Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A berlini fal története (x)

2009.11.09. 07:00 tiboru

Kereken húsz évvel ezelőtt, 1989. november kilencedikén a már napok óta mozgolódó keletberlini polgárok, akiknek negyven év folyamatos szívás után már teljesen teleszaladt a zsákja a Honecker-féle bagázzsal, egy kommunista pártfunkci (Günter Schabowski) felkészületlenségének (no meg egy olasz újságíró talpraesettségének) köszönhetően meglódultak és cirka másfél órán belül elérték, hogy az egyik határátkelőnél a DDR egyre jobban elbizonytalanodó határrendészete megszüntette az útlevélellenőrzést és ossie-k ezrei tódulhattak át Nyugat-Berlinbe. A Fal (Die Mauer) – ha nem is fizikailag, de eszmeileg mindenképp – azokban a percekben kezdte el egyre gyorsabb ütemű agóniáját.

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!



123 komment

Címkék: német évforduló hidegháború utánközlés

CyberPunK 2009.11.09. 08:44:57

Jó cikk lett, gratulálok!

Zig Zag-nak igaza van, ezek semmiképpen sem Sherman-ok és T-34-ek, mindkettő elég egyedi sziluettekkel rendelkezik, ezek nem azok.

autosdolgok · http://autos.dolgok.com 2009.11.09. 08:56:44

Tegnap láttam a NGC-en egy jó kis filmet róla! Nem is gondoltam volna, hogy ilyen komoly volt ez a fal!

M65od 2009.11.09. 09:05:36

Újra csak köszönjük a szolgálatvezető úrnak! A tankokkal kapcsolatban Zig Zag nyert, az M48 Patton biztosnak tűnik, a túloldaliak tekintetében pedig elmondható, hogy kicsi a különbség a T54 és T55 között (erről a képről nem kivehető, hogy van-e tetőventilátor rajtuk), de valamelyikek a kettő típus közül...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.11.09. 09:06:28

Az amerikai valamilyen patton lehet valóban, de abból volt sokféle, mindenféle löveggel. A sherman magasabb és keskenyebb. Szemben meg alighanem T-54-ek vannak.

APImásik 2009.11.09. 09:06:37

@CyberPunK:

jaja... sztem T-55 vs. Patton.
elég alacsonynak tűnnek.:)

CyberPunK 2009.11.09. 09:18:03

A Sherman már csak azért is kilőve, mert már rég leszerelték addigra az összest, és bevezették az M26 Pershinget, majd 51-től 59-ig ezeket is levetették és felszerelték az Army-t a Patton-al. Kétlem, hogy két generációval korábbi tankokat raktak volna olyan helyre, ahol bármikor kitörhet a harmadik világháború. Szóval ha nem is Patton, akkor is minimum Pershing.

Titus Pullo Urbino 2009.11.09. 09:26:20

Gratula Tiboru Mester, jó az írás. Az angol és francia titkos szervezkedésekről hiányoltam az utalást, pár mondatot megért volna, hogy Szecsör asszony és Zsizkárdeszten a háttérben milyen aknamunkát folytattak a Fal megmaradása mellett. Mostanság hozták nyilvánosságra azt a feljegyzést, ami a Vaslédi és Gorbacsov találkozóján született, a művelt nyugat attól való félelmében, hogy a veszti és az oszti németek újra egyesülnek. Bővebben:

www.mult-kor.hu/20090914_thatcher_megakadalyozta_volna_a_nemet_ujraegyesulest

A harckocsik típusai szvsz:

T54 és Patton

Egonka (törölt) 2009.11.09. 09:31:56

Nem beszélve arról az amerikai és szovjet háttérmegállapodásról, amely Berlin (és egész Németország) zónákra osztását eredményezte, hogy egyszer s mindenkorra kivonják Németországot a nagyhatalmak sorából.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 09:36:23

Köszönöm a dícséreteket.

A harckocsik témakörhöz: most, hogy ennyien jeleztétek a Sherman - T-34 verzió tarthatatlanságát, utánanéztem a forrásaimnak és konstatáltam, hogy ezek szerint mindkét, erre hivatkozó szerző (François-Guillaume Lorrain és Cyrill Buffet) tévedett (s velük együtt én is, elnézést).

Tanulság: hidegháborús téma esetén (is) MINDIG kételkedj a franciákban :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.11.09. 09:53:44

@Egonka: ó, Németországot már nem egyszer akarták ilyen úton kivonni a forgalomból. Csak hát a germán kultúra Schillertől le egészen Dolly Busterig összetartja az egész mmiskulanciát. bővebben fogok erről értekezni Dessaui Lipót hcg. és tábornok életéről szóló posztomban mely már kigondolás alatt áll.

mellesleg: nem tudja valaki, hogy Karl May vonatkozó művét kiadták itthon vagy guberáljam elő a netről az eredetit?

Neoprimitív 2009.11.09. 09:53:48

De jó cikk, miért kell nekem ilyenkor dolgozni:-(((.

61-ben szerintem már inkább T-55-ösök voltak Berlinben, lévén ez volt a legkorszerűbb és akkor már a második, modernizáltabb szériát gyártották belőle.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.11.09. 09:56:07

Sherman vs. T-34 - szimbólikus jellegű kijelentés lehetett (l. II. VH-ban együtt harcoltak, most egymás ellen készülnek).

Kösz a reklámot :) Majd leróvom sörbe :)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.09. 09:56:50

Remek cikk! Tényleg.

Gondoltam, beszállok én is a harckocsi elemzésbe, de azt nem vártam, hogy mindenki ezen fog pörögni :D

Marr 2009.11.09. 10:04:00

Én azt nem tudom még mindig felfogni, hogy hogy járhatott a metró... Milyen lenne, hogy a Blahánál leszállítanának, mert az Astoriához egy kb. megszerezhetetlen vízum kéne?
A turisták meg a Potsdamernél fotózkodnak a fallal, miközben sokkal hatásosabb a macskakövet követni.

Hangulatjavító Intézkedéscsomag · http://polir.blog.hu 2009.11.09. 10:06:38

@tiboru: ugyan tankokról mi olyan sokat nem írunk, de aki ezt a frankó posztot elolvasta, annak csak ajánlani tudok egy másikat a falról, és annak megérdemelt sorsáról:
polir.blog.hu/2009/11/09/osszeno_mi_osszetartozik

Esperes úr 2009.11.09. 10:08:20

Jó kis cikk :)

egy apró dolog:
"150 DDM pénzjutalomban részesült (ez nagyjából tízezer akkori forintot ért)"

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha 1:7 arányban váltották volna 89-ben.

