Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Rendezzünk háborút - A Pacific kulisszái mögött

2010.04.05. 13:20 Neoprimitív

A húsvéti sonkamérgezés után hétfő estére már általában csak a TV előtt punnyadás marad (persze csak ha valaki már/még elég józan hozzá). Szorgos Lemil olvasóknak gondolom nem is kérdés, hogy a műsorból az HBO Pacific című sorozatának aktuális része a kötelező választás. Mivel úgy látszik, már az HBO sajtósai is olvassák a blogot, landolt nálunk egy interjú, amit Simon Athertonnal, a sorozat "fegyvermesterével" készítettek. Köszönet nekik a figyelmességért, a cikket némi többlet információval megspékelve közöljük.

Simon Atherton számos hollywoodi kasszasiker (A múmia, München, Véres gyémánt, stb.) mellett most harmadszor dolgozott együtt a Spielberg-Hanks duóval a Ryan közlegény megmentése és az Elit alakulat után. Bár a Pacific-ot általában az Elit alakulat utódjának (sokan folytatásának) tartják, valójában egy teljesen önálló történet. Két konkrét memoárból és számtalan egyéb visszaemlékezésből táplálkozik és követi végig a számunkra sokkal kevésbé ismert csendes-óceáni hadszíntéren harcoló tengerészgyalogosokat az első guadalcanali ütközetektől Okinawáig és a hazatérésig.

A "Csendes"
A csendes-óceáni hadszíntér, vagy ahogy az amerikai irodalomban hivatkoznak rá, a PTO (Pacific Theater of Operation) szerepét sokszor alábecsülik azon egyszerű oknál fogva, hogy az itt harcoló alakulatok száma elenyésző volt az európai harcmezőkhöz képest. Még az éppen 65 éve kezdődött okinawai partraszállásban is csak négy hadosztály vett részt, 60 000 emberrel, a szigetet pedig mintegy 100 ezer fős japán sereg védte - ez a keleti fronton talán ha a második oldalára lett volna elég egy hadijelentésnek. Amit sokan nem vesznek figyelembe, hogy ezek az összecsapások a japán mentalitásból és körülményekből adódóan mindkét fél számára a Hegylakó "csak egy maradhat" deathmatch szabályai szerint zajlottak. Az első megerősített sziget, Tarawa elleni támadásnál a 2800 fős védőseregből tizenheten estek élve fogságba, a már említett Okinawán két hónapi harc mérlege több mint 62 ezer halottal szemben alig 450 hadifogoly volt. A veszteségek arányukban az amerikai oldalon is nagyon súlyosak voltak, Tarawán az első napon partra tett 5000 emberből estére 1500 volt halott vagy sebesült. Összehasonlításul: a hírhedt "Véres Omaha" partszakaszon Normandiában 10% volt a veszteség.

Hány fegyvert használnak összesen egy ilyen nagyságú produkcióban?

Az igazi fegyverek száma valahol 7-800 között van. Ez több, mint amire szükség van, de a hosszú forgatási napok miatt dupla mennyiségre van szükség, mert nem tudunk egész éjszaka fegyvert pucolni. Így aztán kicsit disznók vagyunk, elrakjuk koszosan a fegyvereket éjszakára, aztán reggel a főszereplők fegyvereit azonnal megtisztítjuk, a többit pedig cserélgetjük a fegyvertár készletéből. Hétfőn a jobb oldali polcokon lévő cuccokat adjuk ki, kedden a bal oldaliakon levőket. Ez kezdetben megnöveli egy kicsit a gyártási költségeket, de időt és fáradságot takarít meg.

A produkció készítői valóban nagyon akkurátusak voltak. Az első két rész guadalcanali harcaiban nem csak az általánosan használt fegyverek jelennek meg, hanem olyan, csak az ottani ütközetekben használt ritkaságok is, mint pl. a Reising géppisztoly. Ezt a fegyvert a tengerészgyalogság és a Parti Őrség rendszeresítette a közismert Thompsonnal szemben, mert a próbákon könnyebbnek és pontosabbnak bizonyult. A csapatpróba intézményét úgy látszik akkoriban még nem ismerték, így fordulhatott elő, hogy a harctéren "apró" problémák jelentkeztek az eredetileg rendőrségi célra szánt fegyvernél. A finom mechanika rosszul tűrte a sárban fetrengést, a sok apró alkatrészből álló fegyvert vakon szinte lehetetlen volt összerakni, ráadásul a rossz nyelvek szerint a frissen megpucolt fegyver már az alatt az idő alatt képes volt berozsdásodni, amíg tulajdonosa a hajóról a partra ért, olyan gyenge volt a felületkezelése. A Reisinget Guadalcanal után le is cserélték a jól bevált Thompsonra. A mellékelt képen is látszik, hogy ez utóbbit akkor is viszonylag könnyű volt szétszedni, megtisztítani és újra összerakni, ha nem volt tanácsos lámpát gyújtani.

Milyen egyéb fegyverekre volt szükség a puskák mellett?

Mindenre, ami a személyi felszereléshez tartozik: késekre, kardokra, gránátokra. Ezek eldöntése ránk volt bízva. Minden a málhaszíjakkal kezdődik, mert ezek határozzák meg, milyen fegyvert használ vagy hordoz a szereplő.  Az összes tárnak és szükséges felszerelésnek meg kell legyen a helye. A sorozatot Springfieldekkel kezdtük, ezek egylövetű, forgó-tólózáras puskák voltak, vagyis minden egyes löves után hátra kellett húzni a závárt és új töltényt nyomni a csőbe. Aztán ahogy a háború haladt, áttértünk az M-1-re, a Garandra, ami már félautomata volt. Sok tengerészgyalogos azonban ragaszkodott a régi típushoz és nem akart megválni tőle, a felszerelésnek ehhez igazodnia kellett.

