Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Kalózok ideje (x)

2008.11.18. 07:39 tiboru

Noha a kalózkodás egyidős a vízre szállt emberrel és az elmúlt ötezer évben egyetlen napra sem szűnt meg, nagyipari módszerekkel történő gyakorlása az utóbbi tíz esztendőben vívta ki magának a vezető hírekben történő újabb felbukkanás jogát. Nézzünk körül ezen az izgalmas, tőlünk hálistennek elég messze található területen, már csak azért is, mert a mai hírek között szerepel egy igencsak idevágó esemény.

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 

203 komment

Címkék: afrika terror ázsia kalóz rendvédelem utánközlés

neménvagyok 2008.11.18. 16:41:59

Szandokáhán, Szandokáhán, tenger tigrise támad a banda!

:o))

judit 2008.11.18. 16:52:53

A fekete kalóz is jó volt, föszereplö szintén Szandokán, polgári nevén Kabir Bedi :)

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2008.11.18. 17:39:19

A mai lengyel sajtó valami 20 lengyelről beszél.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.18. 17:47:53

Aki nem tudná: már Kabir Bedi is a LEMIL-nek dolgozott!

mr nemo 2008.11.18. 17:49:09

Nekem tetszik a maláj megoldás.

judit 2008.11.18. 19:16:02

Most, hogy már tudom, szívesen megismerném személyesen is Mr. Bedit. Apró gyerekként imádtam Sandokant. Ő is zsákmányolt szaudi tankereket?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 19:26:52

judit,

igyekszem politikailag korrekt lenni, de lehet, hogy nem fog sikerülni :-)

Szóval akkoriban, amikor Mr. Szandokán a Távol-Keleten tevékenykedett, a jelenlegi arab olajmágnások ősei.. hát... a kecskéket kergették a homokdünék között és az jelentette számukra a legnagyobb kihívást, hogy biztosítsák a tevék másnapi kóró-szükségletét. Akkoriban szerintem egy palack ivóvízért szjvesen adtak volna egy hordó kőolajat - már ha a British Petroleum létezett volna :-)

dr. askovics 2008.11.18. 19:28:58

Késő esti index-címlap? Nofene :)

lamed 2008.11.18. 19:40:14

Az indonéz kalózellenes gyakorlattal maximálisan egyetértek. Nem is értem, amikor a hírekben azt olvasom, hogy sikerült elzavarni a kalózokat a hajó közeléből. Ki kell küldeni egy helikoptert, a kalózok tüzet nyitnak rá (ha mégsem, akkor majd ezt írják a jelentésben), a katonák viszonozzák a tüzet és kész. Ki fog panaszt tenni és hol pár tucat tengerbe lőtt fekáért?

pspost 2008.11.18. 19:49:19

Kabir Debil :)

judit 2008.11.18. 19:59:52

tiboru,

köszönöm a tanítást, mester :), de igazából nem gondoltam komolyan a kérdést, csak elfelejtettem a smile-t a mondat végéről. Biztosan a LEMIL 1. szülinapja alkalmából megkóstólt borocska a hibás :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:01:07

judit,

nem tételeztem fel rólad, hogy nem vagy tisztában ezekkel, de nem bírtam neked ellenállni :-)

Preis · http://www.glasso.hu 2008.11.18. 20:01:34

Nagyon jó kis összefoglaló erről a témáról! Tetszett a post!

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:02:21

Az elrabolt tankert egy rakétával ele kellene süllyeszteni. Azután az egészet az indonézekre (vagy akit éppen utálunk) kellene fogni, és hülyére bombázni őket. Aztán gazdasági segítséget nyújtani, és újjáépíteni. Így megy ez a 21. században... ;)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:02:28

tudod, a magas labda és a közlési kényszer kombinációja nagyon veszélyes bír ám lenni...

Bocsi :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:03:38

Tudja valaki, hol áll a fegyvereket szállító, és szintén a kalózok által megszállt ukrán hajó ügye?

Mintha ukrán vagy orosz különlegesek már útnak indultak volna...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:04:44

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:02:21

Úgy látom, politológia-szakos vagy :-)

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:06:21

Szia Tiboru! :)

:)

Ezt tanítanák a politológián?? :)
Csak nem :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:11:32

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:06:21

Hát... csak az éleslátás miatt gondoltam :-)

De hátha Peat majd kiigazít...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:15:20

Olvastam egyszer régen egy könyvet (Az ördög alternatívája volt a címe, a szerzőre nem emlékszem), na abban vázoltak fel egy olyan forgatókönyvet, hogy egy ilyen tankert tán Rotterdam kikötőjébe kormányoznak a terroristák és azzal fenyegetőznek, hogy a tengerbe eresztik a tartalmát...

Rémlik valakinek?

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:15:48

Tiboru!

Komolyra fordítva a szót: Nem hiszem, hogy a nagyhatalmak, (amennyiben akarnának) nem tudnának lépni az ügy(ek) ellen. Szerintem kivárnak, valami nagyobb dolgot előkészítve. Fontos helyszínek ezek.

Ja, egyibiránt összeesküvés-elmélet hívő fanatikus hülye vagyok :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:18:30

Kemény gyerek,

nekem is furcsa a hozzáállásuk; egy idegenlégiós zászlóalj vagy két Delta-team másfél óra alatt megoldaná a helyzetet, egyúttal olyan referencia-esetet produkálnának, amiből tanulhatnak az indonéz vagy szomáli helyi vagány csávók.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.18. 20:19:03

Té,

ez nagyon magas labda volt:) Közvetetten tanítanak csak ilyet, már abban az értelemben, hogy mi lehetne racionális érdekes mondjuk egy szervezetnek(pártnak/államnak/pártállamnak;))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:20:20

De meggyőződésem, hogy (és ne csak a nyugati féltekét említsük) a Berkut, az Alfa vagy a Szokol is tudna építő jellegű ötletekkel szolgálni.

judit 2008.11.18. 20:21:04

tiboru,
eddig is csak jó pontjaid voltak nálam ;-), ez most sem változik, sőt.
Az ukrán hajóról már jó néhány napja nem olvastam semmit, mondjuk az ukrán hírportálokat nemigen olvasom.

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:22:48

Az lesz a vége, hogy reaktiváljuk "Dick" Marchinko SEAL TEAM 6-osát :)

Azok majd takarítanak... :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:24:53

Bányapeat 2008.11.18. 20:19:03

Na és itt, ebben a helyzetben szerinted miért nem csap oda az USA?

De ne a béna kacsával gyere :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:26:43

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:22:48

Feltéve, ha Dicket kiengedik a nyugdíjas otthonból :-)

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:28:12

Nem hinném, hogy annyira öreg :)

A könyvei alapján még aktív :)

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:30:41

Mondjuk nem mai gyerek :)

en.wikipedia.org/wiki/Richard_Marcinko

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:31:22

Aktív?!

Milyen szempontból? :-)

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:34:08

hmmm.... :)

Aktív volt az újoncok kiképzésében...

Mára már nem az talán :(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.11.18. 20:34:26

"Olvastam egyszer régen egy könyvet (Az ördög alternatívája volt a címe, a szerzőre nem emlékszem), na abban vázoltak fel egy olyan forgatókönyvet, hogy egy ilyen tankert tán Rotterdam kikötőjébe kormányoznak a terroristák és azzal fenyegetőznek, hogy a tengerbe eresztik a tartalmát...

Rémlik valakinek?"

Nem Rotterdam partjainál volt. Annyira nem mentek közel. Az Északi-tengeren voltak újtban odafele. A szerző nem alkot már asszem idestova 7-8 éve.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:35:25

Kemény gyerek 2008.11.18. 20:30:41

68 éves? Hát... Riszpekt neki, ha még aktív :-)

Visszatérve az ukrán hajóra: senki nem tud semmi újat?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.11.18. 20:35:54

Harpoon vagy Maverick rakéta garantálta megoldja a gondot, csak jó helyre kell durrantani mindkettővel.

Collingwood 2008.11.18. 20:37:26

Tiboru,

Az altalad emlitett konyv szerzoje Frederick Forsyth. Remek konyv, kb 5-szor elovastam.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.18. 20:38:15

No de Té,

hogy mondhatnám egy ország vezetőjére, hogy Béna Kacsa?;)

Igazából a kalózos dolgot csak a hírekből ismerem, nem nagyon tudok annál többet róla, mint hogy ezt a hajót megtámadták,azt megtámadták. Ha nem így lenne, bátran bocsátkoznék feltételezésekbe:)

De így azt sem kizárt, hogy leszarják, mert nem tartják akkora nemzetbiztonsági kockázatnak, hogy foglalkozzanak vele. Annak ellenére, amit példaként felhoztál a posztban. Ehhez persze az összeesküvés-elmélet kedvelők mondhatják Pearl Harbort meg 9/11-et, de mi tudjuk, hogy utóbbi mögött Kyle állt, szóval nem nagy rejtély:)

Hogyha tényleg akkora kockázat lenne szerintünk, akkor most a béna kacsa időszakban is odacsaptak volna. Sőt, igazán jól jött volna a választási kampányban valami kis terrorakció, mini háború, akármi.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:38:52

Collingwood,

köszi, ez az! Mindenkinek ajánlom!

ruszkibaka · http://ruszkibaka.blog.hu 2008.11.18. 20:39:06

hogy én mennyire megszerettem az írásaid...milyen kár,hogy ilyen későn ismertelek meg..

manager2008 2008.11.18. 20:46:33

Egy kicsit megáll az eszem.