Jó kis 1 márkás jégkrém, 5 pfeniges ikerzsömle, tonik sörösüvegből :)

Kendan 2009.11.09. 10:09:47

Tiboru, gratula a cikkhez! Index nyitólapra kerültetek vele! :D
Pont a napokban láttam valahol egy érzékletes rajzot a zóna keresztmetszetéről, talán a HVG-ben.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.09. 10:15:58

@Marr: Az ilyen alagutakat lefalazták. Asszem volt(ak) olyan magas vezetésű szakasz(ok), ahol átment a fal felett, de aztán visszajöttek. Megálló nem volt, csak arra ment a vonal.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 10:20:13

@Timyyy!:

Ó, hülye vagyok, egy nagyságrendet tévedtem :-(

Köszi, máris javítom...

ninimimi 2009.11.09. 10:21:43

Köszönet a cikkért - az Indexnek is - a valóság nevében! Különösen, hogy most a 20. évforduló kapcsán feltűnő az a történelem-hamisítás, ami a hazai sajtóban folyik. Nem találkoztam olyan híradással - beleértve a híradókat (leginkább M1, M2), ahol nem ködösítették volna el, milyen célt is szolgált a fal és kik építették, tartották fenn. Egy mai fiatalt pedig igen könnyű félrevezetni, ha csak a hazai médiára támaszkodik. Az, hogy egész népeket tartottak országnyi börtönbe zárva a világ kommunista diktatúrái (sajnos a múlt idő még ma sem helytálló), ráadásul úgy, hogy közben "szabad", "demokratikus" államoknak hazudták magukat bizonyára sokak előtt ma sem világos.
Íme egy ködösítő "gyöngyszem" az elmúlt napokból egy hazai híroldalról:
"A Berlini fal az NSZK-hoz tartozó, de attól elszigetelt Nyugat-Berlint választotta el az NDK területétől. A hidegháború alatt a kettévált Németország, Európa, és az egész világ ideológiai megosztottságának egyik fő szimbólumává vált. Létezésének szűk három évtizede alatt a fal egyre kifinomultabb, a szökést szinte teljesen lehetetlenné tevő határzárrá alakult át. Számos szökési kísérlet végződött a menekülők halálával.
A Berlini fal politikai értelemben 1989. november 9.-én éjszaka omlott le, amikor hatalmas tömeg gyűlt össze a berlini határátkelőknél. Az emberek a politikusok által ígért utazási könnyítéseket számon kérve követelték a határok megnyitását. Végül éjfél előtt odáig fokozódott a tömegnyomás, hogy a Bornholmer Strasse határátkelőnél felnyitották a sorompókat és átengedték a keletnémeteket Nyugat-Berlinbe. Pár nap elteltével a mindkét oldalról érkező németek vésőkkel, csákányokkal és puszta kézzel kezdtek hozzá a fal lerombolásához. Az építményt mára teljesen lebontották, jelenleg már csak egyes szakaszai láthatóak."
Micsoda "mesteri" kísérlet a múlt átírására! Képzeljük magunkat azok helyébe, akik akkor, vagy nem sokkal korábban születtek, és igényük sincs az igazság önálló megismerésére! Azok ezekből a mai hírekből, tudósításokból kapnak képet az akkori Európáról, s hogy mi történt akkor. Azoknak ebből fogalmazásból mi is „derül ki”? Még az sem, hogy kik hozták létre, és a legjobb esetben is az, hogy a fal létezéséért a Nyugat és a Kelet egyformán felelős volt. Még az sem egyértelmű belőle, hogy kik szöktek, melyik oldalra és kik is lőttek rájuk!

Big-B 2009.11.09. 10:23:04

Nem mellékesen, 1961 október 21-én lőtte fel USA az első Saturn rakétáját.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2009.11.09. 10:25:37

@molnibalage: Volt olyan rész, ahol alagútban ment a nyugati metró a keleti szektor alatt. Nem állt meg az állomásokon, ahol a peronon keleti határőrök teljesítettek szolgálatot.

Grgabácsi 2009.11.09. 10:25:37

@Marr: A K-Ny irányú vonalak, pl. a mai U1-es és az U2-es egyszerűen el voltak vágva. Végállomás a határ mellett. A keresztirányúak, pl. az U6-os meg egyszerűen nem állt meg a keleti zónában. De érdekes téma az S-Bahn (kb. HÉV) közlekedése is. Ott Friedrichstraße volt a "határállomás", de mindkét oldalról bejártak oda a vonatok, a fal is megvolt kicsiben. A kettéosztott S-Bahn-hálózaton sok vágánykapcsolatot építettek ki az elvágás miatt, van, amit még ma is használnak. Az észak-déli S-Bahn alagút ugyan üzemelt, de a keleti zóna alatt szintén nem álltak meg a vonatok.
Morbid, hogy a nyugati zóna S-Bahnját is az NDK vasútja, a Deutsche Reichsbahn üzemeltette, de ezt érthető módon a nyugati utasok nem szívesen használták, így néhány vonal meg is szűnt, velük párhuzamosan metróvonalak épültek. Az U9-es pl. egy körirányú, a keleti zónát elkerülő vonal volt, 1961-től kezdték el átadni. (Megfigyelhető, hogy az egykori nyugati zónában valamivel több a metró, viszont abszolút nincs villamos, (1967-ben megszűnt) keleten viszont kevesebb a metró, de van egy jókora villamoshálózat.)
A nyugati S-Bahnt 1984-ben vette átt a DR-től az "ottani BKV", a BVG, ekkortól az egyébként elég lepusztult infrastruktúrába is elkezdtek egy kicsit életet lehelni, új vonatokat is vettek, aztán jött az újraegyesítés. Közlekedési szinten ez mintegy 10 évig tartott, ekkorra ismét körbeért a Ringbahn és jártak a metrók végig a teljes vonalon. Pár rövidebb villamos vonalszakasz már épült a nyugati városrészbe, pl. az M10-es a Nordbahnhof felé, ami egy megmaradt falszakasz és emlékmű mellett halad el.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 10:26:11

@molnibalage:

Sőt, ha jól emlékszem, volt olyan is, hogy a metró átrobogott a keleti szektorhoz tartozó, teljesen le nem falazott állomáson, és egy-két másodpercig lehetett látni az ott álldogálók arcát, amint nézik a szerelvényt :-(

Grgabácsi 2009.11.09. 10:28:14

Remek cikk egyébiránt, egy kieg még: a gyalogosok lámpái NDK-szerte mások voltak a többitől, és nemcsak a piros, hanem a zöld is. Mára már márkanévvé vált a jellegzetes Ampelmann és szerencsére nem "egységesítették" a lámpákat teljesen szabványosra, sőt, nyugatra is jutott belőlük később.

blacklord 2009.11.09. 10:28:57

Jó cikk szerintem is, érdekes írás. Kegyetlen korszak volt, és az összes olasz és dél-amerikai divatkommunistának szívesen megmutatnám - ha annyira jó rendszer a kommunizmus szerintük, akkor hogyan magyaráznák a menekülés közben legéppuskázott emberek százait?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.09. 10:36:12

@ninimimi: Egyformán felelős? Menten eldobom az agyam. Felelős azért, mert NSZK területén

- a munkárét jó bért kaptál
- a boltban kaptál is valamit a pénzedért
- szólásszabadság volt
- nem zártak kvázi börötnbe
- nem neveltek ideológiailag
- nem vegzált a Stasi

stb.

LeiterJakab 2009.11.09. 10:42:09

Thomas Flemming és Hagen Koch A berlini fal című könyve szerint . október 25-én 8,30-kor több amerikai M48-asok és T54-esek. A visszavonulás nem úgy történt, hogy a szovjetek egyoldalúan visszavonultak. Hruscsov és Kennedy a közvetlen dróton egyeztettek, és közösen döntöttek a visszavonulásról (Kennedy: inkább egy fal, mint a háború). A visszavonulást valóban a szovjetek kezdték meg, az egyik tank öt métert hátrált. Erre az egyik amerikai is hátrált egy kicsit, és így tovább.

newnt55 2009.11.09. 10:45:03

- mi vettük ki az első téglát a berlini falból...
- köszönjük...

Eléggé feszült helyzet lehetett és egyben tragikomikus, amikor szembenéztek a tankok. Gondolom a T-34-es már eléggé öregecske konstrukció lehetett akkor, ezért sem lehetett az.
Bolond egy világ volt. Most még bolondabb.

