Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Az első világháború ászpilótái

2019.01.30. 11:45 tiboru

ill1.jpgMiután néhány nappal ezelőtt a Tiborublog/Lemilblog vegyes zárt Facebook-csoportjában kitettem néhány táblázatot a második világháború ászpilótáiról, a kommentek között felmerült annak igénye, hogy készítsek valami hasonlót az első világháborúval kapcsolatban is, ha már az azonos időszak K.u.K. tengeralattjárósairól is írtam. Mivel egy magára valamit is adó blogger igyekszik kielégíteni olvasói kívánságait, vettem egy mély levegőt, előkotortam néhány forrásmunkát a valódi és virtuális könyvespolcaim mélyéről és összeállítottam ezt a posztot. Mielőtt azonban ingujjatokat feltűrve nekiállnátok szemügyre venni a listákat és ízekre szedni a számokat, felvezetésként ismételjük át azokat az alapinformációkat, amelyek egy ilyen, szigorúan tájékoztató és ismeretterjesztő jellegű statisztika helyes értelmezéséhez feltétlenül szükségesek.

Először: a légiharc-eredményességről szinte minden pilóta esetében több adat van, igyekeztem a legobjektívebben értékelni a forrásokat. Kiegészítő információkat bárkitől szívesen fogadok, de tök hiábavaló, sehová se vezető vitát nem fogok folytatni arról, hogy kinek a forrásai megbízhatóbbak és hogy XY mondjuk 45 vagy 46 ellenséges gépet lőtt le, esetleg csak 44-et. A listákon sárga háttérrel a nem igazolt légigyőzelmek száma látható. Azt, hogy ezek közül hány volt a frankó és hány a vetítés, csak a háború istenei tudnák megmondani, de ők ilyen apróságokkal nem foglalkoznak.

Másodszor: azt is tudni kell, hogy minden légierő másként közelítette meg a "légiharc-eredményesség" fogalmát. Volt, ahol független tanúk kellettek (főszabályként például a franciáknál és a németeknél), s volt, ahol a pilóták nyilatkozata elég volt egy-egy strigulához (a briteknél és részben az amerikaiaknál, ahol a pilóta úriembernek minősült, akinek a szavát kétségbe vonni nem illendő). Volt, ahol csak a lelőtt ellenséges gép számított, s volt, ahol a súlyosan megrongált is. Ezeket az aránytalanságokat és különbözőségeket sajnos nem tudtam figyelembe venni, ettől függetlenül a táblázatok elég beszédesek.1_10.jpg

Harmadszor: egyetlen náció egyetlen pilótáját sem tekintem Münchhausen bárónak vagy Háry Jánosnak, de hogy voltak köztük, khm, túlzásokra hajlamosak, azt senki nem kérdőjelezheti meg. Ott volt például a francia René Fonck (a listán a második), aki a hivatalosan elismert és igazolt 75 légigyőzelméhez képest 107 általa lelőtt német géppel kérkedett. Hasonló egóval (vagy csak rossz memóriával?) rendelkezett az ugyancsak francia Georges Guynemer (a listán a 11.), aki szerint ő 88 Fokkert és Albatrost parancsolt le a levegőből, noha hiteles tanúk csak 53-ra voltak. Még a nagy Manfred von Richthofen is 83 gépre emlékezett az amúgy is aranyérmet érő 80 helyett.

Negyedszer (ez inkább csak érdekesség): a második világháborúhoz képest a számok elég alacsonyak. A Vörös Báró 80 igazolt találata (amivel az első helyet csípte meg) 30 évvel később arra se lett volna elég, hogy a százötvenedik helyen végezzen. Persze tudjuk, hogy a Nagy Háború legelején a repülőgépek inkább csak felderítő és megfigyelő feladatokat láttak el és nem egymást cserkelték, mint a másodikban. Az első igazi "vadászgépekre" 1915-ig kellett várni; az első német légiharc-győzelem például 1915. május 26-án következik be, s a világtörténelem első ászpilótája Adolphe Pégoud francia alhadnagy volt, aki 1915 áprilisában lőtte le ötödik áldozatát.

11_20.jpgÖtödször: vadászpilótának lenni egyetlen háborúban sem volt egy kifejezett életbiztosítás, de az azért elég beszédes részlet, hogy az első világháború első húsz ászpilótája közül tíz nem élte meg a békekötést (az ő nevük a listán szürke háttérrel olvasható). A másodikban ugyanez a mutató 7 (pedig mind a húszan a vesztes Luftwaffe színeiben versenyeztek).

Hatodszor: az ászpilóta (vagy pilótaász) cím - viszonylag egyöntetű megállapodás és meghatározás szerint - azokat a repülősöket illette meg, akik legalább 5 (öt) ellenséges repülőgépet tettek harcképtelenné, méghozzá a levegőben. Tehát ha valaki jól megszórt egy repteret és rongyosra lőtt 5 parkoló repülőt, az nagyon jó pont volt ugyan, de nem számított légiharcnak.ill3.jpg

Hetedszer: a hadviselő államok nem egyforma ideig háborúztak, így tehát légierejüknek, illetve pilótáiknak sem ugyanannyi idő állt rendelkezésre trófeákat gyűjteni (és/vagy meghalni). Az USA például csak 1917 tavaszán szállt be az üzletbe, az oroszok 1918 márciusában dobják be a törölközőt, a fél Balkán (bolgárok, románok, görögök) is csak később csatlakozott a hadviselő felekhez, az olaszok is késtek szinte egy évet.

