközök korlátozottsága ellenére a mentőorvos már rájött hogy ha beérnek akkor nagyongyorsan olyat kéne csinálni hogy a hónalján keresztül beszúrnak vmi izét ügyesen a szívébe, hogy sikerüljön is ahhoz szokás röntgenen vagy mifenén nézni hogy hol a tű vége mert a szív ugye érzékeny (lehet hogy aki ért is az orvosláshoz az jobban el tudná magyarázni, az informátorom már kiérdemelte a "néhai" előnevet...). Aztán rájött a mentőorvos hogy nem érnek be időben, szólt a pilótának hogy "Józsikám szólj amikor lesz vagy 3 másodpercnyi sima utunk" és amikor szólt akkor frankón "vakon" beszúrta. Sikerült, utólag kiderült hogy ez volt az egyetlen esélye a páciensnek.
Szóval medic-ügyben nekünk laikusoknak hátborzongató és érdekes (nekem is), a hozzáértőknek meg "hétköznapi".
Untermensch4 2017.05.28. 00:41:04
offtopik ugyan, de igény az vóna' rá... :) volt már olyan hogy a rezervátumban az indiánok nagyon beleélték magukat hogy majd a mentősök úgy bebikázzák a nagypapit mint a tévében green dokiék és csak a sofőr gyors megelőző csapása (illetve kettő, mert két leghangosabbat azonosított be és nyugtatott le hirtelen felindulásból) terelte vissza kulturált mederbe a párbeszédet...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.28. 09:07:29
www.youtube.com/watch?v=9B2eBRvdyA4
H7.2R 2017.05.28. 11:24:57
H7.2R 2017.05.28. 12:21:41
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.28. 12:25:25
Köszönöm az elismerést, igyekszem :-) És tényleg örülök, hogy átjött, amit el szerettem volna érni.
zizolika 2017.05.28. 12:41:53
1. Ára??? Most spórolni akarunk vagy nem? Van rajta sapka vagy nincs? :)
2. Menetteljesítmény? És most ne az legyen az alap, hogy akár tud menni 130-cal :) Terep nem annyira játszik, mivel az esetek kb. 90%-a urbánus környezetben realizálódik. A % nem 100% :)))
Ami meg úgy megy, mint teszem azt egy Q7, na annak az ára, ha jól emlékszem valahol 35-40 misinél van.
Na meg a méretek. Én már szorongtam eleget tökig felszerelésben pl. Ford Maverickben, Mitsubishi Pajeroban (egy fokkal jobb).
Nem véletlenül írtam az amerikai dögöket. Azokban is volt szerencsém lenni, és árban, méretben, menetteljesítményben nem tudok jelen pillanatban konkurenciát. Mondjuk ez lehet az én szűklátókörűségem.
H7.2R 2017.05.28. 14:13:18
H7.2R 2017.05.28. 14:23:31
Trójai Csaló 2017.05.28. 14:23:34
A TEK megalakulása óta "terhelt" politikával, előítéletekkel, baromira rájuk férne néhány hasonló interjú az Index-el, 444-el, HVG-vel, mittomén. Bevallom, én is úgy voltam velük sokáig (eddig?), hogy OV házirendőrei vagy pénznyelő díszhuszárai.
Viszont a névválasztás borzalmas mellélövés, sőt, szerintem egyértelműen politikailag motivált, mondhatni előfutára a mostani migráncsterror-propagandának. Így elnézve a feladatkörüket a SWAT (special weapons and tactics) valami magyar átirata lenne a találó.
A kommunikációjukról meg azt gondolom, hogy rég rossz, ha egy ilyen típusú különleges egységnek magyaráznia kell a bizonytványát. És nekik pont a korábban említett átpolitizált születés miatt kell. Szóval megint a szokásos: politikusok szivattak meg szakembereket.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.28. 14:34:18
Köszi! Amit a politikusokról mondasz, tökéletesen találkozik az én véleményemmel is...
Trójai Csaló 2017.05.28. 14:34:52
Há, bakker, mire bepötyögtem az egyetlen észrevételem, már le is írtad:D köszi!
Trójai Csaló 2017.05.28. 14:47:39
Arra igazán kiváncsi lennék, mit mond egy gumitalpú négyszemközt arról, amikor legalább annyi terrort kell elhárítson, mint a saját "főnökei" által okozott kárt...
zizolika 2017.05.28. 15:53:55
De, nem tudom olvastad-e az első rész utáni hozzászólásokat, ott kezdődött ez az ár kérdés. Volt olyan okostojás aki Nissan Navvarrát, Hummer H1-et és társait javasolta :)))))) ezért írtam amit.
Annyit még hozzáfűznék, az ugye megvan, hogy most cserélik illetve cserélték a G-ket Honvédségnél (Na jó a cserékben benne volt az összes régi UAZ is). És mire? Toyota Hiluxokra.
De még mindig fent tartom a méretbeli aggályaimat. Nem fér el kényelmesen 4 esetenként 5 kolléga talpig fegyverben 4-es, 4/A-as mellényben.
Akkor inkább a Merci GL. Ha márkahű akarok lenni.
zizolika 2017.05.28. 16:17:00
Az ugye megvan, hogy mik voltak a TEK jogelődjei?
1. Komondor
2. RKSZ - Rendőrség Különleges Szolgálata
3. TESZ - Terrorelhárító Szolgálat
Ennyit a névválasztás borzalmas mellélövéséről, meg egyértelműen politikailag motiváltságáról.
A központ meg teljesen magától értetődő, mivel minden "egy házban" van.
SWAT??? Ugye az is megvan mi van, volt a rendőrségi autók oldalán a "nyitás jegyében"? To protect and serve....tudod mennyit kaptak, kaptunk ezért anno...mondom bármit csinálsz, mindig lesz egy kurva hangos csoport akinek nem tetszik és beléd rúg...na ezért szoktam azt mondani, baszni rá.
Trójai Csaló 2017.05.28. 16:48:13
Így érthetőbb miért lett az, ami. Btw azt is érteni vélem, hogy a sok XCVBNENMH "rövidítés" után a döntéshozóknak miért feküdt jól egy érthető, össze nem keverhető hárombetűs. A fegyveres / rendvédelmi nevezéktan-hagyományokkal pláne nem vagyok tisztában, a SWAT-ot sem azért említettem, csak nekem, laikusnak, az pont tök érthető (pláne h én már bőven a SWAT-FBI-CIA hollywood-i szentháromságon nőttem fel).
Ez meg mégannyira kimaradt: a "Szolgálunk és védünk" szlogenből volt anno hisztéria? Bár nmtom min csodálkozom, a minden egyenruhától irtózó kurucos mentalitás nyilván ebből is minimum viccet csinált... Mondom ezt úgy, hogy nekem is bőven be kellett nőjön a fejem lágya, hogy ne az ÁVÓ-st lássam a magyar rendőrben (és még mindig folyamatban a benövés + ne vedd sértésnek, nem az, kamaszkori hülyeségmaradvány).
