Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Rövidhír és vitaposzt - Moldova

2009.04.11. 10:10 tiboru



A lemilblog olvasói tudják, hogy aktualitásokról maximum egy-egy rövidhír erejéig szoktunk megemlékezni (na jó, egy-egy kisebb-nagyobb helyi háború eddig is kivétel volt). Azok az események, amelyek április második hetének elején-közepén történtek Mátészalkától keletre, légvonalban alig 500 kilométerre, szerintünk ugyancsak megérdemelnek egy rövidke posztot. Olvassátok tehát a sajnálatos kisinyovi eseményekről szóló elmélkedésünket.


Hogy őszinték legyünk, Moldováról túl sok ismeret nem épült be a magyar kollektív tudatba; lángoktól ölelt kis hazánkban generációk nőttek fel és szenderültek jobblétre anélkül, hogy álmatlan éjszakáik lettek volna attól, hogy álmukból felverve nem tudták felsorolni a kiemelkedő moldáv uralkodók – nemkülönben kiemelkedő – fegyvertényeit, vagy attól, hogy intellektuális csevejgés közben nem voltak képesek fejből egy rohadt sort sem idézni a Kisinyov (Chişinău, régi osztrák-magyar térképeken Kisjenő) környéki költők gazdag életművéből.
Spongyát rá és nyugi: mai posztunk ezeket a hiányosságokat nem akarja pótolni (majd a töriblogosok, ha akarják, esetleg Zig Zag az első, nagyon alapos és hiánypótló rész után folytatja a másfél év óta várt második résszel), mindössze azt szeretnénk, hogy közösen szörnyűlködjünk (és/vagy sajnálkozzunk) egyet.

Igazságtalan voltam: a magyar szakértő közönség is imádta a moldovai O-zone fiúcsapat emlékezetes számát, a Dragostea din tei-t (Szerelem a hársfán).

Na, ekkora bevezető után itt az ideje, hogy belevágjunk, mint Hasfelmetsző Jack Catherine Eddowesba.

Azt a külpolitika iránt érdeklődők tudják, hogy az április ötödiként megtartott moldovai választásokat a helyi komancs párt nyerte, melynek – sajátosan posztszovjet módon – a nyolc éve hatalomban levő köztársasági elnök, bizonyos Vlagyimir Voronyin (vagy Voronin? A moldovai hírekben ny hangot hallottam, de a románok következetesen n-nel ejtik; igaz, nekik nincs ny-ük) a tagja és tán tiszteletbeli elnöke is.

Voronyin (akkor ennél maradok, mert ez derűsebben hangzik) demokratikus elkötelezettségéről itt és most csak annyit, hogy ő volt a boldogult emlékezetű Moldovai Szovjet Szocialista Köztársaság utolsó belügyminisztere, s mint ilyen, milicista vezérőrnagyként érte őt a jogállamiság jeges fuvallata. Becsületes szakmája is volt ám, mielőtt az elvtársai beiskolázták volna a moszkvai BM Akadémiára: Vologya eredetileg pék volt és Dubăsari-ban nála senki nem sütött jobb péksüteményt fűrészporból és avas disznózsírból.

Szóval az ellenzék (na meg az egyetemisták, mert ezek sosem képesek a seggükön ülni) kivonult az utcára a választás eredményének hivatalos bejelentését követően és csalásra hivatkozva követelte a szavazatok újraszámlálását és azt, hogy a kommunisták (élükön a köztársasági elnökkel) menjenek a kurva anyjukba.

Persze nem mentek.
Erre fel a tüntetők összecsaptak a rohamrendőrökkel, betörtek a kisinyovi törvényhozás épületébe, elzavarták az őrséget (illetve… de erről kicsit később), összeszedték az értékesebbnek tűnő cuccokat, a maradékot meg felgyújtották. Kedden, szerdán és csütörtökön elég jelentős összecsapások voltak a fővárosi utcákon, péntekre nyugalom lett, csak a letartóztatási hullám csobogása töri meg a moldovai lankák csendjét.

Voronyin már szerdán elkezdte mondogatni, hogy szerinte (később meg hogy bizonyítékok szerint) az
egész cirkuszt „bukaresti fasiszták” szervezték, élükön a román hírszerzéssel, akik Moldova államrendjére törtek. Magukat megnevezni nem kívánó hivatalos személyek egyenesen arra utaltak, hogy Románia az ország erőszakos bekebelezésében érdekelt, s a destabilizáció csak az első lépése annak, hogy a Prut határfolyó hídjait hamarosan román katonai járművek százai lepjék el.

Itt oldalt a román hírszerzés logója.

Túl azon, hogy ez szerintem marhaság (itt olvasható egy rövid elmélkedésem a témáról), úgy tűnik, hogy Voronyin mester és bolsevik barátai komolyan hisznek a dologban. Csütörtökön, április 9.-én Vlagyimir Nyikolájevics felhívta Dimitrij Anatoljevicset Moszkvában (mint elnök az elnököt, elvégre minden szakmának van nemzetközi kohéziója) és dumcsiztak egy jót a közös anyanyelven, oroszul; a kisinyovi elnöki hivatal kiszivárogtatta, hogy Dimitrij (túl azon, hogy biztosan Lénáról is mesélt), gratulált ahhoz, hogy "a moldovai hatóságok milyen eredményesen és határozottan akadályozták meg a rendzavarások továbbterjedését”.

