Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Gróf Hadik András 1.0

2009.02.24. 14:00 MTi




Új állandó szerkesztőt üdvözölhetünk a lemilen: testvérblogjaink egyikén MTi kolléga már többször bizonyította, hogy bérelt helye van az (örvendetes módon) egyre gyarapodó közösségünkben. Itteni első posztja Mária Terézia leghűségesebb huszárjáról, gróf Hadik Andrásról szól. A második részt is hamarosan olvashatjátok.

Átadom tehát a szót MTi-nek, sok sikert kívánva neki. tiboru.




A majdani huszárgenerális 1710. október 15-én látta meg a napvilágot, de születésének helye már vita tárgyát képezi: Csallóközt jelölik meg – ami ugye nem egy települést foglal magába –, de Esztergomot és Kőszeget is említik. A köznemesi Hadik-család származását Turóc vármegyéből eredeztetik: egyesek szlováknak vélik, mások kaukázusi nép sarjának – cserkesznek vagy tatárnak – tartják elődeit. Ez a feltevés nem is alaptalan, hiszen e népek fiait – mint kitűnő lovasokat – szívesen fogadták szolgálatukba az európai uralkodók. Életrajzírója, Donoszlovits Vilmos, egy korabeli kaukázusi nagyúr, bizonyos Hadik Zsiri rokonának véli.


A Hadik-család évszázadokon keresztül papokat és katonatiszteket
adott a birodalomnak: a kis András is jezsuita szerzetesnek készült, ám egy hirtelen – mondhatnánk szerencsés – elhatározás folytán a másik „fényes ösvényre” lépett: felcsapott huszárnak. 1730-tól a Ghillányi-huszárezredben szolgált, 1732-ben a Dessewffy-huszárezred zászlósa.

1734-ben, a lengyel örökösödési háború kitörésekor, az agg Savoyai Jenő herceg (itt jobbra) seregébe kerül. Igaz, Jenő herceget – hajlott korára való tekintettel: akkor már 71 éves volt – még a csatározások megkezdése előtt visszahívták.

Az 1736-1739 között vívott osztrák-török háborúban szerzett érdemei folytán 1738-ban kapitánnyá léptetik elő. 1741-ben a Beleznay-huszárezredbe került, és harcol az osztrák örökösödési háborúban. Az örökösödési háború
III. Károly német-római császár, magyar és cseh király – a Habsburg-ház utolsó egyenes ági férfisarja, itt balra – 1740-ben bekövetkezett halálát követően, a nőági trónutódlás miatt tört ki. Ennek során Hadik András katonai pályafutása meredeken ível felfelé: 1744-ben ezredessé, 1747-ben – egy évvel a háború befejeződése előtt – tábornokká léptetik elő.

Tábornoki kinevezési okmányát nagyítva is megtekinthetitek, ha erre a kis képre rákattintotok.

A Szilézia birtoklásáért vívott hétéves háborúban – amelyet Mária Terézia osztrák és II. (Nagy) Frigyes porosz király seregei folytattak. A Hadik által vezényelt huszárok számos pompás fegyvertényt hajtottak végre: az ostromgyűrűt áttörve Neisse várába bejutatták az utánpótlásul szánt 400 katonát, Frankenstein mellett 350 huszár megfutamított egy porosz ezredet. De az általa irányított csapatok jeleskedtek Antwerpen ostrománál is, ami - lássuk be - nem tipikusan lovassági műfaj.

Érdemeinek elismeréseként 1756-ban altábornaggyá léptetik elő.

Miután az 1757. június 18-án vívott kolini csatában az osztrákok
megverték Frigyes (itt balra) seregeit, Hadik október 11-én 3500 főt számláló seregével a védtelenül hagyott Berlin ellen vonul: 1757. október 16-án déli irányból érnek a város falai alá. Hadik a sziléziai kapu előtt sorakoztatja fel csapatait, majd követe által 300 ezer tallér sarcot követel a megszeppent poroszoktól, akik – spórolósak lévén – ezt a nagyvonalú, „visszautasíthatatlan” ajánlatot elvetik. Generálisunknak több sem kellett: ágyúival szétlövette a kaput, a csekély számú védősereget pedig kardélre hányatta. A biztonság kedvéért legényei közben elfoglalták a cottbusi városkaput is.

A városban rekedt Erzsébet királyné a magyarok lovagiasságára apellálva kérte hősünket, hogy a várost kímélje meg. A tábornagy ezt nem is utasította el, viszont a váltságdíjat immáron 600 ezer tallérra emelte. Nosza, a poroszok kezdték is előszedegetni a szalmazsákokba dugdosott pénzüket. Közben, mivel – az állítólagosan saját neméhez (is) vonzódó – Frigyes csapatai is megindultak a sanyargatott Berlin felmentésére, huszárjaink
jobbnak látták kereket oldani: erőltetett menetben haladva négy nap alatt sikerült elérniük saját vonalaikat.