Rob67 2009.11.09. 10:52:35

Nem gonoltam hogy ami annak idején jó turista buli, az mostanra már történelem.
Rengeteget csavartogtunk a fal kelet berlini oldalán a haverjaimmal.
Később sóvár NDK-s tekintetektől övezve a nyugati felén is...
Budapest-Berlin vonattal 376 forint volt.
Vittél magaddal 250 NDK márkát és irgalmatlanul jól érzeted magad pár napig.
Aztán repeta Komarnoban...
Imádtam annak idején fiatal lenni, bár csórók voltunk, azért nagy buli volt.
Naja, azok az édes nyolvanas évek.

Esperes úr 2009.11.09. 10:53:27

Tiboru, köszi, de engem nem kell beletenni a cikkbe, nem igénylem, vagy ilyesmi, maradjunk csak a történelemnél :) csak szolgálati jellegű apróság, aminek a tere itt, a kommentekben van :)

ninimimi 2009.11.09. 11:02:38

Kedves molnibalage! Teljesen igazad van, csak kérlek, figyelmesebben olvasd el, amit írtam. Éppen azt mondom én is, ezért tettem idézőjelbe, hogy a hazai sajtó döntő részének fogalmazásaiból mi is „derül ki” a gyanútlan olvasó számára? A hazugság! Például az, mintha a Nyugat és Kelet egyformán felelős lett volna, mintha nem a "munkásparadicsomokból" Nyugatra szökni próbáló munkásokat lőtték volna le a kommunisták parancsára.

Volt szerencsém a falnál járni és át is utazni rajta, amikor még teljes üzemben működött. Mondhatom, Auschwitz bejáratainál lehetett hasonló a hangulat. Áram alatti szögesdrótok, vonító vérebek, géppisztolyos - minő véletlen: náci egyenruhásokhoz megszólalásig hasonlító - keletnémet katonák. A halálos gyanakvás légköre. Szürke arcú, kopott ruhás emberek a málló vakolatú házak közt keleten, majd pár perc után a nyugati oldal: mint egy milliós vidámpark színes kavalkádja. Meg a Fal múzeum a nyugati oldalon, ahová magyar útlevelemmel én is ingyen mehettem be könnyekig ható történeteket látni a sikeres és sikertelen szökési kísérletek tárgyi emlékeivel. Akkor még, mint a keletiekkel közös sorscsapás részese.

Hazatérésem után - nyolcvanas évek közepe - minderről fényképes beszámolót tartottam egy újságíró ismerősömnek. Óvatosságra intett élményeim túl bátor terjesztésével kapcsolatban. Azonban sajtószereplései észrevehetően megváltoztak ezt követően. A hazai változások egyik előrevivője lett belőle.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 11:06:13

@Timyyy!:

Debizony, ott a helyed!

Az éles szem az éles szem :-)

Richard Lenoir 2009.11.09. 11:14:57

Nekem is tetszik a cikk. Azt talán érdemes megemlíteni, hogy a fal nem pontosan a szektorhatáron állt. A fal nyugati oldalától kb. egy méterig még NDK terület volt, ezen az egy méteres sávon rendszeresen járőröztek az NDK határőrök, mindig kettessével, hogyha az egyik szökne, a másikat elő tudják venni.

A másik három szövetséges hatalom katonái pedig szabadon átmehettek Kelet-Berlinbe, sőt, ha jól tudom, kötelezően elő is volt írva, hogy meghatározott időközönként átmenjenek, úgyhogy nem volt szokatlan látvány, hogy az Unter den Lindenen vagy az Alexanderplatzon szinesbőrű amerikai katonák grasszáltak.

És - ahogy pár kommenttel előbb említették - nem csak az S-Bahn volt a keletnémetek kezében, hanem, ha jól tudom, az egész nyugat-berlini vasúthálózat (a nyugatnémet Deutsche Bahn nem is lehetett jelen semmilyen formában Ny-Berlinben). Ez jogalapot adott arra, hogy a nyugat-berlini pályaudvarokon - különösen a Zoologischer Gartennél - jelen legyen a keletnémet vasúti rendőrség. Ez azt is megmagyarázza, hogy miért hívták egy szocialista ország államvasútját Birodalmi Vasútnak, ugyanis minden dokumentum, ami Berin státuszára vonatkozott a vasútvonalakat illetően a Deutsche Reichsbahnt nevezte meg. Az NDK-nak rengeteg pénzbe került mindezt fenntartani, és nem is volt közvetlen haszna, de a presztizst meg kellett őrizni.

zassz 2009.11.09. 11:15:22

Először is gratula a cikkhez.
Abban az időben sokat jártam Berlinbe,szinte minden héten legalább 2 napot. Elképesztő volt a különbség a város két része között. Nekünk akkor már volt "világútlevelünk" úgyhogy lazán sétáltunk át naponta többször. (enni, inni, wc-re menni Keleten, mert lényegesen olcsóbb volt, illetve puha márkáért lehetett, minden ami nekem akkor még érdekes és új volt, Nyugaton)
Elképesztő volt látni az utazásra jogosult keletieket, ahogy szürke, kopottas ruháikban ácsorognak a határátkelőnél. Ezek zömmel idős emberek voltak, akikről feltételezték, hogy a család, meg az unokák miatt visszatérnek este. Mentek szerencsétlenek az összekuporgatott keménymárkáikkal banánért, narancsért, videóért, stb.
A határ az s-bahn állomáson valóban egy fallal kettévágott állomás volt. A peron közepén hosszában hatalmas fém fal, egyébként ugyanúgy nézett ki, csak pl a keleti trafikban a helyi csodákat árulták, alig voltak reklámok a falon, stb. Egy lépcsőn kellett lemenni a vágányszint alá, ott volt a határellenőrzés, majd egy lépcsőn fel a másik peronra, ahol a trafik ugyanott volt, de az áruk :)
A szellem metróvonalak is külön élményt jelentettek. Megy a nyugati metró, megszokott állomási látványok, világítás, reklámok, emberek, stb., aztán egyszercsak lassít a szerelvény és lépésben végigmegy egy állomáson, ahol méteres pókhálók csüngenek a lámpákról, minden 10 méteren világít egy kb 40-es égő, majd gyorsít és be az alagútba és ezt legalább háromszor egymás után. Fent az utcaszinten lebetonozva az állomás lejárata, nagyon alapos szemlélődés után sejted csak, hogy lehetett a lejárat.
Aztán omlott a fal. Véstem én is belőle, még mindig megvannak a darabok.
Az viszont elképesztő volt, ahogy elszabadultak az indulatok. Korábban az NDK-ban tisztaság, rend volt, jó volt a közbiztonság is, mivel igencsak le voltak szabályozva a szandálos, nyelesfésűs versenyzők. Na a fal omlása után már láttam neonáci jellegű randalírozást bőséggel. Pár hét múlva Nyugaton árulni kezdték a "Kérem vissza a falamat" pólókat.
Volt jópár aranyos esetünk is, pl. Nyugatól visszatérve vacsorázunk az Alexon, desszertnek előveszünk a padon űlve egy kindertojást. Gyerek és apuka elképedve nézik, az öcsém odaadja nekik ajábdékba. Az apa sem tudta, mi az, úgy kellett megmutatni nekik, hogy csoki+ajándék.
Ha Keleten az utcán elővettél egy Coca Colát és felbontottad, valóságos gyűrű alakult ki körülötted, úgy bámulták a népek.
Ahogy egy régóta NDK-ban dolgozó vendégmunkás mondta, "tokosagyúak". Erre is volt példa szépszámmal. Egy kolbászhoz egy adag mustár, egy kenyér jár. De én legalább két kenyeret megennék egy ekkora kolbászhoz. Jó akkor vegyél még egy adagot kompletten. Remek tornanadrág kapható a Zenrum áruházban. O.K. kérek belőle hatot. Nein. egy ember egy színből egyszerre csak egyet vehet. Hatszor álltam be a sorba - nem volt hosszú, csak én voltam a sor - hatszor kassza, megvolt a hat gatya.
Még egy story: A Reichstag mellett volt egy bolhapiac, mi vittünk mindenféle keleti egyenruhát és egyéb relikviákat, mert az ami katonák előszerettel és jó áron vásároltak. Éppen egy kétméteres alabamai néger srác alkudott egy vietkong parafasisakra, mondván apjának emlékbe veszi, amikor odajött egy viet és közölte velünk: Vietnam nem jó, vietkong nem jó, mindezt olyan angollal, hogy helyben bepisáltam a röhögéstől. Erre a hatalmas néger, mélyről jövő elnyújtott hangon: tudjuk kicsi sárga ember, tudjuk. Egyébként most, hogy így jönnek elő az emlékek, reggelig tudnám ragozni, de monstmár dolgoznom is kellene, meg lehet, hogy ez csak nekem szórakoztató:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 11:21:53

