Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A Karabah-dosszié (x)

2009.12.22. 08:00 tiboru

Mai posztunkban egy távoli, de annál izgalmasabb vidék, a dél-kaukázusi tájak két nemzetét egymásnak ugrasztó, egymegyényi területről, a Hegyi Karabahról mesélünk egy kicsit, csak hogy mindenki lássa: nem feltétlenül mi magyarok húzzuk folyamatosan a legpechesebb szerencsekártyákat a történelem nagy Monopoly-játszmájában.

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 



202 komment

Címkék: azerbajdzsán örményország kaukázus karabah helyi háborúk

kószák egyike 2009.12.22. 08:59:52

Nagy gratuláció! (hű de uncsi ezt már leírni, mert minden poszt után ez van, na mindegy)

Sikerült egy csomó új dolgot megtudnom, jó volt olvasni, érdekes téma a szokásos sótlannak egyáltalán nem nevezhető stílusban. ;)

Megjegyzem már nekem is lemilblog elvonási tüneteim kezdtek lenni...úgyhogy köszi!

MantaMann 2009.12.22. 09:11:35

Becsület, hűség... Irigylem, hogy ott náluk a Kaukázusban ezek még nemcsak üres szavak.
Emlékszem kiscsikó voltam amikor ment ez a téma a Panorámában (Igen, azt néztem nem dákktélszt). Istenem, régi szép idők!
Van valami gazdasági jelentősége a Hegyi Karabah-nak (nyersanyag etc.)? Mert ha nincs, akkor külön elismerésem! Mindkét félnek!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 09:25:46

@MantaMann:

Karabahban az egyetlen jelentős altalajkincs a szép számú (mindkét fél által bőszen telepített) taposóakna. A pontos számuk ismeretlen, de úgy 30-50 ezer biztos lapul még a zöld gyep alatt. Figyelembe véve a tartomány nagyságát, ez nem gyenge: négyzetkilométerenként átlagban nyolc-tíz darab.

Viktus 2009.12.22. 09:31:53

Nem hiszem mostanság bármiben is kiegyezés lenne köztük nem érdeke az Moszkvának még a végén a gaz nyugat találna naftát a nabuccoba ...

MantaMann 2009.12.22. 09:34:35

@tiboru:
- Köszi!
- A humorod! :)
- 'Civilben' is írsz, vagy publikálsz? Igazán kíváncsi vagyok.

Remélem lesz majd valami 'blog-találkozó', nagyon érdekes és értékes EMBEREK lehettek!

freewill 2009.12.22. 09:38:41

kicsit túlzásnak tartom a trianoni párhuzamot, főleg azeri szemszögből. karabah a post szerint 80 %-ban örmény lakosú volt ezután ugye az elvtársak adták oda az azerieknek. inkább érzem örmény szemszögből trianoninak főleg hogy az időpont is hasonló/ ugye 1923 volt amikor örményországtól elcsatolták/.
a két nép közül az örményeket sokkal több sérelem érte az évszázadok során a főleg a "jófej" törököktől szenvedtek az azeriek ilyen szempontból szerencsésebbek.
hosszú kések éjszakája is megérne egy posztot , úgy gondolom senki nem csodálkozna, h miért nem szeretik az örmények a "türk" népeket. körbe vannak véve ,mint mi a szlávokkal.
szóval hajrá jereván, baku sucks :-))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 09:42:46

@MantaMann:

OFF: a www.lemil.hu/ oldalon írok "civilben" :-)

Blogbuli pedig már volt kettő is; legközelebb valamikor tavasszal szervezzük a következőt.

tomcsi71 2009.12.22. 09:44:54

Úgy tudom sem azeri, sem örmény felmenőim nincsenek (bár ez semmit nem jelent annak fényében, hogy csak az ükszülők szintjéig: magyar, sváb, román, tót, morva, olasz beütés van a családban...:)), de egyszer régen -1987-ben- Jerevánban voltam építőtáborban és iszonyúan jól éreztük magunkat (dunsztosüvegből ittuk a helyiekkel a házipárlatot, mert éppen a Gorbi-féle szesztilalom volt), na nekem azóta az örmények a kedvenceim... egyébként akkor nem volt szó (legalábbis nem emlékszem) Karabahról, de az egyértelmű volt, hogy hihetetlenül büszkék a történelmükre és hogy magukat "nyugatos" népnek tartják...

freewill 2009.12.22. 09:45:29

bocsánat a hosszú kések éjszakáját javítom, mert az nem az volt, a törökországi örmény népirtásra gondoltam,ahol több százezer halott maradt atatürk okossága után.

kószák egyike 2009.12.22. 09:46:34

Gondlom ha lenne ott valami értékes nyersanyag, olaj pl. Akkor már régen menne ott bőszen a nagy nemzetközi bábáskodás meg béke fenntartás....

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.12.22. 09:47:16

nagyon jó a post, s ha hihetünk az abban leírtaknak, akkor talán az örményeknek több joga van ott éldegélni.
gazdasági fejlődés kell, kölcsönös függés, érdekeltség a jólétben, hogy ilyen gagyiul fogalmazzak, és a fundamentalizmus teljes elutasítása.
elméletileg ez a 21. század, tamagocsit mindenhova.

kószák egyike 2009.12.22. 09:48:24

@kószák egyike: Bocsánat a béke fenntartás egy szó szóval békefenntartás...

kószák egyike 2009.12.22. 09:52:32

@gólhaj: "...ez a 21. század, tamagocsit mindenhova." Úgy-úgy meg Mcdöncit az azeri hegyek ódon hágóira de azonnal! Meg agyműtétet ezeknek az elmaradott középkori barmoknak akiknek nem kell a fogyasztói társadalom minden vívmánya! De izibe...

Aha...ja...

Flankerr 2009.12.22. 09:55:22

Ifjonti koromból (12-14 évesen)jól emlékszem, hogy a Hiradóban sokszor volt szó erről a háborúról, Jereván, Baku emelgetésére, és hogy mutatták a fegyvereseket, harckocsikat, háborús felvételeket a tévében, csak akkor még kevésbé értettem, pontosan miről is volt szó.. most már igen, és ezt köszönöm, a bloghoz méltó karácsonyi ajándék nekem..:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.12.22. 10:01:40

Volt egy érdekes felvetés az örmény és azeri katonák kiképzettségéről, hatékonyságáról. Biztos van abban valami, hogy a szovjetek nem csípték a muzulmánokat. Talán az afganisztáni háború miatt sem erőltették az "igazhitűek" hazai "túlképzését", nehogy egyszer csak hátba kapjanak pár ezer gerillát, vagy netán ilyen jól felkészült muzulmánok önkéntesen álljanak az afgán mudzshahedek oldalára.
Azonban azt is észre lehet venni, hogy valahogy a legújabb kori történelemben a muzulmán vallású katonák nem jeleskedtek a nagyobb konfliktusokban, már ami a hagyományos hadviselést illeti.

Rich.mond 2009.12.22. 10:05:44

Nekem azeri kollégám van -pont mellettem ül.
Sokat mesélt a karabahi eseményekről. Ő és cimborái az oroszokat hibáztatják az örmények felfegyverzéséért -és az azeriek fel nem fegyverzéséért.

Mesélte, hogy amúgy külföldön elvannak egymás mellett az azeriek és az örmények, de egy görbe estén (amikor mindenki részeg) persze előjöhetnek a konfliktusok és az ököljog.Nekem úgy tűnik, hogy annyira nagyon mélyen azért nincs bennük a karabahi fiaskó, bár én csak nyugatra szakadt azeriekkel beszélgettem.

Nekik amúgy van egyéb gondjuk is, szépen lassan klasszikus közép-ázsiai diktatúrává fognak válni

www.168ora.hu/globusz/azerbajdzsan-blogger-internet-letartoztatas-44116.html

Amúgy a gázpénzekből szerintem szépen lassan felfegyverezhetik magukat. Jah, az iszlám azért annyira nincs jelen Azerbajdzsánban, a szovjet múlt és a vodka kiölte belőlük...

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.12.22. 10:06:48

@proletair: egyetértek, vmint a csecsenek is tudnak dáridózni, s ott még van is vmi a föld alatt.

tomcsi71 2009.12.22. 10:08:34

@proletair: szerintem megint a képzettséghez jutunk el, ami a korszerű hadviselésben kulcs... az arab-izraeli konfliktusokban például gyakran legalább olyan korszerű (szovjet) fegyvereket használtak (volna) az egyiptomiak, szírek mint az izraeliek, de az iskolázottság, kiképzés előnye mindig a zsidóknál volt... (a szovjet tanácsadók a legendák szerint tépték a hajukat, hogy az arabok a T-55 tankot is el tudják "törni")

tompus 2009.12.22. 10:09:16

El kellene már felejtkezni a nemzetállami álmokról. Miért ne élhetnének örmények Azerbajdzsánban normális körülmények között? A fejekben kellene rendet tenni.

kószák egyike 2009.12.22. 10:12:52

@gólhaj: Hát barátom ez aztán egy jó frappáns válasz volt, egy igazán korrekt, megfontolt érvekkel földbe döngölő riposzt. Gratulálok!

Az a baj, hogy még nem is érted mire céloztam.

tomcsi71 2009.12.22. 10:14:11

@tompus: ez jó vicc volt :)! nézd meg a tegnapi közvéleménykutatási adatokat a jobbik erősödéséről... pedig ez "ajrópa" és nem egy olyan része a világnak, ahol a vallási, etnikai vérbosszúnak évezredes hagyományai vannak... az ember képtelen (vagy csak igen ritkán hajlandó) normálisan megférni a másfajtával...

kisqtya 2009.12.22. 10:14:27

Én is úgy látom, hogy örmény szemszögből kell vonni a trianoni párhuzamot. Azaz hajrá örmények! Ők olyanok mint mi, egy kicsi, megalázott, ellenségekkel körbevett nép. Nekik Karabah az mint nekünk Erdély.

Valandil 2009.12.22. 10:17:49

Én először újságból értesültem az eseményekről: kijutott hozzánk Tengizbe egy Népszabadság, és abban írtak az azeri-örmény frontról. Megdöbbentő volt, hogy a SZU-n belül nyílt harcok folytak.

off

A másik megdöbbentő eset az volt, hogy láttuk 2-3 naponta a keletre menő (Afganisztán) szerelvényeket, tele leponyvázott páncélossal (tank/pszh/egyéb). Visszafele hasonló időközönként ugyanilyen szerelvények, csak ponyva nélkül: tele kilőtt technikával. Morál szempontjából nagyon romboló lehetett.

georg 48 2009.12.22. 10:17:56

Segítség!
Totálisan elvesztettem a fonalat!
Fingom sincs, hogy ki ki ellen harcol.
A rengeteg isztán, meg bajdzsán, meg a bánatos szentszar tudja kicsodák! Kurvára ráérnek. Egész nap terelgetik a kecskéket a sziklákon és szívják a kábitószert.
Évszázadokkal ezelőt a fejükbe vették, hogy mindenki ellenük van, gyerünk, pusztítsuk el egymást. Nem csak én, de már ők is elvesztették a fonalat. Már csak azért háborúznak egymással, mert a nagyi is ezt tette, nekünk is ezt kell. Ez már hagyomány!

haromt · http://90es.blog.hu 2009.12.22. 10:18:33

Mocskos azeriek! Mindent vissza! A kaukázusi románia méltóbb név lenne nekik.
A poszt király, bár borzasztóan elfogult azeribarát.
Fenem is a baltám :P

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.12.22. 10:18:56

@kószák egyike: egyébként szernted kinek van igaza ebben a harcban?

tomcsi71 2009.12.22. 10:23:29

@georg 48: bocs te a holdról jöttél? ezek a népek a legtöbbször a puszta létükért vívtak (sikeres) harcokat... ráadásul a világ legkeményebb ilyen jellegű terepén... akik a Kaukázus környékén még léteznek népként, azok elmondhatják, hogy "mi túléltük azt, ami 10 népből egynek sikerült"... ehhez a vidékhez képest a Kárpát-medence a napos Cote D'Azur...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 10:23:54

Érdekes téma, de bevallom - előző hsz-ekhez képest - nekem nem tetszik, hogy mindenütt eluralkodik az általam indekszesnek nevezett zsargonoskodó stílus. Pedig én szeretem a színes kifejezésmdot, de ez ne menjen a tartalom rovására. Mert a sok poénkodás vagy poénkodni akarás zavaró is lehet. Nehéz megtalálni az arany középutat.

