Mint ahogy azt már korábbi posztokban is láthattuk, Titus barátunk kedvenc témaköreibe tartozik az 1848/49-es szabadságharc katonai eseményeinek feltérképezése. Azt viszont már csak mi, a lemilbulin résztvevő beavatottak tudhatjuk, hogy a másik kedvenc érdeklődési kör a hajók, a bárkák, uszályok, bármi, ami a Dunán felfelé vagy lefelé úszik. Most e kettő érdeklődési kör közös metszetéből született posztot olvashatjuk. Valóban hiánypótló írás!
Az előzmények
A napóleoni háborúk idején egy Robert Fulton nevű brit mérnöknek (ismerősen cseng a név?) sikerült meglepnie az akkori tudományos életet azzal, hogy egy vasból készült hajótestet mozgatott meg a vízfelszínen. Az akkori közfelfogás szerint csak a fa, a picike szikmag, a hasas bankó és a kacsa úszhat a vízen, a vas pedig sohasem. Ehhez képest pár év alatt annyira elterjedt a gőzhajózás, hogy rövidesen már a Dunán úsznak a gőzhajók, igaz, ezek még fatesten, majd 1839-től vastesten is. Széchenyi gróf (persze, ki más), révén teljes gőzzel beindul a balatoni, a dunai és a tiszai gőzhajózás, egymás után nyílnak a hajóépítő műhelyek és a kazánajtók. Az angol mérnökök kezdeményezésével létrejött Császári és Királyi Első Szabadalmazott Duna Gőzhajózási Társaság, a DDSG (Erste Donau-Dampfschiffahrts Gesellschaft), amely 1829. március 13-án alakult meg, kettő angol hajóépítő mérnök, Joseph Prichard és John Andrews részvénytársasági vállalásával. Az Rt. tőkéjét Alfred Puthon bécsi bankár biztosította, aki a császári udvarnál is befolyással rendelkezett és amúgy is nagy üzletnek vélte a gőzhajózást. Stefi grófnak (aki nemcsak részvényes, hanem igazgatósági tag és így a társaság fejlesztésének szervezője) köszönhetően a DDSG Óbudán saját hajógyárat épít 1835-ben, amelyről így ír: “Miért ütöttük tehát Ó-budán fel a sátorfát? Egyedül azért, mert előttem legalább az vala fő szempont, minden áron és minden idővesztés nélkül csak honunk javára, annak közepére hozni az első gőzhajózási telepítvényt. Óbudára pedig magasabb fekvésénél fogva és hogy Pest közelében legyen az első gőzhajózási létesítmény.” A csatorna kotrását a Vidra kotróhajó 1836. januárjáig befejezte, a kotrás ideje alatt Robert John Fowles angol hajóépítő megépíttette a hajóépítő telep építő, szerelő, raktár és egyéb berendezéseit. Ekkor még csak szereléssel foglalkozott a gyár, a gőzgépeket az angol Boulton and Watt cég szállította. Az első itt épült vizialkalmatosságot, a 400 személyes (!!!) Árpád oldalkerekes gőzhajót 1836-ban bocsátották a nagyközösség szolgálatára. Érdekesség, hogy itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a “Sophie”-t 1839-ben, majd belefogtak a speciális vontató hajók és uszályok építésébe is.
Az Országos Hadigőzös Mészáros
Az Óbudai Hajógyár és a magyar kormány viszonya elég érdekesen alakult az 1848-49 évi forradalom és szabadságharc elején, a nemzetközi Rt. nem volt nagyon érdekelt a harcokban, így hát csak hosszas alkudozás után sikerült megállapodni arról, hogy az 1830-ban épült Franz I. dunai gőzhajót megvásárolhassa a Battyhány-kormány, azáltal, hogy a minisztertanács Széchenyit és Mészáros Lázár honvédelmi minisztert felhatalmazta a hajó megvásárlására 60 ezer forintért. Az eredetileg 1830-ban vízre rakott gőzös eredeti faépítésű testét 1841-ben vasszerkezettel cserélték fel, ekkori végleges méretei: hossza 58 m, szélessége 8 m, a kerékdoboknál 14 m, merülése mindössze 1 m, vízkiszorítása 318 tonna, a széntüzelésű gőzgép 60 lóerős és vitorlázattal is felszerelt. A főgép oldal himbás típusú, ez a gőzgépek között igen különleges, átmeneti típusnak számított, mert a hengerek szimmetriatengelye függőleges, rendelkezik himbával, és a mozgást átvivő paralelogrammával, ezen kívül volt benne a kondenzátor, és dugattyús szivattyú is. A kazánt a főgép mögé építették és a lemez-kémény (kürtő) igen magas, karcsú volt, ezért valószínűsíthető, hogy a kazán fekvő kivitelű, pontosabban egy kéthuzamú, lángcsöves Cornwall kazán lehetett.
