Vagyunk jó páran, akik csillogó szemmel figyeljük ugyan a fejünk fölött röpködő polgári vagy harci gépeket, és szívesen fitogtatjuk a légiharccal kapcsolatos felszínes ismereteinket, de valójában a légierőre vonatkozó haditechnikai tudásunk megreked a Top Gun típusú tudományos filmek által nyújtott ismeretek szintjén.
Molnibalage kolléga itt elérhető cikke alapmű mindazok számára, akik ennél egy kicsit mélyebbre szeretnének ásni a témában. Az anyag (amelynek szerintem ott kell lapulnia minden légierő-fan vincseszterén) körülbelül 16 mega. Kommentelni természetesen itt lehet.
Ajánló - Légi harcászat 1.0
2010.09.03. 09:30 tiboru
28 komment
Címkék: ajánló haditechnika légierő
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:09:09
Az amerikai haderőben 1961 előtt a jelzésrendszer rendkívül kaotikus volt, a ma is használtak azóta vannak életben. Állítólag McNamara látogatást tett valami bázison, és tetszett neki egy gép, kérdezte ez mi. Aszonták F4D (Skyray). Aztán odaballagtak egy másikhoz, az meg F4H (phantom) volt. A két gép közti különbség meg kirívó. Na ekkor pukkant el a főnök agya. Amúgy a Phantom a légierőnél külön jelzést kapott, F-110 Spectre néven repült volna, na McNamara nem kap időben agyérgörcsöt.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.03. 10:18:30
Lehet, hogy az van, amit írsz. Az Il-76 Midas elvben talán lehet teherszállító is, így tényleg multirole beleférhet. Hogy a Mainstay esetében mi lehet a multirole képesség, azt már nem tudom. :)
Videókat is terezek a dokumentum mellé készíteni, ezek idő hiányában még nem készültek el.
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:28:22
Igen. Én még a Mongol, Midget, Maiden, Mandrake, Madge, Mallow, Mail, stb gépekre gondoltam.
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:31:01
az M- a Miscellaneous-t jelöli. Tréner, tanker, AEW, vizi repülő és felderítő kapták az M betűs NATO neveket.
Flankerr 2010.09.03. 10:58:46
De ez csak baráti szőrözés, minden elismerésem azért hogy ebbe belefogtál.
Titus Pullo Urbino 2010.09.03. 11:26:56
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.03. 12:22:37
www.youtube.com/watch?v=fP8xk9bt9IU
A videók a FreeFalcon5 repülőgép szimulátorral készült felvételek visszajátszott verziói lesznek egy különleges programmal. (Tacview)
Maga a nyersanyag is elérhető lesz, ezért tetszőleges szögből vissza lehet nézni minden példát, hogy még szemléletesebb legyen a dolog.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.03. 12:24:04
Idővel lehetséges, hogy bővítve lesz a szöveg is.
nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2010.09.03. 12:27:16
Flankerr 2010.09.03. 12:29:20
Ilyenkor érdemes egy (akár laikus) ismerőst, családtagot megkérni az átolvasásra, sok mindent ki tud szűrni.
Kismy 2010.09.03. 13:22:34
ez egy remek munka! ma éjjel nem lesz alvás :)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.03. 19:40:53
Itt elérhető a nyomtatóbarát verzió.
teddybear01 2010.09.04. 16:29:37
Amit hibának felróhatok, az a helyesírás. Nem vagyok nyelvtan-náci, de sok a szövegben a hiba, elütések és magyartalan megfogalmazások. Ajánlatos lenne még egyszer átnézetni.
Ami az önvezérlő rakétákat illeti, azok sohasem egy előre kiszámított pontba repülnek, hanem egy kutyagörbének nevezett pályát követnek, ti. állandóan a célpont felé repülnek. Így ésszerű, mert különben a célpont egy szimpla elfordulással lerázhatná.
Etniez 2010.09.04. 21:03:35
Mész a picsába, de komolyan. Nagyon komoly anyagot összeraktál, nagy piros pont!
Évek óta olvasom ezt a blogot, de ilyet... Basszus.
Le a kalappal!
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.04. 21:52:46
A régi légvédelmi rakétáknál pl. indításkor kellett kiválasztani az előretartás módját. Lásd Légvédelmi rakéták index topikot.
