Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Paradise Ranch

2011.06.30. 07:50 Papírzsepi

A Paradise ugyebár a Mennyország. Ehhez képest iszonyúan tűz a nap, izzik a levegő. Sivatag, bármerre is nézünk. Egy kiszáradt tómeder. Csak bő 60 kilométerre vagyunk az USA nevadai atomkísérleti telepétől, így a területet korábban számos sugárszennyezés érte. Ilyen lenne a Mennyország…? Bármely egyházat csődbe vinne ez a hely. És nem csak azért, mert a környezet nem túl paradicsomi; hanem főleg azért, mert hivatalosan még csak nem is létezik. Csak egy Álomország – úgy is hívják: Dreamland. Még egy név a sokból. A világ egyik legismertebb titkos katonai bázisán vagyunk, amit általában úgy ismernek: 51-es körzet (Area 51).

Nevada államban, Lincoln megyében vagyunk, Las Vegastól északra, nagyjából 3 órányi autóútra. Itt, az Emigrant völgyben terül el az 5km átmérőjű Groom tó kiszáradt medre. A hegyláncok által körülvett terület mérete nagyjából 155 km². Északnyugatra találjuk a nevadai atomkísérleti telepet (NTS), valamint a hegyekben egy elhagyott kis bányát. A terület hivatalosan az NTS része. Az atomkísérleti területeket arrafelé Area-XX formában jelölték, így a régebbi térképeken még megjelenik az Area-51 elnevezés is. Mára ez megszűnt, helyette a „Nellis Air Force Bombing and Gunnery Range” elnevezés szerepel.

Csak mellékesen jegyzem meg, hogy létezik Area-13, Area-29, Area-52 is – csak, hogy a nevezetesebbeket említsem. Ezek egyértelműen nukleáris tesztterületek, nincs bennük semmi rejtélyes. Ugyanakkor az Area-13 összefonódik az Area-51 történetével, ezért erről majd még ejtek pár szót.

A bázis története 1941-ben kezdődött. A közeli Nellis légitámaszpont repülőgépei számára ekkor kerestek olyan helyet, ahol gyakorolhatják a fel- és leszállást. Erre a kiszáradt tó nagyon sík medre ideálisnak tűnt, ezért két kifutópályát alakítottak ki rajta. A háború után ezekre már nem volt szükség, ezért otthagyták őket az enyészetnek.
Ám a hidegháború beköszöntével a terület ismét felértékelődött. Az USA Légierő megbízásából a Lockheed vállalat egy új kémrepülőgép építésébe kezdett, és 1955-re már készen is álltak az első tesztekre. Ehhez olyan területre volt szükség, mely nincs szem előtt, jól védhető, és alkalmas a – nem éppen jó fel- és leszálló képességei miatt szeretett – új kémrepülőgép számára.  

A helyszínt egy bizonyos Clarence Leonard „Kelly” Johnson kerestette, majd hagyta jóvá, aki igen komoly repülőmérnöki karriert futott be. A Lockheed mérnökeként bő 40 repülőgép tervezésében vett részt. Később a cég rangidős alelnöke lett, de 1956-ban még „csak” kutatási-fejlesztési alelnök volt. Nagy név, na. 

Végül is ez a katlan bizonyult a legjobb választásnak. A hegyek miatt nem lehet belátni, a sík tómeder az - addigra már kicsit lepukkant - kifutópályákkal ideális, nincs messze Las Vegastól (USA mércével, persze), és a közeli kísérleti telep miatt jól álcázható és védhető. Megalakult tehát az új katonai bázis, a Paradise Ranch. A kiszáradt tó délnyugati oldalán kezdtek építkezni. Eleinte lakóautókat állítottak le a területen, valamint felhúztak pár könnyűszerkezetes hangárt, egy irányító tornyot és persze egy kantint. Így már el is lehetett kezdeni a munkát. Az alábbi felvétel kicsit későbbi, 1959-es.

Az ilyen titkos fejlesztéseknél általában a „Skunk Works” végzi a munkát. A Skunk Works eredetileg a Lockheed Martin fejlett repülőgép-tervezői irodája, a Lockheed Advanced Development Projects Unit volt. Ám idővel a brand olyan erőssé vált, hogy mára már mindenféle egyéb titkos katonai projecteknél is ezt a kifejezést használják.

Persze a titkos kémrepülő teszteléséhez, ami később U-2 néven vált ismerté, személyzet is kellett. Mivel az egész („Senior Trend” kódnevű) vállalkozás mögött végig ott állt a CIA, így a személyzet kiválasztását is ők felügyelték. Az egész titokban működött, nem ritkán szállodai szobákban zajlottak a meghallgatások. Minden jelentkezőt alaposan lenyomoztak, és bizony a legkisebb gyanús jelre dobták az illetőt. Még a konkrét feladatot sem árulták el nekik: úgy kellett dönteniük, hogy nem tudták, hogy mire vállalkoznak. Persze így is akadtak kellően kalandor jelentkezők, de ők sem beszélhettek a munkájukról, még a közvetlen családtagjaiknak sem. Mindenre volt kidolgozott legenda és fedőtörténet – amik használatát titkos megfigyelésekkel be is tartatták.

Még egy érdekesség. A bázison viszonylag hamar volt telefon (aki emlékszik még: akkoriban Magyarországon még a belvárosban is csak 2000-re ígérték, nemhogy egy Isten háta mögötti porfészekben), amit használni is lehetett. A személyzet bármikor felhívhatta a családtagokat. Persze ezeket a hívásokat lehallgatták és naplózták, de a lehetőség megvolt. Befelé már nem volt olyan egyszerű telefonálni: a családtagok kaptak ugyan egy számot „vész esetére”, de ez a közeli Nellis légitámaszponton csörgött. Onnan szóltak át, ha valóban indokolt volt. Egyébként ez a megoldás azért sem volt butaság, mert a titkos katonai projectekben résztvevők mindig ott dolgoztak, ahol a munka volt. Tehát azon túl, hogy sosem tudhatták, hogy ki a meló aktuális megrendelője, azt sem tudták, hogy a felszálló „Janet”-gép hova viszi őket aznap. Nem feltétlen az 51-es körzetben telt a munkanap.

A fene nagy titkosság ellenére a dolog olajozottan ment, így a 800 000 USD-s beruházás végén, 1955 augusztusára fel is szállt az első kísérleti U-2 repülőgép a bázisról. (A alsó képen egy U-2 látható, leszállás után, a Groom tó medrében). Ezzel egyidejűleg Eisenhower elnök aláírta a 10633 számú elnöki rendeletet, mely korlátozta a polgári és katonai repülést a terület felett. Ez a korlátozás a mai napig fennáll, csak közben alaposan kiterjesztették.

A személyzetet Las Vegasból, a McCarran nemzetközi repülőtérről fuvarozták a területre, C-54-es repülőgépekkel, általában heti ingázással. A beszállást-kiszállást is fokozottan ellenőrizték, a gépek légitársaság-jelölés nélkül, külön engedélyek alapján indultak és érkeztek.

A kísérleti U-2 repüléseket természetesen nem jelentették be. Sőt, kifejezetten le is tagadták. Még a légi irányítók sem tudhattak a dologról, az ő megtévesztésükre is külön legendát alakítottak ki. Nem véletlen, hogy a környéken élők számtalan furcsa repülő szerkezetet láthattak. Az U-2 teljesen alumíniumból készült, a rajta megcsillanó fény pedig jól dokumentált UFO észlelésekhez vezetett. A Légierő persze pontosan tudta, hogy akkor éppen mi repült ott, de letagadták az egészet. Az így kialakuló UFO-mítosz még kedvezett is a titoktartásnak, ezért szándékosan is erősítették. Ez mára oda vezetett, hogy a közeli kisváros, Rachel gazdasága ma már erre épít. Nem csak a 375-ös országutat nevezték át "Extraterrestrial Highway"-re, azaz "Földönkívüli Országút"-ra, hanem valóságos UFO-Mekkát hoztak létre a területen. Komoly túrákat kezdtek szervezni az „51-es körzet megtekintése” néven, ahol a bázist körülvevő, nyíltan elérhető magaslatokra másztak fel, távolról szemügyre vételezni a helyet.

1958-ban az 1662-es számú közterületi utasítással a tiltott terület méretét egy 10km X 18km-es téglalapban állapították meg. Tehát alaposan megnövelték az eredeti területet, amiben a bámészkodókon kívül az Area-13 esete is közre játszott.

Az amerikai nukleáris fejlesztések során 1957-ben került sor az „Operation Plumbbob” műveletre. Ennek során 24 nukleáris robbantást, és további 6 biztonsági tesztet végeztek el. A biztonsági tesztek egyike a Project57 nevet kapta, és azt vizsgálta, hogy egy nukleáris fegyver sérülésénél, például egy repülőgép-balesetnél mi történik. Ezt vizsgálandó, hagyományos robbanó töltettel felrobbantottak egy XW-25-ös nukleáris robbanófejet. Atomrobbanás nem volt, de a töltet anyaga, a plutónium szétszóródott a környéken. Mivel a plutónium felezése ideje igen hosszú, ezért ez masszív környezetszennyezést jelentett. Szükség volt tehát egy olyan területre, melyet nem sajnáltak. Ez lett az Area-13 (13-as körzet), mely a Groom tó medrétől északnyugatra helyezkedik el, mindössze pár mérföldre. A Project57 művelet sikerült, minden a terv szerint ment, a területet jól beszennyezték. Majd úgy hagyták. (Mondjuk az oroszokhoz képest sehol sincsenek). Ám egy idő után kezdett a bili kiborulni, mivel kiderült: a szétporlasztott plutóniumot viszi a szél, így a szennyezés terjed. Ráadásul belélegezni sem igazán életbiztosítás, miközben elvben bárki oda mehetett a területre – gyanútlanul. Ezért az 1958-as bővítés során a 13-as körzetet is hozzákerítették az 51-eshez. A terület megtisztítása egyébként elkezdődött, de olyan sokba kerül, és annyira nincs prioritása, hogy igen lassan halad (Állítólag a projekt titkos neve: „Négyes Metró”). Az alábbi kép egy orosz kémműhold felvétele, amin együtt látható az 51-es és a 13-as körzet. Mindkettőt jelöltem.

 

További probléma volt, hogy az Operation Plumbbob légköri robbantásokat végzett, mégpedig a 7-es körzetben (Area-7). Az ilyen robbanások elég sok szennyezést okoznak, és 1957-ben az egyik szennyező felhő pont az 51-es körzet fölött haladt át. A bázist emiatt ki kellett üríteni, és hetekre leállt a munka – mire végre a szél elfújta a felhőt. Így is takarítani kellett. Ráadásul nem az volt az egyetlen ilyen eset (hát igen: az ember ne vegyen pecót egy nukleáris kísérleti telep mellett…). Például az alábbi kép a Plowshare project 1962-es SEDAN robbanásáról készült.


Ezt a 104 kT-s atombombát a földmunkák meggyorsítására tervezték, és úgy helyezték el, hogy maximalizálják a kráter méretét. Az eredmény ez lett:

Ez a gödör ma az USA egyik nagy turisztikai látványossága (bár úgy tudom, hogy nem terveznek sem szórakozóhelyet nyitni benne, sem színházat építeni rá).
Mindössze egyetlen szépséghibája volt a dolognak: a robbantással megmozgatott 11 millió tonna (kicsit szennyezett) kőzet egy része az 51-es körzetre hullott vissza…

1956-ra az U-2 program már a radar-zavarásnál tartott. Ehhez oszlopokra szerelt életnagyságú modelleket használtak fel, melyekről jól lehetett mérni a visszaverődést. Itt látható egy ilyen, egy korabeli fényképen:


A műholdas technológia viszont egyre gyorsabban fejlődött, megjelentek a kémműholdak, melyek időről időre megérkeztek a bázis fölé optikai- és hőképeket készíteni a Szovjetunió számára. Ilyenkor a titkos repülőgépeket gyorsan el kellett rejteni a hangárokban, ami még egyszerű volt; ám a póznán lévő maketteket is le kellett venni, sőt, a hátrahagyott hő-lenyomatuk (az árnyékuk) is gondot okozhatott. Emiatt –megtévesztésül- sosem létezett repülő-makettekkel tették tele a bázist, ezzel próbálták átverni az oroszokat. Amúgy a hihetetlen titkolózás és biztonsági intézkedések dacára az oroszok meglehetősen részletes információkkal rendelkeztek az U-2 repülőgépről...

1960-tól pont a műholdas technika előretörése miatt az U-2 már kezdte elveszíteni a báját, így a programot leállították. Helyette a nagysebességű repülés kezdte foglalkoztatni a légierőt, így új projekt indult: a CIA A-12 OXCART program (A = “Arkangyal”). A cél a nagysebességű repülés, a nagysebességű repülőgépek tesztelése és fejlesztése volt. Mivel ilyesmire a bázis akkor még nem volt alkalmas, tovább bővítették: éveken át tartó komoly földmunkák és építkezések keretében az 1600 méteres kifutópályát 2800 méteresre bővítették, hangárokat húztak fel, segéd-utakat (taxi-utakat a repülőgépek számára, stb.) valamint új épületeket építettek. A tiltott területet és a repülési tilalmi zónát (légtérzárlatot) is kibővítették. 1962-től a tiltott légtér egy 40 km X 36 km X 20 km -es téglatest lett (akkor még csak az U-2 tudott 20km fölé emelkedni). Ez a légtérzár a mai napig ugyanígy érvényben van.
Az első repülőgépeket teherautón szállították a bázisra. Az alábbi képen ez látható:

Ez egyébként egy logisztikai rémálom volt az illetékeseknek: a túlméretes dobozok biztonságos közúti szállításához rengeteg ember segítsége kellett, miközben egyikük sem tudhatott róla, hogy mit is szállítanak és hová...

