Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Kalózok ideje (x)

2008.11.18. 07:39 tiboru

Noha a kalózkodás egyidős a vízre szállt emberrel és az elmúlt ötezer évben egyetlen napra sem szűnt meg, nagyipari módszerekkel történő gyakorlása az utóbbi tíz esztendőben vívta ki magának a vezető hírekben történő újabb felbukkanás jogát. Nézzünk körül ezen az izgalmas, tőlünk hálistennek elég messze található területen, már csak azért is, mert a mai hírek között szerepel egy igencsak idevágó esemény.

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 

203 komment

Címkék: afrika terror ázsia kalóz rendvédelem utánközlés

flimo13 2008.11.19. 08:53:43

Empty 2008.11.18. 21:18:13

Ezeket a veszteség összehasonlításokat elnézve mindig jókat röhögök, mikor az ügyeletes jósok bejelentik, hogy x év múlva >>az arabok

Höbörgö 2008.11.19. 09:02:42

Kicsit se értem a fenti stratégiai hozzászólásokat. A cikkben - ami szokás szerint nagyon jó - írva vagyon az egész kalózk problémának a gyökere.
Az is, hogy miért van esélyük és miért sikeresek ezek a támadások.
Amíg ezeket nem orvosolják, amíg nem lesz az ott élőknek más lehetőségük, addig folytatni fogják, akár az életük árán is. Mert nincs más választásuk.
Ha empatikusan bele élnéd magad az ő helyzetükbe, akkor valószínűleg te lennél az első aki kitervel egy ilyen támadást (a fent megcsillogtatott stratégiai érzékekből gondolva).
Egyszerűsítve, ha csőtörés van a házadban, akkor nem az ujjadat próbálod bedugni a csőbe, hanem elzárod a főcsapot...

tobias 2008.11.19. 09:08:59

Csodálnám, ha ezt a szomáli kalózkodást nem használná ki valamelyik ország pl. a veszélyes hulladékainak a tengerbe süllyesztésére. A forgatókönyv a következő: A piszkosul sokba kerülő veszélyes hulladékot ócskavas kategóriájú, ámde vonzóan tökösre festett teherhajóra raknák, nigériai, indonéz, és egyéb nulla értékű személyzettel, és addig hajóznának fel s alá Szomália partjai előtt, amíg valami egysejtű szomáli kalóz megkönyörül rajta, s elfoglalja. Akkor műholdas távírányítással a tengerbe robbantanák.

Uff. Én szóltam.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.19. 09:23:18

tiboru,
szuper a cikk esmét.

én meg láttam egy filmet Robert Redforddal, az volt a címe, hogy: "A keselyű napja". Ott meg a szíjjájés muksók könyveket olvasgattak és az írói kreativitást használták fel a saját műveleteikhez ötletként, meg kockázatelemzéshez, hogy ha valaki őket akarja szívóágra tenni, azt hogyan csinálhatja majd. Ez a tartályhajó eltérítéses ötletet láttam/olvastam már rakétahordozó tengeralattjáró eltérítéssel, úszóerőd eltérítéssel Elena Elenyak-kal ( . )( . )
stb.

bélabá 2008.11.19. 09:29:49

Először is a kalózok felkészülten érkeznek a hajóra. Így a hadsereg nem tud felkészülni ellenük, mert nem az örzött hajókat válasszák. Másodszor, csak idő kérdése, hogy bombák felszerelésével kezdjék meg a támadást a kalózok, és egy-két bomba felrobbantása után nincs az a kalózvadász csapat aki boldogan megy a hajókra.
Harmadik pedig, felfegyverzés sem megoldás, egyrészt mert akkor tuti valamelyik csapat meghal, másrészt, az a fegyvercsempészet legalizáláshoz vezetne.

dr. askovics 2008.11.19. 09:31:18

És ne feledkezzünk meg Tom Clancyről, aki 9/11 előtt két évvel megírta a Fehér Házba becsapódó repülőgép esetét.

bélabá 2008.11.19. 09:38:03

Tóbiás, minek ágyuval lőni verébre?
Ha el akarnak sullyeszteni egy hajót, akkor kiviszik a nyílt vizre és felrobbantják. Ehhez nem kell sem legénység, sem kalóz.

Ráadásul minden állam a saját partjai mentén annyi szemetet tesz a vízbe, amennyit nem szégyell. Lásd Japán, ami nagyon súlyos árat fizetett érte, rengeteg beteg és torzszülött ember született az eset következtében.

tobias 2008.11.19. 09:44:28

bélabá, pont erről van szó! Betegedjenek meg a szomáliak, és még a biztosító is fizessen az "értékes" rakományért!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.19. 10:08:03

a felfegyverzés nem jó ötlet, mert erre a kalózok is beerősítenek, és ugyanaez folytatódik, csak véresebben, kilyuggatott, olajat folyató tankerekkel.

a konvojok szervezése, hadihajókkal, repülőgéphordozókkal kísérése nekem is eszembe jutott. egy gond van vele: drága, és nincs annyi hadihajó...

