A Zenta cirkáló pusztulásának történetét, ahogy azt a történetírás feljegyezte, az előző részben olvashattátok. A levéltári kutatások során előkerült egy fontos dokumentum: a Zenta kapitánya – Pachner Pál fregattkapitány – által összeállított jelentés, melyben a hajó elsüllyedésének körülményeit írja le. A kapitány jelentésének keltezése 1914. augusztus 19-e, tehát közvetlenül a hadifogságba kerülés után íródott.
A Pachner-jelentés német nyelvű átiratát – amely Polában keltezett, 1916. március 24-én – Max Wurzinger, a Zenta cirkálón szolgálatot teljesítő gépész-altiszt kapta kézhez. Az altiszt a jelentés átiratát a montenegrói hadifogságból való szabadulást követően, az I. osztályú ezüst vitézségi érem mellékleteként kapta meg.
Wurzinger altiszt az I. világháborút követően a montenegrói Tivatban telepedett le. 1914-ben szerencsésen túlélte a Zenta katasztrófáját, de a II. világháború utolsó napjaiban nem kerülhette el a tengerészhalált: 1945. május 5-én a jugoszláv haditengerészet tagjaként vesztette életét, amikor hajója aknára futott, és hullámsírba merült.
Nézzük, hogyan írta le Pachner az ellenséges flottával való találkozást:
„…Rövid idő múlva Ny-ÉNy-on több füstoszlop jelent meg. A hajók nagy sebességgel közeledtek. Ez a francia flotta volt, amely csatárláncban közeledett felénk. Összesen 17-18 Danton-típusú ellenséges hadihajót számoltunk össze, páncélos cirkálókat néhány raj torpedónaszád kíséretében, amelyek – amennyire megfigyelhettem – egyidejű manőverezéssel sort alkottak: hajó hajó után az Oštro-fok felé.”
A harcot, a kezdettől a hajó elhagyásáig így írja le a kapitány (a térképekre kattintva nagy méretben is megnézhetitek őket):
„… Zászlójeleket figyeltünk meg, majd két ágyúgolyó kilövését, de nem láttuk, hol hullottak le. Mindezt a megadásra felszólító jelzésként értelmeztem, és kis zászlódísz-, valamint nagy, selyem díszzászló kitűzésével válaszoltam. Közvetlenül ezután, úgy 9 óra tájt három-négy dreadnought-típusú csatahajó ágyútornyából lőni kezdett minket.
Az első kettős lövedék túlszállt rajtunk, a második előttünk csapódott be, a harmadik a hajóorrba, a hajó elülső részét és a parancsnoki hidat betemetve egy gránáttal és repeszdarabokkal. A lövedékeket 30,5 cm kaliberű gyújtógránátoknak néztük. Ezután találat találatot követett. Az ellenségtől való távolság 10 ezerről 9000 méterre csökkent.
Elrendeltem, hogy ágyútüzet nyissunk a zászlóshajóra. Első lövedékeink rövidek voltak, a későbbiek jobbak, de még túl gyengék a mi közepes kaliberünkhöz képest. Egy, a gépteremben robbanó gránát szétszálló repeszei elszakították a jobboldali gőzvezetéket, és megölték Friedrich Rotter gépkezelőt, valamint a gépteremben tartózkodó csaknem teljes személyzetet. Mindkét hajtómű használhatatlanná vált.
A manőverezésre képtelenné tett hajó mozdulatlan célponttá vált az ellenség számára. A még megmaradt hajtóerővel olyan fordulatot tettem, hogy valamennyi jobb oldali ágyú működőképes legyen, majd elrendeltem a tűz azonnali eloltását és a biztonsági szelepek megnyitását.
Ez után a végzetes találat után a hajón már mindenki tudta, mi vár még ránk. A gépteremben minden irányban sistergett a gőz, és gőzfelhőbe takarta a hajót. Ezekben a percekben a tisztek, a zászlósok és a kadétok is példásan viselkedtek a harcban, és megmutatták a legénységnek, hogyan kell kitartani a harcállásban. Elrendeltem a harc folytatását, noha tüzelésünk a nagy távolság folytán kevés sikert ígért, de hűnek kellett maradnunk fegyvereink becsületéhez és a tengerészet hagyományaihoz, és fenn kellett tartanunk a legénység erkölcsi erejét ebben a reménytelen helyzetben.