Medvegyev amúgy új összetételű könnygázt és speciális tömegoszlató technikát is Kisinyov rendelkezésére bocsájtott – írják a román lapok, Moszkva persze tagad. Voronyin ugyancsak a tegnapi napon elismerte, hogy a
tüntetőket szándékosan hagyták betörni az országgyűlés épületébe, mert „látni akarták, mire képesek valójában”. Nem szeretném a nyugállományú vezérőrnagy szavait kommentálni…

Most szombat van és hallom, hogy az elnök beleegyezett a szavazatok újraszámlálásába, de az ellenzék ezzel nem éri be: ők a választói névjegyzéket szeretnék lapozgatni, mert szerintük a kópéságok ennek összeállításakor történtek…

A moldovai titkosszolgálat (Serviciul de Informaţii şi Securitate – Hírszerző és Biztonsági Szolgálat) nem áll a helyzet magaslatán; elkezdte ugyan az eseményeken részt vettek személyazonosságának beazonosítását (ugye, milyen szépen tudok fogalmazni? Hivatalos kommünikéből vettem át...), de a fiúk bizony vagy idegesek, vagy annó, a megalakuláskori nagy lendületben
kidobták a nagy előd, a KGB kézikönyveit (amelyek - ideológia ide vagy oda - bizony a műfaj gyöngyszemei voltak).

A moldovai szerv kábé a negyvenötödik a nemzetközi mezőnyben, amelynek a hivatalos rövidítése SIS (a leghíresebb persze az MI-6, de ott vannak pl. a szlovák barátaink is, nem beszélve a kanadaiakról, ausztrálokról, portugálokról, új-zélandiakról). Tényleg ennyire nehéz lenne kitalálni más elnevezéseket?

Ja, és nem csak benneteket emlékeztet a jelvénye egy másikra.

Hogy miről beszélek? Hát például arról, hogy a román és a moldáv sajtó tele van sztorikkal a SIS-es srácok (és az őket állítólag segítő, a tiraszpoli szakadár köztársaságból érkező kollégáik) balfaszságával. Volt olyan, hogy a műveleti autóikon csak elől tették fel a fedőrendszámot, hátul maradt az eredeti, aztán a riporteri kérdésre elmenekültek; előfordult, hogy a figyelő leesett a fáról, ahonnan az egyik újságíró lakását figyelte – a fa az újságíró kertjében volt és a figyelő kitörte a lábát, a megfigyelt hívott hozzá mentőt; egy másik alkalommal meg villanyszerelőként akartak bejutni egy lakásba, de összekeverték az igazolványaikat és a lakó kérésére a titkosszolgálati belépőjüket nyújtották át a meglepett állampolgárnak…

Román lapok rosszallásukat fejezik ki, hogy a magyar Mizsei Kálmán (itt baloldalt), aki két éve az Európai Unió moldovai különleges képviselője, Voronyin főtanácsadójának, bizonyos Mark Tkacsuknak a cimborája, és emiatt az Unió bársonyos kézzel bánik a moldáv elnökkel, ahelyett, hogy jól móresre tanítaná.


Tessék-tessék, lehet találgatni a kommentekben, hogy mi lesz Moldovában, hogy mennyire van benne a román titkosszolgálat mégis az ottani cirkuszban, hogy kinek mi az érdeke, mit tegyen az EU, satöbbi. Tudom, olvasóink között vannak a témának nálam sokkal nagyobb szakértői is :-)

És persze kellemes húsvéti ünnepeket a nyugati kereszténységnek (a keletinek azért nem, mert ők az idén egy héttel későbben ünneplik), valamint ugyanilyen Pészachot zsidó olvasóinknak, továbbá a muzulmánoknak is minden jót (azt nem tudom, ők ünnepelnek-e valamit mostanában).

96 komment

Címkék: amerikai orosz eu rövidhír román titkosszolgálat moldáv vitaposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flimo13 2009.04.11. 10:47:45

És a hinduk, buddhisták, sintoisták vagy mik, te vallási reakciós!!

Amúgy mire kéne emlékeztessen a címer? Nekem az ugrott be, hogy de rég játszottam az Age of Empires 2-vel, de gyanítom ne arról volt szó.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 10:51:45

@flimo13:

Hát lehet, hogy csak engem emlékeztet a KGB kardjára és pajzsára.

Hű, most, hogy mondod: The Age of Kings... Elő is veszem, amint hazaértem...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 10:53:19

@flimo13:

"És a hinduk, buddhisták, sintoisták vagy mik, te vallási reakciós!!"

Igazad van, a politeistákat kihagytam, mea maxima culpa...

MTi 2009.04.11. 11:10:47

Elképzelhető, hogy provokátorokkal moderálták a tömeget az erőszakos cselekmények elkövetésére, hogy aztán - az alkotmányos rendet hatályon kívül helyezve - jól be lehessen vezetni a rendkívüli állapotot...
Ha jól emlékszem, MOldovában végzi a magyar főkonzulátus a koedukált EU-vízumkiadást?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 12:12:01

A SIS (MD) igazgatója egy 34 éves egykori ügyvéd és egyetemi tanársegéd, az elnök családi barátja :-)

www.sis.md/md/director/

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 12:14:19

@tiboru:

És himnuszuk is van ám; ha lesz egy kis időm, majd lefordítom a szövegét, mert telitalálat:

www.sis.md/file/Imnul.mp3

MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.04.11. 12:22:00

@tiboru: Basszus. Nekem az NKVD jelvény ugrott be, szóval nem tévedtem nagyot, és igazán sok eltérés amúgy sincs meg hát miért lenne?

