Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Tippverseny: tábornokok éjszakája

2010.09.01. 06:00 tiboru

Megpróbáltam, nem megy... Itt ülök éjnek idején a gép előtt és rájöttem, hogy ebből nem tudok nem posztot rittyenteni itt, a lemilen...

Az egyik testvérblog posztjának hozzászólásai között említette az egyik kommentelő, hogy tán három évvel ezelőtt számolta össze a Magyar Honvédség tábornoki karának aktív tagjait, és valami nyolcvannyolc fő jött össze. A kommentelő - nagyon jóindulatúan - hozzátette, hogy mostanra talán valamennyivel kevesebb honvéd pizsamás szaladgál, mint akkor.


Bevallom, aktuális számaim nincsenek, de azt tudom, hogy a teljes magyar haderő létszáma 24 ezer főben lett maximalizálva (tán Országgyűlési
határozat született ezügyben). Három évvel ezelőtt sem lehettek sokkal többen, ebben asszem egyetértünk.

Foglaljuk össze: 24 ezer fős testület, mondjuk nyolcvan aktív tábornokkal.

Namármost (és jöjjön az, amiért billentyűzetet ragadtam): az amerikai tengerészgyalogságnál (US Marine Corps), ahol a személyi állománytábla valamivel több, mint 200.000 (kétszázezer) főt számlál, szerintetek hány tábornok van?

Először tippelj magadban, és csak aztán kattints a "tovább" linkre. És kérlek, a kommentekhez írd be a  frankó tipped, tehát azt a számot, amit akkor saccoltál, mielőtt olvastad volna a megfejtést.


És akkor jöjjön egy idézet:

U.S. law specifically limits the total number of flag officers on active duty at any given time, with different quotas for each branch of service. The total number of active-duty flag officers is capped at 80 for the Marine Corps, with three slots allocated to four-star generals, about a dozen for three-star generals, two dozen for two-star generals and around 40 for one-star generals.

Magyarul: az amerikai tengerészgyalogságnál a tábornoki kar létszáma 80 főben van limitálva: 3 fő négycsillagos, kábé tucatnyi háromcsillagos, kéttucatnyi kétcsillagos és nagyjából negyven fő egycsillagos tábornok lehet a US Marine Corps-nál egyidőben, aktív állományban.

Ez annyit tesz, hogy náluk nagyjából annyi a tábornok, mint a Magyar Honvédségnél...

Két szám: idehaza körülbelül 300 katonára jut egy tábornok; azoknál az elmaradott, gyengén képzett, szirszar amerikai tengerészgyalogosoknál 2500-ra.

Köszönöm, nincs több kérdésem. És én kérek elnézést.

310 komment

Címkék: magyar usa amerikai tengerészgyalogos tippverseny vitaposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bet-li, kínai játékos 2010.09.02. 23:36:21

@taser: Ja, tegnap láttad...Mert honvédségi alakulat már nincs ott...volt egy helycserés támadás, nem,:)

@Iustizmord:
Isaszegi, "nyugdíjba vonulása alkalmából, sajtóban panaszkodó, önkéntes rektorjelölt" vezérőrnagy?

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.09.02. 23:46:33

@proletair: Na, akkor már értem, miért kell a katonáknak éles szituban spórolni a lőszerrel, és nem lövöldözni felelőtlenül sorozatokat az égbe, hanem okosan, beosztással, gondosan célozva egyes lövésekkel operálni.

Mikor is történt ilyesmi utoljára? Isonzo? Ja, ott nem. Don kanyar? Ott igen, meg mintha kicsit messzebb, valamikor nem is olyan régen is megesett volna ilyesmi. Vagy ez is csak rosszindulatú, lejárató rágalomhadjárat lenne? Jó lenne azt hinni, hogy igen...

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.09.02. 23:52:51

@taser: A nyolcvanvalahányból hány darabot is?
Emlegette egy-két komment (én is...), hogy tán biza csapatnál, éles szituban is járhatna némelyik. Hát, nekem néha úgy tűnik, hogy talán jobb lenne, ha mégsem... vagy csak magukba. lehet, hogy mindjárt odafigyelnének a megfelelő útvonalválasztásra, hírszerzési jelentésekre, nem lenne annyira mellékes egy-egy ráérő helikopter igénybevételének lehetősége (á, majd holnap elmegyünk kocsival...).
Talán mindjárt kerülne valami fiatal tiszt, aki gyorsan és hatékonyan elrendezné nekik a dolgokat, és talán egyből hagynák dolgozni, tán még lőszerre is jutna...

bet-li, kínai játékos 2010.09.03. 00:30:57

@Vérnűsző Barom: Mire is gondoltál konkréten? Augusztus 23?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.03. 01:53:11

@bet-li, kínai játékos:

Nocsak, hát a rossz hírnek tényleg szárnya van és átrepül az óceán?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.03. 01:54:50

Nagy Teve kartácsot kérdem 10telettel, hogy tudomása szerint tábornokok dolgában hogy állnak egynémely szomszédos és szövetséges 6seregek?

Lucius Flavius Arrianus 2010.09.03. 08:10:10

@Iustizmord:
nekünk nincsen originál admirálisunk, de van tó- és ellentónagyunk. Boldogult Csáth Géza első - és egyetlen - regény(kísérlet)e, A repülő Vucsidol egyik szereplője Láng Simon, a palicsi tavon szolgáló ellentónagy.