@zassz:

Szuper kiegészítés, köszönjük!

Esperes úr 2009.11.09. 11:25:52

@Rob67: így van, mennyire olcsónak számított akkor szinte mindegyik ország a "béketáborban"!. Hihetetlenül jó áron lehetett akkoriban vonatozni, repülni (Interflug, Aeroflot, Tarom, CSA, LOT, első osztályú vonatjegy Pozsonyba 115 forintért stb.), a magyarok könnyebben utazhattak a többieknél, ráadásul a magyar bérek az akkori átlag felett is voltak. A 2,22-es csehszlovák korona mellett a 12 koronás éttermi főétel szinte vicc volt. Én ugyan nem voltam, de akik az akkori Szovjetunióban jártak, még durvább élményekről számoltak be.

Utoljára 90 nyarán voltam Berlinben, az utolsó nap, amikor még lehetett fizetni a kelet-német márkával. :) Aztán az egésznek vége lett, és hirtelen nyugatiaknak is tűntek a mi 50 dolláros valutakeretünk mellett...persze leszámítva a farzsebből kilógó nyeles fésűt, és a sárga műanyag szandált.

LeiterJakab 2009.11.09. 11:31:55

1989. február 5-6. éjszakáján két húszéves fiatalember próbált meg a Falon keresztül Nyugat-Berlinbe jutni. Közben azonban egyiküket, Chris Gueffroy-t egy határőr mellkason lőtte, s a lövés halálosnak bizonyult. Társát is megsebesítette egy lövés. A határőröket megjutalmazták.
A berlini Fal utolsó áldozatának, Gueffroy-nak az ügyében 1992-ben két határőrt három és fél, illetve kétéves, felfüggesztett szabadságvesztés büntetésre ítéltek, két másik vádlottat pedig felmentettek (ez volt az első az úgynevezett Mauerschützen-perek sorában). A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság jelentős részében hatályon kívül helyezte az ítéletet, és azt a gyakorlatot vezette be, hogy a határőröket, amennyiben nem mentik fel őket bizonyítékok hiányában, csak felfüggesztett büntetésre ítélik. A magyarázat: a vádlottak a katonai hierarchia legalján álltak.

Tíz kicsi indián 2009.11.09. 11:33:25

@Grgabácsi: Ennek nagyon örülök, hogy valaki megemlítette. A városról szóló prospektusok külön megemlítik, hogy (a néhai) Kelet-Berlinben találkozni fognak villamossal, így szükség lesz a villamossal kapcsolatos KRESZ-szabályok felidézésére.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 11:38:18

@Timyyy!:

Bizony; emlékszem, amikor 1988-ban olcsóbb volt Pozsonyig megvenni a vonatjegyet, mint Komáromig! (A nemzetközi vonatjegyen nagyobb volt az állami dotáció...)

Esperes úr 2009.11.09. 11:55:48

Hja, ugyanez a Miskolc-Kassa viszonylaton!
Aztán jött az az időszak, amikor trükközni kellett az utazással. Kicsit kényelmetlen volt mondjuk Isztambulba utazni úgy, hogy az ember megszakította az utazást Kelebián, Szabadkán, Dimitrovgrádban, Dragomanban, Szvilengrádban és Kapikulében csak hogy belföldi szakaszoknak számítsanak - mert persze az első intézkedések egyike volt a nemzetközi állami támogatás megszűntetése -, de világot látni muszáj volt, akár pénz nélkül is :)

Richard Lenoir 2009.11.09. 12:22:04

@Grgabácsi:

határsáv S-Bahnról nézve, Friedrichstrasse állomás és határátkelő:
www.youtube.com/watch?v=bwPDUA-Azg0

Lezárt metróállomások, 8:02-től:
www.youtube.com/watch?v=3RI1m7_04mw&NR=1

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.11.09. 13:15:37

Bár nem tartozik közvetlenül a témához, hiszen nem katonai kérdés, de ha már többen említették a kommentekben, linkelnék egy cikket, ami az S-Bahn megosztottság alatti közlekedésőrl szól:
attus.hu/index.php?page=Megoszottsag_es_ujraegyesites

zassz 2009.11.09. 13:16:31

Mi is fillérekért utaztunk a nemzetközi jeggyel, meg én pl. Pécsről Debrecenbe rendszeresen úgy, hogy megvettem az első erdélyi faluig a jegyet. Nemzeközi jeggyel az első osztály, ahol azért volt hely péntekenként olcsóbb volt mint a másodosztály "diákálló". Jut eszembe, volt a LOTnak ún open ticket-je, szintén fillérekért, csak lengyel kiindulóállomásról kellett venni, de felhasználható volt minden (szocialista) légitársaságnál, aki repülte az adott vonalat. Így repültem le Malévval a Berlin-Bp-Berlint 350 jó magyar forintért 89-ben. Arra emlékeztek, hogy az NDK-ban az éttermekben volt ültetés, ahol hely volt, oda ültettek, így volt, hogy hárman három asztalnál ettünk.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 13:24:25

@zassz:

Igen, annó fel is háborodtam ezen az ültetési parasztságon :-)

Már nagy volt a pofám (1989 nyara), és megkérdeztem a pincértől, hogy tudja-e, mi az a falanszter. Nem válaszolt, csak gőgösen odébbment és morgott valamit az ungarische turistákról.

Gondolom négy hónap múlva ott ugrált ő is a falon :-)

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.11.09. 13:26:19

@Richard Lenoir:

"A másik három szövetséges hatalom katonái pedig szabadon átmehettek Kelet-Berlinbe, sőt, ha jól tudom, kötelezően elő is volt írva, hogy meghatározott időközönként átmenjenek, úgyhogy nem volt szokatlan látvány, hogy az Unter den Lindenen vagy az Alexanderplatzon szinesbőrű amerikai katonák grasszáltak."

Sőt a galádok még fényképzkedtek is a keletnémet kollegákkal:)

www.flickr.com/photos/matthewfield/104237434/

Smooth binary 2009.11.09. 13:26:46

Lehet csak nem találom: a bevezetőben említett olasz újságíró szemfülessége miben nyilvánult meg?

Amúgy remek post, gratula 5*

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 14:18:22

@Smooth binary:

A sajtótájékoztató végén (amikor Schabowski bejelentette a határnyitást) ő kérdezte meg, hogy mikortól hatályos a rendelet?

Günter nagyon zavarba jött (erre a logikus kérdésre nem készítették fel az elvtársak), úgyhogy dadogott egy kicsit és azt mondta: Hát, izé, úgy vélem, hogy azonnali hatályú...