Ami a témát illeti, én egyértelműen az örményeknek adok igazat.

Egy lehetséges megoldás az lehetne, hogy terület- és lakosságcserét hajtanak végre: Nahicsevánért lemondanak egyes Azerbajdzsánban lévő területeikről.

Egyébként, sehogy sem értem, hogy miért nem rohanták le Nahicsevánt, valahogy ez lett volna a logikus, hisz a hátuk mögött minek meghagyni egy ellenséges enklávét?

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.12.22. 10:28:33

@tomcsi71: erre gondoltam, amikor a hagyományos hadviselést említettem. Ha jól tudom (tiboru majd kijavít, ha nem) még a német ss-ben is volt egy muzulmánokból álló alakulat. Hát nem sokáig bírták a germánok cérnával, pedig egészen "európai" muzulmánok voltak. Délszlávok.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:30:36

@Epikurosz:

Nahicseván lakosságának 98 százaléka ma azeri; ez még a nyolcvanas években is 80% fölötti volt. Törökország egészen másként viszonyult volna egy itteni örmény offenzívához, mint a vele nem határos karabahihoz.

Az örményeknek is volt (van) katonai és polgári hírszerzésük, amely ellátta (ellátja) tanácsokkal a politikai vezetést; Jerevánban sem csak öngyilkos-jelöltek ülnek a minisztériumokban.

A stílus pedig ilyen.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.12.22. 10:32:29

"szerinted Magyarország miért nem ajánlja fel az életfogytra ítélt azeri tiszt büntetésének végrehajtását Azerbajdzsánnak? Szerinted igazságos ez a súlyos büntetés?"

Sz. Bíró Zoltántól hallottam, hogy egy azeri a nagykövetségről szomorúan jegyezte meg neki, hogy "Lám, lám már Magyarországot is behálózta az örmény maffia." :)

@tompus:
"El kellene már felejtkezni a nemzetállami álmokról."

Jaa, a nacionalizmus már aaaannyira nem trendiiii.

@proletair:
Ez szvsz nem a vallás, hanem a társadalmi struktúra eredménye. Konvencionális háborúkban néhány kivételtől eltekintve azért teljesítettek gyengén, mert képtelenek nemhogy a fegyvernemek, de még az egyes hadosztályok, dandárok tevékenységét is összehangolni a kölcsönös bizalmatlanság miatt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:32:42

@proletair:

Volt bizony; a leghíresebb a 13. Waffen-SS Hadosztály:

hadtori.blog.hu/2007/06/17/13_23

De rajtuk kívül is voltak muzulmán egységek, amelyek Németország mellett harcoltak.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 10:33:32

@tiboru:
Jó a válasz, köszi. A török veszélyre nem is gondoltam.
Azonban, komoly szovjet ÉS kurd segítséggel meg lehetett volna csinálni. Persze, ez már egy másik történet.
De a békés lakosságcsere is más.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:34:47

@SchA:

Ezt az "örmény maffia" érvet én is hallottam Bakuban :-)

Persze csak a harmadik (azeri!) konyak után...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.22. 10:35:03

@MantaMann: Azért a becsület szóval csak óvatosan azon a tájon, ahol heccből halomra ölik a civilieket...

freewill 2009.12.22. 10:37:16

az izraeliek és az örmények katonai sikeressége jó párhuzam. mindkét nép üldözött volt és a történelem során a szelekció miatt csak a legjobbak ,legügyesebbek maradtak, hozzátenném persze, hogy legalább annyi örményt kiirtottak,mint izraelitát, csak nekik nem volt olyan jó a "PR"-jük.
a közel-keleten / szíria,jordánia, irán,irak/ rengeteg helyen az elit osztály örmény többségű, rengetegen vannak az USA-ban és franciao.ban is. volt honnan kapjanak mentális és anyagi segítséget is.
amúgy örményo.volt az első állam ,amely államvalássá tette a kereszténységet.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:37:43

@Epikurosz:

Hm, szegény kurdok el voltak ám foglalva a saját nyavalyáikkal...

lemil.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=95:egy-becsapott-nemzet-a-kurdok&catid=25:hirsarok&Itemid=54

A szovjeteknek meg érdekük volt, hogy a belső nemzetiségek egymással legyenek elfoglalva, ne Moszkvával... Sztálin nem volt hülye.

dupi 2009.12.22. 10:40:02

és nahicsevánnal mi van most?

(angolul nincs kedvem olvasni, bocsi)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:40:54

@freewill:

Azerbajdzsán értelmiségi elitje a szovjet időkben 60%-ban örményekből állt; a bakui kormányhivatalokban szó szerint nyüzsögtek.

Aztán (a háború után) elindult egy "örménytelenítési" folyamat. Komoly pénzek cseréltek gazdát olyan személyi okmányokért, amelyekben az ősök örmény hangzású neveit kicserélték azeriekre (lásd még idehaza a "névmagyarosítás" több hulláma).

M65od 2009.12.22. 10:41:00

Jó nehéz kérdéseket vetett itt fel a Szerző Úr (a cikk persze szokásosan jól sikerült)... Az orosz részről történő direkt örmény-preferációban nem hiszek. Az örmények a kulturális (és nem mellesleg az elszigetelt keresztény népként folytatott évszázados élethalálharc miatti) téren felhalmozott előnyeik révén talán egyszerűen alkalmasabbak voltak a katonai feladatokra (is)... Ne feledjük ugye, hogy a birodalom nem nekik kedvezett az 1920-as évek elején az "országosztásnál", de aztán nyilván az oroszok is rájöttek, hogy velük többet érnek. Ez már fakadhat a nyugatiasabb elgondolásból. Mindettől persze számunkra az azerieknek nem kell antipátiát kelteniük, a nálunk lerendezett baltaforgatás ellenére sem. Mi ebben egyszerűen nem tehetünk (és mondhatunk ki)igazságot...

M65od 2009.12.22. 10:43:58

Persze a birodalom meg nyilván igyekezett is kijátszani őket egymás ellen (jéé de ismeretlen ez a húzás a történelemben), mert addig sem a központi uralommal voltak elfoglalva hanem egymással.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:44:07

@dupi:

Nahicseván vegetál; gondold el, az anyaországától szó szerint elenséges terület választja el, csak légihíd működik, illetve Iránon keresztül lehet csak megközelíteni.

Csendesen épülget lefelé, noha olyan burjánzó gazdasága soha nem volt. Állítólag az irániak szoktak beutazni (mármint az iráni azeriek), mert ott a nők is tudnak bikiniben strandolni :-)

tomcsi71 2009.12.22. 10:45:34

@proletair: Ja a "Handzsár"... boszniai ill. szandzsáki muzulmánokból szervezték (Titoék ellen kellet volna helytállniuk...)... érdekesség, hogy ennek az alakulatnak az ideológiai "felelőse" volt a jeruzsálemi mufti, bizonyos Hadzsi Amin El-Husszeini (mellesleg néhai Jasszer Arafat nagybátyja), akit a háború után Jugoszláviában háborús bűnösként elítéltek, csak a britek "elfelejtették" kiadni...

Valandil 2009.12.22. 10:46:21

@tiboru: Ismerősök az örmény konyakra esküsznek, nekem sajnos nem volt szerencsém kipróbálni egyiket sem. Te mit tudsz? (A moldáv konyak viszont biztosan jó anyag, azt "kóstoltam".)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.12.22. 10:47:33

Szomorú, hogy a becsület ilyen esetekben azt jelenti, hogy meg kell ölnöd egy másik becsületest.
Azt szeretném, ha a becsület objektív dolog lenne.
Utópia.
A halottak nyugodjanak békében.

tomcsi71 2009.12.22. 10:49:30

@freewill: Tamási Áron novelláit érdemes olvasni... az örmény kereskedő Erdélyben a székelyeknél ugyanazt jelentette, mint a házaló zsidó a Dunántúlon, vagy az Alföldön... a párhuzam itt is simán megáll a lábán

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:52:34

@Valandil:

Ott nem mertem kimondani, de az azeri konyakok nagyon hasonlítanak az örményekére. A Göy-Göl márkájúról például vakkóstolással meg nem mondanám, hogy nem Ararát :-)

Dr. Cica75 2009.12.22. 10:52:49

@MantaMann: AHa, tenyleg fasza, hogy jelentenek ezek valamit, es halomra lovik egymast... Fasz! En is szeretnem, ha nekunk is jelentene valamit, es a szerbek bombaznak Szekesfehervart, a gyerekemnek meg nem lenne laba mert taposoaknara lepett.

freewill 2009.12.22. 10:53:29

@tomcsi71: tényleg , erre nem is gondoltam pedig nagy kedvencem Tamási Áron.

tlvajferi 2009.12.22. 10:53:37

véleményem röviden

az örmények f*sza gyerekek
a magyarok nem

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 10:54:15

@tomcsi71:

Az én családomban van egy távoli vonónyi örmény-székely - ezzel persze Bakuban nem dicsekszik az ember :-D

tlvajferi 2009.12.22. 10:54:26

véleményem röviden

az örmények f*sza gyerekek
a magyarok nem

Balfake 2009.12.22. 10:56:19

Szép-szép a 4000 év, bár nekünk, szíriuszi suméroknak legfeljebb a cipőfűzőnket köthetnék be.

