Hamar munka ritkán jó! - mondja az ősrégi szólás, amit mr nemo nyugodtan fel is írhatna mottónak virtuális címerére. Festina lente!, azaz iparkodj komótosan! - szól az évezredes bölcsesség; a nagysikerű első rész megjelenése után alig 82 nappal, íme, máris olvashatjuk a várva várt folytatást.
Nemzetünk legismertebb és legdaliásabb admirálisáról szóló második posztja következik. Kellemes időtöltést!
„Jön Orty!”
Az olasz tengerészek többsége ugyanis nehezen ejtette ki a „H” hangot, ám jól tudta, hogy ki a Novara gyorscirkáló parancsnoka - de ne szaladjunk ennyire előre!
1914 nyarán Horthy Miklós sorhajókapitány jól megérdemelt szabadságát töltötte, amikor egy napsütötte júliusi napon behívóparancsot kapott. Két nappal később, az éjjeli órákban a Temes monitor (itt balra) lőni kezdte Belgrádot. A többi már történelem.
És pont ezért vagyunk most itt!
A világháborút a Habsburg csatahajó parancsnoki hídján kezdte meg, amit derék tengerészünk kissé sértődötten vett tudomásul. Hajónak hajó volt, de öreg, lassú és némileg alulfegyverzett, ám a part menti védelmi feladatokra, és a Szerbiában harcoló csapatok utánpótlás-biztosítására pont megfelelt. A naszádok és tengeralattjárók kapták a huszárosabb feladatot, a brit-francia hajók zaklatását. Ebből a legügyesebb az U12 legénysége volt, akik egy bravúros, 600 méteres indítással a háború végéig szárazdokkba küldték a Jean Bart csatahajót, és elérték, hogy a franciák ne merjenek több csatahajót az Adriára küldeni (bár rombolót és cirkálót igen).
Csigaevő barátaink alaposan elszámították magukat előzőleg. Nem volt tengerészeti bázisuk a térségben – Olaszország ekkor még semleges –, Carappo-t meg nem tudták elfoglalni. Csak páncélosokat hoztak magukkal, cirkálók és naszádok nélkül. Az utánpótlást és hadianyagot a tengeren kellett felvenniük, nappal a Monarchia búvárhajóinak periszkópját lesték, éjjel a torpedónaszádok sziluettjét.
Közben hősünk dúlt-fúlt kabinjában, és nem kevés irigységgel tekintett szerencsésebb társaira, akik részt vehetnek a harcokban, míg ő tétlenségre van kárhoztatva. Decemberben karácsonyi ajándéknak egy új megbízatást kapott: kinevezték az akkor még felszerelés alatt álló Novara gyorscirkáló (itt balra megcsodálható) parancsnoki posztját. Immáron megjavult hangulatban 1915 tavaszán indult első éles bevetésére, amikor is Németországból vasúton az Adriára hozott UB8 tengeralattjárót kellett Gallipoli közelébe vontatnia. Úgy okoskodott, hogy ami nem megy erővel, azt megoldjuk sunyítással. Hajóját kifeszített vászondarabokkal, és ál-kéményekkel szállítógőzösnek álcázta, amikor más hajókkal találkozott, csökkentette a sebességét és végig a kereskedelmi útvonalat használta. A küldetést sikerrel végrehajtotta, amiért a németek is kitüntették.
Ám nem tartott sokáig az öröm, hisz május 23-án délután Olaszország hadat üzent a Monarchiának. Az akkori vezetést igen szíven ütötte a 30 éves szövetség ilyen aljas árulása, ezért kissé elragadtatták magukat. Jóformán a teljes hajóhadat kiküldték, és még aznap este rommá lőttek Velencétől Brindisiig mindent, amit láttak, különös tekintettel a vasútvonalakra, hidakra, hadianyagraktárakra, laktanyákra és bármire, amit csak érintőlegesen is lehetett használni háborús célokra. Jellemző az olaszokra, hogy mire kifutottak a hajóik, a mieink már visszatérőben voltak, így jó két héttel késleltették is a talján sereget.
