Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Elmélet - Giulio Douhet

2008.04.10. 07:00 Zig Zag

A három fő haderőnem - szárazföldi csapatok, haditengerészet, légierő - közül ez utóbbit eddig kissé elhanyagoltuk alulreprezentáltuk. Erre a dologra Kedves Olvasók és Még Kedvesebb Kommentezők hívták fel a figyelmünket [pontosabban Lili Marleen a RAF 90-es posztnál]. Nem vitás: nem maradhat ez így tovább!

Mielőtt azonban olyan hálás témákkal kezdenénk foglalkozni, mint pl. a Messerschmittek, Spitfire-ök és Mustangok, a nehézbombázók, zuhanóbombázók és csatarepülőgépek széles spektruma, különböző ászpilóták magánélete és egyéb pikáns részletek, szükségszerűen foglalkoznunk kell az első világháborút (közvetlenül) megelőzően született katonai repülés alapvetéseiről.


A minap szót ejtettünk Giulio Douhet (1869 – 1930), olasz hadtudósról (őt látjuk a képen), aki az első világháború repülő tapasztalatait, saját hozzáértését és valóban figyelemreméltó gondolatait A légiuralom (Il domino dell’aria) című nagy hatású munkájában írta meg. A még 1921 forró nyarán könyv formában kiadott mű egycsapásra meghozta a világhírt - ha akarta, ha nem - Douhet számára: elgondolásait a világ minden részén ovasták, elemezték és vitatkoztak rajta. Jelen poszt Douhet munkásságára és elméletére koncentrál, mert a soron következő légierővel foglalkozó posztok értéséhez ezeket a dolgokat itt és most tisztázni kell.

Ínyenceknek közzéteszünk itt egy linket, ahol ugyan nem olasz eredetiben, hanem hiteles angol fordításban tanulmányozhatjuk a nagy légügyi teoretikus munkáját, természetesen az 1928-es és 30-as főbb kiegészítésekkel egységes szerkezetben.

Meg kell azt is jegyeznünk, hogy elképesztő gazdag irodalom található az Interneten a jó öreg Giulióról és elméletének interpretációiról, magyarázatairól és különböző országok – köztük Magyarország - katonai szakértőinek a légiuralom elméletéhez fűzött pro és kontra elgondolásairól. Egy kitűnő előadás például Dr. Szabó Miklós professzortól származik. Az előadás anyaga itt érhető el a két világháború közötti magyar interpretációkról, illetve arról, hogy az elmélet és az elmélethez kapcsolódó műhelymunka miként szolgálta a Magyar Királyi Légierő fejlesztését.

Nem célunk azonban az Interneten hozzáférhető irodalmakkal versenyre kelni, azokat pláne nem túlszárnyalni, vagy egy eddig még fel nem tárt összefüggésre rámutatni. Pusztán arról van szó, hogy Douhet-t őt magát és elméletét szeretnénk röviden ismertetni, illetve néhány olyan eseményt, amely az elmélet gyakorlati alkalmazása kapcsán jött létre.

* * *
 
Douhet dandártábornok rendfokozatig vitte az olasz hadseregben, ahol ha minden igaz, a gyalogságnál a Bersaglieri-kat erősítette eredetileg (lásd. a paroli színkódját a képen - ami az olasz rendszer szerint rendfokozatot nem jelez, csak fegyvernemi, illetve egység szerinti hovatartozást). Majd foglalkozott az akkor igen aktuális kérdéskörrel - a haderő gépesítés lehetőségeivel.

A bersaglieri-k egyébiránt magasan képzett könnyűlövészek - a mai napig is van vagy 6 ezrednyi erő belőlük a talján hadseregben. Nem lennék meglepődve, ha egyszer róluk is születne egy poszt itt minálunk. :)

Az is igaz viszont, hogy légierő teoretikusunknak két lépésben sikerült tábornoknak lennie. Az I. világháborút közvetlenül megelőzően repülőosztály-parancsnokként szolgált (ekkor még csak osztályokba szervezték a repülő erőket és még szó sem volt önálló haderőnemről), sőt az olasz légierő első szabályzatát is ő írta meg.
Mivel azonban finoman szólva független gondolkodású volt és 1915-ben nem átallotta nyíltan bírálni a Honvédelmi Minisztérium tökkelütött tintanyalóit, konkrétan pedig a Minisztérium légierő-fejlesztéssel kapcsolatos tevékenységét, vagy méginkább ennek elégtelenségeit, páros lábbal rúgták ki a légierő kötelékéből. Bár mit is lehet várni szárazföldi parancsnokoktól, mondhatnánk - akik persze ellenérdekeltek voltak abban, hogy erőforrásokat fordítsanak egy másik területre. Érdekes, hogy ezt a csatát, nem csak Douhet vívta meg Olaszországban a szárazföldi erőkkel, vagy a haditengerészettel - Mitchell tábornok az USA-ban nagyon hasonlóan járt és nem csak ők ketten voltak ezzel így.
Douhet nem hagyta magát lepöccinteni. "Nem tanult a kudarcból" és nem maradt csöndben, amit természetesen honorálták a jelentős hatalommal rendelkező tökkelütöttek. Hátra kötötték Douhet sarkát: elintéztek neki egy kis börtönkosztot, azaz jól lecsukatták. Úgy tűnik viszont, hogy meghallgatásra talált a légierő fejlesztéssel kapcsolatos bölcsessége, mert még a háború vége előtt visszaveszik a hadseregbe és kinevezik 1918-ban a légierő parancsnokának.