A további ellenséges találatok tüzeket idéztek elő a fedélzeten és az ütegeknél, úgyhogy megszakadt a kapcsolat a parancsnoki híd és a hajótat között, és arra kényszerítettek, hogy parancsot adjak a lőszerkamrák tengervízzel való elárasztására. Az elsőtiszt minden igyekezete ellenére a tüzet tovább már nem lehetett megfékezni. A szivattyúk felmondták a szolgálatot, a víz- és gőzvezetőcsövek a villanyvezetékekkel együtt szét voltak rombolva. Az elülső kazánházat ért újabb találat a víz gyors behatolását eredményezte. Az itt tartózkodó Schuss gépész őrmesternek a gránátrepeszek mindkét lábát letépték, esés közben így kiáltott fel: „Éljen Ausztria!”.
A többi ágyú annyira megrongálódott, vagy teljesen használhatatlanná vált, hogy csak a 2. számú maradt működőképes; tűzéreink eleste után Albert Homayr sorhajóhadnagy tűzértiszt tovább kezelte egészen a hajó elhagyásáig. Részünkről 120 lövést adtunk le. A fedélzetet halottak és sebesültek borították. Az utóbbiaknak nem lehetett semmilyen segítséget sem nyújtani. A megsemmisítő erejű robbanások szétrombolták a hajókórházat, a kötözőhelyet és a rádiókabint.
A hajó elülső részét teljesen átlyuggatták, a hidat, amelyen az utolsó pillanatig tartózkodtam, részben lerombolták. Óriási repedések ásítoztak a hajótörzsön, az ütegeken, a kézikormány helyiségén és a fűtők mosodájában. Csak a zászlók, az árbocok, a kémény felső része, továbbá a felső kormányfedélzet kis része volt sértetlen. Ekkor a hajó helyzete 4-5 tengeri mérföld Ny-DNy volt Castellastuától.
Amikor láttam, hogy közeledik a vég, elrendeltem, hogy a bizalmas parancsokat és a titkos rejtjeleket dobják a tengerbe, vessék ki a torpedókat, és nyissák fel a szelepeket; de már nem lehetett hozzájuk férni, egyrészt, mert nem volt rá idő, másrészt, mert a hajó a vízvonal közelében ért találat miatt süllyedni kezdett. Ekkor elrendeltem a hajó elhagyását.”
A hajó elsüllyedéséről és az ellenség magatartásáról, és a hadifogságba kerülésről ez áll a jelentésben:
„… Még 100 métert sem úszhattam, amikor az SMS Zenta elülső részével felemelkedett, majd lobogó zászlókkal, tatjával a mélységbe süllyedt. A megmaradt legénység a tengerben úszva spontán „hurrá!” kiáltással kísérte a hajó elsüllyedését.
Mindez délelőtt 9 óra 40 perckor történt. Az ellenség eddig a percig folytatta a tüzelést, majd délnek fordult. Részéről semmilyen kisérletet sem tett a mentésre. A vízben a lövedékek becsapódásai erős áramütésként voltak érezhetőek. A megmenekültek zöme 4-5 órányi úszás után ért partot Castellastuán. A csoportot, amelyhez magam is tartoztam, a part közelében a genfi egyezmény zászlóját lengető helyi csónakok mentették ki.
Minthogy nem kívántunk a montenegróiak kezére kerülni, a Sv. Nedelja zátonyon szálltunk ki. De csupaszon, elgyengülve és fegyvertelenül néhány órával később semmilyen ellenállást sem tudtunk tanúsítani a montenegrói katonákkal szemben, akik egy tiszt parancsnoksága alatt csónakon jöttek értünk, hogy elvigyenek.