A berlini „kiruccanás” statisztikája:
426 hadifogoly, hét zsákmányolt zászló, 300 ezer tallér „cash” – mindez 88 ember saját veszteség mellett! A nagy európai visszhangot kiváltó rajtaütés egyik sajátságos epizódja, hogy Hadik az udvari manufaktúra vezetőjénél két tucat glasszékesztyűt rendelt uralkodónője (itt jobbra) részére, mégpedig „méret szerint”: a királyi udvarban található portréja alapján!

A visszavonuláskor a többi zsákmány mellett magával vitte az ezüsttel kivert, ébenfa tokba csomagolt kesztyűket is, amelyekről
később kiderült, hogy csupa balkézre való volt – az udvari kesztyűs így állt bosszút az illetéktelen megrendelőn. De a poroszokkal nem bánt „kesztyűs” kézzel!

A „huszárcsínyt” Mária Terézia 3000 dukáttal, valamint a frissen alapított Mária Terézia-rend nagykeresztjével jutalmazta. A források szerint – szép gesztus gyanánt – a pénzt Hadik a katonái között osztotta szét, kárpótlásul azért, hogy Berlinben megtiltotta nekik a fosztogatást. Pedig bizonyára nagy buli lett volna …

Ezt követően Mária Terézia fontos, meglehetősen kényes katonai-politikai megbízatásokkal is ellátta Hadikot: 1764-1768 között Erdély kormányzójaként azt a feladatot kapta, hogy a függetlenségre hajló országrészt minél jobban a monarchiához láncolja. Közben Moldvából Bukovinába telepítette az osztrák hadkötelezettség elől elmenekült székelyeket. E vállalkozásának emlékét a nevéből eredeztetett két helységnév őrzi: Hadikfalva és Andrásfalva – ezek a települések ma Romániához tartoznak. 1769-ben királyi biztosként a karlócai szerb nemzeti kongresszus ülésén elnökölt.

1771-ben királyi biztosként Szent István jobbjának Raguzából a budai várba történő szállítását felügyelte – az uralkodónő eme gesztusával is igyekezett maga mellé állítani a monarchiában betöltött szerepükkel elégedetlen magyar alattvalóit.

1777-ben, a lengyel területek első felosztásakor a megszálló császári seregek főparancsnoka, majd a Habsburg-birodalomhoz csatolt területek első kormányzója lett. Nemzetiségi ügyekben is széles körű felhatalmazásokat kapott: ő volt Mária Terézia magyar politikájának egyik legfőbb exponense.


Innen folytatjuk.

74 komment

Címkék: magyar életrajz lovasság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ErrorFlynn 2009.02.24. 14:10:28

mogorva egy ábrázata volt.

Neoprimitív 2009.02.24. 14:40:30

Gyerekkorom egyik kedvenc könyve volt Hegedűs Géza: Leghuszárabb huszár című könyve a gróf úrról. Ott ugyan néhány dolog másként szerepel, de végül is az egy ifjúsági regény. Egy dolog viszont megmaradt belőle: "nincs erősebb szövetség, mint a buták és aljasok összetartása."

Neoprimitív 2009.02.24. 14:45:09

Jut eszembe: Műegyetemistáknál vizsga előtt még mindig szokás felkeresni a pacit? (T.i. a Várban lévő, Hadik-huszárt ábrázoló szobor lovának megsimogatása a babonák szerint sikeres vizsgát eredményez. Azt, hogy hol kell dédelgetni, a fényesre kopott rész jelzi - nem a fején...)

MTi 2009.02.24. 14:50:20

@ErrorFlynn: A gondok tették ilyenné - nem volt könnyű a nagy birodalom kormányzásában egy "gyenge" nő legfőbb bizalmasának lenni...
Sajnos a ministráns-ruhás ábrándozó tekintetű, gyermeteg Andriskáról nem sikerült képet találnom :)
@Neoprimitív: Igen, ismereteim szerint még él ez a szokás... :)

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 14:56:53

Egy kis pontosítás: Mária Terézia kifejezetten gyűlölte a székelyeket, 1764-ben ennek a véleményének "hangot is adott", Mádéfalván ágyúval lőtte a polgári lakosságot. Ennek a Habsburg szeretetmegnyilvánulásnak okaként elvándorolt pár ezer székely a Kárpátokon túlra. Az 1770-es években létrejött öt kis székely-magyar falu: Fogadjisten, Istensegíts, Hadikfalva, Andrásfalva és Józseffalva. De ezzel még nem ért véget a vándorlás, 1941-ben a visszaszerzett Bácskába menekültek az öt falu lakói (bukoviai székelyek), majd 1944-ben Tito partizánjai elől szintén menekülniük kellett és Baranya, Tolna megyékben kötöttek ki.