Iustizmord 2010.09.03. 08:15:23

@Vérnűsző Barom: a kimondhatatlan nevű iskandlawa vagy mi, brit-búr háború 1902 magassága, ahol a szállásmesterek a legemna szerint addig nem nyitottak ki új lőszeresládát amíg az előzőben még volt vételezni való lőszer

Iustizmord 2010.09.03. 08:20:51

@Iustizmord: isandlwana, és zulu háború, 870-es évek vége, of course, és a legenda szerint.

korán van még.

Iustizmord 2010.09.03. 08:21:29

@Iustizmord: 1870-es, tehát 140 éve. baszki.

odeon 2010.09.03. 09:02:04

@KaTZE85: bakker nagyot változott a világ.
20 éve kis túlzással azt mondhatom, hogy ami nem látszott újnak, azt a ruhát kidobtam és vettem másikat

Valandil 2010.09.03. 09:24:59

@bet-li, kínai játékos: Ja, Isaszegi még most is jó kondiban van. Én kedvelem a fickót, de körbekérdezve ezzel egyedül vagyok. (Tetszett pl. az a megnyilvánulása, amikor a sok amerikai tiszt (talán) Kaposújlakon(?) kitette az irodája falára az amerikai zászlót - Isaszegi is kirakott egy jó nagy magyar zászlót, hogy "tudják, melyik országban járnak".)

hazitroll 2010.09.03. 09:47:00

@Valandil: Ez tetszik!
@Iustizmord: Miért, mi Kalasnyikovokat is a lehető legdrágábban és még annál is drágábban akarunk-akartunk felújíttatni. Apropó, arról csak egy-két híradást olvastam, hogy lenne ilyen tender, de megvalósult végül?

Iustizmord 2010.09.03. 11:03:03

@hazitroll: ahelyett hogy befizetne a sereg a G36-os modellcsaládra... de a HK-val biztos nem lehet mutyizni. ill tuggya a franc, szabadásra a fegyverpiac, és limitált a piacra lépés is... lehet h csak itt lehet igazán mutyizni? tiboru, mint svájci tengerészeti attasénk, mit tud erről?t

Iustizmord 2010.09.03. 11:03:41

szabadásra = szabadáras

odeon 2010.09.03. 11:03:42

Majd elfelejtettem, hogy legalább 10 tábornok, ha nem több van rendelkezési állományban.
Sztem még Havril is ott van, meg a most leváltott vezetők is.

hazitroll 2010.09.03. 11:07:51

@odeon: Én eljátszom a hülyét - nem kell nagyon játszani - mi a rendelkezési állomány?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 11:08:41

@hazitroll:
Szerintem nem. Vagyis félig meddig: a csapatoknál néhányan alaposan átalakították a karabélyukat. Néhány afganisztánban készült képen látszik, hogy pár magyarnak elég komoly kinézetű fegyvere van. Persze saját erőből, a közbeszerzési árhoz képest abszolút fillérekből megoldották a modernizációt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.03. 11:38:37

@hazitroll:

Az olyan, hogy a hivatásos állományúnak nincs konkrét beosztása, szolgálati helye, hanem a Nagyfőnök mondja meg, hogy mi a feladata és mi az elvárás vele szemben.

Általában semmi... De a teljes fizu jár.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.03. 11:40:40

@Iustizmord:

A fegyverbiznisz és -beszerzés nagyon speciális és kényes terület, én nem értek hozzá és nem ismerek SENKIT, aki bármilyen formában érintett lenne benne!!!!!

Balaint 2010.09.03. 11:41:54

@bet-li, kínai játékos:

Kicsit korábbi hsz-re. Miért Tömösváry ddtbk már nincs ott?

bet-li, kínai játékos 2010.09.03. 12:41:04

@Balaint: nyugdíjasan lett tábornok, de már igazi nyugdíjas.

bet-li, kínai játékos 2010.09.03. 12:43:27

@tiboru: majd 1x egy kevésbé átsütött szték társaságában elmesélem, kikapcsolt hangrögzítő eszközök mellett...:(

blist 2010.09.03. 13:30:19

@boomsly: az 1970-es évek végén járta egy adoma a megboldogult KLKF-n, miszerint a főiskola ezredesi rangban lévő oktatási helyettese/igazgatója/osztályvezetője (fene se emlékszik már), eredeti fegyvernemét tekintve harckocsizó, egyszer kiszúrta, hogy a páncélos hallgatók képtelenek normaidőre elfoglalni a helyüket a T-55-ösben. Nagy felháborodás közepette megmutatta, hogy az igenis lehetséges, még az ő korában is. Valóban, felpattant, beugrott, normaidőre teljesítette a feladatot. Kis szépséghibája volt a dolognak, hogy míg befelémenet a gravitáció segített leküzdeni az akadályt, kijönni csak úgy tudott, hogy daruval leemelték a tornyot, mert nem fért ki a búvónyíláson... :)
Ismétlem adoma, nem láttam, csak hallottam!

Kentaur67 2010.09.03. 18:27:35

@bet-li, kínai játékos:

Nem teljesen értek egyet Veled.

A 65.000-es fizetésből megmarad minimum olyan 40-42 (családi adózás van, így csak tippelgetni lehet). 45 éves korára azért már a többség (főképp, ha korábban 100 000-es fizetése volt) lerendezte a lakáskölcsönét. A havi megélhetés egy négytagú családnak, még ha a gyerek épp főiskolán is van, bőven kijön 2-3000 dollárból. {Rezsi, benzin $4-500, kaja ugyanennyi, telefonok 4 főre kb. $80-100, szóval elég bőven számoltam.} Amivel szívni lehet, az a tandíj, bár ha a családban katonatiszt volt, akkor elég jelentős kedvezményeket kaphatnak a családtagok is, illetve az ingatlanadó, mert az helyenként akár 4-5% is lehet, ami egy 5-6 szobás háznál elérheti az évi 15 000 dollárt is.