Nem véletlenül ragaszkodtak sokan az elvileg korszerűtlenebb Springfieldekhez. Egyrészt a fegyver hosszabb távon sokkal pontosabb volt, mesterlövész fegyverként szinte kizárólag ezt használták. Másrészt a Garand nagyobb tűzgyorsaságának volt egy, sok katona számára idegesítő árnyoldala is. Amint az a képen is látható, a nyolc töltényt gyárilag egy fém sínbe rögzítették, ez helyettesítette a hagyományos fegyverek tárját. Azon kívül, hogy a félig kiürült sínt csak nagyon macerásan lehetett eltávolítani, az utolsó töltény ellövésekor egy jellegzetes és jól hallható "pinggg"-gel repült ki a fegyverből (Medal of Honor és Call of Duty játékosoknak ismerős lehet), pontosan tájékoztatva az ellenfelet a lövész pillanatnyi harcképtelenségéről.

Ezek a fegyverek a cégüké? Használták őket az Elit alakulatban is?

Ezeknek a fegyvereknek nyugdíjba kellene már vonulniuk ez után a film után. Megjárták a II. világháborút, a Ryan közlegény megmentését, aztán az Elit alakulatot és most végigcsinálták ezt! Még mindig működőképesek, átlagosan filmenként 3-4% a veszteségünk, mert egyszerűen szétesik valamelyik. A beszerzésükről annyit, hogy a japán fegyverek nagy része különböző kellékes cégektől jött a világ minden tájáról és sokat vásároltunk gyűjtőktől is, mert ezek ma már meglehetősen ritkák.

Volt, amit maguk csináltak?

Voltak kamu fegyverek, az eredetiek másolatai, de ezekkel persze nem lehetett lőni. A japánok által használt puska nagyon hasonlított a Springfieldre, amit az amerikaiak használtak a háború elején, így ha a jelentben nem kellett lőni velük, azokkal dolgoztunk.

Ön is ott volt a kiképzőtáborban?

Igen, ott voltunk a táborban, hogy a fegyveres kiképzésen velük legyünk. Mikor Dale (Dale Dye, a produkció vezető katonai szakértője) és emberei a menetelést és a vezényszavakat tanították nekik, mi kisebb al-táborokat csináltunk az egyes fegyverek kezeléséhez. Átadtuk a tudásunkat, aztán kimentek lövészetre, gyakorlatozára, valahogy így. A mi srácaink is kilenc napig sátorban aludtak, de a Ryan közlegény és az Elit alakulat óta már egy csomó kiképzőtábort csináltunk.

Ezekben a fegyverekben lőszer is van?

Ezekkel a fegyverekkel lehet lőni. Éles fegyverek, csak mi speciális, a filmipar számára kifejlesztett vaktöltényt használunk hozzájuk. Amerikából szállítottuk őket Ausztráliába és mivel ott elég szigorúan veszik a fegyvertartást, egy nagyon komoly rendszert kellett kiépítenünk a nyilvántartáshoz. Mindenki, aki átment a fegyverkezelési kiképzésen, kapott egy általunk kibocsájtott személyi azonosítókártyát. Ha reggel jött valaki mondjuk a 12-es puskáért, akkor ott hagyta helyette az azonosítóját, így mindig pontosan tudtuk, kinél van. A kártyán az aláírása is szerepelt, így az egész folyamatot fel lehetett gyorsítani. A rendszer szépsége, hogy mivel minden fegyvernek saját helye van, első pillantásra látszik, ha valahol lyuk van. (Ez egyébként minden normális katonai fegyverszobában is így működik. - neo) Így, ezzel a rendszerrel a hátam mögött most nyugodtan alszom. Ez az egyetlen lehetőség, ha ennyi fegyverrel kell dolgozni.

Hogyan viszonyult ez a munka az Elit alakulathoz?

Az első munka a legnagyobb kihívás, mert az a legijesztőbb. Ha már csináltál ilyen nagyságú filmeket, van egy rendszered és ez könnyebbé teszi a dolgokat. De mindegyiknek megvannak a saját apró problémái. Ha nem tanulunk minden filmből, akkor valami rosszul fog elsülni. Ez igazából jót tesz nekünk, olyanokká váltunk, mint egy jól olajozott gép. A Trójánál például – bár az nem egy lövöldözős film volt – a kétezer statisztával való munka jelentette a gondot. Ez a film számokban nem akkora, mint a Ryan közlegény vagy az Elit alakulat, de piszok sok muníciót elpuffogtattunk.

Mennyit használtak el?

Az Elit alakulat némely nagyobb támadásánál 8-12 ezer lőszert is elhasználtunk, szóval ilyenkor úgy 24 ezerrel kezdtük a napot. Ennél a filmnél valahol egy milliónál járhatunk, legalább is ez volt az utolsó szám, amire emlékszem, de még rendeltünk újabbakat és persze a kiképzésnél is elhasználtunk egy csomót, ami soha nem fog látszani a képernyőn.

Mi a helyzet az aknavetőkkel és hasonlókkal?

Az aknáink egy patront tartalmaznak. Mikor becsúsznak a csőbe, az ütődés az alján begyújtja a patron és az egy szép kövér füstpamacsot produkál. A következő megy a tetejére, így három aknát lehet “kilőni” úgy, hogy azok nem jönnek ki a csőből. Azért mindig a frász jön rám, mikor belenézek és ott vannak egymás tetején! (Nem katonaviselteknek: az aknavetőnek lövéskor nincs erős hangja, a kisebbekét a környező csatazaj el is nyomhatja. Biztonsági okból a töltő el is fordul a csőtől, így nem látja, hogy kirepült-e a gránát. Ha viszont egy bedöglött éles aknára rátöltik – gyakorlatilag ráejtik – a következőt, az nagy valószínűséggel a kezelőszemélyzet utolsó pillanata.)