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 14:59:13

Még egy kis kommentár: a Hadik-féle berlini hadműveletet, mint logisztikai csodát állítólag tanítják a West-Point-on. "ketten ülünk egy lóra" mondóka a valóságban is megtörtént, mesterien meg volt tervezve az oda- és visszaút is.

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 15:00:15

Köszönjük MTI, jó az írás. (ezzel kellett volna kezdeni, bocsika)

ErrorFlynn 2009.02.24. 15:00:44

OFF: vicces, hogy a népek mennyi gyenge indokot szednek össze ahhoz, hogy köztéri szobrok izgalmasabb részleteit simogathassák.

MTi 2009.02.24. 15:19:20

@Titus Pullo Urbino: A Bácskába létrehozott székelyek telepek nevei: Horthyvára, Bácskossutfalva, Hadikhalom, Hadikliget, Hadikszállás, Hadikföldje, Hadiknépe, Bácsjózseffalva, Józsefháza, Református Andásszállás, Andrásföldje, Bácsandrásfalva, Andrásmagyar, Bácsistensegíts, Istenvelünk.
Azért a Hadik és az András több névösszetételben is előfordul... :)

MTi 2009.02.24. 15:20:50

@ErrorFlynn: Némi homoerotikus vonulatot képez, hogy a Műegyetem hallgatói zömében fiúk/férfiak... :)

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 15:26:51

@MTi: Bácskossutfalva nevének újramagyarosítása körül tavaly nagy balhé is volt. Mi volt a neve ezelőtt?

MTi 2009.02.24. 15:31:13

@Titus Pullo Urbino: Ma a hivatalos magyar neve Ómoravica, szerbül: Stara Moravica.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2009.02.24. 16:02:04

Hahó:-)
Először is: régóta olvasom az írásaitokat, és köszönöm a soksok remek, örömteli percet, amit itt töltöttem. Abba ne hagyjátok:-)
Kapcsolódva a témához: Az a - elsőre elég furán hangzó - kérdésem lenne, hogy ebben a korban voltak-e különleges(nek számító) egységek? Vagy ezt a "mindenes" könnyűlovasság, huszárok látták el?

MTi 2009.02.24. 16:15:45

@Vészmadár: Emlékeim szerint erről már volt vita ez blog hasábjain. Az én válaszom - és most nem feltétlenül a szigorúan katonai szempontokat szem előtt tartva - hogy minden relatív, nézőpont kérdése. A huszárok a maguk idejében - XVI-XVIII. század - számíthattak különlegesnek, később nem. Az I. vh-ban a német és osztrák-magyar rohamutászok mindenképpen különlegesek voltak, a II. vh-ban az eje alakulatok.
Ma - az Alfák és Delták korában - egy "egyszerű" eje alakulat már nem különleges, a szó szoros értelmében... de mégis, hiszen ilyen feladatokat is ellát. Ezen lehet vitatkozni...

McBright 2009.02.24. 16:21:33

A ketten 1 lovon miért is logisztikai csoda? Nem kelett annyi lótápot cipelni? Igy kicsit vesztett a huszárság a mobilitásából, mármint szeritem.

juditmanó 2009.02.24. 16:31:41

@Neoprimitív: igen, a szokás él. A Várban dolgozom, és szinte naponta látom, hogy az olasz ifjúsági csoportoktól kezdve decens német urakig mindenki megpróbál felmászni a paci hasa alá, hogy megsimizze a simizni valót. (világít is mint a Salamon töke) bocs :)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.02.24. 16:40:11

@juditmanó:

Kéne oda valami Pamela Anderson szobor is, hogy szegény homofóbok is sikerrel vizsgázhassanak :-)

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 16:41:30

@McBright: Hadik András 4320 huszárral indult útnak. Az ellenséges hátországban éjszaka haladtak, napközben pihentek. 6 nap alatt tették meg 450 kilométert, vagyis naponta 70-80 km-t. Hadik a gyalogságot a huszárok mögé ültetve szállíttatta, időnként (stratégiai átkelőpontokon, réveknél, hidaknál) elpotyogtatta őket azzal, hogy egy hét múlva jönnek vissza, addig szerezzenek zabot, snapszot és markotányosnőket, mindent, amire egy megfáradt huszárnak szüksége lehet. Pár nap múlva hazafelé felszedte a gyalogságot és vígan indult haza a zsákmánnyal. Na, ez a művelet akkoriban egy logisztikai csoda volt, eddig ilyet más hadvezér nem tett. A másik csoda, hogy számottevő tüzérség nélkül megostromolta és bevett Berlint, Poroszország fővárosát.

Titus Pullo Urbino 2009.02.24. 16:43:00

@MTi: a mai magyar hivatalos neve Bácskossuthfalva szvsz. 2008 óta. Ebből van a balhé

juditmanó 2009.02.24. 16:45:40

@csurtus: ja, felülhetne Hadik mögé, aztán lenne megint ketten 1 lovon, mindenki örömére :)

MTi 2009.02.24. 16:54:28

@Titus Pullo Urbino: Igazad van! volt ott népszavazás is, mivel a vajdasági Magyar Nemzeti Tanács a Bácskossuthfalva nevet találta jónak, a lakosság meg az Ómoravicát. Aztán valami praszthajszál híján a Bácskosuthfalva nyert..

