Óriási volt a megdöbbenés Lisszabonban 1961. november 10-én, amikor egy menetrend szerinti utasszállító repülőgép néhány méterrel a házak felett lavírozva menekült az őt üldöző vadászgépek elől. Ennek a furcsa eseménynek a hátteréről olvashattok az alábbiakban.
1961 nem volt túl "szerencsés" év Portugália számára. A Salazar-diktatúra névadója (betegsége miatt) ugyanis egyre kisebb szerepet tudott vállalni az ország vezetésében és kihívás akadt bőven.
Január 22-én forradalmárok Henrique Galvao vezetésével elfoglalnak egy 600 turistát szállító hajót a Karib-tengeren. A 15 napos túszdráma végén a kalózok menedékjogot kapnak Brazíliában.
Március 15-én több kisebb incidens után az UPA (Angolai Lakosok Uniója) lázadói Észak-Angolában elkezdik lemészárolni a fehér ültetvényeseket és a gyarmatosítókhoz hűséges adminisztráció tagjait is. Elkezdődik a gyarmati háború.
Április 30-án az újságok szerint "sikerült helyreállítani a békét a nemzeti területen". A valóságban aktív harci cselekmények folynak. A vérfürdő egyre iszonyatosabb méreteket ölt. A vallási fanatikus felkelők és az őket kergető ejtőernyősök sem kímélnek senkit és semmit.
Május elsején megérkeznek a tengeren szállított főerők Angolába és Mozambikba.
Portugália katonái az első világháború vége óta egy lövést sem adtak le, ezért nem volt egyszerű hadat viselniük Afrika távolabbi végén. A közvélemény nagyon keményen bírálta a hadvezetést. Nyár végére sikerül elérni, hogy Angola talán legtermékenyebb része hamuvá égjen. A fehér telepeseket megölték, válaszként a feketéket lemészárolták, illetve elkergették a portugálok. Ezt azonban otthon eredményként is el lehetett volna adni, hiszen a jelentős veszteségeket ősztől az UPA szenvedi el.
Azonban november 10-én valami egészen megdöbbentő dolog történt, legalábbis a diktatúrához szokott és egyébként is nagyon nyugodt portugálok számára.
A marokkói Casablanca repülőterén reggel kilencre feltankolták a portugál légitársaság, a TAP Mouzinho de Albaquerque névre keresztelt utasszállító repülőgépét. A parancsnok a kitűnő képességekkel rendelkező (erre még nagy szüksége lesz aznap) és tapasztalt José Marcelinho, a másodpilóta Teles Grilo. Negyed tízkor a gép menetrendszerűen felszáll Lisszabon felé, elérik a szükséges magasságot, az utasok kikapcsolhatják az övet és rágyújthatnak (emlékeztek még ilyesmire?). Az idő kitűnő, a tervezett másfél órás út nyugodtnak ígérkezik.
A 18 utas közül azonban hat elszánt harcos is van, akik életüket adnák a Salazar diktatúra elleni forradalomért, vezetőjük a legendás Hermínio da Palma Inácio. Az indulás után fél órával lépnek akcióba. Palma Ináció feltépi a pilótafülke ajtaját és egy hosszú csövű revolvert nyomott a pilóta koponyájához:
- Ez egy forradalmi akció! Senkit nem akarok bántani!
A forradalmárok terve nagyon kockázatos. Nyugalmat színlelve akarnak Lisszabon felé repülni, majd ott százezer röpcédulát kiszórni a főváros Barreira, Setúbal, Beja és Faro negyedei fölött. Majd a géppel Tangerbe akartak repülni, ahol politikai menedék várta őket.
A másodpilóta Teles Grilo, a főmérnök António Coragem és a repülő mérnöke, Alberto Coelho a tervet hallva csöndben maradnak és teszik a dolgukat. A pilóta, azaz Marcelino a fejéhez szorított fegyver ellenére magyarázni kezd, azt állítja, nincs elég üzemanyaguk ahhoz, hogy Tangerbe mehessenek. Palma Inácio, aki civilben egyébként repülőmérnök és pilóta, nagyon biztos a dolgában. Megnézi az indulási jegyzőkönyvet és látja, hogy Casablancában teletöltötték a gépet kerozinnal, tehát az üzemanyaggal nem lesz baj. A pilóta még egy trükkel próbálkozik:
- Hogyan akarjátok kiszórni a röplapokat? Nem nyithatom ki az ablakokat!