Hadifoglyok lettünk, a kikötőparancsnokság épületében helyeztek el, megetettek, és amennyire lehetséges volt, felöltöztettek. Megtiltottak minden kapcsolatot a megmenekült legénységgel, a sebesülteket pedig, amennyire lehetett, bekötözték és ápolták. A parancsnoki személyzet – Rotter gépész parancsnok kivételével – és a legénység 129 tagja megmenekült.”
A Zenta cirkálón a harc során 312-en tartózkodtak: a 173 hősi halált tengerész közül – a levéltári források szerint – 49-en voltak magyar nemzetiségűek.
A túlélők partra jutásáról eltérőek az adatok: egyik szerint ötórányi úszás után jutottak partra, másik szerint a környékbeli – petrováci – halászok siettek segítségükre délután 3 órakor (?!). A túlélők montenegrói hadifogságba kerültek, ahonnan csak 1916. január 15-én – Montenegró kapitulációját követően – szabadultak.
A Zenta cirkáló roncsa és a hősi halált halt osztrák-magyar tengerészek maradványai 4 mérföldnyire nyugat-délnyugat irányban Petrováctól, 73 méter mélyen nyugszanak az Adriai-tenger kék vizében. Béke poraikra!
Offtopic: Boldog névnapot a szerzőnek; a poszt időzítése a szerkesztőtársak ajándéka e jeles nap alkalmából.
A lemilblog
MTi 2009.04.14. 07:58:31
savanyujóska 2009.04.14. 08:14:39
Egyébként az ember azt hinné, Pachner a hadifogságból szabadulva nemzeti hős lesz, előléptetik, kitüntetik, és tárt karokkal várják a haditengerészet vezérkaránál. Ehhez képest csupán egy vacak másodosztályú Vaskorona Rendet kapott, csak 1917-ben léptették elő sorhajókapitánnyá, és a szabadulása után nagyrészt a kikötői tengernagyi hivatalban pecsételte az aktákat, illetve teljesen elavult, bevetésre nem kerülő hajók -Szigetvár, Kaiser Karl, Babenberg- parancsnoki tisztségeit töltötte be. Csak az összeomlás után nevezték ki utólag ellentengernagynak 1920-ban.
Titus Pullo Urbino 2009.04.14. 09:13:33
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.14. 09:17:15
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.14. 09:45:00
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.04.14. 10:16:07
A meglepett, hogy a Zenta nem ment közelebb a parthoz.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.14. 10:17:08
www.webcsatorna.hu/page/szent_istvan_hadihajo
MTi 2009.04.14. 10:29:01
Az az igazság, hogy a jelentésnek csak egy része - az általam legfontosabbnak tartott része - került ide, de itt az ime vonatkozó rész is:
"Augusztus 16-án hajnali 4 órakor hagytam el a Tivati-öblöt, és indultam a tengerzár körletének irányába. Az idő csendes volt, a látási viszonyok jók, könnyű délnyugati szellővel; a láthatáron semmi gyanúsat sem lehetett megfigyelni. A hajón készületi állapot volt fokozott megfigyelő- és őrszolgálattal. Minden kazán készen állt, hogy parancsra a legnagyobb erőt fejtsék ki. Délelőtt 7 óra 45 perckor a 133. fok irányában hajóztunk mintegy 5 tengeri mérföldre a szárazföldtől, a Volujica- és a Mendres-fokok között. D-DNy felöl gyorsan közeledő ellenséges egységek hajófüstgomolyagjai tűntek fel. A tengerzár déli körzetéből már teljes gőzzel igyekezett felénk az Ulan torpedóromboló, s mihelyt jelzőtávolságra ért, közölte velem megfigyeléseit. Azonnal ellenkező irányt rendeltem el, és a legnagyobb sebességgel az Oštro-fok felé vettem az irányt, és kiadtam a harckészültségi parancsot. A torpedóromboló parancsnokát, Egon Panfilli korvettkapitányt jelekkel tájékoztattam, hogy ősszetűzés előtt állunk egy ellenséges flottával, ezért Bocche di Cattaróba szándékozom visszahúzódni, és egyidejűleg elrendeltem, hogy további parancsig a jobb oldalam mellé húzódjon. Rövid idő múlva Ny-ÉNy-on több füstoszlop jelent meg. A hajók nagy sebességgel közeledtek. Ez a francia flotta volt, amely csatárláncban közeledett felénk. Összesen 17-18 Danton-típusú ellenséges hadihajót számoltunk össze, páncélos cirkálókat néhány raj torpedónaszád kíséretében, amelyek – amennyire megfigyelhettem – egyidejű manőverezéssel sort alkottak: hajó hajó után az Oštro-fok felé. A cirkálók és a torpedónaszádok előretolt állást vesznek fel. Rádiógráf által azonnal tájékoztattam az V. hadosztály parancsnokát az ellenség észleléséről, és az utolsó rádiógram így hangzott: „17 ellenséges úszóegység üldözi a Zentát. Az ellenség sikertelenül kísérelte meg zavarni összeköttetésünket.”