Senki sem mondhatja, hogy íróasztal-teoretikus, hiszen az I. világháború folyamán egy repülőalegység parancsnoka, a vezérkari akadémia elvégzése után 1923-ig az olasz légierő központjának vezetője volt. A háború során tanulmányozta az új légi harceszközök háborús alkalmazását - a Zeppelinek és a Gotha „nehéz” bombázók (képünkön) támadásait London és más nagyvárosok ellen, a sikereket és a kudarcokat mindkét hadviselő fél oldalán.

Az I. világháború repülői, beleértve a gépeket és a repülő erőket egyaránt, őszintén szólva, nem voltak egy életbiztosítás. Oda csak önkéntes alapon kerülhettek a jobb sorsra érdemes harcosok. Az átlagemberek gyakran idiótáknak tartották azokat, akik nem törődve a veszélyekkel, repülőnek álltak. Több mint valószínű például, hogy a magyar nyelvbe a németből átjött, erősen pejoratív, flúgos melléknév is így került be. Nem véletlenül a résztvevő felek erőteljes propaganda tevékenységet fejtettek ki, hogy a személyzetek utánpótlási igényét teljesíthessék.

Íme néhány korabeli kép.































Jól láthatjuk: ha valaki repülő lesz, a csajok frontján sem számíthat kevesebbre, mint a képeken. Az is biztos, hogy már akkor tudták: vadászpilótának lenni a tutti nyerő.



Meg kell mondanunk a frankót: a történelem első terrorbombázása ugyan német találmány, hiszen az I. világháborúban navigálható léghajókból és bombázó repülőgépekkel megszórtak jócskán néhány civil célpontot. Picasso képe világhíressé tette azt a spanyol várost, amelyet ma lehet, nem is ismernénk, ha a Condor légió nem ott fejleszti célzó képességeit.

Logikusan gondolkodva viszont mondhatnánk, hogy a terrorbombázásban a britek is legalább ekkorát alkottak, amerikai szövetségeseikkel karöltve. Bombázó Harris, ki bizonyította több városnak - köztük Drezdának -  a térképről való leradírozásával: megtanulta a leckét az .... olaszoktól. Igen. Az olaszok sem röstellték az elméletet aprópénzre váltani. Ők hajigáltak először ugyanis Hailé Szelasszié alattvalóira bombákat a kies Etiópiában. Tegyük hozzá: ezek a bombákkal együtt célbajuttattak úgy 300 tonna mustárgázt is - az 1925-ös Genfi Konvenció ide, vagy oda. Lényegében megállapítható, hogy valamennyi jelentősebb légierő csinált már terrorbombázást. Nagyon nem szép dolog!

Visszatérve Douhet-ra és elméletére, nézete szerint az ellenséges hadseregek és terepakadályok fölé emelkedve kell eljutni az ellenség védtelen hátországába, ("puha altestébe") ahol megsemmisítő légi csapásokkal kell megtörni a háborús állam elszántságát, miáltal lakosság maga fogja majd gyors békekötésre kényszeríteni kormányát. Nos, ez az olcsó, a gyors, a saját veszteségeket is minimalizáló győzelem leegyszerűsített receptje - legalábbis Douhet szerint.

Douhet azt állította, hogy a háború kimenetelét a légierő - a légi uralom megszerzését követően - képes eldönteni önálló légi háború megvívásával. A légierő alkalmazásának fő célja szerinte az ellenség hátországának pusztítása a termelő, ellátó, és tároló kapacitások, illetve a közlekedési rendszer rombolása. Ez lenne ugye a terrorbombázás stratégiai bombázás. Az említett feladatokhoz önálló légierő létrehozását javasolta. Úgy vélte, hogy a kis létszámú szárazföldi és haditengerészeti erők feladata a háború befejező időszakában a légierő által térdre kényszerített ellenséges ország megszállása.

A csapásmérő erőt a harmadik dimenzióba emelve könnyen átjutnak az ellenséges vonalak felett és gyakorlatilag nem lehet az ilyen támadás ellen védekezni. Éppen ezért a jövő háborúját a bombázó repülőerők döntik majd el - mondja Douhet. A nagy teherbírású és hatótávolságú bombázó erő koncentrált támadásai képesek lesznek megtörni az ellenség ellenállását mind a fronton, mind pedig a hátországban egyaránt.

A kis létszámú szárazföldi erőknek ekkor már csak el kell menniük és elfoglalniuk a területet. És kész...

