Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Biológiai fegyverek - Terroristáknak

2011.06.16. 07:50 Papírzsepi

2001. szeptember 11-én Amerikának egy új fenyegetéssel kellett szembenéznie. Most kivételesen nem a repülőgépekről és a WTC-ről van szó, hanem azokról a borítékokról, melyekben a küldemény szövegét fehér porral is nyomatékosították. 22 ártatlan alkalmazott halt meg az anthrax spóráktól, és az esemény meglehetősen nagy pánikot okozott: a dolog megmutatta, hogy az addig szinte csak elméleti lehetőségként számon tartott eshetőség, azaz biofegyver bevetése békés lakosság ellen, mégis bekövetkezett. A bioterrorizmus valósággá vált.
 

Opcionális aláfestő zene 2000-ből.... Indítás az első számra klikkeléssel.

Azt már kevesebben tudják, hogy valójában egyáltalán nem ez volt az első ilyen eset. Lássuk a fontosabbakat: 
1970-ben a Weather Undergound mozgalom tervezte pár amerikai nagyváros életét megbénítani a vízellátó rendszerek szennyezésével. Az eszközökért a hadsereget zsarolták meg, de ez nem volt annyira jó ötlet. (Illetve a lakosság szempontjából az volt...)

1972-ben a R.I.S.E (egyetemi hallgatókból összeállt szervezete) gondolta úgy, hogy a Föld túlnépesedett, és az USA 5 államának megritkítása majd orvosolja ezt a problémát. Nyolcféle kórokozót terveztek bevetni (hastífusz, diftéria, vérhas, stb.), de a megvalósításig nem jutottak el.

1980-ban a Red Army Fraction (Rote Armee Fraction - RAF - Vörös Hadsereg Frakció) német szélsőbalos terrorszervezet kezdett Párizsban, egy bérelt lakásban botulinusz-toxint botulizmus-toxint gyártani (pillepalackokban, a fürdőkádban). A német politika kiemelkedő személyei ellen akarták bevetni, de a francia rendőrség résen volt („szagot fogtak”).

1984-ben a Rajneeshee Cult nevű, Amerikában működő, de indiai eredetű szekta került nézeteltérésbe a Oregon állambeli The Dalles Dallas megyei Oregon város lakosságával. Ezért a szekta tagjai Salmonella typhimuriommal typhimuriummal fertőzték meg 8 salátabárban az ételeket (salátákat, uborkákat, csírákat, stb.), ezzel pár elég kellemetlen napot okozva az odalátogatóknak (751 embernek). Ezen kívül célzott merényleteket is terveztek számukra kellemetlen személyek ellen, mégpedig hastífusz, tularémia és vérhas kórokozókkal (sőt, a HIV-el is próbálkoztak), de végül lebuktak. A csoport vezetőjét lecsukták, a szekta felbomlott.

1991-ben a szélsőjobboldali, kormányzatellenes csoport, a Minnesota Patrif Council tervezett merényleteket ricin toxin felhasználásával, de az FBI időben közbelépett.

1995-ben az Aum Shinrikio (Legfőbb Igazság Kultusza - főguruja itt jobbra) nevű szekta kezdett vegyi- és biológiai fegyverek iránt érdeklődni. Az 1995. március 20.-i tokiói szaringázos metrótámadással hírnevet szerző szekta már az 1980-as években megkezdte a működését. A szokásos szöveggel térítettek: hamarosan jön a világvége, és csakis ők maradnak életben. A dolog sikeres volt, hamarosan igen sok pénzük és rengeteg komoly kapcsolatuk lett. A tagok között biofegyver-szakemberek is voltak.

Korszerű laborokat építettek, és Q-lázból, valamint anthraxból kezdtek biofegyvert készíteni. Ez el is készült, majd 1990 és 1993 között ezt be is vetették! Elsőként birkákon próbálkoztak, aztán a sikeres teszt után egy rivális szektát is megtámadtak teherautós permetezővel. Ez utóbbi nem sikerült technikai problémák miatt, ugyanis beragadt a szórófej. Ezután egy saját tulajdonú, 80 emeletes magasház tetejéről permeteztek anthraxot a városra, de a helytelen alkalmazás miatt a dolog hatástalan volt. Végül a Macumoto nevű hegyi faluban öltek meg 7 embert ideggázzal.

A szekta számára persze fontos volt a hittérítés, így 1992 októberében Zairébe, Kikwitbe küldtek hittérítő küldöttséget. Ez a hely amúgy az ebola kiindulási helyeként ismert.... Ha már ott voltak, hoztak is haza magukkal vérmintákat.

A szekta felszámolásakor jelentős mennyiségű VX-gázt és kb. 15000 ember megöléséhez elegendő biofegyvert foglaltak le. Jól fel voltak tehát szerelve, de a szakértelem nem mindig volt tökéletes: a már említett metrós merényletet is elszúrták 1995-ben; ha úgy sikerült volna minden, ahogy tervezték, igen komoly katasztrófa lehetett volna belőle.

1998-ban egy Larry Wayne Harris (balra) nevű, szélsőjobbos férfi gondolta úgy, hogy (faji felsőrendűségi okokból) maszek háborút indít Irak ellen. Igen, ezt komolyan is gondolta, és ehhez saját gyártású pestisbombát tervezett. Szüksége volt harcanyagra is, így aztán egyszerűen vásárolt három fiolányi pestisbaktériumot az Amerikai Típustörzs Gyűjteménytől.

Ez 300 dollárjába és egy adag céges fejléces papírjába került. A papírt a munkahelyéről, egy mikrobiológiai cégtől szerezte be, s szintén ennek a cégnek az azonosítási számát használta a rendeléshez. Nem is volt gond, három hét türelmi idő után szépen megkapta a csomagot. Ám emberünk türelmetlen volt: mindenféle sürgető leveleket írt, egyre durvább stílusban. Ez nem volt igazán jó ötlet: a sok szövegben túl sokat elárult magáról, pontosabban a szakmai hiányosságairól. Ez feltűnt a Típustörzs Gyűjtemény munkatársainak (akiknek amúgy is televolt a hócipőjük az  állandó anyázással), így Wyne a csomaggal együtt a rendőröket is megkapta.

Az akkor 46 éves férfit postai csalásért vonták felelősségre, és persze a hatóságok felülvizsgálták a mikróba-kereskedelmi rendszert. 
Szabadulása után, 1998-ban Waynet már egy másik neonáci szervezet tagjaként vették őrizetbe Las Vegasban, mivel anthrax volt nála. Ahogy látszik is, a biofegyverek lelkes híve; az interneten komoly biofegyver-csináld-magad könyvet is kiadott (linket most nem mellékelek).

- Igazából még sosem láttam ilyet. Hőmérséklet-szabályozó és légszűrő egy üvegházba? – a szerelő lassan a munka végére ért. 
- A termeléshez kell – mondta Névtelen úr. – az ilyen bio-dolgokhoz kell az állandó hőmérséklet. – Az USA-nak ezen a részén túl meleg lenne automatikus szellőztetés nélkül.
- És mit termel? Bio-alma? Bio-saláta?
  „Majdnem. Bio-fegyver.” – gondolta Névtelen úr, de nem mondott semmit: csak bólogatott. Már vagy 10 éve ezen dolgozott. Fanatikusan hitte, hogy a Föld túlnépesedését meg kell állítania. Tagja is volt egy decentralizált terrorszervezetnek, akiktől az információkat kapta; de jobban szeretett magányos farkasként dolgozni. Most, hogy a hangszerekben sikerült visszacsempésznie a baktériummintát, már csak pár lépés választotta el a sikertől.

2002. március 22-én Afganisztában, Kandaharnál a támadó amerikai erők találtak egy félkész biofegyver-labort. Nem tudjuk, hogy mit akart az Al-kaida gyártani benne, de ötletek azért vannak.

2003. március 1-jén Khalid Shaikh Mohammed elfogásakor (aki az Al-Kaida első számú műveleti vezetője volt) találtak nála egy csomó adathordozót. Az ezeken lévő adatok alapján világossá vált, hogy az Al-Kaida beszervezett egy pakisztáni tudóst (bizonyos Rauf Ahmadot), anthrax gyártásához.

 

Természetesen ezen esetek után a hatóságok levonták a megfelelő konzekvenciákat, és igyekeztek „betömni” a biztonsági lyukakat – ám az a helyzet, hogy ez egy teljesen reménytelen feladat.

A legtöbb szakember ma tényként kezeli, hogy nem az a kérdés: lesz-e valamikor komoly bioterrorista merénylet, hanem csak az: mikor és hol.

Hogy miért?

Eddig elsősorban a biológiai fegyverek katonai alkalmazásáról volt szó, ám a bioterrorizmus esetében eléggé eltérő irányból kell közelítenünk.
Először is lássuk a harcanyag kérdését. A Biopreparat széthullása után sok tudós ment külföldre, és ott helyezkedtek el, ahol megfizették a tudásukat. Ugyan komoly szigorítások történtek az utóbbi években a kórokozó-kereskedelem terén, de még így is bő 500 olyan cég létezik világszerte, melyek a szürke- és feketepiacon is kereskednek. Tehát az anyag akár meg is vásárolható, de ettől függetlenül sok kórokozó a természetes helyén is begyűjthető (mint pl. a pestis). Meg persze vannak kevésbé mentesített területek, mint pl. az Újjászületés sziget, ami ugyebár ma a szárazföld része (fele Kazahsztán, fele Üzbegisztán része. A képen: a főváros, Kvantubek egy elhagyott laborja az Újjászületés-szigeten. Újjászületés, mi?). 

Az alábbi képeken pedig szovjet TR-250-es tartályok láthatóak. Ezekbe 250 Kg Anthrax spóra fér. Amikor az Újjászületés sziget bezárt, akkor ott ilyenekben ásták el az antraxot, miután klór-alapú fertőtlenítő oldattal töltötték fel őket. Az egyik emigráns helyi tudós kb. 200 tonnára teszi az elásott mennyiséget. A dologgal csak az a gond, hogy a használt fertőtlenítő sem garantálja a spórák 100%-ának inaktiválását. Úgyhogy ha valaki kiás egy ilyet, még bőven lehetnek benne fertőző-képes példányok. Arról nem is szólva, hogy az egész közép-ázsiai térségben igen gyakoriak voltak az anthrax-járványok, így a környéken nem érdemes bolygatni az ember- és haszonállat temetőket sem - hacsak nem pont fertőző csíra beszerzése a cél.

- Hová pakolhatjuk a cuccot? - kérdezte a szállítómunkás Névtelen urat.
- Rakja csak oda az üvegházhoz!
- Itt kell aláírni. Négy hordó valami táp-izé…
- Jó lesz ott, az üvegházban. A többit én elintézem.

Egy terroristának egészen más kórokozók is számításba  jöhetnek harcanyagként: míg baktériumok otthon, szinte „konyhai" körülmények között is remekül tenyészthetők (tápoldatban, esetleg marhahúslevesben), addig a vírus-gyártás már komolyabb kapacitást igényel (Pl. egy tojás-alapú oltóanyag-gyárat. A tojás rendelkezik immunválasszal, és jól kézben tartható mennyiség. Speciális, ultra-steril tojásokat használnak, melyeket beoltanak a vírussal. Ezután ideális körülmények között (keltető gépben) tartják őket pár napig, majd kiszívják belőlük a vírussal dúsított fehérjét. Ezt még persze tovább kell kezelni, de alapvetően kész vagyunk. Nem minden vírus termelhető tojással, a himlő például igen.) 

Kevésbé kell számítani a genetikailag módosított fajokra, de szóba jöhetnek helyettük mások. Például a HIV ugyan hadi alkalmazásra nem túl jó, de terrorizálni elég jól lehet vele. Vagy gondoljunk csak a fekete himlőre.

