A hazai hadkiegészítési rendszer, a tartalékosok kérdése, illetve a többi, ezekkel kapcsolatos topik elég régóta visszatérő témája a Lemilblognak. Sokan, számos alkalommal kifejtették már véleményüket arról, hogy hogyan működik mindez Magyarországon, s főleg arról, hogy – szerintük – hogyan kellene működnie.
Nos, a mai vendégposzt talán segít egy kicsit jobban eligazodni ebben a néha rázós, ugyanakkor kétségkívül fontos kérdésben: hk417 kolléga (és régi olvasó) most betekintést nyújt a dániai tartalékos („hátországi”) haderő hétköznapjaiba. Mint mindig, véleményeket, kommenteket szívesen látunk.
Először talán néhány szó magamról: hk417 nick alatt írogatok mindenféle idióta és kevésbé idióta hozzászólást netszerte. Lassan nyolcadik éve élek Dániában, de előtte is kalandozgattam erre-arra. Mivel jelentősnek mondható katonai és kisrészben ”egyéb” rendvédelmi múltat mondhatok magaménak, az idén elérkezettnek láttam az időt, hogy a teljes integrálódás jegyében fegyverrel is szolgáljam az országot, ahol élek. Más ”frivillig” (önkéntes) tevékenység, amit tényleg szeretnék is csinálni, nem nagyon jutott eszembe, márpedig itt nagyon nagy hagyományai vannak ennek. Állítólag az aktív korú lakosság több mint fele foglalkozik valamivel: öregeket látogat, gyerekekkel foglalkozik, szervez valamit, vagyis ezer dologgal tesznek a közösségért, csak úgy, ingyen. Akik ismernek, röhögőgörcsöt kapnának, ha valami hasonlóval álltam volna elő és bevallom, ezek közül engem egyik sem hoz lázba. Na meg a kihívás! Egy dolog bekerülni egy szociális otthont segítő civil szervezetbe, de egészen más dolog egy állam fegyveres erejébe – ezt szerintem a Lemilblog olvasói is pontosan így érzik!
Tehát hosszas megfontolás után idén júniusban kitöltöttem az előzetes felmérő tesztet a Hjemmeværnet honlapján – gondoltam, legfeljebb majd nem történik semmi. Mondjuk mivel nem vagyok dán, nem is adta meg a rendszer a ”zöld” jelet, csak a ”sárga” szintre voltam jó, ami a magyarázat szerint további vizsgálatot tesz szükségessé a Hjv. részéről. Magamban már le is írtam a dolgot, hiszen bár mindennel rendelkezem a tagsághoz, nem biztos, hogy kell nekik a külföldi. Ezzel szemben – hatalmas meglepetésemre – a harmadik napon felhívott az aalborgi regionális (Nordjylland-Vendsyssel) parancsnokság toborzótisztje és egy telefonos interjú keretein belül megbeszéltük, hogy igen, mehetek, szívesen látnak és döntsek hova szeretnék kerülni. De főleg arra volt kíváncsi, tényleg komolyan gondolom-e, vagy csak úgy viccből töltöttem ki a tesztet, mint oly sokan manapság? Miután tisztáztuk, hogy igen, szeretnék és mivel amúgy ”könnyűlövész” lennék, mindenképpen a szárzföldi haderőhöz és lövésznek mennék.
A hölgy (szinte 100%, hogy szőke) elmondta, hogy augusztusban fog keresni a frederikshavni század parancsnoka, mert akkor tudnak az új jelentkezőkkel foglalkozni a szabadságolások miatt. Ha minden jól megy, tehát befogad a század és az OPK. is rábólint, akkor ott fogok szolgálni. Frederikshavn a lakhelyemhez közel (alig 9 km-re) eső város, amolyan járási székhely és a Hjv. 5 ágából 3 érhető el: a szárazföldi erők egy százada, a tengerészet egy egysége (velük egy bázison osztozunk) és a rendőrség egyik alakulata. Nálunk a légierő és az úgynevezett ”Virksomhedshjemmeværnet” nem képviseli magát.
A Virksomhedshjemmeværnet a Hjv-nek az az ága, ami kifejezetten az ország stratégiailag fontos ipari, hírközlési, közlekedési létesítményeire vigyáz, azokat őrzi és védi, vagyis egyfajta kritikus infrastruktúra-védelmi nemzeti gárda.
