Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

(300) Vitaposzt - Olvasóink kérdezik 3.0

2010.05.16. 08:00 tiboru


A blog szerkesztősége Szeghalomról kapott egy érdekes kérdést feszegető levelet. A téma itt-ott már felbukkant a lemil oldalain (a hozzászólások között), de most megragadjuk az alkalmat és nyilvános, célzott vitára bocsátjuk nately olvasónk kérdését. A levelét (engedélyével) minimális, a lényeget nem érintő szerkesztést követően jelentetjük meg. Az illusztrációk a Békés megyei online hírportálról származnak; a fotók Both Imre szakértelmét dícsérik.


Legelőször tehát lássuk nately levelét:

Tisztelt lemil,

motoszkál bennem egy kérdés, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy van egy kis problémám.
Történt, hogy a múlt hétvégén (a Győzelem Napja alkalmából) egyesületünk, a Szeghalmi Hagyományőr Egyesület meghívta az orosz nagykövetséget egy közös megemlékezésre, koszorúzásra a helyi szovjet katonai tömegsírnál található emlékműhöz.

Az oroszok el is fogadták a meghívást, az első titkár úr vezetésével jött a küldöttség, köztük egy kilencven esztendős veteránnal, Georgij Alexandrovics Jakovlev nyugállományú ezredessel.
Szerény vendéglátás, kis ünnepség, koszorúzás, korabeli magyar katonai tiszteletadással, vagyis ahogy illik. Mindenki meg volt elégedve, az oroszok nagyon köszöntek mindent.

A megyei hírportál beszámolt az eseményről, amint az látható, nagyon tényszerűen és korrekten.
A megütközésem ott kezdődött, hogy ezek után kaptuk az ívet rendesen, hogy miért nyaljuk a mocskos rohadt komcsik seggét..?! És hogy miért nem a német katonákról emlékeztünk meg, satöbbi; el tudjátok képzelni.
Holott szerintem ez az egész rendezvény az egyszerű, hajdani katonákról szólt, akik általában azt sem tudták, hogy hol halnak meg és miért… Hogyan várhatnánk el, hogy az oroszok gondját viseljék a magyar katonasíroknak Oroszországban (amelyekből ugyancsak van elég), ha mi – 65 évvel a háború után – még mindig gyűlölködünk?

Szerintetek?

Vagy mégis hibát követtünk el a megemlékezés megszervezésével?

Eddig tart tehát nately levele. Most pedig – szokásunkhoz híven – arra kérünk minden olvasót, hogy fejtse ki véleményét a kérdésről, legjobb lelkiismerete szerint adjon rá választ, egyszóval: járjuk körül egy kicsit a katonasírok témáját; azon (hazai és külföldi) katonasírokét, amelyekben egykori ellenségek földi maradványai pihennek. Külföldi katonasírok idehaza, magyar katonasírok külföldön.

Első világháborús tematikájú ugyan, és biztosan sokan ismeritek, de inspirációért ajánlom az egyik testvérblogunkat, s azon belül (abszolút relevánsként) elsősorban a katonai temetőkkel foglalkozó posztokat.

És ne feledkezzünk meg a natelyt kínzó kérdésről: hibát követtek-e el szeghalmi barátaink azzal, hogy a fenti megemlékezést (az Orosz Föderáció Nagykövetségének meghívásával) megszervezték?

Előre is köszönöm a gyűlölködéstől mentes, érdemi véleményeket tükröző kommenteket. Tudjátok: ezen a blogon sohasem a megfogalmazott vélemény az esetleges moderálás oka, maximum a hangnem és a stílus.

Vitára fel!

Ápdét: Markgraf barátunknak köszönhető az alábbi képes tudósítás a Don-kanyarból, az ottani Rudkino nevű falu mellett található II. vh-s magyar katonai temetőről és emlékparkról. Itt pedig Nyilas Gergely cikke az ismert magyar katona sírjáról.

 

211 komment

Címkék: magyar olvasói levél szovjet évforduló hadtörténelem ii világháború vitaposzt olvasóink kérdezik

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Panzer 2010.05.18. 15:16:47

Zig Zag:
Ez jogos. Kulonosen ugy, ahogy megfogalmaztad: "honvedo haboruva valt." Ott a pont.

GeoThrasher 2010.05.18. 15:22:01

@tucano:
Na ezt nagyon várom, jó, hogy az Ungváryék is benne vannak, ez biztosíték a minőségre. Ezek a dokumentumfilmek nagyon hiányoznak a világháború feldolgozásához. Persze mégjobban hiányoznak a Bukás-hoz hasonló színvonalú játékfilmek. Reménykedjünk...

Hertymorty 2010.05.18. 15:55:24

Első világháborús téma ugyan, de most vettem észre:
a Duna TV műsorra tűzte Gulyás Gyula és Gulyás János: A magyarok és az I. világháború című 4 részes dokumentumfilmjét, az első részt ma este 22:35-kor vetítik.

Ajánló a filmről: mno.hu/portal/713891

Dixi. 2010.05.18. 15:58:49

Köszönet a blog szerkesztőinek,szerkesztőjének ezért a bejegyzésért.Jólesik olvasnom, hogy rajtam kívül is vannak emberek akik képesek el vonatkoztatni a napi politikától,a minden napi hajcihőtől és érdemben nemes gondolatokkal képesek elfogadni a gondolatot mit magamban táplálok már nagyon rég.