Professor Pizka 2008.11.19. 10:18:40

A tengerjognak (jelenleg) strikt szabalyai vannak a polgari hajokon viheto fegyverekre, ez altalaban egy-ket kezifegyver szokott lenni a hidon vagy a kapitany kajutjeben elzarva. Egyezmenyt modositani persze barmikor lehet.
Sok erdekes vetulete van a dolognak.

1. mit keres ott kiseret nelkul egy szupertanker? Tehat nem egy szallitmany molyirtot szallito Bissau Guinea-i zaszlo alatt hajozo papucs, hanem egy szaudi szupertanker.

2. A kalozellenes fellepes. Amit most az indonezek csinalnak, az meg szaz eve a briteknel is magatol ertedodo volt. A kalozokat vizbe loni, csonakon egy darab kenyerrel kitenni, hajo alatt kotelen athuzni, vagy mas hasonlo modon kivegezni. A kapitanyt a sajat hajo foarbocanak felso vitorlarudjara kotni majd Doverben az erre rendszeresitett helyen meg egy darabig madarelesegkent kozszemlere tenni. Ezt csinaltak regen. A reparativ buntetesi modok jellemzoen nem itt alkalmazandok.

3. Harpoon/Maverick alkalmazas. Eloszoris kornyezetszennyezo es draga. Masreszt egy darab harpoon magaban tobbszazezer dollar.

4. Hadihajok jelenlete: most kisse megbosszulja magat az utobbi husz ev fejlesztesi iranyzata. A legtobb haditengereszetnek univerzalis romboloi vannak. Diplomaciai okoblo ma mar minden fregatt meg rombolo (a japanok tizenketezer tonnas helikopterhordozoja is rombolo). Es ezek a hajok univerzalisak. Ha egy ilyet odakuldenek, akkor megy X millio dollarnyi radar, elektronika es fegyver, nagyreszt foloslegesen. nincsenek kicsi olcso konnzufegyverzetu fregattok/korvettek, illetve amik vannak (pl az orosz Nanucska es Tarantul osztaly) az inkabb ilyen kis beltengeri-partvedelmi egyseg.
Az orosz Nyeusztrasimij odakuldese is erre pelda. A szovjet standard kis fregatt a Krivak-osztaly volt, amelybol indianak is adtak Talwar neven. Levaltotta volna a Nyeusztrasimij osztaly, amelybol egy epult meg, ketto meg epul, a tobbi meg... Az oroszoknal mar szolgalatban all Sztereguscsij neven egy kisebb korvett (meretre fregatt, amely megoldhatna a dolgot, ha tobb lenne.

Egyebkent a tobbi haditengereszet csak a problemahoz tulmeretezett hajot tud kuldeni. Hiaba csak rombolo a holland Den Zeven Provincien vagy a nemet Sachsen, vagy fregatt a francia LaFayette, ha ok a haditengereszetuk fo ereje (de irhatnam az orosz Nagy Petert vagy barmelyik amerikai hordozot is) Ezeknek egyszeruen azertekuk miatt kiseret kell, legi fedezet, anymtyukja... a hadviselesi doktrina nincs felkeszulve a tengeri aszimmetrikus hadviselesre.

5.A parti rendrakas is erdekes dolog, mert nem valami elkulonult hadsereg csinalja a kalozkodast, hanem mindenki aki a partvideken el. Raadasul bel kell nyulni a szomali/etiop/eritreai darazsfeszekbe...

smersh 2008.11.19. 10:23:48

Hurrá Torpedó 2008.11.19. 08:51:25

Nem kis lázadás lenne abból, ha ezer tengerészgyalogost bezárnának a raktérbe. :D
A Tomcatekkel meg az a gond, hogy akkor az irániakat is bele kell rángatni a buliba, de ők most büntibe' vannak. (Az USN már kivonta a Tomcateket.)

Egyébiránt szerintem a Nyerpa előbb-utóbb megjelenik a környéken: a hajókat valami sajnálatos meghibásodás miatt elsüllyeszti, azt a pár élve elfogott kalózt meg bezárják az egyik részlegbe egy-egy doboz cigivel és gyufával... :D

Faby 2008.11.19. 10:36:33

dr. askovics 2008.11.19. 09:31:18
"És ne feledkezzünk meg Tom Clancyről, aki 9/11 előtt két évvel megírta a Fehér Házba becsapódó repülőgép esetét. "

Írt ő még sok minden mást is, egyrésze lehet, hogy meg is történt, csak nem tudunk róla, másik rész pl a Vörös Vihar meg nehogy valóra váljon!