Palma válasza nem nyugtatta meg a legénységet:
- Dehogynem. Leereszkedünk alacsonyra, kiegyenlítjük a nyomást és kinyitjuk a vészkijáratot.
Palma volt a helyzet ura. Hátul sem voltak nehézségek, az utasok elképedve figyelték a történéseket (egyes források szerint ez volt az első menetrendszerinti repülőgép-eltérítés a történelemben). A légikalózoknak nemhogy kiabálniuk nem kellett, de fegyvereiket sem vették elő. A sztyuvik főnöke, Orloff Esteves együttműködött a gépeltérítőkkel, sőt később a légikísérők segítettek kiszórni a röplapokat. Az utasok (amerikaiak, spanyolok, belgák és két portugál) nyugodtan kivárták a fejleményeket.
Félórával a tervezett érkezés előtt, elkezdődtek az előkészületek a leszállásra. Marcelino érintkezésbe lépett a toronnyal és megkapta a leszállási engedélyt az ötös pályára. Megközelítette a repteret, elkezdett ereszkedni, majd az utolsó pillanatban mind a négy motort csúcsra járatva átstartolt a leszállás helyett. Marcelino félszavakban megpróbálta megértetni a toronnyal, hogy utasításokat követ és hogy átrepül Lisszabon és más portugál területek felett.
"Ismételje meg!", kérte a semmit sem értő légiirányító. Ekkor azonban közbelépett a helyszínen tartózkodó Costa Macedo, a légierő tábornoka. Mindent rögtön értett és riadót fújt. Két perccel később már indult is két F-84-es vadászgép. A parancs egyértelmű: ha nem sikerül földre kényszeríteni az utasszállítót, akkor le kell lőni.
A repülő veszélyes macska-egér játékba kezd: leereszkednek száz méteres magasság alá, hogy ne láthassa őket a radar és elkerüljék az üldözőket. A manőver nagyon veszélyes, de José Marcelino a legjobb pilóták egyike. A repülőgép szinte karcolja a Marques de Pombal emlékmű szobrát (aki volt Lisszabonban, az el tudja képzelni: mintha a Moszkva téren szlalomozna egy utasszállító!), átrepültek a Baixa felett Alcántara irányába. Kinyitották a vészkijáratot és máris százezer szórólap hullott a tervben szereplő negyedekre. A küldetés teljesítve. Az őket kereső gépek, még mindig a város felett voltak, amikor az eltérített repülő Algarve felett elhagyja a partokat.
Ekkor azonban feltűnt két kisebb hadihajó. Marcelino meglátja a riadóztatott matrózokat és veszélyes manőverbe kezd. Lejjebb ereszkedik és átrepül a két hajó között, mindössze tíz méter magasan. Végül 12 óra ötven perckor leszállnak Tangerben. A nemzetközi sajtó napokig tele van a vakmerő tett részleteivel. A forradalmárok elérték céljukat.
Herminio da Palma Inácio (1922-2009), portugál antifasiszta ellenálló. A fiatal forradalmár a sintrai Granja légibázison, mindössze huszonöt évesen kezdte el az ellenállást a Salazar vezette fasiszta diktatúra ellen 1947-ben (szabotázsakciókat hajtott végre). Illegalitásba kellett vonulnia hét hónapra, de a politikai rendőrségnek sikerült letartóztatnia. 1948. május 16.-án reggel négy lepedővel a nadrágjában áll be a sorba a vécé elé, majd kimászott az ablakon. Végül majd 15 méter zuhanás után, pont az őr mellé esett, akinek nem hagyott időt a cselekvésre. Ezután eltűnt a tömegben.
A rendőrség elől Marokkóba, majd az Amerikai Egyesült Államokba menekül. A pilóták szakszervezete garantálta a tartózkodását, de a hatóságok kiutasították. Rio de Janeiróba érkezik, ahol a Salazar diktatúra ellenzői lelkesen fogadták. 1958-ban (Humberto Delgado tábornok fellépése miatt) újabb lendületet kapott az antifasiszta mozgalom.