1962-ben felszállt az első A-12-es Blackbird repülőgép a bázisról, valamint mindjárt meg is kezdték az első öt pilóta kiképzését. A Blackbird-OXCART project nehezen, és döcögve haladt előre. A titánból készült repülő nem volt jól vezethető, sok gond volt velük. Több baleset is történt, de végül 1963. július 20.-án sikerült egy tesztrepülés során átlépni vele a hangsebesség háromszorosát. Nem sokkal később elkészült az A-12 alapjaira épített YF-12A elfogó vadász is, így 1965-re az OXCART project sikeresen véget ért. Az alábbi kép 1965-ben készült a bázisról.

A következő kép szintén a bázison készült, az ott állomásozó 1129. Különleges Műveleti Repülőszázad A-12-es gépflottájáról:


A projecttel párhuzamosan zajlott a TAGBOARD robotrepülő fejlesztése is. Ez ramjet-meghajtású volt (1966-ban járunk!), és 3.3 Mach sebességet ért el. Sok probléma volt vele, főleg az indításával (ugyebár ez ma sincs másként). Több baleset is történt, ennek ellenére a projectet nem állították le. Ám módosították, így ettől kezdve a robotrepülőket SENIOR BOWL néven fejlesztették tovább. Csak 1971-re zárták le véglegesen a projectet, de a felhalmozott tudás megmaradt.

Ekkor tájt egy új üzletág is megjelent a bázis tevékenységi körében: az ellenséges repülőgépek visszafejtése és vizsgálata. 1967-ban a katonai hírszerzés szerzett valahonnan egy komplett MIG-21-es gépet. Kellett egy hely a vizsgálatához, ahol a kellő paranoia és szakértelem is megvan egyszerre. Jobb helyet nem is találhatott volna. Így a gépet az 51-es körzetbe szállították, ahol aztán szétszedték, összerakták, és közben megpróbálták megérteni. (Ezt hívják „Reverse Engeneering”-nek, és természetesen mindenki így csinálja.) A project „HAVE DOUGHNUT” néven futott. A cél nemcsak a gép lehetőségeinek és gyenge pontjainak megismerése volt, hanem az orosz ötletek átemelése a saját fejlesztésekbe is. Ez a fajta tevékenység később a bázis egyik fő profiljává vált (1984-ben például már a MIG-23-at tesztelték, amikor le is zuhantak vele – bár ekkor már a project „HAVE GLIB” néven ment). Lényegében minden külföldi repülőgépet itt vizsgáltak meg, és valószínűleg ez mind a mai napig így is történik. Az alábbi képen egy MIG látható, az Area-51 egyik hangárjában.

Ezzel párhuzamosan a szakemberek figyelme egy új technológia felé fordult: a radarok számára láthatatlan repülőgépek fejlesztése felé. Így aztán az 51-es körzet még tovább bővült. Még újabb hangárok és kiszolgáló épületek mellett különféle radarrendszereket is telepítettek. Kézenfekvő dolog, hogy ha már egyszer a radar számára láthatatlan repülőgépeket próbálnak összerakni, akkor egy füst alatt a radarok fejlesztését is ugyanott és ugyanakkor célszerű végezni. Így is lett, az 51-es körzetben számos radart tökéletesítettek a későbbi évek során. Az alábbi fotó még a hőskorból való.

Persze a fő profil továbbra is a repülőgépek tesztelése és fejlesztése maradt, így 1977-ben - a „HAVE BLUE” project részeként - megkezdték a lopakodó repülőgépeken a munkát. Ez még az A-12-nél is nehezebben indult. A később F-117-ként megismert modell első két prototípusa lezuhant, sőt, az első sorozatgyártott példány is baleset áldozata lett. Ennek ellenére a munka végülis haladgatott, és 1982-re az új gépeket sikeresen hadrendbe is állították. A tapasztalatokra építve újgenerációs kísérleti lopakodó gépeket is építettek, melyek első példánya ugyanebben az évben szállt fel a „Tacit Blue” project eredményeként. Ez a project egészen 1985-ig tartott. A képen egy F-117 látható.

  Közben persze a meglévő technika csiszolására is jutott idő. Dolgoztak az F-16 továbbfejlesztésén, letették az elektronikus hadviselés alapjait is (mint pl. DYCOMMS). A CIA számára napelemes, távirányítású, nagy magasságban repülő kém-repülőgépekkel kísérleteztek a „HALSOL” project keretein belül. Ehhez jól jöttek a korábbi tapasztalatok. Ugyan a HALSOL gyorsan lezárult, de azért látszik: a robotrepülők bizony közel állnak a bázis szívéhez. Állítólag a ma oly kedvelt Predator is ezen a bázison kezdte a pályafutását, de mind a mai napig folynak komoly kutatási projectek a drónokkal kapcsolatban. Most például rovar méretű példányokról hallani. A képen egy Predator látható.

Az új fejlesztési projectek nem csak egyre több infrastruktúra kiépítését igényelték, de a bázis körül kialakult folklór miatt az oda tévedő turisták és egyéb érdeklődők is kezdtek egyre nagyobb gondot okozni. Ezért 1984-ben a légierő önkényesen kiterjesztette a bázis határait, melynek okát nem volt hajlandó nyilvánosan ismertetni (de zárt meghallgatáson igen.). Ennek ellenére 1987-ben (Reagan elnök engedélyével) a Kongresszus jóvá hagyta az önkényes földfoglalást, és a Földhivatal azt hivatalosan be is jegyezte. Ezzel a védett terület 36 000 hektárra nőtt, melyet azonnal szigorú őrzés alá vontak. Ez az eset jó táptalajt biztosított azokhoz a konteókhoz, melyek szerint ezen a bázison foglalkoztak a Reagan-féle Csillagháborús projecttel. Ám, ez máig nem bizonyított. Minden esetre a bázis az 1980-as évek végén rohamosan fejlődött: új hangárok és új szállások garmadája készült el.

További biztonsági problémák is felmerültek: egyre többen kezdtek nagy magasságú repülőgépekről és műholdakról egyre jobb minőségű képeket készíteni a bázisról. Az első fényképfelvételeket és műholdképeket ezért cenzúrázták: így járt például a Corona kémműhold nyilvánosságra hozott felvétele, az USGS topográfiai képei, és lényegében minden, ahová a CIA-nak elért a keze. A nem amerikai magáncégek képeit viszont nem tudták eltávolítani, így ezek ma is nyilvánosan elérhetőek. Az alábbi képen a Corona cenzúrázott felvétele látható. 

Ma a Googleban mindenki nyugodtan nézegetheti a bázist. Hogy a képek mennyire cenzúrázottak/manipuláltak, azt nem tudni; de tény, hogy nem ez lenne az első eset.

1995-ben a létesítmény tovább növelte az általa elfoglalt területeket. Tiltott területté nyilvánította az utolsó olyan helyeket is, ahonnan még legálisan rá lehetett látni a bázisra. Ez a két pont a Freedom Ridge és a Whitesides Peak volt, ahová a helyiek komoly túrákat szerveztek, és rengeteg UFO-vadász is felkereste őket (néha hetekre odaköltözve). A szigorítás óta már csak a légi- és műholdas képekről lehet nyomon követni a bázis fejlődését. A jobb oldali képet minden esetre még a Freedom Ridge-en állva készítették .

1990-től továbbra is a lopakodó gépek maradtak a fő sodrásban. A YF-113G, a Boeing Bird of Prey technológiája, az Advanced Concept Technology Demonstrator (ACTD), mind-mind újabb és jobb repülőgépek tervezésére irányult. De foglalkoznak az elektromágneses-elvű fegyverek és eszközök tesztelésével, fejlesztésével is, mivel igen komoly teszt-területet alakítottak ki hozzá. Módosították a NC-130H radart, fejlesztették az F-22A-t, és még ki tudja, hogy mit…

2005-ben ünnepelte a bázis a (nem) létezésének 50. évfordulóját. Innentől kezdve már egyre kevesebb információ érhető el a bázis tevékenységeivel kapcsolatban. Annyi biztos, hogy 1996 után további bővítésekbe kezdtek, többek között a kifutópályák és a kiszolgáló épületek bővítésével. Jelentősen javították a kerítésvédelmet, megújították a térfigyelő rendszer, az utaknál új őr-épületeket emeltek. 2003-ra elkészült egy új üzemanyag-tartály, és további taxi-útvonalak a kifutópályák mentén. Újabb hangár is készült. Ez a bővülési folyamat ma is tart, lényegében évről évre fejlődik a támaszpont. A szállító 737-eseket és az őrség autóit is újakra, nagyobbakra cserélték. Ahhoz képest, hogy hivatalosan elhagyatott terület az egész, ez bizony nem rossz eredmény.

Legutóbb 1999-ben hallatott a bázis magáról: egy igen komoly tűzeset történt ott a nyár közepén, valószínűleg két B-52 összeütközése miatt. Az esetet titkosították. Az alábbi kép másnap készült, kívülről ennyi látszott az esetből.

Mielőtt rátérnénk, hogy ma hogy is néz ki az Area-51, érdemes szót ejteni még egy érdekes esetről.

A bázis területén állt egy hatalmas veszélyesanyag-tároló. 1994-ben korábbi munkások pert indítottak a légierő ellen, miszerint ezzel a nyitott tárolóval a bázis megsérti a környezetvédelmi előírásokat és nekik személy szerint is egészségkárosodást okozott. Ez a per nyilvánosságra is került, aminek a bázis vezetősége nem örült. Végül a gödröt lefedték, és a továbbiakban a bázist elnöki engedéllyel kivonták a nemzeti környezetvédelmi szabályok alól.
Amúgy más törvényekkel sem igazán foglalkoznak. Például a bázison dolgozó magáncégek (amiből több is van) iparűzési adót kötelesek fizetni. Be is vallottak összesen úgy 2 millió USD bevételt, amit az amerikai adóhatóság igen kevésnek tartott. Csak az volt a gond, hogy a revizorokat sem engedték be a bázisra, így nem tudtak ellenőrzést tartani…

De akkor lássuk, hogyan is működik az 51-es körzet ma!

A bázis jelenleg a Edwards támaszponton lévő „Légierő Repülési Tesztközpont” része, de a közvetlen irányítást a Nellis légitámaszponton állomásozó 99. Air Base Wing látja el. Ám mivel a kormányzat hivatalosan nem cáfolja és nem is erősíti meg a bázis létezését, ez az információ sem feltétlenül teljes és pontos.
A területet be van csatolva az NTS úthálózatába. Több aszfaltozott út is vezet oda, de az összes kaput őrzik. A terület körbe van kerítve, és tele van pakolva elektronikus érzékelőkkel. A képeken a körzet egyik bejárata, valamint pár biztonsági kamera látható. Az tuti, hogy úgy nem lehet oda bemenni, mint a Függetlenség Napja című remekműben. Akkor már Dr. Who módszere jobb.

Nagyon komoly lépésérzékelők, kamerák, mozgásérzékelők, és infra-sorompók védik a területet. Az élőerős őrzésért egy magáncég emberei a felelősek, ők a "Cammo Dudes" becenévvel illetett őrség. Tagjai az EG&G Technical Services, Inc. cég alkalmazottai, és a nevüket a ruházatukról kapták. A területen kívül nincs jogosultságuk eljárni, a területen belül viszont akár le is lőhetik a behatolót. Erre különböző táblák figyelmeztetnek, de még dokumentáltan sosem fordult elő ilyen. Viszont a behatolót feltartóztatják, és kihívják hozzá a Lincoln megyei Sheriffet. Általános esetben úgy egy órán belül meg is jelenik, és letartóztatja az engedély nélkül belépőt. Innen az út a Lincoln megyei börtönbe vezet, ahol a behatolót elszállásolják. A sheriff feladata, hogy kivizsgálja az ügyet, és megállapítsa, hogy mit keresett az illető a tiltott területen. Ha sikerül bizonyítani, hogy pusztán véletlenről van szó, akkor egy 650 USD-s (laza 120 ezer forintos) bünti ellenében a sheriff elengedi őt. Ám ha ennél komolyabb a helyzet, akkor a fizetendő összeg akár 5000 USD is lehet (ez csaknem 1 millió forint), ami 6 hónap börtönnel is kiegészülhet. A képen két „Cammo Dude”.

Megjegyzés: 2009-ben az EG&G biztonsági szolgálat emberei figyelmeztető sztrájkot tartottak, igaz, hogy ez csak pár napig tartott. A túlságosan sok túlóra és a nem megfelelő munkakörülmények ellen tiltakoztak.

Amúgy az EG&G sokkal több, mint biztonsági őr-csapat. Komoly technológiai fejlesztő cég, mely már szinte a kezdetektől együttműködik a bázissal. Lényegében az egyik alapító tag, az élőerős őrzés csak egy a sokféle tevékenység közül. 

A bázisra benézni sem egyszerű: a legközelebbi, szabadon meglátogatható pont jelenleg 26 mérföldre van a bázistól, és hegymászó-felszereléssel közelíthető meg: ez a Tikaboo Peak. A második helyezett belátási pont már 45 mérföldre található a bázistól, és szintén nem egyszerű elérni.

Még egy érdekesség. A bázis határától úgy 5 mérföldre, egy poros országút mentén, a nagy semmi közepén állt egy fekete postaláda. Azaz: a híres Fekete Postaláda. A helyi folklór szerint ez a bázis leveles szekrénye, mások szerint az UFO-knek lehet itt üzenetet küldeni.    Emiatt ez a doboz az UFO-hívők egyik kedvenc helyévé vált, gyakran gyülekeztek ott emberek, és gyakran fel is törték a dobozt – hátha van benne valami érdekes. Ebből aztán elege lett a postaláda valódi tulajdonosának, az egyetlen helyi farmernek, és a híres fekete helyett egy golyó- és vandál-biztos fehér postaládát telepített a földje határára. És persze nincs köze sem az UFO-khoz, sem az 51-es körzethez. A fenti kép még a csere előtt készült.