Nyolcadszor: az "ász" jelző elég gyorsan nemzetközivé lett. Először a franciák kezdték el használni a sikeres pilótáikra is ezt a - sportéletből átvett - kifejezést, a németek sokáig ragaszkodtak a saját elnevezésükhöz, az "überkanone"-hoz, akárcsak a britek a "star turn"-höz. Aztán az "ász" mindent vitt.wwiac.jpg

Nézzük most az ászpilóták számát a hadviselő országok szerinti bontásban. A Commonwealth ebben az esetben a britek által üzemeltetett, de angol, skót, ír, kanadai, ausztrál, új-zélandi, dél-afrikai pilóták által repült gépek összességét jelenti, lett légyen az Royal Flying Corps vagy Royal Naval Air Service (1918 áprilisa után egységesen Royal Air Force). Voltak amerikaiak, akik brit felségjelzésű gépet is repültek, de őket ettől még az USA-hoz soroljuk. A franciáknál is repült néhány külföldi (például két orosz), de ebben az esetben őket franciának számoltam, mert a legtöbb ilyen státuszú katona az Idegenlégióból nyergelt át a légierőhöz, vagyis eredetileg is francia zászló alatt harcoltak. sorrend1aszok.jpg

Tudom, hogy ezek a számok úgy lettek volna igazán beszédesek, ha az adott államok teljes, háborúban részt vett pilótaállományához hasonlítjuk, de az infógyűjtési próbálkozásaim sajnos nem vezettek sikerre. Márpedig ha nincs meg a fenti táblázat mind a kilenc résztvevőjére vonatkozó szám, sokat nem érünk vele. Elégedjetek meg tehát az ászpilóták bruttó számával, minden más viszonyítási alap nélkül. Talán ez is érdekes.

Zárásként emlékezzünk meg a mieinkről is, noha a nagy listán nem kaptak helyet. A Császári és Királyi Légjáró Csapatok (Kaiserliche und Königliche Luftfahrtruppen) színeiben 15 magyar pilóta szerezte meg az ászpilóta-fokozatot, közülük öten hősi halált haltak a háborúban. Névsorukkal és igazolt légi győzelmeik számával zárjuk a mai posztot és természetesen várjuk a kommenteket.4hu_kuk.jpg

 

39 komment

Címkék: hadtörténelem légierő i. világháború

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

proletair · http://lemil.blog.hu 2019.01.30. 12:57:43

És a második rész mikor lesz olvasható? (Megelőlegezem a türelmetlen olvasói kérdést, úgyismint türelmetlen olvasó :) )

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.30. 13:04:03

@proletair:

:-) Nem akarom túl egyhangúvá tenni a Lemilt, szóval bevárom, amíg lesz néhány más típusú poszt :-)

Minorkavidor 2019.01.30. 15:55:53

A Lafayette-században harcolt amerikai önkéntesek hová sorolandók, ha jól emlékszem ők már 1917. április, az USA hadba lépése előtt harcoltak. Úgy egyáltalán az ilyen önkéntesek által elért eredmények hová sorolandók. Ez már csak azért is ?, mert mi van abban az esetben, ha egy semleges ország állampolgára belép a szimpatikus állam haderejébe, megtartva állampolgárságát, és így ér el eredményt, függetlenül attól, hogy saját állama semleges marad a konfliktusban? Pl. a spanyol polgárháborúban a szemben álló felek valamelyikéhez csatlakozott,- semleges országbeli- pilóták eredményei hova számítanak? Már ha voltak ilyen pilóták...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.30. 16:08:28

@Minorkavidor:

Nem tudom, hogy lenne ilyen esetekre ökölszabály, mindenesetre a józan ész szerintem azt mondja, hogy oda sorolandók, amelyik zászló alatt harcolnak. Ha több zászló alatt is szolgáltak, akkor oda, ahol több időt töltöttek.

Így például a második világháborúban a Division Azúl pilótáinak eredményei szerintem a Luftwafféhoz számolandók, a spanyol polgárháborús Condor Légióé pedig Francóékéhoz.

Hegge Balázs 2019.01.31. 09:20:08

Jó kis poszt. A páncélosokról is lesz valami hasonló majd valamikor?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.31. 09:37:18

@Hegge Balázs:

Köszi az elismerést!

A páncélosokkal az a helyzet, hogy hasonlót szerintem nem igazán lehet írni, hiszen köztük nem voltak olyan sztárolt celebek, mint a repülők között. Persze ott volt Michael Wittmann, Kurt Knispel vagy Franz Bäke, de a nevük tizedannyira sem ismert, mint pilóta kollégáiké.

kakukk123 2019.01.31. 11:04:30

Sziasztok, gratula a poszthoz!

Nem kekeckedni akarok, de ha az ászpilóták bruttó száma nagyságrendileg helyes adat, akkor megérne némi további elemzést.

Megdöbbentő ugyanis a különbség a német és az antant számok között.

Vagy az van, hogy az egyes légierőkben nagyjából hasonló volt az ászpilóták aránya, és akkor a németek kb. négyszer annyi repülőgépet vesztettek a levegőben. A másik opció, hogy a légiveszteségek nem voltak ennyire aránytalanok, az viszont azt jelentené, hogy az 1-4 légigyőzelmet aratott (még éppen nem ász) pilóták aránya német oldalon sokkal magasabb volt, mint antant oldalon.

Mivel az egyes felek repülőgép-termelése és -veszteségei nagyjából ismertek, érdekes volna erről a dologról még egy statisztikai bőrt lehúzni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.31. 12:08:53

@kakukk123:

Szia, neked is köszi!

Az ászpilóták számát többször csekkoltam, szerintem a posztban szereplő számok (az ilyenkor a "belefér" kategóriába tartozó +/- 3-5%-os tűréssel) helyesek. Az általad említett különbség szerintem elsősorban az igazolási folyamat különbözősége miatt háromszoros a Commonwealth és a németek között (persze több összetevője is van a dolgonak). Ha azonos szabályok szerint történt volna, véleményem szerint sokkal közelebbi számokat nézegethetnénk most.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2019.01.31. 12:29:01

" A Commonwealth ebben az esetben a britek által üzemeltetett, de angol, skót, ír, "

Azt hogy valaki kanadai, auszie, vagy kiwi az könnyen kideríthető, de a briteken belüli népeket hogy választod szét?

Hari Seldon 2 2019.01.31. 12:37:13

@kakukk123:
Logikusnak hangzik a felvetésed, hogy sok német ász "korán halt", mert az antant műszaki fölénye a nagy háború legnagyobb részében érvényes volt. - Így a légierő esetében is. Ebből meg következik, a kevesebb gép, és több veszteség.