Szeretném ha megértenétek mit érzek akkor amikor belépek egy temetőbe, egy kis faluban BP 50 km-re nem köt oda szinte semmi...csak a barátnőm...édesapja meghalt pár éve és kijárunk közösen a sírjához...
Van a temetőben egy szovjet emlékmű ami a háborúban ott elesett katonáknak állít emléket.Előtte 20 sír...mind-mind 17-25 éves emberek nyughelye....
Minden tavasszal a sírokon friss virág van...mindegyik síron egy szál fehér gerbera..Tavasztól őszig....és természetességgel a helyi kisebbségi önkormányzat finanszírozásával teszik.
Ez kicsi falú Mlinky magyarul malom....vagyis Pilisszentkereszt...és nagy többségben szlováknemzetiségűek...és képesek ezek az emberek elvonatkoztatni mindentől....becsülöm őket.

És még valami....napi útjaim során utam elvezet a Solymár melletti temető,a Budaörs határán lévő német katonai temetőmellet....
És mindig oda pillantok van e valami változás....némán,gondolatok nélkül,csak a belém nevelt tisztelet érzésével.
Ugyan ezt éreztem a blog, és a hozászolások
olvasása közben.

Köszönöm.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.18. 17:29:03

@Dixi.:

Köszönjük, hogy megosztottad velünk a gondolataidat.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.18. 17:29:36

@Hertymorty:

Köszi az ajánlót! Ott leszünk a képernyő előtt.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 18:41:02

Láttam néhány szovjet katonai emlékművet. Volt ami temetőben állított emléket az elesett katonáknak, másikat föl a hegyre építettek. Közös bennük, hogy annyira lepusztultak, alig látszik rajtuk, miért emelték. Előbbiről például nagymamám mondta, hogy micsoda, mert nekik anno megemlékezésekkor verset kellett mondani előtte.
Ápolni illene őket, csakúgy, mint a többi hasonló céllal létesített emlékhelyet. De hogy ne legyen sértődés, érdemes lenne, ha azok csinálnák, akiknek ez fontos. Pl. Kádár születésnapjára vagy az októberi forradalom emlékére is láttam már összegyűlni nyugdíjasokat, akik senkit nem zavartak azzal, hogy csendben ácsorogtak egy kicsit, esetleg váltottak néhány szót. (bár, megjegyzem, a mai zűrös viszonyok közepette, ők még a békés kis csoportot példázták - senkit nem zaklattak, hogy tartson velük)

És igen, izgat a kölcsönösség. Hogy pl. a Don-kanyarban maradt anyai dédnagypapa bátyjának vajh méltó emléket állítottak-e? És ez milyen állapotban van jelenleg.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 18:43:36

@Dixi.: A Solymár melletti az német? Mindig gondolkodom rajta, mikor arra járok, de sajnos nem jutok el odáig, hogy kiderítsem.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.18. 20:31:47

@neccharisnyás útonálló: igen, az ott egy német katonai temető és igen takarosan rendben is van tartva

Super 64 2010.05.18. 21:01:13

@neccharisnyás útonálló:
Solymárnál (a 10-es út mellett) angol temető van, ami persze nem zárja ki, hogy a közelben van egy német is.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 21:06:53

@Super 64: @Zig Zag: Na, csavarjunk rajta még kettőt. Én katonai temetőn azt értem, ami az "ósannál" van, annak Vörösvár felőli oldalán. Az most milyen? Én úgy tudom, magyar és ... (még valamilyen)

Super 64 2010.05.18. 21:21:48

Én is arra gondolok, mert az valóban katonai temető. Viszont holtbiztos, hogy ott angol katonák vannak eltemetve.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 21:24:23

@Super 64: Rendben. Nem voltam ott, szal nem fogunk összekapni rajta.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.05.18. 21:24:42

@neccharisnyás útonálló: Az az angol temető.

@Zig Zag: Találtam egy tucat képet a rudkinói magyar temetőről. Átküldjem? Csak mert úgy látom, többen érdeklődnek hogy a mi temetőink milyen állapotban vannak odakint....

Super 64 2010.05.18. 21:29:38

@neccharisnyás útonálló:
Már miért vesznénk össze ezen?

@Markgraf:
Az a temető megérdemelne itt is egy posztot.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 21:42:10

@Super 64: Elővigyázatosságból hozzászoktam. Egyes kétbites userek akkora cirkuszt bírnak rendezni.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 21:44:05

@Zig Zag: Talált! Köszönöm!

Külhoni magyar temetőkről/emlékművekről tudtok felrakni képeket?

Iustizmord 2010.05.18. 22:08:39

én meg úgy gondolom, h nemvitatva azt, hogy egy, az országon átvnuló háború sok sebet ejt, sé biztos vannak olyan katonák akik követtek el védhetetlen dolgokat a polgári lakosság ellen, soha egyik ivánt, horstot, billt, pistát, giovannit, gorant, stb soha meg nem kérdezték kar-e egy kicsit lövöldözni 2.vh címszó alatt, lhetőleg hazájától távol.

szóval tisztelet nekik, mert mind értelmetlenül haltak meg, a politikusaik faszsága miatt.