75 komment

Címkék: film amerikai hadtörténelem haditengerészet ii világháború tengerészgyalogos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tschöppy · http://elsomaratonom.blog.hu 2010.04.05. 13:33:55

Érdekes interjú volt, köszi a HBO-nak is :)

Erről a Dale Dye-ról nem lehetne egyszer írni valamit? Főleg úgy, mint szakértőről és AZ AMERIKAI KATONA megtestesítőjéről random témába vágó filmekben :)

stoppos76 2010.04.05. 13:50:35

Kíváncsi lennék, miért az M1917-es géppuskát használták az M1919 helyett. A nagy melegben a léghűtéses nem volt elég? Csak mert marha nehéz lehetett egy 47 kilós szörnyet cipelni a dzsungelben a 17 kilós helyett.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.04.05. 14:02:30

@Tschöppy: Dale Dye-tól a commentcom blogon van beígérve egy interjú, valamikorra.. annyit tudok róla, hogy eredetileg ő írta a Szakasz címü könyvet saját élményeiből, amit aztán Oliver Stone dolgozott átt saját szája íze szerint. A könyv megjelent magyarul is, vékony kis füzet, de amióta olvastam,a filmet nem néztem meg többet..

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.04.05. 14:03:37

Ezt a Reising géppisztolyt a Meghalsz tengerész hatosai is szidták nagyon... Aztán kipótolták készleteiket az ARMYéból... :-)

Neoprimitív 2010.04.05. 14:10:59

@Tschöppy: Igen, Mr Dye valóban elég színes egyéniség, de mivel ő elég részletesen írt már magáról, legfeljebb idézni lehetne tőle, az meg azért nem igazán a blog műfaja.

@stoppos76: Ez nekem is rejtély. Ezt az egyet tudom elképzelni, hogy mivel az USA (nem Roosevelt!) még a második vh. kitörése után is megpróbált kimaradni az egészből, a csapatok alapvetően a meglévő, békeidőbeli fegyverzetükkel kezdték a háborút. Az 1917-ből biztosan sokkal nagyobb készletek voltak, hiszen azt még a háború idején kezdték gyártani, szemben az 1919-el, ami váltótípus volt és feltételezem, hogy csak a raktári tartalékkészletek fogyása alapján rendelték. Húsz békeév egy hadseregnél bőven elég, hogy a harctéri katona igényei a döntési szempontok közül a sor legvégére kerüljenek.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.04.05. 14:47:11

Wow, király interjú, de Neo kiegészítései rengeteget dobnak rajta, köszi :)

A film egyébként nagyon tetszik, már lobbizok a társaságban, hogy mi is vezessük be az Ausztráliában játszott ivós játékot :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.05. 16:27:07

@Neoprimitív: Nagyon jó lett az interjú, és szépen beleillenek a kiegészítések is!

Köszönjük szépen a lehetőséget Sixx-nek!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.05. 16:41:29

@stoppos76: az igazságot nem tudom az M1917 vs. M1919 kérdésben, de bizonyára a trópusi melegben jól jöhetett a régebbi konstrukciójú és nehezebb M1917-es géppuskánál az, hogy ott a csövet vaskos vízköpeny hűtötte. A szállításnál persze hátrány a túlsúly, de a folyamatos tüzelésnél előny ha a 250-es rakasszal együtt nem kell csövet is cserélni, mert bírja a rendszer. Ha belegondolun, hogy az 500-as tűzgyorsaság azt is jelenti, hogy a 250-es rakaszt folyamatos tüzeléssel 30 másodperc alatt meg lehet a fegyverrel etetni, ami rendkívüli hőterhelés lehet, különösen trópusi körülmények között. Még ha rövid sorozatokat is lőnek, akkor is rövidesen túlmelegszik a cső, amivel kell kezdeni valamit, ha nem akarjuk, hogy akadály legyen és/vagy károsodjon a fegyver.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.04.05. 17:13:52

@Zig Zag: @Neoprimitív: Jó kis poszt lett ez, mindig érdekelt a téma (nemrég részt vettem egy nagy költségvetésű hollywoodi film forgatásán de ott csak szálfegyverek voltak :) )

Tervezek egyébként egy írást a híresebb háborús filmekben látható harcjárművekről.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.05. 18:08:30

@Markgraf: Jó ötlet. Még van egy "beragadt anyagod" az is jön, nemsoká.

lurk (törölt) 2010.04.05. 21:06:56

Van ám werkfilm is hozzá:

www.youtube.com/watch?v=94et1Bb53mw

Bocs, ha már volt...

Kalpy71 2010.04.05. 21:23:58

@Sigismundus: Várom mikor lesz film belőle....
Mert ha valamit meg kellene csinálni, akkor az a Meghalsz tengerész.....
Bár az is lehet, hogy a film nem lenne olyan jó, mint a könyv....

stoppos76 2010.04.05. 21:38:33

@Neoprimitív:
@Zig Zag:
Most a negyedik rész elején van kép 1919-esekről. Ettől sem lett tisztább sajna a dolog. Hiszen az esős évszak, ha nem is sokkal, de ledobja a hőmérsékletet. Pont ennél a szigetnél nem tudom, de az egyenlítő közelében akár 25-27 fok is lehet szemben a normális 35-36-tal.

SzocsO 2010.04.05. 21:50:21

Nekem is a Meghalsz tengerész jutott eszem be egyből, amint a Reisingekről esett szó : )
Az ötvenes években már csináltak filmet belőle amúgy.
Nem is értem, miért nem csaptak le rá újra, mondjuk az könyv nem annyira propaganda ízű, de az egyik legjobb háborús regény, és végig a csendes óceáni hadszíntéren játszódik.

mahet 2010.04.05. 22:04:48

@lurk: köszi a werkfilmet!

