A blog olvasói jól ismerik már Molnibalage kolléga írásait, melyek főleg a légi harcászat témakörében születtek. Most is két, általa jegyzett cikket ajánlunk az olvasók figyelmébe. Az első cikk egy banális esetet jár körbe. Történt, hogy ez év augusztus 7-én a spanyol légierő egyik vadászgépe véletlenül egy légharc rakétát indított. Eddig nem olyan érdekes, a legjobb családban is megesik az ilyen. Na de pont a Baltikumban, pont a NATO Baltic Air Policing keretében, pont akkor, amikor finoman szólva fokozódik a nemzetközi helyzet... A cikk részletesen kitér a légiharc rakéták indítási metódusára, melyik gépen hol, milyen kapcsolót kell felkattintani, billentyűt lenyomni, hogy egyáltalán lőni lehessen. Mivel ez az eset nem egyedi, a cikk bemutat hasonló eseteket is. Mindenképp érdekes, és tanulságos olvasmány, szemléltető képekkel bőven ellátva. Ide klikkelve olvashatjátok.
A másik cikk egy interjú Robert Hierl vadászpilótával, aki a nyugatnémet Luftwaffe F-4 Phantom pilótájaként kezdte, és abban a szerencsében részesült, hogy a német újraegyesítés után az NDK légerejétől megörökölt MiG-29-re is kapott kiképzést. Részletesen meséli el, hogyan jutott el az amerikai kiképzéstől az orosz csúcsvadászig, hogy az NDK-tól nem csak a gépeket örökölték meg, hanem a pilótákat is, de azok zavarba ejtően nagy százaléka vagy nem akart a NATO pilótája lenni, vagy beszervezett Stasi besúgó volt. A cikkben a HTKA oldal szerzői, lektorai is hozzáfűzik a maguk megjegyzéseit. Erre a linkre kattintva érhető el. Kellemes időtöltést!
rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.09.27. 13:35:17
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.29. 09:50:44
Viszont azt azért látni kell, hogy ez kényszer is volt, nem volt mindenki notórius szomszéd feljelentgető. A penge oktató sem hinném, hogy hitt a rendszerben, csak a pozíciója ezzel járt.
Na ezért van sokaknak okádhatnékja, ha felmerül a "legvidámabb barakk" korszaka.
backbencher 2018.09.29. 16:28:30
1. Tetszett mindket cikk; nagyon hasznos hogy ilyen temakrol kozvetlenul magyarul is olvashatnak azok akiket erdekel.
Amugy nem veletlen, hogy a (NATO egyik fo kat. kontingens pilleret kepezo) Bundeswehr-be nem vettek at csak nehany, a keleti haditech uzemeltetesehez feltetlenul szukseges tisztet ill. tiszthelyettest, es oket is csak idolegesen, amig ki nem bukott a nevuk a Stasi archivumabol.
Fuggetlenul attol, hogy az adott szemely onkent vagy kenyszer hatasara dolgozott a Stasinak.
2. A Robert Hierl-lel keszitett interjuhoz 2 kiegeszites - amik utan lathatoan a HTKA-n is erdeklodtek:
2.1. A legibazis neve Preschen (Brandenburg, nemet-lengyel hatarnal).
Az NDK-tol (NVA) megorokolt MIG 29-k nagyobb reszet aztan 2000-2005 kozott a lengyeleknek adtak at a tartalek alkatreszekkel egyutt.
Ugyanolyan konstrukcioban, mint az NDK-tol (NVA) megorokolt BMP 80-kat (amikkel a TEK paradezott 2-3 eve) adta at az NSZK 1991-1995 kozott lenyegeben ingyen Mo-nak.
2.2. Az interjuban emlitett 4 pilota: Kluemper ornagy, (Rainer) Hankowiak ornagy, Wolfgang Michalski, es maga Robert Hierl.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.29. 20:14:47
korxi 2018.09.30. 10:47:44
Hogy hogyan zajlott ez az integráció, mi volt az elképzelés és az hogyan valósult meg, illetve változott az idők során, mik voltak a pilóták tapasztalatai, arra nézve pont egyilyen beszámoló a jó.
Ami a Stasi dolgot illeti, az a meglepő hogy volt olyan NDK pilóta aki nem volt az. Ott még nálunk is durvább volt a helyzet. A népesség jelentős része beszervezett besúgó volt (az egy másik kérdés hogy ténylegesen ki mennyire írt jelentéseket, ebben nyilván nagy volt a szórás). Az MSZMP tagság nálunk is alkalmazási feltétel volt egy bizonyos állami munkakör felett, és a repülős katonatiszt mindenképpen ide tartozott. Ott ez nem volt elég, Stasi beszervezés is kellett annak aki ezen a pályán akart valamit, tehát ez engem nem lepett meg.
Bizonyos értelemben a történelem áldozatai voltak, ami gyorsan fordult egyet körülöttük. Ami korábban alkalmazási feltétel volt, az hirtelen kizáró okká vált.
korxi 2018.09.30. 11:35:51
Az első kép alatti képaláírásnál nem szerepel, de gondolom hogy az a szóban forgó Eurofighter cockpitje.
Ez a szóban forgó fegyverzeti főkapcsoló tényleg hajmeresztően hülye helyen van, egyrészt a sztori fényében, valamint annak fényében hogy az összehasonlításként kitett amerikai gépeken szemmel láthatóan, mintegy típusfüggetlenül direkt és következetesen odafigyelnek hogy végig szem előtt levő, másrészt véletlen átkapcsolást/beakadást/rátámaszkodást kizáró helyen legyen.
A képaláírásnál (elő kép) az szerepel továbbá hogy "részben takartak a feliratok". Ez azt jelenti hogy nem (csak) a linkelt képet néző olvasó, hanem a gépben ülő pilóta szemszögéből is?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.30. 11:36:18
Bár azon el lehet gondolkozni, hogy ez mennyire volt szándékos vagy sem, hogy eleve azért hozták, hogy "mi megpróbáltuk, de lám", vagy tényleg a mentalitás miatt, hogy "nekünk ilyen ember nem kell".
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.09.30. 11:43:03
A takarás a képre vonatkozik, a pilóta látószögében más az éppen szabadon levő heveder takar be pont. Mondjuk ettől szerintem még hülye helyen van a kapcsoló.