És azért azt tegyük hozzá, hogy Amerikában hihetetlen magas a fegyveres erők volt vagy jelenleg is aktiv tagjainak presztizse. Igaz, tesznek is érte. Nincs olyan kérdőív, amin ne szerepelne a kérdés: veterán vagy-e, mert ha igen, akkor az élet számos területén előnyt élvezel. (Ami szerintem helyénvaló is.)

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.09.03. 18:43:45

@Iustizmord: Ennél egy kicsit frissebb eseményre (ott volt lőszer, használhatták is volna, csak nem fértek hozzá), idén augusztusira gondoltam, és egy közeli hadseregre, ahogy azt bet-li kolléga helyesen tippelte.
Meg pár fő-főtisztre, és nem túl vidáman.

bet-li, kínai játékos 2010.09.04. 02:33:23

@Kentaur67:
Valószínűleg csak azokkal beszéltem, akik az érem másik oldalán állnak, és Neked más a tapasztalatod.

De csak hogy megosszam az ismereteimet (Bocs AA-k)

Lakásbérlés (2 hálószoba, nappali), bútor nélkül: 1800-2000USD/hó.
Ennek a lakásnak a havi rezsije (Lakástelefon+TV+Internet (120-130USD, áramdíj (120-170USD), víz+csatorna+szemétszállítás (100-120USD, gázköltség (50USD), lakásbiztosítás (35USD))=420-505USD
Autóbiztosítás 65-80USD/autó= 130-160USD/család

Napköziotthonos óvoda fizetéskategóriától függ a katonai létesítményekben, de a civil életben ez 700 (!) USD/hó/gyerek. A gyerekek általában négyhónapos koruktól bölcsődébe, óvodába járnak. (A babysitter sem olcsóbb.) Állami általános iskola ingyenes, de inkább a kicsit többet nyújtó magániskola jön szóba, annak a díja havi 700-1000-USD. (Nincs military discount)
A gyerek sportelfoglaltsága 100-300USD/hó. Az általános iskola utáni napközi pár száz dollár, ha a szülők nem tudják 14.15-kor felvenni a gyereket suliból.
Kajára tényleg nem adnak sokat,általános suliban a gyerek napi 2,50-ből megebédel, a többi pénztárca kérdése, de szerintem egy négytagú család havi 1000-1500 dollárt költ élelmiszerre, ebben már benne lehet havi egy éttermi vacsora is.

Az én számításaim szerint egy átlagos 40-45 év életkorú alezredes (egy óvodás és egy iskolás korú gyerekkel, ami teljesen normális) havi 5000USD-t simán elkölt, akkor még nem utazott haza a szüleihez.

A főiskola, egyetem egy tanéve, bentlakással, jegyzettel, Apple notebookkal, megélhetési költséggel (nem a Berkelyről beszélünk) 20-30000 USD.(Mert mondjuk a szülők lakhelyén nincs megfelelő oktatási intézmény)
A fenti költségek a déli államokra jobban jellemzőek, a megélhetési költség Északon (Pentagon, DIA, NSA, NGA, stb) akár egyharmadával is több lehet.

Akik az Edwards légibázison dolgoznak és Los Angeles vonzáskörzetében bérelnek lakást, szinte azonnal a következő szolgálati helyre szeretnének kerülni. A tiszthelyettesek pedig egyenesen ki....nek veszik, ha szólítja őket a parancs.

Persze az életszínvonalukon lehet vitatkozni.

Bocs a hosszú kommentért, de egy biztonságpolitikai blogon talán nem hargzsnak meg az olvasók a tudományosan Human Terrain Analysis-nak nevezetthez közelítő gondolatsor.

bet-li, kínai játékos 2010.09.04. 03:04:17

És arra a kérdésre, hogy a nyugdíjasok hol helyezkednek el, ajánlom a következő cikket:projects.washingtonpost.com/top-secret-america/articles/a-hidden-world-growing-beyond-control/

A lényegi megállapítás, hogy 1271 kormányzati szervezetnél és 1931 magáncégnél 854000 fő rendelkezik szigorúan titkos betekintési engedéllyel. Ez másfélszer annyi, mint Washington D.C. lakossága.

Iustizmord 2010.09.04. 11:02:31

@bet-li, kínai játékos: apropos, tényleg annyira egy karrierista rangkóros hüjje hende csaba honv.min. mint amilyennek egy félig bennfentestől hallottam?

