1956 nyara: egy elszabadult vörös robotgép Amerika felett! Üldözés! Légiharc! Rakéták!
Következzék a palmdele-i légicsata története.
"On a dark desert highway, cool wind in my hair
Warm smell of colitas, rising up through the air"
1956 június 16., Point Mugu haditengerészeti légibázis, California, a reggeli órákban. A személyzet épp egy egymotoros, rikító vörösre festett (én megmondtam!) gépet készít elő a felszállásra. A gép nem más mint egy F6F-5K típusjelzésű drón, egy átalakított második világháborús vadászgép.
Az F6F első repülésére 1942 július 30-án került sor, a gép pedig '43 elején került ki a csapatokhoz. Az F4F Wildcat leváltására tervezett gép teljesen új konstrukció volt, mintegy 60%- al nehezebb elődjénél. Könnyen gyártható és könnyen repülhető gép volt, erős fegyverzettel és páncélvédelemmel, 2000 LE teljesítményű Pratt& Whitney R-2800 csillagmotorral. A háború után kivonták a szolgálatból, de több száz példányt átépítettek távvezérlésű drónokká.
Ezeket a távvezérelt gépeket használták többek között arra, hogy a levegőből mintákat gyűjtsenek atomkísérletek után, szerepeltek légi célként elfogási és lőgyakorlaton, és repülő próbapadként az új kísérleti fegyverek kipróbálására. Itt a képen például egy korabeli drón, szárnya alatt az ős Sidewinderrel.
Tehát azon a csöndes augusztusi reggelen felkészítették a veterán gépet az indulásra, hogy célrepülőgép legyen egy rakétateszten. Kékes füstöt okádva beindult az öreg csillagmotor, ellenőrizték a rendszereket, majd a gép végigdübörgött a kifutópályán, 11:34-kor a levegőbe szökkent, hogy találkozzon a végzetével.
Aztán valami történt. Víziszony? Murphy? Lázadás? A földi személyzet az vette észre, hogy a gép nem engedelmeskedik a rádióparancsoknak. Morogtak egy kicsit, de tudták, időnként előfordul, hogy a távirányító-rendszer meghibásodik. A jelenlévő tisztek legnagyobb gondja az volt, hogy micsoda papírmunkával jár majd a kísérlet elhalasztása. A gép? Az majd repül egy ideig, aztán szépen beleesik a tengerbe. De történt valami váratlan: a gép lassan emelkedve végrehajtott egy gyönyörű balfordulót, és új kurzusra állt - Los Angeles felé.
A riadósziréna ugyan nem üvöltött fel, de a bázisparancsnok vérnyomása rendesen megemelkedett a hír hallatán. Nem mintha annyira aggódott volna a híres Hollywood felirat, vagy a filmcsillagok élete miatt, hanem mert a légierőtől kellett segítséget kérnie, hogy megállítsák a szökevény gépet. Ezért keserű szájízzel bár, de felemelte a telefont. Nem távolsági hívás volt, az Oxnard légibázis ott volt a szomszédban, alig pár mérföldnyire.
A fegyveres erők közötti munkamegosztásnak (hatásköri vitáknak) köszönhetően, ott olyan gépek állomásoztak, miknek a fő feladata eredetileg a szovjet bombázók megállítása lett volna: F-89 Scorpion-ok. Ez lehet elsőre furcsának tűnik, hiszen elég kicsi volt az esélye, hogy a vöröscsillagos B-29 klónok arrafelé támadjanak, de a Kaliforniába telepített gépek feladata az lett volna, hogy a szovjet tengeralattjárókról indított robotrepülőgépeket elfogják.
A Scorpion tervezése a USAAF 1945-ben kiadott műszaki követelményjegyzéke alapján kezdődött, mely egy sugárhajtású éjszaki vadászgépet irányzott elő a P-61 Black Widow felváltására.
.
A fő gyártott típussá az F-89D vált, mely először 1951. október 23-án repült. Ebből eltávolították a gépágyúkat az új Hughes E-6 tűzvezetési rendszer javára, mely AN/APG-40 radarral és AN/APA-84 számítógéppel egészült ki. A fegyverzet két 52 darab 70 mm-es "Mighty Mouse" nem irányított rakétát tartalmazó konténerből állt. Ebből a típusból összesen 682 készült.
wikipedia
Gépágyú egy szál sem. A szakértők szerint a konténerekből indított rakéták tűzfüggönye bármit képes leradírozni az égről. Egy lassú, nem manőverező célgép pedig semmiképp sem jelenthet gondot a számukra.
