Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vendégoldal - A hidegháború svéd-szovjet frontvonala

2010.02.11. 08:30 Lemilblog

Kedves olvasónk, Cifu küldte ezt a cikket, amely a hidegháború kevéssé ismert frontvonalait mutatja be. A semleges Svédországnak a szovjet haditengerészet tengeralattjáróival kellett szembenéznie, amikor azok keresztül kasul cirkáltak a svéd felségvizeken. Hogy miért tették ezt, az kiderül a cikkből és az is, hogy a korsó addig jár a kútra, amíg be nem vezetik a vizet. Köszönjük Cifunak a cikket! A képen látható zászlókompozíciót én követtem el, amit remélem megbocsájtotok nekem. Bal oldalt a svéd, jobbra a szovjet haditengerészet lobogója látható. A szerkesztő: Zig Zag

Svédország bár a semlegesek kenyerét ette, stratégiai elhelyezkedése miatt azonban nem maradhatott volna ki egy esetleges harmadik világháborúból (emiatt 1945 és 1968 között még nukleáris fegyver programja is volt, amit szerencsére felszámoltak). A hidegháború még hidegebb skandináv vizein időnként fel-feltűntek ismeretlen tengeralattjárók, ám ezeket svéd barátainknak nem sikerült elkapni, legtöbbször még azonosítani sem. Amikor  nagy ritkán felfedeztek egy-egy ismeretlen tengeralattjárót saját területükön, az gyorsan kereket oldott, és nem folytatta a tevékenységét, bármi volt is az.

Svédország ugyan viszonylag tehetős ország, mégsem épített nagy felszíni flottát, nyilvánvalóan annak még nagyobb építési és fenntartási költségei miatt. A hadikiadások így is elképesztő összegeket vittek el a az egyébként izmos svéd költségvetésből, ami a semlegesség politikájából egyenesen következik, hiszen szinte mindent saját erőből kellett a svéd államnak megoldani. Tegyük hozzá nem is olyan rosszul sikerült nekik. Nagy felszíni erők helyett a partvédelmet és az ASW (Anti-Submarine Warfare – tengeralattjáró-elhárító hadviselés) feladatokat inkább tengeralattjáróikkal és partmenti járőrözésre alkalmas helikoptereikkel oldották meg.

A helyzet az 1980-as évekre megváltozott, a szovjetek bevállalósabbak, sőt agresszívabbak lettek, és a korábbiakkal ellentétben nem távoztak, ha esetleg rájuk akadtak. Ehelyett nekiálltak bújócskát játszani. Mondani sem kell, a svéd haditengerészet cseppet sem örült a szovjet vendégek érkezésének. Illendő, vagy nem, a hívatlan vendégeket távozásra kellett bírni lehetőleg úgy, hogy ne essen komoly bántódása senkinek. Azokban az időkben nem kellett sok hozzá, hogy egy visszafordíthatatlan folyamat részeseivé váljanak a felek - lásd kubai rakétaválság, úgyhogy nagyon kényes feladat lehetett ez.

Az egyik incidensnél egy svéd ASW helikopter egy új saját tengeralattjárót „figyelt" a nagy sebességű víz alatti haladásnál keletkező zajszintet tesztelve. Ám észrevett egy másik jelet is a szonáron, és mivel nem tudták mire vélni a dolgot, műszaki hibára gyanakodva parancsot adtak a tengeralattjárónak, hogy emelkedjen a felszínre. Amint a felszínre emelkedett, egy hatalmas tengeralattjáró húzott el mintegy 20 csomós sebességgel a svéd alatt, amely végig követte azt a teszt alatt, és valószínűleg nem vette észre, hogy a másik lassítani illetve emelkedni kezdett, majd tovahaladt. A svédek követték, és végül csak két hét után hagyta el a svéd felségvizeket (az adatok alapján feltehetően egy régebbi nukleáris meghajtású vadásztengó lehetett). Ez az eset már csak azért is komoly felháborodást okozott, mivel a tesztet közvetlenül a stockholmi haditengerészeti bázis mellett hajtották végre, vagyis a svéd haditengerészet orra előtt. Olyan is előfordult, hogy halászok hálójába akadt egy szovjet tengeralattjáró, és a sokkal erősebb hajógépeik miatt elkezdte a halászhajót hátrafelé elhúzni.

A legszélsőségesebb esett pedig 1981 október 27-én esett meg a Karlskrona haditengerészeti bázistól alig pár kilométerre. Egy 613-as típusú (NATO jelölése Whiskey) dízel-elektromos meghajtású tengeralattjáró zátonyra futott, és kétségbeesetten próbált levergődni onnan. 18 órán át senkinek sem tűnt fel a partra vetődött tengeralattjáró, ami azért is érthetettlen, mert a terület katonai övezetnek minősülő Karlskrona bázishoz tartozott. (Az őrség előléptetéséről nincsenek adatok.) A képen vázlat látható a tengeralattjáró zátonyon való helyzetéről.

A bázison mindössze egy kis járőrhajó volt készenlétben, és miután jelentést kaptak a tengeralattjáróról, elindultak a jelzett helyszín felé. Elképzelhető mennyire meglepődtek, mikor meglátták a vízből szinte teljesen kiemelkedett ósdi szovjet tengeralattjárót. A 613-as típus ugyanis (nyilván pusztán a véletlennek köszönhetően) gyakorlatilag nem volt más, mint a német Type XXI-es osztályú U-boat némileg kisebb és jóval könnyebb változata, lényegében azonos fegyverzettel. A 613-as a második világháború után kétségkívül minőségi változást jelentett a szovjet tengeralattjárók technikai szintjét tekintve és a szokott szovjet megalománia szintjén rögtön 340 példányt is rendeltek meg belőle, igaz a lassú gyártási folyamat és az időközben megjelent új technológiák (első sorban a nukleáris meghajtás) miatt csak 213 példányt rendszeresítettek, ám sok szovjet-barát országba exportálták is. Az 1980-as években még mindig mintegy 50 ilyen szolgált a szovjet haditengerészet kötelékében.

Miután a V-03 jelzésű járőrhajó a tengeralattjáró mellé manőverezett, ahogy a képen is látható, igyekeztek nem agresszívan fellépni, például a fedélzeti géppuskán végig fent volt a védőtakaró. Miután a járőr parancsnoka, Karl Andersson érdeklődően átszólt a szovjeteknek, előkerült annak kapitánya, a 35 éves Anatolij Guscsin, aki tört németséggel próbált kommunikálni a svéd kapitánnyal. Túl sok információval nem szolgált ugyanakkor, csak a hajója jelölését (W-137, ami azért érdekes, mert később kiderült, hogy a szovjet jelölése S-363) és a saját nevét írta fel Andersson noteszébe (képünkön), és elhárította a segélynyújtásra irányuló kérdést. Utóbbin a svédek kicsit megütköztek, lévén egyértelmű volt, hogy önerejéből ez a tengeralattjáró nem megy sehova, de az adott helyzetben végül is visszaszálltak a saját hajójukra, és értesítették a bázist a felfedezésükről. Ahol persze rövid idő alatt elszabadult a pokol, a hírt továbbították a felső vezetésnek, és hamarosan egy nemzetközi sajtótájékoztatón adtak hírt róla. Eközben a védelmi minisztérium gyors reagálású erőként egy légideszantos egységet küldött a helyszínre (alsó kép), akik a szomszédos szigeteken alakítottak ki sebtében állásokat. A parancsuk némileg meglepő módon az volt, hogy ha valaki szökni próbál a szovjet járműről, akkor lehetőleg segítsék azt, és ha a menekülőre tüzet nyitnának a szovjetek, akkor csak azokat semlegesítsék. A környező vizek biztosítására a Karlskronai bázis öt Spica osztályú torpedós gyorsnaszádját riadóztatták.