------------
"Így ésszerű, mert különben a célpont egy szimpla elfordulással lerázhatná. "
Ez levezetnéd, hogy értsem a mögöttes tartalmat? Mitől?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.04. 22:05:07
A következő cikk már kb. félig megvan. ;)
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.05. 13:22:52
És miről fog szólni? Na nem akarlak spoilerezésre bíztatni, de azért egy pár szóban nyomhatnál egy kedvcsinálót:)
Iustizmord 2010.09.05. 19:17:56
akit érdekel
LaLinea 2010.09.07. 15:24:22
Hidegháború nem nagybetűs.
1.o.
Ez a mű azok számára készül, akiknek a haditechnikai ismeretei korlátozottak vagy ilyennel
egyáltalán nem bír.
4.o.
Az ok az volt, hogy szigorú export korlátozás volt a fejlett elektronikai eszközök terén a
Szovjetunióval szemben a Hidegháborúban a nyugati országokból és Japánból.
-->
Az ok az volt, hogy szigorú exportkorlátozás volt a nyugati országokban és Japánban a fejlett elektronikai eszközök terén
a Szovjetunióval szemben a hidegháborúban .
76.o.
...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség vagy ítélőképesség csökkenése nélkül.
--> ...látóképesség- vagy ítélőképességcsökkenés nélkül.
Az fent említett esetekben a túlterhelés pozitív irányú, tehát a pilótára...
Ennek hatására szélsőséges esetben esetben akár agyvérzés is kialakulhat...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.10. 20:16:22
De ugye ezek nem vonnak le sokat a cikk szakmai értékeiből..?
LaLinea 2010.09.10. 23:46:49
Persze, hogy nem. Mivel maga a szerző fentebb itt ezt írta:
"Jöhet egy konkrét lista. Sajnos a saját gépelésemben nehezen szűrök ki dolgokat még többszöri átolvasás után is"
ezért gondoltam, megírok egy pár észrevett gépelési hibát, feltehetőleg ezt nem kötözködésnek veszi senki (nem is annak volt szánva, sőt, segítségnek).
Tévedtem?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.12. 12:26:02
Az 1. idézett mondatban mi a hiba?
A Hidegháború nem nagybetűs? Az nem tulajdonnév?
Az utolsó idézetet sem értem egyelőre, hogy mit gépeltem el.
(A netem sajnos szakaszos volt az utóbbi pár napban emiatt nem tudom, hogy ha lesz javított verzió, az mikor kerül fel. Örülök most, hogy egyáltalán kommentelni tudok...)
folti_ 2010.09.12. 21:43:35
LaLinea 2010.09.13. 16:22:05
Ez így, ahogy írod:
"...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség vagy ítélőképesség csökkenése nélkül..."
nem teljesen jó, szerintem kétféleképpen lehetne inkább:
1.) ...is kibírnak a pilóták a látóképesség vagy ítélőképesség súlyos csökkenése nélkül.
2.) ...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség- vagy ítélőképességcsökkenés nélkül.
++++++++++++
A hidegháború szerintem kisbetűs, ha mégsem, vessetek a mókusok elé.
++++++++++++
Azért érdemes még egyszer (kétszer :) átnézni, mert éppen a cikk alapossága az, ami megérdemli a kis hibák kijavítását. Egy szép festményen ne legyen légypiszok. (Ld. Svejk.)
++++++++++++
Nem tervezel a régebbi (I. és II. VH) légi harcászatról is írni valami ismertetőt? (Ugye de igen?)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.13. 19:11:41
A II. Vh terén sem vagyok túl otthonos - a dokumentumban alkotott korral összemérve - Mike Spick írt könyvet a Luftwaffe Ászai és Szövetséges légierő ászai címmel. Igen régiek, de talán még beszerezhetőek itt-ott.
folti_ 2010.09.13. 21:52:36
Ami hibát találtam:
38. oldal:
< Az első szovjet repülőgép, amire ilyen rendszer telepítve volt, az a Szu-24M volt sőt, ez talán a világos ez első ilyen rendszer volt.
---
> Az első szovjet repülőgép, amire ilyen rendszer telepítve volt, az a Szu-24M volt sőt, ez talán a világon az első ilyen rendszer volt.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.04.13. 12:52:15
Megváltozott a link.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.11. 19:00:01