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.02.24. 16:55:27

@juditmanó:

:-D

Hadiknak sem lenne kifogása ellene - már ha igazi huszárnak tartja magát :-)

MTi 2009.02.24. 17:01:00

@csurtus: Én fogná.. khm támogatnák egy Pamela-szobrot!

ekkerjoz 2009.02.24. 17:13:26

Királyi poszt, hasznos olvasmány.
A hivatkozott szoborról Gasper barátom is megemlékezett blogján, ahol a bizonyos részről fotót is látni:tajkep.blog.hu/2008/06/01/hadik_uram_emlekezete
Hát, erre jobban figyelünk, mint Hadik gróf vitézségére, biztosan ezért érdemeljük ki mindenütt :)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.02.24. 17:37:16

@ekkerjoz:

A Jóska által belinkelt poszt kommentjeit is érdemes elolvasni; ott is van ám egy-két érdekesség!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.02.24. 18:13:50

üdv mindenkinek!
ekkerjoznak köszönöm a belinkelést, csurtusnak meg a hozzám való belinkelést ehhez a poszthoz, a poszt írójának pedig gratula az írásához! :)

Bécsben a Maria-Theresien Platzon, a Kunsthistorisches és a Naturhistorisches Museum között található a Mária Terézia szobor. Az ott látható négy lovas a királynő/császárnő négy legjelentősebb marsallját ábrázolja, köztük az egyik Hadik András:

farm3.static.flickr.com/2109/2209161895_8c8e96b97d.jpg

xstranger 2009.02.24. 18:23:00

szerintem nincs mar meg az a szokas, legalabbis 2002-ben amikor en vegeztem nem volt.

a lo toke azonban tovabbra is fenyes. :)

Mentula 2009.02.24. 22:13:16

Mti, üdv itt is :) Szép, erős kezdés!

calen 2009.02.24. 22:16:17

Tizennégy év után megtudtam, ki is volt valójában, akiről elnevezték az egykori századunkat. :) Még itt van a polcomon a századbor, a címkéjén: Gr. Hadik András Mélységi Felderítő Század 1994.

A blog minden cikkét elolvastam. Szép munkát vittetek végbe, minden tiszteletem a tiétek!

mr nemo 2009.02.25. 08:21:53

Frankó poszt! Üdv! Epekedve várom a következőt!

frundsberg 2009.02.25. 09:48:58

Gasper - a Mária Terézia emlékművön Hadik nem lovas alak, hanem gyalog abrazoljak. Nekem is nagy csalodas volt 19 eve mikor meglattam. Persze érthető, nem az számított, hogy ki volt huszár (minden parancsnok lovon járt egyébként is), hanem az, hogy ki volt a nagyobb hadvezér (vezetett nagyobb hadseregeket, vert meg poroszokat stb....)

www.viennatouristguide.at/Ring/Denkmal_Bild/z_mt.htm

Itt található Hadik - jó társaságban van: Lacy, Nádasdy, Liechtenstein, nem kell szégyenkeznie.

MTi 2009.02.25. 11:04:00

@Mentula: @Zig Zag: Köszönöm, igyekszem meghállálni a bizalmat. Úgy gondolom, hogy a lemil "Arcképcsarnok" rovatában tudom elképzelni a további tevékenységem - elsősorban a magyar felsőbb katonai vezetés személyiségeinek ismertetésével.

@mr nemo: elnézést, hogy megelőztelek - tudom, hogy te is tervezted Hadikot. De Futak kapcsán nem tudtam ellenálni a kísértésnek, (lásd hamarosan a 2.0-át). Remélem nincs harag... :)

frundsberg 2009.02.25. 11:43:21

A berlini akció résztvevői:
900 gyalogos (1 német, 1 magyar zlj.)
1000 horvát határőr
760 német lovas
4 ágyu
és 800 magyar huszár

Ezekből még leszámíthatjuk a kikülönített huszár járőröket, akiknek a biztosítás/felderítés volt a feladatuk. Berlint 6 porosz zászlóalj (kb. 5000 fő) védte 2 ágyúval, de ezek zöme tartalékos illetve besorozott hadifogoly volt. Egy Berlin méretű várost ekkora erő nem védhetett meg (a védművetket egyetlen falgyűrű jelentette, ha már egyszer bejutott az ellenség, akkor azt csinált amit akart). Hadik pedig sikeresen hitette el, hogy 10-15.000 embere van, így a kapu betörése, és az első két szerencsétlen porosz zlj szétverése után a poroszok jobbnak látták kiűríteni a várost.