A következő képen pedig szintén a tengeralattjáró őrzésére kirendelt svéd ejtőernyősök  láthatók, ahogy figyelik a tengeralattjárót, előtérben egy géppuska, amelyet a tengeralattjáró tornyára szegeztek.

A tengeralattjáró személyzete a torony felszíni hídján szív egy kis friss levegőt, Besedin a hajó politikai tisztje volt, ő és a fegyveres őr jobbra ügyelt arra, hogy a személyzet egyik tagja se hagyhassa el a hajót még bevásárlási céllal sem.

Egy nap múlva egy kisebb orosz flottacsoport tűnt fel (A. Kalinin admirális (?) parancsnoklása alatt) a határvizek mentén, amely egy Kashin (project 61) és egy Kildin (project 56M vagy U) osztályú rombolóból, illetve három tengeri vontatóhajóból állt. Feltehetően a zátonyra futott tengeralattjáróról értesítették a szovjet felső vezetést – érdekesség, hogy a svédek nem fogtak semmiféle segélykérő rádióüzenetet az egész idő alatt. Kalinin parancsa az volt, hogy hatoljon be a svéd felségterületre, és vontassa haza a tengeralattjárót. A svédek megtagadták azt, hogy a kötelék svéd felségvízre hajózzon, sőt Torbjörn Fälldin miniszterelnök utasította a védelmi minisztert, hogy védje meg az ország határait. Ennek eredményeképpen az újonnan rendszerbe állított Bofors Haubits 77 típusú 155mm-es ágyúkkal felszerelt partvédelmi tüzérség radarjaival befogta a két közeledő rombolót (az utasítás szerint csak a hadihajókra tüzelhettek, a vontatókra nem). A két romboló a parttól 19km-re visszafordult a nyílt tenger felé (Kalinint állítólag alig egy percel a határ átlépése előtt informálták arról, hogy a hajóját svéd tüzérségi radarok befogták), a három vontató viszont folytatta az útját, őket három Spica torpedóvető gyorsnaszád állította meg, és kísérte vissza a nyílt vizekre.

A svédek közben egy partmenti járőrhajóba titokban sugárzásmérőket helyeztek el, és a tengó mellé manővereztek, gyanúsnak találták azt, hogy a szovjetek minden segítségnyújtási opciót elutasítottak. Azt találták, hogy a hajó orrában, feltehetően a felső két torpedóvető-csőben nukleáris robbanófejű torpedók találhatóak. A svéd miniszterelnök még aznap be is jelenti ezt a sajtóban, az eddig sem túl nyugodt légkör ekkor végképpen felforrósodik, a svédek és a nemzetközi média is pengeélre állítja a szovjeteket, akik nem igazán tudnak mit kezdeni a helyzettel. A svédországi Szovjet Nagykövetség katonai attaséja Karlskronába utazik, hogy ott a svéd haditengerészet vezetőivel találkozzanak. (A találkozón bizonyára Pepparkakor-t szolgáltak fel, amit Glögg-el öblítettek le a fiúk - a Szerk.)

A svédek mindenképpen ki akarják hallgatni a kapitányt, hogy mit keresett az adott helyen, és hogy keveredett oda, erre ugyanis a szovjetek nem adnak választ. A W-137 legénysége végül (feltehetően felső utasításra) együttműködött a svéd hatóságokkal, és beleegyeztek a kihallgatásba. A hajó kapitánya, Guscsin és a hajó politikai tisztje Vaszilij Besedin (aki másodhegedűs szerepet játszott a rendszerben - a Szerk.), először egy közeli szigetre lett átszállítva (színes kép), majd onnan helikopterrel tovább. Meglepő módon az orosz tisztek verziója eltért egymástól, a kapitány azt mondta, hogy Lengyelország partjainak hitték a helyzetüket, egész pontosan a Stolpe (ma Słupsk) zátonynál. A politikai tiszt viszont a Bronholm szigetet és Dániát említette, mindketten hivatkoztak a meghibásodott giroszkópjukra, amely valószínűleg téves adatokkal látta el őket. A kapitány közben a fogyatkozó édesvízkészletei miatt arra kérte a svédeket, hogy, biztosítsanak a legénységének friss vizet, akik ezt (egy hajóra emelt lajtoskocsi segítségével) meg is oldották. Ezután egy vizsgálótiszt lépett a szovjet tengeralattjáró fedélzetére, hogy ellenőrizze a giroszkópra vonatkozó állítást, eközben viszont belebotlott egy egész tekercsnyi igen részletes orosz nyelvű térképbe, amely a Karlskronai bázis környékéről készült – ilyesmire aligha lenne szüksége annak, aki akár Lengyelország, akár Dánia felé készült hajózni. Még meglepőbb volt, hogy a legénységi listán nem szereplő, a kapitánynál magasabb rendfokozatú tiszt is volt a hajón, aki ezen az úton "navigációs szakértőként" volt jelen. A svédek végül 10 nap után levontatták a tengeralattjárót, amely a határvizeknél várakozó két rombolóval együtt hazaindult. Az idegek végig pattanásig feszültek, a svéd légierő és haditengerészet a környéken folyamatosan járőrözött, noha a pocsék idő miatt egy esetleges balesetnél a személyzet túlélésére nem volt esély a fagypont körüli tengerben. A tengeralattjárót ezen a képen már úton van a nyílt víz felé, svéd hajók gyűrűjében.

Egy másik katasztrófa is majdnem bekövetkezett. A partvédelmi radarok észleltek a határ vonal mentén a szovjet hadihajóktól keletre két új radarjelet. Az ágyúk rááltak két nagy méretű hajóra, amelyet a két rombolónak gondoltak, ám a tűzparancsot végül nem kapták meg, mert az optikai azonosítást nem tudták végrehajtani a köd miatt – szerencsére, mert a ködből kiérve kiderült, hogy két német gabonaszállító teherhajó volt az, amelyek semmit sem tudtak az egész incidensről.

Az eset után Guscsint lefokozták, de maradt a szovjet haditengerészet kötelékében, a többi szovjet tisztről semmit sem tudni.

A következő években a szovjetek folytatták a behatolást a svéd felségvizekre, sőt, az is megesett, hogy egy kis méretű szovjet tengeralattjárót el is kaptak a haditengerészeti bázisnál telepített hálók, ám végül valahogy sikeresen meglógott, mielőtt a svéd nehézbúvárok bekopoghattak volna.