Ma amikor a műholdak nagyon precíz képeket tudnak az adott zónáról továbbítani, mi akadálya van annak, hogy egy kereskedelmi közlekedésre kijelölt sávot csak engedélyezett hajóknak lehessen igénybevenni.
Aki ennek ellenére behajózik kishajókkal ebbe a zónába, az kalóznak tekintendő, és - talált süllyedt.
Nyilván gyorsan rájönnének a rosszfiúk hogy ez nem jó játék, és felhagynának a dologgal.

A jelenlegi módszer, hogy megvárják amíg elfoglalják a hajót, aztán alkudoznak, csak a biztosítótársaságoknak szuper, mert lehet emelni a díjakat, egyébként röhejes és nem tudok együttérezni ezzel a bénasággal.

Ha valaki ismeri az igazi okot miért nem tartják távol a kalózokat, az írja meg, biztos érdekes lehet.

A katonai helikopterek gyorsabbak mint a motorcsónak, stb. és az internet korában nem probléma az on-line engedélykérés. Aki meg elfelejti a rendet a veheti az úszóleckét..

Egyébként mély együttérzésem a kalózokkal is, de nem az a megoldás a gazdasági problémákra, hogy tankereket rabolgatunk.

Empty 2008.11.18. 20:50:17

Fainával kapcsolatban ez az utolsó hír amit leltem:

www.cargolaw.com/2008nightmare_mv.faina.html#Nov.15

MTi 2008.11.18. 20:51:38

Chuck Norris szabadnapos, vagy nem ér rá? Szerintem egyes-egyedül pillanatok alatt megoldaná a problémát...

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.18. 20:52:03

Manager2008,

nem nagyon vagyok kompetens ezekben a dolgokban, de valahogy kétlem, hogy olcsó mulatság lenne műholdal figyelni rendszeresen az általad említett területeket.

Az on-line engedélykéréshez pedig, a bürokráciánál még mindig nincs nagyobb úr:)Főleg ott, ahol nem feltétlenül egyértelműek a felelősségviszonyok.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.18. 20:54:11

Jane's Military and Security Assesments:

NATO, EU forces crack down on maritime piracy

Brooks Tigner
Key Points

*

SMG2's mission to pay port visits in the Persian Gulf region has been expanded to include anti-piracy tasks
*

The EU has announced plans to launch an anti-piracy operation by December

NATO and EU naval forces are stepping up the pressure against maritime piracy off the Horn of Africa and the Arabian Peninsula with a small flotilla of allied ships enroute through the Suez Canal toward the region.

Separately, the EU is standing up a new operational headquarters to co-ordinate an anti-piracy mission by the end of 2008. The two sides are expected to co-ordinate their operations, according to NATO spokesman James Appathurai.

NATO's Standing Maritime Group 2 (SMG2) is transiting the Suez Canal to carry out anti-piracy operations in the Persian Gulf region and particularly, to protect humanitarian supplies sailing to Somalia, Appathurai said on 15 October. The standing naval group is composed of seven ships from six NATO navies - Germany, Greece, Italy, Turkey, UK and the US - and is commanded by an Italian admiral.

While SMG2 was already scheduled to pay port visits in the region, NATO defence ministers decided at their 9-10 October meeting in Budapest to expand its mission to include anti-piracy tasks.

The details of the anti-piracy mission and how long it will last are still being finalised, according to Appathurai. "Not all [the ships] will do escort or anti-piracy duties. SMG2's original mission was ports-of-call, but with these new responsibilities it's unclear whether it will be necessary to leave some ships there for a longer period," he said, adding that the duration of the ships' missions "is still undecided".

Appathurai confirmed, however, that the small NATO flotilla - comprised of two destroyers, four frigates and one auxiliary vessel - will have an agreed set of rules of engagement (RoE). "Those are under consideration now and they will have the RoE they need. But when it comes to capturing pirates, each nation has its own laws and those will apply," he said.

Meanwhile, the EU is preparing its side of the equation to fight maritime piracy in the region. It announced on 14 October its choice of UK Vice-Admiral Philip Jones as the commander of a new EU anti-piracy operation, to be launched by December. The operation will be planned and directed from the UK's Northwood naval headquarters.

The 27 EU nations also agreed on 15 September to create a new co-ordination cell within the EU Military Staff's premises in Brussels. Called EU NAVCO, the cell will liaise with national navies to provide support to EU ships patrolling the Gulf and Indian Ocean waters.

In a statement, Javier Solana, the EU's top official for security and defence policy, expressed confidence that the EU's move will "contribute to the protection of ships [carrying humanitarian aid to Somalia] as well as those ships in transit along the coast of Somalia that are vulnerable to acts of piracy".

The EU's move is based on Resolution 1838 of the UN Security Council, approved on 7 October, which encourages the international community to address the piracy problem.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:56:13

ruszkibaka 2008.11.18. 20:39:06

Sohasem késő bepótolni!

:-)

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.18. 20:57:31

és még egy, ugyanonnan:

UK marines kill suspected Somali pirates

Sheila Tahvildari, JDW Correspondent, London

UK Royal Marines on board HMS Cumberland killed two suspected pirates in the first fatal interdiction by a member of the NATO task force in the Gulf of Aden to combat Somalia-based piracy, a UK Ministry of Defence (MoD) spokesman confirmed on 14 November.

After various "non-forcible methods" had been used, Royal Marines used PAC-22 rigid inflatable boats to surround a dhow suspected of an attempted attack on the Danish-flagged cargo ship MV Powerful . The Royal Marines came under fire and returned fire "in self defence", according to an MoD statement.

Two Somali nationals were killed; a third Yemeni national subsequently died but it was unknown whether his injuries had been sustained in the firefight with the marines.

Since late October HMS Cumberland has been part of Standing NATO Maritime Group 2, operating in Somali territorial waters to thwart pirate attempts to board and seize merchant vessels plying one of the world's most important shipping lanes leading to the Suez Canal.

NATO ships are also providing escorts to ships contracted by the UN's World Food Programme to bring humanitarian assistance to Somalia, where hundreds of thousands of people face food shortages owing to the continuing political crisis in the Horn of Africa nation.

Cyrus Mody, manager of the International Maritime Bureau, told Jane's on 14 November that, despite the prevalence of attacks in the Gulf of Aden (84 so far in 2008, of which 34 were hijackings), "naval forces present have had few instances of engagement with pirates".

Mody added: "We are happy and glad towards the actions of the HMS Cumberland , as this is the sort of symbol that has to be sent towards pirates. Before, there was minimal risk to what they did. We hope that this will act as a deterrent towards future attacks."

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 20:58:06

M 2008.11.18. 20:54:11

Na, erre kíváncsi leszek... Hátha az EU bebizonyítja, hogy mégsem csak sóhivatal.

paráznabillegető 2008.11.18. 20:59:19

kommandó, írta valaki. szerintem necces. én ugyan be nem vetném a különleges osztagot ilyen piti buliba. hacsak egy embert is vesztek véletlen, annak a kiképzése többe került, mint akárhány suttyó élete! a kiszabadított hajó tulaja pedig tuti nem lesz annyira hálás, hogy megérje ez az egész akár anyagilag, vagy bárhogy. tapasztalat, azt máshogy is lehet szerezni. hírnév? ettől nőne? nevetséges.

akkor rakéta és torpedótámadások: ezek már gazdaságosabbak, csak van két hozadékuk: az egyik a tulajok hozzáállása, mehtne nekik az éles lőgyakorlatért cserébe a kártérítés, ergó a számla megint mínuszos; a másik a kalózok hozzáállása is negatívabb lenne, bár ez csak elméleti negatívum... elismerem...
ja, van egy harmadik is: a környezeti hatás, ami a tévének meg a grínpísznek hála tömeghangulatot gerjeszt... még a végén bojkotálja a sok hülye a formaegyet, csak mert kifolyik az olaj rendszeresen az öbölben, és öcsmányak az olajos halak meg pingvinek!...

Empty 2008.11.18. 21:01:28

paráznabillegetô:

Kalózok támadását verte vissza egy indiai hadihajó

Egy indiai hadihajó kedden megvédett egy indiai kereskedőhajót a kalózoktól az Ádeni-öbölben - közölte az indiai haditengerészet. Újdelhi október végén rendelte el az őrjáratozást a kereskedőhajók védelmére. A keddi volt az első akciójuk. A bajba jutott hajó vészjelzésére tengerész-kommandósokkal teli helikoptert küldtek az eltérítés megakadályozására.