Hari Seldon 2 2019.01.31. 12:45:37

@tiboru:
Ebben az esetben.
Viszont ha a Commonwealth pilóta "úriember" és nem hazudik hogy hányat lőtt le, akkor példul René Fonck esetében is párat el lehetett volna fogadni. (vagy nem, de ezt már sose tudjuk meg)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2019.01.31. 12:48:48

Érdekességként említem meg, hogy Richthofen eredményessége kis részben, de hozzájárult a német vereséghez. Ő nagyon kedvelte és propagálta a Fokker Dr.I.-t. Mivel komoly tekintélynek számított sokan hallgattak is rá, pedig egy fejlesztési zsákutca volt.

Kelly és a szexi dög 2019.01.31. 13:32:35

Ennek örömére tessék meghallgatni az Iron Maiden - Aces High c. számát.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.31. 13:51:23

@Sigismundus:

Mondjuk megnézem, hogy hol született és az életrajzírói mit mondanak a családjáról.

hátramozdító 2019.01.31. 14:46:51

A Hefty még könyvet is írt, de sajnos kölcsönadtam... Jó poszt volt, köszönjük!

NAR 2019.01.31. 15:28:41

A keleti fronton ennyire kevés repülőt használtak, hoy az oroszoknak ilyen alacsony számaik vannak? Az olasz fronton is kevés volt a repülő?

Minorkavidor 2019.01.31. 16:12:01

@NAR:

Igen, enyire kevés repülőt gyártottak és használtak:
Magyarország az Első Világháborúban lexikon A-ZS adatai szerint (771. o.) a repülőgépgyártás így alakult:

Németország 47.831 vagy 47.631
Osztrák-Magyar Monarchia 5.431
Központi Hatalmak összesen 53.262
Nagy-Britannia 55.061 vagy 44.853
Franciaország 52.146 vagy 51.143
Oroszország 5607 vagy 2.492
Olaszország 12.031 vagy 12.200
USA 13.840 VAGY 13.723
Antant Hatalmak összesen 138.685
KH-AH arány 1:2,60
A táblázathoz írtak egy megjegyzést: "A szakirodalomban többféle adat terjedt el: az első háborús év augusztus 5-től való; az utolsó háborús év december 31-ig való számítása miatt, illetve mivel keverednek a harci és összes repülőgép adatai Dőlt számokkal a leginkább elterjedt alternatív adatokat tüntettük fel."
Az én megjegyzésem: mivel a kommentdobozban nem lehet "cifrázni", így a táblázat dőlt betűs adatait a vagy mögé írtam. Az Osztrák-Magyar Monarchiánál nem írtak alternatív adatot.
Érdekesség, hogy a táblázat (mely évekre bontva közli a gyártási adatokat) adataiból kiderül, hogy 1914-ben még a KH vezetett 2.418 gyártott gépével szemben az antant 1.321 gépet gyártott, de a 2. évben már fordult az arány.
Mivel rákérdeztél az orosz adatok ezért közlöm a táblázat idevonatkozó részét
Oroszország 1914-ben 535, 1915-ben 1.305, 1916-ban 1.870, 1917-ben 1897 db repülőgépet gyártott, 1918 évre egy ?-et raktak. Ez összesen 5.607 db gép, e mellett tüntették fel a leggyakoribb alternatív adatot a 2.492-t. Elég jelentős eltérés, az alternatív adat kevesebb mint a fele az elsőnek.
Olaszország adatai:
1914-ben -, 1915-ben 382, 1916-ban 1.255, 1917-ben 3.871, 1918-ban 6.523 db repülőgép.

Minorkavidor 2019.01.31. 16:22:08

Bár az is lehet, hogy a KH 1914. évi jelentős fölényét csak a nyomda ördöge hozta ki. Ugyanis a táblázatban az 1914. évi adatok a következőképen néznek ki: Németország 1348, míg a Monarchia 70 db repülőgépet gyártott, ez pont 1.000 géppel kevesebb. Az 1348 db adat mellett szól, hogy akkor jó a 47.831 darabos összes gyártási darabszám.
Az AH-nál az országonként megadott adatok és az 1914. évi összesített adatuk között nincs eltérés.
Így a KH 1.418 gyártott gépe áll szemben a KH 1.321 legyártott gépével, így viszont már nem akkora a fölény.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.31. 17:16:58

@Minorkavidor:

Kurvajók ezek a számok, köszi! Én is úgy 200 ezerre saccoltam a négy év alatt összesen gyártott repgépek számát.

Most már csak a pilóták számáról kéne valami hasonló kimutatás; ha találkozol valahol egy ilyennel, kommenteld be légyszi. Köszönöm!

kakukk123 2019.01.31. 17:40:42

Azért én egy kicsit lovagolnék még ezeken a számokon.

Ha csak a nyugati hadszíntéren harcolókat nézzük, az antantnak volt 1346 ásza, a németeknek 393. Ezek ugye fejenként legalább 5-5 gépet lőttek le, de vegyük nagy átlagban 10-nek, az egyszerűség kedvéért.

A durván 48K gyártott német gépből eszerint 13 460-at lelőttek az antant pilóták (ez 28%), míg a kb. 121K nyugati antant gépből 3930-at a német pilóták (ez 3,2%).

Az antant:német termelés között 10:4 az arány, a lelőtt gépekben 10:1. Vagy 4:1 volt az okozott veszteség az antant javára, vagy az antant pilóták négyszeresen túljelentettek, vagy a kettő között valahol (mondjuk kétszeres túljelentés, kétszeres okozott veszteség mellett).

Mindenestre érdekes :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.31. 18:54:13

@kakukk123:

Hajlamosak vagyunk megfeledkezni a megfigyelő funkcójú, legénységgel ellátott katonai léggömbökről, amelyek lelövése szintén légigyőzelemnek minősült. Ilyen is volt sok száz (ha nem sok ezer), mindkét oldalon.

kakukk123 2019.01.31. 20:47:38

@tiboru:
Ja, igazad van, de ha ennyire eltérő volt a légigyőzelmek számolásának metodikája, akkor lehet, hogy eleve almát hasonlítunk körtéhez.