Iustizmord 2010.09.04. 11:04:51

@Iustizmord: pl idézet a cikkből:

"Arra viszont fontos lenne: az afgán háború kilenc éve tart, lehetetlen megnyerni. Nem kellene hazajönni végre?
- Nem teljesen, és nem is az a cél, hogy megnyerjük a háborút."

azt hittem a háború azért van h megnyerje vki. utoljára az 1984-ben volt úgy hogy eurázsia meg a másik két világhatalom sem a győzelemért hanem a háború létéért harcolt

Iustizmord 2010.09.04. 11:07:12

@Iustizmord: "Teljes fegyvernemek hiányoznak."

követelem a Magyar Köztársaság Tengeralattjáró Flottájának felállítását.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.09.04. 12:37:52

@Kentaur67: Arról nem beszélve, amelyet azt hiszem a légibázis-látogatós posztomban leírtam, hogy a Hadsereg (tengerészet, légierő, tgyalogság, parti őrség) igen jó ösztöndíjakkal honorálja a katonai szolgálatot. Én magán (egyházi) egyetemre jártam odakint, de ott is volt ilyen ösztöndíjas partnerprogram ha jól tudom minden haderőnemmel és jártak húsz-egynéhány éves katonák állambácsi pénzén egyetemre. Volt osztálytárs, aki lehúzott, ha jól tudom öt évet egy Perry fregatton és munka mellett, de Navy támogatással járt egyetemre.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.09.04. 12:42:37

@bet-li, kínai játékos: na igen, az egyik osztálytársam, akinek hetvenezres állása volt, visszautasított egy százerest San Franciscoban...

Iustizmord 2010.09.04. 13:01:14

@Professor Pizka: jé, egy jogász aki túllát a markón :o)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.09.04. 13:43:00

@Iustizmord: ahhoz képest, hogy most is ötven méterre ül a markótól és dolgozik :-)

Iustizmord 2010.09.04. 15:30:16

@Professor Pizka: na tűnj haza az irodámból :o)

boomsly 2010.09.04. 20:53:11

@tiboru: A fegyver beszerzésekről jut eszembe egy kedves kis történet, amit alig egy (vagy ki tudja mennyi) évvel ezelőtt egy embertől hallottam, aki mellesleg katona és ráadásul tiszt is.

(Kénytelen vagyok kódolni a konkrétumokat, mivel még akár, de ki tudja egyszer talán vizsgálat is lesz belőle..)

Szóval ez egy mese. Orkokról,a Francia királyságról, szorgos magyar törpékről. Persze mindezek idézőjelben értendők..
A történet szerint az orkok háborúba készülődtek egy messzi-messzi országba, ahol az infrastruktúra nem éri el az a szintet, amit még egy kelet-német vadkempingező is megkívánna a Zagyva partján.
Visszatérve az orkokra. Az ork király szerette volna felkészíteni orkjait a küldetésre ezért a nagy testvértől kapott "kalapácsokra" szerelendő PKM sorozatlövő parittyáknak új állványzat beszerzése céljából tendert írt ki.
Úgy esett, hogy az én ismerősöm, aki mellesleg katona és ráadásul tiszt is kapta a feladatot a tenderek begyűjtésére.
Az nem is lepte meg, hogy az audienciáról még vissza se érve egy borítékot nyomtak a kezébe benne a Francia királyság egy céhének ajánlatával, ami a még ki nem hirdetett keretet mindössze kerek 500 ezüstpénzzel lépte csak túl.
Mondanom sem kell ki lett a győztes.
Ezek után megint mondanom sem kell, hogy az állványokat nem meglepő módon magyar törpék hegesztették össze Tapolca határában.
Hát így mentek orkjaink háborúba amerikai terepjáróban, orosz fegyverzettel és francia állványzattal.

papaten 2010.09.04. 23:14:30

Szerintem a rendőrségen nem a tábornokok száma a gond, hanem a katonai rendfokozat. Ennek az eltörlése/változtatása része kellett volna hogy legyen az elmaradt reformnak. Civil rendőrség ne használjon katonai rendfokozatot. Ez okozza azt a félreértést is, amikor a nagy számú tiszre panaszkodnak.Tiszt#parancsnok. Pl. bűnügyön egy ftzls. és egy ales ugyanazt a munkát is végezheti.
Más: 2008. január 24. A köztársasági elnök vezérőrnaggyá nevezte ki Makk László dandártábornokot a Sándor-palotában csütörtökön; a tábornok májustól a NATO moszkvai katonai összekötő képviseletének vezetője lesz. Ő még ott van?

Kentaur67 2010.09.05. 04:00:06

@bet-li, kínai játékos:

OFF

Annyiban igazad van, hogy én texasi lakásárakkal / bérleti díjakkal számoltam, és pl. California valóban sokkal drágább ilyen szempontból.

Telefonnál ha családról beszélünk, $100-ért nagyon jó csomagokat lehet kapni 5 főig, én itt Texasban havi $35-árt fizetek közösköltségként, ebben víz-csatorna benne van. Áramszámla, lakásbiztosítás stimmel nagyjából, autóra, ha nem volt sajáthibás karambolod a Geiconál nationwide $35-40-ért lehet biztosítást kötni, óvoda valóban drága, errefelé $500-550, szóval simán elhiszem a $700-t. (Persze, jegyezzük meg, hogy nem magyar színvonalú óvodát kell elképzelni, hanem olyat, ahol egy felnőtt és max. 5-6 gyerek van ennyi pénzért.)

Azt viszont kizártnak tartom, hogy havi $1000-1500-t valaki el tudjon költeni kajára egy négytagú család esetében. Egy öt fős családra a heti bevásárlás kijön $120-150-ból, és ebben az errefelé drága gyümölcstől-zöldségtől a cukros löttyig minden benne van. Ha ezt beszorzod 4,5-tel, akkor is csak havi $675 dollár, ezt az adatodat túlzónak tartom, persze, lehet, hogy a nyugati part ilyen téren is drágább, nem tudom. Étterem négy főre errefelé $80-120, helytől és színvonaltól függően.