A variola vera ("igazi himlő" - de mi fekete himlőként ismerjük) vírus egy sikertörténet az egészségügyben. Komoly, fegyelmezett, és hatékony védőoltás-programmal sikerült gyakorlatilag teljesen kiirtani a Földről. Utolsóként 1977-ben regisztráltak ilyen megbetegedést, Szomáliában. Pedig komoly pénzjutalom jár érte. Aztán 1980-ban a Földet himlőmentessé nyilvánították, a meglévő vírusmintákat megsemmisítették, és a védőoltásokat leállították. Hivatalosan csak két helyen van ma himlő vírus: Az Amerikai Járványügyi Hatóság (CDC) atlantai központjában (balra) és Oroszországban, Kolcovóban a Víruskutató Intézetben. Hivatalosan. Aztán mindenki meglepődött, mikor kiderült: a szibériai fagyban eltemetett holttestek a temetés után olyan gyorsan megfagytak – és úgy is maradtak -, hogy a bennük lévő vírusok még ma is (adott esetben bő 100 évvel később!!) kimutathatóak voltak belőlük. Igaz, kitenyészteni már nem tudták. Amúgy nem is kell: a vírus genomja ismert, adatbankokban van, megfelelő felszereléssel szintetizálható, ha kell. Ugyanakkor az elmúlt 30 évben senki sem kapott oltást ellene, aki meg idősebb, annál is erősen csökkent már a védettség. Tehát még a középkorinál is védtelenebbek vagyunk, mert ma már kevés himlőt túlélt – így teljesen védett - ember van. Egy elszabaduló himlő tehát elképesztő pusztítást okozna.

És most egy pillanatra gondoljuk végig, hány halott lenne, ha mondjuk a Heathrow repülőtéren megjelenne egy ebola-himlő kiméra! (Ez itt a hatásszünet helye.). Na. Akinek ilyen vírusa van, az nem hülye: ő sem akar meghalni. Tehát az ilyen szörnyeket eléggé őrzik, nehogy terrorista kezébe kerüljön (legalábbis remélem). Tehát a bioterrorizmus számára szerencsére főleg „csak” a II. esetleg III. generációs harcanyagok jöhetnek számításba. Amelyek persze ma sem kevésbé halálosak, mint 50 éve.

Lépjünk tovább, nézzük a hogyant: miként kell biofegyvert készíteni. Az internet ilyen szempontból teljesen ellenőrizhetetlen, igen részletes információ gyűjthető be róla. De hogy biztos legyen a dolog, pár éve a WHO kiadott egy kézikönyvet, amiben részletesen leírják, hogy miként kell kártevőirtási célú permetezőanyagot készíteni baktériumból. Ehhez egy olyan bacit használtak fel, mely az emberre veszélytelen, csak a kártevőknél okoz katasztrófikus járványt. Ezzel a kiadvánnyal kívánták segíteni a fejlődő országok mezőgazdaságát, ahol bizony igencsak elkél a segítség. Csakhogy a kiadvány nyílt, szinte bárki által megszerezhető, és nem kell hozzá túl nagy tudás, hogy a fő alkotóelemét képező baktériumot kicseréljék valami ember ellen is hatásosra. A gyártási folyamat ugyanaz, és már készen is van a biológiai fegyver. Igazából technikusi szintű tudást igény a dolog, nem többet.

Következő kérdés: mivel lehet előállítani. Sokáig úgy gondolták, hogy a biofegyver-gyártáshoz szükséges felszerelések beszerzése nem lehetséges feltűnés nélkül. Ezt megerősítendő a Pentagon 1998-ban a „Bacchus” művelet során ezt ténylegesen ki is próbálta. A szakértői csoport feladata az volt, hogy 1.6 millió dollárból építsenek biofegyverek gyártására alkalmas labort, mégpedig minden feltűnés nélkül. Hát építettek. 1999-ben hetek alatt beszereztek mindent, mégpedig legálisan és csendben. 2000 nyarára készen is voltak a fullos laborral, ezzel kisebb sokkot okozva az illetékeseknek. Persze azonnali szigorítások következtek, amit a 2001-es anhtrax-eset után még tovább szigorítottak. A próba kedvéért ezután is megpróbálták a labort összehozni. A helyzet az, hogy akkor is sikerült, mégpedig minden gond nélkül. Ne legyenek tehát illúzióink a dologgal kapcsolatban.  

Aztán nézzük meg, hogy miként lehet a harcanyagot célba juttatni. Nos, a mezőgazdasági szóró eszközök tökéletesen alkalmasak a feladatra (nem véletlen, hogy 2001 szeptemberében meg is tiltották a szóró-helikopterek és repülők repülését a nagyvárosok fölött – bár ezt mára feloldották). Egy terroristának célszerűnek tűnhet a metróban támadni, mert akkor a járművek-keltette huzat villámgyorsan végigfertőzi a teljes alagutat (Tokióban pl. naponta 5 millió ember használja a metróhálózatot). Ennek elkerülésére a komolyabb metróknál ma már telerakták bio-érzékelőkkel az alagutat, hogy még idejekorán lépni lehessen.

Eljött tehát a nagy nap. Névtelen úr erre várt már sok éve. Régi bajtársa hamarosan érkezik a helikopterrel. Közönséges, ősöreg mezőgazdasági helikopter volt, de akár 400 kg permetet is cipelhetett. Bár a hivatalos nyilvántartásában erről szó sem volt. Valahogy kitörlődött ez az adat. 
Megvolt már minden más is: az útvonalterv, és a meteorológiai jelentés. Lassan a harcanyag is előállt: a buszban berendezett labor szárító gépei gyorsan dolgoztak. Már csak tölteni kell a helikoptert, hivatalos útvonalengedélyt kérni New York felett, és szórni. Utána minél lakatlanabb helyre utazni. Névtelen úr már elő is készítette a védőruhákat: a szuperpestissel nem árt az óvatosság
.

Aztán támadhatók az ivóvízforrások is: egy víztározó hagyományos megmérgezéséhez – mondjuk ciánkálival - több teherautónyi anyag kell, miközben egy megfelelően megválasztott biofegyverrel olyan 1 liter bőven elég. És ezeket az objektumokat bizony nem feltétlenül őrzik eléggé: pár rozsdás lakat, szakadt kerítés próbálja megállítani a terroristákat. A már említett Legfőbb Igazság Kultusza is hasonlóra készült, már oda is volt készítve a víztározóhoz a VX.

Megfertőzhetők az élelmiszerek is (főleg a kevésbé ellenőrizhetők, mint pl. a friss gyümölcsök, zöldségek, gyorskaják, stb.). De öngyilkos merénylők (akár mondjuk himlővel megfertőzve magukat) simán elvegyülhetnek a tömegben, és amíg élnek, lelkesen fertőzhetnek boldog-boldogtalant (egy idő után persze mind boldogtalan lesz). Különösen jól megy ez mondjuk tömegrendezvényeknél (fesztiváloknál...). Amúgy a himlő halálozási aránya úgy 30-60% körüli.

 

Jól hangzik, nem? Tényleg nem. Akkor most nézzük meg, hogy miként lehet védekezni a biológiai fegyverek ellen.

Nos, ez igen nehéz és összetett kérdés. Nyilvánvaló, hogy nem lehet mindenkit minden ellen beoltani, és nem lehet mindenkit gázálarccal felszerelni. Ráadásul egy biocsapás – legyen az katonai vagy terror, rejtett vagy nyílt – detektálása sem olyan egyszerű feladat. Vannak árulkodó jelek (pl. tömeges állatpusztulások), de addigra már mindenképpen késő. 
Tehát ami tenni lehet, az bizony a komplex, többszintű, és folyamatos védekezés.

1. Megfelelő védőfelszerelések, ellenanyagok beszerzése. 

  • Háború nem szokott váratlanul kitörni, így fel lehet készülni a biológiai hadviselésre is, főleg, ha tudjuk, hogy az ellenségnek milyen eszközei vannak. Erre az első Öbölháborúban volt is példa. 
  • Ebbe a kategóriába tartozik a szükséges laboratóriumi erőforrások biztosítása is, belevéve a szükséges kimutató anyagok és eszközök meglétét is.

2. Hírszerzés. Nem lehet mindent műholdakról és robotrepülőkről kideríteni. Szükség van a hatékony titkosszolgálatokra. Beépülő ügynökök nélkül a terroristáktól nem sok infó szivárog ki. Folyamatosan kell monitorozni a világot, keresni az árulkodó jeleket, és nyomon követni a gyanús egyéneket és szervezeteket. 

  • Lehet, hogy érdemes elgondolkodni, hogy az adatvédelem a fontosabb-e, vagy esetleg egy bioterrorista csapás megelőzése. 
  • Haladni kell a korral, ha a terroristák felhasználják az internetet, a rendőrök sem hanyagolhatják el ezt a területet.
  • Figyelni kell a biotechnológiai kereskedelmet és a vakcina-kutatásokat.
  • Figyelni kell a laboratóriumok működését, az ott dolgozókat (!) és azok kapcsolatait.
  • A kiemelt célpontokat fel kell készíteni a védekezésre - ahogy a metrónál már volt is róla szó. De ezt minden kritikus infrastruktúrára meg kell tenni. 

3. Jól felszerelt és jól működő egészségügyi rendszer kell.

  • A háziorvosokat ki kell képezni, hogy felismerjék egy esetleges biocsapás jeleit.
  • Átgondoltan kell a különféle betegségek eradikálását (kiirtását) végezni: a himlő után lassan sor kerül a gyermekbénulásra és a kanyaróra is; siker esetén a védőoltások megszüntetése komoly kockázatot jelent.
  • Járványt terjesztő rovarok és kártevők figyelése, irtása ugyanilyen fontos, főleg az entomológiai fegyverek ellen.
  • Erősíteni kell a kutatás-fejlesztést új oltások, antivirális szerek és antibiotikumok terén, de a diagnosztikai eszközök (főleg az expressz-diagnosztikaiak) folyamatos fejlesztésére is szükség van.

És most mindenki gondolja át mindezt a hazai viszonyok alapján.

Névtelen úr a nyüzsgő várost figyelte a levegőből. Egy felfestett buszsáv miatt a szokottnál is nagyobb dugó volt odalent. "Pár nap, és megoldódik ez is."  - gondolta. - "Akár csak a sok más kérdés." 
  A mutatókat figyelte: azt akarta, hogy permet még biztosan kitartson a JFK repülőtérig, pedig már a kétharmadát kiszórta. A rosszullét kerülgette. Egy nyugdíjból visszahívott rendőr valahogy szagot fogott, így pont a permet betöltésének közepén váratlanul megjelentek a rendőrök. Lövöldözés kezdődött, a társát lelőtték, az ő védőruhája és permet-tankoló cső is szétment.
Névtelen úr tudta: ő lesz a hárommilliárd emberéletet követelő járvány első áldozata.

Mit mondhatnék még? Dobjatok be holnaptól kicsit többet az egyházi perselybe… 

A bemelegítés itt olvasható, az első rész itt, a második pedig itt

Köszönetnyilvánítás

Külön köszönöm dr. Faludi Gábor biológiai-fegyver-szakértőnek a szakmai segítséget. Jockey11-nek az orosz forrásokat és a zenét, valamint Tiborunak az átnézést és a tanácsokat.

Felhasznált irodalom
 

 
Bónusz Trekk  

Mivel a Konteo blog átmenetileg hibernálódott, így gondolat ébresztés céljából még ide teszek két elméletet. Jó vitatkozást!

Az Al-kaida

Igazából nem értem, hogy az emberek számára miért az a non-plus ultra, amikor egy terrorszervezet nukleáris fegyverre tesz szert. Azzal ugyanis rengeteg probléma van. Nehéz hozzájutni, komoly szakértelmet igényel, bonyolult a szállítása és a célba juttatása, és persze baromi drága. Ráadásul erősen őrzik, és állandóan keresik a nyomait. Ezzel szemben a biológiai fegyver hasonló pusztító-képességű, de jóval olcsóbb, és egyszerűbb is hozzájutni. 

Tudjuk, hogy az Al-kaida foglalkozott biofegyver-gyártással, hisz 2002-ben találtak ilyen labort, és a 2003-as adatok szerint volt is hozzá (pakisztáni) szakértőjük. Volt továbbá pénzük rá, és kapcsolataik-lehetőségeik is megfelelő harcanyaghoz jutni. Azt ugyan nem tudjuk, hogy a 2001-es anthrax-támadásnál új hatóanyagot állítottak-e elő a támadók, vagy valamilyen régi készletből dolgoztak, de mindegy is: a lehetőség megvan az új gyártására. 2003 óta viszont nem hallani semmit a téma kapcsán.   