A legendás repülőgépeltérítés után az ellenállók Brazíliában anyagi nehézségekkel szembesülnek, úgyhogy 1967-ben kirabolják a Banco de Portugalt. Ekkor Párizs volt a forradalmárok gyülekezőhelye; nem csoda, hogy Palma Ignacio itt is felbukkant. Innen egy újabb vakmerő tervvel hazatér, hogy elfoglalja Covilhba városát. A PIDE (Polícia Internacional e de Defesa do Estado - Nemzetközi és államvédelmi rendőrség) azonban újból elfogja és Portóban bebörtönzik. Ebből a börtönből a testvére által becsempészett fűrészlap segítségével szökik meg, elfűrészelve a rácsokat. A PIDE (mint később kiderült) tudott a tervről; egy informátor mindent beköpött, de hiába kutatták át a forradalmár celláját, a fűrészt nem találták meg.
1973-ban újra Portugáliába érkezik, de a PIDE (amit közben átkereszteltek DGS-re) újból elfogja. Hat hónappal később elkezdik elengedni a politikai foglyokat. Palma Inácio az utolsó, mert a dühös katonatisztek (a tőle elszenvedett számtalan megalázásért és a bankrablás miatt) köztörvényesként tartják fogva. A diktatúra bukása után mindent megtesz, hogy ne szovjet típusú baloldali diktatúra következzen, majd Palma Ignácio mintapolgárként él haláláig Lisszabonban. Még legádázabb ellenfelei is elismerték róla, hogy mindent megtett a békés rendezésért.
Arról, hogy Portugáliában milyen volt a Salazar-diktatúra, fasiszta-e vagy sem, nos, erről megoszlanak a vélemények; én csupán a forrásokat idéztem.
Jockey11 2010.09.15. 08:17:57
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.15. 08:25:34
Én egyetlen másikról tudok. Egy fickó még a '60-as vagy '70-es években egy jenki gépet térített el az USA felett. Leszálláskor egyezkedetett és megkapta a zsét. Felszállás után a gép pilótáját lassú repülésre utasította és ernyővel kiugrott a gépből. A gépet asszem egy F-106 vagy F-102 követte, de mivel lassú repülésre képtelen volt nem sikerült szemmeltartani a gépből kiugró fickót. A pénzzel meglépett és soha nem is fogták el.
Sajnos a részletekre nem emlékszem, vagy 8-10 éve olvashattam erről asszem az Aeroban.
Nem emkélszem sem a gép típusára - mert hátsó rámpán ugrott ki, ami normál utasszállítón nincs... - és arra sem, hogy ejtőernyőt hogyan csempészett fel.
Gomes 2010.09.15. 08:30:25
1956 nyarán is egy hét fős magyar társaság rabolt el fegyverrel egy belföldön közlekedő (Budapest-Szombathely) gépet, a végállomás így szintén az NSZK, egészen pontosan Ingolstadt lett.
Nem egyértelmű, hogy mennyire géprablás, de 1921-ben a második királypuccs előtt IV. Károlyék egy hatszemélyes svájci utasszállítót kényszerítettek arra, hogy Magyarországra hozza őket.
Balaint 2010.09.15. 08:44:27
A figura nem lett, meg a pénz egy része előkerült, a többi jó eséllyel ott van valamelyik fa ágon himbálózó holttest mellett.
A neve D.B. Cooper. bővebb info itt.
www.answers.com/topic/d-b-cooper
kissbe1234 2010.09.15. 09:23:20
teddybear01 2010.09.15. 09:28:37
Sokak szerint a gépet csak sétarepülésre bérelték ki eredetileg, és aztán fegyverrel kényszerítették a pilótát, mások szerint elég volt egy nagyobb köteg pénz is a meggyőzésére.
A repülőgép mind a mai napig a Közlekedési Múzeumban található.
Flankerr 2010.09.15. 09:32:12
abelino · http://fsaitb.uw.hu 2010.09.15. 09:36:16
<OFF>
Az a bizonyos repülő nem Caravell típusú volt, hanem Constellation. Pl: www.sr692.com/qualiflyer/tap/fleet/pics/l1049/03-cs-tlc.jpg
</OFF>
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.15. 09:54:15
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.15. 10:00:59
Sose hallottam erről az akcióról. Köszi :)
Kicsit hiányoznak a port. ékezetek, de ez csak az én heppem :)
1x érdemes lenne írni Sá Carneiro miniszterelnök gépének rejtélyes lezuhanásáról, de az inkább konteo-téma. (Bár nem néztem meg, írt-e vki róla.)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.15. 10:01:45
H.Efraim 2010.09.15. 10:20:24
B. D. Cooper történetét a prison break is feldolgozta.
Tudja valaki, hogy mi volt a röplapokon, és hogy milyen hatással volt ez a lakosságra?