Baszni rá hát, olyan soha nincs hogy valami mindenkinek megfeleljen, hát még Árpád népének, hejj:)
zizolika 2017.05.28. 17:48:52
"egy újszülöttnek minden vicc új" ;)
Azért nem emlékszel már rá, mert eltelt az ominózus 3 nap :)
Igazából majdnem 15 év telt el, szóval érdekes lenne, ha még mindig ezen rugóznának. 15 év múlva már a TEK sem lesz napirenden :)
Érdekesség, hogy a név kitaláló állami fiúknak van "humoruk":
Államvédelmi Hivatal....(a hideg víz kivert engem is, pedig 1900-ig folyamatosan volt a felmenőim között rendőr, csendőr)...de nem, ők az AH rövidítést szánták neki, nem az AVH-t.
Nem veszem annak, már én sem vagyok régóta a testűűűűletben :)
Amúgy én is azon nőttem fel, csak akkor még 38-as S&W, meg "Warning" puskával rohangáltak a SWAT-osok is :)
A warning puskát lehet, hogy nem fogod érteni, ez hatalmas anekdota volt a cégnél :)
Trójai Csaló 2017.05.28. 18:15:08
Ne csak azért ne vedd annak, mert nem vagy a testületben, hanem mert én közben radikális hülyegyerekből szürke felnőtt lettem (elmúlt a fekete-fehérnek lenni a világ;)
Ó, hát a 38-as nagy klasszikus, ált.isiben ment is a box hogy ki legyen klintísztvúd. (Kultúrált kölykök voltunk, nna, nem csak brúszviliszből állt a világ;) És persze én voltam a hülye kocka, mert váltig állítottam hogy nem minden shotgun winchester:D
Nem, a warning kimaradt, de ha a szóvicc a vicc, akkor értem.
zizolika 2017.05.28. 18:22:52
zizolika 2017.05.28. 18:35:01
Beletrafáltál a shotgun-ba, annak a csővére volt rá írva, hogy "warning" meg egy csomó figyelmeztetés, hogy pár lövés után kurva forró tud lenni a cső :)
De a mi angolul perfekt "lővészetvezető-pk" azt mondta, vigyázni, mert a warning puska nem viccel (Remington volt egyébként)
Ezt arra értette, hogy egy dupla 0-val vagy egy brennekével olyat odabaszott ha nem jól fogtad, hogy öröm volt nézni :)
zizolika 2017.05.28. 20:25:41
Több ILYEN doku kellene...
Ilyenkor mindig fel tudom baszni magam, hogy miért nem lehetett ezt mondjuk úgy 5 évvel ezelőtt megcsinálni. Kommunikációs szakember dettó.
Vagy ez a videó is már a Jasi érdeme?
Mondom én, hogy ha megkésve is, de elindult valami. Örülünk, Vincent :)
Untermensch4 2017.05.28. 21:33:00
Adó- és Vámhivatal... :) az inkasszó az új körömletépés... :)
zizolika 2017.05.28. 22:21:34
H7.2R 2017.05.28. 22:55:54
@zizolika: Nem olvastam, pótolnom kellett. Igen, hasonlóan vélekedtünk az itt leírtakról:) Szóval az ottani hozzászólásokkal nincs baj, de nem számítanak, nem szabadna, hogy bárhol, bármilyen szinten számíthassanak, nem szabadna, hogy legyen jelentősége, egyszerűen nem közvélemény kutatással kell ilyen beszerzéseket levezényelni, és főleg nem az alapján kell dönteni, hogy ki mit mond, ír.(úgy értem, hogy a kompetenseken kívül) Nem egy hozzá nem értő fasznak kell ilyenben dönteni, csak azért mert ő olyan beosztásban van, vagy akkora befolyással bír, hogy bele ugathat bármibe is, ilyen fontos dolgokban.(nem a hozzászólókra gondolok, és írok, hanem nagy általánosságában)ezért kéne kizárni minden hasonló dologból részrehajló, korrumpálható, hozzá nem értő delikvenst, és annak a lehetőségét, hogy adott esetben egy szakértő jár el, de részrehajlóan, mert külső ráhatással nem hagynak neki más választást. Nem.. Persze ide gondolnám azon eseteket is, hogy a retardált média nyomásra kell a legjobbtól eltérni ami adott esetben a legmegfelelőbb volna. Csak egy példa, biztos ismerős a sztori, hogy SEAL egységek bevetésre úgy mehetnek, hogy olyan fegyvert visznek, és azt amit ők választanak. Persze van rendszeresítve felszerelés, de vihet mást. (Tiboru mesternél olvastam:) Nem rendszeresítek nekik valami fost, a lóvé maradékából meg kimegyek Balira fütyit rángatni 1 hónapra. Azok, akik meg szopnak a szarral, vagy túlélik a napot, vagy nem. Szóval elég erőteljesen bele szólhatnának az adott egységek, mivel fognak parádézni, a kecskebaszók kergetése közben, vagy mivel fogják rövid úton lerendezni egy paradicsomba vágyó mihamarabbi megérkezését, oda ahova vágyik, úgy, hogy nem visz magával olyat, aki nem vágyik oda. Itt nem szabadna spórolni, és nem itt kéne példát statuálni, vagy a közvélemény negatív befolyásolásával, pokollá tenni, az egyébként sem egyszerű mindennapjaikat. Hilux? Ez visszalépésnek tűnik, persze attól függ mire akarják használni. :DD Nem tájékozódtam ez ügyben, a G-ket viszont tudtam, és ha eddig bírták az is közel 10év intenzív használat:) Viszont alapvetően, ahol használják szeretik őket, és nem közutálatnak örvendenek. Sem járgánynál, sem felszerelésnél nem márkát, vagy típust gondolnék ez alatt, hanem ami a feladatra, feladatokra a legjobb. Ne maradj márkánál, és ne köss kompromisszumot, nem az a feladatotok, hogy számvetést kelljen tenni, a pro-és kontra érvekről:D (én így gondolnám) ha te mint "felhasználó" számotokra jobbat tudsz, akkor kussolok, és azt szerzem be nektek, és nem azt ami nekem olcsóbban kijön, vagy a félig illuminált állapotban lévő, papíron felettesként cseppet sem tisztelt feljebbvaló "javasol" vagy mert jobban megfelel, pár fotelhuszárnak. Nem jó ha a Hörcsögvezér által vezényelt manipulált médián keresztül kikerülő dezinformációk miatt azon kelljen elmélkednünk, hogy "baszki a mellény nem fér rám, mert beverem a tököm a tanksapkába, és még így is az ablaktörlő lapátba kapaszkodok, mert a sisak meg kilóg a tetőn" szitu még csak ha elméleti síkon is, de fel sem merülhessen. Nem egy reguláris hadsereget kell felszerelni velük, az más. Alapvetően nem konvencionális helyzetekre, kell sok esetben reagálni, ez másképp nem megy. Ki kellene venni a média, és a politikai elit figyelméből őket. Szerintem.. Ez is csak egy vélemény, még ha baromság is:D
Untermensch4 2017.05.29. 05:14:41
Ezt soha nem értettem hogy pl az egyenruha(váltás), fejfedő, akármi kapcsán mindenféle dologgal érvelnek, kivéve egyet, hogy milyen 12-24 órában hordani...