Neoprimitív 2010.04.05. 23:38:38

@lurk: Én is köszönöm a linket, kerestem, mikor írtam, de nem találtam meg.

A Meghalsz tengerészben annyi hasonló helyzet van, mint az első három részben, hogy nekem is folyamatosan az ugrott be. Azt hiszem, hogy Uris is hasonló forrásokból meríthetett a könyv írásakor, mint a film alkotói.

@stoppos76: Cape Gloucesternél a korabeli képek alapján mindkét fajta géppuskát használták.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.04.05. 23:52:11

@Neoprimitív: Uris nem merített - megélte...

en.wikipedia.org/wiki/Leon_Uris

(egyébként nekem is folyton a Meghalsz tengerész! jutott eszembe mikor a Pacificet néztem :) )

Kapitány_1 2010.04.05. 23:57:01

@Tschöppy: Volt szerencsém 2002 táján személyesen találkozni Cpt Dye-al, mikor még az EA-nak dolgoztam. Ő mutatta be a MoH játékot az ünnepélyes piacradobás alkalmával Londonban a Hadtörténeti Múzeumban, aztán amikor már csak az ivós rész volt, tudtam vele beszélgetni is.
De aztán Ő jobban bírta a whisky-t én meg 12 óra után már nem tudtam angolul beszélni...
Mindenesetre egy nagyon szimpatikus és közvetlen, igazi jenki volt, bár igaz, akkor még nem volt BoB, de élmény volt hallgatni a sztorijait. Már amennyire emléxem.:)

Todd. PT 2010.04.06. 00:23:13

Az 1917 vs 1919 vitához.
A tengerészgyalogság leginkább a korai években egy meglehetősen elhanyagolt haderőnem volt. 1930-1940 között például kifejezetten a haditengerészet "őrző-védő" alakulataként kezelték, és a kétéltű harci képességeiket elég kemény munka során sikerült elismertetniük.
Az, hogy ennyire lesz*rták őket meglátszott a felszerlésükön is. Csomó kép van amin 1940-ben még szinte első világháborús felszereléssel gyakorlatoznak.
Szóval ebből kiindulva valószínű, hogy marhára nem állt rendelkezésükre 1919 és azt használták ami volt.

Neoprimitív 2010.04.06. 06:12:04

@Markgraf: Tudom, hogy ő meg is élte, csak a szituációk, az alakok olyanok, mint ha azonos eredetikről alkották volna őket - ami lévén, hogy ez a film is memoárokon alapul, egyáltalán nem kizárt.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.04.06. 07:11:28

Igaz, a Meghalsz tengerész-ből már az ötvenes évekre csináltak filmet. uris személyes emlékeit vitte a küönyvbe és a forgatókönyvbe is.

Ami a Pacifccal való hasonlóságot illeti, nekem a harmadik résznél lett meggyőződésem, a szerelmi szálnál, hogy a nevek és helyek megváltoztatásával, de átvették Andy Hookans és az újzélandi Pat nevü lány történetét.

Cifu78 2010.04.06. 07:24:08

Jó kis infohalmaz, kár, hogy ritkán találkozunk ilyesmivel!

A felmerült témához:

A tengerészgyalogság korábban a lövészárokharcot és szárazföldi hadviselést gyakorolta, használta igazából, lásd első világháború. Az 1930-as évek közepétől a Csendes-óceáni események (Japán invázió Ázsia szerte) arra sarkalta a tengerészgyalogság vezetőit, hogy erre a területre összpontosítsanak, itt pedig a kritikus pont a partraszállás. Éppen ezért a II.Világháború előtti években a kiképzés az alapvető kurzusokon (alaki, fegyverhasználati, taktikai) túl a partraszállást, illetve a behajózásra, és a hajóról kirakodásra koncentrált, illetve a harmincas évek végén a kommunikációra és légi illetve hajótüzérségi együttműködésre. Az előbbi azt jelentette, hogy a tengerészgyalogos rádiósok és tiszthelyettesek, tisztek megfelelően tudják koordinálni a tengerészgyalogos és haditengerészeti vadászgépek, vadászbombázók támadásait, illetve vezessék a partközeli vizeken tartózkodó amerikai hadihajók hajóágyúinak tüzét.

A fegyverek, felszerelés terén az első világháborús hasonlat nem túlzás, de gyakorlatilag a legtöbb hadbalépő félnél igaz volt. A tengerészgyalogság ekkoriban főleg a szigetek kiépített bázisait védték, ott a vízhűtéses géppuska pedig jobb, hiszen a mobilitással szemben többet nyom a latba az a tény, hogy a vízhűtés miatt kevésbé kell aggódni a túlhevülés miatt.

Egyébként a sorozathoz annyit, hogy iszonyú profin megcsinálták benne a fegyveres jeleneteket, eddig csak 1x láttam olyat, hogy a lövedék nélküli vaktöltények látványosan láthatóak voltak tüzelés közben. A fegyverek kezelése, bemutatása, használata is korrekt (aszbesztkesztyű felvétele a forró géppuska átpozicionálásánál, illetve annak bemutatása, mi történik, ha kesztyű nélkül veszed a kezedbe). A tegnapi, IV. epizódban az esőben felhevült csövekre eső miatt kezeletkező gőzpára (ami azért érdekes, mert ha vaktölténnyel lőttek, akkor a cső nem nagyon melegszik fel)... egyszóval egy szava nem lehet az embernek...

sixx · http://comment.blog.hu 2010.04.06. 08:11:44

@Tschöppy: Dale Dye századossal lesz egy nagyinterjú a comment:com-on ezen a héten.