"A hagytuk őket bevonulni az épületbe, hogy mire képesek" elszólás engem emlékeztet a 2006-os eseményekre. Azért látszik, milyen összetartóak a Közép-Kelet-európai szolgálatok!:)

Az egyetemistáknak pedig mindenhol muszáj jelen lenniük. Szegények szorgalmi időszakban csak unatkoznak, pláne tavaszi szünetben. Kell egy kis adrenalin.

Az AOEII. igen remek húsvéti elfoglaltságnak ígérkezik. Bár személy szerint maradok az Imperial Glory-nál. Ott lehet huncutkodni a poroszokkal:)

master sergeant 2009.04.11. 12:22:44

@tiboru: Jól meg van kavarva a fekália, ebben a kis keleti banánisztánban! Ember legyen a talpán aki kibogozza, hogy valójában ki, miért és mit csinál a környéken. Amúgy a kis kitérődben Moldávia szomszédos a Dnyeszteren túli köztársasággal. Na ez csak hab lehet a tortán! (Kicsit önkritika, mert még nem hallottam a létezéséről! :-()

master sergeant 2009.04.11. 12:26:18

Jah és az a Gagauzia az meg mi a jó franc? Mint az örményeknél Oszétia?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 12:33:38

@master sergeant:

A gagauzok egy török eredetű népség, akik 1991-ben kihasználták a moldovai balhés helyzetet a transznisztriaiakkal és gyorsan gründoltak maguknak egy kis autonómiát :-)

Jópofa népség, egyszer talán írunk róluk, illetve "államukról" egy szösszenetet.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.11. 12:38:49

Nos, azért azt elfejtetted, hogy szomszédaink hatalmas gazdasági fejlődést produkáltak. Ráadásul egy valag EUs forráshoz hozzájutnának a "moldovánok", mert fel kell őket zárkoztatni. Szerintem nagyon is jól járnának egy közösüléssel :)

Szóval én igencsak el tudom képzelni, hogy támogatták a zavargásokat.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 12:41:56

@tiboru:

De gyorsan elküldtem, bocs... szóval az örményeknél Nahicseván van, az azerieknél meg ennek az inverze, Hegyi Karabah... vagy valahogy így...

Szégyen és gyalázat, de jó pár éve nem érdeklődtem irántuk, úgyhogy friss infóval nem is rendelkezem az ügyben...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 12:54:58

@Gador:

Románia fejlődéséről annyit, hogy egyre inkább kezd kiderülni a picit (?) felfújt, lufi-jelleg... A két-három évvel ezelőtti óriási fellendülés javát a Nyugat-Európában dolgozó, óvatos becslések szerint is kétmillióra tehető vendégmunkás hazautalása okozta (évente 5-7 milliárd olyan euró került az országba, amit nem otthon állítottak elő termeléssel vagy szolgáltatással).

De majd kiderül szerintem egy éven belül, hogy valóban van-e komoly teljesítmény a felszíni fejlődés mögött...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 13:08:58

@tiboru:

És akkor álljon itt az elkövetkezendő évszázadok generációinak okulására a SIS (MD) himnuszának nyers fordítása:


I.

A mi nevünk nem szerepel a könyvekben,
nem mondják ki dicsőséges szavakkal,
a felderítés azonban szépen gyümölcsözik,
és a biztonság a mi pajzsunk.

Nincs a világon szentebb és méltóbb,
mint hűségünk és fogadalmunk!

Refrén:

Hűség a hazához, hűség a zászlóhoz,
mindenkor hűség a törvényhez és az igazsághoz,
hűség – eskünkhöz csak hűség,
hűség a szeretethez és a föld békéjéhez!

Hűség a tájhoz és a nemzethez,
hűség a dojnákhoz (román népdal. Ford.) és a családi otthonhoz,
hűség az anyanyelvhez és az ághoz (nyelvi ág, feltételezem. Ford.),
hűség ahhoz az emberhez, akit szeretsz!

II.

Bizalom, fény és remény,
ez az, amit vashűségünk nyújtani tud,
a zászlót a haza emeli magasba,
amikor távozunk, halhatatlanul, az ég felé.

Nincs a világon szentebb és méltóbb,
mint hűségünk és fogadalmunk!

Refrén

MTi 2009.04.11. 13:42:10

Ha jól vettem át, leegyszerűsítve: Moldávia - Moldova lakosságának 80%-át román-moldávok alkotják, akik Romania Mare-t szeretnének!?
A lakosság 15%-át oroszok, ukránok képezik, akik kézben tartják a csekély politikai-gazdasági hatalmat és Anyácskával tartanak fenn jó kapcsolatokat.
Meg van a 3-4% szerencsétlen gagauz, akik maguk sem tudják mit akarnak... :( ????
Moldáv nemzet gyakorlatilag nem létezik? (mint ahogy anno nem létezett jugoszláv sem :D)
Szvsz adottak a feltételek egy lájtos polgárháborúhoz.... :( - márha az EU és a 60 éves NATO megengedi...