Amúgy lehet, hogy pacifista buzi hippi benyomását keltem, de nekem a nagy semmiért egymás halomra ölése inkább tűnik elmebajnak, mint a rend-erő-becsület megnyilvánulásának, főleg ha a rettenthetetlen hadviselő felek egymás civileinek bátor meglincselésével és etnikai tisztogatásokkal kezdték, meg gondolom jórészt azzal is folytatták, mint a taposóaknák oly lovagias telepítéséből kitűnik.

georg 48 2009.12.22. 10:58:30

@tomcsi71:
Jó és? És kitörölhetik vele a valagukat.
Kemények vagyunk! Hurrá! Mi vagyunk a fasza nép!
Harcoltak nagyfaterék, apáink, mi, fognak a fiaink, az unokáink, a dédunokák, meg még a lófasz tudja hanyadik utánunk jövő.
Aztán nem lesz aki önérzeteskedjen, mert elfogynak. Fasza!.

tomcsi71 2009.12.22. 11:01:39

@georg 48: Ja mi nem harcolunk, mert az hülyeség és a demográfiai mutatókat figyelembe véve hamarabb kerülünk a kihalt népek közé, mint az örmények vagy azeriek, csecsenek egyebek... egyébként a mondanivalóm lényege, amit ezek szerint nem fogtál, hogy a Kaukázusban a harc nem választás kérdése, hanem kényszer...

freewill 2009.12.22. 11:02:58

ki gondolta volna, Cher, Aznavour,Garry Kasparov,Alain Prost és még sokan mások örmény származásúak, úgy érzem a kommentek alapján,h mi szeretjük őket és ez így is van jól...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 11:03:02

Egyébként meg, utálom azokat az utatzókat, akik elmennek valahová, és csak azért, hogy a házigazdáik kegyeibe beférkőzzenek isznak, fejükre mindenféle fejfedőket tesznek, egyszóval teljesen kivetkőznek európai mivoltukból. Az ilyen, aki nem vállalja fel ott is európai és magyar identitását, ne menjen sehová. Bezzeg a muszlimok, zsidók, cigányok stb. legtöbbször nem törik össze magukat, hogy Európában európai módra viselkedjenek.
Mindig csak mi alkalmazkodjunk?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 11:03:10

Az egész azeri-örmény konfliktussorozatból csak a grúzok húznak hasznot; nekik mindkét országgal vízumentességi megállapodásuk van, s rendszeresen náluk találkoznak például az örményországi kriptoazeriek az azerbajdzsáni kriptoörményekkel.

tomcsi71 2009.12.22. 11:03:50

Na sziasztok!
Tiborunak grat a posztért - sok mindent át lehetett gondolni az ürügyén... :)
Most főzök egy tonhalas spagettit, mert a legkisebb kölöknek nincs óvoda és éhes...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 11:04:19

@Epikurosz:

Ha kóstoltad volna a kajáikat és az italaikat, neked sem tűnt volna nagy árnak az alkalmazkodás :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 11:05:22

@tomcsi71:

Jó étvágyat neked és a kölöknek is :-)

tomcsi71 2009.12.22. 11:05:25

Ja és a legnagyobb örmény arcok egyike Rabo Karabekian festő...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 11:06:01

OFF

Menj csak el pl. Afganisztánba, és kezedben a Bibliával, vagy nyakadban kereszttel sétál egyet Kabulban. Meglincselnének, azonnal, de a törvény is elítél!
Ehhez képest a muszlimok mecseteket, meg minareteket építgetnek Európában. Felháborító!

Ja, és igen, nekünk az örményeket kell támogatnunk, már csak a közös vallási alapok miatt is.

roppek 2009.12.22. 11:10:05

A örmények nekem is szimpatikus népség, habár én csak itthon élőkkel találkoztam.
Az Erdély párhuzamban annyi van, hogy ahogy Erdélyben is román többségű részeken kell átmenni, úgy Örményország is elfoglalt egy csomó azeri többségű régiót, hogy Karabahot elérje, amint a térkép is mutatja nagyobb is mint Karabah. Így viszont az azeri Trianon érzés is érthető.

Az örmények megértéséhez mindenképp figyelembe kell venni a genocídiumot, emiatt nem hiszem, hogy tárgyalásos rendezésben felmerült volna 89 körül.

A nemzetállam mint hülyeség megállapítás sem rossz, pl. ott van Irán ami tele van nemzetiséggel, pl rengeteg azerivel, sőt keresztények, örmények is élnek ott. Hasonlóképp a 19sz.közepéig Töröko. is megvolt a maga hatalmas keresztény kisebbségével. Csak azóta volt egy-két "dolog" és ők nem fognak egy országban élni.

Kicsit off: Azerbajdzsán hogy tudja tartani a kapcsolatot Nahicsevánnal? Iránon át?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.12.22. 11:11:51

@Epikurosz:

"Nem az emberek szeretete, hanem az emberszeretetük impotenciája akadályozza meg a mai keresztényeket, hogy megégessenek minket."

Friedrich Nietzsche

georg 48 2009.12.22. 11:28:09

@tomcsi71:
Igen, valóban kényszer! Kényszeríti az apa, az anya, a nagypapa, stb.
Ott az egyéves fiúgyermek Kalacsnyikovot kap szülinapjára. Ez is kényszer.
Jönnek a fals dumával, hogy mily vendégszerető nép. Valóban, csak nehogy hátatfordíts!
Viszont nem tudtam, hogy az itt blogolók mind mind a történelem tudományok doktora. Én sajnos nem szereztem meg a kaukázusi népek eredete és történelme c. disszertációmat. Majd igyekszem pótolni. Ennyit a Holdról jövésről. Na csá.

Publius Decius Mus 2009.12.22. 11:30:47

Ezeknek a népeknek van jövőjük és vannak céljaik meg értékeik, van véleményük a saját történelmükről, hisznek valamiben.

A mi értékeink: TV2, RTL Klub. A mi történelmünk: 1919-től indul. És bűnös nép vagyunk, ez nekünk fontos, az idióta (bár kétségtelenül szép) himnusz is ezt zengi, meg persze a teljes média.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.12.22. 11:42:03

nem rossz, mikor 5 perce kimentem kínaiért, még csak 4 hozzászólás volt.

freewill 2009.12.22. 11:48:29

@georg 48: te hányszor jártál azon a környéken okoska?

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.12.22. 12:01:59

@tlvajferi: nem vagy te egy kicsit magyarellenes?

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 12:02:07

@tiboru: jah, nekem is volt Amerikában bakui örmény osztálytársam. Nagyon csendes gyerek...

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.12.22. 12:02:47

@tlvajferi: ráadásul kétszer nyomod el.
ennek mi értelme?

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 12:04:23

@Valandil: az jó, mert én nemrég kaptam egy üveg moldáv konyakot, csak nem tudtam mennyi maradt az ókori szólótudományból arrafelé. De akkor kibontom :-)

Titus Pullo Urbino 2009.12.22. 12:07:13

Tiboru, ismét remekművet alkottál, jó kis cikk ez. Sajnos az aktuálpolitikai vonalhoz nem sok hozzáfűznivalóm van, sem a helyzetet, sem a helyet nem ismerem, ígyhát okoskodó megjegyzéseim elmaradnak.

Viszont kettő fontos körülményre felhívnám a figyelmet:

1. Eleméri és ittebei Kiss Ernő (Temesvár, 1799. június 13. – Arad, 1849. október 6.) honvéd altábornagy, az aradi vértanúk egyike,

2. Szkárosi Lázár Vilmos (Nagybecskerek, 1817. október 24. – Arad, 1849. október 6.) honvéd ezredes, az aradi vértanúk másika.

Mindketten örmény családból származtak, mintahogy rengeteg erdélyi hős, tiszt és honvéd, akik a magyar szabadságharcért áldozták életüket, vagy vettettek évekre várfogságra. Remek fickók voltak, nyugodjanak békében.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:11:55

@Professor Pizka:

OFF

Én a Divin ("Isteni"), valamint a Victoria ("Győzelem") moldáv konyakot próbáltam. Az első felejthető, a második kifejezetten jó volt.

tistedur 2009.12.22. 12:14:36

@tiboru: ha már ettetek , ittatok, dohányoztatok,akkor táncoltatok is? :)
www.youtube.com/watch?v=_-IOPl6BLkk&feature=related

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:15:44

@Titus Pullo Urbino:

Így van, a bánságiak nevében is köszönöm a kiegészítést!

hami · http://toriblog.blog.hu 2009.12.22. 12:16:28

betrackbackeltem két posztunkat. Akit érdekel a térség múltja, olvassa el nyugodtan. :)

Kismy 2009.12.22. 12:23:18

köszi a posztot!

én csak a Kaukázus északi oldalán töltöttem el három hetet, a kabardoknál és a balkároknál. ami ott van - vagyis inkább volt - az is megérne egy posztot. hol ezt telepítették ki, hol azt nem szerették. persze ma sem szeretik egymást, és nem szeretik az oroszokat sem. meg a grúzokat sem, akik ott figyelnek a gleccser tufelén.
érdekes hely, elképesztően érdekes emberekkel. meg töménytelen katonai ellenörző ponttal. ja meg vodka :)

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.12.22. 12:23:27

@Titus Pullo Urbino:
OFF
Ez az ittebei Kiss Ernő a híres pilóta ittebei Kiss József felmenője?
ON

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 12:24:12

@tiboru: kimegyek az irodai hűtőhöz (hálapia volt a konyak) h megnézzem a márkáját. Lenyúlták. Na nem baj, van ott egy "Etalon" vodka (Kristal vodkazavod, Mockba). Einstandoltam.

Balfake 2009.12.22. 12:32:39

PDM:

Sztem legjobb, ha fel is akasztod magad most rögtön, mint bűnös magyarhoz illik. Előtte persze nézz egy kis tévét, könnyebben megy tőle.

Рихард · http://posztinfo.hu/ 2009.12.22. 12:33:34

Oroszként, aki örményekkel és azeriekkel is ivott már, egyetlen megoldást látok: Felezést. Ugyanúgy, ahogy Izraelben kéne, a vitatott területek felét-felét az egyik és másik oldalnak adni. Aztán közös költségen áttelepíteni a népeket a saját területükre, ha tetszik, ha nem. Ahogy Trianon idején csinálták a lakosságcserét, csak itt rendesen, az utolsó szálig. Úgy kell megrajzolni a két ország határvonalát, hogy egybefüggő területek maradjanak csak. Tehát Nahicseván miatt kell egy vékony korridor az azerieknek, Karabah miatt meg az örményeknek - és arányaiban a területeket felezni kell. Mert ha valamelyik győz egy háborúban, a másik úgyis duzzogni fog és indul az egész elölről. Vagy kiírtják egymást az utolsó szálig, vagy ez megy az idők végezetéig. Aki pedig csapkod és magyaráz, ahogy a egy zsidó vagy palesztin, vagy egy magyar vagy román, azt szájba kell vágni. Nincs olyan, hogy ki volt ott előbb, meg ki hol lakott és lakik meg hát ő ott született és a többi. Valahogy véget kell ennek vetni és valakinek a javára nem szabad.

