Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Magyarok a varsói felkelésben

2012.09.20. 06:00 Titus Pullo Urbino

”Egyszer már véget kell vetni a magyarok irreális és hamis szentimentalizmusának a lengyelekkel szemben!” Fogalmazta meg apoland first to fight_0.gif nácik véleményét a Berliner Börsenzeitung még a háború első heteiben, tükrözve a német felháborodást a lengyel – magyar

fegyverbarátság

újbóli fellángolásán. Nagyon úgy néz ki, hogy sem akkor, sem azóta nem sikerült véget vetni a szentimentális barátságnak, a baráti kapocs egy alig ismert fejezetét vázoljuk fel a következőkben.

1944-ben a mind gyakrabban veszteségeket vereségeket szenvedő német csapatok lassan nyugat felé hátráltak, a velük szövetséges magyar hadosztályok észak-ukrajnai és belorusz területeken vívták csatáikat. 1944. nyarán a Magyar Királyi Honvédség VIII. hadtestjének hat hadosztálya közvetlenül a német Közép Hadseregcsoport alárendeltségében már (az 1939-es határ szerint) lengyel földön, Breszt térségében vette fel a harcot a Konyev és Rokoszovszkij marsallok vezette vörös haderővel. A nyár végi nagy szovjet offenzíva visszavonulásra késztette a német Közép Hadseregcsoportot, velük együtt a magyar erők is Varsó térségéig vonultak vissza. A felkelés kitörésének napján magyar alakulatok nem tartózkodtak Varsóban, az 5., a 12., a 23. hadosztály (a bugi csatát követően a hat hadosztály maradékából átszervezett, három gyalogezredből álló tartalék hadosztályok) hátországi biztosítási feladatokat látott el a

Kampinosi erdő

térségében, az 1. lovashadosztály pedig a 9. német hadsereg tartalékaként állt Varsó mellett. Augusztusban, PW.jpga felkelés kitörése után a főváros térségébe Lengyel Béla (nomen est omen) ezredes vezérőrnagy, a korábbi varsói magyar katonai attasé parancsnoksága alatt cca. 25.000 fős nagyságrendű honvéd haderőt csoportosítottak, de a magyar alakulatok kezdettől fogva nem bírták a német parancsnokok bizalmát, mert a felkelők elleni harcra és a Varsóba vezető utak teljes lezárására vonatkozó parancsnak a magyar alakulatok nem tettek eleget. Később a magyar területtel szomszédos területre vezényelt SS csapatok (orosz és ukrán önkéntes csapatok) gyakran panaszkodtak arra, hogy a honvédek átengedték a menekülő felkelőket, sőt, orvosi ellátást is nyújtottak a sebesülteknek. Az ilyen panaszok jogosak voltak, a honvédek nem voltak hajlandóak fegyvert használni a lengyelek ellen, a semleges zónán át kep.php.jpgakadálytalanul áramlott az utánpótlás a felkelőknek, egyes esetekben a lengyelek fegyvert, ruhát és élelmiszert is szerezhettek a honvédektől. A németek szeme láttára történt, hogy az összecsapás után a lengyel sebesülteket magyar kocsikon

kötözőhelyre

szállították, ott ellátták a sebeket, majd a sérült harcosokat a honvédek útjukra bocsájtották. A magyar zónában a templomokban a lengyelek saját himnuszukat is elénekelhették, amíg ezt a németek szigorúan, halállal büntették. Ezeket a segítő tetteket a semlegességre hivatkozva tűrték meg a magyar parancsnokok. Kapronczay Károly szavaival élve: ”A magyar parancsnokok többsége is úgy ítélte meg a helyzetet, hogy Magyarország kezdettől fogva semleges magatartást tanúsított a lengyel–német háború kirobbanásakor, így Varsó térségében sem térnek el ettől.” A legenda szerint Bór-Komorowski tábornok közvetlenül tárgyalt Lengyel Béla ezredessel a honvédség átállásáról, de ez nagy valószínűséggel nem felelt meg a valóságnak, ilyen alkura egyetlen parancsnok sem volt felhatalmazva, de ennek ellenére alsóbb szinten gyakoriak voltak a bajtársi megállapodások. A magyar katonák annyira kívülállónak érezték magukat ebben a harchelyzetben, hogy harcállásaikon háromnyelvű – magyar, német és lengyel – felirat díszelgett:

„Semleges Terület”.

A németeket rettenetesen foglalkoztatta a magyarok bajtársiassága a felkelők felé, ezt nagyfokú kockázati elemként kezelték. Vormann tábornok 1944. augusztus 21-én így jelentett a térségi főparancsnoknak a magyar veszélyről: „A Kampinosi erdő nyugati térségében a nemzeti bandák tartalékaiból friss erők érkeztek a varsói felkelőkhöz. Különös erőt igényelt ezek szétverése, nehogy Varsóba betörjenek. Szükséges felhívni a figyelmet a magyar Europa_forgoszelben.jpghadsereg itt tartózkodó egységeire, amelyek felelőtlen magatartásukkal veszélyeztetik a súlyos védelmi harcainkat.” A felkelők parancsnoka 1944. augusztus 23-án a másik oldalról is megerősítette ezt a magatartást: „A Motokówtól délre elhelyezkedő magyar alakulatok jó szándékkal viseltetnek a lengyel lakosság iránt, figyelmeztetik őket és nem akadályozzák akcióikat. A magyaroktól tájékoztatást kapott arról is, hogy a Sluzew - Wilanów körzetében a németek támadásra készülnek, így a felkelőknek idejük volt erőiket átcsoportosítani és súlyos harcokra kényszerítették a németeket.”

A magyar parancsnokok gyenge

konspirációs tevékenysége

miatt a németek – tűrőképességüket elvesztve – egyre többször kerültek összetűzésbe, fegyveres konfliktusba honvédekkel. Érdekes harci helyzet, a szövetségesek egymást lövik, miközben a magyar alakulatok parancs ellenére nem harcolnak a lengyel felkelőkkel.

Az 1939-ben hazánkban befogadott Zdzisław Antoniewicz: Igaz barátok között (Rozbitkowie na Węgrzech – Wspomnienia z lat 1939-1946.) című művében leírja, hogy a magyarországi lengyel internáltak számára nyomtatott Słowo újság harmadik száma így nyugtatta meg a menekült lengyeleket: ”Külföldi rádióadók nemrég azt közölték, hogy a magyar parancsnokság a Lengyelország területén, a szovjet fronton harcoló magyar csapatok egyes alakulatait bevetette a varsói lengyel felkelők ellen. Szerkesztőségünk kérdésére mértékadó helyen közölték, hogy ilyen parancsot nem adtak ki a magyar parancsnokság alatt lévő csapatoknak. A két nép hagyományos jó kapcsolata kizárja azt a lehetőséget, hogy magyarok lengyelek ellen fegyvert használjanak.”