MTi 2009.04.11. 13:43:36

@MTi: "A lakosság 15%-át oroszok, ukránok képezik, akik kézben tartják a csekély politikai-gazdasági hatalmat és Anyácskával tartanak fenn jó kapcsolatokat." Ja, és ők a komancsok!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.04.11. 13:45:20

@tiboru: A hangszerelés milyen jellegű?

Királyos poszt egyébként, mint mindig :) Alig várom ZZ mester kommentjeit :)

cirrus minor 2009.04.11. 14:41:02

@Gador:
nem vagyok románia/moldávia szakértő de egy néhány éves GDP növekedésből nehéz megmondani milyen hosszú távon képes egy ország ezt az emelkedést fennttartani. mennyire életképes az adott gazdasági stratégia és milyen ütemben képes a politikai és társadalmi szerkezetváltozásokkal ezt követni.

a legtöbbször ezzel a másodikkal szokott a bibi lenni, és amennyire tudom románia is ezzel fog leginkább megküzdeni. (amivel egyébként most néz szembe magyarország)

azt hiszem a környező országok fejlődési pályájának a megítélésekor is ezt szokták az emberek figyelmen kívül hagyni, pedig ez az a nézőpont ami igazán optimistává tehet minket.

MTi 2009.04.11. 17:08:27

Grúziában inog Szakács Vili poziciója, vajon miért? :)

butatót 2009.04.11. 18:13:01

Fene tudja, nem vagyok egy komancspárti, de a moldáv helyzetet kedvem lenne kihasználni a románok megfingatására. Elég volna kicsit kitanítani a moldávokat a román trükkökre (nincs is náluk majd hárommillió román, csak félmillió, és még ők sem románok, csak románul beszélő oroszok és amúgy is mindenük megvan, amit csak kívánhatnak stb.) a románoknak meg a Sólyom-affér kapcsán az orruk alá dörgölni, hogy mit vernyákolnak a magyar elnök beszédein, amikor ők titkosszolgálati és katonai (!) eszközökkel próbálnak megdönteni egy szuverén államot (nem baj, ha nem így van, de legalább égnének egy kicsit). :)

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.04.11. 18:25:34

"Voronyin már szerdán elkezdte mondogatni, hogy szerinte (később meg hogy bizonyítékok szerint) az egész cirkuszt „bukaresti fasiszták” szervezték"

Lám, lám, a rasszistakirekesztőszemétfasizmus kezdi elemészteni a virágzó moldáv demokráciát is! Javaslom TGM azonnali kiküldését moldáv testvéreink megsegítésére! :)

Lucius Flavius Arrianus 2009.04.11. 18:31:35

@Yamamoto Isoroku:
A javaslatod - hogy a périgordit idézzem - nem bűn. Hiba. Annak viszont óriási.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 19:19:46

BTW, Panzer kolléga nem szól hozzá?

:-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 19:36:19

@Bányapeat:

Olyan igazi eurovíziós gyöngyszem.

Meghallgathatod a linken:

www.sis.md/file/Imnul.mp3

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.11. 19:41:18

@MTi: nem elképzelhető, bizonyított :D

sis.md/md/newslst/1211/1/3652/

lusta vagyok dorítani, majd tiboru :P

Egyébként meg szokás szerint remek poszt :D

@tiboru: ág = Scrisoarea a III-a,
"Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul,
Mi-e prieten numai mie, iară ţie duşman este,"

mer' hogy a moldován (nem román! moldován!) nemzeti költő Eminovics Mihály (aka Mihai Eminescu).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 19:55:34

@NagyTeve:

A belinkelt cikk szerecsenmosdatás - mármint a saját bizonyítványukat magyarázzák és döngetik a mellüket, hogy milyen stramm srácok ők, mert előre tudtak az egészről...

A Harmadik Levélre nem gondoltam, de igazad lehet :-)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.11. 20:00:42

@tiboru: dorítani = fordítani

pesze, hogy szerecsenmosdatás ... de mé' fontos nekik mosdani? Meg persze ellentámadni ... ?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 20:08:33

@NagyTeve:

Persze, nem is neked írtam, hanem azon keveseknek, akik nem beszélnek moldován nyelven :-)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.11. 20:12:07

@tiboru: nem írnod kellett volna, hanem fordítanod, szöveghűen :P

egyébként: unimedia.md/

master sergeant 2009.04.11. 20:36:14

@tiboru: Bocsi! Kicsit túlfigyeltem! Leülhetek 1-es. :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.11. 20:42:56

@master sergeant:

Ugyan-ugyan, előfordul; csak egy esetleges hadüzenet aláírása előtt azért még fuss egy kört :-)

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.12. 00:23:51

Cirrus, Tiboru - az majdnem mindegy, hogy mennyire tartós ez a fejlődés. Ugyanis VAN (volt) fejlődés, ezért tehették meg pl., hogy azoknak, akik a vadházasságaikat szentesítették, egy rakat lóvét adtak.
Azért ha ezt jobban végiggondoljuk, láthatjuk, az állam arra törekszik, hogy normális életet teremtsen - bizonyos értékpreferencia mentén - a polgárainak. Az állam megtehetett számos dolgot, hogy a céljait elérje, volt rá pénze.
Erre is volt, lehetett.
És ugye tudjuk, hogy akarata is van ilyesmire.