Szóval nekem sehogy ne jön ki a havi $5000

Oktatás nem olcsó, egyetértek, viszont mint mások is írták, ezen a területen a hivatásosok családtagjait is támogatja az állam.

Mindössze még annyi a témához, hogy akármennyi is ez a pénz, azt azért látni kell, hogy az amerikai átlagnak nagyjából a duplája. Ha jól tudom, akkor most Amerikában a középosztályt valahova évi $40-45.000-es keresetre lövik be.

Félreértés ne essék, nem sajnálom tőlük, megérdemlik. A hazájukat szolgálják, és a hazájuk ezt igyekszik viszonozni nekik. Mindenki tudja, hogy jóval kisebb az esély arra, hogy egy mérnököt, taxisofőrt fekete plasztik zsákban lásson viszont a családja.

bet-li, kínai játékos 2010.09.05. 06:51:28

@Kentaur67: Majd felhívlak telefonon és megbeszéljük:)

Jockey11 2010.09.05. 11:16:45

@papaten: Maximálisan egyettértek: Ny-Európában és az angolszászoknál igen bután néznek, amikor szépreményű magyar rendőrtisztek átadják kétnyelvű névjegykártyájukat, rajta "Police Lt. Colonel X.Y.", és qrvára nem értik, hogy akkor honnan is szalajtották az embert.

OFF

Nincs a T. közönség soraiban valaki nagyon járatos az amerikai katonai szlengben?
Kb. 2 mondatot kéne segíteni lefordítani...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.05. 12:24:13

Hogy egy mondattal visszatérjünk a poszt eredeti kérdéséhez: abszolút aktuális információm szerint a múlt héten 71 (hetvenegy) aktív honvédtábornoka volt a Köztársaságnak.

Ebbe a számba tehát nem számítódnak bele a nyugállományú generálisok, akkor sem, ha - bármilyen beosztásban - visszafoglalkoztatják őket.

És innen is köszönöm a forrásnak :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.05. 12:45:52

@Jockey11:

Azért ezt nem általánosítanám: Franciaországban például úgy tíz évvel ezelőtt visszahozták a katonai rendfokozatokat a bűnügyi állomány számára is (a közrendeseknek mindig is volt rendfokozatuk); így lett az inspecteur-ből (felügyelő) ismét hadnagy (lieutenant), vagy az inspecteur principal-ból (főfelügyelő) százados (capitaine).

És biztos van még nyugat-európai példa, de most lusta vagyok utánanézni.

Az USA-ban számos városi rendőrségen (LAPD, NYPD, stb.) vannak őrmesterek, hadnagyok és "századosok" (kapitányok), noha ez utóbbi már inkább beosztást jelöl.

Jockey11 2010.09.05. 13:10:06

@tiboru: Az USA-ban már az őrmester és a hadnagy is vastagon beosztást jelöl, a szövetségi LEA-k meg nagyon jól elvannak minden hasonló nélkül.

Ami a hazai bűnügyi rendőrséget illeti - amennyire én tudom - nem volt hagyománya a rendfokozatoknak, csak szovjet mintára vettük át.

(A csendőrség szerintem más tészta, mert mindig is valahol félúton volt a "polgári" rendőrség és a katonaság között.)

bet-li, kínai játékos 2010.09.05. 13:59:16

@tiboru: egy szemüveges, jól fésült, aktatáskás személy, aki hasonlít Gadget felügyelőre?:)

papaten 2010.09.05. 14:26:55

Dzsóki, dobd be azt a két mondatot és lássuk, mire megyünk vele!
Tiboru: a franciák általában különcködnek, de az azért szerintem érdekes, hogy pl. a briteknél a legalacsonyabb és a legmagasabb beosztás nevei:

constable /közrendőr/ és chief constable /főkapitány/.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.05. 14:50:28

@Jockey11:

A franciáknál nem a csendőrségről beszéltem, hanem a Police Nationale-ról.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.05. 15:00:04

A románoknál pár évvel ezelőtt "vették el" a katonai rendfokozatokat a rendőröktől, és kapták vissza a két világháború közötti idők elnevezéseit; az intézkedést nem övezte egyöntetű helyeslés a szakmában...

Gondban is vannak a fordítók és tolmácsok, mert az, hogy "inspector", még simán fordítható felügyelőnek, de azt, hogy mi a különbség a "chestor-sef és a "chestor principal" között, meg hogy egyáltalán mi az a "comisar" - no, ez sokaknak okoz a mai napig fejfájást :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.05. 15:04:47

@papaten:

Hát a briteknél bármire találsz példát, illetve mindennek az ellenkezőjére is :-)

Londonban pl. a főkapitány az a Commissioner (ha jól emlékszem), míg (teszem azt) Manchesterben valóban chief constable.

teddybear01 2010.09.05. 15:28:53

@Jockey11: Rosszul tudod. Az egyenruhás rendőröknek mindig is volt rangfokozatuk. A civil-ruhásoknál viszont nem katonai rendfokozat volt hanem mindenféle elnevezés, pl. fogalmazó úr. A Horthy-korszakban rendőrség csak a fővárosban volt.

A vidéken tevékenykedő csendőrség viszont kőkeményen félkatonai szervezet volt, katonai rangokkal, beosztásokkal.

Jockey11 2010.09.05. 16:49:08

@bet-li, kínai játékos: @papaten:
Nos: „Comes a firefight – your M16A1 rifle’s your dearest next o’skin - bar none!”
„For you M16A1 zapsters!! Here are some numbah one pm suggestions to keep you go-go!”
Bár ez három mondat. Van elképzelésem, de nem vagyok benne biztos...

