Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

1849 elfelejtett mártírjai 1.0

2009.10.06. 08:00 Titus Pullo Urbino

A Maderspach család


A mai gyásznapon az egész Kárpát-medencében számos megemlékezést tartanak az aradi vértanúk kivégzésére emlékezve, emléküket persze mi is tiszteletben tartjuk, de a mai (és a sorozatban következő) poszt elsősorban a méltatlanul elfelejtett mártírok emléke előtt tiszteleg. E szomorú történetünk még a szabadságharc előtti időkben kezdődik, amikor is a Modersbacher nevet viselő család 1720 környékén kivándorolt a festői szépségű bőrnadrágok hazájából, Tirolból és letelepedett Selmecbánya környékén. A bevándorolt telepesek a vas- és bányaiparban tevékenykedtek, utódjaik az apák hagyományait folytatták. Katiburgi Maderspach (névtorzulás következtében ekkorra már így anyakönyvezték) Károly sem szakította meg a családi hagyományt, így a selmecbányai Bányászati és Erdészeti Akadémiára iratkozott be. Őt látjuk itt balra.

A tanulmányok végeztével Oravicán vegyészkedett, majd a Hoffmann Testvérek és Maderspach Károly Bánya- és Vasmű Társulat egyik tulajdonosává vált. Ekkorra már négyezer munkást foglalkoztatott a cége, Erdély egyik legnagyobb ipari üzeme. Nemzetközileg is elismerték tehetségét és tudását, a róla elnevezett Maderspach-féle, íven függő vonórudas vashíd az ő elképzelése alapján valósult meg. Először patakok feletti hidakat épített, majd a Temes feletti karánsebesi híd hirdette a mérnöki tehetségét.

Az 1840-es évek elején megismerkedett Széchenyi Istvánnal és ő is pályázatot nyújtott be az állandó pestbudai hídra, amelyet Clark nyert el (Lánchíd).

HOFFMANN ÉS MADERSPACH: A BUDA-PESTI ÁLLANDÓ HID TERVE. KŐNYOMAT

A negyvenes évek gondolkodásbeli változást is hoztak a mérnök családjának, büszkén vállalták a tiroli gyökerek mellett a magyarságukat is, Széchenyi Naplójában így írja le a fiatal mérnök hitvallását: "Igen, a magyar nyelv használata, az tesz magyarrá…" Így nem is csoda, hogy Maderspach Károly 1848–ban saját kezével lobogózta fel a vasgyárát. Családja is elszánt híve volt a magyar ügynek, öccse honvéd alezredességig vitte, a bánáti hadtest parancsnoki tisztségét is elnyerte. A forradalmi események lenyűgözték a családot, a vasgyár katonai megrendeléseket teljesített, ágyúkat, golyókat és húszezer lándzsát is szállított Bem seregének.

1849 nyaráig vígan lengett a magyar trikolór a vasgyár felett, de augusztustól hideg szelek kezdtek fújdogálni. De a mérnök úr és felesége, Buchwald Franciska a vereségek után is kitartott a magyar forradalmi ügy mellett. A menekülőket támogatták, házukba fogadták, pénzzel és élelemmel is segítségükre álltak. 1849 augusztusában, a menekülések idején megfordult házukban Bem József, Kmety György, Guyon Richárd és Stein Miksa is, állítólag maga Kossuth Lajos is megszállt a Maderspach házban. A házaspár a vereségek és az emigráció láttának ellenére hős kitartással fogadták sorsukat, mígnem 1849. augusztus 22-én a „feketesárga” Gröber százados és legényei megszállták a vasgyárat.

Ez után borzasztó dolgok következtek, az általunk nagyonis ismert szadista Haynau parancsára Gröber százados a falu főterére vezette Maderspach Károlynét, Buchwald Franciskát. Haynau és a százados koholt vádja szerint az asszony korábban egy szalmabábut felöltöztetett császári egyenruhába és gúnyversek kíséretében elföldelte azt. A százados gyorsan kimondta a verdiktet és bírósági tárgyalás, ítélet nélkül két katona félmeztelenre vetkőztette és másik négy megbotozta a 45 éves mártír asszonyt, majd az alélt testet Karánsebesen börtönbe vettette.

A férj, látván az iszonyú szenvedést és megaláztatást a vasgyár belsejébe futva egy jelzőmozsár elé állva öngyilkos lett. Persze a „schwarzgelb” bosszúhadjárat még nem állt le, a mérnök öccsét is meg kellett alázni a honvédtiszti kiállása miatt. Maderspach Ferenc honvédtiszt Damjanich mellett harcolva a határőrvidék területén álló Fehértemplom védelmét irányította a harcbalépő szerbek ellen.

Egy ízben 5000 felfegyverzett szerb felkelőből álló egységet futamítottak meg honvédei egy jól levezényelt szuronyrohammal. E tette egyrészt őrnagyi kinevezést ért, másrészt bátorsága és kitartása miatt rászolgált a császáriak dühére. E hős katona mégse golyótól, vagy dzsidától halt meg, az északi irányú visszavonulás közben szerzett tüdőgyulladás végzett vele egy lőszeres szekéren fekve 1849 januárjában. Haynau eltökélt volt, nem jelentett neki gondot egy halott megbüntetése sem, pár órás kreatív meditáció után ez az emberhez külsőleg (na jó, a brutális bajuszt leszámítva) hasonlító állat kifundálta, hogy a 8 hónapos holttestet ki kell ásni és felakasztani. Persze ezt is bírósági tárgyalás és ítélet nélkül vitték véghez Ferenc József császár legnagyobb dicséretére.