Aztán az ember tényleg fel is hívott és augusztus 7-re beszéltünk meg találkozót az akkori helyi központban, hogy a tényleges interjút megejtsük és ha úgy alakul, akkor a ”valódi” jelentkezést is lezavarjuk, mert ez utóbbi bizony szigorúan papír-alapon, kézzel kitöltve történik! De ha vannak nálam a katonai szolgálatot igazoló okmányok, azokat is vigyem. Mondom neki, hogy alig van valamim, azok is inkább az ENSZ-től és egyéb külföldi szervezetektől, de ezek legalább angolul vannak. Otthonról jóformán csak a tiszthelyettesképző bizonyítvány (IM BV, biztonsági szak) és fényképek vannak, a beszerzés ráadásul hónapokba telhet, de megemlítettem, hogy NATO tagország és a PET (a dán gumitalpú társaság, akik nyilván már ekkor rajta voltak az ügyön) szerintem minden további nélkül megkaphatja az egész aktát, ha kéri, talán még fordításban is. Ettől aztán meg is nyugodott az ember.
A találkozó jól ment, legalábbis úgy gondolom, mert ott helyben kitöltögettünk vagy 10 kiló nyomtatványt, amit aztán Koppenhágába továbbítottak. A százados úr elmondta, hogy a várakozási idő 3 hónaptól kezdődik, de volt már olyan is, aki 5 hónapot várt a válaszra és elutasították, de ne legyek elkeseredve, mert attó még járhatok a századhoz, sőt, gyakorlatilag el is várják. Minden szerdán van ”foglalkozás”, ami az elméleti oktatásoktól a gyakorlati foglalkozásokig mindent jelenthet. Tehát 14-én megjelentem a századközpontban és mivel a kapott programfüzetben olvastam, hogy városi harcászat-foglalkozás lesz a program, ehhez öltöztem: nyári katonai bakancs, fekete munkásnadrággal, viszont angol esővédő alsó és magyar esővédő felső – szóval olyan tipikus gerilla-terrorista forma voltam a sok egyenruhás között. Volt még egy civil, egy hölgy, aki már 2 hónapja várta a választ, hát gondoltam majd mi ketten leszünk a ”megfigyelők”. Hát jó nagyot koppantam! Bemutatkozás után egy öreg tiszt mellé rendeltek, hogy majd ő lesz az instruktorom – és itt mindjárt jött is a döbbenet részemről, mert a kezembe nyomta a saját c7 a2-es puskáját és két tárat, hogy ezzel fogok ma dolgozni…
Életemben nem volt a kezemben M16 alapú fegyver. Szóltam is rögtön, hogy Kalasnyikovon nevelkedtem, de az öreg a mély víz híve és mondta, hogy csináljam azt, amit a többi és nem lesz baj. Beosztottak hamar a 2. rajba és a rajjal együtt elmentem tárazni. Itt mondjuk akartak segíteni, de látták, hogy gyorsabban tárazok, mint a legtöbben a csapatból, úgyhogy nem erőltették tovább a dolgot (természetesen nem éles lőszerről beszélünk). Egy tár a puskába, egy a zsebbe, meg adtak egy gyorstöltőt is, mert amúgy ritkán van ömlesztve a lőszer és következő tárazásnál majd jól jön. A feladat végrehajtására egy, ha nem is a város közepén lévő, de elég forgalmas helyen került sor és mivel az első percekben világossá vált, hogy mindenki nagyon komolyan veszi, hát én is beleéltem magam. Előadtam egy fékezet habzású, de baromi profinak tűnő járőr-munkát, az első körben utolsó előtti emberként a rajban, majd a további körökben már felavanzsáltam utolsónak, ami köztudottan elég felelős pozíció. Mint kiderült, jól tettem, hogy komolyan vettem a dolgot, mert a négy megfigyelő tisztből kettő csak engem értékelt és a rajban sorra váltották egymást a parancsnoki állomány tagjai: figyelték a munkát, mit hogyan csinálok, mennyire vagyok együtt a rajjal, mennyire látom át és mennyire értem a taktikát. Látták, hogy nem csak mondom, hanem tényleg tudom, én pedig láttam, hogy ez az amit akarok és nemhogy nem lógok ki a csapatból, hanem bizony tudok mutatni pár dolgot. Jó volt megint fegyverben lenni, na!