Old Man 2010.04.06. 08:51:25

Jó kis riport, Neoprimitiv nagyot alakított, hogy bemutatta, a kommentek is nagyszerűen kiegészítették, KÖSZÖNET MINDENKINEK!
Nagyon jó volt olvasni, nézni.Nincs is mit hozzá tenni, tán csak annyit a kevésbé ismert, különleges, ritka Riesingekhez, hogy W.E.B.Griffinnél is feltűnik, elsősorban könnyű, pontos kommandós-fegyverként.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.04.06. 09:20:07

Annak ellenére, hogy sajnos nem láttam a sorozatot pedig van HBO-m (kövezést lehet megkezdeni:)) Remek poszt volt, és a kommenteket is öröm vol tolvasni

@Cifu78:
A vaktöltény bizony nagyon fel tudja melegíteni a fegyver csövét, lévén szinte ugyanannyi lőpor ég el, mint egy sima tölténynél, csak lövedék nincs. Amúgy volt "szerencsém" géppuska csövét megfogni kesztyű nélkül. Módfelett fájdalmas élmény volt, és 3 hétig gyógyult. Pont vaklőszeres durrogtatás után:)

drazsé 2010.04.06. 09:38:34

@proletair:

szevasz géppuskás!

:)

egyébként a film tekintetében, még ha eddig nem is pörgött úgy, mint a BoB valamint kicsit zanzásítottnak is tűnik - a sorozat jó, mégha teljesen más is, mint az eéőd (bár ez dedikált cél is volt)

(külön jópont lunga pointért)

taser 2010.04.06. 09:59:24

Index címlap megint. Ehenn... Jó poszt már megint ehenn... Hozzátartozó jó kommentek tömegei megint,ehenn... A ZAPEH adónyomozói meg milliárdos csalások felderítése helyett azon törik a fejüket, hogy honnan van ezeknek erre, ennyi idejük.. agyuk... kapacitásuk... szóval biztos, hogy valami sumákolás van a háttérben.. :))))

GrG 2010.04.06. 10:04:51

Sziasztok,

Én még csak az első részt láttam (az asszonynak túl brutál volt úgyhogy nélküle kell nézni). Viszont ami a Battle Cry-t abból készült film, amit Leon Uris rendezett és forgatókönyv írt. Asszem a MItla szorosban írja le a sztorit. Maga a film tisztára a negyvenes évek hangulata és csak annak ajánlom, aki nagyon fanatikus. Mivel otthon van a polcomon (reg1-es dvd) este megpróbálhatom leszedni/divxelni és aztán megosztani. Ha van rá igény.

Egyébként nekem a BoB főcime/zenéje és az első rész alapján a menete jobban tetszett. De persze nyilván az alkotók felé kihívás volt, hoyg másmilyet kellett csinálni.
G

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.04.06. 10:17:19

@GrG: " Viszont ami a Battle Cry-t abból készült film, amit Leon Uris rendezett és forgatókönyv írt. Asszem a MItla szorosban írja le a sztorit. Maga a film tisztára a negyvenes évek hangulata és csak annak ajánlom, aki nagyon fanatikus. "

Itt szerintem keversz valamit, a Mitla 1967-es háborúról szól, nem a Csendes óceánról. Szerintem az Exodusra gondolsz, ha izraeli háborús, az valóban 40-es évekbeli történet.

drazsé 2010.04.06. 10:21:29

BTW, Leon Urissal óvatosan, kifejezetten regényíró...

(a Mitla pl szerintem elég szar volt, a Battle Cry az egész jó - és kivételesen tetszett az eredeti magyar ferdítés, a Meghalsz, tengerész! - az Exodus meg erős közepes
persze ez szubjektív :) )

@proletair:

népszokás volt ez a megszólítás eset után, vagy te voltál a szerencsés Hör-ös? :)

GrG 2010.04.06. 10:30:45

@Sigismundus: Nem keverek semmit ellentétben veled:-) 1. A Mitla szoros az 1956-os háborúról szól. 2 a szorosban nagyon sok visszaemlékezés és utalás van korábbi eseményekre, pl erre is. Az egyik kapcsolodó szál az, hogy akkoriban (Uris szerint) a Battle Cry kvázi bibliaként szolgált a világ azon felén.
G

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.04.06. 10:47:17

@GrG: OK, igazad lehet. A Mitla filmet/könyvet valóban nem ismerem, az zavart meg hogy 40-es évekkel kapcsolatban emlitetted.

M65od 2010.04.06. 10:51:39

Röviden összefoglalva: Köszönöm Neo-nak ezt a jó kis cikket, nekem személy szerint egyik kedvenc témám egy szeletét dolgozta fel a II. vh-s amerikai hadfelszerelés tükrében.
Nemkülönben kell megdicsérjem a kiváló hozzászólásokat is.
A Browning M1917-hez annyit hozzáfűznék, hogy (főleg) az I. vh. harctéri tapasztalatok alapján fejlesztett A1-es alfaját még a vietnami háborúban is használták úgy a '60-as évek közepéig, amíg az M60 széria hadrendbe nem állt, ezért a II. vh. csendes óceáni hadszínterén még nem számított igazán kifutottnak. Ezen felül a II. vh. idején természetesen feltűnt még Európában is, ha jól tudom a norvégok pl saját légelhárító verziót is fejlesztettek belőle a licensz alapján. Később természetesen szerepelt Koreában is.
A vízhűtéses típust egyébként az M1918-as léghűtéses váltotta volna, de az I. vh. szempontjából már elkéstek vele és a kisebb példányszám, na meg a (később is) meghatározó M1919 sorozat miatt nem is terjedt el.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.04.06. 11:07:47

