Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Gyorstalpaló: karantén és kijárási tilalom

2020.03.17. 20:21 tiboru

crashcourse.jpgMivel a mostani zűrzavaros időkben sosem lehet tudni, hogy mit hoz a holnap, arra gondoltam, hogy megpróbálok egy kicsivel tisztább vizet önteni a poharakba kijárási tilalom és karantén ügyében. A múltkori poszt kommentjei között voltak olyan hozzászólások, amelyeket olyan kedves olvasók követtek el, akik például kioktattak arról, hogy a miniszterelnöki rendelet nem jogszabály és ne beszéljek hülyeségeket, mások arról próbáltak meggyőzni, hogy ha Ausztria lezárta a határait, az automatikusan azt is jelenti, hogy Bécsben karantént rendeltek el, szóval sokat nevettünk, de a jelenség (mármint hogy vannak, akikre ráfér egy kis fejtágító) arra ösztökélt, hogy írjam meg ezt a rövid kis posztot. Senki ne vegye sértésnek, nem kioktatni akarom a Lemilblog amúgy profi olvasóit, hanem egy kicsit összeszedni az alaptudnivalókat erről a két intézkedéskomplexumról.

Kezdjük a karanténnel. Noha a most (2020. március 17., kedd, 20.00 óra) hatályos magyar jogszabályokban hiába keresnénk ezt a szót, nem találnánk, elég sokan használják és hivatkoznak rá, írásban és szóban egyaránt (például a koronavírusos információkat közlő hivatalos kormányhonlap is). Szóval ne féljünk a karanténkaranten1.jpg szótól, hanem próbáljuk meg definiálni. Számos meghatározása van, az egyik legegyszerűbb a következő: 

karantén: vesztegzár, egészségügyi zárlat. Járványveszély esetén szokták alkalmazni a járvány, a fertőzés terjedésének megakadályozására vagy lassítására.

A karantén tehát egy olyan kényszerintézkedés, ami arról szól, hogy egy jól körülhatárolható területet (egy épületet, egy utcát, egy települést, egy hajót, de akár egy régiót vagy neadjisten egy egész országot) többé-kevésbé hermetikusan elzárnak a közvetlen környezetétől, a ki- és beutazást ellenőrzik és komoly büntetéseket helyeznek kilátásba azoknak, akik a vesztegzár szabályait megsértik. Nincs két egyforma karantén, mindig az adott egészségügyi vészhelyzet (és főleg a vesztegzárat elrendelő hatóság) határozza meg, hogy az előbb említett főszabály mellett milyeneket léptetnek életbe, például a karantén idejére és szigorúságára vonatkozóan. Lehet teljes a karantén (vagyis tényleg senki se ki, se be), de ez a ritkább, pláne a mai globalizált világban, ahol kivételek vannak és ez így van rendjén. Azt még érdemes elmondani, hogy a laza, félvállról vett bulikaranténnak sok értelme nincs, szóval ahogy annak idején Kerezsi százados mondta nekem: egyszer ugorjunk, de az aztán csobbanjon! Nincs szánalmasabb, mint egy olyan hatóság, amelyik elrendel egy karantént, aztán feloldja, majd rövid időn belül ismét elrendeli, feloldja, stb.

Biztosan sokan tudják, de azért leírom: a karantén szó az olasz "quaranta"-ból jön, ami 40-et (negyvenet) jelent. Ennyi napig voltak ugyanis vesztegzár alatt azok a hajók, amelyek a középkorban behajóztak a velencei kikötőbe, ugyanis ez volt a biztonságosnak ítélt időtartam, ami alatt kiderült, hogy a hajó legénysége fertőzött-e valami távoli betegséggel. Ez nem azt jelenti, hogy azelőtt nem volt vesztegzár; a Bibliában is szó esik róla (Mózes 3. könyve, 13. fejezet). Állatokat is lehet karantén alá helyezni, nem csak embereket. Ez az opció persze csak olyan esetben alkalmazandó, ha az adott betegséget az állatok (is) terjesztik. És persze létezik "önkéntes karantén" is, ami alatt pont azt kell érteni, amit nyelvtanilag jelent: nem külső kényszerből, hanem belső elhatározás miatt vállal valaki ilyet.

Ápdét: korxi kolléga megtalálta a "karantén" szót egy hazai jogszabályban. Ez a 2009. évi XCI. törvény az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályainak kihirdetéséről. Ebben olvasható az alábbi definíció:

járványügyi zárlat (karantén): gyanús, de nem beteg személyek tevékenységeinek korlátozása és/vagy e személyek, vagy gyanús poggyász, szállítótartályok, szállítóeszközök vagy áruk elkülönítése másoktól a fertőzés vagy szennyezés lehetséges terjedésének megakadályozása céljából.

Köszönjük!

Lássuk a kijárási tilalmat. Ezzel könnyebb dolgunk van, mert a 2011. évi CXIII. törvény (ami a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szól) 70. §-ának 5) bekezdése a következőt írja: 

Korlátozni lehet a lakosság utcán vagy más nyilvános helyen való tartózkodását (a továbbiakban: kijárási tilalom). A kijárási tilalmat és annak időtartamát a rádió, a televízió, a kormányzati internetes oldalak, a sajtótermék és hirdetmény útján, valamint a helyben szokásos módon a lakosság tudomására kell hozni.

Csak érdekességként mondom (illetve hát azért, mert szerintem valahogy összefügg a kijárási tilalommal), hogy ugyanezen törvény még a következőt is tartalmazza (ahol a b.) alpont akár még a karantén is lehet):

Elrendelhető

a) az ország meghatározott területén való tartózkodás korlátozása, illetve engedélyhez kötése,

b) hogy az ország meghatározott területére utazni, azon átutazni vagy onnan kiutazni csak engedéllyel szabad.

quar2.jpgDe térjünk vissza a kijárási tilalomra. Ez megint csak sokféle lehet. Területi szempontból el lehet rendelni egy településre (kicsire vagy nagyra), egy régióra (megyére), de akár a teljes országra is. Az sincs előre kőbe vésve, hogy milyen időtartamra és intervallumokra szól. Lehet olyan, hogy például este 22.00 és reggel 06.00 között tilos közterületen tartózkodni, de olyan is elképzelhető, hogy mondjuk az élelmiszerüzletek, a gyógyszertárak és az orvosi rendelők (kórházak) meglátogatásának kivételével minden más céllal tilos kimenni az utcára. Ahány eset, annyi kijárási tilalom; ezt megint nem lehet előre megjósolni.

Mindkét kényszerintézkedés-csomag mellé szoktak szankciókat is tenni, valamint a rendvédelmi szervek és a katonaság tevékeny szerepére lehet számítani. Nekünk talán szokatlan látvány lenne, ha katonai járőrök igazoltatnának az utcán civileket, de nem ördögtől való, ha mögéjük van pakolva a megfelelő jogszabályi háttér és ami legalább ennyire fontos: a szakértelem. Mert azt a lemilesek nagyon jól tudják, hiszen többször beszélgettünk róla, hogy a katona és a rendőr szakmai mentalitása (hogy úgy mondjam: vállalati kultúrája) eléggé eltér egymástól és abból a történelemben sose sült ki jó, ha egy rendőr katonaként, vagy ha egy katona rendőrként gondolkozott és cselekedett. De azt hiszem, értitek, mire gondolok.sorry.jpg

Nem tudhatjuk (honnan is tudhatnánk?!), hogy lesz-e karantén vagy kijárási tilalom idehaza, mindenesetre Európa több országában bevezették már egyiket vagy/és másikat, szóval ha érdekel, érdemes rákeresnetek mondjuk a régebben bevezetett osztrák, olasz, spanyol, stb. példákra, vagy a legfrissebb, tegnap bejelentett francia vagy szerb intézkedéssorozatra. Megismétlem, mert nagyon fontos: a külföldi példákat kizárólag kuriózumként ajánlom tanulmányozni, mert minden kijárási tilalom más és más.

A két intézkedés alkalmazható együtt, de külön-külön is. Vagyis (elméletileg) egyik sem a másik függvénye, létezhet karantén kijárási tilalom nélkül vagy fordítva. De a kormányzatok (hiszen általában ezek rendelik el mindkettőt, legalábbis demokráciákban) a legtöbbször egyfajta öszvérmegoldást szoktak preferálni, vagyis a csomagban szoktak lenni karantén- és kijárási tilalom-elemek is. Egyet fizet, kettőt kap, kedves adófizető! De a jövőben kéretik nem öszekeverni a kettőt, nem vagyunk mi újságírók! És pláne nem összetéveszteni egyiket sem a lakhelyelhagyási tilalommal, mert az egy büntető jellegű intézkedés, ami csak akkor rendelhető el (ráadásul egy bíró által), ha az előzetes letartóztatás elrendelésének feltételei fennállnak.