A támaszponton a becslések szerint úgy 2000 ember dolgozik, ebből 1000 fő állandóan ott él. A többi ingázik. Ma ez pontosan ugyanúgy zajlik, mint 50 éve: Las Vegas nemzetközi repülőteréről indulnak a gépek a munkásokkal. Ehhez 1979 óta jelöletlen, piros-fehér színű, „Janet” hívókódú Boeing 737-es gépeket használnak. A képen a Janet-flotta látható. (Repülővel járni munkába!? És hol van ilyenkor a Levegő Munkacsoport!?).

Ennyi emberhez már elég komoly kiegészítő-épületek szükségesek. A bázisnak van saját hálókörlete, étkezője, sportpályája, uszodája, boltja, és lényegében minden, amire csak 2000 embernek szüksége van. (Bár sehogy sem látom az személyiségi jog- és adatvédelmi ombudsman irodáját valamint a helyi Wikileaks-kirendeltséget. Lehet, hogy csak vaksi vagyok.) 2003-ban  Google szerint így nézett ki:

Az alábbi műholdas képet viszont kiegészítettem némi magyarázattal, hogy mi micsoda:
Sorszám    Épület    Funkció
1             110        Quick Kill Radar állomás
2             200        Hangár 4
3             202        Hangár 5
4             208        Hangár 6
5             206        Hangár 7
6             217-220  Régi U-2 hangárok
7             265        Ellátási és adminisztráció épület
8             275        Állandósított kiszolgáló épület.
9             299        Tesztmérnöki épület
10           300-335  Hálókörletek
11           400-404  Janet repülőgép-terminál
12           285        Érkezési-indulási részlegek
13           430        Hangár 18 (ez a legmisztikusabb)
14           431-432  Hangár 18 kiszolgáló épület
15           437        Tűzoltóság 2
15           438        P.E. Épület ("Personal Equipment", repülés-előkészítés)
16           443        Hangár 8
16a         441,442,444 Hangár 8 kiszolgáló épületek
17                        Hangár 20 és 21
18                        Hangár 22 és 23
19                        Hangár 20-23 raktár
20           470        Hangár 17
21A         480        Hangár 16 és 15
21B         480        Hangár 14 és 13   
21C         482        Hangár 12 és 11
21D         482        Hangár 10 és 9
22           485        Fegyver bunker
23           730        Hangár 19
24           710        Irányító torony 
25           123        Parabola-antenna épület
26           120        Karbantartóműhely  
27           122        Irodaépület
28           131?  
29           130        DYCOMS Radar épület
30                        DYCOMS parabolatányér
31                        Helikopter-leszálló
32           103        Red Hat Quonset Raktár
33           100,101  Hangár 2, Red Hat Raktár  
34           267        Étkezde
35           269        Régi bázis-parancsnokság
36           170        Sam's Place, tornaterem és uszoda
37                        Baseball pálya
38                        Víztorony
39           410        Fotólabor és Precision Measurement Equipment Lab (PMEL)
40           412        Fő biztonsági épület
41           447        Kompresszor épület
42           476        Gőzerőmű
43                        Új lövészpont
44           213        Tűzoltóság 1  
45                        Kifutópálya 14L/32R (új)
46                        Kifutópálya 14R/32L (régi, már nem használják)
47                        Déli taxi útvonal és guruló 12/30
48                        Új középső taxi útvonal (Spring 2003)
49                        Új Quonset Hut (2003)
50                        Műhelyek (?)
51                        Ismeretlen
52                        Régi veszélyesanyag-tároló és égető
53                       Új építésű kis épület, ami alatt valami nagyobb dolog van. Valószínűleg eltemetett tartályok. (2003) Földalatti vezeték 20-as, 41-es és 42-es épülettől.
54                       Új iker-hangár (2002 vége, 2003 eleje)
55                       Új keleti hangár 9 (2005 tavasza)
56                       A 19-es hangár bővítménye (2005 tavasza) 
57                       A 19-es hangár bővítménye (2005 tavasza)
58                       Új valamilyen torony (2005 vége)
59                       Új bázisparancsnokság (2005)
60                       Új épület a 17-es hangár mellett (2005)
61                       Új nagy hangár (2007 nyara)
62                       Új nagy déli hangár (2009 - 2010)

Nemrég a bázison ilyen furcsa tornyokat építettek:

A torony 60 méter magas, háromszög-alapú, és forgatható. Kiszolgáló épülete nincs. A rendeltetése ismeretlen, de a Nevada Test Site-on is épült egy hasonló. A legtöbben emiatt valamilyen új radarra tippelnek, főleg, hogy elhelyezkedésében közel van a DYCOMMS és a Quick Kill radarokhoz. Hát, lehet tippelgetni - 20 év múlva megtudjuk az igazat.

A bázis legújabb létesítménye pedig az alább látható furcsa „versenypálya”:

Igazából senki sem tudja, hogy mi ez, és mire jó. A pályák hossza fél, egy és másfél mérföld. Eleinte mindenki arra tippelt, hogy tesztpálya valamilyen titkos gép (harckocsi, csapatszállító, stb.) számára. Ám ennek ellent mond, hogy újabban a Légierő több másik bázisán is építettek ilyet.   Jelenleg egyszerű futópályának tartják, a legénység sport-tevékenységének segítésére, de bizonyíték persze nincs.

És hogy mivel foglalkoznak mostanában a bázison? Nos, erre csak tippek vannak. A leggyakoribb gyanúsított a teljesen új elveken nyugvó Aurora repülőgép, mely ha létezne, akkor a hangsebesség sokszorosával, és az eddigi maximális repülési magasság többszörösével birkózna meg. Sajnos, még azt sem tudjuk, hogy létezik-e.

Aztán ott van a SHARC project, mely a NASA-val közösen fut. Ezért lehet róla egyáltalán információkat szerezni. Ez egy hangsebesség alatti speciális repülő izé lenne, de hogy mi, azt nem tudjuk. De hogy egészen egyedi repülőgép-kialakításokkal kísérleteznek, az tény. Íme pár NASA-kép, melyek valahogy kapcsolatba hozhatók kedvenc bázisunkkal.

Még tucatnyi további titkos projecttel hírbe hozták a létesítményt, bizonyítani persze egyiket sem sikerült. De ha az 51-es körzetről van szó, a legfontosabbat azért mégsem lehet kihagyni: az UFO-ügyeket. Ejtsünk tehát erről is pár szót!

A monda úgy tartja, hogy az USA-ban lezuhant UFO-kat rendre az 51-es körzetbe szállították, további tanulmányozás érdekében. Ezt semmi sem támasztja alá. Továbbá azt is mondja a monda, hogy a bázis alatt hatalmas földalatti komplexum helyezkedik el, így ugyan a felszínen semmi extra nem látszik, de a föld alatt… Ám, ez sem igaz. Elég pontosan tudjuk, hogy mi van a terület alatt, és leginkább semmi. Az ott dolgozó létszám is illeszkedik a bázis méretéhez. Különféle alagutakról is szó van, a 18-as hangárt például rendszeresen gyanúsítgatják mindenfélével (ez amúgy egy 100m X 100m x 30m - es hangár, kiszolgáló épülettel), de ezeknek sincs se nyoma, se alapja. A monda szerint az 51-es körzet az idegenek és az emberek találkozási- és tárgyalási pontja, de ez sem kevésbé hitető, mint hogy itt van a Csillagkapu elhelyezve.

Az UFO-történetek igazából két szálról indultak el. Az egyik a letagadott, ismeretlen repülő eszközök feltűnése a környéken, melyeknél még rá is játszottak a kultusz kialakulására. A másik szál egy bizonyos Bob Lazar nevű Las-vegasi író könyve, mely az 1980-as évek végén jelent meg. Az író egy villamosmérnök, aki egy katonai kutató cégnél dolgozva került az 51-es körzetbe.

Ott hallott az ottaniaktól a „Site-4” röviden „S-4” elnevezésű helyről, mely az 51-es körzettől 16 kilométerre délre helyezkedik el (Papoose Lake területén). Lazar részletes leírást adott a helyről: nagyméretű hangárok, melyek hátsó falában hatalmas ajtók vezetnek a hegy gyomrába. Itt őrzik a lezuhant repülő csészealjat, persze a benne ülő idegenekkel együtt. Az S-4 és az Area-51 között pedig állandó buszjárat szállította a kutatókat. Tehát Lazar szerint az 51-es körzet valójában csak egy még titkosabb létesítmény fedőszervezeteként működik. A könyv szerint mikor Lazar elkezdte firtatni a dolgot, közölték vele, hogy fogja be a száját. Amikor meg saját szakállára mégis meglátogatta az S-4-et, akkor rövid úton eltávolították az 51-es körzetből, majd kirúgták az állásából is. Érdekesen hangzik.  

Csak egy gond van ezzel: hogy nem igaz. Pár ember elkezdett utána nézni a dolognak, ami amúgy nem egyszerű: az S-4 területe védett helyen van, az NTR része, a földrajzi viszonyok miatt még rálátni sem igazán lehet. De a műholdas képeken azért látszik, és bizony az elmúlt sok-sok év képei alapján nyoma sincs a leírt hangároknak. Még csak nem is bolygatták a területet. Van ugyan út, mely ebbe az irányba visz, de olyan állapotban van, hogy azon rendszeres buszjárat garantáltan nem közlekedett/közlekedik. Az S-4 területén semmilyen aktivitás jelei nem fedezhetők fel. 

További probléma, hogy Lazar valójában nem villamosmérnök, sőt, semmilyen diplomája nincs. Nem is alkalmazták a szóba jöhető vállalatok egyikénél sem. Tehát egyelőre úgy tűnik, hogy a könyv pusztán kitaláció. Bár annak remek. És jól jövedelmező.

Amúgy a Rosswell-eset, amit annyira szeretnek az 51-es körzettel összefüggésbe hozni 1947. július 2.-án történt. Tehát nyolc évvel a bázis alapítása előtt

Egyéb iránt nem tartom lehetetlennek, sőt, kifejezetten valószínűnek tartom, hogy az 51-es körzetben tényleg kísérleteztek repülő csészealjakkal. Ilyenek ugyanis valóban léteztek. Az első példányokat még a Škoda gyártotta le egy bizonyos Josef Andreas Epp nevű hamburgi repülőtábornok elképzelései alapján, még a II. Világháború elején, 1939-ben. A terv egy igen jó manőverező-képességű, mozgékony, gyors, és a radarok számára igen nehezen észlelhető légi jármű létrehozására irányult, melynek fizikai alapjaiban semmi földönkívüli nincs. Hitler rajongott a furcsa fegyverekért, így a terveket egyszerűen ellopatta, és V-7 kódnéven kezdett a tökéletesítésébe. Egy darabig Werner von Braun is dolgozott rajta, de a háború végéig nem sikerült hadra foghatóvá csiszolni.

Ezután az oroszok szerezték meg a terveket, de elég hamar tudomást szerzett a dologról a CIA is. Az oroszok komolyan gondolták a fejlesztés, de a CIA is: megrendelésére 1946 után az AVRO cég kezdett a tökéletesítésbe. Az AVROCAR verzió után viszont csődbe ment, a fejlesztés pedig elakadt. Így 1950 körül a szovjetek kerültek lépéselőnybe, mikoris imbolygó csészealjak jelentek meg az égen. Ezeket már túl sokan látták, valamit kezdeni kellett a dologgal. A CIA az eltitkolás mellett döntött, így 1952-ben bejelentették, hogy a látott repülő csészealjak bizony az űrből jöttek. Ezután az U-2-es repüléseket már abszolút rutinosan kenhették az idegenekre. Állítólag az elkészült repülő csészealjak már a német verzióban is simán átlépték a 2000 km/h sebességet, ami miatt a kialakítás igen ígéretes konstrukciónak tűnt. Ám végül mégiscsak eltűnt a történelem süllyesztőjében. Vagy mégsem? A működésének alapjait számos repülőgép hasznosítja, és ma is kísérleteznek az 51-es körzetben valamilyen extrém manőverező-képességű repülő szerkezettel. Ki tudja...?

Ezzel a történet végére is értünk. Most pedig házi feladat következik: az alábbi gugli segítségével mindenki önálló munkában folytassa a bázis tanulmányozását! Az eredményeket pedig a Komment-mezőbe kérjük. Jó munkát!


Nagyobb térképre váltás

 

Források:
http://area51specialprojects.com/
http://www.dreamlandresort.com/
http://hu.wikipedia.org/wiki/51-es_körzet
http://en.wikipedia.org/wiki/Area_51
http://www.area51zone.com/
 

127 komment

Címkék: amerikai légierő kémek és hírszerzők area51

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 08:22:32

A cégnél, ahol dolgozom, a kutató-fejlesztő csapatom belső telefonszáma (véletlenül) az 51-es lett. Ettől kezdve ha valaki megkérdezte, hogy mi a telszámunk, faarccal rávágtam: "természetesen az 51-es körzet!".
Nem nagyon volt gond a megjegyzésével....

Flankerr 2011.06.30. 09:23:25

Nagyon szép és részletes írás, minden elismerésem!

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.06.30. 09:39:00

Komolyan volt olyan, amit az oroszoktól leshettek el?