Hadik ezután is jól blöffölt (már közeledtek a felmentő porosz csapatok, így nem sok ideje volt), és amit lehetett kisajtolt a megrettent Berlini városvezetésből. Amikor kellett, akkor engedett, így nem ragaszkodott a megemelt 600.000 tallérhoz, hanem beérte kevesebbel (ennek egy része is váltó volt, amit aztán később szó nélkül elismertek).

Hadik a zsákmányból rögtön szétosztott 25.000 tallért a katonái között, kárpótlásul az elmaradt zsákmányolás miatt - ezt felettesei és maga Mária Terézia is jóváhagyta. Hadik a kor szokásával ellentétben magának semmit enm tartott meg a zsákmányból - ezért az uralkodónő felajánlott neki 12000 tallért (3000 dukátot), de ezt hősünk nem fogadta el (így ezt már nem is oszthatta szét katonái között), inkább birtokadományt kért - ezt viszont csak 10 évvel később kapta meg.

A kesztyű-történetből annyi tűnik valószínűnek, hogy a városi tanáccsal tárgyaló követek tényleg kértek ilyeneket, de feltehetően a maguk (hölgyismerőseik) számára. Arra nincs adat, hogy Hadik MT-nak küldött volna ilyesmit.

Hadikról tudtommal a legjobb életrajz:

Markó Árpád: Hadik András. Athenaum, 1944.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.02.25. 11:51:57

@frundsberg: tényleg, igazad van! Méghozzá ha jól rémlik, akkor a szoborcsoport Burg felé eső oldalán áll Hadik.

ps.hiába, a szelektív emlékezet lóra emelte Hadikot :))))

hazitroll 2009.02.25. 14:46:50

@xstranger: Én úgy tudom, csak a Villanykaron van meg - ott végeztem - és a diplomázáskor szokás, mégpedig az kezdi, aki a legkevesebb IV-vel (UV-vel, kinek hogy ismerős) rendelkezik. Az idegenvezetők ezt elgtöbbször nem tudják, csak azt, hogy valami egyetemista dolog, a sok turista meg mind veri erre magát, mint mindenhol máshol, ahol turisták járnak, és mesélnek nekik valami húde vicces sztorit. Nem szeretem a debil turistákat, bocsánat mindenkinek, aki érintve érzi magát :) Jó a poszt! Mikor lesz lemil-könyv?

T.Lanius 2009.02.25. 16:49:40

Tudomásom szerint Hadik élete utolsó időszakáig rendszeresen naplót vezetett. Na azt lenne jó könyv alakban elolvasni...

Flankerr 2009.02.25. 18:19:12

én is villanyos ismerőstől hallottam a szobborról, mondván orálisan fixálandó az említett testrész az által, aki UV nélkül diplomázott...

MTi 2009.02.25. 19:42:53

@T.Lanius: Igen, egyes adatok szerint Hadik századossá történt kinevezésétől - azaz 1736-tól - haláláig - 1790-ig - naplót vezetett. Diáriumát futaki "magányában" rendezgette - ez a fontos dokumentum, minden bizonnyal a bécsi Kriegsarchiv gyűjteményét gazdagítja.
Nagyon értékes, megkerülhetetlen kiadvány, a téma iránt bővebben érdeklődőeknek ajánlom:

Farkas Gyöngyi: Mária Terézia hadvezére

"A könyvet Hadik-Barkóczy Ádámnak, a Hadik család tagjának ajánlása vezeti be. Hadik András katonai pályafutását, illetve a kort, amelyben élt és harcolt, rövid összefoglaló tanulmány ismerteti. Ezt egy történelmi kronológia egészíti ki. A munka gerincét a teljes Hadik levéltár regesztáinak jegyzéke (az iratok rövid tartalmi összefoglalója) alkotja. A gyűjteményből 59 darab érdekesebb és fontos irat (német átírással, magyar fordításban) közlésre került. Név- és helynévmutató is segíti az iratanyagban való tájékozódást. Néhány szebb irat, térkép és metszet teszi a kötetet még színesebbé."

A Hadtörténelmi Levéltár kiadványa.

janos900 2009.02.26. 13:59:11

Nagyon telibetalalt poszt nalam, koszi!
Most olvasom:
Marko Arpad: Elfelejtett magyar hadvezerek cimu konyvet, szinten 1944-es.

lenya1 2009.02.26. 15:52:59

Hali mindenkinek!

Az igaz hogy Hadik Andrást a szlovák szomszédaink sajátjuknak tekintik, annyira hogy a helyi nemzetvédelmi egyetem az ő nevét viseli, mint híres szlovák katona?
Erről info valakinek?