A helyi harcokról Józef Krzyczkowski

Találkozásaim a magyarokkal

című regényében így emlékezik a Kampinosi erdőségbe visszavonulásról, a Laski – Izabelin – Lipkow – Sierakow – Truskaw körzeti kivonási kérelemről: ”Az Ön egységei által elfoglalt helységek közelében vannak a lengyel Földalatti Hadsereg egységei, speciális feladatokkal megbízva … Megengedni, hogy lengyel, vagy magyar vér ömöljön, bűn volna, amelytől visszatart bennünket közös történelmünk … Jóindulatú magatartásának bizonyítékául fogom tekinteni, ha a magyar egységeket Sierakow – Truskaw térségéből visszavonja.” lmb1.jpgBár a honvéd parancsnoknak írt levél nem ért célt, a magyar tiszt válaszolt, valamint visszaadott a lengyelek által elvesztett nyolc nyerges lovat és négy puskát. Ezen kívül létrejött egy tűzszüneti megállapodás, amelyet mindkettő fél végsőkig betartott, a lengyelek még akkor sem tüzeltek magyar csapatokra, ha azok német egységekkel együtt léptek fel. Annyi

magyar zászló

és piros, fehér, zöld festék még sohasem volt használatban csatatéren, mint a varsói harcokban. A Józef Krzyczkowski vezette Kampinos csoport – miután előzetesen bejelentette áthaladási szándékát – gond nélkül átkelt a magyar folyosón (Semleges Terület) és Zoliborzban, majd az Óvárosban nyújtott segítséget a felkelőknek. Augusztus utolsó napjaiban, a Kampinos csoport szétzúzásakor magyar egységek biztosították a felkelők menekülését Jaktorow és Zyrardow felé, egy egész zászlóalj vonyik molnár irma.jpgmaradékának nyújtottak segítséget fegyverekkel, orvosi ellátással, magyar egyenruhába bújtatással és élelemmel. Ugyanez az eset néhány nappal később Baranow közelében is megismétlődött. A csapat maradékának parancsnoka végső megoldást javasolva így írt a magyar parancsnoknak: ”… javasolom, hogy a magyar királyi hadsereg egységei mérjenek csapást a Varsóban állomásozó németekre meg kozák és ukrán zsoldosaikra …” Érdekesség, hogy Andrzej Munk 1958-ban Eroica című filmjében (az egyik rész a Wegrzy Magyarok címet viseli) vászonra viszi a magyar alakulatok átállási kísérletét, a történet valóságalapja a Kampinos csoport sztorija (a film lényege: 07’43” és 19’52”). Az alakulat működését összekötőként nagyban segítették Kovács Pál, Darvas István és Jakab Miklós honvédek, valamint Garami István munkaszolgálatos, akik a háború után Szymon parancsnok (Józef Krzyczkowski) javaslatára Partizán Érdemkeresztet kaptak elismerésül. Természetesen a Szymon általi átállási javaslathoz a magyar egységek nagyobb számban nem csatlakoz(hat)tak, legalábbis nem alakulat szinten, azonban néhány kisebb csoport átállt a felkelők oldalára. Az áttért honvédeknek állít emléket a felkelés idején a varsói ellenállók oldalán harcoló és hősi halált halt

Vonyik József őrmester

(a síron: százados) és hat társának sírhelye (Molnár Irma fényképe, balra) a varsói Okęcie temetőben. Ezen kívül több magyar sír is fennmaradt Konstancinban (az ismeretlen magyar honvéd sírja) és Podkowa LesnábanFoto129.jpg (Tóth Antal, Véner József és Hunyadi Pál sírjai, képünkön jobbra), ezeket a hadisírokat csak tiszta, ápolt mivoltukban lehet látni, mindig gondozzák az ottaniak. A németek szemét már nagyon szúrta az egyre szemtelenebb magyar szembefordulás, nyílt lázadásra is lehetett számítani, esélyes volt egy román átálláshoz (azokban a napokban történt az esemény) hasonlító magyar kiugrás is. A megbízhatatlannak tartott magyar alakulatok ellen már a terv is megszületett, hogyan és kiknek kell átállás esetén kiiktatni (hát persze, Kaminski és Dirlewanger Gruppenführer próbaidős büntetésüket töltő német, valamint önkéntes orosz és ukrán legénységű brigádjai) a magyar csapatokat, amikor váratlanul megszületett a kivonásról szóló parancs. Ez 1944. szeptember elején történt, azonban a magyarok a

kivonulás

során is folyamatos segítséggel látták el a lengyel harcosokat és civileket. A parancs szerint az 1. lovashadosztály egységeit vonaton szállították haza, magyar huszáregyenruhába bújva ötszáz lengyel sebesültet is kimenekítettek a gyűrűből. A kivont alakulatok egyenesen a (Dél-Erdély felől) betörő szovjet és román csapatok elleni fronton találták magukat, itt már fegyveres harctudásukat is bemutatva.

Az utókor már világosan látja, hogy a felkelés leverésére küldött honvédség a "szentimentális fegyverbarátság" elvére hivatkozva nem a németek célja szerint, hanem a bajtársi tisztesség szabályai szerint viselkedett. Az a tény, hogy a felkelés és Varsó milyen gyászos véget ért és az, hogy a Királyi Magyar Honvédségnek a felkelés során mutatott egyenes magatartását sehol sem vették figyelembe a londoni és moszkvai körök, az már igazán nem rajtuk múlott.

88 komment

Címkék: magyar varsó német lengyel ss évforduló hadtörténelem huszár lengyel magyar barátság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 06:33:18

A szerzői jogok tiszteletben tartásával készült a poszt, az írásban található idézetek mellett feltüntettem, hogy kiktől származnak. Az írás során felhasználtam Kapronczay Károly munkáit, Molnár Irma síremlékről készült fényképén kívüli képek a netről vannak. Egyéb felhasznált irodalmak: Barátok a bajban: lengyel menekültek Magyarországon, 1939-1945, Európa, 1985., Zdzisław Antoniewicz: Igaz barátok között (Rozbitkowie na Węgrzech – Wspomnienia z lat 1939-1946.), Józef Krzyczkowski: Találkozásaim a magyarokkal című regénye.

Jó szórakozást!

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.20. 07:54:32

Köszönöm a közvetett linkelést, a poszthoz meg gratula!

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 09:14:31

@Rammjaeger83: Uram, örülök, hogy van mit kilinkelni. Egyébként a 14 kirakott linkből 4 nem megy, Neked mindegyik megnyílik? Lehet, hogy valami gáz van a blogmotorban? Van az én otthoni netem bénázik?

gatsy 2012.09.20. 10:36:43

Részletes, olvasmányos, tele új infókkal. Mit is mondhatnék: igen jó!:D

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.20. 12:55:33

@Titus Pullo Urbino:

Csak az Eroica meg az 1. lovashd. linkek nem működnek.

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 13:01:50

@gatsy: köszi!

@Rammjaeger83: köszi, javítva már, mindegyik működik.

Kismy 2012.09.20. 16:56:10

Titus, köszi a cikket!!! egy újabb olyan dolog, amiről nem is tudtam.

egy apró korrekciót javasolnék: "1944-ben a mind gyakrabban veszteségeket szenvedő német csapatok" mondatban nem kellene inkább "vereséget" írni? veszteséget szenvedtek már 39-ben is.

borsod · http://magyarhonved.blogspot.hu/ 2012.09.20. 17:36:19

Lengyel Béla ekkor már vezérőrnagy volt (egész pontosan 1942.11.01-jétől).
A felkelés időpontjában a II. tartalék hadtest parancsnoka volt.
Amit még bele lehetne fűzni, az Vattay Antal tevékenysége (erről korábban született itt poszt).

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 17:44:25

@Kismy: eredetileg a mondatban Kurszk szerepelt, aztán rájöttem, hogy Kurszk mindkettő félnek veszteség volt, óriási anyagcsata, mégis mindkettő fél saját győzelmének állította be a csatát. Így maradt bent a "veszteség" szó, gyakorlatilag a veszteségeket nem bírták pótolni a tengelyhatalmak a kiapadhatatlan szovjet és amerikai források ellenében, ez vezetett a vereségükhöz. Sokáig gondolkoztam a "veszteség" szó használatán, de nem akartam túlságosan sok bevezetőt írni, a múltkori posztban úgyis megkaptam egy őszinte kommentelőtől, hogy terjengős vagyok és unalmas. Nagyon sokat gondolkoztam azon, vajon igaza volt-e? Legközelebb már nem is írok posztot, inkább kiteszek egy képregényt, képaláírásokkal, hogy azok is élvezzék, akik nem szeretnek olvasni. (Egy bizarr példa a hetvenes évekből: sikítórohamot kaptam a Rejtő könyvek képregényesítése miatt. Rejtő, képekben, brrrrrr)

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 17:52:26

@borsod: köszi, javítom. Vattayról pont a lemiles cikk (Mr. Nemo) miatt nem írtam:

lemil.blog.hu/2009/01/21/mr_nemo_az_utolso_huszar_vattay_antal_1_1_javitott

Egyébként gratula a Lengyel Béla könyvhöz, láttam, hogy a Te kezed munkája is benne van.