Titus Pullo Urbino 2009.04.12. 07:23:21

Moldova Románia érdekszférája párszáz éve, visszaszerzéséről sohase fognak lemondani, akár beismerik hivatalosan, akár nem. Azt akartam volna először írni, hogy Moldávia Románia Erdélye, de ez túl bonyolulttá tenné a hasonlatot, hiszen mára Erdély Romániáé. Akkor kapták meg Moldáviát, amikor mi Erdélyt (Észak-Erdélyt) és akkor veszítették el másodjára Moldáviát, amikor mi Erdélyt. Azóta volt ott egy kicsi lakosságcsere, agycsere, identitáscsere, egyszóval egy gyönyörű keleti történettel állunk szemben. Tipikus sztori, oroszok diktálnak, a nyugat leszarja a választásokat, mi közük hozzá (?) a választópolgárok választanak (szerencsétlenek azt hiszik, hogy tényleg ez számít) a választási irodák meg leszállítják a jegyzőkönyveket. Persze a jegyzőkönyveket már előre megírták, mint a Tanú filmben, "bocsánat, az nem a vallomás, az már az ítélet". Erre a nyilvánvaló csalásra mindenki rájön, persze a gonosz egyetemisták rögtön felháborodnak, aljasságukra mi sem jellemzőbb, rögtön a szavazólapokat akarják ellenőrizni. Felháborító, gondolják a helyi vezetők, hát már nem hisznek nekünk? 40 éve hazudunk nekik, mint a vízfolyás és ez a hála? A román "beavatkozás" pedig ezután jön, jó kis zűrzavart teremteni, destabilizálni a helyi intézményeket, hadd röhögjön rajtuk mindenki nyugaton. Aztán lesz ami lesz, a céljukat már elérték. Ja, és még annyi: Magyar Bálintot kérdezzétek, ha kíváncsiak vagytok a szomszéd hírszerzés módszereire.

Titus Pullo Urbino 2009.04.12. 07:27:15

A legfontosabbat elfelejtettem: Krisztus feltámadt (a polkorrektség jegyében ezt a nyugati keresztényeknek mondom), menjetek locsolkodni és igyatok sok pálinkát ennek örömére!

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.12. 10:12:09

@Titus Pullo Urbino: Kicsit "korán" van nekem, de ezt a Magyar Bálintos dolgod nem értem...

master sergeant 2009.04.12. 10:12:47

Kellemes és főleg harcoktól mentes, békés ünnepeket kívánok Nektek!

Lucius Flavius Arrianus 2009.04.12. 10:30:59

Szép ünnepet kívánok minden lemiles szerzőnek, kommentátornak, olvasónak, hadfinak és hadnőnek! :-)

flimo13 2009.04.12. 12:36:59

@tiboru: jó nekem azért nem ugrott be, mert fogalmam sincs, hogy nézett ki a kgb címere :)) Gondolj a tudatlanokra is:)

cirrus minor 2009.04.12. 14:13:05

@Gador:
igen igazad van, most lehet hogy van rá pénzük, csak azért mondtam mert:
1. ha jól emlékszem Tiboru írta volt valahol hogy bé vannak tojva a nyakukba venni 3 millio szegény embert, inkább megvárják míg az EU felfejleszti
2. mert hajlamosak vagyunk közgazdász nyomásra a GDP ből kiindulni egy ország fejlettségének a megítélésekor ami nagy hiba
3 és mert a mai világválság de az otthoninak is a lényege pont nem a gazdaság szerintem, bár a kommentárok általában ezt a vonalat pengetik meg
4. és mert románia, de ide sorolnám az összes volt szocialista országot, szerintem keresztül fog menni egy egészen hasonló krízisen, az elkövetkező
10-20 évben, bár nekik nem lesz akkora szerncséjük mint nekünk a globális katalizátorokkal

ennek a régiónak szerintem ez az élettana...

cirrus minor 2009.04.12. 14:19:48

vagyis megtehetnék, de nem lenne bölcs időzítés tőlük...persze a bölcsesség mindíg szubjektív alapokon nyugszik és a legtöbbször nem mérvadó egy döntési folyamatban...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.12. 15:53:44

Ahogy a fejleményeket nézem, Chişinău főpolgármesteréről, a 31 éves Dorin Chirtoacă-ról még hallani fogunk, főleg, ha előbb-utóbb normális állapotú közélet lesz Moldovában.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.12. 15:55:32

És egy kis statisztika az egy héttel ezelőtti választásokról, ha már úgyis ez volt a balhé kiváltó oka:

www.alegeri.md/en/

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.12. 17:38:10

Sziasztok! Igazoltan voltam távol és most is igyekszem rövid lenni. Az egész moldáv témában javasolom, hogy olvasgassátok Dr Rácz András munkáit, aki a Külügyi Intézetben foglalkozik ezzel, mint kutatási területének része. Itt van egy jó cikk a 146. oldalon kezdve szintén az ő tollából. (www.kulugyiintezet.hu/kulpol/kutatas/bukott/TLI_KTK_%C1llamok%C9s%C1llamkudarcok.pdf)

Nekem is megütötte a fülemet Voronyin et. miközben főműsoridőben oroszul többször lefasisztázza a tüntetőket (is) meg nettó mindenkit, aki "egy követ fúj" a tüntetőkkel. Aki párhuzamot akar vonni közte, meg Brezsnyev et. között, ammak elárulom, hogy pártfőtitkársága előtt Brezsnyev Kisinyovban volt tagköztársasági pártfőtitkár a derék Leonyid Iljics.
Nézzük a dolgok pozitív oldalát: Voronyin legalább megtanult moldávul.