@drazsé:
Nem HÖR-ös voltam, de jó 3 évig cígöltem egy PKM-et:) Ezért is volt kínos, hogy megfogtam a csövét. Mondjuk nem volt ráírva, hogy forró:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.06. 11:34:31

M1917-es kapcsán még elfelejtettem említeni, hogy nem annyira véletlen a kísérteties hasonlóság a Maxim géppuskával :)

Neoprimitív 2010.04.06. 12:30:18

@Zig Zag: Ebben szerintem tévedsz, Browning tudomásom szerint egy teljesen más jellegű zármegoldást használt, mint Maxim (csak meg ne kérdezd, hogy pontosan mi volt az eltérés), persze az alapelv (a lövés keltette hátrasiklás végzi az újratöltést), azonos. A Browning ráadásul úgy tudom, könnyebb is volt a Maximnál. A vízhűtés gondolom a korabeli kohászati technológia kényszere volt, nem tudtak olyan minőségű fegyveracélt gyártani, ami maradandó változás nélkül elviselte volna a nagy hőterhelést.

Árpádka 2010.04.06. 13:20:03

A film elég jó bár nekem a Kelly Hősei örök klasszikus marad bár a két filmet elég nehéz összehasonlitani:)
Az meg csak plusz hogy itt a blogon egy csomó plusz infót kapunk az interjú mellé:)

taser 2010.04.06. 13:29:23

@Neoprimitív:
A Browning gázelvételen alapult. Egy gázdugattyúhoz kapcsolt szögemelő mozgatta a zárat és végezte a kireteszelést. A maximnál a cső- zár össze volt szerelve és a hátramozgó cső mozdította hátrafelé a zárat a reteszelés kioldásáig.

Ha jól emlékszem. Hű de régen voltam katona... :(

Old Man 2010.04.06. 14:10:16

@taser: Az amit említesz, az M 1895-ös gpu volt, a "krumpikapa", Browning volt.
A Maxim csuklós-karos zárolású volt.

"A valaha gyártott egyik legsikeresebb gpu-t, a M 1919A4-et 1934-ben rendszeresítették az USA-ban és sok államban még ma is alkalmazzák."
Chris MCNab A fegyverek nagykönyve TOTEM 2oo5
A "krumplikapát" Colt is gyártotta.North-Hogg Lőfegyverek könyve Alexandra l992

Valandil 2010.04.06. 14:10:21

"Amit sokan nem vesznek figyelembe, hogy ezek az összecsapások a japán mentalitásból és körülményekből adódóan mindkét fél számára a Hegylakó "csak egy maradhat" deathmatch szabályai szerint zajlottak." - Azért a keleti front sem volt szanatórium: kegyetlenségben és mortalitásban nem maradt le semmiben a PTO-tól. (Itt persze a szovjet-német összecsapásokra gondolok, a csatlós erők - és a velük szemben álló szovjet erők - ritkán vívtak ennyire kegyetlen harcokat.)

vén betyár 2010.04.06. 14:26:44

@Zig Zag: Mindkettő rövid csőhátrasiklásos, a Browning kétoldali reteszelésű, a Maxim csuklós-karos zárolású.
Kováts-Nagy Kézi lőfegyverek
/Tipuskönyv/ 1986 Zrinyi

GrG 2010.04.06. 14:53:35

@Valandil: Azért csak részben van igazad. Sztálingrádnál emlékeim szerint 90000 német megadta magát, szerintem összesen nem volt ennyi japán hadifogoly az egész csendes-óceáni hadszintéren. Azthiszem a fő különbség az volt, hogy a kelet-európai haddszintéren, ha elfogyott a kaja és a lőszer akkor egy pár nap/max hét után a legtöbben megadták magukat, a csendes-óceánin pedig jött a rituális japán öngyilkosság, esetleg az ellenségnek rohanás. De a fehér zászló a szinte soha....
G

taser 2010.04.06. 15:03:13

Mondtam, hogy régen voltam katona. :)
Minden esetre arrafelé tényleg legendássá vált a 1917 A1

"T he fierce battle of Momote Airstrip in the Admiralties, the US Army's 5th Cavalry machinegunners killed several hundred Japanese in one night using their M1917 Brownings; one gun was left in position after the battle as a memorial to the desperate struggle."

Titus Pullo Urbino 2010.04.06. 15:19:12

Hűha, ezt a sorozatot szívesen megnézném, csak nincsen otthon tévénk. Mikor jelenik ez meg DVD-n? Tudja valaki? Az Elit alakulatot végignéztem, szvsz elég realista, és szerencsére hiányoznak belőle a Ryan közlegényes felesleges és unalmas moralizálások. Ha ez is olyan jó lesz, mint az elit, akkor kedvencem lesz.

@GrG: igen kedvelt módja volt az öngyilkosságnak a tengerbe beúszás is, addig úszott a kis japán, amíg bírta, aztán már hiába jött az életösztön, hogy forduljon a part felé, mert olyan fáradt volt, hogy nem bírta ki a visszautat és belefulladt az óceánba. Állítólag a vízbefúlás nem fájdalmas, csak sajnos bizonyíték nincsen rá, mert aki elmesélné, ugye az már halott.

@proletair: a Donnál mínusz 30 fokban a német MG 42 befagyott és nem működött, a honvédség viszont a Schwarzlose I. vhs géppuskákkal vidáman lövöldözött. Ennek még a német kispajtások is csodájára jártak.

vén betyár 2010.04.06. 15:23:31

@taser: Érdekesség:
"Az újonnan kifejlesztett Browning gpu egyszerű volt és robosztus.l917-ben a hadsereg tesztelésnek vetette alá, amelyben egy fegyver megállás nélkül 20ooo töltényt lőtt ki, majd rövid szünt után újabb 20ooo-t.A próbalövészet elnöksége nem akart hinni a szemének, ezért J.M.B. előhozott egy másikat és addig tüzelt vele, amíg el nem fogyott a lőszer, 48 perc múlva, 28 92o töltény elhasználása után egy nézővel beköttette a szemét, majd szétszerelte és összerakta a fegyvert."