Nem akarom tovább habosítani a posztot, szerintem ezek az alapok, aztán a kommentek között nyugodtan egészítsetek ki, hiszen biztosan van, amit elfelejtettem és mégis lényeges lehet. Persze nem állítom, hogy ezekre az ismeretekre idehaza szükség lesz, de hát posztoltunk mi az amerikai rendőrök fizetéséről is, márpedig ez aztán tényleg elég távol áll tőlünk. És a statáriumról (vagyis a rögtönbíráskodásról) egyelőre nem írunk, pedig az is érdekes téma, de ti felvethetitek a hozzászólásaitokban.

Hajrá, várjuk a kommenteket, ugyanakkor finoman jelezném, hogy a rémhírterjesztés bűncselekmény. Biztos vagyok abban, hogy ti, akik ezt elolvastátok, a jövőben nem fogjátok keverni a két dolgot. Megismétlem, mert úgy tűnt a múltkor is, hogy van, aki elfelejti: a személyeskedés, a trollkodás, a spam és az öncélú kötözködés nem szívesen látott vendég errefelé. És akármi és akárhogy is lesz: vigyázzatok magatokra!

111 komment

Címkék: magyar karantén gyorstalpaló kijárási tilalom

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2020.03.17. 21:44:33

Én arra tippelek hogy még szükségessé fog válni a "rendkívüli állapot" és a "statárium" kivesézése is.

Fülig José 2020.03.18. 10:56:20

bajorországban ápr20 án indul újra az élet. orbánisztánban bástya elvtárs azt sem tudja hova kapjon. döbbenetes károkat fognak okozni / okoztak máris a faxságukkal. statárium meg kijárási tilalom, aha...
1)nyuggerrel van tele az összes szupermarket, az utolcsó budipapíron verekszenek
2) a magyar eü az (állítólag) 50 ferőzöttel sem tud megbirkózni, mindegy innentől a darabszám
3) 30 éve nem voltam orvosnál, csak maszeknál. engem nem érint a probléma
meg lesz a módja, hogy továbbra is oda menjek és azt csináljak amit akarok. nem újdonság ez...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 11:01:12

@Fülig José:

"bajorországban ápr20 án indul újra az élet"

Ezzel a jóslással azért még várnék...

Fülig José 2020.03.18. 11:33:16

@tiboru: tegnap mondta a partner, úgy is zárták be az iskolákat, hogy a tavaszi szünet végén indulnak.
miért, nektek 1 ébként mi a tervetek?! örökre maradjon mindenki otthon (kivéve a nuyggereket, mert azok úgysem) oszt jónapot? 1 kibeb.szott vírus miatt, ami 10 ből 8 embernél beavatkozás nélkül gyógyuló betegséget okoz, 5 -ön meg tünetmentesen átsuhan?!?!

#VILÁGVÉGE #MINDMEGHALUNK #JÁJJTEZSVÍREM....
(hol a liszt, urisssten...?!)
nem kéne elkezdeni gondolkodni a hiszti helyett?
csak kérdem.

paráznabillegető 2020.03.18. 11:47:07

@Fülig José: nem értem a matekod...
"...10 ből 8 embernél beavatkozás nélkül gyógyuló betegséget okoz, 5 -ön meg tünetmentesen átsuhan?!?!..."
kifejthetnéd.

Matyika Ápolója 2020.03.18. 11:49:53

@Fülig José: ha nem ez lenne, most azért vernéd magad a földhöz vagy te, vagy egy másik hasonló, hogy úristen orbanisztánban nem vesznek komolyan egy világjárványt, bezzegajrópa! Annyira mindegy nektek, csak orbánozni lehessen.

hátramozdító 2020.03.18. 11:50:37

Köszönjük a posztot, ritka mostanság a tárgyilagos megközelítés. Végtelenül leegyszerűsítve szerintem ott a gubanc, hogy globális a turizmus, a kereskedelem, az ipar, a néhai szolgáltató szektor, meg annyi minden más, de a járványügy nem. Miután már komollyá vált, minden ország bezárkózik és megpróbálja megoldani. Ismétlem: végtelenül leegyszerűsítve. Meg ha jól értelmezem a híreket, egész Európában orbitális bénázásokkal álltak neki a cselekvésnek, egyedül talán Németországban nem, de ki tudja, mi lesz egy óra múlva ott is. Mindenesetre szerintem az van, hogy bele kell tanulni ebbe is az illetékeseknek és aztán menni fog. Hány háború indult el felszerelés, kiképzés, stratégia nélkül és hogy belejöttek? Gyakorlat teszi a mestert, hogy továbbra is végtelenül egyszerű legyek...

Fülig José 2020.03.18. 11:53:39

@paráznabillegető: mit? a vírusfertőzés 80%ban nem igényel beavatkozást, 20% ban alakulHAT ki szövődmény, ami egy kripli, lerobbant immunrendszer MELLETT halálos IS lehet.
10 fertőzöttből 5 pógár meg még csak nem is veszi észre hogy fertőz, mert SEMMILYEN tünetet nem észlel magán.
napazmeg....
ezér tényleg érdemes kelteni a pánikot.

steery 2020.03.18. 11:56:44

A hermetikus lezárás azt jelenti, hogy légmentes. Kérdés: hogy lehet légmentesen lezárni egy lakóházat, amit minden nap szellőztetni kell ahhoz, hogy ne halmozódjon föl odabent a szén-dioxid, meg a radongáz? Az E.T.-ben láttam ilyen szép műanyag járványügyi kupolát, amit a családi ház fölé építettek a szkafanderes NASA alakok, katonai segítséggel. Nálunk van már ilyesmi? Vagy lesz? És hogy lehet egy várost vagy egy egész országot légmentesen lezárni, elszigetelni a bolygó légkörétől, ökoszisztémájától? Mert ha ez nem megy, akkor a határon átosonó állatok, csempészek, migránsok, meg az egymással beszélgető határőrök simán átviszik-átadják a vírust.

paráznabillegető 2020.03.18. 11:58:30

@Fülig José: köszönöm.
kicsit másképpen írtad ám, mint az előzőnél.
így egészen más.
csak azt nem írtad le, hogy 10 fertőzőtt mennyiből?
10? 12? 15? 100? 1000?
mert ugy nem mindegy a veszélyes 20% mekkora alapra van vetítve.
bónuszkérdés: éltél már meg tüdőgyulladást, akármilyen szintűt?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 12:03:14

@steery:

Nagyon köszönöm, eddig fogalmam sem volt arról, hogy mit jelent a "hermetikus", de most már - hála neked - sokkal tájékozottabb vagyok.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 12:05:13

@steery:

És gondolom a hermetikus filozófia meg azt jelenti, hogy légmentesen lezárt szobában ülnek a filozófusok és erősen gondolkoznak.

Fülig José 2020.03.18. 12:13:59

@paráznabillegető: 10 fertőzöttből 8.
gondolod, hogy érdemes hazavágni az amúgy sem acélos orbánisztáni gazdaságot, több tízezer ember megélhetését elvenni csak mert néhány (kripli) pardon: ember esetleg tüdőgyulladást kaphat?
komoylan????

turbólyuk 2020.03.18. 12:15:02

Azon gondolkodom, hogy a kijárási tilalom vajon lakhelyelhagyási tilalmat jelent-e. Vagyis ha van vidéken egy barátomnak szabadon álló háza, odamegyek családostul. Még a tilalom előtt. Eddig ok. Majd ott átballagok a gyógyszertárba, jön a rendőr, megnézi a lakcímkártyámat, de azon egy messzi település szerepel. Én ugyan rá tudok mutatni, melyik házból jöttem és hova fogok visszamenni a gyógyszertárból, de papír nem nagyon van ehhez. Ezzel megszegem vajon a tilalmat?

Fülig José 2020.03.18. 12:15:44

@Matyika Ápolója: ugye nem gondolod hogy neked válaszolok?
ügyes vagy.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.03.18. 12:16:07

@steery:
"hogy lehet légmentesen lezárni egy lakóházat"
Képletesen szólva.
Valóságban ilyenkor csak az emberforgalmat tiltják meg. Fizikailag kvázi megvalósíthatatlan a szó szerinti lezárás.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 12:17:22

@Fülig José:

Megtennéd, hogy mondjuk öt hét múlva, vagyis április végén valamikor idekommentelsz egyet? Mert akkor szívesen folytatom majd veled ezt a kis vitát.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.03.18. 12:17:51

@tiboru: :-)))))

Ne röhögtessél már ilyen zord időkben, baszd meg! Több komolyságot, elvtársak!