Leálltak volna az Al-kaidás fiúk a témával? Vagy erről szó sincs, csak nem tudunk róla? Lehet, hogy a Wikileaksen hivatkozott európai atombomba valójában biológiai bomba? Mondjuk Németországban (jobbra: EHEC)? Vagy a java még csak azután jön?

Érdemes CN remekbe szabott elemzését elolvasni a Katpol blogon. A címe: Az Al-kaida és a tömegpusztító fegyverek. Két részes, az első itt indul, a második itt.

Az oltóanyag - biznisz

A vírusok mutálódnak, tehát változtatják a génkészletüket. Vannak vírusok, melyek ritkábban (ezért is lehet védettséget szerezni ellenük, illetve ezért is lehet eradikálni őket), és vannak vírusok, melyek gyakrabban. Például az influenza minden évben mutálódik, ezért kell újra oltani ellene évente.

Bizonyos időközönként ez a mutáció előállít egy átlagosnál veszedelmesebb változatot. Ez aztán komolyabb járványt, és több halottat eredményez. Ilyen volt például a már említett influenza vírus esetében az 1918-1919-es spanyolnátha-járvány, mely az A-influenza, egy baktérium és az első Világháború együttes körülményeinek köszönhetően követelt kb. 50 millió (!) emberéletet.

A vírusok mutálódása matematikai módszerekkel elég jól modellezhető. A modellek alapján viszont ki lehet számítani, mikor következik be várhatóan a következő ilyen súlyú mutáció. Ez igen lényeges dolog, mert a mai közlekedési viszonyok között ebből elég gyorsan világjárvány lenne, és rengeteg halottat eredményezne.

Nos, a helyzet az, hogy a számítások szerint már igencsak itt az ideje a következő nagy világjárványnak. Ezért van az, hogy amint felmerül valamilyen új jelölt erre a szerepre (sertésinfluenza, madárinfluenza, atipusos tüdőgyulladás (nem A-típusú!!)), azonnal mindenki ugrik a témára.

Ez persze igen jövedelmező dolog az oltóanyag-gyártóknak, tehát amint van jelölt, azonnal be is vetik lobbi-erejüket az üzlet megszerzése érdekében. Ez legutóbb is így volt az USA-ban, az EU-ban, és itt, Magyarországon is. Ebből sok helyen lett botrány: Az USA-ban például vissza kellett hívni oltóanyagokat a pocsék minőség miatt. Az osztrákoknál viszont a helyzet még érdekesebb: ott a Baxter AG és az Avir Green Hills Biotechnology of Austria nyerte a tendert, miközben a hírhedt Baxter ellen már akkor több per és vizsgálat is folyt különféle szabálytalanságok miatt (volt, hogy véletlenül éles vírusokat küldtek gyengített helyett, stb.). El sem indulhattak volna a tenderen.  

Magyarországról most nem írok, arra talán mindenki emlékszik.

Felmerül tehát a pénz kérdése: mivel az oltóanyag ekkora üzlet, nem lehet, hogy szándékosan terjed a vírus és a hisztéria? Az oltóanyagos cégek tehát kinéznek egy kellemes inkapacitív vírust, szándékosan elterjesztik a lakosságban, az ügyet jól felfújják, majd az oltóanyagukkal egy vagyont keresnek? Egy osztrák oknyomozó riporternő, Jane Bürgermeister szerint ez pontosan így is történik, így feljelentést tett bioterrorizmus miatt. Vizsgálják az ügyet.

Szerinted mennyi valóság-alapja van az elméletnek?

 

124 komment

Címkék: pestis anthrax himlő ebola bioterrorizmus biofegyver biopreparat aum shinrikio larry wayne harris kvantubek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stoppos76 2011.06.16. 12:29:53

Nagyszerá cikk, egyébként. A konteok is tetszettek a végén. Szerintem azért az atomtól félnek, mert az mindig olyan nagyot pukkan a filmekben.

Talán úgy lenne az ember a legnagyobb biztonságban, ha elmenne biofegyver szakértőnek. :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 12:56:06

@csakb: Igen, javítsátok ki, ha komoly az elütés; én, ha elolvasom, akkor nem azt olvasom, ami oda van írva, hanem amit oda akartam írni....
És persze köszönöm az elismerést!

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 13:03:19

@Cr: ez a megfigyelés-nem megfigyelés az egyensúlyról szól. Van egy (amúgy elég nehezen megadható) optimális szint, amennyi megfigyelés még téged nem zavar, de biztonságtechnikailag már értelmesen használható a te biztonságod érdekében. Jelenleg viszont az a helyzet, hogy ettől a szinttől a túlzott adatvédelmi irányba tértünk el, így már a védelmi technikák lassan használhatatlanná válnak. A sors humora, hogy közben az emberek lelkesen teregetik ki a Facebookon ugyanezeket az adataikat. Tehát a bűnöző simán hozzáfér, a rendőrnek meg az adatvédelmi biztos megköti a kezét. Tényleg jó így?

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 13:05:40

@stoppos76: sőt, mindjárt a megoldást is megadtam a buszsáv-problémára. Nem is holmi tüneti kezelést; gyökeres megoldást!! :)

tucano 2011.06.16. 13:13:00

@Carl Lazlo, Esq.:

Egyik sem: magyarul Vörös Hadsereg Frakció
Egyébként a RAF sohasem volt olyan sikeres akció ügyileg Németországban, mint a Vörös Brigádok – Brigate Rosse Olaszországban, de ez messzire visz.

@Papírzsepi: Nagyon jó sorozat volt, köszi szépen, de most építenem kell tovább a családi bunkert:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 13:22:55

@Papírzsepi: Kiváló sorozat, gratulálok! A végén a felfestett buszsáv miatti dugóért külön köszönet:)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 13:34:12

Előbb a Fukushima pont az atomkatasztrófás poszt után egy nappal... aztán Stuxnet pont az újbóli fellángolása előtt 2 nappal.... aztán a kommandós gyakorlat Oszama lelövése előtt fél nappal... most a biofegyeres poszt az EHEC közepén.... tényleg megírom a posztot Tibou lottó ötöséről. Csak venne végre egy szelvényt....!

Archenemy 2011.06.16. 13:52:35

azért bombásznak a vírusok helyett, mert az néz ki jól, az hozza a hatást

robban, lángol, szakad, mindezt azonnal, bevált módon

egy terrorpistának nem hiszem, hogy kielégítő az a tudat, hogy "na most jól megfertőztem őket, amiben majd vagy meghalnak, vagy nem, és végül vagy tudni fogják, hogy mi tettük, vagy nem, vagy kitalálnak védőoltást, vagy nem"

nincs azonnali, egyértelmű visszajelzés, csak valami homályos távoli esetlegesség

Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2011.06.16. 14:05:02

Sose hittem volna, hogy a nátha/influenza szezonon kívül isteníteni fogom a papír zsepit!:)

teddybear01 2011.06.16. 14:15:15

Ami az atombomba istenítését illeti, az azért van, mert legtöbb politikus azt hiszi, ha birtokolja, akkor egycsapásra nagyhatalommá válik.
USA, Oroszország, Kína, Nagy-Britannia, Franciaország, India, Pakisztán, Észak-Korea, most már Irán is lassan.
Izrael ugyan nem vallotta be, de mindenki szerint rendelkezik atomfegyverrel, a feltételezések szerint 20-200bombával. Mivel nekik van, a környező muzulmánoknak is kell.

Mondjuk az atomfegyver leginkább péniszhosszabbító, mert egy atomháborút a normálisabbja nem vállalna be. De a biológiai-fegyver? Annak se íze, se bűze, azzal nem lehet a nagyfiúk közé betolakodni...

stoppos76 2011.06.16. 14:32:38

@Papírzsepi: :)
Egy jó biofegyver tuti megszünteti a dugókat. Esetleg annyit kell később tenni, hogy nem sima autóval közlekedsz, hanem valami nagy böszmével, amire felszerelsz egy hóekét, a roncsokat félretolandó.

Cr 2011.06.16. 15:07:40

@Papírzsepi:

"Jelenleg viszont az a helyzet, hogy ettől a szinttől a túlzott adatvédelmi irányba tértünk el"

Tényleg?
Hol tértünk el ettől? Mesélj már, én nem vettem észre, az ellenkezőjét meg viszont elég keményen észreveszem, de te is, ha kinyitod a szemedet!

6ezer Ft volt az útlevél, szerintem nem kellene most se többnek lennie.
Ehhez képest, először is be kellett vezetni a csipet, ami tárolja az adatainkat és közben meg nincs tisztességes védelem - kis tudással hozzáférhet bárki, aki közel van az okmányhoz és van készüléke hozzá, ami amúgy olcsón megoldható.
Aztán 16ezer Ft-ra akkor emelkedett az útlevél ára, amikor a megfelelő védelem nélküli csipbe beteszik az UJJLENYOMATOT IS.
Na ez az, ami már tényleg mindennek a teteje, botrány. Persze a sok birka ezt nem veszi észre, szépen fizetik a 16ezret.
Aki meg nem ad ujjlenyomatot, annak csak egy évre adnak útlevelet.
Hát EZ MI??????????????????????

A facebook szabadon választott, de már most előfordul, hogy munka meg egyéb dolgok kapcsán az emberek egy része rákényszerül arra, hogy használja, vagyis, ajánlatos használni. Ahogy pl mobiltelefont is ajánlatos. Szintén munka miatt, sok embert ismerek, akinek nem is lenne telefonja, de muszáj.
Ha telefonod van, akkor onnantól követhető vagy. Mi a helyzet a rengeteg munkahelyi mobillal, ami nálad KELL, hogy legyen?

No szóval ne beszélj ilyen nagyon nagyon nagy marhaságokat, hogy "túlzott adatvédelmi irányba tértünk el", mert itt aztán minden van, de adatvédelem az aztán nagyon nincs!!!!!!!

peelou75 2011.06.16. 16:03:21

Színes szagos illusztrációként ajánlanám a témához a Rainbow Six-et, Tom Clancytől. Magyarul Szivárvány kommandó a könyv címe, ami némiképp megtévesztő, mivel a srácok nem a Gay Pride-on akcióznak...

Valandil 2011.06.16. 16:05:00

@proletair: "Egy nyugdíjból visszahívott rendőr valahogy szagot fogott..." - ezt nem merte lájkolni senki.

@Papírzsepi: Az illetékes szervek nem kerestek még meg udvariasan vagy kevésbé udvariasan (rádrúgva az ajtót), hogy kezeld a kristálygömböt? Esetleg nem kérdezték meg, hogy miért hiszi mindenki, hogy burnuszos arabok az Al-Kaida vezetői, pedig te vagy az? :D

Greg36 2011.06.16. 16:17:47

Tetszett a poszt, és az is, hogy a szavazás győzött a történet végén :)
Talán azért is fél az átlagember az atombombától jobban, mert arról számtalan könyv és film született, biológia fegyverekről meg talán filmben a Vírus, könyvben meg Tom Clancy Utolsó parancsa és Richard Preston A kobra-ügy-e.

stoppos76 2011.06.16. 16:26:54

@Cr: Ne magadból indulj ki, akinek muszáj, hanem abból aki már elve a trükközésre törekszik. Az simán átveri ezeket a szabályokat.

vén betyár 2011.06.16. 16:59:15

@Valandil: LÁJKOLOM!!!:D
@Greg36: StevenSegal
A hazafi - 1998
Az árnyékember - 2oo6
Szemben a sötétséggel - 2oo9
stb stb stb

tudi 2011.06.16. 16:59:55

@Papírzsepi: Én egy valamit kérdeznék, aki ilyen szuper pestis, meg ebola pestis szörnyet készít, az (gondolom) ellenanyagot is készít, vagy legalábbis próbál. Mert aki ilyen frankenstein vírusokat fabrikál csak úgy önszorgalomból, az szerintem nem normális.

GeoThrasher 2011.06.16. 17:06:32

Csodálkozom, hogy még senki sem említette a 12 Majom című filmet...
Fantasztikus poszt-sorozat, le a kalappal a szerző elött (azzal együtt, hogy nagyon gyorsan szeretném elfelejteni az olvasottakat. :D).