Remek munka, őszintén gratulálok a szerzőnek!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:34:53

@tistedur:

Jéééé, kisasszonyka... Magát is lehet látni?!

tistedur 2009.12.22. 12:38:03

@tiboru: gyakran járok erre, de read onlyban általában.(kicsit beteg és fáradt a lelkem, de nem feledhetem ezt a kedves, okos, szórakoztató és vonzó tagokból álló társaságot :) )

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:42:30

@tistedur:

A lezginekről csak annyit, hogy szegényeket Azerbajdzsánban (igazságtalanul!) úgy kezelik, mint idehaza (egyesek!) a szabolcsiakat: lenézéssel vegyes lenézéssel :-)

tommygun 2009.12.22. 12:43:09

Régóta vártam hogy szóba kerüljön itt a téma, mert a hadtörténeti vonatkozásain túl számunkra a trianoni párhuzam miatt is érdekes. Azért merek hozzászólni, mert én meg a másik oldalt ismerem elég jól. A karabahi háborúval kapcsolatban ajánlanám a blogom legutóbbi posztjait: newphotonotes.blogspot.com/ (reklám: az utolsó poszt sok meztelen nős képet tartalmaz :)). Az örményekkel kapcsolatban itt a webgalériám: armeniangallery.blogspot.com/ illetve a könyvem: www.libri.hu/konyv/ormenyek.html.
Mármost, kicsit elnagyolt a cikk de ez a kaotikus témára tekintettel valahol érthető. A sztori nehezen sűríthető egyetlen posztba, és dicséretes hogy a szerző igyekezett pártatlan maradni. A feltett kérdésre, hogy az örmények hogyan tudtak győztesként kikerüln a konfliktusból, szerintem egyszerű a válasz: nagyobb elszántsággal harcoltak és ügyesen alkalmazták a hegyi gerillák taktikáját. Talán ezt kellett volna jobban kidomborítani a posztban: 88 és 93 között Karabahban gerillaháború volt, és a két reguláris hadsereg csak a legvégén, 93-94ben csapott össze. Nagyjából ennyi idő kellett ugyanis, hogy az örmények felépítsék a hadseregüket. Miből építettek poszt-szovjet hadsereget? Az ott állomásozó szovjet csapatok ember- és hadianyagából. Mármost Örményország - földrajzi okokból - a SZU védelmi doktrínájában csak felvonulási terület volt, a törökökhöz való közelsége és nehéz védhetősége miatt (Jerevánig ugye sík mint egy asztallap) nem voltak ott sem hadianyag-raktárak, sem repülőterek, sem nagyobb támaszpontok. Ezek mind Azerbajdzsánban várták, hogy majd jól lezúzzák az örmény alföldet elözönlő török NATO-csapatokat. Ráadásul a kezdeti időkben - a szecessziós félelmek miatt - Moszkva belügyi csapatokkal is az azeriek hóna alá nyúlt a karabahi gerillákkal szemben. (Nemcsak Trianon, de a falurombolás is stimmel - az azeriek az OMON-nal megerősítve masszívan deportálták a hegyi örmény falvak lakosait, hogy ne támogathassák a gerillákat, a falvakat meg aztán lerombolták). Az örmények viszont ügyesebben lobbiztak Jelcinnél, am végül nem is elsősorban a hadianyag-szállítások miatt volt jelentős, hanem mert Moszkva 93-ban elég határozottan helyretette Ankarát amikor Turgut Özal megpendítette hogy beavatkoznak az azeri oldalon. Végsősorban a korrupt és ügyetlen bakui kormányzat és az azeri hadvezetés bénasága okozta a vesztüket. Eklatáns példa Susa, a kiválóan védhető, némi etnikai tisztogatás után tiszta azeri város ahonnan GRAD-okkal rommá lőtték Sztepanakertet, és szinte lövés nélkül adtak fel - amikor nyilvánvalóvá vált hogy sehonnan sem kapnak segítséget, az azeri védők egyszerűen elszivárogtak (nota bene: az egyik parancsnokuk Samil Baszajev volt, aki utólag emiatt nem győzte eléggé szídni az azeri vezetést).
Ami a jövőt illeti, róka fogta csuka: az örmények soha nem fognak lemondani Karabahról, a karabahiak soha nem fogják engedni az azeriek visszatérését, az azeri politikának pedig mindig kapóra jön egy kis fenyegetés és ellenségkép. Minden bajramkor azzal üdvözlik a népet, hogy "jövőre ilyenkor Susában" holott nem gondolhatják komolyan hogy az azeri alföldekről nekilódulva túl sok sikerrel eshetnének neki a hegyekben beásott örményeknek, akiknek nem volt más dolga az elmúlt 25 évben minthogy jobban és jobban beássák magukat. Örmény oldalról mindennek az az ára hogy ezer szálon Moszkvához kötötték magukat. A török-örmény határt és a légterüket orosz katonák védik, a földgázt a piaci ár töredékéért kapják: elképzelhető hogy mindez mennyi mozgásteret enged Jerevánnak. Maximum Irán felé nyithatnak, nyitnak is, de az örményeknek nehéz az _iszlám_ teokráciával jóban lenni főleg mivel az haragban van nagy támogatójukkal, az USA-val.
Még lehetne beszélni arról hogy az ország gazdaságában meghatározó szerepet játszó USA-beli örmény diaszpóra hogyan keveri a szart illetve veri az anyaországi örmények farkával a karabahi csalánt, és hogy mindez hogyan hat ki az azerieket amúgy nem gyűlölő és végre tartós békére vágyó örmény-karabahi politikára, de már így is elég hosszú ez a komment. Köszi a posztot és hogy felhoztad a témát.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:43:43

@Рихард:

Köszönöm, és főhajtás neked (és érveidnek)!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:47:08

@tommygun:

Köszönöm a hozzászólást és a linkeket! Tanulságosak.

gergurion 2009.12.22. 12:48:28

Idén augusztusban 2 hetet voltam a Kaukázusban, beugrottunk Örményországba és két napra Karabahba is. Sok tekintetben megállt az idő, egy kis konzervált Szovjetúnió. Viszont a biztonságot és a védelmet komolyan veszik. A 140.000-es lakosságú terület nagyobb hadsereget tart fent létszámban és technikában is, mint kis hazánk. Még jó, hogy nem vagyunk szomszédok.

Amúgy az egész terület nem áll másból csak 3000 méteres hegyekből és erdőkből, egy ilyen területet azért könnyebb védeni, főleg ha őslakosokról van szó, mint elfoglalni, akármilyen csilli-villi hadsereget csináltak az azeriek az elmúlt években az olajbevételekből. Itt is és az anyaországban lehet látni a szervek jelenlétét és érezni is lehet, mert intézkednek is, nem úgy mint nálunk. Szóval az örmények eléggé odarakták magukat ebben a témában.
Persze azért ismerik a baksis fogalmát is a tányérsapkások, engem az autópályán húzott le egy Kiss Ernő fejű zsaru gyorshajtásra hivatkozva. Mondanom sem kell, hogy az autónk nem tudott semilyen körülmények között 190 km/h-ás sebességet produkálni, de én boldogan fizettem, Kiss Ernő dtbk. úr helyi hasonmásával oroszul diskurálni 10 dollárnál is többet megért volna nekem.

És az egész Kaukázusban az örmények mondhatják magukénak a legszebb női populációt!

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.12.22. 12:49:05

@proletair: több is. L. : hadtori.blog.hu/

www.axishistory.com/index.php?id=307

www.feldgrau.com/main1.php?ID=7

@Titus Pullo Urbino: és Nagysándor József? És Czetz?

@Rich.mond: aha ... emlékszem 2006-ban amikor kimondták a jogerős ítéletet, az éppen általam frekventált tanintézmény minden folyosóján német tengerészgyalogos állingált, gépkarabéllyal és rohamkéssel ... az étkezdében meg 3 ... és naponta elhangzott minden előadás előtt, hogy az ellentéteket tessék a kapun kívűl hagyni. Igaz, ott meg a katonai rendőrség cirkált (állítólag 2-3 helyről is odavitték őket egy időre, sicher ami biztos).

freewill 2009.12.22. 12:54:40

na azt találtam,h állítólag Szálasi is örmény volt Salassian eredetileg, most nem viccelek az előbb gugliztam ki, ezt adjátok össze. persze nem tudom mi igaz ebből.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 12:55:30

@Рихард: hááát, nem is tudom. A határtól északra nálunk vagy ötven-atvan kilométeren van még magyar többség, mégis, aki ilyen trianonista, az követeli még Késmárkot is ahol aztán olyan túl sokat sose beszéltek magyarul...
Én inkább abban látnám a megoldást, ha a nemzetállam helyett végre feltalálnánk vmi mást. Európában se működik, nagy nehezen, vagy kétszáz év háború után feladtuk a kialakítására tett erőfeszítéseket és létrejött az Unió. Miért pont a Kaukázusban kéne elvárni a határvonalak görcsös tiszteletét?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 12:57:52

@freewill:

Én is úgy tudom, hogy örmény ősökkel rendelkezett.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 12:58:39

@tiboru: amíg egy tagbaszakadt, békés természetű, művelt, jóképű, jó humorú, jó nevelést kapott szabolcsi fiatalember akkora pofont nem ad nekik, hogy egy hétig egy irányba szaladnak tőle, na. :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 13:00:51

@gergurion:

Örmény vízummal az útleveledben ne nagyon próbálj bakui repjegyet venni. Az azeriek még a szolgálati- és diplomataútlevelekben is ferde szemmel nézik az esetleges örmény pecsétet.

freewill 2009.12.22. 13:01:36

@tiboru: hát neked nem lehet újat mondani:-))!!

Titus Pullo Urbino 2009.12.22. 13:01:49

@NagyTeve: igen, ők is örmény származásúak, végtelen hosszú soron lehetne az örmény származású 48-as hősök listáját magasztalni, ezt csak példaként hoztam. Sepsiszentgyörgy örmény templomában vásároltam egy örmény zenei CD-t, most meaculpaképpen ("jó pápistaként") berakom és hozzá iszom egy kis áfonyapálinkát a 48-as örmény honvédek egészségére.

Amúgy mizu Teve? Szilvesztered ott lesz, ahol írtad? Nejemmel mindketten sajnáljuk, hogy nem tudunk együtt szilveszterezni, dehát szelaví.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 13:01:57

@Professor Pizka:

Khm, fogadjunk, hogy nem Kőszegen születtél :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 13:03:17

@freewill:

Nem okoskodásból mondtam, csak meg akartalak erősíteni ...

Titus Pullo Urbino 2009.12.22. 13:04:10

@proletair: valószínűleg ő lesz az, bár nem egyenesági rokonság szerintem. Utánanézek.

Рихард · http://posztinfo.hu/ 2009.12.22. 13:05:46

Prof. Pizka:
Ez a nyugati mentalitás - ami szíved joga, de van pár érvem, hogy miért nem helyes, szerintem. Nem jó dolog a népek, a vallások és a kultúrák keveredése. A multikulti addig jó, amíg látod a színeket, de amikor mindenki mindenkivel keveredik, az egész egy sötét massza lesz és lesz az emberi a faj, a Föld Köztársaság és nem lesznek nemzetek. Ennek eredménye az lesz, hogy az embereknek nem lesznek kézzel fogható gyökerei, nem lesznek különbségek és ugyanaz lesz a logikai buktatója, mint a kommunizmusnak volt: Az tök jó lenne, ha minden ember egyenlő lenne, de ugye mindenki egyenlőbb akar lenni az egyenlőknél... Az ember alaptermészete az, hogy más legyen, jobb legyen, erősebb, nagyobb, gazdagabb és szebb, mint a többi. Hogy ő legyen az Alfa és az Omega. Ha a népek és a kultúrák keverednek, akkor nem marad más, mint munkábajáró, fogyasztói társadalom, máról-holnapra élve.