Maderspachné a börtönből való szabadulása után évekig próbálkozott elégtételt kapni a családját ért gyalázatért, persze eredménytelenül. A hazai újságok a cenzúra miatt nem hirdették a család mártírságát, ám a nemzetközi (főleg angol) sajtó kiemelten foglalkozott Haynau „hősiességével”. A mártír asszony története és más hírhedt tettei miatt Haynau nem örvendett külhonban népszerűségnek, 1850-ben állítólag a bajuszáról (megint a bajusz) felismerték és Londonban nagyon megverték a feldühödött sörgyári munkások. A meghurcolt asszony öt árván maradt gyermekét felnevelve 1880-ban hunyt el. Emlékét Ruszkabányán és Budapesten is tiszteletben tartják, hisz' mindkét helyen emlékművel állítottak a Maderspach család tiszteletére, hajtsunk fejet mi is előttük!
 

96 komment

Címkék: évforduló vértanú 1848 49

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.10.06. 08:43:48

Egy általam ismeretlen szomorú eset tömör és kiváló leírása.
Köszönöm!

2009.10.06. 09:18:21

Aradon október hetedikén kivégezték Kazinczy fiát is, aki ha jól tudom ezredesként szolgált.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 09:27:51

@Hadrian77: így van, Kazinczy Ferenc honvédezredes (aki a költő-író legkisebb fia volt) csak 1849. augusztus végén tette le a fegyvert az oroszok előtt, október hatodikán már folyt ellene az eljárás, de Haynau ragaszkodott a "kegyelemhez", mivel nem volt tábornok és hadtestparancsnok is csak pár napig. A kegyelem ez esetben azt jelentette, hogy nem akasztották, hanem "por és golyó által" agyonlőtték. Őrajtuk kívül még volt párszáz elfelejtett vértanúnk, az ő emlékükre indult ez a sorozat.

Valdens 2009.10.06. 10:03:25

Én is köszönöm az írást, nagyon jó!

A napokban jelent meg egy történelmi folyóirat vadászattal foglalkozó száma, több helyen említik benne Maderspach Viktor jeles medvevadászt és "trianoni szabadságharcost". Ugyanaz a család?

Egyébként ilyen írásokat olvasva mindig elgondolkodik az ember, hogy mi lett volna jobb: az, hogy volt egy ilyen, minden fantázia és kreativitás nélküli, hivatalnoklelkű, csak aktákat és szolgálati szabályzatot olvasó császár, aki a saját hozzá nem értését és szűklátókörűségét megkoronázva sikeresen a pusztulásba vitt egy birodalmat és vele a történelmi Magyarországot is, vagy ha lett volna egy Bismarck-kaliberű osztrák császár és magyar király (Bismarck nem volt császár, de elég sokáig lehetett vezető helyen ahhoz, hogy többé már semmi ne legyen a régi), aki képes lett volna valóban megreformálni az országot és akkor nem lett volna se világégés, se Trianon? (Sőt ha I. világháború nincs, talán nem lett volna Lenin, Sztálin, Hitler sem...)

gatsy 2009.10.06. 10:04:11

A selmeci Akadémia diákja és okatói igen nagy számban képviselték magukat a forradalom oldalán.
Örülök, hogy megismerhettem ezt a történetet.
Vivat Alma Mater! Vivat Selmec!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.06. 10:04:21

Nagyszerű kezdeményezés, gratulálok!

k i cs i m a c i (törölt) 2009.10.06. 10:47:27

@Hadrian77: Most olvastam, hogy valójában 16 aradi vértanúnk van. Aradon végezték ki Ormai (Auffenberg) Norbert ezredest (aug.22.), Kazinczy Lajost (okt.25.). Ludwig Hauk alezredest, volt bécsi forradalmárt 1850 februárjában akasztották fel felségárulásért és fegyveres lázadásért.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 10:47:37

@tiboru: köszönöm Mester!

@Pszichotron: igen, a mártírok unokája volt. Az életben maradt öt gyermek egyike (az egyik fiú) volt az apja Viktornak. Ő is kalandos életet élt, végigharcolta az 1916-os román betörést, visszakergették a román királyi csapatokat egészen a Fekete-tengerig, majd 1918-ban a Székely hadosztály tagjaként hónapokig harcolt, miközben Károlyi és Kun Béla elárulta a székelyek ügyét. 1921-ben nézeteltérésbe keveredett pár román rendőrrel (egy halott, sok sebesült), ezért 9 éjszaka alatt gyalog Magyarországra kellett menekülnie. Itt sem adta fel, a visszacsatolások hírére azonnal Erdélybe indult (ekkor már 65 éves volt), de egy autóbaleset miatt Nagyvárad közelében halálos sebet kapott. Több könyvben írta le hadi és vadász kalandjait, címeket most nem tudok mondani sajnos.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 10:52:23

@k i cs i m a c i: így van, jó, hogy Ormait is megemlítetted, ővele is elbánt Haynau haragja, pont a születésnapján végeztették ki.

spájdernecc 2009.10.06. 12:00:36

Lenkey János honvéd vezérőrnagy szintén az aradi várbörtönben halt meg, őt azért nem végezték ki, mert a börtönben megtébolyodott.
irja a wiki
@gatsy:
Mélyen egyetértek, Uraim és vaskohászok !