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 17:08:07

@tudi: Én úgy tudom, hogy az oroszoknak nem volt és most sincs ellenanyaga a saját szörny-kreálmányaikhoz. Tehát tényleg nem teljesen normálisak.
Ám az atombombához sincs ellenanyag.
Ahogy az előző részénél valaki kommentelte: ezek a rettenetek a végső pusztításhoz, világvégéhez, "dögöljön meg a szomszéd tehene is"-hez kellettek.

stoppos76 2011.06.16. 17:18:40

Az lesz a vége, hogy beírunk Zsepinek egy ceruzás kisötöst zölddel a posztért és bazi nagy karót nem megfelelő témaválasztásért. :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 17:24:46

@Cr: Azt látom, hogy neked nem igazán a személyes adatok megszerzésével és tárolásával van bajod, hanem a masszív állami lehúzással. Ma egy olyan, jól védett intelligens kártya, mely képes tárolni az ujjlenyomatodat (pl. Legic, vagy Mifare II) nagy tételben, beszerzési áron kijön 1-2 ezer forintból. Az ujjlenyomat rögzítése 100Ft munkadíj. A többi lehúzás, amiben teljesen igazad is van: nem kellene a jobbat drágábban adni.
De mi a bajod azzal, hogy rögzítik az ujjlenyomatodat? Rengeteg cégnél van ujjlenyomatos olvasós beléptető rendszer, a francia atom-arzenált is ujjlenyomat-olvasók védik, amúgy meg minden tizedik embernek nincs is értékelhető ujjlenyomata....
Persze érezheted magad megvádolva, hogy ilyet vesznek tőled, de amikor bűncselekmény áldozata leszel, és pont ez alapján kapják el az elkövetőt, akkor mindjárt másként festene a dolog...
De, hogy a kérdésedre is válaszoljak: ha kiteszek egy CCTV kamerát, ami kilát az utcára (nézi a kocsimat), a felvételek 1-3 napig tárolhatók. Ennyi idő alatt még esetleg fel sem tűnik a bűncselekmény, az egész nem ér semmit. Ugyancsak nem lehet kamerával védeni egy sor egyéb dolgot, mert a kamera személyes adatot is rögzítHET. 5 különböző igazolványt kell cipelnem, mert az adatok nem voltak összevonhatóak. Persze az 5 igazolványhoz 5 szám tartozik, és 5-ször kell fizetni értük.
A smart kártyákon nem tárolható a vércsoportom együtt a többi adatommal, így baleset esetén a kórházban szívok...
Tehát nem az adatok tárolásával van baj, hanem a sarcolással és az állami/céges inkorrektséggel, a zavaros viszonyokkal.

doomguard 2011.06.16. 17:41:38

Könyv tekintetben én az Androméda-törzset ajánlanám. Nem mai gyerek, de sztem a 7-12-es diretíva ha nem is ezen a néven biztos benne van a biológiai válságot "kezelő" forgatókönyvekben.

Egyébként szerintem, azért kevesebb a biológiai fegyverrel végrehajtott akció, mint a bombás, mert ezek a dögök bizonyos stádiumokban (pl pont ivaros szaporodás közben, amely elengedhetetlen ha jól tudom, ahhoz, hogy új gént kapjon a dög, mármint ha baciról van szó) rohadtul érzékenyek. Anno a felsőoktatásban eltöltött pár boldog évem alatt gyakran tenyésztettünk mindenféle apróságot, hogy aztán mikroszkóppal leshessük őket, és emlékszem, gyakran a sima napfény kinyírta a csapatot. Sokkal óvatosabban kell bánni velük, mint a sima vegyi komplexekkel, amelyekből a bombákat készítik.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 18:59:23

@stoppos76: ejnye-bejnye...csak aztán vigyázz a poénkodással, még bele talállak írni a Hős Lovag 2-be....

Köves D. Gábor 2011.06.16. 20:55:47

"A smart kártyákon nem tárolható a vércsoportom együtt a többi adatommal, így baleset esetén a kórházban szívok..."

Ez spec. nem az adatvédelem bűne. Pl. a dögcéduláról sem adatvédelmi okból került le anno a vércsoport, hanem azért, mert orvosszakai szempontból nem engedhető meg az adat felhasználása. Ezen okból az elektronkkus egészségügyi kártyára se fogják rátenni.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 21:32:40

@Köves D. Gábor: atyám tervezte annó a MH dögcéduláit. Akkor nagyon korszerűnek számított. Azon is rajta volt a vércsoport.
Na mindegy. Amit nem értek, hogy tulajdonképpen miért nem szabad mondjuk a személyi igazolvány+útlevél+jogosítvány+lakcímkártya+TBkártya+Adókártya+elektronikus pénztárca+BKV-bérlet+síbérlet egyesített intelligens kártyán alapvető orvosi adat (vércsoport, gyógyszerérzékenység, cukorbetegség, allergia, stb.)? Nekem logikus lenne. Mi a gond ezzel?

[Csak egy műszaki megjegyzés: a korszerű chipkártyákat jelenleg nem tudják feltörni és másolni, viszont egy olyan titkosított fájlrendszer van rajta, ahol az egyes azonosítóadatok egymástól függetlenül tárolódnak. Így a Nemzeti AVH csak az adószámot tudja olvasni, az orvosi adatokat nem. A TB viszont úgy ellenőrizheti a biztosításomat, hogy esetleg még a nevemet sem tudja lekérdezni. A BKV meg csak a jegy-egyenleget írhatja-olvashatja.]

teddybear01 2011.06.16. 22:17:52

@Papírzsepi: Az én dögcédulámon rajta van a vércsoportom, meg a személyi-számom. Kétszer, mert az átlója mentén van egy perforáció, hogy könnyen el lehessen törni.

Ezt annak idején pont a személyes adatok könnyebb összefűzésére találták ki, aztán a rendszerváltás után eltörölték a régi típusú személyivel, meg a munkakönyvvel együtt. Pont azzal az indoklással, hogy túl könnyű a segítségével egy nagy adatbázist összehozni az emberek minden adatáról.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.06.16. 22:24:11

A miért akar a diktátor atomot az arzenáljába a biocucc helyett kérdéskörhöz:
Te vagy a diktátor:
1. ha atomod van elpárologtatsz szomszéd várost. ocsmány, de Hiroshima példája mutatja élni később lehet ott..... Biocucc esetében....

2. Az ellened fővárosa 200 km-re van a határodtól. Ha annak olyan a légvédelmi rendszere, mint a a mienk /Barcs/, akkor elméletileg sufniban tákolt V-1 el is eljuttatod oda a bombát. Nagy villanás fekete eső, stb.... de ocsmány kifejezés, cinikusnak, nem jut eszembe semmi más: lokális a kár. De mondjuk a határodtól olyan messzire elindítani egy himlő, vagy pestisjárványt.....
nagyon könnyen visszafordul... illetve elég feltűnő az illetékes szerveknek, ha pestis ellen kezded oltani a népedet.... vagy könnyen lehet nem lesznek állampolgáraid..

teddybear01 2011.06.16. 22:28:27

@Papírzsepi: "Csak egy műszaki megjegyzés: a korszerű chipkártyákat jelenleg nem tudják feltörni és másolni"

Biztos vagy te ebben? Amit az egyik ember letitkosít, azt a másik fel tudja törni. Csak idő és találékonyság kérdése.

Mondjuk megkerüli a feltörést, azzal, hogy a nem kódolt adatokra teszi rá a kezét.

De például az orosz FSZB, az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat, a M$-tól kapott segítséget a Skype lehallgatásához és dekódolásához. A M$ a Skype felvásárlása után rendelkezik a forráskóddal.

Viszont a chiptartalom szimpla másolásához csak olvasási hozzáférés kell, ami azért nem túl bonyolult.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.06.16. 22:32:03

Konteobloghoz. Kár. pedig sajtó alá rendezgettem egy még régebben máshol megírt sztorimat. Van benne náci, Wunderwaffe Izraelben meg minden:(

Peter Shark 2011.06.16. 22:51:31

Azért bombáznak az egyszerű terroristák, mert az látványos. Azonnal hír lesz belőle, a célcsoport retteg, az Al-Jihadíja képújságán pedig jönnek a dícsérő kommentek. Ezzel lehet kampányolni, újakat toborozni...
A bioterror csöndes. És azért elég komoly szakértelem kell hozzá. Az igaz, hogy könnyen beszerezhető a nyersanyag hozzá, de szakértelem nélkül max magát fertőzi meg a Mekkmester. Tök egyedül csak egy mikrobiológus lenne képes rá, mérnöki ismeretekkel is bőven. Egy elhivatott egyetemista csoport már sokkal esélyesebb.

Peter Shark 2011.06.16. 23:02:52

Akik viszont nem cirkuszt akarnak, hanem darabszámra ölni, azok biztosan meg fogják próbálni még a mi életünkben. És nem kell himló-ebola Hollywood-type szupervírusra gondolni.
Hány muszlim van a nyugati világban, aki kórházakban dolgozik, orvos, aszisztens, laboráns? Ők hozzáférhetnek HIV fertőzött vérhez könnyedén. Tízezreket fertőzhetnek meg teljesen észrevétlenül rövid idő alatt, észrevétlenül (egy két fős orvos-aszisztens páros védi egymást mégis olyan kicsi, hogy beszivárogni közéjük nem lehet). Ők teljes biztonságban vannak közben, nincs visszahatás. Egy év múlva munkahelyet vált, másik kórház másik országban és folytatja. Lehet, hogy ki sem derül az egész, de a hitetlenek meghalnak.
Ezt a jelenlegi társadalmi berendezkedéssel nem lehet kivédeni.

Ettől sokkal jobban félek, mint a permetező helikoptertől...
Világvége járvány idejére nekem van egy tippem. Hajót szerezni és valami szigetre elhúzni. Tristan da Cuna mindentől messze van, oda csak nem ér el a járvány.

Peter Shark 2011.06.16. 23:03:54

Papírzsepi, én lottózom! Légy oly szíves írni róla(m)! :D

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.16. 23:17:03

@teddybear01: igen, biztos vagyok benne. Ez a szakmám.
Volt olyan kártyatechnológia, amit feltörtek, de elég sok időbe telt. És addigra a gyártó cég már régen tovább lépett.
Nem akarok bele menni, mert OFF, így csak pár szóban:
1. A kártya az olvasó elektromágneses teréből kapja az áramot, és kétirányú rádión kommunikál. A hatótávolság kicsi, mindössze pár centi. Így elég feltűnő, ha valaki le akarja hallgatni a kártyádat...
2. A kártya és az olvasó össze vannak kulcsolva. A kártya a nem hozzátartozó olvasónak meg sem szólal, az olvasó sem az ismeretlen kártyának. A titkosítás egy komplex nyílt kulcsú titkosítás, ugrókóddal kiegészítve. Megfelelő olvasó nélkül szóba sem tudsz állni a kártyával.
3. Az olvasó-kártya kommunikáció nyílt kulccsal végig titkosított. Az olvasóból már csak az adott célra engedélyezett adatok jönnek ki. Igazából már a kártyából is csak az. Tehát a tartalom kiolvasáshoz annyi olvasó kell, ahány féle adatblokk a kártyán van. És persze még kellenek a kódok is. Amelyek szintén titkosak.
4. A kártya fájlrendszere is titkos, mégpedig hierarchikus nyílt kulcsú titkosítással. Egy bejelentkezésnél egyszer próbálhatod nyitni, és igen sok kombináció van.... Brutal force felejtős, tudni kell a kódot az olvasáshoz.
5. Ahogy érződik, a kártya egy aktív cél-számítógép. Mind az olvasó, mind a kártya programja titkos és védett. Egyikből sem olvasható ki a működtető program, a struktúra miatt még elektronmikroszkóppal sem. A kommunikációs protokoll is titkos, a gyártó cég nem adja ki senkinek.
6. És akkor az írásról még nem is beszéltünk: az is titkosított, transzakció-védett, és a kártya dönt az engedélyezéséről. Tehát a másoláshoz kellene egy üres kártya is, de olyan meg nincs. Tehát megfelelő olvasó és kulcskód kell az íráshoz, több adatfajta esetén több.