És a nép (miután megnézte a Nachrichtent a tévében) nekiindult a Falnak ...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2009.11.09. 14:22:32

@tiboru: miután megnézte a Nachrichtent a tévében

Persze a nyugati tévében, mert azt ők is tudták, hogy a keleti hazudik.

LittleWildGuy 2009.11.09. 14:41:35

@tiboru: Csodás, mint mindig. A tankokat pedig a műértő közönség már azonosította :)

@molnibalage: A nyugatnémet metró járt a keleti oldalon is, sőt volt aki azzal szökött meg. Pontosan nem emlékszem rá, mikor, de kb 10-en lehettek. Lemásztak a metróalagútba, majd egy piros lámpával jelzett az apuka a metró vezetőjének, aki megállította a szerelvényt, mindenki felszáll, majd indulás. A ZDF.de-n a Mediathek alatt rengeteg ezzel kapcsolatos jó minőségű videó van (ez az infó is onnan való), megéri ránézni. Azt hiszem ez az eset a "Flucht in die Freiheit" első részében van.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.11.09. 15:07:46

@Szárnyati Gézа: Mindkét ország híradója élőben közvetített a sajtótájékoztatóról. Schabowski benyögése után gyakorlatilag percekkel megjelentek az emberek a falnál.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.09. 15:57:19

@Timyyy!: "Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha 1:7 arányban váltották volna 89-ben."
Emlékeim szerint 5.50 volt 88-ban. A valutaunióval felment egy kicsit, de nem vészesen.

juditmanó 2009.11.09. 15:58:55

tiboru, rendben van a mondat "Ich bin ein Berliner",
más kontextusban válaszolhatsz a kérdésre, braunschweigi vagy, frankfurti stb.:"Nein ich bin Berliner"
de Kennedy is jól mondta.
Jó a cikk, (ma egész nap megemlékezéseken tolmácsoltam, ahol felelevenítették az eseményeket)

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.09. 15:59:14

@zassz: "az NDK-ban az éttermekben volt ültetés, ahol hely volt, oda ültettek, így volt, hogy hárman három asztalnál ettünk."
Ötmárkás probléma volt. A korábbi nyitás tíz.

Frankieboy 2009.11.09. 16:10:16

Gratula a cikkhez! Pár hónapja vagyok hű olvasótok (ajánlás & Index címlapok kapcsán), és azt hiszem jó darabig kitartok még ;)

Viszont ma újabb kellemes meglepetés ért:
hvg.hu/vilag/20091109_berlini_fal_tortenete.aspx?s=2009119nl

Úgy látszik, hogy a "komolyabb" újságírás is felfedezte a blogot. Vagy csak a google segített a hvg-s szerkesztőknek, és kirakták az aktuális írásokat?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 16:33:58

@Frankieboy:

Köszönjük a gratulációt!

A linkért pedik külön hálásak vagyunk - nem tudtuk, hogy a hvg.hu-nál is olvasnak bennünket...

MTi 2009.11.09. 16:36:48

Remek írás! W. Ulbricht ritka nagy paraszt komcsi vezér volt, a külpolitikában ez különösen az 1968-as "prágai tavasz" kapcsán jutott kifejezésre.

Balfake 2009.11.09. 16:40:01

Mit mondana Kennedy elnök, ha Hamburgban mondta volna híres beszédét? Na?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.09. 16:59:59

@Balfake:

Mégiscsak jobban hangzik, mintha azt mondta volna, hogy "Ich bin egy currywurst!"

Bang-Bangdorio 2009.11.09. 17:55:02

Most jutottan a cikk, és a kommentárok végére. Megint sokat tanultam. Köszi mindenkinek. Kb 8 éves voltam ekkor, szóval egy olyan időszak ez, ami nagyon kiesett.

vészmerülés 2009.11.09. 18:59:59

@Rob67: "Aztán repeta Komarnoban..."
Egyezzünk ki Révkomáromban! :)

Neoprimitív 2009.11.09. 19:23:11

@tiboru: Ezen annó jókat röhögtünk az egyetemen, vasútgazdaságtanon. A hivatalos KGST vasúti együttműködés szerint nemzetközi út esetén a teljes útra azzal a tarifával kellett a jegyet kiállítani, amelyik az érintett országok közül a legolcsóbb volt. Voltak csoporttársaim, akik hétvégi krakkói sörtúrákat rendeztek, mert kiszámolták, hogy ha szombat reggeltől vasárnap estig megisznak - úgy rémlik - 28 korsó sört, akkor a kinti olcsóbb söráron visszajött a retúr vonatjegy. Egy másik srác bejárta Kínát úgy, hogy a teljes útra itthon vette meg a jegyet és Mongólián keresztül utazott, így a jegy kevesebbe került, mint egy bécsi retúr.

Pizk7495 2009.11.09. 19:38:22

a shermanes résszel egyet értek, sokkal kevésbé tömzsik
jó az oldal, még többet ha lehet :D

Lala0099 2009.11.09. 21:31:02

Szerintem a képen Patton tankok vannak. Meglehet, fekete-fehér a fotó, de még így is megállapítható, hogy a harckocsira festett csillag fehér és nem pedig vörös. Ezen felül találtam egy oldalt, amely elég jó képeket közöl a masináról, többek között hátulnézetből is.
www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m48.htm

Hófehérke hét kicsi törpéje 2009.11.09. 22:14:25

@ninimimi: Egyformán felelős? Annyiban talán igaz, hogy a nagypolitika szemet hunyt, Kennedy mondta azt, hogy inkább egy fal, mint egy háború. De ez csak egy kényszeres beletörődés, mert jól tudta a ruszkikról, hogy azok állatok (és ma sem jobbak, lásd ukrán eset). Nekik mindegy lett volna, hogy elpusztul fél Németország, talán Európa, de ők igenis, megvédték az NDK-t. És ezt komolyan is gondolták. Ezért Kennedy inkább engedte a falat.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.11.09. 23:22:25

@Lala0099: imádom ezeket a közérthető mértékegységeket, pl. M48 Patton hajtómű: Continental AVDS 1790 köb-inch 690 lóerő, fogyasztása úton 1 gallon/mérföld, terepen 2 gallon/mérföld. :) Aki megkérdi, hogy amerikai gallon-e, annak irgumburgum! :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.09. 23:46:06

@Richard Lenoir: Krisztusom, micsoda időutazás. Jól értem, hogy 1990-ben még a Hitler idején gyárott szerelvények közlekedtek? Hát ez sem piskóta.
Ha fentiek igazak az sem gyenge, hogy túlélték a háborút és az sem, hogy nem olvasztották be, mint itthon sokmindent, amihez a Horty rendszernek köze volt.

Mellesleg éljen a szocialista ipar teljesítménye. Tankra és MiG-re bezzeg futotta, de 60 év után új vonatra nem...

Az is különösen "vicces" lehet, hogy pusztán a vasfüggönyre költött pénzből milyen gazdaság fejlesztést vagy életszínvonal emelést lehetett volna csinálni.

Én nagyon fiatal koroból csak arra emlékesz, hogy lakóhelyem környéke is milyen lepukkant volt. Ezek szerint a keleti blokk országaiban ez valami általánosan jellemző dolog lehetett.

lb0420 2009.11.10. 00:10:28

A képet én is megvizsgáltam.

A jobb oldali majdnem félig látszó és a középhez közeli jobboldalt elhelyezkedő harckocsik egyértelműen M48-asok.

