Az ókori Róma iránt érdeklődő régi motorosaink közül talán vannak, akik emlékeznek Atrox barátunkra, aki úgy hét és fél évvel ezelőtt (atyavilág, hogy repül ez a kurva idő...) vendégszerzőként egy kétrészes posztban (első rész itt, a második pedig itt) mutatta be a gladiátorokat, illetve a 10. Savaria Történelmi Karnevált.
Nos, Atroxról sokáig nem hallottunk, most azonban bejelentkezett és kiderült, hogy nem (csak) a heréit vakarta: egy olyan hírrel lepte meg a szerkesztőséget, amit azonnal közkinccsé is teszünk, a stratégiai társasjátékok kedvelőinek legnagyobb örömére.
Összeálltak néhányan, létrehozták a Gladiator Games-t (ugye-ugye, a múlt tényleg meghatározza a jelent és a jövőt...) és terveztek egy társasjátékot, amely – ha minden jól megy – az első világháború keleti ütközeteit bemutató sorozat első része. Főként azokat az ütközeteket és csatákat fogják feldolgozni, amelyekben volt magyar érdekeltség. Az első (amiről most beszélünk) a Limanova hősei címet viseli, s egy nem várt fordulattal a limanovai csatáról szó, lehetővé téve a játékosoknak, hogy újrajátsszák azt. És nehogy azt higgyétek, hogy hasraütésszerűen, vasvillával dobták össze a részleteket; az alkotók mögött rengeteg kutatómunka van, s igyekeztek a történelmi hűségnek megfelelően összeállítani például a szemben álló csapatokat, a hadszínteret s egyáltalán: mindent megtettek, hogy a játék ne csupán játék legyen, hanem egy kis hadtörténelmi ismeretterjesztés is.
Nem akarom elvenni azon kollégák kenyerét, akik a limanovai csatáról előbb-utóbb egy külön posztot fognak írni, ezért a történelmi háttérbe most nem is megyek bele, csak annyit mondok, hogy a mai Dél-Lengyelországban lezajlott csatában az osztrák-magyar csapatok az oroszokkal álltak szemben. Ebből a videóból (melynek készítői segédkeztek a játék létrehozásában) részletesebben megismerkedhetsz a háttérrel.
Következzen most néhány bekezdés magáról a társasjátékról, amit már két ember is játszhat, de hárman vagy négyen is belevághatnak.
A játék táblája (vagyis a csatamező) a Limanova, Gorlice és Bártfa környéki területeket tartalmazza. A játékosok négy különböző hadtest parancsnokait személyesítik meg, két egymással szemben álló félként: Ausztria-Magyarország egységei állnak harcban az Orosz Birodalom egységeivel. Ennek megfelelően osztrák-magyar félként lehetséges a Limanovát az „orosz gőzhengerrel” szemben védelmező Hadfy-csoport parancsnokaként helytállni, vagy a Kárpátokban előretörő Szurmay-csoport parancsnokaként csapást mérni az ellenségre. Másrészről bármely játékos választhatja a Limanovát támadó orosz VIII. hadtest vagy pedig a Kárpátokban a Szurmay-csoporttal szembenálló VII. orosz hadtest parancsnoklását.
A játéktábla pontosan feltünteti az összecsapások helyszínét, domborzati viszonyait, beleértve az erdőket, magaslatokat, településeket, illetve a stratégiailag fontos utakat és vasútvonalakat. Az alakulatokat a területi adottságokat figyelembe véve lehet harcba küldeni vagy védekező pozícióba rendezni. A különböző katonai egységek szépen kidolgozott, valósághű miniatűrök formájában jelennek meg a játéktáblán. Minden miniatűr egy komolyabb katonai egységet reprezentál, mind az orosz, mind pedig az osztrák-magyar oldalon. Az egységek különböző harcértékekkel (támadási pont, védekezési pont, feltöltöttségi pont) és speciális képességekkel (szuronyharc, lovaglás, tüzérségi támadás, stb.) rendelkeznek, melyek nagyban befolyásolják harcászati használhatóságukat.