A 38 ezer tonnás Jag Arnav nevű hajó 60 tengeri mérföldre keletre volt Ádentől, amikor a kalózok megtámadták. Az indiai haditengerészet közleményéből nem derült ki, hogy hányan voltak a kereskedőhajón, hogy mit szállított, illetve hogy milyen nemzetiségű kalózok támadtak rá.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.18. 21:02:04

t:

nem az EU ... csak az RM/RN páros :D

pooh 2008.11.18. 21:03:01

manager2008

az ottani partok zűrös övezet. a térképre nézve nem tűnik fel, de az távolság azért kicsit nagyobb mint tihany-alsóörs.

Egy ilyen közbelépés szintén nem 2 fillér, és néha csodálatosan földhözragadt gondolkodásúak tudnak lenni az ... - na nem illetékesek, hanem akiknek erejük is lenne hozzá. semmi pátosz, semmi mentsük meg a Földet....

viszont az ukrán teherhajóért tényleg elindultak az oroszok (haha), azzal mi lehet?

Empty 2008.11.18. 21:03:36

pooh:

“Our patrol ship will accomplish its mission in the Somali territorial waters and other perilous areas of the Arabian Sea. It will provide safe navigation of only those vessels that fly the Russian flag. The protection will not be given to foreign vessels that have Russian crewmembers, including the Ukrainian ship Faina seized by Somali pirates. It is not planned to engage the Neustrashimy in the Faina release; at least not now,” a source at the Russian Defence Ministry said earlier.

pooh 2008.11.18. 21:03:55

uupsz...

bocsánat, sokáig íródott a komment...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 21:04:37

Empty 2008.11.18. 20:56:54

"The tanker is carrying Marines armed with light and heavy firearms for protection from pirates if they try to attack the ship."

Ez azért megnyugtató... Oroszország Anyácska nem hagyja, hogy bohócot csináljanak belőle holmi kalózovicsok :-)

Collingwood 2008.11.18. 21:05:16

Bezzeg ha Horthy meg elne, es az SMS Novarat nem bontottak volna le a franciak...:)

Optimus Maximus 2008.11.18. 21:06:01

Nekem mintha rémlene, hogy néhány hete estleg hónapja Sarkozy elnök bejelentette, hogy egy idegenlégiós kis csapat, kb.12-15 ember hazahozott pár francia túszt szomáliából. Asszem indexen olvastam.
Sztem meg lehetne oldani ha akarnák.
Az ukrán tanker ha jól tudom még körbe van véve orosz és amcsi hadihajókkal.

Empty 2008.11.18. 21:06:47

tiboru :-)

[de az ukránokat nem szeretik oly nagyon]

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.18. 21:07:12

The Economist Intelligence unit:

Economic policy and the domestic economy:

Incidents of piracy are on the rise

The scale of the piracy problem that has plagued the waters off the Somali coast for some years has escalated in recent months, with activity reaching a peak in August and September. The problem was highlighted by the UN Institute for Training and Research Operational Satellite Applications Programme (UNOSAT), which documented 55 hijackings or attempted hijackings in the Gulf of Aden in the first nine months of 2008. Most vessels hijacked in the Gulf of Aden follow an established route south to anchor off the Puntland coast, where the regional administration's economic difficulties have reportedly driven members of the security forces to co-operate with local pirates (August 2008, The political scene). The mayor of the coastal town of Eyl, a pirate base where four hijacked vessels were awaiting the outcome of ransom demands at the end of September, accused Puntland ministers and police commanders of links with the pirates in an interview with Radio Garoe on October 13th. Local media reports from Eyl indicate a booming economy based on the proceeds of piracy, estimated to have totalled about US$30m from ransom payments in 2007—50% more than the annual budget of Puntland—this sum is expected to be exceeded in 2008. Reaction from the international community has been prompted by the dangers posed to deliveries of food aid and the seizure in late September of a Ukrainian freighter loaded with weapons and tanks reportedly destined for either Kenya or southern Sudan. On October 7th the UN Security Council for the first time authorised foreign navies and aircraft to use force against Somali pirates.
Somalia: incidents of piracy in the Gulf of Aden, Jan-Oct 2008
Incident No.
Hijacking 27
Attempted hijacking 28
Crew members taken hostage 157
Suspicious approaches 51
Source: UN Institute for Training and Research Operational Satellite Applications Programme (UNOSAT).

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.18. 21:07:34

No,én most elléptem sörözni, éjjel még bekukkantok, mennyire szabadultak el a kalózok, akarom írni, kommentek

Empty 2008.11.18. 21:09:58

Optimus Maximus:

Szemmel tartják a hajót. :-)

MV Faina.sits under U.S. Navy guard. Allowing this world "premiere" pirate hijacking to continue. The stand off only places more mariners in jeopardy. Were it not for politicl constraint, the U.S. Nvay would have ended this some time ago. The time was/is now.. Despite the horrible situation in Somalia -- MV Faina is an embolding symbol to the prirate continuing effort.

paráznabillegető 2008.11.18. 21:12:46

emptynek:
1993 október 3, szomália, mogadishu.
18 halott itt, párezer ott...

kurvára megérte, gondolom...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 21:13:28

M 2008.11.18. 21:07:12

Ez azért nagyon durva statisztika...

Zsoolt · http://annyit.blog.hu/ 2008.11.18. 21:13:51

Igazából én sem értem miért olyan nehéz leszámolni a kalózokkal. Egész pontosan lehet tudni kik és hol csinálják, ha a szerző tudja, én tudom, akkor vajon mennyit tudhat az, aki tényleg léphetne?

Mostly Harmless 2008.11.18. 21:15:14

ha a thaiföldiek nagyot akarnának kaszálni, építenének egy csatornát a félszigetükön keresztül, amin biztonságosan meg lehetne kerülni a Malakkai szorost. alig lenne hosszabb a Panama-csatornánál.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.18. 21:15:49

hmm ... ha hozzáveszed, hogy ebben az időszakban világszerte összesen 167 kalózakciót jegyeztek fel ... lehet számolni ...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 21:16:26

Optimus Maximus 2008.11.18. 21:06:01

Igen, volt ilyen; annó majdnem posztot is írtam belőle...

Empty 2008.11.18. 21:18:13

Casualties and losses
U.S.
18 killed+1 killed
73 wounded+12 wounded
1 captured/injured {later released}
Malaysia
1 killed
7 wounded
Pakistan
2 wounded

SNA Militia and civilians
Unknown, estimates range from 200[1] to at least 500[2] killed (U.S. est. 1,000-1,500) and 3,000-4,000 wounded (U.S. est.); some estimates as high as over 10,000 killed
SNA Militia
Est. 133 killed (SNA estimate)[3] to 700+ killed
Est. 1,000+ wounded
21 captured

www.youtube.com/watch?v=ufClNFny0u4

Nem hiszem, hogy megérte, e valakinek lehet...

paráznabillegető 2008.11.18. 21:21:28

látod empty: mennyi halott, a fekák nem érdekesek, de a 18 halott jófió, meg az a sok sebesült... és mivégre?
kibaszott presztízsveszteség.

ugyanez a kalózokkal is. meg lehetne őket baszni alaposan, de lenne veszteség.
haszon meg semmi???

a háború is üzlet.

Empty 2008.11.18. 21:25:16

Haszon van, ha a kalózokat is te fegyverzed fel és a másik oldalt is.

Esetleg van még egy biztosítód talonba...

manager2008 2008.11.18. 21:26:00

A megoldás egyszerű, minden hajó (vagy sok hajó) mellé kell egy egy hadihajó is.
1. Kicsit drága lesz a szállítgatás, de működni fog.))))))
Konvojokat lehet szervezni katonai védelem mellett mint a II.VH.- ban a tengeralatjárók ellen.

2. Azért csak olcsóbb szétlőni a kalózokat, már bocs. Persze a művelet értéke komoly, de az elrettentés hamar behozza az árát, néhányszor úsznak a kalózok és vége.

Nincs más megoldás, ez lesz a dolog vége.

A művelethez hozzátartozik a partok ellenőrzése (felderítés) is, a kikötők zárolása, hírszerzés, fejpénz a kalózokért, kommandók bevetése, büntetőhadjáratok, stb. de ez csak technikai kérdés. A hadseregeknek kitűnő gyakorlatozási lehetőség, fizetik az adófizetők.

paráznabillegető 2008.11.18. 21:27:05

empty, ez eddig jó és igaz, de ha már a csatát is én fizetem, az maximum csak akkor buli, ha szülinapi látványosság!

Empty 2008.11.18. 21:28:27

paráznabillegetô, te csak szállítod. Az adófizetôk fizetik.
úgy jó a buli.

paráznabillegető 2008.11.18. 21:30:45

ergó kalózkodás volt, van, lesz - mindig.

Empty 2008.11.18. 21:32:26

Fôleg ilyen rendes, anarchikus környékeken.

Mentula 2008.11.18. 21:42:47

A jó öreg Pompeiusnak bizony egy-két hónap elég volt :)

paráznabillegető 2008.11.18. 21:45:38

mellesleg illírek és a nyugati görögök is kampázták ezért, heh.
akkoriban ez sokat számított!

rszvsz 2008.11.18. 22:42:57

Komolyan, ménem vágnak ki oda egy aegis cirkálót... Ha felrobbant egyben vagy 5000 szomált, akkor majd tanulnak. Tankerek meg védtelenül? Homályos.