LouiS 2010.04.06. 15:37:21

@Sigismundus: ugyanez ugrott be nekem is :) "Harc közben elvesztettem, uram".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.04.06. 15:45:56

@GrG: Naná, mert összesen nem vett részt 200'000-nél több japán katona az összes szigetharcban, és ezek egy része még támadó jellegű volt. Az kapitulációs arány persze jóval szerényebb volt, de ne az abszolút számokat nézzük, mert az nem jelent semmit.

teddybear01 2010.04.06. 15:53:05

@GrG: Nem számolod azt a pár százezret, aki az oroszok fogságába esett Mandzsúriában. Mondjuk erről a hadjáratról egyszerűen mindenki hallgat.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.04.06. 16:10:52

@vén betyár:
Úristen. 20000. Nem sok az? Én annyit tudok, hogy a PKM-nél 200 lövés után illet csövet cserélni, 2000 lövés után pedig be kellett vizsgáltatni a csövet. De folyamatosan az annyit biztos nem lőtt volna, mert pont mint az M60-nál, a PKM-nél is a nagy hőtől a csőbe kerülő lőszer magától elműködött, mielőtt az ütőszeg hozzáért volna.
Én ezt a 20000-et erős fenntartással fogadom.

tucano 2010.04.06. 16:17:29

Így utólag belegondolva simán jobb volt egy szigeten a következő pár évtizedet átpartizánkodni, mint hazamenni a Suzuki gyárba melózni. És bár a témáról valóban az örökbecsű "Meghalsz tengerész" ugrik be elsőként, rögtön másodiknak:
www.youtube.com/watch?v=PthsDtuQ7Ng

GrG 2010.04.06. 16:30:07

@tucano: A film telitalálat:-) Hány ilyen muksó lehetett, akiről nem is tudunk, nem is fogunk tudni...

GrG 2010.04.06. 16:31:08

@teddybear01: A mandzsúria nem a háború végén volt?

GrG 2010.04.06. 16:33:47

@teddybear01: vagy a 1905-re gondolsz?
G

vén betyár 2010.04.06. 16:36:37

@proletair: Az előbbi idézet a Lőfegyverek könyvéből van.További idézet:
"O,30-as kaliberű Maxim gpu.A felvétel azután készült, hogy l899 novemberében a Rock Island-i fegyvergyárban l5000 töltényt kilőtt.
Ezen a próbán egy Maximot állitottak ki egy R.C.Vickerssel szemben.Mindkét puskát állóképesség-próbának vetették alá, addig tüzeltek velük, ameddig működtek.EZUTÁN HOMOKKAL ÁTFÚJTÁK ŐKET ÉS FOLYTATTÁK A TÜZELÉST!Végül a Vickerst visszavonták, a Maximmal addig lőttek, amíg a pótcsöve is elhajlott.18 000 lövés!"
Tony North Évszázadok fegyverei Corvina l993
l61.o.kép is!
Tudtak ezek vmit, az biztos!

taser 2010.04.06. 16:43:53

world.guns.ru/machine/mg59-e.htm
Ezt a 20 ezer lövést itt is említik, de azt nem írják, hogy ezt mennyi idő alatt lőtték el. A második 20 ezret a másik prototipus lőtte el
Megállás nélkül elég nehéz 20 e töltényt ellőni. Nem tudom pld ,hogyan oldották meg a vászon hevederek összekapcsolását? Még ha a cső hűtése vízzel hatékonyabb volt mint a léghűtésé akkor is óriási lehet a termelt hő. Korábban említették, is hogy azbesztkesztyű kellett az átpozicionáláshoz, pedig egy ütközetben nem nagyon lőnek el 20.e db töltényt, még akkor sem ha két ember csak a lőszert hordja a gpu "etetéshez"

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.04.06. 16:57:35

@vén betyár:
Persze a dolgot árnyalhatja a Maxim tűzgyorsasága. Minél lassabb, annál tovább tud lőni, ráadásul volt is benne anyag. A PKM 600 lövés per perc elméletileg, és a cső kábé 3 kiló. Tehát így el tudom képzelni hogy valóban lőttek vele annyit, de az biztos, hogy túl nagy jelentősége nem lehetett.

Münci66 2010.04.06. 17:04:37

Möszjők!

A japán fogságbaesést illetően: azért elég sok japán adta meg magát -igaz császári parancsra- 1945 augusztusában az amiknak is.
Csak a szigetharcokban résztvevőket tekinteni olyan, mintha a keleti fronton teszem azt csak Bresztet néznénk. Ezzel nem a japánok alapmentalitását akarom megkérdőjelezni, csak árnyalom kissé a dolgot!
Meg más egy kis sziget, ahol nem is lehet "rugalmasan elszakadni" mint a keleti front. És azt is furcsálom, hogy magatehetetlen foglyot is nagyon keveset ejtettek. Pedig tudtommal elég sok Banzai!!!! roham volt...
Ismétlem: Ezzel nem a japánok alapmentalitását akarom megkérdőjelezni, csak árnyalom kissé a dolgot!