Kismy 2012.09.20. 17:54:19

@Titus Pullo Urbino: akkor mi lenne, ha úgy szólna a mondat, hogy "1944-ben az egyre nagyobb veszteségeket szenvedő..."

felőlem lehetsz ennél terjengősebb is :D

borsod · http://magyarhonved.blogspot.hu/ 2012.09.20. 17:57:51

Köszi a gratulációt. Többen is dolgoztunk rajta.
Én úgy gondolom, hogy Vattayval teljes a sztori, ezért említettem a posztot.

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 18:06:51

@Kismy: már javítottam, kétszer nem nyúlok bele, hogy nézne ki?

@borsod: esetleg egy dedikált példányt tudnál belőle adni? Megoldható?

Másodszor: Minden tiszteletem Vattay tábornoké, viszont ide tényleg nem fér be terjedelmi okokból az Ő történetük, ez a cikk kizárólag az 1944. augusztus és szeptember hónapokról és az akkoriban ott lévő magyarokról szól, még a felkelés igazi történetéről sem fért bele 5-6 mondat, annyira kevés itt a hely.

Kismy 2012.09.20. 18:08:51

@Titus Pullo Urbino: ohh, bocsesz, azt már látod nem is figyeltem :)

borsod · http://magyarhonved.blogspot.hu/ 2012.09.20. 18:10:36

@Titus Pullo Urbino:
Megpróbálok felhajtani egyet és tájékoztatlak.

pobeda 2012.09.20. 18:22:02

Biztosan keverném hogy hol hallottam az alábbi történetet.
Egy magyar turistabusz utasai valahol Lengyelországban néhány éve találkoztak egy lengyel II.VH-s túlélővel aki az alábbi történetet mesélte el:
A magyar katonáknak be kellett kísérni az elfogott partizánokat vagy felkelőket a parancsnokságra amit a német parancs szerint el is kezdtek a magyarok, ők meg voltak győződve róla hogy ott majd ki is fogják végezni őket, de rövid idővel később mikor már nem voltak szem előtt, szépen elengedték őket. Biztosan magyarázkodni kellett a magyaroknak hogyan nem sikerült a művelet, de többé már nem bíztak meg bennük a németek. Ez a lengyel volt az egyik közülük.

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 18:45:52

@pobeda: ez nem kivételes eset volt, ez volt a főszabály, mint ahogy a könyv és jelen poszt is írta. Szymon parancsnok, Józef Krzyczkowski vezette Kampinos csoport is áthaladt a magyar zónán, sőt, a parancsnokuk még magyar ápolást is kapott sebesülésekor.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.20. 19:40:11

Remek volt, köszönöm, megint tanultam. Kicsit már aggódtam, hogy bezárt a Lemil.

@Titus Pullo Urbino: jó ötlet, javaslom továbbá a kommentek számának és hosszának is erős limitálását - sőt, elég lesz egy like gomb, nem kell komment, sokkal átláthatóbb lesz úgy a Lemil :)

A Rejtő képregények ügyben egyetértek. Ennél talányosabb csak számomra a MEK-ben megjelent (majd nemrég az összes művel együtt eltávolított) rovásírásos kiadások: annak vajon ki a célcsoportja?

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 19:58:54

@borsod: köszönöm előre is!

@Rosszindulatú Vászka: Vata fiai, akik köztünk élnek, róluk szól:

uj.katolikus.hu/cikk.php?h=1386

Rosszindulatú Vászka 2012.09.20. 20:05:24

@Titus Pullo Urbino: értem.

Hogy egy íróként is értékeset alkotott tartalékos tengerésztiszt egy művéből idézzek: "Az új vallások milyen türelmetlenek!"

Titus Pullo Urbino 2012.09.20. 20:18:46

@Rosszindulatú Vászka: "Heinét ismeri? Kérdezte a professzor, miközben ásta a gödröt a lótetemnek..." így van ez kérem, az öreg Österreicher patikus fia, aki túlélte a musz-ot és a lágert, annak még feladatot adott a Jóisten. Az ő feladata az volt, hogy írjon, sokat és jót. Azon csodálkozom, hogy az egyperceseket miért nem adják ki háromkockás képregényben? Pedig biztosan lenne sikere, mint a Gárfildnek a Blikk utolsó oldalán.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.20. 20:31:22

@Titus Pullo Urbino: úgy tünik teljesen átrendeződött az irodalmi büszkeségtabella, új szempontokkal gazdagodott az eddig sem egyszerű értékrendszer. A legnagyobb talány számomra, hogy még azok a remekművek is leértékelődtek, amik a kommer cenzúrán átcsúszutak, ellenben lettek új bálványok, nem feltétlenül irodalmi értékük okán.

A gyógyszerész úr meg nem lesz képregény, túl tömören és árnyaltan fogalmazott, még filmre se nagyon való. Főleg, hogy mostanság már a film is leginkább képregényből készül.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.09.20. 21:08:22

@Titus Pullo Urbino: Jaj. Ne. Abba ne hagyjad!! (mármint az írást)

xylon 2012.09.21. 00:57:58

@Titus Pullo Urbino: Marpedig az a sorozat a magyar kepregenykeszites csucsa (Korcsmaros Pal). Szerintem nagyon ott van.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2012.09.21. 01:03:48

@Titus Pullo Urbino:

Ez az írás nagyon kedvemre való. Köszönöm, teljesen új volt.

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 06:28:15

@Rosszindulatú Vászka: Jujj. A fiatalokat úgy látszik nem lehet másképp megszólítani. Ezt most találtam:

kepregeny.blog.hu/2012/05/02/lengyel_tortenelmi_kepregenykiallitas

Haladnak Ők is a korral, ezerkétszázas motorral.

@sirdavegd: @Panther_V: köszi

@xylon: nem a képregény minőségével van bajom, hanem a műfaj kiválasztásával. Rejtőt olvasni kell, mozgalmas verbalitása miatt élvezetes minden szava. Ezt előhozni rajzokban lehetetlen.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 08:08:13

@xylon: csak verbálisan annyira erős műveket, miknek leglényege a sokszor absztrakt nyelvi humor, viszont a történet kevésbé hangsúlyos (pedig van) nem lehet (és nem is érdemes) hűen visszaadni, nekem kissé olyan, mint verseket képregénybe törni. Vannak könyvek, amik filmvászonra is alkamatlanok csonkítás és kerékbe törés nélkül. Sztem.

Más műfaj, mint a klasszikusok popritmusban, csupán herélt illúziója az igazinak. Persze, úgy pár kockánként, mint ahogy azok a Füles magazinban voltak folytatásokban, tekinthetők emlékeztető könyvillusztrációnak is akár.

@Titus Pullo Urbino: a lengyel grafika erős volt régebben is, az vitathatatlan. A fiatalok megszólítása meg nagy cselendzs, lévén a rendszerváltozás után szocializálodótt degenerációk jórészt funkcionális analfabéták, az értékrendjük meg valahol a Neurománc meg a Tini Nindzsa teknőcök világa között van.

Más.

Vajon a történelemtanításból (vagy csak nekem?) azért maradt ki ez a lengyel-magyar fegyverbarátság rész, mert akkor szó esett volna a Vöröshadsereg dicstelen tetteiről ezügyben?

Amúgy meg olyan katonaszolidaritás dolgot a Nagypapi is mesélt, ők konkrétan egy német alakulatot stafíroztak ki kissé, azt hitték büntetőszázad, annyira rongyosak voltak a germán bakák, de nem az volt, csak a parancsnokuk volt egy barom.