A szovjetek a vádakra azt reagálták, hogy ők sose lépték át a svéd vizek határait, kivéve a W-137-esként ismert zátonyra futott tengeralattjárót, akik tévedésből azt hitték Lengyelország partjainál vannak.

Az elkövetkezendő években Olof Palme svéd miniszterelnök közeledő politikát folytatott a szovjetekkel, és elutazott Moszkvába is. Azt szerette volna elérni, hogy a Balti vizek nukleáris fegyverektől mentesek legyenek. A szovjetek pozitívan reagáltak, és igyekeztek jó színben feltűnni, továbbá felmelegíteni az 1981-es incidens után fagyossá váló svéd-szovjet viszonyt. A svéd haditengerészet vezetői nem voltak ennyire lelkesek, egyenesen azt állították, hogy Palme Moszkvai útja hazaárulás, amit egy svéd napilap le is hozott a címlapján. Olaf Palmét 1986 február 28-án nem sokkal éjfél előtt lelőtték Stockholmban, az utcán, mikor a moziból hazafelé sétált feleségével (a feleségére is rálőttek, de ő később felépült). A gyilkos sose került elő, és a bűntény a mai napig megoldatlan maradt. Nem meglepő, hogy sok összeesküvés-elméletben szerepel a Palme gyilkosság. Ezek egyike, hogy egykori katonatisztek végeztek Palme-val a szovjetek felé való közeledés miatt.

114 komment

Címkék: svéd szovjet tengeralattjáró haditengerészet hidegháború vendégposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hazitroll 2010.02.11. 08:44:02

Nem volt érkezésem alaposan átolvasni még, de klassz írás, köszi!

hazitroll 2010.02.11. 09:35:39

@hazitroll: Alaposabban átolvastam, még klasszabb!

Nebameg 2010.02.11. 09:36:02

Volt érkezésem alaposan átolvasni, klassz írás, köszi!

CyberPunK 2010.02.11. 09:46:50

Köszönöm az írást, érdekes és jó volt.

M65od 2010.02.11. 09:55:41

Köszönjük Szerző Úr, érdekes sztori volt. Csak a fránya szórendre és ragokra tessék már figyelni kicsit, elnézést:))!

pl: "Egy másik katasztrófa is majdnem bekövetkezett, mivel a partvédelmi radarok a határ mentén hajózó szovjet hadihajóktól keletre egyszer csak feltűnt két új radarjel."

"miatt 213 példány rendszeresítettek csak" stb...

Viktus 2010.02.11. 10:05:26

Hu basszus ez tiszta Monty Python lehetett ... most a szovjetek ennyire hülyék, vagy ennyire felelőtlenek voltak? hazudoznak, hogy eltévedtek egy halom svéd partoktról készült térképet meg otthagynak szem előtt :D

Mr. Acid 2010.02.11. 10:06:38

De mi a fenét keresett a tengó a bokáig érő vízben?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.02.11. 10:19:16

1. számú tény: a tengerészek szeretik a piát. 2. számú tény: az oroszok szeretik a piát. 3. számú tény: egy ilyen tengeralattjárón szolgálni akár kapitányként, akár polt. tisztként nem lehetett a karrier csúcsa. Nos, e három tényből következtetve el tudom képzelni, hogy némi búfelejtés, netán a közelgő hazatérés örömére elfogyasztottak pár liter vodkát a hídon. Az ittas vezetés következménye pedig a partot fogás lett. Vélhetőleg víz is ezért volt kevés a hajón, mert helyette inkább szeszt vételeztek. De ez már rosszindulatú feltételezés részemről:)

hazitroll 2010.02.11. 10:26:59

@proletair: A szesz szerintem a hajó üzemanyagaként szolgált :) Juteszembe, hátha valaki tudja: egy tengeralattjárón ugye kell hely az édesvíznek, viszont kicsi a hely, az emberek meg idővel egyre büdösebbek lesznek fürdés nélkül, és még egymástól tisztes távolságot sem bírnak tartani. A tisztálkodást hogy oldják, illetve oldották meg mondjuk a II. vh környékén? Manapság felteszem valami víztisztitós hipermodern cucc leledzik minden tengeralattjárón, de hatvan éve ez még nem volt annyira kézenfekvő. Gondolnám én.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 10:33:13

@Mr. Acid: @proletair: a kérdés jogos. itt nem akkora az árapály, hogy szárazföldre kerüljön egy lopakodó tengeralattjáró. valószínűleg túl gyorsan lopakodtak ehy olyan helyen, ahol hibás volt a térképük. periszkópot meg nem dugták ki illetve nem mértek mélységet. ez utóbbit nem is csodálom, mert sekély vízben kicsi értelme van pinggelni, meg ugye azt meg is hallhatják. ami még érdekes a számomra, hogy a szerző azt írja, hogy a kapitányt lefokozták, ami a mi fogalmaink szerint a legsúlyosabb katonai büntetés. valószínű itt nem erről lehet szó, hanem arról, hogy visszavetették rendfokozatban, meg alacsonyabb beosztásba is helyezték - magyarul elvették tőle a hajót és beosztották egy másikra krumplit pucolni. belegondolva azért ez elég nagy szívás lehetett, de mégsem akkora, mint ha kapott volna egy beutalót Szibériába.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 10:34:22

@hazitroll: törlőkendő játszott. ez két hajszállal jobb, mint a semmi.

Flankerr 2010.02.11. 10:36:38

Kiváló minőségű, számomra hiánypótló írás (felszínesen ismertem csak a témát), ezért is olvasok el minden cikket a blogon. Mondjuk cifu sg-s haditechnikai cikkei tán meg se lepődöm a profi kivitelezésen..:)
Az csúnya lett volna, ha a 155 mm-s gránátok becsapódnak a német hajókon..

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 10:37:02

@proletair: ja, csak annyit, hogy ezekkel a hajókkal már nem kellett felszínre emelkedni az akkumulátorok feltöltéséhez, hanem snorkellel oldották meg ezt. Ha felemelkedtek volna, azonnal észlelik őket a radaron és az egészségtelen.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.11. 10:55:30

@Zig Zag:

Jó cikk, és köszönet a nagyvonalú belső linkekért :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.11. 11:05:38

Ja: nekem úgy rémlik, hogy Guscsin kapitány az U-137-es (más források szerint a W-137-es) hadrendi számot adta meg első ijedtségében a svédeknek (mintha ilyesmi látszana a vonatkozó illusztráción is), és nem a 131-et.

De ez végül is mellékes.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.02.11. 11:13:37

@tiboru:
Én azon sem csodálkoznék, ha ez az elírás egy erőtlen dezinformációs kísérlet lett volna.

vén betyár 2010.02.11. 11:15:18

@proletair: Persze, hogy 3 okuk is volt inni, ittak is, mert ők még nem ismerték a manager-tablettát.
A poszt meg nagyon jó volt, köszönet érte!

