Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Légierő - 90 éves a RAF

2008.04.01. 06:45 tiboru

Blogunk eddigi egyik legnagyobb tartozását jelentik a katonai repüléssel foglalkozó posztok, pontosabban ezek fájó hiánya. Olvasóink között számos olyan kolléga van, aki a terület szerelmese (ideértve Zig Zag aa-t is), de mindeddig érdemi cikk nem született a légierőről; reményeink szerint ezt az áldatlan állapotot hamarosan orvosolják az érintettek.

A mai napon ünnepli 90. születésnapját a brit Királyi Légierő. Ennek a rövid posztnak figyelemfelkeltő és megemlékező szerepet szánunk, fejet hajtva azon csodálatos egyenruhás férfiak (és az ő repülő masináik) előtt.


Az első világháború harmadik harmadában, 1917. november 29-én a brit Parlament megszavazza azt a törvényt, melynek értelmében létre kell hozni egy egységes, független haderőnemként funkcionáló légierőt, amely a Royal Air Force nevet kapja. Az új haderőnem a szárazföldi hadsereg részét képező, és 1912 óta már létező Royal Flying Corps, valamint a haditengerészet alá tartozó Royal Naval Air Service összeolvadásából születik, és pont kilencven évvel ezelőtt, 1918. április elsején kezdi meg működését. Politikai vezetője (vagyis a RAF-ért felelős államtitkár) Lord Rothermere (itt balra fent) míg egyes számú katonai irányítója Sir Fredrick Sykes vezérőrnagy (jobbra).


Számtalan hőstett fűződik ehhez a három betűhöz (pontosabban a mögöttük álló katonákhoz), amelyek közül itt és most csak a második világháborúban, Britannia légterének védelmében kifejtett erőfeszítéseikre térek ki nagyon röviden.

Mindenki tudja, hogy Adolf egyik dédelgetett vágya volt a brit szigetek meghódítása, amihez elsődlegesen a Luftwaffe kétségtelenül kiváló pilótáinak szakértelmét és repülőgépeinek csúcstechnológiáját kívánta igénybe venni. 1940 júliusa és novembere között a németek addig soha nem tapasztalt intenzitással támadták vadászgépekkel és bombázókkal a szigetországot, annak településeit és polgári lakosságát.

Velük vette fel a harcot a RAF; a brit légierő hatalmas veszteségek (közel 1600 elvesztett repülőgép, szemben az általuk lelőtt 1900 némettel) árán megakadályozta az inváziót (amihez persze az is kellett, hogy Hitler '41 kora nyarán átcsoportosította gépei jelentős hányadát a frissiben megnyitott keleti frontra).

Nem véletlenül mondta Sir Winston Churchill, az Admiralitás első lordja az Alsóház ülésén 1940. augusztus 20-án a következő, azóta sokszor idézett szavakat: Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few, vagyis Az emberi konfliktusok történetében még sohasem köszönhettek ilyen sokan ilyen sokat, ilyen keveseknek.


A (többek között) Londont és Coventryt ért károkat és rombolást a britek 1943 júliusában, illetve 1945 februárjában kamatostól visszafizették Hamburg és Drezda lakóinak, de ez egy másik (szintén durva) történet, amiről egyszer talán poszt is születik ezeken az oldalakon.



Hangot adva meggyőződésemnek, hogy lesz még légierős posztunk, innen kívánok (sokunk nevében) boldog (és méltóan megünnepelt) születésnapot a brit Királyi Légierőnek!

Őszintén reméljük, hogy rengeteg sör és fish-and-chips fog elfogyni a mulatságokon. A repülősök nagyon tudnak ám ünnepelni, ha úgy adódik...




Happy Birthday, Royal Air Force!


130 komment

Címkék: brit évforduló hadtörténelem légierő raf

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mike 2008.04.01. 08:59:26

Nagy kár,hogy nem éppen fényes állapotban ünnepli a RAF ezt a szép kerek évfordulót.
Happy 90th RAF!
All the very best to the RAF-Lets have another 90 years.


A csak papíron létező Magyar Légierő is idén ünnepel:1938-2008

Lili Marleen 2008.04.01. 10:46:44

Egy urban legend a kedvenceim kozul: allitolag a Frankfurti legiiranyitok hihetetlenul pokhendiek. Az egyik brit pilotanak a segitsegkeresere adott valasz mindossze ennyi volt: -Mi az, maga meg sose jart Frankfurtban?!
Mire a pilota nyugodtan megjegyezte:
-De igen, Uraim. Meg '44-ben, csak akkor nem szalltam le.

mr nemo 2008.04.01. 11:14:12

Ilyet én is tudok :-)

1. (vicc)
Angol Lord érkezik Ausztráliába. A repülőtéren megkérdezik tőle, hogy van-e priusza?
Mire az angol:
- Miért, ide még mndig kell?

2. (urban legend)
Bush jr. és a felesége egy fogadáson vettek részt Tokióban a Japán császári család vendéglátásában.
A First Lady megjegyezte, hogy nagyon szép a palota, de szemmel láthatólag új építésű.
- Igen, sajnos a régi leégett.
- Ne mondja! Hogy történt?
- Tartok tőle Önök bombázták le...