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 09:51:53

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: azért a fegyverek és a hadiipar területén nem nem becsülném le az oroszokat. Főleg nem a találékony megoldásaikat. Szerintem nagyon is volt mit ellopni tőlük.
Egyébként tutira biztos vagyok benne, hogy a Szovjetuniónak is megvolt a maga "51-es körzete" (talán majd Jockey11 egyszer ír róla egy szösszenetet), ahol meg a nyugati gépeket vizsgálgatták....

teddybear01 2011.06.30. 10:02:53

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Az ötvenes-hatvanas években például vitathatatlanul előbbre jártak például a rakétatechnikában, és mindig nagyon jók voltak kémiából, kohászatból. Még napjainkban is ők a legnagyobb titántermelők, és elsők a megmunkálásában is.
Ami pedig a repülőgépekben alkalmazott technikákat illeti, a technológiai hátrányokat ötletekkel ellensúlyozzák, amik esetleg egész új utakat is mutathattak az amiknak.
Például a Japánba szökött orosz pilóta MIG-25-ének átvizsgálása sokak szerint az F-15-ös megtervezéséhez vezetett.

dabo.misi · http://www.flickr.com/photos/dabomisi 2011.06.30. 10:08:21

Hozzá nem értő emberként a google műholdképét tanulmányozva az a kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy mi lehet az az ötszög alakú objektum a bázistól délre? Az írás egyébként rendkívül izgalmas és érthető volt(:

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 10:16:51

@dabi: Az "Karbantartási és Szerviz terület" néven szerepel, de több infóm nincs róla. A forrásoknál linkelt oldalakat tanulmányozva talán kideríthető, hogy mit csinálnak itt, de ötleteim azért vannak.

Kullancs1983 2011.06.30. 10:24:51

@Papírzsepi: Szép írás, nem mondom, de azt hiszem túl sokat olvasgattam a konteóblogot, ezért nem hiszek neked. LEHET hogy tényleg úgy van ahogy leírtad, de az is lehet, hogy ŐK íratták meg veled ezt a cikket hogy elaltasd a gyanúnkat. Pedig én nem is hiszek az UFO-kban..:P

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 10:31:42

@Kullancs1983: Értem én: egy illúzióval kevesebb. Nem lehet, hogy csak annyi lenne az egész!? Pedig szerintem csak ennyi. Illúzió ide, vagy oda.
Ha már konteó: az 51-es körzet már 50 éve izgatja az embereket. Rengetegen figyelik, gyűjtik az információkat, gyártják az elméleteket. Tehát eldugni itt nem nagyon lehet semmi szupertitkosat. Viszont ideális kirakatnak, miközben valahol tök máshol lehet egy olyan bázis, ahol a valóban über-titkos dolgok mennek. És még csak a létezéséről sem tudunk, mivel az 51-es körzet elszívja az érdeklődést. Ha én lennék a fő-szupertitkosék feje, valahogy így csinálnám.

GeoThrasher 2011.06.30. 10:52:49

Természetesen itt őrzik a lezuhant UFO-kat, Transformereket, sőt még az öreg Csermanek koponyáját is...:D Vita nincs!
Egyébként megint egy tudományos alaposságú, zseniális poszt, de ezt már leírni sem kell!

rudai gyerek 2011.06.30. 11:16:55

Riszpekt a hiánypótló, kellő hosszúságú posztért! :-)

Monçada bíboros 2011.06.30. 11:20:50

Ha már szóbakerült a 18-as hangár, akkor itt egy klasszikus:

www.darklyrics.com/lyrics/megadeth/rustinpeace.html#2

"The military intelligence
Two words combined that can't make sense"

Küldeném mindenkinek, aki szereti. Azoknak is küldöm, akik nem szeretik, csak ,hogy idegesítsem őket!:))

teddybear01 2011.06.30. 11:29:09

@Papírzsepi: Azért hogy ismert, még biztonságos a terület. Az őrség sem tud eltunyulni, a sok ufóhívő állandóan trenírozza őket. Az F-117-est is itt próbálták ki, el is szaporodtak a háromszögletű ufókról szóló hírek abban az időben.

Hangar 18: Egy kis zene, www.youtube.com/watch?v=rtsD2tBPZgo

De volt egy ilyen című film is:www.imdb.com/title/tt0080836/
Magyarul: UFO Arizonában.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 11:33:05

@Monçada bíboros: @teddybear01: Látom, kellett volna zenét szolgáltatnom a poszthoz... de ezért jók a kommentek: lehet pótolni a hiányosságokat.

leha 2011.06.30. 11:35:33

csak nekem tűnt fel, hogy a 9. képen a radarvisszaverődéses témával kapcsolatban nem egy U2-es, hanem egy SR71-es makett van?

rudai gyerek 2011.06.30. 11:41:30

"ami 6 börtönnel is kiegészülhet."

Mármint 6 mivel? Hónappal, héttel, évvel? Csak a miheztartás végett, hogyha esetleg szeretnék szétnézni a környéken :-))))

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 11:45:43

@rudai gyerek: kösz az észrevételt, javítottam. 6 hónap dutyiról van szó. De ha mész szétnézni a környéken, légyszi' ugorj már be abba a fránya 18-as hangárba! Sokunkat érdekelne, hogy tényleg egy bazinagy lift-e, amin az UFO-technikára épített Aurórát leengedik a földalatti bázisrészbe....!

flimo13 2011.06.30. 12:45:03

"A monda szerint az 51-es körzet az idegenek és az emberek találkozási- és tárgyalási pontja, de ez sem kevésbé hitető, mint hogy itt van a Csillagkapu elhelyezve."

Mindenki tudja, hogy a csillagkapu a Cheyenne hegy gyomrában van! :)

taser 2011.06.30. 13:16:33

Na tessék ennyi szakmai hibát öszehozni. :)

A csillagkapu a NORAD központban van. :)
Az 51 es ben az epoxival összeragasztott lapostányér világmegváltó hekkergép lebeg.:)
Az Auróra a Néván horgonyzott még pár éve :)
A Camo Dude csapata egyértelműen idegenekből áll látszik a képen is. ( Lincoln megyei seriff szintén :)
Az 51 es körzetben fejlesztették ki a CD lemezt a teflont, a kevlárt a tépőzárat a HIV -III vírust és a nylon harisnyát a lezuhant UFO vizsgálat eredményeképpen. :)

Ellenben a képen fejjel lefelé tényleg az SR 71 modellje látszik.

A többi stimmel. Grat a poszthoz.Éppen olyan volt mint egy jó hideg sör meló után a strandbüfében.

GrG 2011.06.30. 13:23:33

@leha: nem csak azt néztem írt-e már valaki

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 13:30:50

@taser: @leha: az U-2 és az SR-71 (ami ugye az A-12-ből fejlődött tovább a radar-elleni védelem beépítésével) is a fent idézett "Kelly" Johnson munkája. Itt kezdték a nagysebességű + láthatatlan gépek vizsgálatát. Tehát tényleg nem U-2 van a képen, mégha a szöveg talán ezt is sugallja. Viszont jól illusztrálja a lényeget ezért tettem be. Elérhető ilyen kép más gépmodellekkel is. Amúgy a képre rá van írva: "A-12Camo", tehát azért kitalálható, hogy miről van szó.

Gukker 2011.06.30. 13:45:28

@GeoThrasher: "Természetesen itt őrzik a lezuhant UFO-kat, Transformereket, sőt még az öreg Csermanek koponyáját is..."
Na meg a frigyládát is!!!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 14:02:53

@teddybear01:

Ez egy kiirthatatlan téves információ. Belenko 1976-ben dobbantott. Addigra az első F-15A wing combat ready volt...

A MiG-25 egészen más hatással volt az F-15 programra. Kicsit félrevitte, amit korrigáltak, de mint cél, mégis számíott.

Egyszer majd vagy könyv vagy gigamega cikk formában írok az F-15-ől a HTKA-n. Abban ki lesz fejtve.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 14:15:07

@Papírzsepi: Milyen radar elleni védelem? A gép nem volt semmilyen szinten stealth. Még egy jópofa rádióbeszélgetés részese is volt egy gép. Már, ha az nem UL.

Egyszer repült haza USA-ba egy SR-71. Istentudja miért, de a civileknél jelentkezett be.

- Kérek engedélyt FL 600-ra. (60 ezer láb ~ 18 km.)
Mire a torony, felgmán válaszova, gondolva, hogy valami idióta szórakozik.
- FL 600 engedélyzeve, ha eléred.
Mire a válasz.
- Megkezdjük a SÜLLYEDÉST FL600-ra. :)

www.airlinepilotforums.com/28550-post81.html

Egy másik sztori és ez is.
www.strategypage.com/humor/articles/funny_flight_stories.asp

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 14:32:29

@molnibalage: Ez pár sztori nagyon jó! Köszönjük!
Amúgy szimplán csak olvastam a neten: "Az SR–71 volt az első lopakodó repülőgépek egyike, melyet kifejezetten alacsony radarhullám visszaverő formára terveztek."

Itt: http://hu.wikipedia.org/wiki/SR–71_Blackbird

Ha nem így volt, szólj!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 14:39:58

@Papírzsepi: Nem így volt. Máskülönban a svédek nem próbálkoztak volna elfogási gyakorlatként Viggennel és a MiG-25 gépek hogyan követték le a földi radarhálózattal? A Légvédelmi Rakéták Magyarországon topikban volt fent egy térkép arról, hogy hogyan repült végig a VSZ határán az SR-71 és hogyan ment rá egy MiG-25.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 14:51:44

@molnibalage: Akkor ki kell javítani a wikit. Mondjuk nem ez lenne benne az első komoly hiba.
Amúgy nem lehet, hogy az SR-71-et tényleg igyekeztek a lehetőségekhez képes árnyékolni, de ez az A-12 öröksége és a technológia fejletlensége miatt még nem nagyon sikerült? Arra gondolok, hogy bizonyos radarok ellen, bizonyos esetekben ért valamit - amúgy meg nem igazán?

teddybear01 2011.06.30. 15:11:07

@molnibalage: Ezek szerint én is benyeltem. Na mindegy.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 15:13:03

@Papírzsepi: Az X sávban dologozó tűzveterő radarok lehet, hogy rosszabbul látták. Bizonyíték nincs erre, csak legendák.

www.radartutorial.eu/19.kartei/karte901.en.html

Ezzel követték nyomon. Most nincs idpm számolgatni, de ehhez hasonló radarok nem X sávban dolgoztak, jellemzően a deciméteres vagy méteres tartomány határán.

teddybear01 2011.06.30. 15:18:03

@Papírzsepi: Nem tervezték kimondottan lopakodónak, de az akkori átlagos gépekhez képest a radarvisszaverő felülete kicsire sikerült.

A Viggenes elfogás meg csak azért sikerülhetett, mert hagyták magukat. A Viggen csúcsmagassága pont az emlegetett 18 km.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 15:19:26

@teddybear01: Röviden. Az TFX programot kezdetben félrevitta a MiG-25 protó, amit 1967-ben bemutattak az szovjetek. Vitenám és pár "pattogó egyén" (Fighter Maifa és mások) korrigálták azt, hogy mire kell kihegyezni az TFX programot.

Ettől függetlenül az F-15A piszok nagy csúcssebességgel és jó gyorsulással bírt, bizonyos körülmények között képes volt MiG-25 elfogásra. Ezt élesben is bemutatta az IAF, a jenkik Bomarc rakétákat használtak a gép profiljának szimulálására.

Manőverező légiharcban meg egy nagy 0 volt a MiG-25. Mondjuk másban is. A klasszikus légiharcok olyan alacsonyan és módon zajlottak, hogy ott nemigen rúgott labdába a gép...

(Mai napig nem értem, hogy azon a nagy repshown miért fedték fel n+1 protó gépüket a betegesen titkolózó szovjetek...)

rudai gyerek 2011.06.30. 15:52:41

@Papírzsepi: Rendben. Ha pedig találkozom a földönkívüliekkel, átadom a bloglakók üzenetét! :-)

Peter Shark 2011.06.30. 15:59:13

A lelkem eladnám az Ördögnek azért, hogy bennfentes legyek itt!

A Google képek biztos, hogy agyon vannak cenzúrázva.
Az UFO hisztéria pedig kifejezetten hasznos, mint azt a szerző írta is. Mert érdekes jelenségek vannak, az nem vitás.

Gondoljatok csak bele, milyen csoda gépek lehettek azok, amikről egyáltalán semmi sem szivárgott ki. Biztos, hogy az ilyen projectek száma legalább kétszerese azoknak, amikről akár csak legendák is szólnak...
Az Aurora léte biztosra vehető. Sok közvetett bizonyíték támasztja alá. És a koncepciója nagyon is életképes, mert a műhold könnyen kilőhető (vagy kiszámítható és zavarható) és akkor bizony kell a rugalmas és váratlanul bevethető kémrepülőgép.

Peter Shark 2011.06.30. 16:12:35

A MiG-21 ha jól tudom Irakból került az USA-ba zsidó szervezésű akció keretében. Valamelyik régebbi Aranysasban le volt írva részletesen.
A Moszad keresett egy olyan iraki pilótát, aki keresztény volt, ezért rendszeresen piszkálták is a társai meg a főnökei. Nem kellett sokáig győzködni, a családját előre kimentették külföldi orvosi vizsgálat ürügyén. Aztán egy teljes tankos gyakorlat során a pilóta egyenesen Izraelbe repült kis magasságban. Az iraki radarlefedetlenség miatt ezt észre sem vették a hazaiak.
A gépet átvitték Groom Lake-be ahol volt mód a teljes tesztprogramot titokban lerepülni, s a gépért cserébe a zsidók megkaptak minden infót róla.
B-58 Hustler ellen is gyakorolták sokat az elfogást vele, de nem sok eredménnyel.

teddybear01 2011.06.30. 16:14:50

@molnibalage: "Manőverező légiharcban meg egy nagy 0 volt a MiG-25. Mondjuk másban is. A klasszikus légiharcok olyan alacsonyan és módon zajlottak, hogy ott nemigen rúgott labdába a gép..."