Az M47-eseknek a torony hátulján volt egy kiugró nyúlvány, ami valószínűleg a torony kiegyensúlyozását segítette, belül pedig itt volt elhelyezve a hk rádiója.
Jól megfigyelhető ez "A halál 50 órája" című filmben, ahol zöműkben M47-esek alakították a Pzkpfw VIB "Királytigris" hk-k szerepét.

A szovjet oldalon az első kettő hk egyértelműen T54-es, vagy T55-ös. Ez a képről így pontosan nem azonosítható be, de valamelyik a két típus közül. Azért a bizonytalanság, mert adott távolságból szinte lehetetlen szétválogatni a két típus közötti különbségeket.
Hátrébb egy szintén páncélozott harcjármű látható, felnyitott toronyfedelekkel (A jellegzetes "Miki egér" sziluett.)

A legérdekesebb a bal oldalon látható harcjármű, amely egyértelműen M48-as alvázon épült fel, azonban a felépítménye úgy néz ki, hogy nem torony, hanem merev. A járművön tartózkodó katonák száma is magasabb mint egy közönséges hk személyzet létszáma. Vagy mozgó hadvezetési pont, vagy műszaki mentő harcjárműnek tűnik.

lb0420 2009.11.10. 00:35:11

@molnibalage: Már miért olvasztották volna be?
Örültek a háború után, ha találtak épen maradt, vagy kijavítható vasúti járművet!
Az S-bahn jellegzetes bordó-okker fekete fedelű kocsijai kitűnően funkcionáltak. A BLW (Borsig Lokomotív Werk)-ből ideiglenesen Hans Baumler Werk névre átkeresztelt járműgyár elkezdte gyártani az új S-bahn kocsikat a 80-as években. (Mellékesen ez a cég szállította a jelenleg Budapesten közlekedő BHÉV szerelvényeket is, az MX és az MXA sorozatú vonatokat.)

Ma már ebben a tekintetben is túlkínálat van. A Düwag, a Siemens, a Bombardier, a svájci Stadler, a francia Alsthom, stb. ontja a jobbnál jobb járműveket.
Ezek már mnd fékezéskor energia visszatáplálásos, fejlett technológiájú aszinkron hajtású járművek.

Ami követendő példa lenne itthon is: Az oldaláramszedős metró jellegű kocsikkal üzemelő S-bahn hálózatot a DR (Deutsche Reischbahn), amiben annak idején az volt a vicces, hogy a szocialista DDR a Demokratikus Németország államvasutjának a neve magyarul: "Német Birodalmi Vasutak" volt. Lényegében átvették a régi nevet, (DRG) csak a végéről levágták a "Geselschaft" (Társaság) szót. Tehát mindig az államvasutak üzemeltette az átkosban is, jelenleg pedig az egységes DB (Deutsche Bahn)a német államvasút.
Nálunk is össze lehetne mi több kellene már régóta a budapesti metróhálózatot, a BHÉV hálózatot vonni a MÁV-al, mert így sokkal könnyebb lenne összehangolni az égetően fontos fejlesztéseket.
De így van ez Franciaországban is, ott meg a gyorsvasúti- és metróhálózatot az SNCF a francia államvasutak üzemelteti.

lb0420 2009.11.10. 00:45:49

@tiboru: Nagyon szívesen!
Ennél a témánál még egy kicsit elidőzve, régóta foglalkoztat a gondolat, hopgy a Halál 50 órája című filmben a Shermanok szerepét miért játszotta szintén más hk?
Ugyanis a film valamikor a '60-as években készült és egész sor országban pl. a legközelebb Izraelben akkor még tömegesen álltak hadrendben a Sherman hk család legváltozatosabb altípusai.
Pl. Az angliai csata című filmben a spanyol légierőtől kölcsönzött Heinkel He 111-esek repülték - saját szerepüket.
Egyedül az látszott rajta, hogy nem eredeti német gyártmány hanem hazai HS (Hispano Suiza), hogy az orrésze a gépeknek szemből nézve asszimetrikus ("fogfájós") volt.
Mellékesen ennek a filmnek az egyik technikai szakértője a nagyszerű Adolf von Garland volt, a híres második világháborús ász, aki már 22 éves korában tábornoki rangban szolgálta a hazáját.
Jellemző rá, hogy még az ellenfelei is tisztelték és a "levegő lovagjának" tartották.
Hasonlóan, mint az első világháborús magyar ászpilótát Kiss Józsefet, a '49-as mártír Kiss Ernő honvédtábornok unokáját. De ez egy másik történet.

Tíz kicsi indián 2009.11.10. 01:47:33

@lb0420: Néhány apróbb javítás:
a BHÉV szerelvényeket, ami az MIX/A sorozat, Dunakeszin gyártották (ezért is BHÉV), amolyan házi jelleggel. Ugyan ma már eléggé hasonlítanak egymásra az MX sorozattal, de ha találsz régi képet, ott még nagyon élesen elüt egymástól a két szerelvény.

A Deutsche Reichsbahn mindig DR volt, a DRG egy külön igazgatóság jele volt, amit 1933-ban számoltak föl. (Úgy ahogy nálunk is régen mindenen MÁV jelzés volt, pedig volt külön igazgatóság a vontatásnak, a cargonak, stb.) A DR, mint jelzés és név megmaradása pedig a potsdami békének köszönhető. Ugyanis a békeszerződésben expressis verbis szerepelt, hogy Nyugat-Berlin vasútját a DR üzemelteti tovább. Bár az NDK szemét biztos csípte ez a "náci" név, de kényszerűen meghagyta, mert így jogot formálhatott a nyugat-berlini vasúthálózatra.

Végül pedig, a a mai DB vagy a francia vasút jól prosperál. Ellenben a MÁV egy döglődő mamut, így a HÉV maradjon szépen BKV tulajdon. Ha már a két rossz közül lehet csak választani.
(A HÉV kiszervezése azért sem aktuális, mert akkor jelentősen zuhanna a BKV cégértéke, ami hitelbírálat során nagy hátrány lenne. Már most sem hitelképes, hát HÉV vagyon nélkül?)

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.10. 05:37:27

@molnibalage: "Jól értem, hogy 1990-ben még a Hitler idején gyárott szerelvények közlekedtek?"
88-89 táján kocogtam át kocsival az NDK-án. A hűdenagy keresztirányú sztrádájuk konkrétan macskaköves volt. Itt-ott toldozva, foltokban aszfaltozva. Na, ott volt rossz. Az eredeti, Hitler-korabeli szakaszok egész jól bírták.
De azóta káromkodom vezetés közben...

MTi 2009.11.10. 07:39:57

@lb0420: csak két apróság Sir:
- "Adolf von Garland" csak símán Adolf Garland,
- "aki már 22 éves korában tábornoki rangban szolgálta a hazáját". A tábornoki rangot - Generalmajor - "csak" 30 évesen, 1941-ben szerezte meg.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.11.10. 07:54:26

@lb0420: @MTi: Főleg hogy Adolf Galland és nem Garland :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.10. 08:15:29

@lb0420: Itton volt a Csepel Művekben valami daru, amiről kiderült az '50-es években, hogy valami magyar tervezési harcjármű alvázán volt. Azonnal küldék az olvasztóba. Az ideológia mindenek felett...