Mindezek a gondolatok futótűzként tejedtek a Nagy Háború után és nem csak a katonai teoretikusok széles köre, hanem a politikusok is nagy számban azonosultak vele. Ki ne szeretne olyan dolgokat hallani, hogy kicsi és fejlett légiflottát relatíve olcsón megépítve és váratlanul bevetve az ellenség hátországában, gyorsan és relatíve kicsi (saját) áldozatok árán az ellenség térdre kényszeríthető, a háború pedig megnyerhető?

A douhetisták tehát minden mást háttérbe szorítva fejlesztették volna a bombázókat, azonban hamar kiderült: a bombázók nem alkalmasak egy sor feladat megoldására, sőt, gyakran más gépekre vannak utalva (vadászok, felderítők, célkijelölők stb.), hogy sikeresen teljesíthessék a feladatukat.

Az I. világháború néhány éve elegendőnek bizonyult, hogy a légierőt önálló haderőnemmé emelje, ezen belül pedig felhasználási cél szerint világos határokat húzzon a repülőeszközök között. A repülőgépeknél a felderítőgépek után megjelennek a bombázók, a vadászgépek és természetesen a kiképző - iskolagépek is. A két világháború közti időszakban tovább finomodnak e kategóriák, s ezeken belül elkülönítenek al-kategóriákat is mint például a könnyű- közepes- és nehézbombázó, vagy közel- és távolfelderítő, stb.

A II. világháború előestéjén jól láthatók a szintén elkülönült zuhanóbombázók, megjelennek a földi célpontok megsemmisítésére hivatott általában jól páncélzott és erős fedélzeti fegyverekkel ellátott vadászbombázók, amelyeket a német terminológia szerint csak, mint Jabó-k azaz Jagdbomber-ekként emlegettek. A hadiflották is hozzáláttak sajátos repülőgépeik fejlesztéséhez - gondoljunk csak a torpedóvetőkre, vagy anyahajóról operálni képes típusokra.

A vadászgépek terén is dilemmát jelentett, hogy az egy üléses fixen beépített fedélzeti fegyverzettel ellátott elfogóvadászok, vagy inkább a kétszemélyes fix és mozgatható géppuskákkal (képünkön) egyaránt felszerelt nehézvadászok kapjanak-e prioritást. Ez utóbbiakból fejlődtek ki az éjszakai vadászok - hamar kiderült, hogy sebességük és fegyverzetük nem bizonyult elegendőnek a nappali bevetések túléléséhez. Az együléses gépeknél is gyártottak a sebesség rovására erősen páncélozott és még erősebben felfegyverzett vadászgépeket, amelyek hathatósan alkalmazhatók voltak a nehézbombázó kötelékek ellen, viszont e kompromisszum (a túlsúly) védtelenné tette őket az ellenség elfogóvadászaival szemben, ezért saját vadászkíséretet igényeltek. Ezek lettek aztán a csatarepülőgépek, vagy ahogy a németek emlegették: a rombolók (Zerstörer). Kicsit nem figyelek oda és rögtön, és menthetetlenül előreszaladunk az időben. Kanyarodjunk tehát mégis vissza.

A fejlődés nem csak a légierőkre hatott. A katonai gondolkodók hamar rájöttek, hogy egyes országok méretüknél, fekvésüknél, védekezési lehetőségeiknél stb. fogva, nagyon, sőt rendkívüli módon sebezhetőek a levegőből jövő támadásokkal szemben. Nem lehet ezért kizárólag bombázó csapásmérő erőt építeni, hiszen a védekezéshez egy sor más dologra - köztük védővadászokra, légtérfigyelő és jelzőszolgálatra, légvédelmi tüzérekre (balra lent), radarra, stb. sőt mindezek összehangolt alkalmazására is szükség van.



















Meghozták továbbá az első légoltalmi intézkedéseket, óvóhelyeket építettek, szolgálatot szerveztek, és gyakoroltak, gyakoroltak és gyakoroltak. Erről látunk itt jobbra - a poszt zárásaként - egy korai figyelmeztető posztert, amely segít a lakosságnak a barát-ellenség dilemma megoldásában.

* * *

Douhet elméletét már sokszor kipróbálták egészen a legutóbbi háborúkig. Bebizonyosodott, hogy önmagában a légierő ugyan nem alkalmas a háború megnyerésére, mégis a légtér uralma nélkül már nem lehet a győzelmet kivívni.
 

120 komment

Címkék: olasz életrajz elmélet légierő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.04.10. 13:20:21

Ha jól emlékszem, ez az első VH-s repülős film elég nagy hatást tett rám zsenge gyermekkoromban:

www.imdb.com/title/tt0075627/

Majdnem akkorát, mint ez:

www.imdb.com/title/tt0071464/

ErrorFlynn 2008.04.10. 13:37:50

Bashar 2008.04.10. 13:14:03
azaz, azaz. köszi.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 13:43:00

Bashar,
úgy tűnik, hogy van némi helyismereted a háromliftes pokoli toronyban :-) Bár se a nicked, se az email címed nem ismerős :(