Háborús övezetben mértnem tesz fel rájuk a szaúdi egy phalanx-ot vagy legább egy vulcan gépágyút?! Az ellen kb 0 esélye lenne a kalózoknak.

Bár legolcsóbb lenne egy arab kommandót feldobni rá.
Meglepődnének kissé a négusok...

Az is milyen volt már, mikor az amcsi ellátóhajónak figyelmeztető lövést kellett leadnia... Régebben egy csatahajó lőtte volna rommá a kalózokat, aztán a falujukat, netán az egész partvidéket. Oszt kézcsók. Ez működik.

hobord 2008.11.18. 23:11:15

Hagyni kell őket /fizetni a váltságot/, követni utána őket, és amikor már nincs civil a terepen /azt hiszik hogy nyertek/, akkor pár vadásszal ledózerolni az egész bandát.

Szerintem ez a legolcsóbb és legcélravezetőbb taktika.

Mentula 2008.11.18. 23:23:55

rszvsz, miféle nick-választás ez? :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.18. 23:54:46

Mentula,

milyen, milyen... Dulva :-)

Perillustris 2008.11.19. 00:09:10

"aki előtt egyfelől a napi 5–10 dollárból való tengődés"

A 10$ már a magyar minimálbér felé közelít, menjünk kalózkodni mi is!

gargoyle 2008.11.19. 00:19:20

errol a sziturol a (nagyon nem szakkonyv) Dale Brown regeny jut az eszembe, amikor a kabitoszer kartell elol vedik floridat katonai/partorsegi eszkozokkel

a problema abbol van szerintem, hogy reg rossz ha katonaknak kell fixen ott tartozkodni ezeken a helyeken. a szomszedot se a melysegi felderitok vedik a betoroktol, oda is rendes vizirendorseg kene, nem kulonleges alakulatok. a katonasag barmikor 1 perc alatt berobbantja a hajot, de az nem jo megoldas. azt kell megakadalyozni, hogy elraboljak (:

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.19. 00:22:48

gargoyle,

a potomaci vízirendőrt nem lehet paranccsal a szomáli partok mellé vezényelni; Chuck Norrist igen.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.19. 00:29:25

Perillustris 2008.11.19. 00:09:10

Igazad van; találóbb lett volna 2-5 dollárt írnom.

Martian (törölt) 2008.11.19. 00:37:19

Szóvivő bejelenti, hogy Osama a szomáliai partvidéken bujkál és tömegpusztító fegyvereket rejteget... és már mehetne is a szőnyegbombázás a "terroristák" ellen...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.19. 00:41:56

Martian,

hja: bevált recepten ne változtass :-)

Empty 2008.11.19. 00:47:50

A terrorista nem is idézôjeles. Túszokat ejtenek és váltságdíjat kérnek. Napalmot nekik.

Empty 2008.11.19. 01:06:03

tiboru, hangulatjelnek szántam elôzô hozzászólásom végire.

nuart · http://nudeart.blog.hu/ 2008.11.19. 01:30:54

a banánért messzire kell menni


egyetek almát

az itt terem a kertben

timarg · http://sas2.elte.hu 2008.11.19. 05:53:41

molnibalage 2008.11.18. 20:34:26

Forsyth-nak két könyve is jelent meg az utóbbi 7 évben: Avenger (magyarul asszem "Avenger - A Bosszúálló" címmel, felejthető fordításban), én 2005-ben vettem, kifejezetten jó. A pár éve kijött "Afgán" már inkább az 1994-es Isten Ökle elég gyenge utánlövése.

tiboru: Grat a posthoz.

Koxi 2008.11.19. 08:05:04

Asszem most a kiugrott profik alakította magán egységek (végül is zsoldosok) megint kaszálhatnak. Ki az, aki nem kérne a szolgáltatásukból? Egy pár jól felfegyverzett (nehézfegyverzetre gondolok)és jól képzett katona garantálja egy hajó biztonságát. Kérdés persze itt, hogy mennyire lehetséges az jogilag (már megint ugye a hülyeség, a papírtologatás, a szarrágás) hogy felfegyverzett egységek legyenek nemzetközi vizeken (is)???

fantom 2008.11.19. 08:19:28

Az ördög alternatívája tényleg jó, mint a régebbi Forsyth-könyvek általában :)
Amúgy meg a Szuvorov bácsi is írt olyasmit vhol, hogy ha a russzkije bratjaék megidultak volna nyugatnak, előtte jó alaposan destabilizálni tervezték a zimperialistákat. Pl. egy, a rotterdami kikötőben eldurrantott tankhajóval, és egyéb nyalánkságokkal. Kreatív meg szemét fegyver, az tény.

De hogy ez mennyire működne az amerikai partok előtt a jelenlegi helyzetben, háááát... Odáig el is kéne jutni, észrevétlenül eltérített ladikkal. Persze vannak, akik szeretik a kihívásokat...

bloodhound v2.0 2008.11.19. 08:23:02

kimaradt a cikkből kína, ők még pár éve is szinte havonta végeztek ki két-három tucat - élve - elfogott kalózt... :)

dr. askovics 2008.11.19. 08:38:08

Koxi, egy PMC szerintem is igazán felállithatna egy ilyen szakirányú alvállalkozást: hajókísérés beépített ügynökökkel.

Ja: aki még nem olvasta volna:

lemil.blog.hu/2008/11/06/haboru_gebinbe

scsaba1 2008.11.19. 08:43:04

Én nem értek a kalózkodáshoz, de hogy lehet egy nagyobb motoros csónakkal és 10 Kalsnyikovval meg két tucat gránáttal elfoglalni egy böhöm tankert vagy egy nagy utasszállítot?

Ha ilyen problémvá vált a kalózkodás az utóbbi tíz évben, akkor miért nem fegyverzik fel komolyabban az utaszállítókat és a tankereket?

Vagy ez valami nemzetközi jogba ütközik?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.11.19. 08:51:25

én csak azt nem értem hogy miért nem lehet egy szép nagy teherszállító hajó gyomrába elrejteni 1000 tengerészgyalogost, és elküldeni őket hajókázni ukrán felségjellel szomália partvidéke felé. esetleg pár F14-essel 100 km-ről figyelhetnék a hajókát. aztán ha jönnek a kalózok akkor szarrálőni mindet. mért csak irakot meg afganisztáént lehet szétgyakni? a szomáliai kalózokat mé'nem?

flimo13 2008.11.19. 08:53:43

Empty 2008.11.18. 21:18:13

Ezeket a veszteség összehasonlításokat elnézve mindig jókat röhögök, mikor az ügyeletes jósok bejelentik, hogy x év múlva >>az arabok

Höbörgö 2008.11.19. 09:02:42

Kicsit se értem a fenti stratégiai hozzászólásokat. A cikkben - ami szokás szerint nagyon jó - írva vagyon az egész kalózk problémának a gyökere.
Az is, hogy miért van esélyük és miért sikeresek ezek a támadások.
Amíg ezeket nem orvosolják, amíg nem lesz az ott élőknek más lehetőségük, addig folytatni fogják, akár az életük árán is. Mert nincs más választásuk.
Ha empatikusan bele élnéd magad az ő helyzetükbe, akkor valószínűleg te lennél az első aki kitervel egy ilyen támadást (a fent megcsillogtatott stratégiai érzékekből gondolva).
Egyszerűsítve, ha csőtörés van a házadban, akkor nem az ujjadat próbálod bedugni a csőbe, hanem elzárod a főcsapot...

tobias 2008.11.19. 09:08:59

Csodálnám, ha ezt a szomáli kalózkodást nem használná ki valamelyik ország pl. a veszélyes hulladékainak a tengerbe süllyesztésére. A forgatókönyv a következő: A piszkosul sokba kerülő veszélyes hulladékot ócskavas kategóriájú, ámde vonzóan tökösre festett teherhajóra raknák, nigériai, indonéz, és egyéb nulla értékű személyzettel, és addig hajóznának fel s alá Szomália partjai előtt, amíg valami egysejtű szomáli kalóz megkönyörül rajta, s elfoglalja. Akkor műholdas távírányítással a tengerbe robbantanák.

Uff. Én szóltam.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.19. 09:23:18

tiboru,
szuper a cikk esmét.