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 08:53:09

@Rosszindulatú Vászka: a lengyel történelmi kapcsokat sose tanították 1980 után, a szoctáboron belül a főgonosz a lengyel volt. Nem tetszett az eftásoknak a lengyel ellenállás a szocializmussal szemben, másik ok a nagy szovjet hazafiság dicsőítése volt, a szeptemberi lengyel hátbatámadás, a finn háború, Katyn és a Varsói felkelés tabu volt, nem lehetett róla beszélni (bezzeg a drezdai terrorbombázást elítélte a törikönyv, fúj, imperializmus, bosszú, vétlen áldozatok, jujj). Én 1989-ben érettségiztem, akkor még cuclista történelemoktatási elvek szerint ment a vizsga, rettegtem, nehogy XX. századit húzzak, mert belebonyolódtam volna a saját gondolatok és a hivatalos verzió kollíziójába.

A fegyverbarátságra: még a szovjet harcosokban is volt annyi (néha), hogy elvétve felvillantak a lovagias pillanatok, például a szanitécekre nem lőttek, ha halottat vittek ki a senkiföldjéről. Érdekes dolog, azt tűrték, hogy a magyarok elvigyék a holttesteket, viszont a saját halottaikat mindig parlagon hagyták, ott, ahol elestek. Ez egy rejtély azóta is, lett volna rá emberük. Nagyapámék falujában (Esztergom vármegye, Sárisáp) 3 hónapig állt a front (decembertől februárig), itt zajlottak a Konrádok, budapesti felmentési kísérletek, nagyapám mesélte, hogy neki kellett a halott oroszokat eltemetni az udvarban, pedig ott lebzselt az élő bajtársak közül párszáz.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 09:37:03

@Titus Pullo Urbino: a történelem sem agzakt tudonány, ma sem. Ez van.

Az NDK-s történetírás meg különösen pikáns volt, bár érthető az, hogy elég skizofrén állagú.

Olaf Groehler ezt írja (1975-ben):

"A fasiszta német repülők Lengyelorstzág elleni légi harctevékenysége - ellentétben az NSZK légi hadviseléssel foglalkozó történészeinek mai állításaival - egyáltalán nem "lovagias" vagy "emberséges" volt, hanem barbár és emb ertelen. Brutalitásuk kölönösen Varsó bombázásánál vált nyilvánvalóvá, amikor a lengyel fővárost 17-re a fasiszta légi támadások földig lerombolták. Néhány nap alatt 5818 tonna bombát dobtak le a lengyel fővárosra, ami elképesztő mennyiségű megsemmisítő eszköz, ha figyelembe vesszük, hogy például Drezdára az egész háború alatt "csak" 1989 tonmnányi bomba esett. A német ligierő összesen 19 589 tonna bombát dobott Lengyelországra, ami viszont az Angliára 1941-ben ledobott bombák súlyának felel meg."

Már úgy nyelvezetileg is valóságos csemege ez a könyv.

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 11:09:51

@Rosszindulatú Vászka: az az érdekes, hogy ez a skizofrénia nem múlt el mára sem, a nagy európai családban (EP) bármilyen vad lengyel felvetést azonnal támogatnak a németek, valahol működik még a bűntudat a lelkük mélyén. Ezzel ellentétben az oroszok és az ukránok (akiknek szintén lehetne bűntudatuk Katyn, Vlaszov, Kaminski és a 45-ben visszacsatolt színpolák területeken élő lengyelek elüldözése és lemészárlása miatt) az egyre erősödő nacionalizmusukat felülről, állami szintről is szítják, meg kell nézni, hogy milyen kosztümös filmeket gyártanak Oroszországban, minden második a lengyelek elleni dicső harcokról szól, Tarasz Bulba, stb. Így nem lesz megbékélés orosz és lengyel között soha. Csak egy kis ízelítő Szymon parancsnok leveléből: ”… javasolom, hogy a magyar királyi hadsereg egységei mérjenek csapást a Varsóban állomásozó németekre meg kozák és ukrán zsoldosaikra …”

A nyelvezettel kapcsolatban teljesen egyetértek, a magyar stílus sem volt jobb, sokat lehet nevetgélni egykori jegyzőkönyvek furcsa nyelvezetén. Úgy látszik, hogy a különleges anyagból gyúrt emberek különleges nyelvet beszéltek.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.21. 12:03:29

@Rosszindulatú Vászka:

LOL

"In four raids between 13 February and 15 February 1945, 722 heavy bombers of the British Royal Air Force (RAF) and 527 of the United States Army Air Force (USAAF) dropped more than 3,900 tons of high-explosive bombs and incendiary devices on the city. The number of bombers and tonnage of bombs are taken from a USAF document written in 1953 and classified secret until 1978. Also see Taylor (2005), front flap, which gives the figures 1,100 heavy bombers and 4,500 tons."

en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Dresden_in_World_War_II#cite_note-0

Ennyit az 1989 tonnáról. Hasonló adatokat Varsóról hirtelen nem találtam, de az 1939 szeptemberi hadjárat során összesen 3 nagyobb bombatámadás volt, ebből a legnagyobb során 572 tonna bombát dobtak le.

facultystaff.richmond.edu/~wgreen/ECDwarsaw.html

Pont az ilyen primitív történelemhamisítás miatt használhatatlanok az ilyen Groehler-félék művei.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.21. 12:12:13

@Titus Pullo Urbino:

Igen, az MSZMP KB Agitprop osztály 1980-tól igen kifinomult és eredményes propagandát folytatott a Szolidaritás ellen. Erről bővebben itt:

konyvoazis.hu/aktualis_konyv.php?id=790

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 12:26:21

@Rammjaeger83: köszi. Édesapámnak nagyon jó kapcsolatai voltak itt dolgozó lengyel bányászokkal a nyolcvanas években, mi tudtuk az igazat a lengyel szükségállapotról. Meg úgy általában lehetett sejteni, mi van kint, a propagandagépezet nagyon kevés rétegben talált meghallgatásra. A szoci országok között mi voltunk talán a legszolidárisabbak a lengyelekkel, a németek elhitték, amit olvastak, a csehek és a szlovákok amúgy is ellenségnek tekintik a polákot, az oroszokról már ne is beszéljünk. Kár, hogy nem volt intervenció, hamarabb összeomlott volna a Szovjetunió. Halottak számát tekintve az sem lett volna rosszabb, a lengyel elhárítás pápább akart lenni a pápánál, rengeteg embert zártak be, vagy vertek meg, sok halálos áldozat is volt. Ennél rosszabbul akkor sem jártak volna, ha bemennek az oroszok. Szerintem. Persze lehet máshogy is gondolni, a történészek sokáig fogják ezt a csontot rágni.

Más:

Davies, Norman : Lengyelország története

"1831-ben esett el Varsó, az orosz cári csapatok bevonultak a városba. A lengyel szabadságharc leverését véres megtorlás követte. Felfüggesztették a lengyel alkotmányt. is Ez után bár hivatalosan még tartott a háború, már a nem folytak igazi küzdelmek. az orosz hadsereg megengedte, hogy Varsót kiürítsék. A város lakosai fejvesztve menekültek, egymást agyon taposva, mert csak néhány órát adtak az oroszok a város kiürítésére. A lengyel hadsereg a porosz határ szélén állt és a cári hadsereg teljesen bekerítette és végül ezért átlépték a határt, hogy inkább a poroszok fegyverezzék le őket, mind hogy orosz hadifogságba kerüljenek. A poroszok belső nyomásra nem adták ki a menekülteket, de végül kiadták ellenük az elfogató parancsot. Más lengyelek Magyarországra szöktek és néhányuknak Franciaországba is sikerült elérniük."

Lehet párhuzamokat vonni.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.21. 12:52:31

@Titus Pullo Urbino:

Azt természetesen nem vitatom, hogy mi voltunk a legszolidárisabbak a lengyelekkel, de 1981-ben a pártszervek által elrendelt felmérésekből is kiderült, hogy a propagandahullám kikezdte a lengyelek iránt érzett barátságot. Az Agitprop ügyes munkatársai nem ideológiai frázisokkal álltak elő, és nem is az egész lengyel nemzetet támadták. Azt használták ki, hogy a gazdasági nehézségek miatt Lengyelország a többi KGST-tag segélyszállítmányaira szorult, így a rendszer ellenségeit meg a többi "felforgató" elemet úgy állították be, mint ingyenélőket, természetesen idegen zsoldban.