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 12:01:37

Csak tudnám, hogy miért hívtuk mi "sógoroknak" az osztrákokat. A "sógor" nem tesz ilyet rokonával...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 12:12:46

@Pszichotron: Ferenc József a Magyar történelem egyik legrosszabb királya volt annak ellenére, hogy egy Kiegyezés megtörtént. Miért is mondom ezt?

1. Csak azért volt hajlandó kiegyezni, mert már annyira szar volt Mo., mint plusz súly, hogy a kiegyezés után legalább olyan terület lett a birodalom része, ami legalább jó is valamire.

2. Teljesen rugalmatlan volt az öreg.

3. Idős korára talán szenilis is. Az 1+2 kombinációja nem egészséges egy uralkodó estén.

4. Szolgalelkűen bevitta az országot egy olyan háborúba, ahova nem kellett volna. (Mi kötelezett rá minket? Ha volt valami amit aláírtunk vagy mi vagy az osztrákok, azt miért tették?)

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 12:22:22

@molnibalage: a Habsburgok között volt csak a legrosszabb, sajnos volt elég más házból származó rossz királyunk is. Igaz, azok nem éltek giniszrekord hosszúságú uralkodási évet. 1848-1916 = 68 év.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.06. 12:59:55

@molnibalage: ez a gondolatmenet nálad szerintem önálló Magyarország megközelítésből fakad. FerenczJóska nem ebben a megközelítésben gondolkodott. Csendben jegyzem meg, hogy nem is volt Mo. önálló. A háborúbalépés pedig Monarchia szinten nem volt elkerülhető. Előbb utóbb lejátszották volna a meccset mindenképpen. Az akkori szövetségi rendszerek pedig megoldották, hogy ne lehessen kibújni a háborús kötelezettségek alól. De ez itt kérem az 1.vh. mi pedig most 48-49-ről emlékezünk :)

paranoid T.R. marcipan 2009.10.06. 13:10:59

Jó kezdeményezés, várom a folytatást is.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 13:19:58

@paranoid T.R. marcipan: mi meg a Kleopátrás posztot várjuk Tőled :-)

MTi 2009.10.06. 13:37:32

@Titus Pullo Urbino: köszönöm a Fehértemplomra való hivatkozást! Ott is megérdemelne Maderspach egy emléktáblát....

MTi 2009.10.06. 13:38:49

@Titus Pullo Urbino: köszönöm a Fehértemplomra való hivatkozást! Ott is megérdemelne Maderspach egy emléktáblát...

vészmerülés 2009.10.06. 13:46:30

A kiegyezés után Magyarország csak a belügyeit intézhette önállóan, a külpolitikát az osztrákok diktálták, legalábbis mi annak idején így tanultuk...

Super 64 2009.10.06. 13:50:09

Csak azért, mert a blogtól - és a posztírótól - szokatlan módon akad pár furcsaság:

"...a festői szépségű bőrnadrágok hazájából, Tirolból..."
Nem inkább 'a bőrnadrágok festői szépségű hazájából, Tirolból'? Ízlések és pofonok, de azért mégis... festői szépségű bőrgatya?! :D

"...megbotozta a 45 éves mártír asszonyt, majd az alélt testet Karánsebesen börtönbe vettette."
Értem én, de test szállításáról leginkább akkor írunk emberek kapcsán, ha a tulajdonosa halott, ami itt - szerencsére - nem áll fenn. Vagy mégis:

"A meghurcolt asszony öt árván maradt gyermekét felnevelve 1880-ban hunyt el."
Most akkor szegény asszony meghalt vagy sem? Ha felnevelte a gyermekeit, akkor a gyermekek félárvák voltak. Ha viszont a gyermekek árvák voltak, akkor szegény jóasszony nem nevelhette fel őket. Akkor most mi történt? :)

A poszt kiváló, respect érte, de az ilyesmikre figyeljünk azért, ha lehet.

peterman 2009.10.06. 13:54:26

Remélem, ezt is olvastátok: tortenelemportal.hu/2009/08/a-maderspach-csalad-1849-es-kalvariaja/

Ajánlott könyv Maderspach Viktortól: Az oláhok vérnyomában a Fekete-tengerig

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 14:04:13

@Super 64:

1. lehet, hogy meglepő, de igen, a bőrnadrágok festői szépségére gondoltam
2. az elájult, alélt testet szállítani kellett, szegény asszony órákra elhagyta magát
3. 1880-ban halt meg, a gyermekek valóban "csak" félárvák voltak.

A legközelebbi cikkben figyelek az ilyen apróságokra is, most ünnepélyesen megígérem.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 14:07:59

@peterman: köszönjük, erről a filmről nem is tudtam. Vetítik valahol? DVD?

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 14:09:26

@MTi: ötezer szerb felkelőt ugrattak meg szuronnyal, jó kis buli lehetett :-)

Super 64 2009.10.06. 14:20:44

@Titus Pullo Urbino:
Hogy elájult, azt nem kétlem. De az ember ájul el a magyar nyelv bevett fordulatai szerint, nem a test... Vagyis Maderspachné volt ájult/alélt, nem a teste. (Az inkább elgyötört volt, mondjuk.)
Rendkívül meglepő ezen gatyák iránt érzett lángoló lelkesedésed, igen. :D :D :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 14:23:16

@Zig Zag: A szerbek, horvátok, szlovének, bosnyákok, stb. egymást komáknak, sógornak és cimbinek hívták?

peterman 2009.10.06. 14:42:47

@Titus Pullo Urbino: Nem láttam a filmet, ha érdekel, szerintem az egyetlen esély a Duna TV-től kikérni. Rendesek, valami minimális összegért bármit kiírnak DVD-re az archívumukból.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 14:53:26

@peterman: köszönöm, megpróbálom megszerezni, ugyanis nagyon érdekel a téma.