Én bár Magyarországon születtem, orosz vagyok. Nem attól lesz valaki magyar, hogy magyar útlevele van és magyar iskolába járt, hanem mert olyan emberek vették körül akik, olyan nyelve(ke)t beszél, amilye(neke)t és ha háború lesz, olyan egyenruhát húz magára, amelyikért az életét adná. Én speciel az oroszt. Az azeri oldalon rekedt örmény az örményt, az örmény oldalon rekedt azeri meg az azerit. Csak inkább ne legyen háború, mert akkor el lehet menni sörözni az Ararátra meg a Kaszpi-Tenger partjára is együtt, tisztelve a gázlángos zászló alól, meg a furán írott személyis gyerek kultúráját is. Énekelhetünk együtt azeri meg örmény dalokat saturészegen és aztán együtt megdughatunk egy grúz nőt. Ha bazi nagy egységes massza lesz, akkor ez mind nem lesz már, ha meg mindenki gyilkolja a másikat, akkor meg azért nem lehet ezt megcsinálni. Az egész fejben dől el. Tiszteled a másikat vagy nem. Csak hát ehhez türelem, meg ész kell.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 13:05:59

@tiboru: a thoughtful observation my dear Watson :-)

Titus Pullo Urbino 2009.12.22. 13:07:34

az előbb írt: "Sepsiszentgyörgy örmény templomában" című szöveg helyébe a "Gyergyószentmiklós örmény templomában" szöveget kell érteni, bocsika.

freewill 2009.12.22. 13:12:40

@tiboru: ok köszönöm én is csak vicceltem:-))

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 13:17:56

@Рихард: én szerintme is fejben dől el ez. mint annyi más dolog.
A nemzetállamok korszerűtlenségét arra értettem, hogy egy nagyhatalmak közti erőtérben csak a konfliktus forrása a határ. Olvasmányélményeim szerint az környék lakossága egymással feszt háborúzott, másrészt az aktuális birodalom ellen lázadt. Ez ellen a határok demarkációja hajítófát sem ér.

Viktus 2009.12.22. 13:19:23

Van egy méltatlanul keveset emlegetett kis kereskedőnép, valahol beszorulva a Kaukázus hegyei közé, akiket láthatóan kevesen utálnak annyira, amennyire megérdemlik. Minden van nekik, ami a jóval gyűlöltebb zsidóknak – pozíció, pénz, hatalom, diaszpóra, összenőtt szemöldök, Holocaust – valamiért mégis kevesen tudják pontosan, miféle ördögi erővel bírnak ezek a kis kavarógépek. Nos, ismerjük meg EZEKET kicsit közelebbről.

gyuloltellensegeink.blog.hu/2009/07/18/az_ormenyek

:D:D:D:D

freewill 2009.12.22. 13:20:26

@Рихард: pedig egyszer biztos el fog jönni a Föld Köztársaság, ahogy mondod.
Régen ,évszázadokkal korábban, az USA-ra sem fogadott volna senki , hogy nem lehet az ,hogy ennyi fajta és nemzetiség együtt éljen. aztán mégis elkezdett működni, persze kérdés meddig tart, de idáig prosperált ,ahogy látjuk nem is rosszul...

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.12.22. 13:32:42

@Titus Pullo Urbino: Az az örmény templom igen csak közel van nagyszüleimhez :)

MTi 2009.12.22. 13:48:39

@Titus Pullo Urbino: @proletair: Kiss József Kiss Ernő tábornok unokája! És persze, hogy örmény származásúak.
Titus, várom ám a Kiss Ernős-posztot ezerrel :)

OkoskaTo:rp 2009.12.22. 13:53:50

@kisqtya: A trianoni párhuzam ott sántít, hogy az örményeket tápolták a "nagyok". Szovjet időkben az ő katonáik kaptak jobb kiképzést, a háború alatt meg ők kaptak a fejlettebb országoktól támogatást. Mert ugye szép, szép, hogy Azerbajdzsánt a mohamedán testvérek kisegítették, de mivel is? Birkanyúzó késsel?

Papp Sanyi 2009.12.22. 13:59:55

@tiboru: Köszönöm a posztot, többet tudok már a konfliktusról! Az lenne a kérdésem, hogy az említett örmény/azeri konyakok inkább a francia vonalra hajaznak vagy a görög Metaxa ismerhető fel inkább bennük?

Valandil 2009.12.22. 14:01:25

@tiboru: A "szablya" konyakok jók. Kard (v. szablya) formájú üvegben van.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.12.22. 14:01:46

@Papp Sanyi: az attól függ, mennyit iszol belőle. Egy idő után engem az összes konyak savas répalevesre emlékeztet...

Titus Pullo Urbino 2009.12.22. 14:26:57

@MTi: Csurtusék már megírták a Kiss történetet, én most egy darabig nem tudok írni, dec 29-éig dolgozom ezerrel, sajnálom, utána talán nekifogok 48 elfelejtett lengyel hőseiről írni.

paranoid T.R. marcipan 2009.12.22. 14:35:18

Azon gondolkodom, hogy ugye azt a tengerkék fejfedőt nem álcázási céllal viselik? mert tényleg szép, de télen nem igazán simul bele a környezetbe.

valamint, egy témához kapcsolódó, meglehetősen komoly írást ajánlanék mindenki figyelmébe: gyuloltellensegeink.blog.hu/2009/07/18/az_ormenyek
:)

MantaMann 2009.12.22. 14:42:46

@Cica75: Nyugodj meg! NE ".@.."-ozz! Nevelj rabszolgát.. Aki ha megütik rohan a szoknyádhoz. :)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 15:01:14

Patrubány Miklós

@tommygun
Élveztem a posztod!

Papp Sanyi 2009.12.22. 15:15:05

@Professor Pizka: Akkor úgy kérdezem, hogy ízesítik-e valamivel (mint a görögök, lsd: rózsavíz, muskotályos bor) vagy csak az égetett szesz (franciák). A jófajta Lánchíd brandy az tényleg durva :P

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 15:15:14

Ez megvolt?

----------------
Az MVSZ Sajtószolgálata ezennel nyilvánosságra hozza az MVSZ Elnökségének nyílt levelét és annak angol nyelvű fordítását.
Budapest, 2009. december 19.
MVSZ Sajtószolgálat

Simon Peresz úr részére
Izrael Állam elnöke
Nyílt levél
Elnök Úr!
Az Ön 2007. október 10-i beszéde, melyet Tel-Avivban, a Kereskedelmi Irodák Szervezetének éves közgyűlésén mondott, megszabta a felvásárlás módszerével folyó zsidó birodalomépítés fő csapási irányait: Manhattan, Lengyelország, Románia és hazánk, Magyarország.
Számunkra ez a jövőkép elfogadhatatlan.
Több mint ezer évvel ezelőtt, a IX. század első évtizedeiben elég zavart okozott már az, hogy Kazáriában a vezető réteg felvette a zsidó vallást. Az ősi honukba, a Kárpát-medencébe visszatért magyarok utódainak nem hiányzik a történtek megismétlése.
Az Önök gazdasági térhódítása Magyarországon nem mosható össze az egyéb idegen tőke beáramlásával. Különbséget kell tenni a politika-semleges tőkeáramlás és a hódító szándékú, államilag támogatott tőke gazdasági terjeszkedése között. Ez utóbbi nem jár egyedül. A gazdasági hódítással párhuzamosan az új gyarmatosítás immáron klasszikus hatalombiztosító eszköztára is bevetésre kerül:
1. olyan játékszabályok bevetése, amelyek a demokratikus látszat megőrzése mellett biztosítják a háttéruralmat (kifejlett formájában ez az Egyesült Államok típusú kétpártrendszer),

2. a politikai elit korrumpálása,

3. a politikai kultúraépítés eszközeinek monopóliuma,

4. a rendszer bírálóinak módszeres démonizálása,

5. a tanügy megszállása,

6. az egészségügy ellenőrzése.
Mindezeken túlmenően mára sikerült Önöknek Magyarországon leépíteni a honvédséget, átprogramozni a politikai rendőrséget (NBH és REBISZ), sőt, az IN-KAL SECURITY Kft. alakjában a létrehozni a társadalmi ellenőrzés és erőszak alkalmazásának eszközét is. Az IN-KAL SECURITY Kft. színre lépése a 2006. október 23-i szemkilövős, viperás vérengzések alkalmából akaratlanul is az IRGUN terrorszervezetet juttatják eszünkbe.
Magyarországon a cigányok által elkövetett magyarellenes atrocitások száma párhuzamosan növekszik az izraeli gyarmatosítás mértékével.
Elnök Úr, Ön minden bizonnyal tudja, hogy e párhuzamosság mögött létezik-e okozati összefüggés vagy sem.
A magyarság világszerte aggodalommal és növekvő felháborodással kíséri az izraeli gyarmatosítás kiteljesedését hazánkban.
Elnök Úr, a Magyarok Világszövetsége felszólítja Önt, hogy haladéktalanul szüntesse be hódító politikáját Magyarországon.
Ennek folytatása előbb-utóbb a Közel-Kelethez hasonlóan destabilizálja térségünket. Ez végső soron senkinek sem érdeke.
Elnök Úr, hagyja meg Magyarországot azoknak, akiknek ez az ország a nevét viseli.
Budapest, 2009. december 5-én
A Magyarok Világszövetségének Elnöksége
A kiadmányt hitelesíti
Patrubány Miklós István Ádám
a Magyarok Világszövetségének elnöke
--
Mr. Shimon Peres
President of Israel
Open Letter
Mr. President!
Your speech before the annual convention of the Association of Trade Bureaus, in Tel Aviv on October 10, 2007, outlined the ongoing expansion of the Jewish Empire, by means of procurement in the following areas: Manhattan, Poland, Romania and our own homeland, Hungary.
This view of the future is unacceptable to us.
More than a thousand years ago, in the early decades of the ninth century, the leading stratum of the Kazar Empire adopted the Jewish religion, causing much trouble. The descendants of the Magyars who returned to the Carpathian Basin do not want to see these events repeated in their ancient homeland.
Your economic occupation of Hungary cannot be included in the influx of other foreign capital. We must differentiate between the politically neutral influx of funds and the economic expansion of capital, intended to promote an occupation, supported by the state. This latter one does not come alone. Parallel to the economic occupation, comes a new colonization by means of the classic tools to ensure power:
1. the introduction of certain rules of the game, which ensure the rule of the powers-that-be, while preserving the appearance of democracy (in its fully-developed form, this is the typical two-party system of the United
States),
2. the corruption of the political elite,
3. the monopoly of the tools for building a political culture,
4. the methodical demonization of the critics of the regime,
5. the take-over of the educational system,
6. the control of public health.
In addition to all these, you have now succeeded in reducing the numbers in the National Guard and in reprogramming the political police (NBH and REBISZ) and, in the form of the INKAL SECURITY Kft., you have established control over the society and have introduced the methods of the use of force. The presence of the INKAL SECURITY Kft., on October 23, 2006, with the bloodshed caused by their shooting people in the eyes and their use of â01Evipersâ01D, immediately brings to mind, involuntarily, the IRGUN terror organization.
In Hungary, the anti-Hungarian atrocities, committed by the gypsies, have grown in proportion to the growth of the Israeli occupation. Mr. President, you surely know whether or not there exists a causal relation behind this comparison.
Hungarians world-wide are following the realization of the Israeli colonization of our homeland with anxiety and a growing indignation.
Mr. President, the World Federation of Hungarians calls upon you to immediately cease your politics of occupation in Hungary. If it continues, sooner or later it will cause a destabilization in our territory, similar to that in the Middle East. In the end, this is not in anyoneâ019s interest.
Mr. President, leave Hungary to those who gave their name to the state.

Budapest, 5th of December 2009
The Praesidium of the World Federation of Hungarians
Confirming signature
Patrubány Miklós István Ádám
President of the World Federation of Hungarians

fehérlófia 2009.12.22. 15:44:47

Huntington egésszen alaposan tárgyalja ezt a háborút a könyvében, mint példát a civilizációk konfliktusára. Főleg a határos országok ügyködésére helyezi a hangsúlyt. A törökök, az oroszok és a perzsák is vállig benne voltak.