Amúgy imádom a blogot csak így tovább!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.26. 18:30:22

@lenya1:

Hinnye, milyen szemed van...

www.mod.gov.sk/1010/marsal-andrej-hadik.php?pg=1&PHPSESSID=b394708ce695fcbafb15b4bf63bbe63b

Tud valaki szlovákul? Érdekelne északi szomszédaink álláspontja Hadik tábornokról...

lenya1 2009.02.26. 19:00:34

@tiboru:

Még régebben hallottam erről, de csak most kerestem utána. Viszont szlovákul én sem tudok a Wikipédia pedig angol nyelven és mintha németül is magyart írna.

A szlovák Wikioldal pedig elég szerény...

MTi 2009.02.26. 19:18:48

@lenya1: A szlovák Wikioldal pedig elég szerény...
Szlovákia törtnelmének meg - a rossznyelvek szerint - sms-változata is van... :)

MTi 2009.02.26. 19:26:14

@tiboru: Hát, amennyire vágom a szlovákot,... aszongya, hogy a szlovák nép nagy fia... (takýto veľkí synovia nášho národa)
No, még ilyet!?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.26. 19:55:29

@MTi:

Aha, sejtettem én...

No, mindegy. Hadik tábornok elég nagy formátum ahhoz, hogy osztozzunk dicsőségén szlovák barátainkkal.

MTi 2009.02.26. 20:02:38

@tiboru: Megnézem, hátha Futak kapcsán a szerbek is magukénak vallják :(

frundsberg 2009.02.26. 21:55:07

Az idezett cikk lenyege:

A Stefanikrol elnevezett katonai akademia mellett 2004-tol letezik egy Hadikrol elnevezett nemzeti vedelmi akademia is (ez vmifele tovabbkepzo kozpont lenne a hiavatasos allomány számára). Itt tartottak egy konferenciat Hadikrol, a szlovak szarmazasu katonarol. A cikket egy holgyemeny jegyzi (az intezmeny szovivoje), aki lathatoan annyit ert a dologhoz, mint tyuk az abc-hez. Jellemzo, hogy a cikk elejen meg csupan szlovak szarmazasu Hadik a vegere mar a (szlovak) nemzet nagy fia, aki tenykedesevel bizonyitja: az europai es osztrak illetve magyar tortenelem lapjait a szlovakok is irtak (nem szo szerint, de nagyjabol ezt irja...).

Szvsz volt egy konferencia, ahol jobbara a korszakrol beszeltek meghivott eloadok, majd ezekbol a hozzaszolasokbol a szovivo holgyemeny irt valami fantasy-t. jellemzoen a rovid (es a lemillel egy napon nem emlitheto) eletrajzba is belecsuszott par hiba - Hadik szerinte Erdelyben is harcolt (?), illetve elsokent kapta meg a tortenelmi Magyarorszagrol a Maria Terezia Rend Nagykeresztjet - nehezen tudom elkepzelni, hogy ez utobbi ne Nadasdy Ferec lett volna.

A szlovak szarmazas feltehetoen igaz: a Hadik felmenoi kozott hemzsegtek a lutheranus lelkeszek (Pozsony, Trencsen, Turoc megyekben). Az evangelikusok meg arrafele szlovakok szoktak lenni. Mas kerdes, hogy ennyi erovel Kossuth vagy Petofi is szlovaknak lenne tekintheto. Arra termeszetesen semmilyen adat nincs, hogy Hadik onmagat szlovaknak tekintette volna (edesanyja Hardy Franciska egyebkent egyenesen luxemburgi eredetu csaladbol szarmazott - a korabeli nemessegnel eleg nehez barmilyen tiszta etnikumhoz valo kotodest megallapitani).

frundsberg 2009.02.26. 22:08:03

Azert sokat elarul egy nemzetrol, hogy a katonai tovabbkepzo intezetei nevadojaul egyszeruen keptelen eloasni vkit a tortenelmebol...

Stefanikrol is eleg annyi, hogy az I.vh-ban 1915 folyaman felderitokent vegzett repuleseket a francia majd a szerb fronton, rendes katonai szolgalatot soha nem teljesitett. 1917 vegetol felivelt a "katonai" karrierje: a csehszlovak legiok szervezojekent elosszor a francia hadsereg ezredese, majd tabornoka lett (meg kapott egy csomo kituntetest - minden frontszolgalat vagy katonai kepzes nelkul). Mindezt nagyjabol azert mert egyetlen szlovakkent tagja volt az emigrans csehszlovak vezetesnek...Ezek utan az osszes hivatalos portrejan egyenruhaban, kituntetesekkel abrazoljak, es rola neveztek el a hadiakademiat is. Ennyi erovel Magyarorszagon lehetne Fur Lajosrol vagy Szekeres Imrerol elnevezett tisztkepzonk. Minden politikai felhang nelkul, csak ereztetendo a szlovak helyzet sanyarusagat...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.26. 22:46:19