Condottiere 2008.04.01. 11:41:09

Egy aprócska megjegyzésem lenne csupán. Tudtommal a szigetország bombázására nem a megszállás előkészítése végett került sor, hanem ellenkezőleg éppen azért, mert Hitlerrel sikerült megértetni, hogy a wehrmacht és a Kriegsmarine nincs azon a szinten, hogy a brit szigeteket meg tudja szállni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 11:49:00

Hát igen; többek között erről vitatkoznak a szakértők, de mindkét megközelítésben van/lehet logika.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 11:49:06

Ezek a városi legendák nagyon tetszenek. Rögtön eszembe is jutott egy másik városi legenda az amerikai anyahajó rádióforgalmazása a világítótoronnyal. :)

Lili Marleen 2008.04.01. 12:03:39

Pedig ahogy halottam, a britek epp az ellenkezojet gondoltak - marhogy soha nem birnanak el a birodalommal... Gondolom erre utalhatott Winnie (nem, nem a Malacka spanja) mikor azt mondta, hogy "a szovetsegeseknel csak egy dolog rosszabb: ha nincsenek szovetsegeseink".

Lili Marleen 2008.04.01. 12:04:59

ZZ, hogy volt az a dolog a vilagitotoronnyal? Tudod, ujszulottnek.....:))

Mentula 2008.04.01. 12:15:48

talán ez ? nem ez másik lesz, mert anyahajók nem szoktak süllyedni :)
Hajó merül, rádiós segítség kérés :
Help ! We are sinking, we are sinking.
Válasz - What are you thinking about ?

Mentula 2008.04.01. 12:19:14

Ja persz ezt is a németek követték a lgen szerint, a partiőrségük:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 12:31:36

LM,

nagyjából ez a történet:

Rádióforgalmazás valahol a Földközi tengeren, nagy ködben:

- Ismeretlen úszó objektum! Ismeretlen úszó objektum! Itt az USA Nimitz repülőgép-anyahajója, térj ki az utamból!

- Nimitz hordozó, térj te ki!

- Ismeretlen úszó objektum! Megismétlem: térj ki az utamból! A Nimitz repülőgép-hordozó vagyunk, az Egyesült Államok Haditengerészetének vezérhajója!

- Nimitz, azt ajánlom, térj ki te!

- Ismeretlen úszó objektum! Itt a Nimitz! Fedélzetünkön 34 harci gép van, kilenc, számítógépek által vezérelt nagyteljesítményű gépágyúval rendelkezünk és 4 ezer állig felfegyverzett haditengerész és tengerészgyalogos áll készenlétben, hogy bárkire megsemmisítő csapást mérjen! TÉRJ KI AZ UTUNKBÓL!!!

- Itt José Manuel Duarte spanyol alattvaló, semmi fegyverem nincs, csak egy svájci bicskám és egy Zippo öngyújtóm, éppen sört kortyolgatok és a kabarét hallgatom a rádiómon; amúgy meg leszarom, hogy mennyi fegyvered van, mert én vagyok a világítótorony őre.

Ole 2008.04.01. 12:31:39

Egyik kedvenc urban legend-em:

Szereplők: Truman, akkori államtitkár, később az USA elnöke, és az ügyeletes titkár.
Idő: 1941 decembere

- Jó reggelt, jó reggelt, mi újság?
- Államtitkár úr, Magyarország hadat üzent nekünk.
- Miféle ország is ez a Magyarország?
- Kisebb királyság Kelet-Európában.
- Ki a királya?
- Hát királya az nincsen.
- Ki akkor a vezetője?
- Horthy Miklós ellentengernagy.
- Ellentengernagy? És melyik tenger mellett fekszik ez az ország?
- Hát tengere az nincs.
- Úgy?! No és mi a baja velünk ennek az országnak?
- Velünk semmi. Romániával szemben vannak területi követelései.
- Románia?
- Kisebb királyság Kelet-Európában.
- Románia a mi szövetségesünk?
- Nem, államtitkár úr, Románia Magyarország szövetségese…

Mentula 2008.04.01. 12:38:52

DDDD

És ne feledjük, hogy 10 éve oszlott fel egy másik RAF, de az a fene se bánja.

Lili Marleen 2008.04.01. 13:11:25

Jelentem nagy mertekben romlik a munkamoralom..:DDD

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.04.01. 14:25:58

Coventry legendája még mindig él? A "nagy" bombázás alatt össz. 568 civil halt meg abban a városban. Szövetséges bombázókötelékek több belgát vagy franciát nyírtak ki egy-egy alkalommal, amikor mellészórták a bombáikat.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 14:44:20

Viszont Bombázó Harris sem kapta meg a Viktória Keresztet - a Buckingham művekben is hallottak a nagyszámú civil áldozatról ugyanis

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 14:45:07

Ja, BH egyedül volt ezzel a hasonló besorolású vitézek között

Condottiere 2008.04.01. 15:29:30

Ole,

Hogy a dolog groteszk oldalát tovább erősítsem, úgy pár napja cimborámmal hosszasan röhögtünk a Lovastengerész sivatagi egyenruhában kombón. Ugyanis a Magyar Királyi Honvédség, majd a mai Magyar Honvédség is azért hord majdnem homokszínű, khaki egyenruhát, mert még annak idején amikor Horthy-ék a nemzeti hadsereg felöltöztetésére egyenruhákat kértek a Szegedet és környékét megszálló franciáktól, azok engedve az igényeknek a gyarmati hadsereg homoszínű készletéből látták el őket.