GyMasa 2020.03.18. 12:19:22

@tiboru:
Nekem is ez jutott eszembe.
Egyrészt érintettek vagyunk benne, másrészt meg sok Kínia kollégám is van, akinek több, mint egy hónapos volt az ottani lezárás.
Szóval, én nagyon nem lennék meglepődve egy, akár 6-8 hetes időtartamon sem.

paráznabillegető 2020.03.18. 12:27:15

@Fülig José: lefordítom a számaidat.
10ből elkapja 8. lefelé kerektve hét milla magyar.
ebből 3.5milla észre sem veszi. éljen!
jó 2 milla hapcizik, köhög egy hétig. no jó.
marad még vagy másfél milla, súlyos tünetekkel. itt érdekes, hogy nem válaszoltál a tüdőgyulladásos élményeidra vagy azo hiányára. naszóval, ezek súlyosak.
másfél milla potenciális tüdőgyulladásos vs magyar egészségügy. amire nincsen ám most sem gyógyszer, mikor nekem volt tüdőgyulladásom sem volt, csak szenvedtem egy hétig, de akkor voltam vagy 25 éves, heh, ja és enyhe volt a tüdőgyulladásom, kb egy kisujjnyi hosszú vékony csík?
tetszik érteni?

GyMasa 2020.03.18. 12:29:43

@Fülig José:
Figyi csak!

Ennek a járványnak NEM a halálozási arány a gondja, hanem a következők:
- Rettentően fertőző, igen hosszú ideig, akár tünetmentesen is.
- Jelenleg nincs még ellene hatékony oltás, így elkapni tulajdonképpen orosz rulett.
- Nem azért kell lassítani (most már egyáltalán nem a megelőzés, vagy a megállítás a cél, mert azon bőven túl vagyunk) a terjedést, hogy bosszúságot okozzunk a kis Hozénak, hanem hogy ne omoljon össze semelyik ország egészségügyi rendszere.
Tudod, hogy legalább azoknak legyen esélye túlélni, akik megfelelő kezelés mellett túlélhetik.
Hogy ne mondja neked az orvos a kórházban, hogy a nagymamádat kénytelenek hagyni meghalni, mert nincs elég ágy, hogy MINDENKIT el tudjanak látni.
Végül itt jön a matek, ami neked nem túl nagy erősséged:
Ha van 100 fertőzőtted, és 4%-os mortalitási rátád, akkor az 4 halottat jelent.
Ha van 1 milliárd fertőzötted, és 4%-os mortaliási rátád, akkor az hány halottat jelent?
(nem beszélve arról, hogyha elfogy a kórházi kapacitás, akkor simán fe fog ugrani a mortalitás is, azt' akkor igen hamar a 100 milliós áldozatok magasságába kerülhetünk.)

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.03.18. 12:32:05

@Fülig José: Te egy értelmes gyerek vagy úgy általában, de azt hiszem, ebben most tévedsz.

Az olasz kórházak folyosóin csupa kripli fekszik? 2500 ember seperc meghal, de legyen minden hallaluja, ne essünk pánikba gyerekek? Az egész világ felfüggeszt, becsuk, bezár, kizár, elzár, összezár, elzett zár, kvazár...mert mindenki meghibbant? Gondolod, hogy az egész világ hülye és túltolja? Gondolod, hogy szándékosan szúrja magát tökön az összes multi és veszít el egy nap olyan összegeket, amelyeket nem lehet rendesen leírni se? Benyelte a Viktor a Soros-Brüsszel-Gyurcsány szálat és attól fosta így össze magát, hogy kétóránként módosítja a véleményét? Médiapánik? Az lenne? Vagy micsoda? Nem lehet, hogy esetleg most mégis van itt valami súlyos bibi? Nem a Netanjahu, hanem egy másik bibi, ami fáj.

Vannak kétségeim, hogy jól látod-e a dolgot, na.

GyMasa 2020.03.18. 12:39:35

@GyMasa:
Ja, és a kínai kollégák Suzhouban vannak, ahol gyakorlatilag nem volt fertőzött...
(vagy csak nem ismerik be)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 12:43:21

@turbólyuk:

Ehhez jogász kéne, de az elsődleges véleményem szerint ha a kijárási tilalom ELŐTT mentél le a barátod házába, akkor ott te ugyanolyan joggal tartózkodhatsz, mint azok, akiknek oda szól a lakcímkártyájuk. Ha ott is kijárási tilalom lesz, akkor persze ugyanazok a szablyok lesznek rád is érvényesek, mint az ottaniakra.

Fülig José 2020.03.18. 13:24:41

@zord íjász: szevasz, köszönöm, hasonlóan gondolkodom rólad.
naszóval: azzal indultunk (kis késéssel), hogy ugye a nyugdíjasok a veszélyeztetett állatfaj, #gondoljrájukmaradjotthon. gondolunk, sajnos ők nem gondolkodnak mert kószál mindegyik mintha muszály lenne.
aztán jött a #védjük az egészségügyet, mert mindmeghalunk... én speciel ezt pofázom 10 éve, dacára annak hogy én befizető vagyok és 30 éve nem voltam állami kórházban, akkor is csak a mentő vitt bárhogy tiltakoztam (randim lett volna), esetleg érdemes lett volna kisvasút meg stadion helyett kórházakat csinálni dehát leugattak hogy így meg úgy. innen azt hiszem nettó pofátlanság, hogy ÉN MARADJAK OTTHON mert összeomlik az eü-tán a fideSSesek maradjanak otthon, miattuk van ez a helyezet vagy nem?
végül de nem utolsó sorban: ha hegedülsz egész nyáron és nem tartalékolsz, esetleg télen megpatkolsz. ez már csak így van.
tudod, kicsit olyan ez, mint a hitelesek megsegítése állami pénzből: én nem vettem fel hitelt de a felelőtlen ember hitelét az én befizetésemből fizetik. most az van, hogy én ugyan vigyáztam az egészségemre és esetleg lemondtam sok dologról de a felelőtlen dagadt, alkesz, nikotinista stb. hedonistákat (hegedűsöket) az én állásom/bevételem/életformám árán akarják egyesek megmenteni.
hát nem. nincs harag, de nem.
15 éve kérdeztem a srácaim háziorvosát, látva a bontószökevényeket a váróban, hogy az orvosok valami megelőzés-féle tájékoztatással, kampánnyal, mittomén nem próbálkoznak? aszonta: dehogy. de mindegyik nyugger a váróban dagadt volt, legalább 10-15 kiló felesleget cipelt. később kikerültem nyugatra, ott ez nem volt jellemző. ott a kerékpározó meg kocogó nyugger volt a jellemző. nohát.
demagóg leszek: mind a két problémát JÓ ELŐRE tudtam (tuk?):
az átlag nyugger kehes, az illiber eü pedig szar.
miért tőlem várjátok a megoldást?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.18. 13:25:05

@tiboru: Ez a hülyét sem az eszéért szerethetik. Ha a számaival nekiállnék kiszámolni a várható hallottak számát kontroll nélküli terjedéssel asszem megleődne.

Kíváncsi vagyok, hogy ennek a hülyének vannak-e idős hozzátartozói...

youtu.be/fgBla7RepXU?t=424

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.18. 13:25:47

@tiboru: Ez a hülyét sem az eszéért szerethetik. Ha a számaival nekiállnék kiszámolni a várható hallottak számát kontroll nélküli terjedéssel asszem megleődne.

Kíváncsi vagyok, hogy ennek a hülyének vannak-e idős hozzátartozói...

youtu.be/fgBla7RepXU?t=424

Csak ennyit kéne felfogni gyök2, matekból 0 embereknek.
Az exponenciális terjedés jelleg miatt minden frankón néz ki. Aztán amikor már nem az, akkor SZART SEM LEHET tenni a károk mérséklésére.

Fülig José 2020.03.18. 13:30:37

@paráznabillegető: @GyMasa: srácok, ti nem értitek a dolgot:
MI TUDTUK, hogy az eü szar. ŐK aszonták (nagyferenc főcsótánysága, bajjerpatkánylovag, stbstb.) hogy nem is. na, most meglátjuk...
tessenek a Kossuth tér 1. szám alatt reklamálni, ha nem tetszik, legközelebb pedig a megfelelő helyre tenni az "X"-et.
nekem semmi közöm hozzá.
@tiboru: semmi akadálya.