De ennek már végképp semmi köze a varsói felkeléshez, erről a témáról tavaly írtam posztot:

katpol.blog.hu/2011/12/13/lengyel_hadiallapot_1981

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 13:20:00

@Rammjaeger83: kitűnő cikk, éles következtetésekkel, remek értékelésekkel. A magyar agitprop még nagyágyúját, Hofi elvtársat is bevetette: Kis kacsa fürdik... énekelte végig Hofi et. azt sugallva, hogy a lengyelek lusták, mi meg etetjük őket. Ami viszont nem jutott eszembe: ZOMO, igen, most már megvan, köszi. Egyébként ezt a 8 évet kibírta a barátság, nem volt igazi bázisa a hazugságoknak, ahogy feljebb is írtam. Érdekes, hogy a CIA szerepét taglalod a cikkben, a Vatikánét pedig nem. Lenne mit arról is írni...

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 13:59:36

@Titus Pullo Urbino: ami nyelvezetet illeti, nem nevetséges az - jelzem magam is jókat kacarászok rajta - inkább szomorú többnyire, de leginkább érdekes. Amiért szomorú, hogy a mai magyar köznyelv is kezd visszatérni a 30-as 40-es évek felfokozott, tyúkperdialektikájához. Ez szomorú. Kezdi elveszíteni az írott nyelv a méltóságát.

A Tolnai Világlapjában is, egész a végéig simán nyerésre álltunk az I. VH-ban, diadalmasan, csak az apróhirdetésekben szaporodtak meg a protézisek meg az eltünt személyek.

Skizofrénia ügyben meg mi magyarok is jól állunk sajnos. Egy szovjet író szavai ezek: "az én népem múltja megjósolhatatlan". VAn NDK-s családi barát, akinek feldolgozhatatlan, hogy míg az apját a berlini falon lőtték le, az anyja második férje egy rendőr, miközben ő meg nem tudja eldönteni, hogy most akkor német, vagy zsidó inkább. Vélhetően ebbe is belejátszik a belenevelt német bűntudat, ezt nem tudom, csak gondolom.

Szovjet viselkdés ügyben pedig (figyelem, nagy ravaszul ismét Süttő fia Süttő szavai, a rossz meg a még rosszabb ügyében) pedig a Grószmutti szerint (számomra hiteles forrás, bár nyilván nem általánosítható) a ruszki tiszt valóságos úriember volt a románhoz képest, hiszen ő csak az jeggyűrűjét vette el, de nem engedte meg a románnak, hogy a csizmácskáit lehúzza róla.

@Rammjaeger83: én nem igazán hiszem, hogy a wiki precíz forrás volna :)

A történelemhamisítás meg a mai napig népszerű sport. A már említett katyni eset is eléggé felxibilis mindenhol, a sunnyogástól kezdve a hazugságokig minden előfordul, minden érintett oldalon.

Tudom, hogy sokatoknak ciki vagyok emiatt, de rá vagyok gyógyulva a dokuadókra, egész patent filmek mennek mostanság, 3D-be animált légipárbajok, meg túlélők riportjai minden oldalról. Érdeeks cuccok is akadnak közte.

Pl. volt egy kurszki csata pillanatkép, megszólalt az orosz civil, aki sérelmezte, hogy a német katonák többször kirabolták őket, pedig amúgy is éheztek. Utána megszólalt a német baka, aki szerint igazán méltányosak voltak a civilekkel, hiszen vittek ajándékot is és csak azt vették el tőlük, amire feltétlenül szükségük volt.

Más.

Hamár történelemoktatás, hamisítás és csúsztatás, arra sem emlékszem a tananyagból, hogy soroztak volna az SS-be magyarokat, pedig ismertem olyan embert, a tetkóját is megmutatta a kocsmában. Amúgy nem tünt vérszomjas gonosztevőnek az öreg.

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 14:32:57

@Rosszindulatú Vászka: Tolnai: nem volt ez hazugság, 1918 végén nem volt verve a K.u.K. haderő, az már más kérdés, hogy Károlyi szépen lezüllesztette a haderőt, a fegyverletétel távolban, messze a határtól érte a csapatokat.

román tisztek: asszem a budapesti harcokból ki is vonták elég hamar a románokat, már csípte az oroszok szemét a nagy rablóétvágy. Sova tábornokot asszem ilyenek miatt agyon is lőtték, de ebben nem vagyok biztos.

Tévézés: sajnos nincsen tévénk, ebben nemtok véleményt mondani.

sorozott svábok: a pilisi, tolnai és baranyai, bácskai, bánáti svábok 1944. márciusig büszkén verték a mellüket, ők birodalmi németek, széttéphetik a behívót. Aztán lenni meglepetés, te ütni balról, én várni jobbról, bejöttek a németek és bizony besorozták őket, méghozzá az SS -be, nagy valószínűséggel a 17. Maria Theresia, vagy a 8 Florian Geyer SS lovashadosztályba. És ott már nem volt behívó tépkedés, oda menni kellett. Ők lettek körülzárva Budapesten, az ő lovaik mentettek meg sok embert az éhhaláltól. Számvéber szerint 131.ooo behívót küldtek ki Csatay és Veesenmayer megállapodása szerint, amiből 70-80 % bevonult. Vaskút, 4000 svábból 700 önkéntest vonultattak be az SS-be (Kovács-Számvéber: Waffen SS Magyarországon 74.oldal) A kettő SS lovashadosztályon kívül 16. 18. és 31. SS hadosztályt töltötték fel velük. Aki meg túlélte az ostromot és a fogságot (tetovált létére), az marha szerencsés, vadásztak a tetkós SS legényekre, általában helyszínen agyonverték őket. Ez egy szerencsés ember lehetett.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 14:46:46

@Titus Pullo Urbino: rémlik valami adat, hogy az 1931-es népszámláláskor(?) magukat németajkúnak vallott svábok voltak az alanyok ezügyben. Persze Benes úr aztán jól elbánt velük.

Azt nem tudom szerencsés volt-e, de rendes üzemi alkesz. Amúgy egy mókás pillanatképe az illető a magyar történelemnek, ugyanis az utcájukban egymás mellett laktak ő, a helyi párttitkár és, egy recski túlélő, meg egy ÁVÓ-s, impozáns tabló.

A könyvajánlókat köszönöm, rárántok.

Az a Groehler könyv amúgy mennyire csibész az említett dolgokon kívül? Amikor megvettem, még nem volt net, hogy repcsis képeket gúglizzak, ezt kérem jegyzőkönyvbe venni.

Minorkavidor 2012.09.21. 16:41:18

@Titus Pullo Urbino:

Ha már az 1831-es felkelésről van szó akkor ajánlom szíves figyelmedbe Romsics Ignác: Suomi titkai c.írását, melyben összeveti a lengyel és a finn történelem alakulása közti különbséget.
Amíg a finnek a gazdasági kultúrális és szociális fejlődésükre összpontosítottak, hűen és jól harcoltak orosz oldalon pl. a krími háborúban, addig a lengyelek hősies de hasztalan felkelésekkel múlattak az időt. A finnek jól kihasználtak az automómiájuk adta lehetőséget, addig a polyákok eljátszották azt 1831-ben.
Erről, mármint felkelés vs. békés építkezés különben nagy vita folyt a lengyel elit körében az 1863-as felkelés után.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.21. 16:50:24

@Rosszindulatú Vászka:

"én nem igazán hiszem, hogy a wiki precíz forrás volna"

Az lehet. De az holtbiztos, hogy pontosabb, mint Groehler elvtárs. De hogy ne a levegőbe beszéljek:

"There were three attacks during a 14 hour and 10 minute period, 13-14 February 1945. During the first two attacks, R.A.F. Bomber Command dropped 2,978 tons of bombs. Ten hours later the Americans dropped 771 tons."

dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a209271.pdf

"Altogether 2,600 tons of high explosive and incendiary bombs were dropped creating a huge firestorm that destroyed Dresden."

news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/february/14/newsid_3549000/3549905.stm

És ez utóbbi csak egyetlen nap. Groehler könyve kb. arra jó, hogy a fotel lába alá betedd, hogy ne inogjon.