én meg láttam egy filmet Robert Redforddal, az volt a címe, hogy: "A keselyű napja". Ott meg a szíjjájés muksók könyveket olvasgattak és az írói kreativitást használták fel a saját műveleteikhez ötletként, meg kockázatelemzéshez, hogy ha valaki őket akarja szívóágra tenni, azt hogyan csinálhatja majd. Ez a tartályhajó eltérítéses ötletet láttam/olvastam már rakétahordozó tengeralattjáró eltérítéssel, úszóerőd eltérítéssel Elena Elenyak-kal ( . )( . )
stb.

bélabá 2008.11.19. 09:29:49

Először is a kalózok felkészülten érkeznek a hajóra. Így a hadsereg nem tud felkészülni ellenük, mert nem az örzött hajókat válasszák. Másodszor, csak idő kérdése, hogy bombák felszerelésével kezdjék meg a támadást a kalózok, és egy-két bomba felrobbantása után nincs az a kalózvadász csapat aki boldogan megy a hajókra.
Harmadik pedig, felfegyverzés sem megoldás, egyrészt mert akkor tuti valamelyik csapat meghal, másrészt, az a fegyvercsempészet legalizáláshoz vezetne.

dr. askovics 2008.11.19. 09:31:18

És ne feledkezzünk meg Tom Clancyről, aki 9/11 előtt két évvel megírta a Fehér Házba becsapódó repülőgép esetét.

bélabá 2008.11.19. 09:38:03

Tóbiás, minek ágyuval lőni verébre?
Ha el akarnak sullyeszteni egy hajót, akkor kiviszik a nyílt vizre és felrobbantják. Ehhez nem kell sem legénység, sem kalóz.

Ráadásul minden állam a saját partjai mentén annyi szemetet tesz a vízbe, amennyit nem szégyell. Lásd Japán, ami nagyon súlyos árat fizetett érte, rengeteg beteg és torzszülött ember született az eset következtében.

tobias 2008.11.19. 09:44:28

bélabá, pont erről van szó! Betegedjenek meg a szomáliak, és még a biztosító is fizessen az "értékes" rakományért!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.19. 10:08:03

a felfegyverzés nem jó ötlet, mert erre a kalózok is beerősítenek, és ugyanaez folytatódik, csak véresebben, kilyuggatott, olajat folyató tankerekkel.

a konvojok szervezése, hadihajókkal, repülőgéphordozókkal kísérése nekem is eszembe jutott. egy gond van vele: drága, és nincs annyi hadihajó...

Professor Pizka 2008.11.19. 10:18:40

A tengerjognak (jelenleg) strikt szabalyai vannak a polgari hajokon viheto fegyverekre, ez altalaban egy-ket kezifegyver szokott lenni a hidon vagy a kapitany kajutjeben elzarva. Egyezmenyt modositani persze barmikor lehet.
Sok erdekes vetulete van a dolognak.

1. mit keres ott kiseret nelkul egy szupertanker? Tehat nem egy szallitmany molyirtot szallito Bissau Guinea-i zaszlo alatt hajozo papucs, hanem egy szaudi szupertanker.

2. A kalozellenes fellepes. Amit most az indonezek csinalnak, az meg szaz eve a briteknel is magatol ertedodo volt. A kalozokat vizbe loni, csonakon egy darab kenyerrel kitenni, hajo alatt kotelen athuzni, vagy mas hasonlo modon kivegezni. A kapitanyt a sajat hajo foarbocanak felso vitorlarudjara kotni majd Doverben az erre rendszeresitett helyen meg egy darabig madarelesegkent kozszemlere tenni. Ezt csinaltak regen. A reparativ buntetesi modok jellemzoen nem itt alkalmazandok.

3. Harpoon/Maverick alkalmazas. Eloszoris kornyezetszennyezo es draga. Masreszt egy darab harpoon magaban tobbszazezer dollar.

4. Hadihajok jelenlete: most kisse megbosszulja magat az utobbi husz ev fejlesztesi iranyzata. A legtobb haditengereszetnek univerzalis romboloi vannak. Diplomaciai okoblo ma mar minden fregatt meg rombolo (a japanok tizenketezer tonnas helikopterhordozoja is rombolo). Es ezek a hajok univerzalisak. Ha egy ilyet odakuldenek, akkor megy X millio dollarnyi radar, elektronika es fegyver, nagyreszt foloslegesen. nincsenek kicsi olcso konnzufegyverzetu fregattok/korvettek, illetve amik vannak (pl az orosz Nanucska es Tarantul osztaly) az inkabb ilyen kis beltengeri-partvedelmi egyseg.
Az orosz Nyeusztrasimij odakuldese is erre pelda. A szovjet standard kis fregatt a Krivak-osztaly volt, amelybol indianak is adtak Talwar neven. Levaltotta volna a Nyeusztrasimij osztaly, amelybol egy epult meg, ketto meg epul, a tobbi meg... Az oroszoknal mar szolgalatban all Sztereguscsij neven egy kisebb korvett (meretre fregatt, amely megoldhatna a dolgot, ha tobb lenne.

Egyebkent a tobbi haditengereszet csak a problemahoz tulmeretezett hajot tud kuldeni. Hiaba csak rombolo a holland Den Zeven Provincien vagy a nemet Sachsen, vagy fregatt a francia LaFayette, ha ok a haditengereszetuk fo ereje (de irhatnam az orosz Nagy Petert vagy barmelyik amerikai hordozot is) Ezeknek egyszeruen azertekuk miatt kiseret kell, legi fedezet, anymtyukja... a hadviselesi doktrina nincs felkeszulve a tengeri aszimmetrikus hadviselesre.

5.A parti rendrakas is erdekes dolog, mert nem valami elkulonult hadsereg csinalja a kalozkodast, hanem mindenki aki a partvideken el. Raadasul bel kell nyulni a szomali/etiop/eritreai darazsfeszekbe...

smersh 2008.11.19. 10:23:48

Hurrá Torpedó 2008.11.19. 08:51:25

Nem kis lázadás lenne abból, ha ezer tengerészgyalogost bezárnának a raktérbe. :D
A Tomcatekkel meg az a gond, hogy akkor az irániakat is bele kell rángatni a buliba, de ők most büntibe' vannak. (Az USN már kivonta a Tomcateket.)

Egyébiránt szerintem a Nyerpa előbb-utóbb megjelenik a környéken: a hajókat valami sajnálatos meghibásodás miatt elsüllyeszti, azt a pár élve elfogott kalózt meg bezárják az egyik részlegbe egy-egy doboz cigivel és gyufával... :D

Faby 2008.11.19. 10:36:33

dr. askovics 2008.11.19. 09:31:18
"És ne feledkezzünk meg Tom Clancyről, aki 9/11 előtt két évvel megírta a Fehér Házba becsapódó repülőgép esetét. "

Írt ő még sok minden mást is, egyrésze lehet, hogy meg is történt, csak nem tudunk róla, másik rész pl a Vörös Vihar meg nehogy valóra váljon!

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:38:03

Az első világháború elején még a konvojrendszer bevezetése előtt bevezették a "csapdahajó" elfogóegységet, ami messziről (periszkópon át) úgy néz ki, mint egy kereskedelmi hajó, viszont álcázott fegyverekkel teli. Ez most nem megoldás? Nem értem. Vagy más. Minden hajón van radar. Észreveszik, ha jön egy mocsó. Bemérik, leveszik az álcaponyvát a 75 mmes lövegről, közibüklőnek, oszt viszlát. De nem kell 75 mmes löveg se, elég három ember három Dragunovval, ezer méternél nem engedik közelebb a bárkát. Ez eddig senkinek nem jutott eszébe? Három zsoldos fizetését csak kibírja a szállítmányozó cég? Sőt, költségtakarékos lenne, ha mondjuk a zsoldosok egyben szakácsok is lennének, hehehe.

smersh 2008.11.19. 10:40:19

Hmm. Azt főzik meg, amit lőttek? :D

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:43:21

"Kicsit odaégett a pirítós, ne haragudjatok, de reggelikészítés közben nyolc kalózt kellett kilőnöm egy csónakból." Mondhatná egy ilyen kettős munkakörben alkalmazott szakács-lövész.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:57:49

Sztívön Szigál is szakács volt amikor leszámolt a rablókkal. Egy se élte túl. Az utolsó csapás egy gombapörkölt volt.

smersh 2008.11.19. 11:00:17

:D Egy napi menü egy ilyen hajón:

A) Kalóztámadás elmaradása esetén:
reggeli: kétszersült
ebéd: konzerv
vacsora: konzerv

B) Kalóztámadás után:
reggeli: hagymás loccsantott (agy)velő Dragunov módra, főtt tojás
ebéd: lábfejleves, dinsztelt máj a la Privateer, phallos-falatkák áfonyamártással
vacsora: rántott comb- és felkarszeletek, vese rántottával

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:17:18

Mosdatlan kalózok esetén bővülne a kínálat retekkel és gombával is.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:18:54

Nademost komolyan: Karthagót a rómaiak beszántották sóval, meg is szűnt a kalózkodás a Földközi-tengeren. Mogadishu esetében mi lenne célszerű?

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:22:25

A GSG-9 német szolgálati (határőr?) különítmény egyszer már rendett tett Mogadishuban, valószínűleg ezt a problémát most sem a tengeren, hanem a szárazföldön kéne megoldani. De hogyan? Fegyverezzük fel azt életben maradt kalózokat és vessük be őket más vizeken a többi kalóz ellen.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:25:11

"2008-11-19 10:58
Kalózhajót semmisített meg az indiai haditengerészet
Megsemmisített egy szomáliai kalózhajót az indiai haditengerészet az Ádeni-öbölben – jelentette az indiai hadsereg. A Tabar nevű indiai hadihajó a kalózok egy vezérhajóját lőtte ki önvédelemből, a másik két kisebb kalózegység elmenekült a helyszínről. Két nappal ezelőtt a kalózok egy szaúd-arábiai olajszállító tankert raboltak el, a fedélzetén 25 emberrel. A Tabar október 23-a óta tartózkodik a térségben, hogy megvédjen 35 hajót a kalózok támadásaival szemben. (Forrás: MNO, BBC)"

Münci 2008.11.19. 11:27:56

Möszjők!