Az Ulan torpedóromboló a lehető legnagyobb sebességel igyekezett elmenekülni. Valamivel később, mihelyt a harc megkezdődött, láttam utoljára mintegy három tengeri mérföldnyire, amint még sértetlenül, viszonozva a tüzelést, elkerülte a lövedékeket. Amikor láttam, hogy bekerítettek bennünket, és legnagyobb sebességünk sem elegendő az áttöréshez, megváltoztattam az útirányt Castellastua felé. Szándékom az volt, hogy a harcot felvéve elérjem Bocchet, s ugyanakkor közelebb jussak a parthoz, hogy minél kevésbé nyútsak látható célpontot, és lehetővé tegyem a legénység menekülését abban az esetben, ha rákényszerülnék, hogy a hajót elsüllyesszem. Ha ez a kisérlet nem sikerülne, elhatároztam, hogy a végsőkig ellenállást tanúsítok. Az ellenséges flotta már 10-12 ezer méterre közelített meg. Sebességét 20 tengeri mérföld fölé becsültem. A tengernagyi zászlóshajó tatjára feltűnően nagy lobogó volt kitűzve."
gaborov 2009.04.14. 13:29:50
savanyujóska 2009.04.14. 13:53:46
Hoerbi 2009.04.14. 15:31:31
(tiboru: Feltettem a przemysli levélrészletet a bulis blogra. Kéne valami értesítő az érdeklődőknek.)
Titus Pullo Urbino 2009.04.14. 16:39:23
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.14. 16:51:45
Akkor még egy offtopic és szolgálati közlemény:
Kérek minden érintettet, hogy a lemilbulira szíveskedjék ellátogatni és ott nyilatkozni.
Köszönöm, adás vége.
Titus Pullo Urbino 2009.04.14. 17:00:56
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.14. 17:02:41
Köszönöm!
Ha valakinek nem lenne meg a lemilbuliblog linkje:
lemilbuli.blog.hu/2009/04/14/przemysl
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.14. 17:06:04
MTi 2009.04.14. 18:53:56
Nebameg 2009.04.14. 19:47:38
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.14. 20:13:19
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.04.14. 20:14:12
MTi 2009.04.14. 20:17:44
A magam részéről a kapitány "költői túlzásának" minősítem...
MTi 2009.04.14. 20:32:00
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.04.14. 22:31:52
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 08:25:39
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 11:08:54
dományozta:
Pachner Pál fregattkapitánynak, a ZENTA hadihajónak az ellenség előtt történt vitéz
vezetésének elismeréseként díjmentesen a II. osztályú Vaskorona rendet, a hadi ékít-
ménnyel; az ellenség előtt tanúsított vitéz magatartás elismeréseként a Vaskorona
rend III. osztályát díjmentesen a hadi ékítménnyel Leon Hardi Ferenc báró és Homayr
Albert sorhajóhadnagyoknak. a Ferenc József-rend Lovagkeresztjét a Katonai Érdemke-
reszt szalagján Mikesch Gusztáv 1. osztályútengerészeti biztosnak, Stengel Frigyes
és Bonne János II. osztályú gépüzemvezetőknek és az ellenség élőtt elesett Rotter
Frigyes 1. osztályú gépüzemvezetőnek; a III. osztályú Katonai Érdemkereszt a hadi
ékítménnyel Cerri Károly sorhajóhadnagynak; az arany Vitézségi Érmet draubergi
Kramer Miksa és Déry Ernő fregatthadnagyoknak, Kaiser Józsefhajómester-ütegmesternek,
Lulic Viktor gépügyelő segédnek, Zich János szállásmester tüzéroktatónak és az ellen-
ség előtt elesett Schuss Adalbert gépügyelő segédnek; az első osztályú ezüst Vitéz-
ségi Érmet Stodai Herold Ferdinánd tengerészkadettnek, Bemer Emil és Siesz Iván hadi-
tengerész-apród jelöltnek, Kries Manicz József hajómestemek, Wom Emil hajómester-
segéd-távírómestemek. Kramer János szállásmester tüzéroktatónak, Gubica Lajos tarta-
lékos másodosztályú tengerésznek és az ellenség előtt elesett Simunicz József hajó-
mester segéd-torpedómestemek."