A 437. Fighter Squadron két gépe a levegőbe emelkedett (pilóták: Hans Einstein és Richard Hurliman, radarkezelők: C.D. Murray és Walter Hale hadnagyok)
A vadászgépek 30 000 láb magasan, Los Angeles-től északkeletre érték utol az elkóborolt, irányát folytonosan változtató gépet. A kapott parancsnak megfelelően megvárták, amíg az átrepül a nagyváros felett és gyéren lakott terület fölé ér. Megközelítették, élesítették a fegyvereket és beállították tűzvezető rendszert, ami a radar adataira támaszkodva automatikusan indította a rakétákat, és.... nem történt semmi. Kiderült hogy a tűzvezető rendszer egy tervezési hiba miatt a kiválasztott üzemmódban, folyamatos fordulóban nem működik.
Az elszabadult célgép folytatta röptét, úgy tűnt továbbra is a gyéren lakott Antalope - völgy felé tart, de hirtelen irányt változtatott vissza, Los Angeles felé.
Ezért a pilóták kikapcsolták az automata célzóberendezést, kézi üzemmódra váltottak. Csakhogy hónappal azelőtt a célzókészülékeket felsőbb parancsra kiszerelték a gépekből, hiszen minek az, amikor ott a kor legmodernebb, teljesen automata rendszere. Így viszont nem állt más rendelkezésükre mint a jó öreg Mark I Eyeball célzókészülék, saccperkábé üzemmódban. Ahogy a célpont újra lakatlan terület fölé ért, mindkét gép egy negyvenkét rakétás sortüzet lőtt.
Az első sorozat messze elhibázta a célpontot a másodikból egy rakéta majdnem eltalálta. De amit feldobnak, az le is esik:a rakéták, ahogy lendületük elfogyott, méltóságteljes ívben a föld felé fordultak, és becsapódva felrobbantak, felgyújtva 150 acre (kb 60 hektár) növényzetet nem messze Newhall városától.
A második gép sortűze még "eredményesebb" volt.
Az egyik rakéta egy ideig pattogott a földön egy sor tüzet okozva a Placerita-kanyon környékén. Itt volt ráadásul az Indian Oil Rt. egyik olajmezője. Greenpace még sehol, így a tájat elszórva fekete foltok tarkították: a kitermelt nyersolajat(?) tartalmazó mesterséges, nyitott tárolók, az olajtavak, amikből több is kigyulladt, újabb munkát adva a tűzoltóknak. A hab a tortán, hogy a tűz a Bermite Explosives Rt egyik, robbanóanyagokat gyártó üzeme felé terjedt, a tűzoltók és mindenki legnagyobb örömére.
(A mellékelt képen kaliforniai Kern River olajmező egyik ilyen tárolója az ötvenes évekből.)
A drón ezek után egy elegáns kanyarral Palmdale városa felé vette útját. Az vadászok ismét megközelítették, kilőttek egy újabb 30 rakétás sortüzet. Mellé. Ezért mindent egy lapra feltéve kilőtték az összes megmaradt rakétájukat, ismét találat nélkül. Eredmény: összesen kilőttek 208 rakétát, és nem tudtak lelőni egy dugattyúmotoros, személyzet nélküli, rikító vörösre festett második világháborús vadászgépet, Hellcat vs Scorpion: 1-0.
A rakéták viszont telibe találták Palmdale külvárosát és a környéket, a helyi újságok jelentése szerint:
"A tizenhét éves Larry Kempton vezette autó, édesanyjával Bernice-vel az utasülésen épp a Palmdale Boulevard-on haladt, amikor egy rakéta az autójuk előtt becsapódott és felrobbant, kilyukasztva az első kerekeket, és tizenhét lyukat ütve a kocsi hűtőjén, a motorháztetőn és a szélvédőn.
A rakéták megrongáltak két házat 3. East Street és a 4. East Street környékén. Edna Carlson, aki az első házban lakott elmesélte, hogy egy repesz kitörte az ablakot, átsüvített a szobán, áttörte a falat, és a konyhaszekrényben állt meg.
A Negyedik utcában lakó J.R. Tolkien Hingle elmondta a sajtó munkatársainak, hogy a fémdarabok kilyuggatták a garázsát és a házfalat, az egyik alig hibázta el a nála vendégeskedő Lilly Willingham fejét. (De mint később megállapították, mindkét ház lakható maradt.)