@molnibalage: az osztrák pont azért sógor, hogy ne legyen vérrokon, a délszláv népek meg pont azért "testvérezik" (bratko) egymást, mert vérrokonságot feltételeznek egymással. Egyébként a Habsburgok minden európai uralkodóházzal rokonságban álltak, elég jó volt a nőkereskedési tanácsadójuk, minden házassággal jól jártak. Biztosan hallottad már a mondást: Te csak házasodj, boldog Ausztria! Az örökösödési ügyekből is jól kijöttek, Rudolf trónörökös halála előtt is csak egyetlen tragédiájuk volt, Miksa (Ferenc József öccse) mexikói kivégzése.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2009.10.06. 15:23:25

Off
Titus:
Izé... Marie Antoinette, született: Habsburg–Lotaringiai Mária Antónia főhercegnő esete nem tartozik ide? Mármint a Habsburg családi tragédiák közé...
On

A poszthoz gratulálok. Félelmetes, hogy mennyi rejtett történet, esemény létezik, amiről alig-alig tud valaki (már kivéve az itt publikálókat - főleg:) )
Deheroizáló a magyar történelemírás? :(

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.06. 15:24:36

@Titus Pullo Urbino: A Miksa ügy ma is szolgál némi tanulsággal. Mindig a megfelelő létszámú kontingenst kell vinni az embernek magával, és akkor nem jöhet zavarba. Amikor néhány fős delegáció élén érkezik az ember külhonba, és a szerepébe az a szöveg van írva, hogyaszongya: "Ím itt volnék Miksa, új császárotok." ne nagyon csodálkozzék, hogy vannak páran ottani fegyveresek, akik pont nem így gondolták :(

M65od 2009.10.06. 15:40:36

Nagyon jó kis tömör cikk régi Hazánk manapság méltatlanul feledett és torzított szabadságküzdelméről... Köszönjük és áldott legyen az emléke minden ismert vagy elfeledett magyar hősünknek!

Hullafotós 2009.10.06. 15:42:11

@Titus Pullo Urbino:

Barátom!

Te, ki a nemzet felvidéki származású fiaként hon- és Damjanich-szerető elkötelezettségednek oly büszkén és nyíltan adsz hangot bármily társaságban, nemzettudatra szomjúhozó fiaidként kérünk, sőt könyörgünk, mesélj nekünk (posztban) az fentebb említett szép, szívbe markoló és megható történetről: „1850-ben állítólag a bajuszáról (megint a bajusz) felismerték és Londonban nagyon megverték a feldühödött sörgyári munkások.”

Motivációként egy gyónással egybekötött, színtiszta barackpálinkázós férfias berugást ajánlok fel itt és most tanúk előtt, egyben azt is, h a harmadik kupica után eléneklem neked az ígért A brassói kávéházban nagy a dínom-dánom... c. kevesek által ismert, ám közismerten lélekgyógyító nótát.

Hullakatt

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 15:46:12

@Zig Zag: ott a diplomáciai előkészítés sem volt túl fényes, a kisszámú testőrség pedig vonzotta a csikánókat

@Vészmadár: szerintem az nem a Habsburgok tragédiája volt, azon a vérpadon először elfolyt Capet Lajos vére, de a királynét csak 8 hónappal utána fejezték le. Ott nem a Habsburgokat érte csapás, hanem a Bourbonokat, Valoisokat, Capeteket, ott halt meg a középkor minden eszméje (a haladó eszmékkel együtt).

Sváb 2009.10.06. 15:49:21

@Vészmadár: Igen, deheroizáló. Számos olyan történet, esemény és hős volt a Duginocs/Dobó korszak óta is, akiket jóval hangsúlyosabban lehetne oktatni. Legalább lenne egy kicsit több nemzeti öntudat és büszkeség. Mert igazából ezek az igazi hősök, nem pedig a minden vesztenivaló nélkül hőzöngő fiatalok. Ők "csak" a saját életüket kockáztatják, de itt azért volt öt gyerek is a képben. Azért ez nagyságrendekkel komolyabb hazafiság!

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 15:52:20

@Hullafotós: Haynauról nem írok, ő nem volt mártír, bár ha ott kicsit jobban elagyabugyálják, akkor könnyen lehetett volna akár az is a svarcgelb területen. Még pálinkával folytatólagosan elkövetett vesztegetésre sem vagyok hajlandó nemzetünk gyilkosáról posztot írni. De ha legközelebb tényleg elénekled ezt a nótát, akkor lesz egy poszt, amiben a pozsonyi vértanúk mellett mondjuk kitérünk a bajszos öregúrra is. Így jó lesz?

Árpádka 2009.10.06. 16:06:25

És ujra látszik, hogy ki az igazi magyar, egy ilyen nével ma simán zsidóznának.(azt aki a nevet viseli) Haynaut lehet hogy szadista volt de a nemzetgyilkos kicsit túlzás például Kádár több embert küldőtt bitóra. Az is érdekes kérdés, hogy a tejfel szájú Franzból hogy let mindenki Ferenc Jóskája aki nem vásárolta ki saját testvérét

peelou75 2009.10.06. 16:13:42

@Titus Pullo Urbino:

Köszi a posztot. De ott lettem volna amikor megruházták a bajuszkirályt a sörgyáriak... Tényleg elképesztő, hogy mennyire túlreagálták a sógorok a szab.harc leverését, főleg pl. a Rákóczi félével összehasonlítva.

peelou75 2009.10.06. 16:15:25

Azt azért csendben megjegyzem, szerencse, hogy Clark is nevezett a Lánchíddal...