Majd kíváncsi leszek, ha a 2.vh-hoz érsz, mert ott már elég sok forrásból lehet double-checkelni a számokat. Én itt is csak azért piszkáltam a kérdést, mert a köztudatban élő kép alapján a német légierő nem volt *annyival* kevésbe hatékony, mint ahogy ezek a számok sugallják. Egyszerűen érdekelne, hogy az egyes pilóták teljesítménye (amit itt elemeztél) hogyan viszonyul a légiháború *egészének* eredményességéhez és hatékonyságához.

NAR 2019.02.01. 10:11:02

@Minorkavidor: Ez az olasz vs osztrák-magyar szám kissé meglepő. Ennyivel fejletlenebb volt az osztrák/cseh/magyar ipar az olasznál? Vagy csak nem gondolták, hogy a tiroli fronton be tudnák vetni a repülőgépeket a magasság miatt?

Fredddy 2019.02.01. 13:47:24

@Kelly és a szexi dög: adja, de az 2. vh-s. A Death or Glory című számuk viszont konkrétan Richtofenről szól.

Minorkavidor 2019.02.01. 16:48:07

@NAR:

Nem, A Monarchia iparilag fejlettebb volt. Azonban:
1: A Monarchia mindig 2 fronton harcolt, de volt volt olyan időszak amikor 3 fronton is harcolt:
- 1914. július 28- augusztus 4. kivételesen 1 front,a Balkánon Szerbia ellen.
- 1914. augusztus 5-től Oroszország ellen is megnyílik a front, a keleti front létrejötte, még e napon Montenegró is hadat üzen, de ez új frontot nem eredményez.
- 1914. augusztus 12-én a franciák és britek is hadat üzennek, új front ezúttal sincs, csak annyi történik, hogy az Adrián is megkezdődik a küzdelem.
- 1915. május 23-án megnyílik a 3. front az olasz hadüzenetnek köszönhetően.
- 1915. november 24 és 1916. január 16. Előbb Szerbiát foglalják el a KH csapatai, majd Montenegró kapitulál. A szárazföldi balkáni front így január közepén tkp. megszűnik, ezt a frontszakaszt ezután a bolgár és török csapatok és albán szabadcsapatok tartják fenn a háború végéig.
- 1916. augusztus 27-én a román támadással visszaáll a 3 frontos állapot.
- 1918. március 3-án aláírják a breszt-litovszki békét, ezzel megszűnik a keleti front, ismét 2 frontos háborút vív a Monarchia.
- Mivel így a románok magukra maradnak 1918. május 8-án megkötik a bukaresti békét, azonban a békét román részről soha nem ratifikálja a román parlament. Hurrá, ismét 1 front!
- 1918. szeptember 25-én, a 10 nappal korábban megindult sikeres antant offenzíva következményeként Bulgária fegyverszünetet kér, a balkáni front összeomlik. A Monarchia ad hoc szervezett csapatokkal próbálja megállítani a félmilliós antant haderőt. Visszaáll a 2 frontos állapot.
2. Az olaszoknak ezzel szemben csak egy fronton kellett harcolniuk, számíthattak az antant anyagi és ha kellett, mint Caporetto után személyi segítségére. Az anyagi segítség tágan értelmezendő, nemcsak a hadianyagra vonatkozik, a nehézipari, benne hadipari üzemek építésére, korszerűsítésére, nyersanyagok, félkésztermékek szállítására licenszek átadására. Ezeket Szazonov orosz külügyminiszter emlékiratai is megemlítik. Tőle tudható, hogy az ipari együttműködés már az olasz semlegesség deklarálásának idején, a titkos tárgyalások megkezdésekor elkezdődtek.

Minorkavidor 2019.02.01. 17:00:39

@NAR:

Egész pontosan Szazonov A végzetes évek c. emlékiratának 371. oldalán a következőket írja: :”Ez idő alatt sikerült elégtelen hadifölkészültségét lényegesen följavítania és nagyszámú és jól felszerelt metallurgiai gyárát a háború szükségleteinek megfelelően megszerveznie. A diplomáciai és technikai előkészítő munka e tíz hónapja nem múlt el Olaszországra nézve haszon nélkül, sem politikai, sem katonai értelemben.”