Tisztelettel, Műnci

Neoprimitív 2010.04.06. 17:16:44

@Valandil: "Azért a keleti front sem volt szanatórium: kegyetlenségben és mortalitásban nem maradt le semmiben a PTO-tól." Bár ez nem versenysport, de az arányokat nézve elmarad. Ha a keleti fronton is 65 és 100% között mozgott volna a tengelyhatalmak vesztesége egy-egy nagyobb ütközet után, akkor már 44 közepére nem maradt volna német férfi.
Mivel az amerikai flotta nagyon hamar - gyakorlatilag egy fél év alatt - visszaszerezte előbb a kezdeményező képességét majd a harctéri fölényt is, a Guadalcanal utáni harcokban a japán védők számára esélye sem volt egy esetleges evakuálásnak, még akkor sem, ha valakinek esetleg lett volna ilyen szándéka. Magyarán, aki egy szigeten volt, az vagy meghalt vagy fogságba esett, más választása nem volt. A fogság viszont a bushido viselkedési kódexe szerint sokkal megalázóbb a halálnál, amellyel ráadásul az isteni tennó felé fennálló adósságát is törlesztette a szerencsétlen.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2010.04.06. 18:17:40

Remek interjú, jó olvasni.
Erről a gépfegyver témában mostanában néztem meg a Lock'n'load sorozat (HD History) idevágó részét, a gépfegyverekről. Benne van minden olyan, amit ti említettetek. A vízhűtés, a levegőhűtés, a krumplikapa...
Talán egy másik részben pedig a (nem tudom hivatalos nevét) a támogató lövészek fegyvereit is bemutatják (ahol kiderül, hogy az angol Bren jobb mint a jenki B.A.R.)

teddybear01 2010.04.06. 18:36:22

@GrG: 1945 június-július. Az oroszok kb. másfél millió katonával + nehézfegyverzettel támadtak, a japánoknak a Kwantung-hadseregben volt olyan 8-900 ezer emberük.
Az oroszok az európai hadszíntérről kivont alakulatokkal erősítették meg a Távol-Keleti haderőt.

A hadjárat sikerei miatt vált sürgőssé az atombombák bevetése az amerikaiaknak, mert attól féltek, hogy az oroszok előbb vonulnak be Japánba, mint ők.

teddybear01 2010.04.06. 18:37:18

@GrG: 1905-ben a japánok győztek, főleg a tengeren.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.04.07. 10:47:53

Egy kissé beteg :), de hasznos és informatív weboldal a témában:

Internet Movie Firearms Database

www.imfdb.org/index.php/Pacific%2C_The

Ilia Chavchavadze 2010.04.07. 12:02:46

Fegyverszoba, fegyverkártya, így megy ez minden civilizált ország fegyveres testületeinél. Nem találták fel vele a spanyolviaszt, de a munka az valóban komoly, amit végeznek és minden elismerés megilleti őket!

Mézes B. Ödön 2010.04.08. 10:46:09

A legközelebbi hasonló sorozatot a koreai háborúról lehetne csinálni, hiszen az a második világháború bármelyik hadszínterénél kevésbé ismert, legalábbis mifelénk.

Kentaur67 2010.04.11. 16:33:02

@Titus Pullo Urbino:

Sajnos nem emlekszem a forrasra, de a quantanamoi foglyok kinzasaval kapcsolatban olvastam valahol, hogy a vizbefulas az egyik legfajdalmasabb halal, mivel az egyeb „atlagos” halalnemekhez kepest rohadt sokaig tart. (Arra tippem sincs, ki meselhetett az „elmenyrol” utolag:-)

Egyebkent koszonet az infoert, en a felkelo nap fiaival eddig csak a szeppukut kotottem ossze, de ez a vegtelenbe uszas is melto hozzajuk.

OFF
Leon Urishoz:
Szerintem az Exodust kar lehuzni, egyszeruen csak nem a haborura koncentral. Nekem sokat segitett megerteni a jelenlegi kozel-keleti helyzetet, szoval mindenkeppen hasznos konyvnek tartom. Akarcsak az Armageddont, amely a II. vilageges utolso pillanataiban kezdodik, es bemutatja a hideghaboru kialakulasat, az oroszok es a nyugat elso konfliktusait. Egyebkent en legjobb konyvenek a Mila 18-at tartom, szerintem a Varsoi Getto tortenete is megerne egy posztot.

ON

Plieur 2010.04.14. 21:59:17

@Neoprimitív: William Manchester: Goodbye Darkness: A memoir of Pacific War
1980
Szvsz...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.04.20. 10:04:23

igen, itt a Dale Dye interjú!

butyko 2012.03.23. 04:41:58

@Valandil: Szovjetek és németek,európaiak,amerikaiak tízezrével,százezrével,milliós nagyságrendben estek fogságba.A japánoknál ez elképzelhetetlen volt.A megadás a becsület elvesztésével,a császár(nippon) elárulásával volt egyenlő.A japán katonai szellem,a busidó szerint a megadás az " arc " (úgysmint=testrész!) elvesztésével,a dicső és becsületes halálra való méltatlansággal járt együtt. "Elvesztette az arcát"=becstelenné vált...

butyko 2012.03.23. 04:45:11

@Titus Pullo Urbino: Nekem megvan az egész sorozat DVDén,tökéletes minőségben,magyar szinkronnal (is). Telefonáljunk!

butyko 2012.03.23. 04:54:21

@teddybear01: Vagy azért,hogy az oroszok megtudják,hogy olyan szupertitkos bombájuk van,ami ellen hiába indítanak milliónyi katonát a várható III.világháborúban.Sztálin megkapta a részét Európából,de többet ne akarjon...
Vagy inkább azért,hogy a az amerikai hadsereg Japán megszállásakor ne szenvedjen akár milliós veszteséget a karddal támadó civil lakosságtól,akik ugyanúgy a császárért éltek és készek voltak meghalni,mint a katonák.
Mellesleg,az oroszok milyen eszközökkel keltek volna át a tengeren???
süti beállítások módosítása