Iustizmord 2010.05.18. 22:17:28

@Sváb: Öregapám bátyja konkrétan azért ment SS-nek, mert földet ígértek neki a háború végén Ukrajnában

képzeld el, hogy ez így volt már a xii-xiii. században is, csak akkor nem ss hanem teuton lovagok / német lovagrend néven jártak a szláv sztyeppéken. bár akkor még volt vallási maszlag, nagyapád ezek szerint khm... megélhetési hódító volt.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:22:10

@Iustizmord: Keresztes hadjáratok katonái is megélhetési hódítók voltak. Egy rakat összefogdosott köztörvényes, földnélküli nemes, jobbágy ment zsákmányszerzés céljából. Persze, biztos volt olyan is, aki a pogány térhódítást akarta letörni.
De nem véletlen küldtek a magyar királyok is fegyveres kíséretet az országon áthaladó csapatok mellé határtól határig. Felprédáltak volna mindent útközben.

Iustizmord 2010.05.18. 22:29:03

@Super 64: konkrétan a royal air force hajózólegénysége nyugszik ott, emlékeim szerint

az amerikai katonai tmető meg a petőfi-laktanyánál van, az m1/m7 kivezetőjénél, asszem.

Iustizmord 2010.05.18. 22:36:40

@neccharisnyás útonálló: az első körösök még tán meggyőződésesek voltak, de aztán minőségromlás állott be az sicher. a szép az volt a xii-xiii. sz-ban hogy a 2-3 generáció óta a szentfldön élő keretények már a modus vivendit keresték, aztán jött holmi új eresztés az óvilágból és háborúzni akart a hitetlenek ellen... alig tudták lebeszéln őket, márha. renaud de chatillon pl nem tartozott a lebeszéltek közé...

Iustizmord 2010.05.18. 22:38:18

@Zig Zag: btw, volt már kruszédörös poszt???

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:39:56

@Iustizmord: Jaj, maguk mindig ilyen kedvesek az újoncokkal? Mindjárt elpirulok, pedig nem szokásom.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:47:05

@Iustizmord: Hát igen. Izgalmas, mikor az újonnan kialakított közel-keleti kiskirályságodat megtámadja egy Szentföldet felszabadítani akaró had. (vagy legalábbis azt mondják magukról)

Közben azon gondolkodom, ez az emberanyagban való "romlás" mutat-e párhuzamot a XX. század nagyobb elhúzódó háborúival? Világháborúk ugye a legelsőként beugró evidens példák. Az ottani állófrontok, a gépesített lőfegyverek alkalmazása szó szerint követelte az állandó utánpótlást. Aztán eljutottak odáig, hogy már a puskát éppen csak elbíró gyerekeket is a frontra küldtek.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:48:30

@Iustizmord: Csak konstatáltam, mily lelkesen bővítik ismereteimet a solymári temető témakörében.

Iustizmord 2010.05.18. 22:51:27

@neccharisnyás útonálló: jah, értem. akkor díszlépés, laposkúszás, csikkszedés, krumplipucolás, és taníccsa meg a fókát sakkozni, faltól falig.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:55:01

@Iustizmord: Berepülőpilótákról eszembe jutott nagymama története a határban lezuhant repülőgépről. A falusi gyerekek futottak megnézni, mert oda meg vissza voltak a beleépített vastag üvegért. Utólag persze csodálkozik, hogy akkoriban meg se fordult a fejükben, mi van, ha felrobban a gépben a lőszer.

De például izgalmas a lengyel katonák megléte. Nem is tudtam.

Iustizmord 2010.05.18. 22:55:17

a fanti likból:

cemetery from Rascalmas Roman Catholic Cemetery in 1958. ez nyilván Rácalmás, ill figyelemreméltó még:

Take Route 10 from the city centre, in the direction of Dorog. Keep going for 14 kilometres from the city centre until you reach a large Auchan Hypermarket.

figyelemreméltó gakorlatiasság. hiába, hajózószemélyzet nyugszik itt, a navigáció és a waypoint-ok ismerete esszenciális...

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:56:23

@Iustizmord: Hol marad a fogkefével pucolja ki a csempék közé száradt retket, hogy csillogjon!...?

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 22:58:11

@Iustizmord: GPS vagy műhold navigációs pontokat kellene... dehát ezek franciák! Nekik jó a madarasteszkó is.

Iustizmord 2010.05.18. 22:58:30

@neccharisnyás útonálló: lehet h az egy berepülő pilóta volt, de hogy nem berepülőpilóta, az sicher. mármintha nem az RKI köteléképen repült be a szentem egy me210-est

Iustizmord 2010.05.18. 22:59:22

@neccharisnyás útonálló: bocsi, ezek angolok. a cwgc brrit szervezet.

Iustizmord 2010.05.18. 23:03:27

www.cwgc.org/search/cemetery_reports.aspx?cemetery=54325&mode=1

azért mindenki figyelmét felhívom a lap teljes részletességére

egyik nagyapámat kb 1945 májusában vetették hadifogságba (nem a franciák), megjárta oroszországnak az ibusz által később sem hirdetett részeit, 47-48-ban jött haza, de neki a hadtörténeti intézet nem nagyon találja nyomát. pedig nagyanyám még kárpótlást is kapott utána. másik nagyapámról viszont tdják hogy ő is fogságba esett (ő se szingapúrban)és további sorsa ismeretlen. merthogy az öreg leugrott a vonatról, s ki sem vitték az országból. eztet a slendriánságot...