Minorkavidor 2012.09.21. 17:12:42

@Titus Pullo Urbino:

Hogy ki mit hallgat el, arról posztsorozatot lehet írni. A lengyelek előszeretettel állítják be magukat mártírnemzetnek mely védelmezte a nyugatot és a nyugat persze hálátlan volt. (De ez nem lengyel sajátosság, Közép-Európa minden nemzetére jellemző). Arról már kevesebb szó esik, hogy először ők foglalták el Moszkvát 1605-1610 között az oroszok csak 150 évvel később Varsót. Tény a lengyelellenes függetlensége harc segítette a cári trónra 1613-ban a Romanovokat, akik később megfordították a történelem menetét.
Azt hogy ez sikerült a lengyelek saját ostobaságuknak köszönhetik.
A döntő tényező Ukrajna fokozatos elvesztése volt.
Ugyan a kozákok orthodox vallásúak voltak, de a 17.sz.elején még nem akartak elszakadni Lo-tól, hanem csak autonómiára és egyenjogúságra törekedtek. Ez utóbbi 2 dolgot jelentett: a vallásszabadság elismerését, valamint azt, hogy maguk a lengyel nemesség jogállásával bírjanak. Az elsőt a katolikus egyház, a másodikat a lengyel nemesség blokkolta.
Először 1654-ben a balparti Ukrajna (UKrajnának a Dnyeper balpartján fekvő területe) veszik el, majd 1762-ig fokozatosan a többi, végül maga a lengyel törzsterület.
Pedig 1654 után szinte évtizedenként készültek reformtervek a kérdés megoldására, de az idióta liberum veto miatt elég volt egy (1!) nemes ellenkezése és bukott az egész.
Igen tanulságos a katolikus egyház szerepe: a mai napig ódákat zengenek az egyház nemzetmentő szerepéről az oroszok, a náciok, a kommunizmus időszakában, de arról elég kevés szó esik, hogy a lengyel állam bukásában milyen dicstelen szerepet játszottak a 17-18.században. Ezzel lehetővé tették, hogy az orosz cárok a vallásszabadság védelmezőjeként lépjenek fel Nagy Péter korától fogva.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 17:58:17

@Minorkavidor: azért nem sokon múlt, hogy Finnország is szovjet tagállam legyen. Talán.

@Rammjaeger83: akkor csak a képeket nézegetem, jó?

Titus Pullo Urbino 2012.09.21. 19:24:53

@Minorkavidor: a lengyelek is hűen harcoltak a cár oldalán, az egyik legjobb lovasalakulatok 1848-ban a lengyelek voltak, mármint akik ellenünk bevonultak, szerintem szignifikáns különbség nincsen a finn és a lengyel törekvés között, hacsak nem az, hogy amíg a finnek végállomás, addig a lengyelek pont köztes állomás Európa felé. "Útban" voltak az oroszoknak. Mannerheim és Pilsudski útja között sincsen lényeges eltérés, diktátor volt mindkettő, a finnek és a lengyelek 1939-ben ugyanúgy az orosz szuronyok végére kerültek, a finnek privát szerencséje, hogy jobban ki tudtak szállni a MVH-ból, mint a lengyelek. A középkori Szejm működéséről általad leírtakkal egyetértek, kaotikus nemesi zűrzavarban telt párszáz évük. De azért az oroszok történelme sem sétagalopp a Romanovok 300 éve alatt. Az általad példaként kiemelt vallásszabadság a Romanovok alatt pedig csak annyiban igaz, hogy aki ortodox volt, az szabadon gyakorolhatta vallását, a más vallásúakat meg tűzzel - vassal irtották, legyen az akár lengyel, akár zsidó, akár örmény, török, tatár.

@Rosszindulatú Vászka: ami kellett Sztálinnak Finnországból, azt megkapta, a Leningrádi övezetet, a nikkelben gazdag északi területet kizsarolta magának, vagy kiharcolta magának, a többi területre nem volt szüksége, tavak és szúnyog van elég Szibériában is.

Unio 2012.09.21. 21:00:30

Gratulálok Titus Pullo Urbino,ezért én ezzel hálálom meg:
25.media.tumblr.com/tumblr_m6kvrqVCyT1rs1ef6o1_500.jpg ;):)

Élvezet volt olvasni az irományt.Mindig is érdekelt,hogy vajon magyar honvédek segítettek,harcoltak-e lengyel barátaink mellett a varsói felkelésben,és ezek szerint rendesen kivették a részüket az egészből,plusz egy kis borsot is törtek a németek (itt inkább a véres kezű mészárosokat értem,meg az ukrán/orosz zsoldosokat nem az átlag bakákat) orra alá:).

Észrevétel:
Lenne egy észrevételem így az egész Lemilel kapcsolatban.Már régebben felmerült bennem és szerintem másokban is (tuti,hogy már valaki felvetette ezt),hogy nem kellene ezeket az irományokat lefordítani,fordíttatni angolra minimum,vagy talán ilyen ütős posztnál mint ez,mondjuk a Lengyel-Magyar barátság miatt lengyelre? Szerintem az olvasók között azért van sok olyan ember,aki tud angolul és ha ti nem is értek rá,ők egy korsó sörért vagy egy bambiért bevállalnák a fordításokat:). A másik oldala meg ennek az egésznek az,hogy így még nemzetközibb lehetne a lemil:)(és utána miénk lesz az egész világ!! háhááá!:D), de persze ez a részemről csak egy felvetés és ha netalán már megvalósult,akkor írjátok meg gyorsan mert én ezek szerint nagyon el vagyok tévedve vagy a Hold setét oldalára élek,mint az oda menekült árják :).

NAR 2012.09.21. 22:04:04

@Titus Pullo Urbino: az igaz, hogy a Kuk haderőt a határoktól messze érte a fegyverszünet, de önerőből kerültek oda vagy a német segítséggel?

A posztban leírtakból egy dolgot nem értek: ha a németek látták, mi történik, bemutató jelleggel miért nem végeztek ki néhány kollaboráns katonát azzal az üzenettel, hogy a következő, aki rámosolyog egy lengyelre, ugyanígy végzi?

Rosszindulatú Vászka 2012.09.21. 23:00:53

@Titus Pullo Urbino: hát ja, de legalább nem lettek szovjet tagállam, de még baráti se.

Titus Pullo Urbino 2012.09.22. 03:05:48

@Unio: köszönöm a képet, az a lánc elég durva. A fordítással kapcsolatban igazad van, nekünk is eszünkbe jutott, már készül a lengyel nyelvű cikk, hamarosan meg is jelenik.

@NAR: akkoriban szövetségesek voltak a németekkel, közös frontok voltak, Oroszországban, Olaszországban, Franciaországban és Törökországban, Romániában is vegyesen harcoltak. Magyar ezredek voltak minden fronton. Az uzsoki orosz betörést egyedül vertük vissza, a román betörést is nagyjából a magyar haderő. 1918-ra egyik fronton sem volt katonailag veszett helyzet, csak a hátországban voltak súlyos gondok. Hiába, ez már modern anyagháború volt, amiben az otthonmaradtak is részt vettek, a polgári lakosság egész Európában éhezett, nem is volt csoda a legyengült civilek között arató spanyolnáthás pusztítás.

A németek tettenérés esetén kivégeztek honvédeket, írtam is: "...németek – tűrőképességüket elvesztve – egyre többször kerültek összetűzésbe, fegyveres konfliktusba honvédekkel." Amikor már megvolt a német terv a honvédség lefegyverzésére, addigra kivonták őket.