Lili Marleen 2008.04.01. 15:29:49

Ahogy tudom O azert a mai napig kettos megitelesu ember: bizonyos korokben nem nezik jo szemmel, hogy szandekosan bombazott civil celpontokat - mondvan igy hamarabb veget lehet vetni a haborunak..
(ami vegul is igaz: ha legyilkoltak volna minden szal nemetet akkor nem lett volna ki ellen harcolni..)

Lili Marleen 2008.04.01. 15:33:51

Mar megint tudatlan vagyok: mire kell egy tengeresznek lo? :D
Nemzettudatos viziomban mar megjelent a harom tenger aljan buvarkodo tengeralattjaros lovasijasz alakulat kepe ...:)

ErrorFlynn 2008.04.01. 16:32:56

az Őfelsége hadihajójában is (nem tom, mi az eredeti címe) Coventryben halnak meg az egyik bús főszereplő civil rokonai, asszem. (a nem civil rokonai hadihajókon halnak meg)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.01. 16:41:40

Lili Marleen- egy yachtra minek kell medence?;)Egyébként meg, lehet hogy tengeri beteg. Azt mondják, a legjobb módszer ellene, ha elülsz eg fa alá. Nos, lehet hogy neki egy ló hátára kellett ülni...

Lili Marleen 2008.04.01. 16:59:38

ertem mar! Szoval ha tengeribeteg vagy, akkor gyorsan pattanj lora, nyragalj egy fa ala es akkor nem kell a tengerbe rokazni... Ertem. A grinpiszes hippik meg buszkek lesznek rad, es a balnak is kijonnek a partra gratulalni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 17:45:59

A búvárokat kéretik nem piszkálni; a következő poszt róluk fog szólni...

(Pszt, maradjon titok, hadd legyen meglepi...)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 17:51:40

Lili,
Bombázó Harrishez:
Giulio Douhet olasz tábornok 1921-ben adta ki "Il dominio dell'aria" című könyvét, mellyel megteremtette a légi uralom, vagy másképpen az önálló légi háború elméletét.
Ajánlott irodalom:
Prof. Szabó Miklós előadása itt:
www.mindentudas.hu/szabomiklos_2006/20060929szabo.html

Mentula 2008.04.01. 18:20:39

Ha már mindenképpen lovat kell vinni a hajóra, feltétlenül adjunk rá fehér talpú tornacipőt.

Lili Marleen 2008.04.01. 19:16:07

ZZ-koszonom!:) (az egyetlen konyv amit valaha is elolvastam a legi haboruzasrol az az Isten veled, Mickey Mouse volt.. Ugy latom meg van nehany..:D)

M-nem javaslom. Tornapicoben nem tudnanak szaladgalni.

Bet-li, kínai játékos 2008.04.01. 19:27:58

Régen jártam itt, de a szülinapost mindig vidáman illik köszönteni, nme utolsó sorban nem szeretnék lemaradni a vicces kollégáktól. Következzen hát némely repülős gyögyszem::)) (némelyik talán ismerős lehet, és bocs az angolságért::))

Actual exchanges between pilots and control towers
Tower: "Delta 351, you have traffic at 10 o'clock, 6 miles!"
Delta 351: "Give us another hint! We have digital watches!"

**************************************************************************************************
Tower: "TWA 2341, for noise abatement turn right 45 Degrees."
TWA 2341: "Center, we are at 35,000 feet. How much noise can we make up here?"
Tower: "Sir, have you ever heard the noise a 747 makes when it hits a 727?"

****************************************************************************************************
From an unknown aircraft waiting in a very long takeoff queue: "I'm f...ing bored!"
Ground Traffic Control: "Last aircraft transmitting, identify yourself immediately!"
Unknown aircraft: "I said I was f...ing bored, not f...ing stupid!"

**************************************************************************************************
O'Hare Approach Control to a 747: "United 329 heavy, your traffic is a Fokker, one o'clock, three miles, Eastbound."
United 329: "Approach, I've always wanted to say this..I've got the little Fokker in sight."

****************************************************************************************************
A student became lost during a solo cross-country flight. While attempting to locate the aircraft on radar, ATC asked, "What was your last known position?"
Student: "When I was number one for takeoff."

***************************************************************************************************
A DC-10 had come in a little hot and thus had an exceedingly long roll out after touching down.
San Jose Tower Noted: "American 751, make a hard right turn at the end of the runway, if you are able. If you are not able, take the Guadeloupe exit off Highway 101, make a right at the lights and return to the airport."

****************************************************************************************************
A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich , overheard the following:
Lufthansa (in German): " Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany . Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"

****************************************************************************************************
Tower: "Eastern 702, cleared for takeoff, contact Departure on frequency 124.7"
Eastern 702: "Tower, Eastern 702 switching to Departure. By the way,after we lifted off we saw some kind of dead animal on the far end of the runway."
Tower: "Continental 635, cleared for takeoff behind Eastern 702, contact Departure on frequency 124.7. Did you copy that report from Eastern 702?"
BR Continental 635: "Continental 635, cleared for takeoff, roger; and yes, we copied Eastern... we've already notified our caterers."

*****************************************************************************************************
One day the pilot of a Cherokee 180 was told by the tower to hold short of the active runway while a DC-8 landed. The DC-8 landed, rolled out, turned around, and taxied back past the Cherokee. Some quick-witted comedian in the DC-8 crew got on the radio and said, "What a cute little plane. Did you make it all by yourself?"
The Cherokee pilot, not about to let the insult go by, came back with a real zinger: "I made it out of DC-8 parts. Another landing like yours and I'll have enough parts for another one."