Matyika Ápolója 2020.03.18. 13:31:54

@Fülig José: "ugye nem gondolod hogy neked válaszolok? "

de, sőt nem csak gondolom hanem látom is :D

Matyika Ápolója 2020.03.18. 13:38:10

@Fülig José:
1. a világ egyik egészségügyi rendszerét sem egy 100 évente előforduló rendkívüli világjárványra méretezik, szóval ebből levezetni, hogy orbánahibás, elég erős
2. hova kéne az x-et tenni, mikor volt a magyar egészségügy csúcsvezető világhatalom, melyik kormány alatt? ez se más mint buta orbánozás,most éppen a vírus örvén

nemecsekerno_007 2020.03.18. 13:43:49

@Fikalnyik Eugén: Okos vagy. Menjenek át a magyar rendőrök Ausztriába és lőjenek a románok közé. Szerintem neked még egy fakockát sem szabadna a kezedbe adni. Muhahahahaha :))))))))

paráznabillegető 2020.03.18. 13:45:19

@Fülig José: aztamindenit. te tök okos vagy. zseni.
kár, hogy nem lehetett rád szavazni, hogy te legyél a vezér.
miért nem indultál?
MIÉRT???

ne válaszolj...

nemecsekerno_007 2020.03.18. 13:47:37

Amúgy nálunk elég lenne a 65 év felettieknek bevezetni a kijárási tilalmat mert ők a veszélyeztetett korosztály. Ha nem fertőződik meg a lakosság 60-70%-a akkor ülhetünk a karanténban augusztusig. Egyébként most már azt kéne tesztelni, hogy esetleg ki az aki már átesett rajta.

GyMasa 2020.03.18. 13:49:33

@Fülig José:
"srácok, ti nem értitek a dolgot:"
Nem téged itt _IS_ teljesen elvakít a feltétel nélküli orbánfóbiád.

"MI TUDTUK, hogy az eü szar."
Dehát az egész világon ugyanez történik.
Nem értem, hogy most tulajdonképpen mivel van a gondod, azon az alapvető problémán kívül, hogy képtelen vagy a középiskolás matematikát készségszinten használni.

" ŐK aszonták (nagyferenc főcsótánysága, bajjerpatkánylovag, stbstb.) hogy nem is. na, most meglátjuk..."
Ezt nem követtem, hogy ki mit mondott, így véleményt sem fogok formálni most.
Látatlanban csak annyit, talán, hogy nem az elmúlt 10 évben lett szar.

"tessenek a Kossuth tér 1. szám alatt reklamálni, ha nem tetszik,"
Miért, ki van ott Chuck Norris?
Vagy a parlament képes jogszabályokkal felülírni a matematika törvényeit?

" legközelebb pedig a megfelelő helyre tenni az "X"-et."
Én már 2010 óta nem szavaztam rájuk, szóval nem nekem kell javasolni ilyet.

"nekem semmi közöm hozzá. "
Mondjuk, egyetértek Zord íjjász kollégával, hogy szerintem ezt a témát most nagyon nem jól látod.
Persze a véleményedhez mindig is jogod lesz!

Matyika Ápolója 2020.03.18. 13:50:18

@nemecsekerno_007: késő... ma 15:00-kor rendkívüli bejelentés, én egy kijárási tilalomra tippelek

Fülig José 2020.03.18. 13:51:10

@paráznabillegető: szar érzés ha visszanyal a fagyi, mi öreg??? :-)
sajnos nem sikerült elintézni, hogy csak a lippppsiket egye a vérus, mi több: a törzsszavazók hullanak... basszus, tutti a SOROOOOOOS keze van a dologban...
szánalmasak vagytok
@Matyika Ápolója: na egyet mégis, túl magas labda: manyi, te inkább az ápolt leszel. tudod, a személyi kultusz biztos jele, ha már kritikát sem lehet a fényesssssssségesssssséges vezírrel szemben megfogalmazni. mer mész a gulágra.
hát hajrá-hajrá, védd csak a védhetetlent.

Fülig José 2020.03.18. 13:57:53

@GyMasa: apám, tényleg nem értem:
eddig az volt, hogy minden szipiszupi. mer a fideSS.
most szar van, tudtuk is jó előre hogy jön dehát ugye szipiszupi minden majd a vezír tuggya a tutit..
beütött a mennykő (milyen meglepő!), a góré meg csak áll mint a f.sz a lakodalomban, azt se tugggya merre a felfele.
ha szóvá merem tenni, hogy ezt azért 56 IQ fölött mindneki tudta leugattok, hogy nemis. meg összefogás.
eddig hol volt a fideSSes alázat? eddig mikor kért egy fideSSes? nem az volt, hogy lebeszélt a magas lóról? hogy ha nem fideSS akkor ellenség??
öregem: én a kisujjamat sem fogom mozdítani a PÁRTért, ebben biztos lehetsz. ezt főzték az okosok, jó étvágyat hozzá.
de nincs harag.

Matyika Ápolója 2020.03.18. 14:00:09

@Fülig José: "mer mész a gulágra. "

ja ja nyilván, rettegj hogy megesz az orbán

nem te írogattál a másik blogban olyanokat, hogy lebegnek majd a fideszesek talppal felfele a benzinben? má kimoderálták azóta, csak jelzem, hogy elég nevetséges, hogy ilyeneket vizionálsz, közben meg a gulágtól rettegsz

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.18. 14:05:18

@nemecsekerno_007: És erre milyen teszt áll rendelkezésre...? Jelenleg még az sem biztosított, hogy a fertőzötteket rendesen teszteljék.

Ha nincs kialakuló immunitás - mert van aki már kétszer is elkapta - akkor min alapulna ez a nem létező teszt?

GyMasa 2020.03.18. 14:11:49

@Fülig José:
OK, most utoljára:
A bloggazda tök normálisan megkért mindenkit, hogy próbááljuk meg értelmes párbeszéded folytatni a témában.
Erre idejössz, és elkezdesz erős orbánozással olyanokat mondani, amik már magukban is butaságok, mert pont elég lenne, ha elővennél egy papírt, meg ceruzát, és kiszámolnád magadnak is és akkor rájönnél, hogy mekkora ökörséget írtál le.
Ember, én Bajoroszágban élek, és itt is pontosan ugyanazok az intézkedések vannak, mint Magyarországon.
Zárva vannak az éttermek, meg minden, nem létfontosságú bolt, home office-ban vagyunk és itthonról dolgozunk.
És, igen a Lidl-ben hétfőn a fele polc üres volt.
Azt' valahogy itt senki nem merkelezik...
Ha viszont minden áron orbáozni szeretnél egy kicsit, akkor javaslom a B1 blogot, meg a szeka blogot.
Ott megértü fülekre találsz ebben a témaban.
Ja, és a szüleim 70 felettiek, akik a korukhoz képest jó egészségi állapotban vannak.
Nagyon nem szeretném, ha azért kellene most elveszítenem őket, mert neked jogaid vannak, meg zavar, hogy otthon kell ülnöd.
@tiboru:
ELnézést kérek a kirohanásért, nyugodtan töröld, amit írtam, ha túl erősre sikerült!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 14:15:10

@GyMasa:

Természetesen maradhat a komment, s noha én se vagyok az a tipikus kormánypárti, minden szavaddal egyetértek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 14:16:27

@Fülig José:

Egy kicsivel több önmérsékletet kérek tőled a kommentjeidben.

Köszönöm.

nemecsekerno_007 2020.03.18. 14:26:05

@molnibalage: Hát erről kéne tájékozódni, mert a mostani tesztelés nem sokat ér. Ezzel akár 3 hónapig tesztelgethetjük az egész népet anélkül, hogy bármi lényeges kiderülne. Annyi derülne ki, hogy koronavírusos-e. Ha hetente végigteszteljük az egész lakosságot és kiderül, hogy 95% nem koronás azoknak akik egy hete karanténban vannak. Ezt el lehet játszani 3 hétig. Mi van ha akkor is ugyanez az eredmény jön ki?!? Tesztelgetjük őket a karanténban még 3 hétig?!