Engem ez a kalózosdi a régi rep.gép eltérítésekre emlékeztet. Azok is nagyban mentek, amíg "biztos üzlet"-nek számítottak.
Mert féltették a túszok életét és a repülőgépeket.
Azután bekeményítettek és 2 vagy 3 esetben nem volt túlélő tenorista. Már nem volt jó üzlet. Abba is maradtak a gépeltérítések.
Ha nem fizetnek a zsarolóknak-kalózoknak, viszont erővel rajtuk ütnek, akkor hiába nyomor, nem fognak kalózkodni, mert nem éri meg. Inkább kapálnak vagy várják a segélyt. Persza ez sokba kerül, vétlen áldozatai is lehetnek. De! Hosszabb távon sokkal olcsóbb és kevesebb áldozatot igénylő.
Az okok felszámolása (pl egyéb megélhetési lehetőségek teremtése) SzVSz nagyon jó kiegészítő, de önmagában nem hatásos

Tisztelettel, Münci

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:33:58

Római légiók megoldását preferálom: kalózokat lelőni, bele a tengerbe, a kalózkodásra vágyókat meg elrettenteni a rablástól.

flimo13 2008.11.19. 12:20:19

A derék légiósok mivel lőttek anno?:)

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 12:57:10

1. Ballista
2. Catapulta
3. Parittya
4. Íj

Aki ezeket mind túlélte, annak lenyomták a buciját a víz alá, amíg bugyborékolt.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2008.11.19. 13:34:12

És ha még ezt is túlélte? :) Kezdték elölről?

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 14:18:04

Aki ezeket is túlélte, azt duplazsolddal bevették a légióba.

damavend 2008.11.19. 14:27:27

az előző kommentekre válasz, mármint ,hogy miért nem csinál senki semmit:
az indiai haditengerészet hajója szétlőtt egy kalózhajót az adeni öbölnél ,amikor az megpróbált megtámadni egy kereskedelmi hajót.
végre volt mersz valakiben...

bet-li, kínai játékos 2008.11.19. 14:38:23

A kalózok sikerét nagyban elősegíti az a helyzet amit a következő, kicsit eltúlzott példa szemléltet: libériai zászló alatt hajózó egyiptomi szállítmány ukrán legénységgel.
Ezért nem támadnak a kalózok amerikai és brit hajókat, mert tudják, hogy ott az illető nemzet tengerészei vannak a fedélzeten és minden legális keret adott ahhoz, hogy megvédjék magukat és a szállítmányt.

A szaúdi tankerhajó elrablása rögtön felveti azt a kérdést, hogy hol volt a szaúdi olajiparban alkalmazott mintegy 60000-es fegyveres őrség egynéháyn tagja.

smersh 2008.11.19. 14:58:46

Valószínűbb, hogy a szaúdiak arra számítottak, hogy a kalózok nem fogják macerálni őket, mert hogy "ők muzulmán testvétek". Elszámították magukat: a zsákmány az zsákmány. :)

smersh 2008.11.19. 15:00:18

Merthogyugye (:D) a szomi kalózok döntő része muszlim. (Persze nem ez a gond velük, hanem az, hogy kalózok.)

nmi_nmi 2008.11.19. 16:10:58

Valahol azt olvastam nemrégiben, hogy a Malakkai szorost és környékét már megtisztították a kalózoktól.

Valaki nem emléxik ilyenre?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.19. 17:22:07

Té,

ment mail lemil címére, amit már régóta ígérgetek

One China 2008.11.19. 17:55:25

nmi_nmi, de.

,,Sokáig a Délkelet-Ázsiában az Indiai- és a Csendes-óceánt összekötő Malakka-szoros volt a legveszélyesebb kalózövezet, ahol a lelassító hajók könnyű célpontot nyújtottak a tengeri rablóknak. Az elmúlt években azonban Indonézia, Malajzia és Szingapúr összefogásával - meg amerikai és japán segítséggel - sikerült jelentősen visszaszorítani a támadásokat. A kalózok paradicsomának számító sok kis sziget megtisztulásával párhuzamosan azonban Nigéria és Szomália környékére helyeződött át a kalózkodás centruma."

One China 2008.11.19. 17:59:03

és

,,A Nemzetközi Tengerészeti Iroda adatai szerint az Indonézia és Malajzia közötti Malakka-szoros biztonságosabb, mint a korábbi években. De ennek nemcsak az az oka, hogy a környező országok összefogtak a kalózok ellen, hanem az is, hogy a fegyveres rablások többségét most a kikötőkben követték el a bűnözők."

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.19. 19:39:24

nmi_nmi,
de, én is olvastam. nem mentem el oda körbeérdeklődni, hogy az ottaniak is így tudják-e?

ErrorFlynn 2008.11.20. 10:41:26

szóval hajózni lehet, csak kikötni necces.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 10:46:30

शराब अंजीर,

tetszik a nicked :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 10:49:52

Ez hindiül fügebort jelent?

ErrorFlynn 2008.11.20. 11:02:48

megfontolom ezt a szomáliai kalóz-dolgot. per pillanat kedvező karrierlehetőségnek tűnik.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 11:43:27

Error,

elképzellek, amint egy gépkarabéllyal a kezedben, bekötött fél szemmel átugrasz a hajópalánkon és dörgő hangon rákiáltasz a kormányosra: itt mindenki az ÉN foglyom!

ErrorFlynn 2008.11.20. 11:58:40

hát. alkalmaznom kell majd néhány izomembert az ilyen jellegű műveletek végrehajtására.

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:08:53

majd toborzok néhányat itt a blogon.
...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:14:42

Izomembernek nem biztos, hogy megfelelnék, de kiválóan tudok aranypénzt és drágaköveket számolni.

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:23:39

igen, könyvelő is kell. :-))

MTi 2008.11.20. 12:25:37

Error,
második felszólítás: férfiakat lemészárolni, nőket megerőszakolni - vagy fordítva? :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:29:41

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:23:39

Köszi!

_összehúzott, szúrós szemmel néz és közben az ujjai között forgatná a platina hitelkártyáját, ha lenne_

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:33:41

MTi, részemről inkább fordítva, de hátha akad valami karakán és jóképű fogoly, aki önként ajánlkozik.
_ábrándol_

ugyan már, tib, ugyan. ha ügyes könyvelő leszel, egy csomó csillogós dolgot lophatsz tőlem, és majd csak jó sokára veszem észre.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:38:06

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:33:41

Végül is igaz... Te úgyis el leszel foglalva, ha jól értelmezem a komment első mondatát :-)

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:44:21

Három kalóz Zárába ment hahó, hahó,
három kalóz Zárába ment és ott egy kocsmába bement,
Refr.: hahó te kalóz, hahó, te kalóz, hát húzd a kötelet!
: Kocsmáros van-e jó borod? Hahó-hahó,
mely le se megy a torkomon? Refr.
: Igen uram van jó borom hahó,
mely le se megy a torkodon. Refr.
: Kocsmáros van-e aranyad? hahó-hahó,
és van-e rajta hét lakat? Refr.
: Igen uram van aranyam hahó-hahó,
és van is rajta hét lakat. Refr.
: Kocsmáros van-e lányod is? hahó-hahó,
nevető szemű és hamis? Refr.
: Igen uram van lányom is hahó-hahó,
nevető szemű és hamis. Refr.
: Hát akkor én őt elviszem! hahó-hahó,
a tengeren is túl viszem! Refr.
: Nem, nem uram őt nem viszed! hahó-hahó,
a házamból ki nem viszed! Refr.
: Három kalóz tengerre szállt. hahó-hahó,
s elvitt aranyat, bort leányt! Refr.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.20. 12:45:48

tiboruÉ

én a te helyedbe ezzel nem viccelnék, hacsak nem akarsz te is jószolgálati nagykövet lenni :(

MTi 2008.11.20. 13:03:57

Előbb-utóbb mindenki cápaeledel lesz... vagy jószolgálati nagykövet.

One China 2008.11.20. 13:41:51

tiboru:

Természetesen a nevem hindiül Fügebor, az indiai hadsereg kalózok elleni fellépésének tiszteletére 24 órán át ezt használom. :-)

Rranger 2008.11.20. 14:16:31

lesz meg ebbol komoly globalis problema

One China 2008.11.20. 14:21:21

Igen, ha mondjuk megszereznek egy anyahajót vagy esetleg egy tengeralattjárót amely nukleáris fegyverrel van felszerelve, s a jól kiképzett kalózok kezelni is tudják.