tucano 2010.09.15. 10:21:50
@kissbe1234: Fogalmam sincs:( Akkor még a nagy kvízmester is kissrác volt:)
Kicsit off: október nyolcadikán mutatják be a brazil mozik a Tropa de Elite 2-t!!!!!!
www.youtube.com/watch?v=u5SBB4M3oTQ
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.15. 10:30:37
tucano 2010.09.15. 10:35:55
www.youtube.com/watch?v=tk_8Yj5AN1s
tucano 2010.09.15. 10:36:25
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.15. 10:47:47
tucano 2010.09.15. 10:54:25
Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 11:06:46
JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2010.09.15. 11:13:17
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.15. 11:54:48
offshoreceg 2010.09.15. 11:57:19
tucano 2010.09.15. 12:06:30
@proletair: Ráadásul Lisszabon felett! Képzeld el, ahogy a nagyon kompetens, puskaport sosem szagolt parancsnok otthon kiadná a parancsot és rálőnének egy utasszállítót a belvárosra! Az akkori portugál hadvezetés annyira szerencsétlen volt, hogy vmi döbbenet! Folyamatosan veszem a "Gyarmati háborúk" könyvsorozatot, tele van hihetetlen baklövésekkel. Amikor elkezdődött az angolai sztori 2db. kb. permetező-repülőgéppel és 1. db, három ember szállítására képes helikopterrel akarták megoldani többtízezer ember kimentését. Erre a telepesek szerveztek légihidat és még sorolhatnám. Leváltottak ejtőernyős harctéri parancsnokokat, mert túl gyorsan foglaltak el célpontokat, míg a vezérkar kegyeltjei tököltek a fegyvertelen fanatikus felkelőkkel, akik rohantak szembe golyókkal, mert azt hitték Jézus megvédi őket minden sebesüléstől... és nem voltak hajlandók fegyvert (kapát) fogni. És még csak az elején tartok a sztorinak. Ja és kifizettették az elesett kiskatonák családjával a holttest hazaszállítását!
tucano 2010.09.15. 12:10:13
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.15. 12:22:57
tucano 2010.09.15. 12:32:21
Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 12:36:18
tucano 2010.09.15. 12:44:50
xstranger 2010.09.15. 14:05:52
ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.09.15. 14:36:40
Pombal márki amúgy az 1755-ös földrengés után jeleskedett Lisszabon újáépítésében.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.15. 14:38:13
Gondolom odahívták, mert (feltételezem) ő adhatott tűzparancsot a vadászoknak.
Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 15:06:31
ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.09.15. 15:32:30
tucano 2010.09.15. 16:00:12
teddybear01 2010.09.15. 16:28:24
Gyerekkoromban Pesten kizuhant egy kisgyerek a tizedik emeleti lakásból, és egy kéztöréssel megúszta. Bokorra esett. Még a TV Híradóban is bemutatták, újságcikk is volt róla.
Úgy húsz éve meg egy pasi esett le egy híddaruról, kb. 7 emelet magasról, betonra. Összetörte magát, de túlélte és felgyógyult.
Szerintem a pasi is valahogy így úszta meg, kisebb sérüléseket azonban nem lehet kizárni.
teddybear01 2010.09.15. 16:31:37
Az Istenek a fejükre estek második-harmadik? részében is említik a kubaiak vendégszereplését Afrikában.
tucano 2010.09.15. 16:49:11
tucano 2010.09.15. 16:54:44
hundertwasser 2010.09.15. 18:38:36
SchA · http://katpol.blog.hu 2010.09.15. 18:50:46
Trog_Air 2010.09.15. 18:51:29
2. A gep, amirol D.B. Cooper kereket oldott, az egy B727-es. (A 737-es es a Tu-154-es torvenytelen gyerekenek neveznem:) - Tehat 3 hajtomu a svancon, es a torzs+szarnyak egy az egyben olyanok, mint a regi 737-ese. Ugyanis amikor a 737-est tervezte a Boeing, akkor rengeteg dolgot atvettek az eppen gyartasban levo gepeikrol.) Nade. A 727-esen volt olyan feature regebben, hogy a hatso lepcsot (amit az angol airstair-nek nevez) repules kozben is le lehetett hajtani. Az eset ota mar nem.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.09.15. 22:13:23
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.15. 22:40:08
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.15. 22:40:45
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.09.15. 22:43:04
teddybear01 2010.09.15. 22:59:22
1. Csak az elrendezés hasonlít, de az összes részlet más. Igaz a 727 előbb repült, és nagyon valószínű, hogy alaposan megnézegették.