Egyébként a HVG-ben volt egy interjú az említett azeri sráccal, szimpatikus fickó: hvg.hu/hvgfriss/2006.18/200618HVGFriss120.aspx

A cikk végi kérdés szerintem hibás: mi lenne a korrekt megoldás? Mint amikor az USA mondja meg a frankót a közel keleti, kásmíri, ésatöbbi kérdésben.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 16:32:50

@Papp Sanyi:

Szerintem inkább franciásabb-karakteresebb, mint a kicsit édeskésebb-likőrszerűbb Metaxa (elnézést a Metaxa-hívőktől).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 16:38:11

@Papp Sanyi:

Nem, nincs benne ízesítés; tiszta, kétszeres borpárlat.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 16:43:16

@Epikurosz:

Most a levél tartalmával nem foglalkoznék (egyfelől nagyon offtopic lenne, másfelől az MVSZ-szel és vezetőjével szemben évek óta nem tudok objektív lenni), de azt azért megjegyezném, hogy talán nem ártott volna egy angol anyanyelvű/i lektorral is átnézetni az angol verziót, ahogyan az jobb házaknál/cégeknél szokás, ha levelezgetni akarunk.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 16:47:06

@fehérlófia:

Khm, egészen pontosan azt kérdeztem, hogy "Mi lenne SZERINTED a korrekt megoldás?".

Ezzel az itt kiemelt szócskával előrebocsájtottam, hogy szubjektív, megvitatható ötleteket kérek, nem pedig feltétlenül tutira működő megoldási javaslatokat.

burqus · http://wangfolyo.blogspot.com 2009.12.22. 18:17:42

Szép poszt, tiboru, mint mindig. Persze, mint a kommentelők írják, sok mindent lehetne még mondani a témáról, de ez egy szál, “egy kardcsapás”, ahogy azeriül mondják a “thread”et, és annak komplett.

Csak néhány lényegtelen, de érdekes adalék. Az a 18 kilométer török-azeri korridor nem természetes következményképpen, hanem idősebb Reza Pahlavi sah jóvoltából került oda, ő adományozta saját országából egy leendő török-perzsa (1935-től „iráni”) barátság zálogaképpen. Zúgolódtak is miatta az iráni örmények eleget.

Nahicseván, bármennyire fáj az örményeknek, valóban totálisan elveszett. Erről örmény érdekek szempontjából beszélni sem érdemes. 1920-ban Nariman Narimov, a bolsevik Azerbajdzsán elnöke a proletár internacionalizmus jegyében még felajánlotta (!!!) Örményországnak, mint örmény többségű tartományt, de a legfelsőbb szovjet vétó (a törökbarátság okán) ezt visszautasította. A nem sokkal később kezdődő masszív azeriasítási program következtében 1979-re már csak 1,4% örmény maradt, a Karabah-háborúra pedig már ők is eltűntek. Hadd ajánljam (önidézésért meapulyka) olvasásra ezt: wangfolyo.blogspot.com/2009/07/julfa-ormeny-temeto.html

Iráni azeri barátaim (csak arányait tekintve: a 35 millió azeri közül kicsit több mint 8 millió él a cári Oroszország által Irántól elszakított Azerbajdzsánban, és 27 millió a két iráni Azerbajdzsán tartományban) egyébként teljes döbbenettel tekintenek a Karabah-háborúra, mint olyasvalamire, amiben a „túloldali testvérek” teljesen szükségtelenül emberkednek. Szerintük ez az „azeri kisebbség” bizonyítási vágyban ég (elsősorban Törökország és az iráni azeri „anyaország” felé), hogy ők az igazi azeriek, és erre fel ez a nagy etnikai tisztogatás, illetve az elveszített örmény többségű területek fölötti gyász. Eközben az iráni azeriek, mint saját magam is tapasztaltam, a legnagyobb egyetértésben élnek saját örmény enklávéikkal, illetve az iráni örmények a saját azeri enklávéikkal.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 18:27:58

@burqus:
"Eközben az iráni azeriek, mint saját magam is tapasztaltam, a legnagyobb egyetértésben élnek saját örmény enklávéikkal, illetve az iráni örmények a saját azeri enklávéikkal."

Ez azért megdöbbentő, nem beszélve a 27 millió iráni azeri számról.
Azért Irán annyira nem démoni hely...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2009.12.22. 18:44:02

@burqus:
Megnéztem a wangfolyót, és ideírom, mert ott nem tudok beírni. Rádöbbentem valamire!!!!
OFF
Az örmény sírköveken a kereszt egy kupolás templomban van. A magyar állami szimbólummá lett "kereszt a hármashalom felett" jelentése: kereszt a kupolás templom tetején volt eredetileg (csak ugye később már csúcsos hegyű templomokat építettünk, ezért már nem emlékeztünk az eredetire)
hármashalom = templom
Érdekes....

burqus · http://wangfolyo.blogspot.com 2009.12.22. 19:09:49

@Epikurosz: Be kell vallanom, első olvasásra túlságosan szabad asszociációnak tartottam a meglátásodat. A khachkarok szinte állandó elemét, a keresztet dekoratíven koronázó hármas ívet elnézve azonban nem akkora hülyeség. Minden történész vénám berzenkedik az azonosítás ellen, de becsületesen be kell vallanom, hogy ez is egy lehetőség, amelyet valakinek érdemes lenne alaposan végignézni.

Egyébként mi az, hogy nem tudsz a wangfolyón beírni??? Minden lehetőség adott rá.

blacklord 2009.12.22. 19:10:39

Tiboru - nagyon jó poszt, élvezet volt végigböngészni!

@burqus: Nagyon érdekes adalék, kösz (és lényegében változtatja meg a poszt kihatását is - nem hittem volna, hogy az azeriek ennyien vannak!! - Tiboru, ezt nem kéne belevenni?)

Többiek - a magyarkodót és a vele csaholni leállót leszámítva sok nagyon érdekes gondolat hangzott el. Kicsit olyan, mint ha itt zajlana az, aminek az ország történettudományi intézményeiben zajlania kéne...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 19:15:07

@burqus:

Klassz, tartalmas komment volt, köszönöm!

burqus · http://wangfolyo.blogspot.com 2009.12.22. 19:15:59

U.I. És persze, Irán távolról sem démoni hely. Megvannak a maga súlyos bajai, alig kiheverhető történelmi csapásai, de nagyon jól strukturált, barátságos, emberi, élhető ország. Sok ún. demokrácia megirigyelhetné őket. Iránban utazva konstans kérdés: „És hol jobb élni, a maga országában, vagy Iránban?” Én egy ideje már azt mondom: „Iránban.” És meg is indoklom, miért. És elfogadják. És nem, nem azért, amiért a jobbikosok mondják.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 19:17:43

@blacklord:

Az iráni azeriekről (és általában a türk nagycsaládról) a fenti poszt elején elhelyezett linken olvashattok, amit egy másik blogomba, csurtus nickkel írtam:

csurtus.blog.hu/2009/12/19/azerbajdzsan_bevezeto

A blogot és a kommentelőket érintő elismerést pedig minden szerkesztőtársam és olvasónk nevében köszönöm!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 19:19:31

@Epikurosz:

Hm, tényleg érdekes meglátás... Bevallom, nekem a hármashalomról eddig csak a vulgárszimbolikai magyarázat volt meg a hegyekkel...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 19:20:40

@burqus:

Csak halkan kérdem: Irán biztonságpolitikai szerepéről, geostratégiai helyzetéről nem lenne kedved egy vendégposzthoz itt, minálunk?

Super 64 2009.12.22. 20:13:19

@Рихард:
Full riszpekt, az okokat most nem sorolom.
A javaslatod kapcsán ez jutott az eszembe: "Egy nyelv van a világon, amit mindenki megért: az erőszak." Nem hangzik jól, de igaz.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.12.22. 20:26:59

@tiboru: maximálisan támogatnám az iráni cikksorozatot, pláne, ha belülről is látod valamennyire az országot.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.12.22. 20:29:14

@tiboru: ja, és az iráni vendégposzt sem ment meg további azeri posztoktól :)

bloggerman77 2009.12.22. 21:53:56

Azért egypár dolog el lett itt nagyolva, kérem.

Jelzett területen a kaukázusi szigetnyelveket beszélő és az örmények valamint a grúzok tekinthetők őslakosnak.

Az azeri türkök bizony bevándorlók.

Az örmények és a grúzok jó okkal utlják a muszlmokat. Hogy mást ne mondjunk, a grúzok azért csatlakoztak önként a cári birodalomhoz, mert az éppen aktuális perzsa sah lerohanta Grúziát, és a lakosságot elhurcolta. Tehát a grúz népesség kétharmada ma Iránban él, muszlim, és a grúz nyelv archaikus 18. századi dialektusát beszéli.

Az örmény eset közismert: az orosz csapatok Török-Örményországba való betörése után az ottani örmények tömegesen támogatták az oroszokat, erre jöt válaszul az 1916-os népírtás, majd a Török Birodalom összeomlása után brit segítséggel létrejött a középkori örmény államok, 1916-ig örmények által lakott területeken Nagy-Örményország, csak éppen lakossága nem volt, a törökök elmenekültek, az örményeket meg ugye 1916-ban kiirtották.
Lenin meg a lepasszolta a törököknek a török területeknől összehozott örmény államot (mert az mint el is hangzott a szovjetek keresték a külpolitikai nyitás lehetőségét: a volt antant ellen harcoló kemalista Törökország kézenfekvő szövetségesnek tűnt... az ellenségem ellensége a barátom, mint tudjuk...), és helyreállította az 1914-es határokat.

A szovjet korszakban nem volt nemzetiségi ellentét, erről Sztálin gondoskodott, mikor letarolta a Kaukázuson túli terület független államocskáit egységes szovjet fennhatóság alá vonva.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.12.22. 22:06:43

@Рихард: ez a felezés nagyon okos ötletnek tűnik, különösen az izraeli párhuzam fényében. egyszer volt egy kedves tanárom, aki ezzel kapcsolatban a társadalom felezését javasolta kb így: vegyük a háborúskodást szerető palesztinokat, meg a háborúskosdást szerető zsidókat. ez a csoport megy a Negev sivatagba, jó messze másoktól, háborúzni. így maradnak a békeszerető palesztinok, meg a békeszerető zsidók a helyükön, ahol voltak, é szépen békésen éldegélnek. -- a koncepció nagyon érdekes. már többször eszembe jutott, hogy lehet-e találni hozzá valamilyen végrehajtási utasítást, vagy guidebook-ot, mert olyan nagyszerűnek tűnik az ötlet.

burqus · http://wangfolyo.blogspot.com 2009.12.22. 22:08:02

@tiboru: Nagyon megtisztelő az ajánlat. És rettentő vonzó is. De mint olyasvalakinek, aki jó pár éve a részletekben van elveszve, egy rövid időre szükségem volna a szintézisre.

Mi volna, ha a következőt viszontajánlanám. Átgondolnám a témát, és mondjuk egy hónap múlva írnék Irán nyugati(-északnyugati) geopolitikai helyzetéről, majd ismét egy hónap múlva a keletiről?