A hilux nekem gyanús hogy nagyonokos spórolás, "ha technikal-nak tartós és költséghatékony világszerte akkor biztos jó olcsó lesz" -logikával. Kár hogy a sovány gerillák és a kevésbé nyeszlett kommandósok helykitöltése nem aazonos :(
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.29. 07:55:45
Az első rejszolós puskás lövészetem után akkora, válltájéki véraláfutásaim voltak, hogy otthon nem mertem levenni a pólóm a zasszony előtt vagy tíz napig, mert kitört volna a botrány :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.29. 07:56:30
Szerintem ez már Jasi keze nyoma :-)
zizolika 2017.05.29. 09:36:25
Jó, azért nem kell most panaszkodni, mert tényleg van pénz, paripa stb. Pici finomhangolás és jó lesz ez :)
Azért én emlékszem arra, amikor nagyon nem volt ez így....rákkeltő bevetési ruha a'lá Pintérné művek....de onnan jött a bőrjakó 87000-ért, miközben 40-ért olyan Brandont kaptál, hogy besírsz, és akkor még nem írtam az MP5 beszerzéséről, ami akkor nagyon kicsapta a biztosítékot...
SEAL-nél nem tudom, hogy megy, így hiszek nektek :)
Életemben egyszer találkoztam SEAL-essel, akiről tudtam, hogy az. Kint az usában volt, versenyen, űridővel megnyertük az akadálypályát, akkor jött oda a Federal Air Marshal-ok vendégeként, és elkunyizta a pólóm :) persze kaptam cserébe egy SEAL-est :)))))
Azt viszont tudom, hogy a sheriffek, járőrők kaptak anno minden évben 1000 dodot és olyan fegyvert vettek, amilyet akartak. Volt akinek a kocsi hátuljában volt 5 subgun, shotgun. Kurva messze vagyunk még ettől. (nem tudom, hogy így volt-e minden államban, gyanítom nem)
Hilux: ez már másfél éves sztori, akkor voltam ÖMT-s és akkor hozták őket, frissen-ropogósan. Nem tudom mi volt a beszerzés fő oka, ott nem láttam bele a dolgokba. Valami olyasmit rebesgettek, hogy 13 milla volt a keret.
H7.2R 2017.05.29. 10:06:45
H7.2R 2017.05.29. 13:58:50
Untermensch4 2017.05.29. 20:00:17
Untermensch4 2017.05.29. 20:05:29
Ha jól emlékszem korábban is előfordult hogy magyarok mentek swat-jellegű (arra még emlékszem hogy szituációs lövészet volt benne) szakmai versenyre. És bár alig volt (magán) pénzük a repjegyre, a versenyhez meg előtte a helyszíni gyakorláshoz lőszert a texasi nemzeti gárdától kaptak adományként (*), dobogósok lettek (háromnál jóval több induló csapatból)...
(*) bár ott semmilyen ak-féleség nem voot rendszeresítve, véletlenül volt nekik kéznél kb 2millió hozzávaló lőszer...
Kullancs1983 2017.05.29. 21:38:30
Fredddy 2017.05.29. 23:08:45
@Kullancs1983: Szöcske teljesen felejtős, valamelyik SAS-es vagy deltás faszi írta, hogy nekik volt Irakban ilyen buggyjuk, de az csak addig jó, amíg egy sortban csapatja az ember a tengerparton, mert igazából egy könnyű kis valami egy semmi kis motorral, beleül három megtermett kommandós+lőszer+fegyver, meg se bír mozdulni.
Kullancs1983 2017.05.30. 07:42:07
axy 2017.05.30. 09:47:45
Nem tom mi a problema a glockokkal. Teny, hogy nem az ergonomia csodaja, de a félvilag azt hasznalja.
Jelenleg a magyar rendorseg legjobb fegyverei koze tartoznak, dehat meg sok a kakasos fegyver hivo itthon.
Vetlen loves. Ugye ehhez kapcsolodva ketfele ember van....
Ugy tudom hogy urites kozben kovetkezett be. Alapbol nem ertem az azt az idiota utasitast ami eloirja levonulaskor ezt. Normalis ember ha lehet nem kezel varosi kornyezetben millio ember kozott fegyvert, erre valo a homokkal teli hordo a fegyverszobanal.
H7.2R 2017.05.30. 10:47:28
Digitális Dzsihád 2017.05.30. 11:06:50
axy 2017.05.30. 11:27:28
m.origo.hu/itthon/20131203-hajdu-janos-tek-foigazgato-a-ferenciek-teren-tortent-lovesrol.html
zizolika 2017.05.30. 12:17:26
1. Mit váltott le a Glock? Az USP-t. Szerintem már innen nem is kellene megmagyaráznom, miért volt rossz döntés. Remélem használtad annyit a H&K-t, mint én, és akkor tudod miről beszélek. H&K előtt ugye a Jericho volt, azt sem kell ecsetelnem, hogy az milyen állat volt minden szempontból. Ha lőni kellett vele pontot, taktikait, duplát, mindenben kurva jó volt, de oldalablakot betörni is alkalomadtán. (1992-99 beszélek)
H&K elsőre furi volt, vissza is sírtam a 941F-et. Orrnehéz, nem ment elsőre se a taktikai lövészet,se a dupla stb.
Dupla: Jericho max.2 cm, H&K 5-10cm között. Ha ismered a dupla jelentőségét, tudod miért írtam. Glocknál jó ha 15-20 centire össze tudtam húzni. A fogásról nem is beszélve. Előbbiek beleöntve elsőre a kézbe, a Glocknál még 5000 lövés után is kerestem a fogást gyors lövések után. pl. El Presidente.
Lövésszám. Jericho, USP kb. 1500 lövés után magadénak érzed, Glocknál még 5000 után sem. Mint írtam beszélgettem most is aktív TEK-esekkel a mai napig (7 év) utálják, nem magabiztosak, és biztos, hogy több ezer lövés van a kezükben nekik is.