Minorkavidor 2019.02.03. 22:03:41

@tiboru:
Fő forrásként a már említett Magyarország az Első Világháborúban Lexikon A-ZS-t (továbbiakban Lexikon) használtam. Az adatok elég nagy szóródást mutatnak, még magán a Lexikonon belül is.
Az Osztrák-Magyar Monarchiában (OMM) az EVH előtt semmilyen formában nem létezett légierő. A léggömbös osztályok (Ballon- Abteilung) békeidőben a közlekedési dandárok állományába tartoztak. A mozgósítás után onnan kivonva közvetlenül a közös Hadügyminisztérium alá rendelték őket, új nevet is kaptak: ezután Luftfahrtruppe, magyarul Légjáró csapat néven szerepeltek. Ezt a nevet a háború végéig megtartották (az EVH-ban mindig egyes számban használták a csapat elnevezést, mint itt is). Az OMM 13 repülőszázaddal, benne 42 repülőgéppel¹ kezdte a háborút. A repülőszázad, vagy ahogy akkor hívták repülő-parkok általában 3-4 repülőgépét a hadsereg, hadtest, vagy erődparancsnokságoknak rendelték alá. A repülőszázadok száma 1917. októberére 45-re, a repülőgépek száma 450-re nőtt.1918. október 10-én a szárazföldi repülőcsapat ((Heeresflieger) repülőszázadainak száma 82-re, a repülőgépeké 1.200-ra emelkedett. Ekkor a hadműveleti területen 54 vegyes, 20 vadász és 5 nehéz bombázószázad tevékenykedett, a tengerészeti repülők (Seeflieger) állományában ekkor 268 vízi repülőgép volt.
A Heeresflieger hajózóállományában ekkor 967 tiszt és 1.854 altiszt és legénységi állományú katona (összesen 2.821 fő), a földi kiszolgáló személyzet állományában 1.000 tartalékos tiszt és 38.000 katona szolgált, mindösszesen 41.821 fő. A Seeflieger 1918. októberi állományát 807 tiszt, 758 altiszt és legénységi állományú valamint 50 tartalékos tiszt alkotta, összesen 1.615 fő. A léggömbös csapat hajózó személyzetét ugyanebben az időben 274 tiszt és 11 altiszt és legénységi állományú katona alkotta, továbbá 48 tiszt és 7.503 altiszti és legénységi állományú katonából álló földi személyzet, összesen 7.836 fő.
A Hadsereg- Főparancsnokság összesítése szerint a Heeresflieger 1914. augusztusától- 1917. decemberéig 435, majd 1918. márciustól augusztusig további 139, összesen 574 ellenséges repülőgépet lőtt le. A haditengerészet saját adatai szerint 24 ellenséges repülőgépet és 5 léghajót lőtt, le, 16 repülőgépet leszállásra kényszerített (1917-18-as adatok nem ismertek), és 8 felszíni hajót elsüllyesztett. Olasz adatok szerint a Seeflieger eredményeivel együtt a lelőtt légi járművek száma meghaladta a 700-at. A Luftfahrtruppe 51 pilótája lett ász. A legeredményesebb pilóta Godwin Brunowski százados volt 35+8³ győzelmével. Mögötte Julius Arigi altiszt 32, Benno Fiala Ritter v. Fernburg főhadnagy 28+5 v.3, Frank Linke-Crawford főhadnagy 27+1, Kiss József hadnagy 19, Gráser Ferenc tart. hadnagy 18+1, Fejes István altiszt 17+4, Eugen Bönsch őrmester 16+1, Ernst Stroschneider tart. hadnagy 15”1, Gottfried Freiherr v. Banfield hadnagy 14+7, Adolf Heyrowsky százados 12, Kurt Gruber altiszt 11, Franz Rudolfer főhadnagy 11+2, Friedrich Nawratil főhadnagy 10, Raoul Stolsavljevic százados 10, Georg Kenzian főhadnagy 9, Kaszala Károly altiszt 9, Heinrich Kostrba százados 8, Taky Sándor főhadnagy 8, Újváry László százados 8, Udvardy Nándor törzsőrmester 8+4, Josef Friedrich tart. főhadnagy 7, Ludwig Hauczmayer tart. főhadnagy 7, Otto Jäger tart. főhadnagy 7, Maier (Modory) József százados 7, Rusztics János törzsőrmester 7+1, Andreas Dombrowsiki törzsőrmester 6, Johann Frint százados 6, Kasza Sándor őrmester 6, Karl Nikitsch százados 6, Franz Peter főhadnagy 6, Josef Pürer tart. főhadnagy 6+1, Roman Schmidt főhadnagy 6, Rudolf Weber főhadnagy 6, Julius Busa őrmester 5, Hefty Frigyes altiszt 5+4, Julius Kowalczik altiszt 5+4, Franz Lahner őrmester 5, Friedrich Lang Főhadnagy 5, Alois Rudlauer tart. hadnagy 5, Szepessy-Sokol Rudolf főhadnagy 5, Karl Teichmann őrmester 5, Karl Urban altiszt 5, Franz Wognar 5. Rajtuk kívül még 23 pilóta ért el 1-4 igazolt győzelmet.
A Heeresflieger összes személyi vesztesége az EVH alatt 723 halott repülő (ebből 318 magyar), a sebesültek száma kb. 550 fő. A Seeflieger személyi vesztessége 101 halott (ebből 32 pilóta), 409 sebesült (ebből 113 pilóta), hadifogságba 65 fő került (köztük 8 magyar).
Az olasz adatok szerint az OMM tengerészeti légiereje saját adatainál is jelentősebb veszteséget okozott nekik. Ők 153 antantrepülő (121 ol., 26 fr., 5 brit és 1 am.)és 5 léghajó lelövését tulajdonítják nekik, 132 o-m. gép veszteség árán. Szerintük az OMM-nak az olasz hadüzenet idején 90 vízi repülőgépe volt, a háború végéig 650-et építettek, 132 gépük légi harcban pusztult el, további 430 egyéb módon veszett oda, vagy szétszedték, az összeomláskor 232 vízi repülőgépe volt a Monarchiának²
¹ ugyanez az adat Galántai József Az első világháború c. műve 170.o. 36 repülőgép és 7 léghajó, Európa Könyvkiadó Az első világháború és a forradalmak képei c. könyvben 78 (471.o.), Bencze László Az állóháború harcászati és hadászati előzményei c. könyvében 70 db, 190.o.
² Lexikon 569.o.
³ A + mögött a nem igazolt légi győzelmek szerepelnek.

Minorkavidor 2019.02.03. 22:25:48

@tiboru:

Németország légiereje 1914-ben 41 felderítő repülő századból és 218¹ vagy 450² repülőgépből és 30 léghajóból³ állt, 4.200 főnyi személyzettel. 1917. októberében a repülőszázadok száma 201-re a repülőgépek száma 2.110-re, 1918. októberében a repülőszázadok száma 450-re (benne 306 felderítő század), a repülőgépek száma 4.050⁴-re, vagy 5.000-re⁵, vagy 5.500⁶-ra (ebből 3.000 a frontokon volt) nőtt. Az állomány a kezdeti 4.200 főről 160.000 főre (ebből 80.000 a frontokon) nőtt.
A mozgósításkor minden seregtest-parancsnokság kapott egy 4 gépből álló repülőosztagot, melynek feladata a felderítés és tüzérség tüzének irányítására. Ezek a gépek még szintén fegyvertelenek voltak. Az első bombázószázadok 1914 novemberében álltak fel: 6 század, 36 géppel. Ebben az időben szervezik meg a szintén 6 századból álló Postagalamb Osztagot is (Brieftauben Abteilung). Az 1916. február 21-én meginduló verduni támadáshoz már 168 db- repülőgépet vontak össze. Szintén 1916-ban, október 8-án a légierő önálló fegyvernem lesz.
1918. március 1-én a nyugati fronton 80, a keleti fronton 1 vadászrepülő század állt.
A német légierő összesen 7.783 igazolt légi győzelmet ért el: a nyugati fronton 7.425-öt, a keletin 358-at. Továbbá megsemmisített 614 db kötött ballont. Repülőgép vesztesége 3.298 db gép volt, melyből légi harcban 2.298 db veszett oda (a hadsereg 2.128, a haditengerészet 170 repülőt veszített), a fennmaradó 1.000 pusztulását egyéb dolgok, mint a balesetek, az időjárás viszontagságai okozták. Összes véres vesztesége 6.839 fő, - 3.021 tiszt és 3.809 altiszt és legénységi állományú katona. Közülük 4.877 fő esett el, - 4578 repülő és 299 fő földi személyzet- a frontokon. A legmagasabb katonai kitüntetést, a Pour le Mérite-t, a légierő 72 katonája katonája kapta meg, közülük 61 fő pilóta volt, akik közül 25 fő halt hősi halált.
Az ászok rangsorát Manfred von Richthofen báró százados vezeti 80 lelőtt géppel, amivel egyben ő az EVH legeredményesebbje, 2. helyen Ernst Udet hadnagy 62, a 3. helyen Erich Löwenhardt főhadnagy 52 lelőtt géppel. Rajtuk kívül 6 pilótának van 40-51 közötti győzelme, 16 pilóta 30-39 közötti, 37 fő 20-29 közötti, 82 pilóta 10-19 közötti, 152 pilóta 5-9 közötti győzelemmel rendelkezik.
A léghajós csapatnem szintén 2 részre tagolódott: a szárazföldi (Heeresluftschiffe) és haditengerészeti (Marineschiffe) szekcióra. A háború alatt 123 léghajót építettek: 94 db Zeppelint, 17 db faépítésű Schütte Lnzot, 11 db Parsevalt és 1 db Gross Barath IV-t. A 123 léghajóból a Marineluftschiffe 70-et, míg a Heeresluftschiffe 50 db-ot állított szolgálatba. A háború alatt 79 léghajó semmisült meg, melyek 444 fős személyzete hősi halált halt. A veszteség egyenlően oszlott meg az antant által lelőtt illetve a műszaki-időjárási okok miatt elveszett léghajók között. Az antant vadászok és légvédelmi tüzérek 40 léghajót lőttek le (a Heeresluftschiffe 17, a Marineluftschiffe 23). Műszaki-időjárási okok miatt a szárazföldiek 30, míg a haditengerészek 9 léghajót veszítettek. Végül s Heeresluftschiffe 10 léghajót lebontott, hogy alkatrésznek használja őket, 4-et átadott a tengerészetnek. A hatalmas veszteségek miatt a Heeresluftschiffét az OHL 1917-ben, 4 évi fennállás után megszűntette.
A németek az EVH alatt 1870 db kötött megfigyelő ballont építettek 3 féle méretben. A legkisebb, a 600 m³-es Parseval-Sigsfeld típusú sárkányballon volt, melyet 800 m-ig lehetett használni. Ezt 1915-ben továbbfejlesztve 800 és 100 m³-es változatokat építettek, melyeket 1200 m-ig lehetett használni. 1916-ban, egy zsákmányolt francia Clagnot-Coco ballonból kifejlesztették az AE típusú 850 m³-es ballont, melyet 1500 m volt a csúcs magassága. A háború során 1.160 ballon semmisült meg: 549 ballont az antant erők lőttek le, 109 egyéb harci okokból pusztult el, 505 ballon olyan súlyosan megsérült, hogy már nem volt érdemes kijavítani. Az állományból 709 katona halt meg.
¹Lexikon 569.o.
²uo. 581.o.
³Galántai, 155.o.: 380 rg. és 30 légh., Európa Könyvkiadó, 471.o.:232 rg.
⁴Lexikon 569.o.
⁵uo. 581.o.
⁶uo. 581.o.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.02.04. 11:35:55

Idevágó nóta
Jó, igaz, a klip eleje WW2, de azért passzol.

www.youtube.com/watch?v=Xg9aQvjMS60

Aces High"

There goes the siren that warns of the air raid
Then comes the sound of the guns sending flak
Out for the scramble we've got to get airborne
Got to get up for the coming attack.

Jump in the cockpit and start up the engines
Remove all the wheel blocks
There's no time to waste
Gathering speed as we head down the runway
Got to get airborne before it's too late

Running, scrambling, flying
Rolling, turning, diving,
Going in again
Running, scrambling, flying
Rolling, turning, diving,

Run, live to fly, fly to live, do or die
Won't you run, live to fly, fly to live, aces high

Move in to fire at the mainstream of bombers
Let off a sharp burst and then turn away
Roll over, spin round to come in behind them
Move to their blindsides and firing again

Bandits at 8 o'clock move in behind us
Ten ME-109s out of the sun
Ascending and turning our Spitfires to face them
Heading straight for them I press down my guns.

Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving,
Going in again
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving

Run, live to fly, fly to live, do or die
Won't you run, live to fly, fly to live, aces high.