A részleteket megbeszélhetnénk a tamas kukacz studiolum.com címen.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.12.22. 22:18:06

@Рихард: a színtiszta nemzetállam ötlete pedig már sokaknak jutott eszébe. szerintem egyáltalán nem sikeres stratégia amúgy, meg sok buldózer is kell hozzá (lásd romániai falurombolás, vagy a behivatkozott Julfa-i örmény temető elpusztítása). aztán például elég érdekes színtiszta (értsd: egy nemzetet tartalmazó) nemzetállamként elképzelni egy sor országot, ha van egyáltalán ilyen. Mit szóltok egy színtiszta orosz lakosságból álló Oroszországhoz? Arról már nem is beszélve, hogy ahol mindenki pravoszláv vallású? Na? Ugye!

Todd. PT 2009.12.22. 22:22:23

Többen írták már, de jó poszt és gratulálok.

A ZMNE-ről írt posztokra: Miféle német tengerészgyalogosok álltak és hol ?

Egyébként manapság képesek egy asztalnál, enni afentebb nevezett egyetemen,horvát, szerb és bosnyák katona tisztek, ráadásul olyan arcok akikről virít, hogy a '90-es évek elején bizony nem egyszerű mezőgazdasági munkásként űzték az ipart.

burqus · http://wangfolyo.blogspot.com 2009.12.22. 22:26:35

@bloggerman77: A helyzet tényleg bonyolult. Az azeri türkök valóban bevándorlók az örmény-albanus hegyek között – de legalább annyi ideje, mint a magyarok a szláv nyelvtenger közepén. Hány száz év jogosít fel egy népet arra, hogy hazájának tekintsen egy vidéket, amikor a temesvári török kapitány azt írja 1700-as évek eleji naplójában, négy generáció ottlét után, hogy hosszas konstantinápolyi tisztviselősködés végén „mégis csak hazavágytam Temesvárra, mert ott vannak az én gyökereim”?!

Az Iránba elhurcolt grúzok (még ha a kétharmad túlzás is) rendkívül izgalmas nyelvészeti problémát képviselnek. Eleve több tájszólásból összehozott nyelvük még tovább is fejlődött új hazájukban, az Iszfahántól nyugatra, a Fereydunshahr fölötti hegyekben, olyannyira, hogy ma már rendszeres grúz nyelvészeti konferenciákat szerveznek róla hol ott, hol Tbilisziben. Grúzul sajnos nem tudok, de perzsa nyelven nagyon sok izgalmas írás van erről az interneten is.

Az örmény népirtás nem az 1916-os orosz megszállás örmény támogatására volt válasz. Már csak azért sem, mert az igazi (800 ezertől, amelyet Kemal Atatürk ismert el 1920-ban, másfél millióig, amelyet a mai Örményország vall) örmény népirtás ezt megelőzően, 1915 nyarán történt. Az örmény ellenállás, amely korábban még tárgyalt a törökökkel, csak ezt követően helyezte teljes bizalmát az orosz hadseregbe (amely rá is szolgált erre a bizalomra egészen a bolsevik forradalomig, amikor kénytelenek voltak visszavonulni, sorsára hagyva az örmény régiót). Előzményei pedig 1895-re nyúlnak vissza. De erről egyszer még külön szeretnék írni.

Balfake 2009.12.22. 22:46:12

Epikurosz, a nigériait már megkaptad?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.22. 22:53:22

@Todd. PT:

A német tengerészgyalogosokhoz: szerintem NagyTeve kolléga akkoriban nem a Hungária körúton tanult, hanem mondjuk valamilyen Marshall Center jellegű helyen, teuton barátaink földjén.

De majd kijavít, ha tévednék.

fehérlófia 2009.12.23. 08:31:57

@tiboru
Bocs, összecsaptam a kommentet.

Egy-két újságcikk, akár könyv alapján véleményt formálni lehet, de leírni... Tudja fene, én nem tenném. Bizonyára vannak a tisztelt vendégek között olyanok, akik testközelből ismerik a helyzetet, de a többség csak papírról.
De végül is mindegy. Ezzel kár volt kötekedni.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.12.23. 09:09:18

@tiboru: köztudomású és általánosan elfogadott hittétel, hogy te tévedhetetlen vagy :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.23. 10:31:38

@NagyTeve:

Akkor ezt a kommentet lementem :-D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.23. 12:08:53

@tiboru:

És persze kiteszem a nejem íróasztala fölé a falra. Csak miheztartás végett.

Lucius Flavius Arrianus 2009.12.23. 12:13:44

Kiűnő volt, mint mindig.
Hölgyek és uraságok, szép karácsonyt kívánok.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.12.23. 13:56:03

@tiboru: Ő még nem tudja???? Hallatlan! Hát hol élt eddig???

hungaryhonvéd 2009.12.23. 15:20:06

No akkor megtöröm a csöndet, néma olvasást, Tiboru, ahogyan szeretnéd! :D

De sajna ehhez én érdemben nem tudok hozzá szólni.
Az hagyján, hogy ilyen témákban idő előtt elvesztem a fonalat, de úgy nőttem föl, hogy -a mesék mellett- a Híradó a Panoráma adásaiból az ír, a baszk, az arab-izraeli, stb. konfliktusokról értesültem úgy ahogy, jegyeztem meg ami ragadt.
Mára ezt muszáj volt leegyszerűsítenem faji, etnikai, vallási, területi,gazdasági érdekből elkövetett villongásokká, népirtásokká, igaztalanságokká, melyekben azóta sem történt érdemi változás. Jellegük nagyrészt ugyan az maradt, csak most már név szerint tudod, ha meghal pl. egy izraeli, vagy apránként olyanokról is fellebben a halotti lepel, ami eddig szépen dunsztolódott, büdösödött a kert végében...

Sajnos általában az ilyen alapú sérelmek generációról generációra öröklődnek, nem gondolnám, hogy valamelyik csak úgy hagyná magát. Ha netán "rendeződnének" (?) is a dolgok, a tüske ugyan úgy bennmarad.
Aki tehet róla az vagy lelép és/vagy megússza vagy tud védekezni vagy harcol érte, miatta. Aki meg nem tehet róla, azon csattan az ostor, szokás szerint...

A szegregált gyűlölködést, ezáltal elért "tiszta" háborút, harcot, csatározást támogatom!

Ha nem, akkor atomot mindenkinek!
(úgy általában, nem konkrétan ez ügyben)

Nevada00 2009.12.23. 16:06:19

Félve, de én is némi párhuzamot vonnék magyar-román attitűddel. Nekem olybá tűnik, az örményeknek megadatott az ami nekünk magyaroknak nem, Erdéllyel kapcsolatban. Ők visszatudták foglalni az "elrabolt" területeiket (mindenesetre megszállták) . A bibit inkább abban látom, hogy még bónuszba 6-7 azeri megyét is hozzácsaptak.

Figyelem, nagyon meredek párhuzam következik!

Ez kicsit olyasmi lehet, mintha Magyarország visszakaphatná Székelyföldet. De ilyen-olyan okokból nem érnénk be ennyivel. Mert mi először csak egy kis folyosót szeretnénk Erdélyen keresztül, a közös határ érdekében. Utána a sikereken felbuzdulva (akárcsak az én szemszögemből nézve Örményország) nem lenne ennyi elég. Mert...az xy éven keresztüll a mi nemzetünk bölcsőjeként szolgáló Erdély egészét magunknak szeretnénk, függetlenül annak mai/jelenlegi nemzeti összetételétől.

Tehát. Véleményem szerint, az örmények besokalltak. Visszkaphatták volna azt ami "még mindig" az övék. Azaz Karabahot (ahol többségben vannak)...de nekik több kellett. Ígyse-úgyse fognak soha megbékélni egymással az örmények és az azeriek.

magyar-román= Erdély
örmény-azeri= Karabah

Tudom, hogy meredek, de sok hasonlóságot vélek felfedezni. Mindkét nemzet őszintén hiszi az igazát. Becsületbeli ügy..és a többi. Kicsit hosszúra sikeredett. Előre is elnézést kérek azoktól akik számára ez sületlenség. én így látom, azzal a felszínes tudással amivel rendelkezem.

Tiboru, gratulálok ehhez az irásodhoz is. Nekem ez tetszett eddig a legjobban.:) Kellmes ünnepeket kívánok mindenkinek!

nyerpa 2009.12.23. 18:42:20

Egy ismerősön Karabahi.
Mondta,hogy annak idején
Lenin elvtárs adta el jó pénzért
karabahot az azerieknek.
Van róla papír Moszkvában.
Am jó srác,dolgos,szorgalmas,illemtudó.
A fél családját likvidálta az omon,és az
azeriek.A falu ahonnan jött már nem létezik.
Nem is akar hazamenni,mert nincs hová...
Nem látok rajta gyűlöletet,néha jókat
nevet a ruszkikon,mikor felrobban,bedöglik náluk valami.Mondja: ocseny idiot,katsztrófa.

Kicsit tart az azeriktól,azt mondja,baj van
nagyon gatyába rázták a hadseregüket.
Mindig a Los Angelesi örményeket emlegeti,állítólag 4 millió örmény van amerikában.
Nem mondja,hogy szarkeverők,tőlük van a fegyver stb.

Szetyepnakert.

Hofi jut eszebme.
Szteyepán kiment a kertbe.

Kihirdették a kijárási tilalmat.
Arra ment két NKDVKB.
Püüüüssssss.
Te hülye minek lötted le?
Úgysem ért volna haza....

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.23. 19:18:39

@Nevada00:

A párhuzam nem is annyira erőltetett.

Boldog ünnepeket neked is!

Bloodscalp 2009.12.23. 19:20:06

@tiboru: szuper írás volt:) de ez nálad már megszokott:), engem a helyzett egy kicsit a dél-szláv háborúra emlékeztett, kellett egy 10-12 év amíg rendett tettek, és kellett nagyhatalmi közvetítés is-kérdés az hogy moszkvának mi az érdeke ott...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.23. 19:25:14

@nyerpa:

Az ismerősödnek abban igaza van, hogy az elmúlt 10 évben az azeri hadsereg elég komolyan felfejlődött minden szempontból, s a kilátásba helyezett kőolaj- és gázbevételekből származó euró-milliárdok további korszerűsítéseket fognak eredményezni.

Jelenleg Törökország katonai oktatási intézeteiben több száz (!) azeri tisztjelölt tanul, s évente ugyancsak százak mennek egy-két hónapos továbbképzésre Atatürkékhez. És akkor nem beszéltem a nyugat-európai tisztiiskolákba felvételt nyert több tucatnyi hallgatójukról.

Ha örmény lennék, én nem vennék telket Karabahban, viszont túlélőtanfolyamok megszervezésére indítanék vállalkozást.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.12.23. 19:36:31

@Bloodscalp:

Azeri területen van orosz katonai bázis. Asszem nem is egy.

Moszkva elsődleges érdeke a régióban pedig a stabilitás és minimum jóindulatú semlegesség az adott kormányok részéről. Grúzia ez utóbbiba bukott bele.

Elijev elnök vaskézzel kormányozza népét (ugye milyen diplomatikus voltam?), s ha figyelembe vesszük az életkorát (holnap lesz 48 éves), Azerbajdzsán még vagy harminc évig határozott irányítás alatt lesz.