Ez a fenti elődökkel elképzelhetetlen lett volna.
Ennél csak egy jobb fegyvert ismertem a Sig P226.
Kinti versenyre nem tudtuk kivinni a saját fegyvereinket, ott kaptunk. Én Siget, pár kollégám Glockot. Na a Siggel elsőre olyat lőttem, mint az USP-vel 5 év után. Nem akartam hinni a szememnek, s a kezemnek. Na onnantól már értettem, hogy miért ezt a tipust használják a legjobb swat csapatok (versenyen az első 15 helyezett). Glockot elvétve látsz a mezőnyben, azt is a közepétől inkább hátrébb. Ja a Glockos kollégáim iszonyat sok hibát lőttek az adott számban (36 db. steel 15 méterről, 1 steel átmérője 10 cm, ja és előtte volt kb. 400 méter sprint plusz egy 24 méter magas toronyba felmászás, leereszkedés, utána lőttél) pedig voltak legalább olyan jó lövők, mint én.
A duma a cserénél pont a spórolás hangzott el, ami kurva vicces figyelembe véve a 15 milliárdos keretet. Kb. 100e volt olcsóbb, mint az USP, Sig. 500-as tételnél 50 milkáról beszélünk, olyan eszközről ami a legfontosabb a munkában (MP5 után). Vicc.
Megmondjam miért használja a fél világ...(és nem sértésnek szánom, de ez a valóság)...nyomás alatt bestresszelnek a "jól" képzett rendőrök és nem biztosítják ki a fegyvert. Annak idején csináltunk a rendőr-szakközépiskolában teszteket, igaz ott PA63-al harcoltak a hallgatók. 10-ből 8-szor csak csőre töltöttek, de nem biztosítottak ki, mire rájöttek mi a baj "hadnagyok" voltak. Na ezért használnak Glockot.
Szóval nem külső kakas hívőség-nem hívőség kérdése. Amúgy használtam S&W MP9-et elég sokat, ott miért tudták megoldani, hogy jó legyen rajta minden???
Ürítés közben? Hmmm...akkor más információink vannak :)
Amúgy én nem tudok ilyen belső utasításról, mármint hogy üríteni kellene meló után közvetlen. Én már basztam le anno kollégát, mert alighogy betettük a delikvenst a kocsiba ürített is az autó mellett, hogy a paraszt jól láthassa. Ha beértél a bázisra, akkor állsz vissza nyugalmi poziba. Mondjuk mi haza vihettük a szolgálatit, szóval szinte mindig csövön voltam.
De hozzáteszem lehet, hogy már van náluk ilyen utasítás (csodálkoznék) utánakérdezek. Normális ember nem kezel városi környezetben fegyvert? Mármint ürít? Miért ne? Ha fegyvered Te vagy, akkor mi a gond? Tegyük fel lövés volt a melóban. Akkor is ürítened kell, ráadásul millióan lesznek körülötted akik nézni fognak. (ügyész, kapitány, főkapitány stb.)
zizolika 2017.05.30. 12:25:44
Rögtön az első sora így kezdődik: "Belenyúlt az elsütő billentyűbe", amikor eltette a fegyverét.
Tehát nem ürítés közben....amit később idéznek benne, háááát nagyon szakmaiatlannak érzem, hogy rögtön bilincselés után üríteni kellene, na meg még a tárat is üríteni kell....Istenem.....jó hogy nem vissza kell tenni a lőszeres dobozba a lőszert. Érteni vélem, hogy mit akartak, mielőtt valaki...
tucsilg 2017.05.30. 17:29:34
Untermensch4 2017.05.30. 19:14:26
Ez kb olyan mintha a motorkerékpárokat kerekítve úgy írnád le hogy két személlyel alig 40 a végsebességük (mer' a simsonnak igen).
H7.2R 2017.05.30. 20:11:02
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.30. 21:50:13
A "szarból várat" akár az egész magyar BM/HM mottója is lehetne az elmúlt 27 évről :-(
Fredddy 2017.05.30. 21:59:20
Az amerikaiak (talán Chris Kyle, de lehet, hogy a Bravo 2-0-s arcok), akiket írtam, az LDV-ket használták. Az tényleg 200 lóerős, de amikor beleültek hárman, géppuskákkal és több napi ellátmánnyal, elég gyenge teljesítményt produkált. Ismétlem, ez nem saját okoskodás, hanem az írta, aki próbálta. Lehet, hogy nem a 200 lóerő volt a kevés, hanem az áttétel meg a futómű nem arra volt méretezve, hogy a 600 kilós kocsi fél tonna cuccal megdörrentve is úgy menjen, mint üresen.
Arról nem is beszélve, hogy ezek offroad járművek, szóval TEK-es szempontból nincs értelme velük foglalkozni.
H7.2R 2017.05.30. 22:29:18
Kullancs1983 2017.05.30. 22:34:59
zizolika 2017.05.30. 23:15:12
zizolika 2017.05.30. 23:27:35
"Nem teljesen ertem hogy miert nem lehet akar 20-30 eves bevalt fegyvereket hasznalni".....a USP-ket 1998-ban kaptuk először, aztán 2008-ban megint kaptunk egy új eresztést. Szóval 2-12 éves fegyverekről beszélünk. A legöregebben is volt max. 50000 lövés (pl. az enyémben), az újabbikban 10000 se. Mindkettő teljesítménye a gyári újnak felelt meg.
Kik kapták meg, miután lecserélték a Glockokra? A TEK objektumőrei. No comment.
Amíg én ott voltam, addig egyetlen egy USP nem kellett azért szervizelni, mert elromlott volna benne valami. (Több száz darabról beszélünk, több mint egy évtizedet átölelve)
H7.2R 2017.05.30. 23:38:46
H7.2R 2017.05.30. 23:41:58
zizolika 2017.05.31. 00:02:55
Elméletileg ez annak idején úgy zajlott, hogy beszereztek egy csomó féle-fajta fegyvert, kiadták csapatpróbára pl. az RSZKK-ra a Simonyi Ottónak (a TESZ után odament, most meg ugye a TEK fő lőkiképzője) és ők adtak rá áment. Hogy ebben mennyire játszott szerepet a Combat-Milpol keze nemtom ;)
(ugyanis a H&K-t és így az USP-t, MP5-öt akkor kizárólag ők forgalmazták csak)
De, mint írtam tudnék arról mesélni, mi mennyibe került, és azért mit kapott a cég és utána mi jutott le belőle a végfelhasználóhoz. Nem a magyar királyi rendőrség járt jól az tuti ;)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.31. 00:04:50
Értem én, meg ötleteim is vannak, de most úgy két hétig sajnos nem lesz annyi időm, hogy egy ilyenbe belefogjak... Június második felében lehet, hogy nekiállok :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.31. 00:05:49
Ha csak ez lenne...
zizolika 2017.05.31. 00:10:07
H7.2R 2017.05.31. 10:00:08
Untermensch4 2017.05.31. 19:40:34
Ez az a része ami "nem ugyanaz kell a katonáknak mint a kommandósoknak". Transporter alap? Amiről én hallottam azt porsche motorral csinálták. Vagy legalábbis volt olyan is mert a prototípusoknak víz- v lég-hűtéses, hátsó- v összkerékmeghajtású változata volt. Katonák szerint a vízhűtéses összkerekes volt a legjobb. Lehet hogy a léghűtéses hátsókerekes meg egy nyomi buggy szintjét hozta..?