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 13:44:34

Visszatérve NMM-re, én akkor dobtam le a szíjat, amikor a Svéd Királyi Katonai Akadémia Könyvtárában végzett kutatómunkára terelődött a szó...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 13:50:12

tiboru,
rám pedig a nyolcvanas évek közepén, hívjuk csak a nagy VHS időszaknak, ez a film volt rendkívüli hatással:

www.imdb.com/title/tt0087727/

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 13:53:22

A mai napig pedig ez:
www.imdb.com/title/tt0065938/

már angolul is fújom az aranyköpéseket - Up to yours, Baby!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 13:57:10

A stratégiai bombázókról pedig ez zh-gyanús:
www.imdb.com/title/tt0100133/

ErrorFlynn 2008.04.10. 14:24:14

ó, Kelly hősei meg Memphis belle alapvetések. előbbit szerencsére kb. minden héten egyszer leadja a tcm, és ha belebotlok, majdnem mindig végig is nézem :-))

ErrorFlynn 2008.04.10. 14:46:28

belé szerelmes voltam konkrétan. és tudtátok?
"Donald Sutherland became seriously ill during filming on location in Yugoslavia. His wife received a telegram telling her to come immediately but warning her that he would probably be dead before she arrived."

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 14:51:03

Ó, a Nagy Klasszikusok; hát perszehogy!

Error,

én egyetlen háborús hősbe se lettem szerelmes ennyi év alatt...

Lehet, hogy velem van valami probléma?!

_riadt_

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 14:54:26

jonnglenn 2008.04.10. 14:32:39

ZSENIÁLIS!!! Ezerszer megnézem, ezerszer bírok röhögni a sorozaton!

ErrorFlynn 2008.04.10. 15:00:11

pedig emlékszem valami jólkinéző angol kémnőre, aki franciának álcázza magát, de lebukik, mert álmában angolul beszél, és éppen sajnos gyanakvó németekkel van körülvéve. valami kórházban talán. nem emlékszem, hogy ez film volt, vagy sorozat, de ő nem festett talán rosszul, viszont nem vagyok benne biztos, hogy túlélte...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 15:27:54

Error,

valami májkeljorkos dolog rémlik, és a "királynő" szónak volt jelentősége egy jelszó kapcsán.

Mentula 2008.04.10. 15:50:14

Az a három testőr lesz...:)
Tib, és a jugoszláv partizánlányok ?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 16:21:02

Mentula,

ők egy kicsit túl darabosak az én ízlésemhez képest... És mosakodhatnának többet :-)

spájdernecc 2008.04.10. 16:27:57

Akkor az ezred lánya sem az eseted...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 16:30:14

spájder,

az ezredé nem. Az ezredesé talán.

Mentula 2008.04.10. 17:45:32

Feltűnt már nektek, guglizás közben, hogy a maszop Erzsébetvárosi Szervezete oldalára milyen sok hadtörténeti iromány van felpakolva ? (nyugi, semmi politika részemről:) De akármi után keresek a magyar oldalak közt, előkerül. Ráadásul, ha a googliból megyek, kikerülhetem a politakai fasságokat... A Douhet-ról is írkálnak pl.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.10. 18:06:45

Mentula,

biztos van ott valami stramm okleveles biztonság- és védelempolitikai szakértő, vagy egy hadtörténész.

Esetleg simán egy stréber és túlmozgásos történész-hallgató.

Yosser 2008.04.10. 18:12:16

Messerschmitt és nem Messzerschmidt!!! Lécci lécci léccci

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 18:19:14

Error,
azt a csajos, álmábanbeszélős, kémnős történetet én német-orosz viszonylatban ismertem. Mindazonáltal az aa.-k nem számítanak hiteles forrásnak ezügyben, mert mi távoltartjuk magunkat MINDENFÉLE kellemetlen kémügytől. Főleg ha csajok is vannak benne. Bizony!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 18:24:25

Persze, lehet az is, hogy amit láttam egy csúnya KöGöBö provokáció volt.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.04.10. 19:46:51

ZZ,

a tavasz egyik pillanatában volt, hogy Olga (vagy Mása vagy valami hasonló nevű orosz lány), aki Németföldön Viszárionovics Dzsugasvilinek dolgozik mélyfedésben, nos ő követi el a női hírszerzők örök hibáját (teherbe esik hosszútávú művelet közben), és szülés közben oroszul sikoltozik, az édesanyját híva.

Na ezek a kőkemény tények; minden más léhaság.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.10. 20:13:21

és tudja és tudja és tudja!

Ő lehetett Mása főnöke:
en.wikipedia.org/wiki/Lavrentiy_Beria

Mentula 2008.04.10. 22:02:25

tib,kűttem mailt (kettőt), de az elsőt szokás szerint elbasztam, csatolásilag, azzal ne fáraszd magad:)

Bashar 2008.04.11. 09:29:41

Zig: igen, mindkét 3liftes pokoli toronyról igen-igen közeli tudomásom van... :D
"bár valljuk be őszintén", az alacsonyabbról kicsit több... :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.11. 09:29:49

Mindent elolvastam.