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:38:03

Az első világháború elején még a konvojrendszer bevezetése előtt bevezették a "csapdahajó" elfogóegységet, ami messziről (periszkópon át) úgy néz ki, mint egy kereskedelmi hajó, viszont álcázott fegyverekkel teli. Ez most nem megoldás? Nem értem. Vagy más. Minden hajón van radar. Észreveszik, ha jön egy mocsó. Bemérik, leveszik az álcaponyvát a 75 mmes lövegről, közibüklőnek, oszt viszlát. De nem kell 75 mmes löveg se, elég három ember három Dragunovval, ezer méternél nem engedik közelebb a bárkát. Ez eddig senkinek nem jutott eszébe? Három zsoldos fizetését csak kibírja a szállítmányozó cég? Sőt, költségtakarékos lenne, ha mondjuk a zsoldosok egyben szakácsok is lennének, hehehe.

smersh 2008.11.19. 10:40:19

Hmm. Azt főzik meg, amit lőttek? :D

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:43:21

"Kicsit odaégett a pirítós, ne haragudjatok, de reggelikészítés közben nyolc kalózt kellett kilőnöm egy csónakból." Mondhatná egy ilyen kettős munkakörben alkalmazott szakács-lövész.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 10:57:49

Sztívön Szigál is szakács volt amikor leszámolt a rablókkal. Egy se élte túl. Az utolsó csapás egy gombapörkölt volt.

smersh 2008.11.19. 11:00:17

:D Egy napi menü egy ilyen hajón:

A) Kalóztámadás elmaradása esetén:
reggeli: kétszersült
ebéd: konzerv
vacsora: konzerv

B) Kalóztámadás után:
reggeli: hagymás loccsantott (agy)velő Dragunov módra, főtt tojás
ebéd: lábfejleves, dinsztelt máj a la Privateer, phallos-falatkák áfonyamártással
vacsora: rántott comb- és felkarszeletek, vese rántottával

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:17:18

Mosdatlan kalózok esetén bővülne a kínálat retekkel és gombával is.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:18:54

Nademost komolyan: Karthagót a rómaiak beszántották sóval, meg is szűnt a kalózkodás a Földközi-tengeren. Mogadishu esetében mi lenne célszerű?

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:22:25

A GSG-9 német szolgálati (határőr?) különítmény egyszer már rendett tett Mogadishuban, valószínűleg ezt a problémát most sem a tengeren, hanem a szárazföldön kéne megoldani. De hogyan? Fegyverezzük fel azt életben maradt kalózokat és vessük be őket más vizeken a többi kalóz ellen.

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:25:11

"2008-11-19 10:58
Kalózhajót semmisített meg az indiai haditengerészet
Megsemmisített egy szomáliai kalózhajót az indiai haditengerészet az Ádeni-öbölben – jelentette az indiai hadsereg. A Tabar nevű indiai hadihajó a kalózok egy vezérhajóját lőtte ki önvédelemből, a másik két kisebb kalózegység elmenekült a helyszínről. Két nappal ezelőtt a kalózok egy szaúd-arábiai olajszállító tankert raboltak el, a fedélzetén 25 emberrel. A Tabar október 23-a óta tartózkodik a térségben, hogy megvédjen 35 hajót a kalózok támadásaival szemben. (Forrás: MNO, BBC)"

Münci 2008.11.19. 11:27:56

Möszjők!

Engem ez a kalózosdi a régi rep.gép eltérítésekre emlékeztet. Azok is nagyban mentek, amíg "biztos üzlet"-nek számítottak.
Mert féltették a túszok életét és a repülőgépeket.
Azután bekeményítettek és 2 vagy 3 esetben nem volt túlélő tenorista. Már nem volt jó üzlet. Abba is maradtak a gépeltérítések.
Ha nem fizetnek a zsarolóknak-kalózoknak, viszont erővel rajtuk ütnek, akkor hiába nyomor, nem fognak kalózkodni, mert nem éri meg. Inkább kapálnak vagy várják a segélyt. Persza ez sokba kerül, vétlen áldozatai is lehetnek. De! Hosszabb távon sokkal olcsóbb és kevesebb áldozatot igénylő.
Az okok felszámolása (pl egyéb megélhetési lehetőségek teremtése) SzVSz nagyon jó kiegészítő, de önmagában nem hatásos

Tisztelettel, Münci

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 11:33:58

Római légiók megoldását preferálom: kalózokat lelőni, bele a tengerbe, a kalózkodásra vágyókat meg elrettenteni a rablástól.

flimo13 2008.11.19. 12:20:19

A derék légiósok mivel lőttek anno?:)

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 12:57:10

1. Ballista
2. Catapulta
3. Parittya
4. Íj

Aki ezeket mind túlélte, annak lenyomták a buciját a víz alá, amíg bugyborékolt.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2008.11.19. 13:34:12

És ha még ezt is túlélte? :) Kezdték elölről?

Titus Pullo Urbino 2008.11.19. 14:18:04

Aki ezeket is túlélte, azt duplazsolddal bevették a légióba.

damavend 2008.11.19. 14:27:27

az előző kommentekre válasz, mármint ,hogy miért nem csinál senki semmit:
az indiai haditengerészet hajója szétlőtt egy kalózhajót az adeni öbölnél ,amikor az megpróbált megtámadni egy kereskedelmi hajót.
végre volt mersz valakiben...

bet-li, kínai játékos 2008.11.19. 14:38:23

A kalózok sikerét nagyban elősegíti az a helyzet amit a következő, kicsit eltúlzott példa szemléltet: libériai zászló alatt hajózó egyiptomi szállítmány ukrán legénységgel.
Ezért nem támadnak a kalózok amerikai és brit hajókat, mert tudják, hogy ott az illető nemzet tengerészei vannak a fedélzeten és minden legális keret adott ahhoz, hogy megvédjék magukat és a szállítmányt.