Kullancs1983 2017.06.01. 01:40:41
axy 2017.06.01. 18:41:15
Köszönöm a részletes választ. USP vs. Glock kb. Ujpest Fradi. Jó pár USP usert ismerek szerintem a rendőrség kréme, de olyannal még nem találkoztam aki az USP után szeretné a glockot. Legfeljebb olyannal akinek tök mindegy, mi van kezében mindennel jól lő. Érdekes nekem az USP nem jön be, nem utálom de nem lettünk barátok. Ettől jó fegyver. Valahogy úgy alakult szinte mindig strikeres fegyverrel lőttem. Glockkal van a kezemben tízezres nagyságrend, azzal mondjuk állítólag pontosan lövök. Ami tetszik benne, hogy nincsenek bizbaszok rajta. Nyilván Glock az alap típus az újabb fegyverek egyre jobbak, a p320 v. a vps9 már megszorítja az SA/DA fegyvereket.
A sig 226-al egyetértek, a szolgálati fegyverek audija, bár most cseréli le a SEALs is. Méghozzá legalapabb G19 lesz az alapfegyver a frissen felszerelőknek SEALnél és a MARSOC-nál is. Az FBI is 9 mm Glockot rendszeresített. Szinte minden tender vittek tavaly egyedül a legnagyobb falatot az ARMYet bukták, az a P320 lett.
Ürítés olyan mondta, aki nem szokott hülyeséget mesélni.
Egyébként mindegy, nem lehet olyat mondani, amit nem hinnék el a Rendőrséggel kapcsolatban. Legfeljebb kérdezek mint Ábel, DE MIÉRT?
axy 2017.06.01. 18:54:48
vps9 = hk sfp9. Elbaxtam.
zizolika 2017.06.02. 14:59:25
Ennél már csak azt utálom jobban, aki a szekrénytár-forgótár témában akar szkanderezni. Mindenki azt használjon amit akar. (mondjuk lehet nem véletlen haltak ki a forgótárasok, úgy mint a dinoszauruszok)
"Jó pár USP usert ismerek szerintem a rendőrség kréme, de olyannal még nem találkoztam aki az USP után szeretné a glockot" - talán ez nem véletlen, az-az semmi köze a külső kakas hívőség-nem hívőség kérdéséhez, lehet, hogy inkább nem akarnak lecserélni egy audit egy vw-re? :)
Amúgy ha neked a sig az audi, akkor mi a rolls-royce? :)
A Glock térnyerését csak az árára tudom vissza vezetni. (ott gyártják iszonyú nyomott árral 300 dodo körül, így igazából szinte senki nem tud labdába rúgni ellenük)
P320 nem használtam még, erről talán Csomán Janit kellene megkérdezni, de legutóbb azt mondta, illetve írta is az oldalán, hogy más ligában játszik, mint a Glock, pedig annak 21 évig fanatikus, felkent papja volt.
csomantactical.com/index.php/sportloveszet
miközben az itthoni ára pár 10000-rel drágább a Glocknál és így nem lát már okot, hogy valaki a Glockot választaná a Siggel szemben, mint régebben amikor jelentős volt az árelőnye a Glocknak.
wazelin 2017.06.03. 13:29:55
Nekem két bajom van:
- a többi szervhez képest kiemelkedő fizetés.
- a kommunikáció sokszor visszás nagyon.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.04. 10:54:17
Ami a 2010 óta folytatott kommunikációjukat illeti, hát igen, ezt asszem kiveséztük a két poszt több száz kommentje között :-)
Ami pedig a fizetést, hát az a helyzet, hogy a "kommandósok", a személyi biztosítók és a terrorelhárítók a világon mindenhol többet keresnek, mint a KMB-s, a járőr vagy a kerületi nyomozó. Hogy ez így arányban van-e a megterheléssel, a felelősséggel, a befektetett munkával, idővel és energiával, hát ezen gyakorlatilag a kezdetek óta folynak viták. Miként arról is lehet vég nélkül eszmét cserélni és érvelni pro és kontra, hogy össztársadalmilag ki végez hasznosabb munkát: a terrorelhárító, az óvodapedagógus, a fogorvos vagy a földműves.
Untermensch4 2017.06.04. 19:21:54
- a többi szervhez képest kiemelkedő fizetés"
Cseréld le a tehenes magyar szemüveget és úgy nézd. Két fizetés között kétféle módon lehet különbség, az egyik túl magas vagy a másik túl alacsony.
Ebben az esetben akkor lenne "túl magas" ha pl több nettót kapnának mint az osztrák kommandósok. Ha ez a helyzet akkor bocs, nem szóltam.
Untermensch4 2017.06.04. 19:27:59
Ha csak nekem merülnek fel akkor bocs az offolásér... bár vhol olvastam olyat hogy volt már pár diktátorféleség akibe saját személyvédelmi szakembere pl beleeresztett egy tárat egy ihletettebb pillanatában, pedig jó fizetést kapott... :)
9mmPara 2017.06.04. 20:20:34
És ugyanezzel a lendülettel szeretnélek biztatni, hogy keress hasonló kapcsolatot Kövér László félprivát kommandójához. Nekik is volna mit megmagyarázni, különös tekintettel az utóbbi idők eszközeire :)
9mmPara 2017.06.05. 10:25:20
Pedig csak két bajom volt: a rettenetesen ótvar ergonómia és a csővonal távolsága a csuklótól. Megfogni se tudtam normálisan és minden lövés messze elcsavarta a kezem. Másodpercekig rendeztem az irányzékot két pukkantás között.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.06. 20:07:29
Köszi! És hát most mit mondjak a Parlamenti Őrségről..? Rajtam nem fog múlni, habár szerintem nekik nehezebb dolguk lesz megmagyarázni bizonyos dolgokat :-)
Digitális Dzsihád 2017.06.07. 12:54:06
- Igaz-e, hogy titeket azért hozott létre magánhadsereg gyanánt Kövér Laci bácsi, hogy ne a Köztársasági Őrezred jelentsen róla Pintér Sanyi bácsinak, hogy kivel, mikor mit csinált?