_büszke_

Bashar 2008.04.11. 09:36:16

hja és h ne legyen offtopic: majd egy sörre a vendégem az illető, aki megtalálta és feltette a könyv linkjét. már itt porosodik a vinyón... cska időm nem lesz olvasgatni pedig érdekel.. csak h halkan megsúgjam, hadtud II-ből pont ezt a tételt húztam :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.11. 09:59:43

Vajon ki lehetett, aki megtalálta a könyvet?

_erősen gondolkodik_

Leonov 2008.04.11. 11:14:54

világégés I. kórház. nővér. kém.


www.youtube.com/watch?v=ntdmf82nVfQ

www.youtube.com/watch?v=i7oDzsqZpyU

Ez volt Error ?

Bashar 2008.04.11. 14:33:35

Zig: ezt vehetem úgy, hogy jelentkezett a becsületes megtaláló? :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.12. 13:19:32

A Fárosz-ban majd szakítunk rá időt, okés?

Condottiere 2008.04.12. 14:28:12

Kelly Hősei:

Gyerekkoromban ha nem tudtam aludni elkzedtem tolni a film szövegét, tekintve, hogy tudtam az egészet. Jobban bejött mint a birkaszámolás :D:D:D

Lili Marleen 2008.04.12. 19:05:26

En nem csinaltam semmicccse...
_artatlanul nez_

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.12. 21:09:10

De, de, de.
Valahogy úgy volt, hogy jött Bombázó Harris, majd Giulio Douhet és aztán az Isten veled Mickey Mouse...
[bizonyítékaim vannak]

_ravaszul kacsint_

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.04.12. 22:23:29

Szia LM,

már-már hiányoltalak... Örülök, hogy visszatértél.

Lili Marleen 2008.04.12. 23:35:43

Könyékig meg vagyok hatva! :D

tistedur 2008.04.13. 13:02:57

a kíváncsiság ölte meg a macskát is :P

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.13. 16:10:25

nem akarok gusztustalankodni, de olyat még nem hallottam,hogy könyékig meghatódott. olyat viszont igen, hogy térdig elérzékenyült

Mentula 2008.04.13. 19:27:18

Én sem akarok gusztustalankodni, ezért nem is írom le, hogy a egyszer mit láttam. Meg egysz

Mentula 2008.04.13. 19:33:17

Albert Speer pedig jól bebizonyította, hogy nem jó Douhet elmélete, legalábbis a németekre. 3 év bombázás után, 1944-ben gyártotta a német ipar a legtöbb repülőt, miután Speerre bízták a logisztikát. Ő 700 valahány erdőbe, bányába szétpakolta a kapacitást, oszt felőle bombázhattak. Na jó, miután az olajfinomítókat nem bírták elrejteni, fel is rakhatták maguknak a sok messert, meg egyebet, mert nem vót bele nafta.

Lili Marleen 2008.04.13. 22:34:37

Epp ezert kell mintegy preventive a civileket bombazni: elobb-utobb elfogynak akik visszalonenek..:(

Mentula 2008.04.13. 22:47:09

Hát mr. Harrisék ís így vélhették.
Bár pontosabban egy lázadásban renénykedtek. Csakhogy egy olyan diktaturában, amilyet a világ még nem látott, egy annyira elfásult és/vagy fanatikus nép az csak legyintett, vagy a fogát csikorgatta az ég felé.

Na oszt mit iszunk ?

Lili Marleen 2008.04.13. 23:17:44

Nahat (tbk) ezt az elgondolast eleve nem ertem: ugye ilyen esetekben aki nem onket ajanlkozik nepi hosnak, azt megfogjak es viszik.. Marmost a nok es az ovodasok ugyan mar hogyan fognak eredmenyesen fellazadni, he? Addig pufolik jatekmacival a haborus kormany tagjait amig azok beket nem teremtenek? Vagy hogy?

Gombszorp vagy Becher - lehet valasztani... Kiseronek javasolnek valami edeskes lagert, mondjuk....hmmmmm................ Heineken? :))

Lili Marleen 2008.04.13. 23:18:43

Ja, az edeskes sor nem megy a Gombszorphoz.. Akkor ahhoz Guinness? :)

Mentula 2008.04.13. 23:28:27

hát én száraz veres, egs ! Nem rázva, nem is keverve

Lili Marleen 2008.04.13. 23:32:54

A bort nem razogatjuk, nem kevergetjuk mert osszetorik. Amugy egs!:)

Mentula 2008.04.13. 23:33:58

Csak, hogy relevánsak is kegyünk, én se teljesen értem, milyen népfelkelést vizionáltak, csak gondolom, hogy számítottak hadsereg ingadozására is, ha mán otthon lövik az familiét...Meg egy, illetve sok csipet bosszú is munkálhatott a tervezőkbe.

Az azér vitzes, hogy a Harris bának van szoborja Londonban, a Kesserling, aki kijárta, hogy Róma megmaradjon, őtet meg fel akarták kötni, de aztán rájöttek.

Mentula 2008.04.13. 23:35:45

Jól mondja, a bort lögyböljük. Na ezt adja vissza valaki valamely világnyelven DD.