A szaúdi tankerhajó elrablása rögtön felveti azt a kérdést, hogy hol volt a szaúdi olajiparban alkalmazott mintegy 60000-es fegyveres őrség egynéháyn tagja.

smersh 2008.11.19. 14:58:46

Valószínűbb, hogy a szaúdiak arra számítottak, hogy a kalózok nem fogják macerálni őket, mert hogy "ők muzulmán testvétek". Elszámították magukat: a zsákmány az zsákmány. :)

smersh 2008.11.19. 15:00:18

Merthogyugye (:D) a szomi kalózok döntő része muszlim. (Persze nem ez a gond velük, hanem az, hogy kalózok.)

nmi_nmi 2008.11.19. 16:10:58

Valahol azt olvastam nemrégiben, hogy a Malakkai szorost és környékét már megtisztították a kalózoktól.

Valaki nem emléxik ilyenre?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.19. 17:22:07

Té,

ment mail lemil címére, amit már régóta ígérgetek

One China 2008.11.19. 17:55:25

nmi_nmi, de.

,,Sokáig a Délkelet-Ázsiában az Indiai- és a Csendes-óceánt összekötő Malakka-szoros volt a legveszélyesebb kalózövezet, ahol a lelassító hajók könnyű célpontot nyújtottak a tengeri rablóknak. Az elmúlt években azonban Indonézia, Malajzia és Szingapúr összefogásával - meg amerikai és japán segítséggel - sikerült jelentősen visszaszorítani a támadásokat. A kalózok paradicsomának számító sok kis sziget megtisztulásával párhuzamosan azonban Nigéria és Szomália környékére helyeződött át a kalózkodás centruma."

One China 2008.11.19. 17:59:03

és

,,A Nemzetközi Tengerészeti Iroda adatai szerint az Indonézia és Malajzia közötti Malakka-szoros biztonságosabb, mint a korábbi években. De ennek nemcsak az az oka, hogy a környező országok összefogtak a kalózok ellen, hanem az is, hogy a fegyveres rablások többségét most a kikötőkben követték el a bűnözők."

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.19. 19:39:24

nmi_nmi,
de, én is olvastam. nem mentem el oda körbeérdeklődni, hogy az ottaniak is így tudják-e?

ErrorFlynn 2008.11.20. 10:41:26

szóval hajózni lehet, csak kikötni necces.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 10:46:30

शराब अंजीर,

tetszik a nicked :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 10:49:52

Ez hindiül fügebort jelent?

ErrorFlynn 2008.11.20. 11:02:48

megfontolom ezt a szomáliai kalóz-dolgot. per pillanat kedvező karrierlehetőségnek tűnik.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 11:43:27

Error,

elképzellek, amint egy gépkarabéllyal a kezedben, bekötött fél szemmel átugrasz a hajópalánkon és dörgő hangon rákiáltasz a kormányosra: itt mindenki az ÉN foglyom!

ErrorFlynn 2008.11.20. 11:58:40

hát. alkalmaznom kell majd néhány izomembert az ilyen jellegű műveletek végrehajtására.

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:08:53

majd toborzok néhányat itt a blogon.
...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:14:42

Izomembernek nem biztos, hogy megfelelnék, de kiválóan tudok aranypénzt és drágaköveket számolni.

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:23:39

igen, könyvelő is kell. :-))

MTi 2008.11.20. 12:25:37

Error,
második felszólítás: férfiakat lemészárolni, nőket megerőszakolni - vagy fordítva? :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:29:41

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:23:39

Köszi!

_összehúzott, szúrós szemmel néz és közben az ujjai között forgatná a platina hitelkártyáját, ha lenne_

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:33:41

MTi, részemről inkább fordítva, de hátha akad valami karakán és jóképű fogoly, aki önként ajánlkozik.
_ábrándol_

ugyan már, tib, ugyan. ha ügyes könyvelő leszel, egy csomó csillogós dolgot lophatsz tőlem, és majd csak jó sokára veszem észre.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.20. 12:38:06

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:33:41

Végül is igaz... Te úgyis el leszel foglalva, ha jól értelmezem a komment első mondatát :-)