Személy szerint erősen csodálkozom, hogy a statárium elrendelése és a hadsereg bevetésére nem került sor. (bár a Karhatalom és az MVD bevetése megtörtént) A bebörtönzöttek sorsával kapcsolatban ne legyenek illúzióink. Nem fogják őket simogatni.

Moldovában bármi előfordulhat, és azok ellenkezője is. Mindazonáltal nem tartom valószínünek, hogy EU tagok lesznek valaha is. Volt rá esély, de Moszkva túl gyorsan erősödött meg, a Nyugat pedig elpuskázta a dolgot.

Szerintem a Dnyeszteren túliak jelentősége nem elsőrangú ezügyben (bár letagadhatatlan - a választójoggal rendelkezés miatt). Amiről itt röviden szó van/volt az az, hogy a kommunista menedzsment nem adja ki a kezéből a hatalmat. Punktum!

A románok persze valamilyen szinten biztos benne voltak dolgokban, de ennek a túldimenzionálása egyértelműen V et érdeke.

A SIS-KGB jelképvilág pedig nem véletlenül hasonló.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.12. 17:47:48

@Zig Zag:

Romániai, izé, szakmai körökben roppant elterjedt az a vélemény, mely szerint ha Moldova "elengedi" a Dnyeszteren túliakat, akkor Moszkva nem fog akadályokat gördíteni egy román-moldáv konföderáció (esetleg később: unió) elé. Sőt, akár Voronyint és kommunistáit is jobb belátásra bírja.

Ami eleinte elég érdekes közjogi helyzetet eredményezne: a konföderáción belüli két jogalany egyike EU-tag, a másik pedig nem...

Tiraszpol pedig tökéletesen működhetne, mint Moszkva előretolt helyőrsége, 600 km-re légvonalban a Boszporusztól; biztos, ami biztos ugye :-)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.12. 17:55:41

@tiboru: lehet egy aljas kérdésem? És az ukránok?

Egyébként kellemes Húsvétolást mindenkinek :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.12. 18:06:35

@NagyTeve:

Ukrajna speciel nulla beleszólási jogosultsággal bír (szerintem) a "Transznisztriai Köztársaság" jövőjébe. Az ottani ukránok 60-70 %-a már áttelepült Ukrajnába, maradtak vagy 25-30 ezren.

A lehetőségek:

1.) Tékozló fiúként visszatér Moldovához; beleszólhat: Oroszország, Moldova, esetleg Románia. Esély: 2-5%

2.) Még vagy 10-15 évig fennmarad a mostani ex-lex helyzet; beleszólhat: Moldova, Oroszország. Esély: 45-55%

3.) Független (de persze oroszcsatlós) Tiraszpol; beleszólhat: Oroszország, Moldova, esetleg Románia. Esély: 12-15%

4.) Csatlakozik Oroszországhoz, mint mittudomén: megye vagy kormányzóság; beleszólhat: Oroszország, Moldova. Esély: 25-30%

Már csak azt várom, hogy a gagauz kisebbség jogai védelmének érdekében mikor szólal meg Törökország, hogy még cifrább legyen az ábra :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.12. 18:47:47

@tiboru: szerintem Moldova nem engedi el a Dnyeszteren túliakat. Moldovának nincs elég ereje önállóan dűlőre vinni a dolgot. Kisinyov jellemzője legfeljebb a jó ötletek és a másokhoz való alkalmazkodás lehet.
Másrészt pedig Moldovában minden ami értékes az nagyobb részt orosz, kiesbb részt ukrán, nyomokban pedig amerikai esetleg EU tulajdon. Szóval az ukránoknak osztottak lapot a történetben. De a partin állandó osztó és állandó játékos Moszkva. És ha valami nem úgy alakul, azonnal beavatkoznak. Úgy értem, ha esetleg félresiklana valami eredeti koncepciójukból. Ezt ott így játszák.
Moszkva pedig NEM érdekelt abban, hogy Moldovában menjenek a dolgok. És ennek egyik viztosítéka a tiraszpoli rendszer fenntartása, amivel folyamatosan sakkban lehet tartani Kisinyovot. Ilyen módszert másutt is láthattunk az orosz "közelkülföldön". Szóval szerintem fel sem merülhet Moldova EU tagsága, függyetlenül attól, hogy a Nyugat mit imitál arrafelé.

Té, a 14. Hadsereg ma már nem akkora létszámát tekintve, hogy önmagában tényező legyen. (2-3 ezer fő) Csak a többiekkel együtt jelent folyamatos katonai fenyegetést Kisinyov számára.