Franz I.
A szabadságharc kezdetén
A déli harci helyzet miatt szükség volt a hadihajó nyújtotta dunai támogatásra, mivel a titeli szerb sajkások a szabadságharc első pillanatától kezdve a törvényes magyar kormány ellen fordultak és veszélyeztették a Duna és a Dráva vidékét. A hajó Óbudán horgonyzott, így azonnal nekifogtak a személyszállító gőzős hadicélú átalakításába. Primus Adamich mérnökkari őrnagy, budai helyi erődítési igazgató által hadicélokra átalakított - "Országos Hadigőzös Mészáros"-ra átkeresztelt - hajó 1848. július 25-én futott ki a Dunára, nagyszámú érdeklődő tekintetétől követve. „A Mészáros Lázár hadigőzös elindíttatott, a Dunán le s fel cirkál, közben hatalmasokat lövöldöz az égbe.” Szólt a korabeli hírlapi tudósítás.
A kabinokat tiszti és legénységi szállássá alakították át, kápolnát és kórtermet, műtőt is kialakítottak. A fedélzeten 8 hatfontos, 2 tizenkettő fontos ágyút és 2 hétfontos tarackot állítottak szolgálatba, ez akkoriban nagy tűzerőt képviselt. A súlyos lövegek miatt a fedélzetet helyenkénti aládúcolták, a merevítés megerősítése végett. Személyzete közül először a hajó tüzéreit alakították szolgálatba, az erősödő honvéd tüzérségből, majd kijelölték a hajó katonai parancsnokát és összeállították a törzskart, a tábori lelkészt és az orvosokat is. A kifutáskor összesen 113 emberrel a fedélzetén szállt a hullámokon a hadihajó.
A parancsnok a húszéves Kenessey Albert sorhajóhadnagy és alkapitány, aki 1828. február 4-én Gerjenben született, majd jurátustanulmányai befejeztével elvégezte a Fiumei Magyar Királyi Tengerészeti Akadémiát.
Más források szerint az első parancsnok Pálóczy László százados volt. A legénység nagy részét a 30 főnyi tüzér alkotta, akiket egy őrmester és három tizedes irányított. Behajóztak 40 szárazföldi patkány gyalogoskatonát és egy dobost is, akik egy őrmester és két tizedes vezetése alatt szolgáltak. A kiszolgáló személyzetet 1 hajóvezér, 2 erőművész (gépész), 3 kormányos, 1 vitorlamester, 2 ács, 6 fűtőlegény és 11 matróz képezte, a törzset 1 kapitány, 1 lelkész, 1 számvivő tiszt a segédjével, 2 kirurgus és 1 hajósegéd alkotta, így jött ki a 113 fős létszám. Persze ennél nagyságrenddel több személy befogadására is alkalmas volt a hajó, pár századnyi katonaság gyors átdobására is használták.
Az első parancs
A gőzös legénysége viharos gyorsasággal berakodta az ágyúkhoz és kézifegyverekhez szükséges lőszert és egyéb felszerelést, élelmet és bort (vízre nem volt szükség). 1848. július végén a hajó pezsgős felavatása és a legénység eskütétele után – síró menyecskék kendőlengető búcsújától övezve - egy vasárnap reggelen kifutott a Dunára. Stefi gróf ötlete kettő hónap alatt megvalósult, magyar trikolor alatt futó hadihajó lett az álom gyümölcse. A délvidéki harcokban a Futak – Palánka - Novoszelo szakaszon a dunaparti magyar védvonalon folytatott járőrtevékenységet, önmagában a látványa elég volt a szerbek és a horvátok visszatartására. 1848. augusztus 19-én a tűzkeresztségen is átesett a legénység és jól vizsgázva Ópalánka mellett tűzpárbajba keveredett a rác tüzérséggel, amit elhallgattatott.