Hullafotós 2009.10.06. 16:22:44

@Titus Pullo Urbino:
nézd másképp a sztorit. ha komolyabb asszimetrikus és/vagy gerilla/szabotőr harcmodorú múlttal rendelkező nemzet lennénk, lőnénk trónörököst asszonyostul, böknénk celebet sétálóutcán esernyővel, kínálnánk feketeseggűt csésze forró teával. a nagybajúszú megverése (az előzmények tükrében) szívemnek kedves történet, híres lényeglátásoddal megírva sokaknak mutathatná meg a büszkeség tán sosem átélt érzését.

Persze megértem, ha előbb Desewffy-t akarod megírni a pozsonyiak mellett. :-)
A nótát meg megkapod, de csak a harmadik pohárka után. Hozd majd az Enveres pohárkád, ha vissza tudod szerezni Atroxtól, csak kerüld vele a közelharcot. :-)

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 16:53:13

@peelou75: Rákóczi elbújdosott, tizen-huszan követték a fő ellenség földjére (törökhöz!!!). Megtorlás nem volt, már ott megtörtént az első kiegyezés. Ehhez képest cca. 140 év múlva Haynau kitett magáért, 1850-re már Bécsben is vállalhatatlanná vált a szadista bolond. A dolog pikantériája, hogy az emigráció újra a török földet választotta, Bem pölö áttért az igazhitre is. Az emigráció viszont sokkal népesebb volt, mint Rákóczi idején, a nemzet honvédtisztjei sokan választották az emigráció keserű kenyerét. A későbbi külügyminiszter, gróf Andrássy is elbújdosott, míg táblára szegezett neve Pesten lógott egy akasztófán soktucat mellett. Ilyen büntetés is volt, vagyonelkobzás, távolléti halálos ítélet és a név akasztófára szögelése. És akkor még nem is szóltunk a bírósági ítélet nélkül elkövetett bosszúról sem. Azért érdemes több cikket csinálni az elfelejtett vértanúkról, hogy legalább a nevük kissé ismertebbé váljon az úri közönség számára.

@Hullafotós: igen, asszem a pozsonyiak következnek, de műhelytitkokról nem fecsegek. Enverről meg annyit, hogy Atrox barát, nem harcol velem, főleg nem egy pohár miatt.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2009.10.06. 17:20:13

Ti@Titus Pullo Urbino: Köszönöm, így már világosodom. :) Csak a családnév miatt említettem.

Ez az név akasztófára szögelése viszont pontosan mi is volt? Körülbelül persze értem, de kérdezve tanul az ember.

Collingwood 2009.10.06. 17:24:39

Remek írás, ezt történetet eddig nem ismertem.

A szabadságharc alatti és utáni megtorlásról Hermann Róbert írt egy tanulmányt, ami innen letölthetö: www.aetas.hu/2000_1-2/2000-1-2-04.htm

36 oldal, de érdemes elolvasni, nagyon részletes.

Árpádka 2009.10.06. 17:32:38

A Rákoczi-szabadságharccal lehet párhuzamott vonni de a végelszámolásnál másképp alakult 1711-ben lényegében egy általános amnesztiáért adták meg magukat 48-ban a honvédség lényegében külföldi segitség nélkül vivta meg a háborút amit a leggazdagabb réteg nem támogatott(és szenvedwet szinte totális vereséget). Az is érdekes kérdés, hogy Bécsben miért nem gondolkoztak el egy amnesztia törvényen hiszen az orosz cár és az angolok is ezt kérték. Tudtom szerint Schwarzenberg be is nyújtott egyet de azt nem fogadták el.

Titus Pullo Urbino 2009.10.06. 18:01:29

@Árpádka: nemnem, az angolok szemet hunytak mindenféle megtorlás felett, egyet kértek az orosz bevonulás hallatán: "Végezzenek gyorsan!"

@Vészmadár: távollétükben a hadbíróság halálra ítélte az illető honvédtisztet, mellékbüntetésként vagyonelkobzást mondtak ki. A halálbüntetés végrehajtása úgy történt, hogy felolvasták az ítéletet és a deszkára írt nevet egy akasztófára felszögezték.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.10.06. 18:07:05

Nem tudja valaki hogy az a két derék ánglius melyik sörgyárban dolgozott? Mert ha megvan még akkor én akarok abból a sörből!

Árpádka 2009.10.06. 18:38:21

@Titus Pullo Urbino: Én nem a beavatkozásra hanem a megtorlásra értetem. Tudtommal I.Miklós is önmérsékleteségre kérte az osztrák udvart pl Görgey-t ezért nem végezték ki vagy dugták várbörtönbe hanem csak háziörizetbe.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.06. 19:04:30

@Collingwood:
Hermann Róbert könyvet is írt a hősökről: Vértanúk könyve. Rubicon kiadás

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.10.06. 20:33:18

Haynauról olvastam nemrégiben olyat (neten...), hogy később a hadirokkantaknak járó alapból nem csak a császári, hanem a honvéd oldalon harcoló volt katonákat is akarta segélyezni, mert hogy most már ők is a monarchia állampolgárai. EZ annyira nem illett bele a bennem kialakult Haynau képbe, de végül is lehet, kérdésem az lenne, más is tud ilyesmiről?

saul 2009.10.06. 21:42:27

És ujra látszik, hogy ki az igazi magyar, egy ilyen nével ma simán zsidóznának.(azt aki a nevet viseli)

Árpádka, van érzéked a paradoxonhoz. Mivel a Haynau esetében se tették, (ilyen gonosz a történelem, hehe) pedig ott lehetett volna...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.06. 22:36:09

@saul:

Bevallom, ezt az utolsó mondatot nem értem...