A Los Angeles Times jelentette, hogy három nagyobb és több kisebb tűz keletkezett Palmdale és Santa Clarita mellett. A Placerita-kanyon környékén kigyulladt 100 acre bozót. 200 tűzoltó megfeszített munkájával sikerült megfékezni a robbanóanyaggyár felé terjedő tüzet, alig kilencven yard távolságra az üzem falától. 100 tűzoltónak sikerült a Castaic-tól északra égő tüzet a délutáni órákra ellenőrzésük alá vonni.
A legnagyobb tűz a Soledad-kanyonnál tombolt, estig 300 acre bozót égett le, és a tűz másnap is égett. Itt az erdészeti szolgálat háromszázötben embere mellé később még ötszáz tűzoltót is mozgósítani kellett.
Aztán Palmdale-be megérkezett a hadsereg és a rendőrség. Kordont állítottak fel, elkezdték átfésülni a környéket, fel nem robbant rakéták után kutatva. Egy üresen telken találtak is kettőt, ezeket a helyszínen megsemmisítették.
Tizenhárom további rakétát találtak még szerteszét Santa Clarita és Palmdale között.
Az illetékeseknek fájhatott később a fejük a rakéták miatt, ugyanis a tervek szerint, ha elhibázták a céljukat, amint egy bizonyos sebesség alá lassulnak, a beépített biztonsági berendezésnek be kellett volna biztosítani a fegyvert.
A később kiadott hivatalos nyilatkozat szerint, mivel a Haditengerészetnek nem álltak rendelkezésre a megfelelő eszközök, ezért a Légierő tett meg mindent, hogy leszedje a gépet az égről, anélkül hogy az emberéletben kárt tenne.
Pedig ezt az eltévedt drón megoldotta egyedül is. Nem sokkal azután, hogy a vadászgépek üzemanyaguk fogytán visszafordultak, lassú spirálban a föld felé fordult és lezuhant, nyolc mérföldnyire a palmdale-i repülőtértől. De azért még az utolsó pillanataiban elszakított egy három magasfeszültségű kábelt, és ezzel "áramtalanította" a város egy részét. Aztán a drón jobb szárnyával a földnek ütközött, és összetört.
1997-ben kutatók fölkeresték a becsapódás helyszínét és a gép több alkatrészét megtalálták, rajta a még akkor is olvasható azonosítási számokkal.
Az első képen a becsapódás helyszíne, a másodikon néhány az előkerült maradványokból:
Kiegészítés:
Az idézet az írás elején az Eagles Híres számából, a Hotel Californiából van.
Felhasználtam:
http://www.thexhunters.com/xpeditions/f6f-5k_hunt.html
http://blog.usni.org/2009/11/13/flightdeck-friday-the-battle-of-palmdale
http://articles.latimes.com/2005/sep/11/local/me-then11
wikipedia szócikkek
Képek: internet
Tehetséges ugandai buzi 2015.05.17. 00:33:59
- Hány fegyverrendszert vontak ki további vizsgálatig a szolgálatból?
- Hány érvényben lévő utasítást, szabályzatot módosítottak, hogy ilyesmi többet ne fordulhasson elő?
- A vizsgálat talált valamit, hogy a célgép mitől vesztette el a rádiókapcsolatot, mitől tért le az útvonaláról és mitől kezdett összevissza cirkálni?
(Most hirtelen nem jut több kérdés az eszembe, de kialvatlan vagyok.)
Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2015.05.17. 00:46:28
Flankerr 2015.05.17. 01:38:28
Hiryu2,01 2015.05.17. 09:53:09
Viszont szerintem nem sok, akkoriban, ahogy már a lemilen is nem egyszer írtak róla, ugrásszerűen fejlődött a haditechnika, a "legfurcsább 2 ötleteket is kipróbálták, a jó utat keresve.
szóval gondolom egy két hadnagyot seggbe rúgtak, az illetékesek meg írtak egy jelentést, miszerint szerencsére kiderült, hogy a berendezés kezeléséhez nem elég képzett a személyzet, és pénzt kérnek a további fejlesztéshez..
A rádiókpacsolat megszakadásáról:
Egy haditengerészeti AEW pilóta kommentje volt kb a sztori alatt_
Nagyon kb, emlékezetből:
"Hát igen. KMinden pilóta tudja, hogy a távitányatott repülőgépek a gyakorlatokon rendszeresen életre kelnek, és természetesen a legkritikusabb
pillanatokban.