Iustizmord 2010.05.18. 23:04:12

@neccharisnyás útonálló: jah és én itt kb őrvezető ha lehetek...

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 23:11:25

@Iustizmord: Lehet, hogy most nem tudnak róla, de akkoriban....
Nagyapát azért akarták egy gödörbe ölni, mert az apja volt olyan jófej nem kint maradni a fronton a biztos halál láttán. Hazajött és bújtatták. Megtalálni nem találták, de tudták, hogy katonaszökevény. Eszement.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 23:14:01

@Iustizmord: Én meg a beépített tégla... aki nem hajlandó atomvillanáskor ráhasalni a fegyverére és tisztességesen, becsülettel elpárologni.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 23:15:38

Pár perc múlva kezdődik egy műsor betépett I. vh.-s katonákról. Mondjuk a drog Vietnam után már nem újdonság. Inkább az, hogy pontosan mit használtak.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.18. 23:26:28

@Iustizmord: Iszom a szavait, Mester.

Wow! Morfium, kokain, heroin a 30-as években. Kerouac-ék mit bohóckodtak még 20 évvel később is a benzedrinnel....

Iustizmord 2010.05.18. 23:32:20

@neccharisnyás útonálló: Mester? te összetévesztesz vkivel, de hízelgő :o)

bloggerman77 2010.05.19. 04:52:53

@Hertymorty:

Nem kispályás film, de még érdekesebbek a megszólaló öregek: a legvadabb háborús bűncselekményekről - román hadifoglyok felsőbb parancsra lemészárlása, pusztán "önszorgalomból" szerb paraszt tanyájának felgyújtása a bentlévőkkel együtt - beszéltek szinte nevetgélve (mármint az iskolázatlanabb megszólalók), a tanultabbak meg érdekes módon jobban a szívükre vették a dolgot.

Az is érdekes volt, hogy a hátországban egyesek dőzsöltek, a nyersanyagokon próbáltak nyerészkedni miközben a fronton vagy éppen a Monarchia nagyvárosaiban jegyre adták az élelmiszert. (Erről mondjuk olvasni a történeti munkákban, de mégiscsak más élőszóban hallani olyantól, aki átélte...)
Meg a frontlógósok esete, a hadbírósági tárgyalás felelevenítése, amikor a hadbíró azért mentette fel a szökést megkísérlő katonát,mert az ügyvéd bebizonyította, hogy a hadbíró fiai is frontlógósok... Vagy hogy a közös egységeknél a tisztek nem foglalkoztak a katonák ügyeivel, mert még a magyar kiegészítésű alakulatoknál is a tisztek 75%-a német-osztrák volt, és így természetszerűen nem tudtak a legénységgel kommunikálni.

Szó mi szó, érdekes film, és még van 3 része... Érdemes nézni!

Super 64 2010.05.19. 06:15:37

@neccharisnyás útonálló:
Nos, én bizonyosan nem fogok. (Remélem, hogy kétbites sem vagyok...)

@Iustizmord:
Így van, a RAF képviselte nálunk akkoriban az angolokat. Mondjuk nem igazán rajongtak értük, ami érthető is...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.05.19. 07:55:33

@Iustizmord: Az amerikai temetőben már nem nyugszik senki - az a terület 45-től a negyvenes évek végéig(?) volt a Mo. területén elesett amerikai katonák temetője, utána áttemették őket, ha emlékeim nem csalnak a prágai központi amerikai temetőbe. Ennek ellenére azt a földdarabot rendben tartják, talán van is ott valami emlékmű. És ha jól emlékszem az a telek amerikai tulajdon.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.19. 09:09:31

@Markgraf: nagy köszönet! beszerkentettem.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.19. 09:18:47

@bloggerman77: Srácok, sajnos lemaradtam a dokumentumfilmről. Felvette/felveszi valaki?

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2010.05.19. 12:05:34

Amint azt többen írták: a halott katona nem ellenség. Úgy kell az egykori ellenségek katonasírjait gondozni, ahogy mi szeretnénk, ha a mi nagyapáink sírját gondoznák. És igen, meg kell emlékezni a magyar, német, szovjet, bolgár, román, I. vh-s olasz, és még ki tudja milyen katonákról meg kell emlékezni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.19. 12:06:51

@tiboru:

(Csak mert eddig nem nagyon láttalak... Vagy figyelmetlen voltam, ami nem kizárt.)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.19. 12:12:42

@tiboru: Örvendek!

(én neveletlen, nem is köszönök, csak belebeszélek a térbe)
Néha erre vetődök, de csak read-only-ban. Nem tudok én gulyáságyúk torkolatátmérőjéről értekezni. :S Viszont sok érdekes dolog van itt. Meg most találtam valamit, ami hozzászólásra ösztönzött.