Mellesleg a Modersbacher/Maderspach nekem inkább svábos névnek tűnik - nem mintha lenne bármilyen jelentősége.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.06. 22:41:00

Csak most tűnt fel, hogy a "legtöbbet olvasott" posztok listáján az ötödik a tavalyi gyásznapi posztunk - márpedig ez csak a keresők miatt lehet.

xstranger 2009.10.06. 22:41:42

@Markgraf:

en.wikipedia.org/wiki/Julius_Jacob_von_Haynau

In London he was attacked and beaten by draymen at what was then the Barclay & Perkins brewery, which he was visiting. When Giuseppe Garibaldi visited England in 1864, he insisted on visiting the brewery to thank "the men who flogged Haynau."

en.wikipedia.org/wiki/Anchor_Brewery,_Southwark

www.beerintheevening.com/pubs/s/16/1638/Anchor/Southwark

Tudom is hol van, a Temze mellett elegge turista frekventalt helyen. Marmint a pub, az emlekmuvet nem tudom.

Super 64 2009.10.06. 22:59:50

@tiboru:
Itt megtalálod saul utolsó mondatának magyarázatát:
hu.wikipedia.org/wiki/Julius_Jacob_von_Haynau

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.10.07. 03:06:17

Remek poszt, nagy szükség van minden írásra, ami fellebbenti a fátylat a labancok igazi arcáról. Annyira sógoraink, mint a Kisantant.

Off:
A dédunoka, Maderspach Viktor afférje a román csendőrökkel legjobb tudomásom szerint úgy nézett ki, hogy az oláhok megneszelték, hogy hősünk nem rajong Románia "egyesüléséért". A csendőrök elmentek érte a házába, és amikor le akarták tartóztatni, ő átugorva az asztalt, egyetlen ütéssel az örök kecskepásztormezőkre küldte az egyiküket, majd meglőtte a másikat, és elmenekült (az említett 9 nap). Az egy ütéssel megölés nem annyira fura, ha tudjuk, hogy Maderspach pihenésként egymaga járt vérmedvére vadászni a havasokra, hogy aztán szerencsétlen állatot, amelynek esélye sem volt, ott helyben megnyúzza, és a többórás, ill. sok kilométeres kaland megkoronázásaként lehozza a hátán a bundáját. Valószínűleg az olvasók 99%-a puhányabb nála. :)

wu wei 2009.10.07. 08:58:26

Mifelénk terjed a következő legenda a "Magyar Átokról" és annak hatásáról, minden valóságalapot nélkülöz, de egy kocsmában elmesélve lehet aratni vele, én is ott hallottam először :)

Hogy mennyire hatásos a Magyar Átok, bizonyítja, hogy a Habsburg ház több tagja is megtébolyodott illetve elég érdekes halált halt.

Így történt ez Haynauval is: egy harc során fejsérülést szenvedett, minek következtében gyakran elájult, hosszú, s nagyon mély kómába esett. Halála előtt Lengyelországba utazott, s utazás közben egy járvány súlytotta területen haladt át. Éjszakára megszállt egy vendégfogadóban, ahol alvás közben ismét kómába esett. Reggel szállásadója talált rá, aki a kómáról mit sem tudva halottnak hitte. A helyi orvos ezt megerősítette, s mivel járvány volt, gyorsan koporsóba is tették és el is temették.

Halálhírére a lánya lélekszakadva rohant kiföldeltetni a koporsót, de mire odaért Haynau már megfulladt. Állítólag a mai napig látni lehet a koporsó fedelén a véres kaparásnyomokat amidőn a kómából felébredve megpróbálta magát kétségbeesetten kiásni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.07. 09:00:15

@Super 64:

Köszi.

Azért megnyugtat, hogy nem csak én, hanem Knezić Károly honvéd tábornok sem tudta a származási malőrt, hiszen utolsó szavai (mármint a vértanúnak) állítólag ezek voltak:

„Milyen különös, hogy Haynau bíró is keresztény és én is az vagyok. Csak az ördög keverhette így össze a kártyákat.”

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.07. 10:07:55

@Árpádka: Akkor miből is vásároltak annyi mindent honvédeinknek? Tudtommal elég sok nemes támogatta '48-at és ami utána jött.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.07. 10:15:06

@xstranger:
Az Anchor Brewery-ről, azaz a Horgony Sörfőzdéről ezt a képet találtam:
http://www.flickr.com/photos/55935853@N00/3113201679/
Aztán a környéken valahogy mindent erről a hajóalkatrészről neveztek el, pl van Anchor Pub is
http://www.flickr.com/photos/55935853@N00/2587601649/
Itt volt szerencsém személyesen is lehorgonyozni kissé és elfogyasztani néhány pinttel :) A kocsmát egyébként nem lehet eltéveszteni, mert a Globe szinház magasságában van - a Southwark vasúti híd lábánál pontosan. http://www.flickr.com/photos/32445100@N03/3371046618/

xstranger 2009.10.07. 11:01:22

@Zig Zag: Az elso kepet en is megtalaltam de a Wiki azt mondja az nem az.