****************************************************************************************************
The German air controllers at Frankfurt Airport are renowned as a short-tempered lot. They not only expect one to know one's gate parking location, but how to get there without any assistance from them. So it was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747, call sign Speedbird 206.
Speedbird 206: " Frankfurt , Speedbird 206 clear of active runway."
Ground: "Speedbird 206. Taxi to gate Alpha One-Seven."
The BA 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.
Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"
Speedbird 206: "Stand by, Ground, I'm looking up our gate location now."!
Ground (with quite arrogant impatience): "Speedbird 206, have you not been to Frankfurt before?"
Speedbird 206 (coolly): "Yes, twice in 1944, but it was dark, -- And I didn't land."

*************************************************************************************************
While taxiing at London 's Gatwick Airport , the crew of a US Air flight departing for Ft. Lauderdale made a wrong turn and came nose to nose with a United 727. An irate female ground controller lashed out at the US Air crew, scre aming: "US Air 2771, where the hell are you going? I told you to turn right onto Charlie taxiway! You turned right on Delta! Stop right there. I know it's difficult for you to tell the difference between C and D, but get it right!"
Continuing her rage to the embarrassed crew, she was now shouting hysterically: "God! Now you've screwed everything up! It'll take forever to sort this out! You stay right there and don't move till I tell you to! You can expect progressive taxi instructions in about half an hour, and I want you to go exactly where I tell you, when I tell you, and how I tell you! You got that, US Air 2771?"
"Yes, ma'am," the humbled crew responded.
Naturally, the ground control communications frequency fell terribly silent after the verbal bashing of US Air 2771. Nobody wanted to chance engaging the irate ground controller in her current state of mind. Tension in every cockpit out around Gatwick was definitely running high. Just then an unknown pilot broke the silence and keyed his microphone, asking: "Wasn't I married to you once?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 19:30:51

LM,

nem hiszem, hogy nem olvastad sem a 22-es csapdáját, sem Az 5. számú vágóhidat.

Nem hiszem.

_nem hiszi_

Lili Marleen 2008.04.01. 19:54:55

Tiboru - de igen. Csak az Isten veled..... -ben talan jobban kiemeli a szerzo a legi hadviseles technikai oldalat.
A Zarorat ellenben nem birtam vegigolvasni. Elkezdtem rohogni annal a resznel ahol kiderul, hogy Tappmann lelkesz nehezvizet h*gyozik es azota nem tudom abbahagyni...:)

Mentula 2008.04.01. 20:39:38

Kicsit releváns leszek :) Én úgy tudtam, hogy a légicsapások nem az invázió helyett, hanem annak részeként indultak, bizonyos Seelöwe hadművelet fedőnéven. Csakhogy Adolf úgy fosott a Royal Navytől, hogy csak na, ezért először légifölényt akart, sok-sok szétbombázott kikötővel. Na ez ugye nem jött be. Hihetetlen dolodkat próbáltak ki, pl. megcsinálták az amcsi Hercules-hez hasonló gép favázas, vitorlázós változatát, ami simány benyelt jópár panzert. Ezt viszont 2 v. 3 motoros volt kénytelen húzni, amiből smmi jó ne származott. A légiharc meg ugye az ismert módon végződött.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 20:58:52

Az Oberkommando der Wehrmacht, vagyis a Német Nagyvezérkar 16. számú útmutatását 1940. július 16-án az Anglia elleni deszanthadművelet előkészítésére adták ki.

A "Seelöwe" ("Oroszlánfóka") fedőnevű hadművelet készenléti időpontját augusztus 15-ben jelölték meg.

A britek szerint a Battle for Britain július 10.-én kezdődött, de a java (az "Adlerangriff", vagyis a "Sastámadás") a brit szárazföld elleni bombázásokkal és vadászgép-rajtaütésekkel augusztus 12.-én indult be.

Az én meglátásomban ez inkább az invázió előkészítését, semmint az elmaradása miatti pótcselekvést jelentette.

Mentula 2008.04.01. 21:03:02

tiboru, nagyjából sztem ezt írtam volt. vagy hát akartam :)

Condottiere 2008.04.01. 21:07:56

Mentula,

A Kriegsmarine, azt hiszem szinte semmi olyan eszközzel nem rendelkezett, amivel normális hídfőállást ki tudott volna építeni. Nagy mennyiségben partaszálló halyók, csapatszállítók, stb.

Condottiere 2008.04.01. 21:12:00

Sejtésem szerint arról van szó, hogy Július 16.-a és augusztus 12.-e között leesett a tantusz, hogy egy csöppet belelóg a mancsuk a bilibe.

Condottiere 2008.04.01. 21:13:41

Volt a neten egy nagyon jó kis oldal, amiben kis rajzzal, meg minden biz-basszal egyetemben fel van sorolva a Kriegsmarine komplett arzenálja.

Szörcsing

Mentula 2008.04.01. 21:18:26

Na ja, ezért próbáltak mindenféle légiszállítású egységeket nagyhirtelen kiállítani, ennek volt egy elcseszett példája a Howard Hughes óriásgépéhez fogható - igaz vitorlázó - gép, ami a nehézfegyverzetet lett volna hivatott szállítani. Csakhát többnyire nem sikerült vele leszállni. Na meg a jó öreg fallschirmjägerek...