Fülig José 2020.03.18. 14:34:59

@GyMasa: akkor most utoljára: kérlek olvass vissza, az első kommentelők között voltam, szó se volt a vezírről, úgy utálom hogy az fokozhatatlan, majd pont én írok őfőméltóságáról... sőt, ha van még annyi érdeklődésed, megtalálod, hogy a kedveSS kommenttársak álltak neki fényezni a főf.szt. én csak jeleztem, ha minden tudás és siker kútfője Ő (nagy Ő, látod?) akkor talán (esetleg, néha, immel-ámmal stb) felelősséget is fel lehetne neki róni. de nem.
mert ÉN orbánfóbiában szenvedek. no erről ennyit.
BaWü tartományban a Lidl-be az elszászi cigányok jártak, ha felétek is ők a vásárlóközönség (nem az elzászi, gondolom az ritka fajta arrafele...), nem lepődöm meg az üres lisztes polcokon (apropó: mi a tökömet csinálnak 2 raklap liszttel? de tényleg? liszt-angyalt??)
csókolom kedves szüleidet, remélem megfelelő egészségi állapotban vannak (erről is írtam, tán erdekes lehet neked, tudod: mergelőzés, immunrendszer, sport, ilyesmi..) sajnos kénytelenek vigyázni magukra.
egy szó mint száz: az arrogáns vezírpéló - fényesítés helyett egy "sajnáljuk, tévevdtünk, nem kisvasút kellett volna.." esetleg "megpróbáljuk rendezni az elhazudott/ellopott eü-s fejlesztéseket..." vagy hasonló nem ártott volna. te hallottál ilyet?
erről ennyit.
több tízezer ember veszíti el a megélhetését, velük mi lesz? adsz kölcsön? állambá' ad kölcsön? miből fog megélni a tréner, a konditermes, a műkörmös, fodrász, pincér, vendéglátós? aki turisztikából él? a buszos csávó? ha becsukják a boltokat (rebesgetnek ilyet) a tüzépes? a kőműves, ács?? mi a f.szt csinál a burkoló? nem bírom visszavinni a könyvtári könyveimet, a könyvtáros kislányokkal mi lesz? majd mindenki él a megtakarításából? ha van... de meddig?
na ezeken tessen töprengeni.

Matyika Ápolója 2020.03.18. 14:51:41

@Fülig José: "kérlek olvass vissza, az első kommentelők között voltam, szó se volt a vezírről,"

pont az első kommented második mondata:

"orbánisztánban bástya elvtárs azt sem tudja hova kapjon. döbbenetes károkat fognak okozni / okoztak máris a faxságukkal. "

2020.03.18. 15:35:43

@Fülig José:
Olvasom, amiket írsz, de tele vagy önellentmondásokkal. Én sem voltam sokszor orvosnál, utoljára 5 éve, azelőtt 16 éve egyszer. Rendszeresen sportolok, nincs rajtam súlyfelesleg, és a harmincas éveim első felében járok. Csakhogy ez önmagában nem jelenti azt, hogy ha elkapnám a vírust, akkor biztosan nem lesz súlyos lefolyású. Az idős, beteg embereknél nagyobb ennek az esélye, de nem csak náluk lehetséges.

Emellett teljesen értelmetlen a Fideszre kihegyezned a mondandódat. Van egy 80 feletti nagymamám, vannak a 60 feletti szüleim, egyikük sem szavazott soha a Fideszre. De ha arra is szavaztak volna, a saját társadalmi felelősségünket nem szabad szembeállítani semmelyik rossz kormányéval sem. Átlagos állampolgárként mások a lehetőségeink, de járvány idején még több múlik az állampolgárokon összességében, mint a kormányon. A kormány így is késve vezette be az intézkedéseket, a kevés teszttel és kontakt vizsgálattal valószínűleg hagyta elszabadulni a járványt. Az az ő saruk, de a te sarod, ha a rendeleteket nem tartod be, és ezzel veszélyeztetsz másokat.

2020.03.18. 15:39:20

@Fülig José:
Az pedig kurvára nem működne, hogy a gazdasági károkra hivatkozva ne legyen semmilyen karantén, semmilyen határzár, rendelet. Akkor eljutnánk arra a pontra, amikor a gyors terjedés miatt spontán valósulna meg a bizalmi válság, ami még nagyobb gazdasági válságba torkollna. A halálozási rátát pedig szépen megemeli, ha egyszerre zúdul rá sok súlyos beteg, emellett ugye a nem koronavírusos betegeket sem tudná ellátni. Elmész sportolni, balesetet szenvedsz, nem látnak el. Ezt szeretnéd?

Fülig José 2020.03.18. 15:57:27

@Zabalint: korrekt kérdés, korrekt válasz: tizenkét (12) éve ellenség vagyok. köpköd a sok beképzelt nagypofájú, minden nap az jön szembe hogy mennyire minden szuper. mindennél szuperebb, tán a kánaán lehet csak hasonló. ezek az alakok tudatosan megosztották az embereket hogy uralkodhassanak a világ végéig. most, hogy szarban a haza elvárják, hohy mindenki önként alávesse magát az intézkedéseknek, amik rettentő károkat okoznak máris és elsősorban az ő hozzá nem értésük és inkompetenciájuk miatt alakult ki. nekem legelső sorban a családom számít, tovább meg nincs, hála a fent említett hozzáállásnak. akkor pedig a legfontosabb hogy dolgozni tudjak, pénzt keressek és el tudjam őket látni. ebből nem tudok engedni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.03.18. 16:07:36

@nemecsekerno_007:
Az a baj, hogy ez egy igen lassú teszt. Az ország naponta kb. 600 tesztet képes elvégezni.

@Zabalint:
Utálni fogsz, de van egy pont, amikor már az jobb döntés, hogy feladod. A karanténozgatás addig értelmes, amíg korlátozott számú gócpont van. (jelenleg itt tartunk)
Amikor már ott tartunk, hogy az országban szinte bárhol felbukkanhatnak a fertőzöttek, akkor nincs tovább értelme. Sokkal jobban jársz, ha áttérsz a brit modellre és a veszélyeztetetteket különíted el.
Egyrészről, a karanténok fenntartási költsége iszonyatosan megnő, a hatékonysága pedig leesik, mert nincs annyi rendőr, katona, polgárőr, de még biztonsági őr se.
Másrészről, a munkaerő túl nagy százaléka esik ki, nincs aki megtermelje ennek a költségét.
Ezen a ponton, ha tovább erőlteted a karanténokat, akkor csak azt éred el, hogy csak idő kérdése és ellenőrizetlen módon fog összeomlani.

ferry999 2020.03.18. 16:08:42

@Fülig José: Olvasom a felsorolásodat, és hallok egy másikat:
"... a postás, a rendőr, a villanyszerelő,
A szomszéd, a gázos és a díjbeszedő,
A handlé, a szódás és a képkereskedő,
A házmester, a fia és a kéményseprő."

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.03.18. 16:47:42

@Fülig José: Komolyan mondom, rád sem ismerek e komment alapján, amit idetoltál. Nagyon ki vagy akadva. Szerintem lazítanod kéne.

Hát beszéltem én egészségügyről, stadionokról, hitelről, kondícióról, orbánisztánról? Egy szót se. Nagyon bagatellizáltad a jelentőségét ennek a rohadt dögvésznek, ami feldúlja az életet az egész világon, és én megjegyeztem, hogy talán ez ügyben tévedsz, mert ahogy az egész világ, úgy a Mester is összefosta magát tőle.

Ennek az országnak vannak szabályai és törvényei. Azokat mindenkinek be kell tartani.

Szerintem kifejezetten bűnözőpárti, áldozatellenes, gyenge kezű, ostoba, naív és picsafüst szabályai és törvényei vannak, de vannak. Egyszer hatalomra kerülök, 24 óra múlva még Caligula is liberálisnak fog tűnni mellettem, pedig ő azért elég kemény faszú elmebeteg volt. Ez a dögvész pedig nem tűnik játéknak, és ebben úgy tűnik egyet ért a világ minden országa. Ha nem lehet másként megfékezni elő kell venni a korbácsot, és aki nem áll be a sorba, az mehet a gödörbe. Ezt tudomásul kell venni. A közösség érdeke felette áll az egyén érdekeinek, akkor is ha nyugdíjas, akkor is ha kisportolt és még soha nem volt beteg.

2020.03.18. 16:54:35

@Lord_Valdez:
De honnan tudod, hogy mikor jön el az az idő? Ha a karantén bármennyit is lassít, az csak segít, mert nem egyszerre kell ellátnia minden súlyos beteget az egészségügynek. Emellett a kettő nem zárja ki egymást, az időseket a karanténtól függetlenül is el lehetne zárni.

nemecsekerno_007 2020.03.18. 17:02:25

@Lord_Valdez: Akkor ezek szerint van ilyen teszt? Azt honnan vettek, hogy kb. napi 600 tesztet lehet elvégezni?

Amúgy az nem kevés, mert nem kéne mindenkit ész nélkül tesztelgetni. Fel lehetne állítani egy kritérium-rendszert.

- életkor
- foglalkozás
- lakhely

Szerintem több értelme lenne mint a mostani tesztnek, de ezt már leírtam az előző kommentben.
Nyílván nem vagyok se mikrobiológus, se járványügyi szakember, csak próbálok logikusan gondolkodni.

De amúgy érthető a logika amire gondolok?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.03.18. 17:11:04

@Zabalint:
Ezt nem nagyon lehet biztosan tudni, mert az adatokban hatalmas a bizonytalanság és a késleltetés.
Valószínűleg akkor, amikor az emberek már elkezdenek lázadozni a karantén ellen...