APImásik 2010.02.11. 11:18:40

jó kis írás.:)

azé' valahol megértem az oroszokat /szovjetet/, mert ott egy bazi nagy ország, egy bazi hosszú tengerparttal, ami bazira nem használható.
És az, hogy Rettegett Iván óta azon brusztolnak, hogy legyen egy télen sem befagyó kikötőjük... És még mindig nem sikerült nekik.../jó, van egy, de az nincs összekötve az anyaországgal./
Ráadásul csak a Csendes-óceánra tudnak kihajózni úgy, hogy ne vegye őket észre egy másik ország... Szóval ez kicsit bosszantó.

GrG 2010.02.11. 11:22:47

@tiboru:
Bár nem vagyok grafológus, de németül valamit gagyarászok :-), ez egyértelműen a német 137-es szám az áthúzott hetessel. De mivel a lap eleje ki van takarva, leht hogy az otthoni telefonszáma:-)

GrG 2010.02.11. 11:24:15

@APImásik: Tök igazgad van. De ha lett volna eszük, egyedül nyúvasztják ki a németeket és megtartják Brestet:-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 11:35:07

@APImásik: de a Csendes óceán felé kihajózás is elég cinkes - ezért nem adják vissza a japánoknak a Kuril szigeteket soha az életben.

Old Man 2010.02.11. 11:36:05

@vén betyár: Én még mindig azon pörgök, hogy bezzeg KT-t hogy lefikázták a magyarázkodásaiért.
Nemzetközi szinten a russzkik meg nagy ívben, cinikusan tettek rá, hogy mit gondolnak róluk.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.02.11. 11:44:30

@Old Man: K.E-nek K.E. a monogramja, a Szovjetuniónak viszont nem CCCP, hanem MIRV. Ha K.E. monogramja is MIRV lenne, akkor ő is azt hordana össze amit akar, még meg is zenésítenék neki.

APImásik 2010.02.11. 11:55:10

@GrG: :D
asszem Sztálinnal nem packázott volna De Gaul...
nem úgy, mint Winstonnal:)

APImásik 2010.02.11. 11:58:58

@Zig Zag: :)
Ősi orosz föld, ne viccelj.
ámbár... ha a globális melegedés miatt 30 év múlva jégmentes lesz az arktisz... bár csak nyáron... de akkoris...

Old Man 2010.02.11. 12:06:30

@Professor Pizka: Hát igen... így van így igaz... azért egy kicsit őket is lehet fikázni..."Ti meg veritek a négereket!"

Újra elolvastam a posztot, nagyon jók a kék hivatkozások is!
Meg a kommentek!

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.02.11. 12:10:54

@APImásik: Hát, én a tengeralattjáró kapitánya nevében aniyt írtam volna a "mi a hajó neve" kérdésre, hogy "Gangut, bazmeg!" :-)

Cifu78 2010.02.11. 12:22:48

@tiboru: A 131 nem tudom honnan jött, valóban 137. Mentségem nincs, a bitófát választom halálnemként. :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 12:23:25

@Old Man: én még mindig nevetek a hegedűversenyes viccen

Old Man 2010.02.11. 12:34:36

@Zig Zag: Én is...glögg...glöggg....glögggg

GeoThrasher 2010.02.11. 12:35:10

meglepő lehetett, mikor az orosz fóka kifeküdt napozni a szirtre...:)

OFF
Tudtok valami infót esetleg a '42-ben a németek által elővezetett Kreml-hadműveletről. Asszem valami dezinformációs őrület volt.

Cifu78 2010.02.11. 12:38:17

@hazitroll: A II.Vh idején nem volt akkora gond, mivel jobbára felszíni hajóról beszélünk, amelyik néha (harchelyzetben) lemerült. Ha a személyzet szerencsés volt, és nyáron küldték ki őket, akkor a tengó megállt, és a fiúk szépen belevetődtek a tengerbe. Télen értelemszerűen ez nem játszott, akkoriban a személyes higénia eléggé minimálszinten volt. Ha megnézed, a bevetésről visszatérő hajók személyzetei általában egytől-egyik nagy szakállú, csapzott hajú emberek. Pedig kihajózáskor még mindegyikük általában fess és beretváltképű volt...

A 613-asokon tudomáson szerint sem volt zuhanyzó, a tisztálkodást legfeljebb mosdótálból tudták megoldani. Megjegyzés, egy ilyen egységet árulnak egy ideje, cirka fél millió dollárért, igaz merülni már nem képes (vagy legalábbis nem ajánlatos vele :D): www.maritimesales.com/PI12.htm

A modern egységeken (még a diesel-elektromosokon is) van zuhanyzó, amely egy forrás szerint szűrt tengervizet (és nem a tartályokban lévő édesvízet) használ. Igaz ezzel kapcsolatban nekem van némi kétségem, hiszen a modern AIP (levegőfüggetlen meghajtású) tengeralattjáróknál akár három hétig is víz alatt lehetnek, vagyis a mélységi víznyomás ellenében kell ezt a problémát megoldani. Én inkább valószínűnek tartom, hogy a zuhanyzáshoz használt vízet szűrés után visszaforgatják (ez már csak azért is célszerű, mert így a szenyvizet nem kell a tengóból eltávolítani).

A nukleáris meghajtású tengeralattjáróknál nincs probléma, ott ugye a korlátlan elektromos áram lehetősége miatt édesvízből nincs hiány.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.02.11. 12:38:47

Egy olyan államalakulatnak, ami a legpofátlanabb ferdítésekkel legitimálta önnön létezését (a dolgozó népért, stb-stb), miért esett volna nehezére, hogy külpolitikai nyilatkozataiban kamuzzon éjjel-nappal(Lengyelországba készültünk-Dániába készültünk)? :)

Cifu78 2010.02.11. 12:47:23

@Thaddeus Griffin: A kérdés jó, az igazán durva kérdés az, hogy a két tiszt hogy nem volt képes megbeszélni egymással mit fognak mondani a meghallgatáskor. Lehet tán, hogy ennyire nem jöttek ki egymással?

Amúgy a hivatalos magyarázat (később) az volt, hogy Lengyelország partjaihoz készült a tengeralattjáró, de a giroszkóp meghibásodása miatt eltévedt. Ez egyértelműen ostobaság, ekkorát tévedni még gyakorlatlan személyzettel is sem nagyon lehet.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.02.11. 12:51:00

Egy ilyen IIVH szintű tengeralattjáró miért hurcibált atomtorpedókat magával? Tudom, hogy a szovjeteknél ez sokadlagos szempont volt, de ha kilőnek egy ilyet, a tengeralattjárónak mennyi esélye van hazatérni, függetlenül az megatomozott ellenfél reakcióitól?

Cifu78 2010.02.11. 12:55:42

@szs.: Azért ha szerencsések, és mondjuk 10km-ről tudják indítani a torpedót, akkor még esélyük van a túlélésre. A nagyobb kérdés tényleg az, hogy egy, a svéd partokhoz feltehetően kémkedéssel odaküldött ósdi tengóra mégis mindek nukleáris robbanófejes torpedó?