Betyáros 2010.05.19. 12:33:27

Emberek! Sose értettem ezt a fene nagy orosz ellenességet. Itt voltak kb. 40 évig történt pár atrocitás tény és való. De ha visszanéznénk a történelembe össze se hasonlítható mondjuk a török hódoltsággal vagy a tatárjárással. A németekről meg már nem is beszélek akik szegény országunkra már 1050-től fenték a fogukat, számtalanszor feldúlva, kifosztva. Erre meg most nyalják a seggüket a sok neonáci. Az oroszokkal legalább annyi közös történelmi kapcsolatunk van mint a németekkel, de sokkal kevesebb atrocitással fűszerezve.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.19. 12:45:06

@Betyáros: Közvélemény szempontjából hosszabb távra visszavezethető az oroszellenesség. Kiegyezés után már erősen jellemző a politikai közéletre. Balkánon való "játszadozás" után meg főleg. Én legalábbis erre asszociálok a kérdésben.

teddybear01 2010.05.19. 16:51:23

@neccharisnyás útonálló: Szerintem tévedsz.

A németellenesség gyakorlatilag a honfoglalás óta meglévő érzelem. Nem is lehet véletlen, mert a német nyelvterületen kialakult birodalmak hagyományosan keleti irányba próbáltak terjeszkedni, amivel magukra haragították az ott élő népcsoportokat.
Had ne rángassam elő a a magyarok labanc-ellenességét például!

Ami az oroszokat illeti, azokkal nekünk nem sok dolgunk volt, egészen 1848-49-ig. Akkor viszont beavatkoztak az osztrák-magyar belügynek tekinthető szabadságharcba. Innentől kezdve azután már mindig egymásba ütköztünk, minden nagyobb háborúban.
Ami a nagyobb probléma, hogy többnyire mi vesztettünk. Ami pedig az '56-os megszállást illeti, az érdekes dolog.
Nem igazán tudom pontosan meghatározni, hogyan is történt. Az mindenesetre biztos, hogy nem úgy történt, ahogy az előző rendszerben tanították, de úgy sem, ahogy most mondják.

Mivel az orosz megszállás volt az utolsó, ezért van, hogy őket utálni még mindig sikkes.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.05.19. 18:33:22

@Zig Zag: Szívesen! De én nem Hertymorty vagyok...:( :)

SzLH 2010.05.19. 20:46:03

"Van a háborúnak egy törvénye, amelyik így szól: a tiszta fegyverek győznek a szennyes fegyverek fölött. Ha azonban egyik sem tiszta a fegyverek közül, akkor mindig a nagyobbik gonoszság és a nagyobbik gyűlölet győz. A szentek tisztasága és szelídsége legyőzi
a vadállatokat, legalábbis így tanítják ezt, de ha két vadállat küzd egymással, akkor mindig a vadabbik vadállaté a diadal. Ha két barbár visel hadat egymás ellen, a barbárabbik nyeri meg azt. Így tanítja a történelem. Vagy tisztábbak kellett volna legyünk, vagy barbárabbak.

Hazudni csak a gyöngének lehet joga, annak, akit levertek, hogy a bőrét mentse vele, ahogy lehet. De az erősnek, a győztesnek nincsen joga hazugsághoz. Aljas gazember, aki ezt teszi."
Wass Albert

Hiszek a szeghalmi hagyományőrzők tisztességében, jóhiszeműségében, de legközelebb járjanak el nagyobb körültekintéssel, és ne - a számunkra fájdalommal járó eseményeken - minket legyőzők ünnepén koccintsanak. (Lásd Medgyessy Péter esetét Nastaseval.) Sírokat rendben tartani, virággal díszíteni nemes gesztus.

bloggerman77 2010.05.19. 20:58:45

@SzLH:

"és ne - a számunkra fájdalommal járó eseményeken - minket legyőzők ünnepén koccintsanak."

**

Ha a németek még mindig ezen rugóznának, Merkel miért ment a moszkvai díszszemlére, nem tartanának közös megemlékezést Normandiában, ráadásul úgy, hogy az ünnepség a német temetőben kezdődik.

A te általad képviselt álláspont 1994-ben bukott éppen Normandiában, amikor a németeket nem hívták meg, és ott szembesültek az európai közösség, hogy a nagy európai egység egy zérónulla, ha továbbra is ezt az avitt elvet követik.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.19. 20:59:35

@Markgraf: Ó, ezer bocs! Összekeveredtem kissé. Nem kéne annyit szittyózni :)

bloggerman77 2010.05.19. 21:01:31

@SzLH:

Egyszóval ez a szempont, amit írsz, gyakorlatilag másra nem jó, mint a gyűlöletspirál újratermelésére.

Betyáros 2010.05.19. 21:29:30

Bocsánat! A lényegről meg majd elfelejtkeztem! Minden tiszteletem a hagyományőrzőknek! A holtakat bármelyik oldalon is harcoltak tisztelni kell. Na most még az oroszokra vissza térve csak apró lábjegyzetben jegyezném meg, hogy ugye mi támadtuk meg a Szovjetuniót annak idején. És, hogy az egyszerű katona mennyire nem tehet a sok ökör politikus döntéséről. A Szovjetunió rengeteg nemzetisége se önként és dalolva harcolt ellenünk, egyszerűen parancsot kaptak. Mint ahogyan a mi katonáink se értették, hogy mi a fenét keresnek szegény szerencsétlenek a Donnál. Az meg megint csak az akkori idióta vezéreknek köszönhető (élükön a vitéz kőbányai világossal) hogy modern fegyverzet és elegendő felszerelés nélkül küldtek ki harcolni 200.000 embert. Mindenkinek ajánlom Sára Sándor Hol vannak a katonák dokumentum filmjét.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.19. 22:54:00