@nemecsekerno_007:
Egy RT-PCR teszt kb. 4 óra. Egyetlen labor van, ami 100 tesztet tud párhuzamosan futtatni. Ez 100%-os kihasználtság mellett 600-t jelent naponta.

Értem, de nem hiszem, hogy ez jobb lenne.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.18. 18:37:42

@nemecsekerno_007: "Nyílván nem vagyok se mikrobiológus, se járványügyi szakember, csak próbálok logikusan gondolkodni." - na ez az ami nem fog menni. Kit érdekel az illető kora? Az a lényeg hogy hordozó-e. A lakhely sem túl érdekes. A foglalkozás igen, mert a világítótoronyőr nem túl veszélyes a többiekre.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.18. 18:39:58

@Fülig José: A probléma az hogy a sok fertőzött annyi idős emberre viszi át a vírust hogy olyan tragikus állapot alakul ki mint az olaszoknál.

Matyika Ápolója 2020.03.18. 18:45:39

"Megismétlem, mert úgy tűnt a múltkor is, hogy van, aki elfelejti: a személyeskedés, a trollkodás, a spam és az öncélú kötözködés nem szívesen látott vendég errefelé."

vs

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Na mi van te fasz?"

nemecsekerno_007 2020.03.18. 18:53:20

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Vegyél vissza, mert kivágnak. Amúgy sincs most rád türelmem.

Tucanus Maximus 2020.03.18. 19:03:44

Noos, eddig 2 szöktem kórházból és egyszer tényleg nagy szerencsével tudtam csak kidumálni magam egy afrikai karanténból, újságíró igazolvánnyal (amúgy ebola volt). Most viszont emeltem a rizikófaktort: 2 hét alatt 3x sikerült elkerülnöm az amúgy kötelező és megérdemelt karantént 3 különböző országban, amelyeket amúgy le is zártak se ki, se be. Ezzel csak arra céloznék, hogy ha ki tudja magát az ember dumálni, akkor biztosan sok értelme, van a tömegekre nézve, de kis 12 majmok simán átcsúsznak. Nemcsak elvben, de gyakorlatban sem lehet semmit se lezárni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 19:12:57

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Tőled is csak kérni tudom, hogy vegyél vissza.

Köszönöm.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 19:15:29

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Ha már az olaszok jöttek szóba: az olasz(országi) fertőzöttek 8,3%-a (2629 fő) egészségügyi dolgozó. Kínában ez a szám 4% volt.

Forrás:

www.repubblica.it/cronaca/2020/03/18/news/coronavirus_in_vigore_il_decreto_cura-italia_aumentano_i_contagi-251584599/

Fülig José 2020.03.18. 19:38:15

@zord íjász: íjász, mindig elolvasom amiket írsz, mert szívemből szólsz. hatalomra kerülésed esetén semmi nem lennél hozzám képest.. de ebben a kérdésben máshogy küzdünk. én megvárom, hogy a fideSS kibontakozhasson...

steery 2020.03.18. 19:39:32

@tiboru: Nem egészen. A hermetikus filozófia az önmagába zárt létezés tulajdonságainak vizsgálatával foglalkozik, aminek nincs környezete, azaz minden rajta kívül álló dologtól hermetikusan elzártnak tekintendő.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.18. 19:52:55

@steery:

Elég sok időbe telt, de a választ elfogadom :-)

Magányos Farkas_ 2020.03.18. 20:00:11

Kérdés: véletlen volt e ez a járvány? A természet miatt alakult így? Vagy azoknak van igazuk, akik más dolgokat sejtenek a háttérben? Esetleg valamiféle számítást, szándékosságot? És ha igen kitől?
periodistas.blog.hu/2020/03/17/koronavirus_veletlen_volna_a_felbukkanasa

Cymantrene 2020.03.18. 20:32:33

@tiboru: azért megemlíthette volna Hermész Triszmegisztoszt, minden alkimisták ősét, akinek nevével jelölt pecséttel zárták le légmentesen, azaz hermetikusan az edényt.
;-)

Cymantrene 2020.03.18. 20:36:20

@Alekszej Antonov: ez a járvány nem a semmiből jött, és pont azért reagáltunk rá elég hamar, sőt egyáltalán ismertük föl elég hamar, mert számítottunk rá. Volt is már ilyen, lesz is még ilyen.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.18. 20:57:24

@nemecsekerno_007: Hová "sűlyedtél"? Mi van azzal a libsi pánikkal? Elmenekülsz?

Untermensch4 2020.03.18. 21:07:15

@tiboru: "És gondolom a hermetikus filozófia meg azt jelenti, hogy légmentesen lezárt szobában ülnek a filozófusok és erősen gondolkoznak."

Egy légmentesen lezárt szobában mindenki erősen gondolkodna hogyan fog a közeli jövőben oxigénhez jutni :D

Untermensch4 2020.03.18. 21:25:02

@steery: "A hermetikus filozófia az önmagába zárt létezés tulajdonságainak vizsgálatával foglalkozik, aminek nincs környezete, azaz minden rajta kívül álló dologtól hermetikusan elzártnak tekintendő."

Mint egy ember egy légmentesen lezárt szobában... :D

Untermensch4 2020.03.18. 21:42:22

@Alekszej Antonov: Nagyon szép konteó. (Á, nem, inkább gyenge közepes.)
A nagy agyalásban kimaradt két dolog:
1) sűrűn lakott helyen nagyobb a matematikai esély hogy járvány alakuljon ki az emberekszáma és ezáltal az ember-állat fertőzési lehetőségek száma miatt.
2) közlekedés; a "kína közepe" részben még szerepel, a kína-oroszország közötti személy-forgalom és kína-európa, kína-amerika kapcsán nem. Kína-india sem vetődik fel közlekedési szempontból... a "logikád" alapján akkor indiai biológiai fegyver. Vagy a szub-szaharai afrika (korfa alapján a populációjuk a legkevesebb halottra számíthat - mutációmentes vírus ugyanis nincs, saját lakosságot nem lehet feltűnés nélkül beoltani, etnikum-specifikus kórokozó sem lehetséges de ha mégis akkor jöhet a fránya mutáció... )megelőző csapása az összes (neo)kolonialista hatalomra. Oroszország nem célpont.
De ha akarod még kb 10 országról lassítás nélkül idehaluzom hogy ők voltak. Ha van elég időm (néhány nap elég lesz) akkor a föld országainak feléről is. :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2020.03.19. 00:35:59

@tiboru: Oké, nem szívesen moderálsz. De megkértél itt 2 embert, hogy vegyenek vissza, de azóta is fröcsögés megy. Ha valaki figyelné a kommenteket akkor borzasztó a jel/zaj arány, és sok önellentmondás kapcsán arról is beszélhetünk, hogy számos ilyen komment valótlan.

"a magyar eü az (állítólag) 50 ferőzöttel sem tud megbirkózni, mindegy innentől a darabszám" kezdődik a műsor, a kommentje vulágrisabb részeit nem idézve. Mit látunk? Állítólag az egészségügy ezzel sem tud megküzdeni. Nos, 1 olyan volt, aki a beszállításkor haldoklott, esélyt sem adott. Nem látom azt, hogy jelen időben helye lenne olyan tényállításnak, miszerint az egészségügy ezzel képtelen lenne megbirkózni.

De a hasonló valótlan tényállítások remekül alkalmasak a pánik és a károk fokozására. Aki pártpolitikai érdekből ezt meglépi, azzal nagyon nehezen tudok empatikus lenni.

Kiváltképp azért, mert a jelenlegi helyzet egyik korai tanulsága, hogy az aki túl későn ment orvoshoz, az halt meg. Ha nem bízol benne, félsz, hogy nem jól kezelik, ott lesz baj, akkor könnyebb ilyen helyzetbe kerülni. Így az ilyen valótlan állítások veszélyesek is.

Persze, a mi lesz Bajorországban c. műsor jelentős része ellentmond a jelenlegi prognózisoknak a német hatóságok részéről. De sok más dologban is látható az, hogy az állatások valótlanok, a pánikkeltés káros. A stílus kapcsán jelentkező problémák csak mellékesek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.19. 09:18:01

@Válasszunk:

Nézd, te is tudod, hogy a moderálás nagyon kényes kérdés egy demokratikusan működő blog esetében. Nagyon vékony a határvonal például a vélemény, a személyes meggyőződés és a tényállítás között, az egyéni tűrési küszöbről nem is beszélve. Én tényleg nem szeretek moderálni, nagyon riktán szoktam és főszabályként csak visszaesőket vagy reménytelenül idiótákat. A csontig hatoló rosszindulatú személyeskedést rosszabbul tűröm például, mint az esetenkénti trágárságot.