ErrorFlynn 2008.11.20. 12:44:21

Három kalóz Zárába ment hahó, hahó,
három kalóz Zárába ment és ott egy kocsmába bement,
Refr.: hahó te kalóz, hahó, te kalóz, hát húzd a kötelet!
: Kocsmáros van-e jó borod? Hahó-hahó,
mely le se megy a torkomon? Refr.
: Igen uram van jó borom hahó,
mely le se megy a torkodon. Refr.
: Kocsmáros van-e aranyad? hahó-hahó,
és van-e rajta hét lakat? Refr.
: Igen uram van aranyam hahó-hahó,
és van is rajta hét lakat. Refr.
: Kocsmáros van-e lányod is? hahó-hahó,
nevető szemű és hamis? Refr.
: Igen uram van lányom is hahó-hahó,
nevető szemű és hamis. Refr.
: Hát akkor én őt elviszem! hahó-hahó,
a tengeren is túl viszem! Refr.
: Nem, nem uram őt nem viszed! hahó-hahó,
a házamból ki nem viszed! Refr.
: Három kalóz tengerre szállt. hahó-hahó,
s elvitt aranyat, bort leányt! Refr.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.20. 12:45:48

tiboruÉ

én a te helyedbe ezzel nem viccelnék, hacsak nem akarsz te is jószolgálati nagykövet lenni :(

MTi 2008.11.20. 13:03:57

Előbb-utóbb mindenki cápaeledel lesz... vagy jószolgálati nagykövet.

One China 2008.11.20. 13:41:51

tiboru:

Természetesen a nevem hindiül Fügebor, az indiai hadsereg kalózok elleni fellépésének tiszteletére 24 órán át ezt használom. :-)

Rranger 2008.11.20. 14:16:31

lesz meg ebbol komoly globalis problema

One China 2008.11.20. 14:21:21

Igen, ha mondjuk megszereznek egy anyahajót vagy esetleg egy tengeralattjárót amely nukleáris fegyverrel van felszerelve, s a jól kiképzett kalózok kezelni is tudják.

Carnivora (törölt) 2008.11.20. 21:49:55

A kalózkodás megoldása akarat kérdése secpec a tenger fenekére küldhetnék az összeset, ha akarnák, de akkor hogy lehetne felverni az olaj árát? biztosítók miből kaszálnának?

Balfake 2008.11.21. 09:39:52

Az Xbox előtti korban fiúgyermekek kedvenc időtöltése a Pirates volt C64-en!

Carnivora (törölt) 2008.11.22. 12:56:37

Több tucat iszlamista lázadó szállta meg pénteken a szomáliai Hararder kikötőjét, azok után a kalózok után kutatva, akik Sirius Star szaúdi óriás tankhajó eltérítését menedzselték. A múlt szombaton elrabolt, rakterében 100 millió dollár értékű olajat szállító szupertankert Hararder közelében horgonyozták le a kalózok.

„Szaúd-Arábia egy muzulmán ország, ezért hajóit eltéríteni nagyobb bűn, mint másokét” - mondta az ország szinte egészét ellenőrzésük alatt tartó iszlamista lázadók egyik szóvivője.

index.hu/politika/kulfold/kalozbaj2682/

egyre izgalmasabb

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.22. 13:40:00

Carnivora,

és képzeld, mekkora poén lenne, ha kiderülne, hogy ez az egész egy óriási CIA-dezonformációs művelet: ők beszélték rá (idegen zászló alatt persze) a kalózokat, hogy térítsenek el egy szaúdi hajót, mert előre prognosztizálható volt, hogy az iszlamisták bepöccennek és elvégzik (talán) azt a piszkos munkát, amit a nyugatiak nem tudnak/mernek/akarnak.

Istenem, ha ez így történt, minden fejfedőmet megemelem a művelet kiagyalója előtt!

(Persze sosem fogjuk megtudni...)

Pascal doktor 2008.11.22. 16:23:06

gratu a cikkért és az eszmecseréért is!

ha volt már bocsi, de van pár dolog, amit érdekesnek gondolok:

"Elengedtek egy görög hajót a kalózok"
www.fn.hu/kulfold/20081121/elengedtek_egy_gorog_hajot/

van ebben a cikkben egy nagyon szép mondat:

"...a libériai zászló alatt közlekedő Geniust, amely 19 fős román legénységével..."

tehát: a hajó görög tulajdonban van, libériai zászló alatt, román legénységgel. Ezek alapján csodálkozom, h elengedték... Az ilyen hajókért vajon melyik állam haditengerészete tenné tűzbe a kezét?
Valószínűbbnek tartom, h amint valaki rámozdul, valaki felszólal az ENSZnél, h sérül a nemzetközi jog, és 6 hónapig tanácskoznak róla...


én tényleg csodálkozom, h csak pár országban van és csak ennyi kalóz...