A kornyek azt hiszem a hatvanas evekig kikoto es raktarhaz volt szoval nem csoda ha minden nev a hajozashoz kotodik. Tudod eszkimok es a ho.

Árpádka 2009.10.07. 11:35:52

@molnibalage: Arra azért kiváncsi vagyok hány Esterházi, Teleki, Bethlen, Festetics vett részt a forradalomban persze a kivételt jegyezük meg.

Árpádka 2009.10.07. 11:44:42

És egy két dolgot lefoglaltak valamint a polgárság és a liberálisabb nemeség adakózott míg az adókat se kell elfelejteni. És az ország területeén is voltak fegyver raktárak.

staropramen 2009.10.07. 11:50:52

@Árpádka:
A magyar nemesi családokban a legfontosabb a birtok megőrzése volt.Ezért általában mindkét oldalon politizált és ha muszáj volt, hát harcolt a család egy-egy ága.
Így bármelyik fél veszített, a vagyon egybenmaradt, hiszen a győztes oldalán is exponálta magát a család.
Természetesen ez a taktika az idők változásával, a fő -és jószágvesztés büntetés háttérbe szorulásával már nem volt ennyire látványos, de mindenképpen tettenérhető.

M65od 2009.10.07. 13:33:58

@Hullafotós: A brassói kávéházban nagy a dínom-dánom... Festett képű orosz tisztek a sarokban hárman... :))
Azért van aki ismeri és bizony idomul a nóta a Gönczi Barackhoz:D
Ilyen jó kis hozzászólást legközelebb is!:)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2009.10.07. 15:11:42

Azért mennyivel könnyebb öngyilkosnak lenni, mint felnevelni 5 gyereket egyedül ... Baromi sokat segített a szerencsétlen asszonyon, h a férje végzett magával. Ez az abszolúte rosszul értelmezett pasibüszkeség :(

Super 64 2009.10.07. 20:12:23

@tiboru:

Nincs mit. Nekem inkább a bajuszvitéz halála körüli legenda ragadta meg a képzeletemet, bár tudtommal csak "urban legend", hogy a boncasztalon még élt... :D

Empty 2009.10.07. 20:17:26

@Árpádka:

Festetich György a XVIII. század végén már követelte az önálló magyar alakulatok létrehozását, Festetich László alapítványt hozott létre valamikor 1830 körül ,,a katonai Tudományoknak édes hazánkban leendő tökéletesítésére". Eszterházy Pál a Batthyány kormányban miniszter volt, a szabadságharcban nem vett részt tevôlegesen.

Empty 2009.10.07. 20:24:07

@Super 64:

,,Hermann szerint Haynaut ezzel szemben Grazban temették el március 17-én, tehát holttestét nem szállították el a Szatmár megyei Nagygécre, ahol a bresciai hiéna 1850-es nyugdíjazását követően letelepedett. Ettől persze még feléledhetett volna, de Hermann szerint ez alaptalan legenda. Haynau 1805-ban, illetve 1809-ben sebesült meg, az utóbbi alkalommal a mellén; nem valószínű, hogy ennek 50 év múlva ilyen hatásai lettek volna. Az igaz, mutat rá a történész, hogy Haynau gyakori fejgörcseiről többen is megemlékeznek; de az agy- és tüdővérzést még a korabeli orvostudomány is meg tudta különböztetni a tetszhaláltól. Haynau halálának valódi diagnózisa ugyanis „akut agy- és tüdővérzés” – igaz, a halál beálltának napja érthető okot adhatott a legendák nekiburjánzására: 1853. március 15., a forradalom kitörésének ötödik évfordulója. Isten keze lesújtott a bűnösre, nyugtázta a nép elégedetten, hozzászámolva még vagy tucatnyi rejtélyesnek, különösnek mondott halálesetet a megtorlók környezetében."

urbanlegends.hu/2009/10/megkesett-kegyelem-elveboncolt-haynau-es-a-nema-bucsu/

A.Laci 2009.10.08. 08:15:33

Remek poszt. Köszönet érte. Temesváron, Szász Enikő gondozásában és Szekernyés János helytörténész szerkesztésében könyvet jelentettek meg a család történetéről.

RolloJuve 2009.10.08. 21:59:48

@Titus Pullo Urbino: "Az örökösödési ügyekből is jól kijöttek, Rudolf trónörökös halála előtt is csak egyetlen tragédiájuk volt, Miksa (Ferenc József öccse) mexikói kivégzése."

Szervusztok!
Erről nekem mondjuk rémlik egy "Habsburg átok", de most nem állok neki keresni, mert fáradt vagyok, de ha érdekel benneteket akkor nyomjatok egy kommentet ide és előkeresem, úgy emlékszek vagy két éve volt szó ilyesmiről az Érmehírlapban.

Titus Pullo Urbino 2009.10.09. 08:02:17

@RolloJuve: megkeresnéd? Érdekelne itt pár embert a sztori. Köszi.

Titus Pullo Urbino 2009.10.09. 10:08:35

@A.Laci: Kereskedelmi forgalomba is került a könyv? Címe, kiadója?

alibabaesanegyvenhattyu · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.10.09. 11:40:16

Október 6-án azon gondolkodtam a metrón nézegetve az embereket, hogy vajon tudják-e, hogy ma van az Aradi Vértanúk napja???

Titus Pullo Urbino 2009.10.09. 12:16:05

@alibabaesanegyvenhattyu: reménykedjünk abban, hogy legalább a fele tudta (akinek gyermeke általános iskolás, az valszeg biztosan tudott róla az ünnepségek miatt).