A hadi események
Vukovár és a Drávaszög között cirkálva a hadigőzős szeptemberben megakadályozta a Verõce vármegyében megjelent horvátok átkelési kísérleteit a Bácskába. Utászi és logisztikai feladatokat is ellátott a legénység, földi tüzérségnek a partra telepítésével és mûszaki zárak létesítésével egyre szûkítette az ellenség mozgásterét. Pár nap múlva csónakos küldönc útján Pest védelmére rendelték, kazánokat felfűtve irány Pest-Buda! A hajó sebessége 9 km/h álló vízben, így lefelé 15, felfelé 3 km/h sebességgel haladhatott, vagyis 60-70 óra alatt ért fel Pestre a gőzös. Szeptember közepén veszélyes helyzet állt elő. Jellacic vezette horvát sereg átkelni készült a Dunán és Pest ellen vonult volna, ezt kellett megakadályozni 113 emberrel. A horvátok hírszerzése jól működött, ezért nem fordultak Pest felé, hanem inkább Pákozdon ütköztek meg a magyar sereggel, a végeredményt ismerve ez számunkra jó döntés volt. A hadigőzös tevékenysége az őrjáratozásban és a forgalom ellenőrzésében, kisebb szállításokban merült ki. A puszta jelenléte megnyugtatóan hatott a dunaparti lakosságra, nagy önbizalommal tekintettek a magyar zászlós hadihajóra. Októberben a gőzöst a Duna Komárom feletti szakaszára rendelték, október 7-én Gönyünél, majd Pozsony felett foglalt őrposztot. Itt nem lép harcérintkezésbe az ellenséggel, stratégiai feladatokat lát csak el, mígnem újra Óbudára rendelik, feltöltésre. A vételezés után titkos küldetést lát el, Kossuthot kell Győrbe szállítania, a feladatot rendben sikerül is teljesítenie, de ezután rossz napok jönnek a hajóra.
A vég
Schwechat mellett a magyar sereg vereséget szenvedett, ezután pillanatok alatt a hajót újra Pestre vezényelték, Győrből Pestig egy szomorú nap csak az út. Görgey Pestet kiürítteti, a hajó személyzetét pedig más szolgálatra vezényli, általában a tüzérséghez, hiszen a legénység zöme ilyen alakulatban szolgált. A hajó a télen jégbe fagyott, nem sikerült megmenteni, a januári fagyok fogságba taszították. Hadi szereplésének is vége lett, az új nevén, General Schlick néven nem futott be nagy karriert 1849 után. Az Aldunán őrjáratozott, Pest és Komárom magyar kézre kerülésével nem merték megkockáztatni a felfelé 3 km/h sebességgel mozgó hajó Bécsig úsztatását. 1858-ban, Schlick grófi rangra emelése után a hajót is "Graf Schlick"-re keresztelték át. 1866-ban aztán visszavásárolta egykori tulajdonosa, a DDSG, ahol mint teher- és vontatógőzös szolgált 1899-ig, majd "A-7" néven uszállyá alakították át és ilyen néven érte a szétszerelés is.
A rekonstrukció jegyzete Csillag-Varró FRANZ I című könyvéből:
A hajótest teljesen fából készült, aránylag hosszú, keskeny, magas oldalfalú; réz szegecsekkel építendő. Elöl ormánydíszítés, gallion figura, mely I. Ferenc császárt ábrázolja; efölött ormányrúd.
A hajó első részén lévő árboc két-két oldalra és egy előre, az ormányrúdhoz kötött kötéllel van van kikötve. Az árboc mögött van a II. osztályra vezető fedélzeti lejáró nyílás. A középtől előre, kétoldalt van a két kerékszekrény, benne 10-10 merev lapátos kerékkel; ez három koszorúgyűrűvel van ellátva. A kerékszekrények tetejére lépcső vezet, egyoldali korláttal. Kapitányi híd csak a kerékszekrények fölött van. A bal oldali kerékszekrény előtt a kamra, a jobb oldali előtt pedig a konyha van, amelyeken két-két ablak van kiképezve. A két felépítmény között van a kéménykötél csörlője. A magas, koronás végződésű kémény a középtől hátrább helyezkedik el. A kémény mögött magas és elég vastag gőzkivezető cső van. Feltételezhető, hogy a hajó főgépe kondenzációs volt és ebben az esetben a gőzkivezető cső csak indulásnál, a hengerek lefúvatásából eredő gőz elvezetésére szolgált. A főgép tengelye felett felülvilágító fa alkotmány, üvegablak felső világítással. A fedélzeten szenelő nyílások, géptéri lejáró nyílás. A kerékszekrények mögött, mindkét oldalon lépcső lóg, a csónakkal ki és beszállók részére.
A hátsó fedélzet felett sátortető, melynek a hajó mindkét oldalán 5-5 oszlopa van. A sátorponyva kötele a kéménytől a farzászlórúdig fut.
A hajó fara szögletes, rajta faragott ablakkeretek; fedélzetéről két hátranyúló csónakdaru emelkedik ki, rajtuk függesztett, hegyes orrú csónak.
A hajótest oldalán elöl három, hátul négy ovális ablak, rácsozatlan. Az ablaksor alatt és felett határoló lécezet van, melyek köözött a test fehér színű, lejjebb sötét.
A fedélzet szélén karfa és három sor lécezet.