Igyekszem a saját normáim szerint dönteni ilyen kérdésekben és rajta tartani a szemem a kommenteken. Ez persze nagyon szubektív, de nem lehet megszavaztatni minden kommentet, hogy maradhat-e vagy töröljük. Szóval a megértésed kérem.

paráznabillegető 2020.03.19. 09:38:27

@tiboru: szvsz ahogy ez a kommentszekció most kinéz, még a pár normális kommenttel együtt is mehet az egész a kukába.
kínszenvedés olvasni. a tüdőgyulladás élvvezhetőbb...
egyáltalán nem lemil színvonal.
szomorú.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.19. 12:57:24

@paráznabillegető:

Ahogy Rejtő mondaná: nem lehet minden komment mellé egy rendőrt állítani.

kolomparlole1114 2020.03.19. 20:21:59

"És a statáriumról (vagyis a rögtönbíráskodásról) egyelőre nem írunk, pedig az is érdekes téma, de ti felvethetitek a hozzászólásaitokban."

És a lincselésről? Hány főtől lesz szakszerű népítélet? :)

Untermensch4 2020.03.19. 21:38:03

Ma járókelőként az utcán (szigorúan tartva a másfél méteres távolságot) ilyet hallottam:
" Tegnap mentem a postára. Egy csomó nyugdíjast ott terelgettek a rendőrök hogy menjenek már haza. "

Minorkavidor 2020.03.20. 17:01:16

Nem szoktam durva lenni, de most kénytelen leszek. Kezdem

"7,5 MILLIÁRD EMBER ÉTVÁGYA
A Föld véges erőforrásait a növekvő életszínvonal és a növekvő lélekszám egyaránt megterheli. 2017-ben a 7,5 milliárdos emberiség 1,7 Földnek megfelelő ökológiai kapacitást fogyasztott (azaz a jelenlegi fogyasztási szinten legfeljebb 4,7 milliárd ember élhetne bolygónk ökológiai határain belül). 2018-ban már augusztus 1-én elértük a túlfogyasztás napját, mert míg a népesség "csak" a 4-szeresére, a termelés a 20-szorosára nőtt 100 év alatt."

fna.hu/vilagfigyelo/tulhasznalat

Magyarán 7,5 milliárd-4,7 milliárd=2,8 milliárd.

Ennyivel vagyunk többen a kelleténél. GyMasa írta, egy másik kommentelőnek, hogy mennyi 1 milliárd fertőzöttnél a 4 %-a? Az 40 millió, ami még mindig 70-ned része a túlszaporulatnak..
És mivel lehetett eddig az emberi túlszaporodást szabályozni? Háborúval és járványokkal. A háborúkról rengeteg szó esik, esett, de a járványokról méltatlanul kevesebb.
Néha megemlítik a középkori nagy pestist 81347-1352) mely különböző becslések szerint az akkori Európa népességének 30-60%-át elvitte. De az előzményekről kevesebb szó esik, úgyanúgy ahogy a pozitív következményeiről sem.
Előzmény: Európa 1000-1300 között egy ún. középkori ipari, technológiai és gazdasági-társadalmi forradalmat élt át. Ennek következtében a népessége megtöbbszörözödött, a városi népesség is robbanásszerűen nőtt. 1300-ra Európa úgymond telitődött az akkori gazdaság elérte teljesítőképességének maximumát. Európa túlnépesedett. Ekkor jött az első csapás az 1315 körül kezdődő ún. kis jégkorszak, mely csapadékosabb, hidegebb időt hozott, mely következtében csökkent a mezőgazdaság teljesítőképessége. Ebben a helyzetben jött a Fekete Halál.
Pozitív következmények, mely értelemszerűen a legfejlettebb területekre terjedt ki: mivel csökkent a dolgozó népesség lélekszáma, munkaerejük ára nőtt. Angliában pl. a 15.század végére megszünt a klasszikus jobbágyság. Ez úgy történt, hogy mivel csökkent a munkaerő létszáma a klasszikus robottal nem lehetett élni. A földbirtokos vagy bérbeadta a földjét és a bérleti díjakból élt, vagy ha elég tőkéje volt bérmunkásokat szerződtetett.
Ma a ? az, hogy visszafogható- az ún. túlfogyasztás. Mivel kapitalizmus van. Csökkented a fogyasztást? Mit kezdesz az így keletkezett munkanélküliséggel? Márpedig a megugró munkanélküliség óhatatlanul csökkenti a munkaerő árát. Szívás.
Azt se felejtsük el, hogy a fejlett nyugati társadalmakban azért rogyadozik a jóléti kapitalizmus 1945 után kiépített rendszere mert a nyugdíj,- egészségügyi,- és szociális rendszerek működtetése iszonyatos összegeket emészt fel. Ahhoz, hogy mégis fenntartható legyen még többet kell fogyasztani, hogy az így keletkezett adóbevételekből fenn lehessen tartani e rendszereket. Az ördögi kör bezárult.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.21. 09:08:47

@Untermensch4:

Nekem már régesrégen az a véleményem, hogy 18 év fölött az öngyilkosságot hagyni kellene. Minden nagykorú polgártársunk szabadon rendelkezik a saját élete fölött, se lebeszélésre, se pszichológiai kezelésre nem kéne se időt, se energiát fordítani. Ha az idősek kétoldali tüdőgyulladásban szeretnének meghalni egy kórházi folyosón, hát rajta. Csak lehetőleg másokat ne fertőzzenek meg közben.

Untermensch4 2020.03.21. 11:22:17

@Minorkavidor: "Ma a ? az, hogy visszafogható- az ún. túlfogyasztás. Mivel kapitalizmus van. Csökkented a fogyasztást? Mit kezdesz az így keletkezett munkanélküliséggel? Márpedig a megugró munkanélküliség óhatatlanul csökkenti a munkaerő árát. Szívás."

Minő irónia, tképp a kérdésből kiolvasható a válasz.
Tudatmódosító szerek jövedéki termékké besorolására gondolok.
A marketingesek "életérzést" adnak el a termékek helyett, ilyesfajta illúziókat tablettás és egyéb kiszerelésben is lehet árulni, a gyártás rendkívül olcsó (és sztem az ökológiai lábnyoma se lehet nagy).

@tiboru: (lásd fent...) Tképp nem tilos... úgy emlékszem csak az öngyilkosságban való segítséget bünteti a törvény. Az más kérdés hogy kulturálisan erre a szado-mazo vonalra vagyunk ráállva nemszentvajk puccsa óta. Pedig vannak elismert érdekes példák a hon- és munkavédelem területéről. A "másoknak ne árts" alapra épülve sztem működne a dolog.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.21. 11:53:22

@Untermensch4:

Persze, nem tilos az öngyilkosság (elég érdekes lenne, ha büntetnék), de arra gondoltam (még ha ez nagyon inkorrektnek is hangzik), hogy számos, össztársadalmilag tízszer hasznosabb dologra is fordíthatnánk azt az időt és energiát, amit most önkéntesek és profik arra szánnak, hogy lebeszéljenek valakit erről. Nem tudom, milyen hatásfokkal teszik ezt, iylen statisztikát nem ismerek, csak azt, hogy idehaza évek óta 2000 alatt van a befejezett öngyilkosságok száma. Ehhez képest évente 30 ezer magyar hal meg rákban.

De elég messze kanyarodtunk a kijárási tilalomtól...

Untermensch4 2020.03.21. 12:39:56

@tiboru: Nem olyan messzire... a lebeszélés mint "megállítás" helyett "elterelés". Aki meg akar halni az esetleg jobban tudhat olyan dolgokat csinálni amik egyébként életveszélyesek, ez nem zavarja a koncentrációban, ilyesmire gondolok. Ilyen járványügyi vészhelyzet esetében pl akit nem zavar h megfertőződhet az dolgozhat a leállíthatatlan gazdasági területeken (ahol nem fertőz).
Az "össztársadalmilag hasznosabb" nem tudom hogyan számolható. Tizen éve volt egy hvg-cikk, akkor egy átlagos 40 éves jobbágy halála 100mHUF meg nem termelt gdp és (ha úgy halt meg) kb 2mHUF bűnügyi/rendőrségi költség volt.

korxi 2020.03.21. 13:25:58

Ugyebár ez a poszt afféle folytatása az előzőnek, az ott (és kommentekben) felmerültek tisztázására.
Őszintén szólva, az elő posztot elsőre blikkre én elég feleslegesnek tartottam. Amikor bejlentették még Vuhan karanténozását, nekem is bevillant, hogy Bp-t majd esetleg lehet-e karantén alá vonni (mert biztos voltam benne, hogy Magyarországon belül Bp-n fog megjelenni és először terjedni).
Aztán kb. 8 mp gondolkodás után, pont az első posztban írottakat végigpörgetve lehetetlennek minősítettem én is.
De aztán a kommentekben láttam, hogy van olyan, aki minden további nélkül kivitelezhetőnek tartaná, és ezt tök komolyan gondolva azzal támasztja alá, hogy dehát húsvétkor is milyen rendőrségi közlekedési ellenőrzések szoktak lenni az utak mentén. Anyám borogass.
Húsvéthétfői rendőrségi ellenőrzést én is láttam már, de hetekig-hónapokig tartó húsvéthétfőt még nem láttam.