Empty 2008.11.22. 16:54:16

A szaúdi olajszállító is libériai zászló alatt hajózik, meglehetôsn vegyes legénységgel - mint a kereskedelmi hajók jelentôs része. Így tényleg adódik a kérdés: kinek kéne beavatkozni?!?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.11.22. 21:16:07

Talán ilyenkor kéne egy olyan alakulat, amilyenről eddig csak a harmadosztályú akciófilmekben hallani: ENSZ-rohamosztag :-)

Empty 2008.11.23. 00:00:43

Libéria kereskedelmi flottája:

total: 2,204
by type: barge carrier 3, bulk carrier 390, cargo 107, chemical tanker 241, combination ore/oil 7, container 750, liquefied gas 84, passenger 1, passenger/cargo 3, petroleum tanker 460, refrigerated cargo 103, roll on/roll off 7, specialized tanker 12, vehicle carrier 36

foreign-owned: 2,109 (Argentina 3, Belgium 4, Brazil 3, Canada 7, China 11, Croatia 2, Cyprus 63, Denmark 12, Estonia 1, France 5, Germany 849, Gibraltar 5, Greece 358, Hong Kong 44, India 2, Indonesia 2, Isle of Man 5, Israel 23, Italy 41, Japan 116, South Korea 3, Latvia 21, Lebanon 2, Mexico 2, Monaco 8, Netherlands 6, Nigeria 2, Norway 40, Poland 13, Qatar 4, Romania 2, Russia 94, Saudi Arabia 27, Singapore 32, Slovenia 3, Sweden 10, Switzerland 13, Taiwan 91, Turkey 7, Ukraine 25, UAE 23, UK 20, US 98, Uruguay 3, Vietnam 4) (2008)
[:-)]

ScoTTThun 2008.11.25. 07:11:55

Csurtus:
Éppen ezen gondolkodtam, de komolyan.

Vajon mikor jön el az idő, amikor az ENSZ "békefenntartókat" küld a térségbe?

Egyáltalán van az ENSZ kötelékében szolgálatot teljesítő hajó? Nem kereskedelmi, hanem olyan lövöldözős. :)

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.25. 13:04:09

nesze nektek ENSz (Stratfor tanulmany):

Somalia: U.N. Sanctions' Long Odds
Stratfor Today »
November 21, 2008 | 2057 GMT

William S. Stevens/U.S. Navy via Getty Images
The hijacked Saudi supertanker Sirius Star on Nov. 18
Summary

The U.N. Security Council voted Nov. 20 to strengthen sanctions on Somalia in a move intended to rein in piracy and combat the Islamist insurgency against the interim government. The resolution is not likely to meet with success, however.
Analysis

The U.N. Security Council voted Nov. 20 to pass resolution 1844, which strengthens sanctions aimed at Somalia. Along with violators of the existing U.N. arms embargo, individuals and entities proven to threaten the peace and political process in Somalia now also will be targeted.

The newly adopted measure comes amid an epidemic of piracy attacks off the Somalian coast, including the hijacking of the Saudi oil supertanker Sirius Star, which was carrying $100 million worth of crude from Saudi Arabia to the United States. The sanctions are unlikely to eliminate either piracy or the Islamist insurgency against the country’s interim government, however.

According to the British Royal Institute of International Affairs, Somalian-based pirates have earned $18 million to $30 million in ransom payments this year. Compared to the earnings of other organized criminal enterprises, this is a low figure. However, in Somalia — a country with precious few avenues for earning money — it is a princely sum.

Somalia has lacked a functional government and ability to secure its own territory, both onshore and offshore, for almost 20 years. As a result, pirates have flourished in Somalia, using increasingly sophisticated tactics to take over large and small vessels. The pirates hold onto the captured vessels while negotiating ransoms that start high, like $25 million demanded for the Sirius Star and the $35 million demanded for the MV Faina, but see much lower actual payouts. The highest payout for a captured vessel in Somalia to date is thought to be about $3 million.

The expanded sanctions are unlikely to stifle this illegal activity for several reasons. To begin with, no individuals or entities were named in resolution 1844. Instead, the measure calls on U.N. member states to submit the names of individuals who could be accused of breaching the peace in Somalia; documentation backing up accusations against named individuals and entities also is required. Given the lack of record-keeping or effective law enforcement inside Somalia, this means countries wishing to seek sanctions will have to collect information on individuals they wish to accuse themselves. Even if requests for sanctions are brought by a Security Council member, the accused naturally have the right to counter any charges against them. And finally, it is doubtful any persons accused under this resolution would have offshore accounts for the United Nations to freeze.

Further indicating that sanctions will not end piracy, Islamists fighting the Somalian government have faced little difficulty in obtaining weapons and striking targets throughout Somalia in spite of the U.N. arms embargo on Somalia in place since 1992. The new sanctions, if actually executed, will thus most likely be evaded.

A more muscular strategy for combating piracy was on display this week when the Indian frigate INS Tabar returned fire on a pirate mother ship Nov. 18, sinking it. British and Danish forces also have reported killing pirates and destroying their vessels in November.

One-off military successes against pirate vessels will do little to address the overall problem, however. There are plenty of young, poor Somalians ready to replace pirates taken out of commission, while more boats can be called up or stolen to replace any destroyed vessels.

Whatever the method, plenty of states have an interest in combating piracy off the coast of Somalia. The economies of NATO member states depend on the flow of goods, many of which pass through the Gulf of Aden en route to or from the Suez Canal. Egypt is worried that shipping companies will opt out of the Suez route in favor of the longer trip around the Cape of Good Hope, thus decreasing revenue from the Suez and the importance of the canal as a point on the international shipping map. Yemen, given its own delicate internal situation, does not want its waters to become a battle zone as well. The Saudis, meanwhile, were happy to ignore the problem until the Sirius Star hijacking.