Condottiere 2008.04.01. 21:22:54

Jó, de szűk egy hónap alatt még kísérleti stádiumban lévő gépekre alapozni.

Condottiere 2008.04.01. 21:40:42

No, konzultáltam a kérdésben egy a témában nálam igencsak képzettebb barátommal, aki szintén azon az állásponton van, hogy akkro még megszállásnak indult.

oké, megadom magam!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:00:18

A fehér zászlót elfogadjuk és meghívunk egy virtuális angol/német sörre!

Condottiere 2008.04.01. 22:03:46

Angolt támogatnám, bár csak egyszer (valójában 2x) volt szerencsém Ale-t inni, azt is csak a spárban vettem, de meggyőzött, hogy hiba volt áttérni kontinensünkön az ászok sörökre.

Ergo Bibamus, Eks!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:07:59

Az egyik - itthon kapható - angol kedvencem a (stílszerű nevű) Bombardier. Igazi angol ale, és külön ráírják, hogy az üveg egy birodalmi pint sört tartalmaz, ami 13,7%-kal több, mint egy fél liter...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:10:29

Most látom, hogy nem is ale, hanem bitter.

Bocs.

Condottiere 2008.04.01. 22:12:34

jaja, ezt ittam én is. A bitter és az Ale között van különbség?

Condottiere 2008.04.01. 22:15:25

Mármint bizonyára van különbség ha külön nevet adtak neki a derék britek, de az Ale az nem összefoglalóan az alsóérlelésű söröket jelenti?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:16:33

Az ale egy kicsit édeskésebb, mint a bitter. Úgy is mondhatnánk, hogy a bitter a kesernyésebb ale.

Condottiere 2008.04.01. 22:19:07

No hát, mindig tanul valamit az ember! Akkro ez olyasmi kategória mint a porter, mármint nem ízre, hanem rendzertanilag?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:20:42

Ale-ből is van vagy három-négy féle: pale ale, brown ale, middle ale - a többi nem jut eszembe.

Mentula 2008.04.01. 22:20:59

Na én meg kaptam egy echte svejci sört, de nem bírtam megjegyezni a nevét...még meg van csak az officében :)

Condottiere 2008.04.01. 22:22:42

Most ajánlottak kedvenc italfelvevő állomásomon valami lengyel csodát 9 %-os és mézédes állítólag.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:23:51

Igen, az ale szó olyan, mint állattanban a rágcsáló.

Bocs: mint a főemlős :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:25:27

Csak tudnám, a lengyelek miért nem maradnak meg a vodkánál... Abban legalább erősek. Sörben pedig...

_lemondóan legyint_

Condottiere 2008.04.01. 22:26:14

Gőzsört ivott-é már valaki, az milyen? Ugye az nem a miller féle borzalom?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:26:46

Svájci sör?

Az olyan lehet, mint az angol bor. Vagy mint a svéd ouzo.

Mentula 2008.04.01. 22:27:14

Ziwiec, hm... nem volt olyan gáz. Sok Zubrokával :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:29:36

Condottiere,

gőzsör? Bevallom, ez nekem nóvum...


Mentula,

hja, Zubrovkával még az első kategóriás svéd is elmenne...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:30:23

Nem kiemelt kutatási területem, de úgy emléxem, hogy a németek összegyűjtöttek jópár hajót a vállalkozáshoz. A tengeri deszantnak 2 sarkallatos pontja volt (1) masszív légifölény a RAF-fal szemben, amihez lényegében a radarokat, meg a vadászerőt kellett volna teljesen elpusztítani, ahelyett a baromság helyett, hogy Coventryt, meg Londont, meg más puha célpontokat támadtak volna - hagyva azt, hogy szép sorba lelövöldöztessék a támadókötelékeiket. Amíg ez, vagyis a masszív légifölény nincs megoldva, a Navy kiiktatása (2) esélytelen, mert a Kriegsmarine nem áll meg a Navy-vel és a RAF-fal ellen egyedül. Ha pedig van Navy, sőt RAF, addig nem érdemes a partraszálló köteléket útbaindítani, mert naggyából a kiindulási kikötő mólója végéig jutnak és aztán blugy-blugy-blugy...
Az izmozás azon ment, hogy (3) halvány gőzük sem volt a németeknek, hogyan áll a légi játszma állása - ami mellesleg tiszta anyagháborúvá fajult, majd jött a bölcs vezető aki szindén olvasta Douhet-t, és utasította a Luftwaffét, hogy hagyják abba a piszmogást a radarok és a vadászrepterek támadásával és mostmár kezdjenek el látványos terrortámadásokat csinálni, ahogy a hivatkozott Douhet Légihatalom elmélete leírja.
Ennek lett a vége, hogy a németek becumizták.

Mentula 2008.04.01. 22:30:41

Még nem vetettem alá érzékszervi bírálatnak, valahogy mindig a boros flaska felé mozdul a kezem, de majd beszámolok.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:34:23

Mellesleg odaát Britanniában két dolognak van igy hadtörténelmileg óriási kultusza:
1. Nelson admirális Trafalgar-ostul,
2. 1940 Angliai csata.
Az összes többi hőstett már-már marginálisnak fogható fel.