Ciki, nem ciki, ez van. Viszont figyel a szomszédban hétszázegynehány harckocsi T72-es(nem tudom, lehet azért, mert gyűjtők), nálunk meg hány is van belőle?
Idönként meg is fenyegetnek bennünket, hogy átjönnek a hídon kicsit megjáratni a lánctalpakat sík terepen. Erről jut eszembe. Ezt se értettem soha. Ha hegy van, minek a harckocsi?
A 9. század egyik epizódja a hegyi harckocsizásról (afganisztáni tapasztalatok)

www.youtube.com/watch?v=ThKBe3TiVAE

juditmanó 2009.02.27. 10:10:56

@lenya1: A német wikipedia egyszerüen leosztrákozza, és megemlíti a szlovák-magyar származását:Andreas Reichsgraf Hadik von Futak (ungarisch „Futaki Hadik András gróf“, slowakisch „Andrej Hadík“) (* 16. Oktober 1710 in Güns (heute: Kőszeg, Ungarn); † 12. März 1790 in Wien) war ein österreichischer Reichsgraf (seit 1777) und Feldmarschall (seit 1774) slowakisch-ungarischer Herkunft.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.27. 11:47:29

@Zig Zag: Helyesbítenem kell. T-72M harckocsiból 247 db volt a szlovákoknak és nem hétszázegynehány. Mondjuk az is baromi sok. Meg picit kevesebb, mint 400 BMP 1-es és 2-es, plusz az aprólék... (forrás: Military Balance 2007)

nem tehetjük meg itt ezen a portálon a félretájékoztatást! fúrta az oldalamat és gyorsan csekkoltam a számokat. No.

MTi 2009.02.27. 12:13:36

@Zig Zag: Nekünk meg van Hadikunk, Prónaynk, Vattaynk, meg... öööö.... magyar virtusunk - ezzel minden helyettesíthető! (volt már rá példa!)

staropramen 2009.02.27. 12:29:52

Hadik Andrást kifejezetten azért nevezték ki erdély kormányzójának, Siskovics tábornok leváltása után, hogy egyrészt próbálja meg lecsillapítani a madéfalvi események miatt lázongó és kimenekülő székelyeket, másrészt Buccow generálisénál emberibb, elfogadhatóbb módszerekkel szervezze meg a szabad székelyek számára rendkívül ellenszenves határőri szolgálatot.
A Titus Pullio által említett falvakat nem a madéfalvi menekültek alapították, hanem tudatos telepítések voltak, melyeket a bécsi kormányzat is támogatott,(Józseffalva II. József császár nevét viseli)
Egyelőre ennyi, ne vágjunk a remélhetően ugyanilyen tanulságos második rész elé.

juditmanó 2009.02.27. 12:31:19

@Zig Zag: Azért nem venném a német wiki cikkeit a szívemre, ott azért elöfordul, hogy bizonyos személyeknél, aki a magyar történelemben számított, valamilyen más nemzetiség alatt van nyilvántartva (és néha nem említik a magyar vonatkozást) Zrínyi Miklós (Szigetvár) horvát hadvezér, Hadik osztrák birodalmi gróf stb.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.27. 19:44:01

@juditmanó: Szia. A Wiki forrásértéke soxor kétséges. nem is szívesen hivatkozzuk. ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehessen nekik is jól összeszedett oldaluk - ilyet viszont már használtunk forrásként.
Konkrétan Zrínyi horvát mivoltához kétség sem fér. ettől még lehetett magyar hadvezér. nem látok ellentmondást. (Szent László király 1091-es, illetve Könyves Kálmán kir. 1097-es hódítása következtében a korábbi Horvát Királyság a magyar korona részévé vált, amely további 816 évig így is maradt.) Hadik pedig az Osztrák Császárságban töltötte be azt a tisztséget, ha ismereteim nem csalnak. A térképen legalábbis egy ilyen államalakulat neve szerepelt ott, ahol Hadik élt. Ilyen tekintetben teljesen helyes a bejegyzés.

Kukucska ide: www.absoluteastronomy.com/topics/Habsburg_Monarchy

juditmanó 2009.02.27. 21:25:35

@Zig Zag: köszi, bár nem vagyok történész, de ezek azért ismerős dolgok :). Én nem is ezt vontam kétségbe, hanem éppen arra kívántam utalni, amit te is írtál a wikivel kapcsolatban, bár a német oldalak nagyrésze viszonylag megbízható (nagyon óvatosan írom, de a német eseményekkel kapcsolatban még nem találtam nagy butaságokat) de ált. nem történelmi témákat keresek.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.02.28. 00:07:41

Asszem tavaly(előtt) volt a Zrínyin egy Hadik-konferencia. Többek közt elhangzott az is hogy a berlini kiruccanást legrészletesebben a porosz vezérkar dolgozta fel...arrafelé nem szégyen tanulni a hibákból:)

MTi 2009.02.28. 08:29:45

@Markgraf: Igen, én is hallottam, hogy valahol tanítják is... Vicces lenne, ha holnap beveretne 4 ezer huszár a Birod.. khm Berlinbe, hogy aszongya: gyüttünk a sarcé! Habár ebben a pénzügyi válságban nem jönne rosszzul.... :)