Nyilván feltörhető valahogy, csak egyrészt még senki sem tudja, hogy miként, másrészt olyan nehéz a feladat, hogy nem éri meg. A hierarchikus kulcsolás miatt a gyártó hatósági kérésre megadhatja, hogy mi van a kártyán, de a működésről ekkor sem árul el semmit. Így a komolyabb intelligens-kártya gyártóknál még nem volt példa feltörésre (egy kivétellel, de akkor még kiforratlan volt a technológia), a biztosítók és a bíróság is elfogadja a védelmet.
Tehát én simán rábíznám a pénzemet, a dolog biztosan elég jó a mostani kártyáink helyett. Bőven jó, és nem is igazán drága. Sok helyen a síbérletek is így működnek.

dr. Pascal 2011.06.16. 23:34:59

PZSnek minden elismerésem!

@doomguard:
nekem az Androméda-törzs csak másodjára ugrott be (túl régen olvastam), viszont Herberttől (a "dűnés" Herbert) a Védett nők c. könyv pont egy ilyen Névtelen úrról szól. Gyakorlatilag egy az egyben, a motivációja is teljesen hétköznapi: családja rossz helyen volt rossz időben és egy bombamerénylet felébresztette a mikrobiológusban az Antikrisztust.

Walter Hartwell White 2011.06.17. 05:46:19

Még egy kis javítás. Az indiai szekta (amelynek vezetője a sokak által rajongásig tisztelt, egyébként már rég nem élő OSHO) az Oregon állambeli The Dalles (nem Dallas) városában csinálta a bioterroros balhéját.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 07:47:55

@Carl Lazlo, Esq.: @tucano: @¡Viva La Onda!: Elvégeztem a javítást, köszönöm az észrevételeket!

Greg36 2011.06.17. 07:48:55

@vén betyár:
Látod, A hazafit láttam anno, de annyira nem maradt meg bennem, hogy amíg nem említetted, eszembe sem jutott, hogy van ilyen film. :) -> nem látványos, minta bomba A rettegés arénájában pl.

@Papírzsepi: @Köves D. Gábor: Ha jól rémlik, az ukrán határőröknek még a gyakorlójára, zubbonyára is fel van hímezve a vércsoport a név mellé, hogy a dögcédulát se kelljen kikotorni. (Legalábbis egy hete még fel volt).
A texasi rokon jogsiján is ott a vércsoport, meg az esetleges allergia + szervdonornak jelentkezett-e halála esetén, vagy sem. Úgy vannak vele, hogy az életed valszeg többet ér, mint az, ha a sheriff megtudja, AB+ vagy - vagy-e.

vén betyár 2011.06.17. 09:02:33

@Greg36:
Azt hiszem hogy Clancy-nál olvastam, jóval az ikertornyok elpusztitása előtt arról, hogy a terroristák már nemcsak elrabolnak egy utasszállitót, hanem fel is használják pusztitásra.
A keselyű hat napja meg egyenesen arról szólt, hogy regényeket olvasva jutnak ötletekhez titkosszolgák.
Ma már nincs az a regény, film, ami ne az események után "kullogna".

Ebben az irásban a szerző szines, szagos, szinkronizált, szélesvásznon megzenésitett módon CSAK a töredékét vázolta mindannak a lehetőségnek, ami a terroristák rendelkezésére áll.

Flankerr 2011.06.17. 10:05:47

@vén betyár: Tom Clancy 1994-ben írta az "Elnöki játszma"-t ebben van utasszállítóval való támadás (nem spoilerezem el, hogyan), Dale Brown 1995-s "tűzparancs" című könyve már konkrétan arról szól, hogy egy fegyvercsempész begurul a FBI-ra, ezért teherszűállító gépeket használ bombázásra, meg egyéb huncutságokra az USA-ban.. Részletese le van írva (egy katonai repülése koncentráló szakértő írótól), mennyire lehetetlen a teljes USA légtér ellenőrzése.. 6 évvel szeptember 11 előtt.. az első dolog volt ami bevillant az agyamba aznap..

Cr 2011.06.17. 10:13:55

@Papírzsepi: Ezt teljesen rosszul látod. Pont ugyanannyira idegesít a kettő. Az, hogy rabosítanak, holott nem követtem el semmit és ellenem se követtek el semmit, semmi oka rá a hatóságnak, hogy ujjlenyomatot vegyen tőlem. Nem is adok ujjlenyomatot, azt max erőszakkal tudnak tőlem venni. Kapják be.
Azért meg külön kapják be, amiért még jól le is húznak emiatt.
Tudod, a csipből, ami az útlevélben van, egyszerű eszközzel egy közepes agyú hacker le tudja szedni az adatokat, amik között ott a fotó, meg az összes személyes adat, látható módon.
Az ujjlenyomat egy kereskedelni forgalomban is kapható nyomtatóval egy vékony gumilapra kinyomtatható, azzal onnantól elég durván visszaélhetnek. És amivel visszaélhetnek, azzal ugyebár vissza is élnek.

"Rengeteg cégnél van ujjlenyomatos olvasós beléptető rendszer, a francia atom-arzenált is ujjlenyomat-olvasók védik"

Ez legyen azoknak a problémája, akik ott dolgoznak. Én nem dolgozom ott és hidd el, ha a munkahelyemen bevezetnének ilyet, akkor inkább hagynám, hogy kirúgjanak. Én nem vagyok birka, bocs.

"érezheted magad megvádolva, hogy ilyet vesznek tőled, de amikor bűncselekmény áldozata leszel, és pont ez alapján kapják el az elkövetőt, akkor mindjárt másként festene a dolog"

Elkapják? Kik? Most te viccelsz? Mikor segített rajtam vagy akár egy ismerősömön, rokonomon, akárkimen a rendőrség? SOHA!
Szóval ezt felejtsük el. Soha semmikor nem számíthattam a zsarukra. Ezután se fogok. Párszor volt, hogy segítséget kértem vagy valaki a közelemben tőlük, de soha nem segítettek. Ezek után most miről beszélünk??

"5 különböző igazolványt kell cipelnem, mert az adatok nem voltak összevonhatóak"

A CIPELNEM-szó egy kicsit elgondolkodtatott. Rakd össze az összes igazolványt egy pakkba, aztán mérd le, hogy mennyi a tömegük együtt.
Azt is nézd meg, mennyi helyet foglalnak.

Ha valóban ez a legfontosabb probléma a számodra, hogy a sok kilót cipelni kell, akkor irigyellek....

Greg36 2011.06.17. 10:49:25

@vén betyár: @Flankerr: Az Elnöki játszmát én is a tornyok előtt olvastam, nem hiába voltak/vannak a fickónak jó kapcsolatai minden hivatalban és szinte minden szinten.

stoppos76 2011.06.17. 10:52:28

@Cr: Micsoda műhiszti. :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 10:53:25

@Cr: értem. Én vagyonvédelmi szakemberként abból a szempontból nézem, hogy miként kellene a rendszernek működnie ahhoz, hogy ne lehessen vele visszaélni (vagy csak a lehető legkevésbé), segítse a bűn megakadályozását, a bűnelkövető elkapását, és ha már rengeteg macerát és pénzt áldozunk rá, akkor tényleg működjön is. Technikai szempontból ennek nincs akadálya: lehetne jól működő, olcsó, a személyiségi jogaidat jól, sőt, a jelenleginél sokkal jobban is védő rendszer készíteni. És ebben az állami működésképtelenségen, korrupción és lehúzásokon kívül egy seregnyi számomra szakmai szempontból idiótának tűnő szabály is akadályoz. És nem csak engem: ettől zajos a biztonságtechnikai sajtó, és gyakorlatilag minden kolléga anyázik.
Te meg nyilván a másik irányból nézed: azon túl, hogy a jelenlegi technika nem segít, nem véd meg, drága és körülményes, még számtalan lehetőség ad a visszaélésre. És ebben igazad is van. De ez a rendszer sz*r működése, ami igen távol áll az egyensúlytól: szakmailag semmire sem jó, az embereket meg irritálja. Tehát ugyanazt a rendszert szidjuk, csak más nézőpontból.
Az ujjlenyomattal az a gond, hogy akár akarod, akár nem: amint hozzányúlsz valamihez, ott hagyod. Nem tudod kellően védeni. Az igazolványokkal is ez a probléma: a chipkártyán, mégha egyszerűen törhető is (amiről azért nem vagyok annyira meggyőződve, lásd fent..), legalább van védelem. De a mostani személyiden mi van? Ott a fényképed, az adataid, ha megfogtad az ujjlenyomatod is... védtelenül. De legalább drágán. Szóval nem a súlya a sok, hanem az ára és a kockázata.
Aki akarja, most sokkal többet megtudhat rólad, mint egy normálisan működő, korszerű rendszerben.
Amúgy a rabosítás és az ujjlenyomat-vétel... hát ez puszta filozófiai kérdés. Főleg, mivel nem látod a hasznát, csak a kockázatait. Régen a beszámozástól rettegtek (személyi szám) - lásd Biblia. Most ez azért jó, mert ha kitöltök egy nyomtatványt, adhatok meg 3-4 különböző igazolvány-számot, anyám nevét, és egyéb adatokat az egyértelmű azonosításomhoz, egyetlen semmitmondó szám helyett. Bravó.
Tehát a mostani rendszernél szinte bármi jobb lenne, ha sikerülne nem magyar-módra üzemeltetni...

Cr 2011.06.17. 11:07:16

@Papírzsepi: Semmiféle terrorizmust meg egyebet nem lehet megakadályozni azzal, hogy egyre aljasabb módszerrel figyeljük meg az állampolgárokat az ő pénzükből.
Ezt most már a hülye is látja.

Az meg külön bicskanyitogató, hogy a köztéri kamerákat nem lehet használni, csak a Nagy Testvér tudja. Eddig számos alkalommal használtam volna, vagy használta volna valaki, aki sértett volt és ismertem, vagy épp ott voltam a közelben. Innentől kezdve, mi haszna van ezeknek? Nekem konkrétan semmi, csak annyi, hogy fizethetek olyanoknak, akik megfigyelnek engem. Milyen alapon?

Az, hogy az ujjlenyomatot otthagyom mindenhol, amit megérintettem, az jó szöveg, igaz is, de az nem jellemző, hogy ezeket össze is szedi valaki, ez már James Bond film - kategória. Az viszont nagyon nem az, amikor adatbázisban szépen összerendezve (mert ERRŐL VAN SZÓ) ott van egy rakás ember adata, minden adata ÉS MELLÉ az ujjlenyomat is.
Ugye, nem kell magyaráznom, hogy ez mindenféle szervezeteknek mi mindenre ad lehetőséget? Remélem...

deuscreator 2011.06.17. 11:50:15

Csak egy kis extra infó: a Magyarországon települő NATO Katona-egészségügyi Kiválósági Központ (kb. egy továbbképző-koncepciófejlesztő-tapasztalatfeldolgozó szerv) szervezetéhez nemrég csatlakozott egy közel valósidejű járványügyi-biológiai megfigyelő központ (Deployment Health Surveillance Capability), amely egy megadott területen figyeli a járványok/biotámadások alakulását. A harctéri tesztek alapján a hagyományos eü rendszerekhez képest annyival korábban riaszt, hogy kb 70%-al több megbetegedést lehet vele megelőzni. A KFOR-ban tesztelték, a nemzeti rendszerek adatait elemzi.
Extra info off. :)
( www.coemed.hu )

Cr 2011.06.17. 12:37:36

@molnibalage: Tényleg csak egyszer kell, hogy rákoppints, amikor visszaélnek adataiddal és majd nem kommentelsz ilyen marhaságokat. Kikérem magamnak.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 12:58:41

@Cr: kicsit fogd vissza a stílusod!