Mit tudtok Mizsei Kálmán-ról? Azt lehet olvasni, hogy ENSZ főtitkár-helyettes szintig emelkedett az ENSZ rendszerben. Meg hogy UNDP... stb. Meg azt is, hogy a fiatal FIDESZ-nek tanácsadott a rendszerváltás magasságában. Ezeket én is olvastam a Neten. Csak az zavar egy kicsit, hogy a hivatalos önéletrejza 1990-ben kezdődik, miközben 1955-ben született. :(

MTi 2009.04.12. 19:40:36

Bizony, elég képlékeny a helyzet Kisinyovban és környékén - jól lenne ZZ az a 2. rész mielőbb, hogy jobban lássuk az előzményeket....
Közben azért vigyázó szemeiteket Grúziára is vessétek - ott is alakul valami...

butatót 2009.04.12. 21:38:42

@Lucius Flavius Arrianus:
Nem javaslat, azt írtam "kedvem lenne". Ne mondd már, hogy neked nem lenne kedved néha kilépni a környező országok (Szlovákia, Románia, Szerbia) lúzer pofozógépének szerepéből és csak egyszer visszaütni, hasonlóan övön alul, ahogy ők szokták. De ez már napi politika kategória, a blog meg nem arról szól.

saul 2009.04.13. 00:13:59

Valószínüleg óriási kombinált gáz-, olaj-, szén és vodkamezö terül el Moldávia alatt. Ezért Putyin goszp. még érzéssel hagyja kicsit pofozkodni öket, majd valaki jajongva segítségért kajabál. Addigra már az ott settenkedöket csöndesen semlegesítik, s a nyugat szitkozódása közepette bevonulnak.
Mit mondtatok, mennyi vezeték fér el?

StopSzmog 2009.04.13. 01:13:47

(Hogy mondják moldovánul, hogy sün?)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.13. 08:35:03

@saul: nem vonulnak be. pont ez a lényeg. azzal ktik le a legtöbb energiát, ha fenntartják a káoszt.

@StopSzmog: nem tudom, de ütős a célzás :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.13. 14:20:11

@StopSzmog:

:-)

Arici (ejtsd: árics).

Ha becézed, akkor arici-pogonici (ejtsd: árics-pogonics).

Panzer 2009.04.13. 17:45:27

Tiboru: koszonom az invitalast :) - a helyzet az, hogy ott voltam, es eleg kozelrol csinaltam vegig a parlamenti balhet is (fotokat valaki? :) ). Most meg alszom kicsit, mert az elmult het kelloen mozgalmas volt, aztan jon majd egy-ket szivderito sztori...

Addig is izelitonek:
kelet-europa.blog.hu/
(vegtelenul cinikus beszamolo arrol, milyen is Chisinauban vendegkutatokent elni... :) )

Udv,
Panzer

MTi 2009.04.13. 19:32:28

A Blic belgrádi napilap ma arról tudósít, hogy - Voronyin szerint - az április 7-ei zavargások előkészítésében és levezénylésében románok mellett kilenc szerb állampolgár is részt vett:
www.blic.rs/svet.php?id=88091

MTi 2009.04.13. 19:54:59

@NagyTeve: A forradalom exportja?

MTi 2009.04.13. 20:08:11

@NagyTeve: Kék-sárga-piros, kétfejű szerb sassal + a négy "csiholóval" (C)? :)

MTi 2009.04.13. 20:10:53

Homályosítson már fel valaki: a moldáv címerben a bika/ökörfej mit szimbolizál?
Moldováról (sic!) nekem elsőre mindig Gyuri bácsi ugrik be - róla meg K. Jani bá... :) Ti hogy vagytok vele?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.13. 20:16:41

Gyerekek, ez valami szánalmas... Mindenki hibás a nyomorukért, csak ő maga nem?! Hát akkor ki a t@k@m elnök 2001 óta és mivel tetszett az időt tölteni?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.13. 20:19:34

A rácok meg jobban teszik ha befogják ott az alvégen... A francia-brit tengeralattjáró baleset is miattuk történt, úgy bezavartak a vételnek...
Ellenséges szerb ügynökök, meg tiszta vizet öntöttek a ... zóceánba, ami eltérítette a szonárt, nem?

MTi 2009.04.13. 20:20:17

@Zig Zag: Emlékeim szerint úgy 10 évvel ezelőtt volt olyan, hogy Szerbia ellen összefogott az egész világ... :) Most Moldován a sor? Azért nem hiszem..

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.13. 20:38:14

@MTi:

A címerben látható fej ("cap de bour") egy már kihalt állathoz, a vadtulokhoz, a Bos primigenius-hoz tartozik. Állítólag ebből nemesítették az ökröket vagy valami hasonló.

(Elég sok a félreértés a témában, még történészek is rendszeresen bölénynek értelmezik, pedig nem; a bölénnyel csak unokatestvérek.)

Bizonyos Dragoş vajda még ilyenre vadászott annó, a XIV. század elején, amikor megalapította az első moldovai "államot".

Dragoş mellesleg a magyar király, Károly Róbert hűbérese volt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.13. 20:40:23

@tiboru:

Lehet, hogy őstulok és nem vadtulok, de majd az állatszakértők pontosítanak :-)

MTi 2009.04.13. 20:45:34

@tiboru: "Állítólag ebből nemesítették az ökröket..." - aztán meg hatalomra segítették őket? :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.13. 21:01:48

OFF

Lehet, más is találkozott a problémával, ezért itt a megoldás :-)

Ha a "pillanatnyi olvasólétszám" alatti számra kattintotok, gyakran hibaüzenet jelenik meg.