Ha emlékszel, akkor a MIG-25 nagysebességű elfogóvadásznak épült, az XB-70 Valkyrie, illetve a B-58 Hustler ellen. Manőverező légiharcról itt szó sem volt. Gépágyút sem kapott, ami pedig szinte minden orosz gép elhagyhatatlan része.

laposmacska 2011.06.30. 16:20:21

"Négyes Metró" LOL :)

teddybear01 2011.06.30. 16:21:37

@Peter Shark: Izrael gyakran zsákmányolt orosz repülőgépeket, de volt olyan is, hogy a jó kereskedelmi érzékű katonatisztek egyszerűen eladtak nekik egyet-egyet. :)

Ami az átvizsgálást illeti, az IAI mérnökei nem igazán szorultak az amerikaiakra ilyen téren, viszont azok annál inkább az izraeliek zsákmányára. Nem véletlenül fejlesztették ki többféle felújítást a MIG gépekre.

teddybear01 2011.06.30. 16:24:50

@teddybear01: Mármint az izraeliek fejlesztettek ki többféle feljavítást.

Loyal - www.loyalmunkaruha.hu · http://www.loyalmunkaruha.hu 2011.06.30. 17:19:36

ebből is ki tudja mi igaz?! Lehet, hogy ez is csak egy globális átverés, az USA úgyis szereti bután tartani a polgárait és ha valakinek kinyílik a szeme, akkor az már rögtön kormányellenes tevékenységet folytat.

Minorkavidor 2011.06.30. 17:20:04

Grat a poszthoz! Lenne egy kérdésem:
"így a 800 000 USD-s beruházás végén, 1955 augusztusára fel is szállt az első kísérleti U-2 repülőgép " irod.
Ez a 800 ezer dolcsi kevésnek tűnik. Nem maradt le legalább 2 nulla? Márcsak azért is kevés mert a II. vhb. után a sugárhajtómű-rakéts korszakban vagyunk.

teddybear01 2011.06.30. 17:58:14

@Minorkavidor: Egyrészt egy akkori dollár ma olyan 8.5-öt ér ma, másrészt pár katonai barakk, egy irányítótorony és egy.két kisebb hangár azért nem olyan drága.
Az U-2 kifejlesztése más tészta, de ebben az összegben csak a támaszpont felépítése van benne.

zum trucc 2011.06.30. 18:20:49

@Loyal - www.loyalmunkaruha.hu:
"és ha valakinek kinyílik a szeme, akkor az már rögtön kormányellenes tevékenységet folytat"
Nyugi-nyugi.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2011.06.30. 18:38:52

@teddybear01: naná, a román (és nemcsak) légierő MiG-21-eseit ki javította fel? Az ELBIT, ki más?

@Papírzsepi: megfelelő poszt, azonban van néhány hibája: túl rövid és nincsenek képek a legmagasabb fokon minősített helyeken tárolt eszközökről! :P

Azonkívül meg: Reagan elnök nem "Reagen"-nek írta a nevét pedig igencsak tudott ő reagensként viselkedni :P

tudi 2011.06.30. 18:48:19

Gratulálok, jó poszt lett ez is, mint általában mindig. Az idegen históriához pedig, ha jól tudom maga a cég is "üzemeltetett" egy saját UFO kutató szervezetet, akik nyilvánosan követelték, hogy az amerikai kormány vallja be, hogy tényleg vannak idegenek. Egyébként szerintem biztos vannak, de jó messze, vagy lehet, hogy így álcázzák magukat
www.youtube.com/watch?v=8AoAJOF5GVQ.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 18:57:30

@NagyTeve: Dehogynem. A poszt valójában 20 oldalas, és még közel 100 kép van benne a legtitkosabb projectekről és az éppen folyó munkákról. Legfeljebb nem látod, mert nincs hozzá elég jogosultságod...
Reagan persze minden más volt...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 19:05:48

@Loyal - www.loyalmunkaruha.hu: hát, a fene tudja. Az első 30 évről ma már feloldották a titkosítást, és rengeteg írott anyag és szemtanú szabadult fel. Ezek meglehetősen egybehangzóan állítanak dolgokat, melyek még racionálisak és hihetőek is. Tehát ezeket én elhiszem. Hogy azóta mi van, azt meg nem tudom, de hamarosan ki fog derülni. Már csak 20-30 év.
Amúgy én simán el tudom képzelni, hogy sok mindent manipulálnak és mindenféle elterelő műveletek is vannak. Én is így járnék el a helyükben. De azért ma már elég nehéz a korrekt manipuláció, mert túl sok kémműhold, túl sok ország és túl sok cég kezében van - a globalizáció nem kedvez a titkolózásnak.
Ami a posztban van, az szerintem igaz. A többi meg...

mig8 (törölt) 2011.06.30. 22:13:34

Gratula a poszthoz! Sok érdekes infó van benne és van némi egészséges kritika is.

Az utolsó térkép helyett ajánlom a Google Maps-et és annak Google Earth bővítményét. Sok épület 3D-ben is látható rajta.

Egyben szeretném felhívni a figyelmetek pár érdekes részletre:

- A tó közepén X alakban van két kifutópálya. Ki itt a repülési szakértő, aki ezt meg tudja magyarázni?

- A térkép tele van fekete-sötétzöld foltokkal a legváratlanabb helyeken. Azok vajon mik?

- A kép felbontása. Van rajta olyan autó, aminek még a visszapillantó tükre is felismerhető. Ez kb 5-10 centi/pixel felbontás. Összehasonlításképp nézzétek meg Chicago belvárosát! Ott az autók mintázata is sok esetben felismerhető, azaz 2,5-5 centi/pixel. Szóval ha vmit takargatni akarnak, akkor vagy az egész képet, vagy csak kis foltokat hamisítanak.

Jockey11 2011.06.30. 22:20:58

Tisztelt Papírzsepi!
Jó lett! (De ez nem meglepő)

(Mai rosszindulatú kérdésem: munkásságod [mennyisége] kapcsán nem említették még az AA-k, miszerint most már tudják, hogyan érezhetett Lenin, amikor látta, hogy a Párt végkép Sztálin irányítása alá kerül?)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 22:40:44

@teddybear01: Kivéve Szu-15, MiG-21PF. Szép, hogy a B-70-es ellen készültek vele, csak az soha nem állt hadrendbe...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.30. 22:45:40

@mig8: A kifutópályák irányát az uralkodó széljárások alapján lövik be. Ha 50-50% táján van két irány és van hely, akkor bizony ilyen elrendezés a jó, mert mindig lesz olyan kifutód, ahol talán nem lesz annyira durva oldalszél vagy jó szembeszeled lesz le és felszálláshoz.

Ez pl. egy észak-koreai reptér. Nem teljesen X elrendezés, de két irányban van kifutópálya belőve.

wikimapia.org/88847/Wonsan-airbase

NY, La Gurardia
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/LGA_airport_map.svg

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 22:55:34

@mig8: Nem olyan egyszerű az élet. A Google-val eléggé meg kellet harcolnom, hogy egyáltalán be lehessen illeszteni. Ugyanis a Labs óta ez a funkció nem megy, így vissza kellett lépnem, és különféle debug-funkciókkal elérni, hogy mégis menjen a beágyazás. Lehet, hogy van jobb, de ennek is örültem, hogy megy.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 22:59:22

@Jockey11: Nem, az AA-k még nem mondtak semmit. Én most voltam olyan helyzetben, hogy írogathassak. De ennek holnaptól vége lesz, mert lezárul a céges uborka-szezon. Pedig ki akartam bekkelni, míg a többi szerkesztő (az élen Tiboruval) ismét lendületbe jön....

Kullancs1983 2011.06.30. 23:07:54

@Papírzsepi: Hogy is volt az a South Parkban 9/11-ről? "Semmi közünk hozzá, de ha az emberek elhinnék hogy így van, akkor nem bíznának többé bennünk. Ezért el kell hitetnünk velük hogy valójában mi voltunk." Vagy valami ilyesmi, régen néztem..:D

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2011.07.01. 00:19:32

Jó a poszt, grat!
A témába vág: Annie Jacobsen - Area 51
Pár hónapja jelent meg, a teljes sztorit feldolgozza a kezdetektől, érdemes beleolvasni (egyelőre eddig jutottam én is.. :)

taser 2011.07.01. 05:52:28

"1956-ra az U-2 program már a radar-zavarásnál tartott. Ehhez oszlopokra szerelt életnagyságú modelleket használtak fel, melyekről jól lehetett mérni a visszaverődést. Itt látható egy ilyen, egy korabeli fényképen:"

Nem kötözködésképpen, de a szövegben ez szerepel.
Ezek szerint az itt látható egy ilyen akkor az oszlopra vonatkozik :)

Más . A radar zavarás és a lopakodó képesség (vagyis a radar hullámokat elnyelő vagy kis mennyiségben visszaverő felületkialakítás) nem ugyan az )
A radarok zavarását már a II VH ben kitalálták a sztaniol csíkokkal meg ilyesmikkel, amik később elektronikus zavaró konténerek formájában jöttek elő megint.

Az SR 71 kialakításánál és festésénél a "radar láthatatlanságra" törekedtek ez sikerült is nekik mert kb 3 négyzetméternyi lett a radarkeresztmetszete
Összehasonlitás képpen egy F 4 Phantom kb 25 négyzetméter pedig méretében kisebb gép.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.01. 07:48:39

@taser: Nem értelmezhető, amit írsz. Milyen sávban x m2? Jellemzően X sávra - mert a tűzvezető radarok ebben dolgoznak - és szemből szokták megadni vagy a jellemzően legnagyobb visszaverő felületre. B-52 esetén lehet, hogy oldalról nagyobb az RCS, mint szemből.

A 25 nm-es F-4 RCS nem tudom, hogy honnan jön. Soha nem láttam ekkora értéket. A Szu-27 / F-15E RCS értékét 8-10 nm-re szokták saccolni.

A 3 nm-es SR-71 RCS az minden, csak nem stealth. z F-5E / MiG-21 / F-16 gépek bírnak kb. ekkora RCS-sel. A stealth gépek RCS értéke a század m2-es tartománynál kezdődik, mer a felderítési távolság és RCS kapacsolata hatványfüggvény kapcsolatban van.

www.sg.hu/cikkek/82641/van_jov_337_juk_a_lopakodo_vadaszgepeknek

Az RCS egy nagyon nem fix érték úgy egyébként.

www.radartutorial.eu/18.explanations/ex09.en.html

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.01. 08:37:11

@Jockey11: Tényleg, Jockey! Az oroszoknak nincs véletlenül "51-es körzete", tehát hasonlóan misztikus és titkos katonai területe? Én úgy tippelem, hogy van.... érdemes lenne írni róla, nem?

lockpickfan · http://www.lockpick.blog.hu 2011.07.01. 09:20:16

@molnibalage:

Én egy kicsit másképp értelmezem a beszélgetést, méghozzá :

- mennyi idő alatt másznátok fel FL 600-ra?
- Mi ERESZKEDNI szeretnénk FL 600-ra......

Gondolom a toronyban vágtak egyfajta fejet mikor ezt meghallották O.o :D

Most néztem nem régen egy filmet az 51-es körzetről, ahol pontosan ezeket mondják el, jó lett a poszt, gratula!

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.01. 09:58:36

@lockpickfan: Molnibalage több forrást is adott, ahol több verzióban is megvan a sztori. Amúgy nekem jobban tetszik az, amikor pilóták péniszhosszt méricskélnek:

Mennek 21 km magasan az SR-71-esek, és hallgatják a rádiót:
- Irányítás! Mennyi a földhöz viszonyított sebességem? - kérdi egy Cessnás.
- 166 km/h
Ezután egy Twin Beech is ugyanezt kérdezi, itt is jön a válasz:
- 222 km/h
Ekkor egy F-18 is beszól, fel akar vágni:
- Központ megadná a földhöz viszonyított sebességemet?
- Igen: 972 km/h - jön a válasz, kis csend után.
Ezt már viszont az SR-71 pilóták sem bírják ki, tehát:
- Központ, kérem nekünk is adja meg a földi sebességet!
Az átlagosnál kicsit hosszabb szünet után jön a válasz az irányítóktól:
- 3226 km/h.
Nem volt további forgalmazás a frekvencián.

Amúgy én is meg akartam nézni a NatGeo-n azt a filmecskét, csak pont akkor kezdett hisztizni a nagyobb lányom. Mire mindent lerendeztem, lemaradtam a feléről. Erre jól begurultam, ennek az eredményét olvastátok....

camell · http://indafoto.hu/camell 2011.07.01. 11:25:53

@leha: Nem, de az egy A-12, ott is van a kép sarkában.

lockpickfan · http://www.lockpick.blog.hu 2011.07.01. 13:29:34

@Papírzsepi:

Volt még egy sztori, amikor az ominózus gép irányíthatatlanná vált, és lezuhant.

A pilóta katapultált, egy autó észrevette a pilótát és felajánlotta hogy elviszik a gépéhez.

Na ugye azt nem lehet, a fedősztori is megvolt rá.... nukleáris tölteteket szállított a gép és nem tudni milyen állapotban van a rakomány.
Ezek után nem nagyon akart odamenni senki, másnapra meg lángvágóval eltávolították a masinát.

Öcsielvtárs 2011.07.01. 15:22:57

Végre nem vagyok szabadságon, és nyugodtan olvashatom a remek posztokat! Otthon nem hagy a család...

szögyi (törölt) 2011.07.01. 16:17:24

Nem akarok itt beleokoskodni az SR-71-es radarkeresztmetszetéről folytatott eszmecserébe, DE
ennél a gépnél a radaron való észlelést elsősorban az a csík okozza, amelyik tolja a repülőt, mert az RS-71 hajtóművei gyakorlatilag végig utánégetővel mennek (illetve nagyrészt torsugár elven), emiatt a gép mögött egy jó hosszú forró gázcsóva tartózkodik. Emiatt úgy néz ki, mint egy icipici elbújni képes fecske a seggében egy bazinagy ragyogó gyémánttal.

deepwing 2011.07.01. 21:09:55

Jó cikk,annak idején a wikipedián én is olvastam a groom lake-ről.
De majd a drónokról is szeretnék bővebben olvasni egy bő cikket. A rovar méretűekkel pl. mit csinálnak?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.01. 21:38:52

@szögyi: Mi köze az utánégetőnek és a lángcsóvának a radar keresztmetszethet...? [fejvakarás]

Szerintem semmi.

teddybear01 2011.07.02. 00:03:33

@molnibalage: Szerintem sincs. OK, ad egy masszív infrajelet, de semmi több.