As long as pirates have a refuge on land, where they provide money and allegiance to warlords in exchange for a safe-haven to operate from, their operations will continue. Successfully combating piracy off Somalia calls for an actual, functioning central government with an effective coast guard and police force to enforce the rule of law.

Unfortunately, the chances of that happening anytime soon are dim. The government of Somalian President Abdullahi Yusuf faces a severe threat to its survival from an Islamist insurgency being waged by the al Shabab militant group and its Islamist patrons. Yusuf’s government, which came to power in 2004, controls little territory and provides no real governance for most of the country. It faces almost daily attacks in Mogadishu and Baidoa from Islamist fighters intent on bringing it down and reinstalling the hard-line Supreme Islamic Courts Council (SICC) that ruled much of southern and central Somalia in the second half of 2006.

The period of SICC rule actually witnessed a decrease in piracy off the Somalian coast. The Islamists apparently sought to capitalize on this history Nov. 21, when they entered the coastal town of Xarardheere — where the Sirius Star is being held — in search of the supertanker. The Islamists said that hijacking a ship from a Muslim country is worse than hijacking ships from non-Muslim countries. But even the Islamists are splintered these days, preventing them from acting with one voice.

Ultimately, as piracy is one of the few means of generating significant sums of money in a country wholly lacking in natural resources or legitimate economic activity, pirates will be waiting to strike as long as maritime shipping traffic occurs anywhere in the region of Somalia, regardless of U.N. sanctions.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.11.25. 13:09:57

ja, és még egy Stratfor:

The USS Iwo Jima is currently under way in the Persian Gulf, conducting maritime security operations in the 5th Fleet AOR.

Empty 2008.11.25. 15:27:58

ScoTTThun,

Elméletben van. Ha valaki ad neki... Pl.:

www.defensenews.com/story.php?i=3318900

ScoTTThun 2008.11.26. 07:41:03

Kocce!

andras 2008.11.30. 09:01:26

> 2008.11.19 17:55:25
> Sokáig a Malakka-szoros volt a legveszélyesebb kalózövezet.
> Az elmúlt években azonban Indonézia, Malajzia és Szingapúr
> összefogásával - meg amerikai és japán segítséggel
> - sikerült jelento"sen visszaszorítani a támadásokat.

Tanulságos lehetett az az összefogás egy pár évvel ezelött.

Vegyünk példának egy Japánból Nyugat-Europába tartó hajót.
A kiindulóponton, és az érkezési kikötöben, egyaránt az volt
a politikai alaptétel, hogy az USA egy piszkos imperialista
nagyhatalom, miközben ök, japánok és europaiak, vigan tetszelegtek a békeszeretö népek szerepében.

Egy pár "nemes vadember" kalóz, akaratán kivül, végetvetett
ennek a világpolitikai képmutatásnak.

András

hátramozdító 2008.12.01. 17:45:18

Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy nemsokára megjelennek a csapdahajók is. Anno az I. VH idején a német tengeralattjárósok próbáltak spórolni a torpedóikkal, ezért ált. a fedélzeti ágyúval vagy robbanótöltettel végezték ki a brit hajókat. Persze előbb átzavarták a legénységet a mentőcsónakokba... Oh, dicső lovagkor. Válaszult a britek felfegyvereztek mindeféle hajókat, jöttek a németek, csináltak egy kis pánikszínházat nekik, az álcázóbálákat félrerángatták és beledurrantottak a tengeralattjáróba. De ebből írjon posztot valami bennfentes ☺ Szóval nemsokára lesz seggrepacsi a rosszfiúkkal, ebben biztos vagyok...

spájdernecc 2008.12.02. 06:46:23

Tiboru, u. engedelmeddel a hírsarkos cikkedet elloptam....ill belinkeltem ellenpéldának a lekvárosbetonba. Ha ellenedre van, szólj, és azonnal kiveszem.
Köszi!

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.12.02. 08:41:47

Spájdi,

+tisztelsz vele :-)

(A blogot én meg felvettem a csurtusba az ajánlottak közé...)

spájdernecc 2008.12.02. 08:45:23

hát ennyit a körbenyalásról :)
a mocsárban azért nincs bloajánló, mert azt a csürhét nem szabad ráengedni egy rendes blogra :))

smersh 2008.12.04. 23:35:38

Nos, az oroszok komolyan veszik a dolgot, a jelenleg "kalózvadászaton" lévő Nyeusztrasimij fregattot az Admiral Vinogradov (romboló, Udaloy osztály) fogja váltani rövidesen.