A budapesti közlekedés fejlesztés itt offtopik és nem is akarok róla beszélni, mert csak anyázás lenne a vége. Budapesten ilyen - mármint fejlesztés - lényegében nem létezik. A 4-es metró nem az, de az egyetlen komoly változás - sűrűbb éjszakai buszjáratok - sem a BKV-hoz köthető. A VEKE számolta ki és rakta össze a menetrendet. Igyen. Csak akkor ki és mire kapja a fizetését a BKV-nál? Több száz millióért milyen érdemi munkát végez ott bárki vagy mit állapítanak meg a tanulmányok. A kérdés természetesen költői....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.10. 08:19:19

@Markgraf: Hát én is csak néztem, hogy kiről beszél. Persze egyből kiszúrtam, hogy kire gondolhat. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.10. 08:22:16

@lb0420: A tömegesen kifejezést kicsit erős túlzásnak tartom. Akkor már ISherman volt, ami azért kicsit távol állt az eredetitől. A '60-as években az olajfák földje meg nem egy nyugdot hely volt, hogy harckocsikat adjon az Izraeli hadesereg ilyenhez. Asszem M24 Chaffe harkocsikat buheráltak át a filmhez.

A.Laci 2009.11.10. 12:36:32

@Marr: Hát úgy, hogy ha egy keleti szerelvényre szálltál, az egyszerűen nem állt meg a nyugati állomásokon és vice-verza.

kószák egyike 2009.11.10. 12:41:45

Jó kis cikk lett, nem véletlenül vette át a hvg.hu, ami azért elismerés. ;)

Amit hiányoltam kicsit az alagútfúrási kísérletek és sikerek.

A másik dolog. Elhiszem én, hogy ugye fontos a pontosság. Meg azt is, hogy ez egy katonai, rendvédelmi blog na de olvtársak ennyit maszatolni azokon a nyomorult tankokon...Most komolyan szerintetek a cikkben, a történelemben amit megéltünk itt jó páran ez volt a legfontosabb? Ugye nem?

kószák egyike 2009.11.10. 12:44:53

@Professor Pizka:

Drága prof úr! Ugye tudja, hogy Dolly igazából cseh származású? Tehát a germán kultúrához maximum annyi köze van, hogy a partnerei németül mondták, hogy: "Ich spircccceeee!" :))))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.10. 13:22:15

@kószák egyike:

Az alagutas sztorikon én is gondolkodtam (van közöttük pár hajmeresztő...), s arra jutottam, hogy vagy a kommentelők beírják az érdekesebb sztorikat, vagy majd egyszer külön posztot szánunk ezeknek...

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.10. 13:31:47

88-ban jártam az akkori NSZK-ban, pont érkezésemkor volt nagy hír egysikeres dobbantás.
Emberünk lezser egyszerűséggel beült egy IFÁ-ba, és kedélyesen mosolyogva nekivitte a határátkelőnek, nagyjából biztosra véve, hogy nem fognak rá lőni.

Jól tippelt, spriccelt szét mindenki előle, eszükbe se jutott lövöldözni, ugyanis a telirakott pótos IFA PB-gázpalackot szállított...

vészmerülés 2009.11.10. 13:38:57

@kószák egyike: "Ugye tudja, hogy Dolly igazából cseh származású? "

És tényleg..., eredeti neve Kateřina Nora Bochníčková. A wiki azt írja, hogy 82-ben emigrált a család NSZK-ba.

teddybear01 2009.11.10. 13:47:39

@tiboru: Én a külön posztot támogatom az alagutas témában. Sokféle szökésről hallottam, jó volna összefogni a témát.

Döglött macska · http://www.pallas70.hu/tb-berugy-tanfolyam.php 2009.11.10. 15:20:41

Az Észak-koreaiak egy ilyen fal helyett valami olyasmit szerkesztettek volna, mint Sauron Sötét Kapuja.
Amúgy, ami nekik ott van, az sem jobb, ott egy légy sem repül át parancs nélkül, nemhogy bárki átfurkáljon (mert esetleg az ő alagutászaikba ütközne)

juditmanó 2009.11.10. 16:02:06

@teddybear01: Ezt én is szívesen olvasnám, láttam több dokumentum- meg játékfilmet is a témáról. èpp tegnap ment a Duna-TV-n, hogy az egyik ását az NBC is támogatta, végig filmeztek, ahogy átfúrnak Kelet-Berlinbe, és végül kb. 25-28 diák szökött így meg.

Nebameg 2009.11.10. 17:00:27

@lb0420: A baloldali hk. tényleg érdekes, de csak azért, mert nem tank, hanem tankok, csak a képről nem egyből egyértelmű.

levim 2009.11.10. 18:20:54

'86-ban családilag NDK-ban nyaraltunk. Előtte évben NSZK-ban és volt egy 2 éves Daciánk, úgyhogy NDK-ban mi voltunk az élet császárai.
Az ültetős étterem vicces volt, de nem ültettek szét minket (4 fő), hanem jött a pincér és közölte hány fős asztal szabadult fel. Amikor mi voltunk az első 4 fő a felszabaduló 4es asztalhoz, akkor leültettek minket. Viszont a megrendelt étel 10 percen belül előttünk volt!
Szökéshez: akkor ment a nyugati adókon (merthogy a nyaralónkban 2 NDK és 3 NSZK TV adó lehetett fogni!!!, hogy egy család úgy szökött ki, hogy Apu vett egy Volgát és 4 orosz egyenruhát. Beöltözött és betett 3 bábut felöltöztetve a kocsiba. Próbaképpen párszor átment a határon - hiszen orosz tisztet nem állítottak meg az NDK-sok. Majd amikor látta, hogy ez így oké lesz, akkor be a család és mehet élesben. Sikerült is nekik. Ja, akkor volt 25 éves a fal. Mi, '86-ban még nem mehettünk át Ny-Berlinbe, de a következő évben magyar állampolgár a sima kék útlevéllel átmehetett!
Sajnálom, hogy csak egyszer voltam NDK-ban. Nyaralni jó volt.

levim 2009.11.10. 18:22:49

Javítom az előbbit: nem a kék, hanem a vörös útlevéllel is át lehetett menni Ny-Berlinbe.

Plieur 2009.11.10. 21:44:12

Tiszteletem!
Ha már átszökés került szóba és hogy kik szöktek: 85-ben egy 4 tagú család hőlégballonnal lépett le, nem Kelet-Berlin hanem valahol északabbra. A ballont othon varrogatták, a családfő valamilyen ruhagyári fejes volt, innen a selyem:)

konus 2009.11.10. 21:49:05

Inkább M48-as Pattonok és T54 vagy T55-ösök láthatóak a képen.Mellesleg az M4-es Sherman tankok már '45-ben sem lett volna méltó ellenfele a T34/85-ösnek ezért az amerikaiaknak mindenféleképpen új harckocsit ki kellett fejlesztenie.De ezt meg az "elvtársak"(no nem az enyimek)sem hagyhatják szó nélkül,szóval már 1961-ben azért rendesen beindult a fegyverkezési verseny gőzhengere.Egyébként a cikk nagyon jó ahogy az szokott lenni Tiboru cikkeinél.

Katz 2009.11.10. 21:58:21

tiboru, miattad nem haladok a szakdogával...az előbb a milstoryt olvasgattam, most meg ezt...szégyelld magad:)

Milyen kár, h én ebből is kimaradtam...maximum törökországi élményekről tudnék mesélni, a mindig ideges rendőrökről, a kampusz mellett települt csendőrlaktanyáról, a park mellé rejtett rendőrposztokról, a szír határon történő vegzálásomról:) hajjaj, amikor hőbörögnek veled a szír-török senkiföldjén a határőrök, mert nincs vízumod, közben az útleveleddel is eltűntek valamerre...nem kellemes:) de ez offtopic, bocsi.

dmolnar 2009.11.10. 23:39:46

elore is bocsnat az ekezetek hianya miadt..,.
hosszu ido utan most olvastam "eloszor" a lemil blogto, de meg kell mondanom hogy az ido abszolut nem vasfogazta, es meg mindig olyan remek, mint ahogy megszoktuk (szoktam)...Koszonet, tisztelet tiborunak meg csapatanak, ezekert a remek bejegyzesekert.

tovabbi szep napot

tiszt, dmolnar

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.10. 23:49:21

@Plieur:

Vendégposzt esetleg a sztoriról..?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.10. 23:51:18

@Katz:
@dmolnar:

Köszönjük, igyekszünk!