Kismy 2011.07.02. 01:24:32

@teddybear01: nem tom miért ez a vicc jutott eszembe :) :
arab-izraeli háború. lövészárkok. hőség. kevés víz. Ali gunnyaszt a lövészárokban, miközben órák óta hallja a szemközti árokból, hogy "cukorkát, cigarettát! cukorkát, cigarettát!" végül nem bírja tovább, megragadja a géppuskát és odapörköl egy sorozatot. hangos jajveszékelés, sivítás, majd csend. Ali megnyugszik, mikor hirtelen felhangzik: "kötszert, gyógyszert! kötszert, gyógyszert!"
:)

teddybear01 2011.07.02. 08:36:48

@Kismy: Ez inkább fordítva igaz. Izrael a kezdeti időkben sokat köszönhetett az arab fegyverkereskedőknek, és mind a mai napig rendszeresen vásárolnak fegyvert, robbanóanyagot a palesztinoktól. Mondjuk mostanában inkább azért, hogy ne ellenük használják.

taser 2011.07.02. 08:49:18

@molnibalage:

Hali melyik része nem értelmezhető?
az hogy a zavarás nem egyenlő lopakodó képesség ?
A zavarás egy aktív tevékenység a "lopakodó képesség " pedig egy passszív tulajdonság.

Én nagyon jól tudom, hogy a RCS egy viszonyszám és általában a szemből X szög alatti észlelhetőséget adják meg és nem a teljes gömbpalástot. Ezeket az értékeket bárki megtalálhatja a neten ha beírja, hogy "cross radar section....."
Az SR 71 t mindenütt a lopakodó technológia első példányaként említik. A maga korában az is volt.
A 60 as évek F1 gépkocsijai akkor is F1 kocsik maradnak ha teljesítményük nem mérhető a mai F1 hez.

www.aerospaceweb.org/question/design/q0010.shtml

Az utánégetésnek tényleg semmi köze nincs az RCS hez. Annak akkor lett volna jelentősége ha lett volna olya orosz gép ami fel tud menni odáig és van olyan rakétája ami képes befogni az SR 71 -t

"They had a master plan to intercept the SR-71 by positioning a MiG-25 in front of it and one below it, and when the SR-71 passed they would fire missiles. But it never occurred. Soviet computers were very primitive, and there is no way that mission can be accomplished."

"First of all, the SR-71 flies too high and too fast. The MiG-25 cannot reach it or catch it. Secondly, as I told you, the missiles are useless above 27,000 meters, and as you know, the SR-71 cruises much higher. But even if we could reach it, our missiles lack the velocity to overtake the SR-71 if they are fired in tail chase. And if they are fired head on, their guidance systems cannot adjust quickly enough to the high closing speed."

Jockey11 2011.07.02. 09:01:25

@Papírzsepi:
Amennyire én tudom náluk nem volt ilyen "központosított" hely. Ugye minden nagyobb üzem mellett volt egy OKB, amelyek a saját repterüket használták a kísérleteikhez. A nukleáris cuccokhoz (amiknek valamilyen közük volt a repüléshez) meg ott volt legalább két reptér Szemipalatyinszk mellett. A rakétatechnika kipróbálása először Bajkonur környékén történt, de aztán a katonai cuccokat áttették Pleszeckbe (az ICBM-eket ugyebár mégiscsak az Északi sark felett kellene egymásra átlőni, így kipróbálni is ott volt célszerű).

taser 2011.07.02. 09:06:03

@Kismy:

Ez tetszett :) Én a másik verziót hallottam.
Hasonló előzmények után Ali rémülten konstantálja, hogy nincs több lőszere.
Valaki átkiabál neki szemből, hogy Miért nem lősz Ali?
Nincs több lőszerem ! feleli
Rögtön jön a kérdés : ... És vennél ????

szögyi (törölt) 2011.07.02. 09:38:40

@molnibalage: @teddybear01: Nem kívántam forradalmat előidézni.
Az SR-71 hajtóanyaga a JP-9-es hétköznapi körülmények között inkább tűzoltásra jó csak, olyan magas a lobbanáspontja, és emiatt a lánghőmérséklete is jócskán felette van a megszokottnak.
www.456fis.org/THE%20SR-71/SR-71%20%283%29.jpg
www.456fis.org/THE%20SR-71/SR-71%20%2867%29.jpg
www.456fis.org/THE%20SR-71/SR-71%20%2853%29.jpg
Ezeken a képeken is látszik, hogy az utánégetőcsóva (benne azokkal a szép lökéshullámgyűrűkkel) úgy hozzátartozik a kis madárkához, mint kutya a bolhához. A szokottnál magasabb hőmérséklet és gázsebesség miatt viszont ennek a csóvának a döntő része ionizált molekulából áll, és azt az ionoszféra felfedezése óta tudjuk, hogy az ionizált gáz szereti visszaverni a rádióhullámokat.

teddybear01 2011.07.02. 10:35:34

@szögyi: Ez alacsonyabb frekvencián(RH) igaz, de abban a tartományban, amiben a legtöbb radar működik, már nem.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.02. 10:56:13

@molnibalage: @teddybear01: @szögyi: én ugyan teljesen laikus vagyok (mint tudjátok), de beleszólni azért tudok.
Valamiért építették a fúk a póznára tűzött modelleket, tehát tutira erőlködtek az álcázás terén. Mivel az SR-71 nem teljesen az A-12, ezért valószínűleg értek is el eredményt. Innen kezdve nekem logikus elhinnem, hogy ez volt az első olyan gép, ahol ilyen technikát használtak. Csak hát örökölték a gép formáját (nem igazán jó az álcázáshoz), a forrólevegő-kilépési pontot (nem a gép mögött, inkább fölötte kellene kiengedni, mert világít a radaron), és az utánégetős ügyet (magas hőmérséklet).
Szerintem igenis értek el sikereket, de úgy tippelem, hogy ez a gép vagy gyors volt, vagy (valamennyire) álcázott.
Az előre lépéshez már tök új gépet kellett tervezni, eleve a lopakodáshoz, új elveken (jobb anyagok, több sík lap, jobban elhelyezett hajtómű, nagyobb kétaramúság a hűtés miatt, utánégető nélküli üzem, stb.). Ilyen formában az SR-71 inkább azokhoz a versenyautókhoz tűnik hasonlónak, melyek a II. VH. után jelentek meg: a háborúból megmaradt repülőgép-motorokat közönséges autókra szerelték. Később persze ez már persze nem volt elég jó, és jöttek az "igazi" versenygépek. De hol a határ?

szögyi (törölt) 2011.07.02. 11:45:01

Akkor egy kicsit folytassam a polemizálást (ja, lassacskán összehozzuk itt kommentben az SR-71 posztot).
Az alaptípus, az A-12 vadászgépnek indult, és akkoriban az volt egy vadászgép legfőbb ismérve, hogy gyorsabbnak kell lennie, és magasabbra kell repülnie. Emiatt lett olyan a formája, a konzervatív látásmód szerint már olyan randa, hogy az már szép (ámbár a Skunk Worksnál ez nem volt szokatlan eset, a Starfighterre is eleinte csak kakukkoltak - lehetett valami kemény cucc annak a közeli bőrgyárnak a füstjében). Mikor átlényegült felderítővé, akkor még reszeltek rajta annyit, hogy áramvonalasabb legyen, ez szinte melléktermékként hozta magával azt, hogy javult az észlelhetetlensége. Az majdhogynem szerencsés véletlen, hogy a kiforrott forma mindkét szempontból csak jobb volt, mint az A-12. de a fő hangsúly így is a sebesség/magasság maradt.
Amikor az F-117-nél a lopakodási képességre gyúrtak rá, akkor ebből kiszületett egy olyan böszme valami, ami éppen csak tudott repülni, és lásd ex-Jugoszlávia, kiderült hogy nagyon nem jól van ez így. Emiatt egyáltalán nem véletlen, hogy az F-22/F-35 vonalon visszatértek arra, hogy inkább repülőket terveznek nem pedig imbolygó féltéglákat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.02. 11:47:43

@taser: Az SR-71 elfogása nem lett volna lehetetlen, ha berepül a SZU fölé. Ezt soha nem tette.

Számomra megdöbbentő, hogy az emberek azt hiszik, hogy azért repült gyorsan a gép, hogy ne érje utol semmi. Valójában azért, mert 30 ezer méter táján kell a sebesség, hogy felhajtóerő is legyen a szárnyakon...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.02. 12:00:16

@szögyi: Az F-117 nem az éppenhogy képes repülni kategória.

A vezérlésnek kellett jó lenni, mert instabil volt a gép aerodinamikailag, ahogy minden 4. gen nyugati vadászgép. A gép meglepően jó manőverezőképességgel bírt, egyáltalán nem lomha. Már kérdés, hogy nem ilyen célokra tervezék, és emitt asszem 5G-re volt korlátozva a gép.

szögyi (törölt) 2011.07.02. 12:24:03

@molnibalage: A forszázsgyűrűket nagyon szívesen elnézegetem nemcsak SR-71-en, hanem akár MIG-21-esen is, mint amikor 1983-ban az egyik keméti század áttelepült Szolnokra, a keddi éjszakai "napjukon" csapatostul jártunk ki a pálya mellé....
Az F-117-ről meg eddig azt hittem, hogy csak viccből hívták Wobblin' Goblin-nak ;)

teddybear01 2011.07.02. 13:26:16

@Papírzsepi: Szóval úgy látom kissé részletesebb magyarázatra van szükség a forszázssal kapcsolatban.

A forszázs(utánégető)nem igazán emeli meg annyira a kilépő gázsugár hőmérsékletét hogy komolyabb ionizációt okozzon. A láng színéből látni, hogy olyan 1100-1200 fok körüli. Ez okoz némi ionizációt, de keveset, mert nem elég magas a hőmérséklet. Az ionizáció amúgy olyan 2000 fok fölötti hőmérsékleten jelentkezik számottevő mértékben.
Ha megnéztek egy plazmavágót, vagy egy villamos hegesztőt, jól látszik, hogy sokkal kékebb( plazmavágónál akár ibolya) a színe, mert sokkal magasabb hőmérsékleten üzemel.
A gép mögötti légörvények különben hamar lehűtik, szétoszlatják.

A forszázsgyűrűt különben nem a kilépő gáz hőmérséklete, hanem a külső és a hajtóműben uralkodó belső nyomás, illetve a kilépő gáz sebessége okozza. Ez viszont már inkább Monibalage szakterülete.
Mindenesetre az örvénylés bár szép, de rezgéssel jár, ami komolyan károsíthatja a hajtóműveket, így káros. Ezért van a legtöbb hajtómű fúvócsövében az a "fodros" rész, ami valamennyire csökkenti ezt az örvénylést.

Ami pedig a "nem a gép mögött, inkább fölötte kellene kiengedni, mert világít a radaron" illeti, az kb. közömbös ennél a típusnál. Az ilyen trükköknek nem a radarészlelés szempontjából van értelme, hanem az infra és zajvédelem miatt. A gázáram sárkány feletti kiengedése azért csökkent ezeket, mert így a sárkány felülete felfelé veri vissza mind a hajtóműzajt, mind pedig a hőt. Így nehezebb észleni a gépet a radartól eltérő módokon is.

A radaron mindenképp világítani fog, mert a legtöbb felderítő radar sebességérzékeny, hogy szét tudják választani a repülőgépeket, illetve például a klasszikus dipólos zavarás így nem hat a radarra.

taser 2011.07.02. 14:59:44

@molnibalage:

Viktor Belenko másképp emlékszik. Ő azért tudott egy keveset a SzU -25 ről és annak képességiről.Meg az akkor rendelkezésre álló fegyverzetről.
SR -71 misszióinak jó része a mai napig titkosított éppen úgy mint jó néhány adata pld. a valódi csúcssebessége is.
Az tény hogy a norvégiai felszállásokat valamiért az oroszok egész jól detektálták ( valszeg humint is besegített)onnantól lettek idegesek amikor ezek eltüntek a radarról.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.02. 15:45:25

@taser: Mi az a SzU-25...?

Az SR-71 paramaméterei valóban titkosak. Az R-40 kinematikai paraméterei és a gép teljesítménye viszont rohadtul nem. Magyarán az egyenlet egyik fele ismert és további adat is rendelkezésre áll.

Az F-15A/C gépek AIM-7F rakétával képesek voltak a Bomarc raékták által szimulált MiG-25 elfogására bizonyos aspektusokból. A MiG-25 légiharc rakétával is gyorsabban és megasabbra ment fel, mint az F-15 bármely változata. Az IAF is lőtt le 2.8 Mach táján rohangáló MiG-25-öt. A magasságdifi indításkor alsó hangon 8 km lehetett az indító és célgép között.

Egy +M2.4 sebességel repülő MiG-25 R-40 rakétákának égésvégi sebessége bőven 5 Mach (inkább 6) felett van +18 km-es indítási magasság esetén. Közeledő cél ellen a 8-10 km-es magasságkülönbség leküzdése kinematikailag nem prboléma, simán belefér. A probléma a reakcióidő és az, hogy az SR-71 nem repült be a légtérbe. Semmiféle jogalap nem volt a lelövésére.

Azért felmászni még két légiharc rakétával is 18 km-re és 2 Mach felett lenni, az még egy MiG-25 számára is annyi idő, hogy azalatt az SR-71 lerepül vagy 500 km-t...