A hajó kormánya a hajó farán van elhelyezve, emelt fedélzeten, egy kormánykerékkel; a kormánylapát egyenes tengelyű.
A hajó elején a fedélzeten két ágyú, oldal felé néző torkolattal; az ágyúk kanócos kivitelűek, hozzájuk tartozó szerelékládákkal. Jobb és bal oldalon egy-egy kétkapás horgony, felhúzásukhoz kinyúló gerendázat, horgonyemelő. Az oldalkorlátozaton belül ülőpadok és egyéb hajózási felszerelések.
A felépítmények, kerékszekrények zöld színűek; a kerékszekrényen látható kétfejű sas színe fekete. A kémény festése: fehér-fekete gyűrűk. A gőzlefúvató cső piros. A csónakülés és a horgonyemelő egyes részei barnák. A faragások aranyszínűek.
A főárbocon piros-fehér-piros (osztrák) lobogó; a hajó farán a címeres magyar lobogó leng. A főárboctól a kéményig húzódó kötélen lóg a hajó névlobogója, a következő felirattal : F.I
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.05.28. 08:39:31
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 08:54:22
Jockey11 2010.05.28. 09:48:08
teddybear01 2010.05.28. 10:15:30
Te mit tudsz róla? Meg a hajójáról, amit Fiume védelmére szántak?
Sottomarina 2010.05.28. 10:27:56
A Wikipedia is ír róla, számos intézmény viseli nevét, pld. egy általános iskola honlapjáról:
"Brodban halt meg 1879. július 15-én - sajnos, aránylag fiatalon, hajózásunknak ez a nagyérdemű személyisége, Gerjen szülötte."
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 10:32:13
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 10:34:39
teddybear01 2010.05.28. 10:37:18
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 10:44:37
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 10:51:41
"A magyar kormány két páncélos hadihajót is megrendelt az óbudai hajógyárban, amelyek ha lekészülnek, a világ (!!!!!!!!!!!!) első páncélos folyami hajói lettek volna."
stb.
Csak megjegyzem, hogy ebben a témában Hermann Róberttel nem illik vitatkozni, ő ért ehhez.
hazitroll 2010.05.28. 12:34:37
teddybear01 2010.05.28. 13:02:25
Gondolom, ezek a hajók inkább a Merrinac(Virginia) hajóra hasonlítottak volna inkább.
teddybear01 2010.05.28. 13:03:36
teddybear01 2010.05.28. 13:07:33
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Monitor_virginia_h45973.jpg
teddybear01 2010.05.28. 13:10:50
www.hm.gov.hu/honvedseg/mh_1._honved_tuzszeresz_es_hadihajos_zaszloalj
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 14:05:14
Merrimac:
www.history.navy.mil/photos/images/h46000/h46248.jpg
Erzherzog Albrecht néven állt hadba az a hajó, amit ráépítettek a lefoglalt vastestre az osztrákok. Erről még nem taláéltam képet, de lázasan keresek.
teddybear01 2010.05.28. 14:45:53
„A felállítandó honvédség keretén belül igénylődne a hazánkhoz tartozó Fiume város és kikötő védelmére olyan naszád vagy hajócsoport, amelyik ezt a feladatot ellátja. Kérem tekegyelmedet, mint akinek erre módja van intézkedni, tegye is meg ezt az intézkedést. A magunk részéről, mint akik felismerik ennek fontosságát, hozzájárulunk a kiadásokhoz. Cselekedjen tekegyelmed legjobb belátása szerint, hogy a független magyar sereg ilyen védelmi eszközzel vagy eszközökkel szaporodjon ...”
"Utasítom őfelsége a Császár trieszti katonai körzetének parancsnokát, báró Jedina-Palombini tábornok urat, hogy fogadja kihallgatáson Monostory Balázs (Ferenc Károly-ezredbeli) főhadnagyot, hallgassa meg előterjesztését, s tegye lehetővé, hogy az előterjesztésben foglaltak – amelyeket főbb vonásokban jelen rendelkezésemhez írásban is csatolok – megvalósuljanak, őfelségét a Császárt a megbékélés szelleme vezette, amikor megbízta a felelős magyar minisztériumot a magyar ügyek vezetésével, s megengedte az önálló jellegű magyar katonai egységek felállítását, szervezését. Ennek keretében cselekszik a nevezett főhadnagy, amikor önnél, tábornok úr, tiszteleg.
Kelt Veronában, 1848. április 18-án őfelsége hadainak főhadiszállásán."
Implacabile(Kérlelhetetlen), Kossuth Lajos kétárbocos hadifregattja, 1848.
Parancsnoka Monostory Balázs főhadnagy, a Ferenc Károly-ezredből átvezényelve.