Az is érdekes volt, hogy sokan semmi különbséget nem tudnak tenni a 'karantén' és 'kijárási tilalom' között é s a kanténra olyan városokat hoznak fel példának, ahol kij. tilalom (valamilyen szintje) lett elrendelve.
Az nyilvánvaló hülyeség, hogy én a kijárási tilalmat is érthetem karantén altt, mert hiszen nincs jogszabályi definíciója. A szavak ugyanis rendelkeznek jelentéssel. Erről szól a nyelv. Azt nem mondhatom, hogy én a karantén alatt a demokráciában azt is érthetem hogy pacalpörkölt, merthogy az adott szó nincs jogszabályilag definiálva.

Egyébként - és itt a jelen posztot is kiegészítem - a karantén jogszabályilag, sőt törvényileg ismert kategória:

1997. évi CLIV. törvény - az egészségügyről:
67. § (1) A járványügyi zárlat szigorított, speciális követelményeken alapuló megfigyelés, illetve elkülönítés, amelyet e célra kijelölt helyen kell foganatosítani.
(2) A járványügyi zárlat alá helyezett személyre a 66. § (1) bekezdésben foglaltakat alkalmazni kell azzal, hogy a zárlat alá helyezett személy a zárlat foganatosítási helyét nem hagyhatja el.

A 'járványügyi zárlat' nyilvánvalóan a karantén, mint idegen szó szinonimája, magyar megfelelője. De ha valakinek efelől kétsége, vitatkozhatnékja lenne, pl.:

2009. évi XCI. törvény - az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályainak kihirdetéséről
I. rész. 1. cikk, Meghatározások:
járványügyi zárlat (karantén): gyanús, de nem beteg személyek tevékenységeinek korlátozása és/vagy e személyek, vagy gyanús poggyász, szállítótartályok, szállítóeszközök vagy áruk elkülönítése másoktól a fertőzés vagy szennyezés lehetséges terjedésének megakadályozása céljából;

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2020.03.21. 13:55:41

"a zárlat alá helyezett személy a zárlat foganatosítási helyét nem hagyhatja el"
Erről nekem egy nagyon hülye kérdés jutott eszembe.
Ha én fogok valakit és bezárok egy ketrecbe, majd ott hagyom egy hétre, akkor engem el fognak ítélni emberölésért vagy annak kísérletért, elvégre az illető pár nap múlva meg fog halni.
Ha valaki hasonlóképp bezárunk, és nem rendelünk hozzá ellátási kötelezettséget valaki más számára, akkor lényegében ugyanezt csináljuk. Egy börtönben van erre dedikált személyzet, de egy házi karanténban csak az ételfutár belátásán múlik. Csak nekem tűnik úgy, hogy ez nincs igazán végiggondolva?

Minorkavidor 2020.03.21. 14:01:34

@Untermensch4:

Csak akkor lesz kisebb az ökológiai lábnyom, ha a kábszeresek kezelésére sem költünk. Nincs kórház, nem kell építőanyagra, energiára költeni, a személyzet kiképzésére sem, a kiképzéshez szükséges infrastruktúrára (oktatási intézmény, oktatók, tanszerek stb.). A kórház működtetéséhez szükséges orvosi és egyéb eszközök beszerzésére sem kell költeni, így az egzeket gyártó üzemek felépítésére, munkások kiképzésére, nyersanyagok kitermelésére sem, a sor folytatható....

Untermensch4 2020.03.21. 15:27:06

@Lord_Valdez: A törvényekhez szokott tartozni részletesebb "végrehajtási utasítás" vagy mifene.

@korxi: ELSŐ!ként szeretnék gratulálni. Megtaláltad a karantén jogszabályi definícióját! :)

Untermensch4 2020.03.21. 15:37:17

@Minorkavidor: A modern gyógyászat (és technikai hátterének) kifejlődése előtt kb az ópium volt az egyetlen nagy hatású fájdalomcsillapító. Ha a (fizikai termékek) fogyasztás(a) kiváltható illúzióval akkor a gyógyítás még inkább kiváltható tüneti kezeléssel.

omron 2020.03.22. 09:47:49

@tiboru: Harmincöt éve az MN-ben őrség előtti eligazításon elmagyarázták a tutit, hogyan legyünk öngyilkosok, ha már arra vágyunk. Aki volt katona, tudja, aki nem, annak írom: kilencven darab 7,62-es volt a tártáskában, húsz éves kölyköknél.
Most, kórházban dolgozó műszakiként állítom, maximálisan föl vagyunk készülve egy járványra. Amire nem vagyunk, arra senki nincs felkészülve. Hányan lesznek?

Kullancs1983 2020.03.22. 10:04:04

Csak egy észrevételem volna a katonaság szerepéről. A MH eléggé ráállt a missziózásra, az állomány jelentős része fordult meg mindenféle békefenntartó és békekikényszerítő misszióban, vagyis szerintem ott is van már ehhez valamelyes szakértelem.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.25. 08:30:12

@korxi:

Köszi, szép munka! Ápdétolom is a posztot!

ChPh 2020.03.27. 09:08:42

Akkor holnaptól, keddtől meg határozatlan ideig tart ez az egész hajcihő, megszavazzák

ChPh 2020.03.27. 09:16:23

végül is a rendeletet olvasva még nem is annyira...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.03.27. 11:43:42

@ChPh:

Fodrászhoz és manikűröshöz lehet menni?!

Nem is kommentálom, ez annyira abszurd...

ChPh 2020.03.27. 13:39:56

@tiboru: igen, nem is értem miért lett így jó...

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2020.03.27. 14:22:19

@tiboru:Hmm.. nem kijárási, lakhelyelhagyási tilalom. Akart a nép megkapta, de csak annyira hogy három nap múlva ne essen drasztikusan a főnök népszeűségi indexe. Ui kórkép video: facebook oldalán külön video úgy vágva, ahogy szeméylesen üti rá valami tizszer a pecsétet a rendeletre.

ChPh 2020.03.27. 16:39:23

@Hiryu 2,0: egyelőre szerintem jól lavírozik...

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2020.03.27. 18:53:58

@tiboru: @ChPh: Mármint ahhoz a fodrászhoz és manikűröshöz, amelyik hajlandó fogadni. Egyébként ezt mások másutt már megfejtették: a nőknek egyszerűen ténylegesen meglévő, lelki szükségletét is kielégítő időtöltésről van szó.

Én elhiszem, hogy így van. Egyrészt, mert ezt a megfejtést nők írták, másrészt, mert hennázáshoz kapcsolódóan már régebben is olvastam, hogy ez a tevékenység az indiai-pakisztáni nők körében egyben a szociális élet terepe is.

Plieur 2020.03.27. 19:20:11

@tiboru: Látszik hogy egyiket sem látogatod, így nem tudod értékelni a fontosságát:):):)

korxi 2020.03.28. 08:50:47

@Untermensch4: @tiboru: Köszi, tisztára olyan mintha kincset találtam volna! De ha a jótündér felajánlaná hogy becserélhetem a lottóötös eltrafálására, azonnal azt választanám.

Untermensch4 2020.03.28. 11:56:59

@korxi: Tízmillió jogi- és járványügyi szakértő között elsőként rálelni a "karantén" (sokak szerint nem létező!) jogi definíciójára, el nem múló dicsőség.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.12. 13:40:16

@Fülig José:

Na, még mindig tartod, hogy április 20-án "Bajorországban újra indul az élet"?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.20. 08:46:48

@Fülig José:

Szóval lehet szólni a partnernek (bárki is legyen ő), hogy rosszul tudta: a jelenlegi korlátozások MINIMUM május 3-ig érvényben maradnak Bajorországban, augusztus 31-ig SEMMIFÉLE jelentősebb rendezvény nem lesz.

www.muenchen.de/int/en/events/bavaria-declares-state-of-emergency.html

Röviden: pánik nincs (nem is lenne indokolt), de elővigyázatosság van, mert ez viszont kell.

hendrick 2020.05.04. 11:05:48

Másfél hónap és gyakorlatilag "beérett" a poszt. Budapest&Pest Megye.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.05.07. 10:07:14

@hendrick:

Hát igen, csak elég fékezett habzású lett...
süti beállítások módosítása