- Őőő, ezt sem megcáfolni, sem megerősíteni nem áll módomban...
:-D
zizolika 2017.06.07. 19:54:12
Valamit félreértettél, én nem utálom a Glockot :)
Azok a TEK-esek akikkel beszéltem, ők utálták. Most már ugyan nem, de régebben "fegyverbuzi" voltam (kinőttem), szóval nem utáltam-utálok egy lőfegyvert sem, de voltak olyanok amit, azért annyira nem szerettem, na ilyen volt a Glock is. De ha az lett volna a szolgálati fegyverem, akkor addig használtam volna, amíg nem lett volna az "enyém".
"bármit választanék, csak Glock ne legyen" :))), azért én tudnék mondani pár olyat (csak azok közül amiket volt "szerencsém" használni szolgálati fegyverként) amik helyett inkább könyörögnél egy Glockért. pl. R78, PA63, P9R, P9RC, na jó az R78-at csak versenyen használtam, meg amikor apukámnak az volt a szolgálatija a 70-es, 80-as években, akkor kint a szőlőnkbe lőhettem párat még 8-10 évesen :) utána meg PA63-mal amikor korszerűsítés gyanánt azt kapott.
Szóval minden csak viszonyítás kérdése :)
g.d 2017.06.08. 09:17:51
a lövő balf@szságát ne kenjük már a használt fegyverre...
axy 2017.06.08. 20:28:40
A legjobb jellemzést amit hallottam róla, az az volt: Nem más mint egy szerszám, amivel elvégzem a dolgom.
A fegyvernél messze lényegesebb a vele és a gyakorlással eltöltött idő és ellőtt lőszer mennyiség. Aki ezzel beletol a falba havonta egy nagy kockát annak sanszos hogy engedelmeskedni fog, pont úgy mint a többi fegyver.
@zizolika: Volt 1,6 milkás pisztoly a kezemben, az azért már S-class.
A p 320-at 207 $/db veszi a US Army. És nem véletlenül szereti a Jani tényleg jó pisztoly. Bár szolgálati fegyvernek a ti szintetekre való, szerintem túl jó a sütése az évi egyszer lövő állománynak. Oda inkább a p250 amíg ilyen körülmények kevés gyakorlás és az idióta szabályozás köti meg a rendőrök kezét.
zizolika 2017.06.08. 22:38:01
De ezt Te is leírtad: "A fegyvernél messze lényegesebb a vele és a gyakorlással eltöltött idő és ellőtt lőszer mennyiség. Aki ezzel beletol a falba havonta egy nagy kockát annak sanszos hogy engedelmeskedni fog, pont úgy mint a többi fegyver." csak egy jobb fegyvernél sokkal kevesebb skulóból...s ha nem a magyar királyi rendőrség fog ellátni vele, hanem saját zsebből, konyhapénzből játszol, akkor ez kurvára nem mindegy.
Na meg a másik: "A legjobb jellemzést amit hallottam róla, az az volt: Nem más mint egy szerszám, amivel elvégzem a dolgom.
Hááát én nem ilyen jellemzést adnék egy olyan fegyverről, amit nagyon kedvelek. De ez persze én vagyok. Egy szó, mint száz, nem rossz fegyver a Glock, egy PA-hoz, P9R-hez viszonyítva, de egy Jerichohoz, USP-hez nézve már gyengusz (direkt rendszeresítettekhez néztem).
"Volt 1,6 milkás pisztoly a kezemben, az azért már S-class" -
nem standard fegyver volt ugye? Mert itten eddig arról ment a diskurzus, nem széttuningolt ipsi célszerszámokról...azért megnézném szolgálatban hogyan működnének ;)
amúgy nekem is volt, pont hasonló árkategóriájú a kezemben pár alkalommal (Springfield 1911-ből indult valaha a gyárból) de nagyon oda kellett rá figyeljek, hogy ne hagyjam el a tárat, annyira ki volt hegyezve a tárkioldó, nem az én kezemre volt gyártva na...
207 dodo??? Ne már!!! Itthon meg 280 db. Mátyásért kapod meg...nincs igazság
axy 2017.06.09. 11:21:53
A 207 dolcsis arhoz 500 000 db kell a teljes army megrendeles 5 evre, de mar tobbi haderonemnel is ez nez ki.
A p320 600$ koruli a kisker ara az usaban meg az se rossz.
Tzp 2017.06.10. 03:39:24
Minden szervezetnek szüksége van jó kommunikációra. Manapság ez már egyértelműbb mint korábban. Az interjúalany viszont nem éppen tündököl ebben. Nem tudok elmenni amellett, hogy állandóan lenézően beszél a kritikákról. Egy kommunikációért felelősnek akkor is egyfajta szerénységet kell mutatnia, ha nem korrekt kritikákat kap.
Az is probléma, hogy megerősíti azt a kritikát a TEK-kel kapcsolatban, hogy nem hogy erősödött volna, hanem csökkent a terrorelhárítás képessége az országnak. A tényleges erő használata már csak a vége a dolognak, a terrorelhárítás elsősorban titkosszolgálati feladat. A kettő vegyítése ráadásul eléggé macerás dolog, amit még az interjúalany is elismer. Ráadásul maga a titkosszolgálati rész az amiben gyenge a TEK. Legalábbis ez is fő kritika velük kapcsolatban. Az meg csak hab a tortán, hogy a kormány túlzott oroszbarátsága bizalmatlanságot kelt a szövetségesekben. Sajnos tudjuk, hogy jogosan.
A TEK felszereltségét illetően is így értelmezhető a kritika. Egy terrorelhárító szervezet nem olcsó. Túl sokat nem lehet spórolni se a járműveken, se az eszközökön, fegyvereken, se az emberállományban. Viszont ordító a kontraszt a hadsereggel összevetve. Annyit látni, hogy a miniszterelnök személyes hadseregének jut minden fegyver és paripa, míg a hadseregnek csak morzsák jutnak. Egyértelmű az oka is. A TEK a kormányt védi (ezt a kormányt, nem a mindenkorit), míg a hadsereg veszélyes lehet rá. A kormány már valójában át is lépte a határt, vagyis az alkotmányon túllépett, ami morális alapot adna a hadseregnek a beavatkozásra. Ezért tartja szándékosan alacsony szinten a honvédelmi képességet a kormány.
A mai politikai helyzet sajnos olyan, hogy a kormány már távozni nem fog magától a hatalomból, így előbb-utóbb valamiféle forradalomszerű események lesznek. Az lesz a TEK főpróbája, az hogy kinek az oldalára fognak állni.
g.d 2017.06.10. 20:55:32
én P226-ról váltottam G17-re és számomra tényleg ég és föld a különbség a kettő között - az utóbbi javára.