Nekem egy ötletem van csak, ennyire "harckészen" akarták tartani az összes lehetséges egységet, hogy bármikor új parancsot adva rá lehessen küldeni egy NATO flottacsoportra.

szépmező 2010.02.11. 13:10:04

a svéd szocdemek már régóta aktív dealben voltak a szovjetekkel.
már a finn-szovjet téli háború előtt is az ő hathatós közreműködésükkel sikerült meggátolni Svédország felfegyverzését, és ezáltal meggátolni egy esetleges svéd belépést finn oldalon.

Macskanátha 2010.02.11. 13:12:23

@Cifu78: "A modern egységeken (még a diesel-elektromosokon is) van zuhanyzó..."

Az hagyján, az orosz Typhoon osztályú rakétahordozó tengeralattjárókon még úszómedence (!) is van. Igaz, ezek minden idők legnagyobb tengeralattjárói!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.02.11. 13:19:34

@Cifu78: Az én tippem erre nézve, hogy az egyik tiszt politikai volt, aki nem feltétlenül örvendett osztatlan népszerűségnek a legénység körében. Aztán ki tudja, lehet hogy a kapitány Sonka Nerrynek képzelte magát, és így akart disszidálni :)

No de a viccet félretéve, simán el tudom képzelni, hogy a korábban megbeszéltek ellenére szándékosan mondott mást a kapitány, mint a politikai tiszt.

Lehet, tudta, mindenképp ő viszi el a balhét, akkor legalább bosszúból piszkálja meg a tüzet.

Cifu78 2010.02.11. 13:25:12

@Macskanátha: A 941 "Akula" (NATO: Typhoon) esetében azért az a medence elég kicsi (talán 2,5x2,5 méteres, a videofelvételek alapján), de tény, hogy ilyen szintű kényelmi opciókkal egyetlen más tengó sem bírt. A legújabb orosz SSBN, a 955 "Borej" sem.

Azért a nagy méret sok téren hátrány is, a 941-esek legnagyobb része ma már ki van vonva a szolgálatból, noha a régebbi 667BDR Kalmar (NATO: Delta III.) SSBN-ek közül még mindig hét egység van aktív szolgálatban. Feltehetően részben a költséges üzemeltetés / nagyjavítás, részben a kiöregedett hordozórakéták miatt (a Delta III. még folyékony hajtóanyagú R-29R rakétákkal bír, a Typhoon már szilárd hajtóanyagú R-39-esekkel, az elöbbinél az élettartam karbantartással kitolható, utóbbinál nem, mivel a szilárd hajtóanyag "elöregszik", annak cseréje bonyolult és nehézkes művelet, ezért ilyenkor vagy új rakétákra lenne szükség, vagy át kell őket építeni a Bulava rakétákra.

Cifu78 2010.02.11. 13:26:57

@Thaddeus Griffin: Hát én sem rajonganék azért, aki csak időnként enged fel 10 napon át a torony nyított hídjára levegőzni, és ott is egy AKM-el felszerelt őrrel együtt minden lépésemet és szavamat gondosan felügyeli. :)

stoppos76 2010.02.11. 13:27:05

Az azért furcsa, hogy nem beszélték meg előtte, hogy hova is készültek akkor papíron.

Amit viszont nem teljesen értek, hogy mit bóklásztak állandóan a Svédeknél? Az IKEA, vagy a szauna érdekelte őket? Esetleg a sózott hering?

Tudom, tudom rosszindulatú vagyok. :)

Kendan 2010.02.11. 13:27:12

@Mr. Acid: A svédeket. Megtalálta.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.02.11. 13:43:03

Remek cikk volt! Azért kemény, hogy ilyen gépekkel rohangáltak ezek még a nyolcvanas években...

OkoskaTo:rp 2010.02.11. 13:48:24

És akkor mi van, ha a svédek nem adják vissza azt a tengeralattjárót, ami a szovjetek szerint ott sem járt, vagy nem engedik szabadon azt a tisztet, aki nem szerepelt a legénységi listán?

taser 2010.02.11. 13:52:16

@szs.:

A diesel elektromos tengók jóval halkabbak a nuke meghajtásuaknál.Magyarul jobban tudnak lopakodni, ha erre kerül a sor, hogy egy nagyobb amerikai flottakötelék közelébe kell besunnyogni.
@Thaddeus Griffin:
Nem is hülyeség. Annak idején az orosz tengerészek mindig csináltak valami balhét a svéd meg norvég kikötőkben és hagyták magukat elfogni mert a svéd börtönben is jobb volt az ellátás meg minden egyéb mint a szolgálat a hajón.

Cifu78 2010.02.11. 13:55:07

@stoppos76: Svédország noha nem tartozik a nagyhatalmak közé, katonai fejlesztések terén nemzetközileg elismert. A hagyományos diesel-elektromos tengeralattjáróik igen fejlettek, és a stirling-motoros AIP (levegőfüggetlen meghajtás, ez esetben levegőfüggetlen áramtermelés) rendszert építettek be az 1980-as évek második felében a Nacken tengóba. A svédek ugyan semlegesek, de közel állnak az amerikaiakhoz, lásd még licencben gyártott Sidewinder, Sparrow és Maverick rakéták, vagy az amerikaik által vásárolt Bofors AT-4 (amerikai jelzése M136) vállról indítható rakétagránát. A fejlesztések ma sem álltak meg, a svédeknél van az egyik "leglopakodóbb" hadihajó,m a Visby osztályú korvett, az új Torpedo 2000 fantázianevű nehéz torpedó, az AIP meghajtásban igencsak az élen járnak, stb.

Egyszóval kémkedni náluk azért van mit arrafelé...

Cifu78 2010.02.11. 14:00:07

@OkoskaTo:rp: Azért a svédek sem hülyék, hogy ilyen durva szinten cibálják a szovjet medve bajszát. Amint fent is olvasható, a szovjetek először simán betörtek volna a svéd felségvizekre két nagy méretű rombolóval, hogy maguk vontassák le a zátonyra futott tengót. Az pedig a svédek szempontjából is igen kínos kérdés, hogy akkor mit is csináljanak a partjukon felakadt tengó orrában lévő két nukleáris robbanófejjel. Kvázi arról beszélhetünk, hogy svédország zsákmányolhatna két nukleáris fegyvert - ez olyan dolog, amin a nagypolitikában nem nagyon szoktak viccelődni...

Macskanátha 2010.02.11. 14:16:36

@Cifu78: "Azért a nagy méret sok téren hátrány is, a 941-esek legnagyobb része ma már ki van vonva a szolgálatból..."

Pont a fele: 6 épült, ebből 3 van szolgálatban, ( Dmitry Donskoy, Arkhangelsk, Severstal ) a másik hármat már felaprították.

"...noha a régebbi 667BDR Kalmar (NATO: Delta III.) SSBN-ek közül még mindig hét egység van aktív szolgálatban."

Ja, vagyis az összes, mert hogy több nem is épült! :-)) És ahogy elnézem a rakéta nélkül kínlódó Borey osztály vergődését, még jó sokáig szolgálatban maradnak! Nem véletlenül kapott az összes Delta-IV egység komplett felújítást...