[Nem akarok én feleslegesen régi sebeket feltépni, de azért jó, ha mindenkiben tudatosul, hogyan is nézett ki az az első világháború a térképen. Pirossal mi (azaz a Monarchia és szövetségesei: Német Birodalom, Bulgária, Törökország, na meg egy pár kósza gyarmat Afrikában és még kószább Ázsiában), zölddel az ellen (ugyancsak gyarmataival és a velük összekacsintókkal együtt), szürkével a semlegesek. Nem mondanám, hogy túlságosan kiegyensúlyozott mérkőzés volt. És ehhez képest elég sokáig álltuk a sarat.
tiboru kiegészítését olvastátok.]
A háború nagy részében ilyen part menti rajtaütéseket hajtott végre, ellenséges hajókat próbált meg elfogni, vagy ő maga menekült, ha túlságosan előremerészkedett felderítés közben. Hol magányosan, hol rombolókkal, naszádokkal, cirkálókkal, tengeralattjárókkal, tengerészeti repülőkkel megerősítve. Lényegében szabad kezet kapva vitézkedett, a parancsnokával csupán előzetesen egyeztetett, de a kisebb vállalkozásokat ő találta ki és tervezte meg. Ja és persze ő is hajtotta végre.
[Szerintem nem tévedünk túl nagyot, ha azt mondjuk, hogy Horthy volt akkoriban az Adria osztrák-magyar Robin Hoodja. tiboru megjegyzése.]
Horthy kettőssége itt is megmutatta magát. Egyrészt hajójának minden helyiségébe riadócsengőket szereltetett fel, így a legénység az utolsó pillanatig tudott pihenni, és csak akkor kellett elfoglalniuk állásaikat, amikor már tényleg nyakukon volt az ellen. Másrészt mindig gondot fordított arra, hogy az elsüllyesztett, kigyulladt ellenséges hajók legénységét kimentsék; sokszor még az üldözésről is lemondott emiatt.
Külön ki kell emelni az Otrantói tengerzár elleni nagy – azért nagy, mert korábban is járt már itt segíteni a briteknek az éles tesztelésben – rajtaütést 1917. május 15-én (amikor már az itt jobbra látható IV. Károly próbálta helyrehozni a helyrehozhatatlant). A Novara vezette flottilla sikeres támadása hosszú időre szabadon – a tengeralattjárók addig is átjutottak, csak sok volt vele a macera – járható tette az utat, az akciót egyébként nemzetközi szinten is elismerték, a városi legendák szerint a mai napig tanítják egyes haditengerészeti akadémiákon.
A hazafelé tartó út először csak roppant izgalmas volt, majd ahogy az ellenfél túlereje mind nyilvánvalóbbá vált, inkább közelített a kétségbeejtőhöz. Horthy megsebesült, a Novara mozgásképtelenné vált, az erősítés még nem ért ide. Ám az üldözők még a monarchia többi hajójának érkezése előtt távoztak. A mai napig rejtély, hogy pontosan miért.
Ez volt a legjelentősebb adriai ütközet, amit a Monarchia nyert meg, hisz egyetlen hajót sem vesztett, míg a másik oldalon másfél tucat süllyedt el; igaz, a javuk egyszerű gőzös bárka volt.
Illetve ekkor vívta utolsó tengeri csatáját is. Miután felépült, 1918 februárjában a Prinz Eugen – amely hajó szégyenletesen, francia tengerészeti célpontként végezte, de azért vessetek rá itt balra egy pillantást – kapitánya lett, de itt lényegében halára unta magát, hisz a nagy hajók nem futottak ki. Még megpróbálták megismételni a ’17-es sikert, ezúttal csatahajókkal, hogy meglepetésszerű támadással térdre kényszerítsék az antant flottát, de számításaikat egy olasz motoros hajó keresztülhúzta, a Szent István hullámsírba merült, a köteléket visszahívták.
Ezt követően már nem volt jelentősebb tengerészeti akció, ha a csírájában elfojtott matrózlázadást nem vesszük annak.