A hajót Gopcsevics Szpiridion trieszti nagykereskedőtől vásárolták, aki Muggiában építtette meg a hajógyárban. Eredetileg kereskedőhajónak készült, de még a hajógyárban átalakították hadihajónak.
A hajót Triesztbe vitték, ahol fel kellett volna fegyverezni, de azt a helyi parancsnok megtagadta.
Amikor már várható volt a hajó elfoglalása, elmenekültek, de ez nem sikerült harc nélkül.
A hajót az „S. M. S. Kondor”, őfelsége Kondor korvett hajója rongálta meg annyira, hogy pár órával később elsüllyedt.
Ennyit tudtam kideríteni, ennek a forrása Dékány könyve, a Kossuth Lajos tengerésze. Mivel nem tudtam ellenőrizni a leírtakat, nem tudom hogy a történet mennyire pontos.
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 15:07:39
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 15:13:38
"1848. augusztus 26-án Mészáros hadügyminiszter Vincenzo Domini grófot bízta meg egy brigg megvásárlásával."
Ahogy írtad:
a brigget "Gopcsevics Szpiridion trieszti nagykereskedőtől vásárolták" ezt Kedves is megerősíti
"A hajót Triesztbe vitték, ahol fel kellett volna fegyverezni, de azt a helyi parancsnok megtagadta."
Ezt Kedves máshogy írja, Londonba vitték felfegyverzésre a hajót, de ezt megtagadták, civil hajóként tért vissza, majd 1849. februárjában Domini átadja az osztrákoknak. Valszeg a csata és az elsüllyesztés csak Dékány könyvében ment végbe, legalábbis Kedves úgy írja, hogy épségben szerezték meg az osztrákok, csata nélkül.
teddybear01 2010.05.28. 15:24:05
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 15:29:06
teddybear01 2010.05.28. 16:09:55
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 17:04:46
Sluck Ödön 2010.05.28. 18:17:54
A "mi úszik még a vízen" témához annyit fűznék hozzá, hogy: Alma is! Alma is!
Az Implacabile briggel kapcsolatban találtam ezt:
magazin.navigare.hu/historia/implacabile.shtml
@teddybear01:
A Taitsing valóban teaklipper volt, a Fekete Herceg könyvben leírt teaverseny az 1858-as. Valójában későbbi versenyeken vett részt (1865 talán) és kb. 106 nap alatt ért Londonba szemben az Ariel és a Serica 96-98 napjával. (Ezeket egy klipperekkel foglalkozó ameriakai honlapon találtam, de nem találok most vissza, talán a "Clipper Era" kereső kifejezés segít.)
Szóval Dékány András kissé költői volt, de jól csinálta. Vén fejjel én is rajongó lettem.
savanyújóska 2010.05.28. 18:22:55
Kenessey Albert a jogi egyetem elvégzése után lett tengerész, alkapitányi rangban szolgált az Adrián. A Mészáros jégbe fagyása után tüzértisztként szolgált a honvédségnél. A szabadságharc után évekig bujkált, és sikerült elkerülte a börtönt. 1852-ban a Kisfaludy gőzös kapitánya lett a Balatonon, majd a belhajózási tisztek iskolájának az igazgatója. Számos szakkönyv írója is. 1879 július 15-én halt meg Brodban.
Kismy 2010.05.28. 20:16:02
köszi a posztot!
cirrus minor 2010.05.28. 22:21:15
nagyon aktuális a téma, nem csak azért mert több társadalomtudós a reformkorhoz nyúl vissza, a mai helyzet/paradigmaváltás elemzsekor, hanem azért is mert készül a Magyar Duna Stratégia illetve egy ehhez kapcsolódó Budapesti.
Mindkettőt a Magyar EU elnökség alatt szeretné a hazai diplomácia elfogadtatni 2011-ben.
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 23:03:48
Titus Pullo Urbino 2010.05.28. 23:08:01
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.28. 23:47:44
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 10:31:12
Lemillegenda, XXI. szd.
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 10:42:14
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 10:49:57
Nézd kérlek, én - elviekben - elismerem, hogy a szentek is lehetnek motorizáltak, két- és többüteműek, atom- és gőzhajtásúak, manna- és hamburgerfogyasztók, nektár- ill. pálinkahívők, mindazonáltal: engedtessék meg nekem, hogy a géperőt száműzzem az Isten csodái közül.
No meg, "távolban egy merész tivornya", miért is ne boldogulnál a vitorlásokkal, nem ördögtől valók ám :-)
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 11:03:33
users.atw.hu/duna/images/hajozas/titelisajka.jpg
(Amúgy a posztban megírt hadigőzös pont az ilyen sajkák ellensúlyozására épült, persze a titeli sajkások jó messzire elkerülték a Mészáros hadigőzöst, mert esélytelenek voltak egy fegyveres hadihajó ellen.)