Sobrijóska 2010.02.11. 14:21:01

@Viktus: ez nem Monty Python, ez a valóság, a szovjetek ill. oroszok se nem hülyék, se nem felelőtlenek, hanem agresszívak.
Nézz rá a földgömbre, fél világnyi országuk van, és szentül meg voltak/vannak győződve, hogy nekik még terjeszkedniük kell.

Cifu78 2010.02.11. 14:39:15

@Macskanátha:

"Pont a fele: 6 épült, ebből 3 van szolgálatban, ( Dmitry Donskoy, Arkhangelsk, Severstal ) a másik hármat már felaprították. "

Csak a TK-208 (Dimitrij Donszkoj) van rendszerben, a TK-17 (Arkangelsz) és a TK-20 (Szeversztal) tartalékban van, mivel ezeket nem alakították át az új Bulava rakéták hordozására, mint a TK-208-at, az R-39-es rakétáik üzemideje pedig lejárt, egyszerűen nincs mivel felfegyverezni őket. Olyan pletykák terjengtek, hogy robotrepülőgép-hordozókká (SSGN) alakítják át e két egységet, ám erről nem tudok többet.

Forrás: en.rian.ru/mlitary_news/20090626/155362076.html

"Ja, vagyis az összes, mert hogy több nem is épült! :-))"

Én a különféle forrásokban 14 egységet látok megépítve, ebből van 3 (Warfare.ru), 5 (nti.org) vagy 7 (globalsecurity.org) aktív szolgálatban.

Forrás:
www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/667bdr-list.htm
www.deagel.com/Ballistic-Submarines/Project-667BDR_a000338002.aspx
warfare.ru/?catid=304&linkid=1768
www.nti.org/db/nisprofs/russia/weapons/ssbns/navovr.htm

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 14:43:17

@Cifu78: erre a hajóra már ne szervezzünk gyűjtést, mert ha hihetünk a feliratnak már eladták :( No majd legközelebb! Olyan jól mutatna egy a kert végében ;-)

M. Péter 2010.02.11. 14:44:32

@APImásik: Murmanszk jegmentes kikoto, es mar alapitasakor volt vasutvonala, most mar autopalyaja is van.

Sobrijóska 2010.02.11. 14:47:26

@M. Péter: a Fehér-tenger simán befagy télen.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 15:00:41

@M. Péter: én is úgy tudom, hogy nem egész évben jégmentes Murmanszk. valami oka mégis csak lehet, hogy az északi-tengeri jégtörők ott állomásoznak, nem? most olvasom a murmanszki kikötő honlapját (www.portmurmansk.ru/index.phtml?100) ahol aztatat mondják, hogy egész évben jégmentes - egyedüli módon a környék kikötői közt.

vicispán 2010.02.11. 15:05:05

A szüleim pont akkoriban ott töltötték a rendes évi szabadságukat, küldtek is szovjet U-Bootos képeslapot Sverigéből. Valahol még meg kell lennie.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 15:06:32

Megnézegettem kicsit a városról készült képeket és ott bizony van jégtáblákkal tarkított tenger. Szóval lehet, hogy ott az igazság, hogy Murmanszk kikötője a jégtörőflotta segítségével egész évben hajózhatónak fenntartható.

68nyara 2010.02.11. 15:06:54

@Sobrijóska: jaja, szegény svédeknek ez akkor egyáltalán nem volt annyira poénos, mint így a hidegháború lezárulta (?) után olvasgatni ezt.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.02.11. 15:34:36

Szokott érdekes és színvonalas cikk. :)
SZeretem benne ezeket az apró kis emberi részleteket is, mint milyen italt ittak, stb. :)

stoppos76 2010.02.11. 16:00:44

@Cifu78: Nagyon nem értek a kémkedéshez, de nekem az nem tűnik túl hatékonynak, hogy odamegyek tengeralattjáróval és megnézem kívülről, hogy hogy is néz ki a hajó. Ha partra teszem Ivánt és ő bekommandózik, ellopja a tervrajzokat, az oké. De egy dízeles szutyokkal leskelődni.

És ugyi a ruszkik mindig is hatékonyak voltak, ha kémkedésről volt szó.

Collingwood 2010.02.11. 16:05:24

Jo kis poszt volt. Lehet, hogy Guscsin Ramius kapitany modszerevel probalt lelepni a SZU-bol, csak az o pilotikai tisztje nem fulladt meg a teatol:)
Szoba kerult a higienia a regi tengeralattjarokon: a londoni Imperial War Museumban van egy tengeralattjaros kiallitas is, egy falba vagott lyukon "bele lehet szagolni egy masodik vilaghaborus tengerallattjaro levegojebe". A lyuk felett egy felirat: csak a batrak probaljak ki. En nem mertem...
Egyebkent erdemes elolvasni Lothar-Gunther Buchheim konyvet, A Tengeralattjarot. Ebbol mindent meg lehet tudni egy masodik vh-s tengeralattjaro mindennapjairol.

kvarcman 2010.02.11. 16:06:03

Köszönet a postért! :)

oroszul tudó kollegáknak az orosz verzió fényképekkel és a tengo útvonalával a zátonyra futásig :)))
1. rész
u-96.livejournal.com/1134479.html

2. rész
u-96.livejournal.com/1136039.html

M. Péter 2010.02.11. 16:07:16

@Zig Zag: Altalanos iskolaban tanitottak, hogy Murmanszk a SZU egyetlen jegmentes kikotoje. Az Encyclopedia Britannica szerint is jegmentes. Hacsak nincs valami nemzetkozi osszeeskuves a hatterben, akkor jegmentes.

Cifu78 2010.02.11. 16:24:52

@stoppos76: A tengeralattjárók szempontjából a hang kiemelt fontosságú. Fontos tudni, hogy XY járműnek pontosan milyen hangja van, hiszen az ilyen hangokból létrehozott adatbázis alapján a hajók szonárkezelői rögtön megmondhatják, hogy na, ez egy ilyen vagy egy olyan típusú egység, sőt, már az akkori technikával is meg tudták különböztetni az adott osztályon belüli egységeket (a Vörös Október c. filmnél is egyből tudták, hogy ezzel a Typhoon-al még nem találkoztak, hiába, Tom Clancynek mindig is szíve csücske volt a haditengerészet :D). Tehát fontos odalopakodni az ellenségek bázisa elé, és csak szép csöndben rögzíteni a bázisról ki, illetve az oda be hajózó egységek hangjait. Ezt oda-vissza mindkét oldal meg is csinálta, és erre a feladatra a 613-ashoz hasonló tengók igazából nagyszerűen megfeleltek, mivel a diesel-elektromos tengók ha csak szépen egyhelyben lebegnek, akkor nem bocsátanak ki jelentős zajt, szemben a nukleáris meghajtású tengókkal, amelyeknél folyamatosan működő gázturbinák és szivattyúk bocsátanak ki árulkodó zajokat.

Hogy especiel mit kerestek a Karlskronai bázisnál, talán sose derül ki, de Karlskronában állomásozott a 3. SAF (felszíni flotta) és legalábbis részben a 1. Ubfls (tengeralattjáró-flotta). Egyébként a tengeralattjárók és a 3. SAF a mai napig azon a bázison állomásozik. Tehát feltehetően a svéd felszini és tengeralattjáró flotta mozgását figyelhették.

stoppos76 2010.02.11. 16:33:30

@Cifu78: Ahamm. Így már világos a történet. Kíváncsi lennék, az amcsikhoz milyen gyakorisággal bóklásztak be.