Lili Marleen 2008.04.13. 23:59:14

eegen, de Harris baratunk brit alattvalo volt, jeles kollegaja pedig az akkori megiteles szerint haborus bunos - pont. Ilyenek ezek a britek.

A bor kerdessel az a baj, hogy nem igazan lehet rola beszelni szemelyes jelenletet mellozendo.

Mentula 2008.04.14. 00:12:52

Itt közben arra jutottam, hogy tkp. igaz, hogy holnap hétfő, de hát kezdek bebaszni. Ennek persze vannak bizonyos társasági előzményei :)

Jól nézem itt a map-ot, hogy te USA középnyugat?

Lili Marleen 2008.04.14. 00:55:43

Hat most vagy a terkep nem mukodik, vagy a Te eszlelesedbe szol bele a bor..:)
Meg csak nem is jartam az USA-ban, en kerem tisztelettel a Birodalomban idozom. (mondhatni eletvitelszeruen)

Viszont lassan atkapcsolok standby uzemmodba - jo ejt!

Mentula 2008.04.14. 08:43:21

A térkép a hunyó, tegnap este cakk-pakk 1 magyar és 1 amcsi olvasót mutatott, én meg ugye tudom hol vagyok :) Kedves LM, amúgy is te nyitottad fel a szemem, hogy az OH csoportok az agyban csak a darwini szelekciót végzik el

ErrorFlynn 2008.04.14. 11:10:58

Leonov 2008.04.11. 11:14:54
höhö.

nem...

Lili Marleen 2008.04.14. 11:53:51

Ha jobban belegondolok a terkep nem beszel hulyeseget, csak nem tudja hogy en nem a gyarmatokon tanyazom...

_satani kacajt hallat_

Mentula 2008.04.14. 21:56:47

LM, gyorsan beszíttad az imperialista szellemet :)
És ottan árulnak gömbszörpöt ?

Condottiere 2008.04.14. 22:30:09

Pályinkás jó estít,

kicsit Off, bár van benne military vonal, és már történelem is. Winston mester ma csodásat túrt a neten:

zskategoria.blog.hu/2008/04/14/korom_leragos_ektson_a_kisvarosbol_figyelem_nagyon_izgalmas

Felhívnám mindenki figyelmét az udvaron lefolytatott szakszerű kergetőzésre.

Mentula 2008.04.14. 22:42:57

DD kazetta-hamisítás bűntette (vétsége?)......ja, és mellesleg emberölés :) Bónuszba ez az elfogás pfff :) az a jó, hogy egy csomó szakértőt alkalmaztak - a végefőcímnél szokták sorolni - akikre lám jól hallgattak.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.14. 22:57:07

Van ez a legújabb magyar krimisorozat, amelyikre a rendőrség PR-célokból több tízmillió forintot áldozott, meg amelyiknek legalább egy tábornok és több ezredes a szaktanácsadója.

No, nem szoktam nézni, de az egyik haverom összegyűjtötte az elmúlt pár epizódban tapasztalt fasságokat belőle és ma ezzel szórakoztatott. Szóval a film szerint ilyenek vannak:

- a nemzetbiztonsági hivatal (NBH) őrzi a védett tanút és elfogja a bűnözőket;
- a vámosok nyomoznak emberölésben;
- a rendőrség letartóztatott valakit.

És ehhez a sorozathoz adja a nevét a Köztársaság Rendőrsége, túl azon, hogy több szerepet olyan színészek játszanak benne, akikről csak az országos főkapitány nem tudja, hogy rendszeresen vezetnek autót különféle tudatmódosító szerek hatása alatt.

Gratula; egyszer majd lesz egy ilyen poszt is.

Lili Marleen 2008.04.14. 23:10:27

M
Be bizony! Csak elobb mindig ki kell csalogatni a palackbol.LOL Gombszorpbol mindig jol feltankolok es akkor el tudom adni magamnak - vagy elcserelem Guinness-re..:)


A mi kis Jaggerunk....ez nagyon jooooooooo!:)

Lili Marleen 2008.04.14. 23:16:29

Tiboru,
Annak mi a cime? Meg nem lattam, es miert nem igazi rendorok szerepelnek benne? Elkepzelnem mondjuk a Vasprefektust mint egyhen megkerdojelezheto nemi identitasu, muveszi hajlamokkal megaldott karaktert..

A vamosok meg merne nyomozhatnanak emberolesben? Mi van ha valaki peldaul szerveket akar csempeszni?:)

Mentula 2008.04.14. 23:35:00

Estét LM,

Jó ez az önbiznic a napfény ízével, tán még keresel is rajta :)

A sorozat Tűzvonalban címen megy, sok-sok Jack Bauer nyúlással - szánalmas kivitelben - és Stohl Buci a mi kis Bauerünk :))) Szakmailag meg rettenet ld. Tiboru összegzését.

Condottiere 2008.04.14. 23:51:04

Azért a készítők igyekezetét becsülni kéne, lássuk be rendőrségünk nyomozati tevékenységéről tényleg, kurva nehéz hiteles PR filmet csinálni.