@teddybear01: Németek elleni indulatokkal én nem foglalkoztam. Azt próbáltam felderíteni, hogy az oroszokkal mi van.
Ami ugye két oldalról is vicces a monarchia idején: a közvetlen határ miatt Galíciában, illetve Szerbia, amire Mo. igényt tartott, de a fokozódó pánszlávizmus mozgósította a körülöttünk lévő szláv népcsoportokat, Misamackó meg persze erősen támogatta őket ideológiailag. Ez még a békeidő. Háború az megint más. Ott már lehet utalgatni a Monarchia török kapcsolataira, illetve hogy mit képzeltek a Balkánnal, amelyik levesbe oroszék igyekeztek beleköpni.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.19. 23:03:26

@teddybear01: Németekkel kapcsolatban igazad van. Tényleg nagyon messze vezet. És lehet abban valami, hogyha Hitler győz és ők tartottak volna megszállva minket, valszeg őket utálnánk jobban. Bár az oroszokra az idők kezdete óta úgy utalgatnak, mint Európa barbárai, amiért Ázsia kapujának őrzői.

'56-on ne rágódj. Ami iratot nem semmisítettek meg, az vagy eltűnt vagy 200 évre titkosították. Még egy nyamvadt kutatást se lehet rendesen megcsinálni egy adott forradalmár tevékenységéről, akkora az adathiány.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.19. 23:11:01

@Betyáros: Horthyéknak nem volt Hitlerhez hasonló vastagságú bőr a képükön, hogy csak úgy szembemenjenek a haderő-korlátozó intézkedésekkel. Habár voltak trükkös megoldások (levente-mozgalom) de kiakasztó, hogy a II. vh.-t I. vh.-ban használt puskákkal vívták. Illetve bizonyítja a katonák elszántságát.
Ahogy személy szerint az I. vh. kapcsán is mindig ledöbbenek, hogy huszárokat küldtek gépfegyverek, modern ágyuk ellen. És Galíciában néhány helyen sikerült is áttörniük a frontvonalat. Lovon!

SzLH 2010.05.20. 06:16:25

@bloggerman77: "nagy európai egység egy zérónulla"

Így van, nézz körül! Ez a politikai fogalom olyan, mint az "Egy a tábor, egy a zászló."
Soha nem lesz belőle semmi. Lásd a francia-holland, orosz-ukrán, görög-török, baszk-spanyol, fríz-holland-német ellentéteket. Európa annyira sokszínű, eltérőek a hagyományaink, nyelvünk. Miképpen Strauss - akit a II. VH.-ban súlyos égési sérülésekkel magyar katonák vittek kórházba- kancellár mondta magáról: először bajor vagyok, majd német, s legvégül európai.
Merkel esetében nem szabad arról megfeledkeznünk, ő NDK-ban született..., valamint arról sem, mennyire meghasonlottak magukkal. Teljesen konzumidióta lett a német nép nagy része.
A gyűlöletspirál kérdésében szerintem elhamarkodottan mondtál véleményt.

SzLH 2010.05.20. 06:32:51

@neccharisnyás útonálló: "Horthyéknak nem volt Hitlerhez hasonló vastagságú bőr a képükön, hogy csak úgy szembemenjenek a haderő-korlátozó intézkedésekkel."
Valamint a jóvátételi rendelkezések kiszipolyozták az ország erőforrásait.

Dixi. 2010.05.20. 08:04:44

Sziasztok.

@ tiboru.
Köszönöm kedves szavaid.

végre egy blog ahol nem egymást szapulják, szapuljuk, hanem érdekes információkat osztanak meg:-)

Ja és a 10 út mellet Angol temető van....

R_Gábor 2010.05.20. 09:54:25

Az a véleményem, hogy gondoznunk kell a nálunk elesett idegen katonák sírját, egyrészt miért ne, másrészt pedig csak akkor várhatunk el viszonosságot.
De: a német katonasírokon még nem láttam horogkeresztet, akkor miért kell eltűrnünk, hogy a szovjet sírokon tiltott önkényuralmi jelkép legyen?
Valamint meg kellene különböztetni a sírokat az emlékművektől, és a szovjet katonasírokat továbbra is ápolni, az emlékműveket viszont szoborparkba szállítani, mert seggnyalásra tényleg nincs szükség.

tistedur 2010.05.20. 10:17:24

@R_Gábor: azért mert a német hadsereg jelképe nem a horogkereszt volt, a vörös hadseregé viszont a csillag ( sőt a sarló és kalapács is)

tistedur 2010.05.20. 10:18:09

@neccharisnyás útonálló: még a II. világháborúban is volt sikeres huszárroham :)

rozsdafarku 2010.05.20. 11:45:10

@Dixi.: budaors.varosom.hu/portal/latnivalo/6890/Magyar-nemet_katonai_temeto
is található itt.Az angol-temető /pár sír/ a 10-es úton balra látható.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.20. 13:19:49

@SzLH: Ez a németekre is igaz volt, csak náluk nem emelte köbre az elcsatolt területek gazdasági értéke.