Condottiere 2008.04.01. 22:37:10

Gőzsört a jenkik főzték a XIX. század vége felé, mert nem volt megfeklelő technikájuk az érleléshez, ezért valahogy gőzölték. De hogy pontosan hogy csinálták azt nem vágom én se. A szakdolgozatomhoz keresgettem a sörökről dolgokat, akkro találtam rá a kategóriára azt hiszem.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:37:52

Bombardiert ittam már - mondhatom kitűnő. Pedig a Liffey vizét fogyasztom leginkább sör formájában, hacsak tehetem. Mégis valahogy helyt szorítottam a B-nek is és nem bántam meg.

Mentula 2008.04.01. 22:38:52

Egy kérdés. Ellentétes nézetek ebben a kérdéskörben több ponton is vannak. Így a pilóták képzettségét is töbféleképpen ítélik meg. Aszongya az egyik fele, hogy a Luftwaffe pilóták voltak a császárok, mert spanyolországban treníroztak eleget. (na ezt kevéssé hiszem,mert ahhoz rendes ellenfél is szükségeltetik) A másik szerint ez csak a vezérgépek pilótáira igaz, ha őket kilőtték, a többi nélkülük tehetlen volt. Ez is elég sarkos...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:40:00

ZZ,

és Wellington? Meg a Waterloo-pályaudvar?


Condottiere,

nincs meg így sem... A Miller amúgy nagyon tré; majdnem olyan szar, mint a Bud Light.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:40:52

LM,

Én is olvastam az MM-t. Jó könyv. Mit nem adhatnék, ha egy félórára beülhetnék egy D Mustangba én is.

Condottiere 2008.04.01. 22:42:06

Millert egyszer ittam utána könnyed búcsút vettem a márkától. Ha jól emlékszem amúgy nagyon édes volt, (mint álatlában az amcsi dolgok) olyan igazi csajsör.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:42:14

Té,

nem ismertek előttem. Anno ittam barna Murphey's-t. Az is ízlett :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:44:10

Nálunk pilótában (is) ZZ az erős; biztos meg tudja válaszolni.

Mindenesetre ilyen pilótája

en.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel

senki másnak nem volt tudtommal. Az EGYEDÜLI, aki megkapta a lovagkeresztet arany tölgyfalombokkal, kardokkal és gyémántokkal...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:44:50

Azt nagyon csípem odaát a briteknél, hogy nemcsak jók a kocsmák úgy hangulatilag is, de mindenütt van néhány helyi anyag is, ami csak arra a néhány kocsmára jellemző, ahová a helyi főzde szállít.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 22:49:25

Na emberek, megyek és bosszúsan iszom egy kommersz Heinekent, majd nyugovó.

Jó pihenést mindenkinek!

Condottiere 2008.04.01. 22:49:59

Itt mifelénk az jóistennek az háta mögött is van korcsma házi sörrel (konkrétan 2-ről tudok). Mondjuk a minőségen lehet vitatkozni, többnyire az éppen aktuális főzettől függ, akárcsak az alkoholfoka. de jóeséllyel 700 forintból az ember a asztal alá tudja magát inni vele. Csak akkro már vigyázni kell a törzsközönségre, mert az őrizetlenül hagyott szeszt kiissza a poharadból.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 22:54:16

Jól emlékeztem:
Adolf Galland a mi emberünk - neki volt minden tölgyfalomb, kard, gyémánt. (Mondjuk meg is szolgálta.)

en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Galland

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.01. 23:01:17

Rudelnek ARANY tölgyfalombjai voltak!

Na tényleg megyek!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.01. 23:05:00

Sag schon, messziről úgysem látszik.

Mentula 2008.04.01. 23:10:22

Régebben a mi közelünkben is volt helyben főzött sört csapoló kocsma. Hát az más világ. Rostos, és olyan erős, ahogy Condi is mondja. Aki elkezdte csak úgy szlopálni, mint bármilyen sört, hát az meglepődött, először, mikor fel akart állni, később, ha mondani akart valamit :)

Mentula 2008.04.01. 23:12:34

Tiboru, Waterloo az nemzetközi kooprudukció volt, Wellington... az meg újzélandi :)

Condottiere 2008.04.01. 23:27:06

Mentula,

A legjobb az amikor bordázott falú 3 decis vizespohárba csapolják, na annak van ám fílingje . :D

Condottiere 2008.04.01. 23:32:41

Leültünk iszogatni a fent említett nedűt , és tesztelgettük látjuk -e még az autók rendszámtábláit, egy tavaszi napon. Egyszercsak feltűnt egy szobafestő biciklin, letámasztotta a gépet a "kerhelyiség" korlátjának,maj lehúzta az egyik asztalon árválkodó felest,aztán továbbkerekezett. Egy perccel később megjelent az itóka tulajdonosa, és 20 percig fel-alá rohangált és hisztizett hogy ki itta meg a piáját. Az igazság az hogy csak mi láttuk az eseményeket, de inkább csöndben maradtunk, mert ki hitte volna el, hogy idekerekezett egy szobafestő, tankolt, majd továbbállt, így inkább csöndben iszogattunk tovább és egyre kevésbé láttuk a rendszámtáblákat.

Az egész jelenet olyan volt, mintha egy Menzel film elevenedett volna meg.