Collingwood 2010.02.11. 16:35:40

@stoppos76: szerintem inkabb "hallgatozasrol" (ELINT, SIGINT) lehetett szo. Bar erre egy repulogep (pl Il-20) szereintem alkalmasabb lett volna, kisebb az eselye, hogy zatonyra fusson...

Collingwood 2010.02.11. 16:44:05

@Cifu78: megeloztel, raadasul a Te verziod valoszinubb is. Erre a feladatra tenyleg a d-e tengeralattjaro a legalkalmasabb.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 18:35:03

@M. Péter: már nem emlékszem, mit mondtak általános iskolában Murmanszk kikötőjéről, ezért olvastam el a kikötő honlapját. Egyébként amikor én jártam általános iskolába, nos akkor nem minden ott elhangzott kezelhető objektív valóságnak. Pl azt is tanították, hogy a Téli palota ostromához az Auróra ágyúlövései adták meg a jelet. ;-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 19:14:17

@kvarcman: nagyon jó cikk, meg überjó képek és az útvonal se semmi. Amikor merőlegesen behatol a felségvizekre különösen izgi.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 20:14:07

@kvarcman: még annyit, hogy oroszul nem elég jól tudó kollegálnak a translate.google.com/ fordítógép tűrhető angol fordítást csinál az oroszból

stoppos76 2010.02.11. 21:41:30

Nu akkor eszemb jutott még egy kérdés. Pláne, hogy az IKEA-ban voltam.

Ha odamegyek valahova hallgatózni, miért viszek magammal atomtorpedót? Ha épp akkor kitör a harmadik világháború, felrobbantom a svédek kikötőjét?

Vagy ez amolyan orosz túlbiztosítás lenne?

tistedur 2010.02.11. 21:43:19

@Zig Zag: murmanszkot az észak-atlanti áramlat tartja melegen, már ha az melegnek mondható :) a jégtörőket pedig hol tartanád máshol?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 21:56:18

@tistedur: ha engem kérdezel, a jégtörőket a vitrinben tartanám legszívesebben :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 21:57:55

@stoppos76: az atomtorpedókat nem az atomháború kirobbantására fejlesztették, hanem leginkább egy anyahajó kötelék egy lövéssel való elintézésére. (az meg ugye a svédeknek nem volt)

Cifu78 2010.02.11. 22:10:03

@stoppos76: Én korábban már leírtam a saját feltételezésem:

E szerint azért volt rajta ilyen torpedó, mert ha esetleg másnap kitörne a III.Vh, akkor a már tengeren lévő, amúgy más feladatot ellátó S-363-as (vagy W-137, kinek hogy) egyből átirányítható a lehetséges harcterületre (Atlanti-oceán északi területe, vagy ahol éppen a NATO erők gyülekeznek), és ha zsíros falatot talál, akkor odapörköl neki egy isteneset.

stoppos76 2010.02.11. 22:33:11

@Zig Zag: Nem is gondoltam, hogy így akarnák kirobbantani a háborút. Ez olyan lenne, mint légpuskával lőni elefántra.

@Cifu78: Akkor az első feltételezésem volt a helyes, csak épp a célpontot nem találtam el. :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.11. 22:48:33

@stoppos76: nem, nem erről van szó. kirobbantani egyik oldal sem akart semmiféle háborút. de ha már ki van robbanva, akkor aztán odapörkölnek.

eMM2 2010.02.12. 00:51:58

@Collingwood:
Hát én csak a döglött egérre emléxem.Amit ugye azért tartottak a hajón hogyha él az egér akkor van levegő ha megdöglik akkor sok a szén monoxid és baj van.
Amúgy az U-boatokon valami "kolibri kölni" volt hivatva elfedni a szagokat.Azért jó lehetett mondjuk egy 200 napos bevetés,mert olyanokat csináltak a IX-es óceáni típusokkal.

eMM2 2010.02.12. 01:01:05

A szovjet Diesel tengókon szabvány felszerelés lehetett a 2db atomtöltetű torpedó.A Foxtrottokon konkrétan tudom hogy az volt.
A kubai rakétaválságnál bohóckodó 4 db naszádon is ott voltak.

rognork 2010.02.12. 07:57:05

kicsit hiányérzetem van a történet végét illetően: megtalálták, megnézték, jól odamondogattak, oszt elvitték haza. és történt valami jelentős dolog is? nem látom a kemény ellenlépést a ruszkikkal szemben.

eMM2 2010.02.12. 08:22:44

@rognork:
Ejnye bejnye legközelebb ne gyertek csúnya ruszkik de ha mégis jöttök akkor legaább ne ilyen bénán.:)

stoppos76 2010.02.12. 10:14:03

@rognork: Nem nagyon szeretett senki keményen ellenlépni a ruszkiknak. Inkább csak fű alatt, mint Charlie Wilson. Nyugodjon békében, nagy arc volt.

Aki keménykedik, az esetleg úgy jár, mint a grúzok

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.12. 10:18:15

@stoppos76: Bakker, ha nem írod le, akkor nem is tudtam volna, hogy eltávozott. Gust barátunk már régebben odaát van... :(

A flim meg nem volt rossz.

Az esethez hozzászólva azért elég merderk, hogy ilyen kohószökevények is járták a tengereket, mint a zátonyra futott cucc. Mondjuk nálunk is rendszerben volt a T-34 még a '80-as években...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.12. 10:22:21

@rognork: Szövegben nehéz leírni azt, a hangulatot, ami akkor volt.

Képeld el az alábbi hasonlatot. Elekadt román önjáró löveget találnak magyar területen, amihez málházva van két db atomlőszer.

Szerinted milyen hangulat lenne?

Nem vagyok turbómagyar, vagy ilyesmi, csak képezld el az alábbi helyzetet. Te mennyire lennél nyugotd? Ha nem a SZU lett volna a kérdéses tengó tulajdonosa, akkor a padlót is felörölték volna diplomáciailag az adott országgal, az tuti...

A szovjetek már csak ilyen srácok voltak. Annyira voltak kifinomultak, mint elefánt a porcelánboltban. A szavahihetőségüket meg aztán ne is firtassuk...

jack o'neill 2010.02.12. 10:25:12

Na jó írás. Grat Cifu!

eMM2 2010.02.12. 11:21:57

@molnibalage:
Bizony! Amikor én voltam katona '88 ban volt hír hogy a SU-ban leszereltek 800 db T-34-et.Tehát még akkor is renxerben voltak.
Egyszerűen ilyen volt a szemléletük,mindegy hogy mi, csak sok legyen adja a tömeget.
Alkalmasint egy ilyen ócska wiszkiről kilőtt szerencsés atomtorpedó is kicsinálhatott egy amerikai hordozó köteléket.Ember meg volt bőven.(meg atom:)
Azért az se semmi hogy "roncsként" is fél millát kérnek dollárban egy ilyen tengóért.Akkor egy jóval korszerűbb Foxtrott már szintén selejtezés után mennyibe kerülhet?