\m/

Minorkavidor 2019.02.04. 22:35:27

@tiboru:

Az Antant országok légiereje

Franciaországnak 1914 augusztusában 25 repülőszázaddal és 158¹ repülőgéppel lépett be a háborúba, Nagy-Britannia 15 repülőszázadot és 166 repülőgépet² mozgósított, Oroszország 6 századdal és 36³ repülőgéppel rendelkezett, Belgiumnak 6 százada és 26⁴ repülőgépe volt, Szerbiának 1 százada és 10 repülőgépe volt, Japánnak 1 százada és 8 repülőgépe. Az olaszok 1915-ben 100 repülőgéppel és néhány léghajóval léptek be az EVH-ba.
1917. októberben a francia repülőszázadok száma 152-re, a repülőgépek száma 1.446 db-ra, nőtt, a britek estében ez az adat 70 század és 1.665 db repülőgép, a gyorsan fejlődő olasz légierő 162 repülőszázaddal és 1.600 géppel rendelkezett, USA-nak 4 században 55 db repülőgépe volt, Oroszország 65 századdal és 300 géppel rendelkezett a forradalom előestéjén.
1918. októberben Franciaország 258 repülőszázaddal és 484⁵ (sic!) repülőgéppel rendelkezett, Nagy-Britanniának 198 százada és 4.500 gépe volt, az olaszok 200 századba szervezett 2.000 gépet vethettek be, a belgák 11 századdal és 186 repülőgéppel rendelkeztek, az USA 45 századba szervezett 706⁶ db repülőt vonultatott fel. Más adatok szerint Az USA Európában harcoló légiereje 701 db vadásszal, 366 felderítő-, 323 bombázó és 91 éjszakai bombázó repülőgéppel rendelkezett 1918. október 1-én⁷.
A franciák már 1914. szeptember 29-én létrehoztak egy 2 századból álló bombázó csoportot, 2 hónappal később már az első bombázó osztály is megszületett, a németek ekkor még csak a bombázó századok létrehozásánál tartottak. Minden francia hadtest kapott 1-1 repülőosztagot valamint 1 repülőközpontot is, amely összefogta az összes repülő, légvédelmi és ballonos alakulatokat, köztük az összeköttetést telefonon, távírón, és ha kellett repülővel biztosították. E koncentráció lehetővé tette a gyors reagálást a légi fölény megteremtését egy adott frontszakaszon 1916-tól. Képesek voltak arra is, hogy 12 orosz századot állítsanak fel korszerű Nieuport vadászgépekkel, ezekből a vadászokból még az olaszoknak is jutott bőséggel. Az oroszok az időben legnagyobb bombázóból az Ilja Muromecból egy egész századot állítottak fel 1915-ben.
Az angol légierő magától értedődően két szervezetből indult fejlődésnek. A haditengerészet a Királyi Tengerészeti Légi Szolgálat (Royal Naval Air Service), míg a szárazföldi haderő Királyi Repülő Hadtest (Royal Fleying Corps). Történelmileg rövid idő alatt 1918. április 1-én, - egyáltalán nem áprilisi tréfaként- létrejött a világ első légi haderőneme a RAF. A bombázókat már akkor is önállóan kezelték.1918. június 5-én létrejött a 4. századból álló, önálló bombázó egység az Independent Air Force. A IAF november 11-ig 10 századra növekedett, nemcsak brit, hanem amerikai erőket is bevonva. Jelentéseik szerint e rövid idő alatt, nem kevesebb, mint 150 német vadászgépet is megsemmisítettek! Nagyot mondásban az amerikaiak nyertek, ők 781 német repülőgép és 73 ballon lelövését jelentették (a ballon adat talán még reális)!
Az EVH-ban Nagy-Britannia 6.166, Franciaország 5.500, az USA 902, Olaszország 700, Oroszország kb. 600 főnyi hajózó személyzetet veszített.

Minorkavidor 2019.02.04. 22:39:27

@tiboru:

Az Antant országok légiereje

Franciaországnak 1914 augusztusában 25 repülőszázaddal és 158¹ repülőgéppel lépett be a háborúba, Nagy-Britannia 15 repülőszázadot és 166 repülőgépet² mozgósított, Oroszország 6 századdal és 36³ repülőgéppel rendelkezett, Belgiumnak 6 százada és 26⁴ repülőgépe volt, Szerbiának 1 százada és 10 repülőgépe volt, Japánnak 1 százada és 8 repülőgépe. Az olaszok 1915-ben 100 repülőgéppel és néhány léghajóval léptek be az EVH-ba.
1917. októberben a francia repülőszázadok száma 152-re, a repülőgépek száma 1.446 db-ra, nőtt, a britek estében ez az adat 70 század és 1.665 db repülőgép, a gyorsan fejlődő olasz légierő 162 repülőszázaddal és 1.600 géppel rendelkezett, USA-nak 4 században 55 db repülőgépe volt, Oroszország 65 századdal és 300 géppel rendelkezett a forradalom előestéjén.
1918. októberben Franciaország 258 repülőszázaddal és 484⁵ (sic!) repülőgéppel rendelkezett, Nagy-Britanniának 198 százada és 4.500 gépe volt, az olaszok 200 századba szervezett 2.000 gépet vethettek be, a belgák 11 századdal és 186 repülőgéppel rendelkeztek, az USA 45 századba szervezett 706⁶ db repülőt vonultatott fel. Más adatok szerint Az USA Európában harcoló légiereje 701 db vadásszal, 366 felderítő-, 323 bombázó és 91 éjszakai bombázó repülőgéppel rendelkezett 1918. október 1-én⁷.
A franciák már 1914. szeptember 29-én létrehoztak egy 2 századból álló bombázó csoportot, 2 hónappal később már az első bombázó osztály is megszületett, a németek ekkor még csak a bombázó századok létrehozásánál tartottak. Minden francia hadtest kapott 1-1 repülőosztagot valamint 1 repülőközpontot is, amely összefogta az összes repülő, légvédelmi és ballonos alakulatokat, köztük az összeköttetést telefonon, távírón, és ha kellett repülővel biztosították. E koncentráció lehetővé tette a gyors reagálást a légi fölény megteremtését egy adott frontszakaszon 1916-tól. Képesek voltak arra is, hogy 12 orosz századot állítsanak fel korszerű Nieuport vadászgépekkel, ezekből a vadászokból még az olaszoknak is jutott bőséggel. Az oroszok az időben legnagyobb bombázóból az Ilja Muromecból egy egész századot állítottak fel 1915-ben.
Az angol légierő magától értedődően két szervezetből indult fejlődésnek. A haditengerészet a Királyi Tengerészeti Légi Szolgálat (Royal Naval Air Service), míg a szárazföldi haderő Királyi Repülő Hadtest (Royal Fleying Corps). Történelmileg rövid idő alatt 1918. április 1-én, - egyáltalán nem áprilisi tréfaként- létrejött a világ első légi haderőneme a RAF. A bombázókat már akkor is önállóan kezelték.1918. június 5-én létrejött a 4. századból álló, önálló bombázó egység az Independent Air Force. A IAF november 11-ig 10 századra növekedett, nemcsak brit, hanem amerikai erőket is bevonva. Jelentéseik szerint e rövid idő alatt, nem kevesebb, mint 150 német vadászgépet is megsemmisítettek! Nagyot mondásban az amerikaiak nyertek, ők 781 német repülőgép és 73 ballon lelövését jelentették (a ballon adat talán még reális)!
Az EVH-ban Nagy-Britannia 6.166, Franciaország 5.500, az USA 902, Olaszország 700, Oroszország kb. 600 főnyi hajózó személyzetet veszített.
¹Galántainál 120 db felderítő repülőgép és 10 léghajó, 161.o.; Európa Könyvkiadó: 156 db repülőgép, 471.o.
²Galántai: 120 db repülőgép, ebből a BEH állományában 60 db,165.o.; Európa Könyvkiadó: 130 db repülőgép, 471.o.
³Bencze: 500 db repülőgép, 190.o.; Európa Könyvkiadó: 263 db repülőgép, 471.o.
⁴Európa Könyvkiadó: 48 db repülőgép.
⁵Lexikon 569.o., biztos, hogy nyomdahiba, lemaradhatott egy 0!
⁶Uo. 569.o.
⁷Uo. 583.o.
⁸Uo.584.o.