Összességében elmondható, hogy a mindenki által lesajnált és már az első napon temetett k.u.k. flotta gyengébb hajókkal, és kisebb létszáma ellenére méltó ellenfele volt a nagy testvéreknek. Komolyan akadályozta őket a térség tengerészeti manővereiben, és a közelébe sem kerültek, hogy elpusztítsák, pedig ezek voltak az eredeti brit és francia tervek. A flotta tettei sikerekről szóltak, még ha nem is voltak olyan nagyok, mégis egyedülállóak, hisz máshol erőteljesen szopóágon voltunk. A kapitányokat szerették és tisztelték az emberek, közülük is kiemelkedett Horthy, aki nagy kedvence volt a kor zsurnalisztáinak.
Ekkori tettei alapozták meg későbbi kormányzóságát, de erről a korról már nem fog poszt születni – legalábbis az én „tollamból” – hisz a politikai témáktól tisztes távot tartunk.
ekkerjoz 2008.10.28. 13:21:16
Horthy a flottánál lett népszerű, de a Nemzeti Hadsereg vezetőjeként vált igazán "kormányzókész" politikussá. Ennyit a politikáról.
Titus Pullo Urbino 2008.10.28. 13:26:52
Amúgy ezt az egy citált mondatot kivéve jó a cikk, teccik, gratula.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.28. 14:13:38
jó cikk ismét. láttam benne még két kisebb elírást, meg még annyi, h az SMS Novara szélessége 12,77 m.
Egy ajánlott irodalom jegyzékét esetleg még odabiggyeszthetnél a végére update-ként, ha van rá érkezésed...
mr nemo 2008.10.28. 14:14:42
mr nemo 2008.10.28. 14:18:59
Horthy a tengerész (dr. Csonkaréty Károly; Zrínyi, ISBN 963 327 319 6)
Admirális fehér lovon (Thomas Sakmyster; Helikon, ISBN 963 208 700 3)
Nekem ez a két könyv jött be a legjobban a témában.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.28. 14:36:07
(Csonkaréty nagy Dr)
hami · http://toriblog.blog.hu 2008.10.28. 14:40:26
A szerbeket 15-ben sikerült kiütni, az után, hogy a bolgárok is beléptek a háborúba.
Titus Pullo Urbino 2008.10.28. 14:52:49
hami · http://toriblog.blog.hu 2008.10.28. 15:04:18
Azért adta meg magát a monarchia, mert a katonai összeomlás határán volt. Délről közeledett az antant haderő, Bulgária kiszállt, nem volt erő, amivel az antant balkáni haderejét meg lehetett volna állítani.
Api 2008.10.28. 15:28:27
de ez a cikk /is/ naon tetszik... éés... öö... a vikingesnek miko leszen folytatása?:)
Titus Pullo Urbino 2008.10.28. 15:29:15
Collingwood 2008.10.28. 15:37:04
Olaszorszag adriai partvidekenek a lovetese 2 szempontbol is nagyon fontos:
- egyreszt ez volt az egyetlen alkalom a haboruban, hogy az osszes cs. es kir. nehez egyseg (4 csatahalyo - divizio) egyszerre kifutott
- masreszt azzal, hogy utak, vasutvonalak, hidak semmisultek meg, a hadvezetesnek volt 2 hete, hogy csapatokat dobjon at az olasz frontra, a flotta 2 nagyon fontos hetet adott a hadseregnek.
Egy utolso megjegyzes: a cattaroi matrozlazadas (1918 februar) a Szent Istvan elsullyedese (1918 junius) elott volt.
mr nemo 2008.10.28. 16:08:34
Urbino:minden igaz amit mondasz, DE itt egy kicsit lazábban vesszük a dolgokat... legalábbis én :-)
Titus Pullo Urbino 2008.10.28. 16:32:24
Titus Pullo Urbino 2008.10.28. 16:33:54
mr nemo 2008.10.28. 16:41:40
És még egyszer köszönöm mindenkinek már eddig vagy ezután fog gratulálni :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.28. 16:49:57
gratulálok! :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.28. 17:00:16
A vikinges poszt következő részének megjelenési időpontjától csak maga a Teremtő, illetve - közvetlenül utána - Mentula kolléga tudna felvilágosítást adni.