Elijev ugyanakkor reálpolitikus, noha a család nahicseváni :-) Ezzel azt akarom mondani, hogy amióta ő a góré (vagyis hat éve), ragyogóan lavíroz Oroszország, az USA és Törökország között. Ha kell, bárkinek beszól, ugyanakkor egyértelműen senki mellett nem kötelezi el magát.

A nagy kérdőjel, hogy mondjuk egy-két év múlva hogyan fog dönteni a karabahi offenzíva ügyében. Mert az egyedüli kérdés ebből a szempontból, hogy mennyire lesz képes önmérsékletet tanúsítani a vérre (SOK vérre) szomjazó tábornokaival szemben.

Bloodscalp 2009.12.23. 19:53:56

@tiboru: azért ma már az acélöklü vezérek is hamar odaleszenek ha a helyzet ugy kívánja:), főleg ha van támaszpont az mutatja hogy van az orosz medvének befolyása az oszágra is (a térségre
is-mégha rendet tenni sec-perc alatt nem is tud)
Viszont amikor gázvezetékeket építgetnéneka térségben (Irán-Török vonalon europa felé) nem hiszem hogy akkár helyi háborúkat is eltürnének ott, esetleg később még egy Irán-Orosz vezeték is szóba kerülhet(?-mint Türkmenisztánból)szóval ha Putyinék nagyon rendet akarnak, akkor az is lesz

APImásik 2009.12.23. 20:04:36

szép... érdekes cikk volt...

nademillyen a sörük?... és az-eri konyak?:)hehe.:)

nyerpa 2009.12.23. 20:43:38

@tiboru:
Szerintem,ha a Tökök(Nato)-Orosz(Szovjet) elletétet nézzük akkor,az oroszok nyomni fogják
az örményeket,már csak a grúzok miatt is,csecseneket ne is vegyük ide.
Jut eszembe,Nato-Törökök.
Ebbe még mi is belekeveredhetünk.
Valahogyan futkos a hideg a hátamon,amikor
arra gondolok,hogy a grúzok a nato-ba igyekeznek.
Nincs kedvem ivánék ellen harcolni....

Meg más,egy muszlim vallási fanatic szabadsáharcos,mint egy reguláris hds.katonája.
A tisztek még nem minden.(bocs az elöljáróknak)
Azt is figyelembe kell venni,hogy egy országban
minél nagyobb a jólét,annál kisebb a harci kedv.
Ha meg szegények az utsó töltényig harcolni
fognak,mert nincs veszteni valójuk....
Meg eltelt azóta tizen akárhány év,nem tudom
a fiataloknak van-e kedvük harcolni,tudják-e
miért kéne meghali?
Lehet,hogy a kávézókban,médiában nagy a szájuk,
de amint eldördülne a lövés,beszarnának.

A.Laci 2009.12.24. 08:32:58

Ismét remeket alkottál. Csak gratulálni tudok.
Azt mindig is sejtettem, hogy nem erről a vidékről fogják mintázni a nyugalom, béke és egyetértés szobrát, de, hogy ennyire kuszák legyenek a dolgok, arra nem számitottam.

vizipipa 2009.12.25. 13:14:15

Na, hát végigolvastam, a kommenteket is.
Érdekes volt, még sok ilyet.

Beleugatni meg nincs kedvem. Távolról könnyű az észt osztani.

Kullancs1983 2009.12.25. 15:25:46

(Nincs ekezetes betum!)

Erdekes volt olvasni, meg nemelyik hozzaszolas is sokat arnyalt a kepen. En is ugy tudtam idaig, hogy az ormenyeket az oroszok segitettek, azaz hogy az oroszok az ormenyeket segitettek. Erre kiderul hogy mindkettot... Erdekes.
Az amerikai ormenyekrol nem akarok nagyregenyeket irni, meg keresgelni se, de aki akar nezzen esetleg utana a youtube-on es a wikipedian. Ajanlott cimszavak: Armenian Pride, Armenians in California. Kb. a jakuza es a latino bandak keresztezodese.
Es csak nekem tunt fel a hasonlosag a balkani haborukkal? Egyebkent az azeriek siitak, igy a nemzetkozi "iszlamista" vonal annyira nem lehetett jelentos, inkabb csak a kereszteny-muzulman szembenallas motivalhatta az iszlam onkenteseket, no meg egyeseket persze az is, hogy uthetnek egyet az oroszokon. De mivel szekularista turk nep, hat szamithat a nagytestver Torokorszagra is.
Iranban kb. 20 millio azeri el, a lakossag majdnem egyharmada az. Koztuk pl. Ali Hamenei ajatollah, az orszag vezetoje, meg Ahmadinezsad valamelyik vetelytarsa is, most nem emlekszek hogy Muszavi vagy Hatami. Szerencsere ok elvannak az ormenyekkel...
Az erdelyi ormenyekrol pedig Wass Albert sokkal kedvezobb kepet fest mint pl. a zsidokrol..:P
Talan ennyi eleg is.

vrátja (törölt) 2009.12.27. 22:43:16

Pedig a probléma gyökere igenis a nemzetállam eszméje, ahogy arra páran már rámutattak. Noha - mint ahogy azt számos kitűnő (többek közt magyar; pl. Szűcs Jenő) történész is tisztázta már - maga a nemzetállami eszme is történeti termék. Azaz minden megfelelő fejlettségi fokot elérő kultúrában megszületik, kibontakozik, majd (előbb-utóbb, remélhetőleg) elmúlik.
Sajnos összemberi tudatlanságunk hihetetlen tehetetlenségi nyomatékkal rendelkezik, és rengeteg bizonytalan, gyökértelen személyiség találja meg mások gyilkolászásának és kiirtásának igazolását a nemzet (természetesen csakis saját maga által helyesen meghatározottnak vélt) eszméjében.

Tehát személyes vélemény: nemzeti alapon semmiképpen sem lehet megoldani az örmény-azeri helyzetet (sem).

franta 2009.12.28. 19:40:27

@vrátja: Kedves Vrátja, aztán te magyarázd a Szűcs Jenő magyar történész eszméit, gondolatait - amúgy nekem is ő a kedvenc történészem, Isten nyugosztalja, - azoknak, akiknek felgyújtották a házát, elűzték őket a földjeikről, áttelapítették őket stb., és dumálgass nekik a Huntington-ról, meg így. Kibaszott könnyű okoskodni a jól fűtött budai - Közép-európai - lakásból. Menj oda közéjük, mint ahogy ezt megtette a posztíró is. Kíváncsi vagyok, hogy mind az azeriak, mind az örmények miként reagálnak ama elgondolásodra, miszerint "nemzeti alapon semmiképpen sem lehet megoldani az örmény-azeri helyzetet."

Iustizmord 2009.12.29. 13:19:45

@Professor Pizka: alain boghossian , edouard balladur, youri djorkaeff

Iustizmord 2009.12.29. 14:21:41

jé, most látom, Vaskuti dr tárgyalta az ügyet. ez önmaga súlyosító körülmény volt , azt hiszem :o)

szóval ha vkit megkérdeznek az azeriek hogy nem túl súlyos-e az ítélet, nyugodtan lehet válaszolni hogy ennél a bírónál ez még nem is súlyos ítélet :o)

pesze, ha a megboldogult Pálinkás dr tárgyalta volna, ő lehet h alkotmányellenesen halálra ítéli.

rognork 2009.12.30. 17:03:02

@tiboru:
1: kicsit off, és későn, de csak most értem el idáig: az Aranypók egy örmény kereskedő család által alapított cég, eredetileg Aramipok vagy hasolnló volt a neve, természetesen magyarították
2: kimaradt Youri Djorkaeff

@tommygun: király a blgod és a fotók

tucano 2010.01.02. 00:57:14

Nemzetállam ügyben: az Egyesült Államok népe összekovácsolódott és igazi nemzetté váltak.Brazília dettó. És bár ez otthonról nem úgy tűnik, de az EU is szép lassan összeforr. Remélem egyszer a Föld is így jár, most is büszke vagyok magyarságomra, de sokkal büszkébb lennék, ha egyszer mondjuk Mozartra és Mick Jagerre is verhetném a mellem, hogy bizony ők is földiek, mint én! Bezzeg ti hülye marslakók, még táncolni sem tudtok:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.02. 01:03:06

@tucano:

OFF

Mick Jagger nem földi születésű; mindenki tudja, hogy ŐK telepítették közénk. Csak rá kell nézni a szájára.

Iustizmord 2010.01.02. 20:32:38

@tiboru: akkor jagger és steven yler kinsmen?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.02. 20:39:37

@Iustizmord:

Egymástól függetlenül küldték őket; de ez konteótéma, bocs az offért :-)

pgar 2010.01.06. 15:04:02

@Рихард: mondjuk én magyarként nem nagyon tudok trianon untáni különösebb "lakosságcseréről" csak kiűzött, kiutasított, illetve elmenekült magyarok százezreiről.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.02.25. 18:06:33

@tiboru: Annyira felfejlődött volna a hadsereg, hogy képes lenne megverni az örményeket? Lehet, hülye hasonlat, de engem kicsit az izraeli-arab konfliktusra emlékeztet abban az értelemben, hogy az örmények(mint az izraeliek)katonailag fejlettebbek, képzettebbek, mint az azeriak(arab országok).

Vagy csak attól félnek, mint a cikkben is írja, hogy a törökök és örmények esetleges összeborulása végképp minden esélyt felszámolna?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.25. 21:16:31

@Thaddeus Griffin:

Egyfelől az azeriek az elmúlt 15 évben rengeteg pénzt költöttek a hadseregükre (felszerelésre és kiképzésre egyaránt), másfelől meg egyre morcosabbak a törökökre, akik mindenféle külpolitikai megfontolásból (EU, amerikai örmény lobbi, stb.) egyre "puhábbak" az örményekkel és Örményországgal.

Ha egy nap azt olvassuk a külpolitikai kis színes hírek között, hogy Bakuban ismeretlenek ismét letépték a török zászlót a parlament melletti török hősök emlékművéről, lehet készülni az azeri offenzíva bejelentésére :-(

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.02.25. 23:07:13

@tiboru: Áhhhááá, szóval van is mire verni a mellkasukat. Mert oké, hogy megtámadnák, és mindenhol az szól, hogy a kurva anyjukat az örményeknek, takarodjanak. De ha tisztában vannak a hadseregük állapotával, az pedig nem túl fényes, akkor nem hiszem, hogy a szólamokon túlmutatna az egész. Viszont ha nagymértékű változás állt be, akkor persze más a helyzet.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.03.17. 22:14:32

No, lehet, hogy oda a nagy török-örmény közeledésnek. Már ha Erdogan tényleg kitoloncol 100ezer örményt:

index.hu/kulfold/2010/03/17/erdogan_szazezer_ormenyt_toloncolna_ki/

David Bowman 2011.02.06. 09:17:14

@Nevada00: A végén úgyis a cigóké lessz mind.

David Bowman 2011.02.06. 09:20:19

@franta: Tök mind1, hogy gondolkodnak. Tényleg nem lehet megoldani. Akármeddig erőlködnek, csak 1re több lessz a vér, és 1re több lessz a gyűlölet. A megoldás meg a másik irányban van.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.06. 11:34:58

@David Bowman:

Hehe, ezt láttam (igaz, csak kívülről..)!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.05.17. 13:17:10

@David Bowman:

Igen, csak másik nicken és másik blogban írtam róla :-)

csurtus.blog.hu/tags/azerbajdzs%C3%A1n
süti beállítások módosítása