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 11:10:41
voltak:
Belics Antal matróz (Fiume)
Bíró Imre matróz (Balatonkeresztúr)
Bogdán Atanáz matróz (Resicabánya)
Brandenburg Frigyes matróz (Resicabánya)
Czéda István fűtő (Vonyarcvashegy)
Danyi István hajómester (Nagyteremi)
Deák Sándor matróz (Csongrád)
Demeter Márton matróz (Vice, Szolnok-Doboka vm.)
Deutsch Rezső matróz (Kőszeg)
Eiben Gyula matróz (Gyertyánliget)
Fazekas 1. Ferenc matróz (Szeged)
Fekete Gyula matróz (Ecsed)
Fekete Dezső matróz (Sárvár)
Fontanini János matróz (Fiume)
Grubisich Iván matróz (Torontál)
nics Antal matróz (Fiume)
Karakas István fűtő (Szeghalom)
Kiss Gyula matróz (Nagyvárad)
Koppányi Lajos matróz (Mezőtelegd)
Kovács Ferenc Károly gépmester (Budapest-Cinkota) Kovács Ignác matróz
(Magyarkeszi)
Kovács István matróz (Jászberény)
Kuvik István matróz (Magyarkeszi)
Lazaries Gyula matróz (Mezőbánd)
Ljubjanovics András matróz (Baja)
Lukanics József matróz (?)
Marokonics István matróz (Háros)
Mihály József matróz (Zsilipkövesd)
Mizsery József negyedmester (Pozsony)
Nagy Imre gépmester (Borszörcsök)
Ortner József matróz (Krasznaszörény)
Pandurics János matróz (Vízvár)
Faller András főfűtő (Blodra, Torontál vm.) Pohárkovics Mihály matróz
(Hódmezővásárhely) Rocco Ferenc matróz (Buccari)
Rajczi Sándor matróz (Vörösegyháza)
Scheidl Kálmán matróz (Meszlény)
Schusz Béla gépmester (Buziásfiirdő) Szabó Zsigmond matróz (Érsemlyén)
Szendrei Mihály matróz (Sárospatak) Szűcs Mihály matróz (Csóka)
Simunich József matróz (Fiume)
Tarbuk Gyuró matróz (Zágráb)
Tabi József matróz (Lovasberény)
Tódor József matróz (Dicsőszentmárton)
Wawrik Árpád gépész negyedmester (Resicabánya) Wonner Mihály matróz
(Szászapátfalva)
Zgur M. matróz (?)
Zmuk Miklós matróz (?)"
Nyugodjanak békében.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.15. 12:14:48
Hm, jóformán az egész történelmi Magyarország képviselteti magát: Nagyvárad, Pozsony, Lovasberény, Dicsőszentmárton, Kőszeg, Fiume, Resicabánya, Baja...
Nyugodjanak békében.
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 12:29:16
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.15. 12:38:21
Azért milyen fura lehet egy székelynek elmenni tengerésznek...