Ha realista alkotást kéne forgatni a témáról, az csak noire lehetne, amiben a főszerlő a végén felköti magát. Na arra viszont kétlem, hogy sok pízet kapnának.

Mentula 2008.04.15. 00:01:18

Jól mondod Condi...

Az amcsik azé csak összedobtak egy-két ütős sorozatot, ezek sem full realisták, de pl a The Shield - nálunk kemény zsaruk címen fut, vagy a Homicide, elég jók ebből a szempontból, már amit elvétve láttam ezekből. Igaz mivel az ottani szereplők meg sem próbálnak törvényesen ténykedni, gondolom a helyi Police Departmentől nem is kapnak zsetont.

Lili Marleen 2008.04.15. 00:02:41

Stohl buci max. az Olsen-banda lehetne.:)

Ami az NBH-t illeti, nemtom......Szvsz ha mar van valamilyen egyuttmukodes koztuk meg az egyeb rendvedelmi szervek kozott, akkor akar vendegul is lathatnak nehany rosszcsontot.

Mellesleg egy haverom volt naluk interjun es azt meselte, hogy kifejezetten ilyesmivel szivattak, hogy "ha most azt az utasitast kapna, hogy bantalmazzon egy fogvatartottat akkor mit tenne?"
Persze nem kizart, hogy fullentett a gyerek de akkor is..

Mentula 2008.04.15. 00:07:06

LM, ha a pótkerék helyén pl szerveket találnak lefagyasztva a vámosok, illik híniuk az adott megye életvédelmiseit. Ha nincs kedvük dolgozni, a rendőrdoki megállapítja, hogy kizárt az idegenkezűség, a néhai ennen magát darabolta fel, ügyelve arra, hogy fontosabb szeveit ne sértse, mert elkötelezett szervdonor.

Mentula 2008.04.15. 00:11:53

Hehe, az más, szerintem nem kamuzott a cimbi. Az NBH olyan dolgokat csinál, ami...lényegesen eltér a rendőség hatáskörétől. Ha őrizni kell valakit, arra megvannak a specnazok itt is.

Condottiere 2008.04.15. 00:15:56

Ja a Shield tényleg baromi jó volt.

Haver hívta rá a figyelmemet:
"Ha szeretted a Piszkos Harry-t ezt imádni fogod, a főszereplő pont olyan, mint Harry Callahan, csak nincsenek elvei."

Mentula 2008.04.15. 00:16:29

Mekkora egy szar a websitestat mapja, LM te most Pesten vagy, vagy mámegen az USÁ-ban :)

Mentula 2008.04.15. 00:22:42

A shield elég realista, de csempésznek bele vicces szitukat, jó karaktereket. A The Job ammeg nem keménykedik, cserébe be lehet szatni a Leary dumáitól.

Lili Marleen 2008.04.15. 00:26:12

Pont most olvasgattam az NBH-evkonyvet.. Sztem semmi nincs benne amire magatol ne jonne ra akarki..
Ingyenelo banda..:)

Egyik helyen se vagyok, de mondjuk Uj-Zelandon szeretnek lenni: tegyen oda engem a terkep! :)

Lili Marleen 2008.04.15. 00:27:26

Apropo sorozatok - a legjobb lemaradt: Deeeeeeeeexter!

Mentula 2008.04.15. 00:32:22

Prószáld ki, ott van a pillanatnyi olvasólétszám című zöld biszbasz, arra klikk, ottan ottan van a map is. Hátha a kivág majd ctrl v módszerrel áthelyezheted magad :)

NBH-t nem fikázzuk, ők is olvasnak :)

Mentula 2008.04.15. 00:41:07

A Dexter az nem realista :) Amikor a skizó csávó maga után nyomoz... De viszont jó. A promója az volt, hogy az USÁ-ban egy-két híres szökőkutat vérvörösre festettek. Namost akkortájt voltam Rómában, és WTF, a Trevi kút vérvörös, de az egész, bugyog a vörös cucc. Aszittem ez is a promo része, de mondták, hogy egy anarchista művész akciója vót.

Lili Marleen 2008.04.15. 00:42:57

Feladom.
Sosem voltam jo foldrajzbol, de ennyire?! :DD

Nem bantom en az NBH-t egy szoval se. Csak azt mondom, hogy ha mar a nyilvanossag orra ala tolnak valamit az lehetne azert informativabb. De ugye ez ha jol tudom a Bond-biznicben nem megengedheto akkor inkabb csak lapitsanak es tegyenek ugy mintha nem is volnanak..;) Mint a derek MI6.:)

Lili Marleen 2008.04.15. 00:48:42

Naaaaaa........ Azert a majdnem-realista filmekben is lehetnek ....khm.... apro csusztatasok...:)

Mentula 2008.04.15. 00:53:42

Az MI6 sem tett úgy, mintha nem lennének, de legalább egy idalizált képet mutatnak kifelé. Én nem tudom, de valaki meg fogja kapcsiból tippelni, hogy a Bond filmek az angol kincstárból dotálódtak-é.

Megnézted a térképet ? 3 jelenlévő, két magyar, egy kb arkanasasi..