Minorkavidor 2019.02.04. 22:42:08

@tiboru:

A Szerb Repülő Csapat 1911-ben jött létre, francia kiképzők segítségével. Franciaország ezenkívül 3-3 db Farman HF 20 és Blériot XI típusú repülőgép átadásával járult hozzá a szerb légierő létrejöttéhez. A Balkán-háborúkban részt is vettek. A franciák továbbá Deperdussin T repülőgépekkel felszerelt kiképzőiskolát is létrehoztak. 1914. évi hadba lépéskor 8⁸ repülőgéppel rendelkeztek. A franciák 2 századot küldtek Szerbia megsegítésére. Az elsőt 1915 januárjában, a másodikat 1915 júliusában. Ezen századok is megsemmisültek a KH őszi támadásakor, a túlélő pilóták gyalogmenetben vonultak vissza Albánián keresztül. A szerb légierőt Korfun szervezték újjá 1916 márciusában, azután betagolták a francia Keleti Hadseregbe a francia egységek közé. A háború további részében Macedóniában harcolt állománya 1-2 század között ingadozott, önállóságát majd 1919-ben nyerte vissza.
A román légierő 1916. augusztus 27-én 4 repülőszázadot és mínimum 26 repülőgépet (8 Farman 40, 4 Coudron G-4, 14 Nieuport BB és ismeretlen számú Nieuport 13 és Breguet-Michelin) számlált. A 4 repülőszázadból 2 az Erdélybe betört csapatokat támogatta, 1 a bolgár frontot fedezte és volt 4 tartalékgépük Tartukainál, 14 Nieuport BB Bukarest légvédelmét látta el. Az erdélyi vereséget követően Berthelot tábornok szervezte újjá a román hadsereget és légierőt. December 15-én a Moldvába történő visszavonulás megkezdésekor a Franciaországból érkezett pótlással együtt 13-13 Nieuport BB és Farman 40, 6-6 db Breguet-5 és Breguet-Michelin és 3 Nieuport iskolarepülőgépük maradt. December 21-ig 12 pilótájuk esett el. Alig telik el egy hónap,- 1917. január 21-én- már 53 bevethető repülőgépük volt (23 Farman 40 felderítő, 18 Nieuport vadász és 12 Breguet-Michelin bombázó), melyek 9 repülőszázadot alkottak, ebből 7 századot 3 osztályba szerveztek, 2 a főparancsnokságnak közvetlenül alárendelt század volt. Továbbá még 3 ballonos századot is szerveztek. A légierejük ekkor 87 fő pilótával, 10 megfigyelő és 7 ballonos tiszttel rendelkezett. 1917.szeptember és november között 129 új pilótát és megfigyelő tisztet kaptak és 62 bevetést repültek. Légi harcban a KH 31 repülőgépét lőtték le, 13 győzelmet román, 18 győzelmet francia vagy brit pilóta aratott. Légvédelmi tüzérségük 10 gép lelövésével növelte győzelmeik számát. Légierejük 1916 augusztus 27-e és 1917 novembere között 8.160 órát repült, 703 felderítő repülés során 6.981 db légi fotót készített, 560 bombatámadást hajtott végre, melynek során 61.871 kg bombát dobott le, 80 utánpótlási bevetést teljesített, 6-szor szórt röplapot. A vesztesége 25 repülőgép, 28 román és 2 francia pilóta.

⁸Lexikon 584.o.

Minorkavidor 2019.02.04. 22:43:47

Hűha, most látom, hogy véletlenül másodszor is elküldtem a német légierőről szóló részt! Tiboru, töröld légy szíves!

debreczenizoli 2019.02.05. 13:34:17

@geegee: igazán gyűlölhetik a zenét ezek a izék ha ilyen csúnyán elbántak vele.

Untermensch4 2019.02.05. 20:12:27

@debreczenizoli: Itt van akkor neked egy másik "repülős" zene, kulturált hangszerekkel...

www.youtube.com/watch?v=uT3SBzmDxGk

debreczenizoli 2019.02.05. 20:21:22

@Untermensch4:

Inkább ez: youtu.be/x02g4-XT_VU

Szöveg jobb. Zene jobb. Az ének meg nem kasztráltan vinnyogó.

ZorPrime 2019.04.11. 08:42:01

Az Iron Maident nem bántani, fantasztikus zenéket írogattak össze. Ami az ászokat illeti német oldalon: én az Oberkanone megnevezésre vélek emlékezni Überkanone helyett...
süti beállítások módosítása