A játékosok három különböző egységtípust használhatnak a harcok során: gyalogsági, lovassági és tüzérségi egységeket. A gyalogságok rendelkeznek a legerősebb harcértékekkel és képességekkel, nagy tömegben bevetve képesek bárhol kicsikarni az áttörést és ezzel kivívni a győzelmet. A lovasság haszna a manőverező képességében rejlik. Nagy menetteljesítményüknek köszönhetően könnyen képesek az ellenség által veszélyeztetett helyekre odaérni, máskor pedig váratlanul képesek átkarolni az ellenséges szárnyakat. A tüzérségi egységek elsődleges feladata az ellenséges egységek felmorzsolása, illetve a szövetséges gyalogsági és lovassági egységek támogatása a harcok során. Mindezeken felül minden hadtest rendelkezik egy-egy tiszti egységgel (Hadfy, Szurmay, Orlov és Eck), melyek egyedi képességekkel rendelkeznek és a legerősebb harcértékekkel bírnak. A tiszti egységekkel együtt 57 darab miniatűr figura tartozik a játékhoz. Ráadásul az időjárás hatásai, változásai is jelentősen befolyásolhatják a játékosok és egységeik lehetőségeit. Esőben az utak feláznak, megnehezítve az egységek haladását és manőverezését, hóesésben a támadó egységek nehézkesen és kevésbé hatékonyan képesek támadást indítani, míg a tüzérségi megfigyelők képtelenek megfelelően végezni feladatukat, mivel a sűrű hóesés akadályozza őket a megfigyelésben.
A játékosok főparancsnokként különböző váratlan, avagy titkos parancsokat adathatnak egységeiknek. Ezeket a parancsokat a játék során csatakártyák reprezentálják. A 40 darab csatakártya két csoportra osztható: vannak stratégiai kártyák és tüzérségi kártyák. A csatakártyák mindaddig rejtve maradnak az ellenséges parancsnokok és egységek elől, míg az adott játékos fel nem fedi azokat. Kezdetben minden játékos csak néhány csatakártyával rendelkezik (játékmódtól függően), azonban a játék során újabb kártyákhoz juthatnak. Erre akkor van lehetőségük, amikor sikerül megsemmisíteniük ellenséges egységeket, illetve elfoglalniuk stratégiai és taktikai célokat. Egy játékos minél több csatakártyával rendelkezik, annál nagyobb eséllyel tudja megnyerni a kisebb ütközeteket, illetve több esélye lesz reagálni ellenfelei cselekedeteire, hadműveleteire.
A játék során mindkét félnek célja a végső győzelem kivívása, ami a stratégiai céloknál feltüntetett települések elfoglalásával vagy az egyik ellenséges hadtest teljes megsemmisítésével valósítható meg. A végső cél felé vezető úton minden kisebb összecsapás győztese extra jutalomban részesül, így újabb csatakártyákhoz lehet jutni egy ellenséges egység megsemmisítésével, vagy egy olyan település bevételével, mely a taktikai célok között szerepel.
A játék kitalálói a Kickstarteren szeretnének finanszírozási lehetőségekhez jutni, az ottani akciót március második felére tervezik.
Akit részletesebben is érdekel, nézze meg a játék kétnyelvű honlapját (ha minden szépen alakul, angol nyelvű verziót is piacra fognak dobni), illetve látogasson el a Facebook-oldalukra is. A Hadijátékosblog már le is bétatesztelte, az első tapasztalataikat itt olvashatjátok.
Vélemények jöhetnek a kommentek közé, s abban is biztos vagyok, hogy Atrox (vagy a többi fejlesztő kolléga) szívesen válaszol az esetlegesen felmerülő kérdéseitekre.
sarius 2017.02.24. 12:50:12
Atrox 2017.02.24. 13:06:25
sarius 2017.02.24. 13:19:31
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2017.02.24. 14:52:01
GrG 2017.02.24. 15:54:58
GladiatorGamesltd 2017.02.24. 19:55:40
Flankerr 2017.02.25. 00:12:20
janos900 2017.02.25. 10:16:00
hadijatekos.blog.hu/2017/02/17/limanova_hosei_magyar_tarsasjatek_beta_teszt
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.02.25. 13:35:57
Igen, ahogyan azt a posztban is írom :-)
janos900 2017.02.25. 16:11:58
Titus Pullo Urbino 2017.02.27. 11:08:07
Csak jelzem, hogy van egy limanowai film is:
www.honvedelem.hu/cikk/61031_bemutattak_limanowaban_a_halhatatlanok_cimu_dokumentumfilmet
Mi is szerepeltünk a filmben (Wysocki Légió), több tucat hagyományőr bajtársunkkal együtt.
Ha valaki szeretné megnézni a filmet, írjon nekem mélt!
Tiangong 2017.03.05. 21:16:47
Számomra nagyon érdekes volt 2 éve ez a sorozat, alig vártam a következő részt.
lemil.blog.hu/2014/07/30/boszniai_megszallas_1878_at_a_szavan_es_elore
Nem tudod mikor folytatódik? :)
Atrox 2017.03.24. 18:31:11
Beindító találkozó (ha a Lemil közösség tagja vagy, egy sörre a vendégem vagy a helyszínen, csak keress meg):
www.facebook.com/events/386938865011612
tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.05.04. 16:25:35
index.hu/kultur/2017/05/04/limanova_tarsasjatek_kickstarter/