Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Ajánló- HTKA cikkek

2018.09.25. 21:44 proletair

fighter_pilot1_large.jpgA blog olvasói jól ismerik már Molnibalage kolléga írásait, melyek főleg a légi harcászat témakörében születtek. Most is két, általa jegyzett cikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Az első cikk egy banális esetet jár körbe. Történt, hogy ez év augusztus 7-én a spanyol légierő egyik vadászgépe véletlenül egy légharc rakétát indított. Eddig nem olyan érdekes, a legjobb családban is megesik az ilyen. Na de pont a Baltikumban, pont a NATO Baltic Air Policing keretében, pont akkor, amikor finoman szólva fokozódik a nemzetközi helyzet... A cikk részletesen kitér a légiharc rakéták indítási metódusára, melyik gépen hol, milyen kapcsolót kell felkattintani, billentyűt lenyomni, hogy egyáltalán lőni lehessen. Mivel ez az eset nem egyedi, a cikk bemutat hasonló eseteket is. Mindenképp érdekes, és tanulságos olvasmány, szemléltető képekkel bőven ellátva. Ide klikkelve olvashatjátok.


A másik cikk egy interjú Robert Hierl vadászpilótával, aki a nyugatnémet Luftwaffe F-4 Phantom pilótájaként kezdte, és abban a szerencsében részesült, hogy a német újraegyesítés után az NDK légerejétől megörökölt MiG-29-re is kapott kiképzést. Részletesen meséli el, hogyan jutott el az amerikai kiképzéstől az orosz csúcsvadászig, hogy az NDK-tól nem csak a gépeket örökölték meg, hanem a pilótákat is, de azok zavarba ejtően nagy százaléka vagy nem akart a NATO pilótája lenni, vagy beszervezett Stasi besúgó volt. A cikkben a HTKA oldal szerzői, lektorai is hozzáfűzik a maguk megjegyzéseit. Erre a linkre kattintva érhető el. Kellemes időtöltést!

8 komment

Címkék: ajánló német haditechnika nato légierő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.09.27. 13:35:17

Azért az elég durva, hogy szinte mindegyik NDK-s pilóta STASIsta volt. :-(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.29. 09:50:44

@rdos: Hát igen, a rendszer sajátosságai...

Viszont azt azért látni kell, hogy ez kényszer is volt, nem volt mindenki notórius szomszéd feljelentgető. A penge oktató sem hinném, hogy hitt a rendszerben, csak a pozíciója ezzel járt.

Na ezért van sokaknak okádhatnékja, ha felmerül a "legvidámabb barakk" korszaka.

backbencher 2018.09.29. 16:28:30

@molnibalage:

1. Tetszett mindket cikk; nagyon hasznos hogy ilyen temakrol kozvetlenul magyarul is olvashatnak azok akiket erdekel.

Amugy nem veletlen, hogy a (NATO egyik fo kat. kontingens pilleret kepezo) Bundeswehr-be nem vettek at csak nehany, a keleti haditech uzemeltetesehez feltetlenul szukseges tisztet ill. tiszthelyettest, es oket is csak idolegesen, amig ki nem bukott a nevuk a Stasi archivumabol.
Fuggetlenul attol, hogy az adott szemely onkent vagy kenyszer hatasara dolgozott a Stasinak.

2. A Robert Hierl-lel keszitett interjuhoz 2 kiegeszites - amik utan lathatoan a HTKA-n is erdeklodtek:

2.1. A legibazis neve Preschen (Brandenburg, nemet-lengyel hatarnal).
Az NDK-tol (NVA) megorokolt MIG 29-k nagyobb reszet aztan 2000-2005 kozott a lengyeleknek adtak at a tartalek alkatreszekkel egyutt.
Ugyanolyan konstrukcioban, mint az NDK-tol (NVA) megorokolt BMP 80-kat (amikkel a TEK paradezott 2-3 eve) adta at az NSZK 1991-1995 kozott lenyegeben ingyen Mo-nak.

2.2. Az interjuban emlitett 4 pilota: Kluemper ornagy, (Rainer) Hankowiak ornagy, Wolfgang Michalski, es maga Robert Hierl.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.29. 20:14:47

@backbencher: Köszi, ezzel be lesz akkor frissítve az írás.

korxi 2018.09.30. 10:47:44

Na ezt nevezik poén nélkül hiánypótló cikknek. Azt tudtam hogy az ex NDK-s MIG29-ek egy darabig rendszeresítve voltak az egyesítés utáni Luftwafféban is, arról is hallottam hogy az USA-ban is jártak, de kb. ennyi volt amit tudtam.
Hogy hogyan zajlott ez az integráció, mi volt az elképzelés és az hogyan valósult meg, illetve változott az idők során, mik voltak a pilóták tapasztalatai, arra nézve pont egyilyen beszámoló a jó.

Ami a Stasi dolgot illeti, az a meglepő hogy volt olyan NDK pilóta aki nem volt az. Ott még nálunk is durvább volt a helyzet. A népesség jelentős része beszervezett besúgó volt (az egy másik kérdés hogy ténylegesen ki mennyire írt jelentéseket, ebben nyilván nagy volt a szórás). Az MSZMP tagság nálunk is alkalmazási feltétel volt egy bizonyos állami munkakör felett, és a repülős katonatiszt mindenképpen ide tartozott. Ott ez nem volt elég, Stasi beszervezés is kellett annak aki ezen a pályán akart valamit, tehát ez engem nem lepett meg.

Bizonyos értelemben a történelem áldozatai voltak, ami gyorsan fordult egyet körülöttük. Ami korábban alkalmazási feltétel volt, az hirtelen kizáró okká vált.

korxi 2018.09.30. 11:35:51

Nagyon faja a másik cikk is, gratula!
Az első kép alatti képaláírásnál nem szerepel, de gondolom hogy az a szóban forgó Eurofighter cockpitje.
Ez a szóban forgó fegyverzeti főkapcsoló tényleg hajmeresztően hülye helyen van, egyrészt a sztori fényében, valamint annak fényében hogy az összehasonlításként kitett amerikai gépeken szemmel láthatóan, mintegy típusfüggetlenül direkt és következetesen odafigyelnek hogy végig szem előtt levő, másrészt véletlen átkapcsolást/beakadást/rátámaszkodást kizáró helyen legyen.

A képaláírásnál (elő kép) az szerepel továbbá hogy "részben takartak a feliratok". Ez azt jelenti hogy nem (csak) a linkelt képet néző olvasó, hanem a gépben ülő pilóta szemszögéből is?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.30. 11:36:18

@korxi: Sajnos kb. ez a helyzet, sanszosan nagy részük áldozat, kicsit fűnyíró szerűen volt alkalmazva egy alapelv a jelek szerint.

Bár azon el lehet gondolkozni, hogy ez mennyire volt szándékos vagy sem, hogy eleve azért hozták, hogy "mi megpróbáltuk, de lám", vagy tényleg a mentalitás miatt, hogy "nekünk ilyen ember nem kell".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.30. 11:43:03

@korxi: Igen, az első kép az EF kabinja.

A takarás a képre vonatkozik, a pilóta látószögében más az éppen szabadon levő heveder takar be pont. Mondjuk ettől szerintem még hülye helyen van a kapcsoló.
süti beállítások módosítása