Ezt a sajkás megoldást elfogadod?
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 11:08:10
ha sajka, legyen sajka, üsse Hunyadi :-)
Imígyen tehát a textus kijavíttatik: "Történt vala, hogy Szent Titus az Ő sajkájára szállván (...)"
Kismy 2010.05.29. 11:47:40
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 11:57:26
@Lucius Flavius Arrianus: csavarok egyet: Hunyadit és a várost a szerb sajkások mentették meg a nándorfehérvári (p.c. módra: Београд) csatában, ők vágták át a török hajóhidat.
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 12:04:46
gyerekkorom egyik kedvenc olvasmánya volt Hunyady József: A fekete lovag című remek regénye; na, abból tudom, hogy Dusán apó, a sajkások kapitánya kézhez kapta (nyílra vésve) Szilágyi rovásírásos üzenetét, aztán korpázták a bestye pogányát :-))
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 12:08:19
www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?180215-Caspian-Sea-Monster-Hi-res-Ekranoplane-pics
Mecsoda egy instrumentum :-)
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 12:24:21
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 12:29:48
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 12:39:05
fogalmam sincs, mi lehet (lehet, hogy jobb is, ha rendeltetését homály födi). Mindenesetre az egész olyan szürreális, mint a nagy szocialista valóság. Eltékozolt emberi találékonyság és valami szörnyűségesen nyomasztó, reménytelen hiábavalóság.
Kismy 2010.05.29. 12:52:54
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 12:57:12
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 13:08:30
www.youtube.com/watch?v=xwxIb3ppLbg&feature=fvw
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 13:12:37
"- Hej, ha ezt az én lelkem-galambocskám, Galuska Galagonyovics megérhette volna!
- Mit, dadus?
- Nem tudom..."
Továbbá, a nagy orosz néplélek:
www.youtube.com/watch?v=DmYSl0XwSk4
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 13:50:33
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 13:59:14
az emberiség történetének egyik legnagyobb tragédiája 1917 októbere. Oroszország változóban volt, szerves fejlődés szakadt meg. Amit meghaladhatott volna néhány évtized alatt, azt hozta vissza, erősítette és tartósította a bolsevik puccs, azelőtt elképzelhetetlen embertelenséggel és amoralitással.
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 14:56:22
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 15:16:18
nem láttam, de leszedem valahonnan és megnézem, köszi a tippet. Kolcsak érdekes egy figura volt.
Bulgakov pedig a rendszer lényegét imígyen láttatta A Mester és Margarita elején:
"- Ásványvizet kérek - mondta Berlioz.
- Ásványvíz nincs - válaszolta az eladónő a bódéban, és miért, miért sem, megsértődött.
- Sör van? - tudakolta Berlioz tikkadtan.
- Estére hozzák.
- Hát mi van? - kérdezte Berlioz.
- Kajszibarackszörp, de meleg."
A Kutyaszív is remek. Olvasd el egyszer a Turbin család napjait, ha eddig még nem ejtetted szerét - hátborzongató színmű, Sztálin állítólag hatszor nézte meg, és remekül szórakozott a kommunisták ábrázolásán - valamilyen oknál fogva Bulgakovnak nem esett baja, sőt, a Gazda egyszer telefonon felajánlotta(!) neki, hogy szabadon távozhat a Szovjetunióból, személyesen adja át az útlevelet - egészen abszurd.
Titus Pullo Urbino 2010.05.29. 15:31:26
Lucius Flavius Arrianus 2010.05.29. 16:27:18
az intervenció sikertelensége előre borítékolható volt. Az oroszok (avagy: a fehérek, kadettek etc.) nem ismerték fel, hogy az ancien régime - a maga teljességében - nem állítható vissza, szervezetlenek voltak, nem volt egységes vezetésük. A győztes nyugati hatalmaknak elegük volt a háborúból; hiába sürgette Churchill a beavatkozást, még Bonar Law és a konzervatívok sem támogatták, nemhogy Lloyd George, és az egyre erősebb Labour. Az amerikaiak haza akartak menni, mindenhonnan, Wilson belebukott a saját elképzeléseibe, Amerika innentől az izolacionizmust választotta. A franciáknak se volt ínyére a dolog. Hibásan meghatározott célok, rossz eszközök, szervezetlenség - garantált kudarc.
Ráadásul a fehérek némely lépése (ukrajnai pogromok, teljes ideológiai rugalmatlanság, a földreform szükségességének tagadása) nem mutatott abba az irányba, hogy megnyerhetik azt a polgárháborút.