Titus Pullo Urbino 2008.12.05. 12:13:08

A kalózok a Dunába lökték a harcias matrózt című cikkből idézek:

"Nemcsak Szomália partjainál fenyegetik kalózok a teherhajókat, hanem a Dunán is. Egy bolgár napilap pénteken arról számolt be, hogy a folyó szerbiai szakaszán az elmúlt két évben 38 uszályt támadtak meg és raboltak ki a kalózok. A rablók a kelet-közép szerbiai Szmederevó kikötőjében csaptak le a hajókra. Általában kábeleket loptak el az uszályokról, de gyakran a rakományt is megdézsmálták: fémet, szenet és olajat is magukkal vittek. Legutóbb októberben ért támadás egy bolgár hajót. A legénység egyik tagja megpróbálta elzavarni a támadókat, de nem sikerült. A kalózok végül a Dunába lökték a harcias matrózt. A bolgár lap szerint ukrán hajókat is kifosztottak már Szmederevónál. A dunai vízirablók módszere hasonló az Adeni-öbölben alkalmazotthoz: gyors csónakokkal közelítik meg a kiszemelt prédát, majd fegyverekkel fölmennek a fedélzetre. A kereskedelmi hajók védtelenek, mert a legénységnél nem lehet fegyver."

Pascal doktor 2008.12.05. 20:47:51

ööö

és még a 37. eset után se jutott eszébe senkinek se, hogy legalább mobiltelefonjuk legyen? Esetleg fényképezőgép, gps...

annak a "kalózcsónaknak" valahonnan el kellett indulniuk és valahova meg kellett érkezniük (arról ugyan a cikk nem ír, hogy éjjel, v nappal történ). Azért a Duna nem egy tenger, elég könnyen felügyelhető, nem?

Ráadásul van központi kormányzat, parti őrség, rendőrség.

nem értem

Titus Pullo Urbino 2008.12.09. 13:05:07

Szerintem a Dunán könnyebb kalózkodni, mint a nyílt tengeren, mert 100 méter távolságot kell csak észrevétlenül megtenni, aztán villámgyorsan le lehet lépni egy kis szigetre, vagy egy szárazföldi telepre, ahol vár egy dzsip, áru le, pénzt megkapják az orgazdától és viszlát. Az Al-Duna erre ideális terep, nemcsak a földrajzi viszonyok miatt, hanem a korrupt hatósági személyek miatt is.

Pascal doktor 2008.12.10. 09:10:16

viszont akkor Szerbiának össze kellene kapnia magát, mert neki azért komoly adóbevételt jelent - gondolom - a dunai teherszállítás. Ellentétben Szomáliával.

És mégiscsak könnyebb (jó helyen elhelyezett 2-3 helikopter-platform, néhány naszád) ellenőrizni egy pár száz kilométeres folyószakaszt Európában, egy működő államban, mint a nyilt tengert Kelet-Afrikában egy nem létező államban.

Ellenkező esetben meg vagyok ijedve. :)

dr. Pascal 2008.12.17. 17:46:55

index.hu/politika/kulfold/szomkal1217/

"Elemzők szerint a korábbi BT-határozatoknak nem volt jelentős visszatartó erejük, mivel a kalózok ellen fellépő erőknek nem volt felhatalmazásuk a szárazföldön harcolni, ahol a kalózok támaszpontjai vannak."

most ezt nem értem. A legtöbb támadást olyan hajókkal hajtják végre, amit nem lehet kivontatni a parta. A vízen horgonyzó hajó viszont nem szárazföld. Csak azokat kellene elsüllyeszteni. Ráadásul így még az AI se sír, h szegény ártatlanokat gyilkolnak, hiszen a legénység nincs rajta.

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2008.12.18. 15:14:10

Lehet, hogy már volt:

www.un.org/News/Press/docs/2008/sc9514.doc.htm

"Through the unanimous adoption of resolution 1846 (2008), and acting under the Charter’s Chapter VII, the Council decided that during the next 12 months States and regional organizations cooperating with the Somali Transitional Federal Government (TFG) may enter Somalia’s territorial waters and use “all necessary means” -- such as deploying naval vessels and military aircraft, as well as seizing and disposing of boats, vessels, arms and related equipment used for piracy -- to fight piracy and armed robbery at sea off the Somali coast, in accordance with relevant international law."

Empty 2008.12.25. 20:22:44

,,Élesben, fegyverrel gyakorlatozik az EU a kalózok ellen

A német haditengerészet mentett meg egy egyiptomi teherhajót Szomália partjainál a kalózoktól - közölték csütörtökön Berlinben. Az EU Atalanta hadműveletében engedélyezve van a fegyverhasználat a kalózok ellen, és az is, hogy szomáliai területen is üldözzék őket."

inforadio.hu/hir/kulfold/hir-247543

MTi 2009.01.03. 19:40:40

Egy kis kalózkodásért nem kell a messzi Szomáliába menni, lásd alant:

magyarszo.com/fex.page:2009-01-03_Kalozok_a_Dunan_Nevetseges.xhtml

MTi 2009.04.30. 21:12:53

Megvan az első üzleti ajánlat is, szerintem a blogról "lopták" az ötletet :))
index.hu/kulfold/hirek/2009/04/30/belgium_penzert_kinal_vedelmet_afrika_szarvanal/
süti beállítások módosítása