Nem tudom, miért, de ilyenkor a

whos.amung.us:8000/stats/i47u3ipc/

sort aktiválná szegény kereső, ez azonban hibás, hiszen fölösleges dolgok is vannak benne.

A megoldás: a :800 -at törölni kell, és az így kapott cím már rendben van:

whos.amung.us/stats/i47u3ipc/

(Tudja valaki, mitől kerül be néha (nem mindig...) az a :800 a keresősorba?

MTi 2009.04.13. 21:03:59

Elolvastam Panzer kolléga helyszíni tudósításait elejétől végig, nagyon teccet - remélem valahol fotókat is mellékel :)

StopSzmog 2009.04.15. 19:43:13

Off

Érdemesnek találja-e a nagytiszteletű szerzői vezérkar földolgozni az alábbi hírt?
index.hu/bulvar/2009/04/15/tul_eletszagu_kommandosgyakorlat_szevasztopolban/

On

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.15. 20:10:26

@StopSzmog:

Húúúú, ez derék lehetett...

Az az igazság, hogy a belinkelt cikkben a lényeg benne van, de ha van háttérinfód vagy valami hasonló, szívesen látunk egy vendégposzttal...

Mindenesetre köszi, tanulságos kis történet :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.15. 21:16:49

@StopSzmog: elképesztő történet. még jó hogy nem lőttek a be nem avatott "terroristákra"!

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2009.04.15. 22:09:46

@tiboru: A buddhizmus nem teista vallas..ejjhh...

Bakker! Mi alakul Gruziaban? Ne idegeljetek! Nem tudok semmit!

StopSzmog 2009.04.15. 23:33:25

@tiboru:

Ez nem ér, pont tőletek vártam volna valami háttérinfót :)
De már az is sokat elárul, hogy nem kérdőjelezitek meg ;)

StopSzmog 2009.04.15. 23:34:20

@Zig Zag:
Ha ez tényleg így igaz az nagyon kemény.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.16. 08:27:28

@ScoTTThun:

Hm... A teizmus az nem azt jelenti simán, hogy hit istenben?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.16. 08:32:34

@StopSzmog:

Én úgy 10 évvel ezelőtt egy nemzetközi tréningen beszélgettem egy ukrán rendőrrel, akiről (ahogyan az lenni szokott) előbb-utóbb kiderült, hogy nem is annyira rendőr, mint inkább SzBU-s (vagy hogy hívták a kijevi Falk Miksa utcát).

Amúgy rendes csákó volt az Olekszandr, csak sajátosan állt hozzá a szerepjátékok során megoldandó problémákhoz; a mezei állampolgárokat például olyan zavaró tényezőnek tekintette, akik nélkül egy titkosszolgálat sokkal eredményesebben és szabadabban működhetne :-)

Úgyhogy engem nem lep meg a szevasztopoli történtet és tényleg csak azon csodálkozom, hogy nem volt (?) halálos áldozata a gyakorlatnak...

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2009.04.16. 17:09:25

@tiboru: Ezt mondom. Nincs isten a Buddhistaknal, akiben hinni kellene, vagy ilyesmi.
Jol felre lett ez magyarazva meg az elso ismerkedeseknel es azota se ertjuk a keleti vallasokat, mert keringenek mindenfele szarul forditott konyvek a nagyvilagban. Szomoru az egesz de a lenyeg hogy nincs isten, akit kovetni kellene, vagy ilyesmi.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.16. 19:04:48

@ScoTTThun:

Szóval egy vallás (világnézet? komplex eszmerendszer?), amelyiknek nincs istene.

Na, köszi, ez így nem volt világos.

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2009.04.17. 07:14:55

@tiboru: Hmm nemtom minek nevezzem. Vallasnak inkabb, mint filozofianak, bar a kulonbozo iranyzatoknal ez elegge eltero. A deliek mindenkeppen vallaskent foghatoak fel, akarcsak a tibeti ag. Persze itt is meg kell kulonboztetni Gelug es Kagyu hagyomanyt eastobbi...
Viszont, ami nyugaton alakul az igazan erdekes.

Egyebkent Moldovaban is van par kozpont. :)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.10. 09:41:34

a transznisztriai katonai egységek listája (oroszul tudó kollega lefordíthatná esetleg, az én oroszom nem elég jó):

www.ziua.ro/pics/2009/07/09/1247143587.jpg

MTi 2009.07.10. 11:25:07

@NagyTeve: azt hiszem ehhez az enyém se - basszus, a katonai rövidítéseket ki tudhatja? :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.10. 11:27:22

@NagyTeve: itt nézegessél:
wikimapia.org/#lat=46.8510347&lon=29.6551895&z=12&l=21&m=s&v=9

A péemert szvsz nem kell lefordítani.
A lapon van néhány kat. rövidítés is:
pl.
ОМСБр = отдельная мотострелковая бригада
учебний центр = kiképző központ

többet hirtelen nem tudok :(

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2010.07.25. 18:10:19

Múlt heti hír: Mizseinek a jelenlegi állapot szerint nem biztos az állása az új Európai Külügyi Szolgálatban, a magyar kormány meg a legutóbbi EKSZ-ről szóló egyeztetésen [nyíltan] nem állt ki mellette.

www.globalsecurity.org/military/library/news/2010/07/mil-100713-rferl04.htm
süti beállítások módosítása