A minden lövésnél azonos elsütési erő, a sokkal rövidebb trigger reset, a strapabíróság, korrózióállóság, a gyári alkatrészek, kiegészítők lényegesen alacsonyabb ára és azonnali elérhetősége...
BTW szerintem egy DA/SA sütést _rendesen_ begyakorolni sokkal több időbe/lőszerbe kerül, mint a Glock-éhoz hozzászokni.
9mmPara 2017.06.11. 09:04:17
De, de, kenjük csak! Másodpercig nem vitatom, hogy megfelelő mennyiségű és intenzitású gyakorlással kb. bármivel el lehet érni jó eredményt. De -- szerintem -- korántsem mindegy, hogy mennyi az a gyakorlás, amire szükség van. És legfőképp az nagyon nem mindegy, hogy mennyi kihagyás után mennyi időt igényel, hogy újra készség szinten tudd kezelni az adott fegyvert.
Nekem pl. nemrég sikerült focizás közben eltörnöm a jobb csuklómat. Ez kb. három hónap lövöldözési szünet. Amit biztosan tudok, hogy MCM-mel, 1911-gyel és P99-cel három-négy tréning és nagyjából szintre kerülök.
Merthogy ezek olyan fegyverek, amikről tudom, hogy megfogom, megemelem és mire szemmagasságba kerül a cső, rendezve van az irányzék. Nem kell a fogással bíbelődnöm, igazgatnom a kezemben, nem kell attól tartanom, hogy ha duplázni akarok, az első lövéstől elfordul a kezemben. Csak a célra és a sütésre kell koncentrálnom. És ezt a biztonságérzetet már az első 20 lövés alatt megadták.
Ezt hiányoltam, de nagyon, amikor kipróbáltam valamelyik Glock-ot és emiatt gondolom jogosnak, hogy a lövő balfékségét legalább részben a fegyverre kenjük.
9mmPara 2017.06.11. 09:08:30
g.d 2017.06.11. 18:17:35
sajnos akadt az életemben több olyan időszak is, mikor mindenféle kölcsönpisztolyokkal voltam kénytelen versenyezni és általában már akkor is a Glock-okkal lőttem a legjobban mikor a sajátom még nem az volt...pedig a híresztelések ellenére egyáltalán nem vagyok ufó...
zizolika 2017.06.13. 22:20:42
9mmPara-nak abban igaza van, hogy azt a lövő balfaszságának beállítani, mert egy bizonyos fegyverrel rosszat lő, mert annak a típusnak van egy bizonyos feature-je, hááát eléggé erős.
Akkor én visszakérdeznék. Neked, hogy nem ment úgy a SA/DA fegyverekkel a lövészet, akkor Te is balfasz vagy?
Mivel volt szerencsém lőkiképzőként igen sok harcost képezni, átállítani erről-arra, nagy számban láttam azt, amit 9mmPara leírt. Most akkor minden kollégámnak, beosztottamnak mondtam volna, hogy balfasz vagy fiam, miközben USP-vel (bár nem tudom, hogy ki vagy) versenyen megvertek volna. (és most nem a "balettintézetes" ipsi versenyekre gondolok, hanem életszerű lövészetre)
Az még szembe jutott, ami a múltkor nem, és pont a sütés miatt fontos, egy fegyverváltásnál nagyon nem mindegy, hogy MP5-ről USP-re váltasz, vagy Glockra. Ezt a felmérések nagyon jól visszaadják, amit még anno meglőttek mondjuk 8 másodpercre 118/120 köregységre, azt most inkább 9-10 sec és 113-115/120 megy csak. Tehát lassabban sütnek, mert nem biztosak.
g.d 2017.06.17. 23:02:10
azért én a helyedben elgondolkoznék rajta hogy vajon miért lehet az, hogy az utóbbi pár évben kb. mindenki (legalábbis aki használja az eszét) próbál az állandó elsütésű oldalfegyverre áttérni, még azon az áron is, hogy cserébe elveszti a "second strike" lehetőségét...tuti hogy azért van mert olyan marha könnyű azt a DA/SA dolgot megtanulni...
Tyeplica 2017.06.19. 10:25:35
Pár évvel ezelőtt láttam egy szuperlassított felvételt egy Glockról (igaz, a sorozatlövő verzióról). Na, az betette a kaput nálam a Glockkal kapcsolatban.
Nagyhirtelen rákerestem tecsőn, ez nem az a videó, amit én láttam, de ez is jó lesz:
www.youtube.com/watch?v=56CkWA6j_bc
A lassított felvételen látszik, ahogy a szán hátrasiklik, az erők hatására az egész műanyag tok nyeklik-nyaklik, hajladozik, mint a búzamezők a szélben! Semmi tartása nincsen! Mintha puding lenne, vagy zselé! Néztem és csak arra tudtam gondolni, hogy ha maga a fegyver tokja ilyen hajlékony, akkor ezt hiába tartod vasmarokkal célra, a műanyag hajlékonysága miatt ez akkora szórásképet csinál, hogy kis túlzással tíz lépésről még egy elefántot is elhibázik vele az ember! Na és akkor ott én egy életre könnyű szívvel lemondtam a Glockról.
zizolika 2017.06.19. 21:36:42
Na akkor nézzük használom-e a fejem....Mikor állt rendszerbe a Glock? 1982....tehát azóta lehetne arra hivatkozni, hogy ez a legjobb fegyver, mert mindig azonos a sütése, meg a többi blah, blah, blah.
Akkor nézzük tovább...Mindenki aki használja az eszét ezt választja....és ezt arra alapoztad, hogy most 2016-ban elnyert három nagyobb tendert. Navy Seal - 80'-as évek...mit is használt? Beretta 92F...utána Sig Sauer 226...utána-mellette...HK45C....tehát ez 30 év...előttem van a döntéshozó tábornoki kerekasztal, hogyaszongya:
-Uraim, ez most már teljességgel tűrhetetlen, évtizedek óta egy harcost nem sikerült kiképeznünk, aki tudott volna két egyeneset lőni, és ez mind a DA/SA miatt volt, tessék most már egy kicsit gondolkodni, használni az eszüket, a kurvaIStenit....
-ÚÚÚÚÚÚ bammeg tényleg, erre nem is gondoltunk...
-Akkor ez eldőlt, amíg világ a világ, innentől csak strikeres lesz, punktum...
A Sig leváltásnál tudod mi volt a fő érv? Méret, súly, ár. No comment.
Mint mondottam nem tudom ki vagy, de érzéseimre hagyatkozva nem voltál, vagy hivatásos, nem szolgáltál spec. alakulatnál, hovatovább nem voltál döntéshozó, nem vettél részt döntés előkészítésben. Mert ha részt vettél volna benne, tudnád, hogyan működik. Tiboru szerintem megerősít ebben, hogy katonáéknál is hasonlóan történt, történik mint BM-nél.