Lili Marleen 2008.04.15. 01:09:22

Megneztem - most vagy en nem vagyok rajta, vagy mar assetom hol vagyok...

Az idealizalt kep - ahogy olvastam - legfeljebb ugy fest, hogy "Senki Se Usse Bele Az Orrat A Dolgainkba"...

No, tovabbi kellemes idotoltest -nalunk pizsamaido van.:)

Condottiere 2008.04.15. 02:03:17

Ez a térkép elég tróger, most egyedül voltam fennt, és azt írta hogy az egyetlen aktív vizitor Budapesten van, pedig lassan már 7 éve, hogy elköltöztem.

Condottiere 2008.04.15. 02:04:59

Az MI6 most az elhárítás, vagy a hírszerzés?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.15. 07:23:48

Hát nem tudom... én ismerek pár enbéhást meg más cégest; szerintem messze a Falk Miksa utcában a leggyengébb a felhozatal.

De hagyjuk a lopott kutyát másra.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.15. 07:40:17

tiboru,
(1) a jóltájékozottság árt a karriernek. a tiédnek is.
(2) legalább 2 tábornok jár jól a dologból, lásd a feliratos végét, hogy kiknek hálásak a készítők.
(3) aztán még vannak a lektorálta, szerkesztette és a sorozatszerkesztő rovat, amire szintén egy halom pénzt lehet kapni érdemi munka nélkül. szigorúan szociális és jóbaráti alapon :(
erről is lehetne poszt, hogy Zambiában milyen csúnya trükkökkel húznak pénzeket. kár, hogy nem foglalkozunk aktuálpolitikával.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.15. 07:55:06

LM,
ez az évkönyv dolog csak az utóbbi időben divat. amióta a nyitottságot, transzparenciát, meg a demokratikus ország demokratikus szolgálata vonalat kellett erősíteni. az első példányt anno - úgy 8 éve - volt szerencsém olvasni. olyan "óvakodj a törpétől" típusú anyag, amiből mindent megtudtunk, ami ránk tartozik, vagyis: semmit. minden második mondatban szerepelt az "ellenérdekelt" szó - különböző szókapcsolatokban. de nem is azért adják ki, hogy elmondják, mit is csinálnak. azt nem mondják el, csak nagyon ködösen, hogy úgy érezd adófizetőként jogod van tudni, hogy hasznosan költik el a zsét a te védelmedben. erről a bizalom kérdéséről meg is emlékeztünk anno a miöt-ös poszton. mindazonáltal a magyar miötös fiúk/lányok védelmében azt is el kell mondani, hogy nagyon nehéz beszámolni a munkájukról a nagyközönségnek, mert minden elképesztően titkos. (sokszor elképesztően unalmas is) itt is van a kutyus elásva, meg a 22 csapdája - hiszen, ha minden elképesztően titokzatos, hogyan ellenőrizhetők, hogy helyesen szórják el az adóforintokat? ez a nagy dilemma :(

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.04.15. 11:22:06

"Meg kell mondanunk a frankót: a történelem első terrorbombázása ugyan német találmány, hiszen az I. világháborúban navigálható léghajókból és bombázó repülőgépekkel megszórtak jócskán néhány civil célpontot."

Ez így tudtommal nem teljesen igaz, hasonlót a britek is csináltak Irakban, Afganisztánban az 1920-as években, az amerikaiak Nicaraguában (1926-33) és Haitin (1915-34). Egyébként Nicaraguában vetettek be először zuhanóbombázókat is (US Navy).

Condottiere 2008.04.15. 12:18:33

Rammjaerger83,

Az első bombázáson volt a hangsúly, az általad említett dátumok a háború lezárása utániak.

Zig Zag,

Isten óvjon minket az aktuálpolitikától. Olyan arcokat vonzana ide, akiknek a jelenléte kellőképpen megölné a blogot.

Mentula 2008.04.15. 21:11:19

index.hu/politika/belfold/kissbmento04/?main&rnd=408

hehe, mindent visszavonok, a mentősök is önállóan őriznek fogvatartottat :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.15. 21:48:14

biztos valami tévedésről van szó

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.15. 22:28:36

Jaja; én is abszurdnak tartom még a gondolatát is, hogy egy mentős mondjuk ötven rongy kápéért félrenézne úgy 15-20 másodpercre.

Amúgy meg tényleg nem a mentős feladata az őrzés, úgyhogy a fináncoknál máris el lehet rendelni a tényfeltáró vizsgálatot.

Mentula 2008.04.15. 22:49:33

az abszurd az, hogy nem ült be a mentőbe egy közeg.

Condottiere 2008.04.15. 22:55:05

Hogy őszinte legyek nem értem min vannak kiakadva. Ha én mentős lennék én se vigyáznék olyan arcokra, akik ki tudja mit követtek el. És ha még fizetnek is azért hogy ne végezzem el azt a munkát ami nem is az én dolgom ... :D:D:D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.16. 10:08:07

csúnya dolgok történhetnek egy mentőben és történnek is néha. még szerencse, hogy ez az egész nem vág a blogunk profiljába
süti beállítások módosítása