@Rosszindulatú Vászka: de, pont "barátiak" lettek, nagyon jó kapcsolatban vannak az oroszokkal semleges létükre. "Komp jár át Leningrádba." A külker, diplomácia, honvédelmi beszerzések területén nagyon jó az együttműködés, az oroszok tisztelik a finnek kitartását és áldozatvállalását a kettő finn háborúban (cca. egymillió orosz katona halt meg és iszonyat mennyiségű haditechnika veszett oda), a finnek pedig megtanulták a leckét a nagytestvér erejéről.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.22. 08:33:10

@Titus Pullo Urbino: értem. Jelzem a "baráti" szót a régies, múlt évezred végén használatos értelemben használtam :)

Unio 2012.09.22. 12:13:44

@Titus Pullo Urbino: Szívesen;) Az igazat megvallva valami nagyon badass képet akartam Pulloról Pullónak:),de csak ez a láncos kép volt elfogadható :). Igazi klasszikus sorozat a Róma,és Pullo miatt is emlékezetes :).
De,hogy ne csak off legyen:
Akkor megnyugodott lelki világom,hogy le lesz fordítva ez a cikk és majd remélem,hogy több is:). Más oldalon lesz a fordítás vagy itt?

2012.09.22. 15:07:44

@Titus Pullo Urbino: "aki ortodox volt, az szabadon gyakorolhatta vallását".
Nikon pátriárkának és az óhitűeknek (és a novgorodi "szomabtistáknak" stb.) azért ettől eltérő tapasztalatai voltak.

Rosszindulatú Vászka 2012.09.22. 16:49:30

Az már volt, hogy miért ilyen kurták itt a posztok?

MTi 2012.09.22. 22:25:29

@Titus Pullo Urbino: soha nem értettem, hogy egy nép, amelynek ilyen dalai vannak, hogyan tud néha/sűrűn lealacsonyodni:
www.youtube.com/watch?v=bJkYBd74ywg
hihetetlen! jah kérem, a politika...

Titus Pullo Urbino 2012.09.23. 06:31:49

@Unio: ugyanitt lesz a lengyel nyelvű cikk, egy héten belül.

@Piere de La Croix: köszönöm uram a véleményt, sajnos nem érezted az iróniát az írásban, ettől függetlenül teljesen igazad van.

@Rosszindulatú Vászka: igazodunk Gogolák elvtársnő szoknyájához.

@MTi: Nekünk is van egy Ákosunk :-)

Unio 2012.09.23. 21:02:49

@Titus Pullo Urbino: Köszönöm a választ és az infót.Nagyon várom a további irományokat,öröm itt olvasni;).

2012.09.24. 08:58:40

A magyar-lengyel együttműködésről tesz említést a Magyar Királyi 101. Honvéd Gépkocsizó Tanezred a II. világháborúban c. könyv, amely megemlíti, hogy a magyar gépkocsizók, hogyan működnek együtt galíciában a lengyel partizánokkal -többek között fegyverrel látják el őket- és a barátságos lengyel lakossággal. Érdemes elolvasni.

Titus Pullo Urbino 2012.09.24. 09:19:44

@budai fellegvár: további infók? Hol lehet megvásárolni a könyvet?

2012.09.24. 09:48:13

@Titus Pullo Urbino: Én a bookline-nál rendeltem meg, de sok más helyen is láttam, könyvesboltban is.
A legjobb, ha beütöd a címét akkor kidobja, és kiválasztod.
A teljes címe. A M. Kir 101. Honvéd Gépkocsizó Tanezred a II. Világháborúban 1941-1945

manes 2012.09.24. 18:56:18

@MTi: A dal szövege:
Csillagos ég ragyog rám ma a sztyeppe felett
Ugye hallod az énekemet,kicsi távoli virág.

Alszol-e már,vagy kisirod a két szemedet
mert ugy érzed,hogy nem mehetek talán soha hozzád.

Csillagos ég,te mondd el neki gondolatom
Nem lehet az,hogy a sorsminket elválasszon.
Csillagos ég,ragyog rám ma a sztyeppe felett
ugye hallod az énekemet, kicsi távoli virág.

Látlak-e még,vagy a jég meg a hó betemet
és te csendesen elfelededmennyit gondolok reád.
eljön a tél,csak a szél veri ablakomat
Messzire jársz de én hütlenül el nem hagylak.

Csillagos ég,ragyog rám ma a sztyeppe felett
s minden csillag egy halk üzenet
annyit gondolok reád.

Titus Pullo Urbino 2012.09.24. 22:33:46

@manes:

mintha fordítása lenne a magyar katonadal:

Szél viszi messze a fellegeket,
Felettünk lángol az ég!
Nyújtsd ide édes a kis kezedet,
Ki tudja, látlak-e még?

||:Ki tudja, ölel-e a két karom?
Kit tudja, csókol-e a szád galambom,
Ki tudja, melyik éjjel, melyik hajnalon,
Indul a század tovább!:||

Bármerre járok, a csillagos ég,
Nevetve tekint le rám.
Bárhova fordul a kormánykerék,
Mindig csak Te nézel rám!

||:Járhatok síkon vagy hegy tetején,
Süvölthet szél , zivatar galambom,
Te vagy a szívemben örök remény,
Te hozzád száll ez a dal!:||

manes 2012.09.25. 07:55:09

@Titus Pullo Urbino: @Titus Pullo Urbino: Hasonló de más a dallama. Ezt Nikita Bogolovszkij irta.A szöveget meg Vladimir Agatov.

Музыка Никиты Богословского
Слова Владимира Агатова

Темная ночь, только пули свистят по степи,
Только ветер гудит в проводах, тускло звезды мерцают.
В темную ночь ты, любимая, знаю, не спишь,
И у детской кроватки тайком ты слезу утираешь.

Как я люблю глубину твоих ласковых глаз,
Как я хочу к ним прижаться сейчас губами!
Темная ночь разделяет, любимая, нас,
И тревожная, черная степь пролегла между нами.

Верю в тебя, в дорогую подругу мою,
Эта вера от пули меня темной ночью хранила...
Радостно мне, я спокоен в смертельном бою,
Знаю встретишь с любовью меня, что б со мной ни случилось.

Смерть не страшна, с ней не раз мы встречались в степи.
Вот и сейчас надо мною она кружится.
Ты меня ждешь и у детской кроватки не спишь,
И поэтому знаю: со мной ничего не случится!
lyricstranslate.com
lyricstranslate.com

manes 2012.09.25. 07:57:31

Mikor még gyerek voltam tanultam zongorázni és volt otthon egy régi daloskönyv,abban ez megvan.Sokat "játszottam" :)

Titus Pullo Urbino 2012.09.25. 09:35:45

@manes: bátyuska, köszönöm. Ezek szerint úri környezetben nőttél fel és ifjúságodat a múlt évezredben letudtad. :-)

manes 2012.09.25. 12:06:54

@Titus Pullo Urbino: Na,igen.A mondatod másik fele sajnos igaz:(

Sváb 2012.09.25. 16:19:51

@Titus Pullo Urbino: Hát azért a svábok is harcoltak rendesen a háborúban. Konkrétan a családból 2 SS katona meg egy magyar katona járta meg a frontot, nem is puha helyeken.
Szóval nem kéne a svábokat leszólni. Megtettük, amit megkövetelt a Vaterland. :-)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2012.09.25. 19:16:31

Kedves Titus!

Örülök, hogy újra írtál. Szokás szerint jót. Igen, ezt a lengyel magyar történelmi barátságot, így, vagy úgy, de praktikusan ki kéne terjeszteni, minden közép európai népre. Jászi Oszkár után szabadon. Nem a szlovák, a horvát, ... az ellenségünk. Az igazi ellenségünk. Hanem nagyhatalmi érdekek. A monarchiát bár nem tartom, tartottam jónak, de még mindig jobb volt, mint ami utána következett. Persze magyarként véleményem logikusan indokolható, de a lényeg nem ez. Elismerve, ezzel a trianoni döntéssel itt, a Kárpát-medencében mi, magyarok vesztettünk a legtöbbet.