Mentula 2008.04.01. 23:33:43

"Das Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit goldenem Eichenlaub, Schwertern und Brillanten"

Bizony ez volt Rudelnek. Gallandnak majdnem ugyanez, csak ahogy tiboru megaszonta a tölgyfalombja nem arany volt.

Condi, az már komoly hely lehet :) Ott tán még fagyis edényből "alumenium" méricskével mérik a fröcsöt :)

Mentula 2008.04.01. 23:36:47

Ja, vagy Kusturica...D

Condottiere 2008.04.01. 23:37:41

és 70 Forint volt a 3 deci. :) - tavaly tavasszal

Condottiere 2008.04.01. 23:40:23

Igen mondjuk a kb 20 perccel később érkező táncoslábú félmeztelen cigányok, inkább Kusturica felé billentik a mérleg nyelvét.

Mentula 2008.04.01. 23:41:35

Aztakurva. Pont ma esett szó délután a kocsmában, hogy mikor mi sörileg öntudatra ébrdtünk, úgy 30 pénz volt a szalon a pécsi-szekszárdi kocsmákban, de ez a főzött cucc 20-ér ment, de hát ez mán 18 éve vót...
Hol ez az egység ?

Condottiere 2008.04.01. 23:46:29

Miskolcon, Klitónak hívják és így pontosan nem tudom megadni a koordinátákat, mert nem nagyon van nevezetesség a környéken. De ha ismerős vagy Bazmegye metropoliszában, el tudom magyarázni. :)

Mentula 2008.04.01. 23:50:33

Nem vagyok ismerős, de ez maga a nevezetsség. 70 huf-ért ser...
(Na megen jól szétoffoltuk az ünneplő RAF témáját...:))

Mentula 2008.04.01. 23:51:54

Klitó..? ez bizonyos pajzán képzettűrsításokra adhat alapot. Gondolom.

Condottiere 2008.04.01. 23:53:27

Amúgy, ha belegondolsz a házilag főzött sör alapvetően nagyon olcsó dolog, legalábbis szerintem. Nem igazán van semmi ami feljebb vinné az árát. A viking sör sem volt sokkal drágább, pedig azt még palackozták is, most is van valami Lovag nevű csoda, bár emberi fogyasztásra az is alkalmatlan azt rebesgetik :D

Mentula 2008.04.01. 23:53:41

Condi, ha itt vagy még, toljunk egy jánosáldást... én persze bort :)

Condottiere 2008.04.01. 23:57:09

Először én is erre gondoltam, de aztán kiderült, hogy nem. A helyről valahogy nem a kifinomult szexuális kultúra, a komoly anatómiai ismeretek, és az elnyújtott előjáték jut az ember eszébe. Konkrétan az a fajta kocsma, ami minden nemi vágyat kiöl az emberből, de tényleg.

Condottiere 2008.04.01. 23:58:12

Ifjú és tudatlan fejjel kérdem, mijaza jánosáldás, égek mert sejtem, hogy illene tudni.

Mentula 2008.04.01. 23:58:33

Akkor a Kalányos nevű tulajt becézhetik így :)

Mentula 2008.04.02. 00:00:39

Bammeg, mielőtt jóccakát mondunk, mer hát itt az ideje, egy búcsúpohárt hörpölünk, elköszönésképpen.

Mentula 2008.04.02. 00:01:26

de a 100 kommentet még lőjük be :)

Condottiere 2008.04.02. 00:01:41

Ja, ok sejtettem, amúgy hogy nem a kazánkovácsolással kapcsolatos valami. No én egy Löwen találtam a garázsban, Egészségedre!

Mentula 2008.04.02. 00:03:38

Nohár egs, jóccakát, ééss 100

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.02. 00:30:09

Eh, helyi kocsmára jellemző sörből mindig a Nana jut eszembe a Kálvin téren. 170huf volt a korsó, és az volt a szép benne, hogy mindig más íze volt, egyszerűen nem lehetett ráunni. Hol túró, hol félig megsürt grillcsirke íze volt. Első éves egyetemistaként odajártunk, aztán elkezdtünk dolgozni és azóta sem voltunk ott:D

tistedur 2008.04.02. 08:37:45

és semmit sem veszítettél Bánya :)

Neoprimitív 2008.04.02. 10:41:36

Happy birthday to you!

A RAF-nak valóban hatalmas kultusza van odakint, Londonban pedig különösen sok hely emlékeztet rájuk. A Temze parton, a London Eye-jal szemben van az új emlékműve az Angliai Csatának, a Westminsterben a főhajó végén, középen külön kápolnájuk van, a City bejáratánál pedig (a bíróságnál) a St Clements of the Danes templom teljes egészében a RAF "szolgálati temploma", benne a légicsatában részt vett századok zászlaival. Meg persze a hendoni múzeum és az IWM. Ja, és ezeknek a helyeknek a környékén nagyon kellemes kocsmákban lehet koccintani az egészségükre.

Lili, mein Schatz, repülős könyvek közül ajánlom még Paul Brickhill: Gátrobbantók című könyvét, amelyik a híres 617. bombázószázadról szól, illetve Len Deighton: Vadászrepülők könyvét, az Angliai Csatáról. Ezek ugyan inkább dokumentumkönyvek, de nagyon sok személyes visszaemlékezés van bennük az akkor még élő pilótáktól.