Jockey11 2010.09.05. 17:13:41

@tiboru: Én is tudom, hogy nem a francia csendőrségről beszéltél, de ettől függetlenül egyetértek azzal a véleménnyel, hogy egy rendőrségnél egyszerűen felesleges a katonai rendfokozatok alkalmazása. Legalábbis mind a 15-re biztos nincs szükség őrmestertől altábornagyig. Főleg úgy nem, hogy az őrnagy és az ales között havi netto 350.- Ft a különbség.

Iustizmord 2010.09.05. 17:42:43

javaslat: Ha tűzharc jön, az m16-osod a a legjobb barátod / a bőrödnél is fontosabb - mindenek előtt (kb.)

megj: ha o'kin lenne, még egyszerűbb lenne

numbah = number, kiejtve,

to kep you go-go: állva / életben / működésben tartani

pm lehet a prime rövidítése.

ezek az ötleteim vannak, így másnaposan egy lahzi után, 15 prce lelébredve

remélem nem írtam marhaságot

Iustizmord 2010.09.05. 17:44:39

nest of kin = lwegközelebbi rokon, tehát next of skin akár szójáték is lehet

a next of foreskin meg jelölhetné h pl nem az IDF katonájáról van szó :o)

a zapsterre meg segédfogalmam sincs.

MTi 2010.09.05. 17:44:50

nagyon-nagyon OFF, de úgy érzem ezt meg kell osztanom:
www.youtube.com/watch?v=ivASIwtHALM&feature=related
azért ott még több a "pizsamás", mega szoknyás is :)

Iustizmord 2010.09.05. 17:46:08

ill a "zap" mint tő állítólag = támad, de ebben bizonytalan vagyok

Iustizmord 2010.09.05. 17:50:51

@MTi: csak szerintem playback a koncert, vagy mások szerint is?

Jockey11 2010.09.05. 18:08:26

@Iustizmord: Egy rövidítés-oldal szerint katonáéknál a pm lehet: periodic vagy preventive maintenance.
Az elsőnél engem az zavart meg, hogy a skin-bar (így kötőjellel) a szlengben régen a sztriptíz bárt jelölte.

Iustizmord 2010.09.05. 18:23:22

@Jockey11: de a bar none = kivétel nélkül.

londonban pl vany egy All Bar One nevű bárhálózat. vicces.

a pm lehetne még post mortem is, de ezt azért kizárnám :o)

Jockey11 2010.09.05. 18:30:00

@Iustizmord: Ok. Akkor Neked lesz igazad.

A zap-ra nekem egy helyen kijött az "eltrafál", ebből az zapster nem lehetne akár a "lövész" valamilyen szinonímája?

Iustizmord 2010.09.05. 18:42:19

@Jockey11: tényleg nem tudom.

de remélem vágod h instant kapod a (félre)fodítást :o)

Iustizmord 2010.09.05. 19:04:34

For you M16A1 zapsters!! Here are some numbah one pm suggestions to keep you go-go!

Na ti m16-os lövészek, itt van egypár elsőrangú használati utasítás hogy megússzátok.

pofás fodítás, ugye, és még lehet is slangesíteni , nem?

Jockey11 2010.09.05. 19:24:14

@Iustizmord: Köszönöm!! A többiektől elnézést az OFF-ért, de ha sikerül, akkor egy vendégposzt-tervezet lesz belőle.

Jockey11 2010.09.05. 19:54:07

@tiboru: Egy (két részes) a nukleáris meghajtású repülőkről már elment. Zig Zag vezérkari ezredes úr türelmet kért, hogy ellenőrizze. Mire megszületik a döntés, hogy közlésre érdemes-e, szerintem ez is elkészül.

Iustizmord 2010.09.06. 00:26:46

@Jockey11: en.wikipedia.org/wiki/VAQ-130

érdekes, a nevük "zappers".

lehet abban a zap-ban vmi...

vén betyár 2010.09.06. 11:23:04

Nagyon jó poszt, nagyon jó, élvezetes, tanulságos hozzászólások.
Mindezek ellenére változatlan a véleményem:
Ká Európának ezen a felén a Tuhacsevszkij-per és a magyar "Tábornokok pere" óta tudjuk, hogy a tábornokok LÉT-számanem katonai-szakmai, hanem politikai LÉT-kérdés.Annak ellenére, hogy legalább a kivégzés "kiment a divatból."

odeon 2010.09.06. 13:40:43

@tiboru:
Név nélkül, de a történet valószínűleg igaz
A
rendelkezési állományba került tbk. szerződést kötött a HM-el mint"külsős" hogy elkészíti a honvédség valamilyen fejlesztési koncepcióját a 2025-ig terjedő időszakra.
Járt ezért egy igen rendes megbízási díj, meg titkárnő, meg egy sofőr autóval meg egy iroda.
Na az ujdonsült államtitkár kiüzent, hogy az eddig ( két év alatt )készült anyagot 14.00-ra tegye az asztalára.
14.00-kor csak sofőr ment be és letette az asztalra az irodakulcsot meg belépőt, mert csak ezt tudta beküldeni.

bet-li, kínai játékos 2010.09.06. 17:08:46

@odeon: Egyik ismerősöm erre mindig azt kérdezi, hogy az ilyen emberek miért akkor világosodnak meg miután elmennek nyugdíjba. Miért nem akkor fejlesztette a Magyar Honvédséget amíg Vezérkari Főnök volt?