Johann Landa 2011.07.02. 18:13:24

@Peter Shark:
Ha jól emlékszem, erről az akcióról egy film is készült.

hiryu2,0 2011.07.03. 09:08:32

Az 51 es körzetben fejlesztették ki a CD lemezt a teflont, a kevlárt a tépőzárat a HIV -III vírust és a nylon harisnyát a lezuhant UFO vizsgálat eredményeképpen. :)

Látom taser is kormányalkalmazott, és terel, pedig:

A 19. század utolsó harmadában már ismerték a műselyemgyártás elméletét, melyet a 20. század elején kezdtek alkalmazni a harisnyagyártásban, egészen 1938-ig, mikor is a máig népszerű nylon vette át a helyét.

új nylonharisnyákat 1940. május 15-én kezdték árusítani az USA-ban, s négy nap alatt 4 milliót adtak el. A nylonharisnya bekerült a nőiesség fegyverei közé - ugyan a háború véget vetett fejlődésének, a megszállt országok hölgyei bármire képesek voltak, hogy megszerezzék. A háború után a megmaradt készletekre a nők rávetették magukat: 6 óra alatt 50 000 darabot vettek meg, máshol a zuhogó esőben 40 000 nőből álló sor kígyózott. Egyes helyeken a feketekereskedelem is virágzott. Aki nem rendelkezett megfelelő csereértékkel, illetve nem ápolt jó kapcsolatot az amerikai haderőkkel, az a különleges lábsminkelésre tért át, és szemceruzával imitálta a varrást. Egész kozmetikai szalonok specializálódtak arra, hogy a nők lábára reggelente, a munkába menetel előtt „harisnyát" fessenek.

Szóval még Roswell előtt......:))))

Faby 2011.07.03. 20:07:18

Azért az mekkora LOL, (már ha igaz), hogy amint a kommentek között is említették, a SZU volt a világ egyik, vagy talán legnagyobb titán termelője és exportőre, és miből volt az SR71 törzse-burkolata? Igen, titánból :-) Az USA meglehetősen jó vásárló lehetett.
A szovjetek meg komolyan hozzájárultak saját maguk kikémleléséhez.
Azért ez sem semmi!

taser 2011.07.04. 08:00:35

@molnibalage:

A SZU 25 a MIG 25 fedőneve volt a szovjet на пятидесяти одной основе az imperialisták megtévesztésére. ( Egyfrászt! A Blogmotor elnyelte az eredeti hszt a másodikat meg kapkodva írtam.)
Akkor most mi van? Ugyan azt mondtad el az utolsó hsz-ben amit Belenkovtól idéztem.Vagyis az akkori orosz technikával nem tudták volna lelőni akkor sem ha berepül. Ha csak nincs akkora mázlijuk mint az U2 vel. Ahhoz is kellett cirka 14 légvédelmi rakéta meg kb 28 vadászgép + még egy rossz robotpilóta, hogy összejöjjön.
Az amerikaiak inkább nem kockáztattak ( Vagy ki tudja? ez majd kiderül ötven év múlva )

@hiryu2,0:

Ezért kapom a pénzemet,:) ( platinában természetesen)A teflont észre sem vetted ( kifejlesztés éve 1938 :)
Minden esetre az általam felsorolt dolgokat mind meg lehet találni a neten mint az 51 es bázis produktumait :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.04. 09:57:16

@taser: Nem kellett 14 rakéta és 28 vadászgép meg főleg...

teddybear01 2011.07.04. 10:13:02

@taser: Az U-2-es lelövését az segítette elsősorban, hogy kötött útvonalat repült, azaz kb. előre tudták hogy merre megy. A sebessége is aránylag behatárolt volt, mert ha gyorsít, akkor túl nagy lesz a fogyasztás, ha lassabban megy, átesik.
Ezen viszont a robotpilóta állapota nem változtatott, mindegy volt, hogy emberi vagy robotirányítással repül.
Az útvonalat meg tartania kellett, mert ha elcsalingázik, akkor nem futja a saját területekig az üzemanyag.

Különben a tépőzárat sem ott fedezték fel, hanem a svájci Georges de Mestral (1907–1990), találta ki, 1941-ben, és egy évtizedes kísérletezés után szabadalmaztatta 1951-ben, először Svájcban.

taser 2011.07.04. 11:13:13

@molnibalage:

Na akkor ezzel megint el leszünk egy darabig.:)
A tudomány mai állása szerint az U-2-re Taskentből indítanak 13 vadászgépet plusz a légtérből eltakarítanak minden arra kószáló civil gépet, hogy csak az U2 maradjon. A Taskenti gépek persze lemaradnak mint a borravaló. Szverdlovszkból szintén ráküldenek kb 15 gépet amiből egy ( talán) a közelébe is kerül. Meg ráindítanak 14 db SA 2 -t amiből végül is egy robban olyan közel, hogy letépi a gép farkát. A többi rakéta ment a levesbe, illetve állítólag egy szerencsétlen MIG 15 azért bekapja az egyiket. ( 13+15 az összesen 28 db vadászgép :) )
@teddybear01:
Az előre eltervezett útvonal nem azonos kötött útvonal ( szerintem) Annyira mégsem volt kötött mert Bajkonurba repül de azt a felhőtakaró miatt nem tudja fotózni ezért tesz egy kis kitérőt Cseljabinszk felé, fel is fedezz ott egy olyan repülőteret amiről addig nem tudtak.
Itt adja be az unalmast a robotpilóta de Powers úgy dönt ennek ellenére folytatja a küldetést, bár visszafordulhatna. Ez azzal jár hogy mindenre neki kell figyelni még a magasság és a sebesség tartására (vallomása szerint ezért nem veszi észre a rá indított rakéták és repülők kondenz csíkjait és ezért nem tesz kitérő manővereket.)

Különben meg az általam leírtak közül semmit nem az 51 es körzetben fedeztek fel, de ha már egy viccet magyarázni kell akkor régen rossz.Olvasd el az előző hsz-em utolsó mondatát. :)

teddybear01 2011.07.04. 11:43:29

@taser: Azt pontosan tudom hogy a felsoroltak közül semmit sem ott találtak fel.
Különben a tépőzárat egy hegyesfülű, sótlan nőszemély "találta ki", aki Carbon Creekben élt! :)
Film is szól róla! Az Enterprise sorozatból tudni lehet!!! :))

Ami pedig az U-2 lelövését illeti, volt már itt egy alapos poszt SB kolléga tollából.
lemil.blog.hu/2010/05/13/vendegposzt_ops_grand_slam

A kötött útvonal meg akkor is kötött, ha az alternatív célt veszi sorba a pilóta.

Egyébként meg tökmindegy, hogy a robot viszi egyenletes sebességgel és állandó irányszöggel a gépet, vagy a pilóta. A lőelemképzés így is, úgy is egyformán könnyű, és a tűzvezetés sem nehéz, már ha a technika megvan hozzá.

taser 2011.07.04. 13:27:27

@teddybear01:

Tudom:) Mit gondoltál honnan vettem az információk nagy részét :) Abban is 14 rakéta szerepel :)
Annyiban nem mindegy, hogy robot vagy pilóta, hogy ha van ideje akkor észrevette volna hogy gáz van.
Panaszkodott is anno, hogy kezelte a fényképezőgépet, jegyzetelt, figyelte, hogy egyenletesen fogyjon ki a tartályokból az üzemanyag, tartotta a sebességet és a magasságot mindeközben meghatározta a saját helyzetét ösz- visz egy iránytű és egy stopper segítségével.

A történelem persze nem ismeri a HA kifejezést :)

A tépőzárat egyébként is a bogáncs találta fel :)
A Titán harmadik holdján :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.04. 16:07:46

@taser:

www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/szverdlovszk_felett_az_eg/

Az indított gépek száma lényegtelen, ha semmiféle reális esély nem volt az elfogásra.

Ennyi erővel számolhatnád a teljes légierő számát, mert a teljes légierő alkalmatlan volt az elfogásra.

Hullafotós 2011.07.04. 16:55:24

Igazi örömteli hétkezdő poszt. Szerző úr, minálunk a gratulációt kupicával mérik, őszi Lemil szemeszter alkalmával...

Mindazonáltal a posztban említett - a kommentközönség egészét látható, egyúttal meglepő módon hidegen hagyó - szövetségi adókötelezettség elkerülésének ily hazafias módja igen tetszetősen hangzott. Azonnal továbbgondoltam honvédségi kapcsolatrendszerre és önös profittermelésre applikálva, kár h mondjuk demizsonfonáson kívül semmi élenjárót nem tudnék kínálni a hazai lovasságnak (az abrakot elvitte a belvíz, hadtápos meg legyen, ki tápos).

Civil gondolkodó:
Ha 40 éve zavarta őket a kezdetleges orosz műhold, akkor ma h oldják meg a K+F mindennapi részének titkosságát? Műholdzavaró radarokkal, vagy szimplán lelövik őket, netán megalkotva az űrfoci nevű katonás sportot, egyszerűen kiszorítják őket a legjobb geostacionárius (ezt a szót nemrég olvastam) pályáról? Mer’ az sem tűnik túl logikusnak, h a mai napig csak éjszaka melóznak.

Másik megoldás, h a hardcore K+F már régen máshol, pl.
a)a Chayenne hegy gyomrában
b)a Pentagon alatt
c)fedett módon az Urálban
zajlik, ez itt meg mára nem több, mint a US military és a Walt Disney Corp. koprodukciója, sponsored by CIA/DIA/NSA (megfelelő rész aláhúzandó).

hk

teddybear01 2011.07.04. 21:36:04

@taser: Ekkora távolságnál az iránytű+légsebességmérő nem elég. Ezen a pár ezer kilométeres távon akár ezer kilométeres kelet-nyugati eltérést összelehet hozni.

Az U-2-es műszerezettsége ugyan titkos, de ha találgatnom kell, akkor azt mondanám, hogy mivel radart nem használhattak folyamatosan, mert azzal azonnal elárulnák a gép helyzetét + rávezetőjelet szolgáltatnak a légvédelemnek.

Ezért szerintem időnként rádiónavigációval kellett pontosítani a gép helyzetét. Ekkor már működött a Jan Mayen-szigeten is a Loran navigációs rendszer adóállomása, amely a norvégiai, németországi, feröeri és izlandi állomásokkal áll együttműködésben. Valószínűleg ezt használták, és esetleg a Szovjetunió műsorszóróadóit a rádió-irányméréses helyzetmeghatározáshoz.

Ami pedig a rakéták észlelését illeti, már régebben is jelentettek robbanásokat az U-2-es pilóták, de a kilőtt rakéták többségét ők sem vették észre.

És volt olyan U-2-es is, amelyik már a Powers kapitány által vezetett gép előtt elveszett, de nem kapott akkora hírverést.

teddybear01 2011.07.04. 21:42:44

@Hullafotós: "Ha 40 éve zavarta őket a kezdetleges orosz műhold, akkor ma h oldják meg a K+F mindennapi részének titkosságát?"

Egyszerűen az áthaladások között szállnak fel a kísérleti gépek. Amikor a műhold pozícióban van, a gépek a hangárban ülnek.

A kutatóhelyek meg árnyékolva vannak, hogy ne lehessen beléjük kukkantani olyan könnyen. Különben sem lehet elolvasni egy tervet a födémen keresztül...

Hullafotós 2011.07.04. 23:35:51

@teddybear01: Aha, már majdnem értem. Szóval az kizárt, h a ruszkinak több műholdjuk van, melyek nem csak 24 órás váltásokban száguldanak el a célterület felett? Nem beszélve mondjuk a katonai fejlesztések terén szintén jelentős éhségérzetet mutató kínaiakról...

Amilyen kütyükkel kijönnek (pl. kémszúnyog hadsereg), már azon sem csodálkoznék, ha födémen keresztüli terhességi tesztet csinálnának.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.05. 07:52:55

@Hullafotós: Még az USA-nak sem volt soha 100%-os műhold lefedettsége a legmagasabb prioritású helyeken sem...

taser 2011.07.05. 08:16:48

@molnibalage:

Már olvastam korábban is és akkor sem tetszett. Főleg azért mert az elején leosztja az észt, hogy 7 rakéta volt és punktum minden más info marhaság. A végén meg ott van, hogy hú de jó lenne ha minden irat hozzáférhető lenne mert akkor derülne ki a teljes igazság meg.
Akkor most mi van ? Ennyi erővel lehetett éppen 7-8 10- 14. Kérdés ki mit fogad el hiteles forrásként.
@Hullafotós:
Még a szépreményű VSZ idején mi is állandóan kaptuk a jelentéseket, hogy melyik műhód kóvályog éppen felettünk. Volt olyan aminél nem csak a technikát kellett behúzni a tető alá hanem minden elektromos eszközt le kellett kapcsolni.Volt is ebből parasztlázadás amikor az újonc írnokok kikapcsolták a kávéfőzőt is, így a tiszt urak(elvtársak) nem kapták meg a fekete kávét a konyak mellé.:)
Ma már persze jóval több vas kóvályog odafenn ( kínai iráni koreai ) úgyhogy biztos főhet a fejük az 51 esben, hogy "ablakot " találjanak.
A kedvenc műholdas történetem az OJ Simpson ügyéhez kötődik. Az ügyész felkérte az oroszokat, hogy adják át neki a LA belvárosáról készült orosz kémmműhold felvételeit. Ezzel akarta bizonyítani, hogy OJ kocsija a gyilok közelében parkolt :)

eMM2 2011.07.05. 08:44:05

@teddybear01:
Úgy tudom később a kubai rakétaválság idején is lőtek le U-2-est és annak a pilótája meg is halt.

Hullafotós 2011.07.05. 09:01:16

@taser: @molnibalage: Köszönöm, máris okultam, egyúttal tudásszomjam kerekedett.