Velük szemben ott állt a végsőkig eltökélt és mérhetetlenül brutális Trockij, aki zseniális szervező volt. Remekül kihasználta a vörösök kezén levő területek legfőbb előnyét, a vasútvonalak koncentráltságát és nem voltak gátlásai a parasztokkal szemben (sem).
Szomorú és gyomorforgató történet. A folytatása is.
bloggerman77 2010.05.29. 20:03:06
Srácok, Dékány NEM FORRÁS!!!!!!!!!!!!!!!!
A Titanicról írt regényében Smith commodore nevén kívül nem sikerült egy szereplő nevét sem eltalálnia, azt írta hogy a hajó tervezője öngyilkos lett - közben megmenekült, és tanúskodott a bíróságon stb.
Kb. ennyire "hitelesek" a Dékány könyvek.
bloggerman77 2010.05.29. 20:11:08
butatót 2010.05.29. 22:17:21
Nem nagyon ismerem Dékány munkásságát, de a Titanic-os könyve egy ifjúsági regény (S.O.S. Titanic), amely a Delfin Könyvek kiadásában jelent meg, nehogy már ez alapján ítéljük meg, hogy hiteles-e, mint történész, vagy író. :)
savanyújóska 2010.05.30. 07:53:42
Titus Pullo Urbino 2010.05.30. 09:28:48
A gőzös nevéről annyit, hogy a kifutás napján Mészáros Lázár hadigőzös a neve, majd Királyi Hadigőzös Mészáros, de a harci cselekmények idején (1848. augusztustól) már Országos Hadigőzös Mészáros.
Amúgy meg csak egy megjegyzés: a szabadságharc sok momentuma feltáratlan, nincsen róla irodalom, ez is egy ilyen lyuk. A gőzös neve, parancsnoka, felszerelése, mozdulatai, ember legyen a talpán, aki ki akar igazodni a hiányos és gyakran ellentmondó információknak. Én most megpróbáltam ezekből a csekély információkból egy cikket kialakítani, azohy Zig Zag is írta: hiánypótló mű, inkább csak figyelemfelkeltésre jó. Ha csak 40-50 emberben tudatosítottuk, hogy volt egy flottavágy Széchenyiben és el is kezdte a megvalósítást, már megérte megírni és közzétenni a posztot. És még kettő valami, amit tudnotok kell: nemhiába hívták legnagyobb magyarnak, tényleg az volt, és megölték, nem pedig öngyilkos lett.
rozsdafarku 2010.05.31. 12:29:40
Titus Pullo Urbino 2010.05.31. 14:01:48
dr. Pascal 2010.06.01. 09:31:09
Érdekes látni, hogy az eddig említett könyvek (Hunyadi: Fekete Lovag, Dékány: SOS Titanic, Fekete herceg) a többi általános iskolás fantáziáját is megmozgatták akkoriban, főleg hajózási szempontokból. Mégsem én vagyok csak helikopter :) .
A haditengerészetünk pedig egyáltalán nem olyan nevetséges, mint ahogy az messziről látszik. No persze nem egy Royal Navy.
A legutóbbi Múzeumok Éjszakáján volt szerencsém bejárni az egyik egységet (oda volt kötve a Sopron vontatóhajó mellé, teljesen véletlenül találtuk meg, hirdetésre nem is emlékszem). Azok a fedélzeti 7,62 mm lövegek (?) nagyon úgy tűntek, mint amiket használni is lehet.
Persze én is örülnék egy olyasmi haditengerészeti kikötőnek mondjuk Bogyiszlón vagy Domboriban (csak hogy közel legyen), mint ami a hollandoknak van Den Heldernél (mondanám, hogy itt a műholdfelvétel, de persze ki van kockázva. De azért itt van: maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=den+helder&sll=52.529964,5.696567&sspn=0.007062,0.01929&ie=UTF8&hq=&hnear=Den+Helder,+North+Holland,+The+Netherlands&ll=52.957015,4.77725&spn=0.027973,0.077162&t=h&z=14), de azért mégiscsak csak a Dunát kell biztosítani Mohácstól Rajkáig.
FritzBarbarossa 2010.06.01. 09:37:05
Titus Pullo Urbino 2010.06.01. 10:32:30
@FritzBarbarossa: Miksa szégyenletes utolsó napjait sok magyar tiszt túlélte, sőt, emlékiratokat is kiadtak, majd utánanézek. A megszállás és a könyvtár hiányossága összefügg, ezen mostanság nem is lehet segíteni, viszont a neten nincsen meg az anyag?