Nebameg 2008.04.02. 11:38:34

Off. Más is járt a NaNába innen? Ejnye, csak kicsi a világ! Nem volt egy tipikusan "lemil fun" hely..:))

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.02. 11:52:56

Tistedur- abszolút igazad van:)

Nebameg- a Nana az első éves politológus hallgatók alapvető szocializációs helye :D:D

ErrorFlynn 2008.04.02. 12:44:37

jé, nemcsak én szoktam témán kívül beszélgetni? ez nagyon örvendetes :-)
viszont Bet-li repülőirányítós urban legendjei elég viccesek.

tistedur 2008.04.02. 14:08:14

sőt a régészhalgatók is szoktakl a nanában inni..a sör pocsék a bor meg ihatatlan volt..az izyáki jobb hely volt..a bor ott is pocsék volt,de az emeletre felülve az ember megihatta a hazulról hozottat :D

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.02. 14:39:40

Egyedül a jéger volt rendben. 300huf a feles, és ahányasra vizsgáztál, annyit abból megittál, és máris nem érdekelt a sör... :D

tistedur 2008.04.02. 15:15:14

perverz Bányapeat vagy :) jäger..fúúúúúúúúúúúúúúúj

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.02. 15:38:16

Erre nem írok semmit, mert nem szeretném mégjobban szétoffolni a posztot:P

Lili Marleen 2008.04.02. 15:50:25

Neoprimitiv - ezeket mar olvastam, dekoszonom, hogy gondoltal a szellemi feljodesemre.:)

_halakodik_

Lili Marleen 2008.04.02. 15:51:20

a hibakert elnezest.
dyslexia rulez, K O !

Mentula 2008.04.02. 16:44:36

Peat, ennél jobban széjjeloffolni hehe ? - mondnom ugye én :)

Mentula 2008.04.02. 16:52:52

Muszály lesz ZZ-hez fordulnom, mint fé-földimhez mert ezt a nanát nem ismerem.

Pécsi lengedás krimók a 48-as tér környékén - a mos eisley kantin nivónál maradva - Junoszty, majd későb a JObb mint Otthon Kisvendéklő - alias Veci... Vagy kicsinyt odébb a Hatlépcsős, netán a Konzum mellett volt egy talponálló kifőzde, de már nincs :( Ha belegondolok, hogy itt miket ihattunk, ki kell mondanom, hogy az emberi szervezet csodálatos :)

Nos ZZ, könnycsepp a szemed sarkában ? :) - vagy szúrás a jobb alsó bordaívnél :)

tistedur 2008.04.02. 19:32:08

ma este a viasat historyn 22-től film a spitfiréről :)
és ez releváns :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.02. 20:21:59

Mentula,

Én a Széchenyi-be jártam. Így egyene út vezetett az István Pince Borozó - nevű műintézménybe, ahol volt zsírosdeszka + kisfröccs.

Vágod?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.02. 20:23:29

rohadt UPC nem tartalmazza a Viasat History-t

tistedur 2008.04.02. 20:25:50

ZZ!
:( pedig jó műsorok vannak rajta..

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.02. 20:52:40

A Hustler tévéről senkinek nincs élménye?

Csak kérdem.

Condottiere 2008.04.02. 21:41:40

Tiboru,

Hustler Tv-t múltkor együtt sasoltam a közös képviselővel, egy régi cimborával, meg egy plasztikai sebésszel, meg a ház mindenes szakijával. A társasággal szokott általában inni a helyi plébános is, de ő akkro épp hiányzott. Miközben a plasztikai sebész az Eü reformról hablatyolt valamit mi megpróbáltunk odafigyelni rá, de elég lehangoló volt. Eléggé ipari dugás folyik ottan.

Mentula 2008.04.02. 22:37:45

Háá, Kaziczy u., pince .... ! Még ennni is mertem ott a cigánypecsennye király volt. Tkp. az uránvársig terjedt az érdeklődésünk :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 06:56:01

Condottiere,

a plasztikai sebész inkább szakmai szemmel kommentálhatta volna a látottakat...

Mentula 2008.04.03. 12:56:04

Szegény KaziNczy a neviből az "n" átugrott az "enni" szóba... a többiről ne is beszéljek

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 14:04:32

Mentula,
Mostanság már nem ezek a kricsmik játszanak. Valahogy más lett a gusztus. Meg aztán az istvánban nincs Guinness - éppen ezért az Arizona Pub (ami szvsz Pécs egyik legjobb helye) a gyakori vizit. Meg itt van tapasztalatom szerint a legkevésbé felvizezve a Liffey.

en.wikipedia.org/wiki/River_Liffey

Mentula 2008.04.03. 23:27:06

No ezt nem tudom, akkoriban már az is burzsuj volt, aki a sopcsiba vagy a fiakkerben evett rántott sajtot :) Én a 15 évvel ezelőtti állapotot ismertem, sokan meglepődnének kik iddogáltak ilyen helyeken :)

Jampika 2008.04.08. 16:47:46

Ha mar a RAF-rol beszelunk, meg a II.WW-rol és persze a sorrol (ale) akkor stilszeruen ezt kel meg kostolni:

www.spitfireale.co.uk/

Mar ha hozza tudtok ferni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.09. 09:52:31

wow, looks nice
never tasted but i am going to...
pretty good homepage too

(stilszerüen) :))

flimo13 2008.04.17. 11:37:31

Churchill 1940 augusztusára már nem az Admiralitás lordja, hanem brit miniszterelnök volt.
süti beállítások módosítása