Hoerbi 2009.02.28. 15:13:38

Nemrég olvastam egy Hadik életrajzi könyvben (amit éppen nem találok, de valahol itt van a lakásban), hogy a kesztyűs történet csak jóval a bravúr után jelent meg először, ráadásul berlini forrásban. Nagyon valószínű, hogy önvigasztalásként találták ki a nagy szégyen ellensúlyozására.

peelou75 2009.03.02. 11:46:39

@Zig Zag: Valóban, szerintem sincs sok értelme ebben az időszakban (XVIII. sz.) azon agyalni, hogy ki milyen nemzetiségű... Az a lényeg hogy hűséges alatvalója-e ő királyi felségének avagy sem? (Jelzem az Osztrák Császári cím későbbi kreáció - s nem független bizonyos Buonaparte nevű parvenü katonai tevékenységétől).

MTi: És abból vajon mi igaz, hogy a berlini városvezetésnek Hadik azt üzente, amikor vonakodtak kifizetni a váltságdíjat, hogy "Uraim, én az égő tetők látványánál csak egy kellemetlenebbet ismerek, az égő emberhús szagát"?

piacausa 2009.03.03. 14:15:18

Sziasztok!

Azért szerintem méltatlan, hogy az első: 1883-as bukovinai székely telepítésről elfeledkeztek... Itt három al-dunai székely falu jött létre: Székelykeve, Sándoregyháza és Hertelendyfalva (ez utóbbi ma Pancsova része). Ők még mind a mai napig ott vannak!

MTi 2009.03.03. 21:38:23

@piacausa: A poszt témája gróf Hadik András kalandos élete és munkássága. Merő "véletlen", hogy részese volt a székelyek telepítésének a 18. században.
Az al-dunai székelyek telepítése, amint írod is, a 19. század második felében történt: ehhez már Hadiknak nem volt köze. Ekkor települést sem neveztek el róla, nemúgy 1941-ben.
Csupán ezen okok miatt nem említettük meg ebben a posztban Székelykeve telepítését.
Kérlek, fogad el ezt a magyarázatot - remélem nincs harag :)

lécci 2009.03.07. 10:50:28

Így jár aki előbb olvassa a 2. részt, s a kronológia mentén úgy érzi oda tartozik valami. Bukovináról írtam odaát (mert az 1786-ban volt), de látom itt az erdélyi kormányzóság kapcsán szóba jött.

Hagy védjem meg a posztírót Urbino állításával szemben. Madefalvára nem Mária Terézia személyes gyűlölete miatt került sor, hanem államszervezési (közigazgatási-), hadügyi és csak harmadrészt politikai megfontolásból.

Urbino: "Mária Terézia kifejezetten gyűlölte a székelyeket, 1764-ben ennek a véleményének "hangot is adott", Mádéfalván ágyúval lőtte a polgári lakosságot. Ennek a Habsburg szeretetmegnyilvánulásnak okaként elvándorolt pár ezer székely a Kárpátokon túlra."

MTi (poszt szövegében): "az osztrák hadkötelezettség elől elmenekült székelyeket"


Továbbá 1941-ben nem menekültünk oda, hanem szervezett áttelepítés volt, s itt Tamás Ároné az érdem. A 2. bécsi döntés után, s nem elsősorban a bukovinaiak anyaországhoz való integrálását szolgálta, hanem a Vajdaság etnikumának átrajzolását (töltelékek voltunk, 150 évvel 'kiszakíttatásunk' után. Ez van. S megfizettük az árát. 1848-ról nem is nagyon volt fogalma eleinknek. Lenkey egy százada ment ott át, mikor jöttek haza még 1848-ban)

Nem is az első telepítés volt. (korábban volt az ún. al-dunai áttelepítés, aminek egyik következménye, apró, de egy ilyen témájú blognál érdemes megemlíteni, hogy al-dunai bukovinai székely volt az a jugoszláv katonatiszt, aki lelőtte Szerbia bombázásakor azt az elhíresült egy szem Lopakodót.)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.07. 12:01:32

@lécci:

Dani Zoltán tán; a családneve Csíkdánfalvára utal.

lécci 2009.03.07. 12:39:33

jav: Márton Áron, természetsen, bocsánat.

lécci 2009.03.07. 12:56:41

tiboru: Ja, Skorenovac=Székelykeve.

Fortitudini 2009.03.30. 00:28:31

calen 2009.02.24. 22:16:17
"Tizennégy év után megtudtam, ki is volt valójában, akiről elnevezték az egykori századunkat... Gr. Hadik András Mélységi Felderítő Század 1994."

Pedig Sanyi bácsinak volt könyve Hadikról az irodában, a fekvőtámaszok között bele is olvashattunk néha ;)
süti beállítások módosítása