FritzBarbarossa 2010.06.01. 14:06:23
Titus Pullo Urbino 2010.06.01. 14:33:27
Titus Pullo Urbino 2010.06.01. 14:38:46
Miksa császár magyarjai:
mek.oszk.hu/07500/07571/07571.pdf
41-46. oldalak
1047 magyar szolgált a légióban, érdemes végigolvasni történetüket
ludens (törölt) 2010.06.01. 15:22:03
www.polc.hu/konyv/a_leitha_monitor__es_a_tobbiek/110001/
melynek szerzője mellesleg a fogorvosom (kiváló szakember!).
Titus Pullo Urbino 2010.06.01. 15:52:37
www.hajoregiszter.hu/index.php?ship=1427
FritzBarbarossa 2010.06.01. 16:34:53
teddybear01 2010.06.01. 17:55:18
Nincs, ha arrafelé kellett valami, akkor teherautóval vitték át, vagy áthajóztak, ha éppen lehetett.
A nagyobb tavakra is vittek pár csónakot a háború alatt az úszó aknák, roncsok miatt. A Fertőn amúgy is sokan akartak átmenni Ausztriába. Töredéküknek sikerült. Akiknek meg nem, azokat jobb esetben elkapták a határőrök, rosszabb esetben máig a mocsárban vannak.
bloggerman77 2010.06.01. 20:34:00
A Mészáros hadigőzösről jó összefoglaló van a Barczy-Somogyi: A szabadságharc hadserege c. könyvben.
Tehát nem "fehér folt", csak a technika iránt zérónulla fogékonysággal bíró 48-cal foglalkozó szerzők (Katona T., Hermann R.,) nem írnak róla. :)
bloggerman77 2010.06.01. 20:43:15
"Igen, Dékány nem történész, de sose állította róla senki."
***
Ahhoz képest elég sokan bekajálták amit írt, lásd az itteni kommenteket.
Aki minden ízében reális, szakmai tengerészeti irodalmat akar, az olvasson Csonkaréti Károlyt.
Érdekes, Csonkaréti: A Zenta cirkálóval kezdődött c. regénye a Móra kiadónál jelent meg, 12 éven felülieknek megjelöléssel - és mégis. Minden pontja hiteles. Tehát lehet olyan ifjúsági irodalmat írni, ami nem hazugságok hálója egy vékony valóságmagra feleszkábálva.
(És akkor nem is szóltam a Csonkaréti könyvek kiváló, Benczúr-féle illusztrációiról!)
savanyújóska 2010.06.02. 07:18:59
Titus Pullo Urbino 2010.06.02. 07:55:31
eMM2 2010.06.18. 00:54:03
Én is az előtt ülök így éjfél után annyira texett a cikk és a kommentek hogy egy szuszra elolvastam az egészet.
Azonban van egy nem egészen tisztázott kérdés.Ugye akkor a Franz I fatestű gőzöst vasszerkezettel erősítették meg,nem pedig vashajó lett, hisz látszik rajta a fatest.Vagy már nekem kicsit lassú a felfogásom ilyentályt?
Azt már le sem írom hogy mennyire hiánytpótló a cikk, mert én lennék kb az ezredik:)
Viszont a parancsnoka 51 megélt évét én sem nevezném olyan soknak, hisz nem a szabadságharc alatt halt meg a csatában hanem jóval utána.(Jah Kossuth meg majdnem duplaannyit 92 évet élt meg ugye)Egyáltalában az hogy sikerült az neki hogy letette a jurátusi vizsgákat meg a fiumei akadémiát is mindössze 20 éves korára? Jurátusnak sem gondolom hogy akkortályt elég lett volna pár hónap tanulás főleg nem tizenévesen.Vagy ennyire zseni volt? Ez is megérne egy misét.Az emberi szempont, nem "csak" a hajó.
Titus Pullo Urbino 2010.06.18. 09:01:03
1. teljesen átépítették, gyakorlatilag csak a neve maradt meg, új szerkezetet kapott ("Az 1830-ban elkészült "Franz I." gõzös eredeti faépítésû testét 1839-40-ben vasszerkezettel cserélték fel, ekkor alakultak ki végleges méretei"), bővebben lásd fent
2. Igen, feleannyit élt, mint Kossuth, de Petőfi (26) és Vasvári dupláját, akkoriban ez szép kor volt egy harcostól, tengerésztől
3. Most 23 évesen lehetsz leghamarabb jogász, akkoriban ez hamarabb ment, jogászkodni már 19 évesen lehetett, viszont külön vizsgát kellett tenni, hogy ügyvéd, bíró, ügyész, jegyző lehess.
Titus Pullo Urbino 2010.08.11. 16:28:10
a mostani Demokrata című hetilapban van egy 3 oldalas érdekes írás a Lajta monitorról, érdemes elolvasni