2. A TU-154-esen nincs hátsó lépcső, csak oldalt.
3. A 737-est két évvel később kezdték tervezni a 727-es gyártásának megkezdése után. Semmiképp nem lehet az "anyja" az előző gyártmánynak. A TU-154-es meg pláne nem hiszen csak 1968-ban szállt fel a prototípus.
A D.B. Cooperes dologról nem tudok mit mondani. De az, hogy egy utasszállítón egyáltalán kinyíljon valamilyen ajtó repülés közben, súlyos repülésbiztonsági hiba.
teddybear01 2010.09.15. 23:03:39
teddybear01 2010.09.15. 23:07:45
Amikor egy Ancsával pár román disszidált Magyarországon keresztül, a románok is ezt követelték a magyar vadászoktól. Persze hagyták őket átrepülni.
paranoid T.R. marcipan 2010.09.15. 23:57:18
@Professor Pizka: én sem láttam, pedig lehetne. és hallgass mélyen, vagy küldjed el a vázlatot:)
zum trucc 2010.09.16. 00:24:36
Azért nálunk is határeset volt a légtérsértés, meg a mezőgazdasági géppel disszidálás, ahogy akkor mondták. A hetvenes évek végén mesélte társaságban valaki, hogy a nagybátyja valami főkatona (nagyon-nagyon magas beosztásban) és rádiótelefon is van a lakásán. Úgy adott ügyeletet, hogy telefonközelben kellett maradnia, a készülék (nem Nokia) meg a szó szoros értelmében nyomott vagy egy mázsát, úgyhogy ez szobafogságot jelentett. A telefont rendszeresen ellenőrizték, karbantartották, egyébként nem használták. Aztán egy elhúzódó vendégség alatt ismerősöm döbbenten hallotta, hogy megszólal a méretes kütyü, főkatona felveszi, kicsit hallgat, aztán dührohamot kap, azt üvölti, "ez légtérsértés, lőjék le". A magyar pilóták nem lőttek, ha felszálltak egyáltalán, mert utána nem volt erről hír, a SzER sem mondott semmit.
Kentaur67 2010.09.16. 05:52:48
wwwdejanito.blogspot.com/
Nem találtam semmit a neten, tudja valaki, hogy mi lett a pilóta sorsa az akció után? Vagy volt annyira okos, hogy inkább vissza sem ment Portugáliába a rezsim bukásáig?
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 09:14:47
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 09:15:52
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 09:16:44
tucano 2010.09.16. 10:30:31
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 10:36:09
tucano 2010.09.16. 10:38:56
A pilóta utóéletéről sajnos én sem találtam semmit.
tucano 2010.09.16. 10:39:41
Plieur 2010.09.16. 14:58:47
Tiszteletem
Ha szabad egy megjegyzést. Az az An-2-es disszidálás nem az első volt. Meg nem lőnek le olyan könnyen egy utasszállítót , különösen ha más ország tulajdona-9/11 előttről van szó. Az 1971 május 27-ei Moka Béla -féle utasszállító eltérítésnél sem lőtték le a gépet ( Il-14-es, a Nagyvárad-Bukarest járat), 2 Mig egyszerűen végigkísérte az osztrák határig. Ne keverjük a reptéri őrség parancsaival, ennek a gépnek pld. a reptéri őrség felszállás közben kilőtte a futóművét, felnire szálltak le Bécsben.
teddybear01 2010.09.17. 17:58:55
Nem én írtam, hogy a magyaroknál kiadták a lelövési parancsot. Én azt írtam, hogy annak ellenére sem lőttük le a román kukacbombázót, hogy a románok kifejezetten felszólítottak rá bennünket.
Ami pedig a reptéri őrséget illeti, Nagyvárad román város. Hogy ott milyen reptéri parancsnok volt a hetvenes években, azt nem tudom. Gondolom igazi talpas hegyimók, mert abban az időben csak olyanokat neveztek ki vezetőnek az egyébként színtiszta magyarok fölé.
Plieur 2010.09.17. 18:44:51
papaten 2010.09.20. 22:21:43
starace 2010.09.22. 19:32:21
www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?185871-The-Battle-Of-Palmdale )
David Bowman 2011.01.13. 01:33:32
David Bowman 2011.01.13. 01:37:56
David Bowman 2017.04.03. 01:15:40