Más.
Miközben írtam a bejegyzést, rákerestemn a palmdale-i csata kifejezésre a magyar oldalakon, mert már többször jártam úgy
- már megírt témát írtam meg
- addig ültem az ötleten, amíg más írta meg
- vagy már épp a lemilen írták meg
(ami azt jelenti nagyon sok mindenről volt már itt szóű, néha már nem is emléxerm, mennyi mindenről.. na ez volt itt az önreklám helye:) )
ÉSS:
2010.
lemil.blog.hu/2010/09/15/a_vago_hadmuvelet
éSs
egyik olvasónk kommentje :
starace 2010.09.22. 19:32:21
Ha már nagyváros felett repülő gép lelövéséről van szó, akkor a Palmdale-i "csata" is megérne/megérdemelne egy cikket.
Tehát kedves olvasók, ne adjátok fel!
2015.05.17. 19:07:52
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2015.05.17. 19:11:59
Meg a Zindex címlaphoz is.
Hiryu2,01 2015.05.17. 20:33:36
Ezek a gépek már felszálltak pilóta nélkül.
lemil.blog.hu/2013/05/31/gyilkos_aphrodite_kennedy_halala
proletair · http://lemil.blog.hu 2015.05.17. 20:36:07
lemil.blog.hu/2010/08/10/a_hideghaboru_forro_egboltja
proletair · http://lemil.blog.hu 2015.05.17. 21:05:09
"- addig ültem az ötleten, amíg más írta meg
- vagy már épp a lemilen írták meg"
a palmdale-i csatával pont így jártam. Meg akartam írni, oszt tessék. Most törölhetem ki a sok referenciát a könyvjelzőkből :D
szeme közé, laposan! 2015.05.17. 21:18:00
Hattáb 2015.05.17. 21:36:09
klacus 2015.05.18. 05:30:47
arncht 2015.05.18. 06:21:46
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2015.05.18. 07:45:55
Mellettük szól, hogy azóta eltelt 60 év és a számítástechnikát össze se lehet hasonlítani.
Ellene, hogy a nagy komplexitás és az állandó sürgetés miatt sosincs minden rendesen kidolgozva ld. F-35.
arncht 2015.05.18. 08:26:50
az ilyen evtizedekig csiszolgatott modellek szvsz pillanatok alatt elavulta valnanak egy tenyleges haboruban. milyen fegyverekkel kezdek a masodik vilaghaborut, es milyenekkel fejeztek be? par ev alatt uj iranyt vettek a fejlesztesek, mas valt fontossa.
gigabursch 2015.05.18. 08:36:02
De ez így nagyon durva.
Asidotus 2015.05.18. 21:04:02
egyik olvasónk kommentje :
starace 2010.09.22. 19:32:21
Ha már nagyváros felett repülő gép lelövéséről van szó, akkor a Palmdale-i "csata" is megérne/megérdemelne egy cikket.
"
Akarjam tudni, hogy valaki, itt Magyarországon honnan tud erről a történetről? Mert oké, most meg lett írva a Lemilen, de ezt megelőzően?
(Nem volna jobb az ilyen embereket inkább lelőni, a biztonság kedvéért? :) )
tudi 2015.05.19. 18:22:56
Hiryu2,01 2015.05.19. 20:31:47
a partvédelem azon részen hozzájuk tartozott, és angyon vigyáztak arra, hogy más fegyvernem ne legyen ott.
(nehogy az ellenség keze betegye az ajtórésbe a lábát.)
Hiryu2,01 2015.05.19. 20:34:11
Én pld véletlenül futottam bele a már bezárt milytariphotos.net oldalon.
Május 1-től asszem themess.net címmel folytatják, még akad gyerekbetegség, de sok érdekes anyag előfordul.
Több itteni irásomhoz is onnan vettem az alapötletet.
Minorkavidor 2015.05.21. 12:54:23
Boli – Ch.T. is, meg hát! 2015.05.26. 21:14:24
Boli – Ch.T. is, meg hát! 2015.05.26. 21:16:34
Bloodscalp 2015.06.03. 23:57:20
Bandy86 2015.08.21. 19:52:54
Egyébként ez a "minek gépágyú, ott vannak a 'hiperszuper' rakéták" tervezési mentalitás ha jól emlékszem még Vietnam felett is okoztak kellemetlen perceket az amerikai pilótáknak.