@tistedur: Köszönöm. Társadalmi + egyéb szempontokból én az elsőt favorizálom, a második ügyében jelentős lyukak vannak ismereteimben.

SzLH 2010.05.20. 13:47:23

@neccharisnyás útonálló:
A mai napig Magyarország sóimportra szorul.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.20. 13:56:50

@SzLH: Pedig milyen bányáink voltak! Vielicskán is mesélnek az egyik magyar királynéról(nézze el, hogy most nem jut eszembe a neve) hogy egy magyar sóbányában járván véletlenül beleejtette gyűrűjét a tárnába és a bányászok a vielicskaiban találták meg munka közben.

De ugye aztán jöttek a Fuggerek, meg miegyéb. Mostmeg ha sóbányát akarunk látni, irány Parajd (700 km?) Schengennek hála személyivel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.20. 16:32:59

@neccharisnyás útonálló:

Árpádházi Szent Kinga.

Ott lent még a szobra is látható (természetesen sóbl kifaragva).

Románia még nem Schengen, majd jövőre. De a személyi stimmel :-)

MTi 2010.05.20. 16:49:50

Azt nem is írtam, hogy a 3. képen a tizedes bajtárs kellően marcona :) és hopp, ... az ott egy Délvidéki Emlékérem! :)
Az öregúr meg ki van dekorálva rendesen, mint karácsonyfa.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.05.20. 19:10:41

@tiboru: Ó, akkor csak az álmaimban. Affene. Nem baj. Előbb-utóbb csak összejön ez a határtalanítás.

És köszönöm, hogy ennyire figyel. A hézagjaim munkát adnak magának, hogy ne unatkozzon annyira.

Neoprimitív 2010.05.20. 19:59:29

Gratulálok nataly a megemlékezéshez és remélem, nem riasztott el titeket a folytatástól a bornírt visszhang.

@SzLH: gondolom a lengyelek is konzumidióták lettek, másként aligha lehetne megmagyarázni, hogy miért vettek részt a Vörös-téri díszszemlén. Esetleg a közismert, századokra visszamenő oroszbarátságuk miatt?

Ha háborús idézetet akarsz, akkor javaslom inkább ezt: "Isten mindig az erősebb tüzérséget támogatja." Napoleon kicsit jobban megértette a háború lényegét. Józan, a szabadságot és az életet szerető ember nem mondhatja, hogy jó lett volna, ha Hitler egész Európában megvalósítja azt a borzalmat, amit akart, azért az, hogy ez nem sikerült - ünnep. Ünnep akkor is, ha utána sokaknak nem sokkal szebb világ jött. Akiknek pedig ebben a harcban elesett valakijük, azoknak joguk van gyászolni azokat és emlékezni rájuk, nem ezért, amiért harcoltak, hanem azért, mert meghaltak. Remélem idővel rájössz, hogy a valakinek a gyásza nem lesz attól kevesebb, ha másért is képes könnyet ejteni.

SzLH 2010.05.22. 09:34:20

@Neoprimitív: Azt hiszem, nem értettél meg. Nem a sírok rendbetétele, ápolása ellen van kifogásom, hanem a körülményeket kifogásoltam. Fordítsuk meg, nézzük egy másik szemszögből a dolgokat! A Bécsi Döntések emléknapján koszorúzzunk együtt magyar hősi emlékműveknél cseh, szlovák és román katonákkal, illetve nagyköveteikkel! Szerinted részt vennének?

Neoprimitív 2010.05.22. 10:52:43

@SzLH: Szerinted a második világháború vége és a fasizmus európai bukása ugyan olyan csapás Magyarországnak, mint a bécsi döntések voltak a szomszédainknak? Ha nem, akkor miért ne lehetne tiszteletet adni azoknak, akik ebben elestek, bárhol? Azért mert mi saját magunknak köszönhetően a végső vesztesek közé kerültünk? Talán el kellene fogadni, hogy hülyék voltunk és elszúrtuk a lehetőségeinket, amikor ezen változtathattunk volna.

SzLH 2010.05.22. 13:20:16

@Neoprimitív: Nem válaszoltál a kérdésemre... Nem a tiszteletadás a bajom, hanem a kellő körültekintés hiánya. Gondolj bele, megver egy ember. Ünnepelnéd vele együtt megverésed napját?
Történészek szerint az 1920-1944 közötti magyar politika a legjobb lehetőségei szerint tette a dolgát. Nem mi küldtünk csapatokat azonnal a német támadáshoz. Két különböző álláspontot képviselünk, s szemernyit sem közelednek egymáshoz. Elbeszélünk egymás mellett.

Neoprimitív 2010.05.22. 14:21:28

Valóban, két különböző álláspont. Ha én kötök bele valakibe, akkor nehezen hibáztathatom, ha utána pofonvág. A példádnál maradva: nem azt ünnepeljük, hogy megvertek, hanem azt, hogy nem kell többé verekednünk. Persze ragaszkodhatok ahhoz, hogy én milyen szerencsétlen vagyok, mindenki engem ver, csak senki nem fog vele törődni.