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 12:42:29
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.15. 12:59:20
Én is ismerek ám egyet :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.15. 13:00:44
A falujából szerintem ő volt az egyetlen, aki tudott úszni :-)
MTi 2009.04.15. 13:32:15
@tiboru: Hát, annak idjén a Nagy-Júgóban sorozáskor minden bácskai magyar gyerek - én is :) - a tengerészetet karikázta be. Voltak akik nosztalgiából, mások meg abból a megfontolásból hogy "... ha már menni kell, akkor bár 12-15 hónapig a tengeren legyek!" Aztán gondolhatod, a zömének mit dobott a "gép": gyalogságot meg tűzérséget. Én még a légirővel jól jártam :) - 15 hónapig őrizhettem egy repülőteret... :(
Titus Pullo Urbino 2009.04.15. 13:53:38
@MTi: Max Wurzingert is kitüntették, csak más alkalommal, később, mint a zömét.
savanyujóska 2009.04.15. 20:32:58
A Pachnerre vonatkozó fontosabb adatok a következők:
Paul Pachner, 1870 november 17, Maribor-1937 október 13, Graz
Rendfokozatai: II. osztályú tengerészkadét, 1890, július 01; I. osztályú tengerészkadét, 1893, április 18; sorhajózászlós, 1893 május 01; sorhajóhadnagy, 1899, május 01; korvettkapitány, 1911 május 01; fregattkapitány, 1914 január 01; sorhajókapitány, 1917, augusztus 01; nyugalmazott ellentengernagy, 1920
Kitüntetései: V. osztályú török Medsidje Rend, 1898; Katonai Jubileumi Kereszt, 1908; II. osztályú Vaskorona Rend, 1915; III. osztályú Tiszti Szolgálati Jel; III. osztályú Katonai Érdemkereszt, 1917; Károly Csapatkereszt, 1917; II. osztályú német Vaskereszt, 1917;
Haditengerészeti pályafutása (csak az első világháborús rész): Bellona, 1914; Panther, 1914; Zenta, 1914 augusztus 13-augusztus 16; hadifogságban 1916-ig, kikötői tengernagyi hivatal, 1916; Szigetvár, 1916-1917; Kaiser Karl VI., 1917; kikötői tengernagyi hivatal, 1917; Babenberg, 1917; kikötői tengernagyi hivatal, 1918; nyugállományba helyezve 1919.
NAR 2009.04.15. 21:29:42
MTi 2009.04.16. 08:58:43
@NAR: Hát... lényegében igazad van
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.04.16. 09:44:01
Titus Pullo Urbino 2009.04.16. 13:26:47
savanyujóska 2009.04.16. 15:23:00
A hősiességet minden korban másként értelmezték. Ha a klasszikus vitorlás korszakban kerül hasonló helyzetbe egy hajó, és megadja magát, a hadbíróság igen nagy eséllyel felmentette volna annak parancsnokát, amennyiben megállapításra kerül, hogy saját hibáján kívül került ilyen helyzetbe. A karrierjében és társadalmi megbecsülésében sem jelentett volna semmilyen törést egy ilyen eset. A huszadik században viszont a megadás gyalázatos tettnek számított, és a magát megadó parancsnok számíthatott rá, hogy a fogságból szabadulva odahaza börtön vagy kivégzőosztag várja. A csuzimai csatában a teljesen reménytelen helyzetbe kerülve magát megadó Nyebogatov ellentengernagyot az orosz hadbíróság később halálra ítélte. Az ítéletet ugyan nem hajtották végre, és néhány évvel később cári kegyelemmel a börtönből is szabadult, de a karrierjének természetesen lőttek, és hátralevő éveit megbélyegzett emberként élte le. Pachner nyilván ilyesmikre is gondolt, amikor elutasította a megadást.
Titus Pullo Urbino 2009.04.16. 15:32:07
savanyujóska 2009.04.16. 16:16:51
Titus Pullo Urbino 2009.04.16. 16:32:01
1. Közelebb jönnek és úgy lövik szitává, mindenki meghal, mert messze a part
2. a kapitány elsüllyeszti a hajót magával együtt, a legénységet felveszik az antant hajók
X. elfogják a hajót és antant kikötőbe vontatják (ez a variáció csak matematikailag esélyes)
Nagyon jól tette, amit tett, ebből a helyzetből kihozta a legjobbat. Szerinted hogyan kellett volna dönteni?