Mentula 2008.10.28. 18:44:57
Api, sajna sok meló van a gyárba', úgy két hét...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.28. 19:28:28
OFF
Mentula, még soha nem gondoltál arra, hogy összetörd azt a rohadt kivehetőágyas esztergapadot?!
Lucius Flavius Arrianus 2008.10.28. 20:18:46
Horthynak sok tetoválása volt, emlékezetem szerint Kínában szerezte be őket. Valahol, valamikor láttam egy fotót (meg nem mondom, miben és hol), amint teniszezés közben, a felcsúszott ingujj alatt jól látszik a varrás.
Hennessy 2008.10.28. 20:22:50
mr nemo: tölem is congrats
Mentula 2008.10.28. 20:49:43
ScoTTThun 2008.10.28. 20:57:28
"Kilincsem rángatta ordítva. Jól csinálta csak fordítva"
:)
Szóval, akkor most jön az a rész, ami a II. Vh. után történt?
mr nemo 2008.10.29. 07:50:03
tistedur 2008.10.29. 08:04:53
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.29. 09:50:44
Háááát... most aládfűrészelek:
Tessék csak a "mesterlövész" cimkére kattintani itt oldalt :-)
mr nemo 2008.10.29. 11:48:34
De, ha a második rész kevesebb embert mozgat meg mint a becses telefonkártyáid, akkor nem is kell ide harmadik felvonás :-)
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.29. 15:02:21
A vereséget meg az antant gazdasági fölénye okozta, ez nem vitás. A 18-as német tavaszi offenzíva bukása után meg már katonailag se volt esély, hiába adtunk még egy utolsó pofont a digógnak 18-ban, mint az oly szépen láthatjuk a Búcsú a fegyverektől című regényben.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2008.10.29. 15:11:16
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.29. 16:10:11
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.29. 16:19:23
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.29. 16:20:43
Tényleg, ha valaki akarna írni a Google Earth-on fellehető haditengerészeti bázisokról, akkor van pár jó koordinátám.
mr nemo 2008.10.29. 16:24:06
sagittarius 2008.10.29. 17:24:53
reakcio.blog.hu
sagittarius 2008.10.29. 17:25:50
mr nemo 2008.10.29. 18:40:07
Őrnagy Őrnagy 2008.10.29. 19:19:37
Az index címlap már nem lenne jó, ugrana a sok troll a kényes politikai témára.
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.10.29. 22:02:28
sirmorton 2008.10.30. 12:43:11
Matfu 2008.10.31. 08:39:54
Ez miért kettősség? Régimódi ritterek jelleme ez...
Mentula 2008.10.31. 22:56:37
Úgy nézem hogy a "A napokban ezeket olvastátok a legtöbben" rovatban még-már megen az 1. helyen van. Köll az az Episode III.
mr nemo 2008.11.01. 10:03:11
Azért kettősség, mert a harceljárásait korát meghaladó szellemiséggel építette fel. HR alapelveket alkalmazott, és hajlamos volt néha kicsit kötetlenebbre venni a hangnemet, ha kellett eltért a szabályoktól. Persze mindezt a hatékonyság és az emberei életének óvása érdekében.
Ugyanakkor csökönyösen ragaszkodott a fair play elvéhez, pontosan betartott a hadviselésre vonatkozó minden írott és íratlan szabályt.
Mentula:
argh :-) Akkor megnézem mit tehetek. A kormányzóságáról tetemes anyagom és ismeretem van, de azt a politika érintése nélkül nem tudom, hogy lehetne megírni... az utolsó éveiről meg kevés az infó, de utánaszaglászok.
Kukurusnyák Rémus 2008.11.06. 23:04:35
Témajavaslat ha szabad:)
Magyar folyamőrség? Ha már a Temes őrnaszáddal kezdődött a szerbek elleni háború
mr nemo 2008.11.10. 20:20:55
borsod · http://magyarhonved.blogspot.hu/ 2008.12.14. 13:41:03
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.12.14. 23:24:19
Lesz róla kép nemsokára, mikoris odaérünk az emlékműblogon
nemfelejtjuk.blog.hu
Hogy pontosan mikor? Na azt az egyet nem tudom, de nemsokára.
Nash vs. Keynes 2009.01.01. 23:53:50