Tökéletesen értem, hogy mit akarsz mondani, nem kell még háromszor leírnod. Vedd észre, hogy nem is vitatkozom vele.
Azt szeretném valahogy elmagyarázni neked, hogy az éremnek van egy másik oldala is. Ráadásul a dolog - ahogy már írtam - egy kompromisszum. Mint minden kompromisszum, ez is jár kockázatokkal és mellékhatásokkal. Nincs tökéletes megoldás, de én azért dolgozom, hogy majd a jövőben legyen. Az ujjlenyomat pedig egy ezredrangú kérdés.
Jogod van félteni a személyes adataidat (mindenkinek ezt kéne), és jogod van -még- elutasítani a számodra kellemetlen állami intézkedéseket. Tedd, ahogy jónak látod! Csak akkor ne is várd el sem most, sem később, hogy az állam megvédjen bármitől is. Ezt hívják potyautasnak.
Hogy visszakanyarodjunk a fő témához: mint amikor valaki megtagadja a kötelező védőoltásokat, mert fél a mellékhatásoktól - és úgyis kicsi a megbetegedés veszélye. Csak hát éppen a kötelező védőoltásoktól kicsi...
Mindenesetre a vitát részemről értelmetlennek, így lezártnak tekintem.
Kellemes napot!

Cr 2011.06.17. 13:10:09

@Papírzsepi: Miből fogjak vissza? Mi a gond a hozzászólásaimmal? Amit neked címeztem, abban szerintem nem volt semmi, amivel gondod lehetne. A másoknak címzett hozzászólásaim, válaszaim pedig másoknak vannak címezve. A hiszti és műhiszti szavakra amúgy ugrom ilyen esetben, élőben lehet, hogy egy pofon is elcsattanna, ha ezt valaki mondaná, nyilvánvalóan semmi más ez, csak provokáció, arra meg nem szoktak finoman válaszolni, tudod.

Nos, ami a védőoltásokat illeti, jó példa, lehet, hogy több betegség ellen vagyok oltva, mint itt az összes hozzászóló együttvéve :)
Az ujjlenyomat nem ezredrangú kérdés. Pont ez a lényeg. Az egy ember nagyon jó azonosítására alkalmas. Meg annak az azonosítására, amit középszerű hackerek középszerű és olcsó eszközökkel csinálnak: leolvasóval, majd a nyomtatóval, aztán utána ott díszeleg az ujjlenyomatod valahol, ami miatt neked kell magyarázkodni. Ez ezredrangú? Igen, amíg meg nem történik.

Ami pedig az államot illeti - ezért szólok most hozzá, mert ez a legdurvább, amit írsz - SOHA SEMMIKOR NEM VÉDETT MEG SEMMI ELLEN.
Soha egyszer nem volt rendőr, vagy bármilyen hatóság, aki megvédett volna. Se idehaza, se külföldön. Nem akarom sorolni az eseteket, amikor engem, rokonomat, barátomat, ismerősömet, haveromat érte valami baj és az állam NEM TETT SEMMIT, az államot megtestesítő hatósági személyek közönye miatt volt probléma. De hidd el, lenne mit sorolni. Szóval kicsit sántít ez, hogy "majd akkor nem véd meg az állam" szóval marad az, ami eddig volt, amíg szintén nem védett meg semmi és senki elől.
Kikérem magamnak azt, hogy potyautas, amúgy.

Most már lehet lezárt a vita. Neked is nagyon kellemes napot!

Köves D. Gábor 2011.06.17. 13:11:31

@Greg36: Van itt egy kis félreértés. A magyar mentős nem azért nem fogja felhasználni az eszméletét vesztett sérült nyakában lógó dögcédulán, vagy a zsebében lévő egészségügyi könyvben feltüntetett vércsoport adatot, mert nincs joga megismerni azt (miért ne lenne?), hanem azért, mert ha pl. elcserélt dögcédula/könyvecske/kártya van az illetőnél, akkor a transzfúzióval jó eséllyel megöli.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.17. 13:19:29

@Cr: És mi a difi aközött, hogy a mostani nevetséges biztonságú ID-vel élnek vissza, vagy ha lenne egy olyan kibaszottul lekódolt valam, amit még olvasni is művészet...?

Mert kicsit röhejes, hogy lopott személyivel régen valaki más nevére vettek autót. Ha valaki meglobogtatja előtted, akkor a fénykép az egyetlen pont, ami összeköt veled. Az átlaguser semmi mást nem tud ellenőrizni...

Több olyan boltot benzinkutat láttam, ahol a bankkártytát pin kód nélkül lehetett használni, vagy egészségpénztári kártyát.

Fura, hogy ezekért nem aggódsz, de egy jobb és egységesebb adattárolásért igen.

Köves D. Gábor 2011.06.17. 13:24:32

@Papírzsepi: nem vagyok biztos benne, hogy egy jól felépített elektronikus okmányrendszer megalkotását elsőrosban a személyiségi jogok akadályozzák. Lehet, hogy inkább a khm... a széttagolt érdekviszonyok a kormányzaton belül, illetve a csókos szállítóknál.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.17. 13:24:35

@Cr: Nem állhat sarkon minden rendőr.

BTW, ha semmilyen rendvédelmi szerv nem lenne, akkor olyan "közbiztonság" lenne, mint egyes 3. világbeli helyeken.

A jól működő rendvédelmi szervek puszta létezésükkel tesznek már érted. Sajnálatos, hogy ilen egyszerű dolgot nem veszel észre, de azért ID terén vered a tamtamot.

Ha valaki el akarja lopni az ujjlenyomatodat és vele sokminden mást n+1-szer egyszerűbb, mint egy ilyen rednszer hackelni.

Odamész az ATM-hez a kocsitól. A kocsiról annyi ujjlenyomatot vesznek, amit nem szégyelnek. A PIN kódot n+1 módszerrel el lehet lopni. Bárki képes megfigyelni bárki t a magas szintjén, ha ért hozzá, van türelme és ideje.

A jelek szerint fogalmad sinc arról, hogy milyen "kőkorszaki" módszerekkel lehet kideríteni ezt/azt rólad, de egy zárt rendszer miatt meg úgy aggódsz, hogy ehaj.

Cr 2011.06.17. 13:28:00

@molnibalage: Félreértesz. Nem az adatok jó tárolásáért aggódom, hanem eleve azért, hogy LEVESZIK az ujjlenyomatot, amit nem kéne levenni. A csipben tárolt adatok, amíg eddig is ott voltak, bőven elegendőek az azonosításhoz. Az ujjlenyomat csak megalázza a polgárt, persze csak azt, aki érzi, hogy ez miért gáz. Aki nem érzi, mert birka, annak mindegy. Lehet, hogy 10 év múlva majd én leszek az a kellemetlen alak a neten, aki van olyan csúnya renitens, hogy nem szeretne csipet rakatni se magába, se a gyerekébe. És majd jól le leszek oltva, mert nem haladok a korral és "ha nincs takargatnivalód, akkor mit játszod az eszed" de hát ez ilyen....

Bankkártya miatt nem szoktam aggódni, mert nem az én műfajom...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 13:33:26

Csak két technikai megjegyzés:
1. Chipkártyán tárolt ujjlenyomatból (ami csak egy HASH-kód) nem lehet az eredeti ujjlenyomatot visszaállítani. Sehogy sem. Csak arra alkalmas, hogy összehasonlítsák egy valahol talált vagy levett mintával (szintén HASH-esítés után). Tehát nehogy bárki is azt gondolja, hogy a kártyán az ujjnyomat bitmapja van...!
2. Amikor az állam nem véd meg, azt úgy hívják, hogy anarchia. Tehát bármennyire is közönyösek Magyarországon a hivatalnokok és a hatóságok, mégis teremtenek egy bizonyos szintű közbiztonságot. Tehát védelmet. Aki ezt lebecsüli, az nézzen szét mondjuk Szomáliában.

Cr 2011.06.17. 13:34:41

@molnibalage:

"Nem állhat sarkon minden rendőr."

Persze, persze.
Csak éppen az a gond, hogy nekem és semmilyen ismerősömnek soha semmikor nem segített egyetlen rendőr se, olyan egyértelmű esetekkor se, amikor simán kellett volna. Innentől olyan, mintha NEM LENNÉNEK.

"ha semmilyen rendvédelmi szerv nem lenne, akkor olyan "közbiztonság" lenne, mint egyes 3. világbeli helyeken."

És valóban, olyan is a közbiztonság több helyen is. Talán nem viccből hívják ezeket az operettnácikat se egy rakás faluba. Nem viccből írja alá a fél falu az ívet, hogy DE LÉGYSZI MÉG MARADJANAK. Stb. Ugye nem kell magyaráznom.... de itt Pesten a belvárosban se jobb a helyzet sokszor. Az tény, hogy nagyon sok esetben egyértelmű, hogy rendőröknek intézkedniük kellett volna és nem tették. Ha nem lett volna vagy száz ilyen eset, ahol én személyesen is ott vagyok, akkor még megennék sok szöveget, így sajna nem.

"A jól működő rendvédelmi szervek puszta létezésükkel tesznek már érted. Sajnálatos, hogy ilen egyszerű dolgot nem veszel észre, de azért ID terén vered a tamtamot."

Sajnálatos, szerintem is, hogy nem veszem észre még a puszta létezésüket se. Valóban.

"Ha valaki el akarja lopni az ujjlenyomatodat és vele sokminden mást n+1-szer egyszerűbb, mint egy ilyen rednszer hackelni."

Erről már megírtam a véleményemet.

"Odamész az ATM-hez a kocsitól. A kocsiról annyi ujjlenyomatot vesznek, amit nem szégyelnek. A PIN kódot n+1 módszerrel el lehet lopni. Bárki képes megfigyelni bárki t a magas szintjén, ha ért hozzá, van türelme és ideje."

Erre írtam, hogy ez a James Bond - kategória, a rendezett, nagy adatbázisból viszont lelopni a rengeteg adatot, köztük az ujjlenyomatokat, már nagyon nem ilyen kategória. Nincs kocsim, bankkártyát nem használok, egyébként.

"A jelek szerint fogalmad sinc arról, hogy milyen "kőkorszaki" módszerekkel lehet kideríteni ezt/azt rólad, de egy zárt rendszer miatt meg úgy aggódsz, hogy ehaj."

De van némi fogalmam. A zárt rendszer meg természetesen nem zárt rendszer, csak a te fantáziádban.

Cr 2011.06.17. 13:35:50

@Papírzsepi:

"bármennyire is közönyösek Magyarországon a hivatalnokok és a hatóságok, mégis teremtenek egy bizonyos szintű közbiztonságot. Tehát védelmet. Aki ezt lebecsüli, az nézzen szét mondjuk Szomáliában."

Azért, mert lehet és van rosszabb, még a tény tény marad: soha semmikor nem segített se nekem, se senkimnek egyetlen zsaru se. Egyszer se. Ennyi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.17. 13:37:36

@Cr: Én nem aggodódom. Jelen állapotban semmit sem érnek az én ujjlenyomatommal.

Viszinot nagyon hasznos lenne, ha pl. eszméletlen beteget visznek be, akit nem tudnak máshogy azonosítani, annak az ujjenyomat azonosításával pl. visszakereshető lenne az orvosi kartonja. (Már, ha az keresés ennyire gyorsan lehetséges egy adatbázisban.)

Soha nem értettem, hogy mi a nagy hiszti az ujjlenyomat körül. Csak azt érheti kár, aki amiatt aggódik, hogy illegális tevékenysége miatt így megtalálható. Ha ma valakinek meglenne az ujjlenyomatom, mit tudna kezdeni vele...?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.17. 13:47:19

@Cr: Ha nem használsz bankkártyát, akkor hogyan emeled le a fizudat? Ha nem kp-vel fizetsz, akkor meg használni kell.

Kérlek magyarázd meg, hogy hogyan nem használsz bk-t...

Cr 2011.06.17. 13:56:27

@molnibalage: Irigyellek, hogy ennyire szépnek látod a világot... erre nem tudok mit mondani.... sorolhatnék eseteket, mondhatnék olyat, ami könnyen megtörténhet, bármikor, veled is... nem mondok... mindegyikbe bele lehet kötni, nincs ehhez kedvem. Szerintem tök egyértelmű, hogy az állam nem a mi védelmünkben vezeti be az ujjlenyomat-vételt minden útlevéligénylő esetében, ez kiderült a sokmillió Ft-os kamerák esetén is, soha egyetlen egyszer se sikerült még senkinek körülöttem használnia egyetlen felvételt se, beleértve engem is. Rakass a testedbe csipet, ha ennyire megbízhatónak tartod az államot. Ennyit tudok mondani.