Holnap se feledjetek ide kattintani; úgy érzem, évfordulós poszt lesz :-)

Plieur 2009.11.11. 00:17:07

@tiboru: Az esetről réges-rég hallottam, sajnos már nem maradt meg a pontos helyszín, dátum, ballonleírás, annyi biztos hogy kisebbfajta népi hősök lettek, még állítólag könyvet is írtak kalandjaikról. Feldolgozták mint elrettentő példát-annak a bakának az esetével együtt aki feltörte az amcsi gépet az Otopeni reptéren hogy cigit szerezzen magának...
A sztori megtörtént, de sajna nem vállalom pontos adatok nélkül.:(
Erről a szökés témáról kész könyvet lehetne írni-mármint a kelet-nyugat szökésekről ( ellenkező irányba nemigen történt...), akkora a téma.

Neoprimitív 2009.11.11. 07:48:22

@lb0420: Nem ezért szerepeltek benne M24 Chaffee-k a Sherman helyett, mert nem volt már elfekvő készlet, hanem mert a rendező a amolyan Dávid-Góliát képet akart kialakítani. A Sherman és az Ardennekben bevetett Tigris II (Királytigris) tankok méretei nagyjából hasonlóan viszonyultak egymáshoz, mint a Chaffee a Pattonhoz. A hírhedten magas építésű Shermant nehéz lett volna úgy fényképezni, hogy a jóval kompaktabb Patton érezhetően nagyobbnak tűnjön nála.

Vanek főfoglár úr. 2009.11.11. 15:57:57

És ne felejtsük el, hogy abban az időben napi 5-6 járat fordult oda vissza Budapest és Berlin között. Tu154-esekkel, amibe amúgy belefért 150 ember. Az más kérdés, hogy mennyien is utaztak. 86-ban a 4 éves lényom legnagyobb szórakozása pl. az volt hogy fel-alá rohangált az ülések közötti folyosón, mert jó ha 10 utaztunk kifelé :)
Akkor láttam csodát is a keleti oldalon. A fal tövében, a kaputól egy köpésre, egy igen gyéren világított régi háztömb földszintjén étterem. Na ami kaját, kiszolgálást ott kaptunk, az osztályon felüli volt ( még mai ésszel is).
88-ban is csak azért mentem vissza, hogy átmenjek a másik oldalra. Kellőképpen gyanús lehettem, mert úgy kipalkotattak, hogy az na! Ittam egy sört, vettem egy pár apróságot, meg egy nagy levegőt a szabadságból. Aztán vissza.
Ja! New Yorkban a Hudson felöli oldalon van az a turistáknak kiállított anyahajó. A bejáratnál ott is ott van egy teljes magasságú faldarab.

imres 2009.11.11. 23:28:08

Jó egy évvel a fal lerombolása előtt, nyáron családi nyaraláson voltunk az NDK-ban. Boldog világútlevél tulajdonosokként szabadon járhattunk-kelhettünk a két Berlinben.
Lányom, aki akkor 6 éves volt, a keleti oldal felől mindenáron oda akart menni a Brandenburgi kapuhoz. Nem tudtuk neki megmagyarázni, miért nem lehet.
Elmondhatom magamról, hogy a Checkpoint Charlie határátkelőnél történő átlépés alkalmával értettem meg a létező szocializmus lényegét. Akkor 35 éves voltam és életemben először jártam nyugaton.

bz249 2009.11.12. 00:04:57

@teddybear01: alagutasból a legjobb szerintem, amikor egy öreg házaspár pincéjéből átásták magukat Nyugatra és az öregek megkérdezték a fiúkat, hogy átmehetnének-e ők is, mire azt a választ kapták, hogy szűk lesz ám az alagút nem időseknek való.

Ezen elgondolkodott a papi és igazat adott nekik. Ezért aztán ásott egy 1.80 belmagasságú alagutat, hogy kényelmesen át tudjanak sétálni.

A másik nagy kedvencem, amikor egy úriember betonnal kiöntötte a kocsija ajtaját és az egyéb részeit, a szélvédőhöz szerzett egy jó vastag kazánlemezt és erőből leküzdötte a határsorompót. A kocsi amúgy ki van állítva a Checkpoint Charlie múzeumban.

bz249 2009.11.12. 00:09:34

@konus: azért Koreában és az egyiptomi sivatagban a Shermi nyert a T-34/85 ellen, igaz ott más is közrejátszott.

De a Sherman 76mm-es ágyúja bármilyen épeszű lőtávolságból kinyitotta a T-34-et (amúgy fordítva is) tehát fair küzdelem lett volna. Az nyer, aki először talál.

Inkább az M4-re tenném a pénzem a jobb optika és a kényelmesebb kialakítás miatt. A T-34 fő előnye a kisebb magasság volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.12. 08:31:54

@bz249: Hát az 76 milis M4 lövegre is azt mondta Patton, hogy ez is inkább kifényesíti mintes átlyukasztja a német hk-k páncélját.

Az izraeli sivatagban meg 105-ös löveg volt már benne. A durva az, hogy egy Isherman egy Pz. IV-et lőtt ki asszem 67-ben.

bz249 2009.11.12. 10:35:37

@molnibalage: na ja, de itt T-34/85-rol volt szo, az meg egy PzIV-nek vagy egy StuG III-nak sem volt lehetetlen kuldetes. Annyit meg a Sherman agyuja boven tudott.

nabazzmeg 2009.11.12. 20:06:43

Nagyon jó post, sokakhoz hasonlóan bennem is nosztalgikus érzelmeket kelt, mivel jártam az NDK-ban és nagyon élveztem, mivel hihetetlenül olcsó volt és szép is :-)
az UL nem igaz-mint ahogy Juditmanó már utalt is rá, a mondat i.O( in Ordnung):
"Aber was reden Sie da – ich bin ein Berliner!"
mondta a napokban egyetlen irodalmi Nobel-díjasunk.
Persze nem akarok politizálni, sem gyűlöletet kelteni, de azért - éppen aktualitásánál fogva, nem hagyhattam ki ezt a ziccert!
Amúgy az idézett cikk:
www.welt.de/kultur/article5098828/In-Ungarn-haben-Antisemiten-das-Sagen.html
Amúgy nagyon tanulságos, érdemes elolvasni.....

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2009.11.13. 15:39:58

azt tudjátok, hogy budapesten a tabánban van a berlini fal két eleme? mindig csodálkoztam az ötös buszon, hogy azokat az ocsmány graffitis izéket miért állították ki, később tudtam meg, hogy azok a fal darabjai...

Kniight 2009.11.14. 19:41:50

@Gildor Inglorion:
Itt azt olvastam, hogy már elvitték...

www.honvedelem.hu/cikk/9/12292/berlini_fal.html

Nem tudtam hogy volt nálunk, megnéztem volna.

Iustizmord 2009.11.21. 20:40:29

@lb0420: galland nem volt "von". nem volt ui nemes. tudomásom szerint.

MortalWombat 2009.11.22. 22:15:27

A tankok nem Pershingek az amerikai oldalon? Az orosz tankokat sohasem tudtam megkülönböztetni, úh azt nem tudom, h a másik fél mivel ijesztgetett.
süti beállítások módosítása