Balaint 2010.09.06. 19:14:21

@bet-li, kínai játékos:

Őőőőő, csak? ;-)

Télleg te a Bartók Bélán vagy most vagy külföldön?

Iustizmord 2010.09.06. 20:25:33

@bet-li, kínai játékos: addig volt más fontos dolga. őrutasítás, öltözködési szabályzat, üzemanyagnorma. esetleg stratégiai összeköttetés más nato-államok vkf-jeivel, szarvasragu és vörösbor mellett, szigorúan felidézve a zalka máté és sandhurst közti különsbégeket, szigorúan kummantási szempontból.

hadseregfejlesztési koncepciót csak megfontoltan, a napi rutinon felülemelkedve lehet ám építeni...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.09.06. 20:38:21

@teddybear01: Pedig Jockey tudja jól: a rendőrök csak 1945-től kezdve viseltek katonai rendfokozatokat.

Példa: rendőr fogalmazó (századosnak megfelelő rendfokozat)

www.erdemrendek-kituntetesek.hu/sites/default/files/imagecache/kep_kicsi/DSCN7232.JPG

teddybear01 2010.09.06. 21:50:06

@Markgraf: Mondom hogy a rendőr fogalmazó, az civilruhás volt. Nyomozó, vagy adminisztratív állomány.

Az egyenruhásoknak volt katonai rangjuk. Közrendőr, rendőrtizedes, stb. Ők voltak a posztos rendőr, vagy ők járőröztek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.06. 23:26:39

@Markgraf:

1992-ben vetődött fel először (a rendszerváltozás után), hogy demilitarizálni kéne a rendőrséget.

Majd a téma 1996-ban is előkerült valamelyik fiókból. Ezt követően 1999-ben hallottam újból, illetve 2004-ben még véleményeztem is egy anyagot, ami ezzel foglalkozott.

2007 őszén egy minisztériumi (IRM) megbeszélés volt az egyenruhásoknál lassan esedékes változásokról, többek között a katonai rendfokozatok helyetti "polgári" elnevezésekről (fogalmazó, felügyelő, első osztályú közrendőr, stb.)

A tegnap hallottam, hogy az új kormány 2011-ben újból előveszi a témát.

bet-li, kínai játékos 2010.09.07. 00:24:35

@Balaint: Őőőőőőőő, mikor, hol::) Ha felhívsz megmoondom...::))

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.09.07. 09:16:21

@teddybear01: www.erdemrendek-kituntetesek.hu/tartalom/uj-lexikon-rendfokozati-%C3%B6sszehasonl%C3%ADt%C3%B3-t%C3%A1bl%C3%A1ja

Rendfokozati tábla a 30-as évekből. Ott a teljes akkori rendőri szamárlétra, rendfokozati jelzésekkel. Nem volt kettős struktúra a rendőrségen belül.

odeon 2010.09.07. 12:31:27

@tiboru:
Amikor szolgálati tv. koncepciója került megvitatásra, akkor volt egy olyan javaslat- egyebek mellett- hogy ha már a fináncok is benne lesznek a különös részben, akkor talán katonát kéne belőlük csinálni, mondjuk úgy, hogy a Btk-ban a katona fogalma alá a katona, határőr, rendőr meg börtönőr mellé bekerül a finánc is, aztán semmi gond, mert ne csak a jó kelljen neki, hanem minden ami vele jár. Az ötlet mindenkinek tetszett, megtörtént a kidolgozás stb

Na a tervezetet elvitte a futár, aztán a PM azt üzente a HM nek, hogy ha sokat okoskodunk, akkor annak lesznek a tárcánál költségvetési kihatásai.
A HM meg azt üzente a katonai jogászoknak, hogy ki volt az a marha aki ezt kitalálta.

kószák egyike 2010.09.07. 18:38:58

Gratulálok! Remek egy ötlet volt ezt bedobni!

Azt régóta tudjuk, hogy a MH rendfokozati piramisa inkább kocka mint piramis. Kérdés, hogy fog e valami változni...

tincze 2010.09.07. 19:37:13

@blist: igen-igen!én is hallottam! B-vel kezdődött a neve és abos-ra végződött! :-)

SteveNo1 2010.09.08. 08:56:47

Szerintem a 200.000 főre a 80 tábornok talán még sok is, én 60-ra tippeltem volna. Elméletileg a régi felosztás szerinti hadosztályokat már kétcsillagos tábornok vezette, a hadosztály alatt lévő dandár szintű egységeket pedig egycsillagos tábornok, un. brigadéros (brigadier). Ha 5.000-et vezet egy egycsillagos, akkor piramiosrendszer alapján pont kijön a 80 fő, de nem zokták ezt tartani a magasabb rendfokozatoknál (vagyis nem feltétlenül jut mindig két darab kétcsillagos tábornokra - major general - egy 3 csillagos...)!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.08. 09:26:02

@odeon:

Igen, ezt már kérdeztem illetékestől: a finánc nem követhet el katonai bűncselekményt, de akkor olyan bcs. náluk nincs is, hogy "Szolgálati tekintély megsértése", vagy "Parancs iránti engedetlenség", esetleg "Elöljárói intézkedés elmulasztása"?

Most jut eszembe: a PM épületét asszem még mindig pénzügyőrök őrzik. Nomármost: mi van, ha az őr elalszik vagy januárban lenyom egy felest? Nem indíthatnak ellene "Kötelességszegés szolgálatban" miatt eljárást.