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.16. 20:03:26
Titus Pullo Urbino 2009.04.17. 09:27:10
NAR 2009.04.17. 22:19:01
savanyujóska 2009.04.18. 12:46:13
Mentőcsónak nem volt elég, azok ugyanis nem azért vannak a hadihajón, hogy azon meneküljön a legénység, hanem hogy a kikötőben a hajó és a szárazföld közti összeköttetést biztosítsák. Csatában meg a legelső dolog amit a hajón az ellenséges lövedékek tönkretesznek, a mentőcsónak.
A franciák egyébként aligha lettek volna olyan gálánsak, hogy udvariasan megvárják, amíg a legénység csónakba száll, a tisztek meg kinyitják a fenékszelepeket. Előbb lőtték volna szét darabokra a hajót, minthogy lett volna idő ezt megcsinálni. Ha pedig simán felvonják a fehér zászlót és megállnak, a franciák nyilván bevontatják a Zentát Máltára, és besorolják a saját flottájukba. Nagy harcértéket akkoriban már nem képviselt, de konvojkíséretre kiváló lett volna, és a franciák amúgy is hiányt szenvedtek az ilyen könnyű kísérő hajókban. Nem is beszélve arról, hogy az elfogott ellenséges cirkálót a kikötőbe vontató hajók pompásan festettek volna a korabeli híradófelvételeken.
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.04.19. 14:45:47
Szerintem eléggé hiábavaló dolog Pachner tetteit 90 évvel későbbi erkölcsi/etikai normákhoz mérni.
De meg merem kockáztatni hogy akármelyik mai haditengerészet kapitánya kerülne hasonló szituációba, 99%-uk ugyanazt tenné mint Pachner.
eMM2 2009.11.13. 17:30:19
zsolti25 2011.08.18. 14:42:48
zsolti25 2011.08.18. 15:48:29
petyko66 2012.04.24. 21:12:52
honnan tudnám megtudni hogy ott volt e
van egy 1901 MARINE ALMANACH
kérem segítsenek
bayerp@citromail.hu
Titus Pullo Urbino 2012.04.25. 19:30:06
MTi 2012.04.25. 19:46:43
www.militaria.hu/hun/rlglap.php?rlgazon=7
Balt 2012.06.10. 14:57:17
Kösz a posztot!
Balt 2012.06.10. 15:02:17
Ez itt valami montenegrói parti őrséget jelent, vagy helyi civil halászokat? A zászló - nyilván - valami fehér textil. Akárhogy is: Miért a Sveti Nedelja sziklára vitték őket és nem a partra, ha így, úgy is ez következett (és vele a fogság)?
szervezkedő 2014.07.19. 19:13:27
MTi 2014.07.20. 23:34:14
Azonban mivel az ortodox egyházi tulajdonba került, nehézségek merültek fel.
De még nem adták fel: csapataink harcban állnak! Remélem sikeresen.
szervezkedő 2014.07.21. 10:24:14
Ettől függetlenül, civilként, emlékezőként, a térségben sok időt töltő magyarként, néhány barátommal tervezzük, hogy ezen a napon a bari kikötőből (magyar zászló alatt) kihajózva megkerüljük a kis szigetet/szirtet és ha megkapom a hozzávetőleges koordinátákat, akkor a roncs felett, lesúlyozva a vízbe eresztünk egy kis koszorút.
(Jó ideje gondolkodunk, mit kellene a szalagra írni?!)
MTi 2014.07.21. 14:51:03
Dicsőség a hősöknek! SMS Zenta 1914-2014.
Ha megvalósul a terv, akkor láthatunk majd néhány fotót az eseményről?
szervezkedő 2014.07.24. 19:04:05
Csinálunk majd fotókat. Készítünk videót is, majd próbálok keresni valaki olyat aki feliratozza és összevág belőle egy rövid kis anyagot.
MTi 2014.07.24. 20:45:26
Lélekben ott leszek a centenáriumon.