Ami miatt "klaviatúrát ragadtam", az nem más, mint a történelmünk. Amit a győztesek írnak. A mai napig.

Ebben vagy, vagytok jók, mert történelmünk olyan oldalait mutatjátok be, ami a "fősodratból" kimaradt. Ami miatt hozzá szeretnék szólni, az egyszerű. Mint a faék.

Egy másik történelem szemlélet. Azt nem állítom, hogy igaz, egy valamit állítok. Sok szempontból logikusabb magyarázatát adja az eseményeknek, mint az euró-atlanti-moszkvai történetírás. Bizonyos szempontokból nem (erre már eu-s törvény is van, tehát az egyik sokat szenvedett nép genocídiuma az törvényi tényálladék, nyilván kíváncsian várom, az örmény, a magyar, az olasz, a német civilek kollektív bűnösségének a kérdése mikor válik politikailag korrekt kategóriává, ebben a nagy euró-atlanti-moszkvai erőtérben).

Addig is egy újabb történelem könyv. A 2. vh igaz története. Kezdődik 1914-ben Szarajevóban. És véget ért 1995-ben. Boszniában.

Vagy igaz, vagy nem. De a kettő állításom közül az egyik igaz :-(.

www.angelfire.com/realm3/hmult/IIvh/IIvhhern1.htm

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2012.09.25. 19:38:34

Mondtam:

"civilek kollektív bűnösségének a kérdése "

Mondani akartam:

"civilek kollektív bűnösségének az elítélésének a kérdése"

Nestor72 2012.09.25. 21:44:58

Tisztelt Titus!

Gratulálok a cikkhez, tartalmas élvezetes olvasmány volt.

Egy személyes élménnyel járulnék a fent leírtakhoz.

A nyáron Varsóban töltöttem néhány napot, és szerencsémre augusztus 1.-én érkeztem meg. (A varsói felkelés emléknapja)Megdöbbentett, hogy mennyire él a történelem, a lengyelek mindennapjaiban. A szó legszorosabb értelmében, úton-útfélen egy emléktábla, és mécsesek ezrei..

kepfeltoltes.hu/120925/IMG_20120801_203937_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

(Itthon, gyakorlatilag csak az állami megemlékezések vannak, ott mindez spontán)

Arról már nem is beszélek, hogy a történelmük során vívott harcok elesetteinek állított emlékműnél, állandó katonai díszőrség áll.

kepfeltoltes.hu/view/120925/024b_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

(Tudom-tudom Sándor-palota.. na ott, igazán fontos, a Hősök tere nem annyira..)

Varsóban, jártamban-keltemben, elmentem a
Katedra Polowa Wojska Polskiego -ba és itt találtam az alábbi emléktáblát:

kepfeltoltes.hu/view/120925/074b_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Azt hiszem ez sokat elárul a hozzánk fűződő viszonyukról.

(Mókás, de ismerik a "Magyar, Lengyel két jóbarát... etc." szösszenetet. )

Végezetül ajánlok egy írást a "horgony" jelképről:

lengyelorszagma.blog.hu/2011/12/04/lengyel_ellenallas

Tisztelettel: Nes

2012.09.26. 08:09:35

@Titus Pullo Urbino: A már korábban idézett könyvben ( A M. Kir 101. Honvéd Gépkocsizó Tanezred)), van egy érdekes rész, amikor az alakulat egyik százada Nagymaroson állomásozik 1943-ban, ami akkor sváb többségű volt. Na, érdekes események történnek a községben, főleg úgy képzeljétek el, hogy az alakulat gk vezetőinek nagy része a Jászságból vonult be. Hát, a leírtak szerint volt dolga a csendőrségnek, meg a katonai járőrnek.

manes 2012.09.26. 08:45:37

@Nestor72: "úton-útfélen egy emléktábla" Igen, azokat a helyeket jelölik vele ahol lengyel vér folyt. A diszörséges képen (a volt hadügyminisztérium helyén) a két urnában föld van. Ahol a háború alatt lengyelek harcoltak,onnan hoztak bele földet.

Titus Pullo Urbino 2012.09.26. 14:47:05

@Sváb: perszehogy harcoltak, senki sem mondott mást. A behívásuk volt különös.

@rdos: a XX. század önmagában egy fortyogó intervallum Európában, még a szokásos semleges országok sem tudtak kimaradni belőle, najó Svájc és Svédország kivételével.

@Nestor72: van mire emlékezniük a lengyeleknek, eléggé megtépázta őket a MVH (is). A horgony története elég különös, aki érdeklődik a jelképek mögé bújt ideológia változásairól, az mindenképpen olvassa el a cikket!

lengyelorszagma.blog.hu/2011/12/04/lengyel_ellenallas

@budai fellegvár: már annyit beszéltél róla, mindenképpen beszerzem a könyvet.

innen:

www.grando.hu/moritz-mihaly-fonod-sandor-a-magyar-kiralyi-101-honved-gepkocsizo-tanezred-a-ii-vilaghaboruban-1941-1945-1482211983

@manes: csak föld, és az óceánok vize, vagy a légtér?

manes 2012.09.26. 17:50:26

Csak föld természetesen.Volt néhány hely ahol megfordultak.

manes 2012.09.26. 18:02:54

Pár éve Lódz- Baluty városrész temetöjében voltam az asszonnyal az apja sirjánál. Láttam ott nem egy sirkövet amin rajta volt,hogy merre harcolt anno a "tulaj". Monte Cassino,El Alamein,Tobruk stb.

Nestor72 2012.09.26. 18:59:34

@manes: Természetesen az "úton-útfélen egy emléktábla" szóhasználatomat nem gúnyolódva, hanem a maximális tisztelettel gondoltam. Elnézést, a fogalmazási hibámért. (bevettem a fogalmazásgátlót. :-) )

tistedur 2012.09.26. 22:35:43

@manes: és a zene hol marad?
www.youtube.com/watch?v=sDGLFLKa5o4
ez azért mégiscsak egy dal :)

2012.09.27. 08:59:40

@Titus Pullo Urbino: Tetszeni fog, rengeteg fotóval és információval egy olyan területről, amit a hadtörténetírás eddig elhanyagolt. Szerintem családi dokumentumanyag, de ettől érdekes. Én legalábbis a magyar gépkocsizókról még semmit nem olvastam. Méltatlanul elfeledték őket, eddig. Pedig lám, még a magyar-lengyel kapcsolatról is tudósít.

manes 2012.09.27. 09:02:16

@tistedur: Ez jobban kifejez mindent a háborúrol mint amikor a lány énekel.

manes 2012.09.27. 09:04:16

@Nestor72: Végül is valóban úton-útfélen van...Nincs itt semmi gúnyolódás.

MTi 2012.09.27. 12:50:11

@tistedur: igen ez lehet az "eredeti", de nekem a már fent idézett - amelyet Eelna énekel - jobban tetszik:
www.youtube.com/watch?v=bJkYBd74ywg

tistedur 2012.09.27. 15:14:45

@MTi: ez az eredeti :) ( a két katona c. örökbecsű filmből van)
az ifjú hölgy előadása is nagyon jó, de ez mégis csak egy "férfidal"

manes 2012.09.27. 18:47:37

Az 1939-ben hazánkban befogadott Zdzisław Antoniewicz: Az ő fia az a bizonyos Antoniewicz Roland aki minden volt már csak akasztott ember nem?

APImásik 2012.10.09. 12:35:39

Végre...:)
Köszi!
Nagyon tetszett!

Titus Pullo Urbino 2012.10.10. 10:18:46

Megvettem a könyvet, a gépkocsizósat, marhajó, ajánlom mindenkinek!

@APImásik: köszi.

2012.10.11. 08:05:43

@Titus Pullo Urbino: Örülök neki, mert nekem is tetszett.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.11.19. 21:18:34

Nagyon jó érzés volt olvasni a posztot, gratulálok!

tucano 2013.08.02. 11:30:06

nagyon jó poszt, kösz szépen!
süti beállítások módosítása