Micsoda szuper hely lehet az a VPOP :-)

Iustizmord 2010.09.08. 10:09:34

@odeon: a katonai jogászok meg visszaüzentek "hogy hát tik vótatok, nem emlékeztek"?

van ugye ilyenkor az a kérdés , hogy mire gondolt a jogalkotó? megjegyzem, a jogász jellemzően kodifikál, az ötletgazda mindig valaki "szakértő"

én ismerek egy kodifikátort, tehát a mire gondolt a jogalkotó c kérdésnél a "konkrétan a baszásra" kifejezés minden jogszabályértelmezésnél eszembe jut.

Iustizmord 2010.09.08. 10:19:56

@tiboru: csak akkor a fegyverviselést nem értem... jogosultak rá, nem? de hogy lehet h fegyveres testület oszt nem tartoznak katonei be alá, rendfokozatuk is van de mégsem , tényleg homály.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.09. 22:19:13

@Iustizmord:

Nem csak viselni jogosultak a fegyvert, hanem használni is :-)

Ami pedig a homályt illeti, ezen agyalok én is évek óta...

xclusiv 2010.09.12. 22:56:42

@bet-li, kínai játékos: "Lakásbérlés (2 hálószoba, nappali), bútor nélkül: 1800-2000USD/hó."

Hát, ez rész erősen helyfüggő.
Haverom volt Texasban pár hónapot az asszonnyal, nekik a lakás havi 700-800 USD volt, és nem a gettóban laktak, hanem ha kiégett egy izzó akkor felemelték a telefon és jött Miguel kicserélni. Ha meg van lakása akkor pedig még ennyi sincs.

Ha ezzel számolsz, akkor márik 4k az az 5k, amit írsz, évi 48k, simán belefér a 65-be. És akkor az asszony még egy fillért se hozott haza.

Nyilván lefelé kell lépni a 100k-ról a 2/3-ára, ez nem egyszerű, tuti érezhető visszalépés.
De ha most választhatnék, hogy évi 65k Texas vagy itthon annyi mint most, hát... nem sokat teketóriáznék.

Elar 2010.10.18. 08:49:40

Én 50-et tippelek....
Na kattintok a továbbra :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.10.18. 10:13:14

@kószák egyike: @tiboru: @Iustizmord: Konkrét megtámadtatás okán akkor --- tudom, kicsit hosszú a reakcióidőm. Az Asszony néha Székelykémnek szólít :)

Na szólal a finánc büntetőjogi értelemben véve nem katona, tehát nem lehet tettese katonai bűncselekménynek sem.
A pontosság kedvéért idézem a Btk szövegét:
VIII. fejezet
A katonákra vonatkozó rendelkezések
Az elkövetők

122. § (1) E törvény alkalmazásában katona a Magyar Honvédség tényleges állományú, valamint a Rendőrség, a büntetés-végrehajtási szervezet és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagja.
(...)
(4) Katonai bűncselekményt tettesként csak katona követhet el.

Ez annyit tesz, hogy bár van rendfokozata, egyenruhája, fegyverviselésre is jogosult, parancsuralmi szervezetben teljesít szolgálatot stb. mégsem tud büntetőjogi értelemben pl. bujtogatni, parancs iránt engedetlenkedni, zendülni (kivéve Pénzügyőr Zenekar ;-)) vagy kötelességszegni szolgálatban, stb.

Ha pl a PM őr szolgálatban elalszik és egyéb bűncselekmény nem valósul meg, akkor a cselekménye fegyelmi eljárásban vizsgálandó és bírálandó el.

Kiélezett helyzetben pedig, ha teszem azt bűncselekmény elkövetésére kap elöljárójától utasítást és annak végrehajtásához a pk ragaszkodik, akkor sem lehet a delikvenssel szemben parancs iránti engedetlenség miatt eljárni (Btk.354), ha ennek végrehajtását az alárendelt nem teszi meg de ezt a büntetőjogi hercehurcát elöljárókám szeretné.
Elöljárókámék pedig azért örülhetnek, mert nincsenek lépten-nyomon meggyanusítva az igen változatos elöljárói bűncselekmények valamelyikével (Btk. 358-362) amely tényállásokhoz látszólag kísértetiesen hasonlító magatartásokkal azért hébe-hóba lehet találkozni a vámigazgatásoknál is. Úgy értem természetesen, hogy Zimbabwében, a Zöld-foki Szikgeteken pölö.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.10.18. 10:17:46

@Elar: Ha jól emléxem, van tábornoki keret olyan 110 fő körül országosan, amelyen azonban az összes rendfokozatot viselő szervezet osztozik a katonáktól a rendőrökön, a fináncokon át a tűzoltókon/katasztrófavédőkön keresztül a polgári titokzatos szolgákon át mindenki - bocs, ha valakit kihagytam.

lajhar 2010.10.22. 14:51:55

@tiboru:
Kicsit korábban kereslek:
6 ezredes előléptetés és 0 tábornoki.
www.hm.gov.hu/files/9/14297/kituntetesek_nemzeti_unnepunkon_2010.10.23.pdf

Mit is kapok ezért? :-P

Bicepsz Elek77 2015.09.28. 20:30:02

Ismeros meselte, hogy pl. a hadtorteneti muzeumok egyes vezetoinek is katonai rangja van. Lehet oket is beleszamoltak az 50-be...
süti beállítások módosítása