Carnivora (törölt) 2008.11.20. 21:49:55

A kalózkodás megoldása akarat kérdése secpec a tenger fenekére küldhetnék az összeset, ha akarnák, de akkor hogy lehetne felverni az olaj árát? biztosítók miből kaszálnának?

Balfake 2008.11.21. 09:39:52

Az Xbox előtti korban fiúgyermekek kedvenc időtöltése a Pirates volt C64-en!

Carnivora (törölt) 2008.11.22. 12:56:37

Több tucat iszlamista lázadó szállta meg pénteken a szomáliai Hararder kikötőjét, azok után a kalózok után kutatva, akik Sirius Star szaúdi óriás tankhajó eltérítését menedzselték. A múlt szombaton elrabolt, rakterében 100 millió dollár értékű olajat szállító szupertankert Hararder közelében horgonyozták le a kalózok.

„Szaúd-Arábia egy muzulmán ország, ezért hajóit eltéríteni nagyobb bűn, mint másokét” - mondta az ország szinte egészét ellenőrzésük alatt tartó iszlamista lázadók egyik szóvivője.

index.hu/politika/kulfold/kalozbaj2682/

egyre izgalmasabb

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.22. 13:40:00

Carnivora,

és képzeld, mekkora poén lenne, ha kiderülne, hogy ez az egész egy óriási CIA-dezonformációs művelet: ők beszélték rá (idegen zászló alatt persze) a kalózokat, hogy térítsenek el egy szaúdi hajót, mert előre prognosztizálható volt, hogy az iszlamisták bepöccennek és elvégzik (talán) azt a piszkos munkát, amit a nyugatiak nem tudnak/mernek/akarnak.

Istenem, ha ez így történt, minden fejfedőmet megemelem a művelet kiagyalója előtt!

(Persze sosem fogjuk megtudni...)

Pascal doktor 2008.11.22. 16:23:06

gratu a cikkért és az eszmecseréért is!

ha volt már bocsi, de van pár dolog, amit érdekesnek gondolok:

"Elengedtek egy görög hajót a kalózok"
www.fn.hu/kulfold/20081121/elengedtek_egy_gorog_hajot/

van ebben a cikkben egy nagyon szép mondat:

"...a libériai zászló alatt közlekedő Geniust, amely 19 fős román legénységével..."

tehát: a hajó görög tulajdonban van, libériai zászló alatt, román legénységgel. Ezek alapján csodálkozom, h elengedték... Az ilyen hajókért vajon melyik állam haditengerészete tenné tűzbe a kezét?
Valószínűbbnek tartom, h amint valaki rámozdul, valaki felszólal az ENSZnél, h sérül a nemzetközi jog, és 6 hónapig tanácskoznak róla...


én tényleg csodálkozom, h csak pár országban van és csak ennyi kalóz...

Empty 2008.11.22. 16:54:16

A szaúdi olajszállító is libériai zászló alatt hajózik, meglehetôsn vegyes legénységgel - mint a kereskedelmi hajók jelentôs része. Így tényleg adódik a kérdés: kinek kéne beavatkozni?!?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.11.22. 21:16:07

Talán ilyenkor kéne egy olyan alakulat, amilyenről eddig csak a harmadosztályú akciófilmekben hallani: ENSZ-rohamosztag :-)

Empty 2008.11.23. 00:00:43

Libéria kereskedelmi flottája:

total: 2,204
by type: barge carrier 3, bulk carrier 390, cargo 107, chemical tanker 241, combination ore/oil 7, container 750, liquefied gas 84, passenger 1, passenger/cargo 3, petroleum tanker 460, refrigerated cargo 103, roll on/roll off 7, specialized tanker 12, vehicle carrier 36

foreign-owned: 2,109 (Argentina 3, Belgium 4, Brazil 3, Canada 7, China 11, Croatia 2, Cyprus 63, Denmark 12, Estonia 1, France 5, Germany 849, Gibraltar 5, Greece 358, Hong Kong 44, India 2, Indonesia 2, Isle of Man 5, Israel 23, Italy 41, Japan 116, South Korea 3, Latvia 21, Lebanon 2, Mexico 2, Monaco 8, Netherlands 6, Nigeria 2, Norway 40, Poland 13, Qatar 4, Romania 2, Russia 94, Saudi Arabia 27, Singapore 32, Slovenia 3, Sweden 10, Switzerland 13, Taiwan 91, Turkey 7, Ukraine 25, UAE 23, UK 20, US 98, Uruguay 3, Vietnam 4) (2008)
[:-)]

ScoTTThun 2008.11.25. 07:11:55

Csurtus:
Éppen ezen gondolkodtam, de komolyan.

Vajon mikor jön el az idő, amikor az ENSZ "békefenntartókat" küld a térségbe?

Egyáltalán van az ENSZ kötelékében szolgálatot teljesítő hajó? Nem kereskedelmi, hanem olyan lövöldözős. :)

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.25. 13:04:09

nesze nektek ENSz (Stratfor tanulmany):

Somalia: U.N. Sanctions' Long Odds
Stratfor Today »
November 21, 2008 | 2057 GMT

William S. Stevens/U.S. Navy via Getty Images
The hijacked Saudi supertanker Sirius Star on Nov. 18
Summary

The U.N. Security Council voted Nov. 20 to strengthen sanctions on Somalia in a move intended to rein in piracy and combat the Islamist insurgency against the interim government. The resolution is not likely to meet with success, however.
Analysis

The U.N. Security Council voted Nov. 20 to pass resolution 1844, which strengthens sanctions aimed at Somalia. Along with violators of the existing U.N. arms embargo, individuals and entities proven to threaten the peace and political process in Somalia now also will be targeted.

The newly adopted measure comes amid an epidemic of piracy attacks off the Somalian coast, including the hijacking of the Saudi oil supertanker Sirius Star, which was carrying $100 million worth of crude from Saudi Arabia to the United States. The sanctions are unlikely to eliminate either piracy or the Islamist insurgency against the country’s interim government, however.

According to the British Royal Institute of International Affairs, Somalian-based pirates have earned $18 million to $30 million in ransom payments this year. Compared to the earnings of other organized criminal enterprises, this is a low figure. However, in Somalia — a country with precious few avenues for earning money — it is a princely sum.

Somalia has lacked a functional government and ability to secure its own territory, both onshore and offshore, for almost 20 years. As a result, pirates have flourished in Somalia, using increasingly sophisticated tactics to take over large and small vessels. The pirates hold onto the captured vessels while negotiating ransoms that start high, like $25 million demanded for the Sirius Star and the $35 million demanded for the MV Faina, but see much lower actual payouts. The highest payout for a captured vessel in Somalia to date is thought to be about $3 million.

The expanded sanctions are unlikely to stifle this illegal activity for several reasons. To begin with, no individuals or entities were named in resolution 1844. Instead, the measure calls on U.N. member states to submit the names of individuals who could be accused of breaching the peace in Somalia; documentation backing up accusations against named individuals and entities also is required. Given the lack of record-keeping or effective law enforcement inside Somalia, this means countries wishing to seek sanctions will have to collect information on individuals they wish to accuse themselves. Even if requests for sanctions are brought by a Security Council member, the accused naturally have the right to counter any charges against them. And finally, it is doubtful any persons accused under this resolution would have offshore accounts for the United Nations to freeze.

Further indicating that sanctions will not end piracy, Islamists fighting the Somalian government have faced little difficulty in obtaining weapons and striking targets throughout Somalia in spite of the U.N. arms embargo on Somalia in place since 1992. The new sanctions, if actually executed, will thus most likely be evaded.

A more muscular strategy for combating piracy was on display this week when the Indian frigate INS Tabar returned fire on a pirate mother ship Nov. 18, sinking it. British and Danish forces also have reported killing pirates and destroying their vessels in November.

One-off military successes against pirate vessels will do little to address the overall problem, however. There are plenty of young, poor Somalians ready to replace pirates taken out of commission, while more boats can be called up or stolen to replace any destroyed vessels.

Whatever the method, plenty of states have an interest in combating piracy off the coast of Somalia. The economies of NATO member states depend on the flow of goods, many of which pass through the Gulf of Aden en route to or from the Suez Canal. Egypt is worried that shipping companies will opt out of the Suez route in favor of the longer trip around the Cape of Good Hope, thus decreasing revenue from the Suez and the importance of the canal as a point on the international shipping map. Yemen, given its own delicate internal situation, does not want its waters to become a battle zone as well. The Saudis, meanwhile, were happy to ignore the problem until the Sirius Star hijacking.

As long as pirates have a refuge on land, where they provide money and allegiance to warlords in exchange for a safe-haven to operate from, their operations will continue. Successfully combating piracy off Somalia calls for an actual, functioning central government with an effective coast guard and police force to enforce the rule of law.

Unfortunately, the chances of that happening anytime soon are dim. The government of Somalian President Abdullahi Yusuf faces a severe threat to its survival from an Islamist insurgency being waged by the al Shabab militant group and its Islamist patrons. Yusuf’s government, which came to power in 2004, controls little territory and provides no real governance for most of the country. It faces almost daily attacks in Mogadishu and Baidoa from Islamist fighters intent on bringing it down and reinstalling the hard-line Supreme Islamic Courts Council (SICC) that ruled much of southern and central Somalia in the second half of 2006.