"Kérlek magyarázd meg, hogy hogyan nem használsz bk-t..."

Megoldom :)

Greg36 2011.06.17. 15:06:03

@Köves D. Gábor: A dögcédulánál megértem. De mondjuk a jogosítványon, ami hatósági igazolvány, és jó eséllyel nálad van, ha autóbalesetet szenvedsz, és aminek a kiváltásához orvosi vizsgálat kell, amin keresztül 99,999% biztonsággal a helyes vércsoportodat viszik fel, ott nem tartom eretnek dolognak. Az ismert gyógyszerallergiákat sem.

Johann Landa 2011.06.17. 16:13:44

Az bioterrorizmusnak hívható-e, ha egy állam egy másik ország gazdasági életébe különböző állatokkal(amerikai selyemhernyó, sáska, krumplibogár) avatkozik be, és ezzel akarja ellehetetleníteni?

stoppos76 2011.06.17. 16:42:49

Nem merem leírni, ami az eszembe jutott. :)

Kullancs1983 2011.06.17. 16:48:51

@Johann Landa: Nem. Az biológiai hadviselés.

stoppos76 2011.06.17. 16:52:31

@Johann Landa: Érdekes ötlet. Nagyon csöndesen végre lehet hajtani.

Walter Hartwell White 2011.06.17. 17:42:52

Az illetékes elvtársakat abuzálnám egy kérdéssel. A terrorról jutott eszembe, bár nem bio; Timothy McVeigh-ről volt már a lemilen írás? (Azon apropóból jutott eszembe, hogy pár napja múlt 10 éve, hogy kivégezték a kurafit.) Lehet, hogy írnék róla valamikor egy szösszenetet, amennyiben nem. :)

tudi 2011.06.17. 19:11:51

@Papírzsepi:Jobb későn, mint soha, de köszönöm a "megnyugtató" választ, és lenne még egy érdekes kérdésem, miért pont a lépfene vezeti a biofegyver "népszerűségi indexet", mert az oroszok is anno azt termelték ipari mennyiségben, 01.09.11 után pedig szintén azt küldözgettek.
Csak mint érdeklődő kérdem, nem akarok itthon egyből nagyüzemi antraxot gyártani.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 19:30:45

@tudi: még a "kezdőknek" rovatban írtam róla. A két kedvenc az Anthrax és a Pestis. Az Anthrax előnyei:
1. Nem terjed emberről-emberre, tehát nem okos járványt.
2. Belélegezve igencsak halálos, úgy 100%-ban.
3. Spóra állapotban akár 40 évig eltartható és fertőző képes. Rendkívül ellenálló, ellen áll az UV-nek, a hidegnek, a melegnek.
4. A természetben is begyűjthető
5. Marhahúslevesben tenyészthető.
A Szuper-Athrax sokkal agresszívabb, antibiotikum-álló, buszmeg-álló, stb.
A pestis annyival más, hogy van járványkeltő képessége, kevésbé halálos (de azért eléggé), de kicsit érzékenyebb.

Johann Landa 2011.06.17. 19:31:23

@stoppos76:
Csak azért kérdeztem, mert 1945 után Magyarországot megszórták kártevőkkel a "szabadságot hirdetők".
A sáskás hadműveletet az "Ügynökség" c. filmben láttam.

Köves D. Gábor 2011.06.17. 19:36:33

@tudi: a hatástulajdonságain kívül pl. technológiai okból. Igen strapabíró spórái vannak, amelyeket nem kell romlékony, érzékeny stb. oldatban tárolni/kipermetezni, hanem fagyasztva szárítással és őrléssel, ill. vegyszeres porlasztással kis térfogatú, finom port lehet előállítani belőle, ami egyszerűen tárolható és sokkal könnyebb bánni vele.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 19:39:44

@¡Viva La Onda!: "Google: Timothy McVeigh Lemil."
Kiderül: A "Börtönválogatott" írt róla egy egész mondatot.
Ennél azért sokkal többet megérne a téma. Tehát én támogatom, hogy írj róla egy bombasztikus (hehe) posztot.

Walter Hartwell White 2011.06.17. 19:51:31

Keresni én is tudok, csak bizonytalan voltam. :) No akkor majd agyaggyűjtés, meg ahogy időm engedi.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.17. 20:01:21

@¡Viva La Onda!: nem derogálólag írtam a guglit: a Hős Lovagnál kiolvastam az egész blogot, de még nyomokban sem emlékeztem a nevezett alakról. Poszt nem volt, de ilyenkor is vigyázni kell, mert valami kapcsán megemlékezhettek róla. Ilyenkor a gugli a legjobb.
Érdekes egyébként, hogy még rengeteg fontos téma hiányzik. Az egyik nagy bánatom pl. a Gunnerside-akció. Csak hát ez nekem nem eléggé ijesztő... :)

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.18. 08:23:01

@Johann Landa:
Hol olvastad, hogy Magyarországot megszórták kártevőkkel???? Mert ezzel az állításoddal szemben én ezt írom: DDT!
Old fel az ellentmondást!

Peter Shark 2011.06.18. 16:17:00

Cr: Vicces ez a hiszti az ujjlenyomatod miatt. Egy normális országban az adatbázisok a bűnüldözést szolgálják. Kelet-Németországban szagbank is volt, ami egy zseniális ötlet! (igaz nem csak a köztörvényesekre használták)
Az, hogy ma Magyarország és a "nyugati" világ olyan amilyen, nem a technológia hibája, hanem az embereké, akik hagyták, hogy ez a rendszer rájuk telepedjen. A személyi szám vagy a teljesen egységes és univerzális azonosító chipkártya egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi az életed. Egy normális országban.

Nem tudom, te hogy vagy vele, de engem ezerszer jobban felháborít az, hogy olyan öltönyös szarháziak akikre sohasem szavaztam, büntetlenül ellophatják a nyugdíjamat, különböző nevetséges bírságokkal ellehetetlenítik az életem és börtönnel fenyegetnek azért,ha kimondom a véleményem. Mindezt chipkártya nélkül...
Szomáliában legalább lehetőséged van megvédeni magad, mert ott a Kalasnyikov a kezedben!

Peter Shark 2011.06.18. 16:25:46

Kártevőkkel támadni egy másik országot nem bölcs dolog, ha egyazon kontinensen vagytok (pláne szomszédok). Viszont a mai kereskedelmi viszonyok között baromi nagy károkat lehet okozni egy országnak, ha az élelmiszerei körül rendszeresek a nyilvánosságra került botrányok. Csak pár szállítmányt kell beszennyezni. Lesz 5-20 halott, 50-200 beteg. De milliók nem fognak vásárolni a pánik miatt. Tönkremegy a termelő, a köztes felvásárló, a kereskedők egy része. Pár ilyen művelettel akkora gazdasági és társadalmi károkat lehet okozni, hogy a közepes méretű célország pl ne vegyen 10-15 évig új harci repülőket.
Ezen azért érdemes elgondolkodni.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.18. 16:57:09

@Peter Shark: bár én a kártevős megoldást már inkább entomológiai hadviselésnek nevezném, de ettől függetlenül egyet kell értemen: bármely mezőgazdasági termelő cég, bármely ország mezőgazdasága tökre tehető így. Három adatlék:
1. Biztonságtechnikai rendszert építettünk egy energiaital-gyártónak. Azon a piacon kíméletlen harc folyik, és a megrendelő iszonyúan sok pénzt hajlandó volt arra áldozni, hogy illetéktelenek ne férkőzhessenek a termék közelébe. Ugyanis volt már rá példa, hogy a konkurencia megmérgezte/megfertőzte a kimenő árut, még a gyárban.
2. A BIO élelmiszereknél a dolog sokkal kritikusabb, mint a gyárinál. A gyári kajáknál szigorúbb, és jobban ellenőrzött a technológia, és jobban is vigyáznak a biztonságra. A BIO-nál viszont sokkal nehezebben garantálható a tisztaság, mivel nem steril gyárban készül a saláta - hanem a salátaföldön. A mostani német EHEC-et is már megelőzte pár biogazdasági élelmiszer-minőségi botrány...
3. A krumplibogár-invázióra atyám is emlékszik, és rémlik neki a DDT is - mint ellenszer. Azt nyilván nem tudjuk, hogy szándékos volt-e a dolog, de biztosan elég sok kárt okozott.

Minorkavidor 2011.06.18. 18:09:38

A mostani német EHEC-ről jut eszembe: a hírekben azt állították, hogy egy orosz genetikus szerint a kórokózó nem természetes uton jött létre, hanem gyárilag.
A pestis bacitr legkönyebb Indiából beszerezni, ott még most is pusztít, állítólag kb. 1 millióan fertőződtek meg vele.
A HIV-ről jut eszembe: Mugabe Zimbabwe volt diktátora többször kijelentette, hogy a nyugatiak fertőzték meg Afrikát a vírussal. Ezt arra alapozta, hogy országában az eü. adatok szerint az országa lakosságának 40 %-a HIV fertőzőtt. Ehhez hasonló kijelentést több más afrikai politikus is tett. Egy vmit nem értek: ha a kontinensen ilyen magas a HIV-fertőződtek aránya, hogy lehet, hogy Afrika népessége túl van az 1 milliárdon? (Zájelben jegyzem meg, hogy az értékes vadállomány száma ezzel párhuzamosan ötödére csökkent.) Nem kéne hullaniuk, mint a legyeknek? Nincs túlmisztifikálva a HIV veszélyessége? Korunk pestisének is nevezik, de eddig messze nem olyan halálos, mint az 7-49. évben pusztító " fekete halál". AZ elvitte Európa akkori népességének egyharmadát. Ez meg még a Föld népességnövekedését sem lassította le, nemhogy érzékelhető népességfogyást okozott volna.
Ahogy én tudom (lehet, hogy rosszul) a HIV-ben évente meghalt emberek száma nem elég ahhoz, hogy ott legyen a halálozási lista top10-ben.

Valandil 2011.06.18. 19:37:35

@Peter Shark: Nem kell beszennyezni, csinálni kell egy NégyMancsot, az meg olyan lejárató kampányt nyom, hogy éhen döglenek a gazdák.

Johann Landa 2011.06.18. 19:44:43

@proletair:
Szia! Egykori amuri partizán adta tovább a történetet.
A kártevők becsületes nevei: kolorádóbogár, illetve amerikai selyemhernyó.
forrás:
think.transindex.ro/?p=6839
"Magyarországon sokan úgy vélték, hogy megjelenése amerikai repülőgépekről való krumplibogáresőnek köszönhető, mások szerint az oroszok „ajándékozták” meg vele az országot a háború után. A sok összeesküvés-elmélet ellenére semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy a krumplibogár valaha is biológiai fegyverként használatos lett volna."

Aztán lőn világosság!...

"Magyarországon 1947. július 19-én találták meg először Héderváron, ahol 1997-ben szobrot emeltek a „tiszteletére”, ugyanakkor megjelent a Leptinotarsa, avagy privát nyomozati anyag a krumplibogár titokzatos feltűnéséről Magyarországon című áldokumentumfilm, amely a krumplibogár megjelenésének történetét dolgozza fel."
Meglátásom szerint, a nyugati demokrácia élharcosának nem tetszett, hogy népi demokrácia épül Magyarországon, és intézkedett.
Az amerikai selyemhernyó miatt teljesen ki kellett irtani az eperfákat, mert az idetévedt állatkák leveleit zabálták.
Egy korábbi hír:
"Az amerikai külügyminisztérium szerint továbbra is hét országot - Iránt, Irakot, Szíriát, Líbiát, Szudánt, Kubát és Észak-Koreát - kell a nemzetközi terrorizmus támogatójának tekinteni."
Ismerjük a mondást, mindenki magából indul ki.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.18. 22:42:47

@Johann Landa:
HA jól értem, konkrét bizonyíték még nincs. Ezzel szemben elfogadom azt az ötlete, hogy esetleg valamelyik ország így akarta a magyar mezőgazdaságot letérdeltetni. Ebben az az összeesküvéselméleti érdekesség is bele játszik, hogy ezek ellen a kártevők ellen egy szintén elég káros szert adtak a gazdák kezébe, nevezetesen a DDT-t (Vagy más néven a Matadort) Vagyis ami krumpli megmenthető lett volna, az ehetetlen lett a Matador miatt.