Symur 2010.02.12. 11:33:30

Néhány héttel - vagy hónappal - ezelőtt volt a Kockatévén egy műsor, amiben egy Typhoon osztályú tengót szereltek szét és mutatták benne az úszómedencét is, nekem nagyobbnak tűnt 2,5*2,5-nél...De legalábbis tuti, hogy téglalap alakú volt
Azért kicsit szomorkás volt látni, hogy milyen romos belülről az a hatalmas gépezet, érdekes volt

Korrekt, igényes cikk, grat!

Titus Pullo Urbino 2010.02.12. 11:51:18

Ez nagyon jó volt, életemben először hallottam ezt a sztorit. Kár, hogy nincs benne tobb konteós elem, első gondolatom az volt, hogy ez egy éles teszt volt arra, hogyan viselik a svédek a provokációs tesztet, lőnek-e, rombolókat beengedik-e, adnak-e vizet, etc. A rendfokozatban visszavetett kapitány is gyorsan eltűnt a hajóról, lehet, hogy más, magasabb rangot és új feladatot kapott, mondjuk Kamcsatkát kellett látnia egy japán szigeten, persze a sziget részletes térképe ismét a hajóján volt.

stoppos76 2010.02.12. 12:05:31

@Titus Pullo Urbino: Hátha Tiboru barátunk továbbgondolja a sztorit a konteón...

hazitroll 2010.02.12. 12:08:59

Lehet, hogy nagy hülyeséget kérdezek, de most jutott eszembe: hogyhogy egyben maradt a hajó? Úgy értem, nemhogy nem tört ketté, de még léket sem kapott? Mégiscsak elég csúnyán felfutott a partra...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.12. 14:20:26

@hazitroll: A hajótest kb. 20 atmoszférás túlnyomásnsak kell, hogy ellenálljon. Ez nagyjából 200 méter merülési mélység. Ha az ütközés kisebb igénybevételt jelent, mint ez, akkor nem törik szét.

Mivel nem 20 csomóval száguldozott valószínűleg, ezért szerintem semmi meglepő nincs benne, hogy egyben maradt.

hazitroll 2010.02.12. 14:50:58

@molnibalage: Köszi! Most, hogy mondod, abszolút logikus. Már az agyműködésem gátolja a nátha :(

eMM2 2010.02.12. 17:40:56

@Symur:
Meg a Severstalról csinált egy doksi filmet a ZDF amikor még működött.Hát elég kacsaúsztató volt az a medence. De legalább volt nem a jeges vízben kelett úszkálni.:) A belseje meg nem ám olyan ahogy hollyvoodban elképzelték a Vörös Októbert, hanem mint egy trafóház a 80-as években tudjátok azok a piros meg zöld relés kattogós nyomógombok zöld müszerfalon.Végül is hely az volt...........
De én láttam képeket Foxtrottról is belülről ahhoz képest a Tájfun tényleg menyország.
A Foxtrott az nagyon zsufi.A tisztek(!) ebédlője pld akkora mint egy francia kávéházban egy box a miniasztallal.
Gondolom a közlegények a priccsükön ettek meg a torpedókon mint az U-boatokon,végül is rokonok.....

eMM2 2010.02.13. 15:57:14

@Panther_V:
Na énis ilyen vízköves rozsdás kacsaúsztatóra emlékeztem.:)
Amúgy jók a képek, gondolom ez az egyik ilyen jó orosz módra "konzervált" tájfun lehet.
Hát kívülről az ellenségnek félelmetes belülről meg a legénységnek, a szovjet ergonómia csúcsa!
Bár ennek a műszerfala már tök modernnek tűnik a Serevstalhoz képest.
Ha meg ez az a hajó akkor a dokfilmben direkt nem mutatták mert hogy milyen titkos.

Kullancs1983 2010.02.14. 08:07:27

@Cifu78: Orosz windows? Tenyleg batrak ezek a tengeralattjarosok..:D

Cifu78 2010.02.14. 09:14:42

@Kullancs1983: A Windows jó ideje van alkalmazásban a legkülönfélébb katonai feladatokra, az Egyesült Államok Légierejétől amint a kép mutatja, az Orosz Haditengerészetig.

A személyes tapasztalatom alapján egy _jól_ összerakott, jól konfigurált, fix programokat futtató rendszernél semmi baj nincs a windowsal, akár éveket is elmennek a nélkül, hogy legfagynának vagy újra kellene indítani őket.

Előnyük, hogy gyakorlatilag minden elképzelhető feladatra találsz polcról leemelhető dolgot, könnyű rá fejleszteni, és mivel széles körben elterjedt, ezért könnyű fejlesztőmérnököt ill. programozót találni hozzá.

Nem vagyok belterjes IT-s, de tényleg feltünő, hogy szinte mindenféle katonai rendszernél, legyen szó légtérfelügyeletről, egy harckocsi taktikai kijelzőjéről, a Land Warrior rendszer személyi rendszeréről, egy UAV irányító-felületéről vagy amint itt, egy szonárrendszer (?) kezelőfelületéről, mindenhol valamilyen windowst látni. Nagyon ritka a mai rendszereknél már, hogy saját hardwarehez tisztán saját programot, esetleg Linuxot, DOS-t vagy más alternatív OS-t használjanak.

teddybear01 2010.02.14. 12:56:02

@Cifu78: Tegyük hozzá, hogy az érzékenyebb helyeken használt számítógépek egyrészt le vannak választva minden külső hozzáférésről(internet, de még a helyi hálózatról is), másrészt az ilyen gépeken nincs semmilyen eszköz, amivel egy illetéktelen akármilyen programot telepíthet rájuk. Az ilyen gépeken nincs se CD-rom, se floppy, és az USB-bemenetek is le vannak tiltva.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.14. 23:44:13

@Cifu78: Szerintem pusztán sokakból a sovinizmus és MS irígység beszél, hogy Win ellenesek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.16. 08:34:43

@Bokszos: Ez kb. 18 éves hír. Már 1992-ben ismert volt. A videófelvételt a tengerészek temetéséről már akkor átadták.

Nem is olyan rég valaki linkelte a szertartás videóját. A Googlevideón fent van. KB. 15 perces.

David Bowman 2011.01.09. 02:34:14

@Viktus: Meg voltak zavarodva, mint vasorrú bába a mágneses viharban.

David Bowman 2011.01.09. 02:39:32

@GrG: Ettől félt mindenki. Különben sose szálltak volna partra.

David Bowman 2011.01.09. 02:41:48

@Mr. Acid: Alighanem dagálykor mentek oda, de nem tudtak időben visszahúzódni.

David Bowman 2011.01.09. 02:46:45

@Macskanátha: Fürdőmedence. Olyan másfél x 2 méteres.

David Bowman 2011.01.09. 02:48:58

@Cifu78: Úgy tudom, hogy amikor a lejárt rakétákat 1 gigagyakorlat alkalmával ellövöldözték, azok 100%osnak mutatkoztak.
süti beállítások módosítása