Kálmán 2009.10.09. 14:11:25

@Titus Pullo Urbino:

A pozsonyi vértanúk esetén báró Mednyánszky Lászlóra és Gruber Fülöpre, Lipótvár védőire gondolsz? Pedig inkább Ordódy Kálmán várparancsnoknak járt voln a bitó....

Az öreg Haynau-ra visszatérve én is úgy tudom, hogy Londonban belenézett pár pofonba, illetve még egy történet, hogy állítólag egy nyomdász fiatalembert, aki a Haynau táborszernagy helyett direkt Haynau táborszarnagy kifejezést használt betűszedésnél, szintén bebörtönöztek némi időre.

Árpádka 2009.10.09. 18:22:31

@RolloJuve: @Titus Pullo Urbino: Én valami olyasmiről hallottam, hogy Batthyány Lajos édesanya vagy felesége megátkozta Ferenc Józsefet, hogy még életében 13 tragikus ( erőszakos halál vagy baleset következtében) halál történjen ja és 3 Zsófia is legyen a családban aki meghal. Na mér most igazán közeli tragédia csak 4-5 történt a többi pl Egy unokahúg cigaretázás közben felgyújtotta magát nem hiszem hogy megrázta a császárt de felesége halála és fia öngyilkossága biztosan. Most ahogy vissza olvasom nem biztos hogy 13 talán több vagy kevesebb.

Árpádka 2009.10.09. 18:25:32

@Árpádka: Most ahogy olvasom a wikin a miniszterelnök édesanyja már 1834 ben meghalt. Szerintem az átok csupán városi legenda

PA 2009.10.10. 09:04:19

Nagyon jó hiánypótló írás! Valóban sok hős volt akikről kevesebb szó esik. Valamint köszi a sok értékes dolgot ami a kommentekben szerepel.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.10.10. 09:18:54

Budapesten van Maderspach Károlyné utca, bár eddig nem tudtam, hogy ki az, csak azt, hogy elég furcsán hangzik, mint utcanév. Most már tudom.

Empty 2009.10.10. 13:08:47

@Lord_Valdez:

A Dayka Gábor és az Ugron Gábor között van. :-)

Titus Pullo Urbino 2009.10.11. 07:34:09

@Empty: nekem is régóta ismerős volt az utcanév, 4 évet lehúztam a Dayka Gábor utcai kollégiumban.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2009.10.16. 11:36:10

@Titus Pullo Urbino: Bár kicsit késve szólok hozzá a témához, de a hivatkozott művek egyike: Az oláhok vérnyomában a Fekete-tengerig (Masszi Kiadó).

Titus Pullo Urbino 2009.10.16. 12:03:49

@Bukott Rockzenész: igen, köszönöm az infót, már meg is rendeltem az antikvárium.hun. Címe alapján ítélve egyik kedvenc olvasmányom is lehet.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2009.10.16. 15:19:07

@Titus Pullo Urbino: Valóban, alapmű. Az előszavát Julier Ferenc írta, aki hadtörténetileg is rendben találta a könyvet. Jó olvasást!Én két hét alatt háromszor olvastam ki, aztán édesapámnál kötött ki a mű, de hamarosan visszaszerzem...

Titus Pullo Urbino 2009.10.16. 20:44:27

@Bukott Rockzenész: nagyon rákattantam én is erre a témára, remélem mihamarabb megérkezik a könyv.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2009.10.16. 20:50:18

@Titus Pullo Urbino: A Google a barátod: www.magyarmenedek.com/writer/472/1/

Maderspach százados úr összes művei egy helyről megrendelhetőek.

Titus Pullo Urbino 2009.10.19. 08:21:07

@A.Laci:

Köszönöm a linket, de hogy többen is elolvassák, íme egy kis kedvcsináló:

"Úgyszintén megjelent az ünnepségen Krassó-Szörény megye akkori főispánja, alispánja, országgyűlési képviselők, Lugos és Hátszeg polgármestere, illetve a korabeli kohó- és bányatulajdonosok egész sora. Az emlékműre a családba házasodott Ábrányi Emil sorait vésték, melyek így kezdődtek: „Vándor állj meg! És emelj kalapot! Mert ez a hely Maderspachné Golgotája!....”. A bevésett márványlap, illetve maga a mellszobor a húszas években eltűnt a talapzatról."

és akkor a link újra:

www.nyugatijelen.com/jelenido/elo_emlekezet.php

Imre K 2015.11.30. 01:19:33

@Gudea enszi: Az alábbi sorokat Herczeg Ferenc Emlékezései a "Várhegy" c. könyvében olvastam:
"(Zárójel közt elmondom, amit kevesen tudnak, hogy húsz esztendövel a nyilvános gyalázat után, egy ifjú Maderspach, aki 1849-ben még csak három- vagy négy esztendös volt, megjelent Versecen és a kaszinóban megkorbácsolta az öreg Gröber örnagyot.)"

Annyit kell tudni, hogy Herczeg Ferenc jeles magyar iró aki verseci születésü és annak anyai nagymamájának Éva asszonynak volt nem túl kedves barátnöje Gröberné.
Ezek szerint Gröber örnagy Versecen élte nyugdijas éveit ahol kapta az alapos verést kissé megkésve.
Azt nem emliti melyik Maderspach unoka lehetett. Elképzelhetö, hogy az általad emlitett medvevadász vagy az apja.
süti beállítások módosítása