Én mégis valószerűtlennek ítélem azt, hogy szándékosan hintettek volna meg minket krumplibogárral. HA kárt akartak volna okozni, tehették volna kevésbé komplikáltan is.

stoppos76 2011.06.19. 00:13:07

@Minorkavidor: Afrika szépen kitermelte a HIV fertőzött, de le nem betegedő népességét.

teddybear01 2011.06.19. 00:20:37

Szépen idézel, csakhogy, van tovább is! Meg előbbre is...

"Európában először 1922-ben jelent meg Franciaországban, Bordeaux-ban, ahonnan 30 év alatt Európa nagy részén elterjedt. Behurcolása valószínűleg kereskedelem révén történt, a fertőzött területekről szállított zöldséggel, ugyanakkor terjedését a szél is elősegíthette, vagy bármely más szállítási úton eljuthatott újabb területekre. "

1947-ben meg ugyan várható volt a kommunista győzelem, de még nem volt biztos. Ahhoz kellett még a 49-es meghamisított választás is..

Nadiposzi (törölt) 2011.06.19. 07:54:51

@proletair:
A krumpli nem lett ehetetlen a Matador miatt, az ilyen apróságok, mint a rákkeltő hatás, a szer táplálékláncban történő felhalmozódása akkoriban nem sok embert izgattak. Jellemző, hogy por alakban a kisgyerekek fejbőrére dörzsölve tetvesség ellen is bevetették a kor univerzális rovarölő csodafegyverét. (Apám mesélte) Akkor szerinted aggódtak a krumpliban levő vegyszer maradványok miatt?
A krumplibogárról, amit a titóista diverzánsok terjesztettek, Rákosi Gergely írt egy zseniális szatírát, Kolorádóbogár címen.

Johann Landa 2011.06.19. 15:18:29

@teddybear01:
Szal, Ausztriában az első példányokat 1951-ben vették észre. Az I.VH után Németországban teljesen kiirtották a "Kartoffelkäfert". Aztán mára már nemcsak a burgyonyát, hanem a paradicsomot is eszi. De mi a helyzet az am. selyemhernyóval?
"1947-ben meg ugyan várható volt a kommunista győzelem, de még nem volt biztos. Ahhoz kellett még a 49-es meghamisított választás is.."
Ez a gondolat elfogadható lenne, ha a "három Nagy" már nem egyezett volna meg Jaltában a háború utáni befolyási övezetekben.

csibirkas 2011.06.19. 20:58:08

A Burgonyabogár óta történt már pár ilyen. Pl. az USA-ban nagy károkat okozó kukoricabogár '95 óta van jelen nálunk (első EU-i észlelés '94 Belgrád). Azóta a kukorica-előállítás költsége 10-15 %-al emelkedett. Vagyis drágább lett, mint az USA-ban. A bogár viszont magától is igyekszik terjedni. Tehát sosem fogjuk megtudni, h. véletlenül keveredett ide, vagy segítették. Ahhoz túl lassú bogarak terjedése, h. katonai szempontból érdemes legyen vele foglalkozni, ha mesterségesen terjesztették, az gazdasági okokból történt.

Peter Shark 2011.06.19. 22:33:03

Papírzsepi: Igen, épp azt mondom, amit te is, hogy a kártevők elterjesztésén kívül sokkal biztosabb és gyorsabb módszerek is vannak.

Minorkavidor: A HIV-kérdés Afrikában elég érdekes, ha a számokat az idő függvényében nézzük. Viszonylag hamar meghalnak a fertőzöttek a nem létező egészségügyi ellátás miatt. Csak az a baj, hogy a rövid életük alatt is gyártanak újabb 6-10 gyereket. Szóval hiába hullanak a betegségtől, egyszerűen túlszaporodják a halálozási rátát.
Gyakorlaton kiszámoltuk, hogy normális esetben (ami nem tenné tönkre a környezetet) Afrika fekete lakosságának nem szabadna 20-25 milliónál többnek lennie.
Egyébként a vadállatok között is terjed a HIV, eddig oroszlánok, hiénák, hiénakutyák és borzok között is kimutatták. Megették a bozótban drótcsapdázó Pákót és megfertőződtek. Mozambikban egy nagyon védett parkból az összes oroszlán kihalt a HIV miatt...

gardarak 2011.06.19. 23:14:46

@Johann Landa: "Ez a gondolat elfogadható lenne, ha a "három Nagy" már nem egyezett volna meg Jaltában a háború utáni befolyási övezetekben."
Ettől függetlenül adni kellett a szovjet megszállási övezetben is a látszatnak, ezért volt szükség a választásokon elért legitim (vagyis annak mondható) győzelemre az MDP-nek.
Nem mellesleg, a Rákosi neve által fémjelzett kommunista pártnak kötelező lett volna a győzelem.

Ezen kívül még gratula a PZS-nek, nagyon jó volt a záróposzt, a két ráadás konteó meg különösen odavert, köszi szépen az alapos munkát! :)

teddybear01 2011.06.20. 11:50:21

@Johann Landa: Azért az nem ment olyan egyszerűen. Például Ausztriában nem is jött össze az oroszoknak.
Teljesen szabad kezet csak 56-ban kaptak, a szuezi-incidens háttértárgyalása során. Addig viszont legalább formailag be kellett tartaniuk a demokratikus játékszabályokat.

nyos 2011.06.20. 14:25:14

Eloszor is: gratu a sorozathoz!

Masodszor. Lehet a konteokhoz sorolni, de nem az. Nalunk is vetettek mar be biofegyvert, raadasul foleg gyerekek ellen. Volt egy ugy jo regen, amikor ovodak es iskolak etkezteteseert lobbiztak kulonbozo cegek, es az egyik ilyen ceget fel is akartak vasarolni valakik. A Junior Kft., szalmonella, eperleves kulcsszavakrol talan tobbeknek beugrik.
Nem meglepo, hogy a jarvany kirobbanasa utan az ANTSZ a ceg egesz keszletet atvizsgalta, es olyan kajakban is megtalalta a szalmonellat (pl. brios), amibe csak ugy kerulhet, ha valaki szepen vegiglocsolja. Ezt az utobbi infot mar nem kozolte a sajto, laboros ismerosoktol szarmazik az info.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.20. 14:54:14

@nyos: tényleg rémlik valami az esetről. Én amúgy azt gondolom, hogy rengeteg ilyen eset történt már rivalizáló cégek között, csak nem vert fel nagy port. Illetve nem nevezték a nevén a gyereket: az bizony bioterrorizmus.

OFF: Hogy állsz a vendégposztoddal? :ON

nyos 2011.06.20. 19:34:02

@Papírzsepi: ejfel korul erkeztem haza, Belgradban voltam kb. 1 hetig, lattam, hogy adtal par kotelezo olvasmanyt, szoval igy mar rosszul :)
Remelem azert van par masik poszt a tarban, es nem marad a blog olvasnivalo nelkul

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.20. 21:09:00

@nyos: nem akarlak sürgetni, csak ugye a téma az egyik kedvencem...
az oviban amúgy a hajcsár volt a jelem :)

tucano 2011.06.21. 01:14:04

Hát én azért az AIDS, illetve HIV mellé Afrikában és máshol is odapakolnám a hepát simán, nekem szerencsém volt, mert oltattam, de csúnya halál lehet, ha valaki nem jó pohár sörbe iszik. Aztán ott van a jó öreg malária, az álomkór és a dengue, csupa finom eszköz, remélem az ördögön kívül senki sem használja népirtásra, de azért teszik a dolgukat. Ja, és a leptospirózis meg az egyik kedvenc rettegési okom, mert az meg tudomásom szerint úgy is fertőz, hogy nagy eső után átgyalogol az ember egy pocsolyán.
Mugabe,meg gondolom tényleg jól tudta, róla simán el tudom képzelni, hogy lefertőzött néhány megyét kutatási céllal, legfeljebb rákente az amikra.
@Peter Shark: HIV fertőzés kártyát Kadhafi már kijátszotta a bolgár ápolónőkkel!

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.23. 07:42:54

A szavazást ezennel lezárom. Az eredmények eléggé vegyes képet mutatnak, de alapvetően a többség szerint előbb-utóbb lesz bioterror-csapás. A legtöbben ráadásul úgy vélik, hogy igen sok ember fog meghalni.
Meglepően sokan gondolják az EHEC járványt is bioterrorizmus eredményének, de az oltóanyagosokat már jóval kevesebben gyanúsítják szándékos járványkeltéssel. Még az igazi paranoid kondenzcsíkosok is alig maradtak el mögöttük.
Köszönöm a szavazatokat!

Cr 2011.06.23. 10:55:31

@Peter Shark:

"Vicces ez a hiszti az ujjlenyomatod miatt."

Szerintem meg nem vicces, hisztinek minősíteni azt, hogy leveszik az ujjlenyomatot, amit mindig is csak bűnözőkről vettek és hogy ez nekem nem tetszik, ezt te hisztinek nyilvánítod. Provokáld az egyenesági felmenődet, azt.

"Egy normális országban az adatbázisok a bűnüldözést szolgálják."

Persze. És minden jel arra mutat, hogy mi pl egy ilyen normális ország vagyunk. Ugye?

"Kelet-Németországban szagbank is volt, ami egy zseniális ötlet! (igaz nem csak a köztörvényesekre használták)"

Az aztán igazán normális ország volt, mintát vehetünk róla, gratulálok.

"Az, hogy ma Magyarország és a "nyugati" világ olyan amilyen, nem a technológia hibája, hanem az embereké, akik hagyták, hogy ez a rendszer rájuk telepedjen. A személyi szám vagy a teljesen egységes és univerzális azonosító chipkártya egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi az életed. Egy normális országban."

Igen, ABBAN, de ilyen csak a fejünkben létezik. A valóságban nem nagyon.

"Nem tudom, te hogy vagy vele, de engem ezerszer jobban felháborít az, hogy olyan öltönyös szarháziak akikre sohasem szavaztam, büntetlenül ellophatják a nyugdíjamat, különböző nevetséges bírságokkal ellehetetlenítik az életem és börtönnel fenyegetnek azért,ha kimondom a véleményem. Mindezt chipkártya nélkül..."

Szerintem ebbe ne menjünk bele. Főleg, hogy én egyik öltönyösre se szavaztam, amelyik ilyeneket csinál, sőt, az elődjére se... nem lehet ezeket összehasonlítani, más téma. A villamos meg sárga.

"Szomáliában legalább lehetőséged van megvédeni magad, mert ott a Kalasnyikov a kezedben!"

Igen. Mellesleg a fegyvertartást nem ellenzem, ebben egyetértek.

indiscriminating power 2011.06.29. 01:40:02

virtuális bioterror:

www.wired.com/gaming/virtualworlds/news/2008/03/wow_terror

orvosszakértős krimi egy himlőt terjesztő névtelenúrról:

Patricia Cornwell: Fekete halál

ebben ugyan vegyi támadás van, de félig sánta ürüggyel is ajánlom, mert remek:

Josef Haslinger: Operabál

zombifilm elszabaduló turbózott veszettséggel, az elsőben katonai szemszög, és Romero írta-rendezte:

The Crazies (1973, 2010)

Asimov ifjúsági könyvsorozatának (Űrvadász?) első kötetében élelmiszermérgező terrorzsarolók a negatív főszereplők, ha valamelyik elvetemült gyereket akarna beoltani a témával.

Wyndham: A triffidek napja is kapcsolódik.

Lem: a XXI. század fegyverrendszerei

+Vírus! "Akarja, hogy magára köhögjek?"

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.30. 08:05:12

@indiscriminating power: Szép Gyűjtés! Az Asimov-könyv különösen kedves nekem, mert az volt az első könyv, amit angolul olvastam el (magyar létemre), így a szokásosnál jobban megragadt bennem.
süti beállítások módosítása