Egy politika helyességét pedig azon szokták lemérni, hogy el tudja-e érni a meghirdetett céljait és milyen áldozatok árán. Ha a cél a bécsi döntésekkel nekünk ítélt területek megtartása volt, akkor a magyar politika teljes kudarcot vallott. Ha az volt, hogy az országot minél kevesebb áldozattal vezesse át a háborún, akkor is. Ha pozitívum, hogy nem mi küldtünk csapatokat először, akkor legalább akkora negatívum, hogy mi küldtünk legtovább. Ezt persze lehet a legjobb politikának tekinteni, de akkor mi lett volna a legrosszabb?

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2010.05.24. 18:56:43

=)

komolyan mondom, nem értem a kérdést se. katonák haltak meg itt is, ott is? katonák.
ők akartak odamenni, vagy odaparancsolták őket? természetesen odaparancsolták őket.

no, akkor miért ne lehetne katonai tiszteletadással emlékezni rájuk akár az egykori ellenoldalon is? hiszen a háborúnak vége.

teddybear01 2010.05.24. 22:24:45

Nem akartam hozzászólni, de csak kikívánkozik belőlem.

Egyrészt itt van a Szeghalmi Hagyományőr Egyesület kezdeményezte megemlékezés, a világháborúban náluk elesett orosz katonák tiszteletére. Mint érintetteket, meghívták az Orosz Nagykövetség képviselőit is. (Szerintem a lehető legkorrektebb eljárásként.)

Másrészt itt is, meg másutt is vannak a hozzászólók, akik a németeket hiányolták az ünnepségről. Mondjuk talán nem ártott volna őket is meghívni. Mindenesetre azért érthető, hogy nem hívták meg őket, mert már nincs német sír a temetőben.

És aztán jöttek azok, akik mindenből politikát csinálnak. A legrosszabb fajta.
Az évenkénti budavári botrányról sem a kitörésben részt vett katonák tehetnek, hanem azok akik ezt az alkalmat rendszeresen politikai tüntetéssé degradálják le.

Személy szerint minden tiszteletemet megadom a harcokban részt vett, és meghalt katonáknak, és a civil áldozatoknak. De sohasem tudom a megemlékezéseket politikai tüntetéssé lealjasító piszkokat embernek tekinteni. Akár német, akár orosz oldalon állnak.

A felállított emlékművek az én szememben síremlékek. Akik megrongálják ezeket, azok ugyanolyan szemét alakok, mint azok, akik rendszeresem bemászkálnak a temetőbe rombolni.

SzLH 2010.05.31. 05:07:20

@nately: Szerveztetek a Magyar Hősök Napjára megemlékezést?

dana_hun 2010.06.01. 09:38:16

Nem, nem követtek el hibát. Legyen bennünk tisztelet mások iránt. Igaza van abban is, hogy túl sok a gyűlölködés, főleg olyanok részéről akik akkor nem is éltek (pl. én). LE akarják dönteni a szovjet emlékművet Budapesten?Az oroszok megmondták; ha ti is, mi is a magyart itt Moszkvában.Csak éppen tisztelni, szeretni (azaz kimenni és megkoszorúzni a moszkvai magyar emlékművet) sokkal nehezebb mint mocskolódni, gyűlölködni.

recruit 2010.06.02. 13:06:34

A holtakról meg kell emlékezni. Ellenkező esetben bennünk is felednek. Örökre!

Big-B 2010.06.03. 13:22:41

A katonai bajtársiasság független tértől, időtől és ideológiától.

kszabo 2010.07.19. 05:56:51

@SzLH: Mikor értitek meg végre nincsenek hősök egy háborúban, hullák, áldozatok és nyomorékok maradnak csak utána. Az egyetlen szó amit amit a túlélőire lehet mondani az max. a veterán, aminek egészséges többsége a bőre alá nyomott üveggyapotként éli élete végéig az egészet. Sára Sándor filmsorozatát pedig kötelezően végignézetném mindenkivel, hogy erre maguk is rájöjjenek.

Éhesló 2010.09.08. 10:29:12

Nem emlékezek olyan sírokra, melyek az osztrák ulánusok, kozák dzsidások, vagy rác népfelkelők, esetleg jellasics gránátosai emlékét őriznék. Honvédsírokra annál inkább.
Pedig az a maihoz képest lovagiasabb kor volt.
A korábbi sírok közül egyedül a Budát védő várparancsnok sírjára emlékezek, pedig 150 évig irtottuk egymást, és volt jó pár halottunk mindkét oldalon.

A történeti visszatekintés és őseink gyakorlata alapján tehát nem gondolom, hogy a ránk és katonáinkra pusztító szándékkal rontó ellenségeink katonái előtt bármikor is tisztelegnünk kellene.
Ők nem voltak sem példaképeink, sem barátaink. Ellenségeink voltak, akiket megöltünk, pusztítottunk tűzzel vassal és vica versa.

A MIEINKRE emlékezzünk, vannak elegen itthon és idegen földön is. A többit hagyjuk meg az ÖVÉIKNEK.
Félreértés ne essék, ma is halálos (gazdasági, demográfiai, kultúrális, katonai stb.) versenyben vagyunk egymással a PC máz alatt és holnap is lehetnek akik ezt a versenyt fegyverrel akarják megvívni.
Ezt mutatják az évezredes történelmi tapasztalatok, míg a PC maszlag csak pár évtizedes.
süti beállítások módosítása