Komoly furmintozással fenyegetem azt, aki harciműhold témában Papírzsepi, T. mester, Titus, vagy P. Prof színvonalú átfogó tanulmányt produkál még a nyári horgászat idején.

Egyúttal jelzem a tisztelt szerzői kör és a Lemil workshopokra járó publikum számára, h az idei időjárás ezúttal nem kedvezett a kajszinak, így a mérsékelt mennyiség minősége még mindig kérdéses, de bízzunk a következő napokban, addig is ki-ki a maga módján ha imádkozna "még több napfényt", megköszönném.

hullakatt

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.05. 09:47:02

@Hullafotós: én azért még folytatnám a szerzők felsorolását...
Szóval én tervbe vettem a dolgot, de nem annyira triviális feladat. Az 1972 utáni anyagok mind titkosak (egy-egy ritka kivétellel), de még az azelőttiek egy része is. Szóval majd meglátom...

taser 2011.07.05. 10:20:56

@eMM2:

Bezony! Rudolph Andersonnak hívták a pílótáját (RIP) A kinai elvtársak is leradiroztak vagy ötöt belőle ami a Tajvaniakhoz tartozott.Meg hullott egy jópár menet közben is mint repesemény.
@Hullafotós:
Ahogy művelt intervenciós mondaná. " No pasaran!"
Téli napforduló idején bármilyen kihívásnak álok elébe furmint vs kisüsti.
Az ismerőseim körében van több Muhammad, jópár Jesus, és maga a Jóisten is benéz néha úgyhogy a dolog el van boronálva napfényügyileg.:)

taser 2011.07.05. 10:27:10

Ne legyek nyugatimádattal vádolva. Itt vannak a lelőtt tajvani U 2 pilóták nevei is ( már aki meghalt) Huai Chen, Terry Lee, Billy Chang, Tom Huang
RIP nekik is.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.07.05. 11:37:53

@Papírzsepi:
A Haditechnika újságban volt egy sorozat a szovjet felderítő és vadász(!) műholdakról, ahol elég sok féle ilyen szerkentyűt sorolt fel a szerző. Nem volt túl olvasmányos:) Ha kell, segítek, és előbányászom a cikkeket.
De ha jól rémlik, volt szó az amcsi holdakról is.

teddybear01 2011.07.05. 11:45:28

@Hullafotós: Van az amerikaiaknak egy, ha jól emlékszem Űrmegfigyelő Parancsnokságnak nevezett egységük. Ők azok, akik számon tartják, illetve folyamatosan keresik azt a rengeteg szemetet, ami a Föld körül kering. És közben azonosítják és meghatározzák a feladatkörét az orosz műholdaknak is.
Mert hát az oroszok is rendelkeznek optikai felderítő és rádiólehallgató műholdakkal.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.07.05. 11:56:50

@taser:
iráni meg koreai műholdak miatt talán még nem fáj a jenkik feje. koreai műhold miatt biztosan nem. és nem is fog.

taser 2011.07.05. 12:53:34

@proletair:

Ezt 6 évvel ez előtt írták :) Azóta lefolyt néhány liter víz az Karun folyón :)Valszeg van már több is belőle odafenn.
www.isracast.com/transcripts/230905b_trans.htm

A koreai az más tészta de vannak olyan vélemények hogy orosz testvérek azért felvittek nekik ezt azt :)

Hullafotós 2011.07.05. 13:52:19

@Papírzsepi: Szándékolt szubjektivitásommal pusztán a maradék szerzőgárdát kívántam alkotásra inspirálni nyári láblóga helyett.

@Papírzsepi2: Sztem nyugodtan használd a közösségi média előnyeit, s add ki a kommentkörnek a hírigényed a ’72 utáni amcsi/orosz űrdoksikra. Te biztosítod a forrás anonimitást, én a tiszta forrású furmintot, épeszű (hobbi)hírszerző ilyet nem hagy ki.

@taser: Mint a titokvédelem nagy tisztelője azt azért had kérdezzem meg, h mégis milyen technika volt az, amit így védtünk a VSz idején a jenkik elől?
Csak az Y2K kapcsán adott katonai nyilatkozat jut eszembe, miszerint ’nálunk semmi baj nem lehet, ui. egyetlen haditechnika sem működik számítógépről’. Ami persze így leegyszerűsítő és népbutító nyilatkozat (rokona a „Csernobil: nincs veszély” és a gazdasági válság: „hozzánk nem gyűrűzik be” médiatudományi pótvizsga tételsornak), de mégis, a PSZH kurblija végén lévő érintésvédelmi burkolat, vagy mi csuda volt annyira über secret?

@taser2: Hálás vagyok ökumeniáért kolléga, hétvégére máris jobb időt mondanak. Erjedj magyar… izé, barack!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.05. 14:18:11

@taser: Civil lehet. A katonai költségvetés megvágása miatt valszeg nincs fent ugyanannyi fotofelderítő hold.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.05. 14:20:54

@teddybear01: Hol? Tudtommal minden más U-2 ezután veszett el.

taser 2011.07.05. 15:31:03

@molnibalage:

Az látod lehetséges, de hogy a civilek is mikre nem képesek már attól égnek állt a hajam.

Pár éve ( HAMASZ vs IDF balhé idején) a palesztínok panaszkodtak, hogy az izraeli tüzérség sorra célt téveszt és a sebészeti pontosság helyett ártatlanok lakóházait rombolják le. Az IDF persze tagadta szerintük minden OK.
Az EU meg az ENSZ is vizsgálódott az ügyben, persze a megfigyelőiket vagy az egyik vagy a másik oldal soha nem engedte be abba az utcába ahol éppen összedőlt egy-két ház.

Nemzetközi konferencián éppen megy az adok kapok e miatt amikor a színpadra jön egy enyhén punk/ hippi figura. (Több idősb tábornokon a gutaütés jelei látszottak )Bemutatkozik, hogy milyen civil szervezettől van, majd elkezdi nyomni a tűéles műholdképeket a kérdéses területről. Éjszaki nappali, előtte utána stb. Volt huhogás a katonai oldal részéről, hogy hű meg há meg izé.
Az már csak hab volt a tormán, hogy a figura bejelentette, hogy pénzért bárkinek átadják a műhód képeiket.

@Hullafotós:

R 404 415 troposzféra relék. Meg a reptechnika az Ancsától a Mi 24 ig :) Éjszaka semmilyen infra eszközt nem lehetett használni ( ha jött a műhód) sőt az őrségnek is ki kellett kapcsolnia télen a lábmelegítőjét ( meg a sumák rezsóját az őrtoronyba nehogy felderítsék :)De bevontatták a 1962 es évjáratú szupertitkos Csepel teherautókat is. MAN-t meg a BTR -t azért nem mert azt eleve dupla ponyva alatt tartották ha eljön a nagy Olaszországi lerohanás. ( A mi alakulatunknak kellett volna elfoglalni az észak olasz viaduktokat és völgyzáró gátakat.:)

Hullafotós 2011.07.05. 15:52:49

@taser: Az "R 404 415"-öt tudnád úgy is, h egy rendes szőlőműves fia városi műparaszt is értse? Ha jól sejtem ezzel lőni nem lehet.

S az őrállás lábmelegítőjéről a szolgálati szabályzat szerint mit tudtak volna dekódolni az amik? Hogy milyen az alakulat harcimorál hangulati indexe, vagy hogy k. hideg van a vasfüggönyön túl...?

Egyébként nagy élmény lehetett ez a célterületi kijelölés. Mondjuk ha ott lettem volna egy Toszkán sangiovese dűlőig biztos meg nem állok, s legott aktív akna, azaz pincemunkát fejtek ki, vagy le (mindegy).

teddybear01 2011.07.05. 16:14:56

@molnibalage: Kínában például. Állítólag az az önmegsemmisítő robbantotta szét, amit Powers nem tudott bekapcsolni. Más források szerint az önmegsemmisítőnek egyáltalán nem volt késleltetése, és azonnal szétvágta volna a gépet.
De vagy egy évvel előbb kényszer leszállt Japánban egy vitorlázógép-reptéren egy másik példány. Ebből a forrásból származik az első pár kép a géptípusról, és ez alapján kezdték a hozzáértők sejteni a gép valódi rendeltetését.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.07.06. 06:47:18

@proletair: Köszönöm, nézzük meg, miből élünk. Ha össze lehet kaparni annyi infót, ami egy aránylag színvonalas poszthoz elég, én szívesen megírom. Még úgy is, ha osztozni kell a furmintban...

taser 2011.07.06. 08:05:50

@Hullafotós: A troposzféra relék igazából nagy teljesítményű rádiók. Azért voltak különlegesek akkoriban ,mert mobilak voltak ( két nagy Ural vitte őket. Az egyik az antennát cipelte a másik meg a generátort hozzá. Gyakorlatilag felpattintották az adást a troposzférába ahonnan visszaverődve a másik kocsi parabolája befogta és tovább passzolta. Ahogy emlékszem ez attól volt különleges, hogy mobil volt, nem fix telepítésű mint az ilyen relék többsége.

A lábmelegítő kikapcsolás meg onnan jött ( az " elhárítók találták ki "), hogy több őrtorony van mint őr. Ha műhód infraszeme látja hogy a toronyban meleg van akkor ember is van benne. Tehát meg lehet figyelni a laktanya melyik részét őrzik legjobban ergo az a rész a fontos. Ahol meg kevés az őr az meg jó lesz behatolási pontnak.

Nem is állsz messze a valóságtól. Egy hosszú kocsmázás után kb hasonló terveket szövögettünk mi is. HA elfoglaljuk Toscanat, mi bizony nem harcolunk tovább. Kikiáltjuk az első független ejtőernyős köztársaságot és megvárjuk a III. VH végét. :)

Életem egy későbbi szakaszában eljutottam Firenzébe és Orvietóba és már bántam, hogy nem tört ki a III. VH. :)))

A Sangiovese Rubicone megért volna annyit :))))

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.06. 08:52:36

@teddybear01: A késleltetés nélküli önmegesemmisítő FGP szerint nem más, mint UL. Ő már csak tudja.

Titus Pullo Urbino 2011.07.06. 11:53:58

Frankó cikk, szokott magas színvonalon, gratulálok! A kommentelőknek is köszönet, nem csalódtam a szakmaiságban, humorban, lezserségben és replikázásban. Csak egy apró kérdés: Bono miért nem került szóba, ha már U2?

teddybear01 2011.07.06. 13:14:59

@molnibalage: Az oroszok írták, hogy nem volt késleltetése az önmegsemmisítőnek, miután megvizsgálták a roncsokat. Viszont azért írtam, hogy állítólag, mert ők is tudnak hazudni.
Powers meg nem tudja, mert nem kapcsolta be. Az pedig, hogy mit mondtak neki a kiképzés során, más dolog. A CIA is tud hazudni.

teddybear01 2011.07.06. 13:19:52

@taser: Az viszont már nem jutott eszükbe, hogy inkább minden őrtoronyban bekapcsoljanak egy-egy hősugárzót, hogy ne tudják eldönteni, hol van ember benne. Különben is, ahol fűtik az épületeket ott van tevékenység.
Egyébként jellemző az ilyen szintű okoskodás a szoci katonatisztekre. A nagy pofa és a pálinkázás ment, észre meg nincs szükség ahhoz, hogy a puskatűzbe belerongyoljanak.

xstranger 2011.07.06. 13:49:40

@teddybear01: nyilvan ha lekapcsolod utana maga az epulet is azonnal lehul a kornyezet homersekletere. :)

A fenti radarproba fejjel lefele all, azt tesztelhetik hogy mennyire latszik a radaron ha felette elrepul valami, nyilvan ez elesben azt jelenti hogy a SR71repul folul a vadasz meg alatta. Szoval lehet tortent kiserlet a radarkep csokkentesere.

A lopakodo azt jelenti hogy egyaltalan nem lehet befogni, de egy ilyen felderito gep eseten az is eleg ha tul keson veszik eszre, akkor is nyer par szaz kilometer elonyt a legvedelemmel szemben.

Az F117 elonye a formajaban is rejlik, azert all sima lapokbol mert ezek ugy viselkednek mint egy tukor, nem visszafele hanem a beeses szogevel ellenkezo iranyba verik a sugarakat, ha az SR71 alja teljesen lapos (kiveve a hajtomuveket) az nagyon sokat segit a radarkep csokkenteseben.

Az A-12bol fejlesztettek robotrepulogepet is D-21 neven ami gyakorlatilag egy darab hajtomu. Kina folott repult volna majd visszarepul es ledobja a filmet, majd onmegsemmisit. Ebbol a visszarepul nem valosult meg, igy az oroszok megszereztek mar 69ben es reverse engineereltek is. Szerintem sejthettek hogy ez nem csak egy bena kiserlet hanem van ebbol rendes repulogep valtozat is.

Hullafotós 2011.07.07. 11:05:31

@taser: Tehát ha jól értem akkor ezek a mobilis izék konrétan radarhullámmal gereblyézték az eget ilyen U2-k, izé Bonók, meg egyebek után.

Az elhárítók csuda okos emberek lehettek. Ha eztet tudják, álcarezsókkal elorientálhatták volna őket másfelé...

Ugyanakkor érzem a maligánszimpátiát a levegőben. Ennek az ejtőrnyős szakasznak nincs vmi alumnija, ahová csatlakozni lehet legalább levelező tagozaton? Ha bármikor is eléritek a tutit (lásd reaktivált koranyugdíjasok első lépcsős támadása), Chianti Classico, v. Rufina magasságában hasznos tud lenni egy dűlőmunkásnak álcázott helyi összekötő.

RoFä 2011.07.11. 12:20:54

Na jo, koszonjuk a hivatalos verziot a CIA propaganda irodajatol.

A Teljes Igazsagot a Paul cimu filmben lehet megtekinteni :))
süti beállítások módosítása