Nekem mindegyikben volt részem. Ha vetted volna a fáradtságot, és elolvastad volna a hozzászólásaimat, nagyjából képben lehetnél mit csináltam eddig, mert szivárogtattam már egy kevés infót.
Vissza kishazánkra, mégiscsak erről szólna a cikk. Anno amikor az USP, MP5 kerültek renderesítésre részt vettünk páran a döntés előkészítésben, tesztekben, mint lőkiképzők. A döntésben legnagyobb súllyal az RSZKK-n akkor ott tevékenykedő Varga Károly r.alezr. (olimpiai bajnok sportlövő), Simonyi Ottó r. alezr. (többszörös lövész világbajnok) véleménye nyomott. Gondolom ők is mindketten idióták.
A TEK-es beszerzésnél meg már leírtam, hogyan történt. Van egy több száz fős mintavételi halmaz, ami TÉNY....Te meg jössz egy ilyen légből kapott dumával, hogy mindenki ezt használja, aki használja az eszét.....Istenem bazdmeg.....
Na akkor még egy tény és be is fejeztem....mint írtam már ezt is, nem egyszer (10x) voltam kint USA-ban versenyezni... na már most, van egy tök jó dolog, mégpedig az, hogy a kinti kommandósok, L.A. SWAT, Federal Air Marshal, Nasa Swat stb. nem kell a közbeszerzésen kapott fegyvert használniuk, hanem olyat vehetnek amilyent akarnak...és képzeld el, ezek az idióták egytől egyik sig 226-ot, vagy az 1911 valamelyik clone-ját használják, és nem Glockot vagy strikerest, pedig megtehetnék, nemde?
Azért a végére ideszúrom, hogy nem a strikeres ellen vagyok, de már ezt is írtam, és elméletileg a mindig azonos reset miatt, könnyebb a lövőket megtanítani...elméletileg...de a gyakorlat mást mutat, ami tény és nem elmélet....és nem a todd jarretteket, hanem az átlag pl. rocsosokat...de ezt is már írtam....
Nem kell válaszoljál....részemről ennyi volt....nem kívánok leereszkedni a szintedre, mert legyőzöl a rutinoddal....Peace
zizolika 2017.06.20. 23:31:24
1. kommentelő beírása: "A CZ75 valóban jó fegyver, de a Glock egyértelműen jobb és sokkal könnyebb is. Pontosságban is jobb."
2. g.d válasza: "Mi az hogy "jobb"?
Sportlövészetre (akármelyik ágáról van is szó) egyenrangú vagy jobb a CZ mint a Glock. Még ha esetleg utóbbi _elméletileg_ pontosabb is (amiről egyáltalán nem vagyok meggyőződve), átlagjúzernek akkor is sokkal többet kell gyakorolnia vele ugyanahhoz az eredményhez."
Itt meg pár sorral fentebb ezt írtad nekem: "BTW szerintem egy DA/SA sütést _rendesen_ begyakorolni sokkal több időbe/lőszerbe kerül, mint a Glock-éhoz hozzászokni."
Vadász-vadász....... :)))
9mmPara 2017.06.21. 08:38:59
g.d 2017.06.22. 13:08:25
kicsit se zavarjon hogy eddig nem sport (pláne nem pont)lövészetről volt szó ("valaki" ugye még az IPSC-t is le "balettozta")...és ugyan ismerek néhány kissé elvarázsolt figurát a sportlövők között (is), de olyannal még nem találkoztam, aki DA-ben lőtte volna a pontot...
g.d 2017.06.22. 13:29:18
remélem az Erzsébet-hídra se mész fel, meg toronyházba, kilátóba se, hát hogy kilengenek már ha erősen fúj a szél...!
Tyeplica 2017.06.23. 12:10:06
Amit beírtál, az a relációanalízben az az eset, amikor mind a két állítás igaz, de rohadtul nincs köztük kapcsolat.
Konyvtaroslany 2017.06.23. 12:47:39
g.d 2017.06.24. 22:12:20
annyiban hogy probléma az esetben (porbléma meg pláne) kizárólag szerinted létezik.
Tyeplica 2017.06.24. 22:53:27
Szerintem nincs tartása a Glock műanyag házának. Szerintem rontHATja a szórásképet. (Érvelésemet alátámasztom technikai, fizikai magyarázattal, belinkelek videót.) A te válaszod ez: De nem! Mert az Erzsbet híd is kileng!
Hát, mit mondjak, a te érvelésed nem győzött meg, hogy Glockot vegyek magamnak.
g.d 2017.06.25. 12:33:12
igen, tulajdonítasz neki - ebből is látszik hogy mennyire fogalmatlan vagy.
Digitális Dzsihád 2017.06.28. 13:56:18
hvg.hu/itthon/20150331_A_TEKtol_hivatalosan_is_elvettek_Ader_Ja
Hiryu2,01 2017.07.03. 14:51:30
Digitális Dzsihád 2017.07.05. 00:12:30
:-D
Arra utal, hogy annak Laci bácsi a góréja, nem pedig Sanyi bácsi. Így kötődés híjján talán nem jelentenek róla.
Gondolom Jani bácsiról meg azért jelentett Vityának a TEK, mert Hajdú Vitya testőre volt.
fantomböske 2017.07.07. 08:49:36
Yeto 2017.07.08. 15:13:15
Stenonis 2017.12.23. 09:59:37
"Váltásidőben történt."
És még sokan megpróbálták megmagyarázni, hogy nem bohócok gyülekezete...
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2017.12.23. 12:58:16
Stenonis 2017.12.24. 00:11:10
Korábban meg is írtam, hogy csak parádés kocsinak használja a TEK a BTR-eket.
Erre jöttek a nagyokos őrmesterek, hogy milyen fontosak lehetnek.
Most pl térdíszként funkcionálnak és ki is dekorálták az egyiket.
Az a szerencsénk, hogy Magyarország olyan szinten pont nulla, hogy még terrortámadást sem éri meg itt elkövetni.
Pedig iszonyatosan puha célpont vagyunk. Köszönhetően a TEK felkészültségének is.
wazelin 2018.01.06. 09:33:36
A fizetést úgy értettem, hogy szerintem kellene egy rendszernek lennie a rendőrség-titkosszolgálatok-ügyészség-bíróságok között, és a négy szerv közötti arányokat fent kellene tartani.
Ez az, ami az én ismeretem szerint teljesen szétcsúszott, és ennek része a TEK-esek magas fizetése, de lehet azt is mondani, hogy az ügyészek és a bírók keresnek keveset :)