The period of SICC rule actually witnessed a decrease in piracy off the Somalian coast. The Islamists apparently sought to capitalize on this history Nov. 21, when they entered the coastal town of Xarardheere — where the Sirius Star is being held — in search of the supertanker. The Islamists said that hijacking a ship from a Muslim country is worse than hijacking ships from non-Muslim countries. But even the Islamists are splintered these days, preventing them from acting with one voice.

Ultimately, as piracy is one of the few means of generating significant sums of money in a country wholly lacking in natural resources or legitimate economic activity, pirates will be waiting to strike as long as maritime shipping traffic occurs anywhere in the region of Somalia, regardless of U.N. sanctions.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.25. 13:09:57

ja, és még egy Stratfor:

The USS Iwo Jima is currently under way in the Persian Gulf, conducting maritime security operations in the 5th Fleet AOR.

Empty 2008.11.25. 15:27:58

ScoTTThun,

Elméletben van. Ha valaki ad neki... Pl.:

www.defensenews.com/story.php?i=3318900

ScoTTThun 2008.11.26. 07:41:03

Kocce!

andras 2008.11.30. 09:01:26

> 2008.11.19 17:55:25
> Sokáig a Malakka-szoros volt a legveszélyesebb kalózövezet.
> Az elmúlt években azonban Indonézia, Malajzia és Szingapúr
> összefogásával - meg amerikai és japán segítséggel
> - sikerült jelento"sen visszaszorítani a támadásokat.

Tanulságos lehetett az az összefogás egy pár évvel ezelött.

Vegyünk példának egy Japánból Nyugat-Europába tartó hajót.
A kiindulóponton, és az érkezési kikötöben, egyaránt az volt
a politikai alaptétel, hogy az USA egy piszkos imperialista
nagyhatalom, miközben ök, japánok és europaiak, vigan tetszelegtek a békeszeretö népek szerepében.

Egy pár "nemes vadember" kalóz, akaratán kivül, végetvetett
ennek a világpolitikai képmutatásnak.

András

hátramozdító 2008.12.01. 17:45:18

Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy nemsokára megjelennek a csapdahajók is. Anno az I. VH idején a német tengeralattjárósok próbáltak spórolni a torpedóikkal, ezért ált. a fedélzeti ágyúval vagy robbanótöltettel végezték ki a brit hajókat. Persze előbb átzavarták a legénységet a mentőcsónakokba... Oh, dicső lovagkor. Válaszult a britek felfegyvereztek mindeféle hajókat, jöttek a németek, csináltak egy kis pánikszínházat nekik, az álcázóbálákat félrerángatták és beledurrantottak a tengeralattjáróba. De ebből írjon posztot valami bennfentes ☺ Szóval nemsokára lesz seggrepacsi a rosszfiúkkal, ebben biztos vagyok...

spájdernecc 2008.12.02. 06:46:23

Tiboru, u. engedelmeddel a hírsarkos cikkedet elloptam....ill belinkeltem ellenpéldának a lekvárosbetonba. Ha ellenedre van, szólj, és azonnal kiveszem.
Köszi!

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.12.02. 08:41:47

Spájdi,

+tisztelsz vele :-)

(A blogot én meg felvettem a csurtusba az ajánlottak közé...)

spájdernecc 2008.12.02. 08:45:23

hát ennyit a körbenyalásról :)
a mocsárban azért nincs bloajánló, mert azt a csürhét nem szabad ráengedni egy rendes blogra :))

smersh 2008.12.04. 23:35:38

Nos, az oroszok komolyan veszik a dolgot, a jelenleg "kalózvadászaton" lévő Nyeusztrasimij fregattot az Admiral Vinogradov (romboló, Udaloy osztály) fogja váltani rövidesen.

Titus Pullo Urbino 2008.12.05. 12:13:08

A kalózok a Dunába lökték a harcias matrózt című cikkből idézek:

"Nemcsak Szomália partjainál fenyegetik kalózok a teherhajókat, hanem a Dunán is. Egy bolgár napilap pénteken arról számolt be, hogy a folyó szerbiai szakaszán az elmúlt két évben 38 uszályt támadtak meg és raboltak ki a kalózok. A rablók a kelet-közép szerbiai Szmederevó kikötőjében csaptak le a hajókra. Általában kábeleket loptak el az uszályokról, de gyakran a rakományt is megdézsmálták: fémet, szenet és olajat is magukkal vittek. Legutóbb októberben ért támadás egy bolgár hajót. A legénység egyik tagja megpróbálta elzavarni a támadókat, de nem sikerült. A kalózok végül a Dunába lökték a harcias matrózt. A bolgár lap szerint ukrán hajókat is kifosztottak már Szmederevónál. A dunai vízirablók módszere hasonló az Adeni-öbölben alkalmazotthoz: gyors csónakokkal közelítik meg a kiszemelt prédát, majd fegyverekkel fölmennek a fedélzetre. A kereskedelmi hajók védtelenek, mert a legénységnél nem lehet fegyver."

Pascal doktor 2008.12.05. 20:47:51

ööö

és még a 37. eset után se jutott eszébe senkinek se, hogy legalább mobiltelefonjuk legyen? Esetleg fényképezőgép, gps...

annak a "kalózcsónaknak" valahonnan el kellett indulniuk és valahova meg kellett érkezniük (arról ugyan a cikk nem ír, hogy éjjel, v nappal történ). Azért a Duna nem egy tenger, elég könnyen felügyelhető, nem?

Ráadásul van központi kormányzat, parti őrség, rendőrség.

nem értem

Titus Pullo Urbino 2008.12.09. 13:05:07

Szerintem a Dunán könnyebb kalózkodni, mint a nyílt tengeren, mert 100 méter távolságot kell csak észrevétlenül megtenni, aztán villámgyorsan le lehet lépni egy kis szigetre, vagy egy szárazföldi telepre, ahol vár egy dzsip, áru le, pénzt megkapják az orgazdától és viszlát. Az Al-Duna erre ideális terep, nemcsak a földrajzi viszonyok miatt, hanem a korrupt hatósági személyek miatt is.

Pascal doktor 2008.12.10. 09:10:16

viszont akkor Szerbiának össze kellene kapnia magát, mert neki azért komoly adóbevételt jelent - gondolom - a dunai teherszállítás. Ellentétben Szomáliával.

És mégiscsak könnyebb (jó helyen elhelyezett 2-3 helikopter-platform, néhány naszád) ellenőrizni egy pár száz kilométeres folyószakaszt Európában, egy működő államban, mint a nyilt tengert Kelet-Afrikában egy nem létező államban.

Ellenkező esetben meg vagyok ijedve. :)

dr. Pascal 2008.12.17. 17:46:55

index.hu/politika/kulfold/szomkal1217/

"Elemzők szerint a korábbi BT-határozatoknak nem volt jelentős visszatartó erejük, mivel a kalózok ellen fellépő erőknek nem volt felhatalmazásuk a szárazföldön harcolni, ahol a kalózok támaszpontjai vannak."

most ezt nem értem. A legtöbb támadást olyan hajókkal hajtják végre, amit nem lehet kivontatni a parta. A vízen horgonyzó hajó viszont nem szárazföld. Csak azokat kellene elsüllyeszteni. Ráadásul így még az AI se sír, h szegény ártatlanokat gyilkolnak, hiszen a legénység nincs rajta.

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2008.12.18. 15:14:10

Lehet, hogy már volt:

www.un.org/News/Press/docs/2008/sc9514.doc.htm

"Through the unanimous adoption of resolution 1846 (2008), and acting under the Charter’s Chapter VII, the Council decided that during the next 12 months States and regional organizations cooperating with the Somali Transitional Federal Government (TFG) may enter Somalia’s territorial waters and use “all necessary means” -- such as deploying naval vessels and military aircraft, as well as seizing and disposing of boats, vessels, arms and related equipment used for piracy -- to fight piracy and armed robbery at sea off the Somali coast, in accordance with relevant international law."

Empty 2008.12.25. 20:22:44

,,Élesben, fegyverrel gyakorlatozik az EU a kalózok ellen

A német haditengerészet mentett meg egy egyiptomi teherhajót Szomália partjainál a kalózoktól - közölték csütörtökön Berlinben. Az EU Atalanta hadműveletében engedélyezve van a fegyverhasználat a kalózok ellen, és az is, hogy szomáliai területen is üldözzék őket."

inforadio.hu/hir/kulfold/hir-247543

MTi 2009.01.03. 19:40:40

Egy kis kalózkodásért nem kell a messzi Szomáliába menni, lásd alant:

magyarszo.com/fex.page:2009-01-03_Kalozok_a_Dunan_Nevetseges.xhtml

MTi 2009.04.30. 21:12:53

Megvan az első üzleti ajánlat is, szerintem a blogról "lopták" az ötletet :))
index.hu/kulfold/hirek/2009/04/30/belgium_penzert_kinal_vedelmet_afrika_szarvanal/
süti beállítások módosítása