Olyan apróságokon múlott a presztízs megteremtése, mint például mikor a raj eleje már tüzelt az ellenre, én még nem lőttem egyet sem, megkérdezte az egyik instruktor tiszt, hogy miért nem lövök és mikor mondtam, hogy mert nincs cél a körzetemben. Bólogatva beírt egy jó pontot. Vagy arra is odafigyeltem, hogy mozgáskor a sarkokat és a beugrókat ellenőrizzem, amit annyian elfelejtenek, vagy épületben a saját szektor fedezete, stb. Alap, de fontos dolgok ezek és élesben a túlélést jelenthetik.
Innentől befogadott a csapat, amit elég nagyképűség századnak nevezni, mert a törzzsel együtt sem tudunk 60 katonát kiállítani, a harcoló egység pedig 3 teljes rajt tesz ki, de gondolom, az a cél, hogy egyszer század legyünk és talán jó úton is haladunk ehhez.
Aztán október első hetében megjött a parancs, hogy aláírhatom a szerződést és megkaphatom a felszerelésemet. Hatalmas meglepetés és ováció a századnál: ennyire gyorsan még ember nem kapta meg a kinevezést (a fentebb említett hölgy még mindig vár, de rajta kívül is vannak, akik már több mint 3 hónapja vannak talonban!). Akkor tudatosult bennem igazán, amikor két nappal később megkaptam a teljes felszerelésemet és az aznap esti foglakozásra már a csilivili egyenruhámban mehettem, szép zöld barettben. A századpéká-helyettes beosztott az alapiskolára 2015 februárjának utolsó két hetére. Gondoltam, addig már elleszek saját fegyver nélkül, mint a többiek, akik még nem voltak a sulin, de aztán nem úgy alakult.
Természetesen minden foglalkozáson résztveszek, de az első nagy hacacáré mindjárt októberben a ”Cobra” fedőnevű összfegyvernemi gyakorlat volt Aalborgban, az ottani gyakorló terepen. Itt jött a következő nagy meglepetés, mert nem kaptam a századnál fegyvert, én nem kérdeztem, ők meg nem mondtak semmit, viszont a központba érve jött értem egy tiszt, akivel el kellett mennem egy raktárba, és kaptam a nevemre egy vadi új fegyvert, külön egy zacsiban a zárral/zárkerettel és hordfogantyúval, fegyverszíjjal, amit még ott hamar össze kellett raknom (ekkor már nem jelentett gondot). Kézfogással pecsételtük meg az átvételt, meg valami olyasmivel, hogy ”szolgáljon jól!”, majd rohantam vissza a csapathoz, ahol az ellátó őrmesterünk már nagy vigyorogva várt a két tártáskával és négy tárral. Ez ekkor még csak mint névre kiadott ”kölcsön fegyver” szerepelt, de a lényeg, hogy másnak nem adható ki, amíg aktív tagja vagyok a Hjv.-nek, vagy nem kapok egy másikat.
Rohadtul büszke voltam a puskámra (még ma is az vagyok), de mondták, hogy nevet még ne adjak neki, azt majd csak akkor, ha már nem kölcsönfegyver lesz a státusza. Mondjuk nekem pont eszembe sem jutott ez a névadás. Ez a gyakorlat megint nem semmi élmény volt, mert több mint 300 katona jött csak a Hjv.-től, plusz a ”rendes” sereg vagy 100 fővel, azon kívül a légierő helikopterei. Az egész biztosításáért a Hjv. rendőri egységei feleltek. Olyan alakulatokat láttam, amikről nem is tudtam, hogy vannak: pl. egy harcikutyás szakasz, vagy a könnyű, G-Mergákkal felszerelt rohamcsapatok. A fene se gondolta, hogy a Hjv.-nek ilyen cuccai vannak!
Ezután a gyakorlat után nem sokkal olyan ítéletidő köszöntött a régióra, hogy áradások keletkeztek, ami azért nagy dolog, mert az országban nincs egy folyó sem és a legmagasabb pontja is csak 120 méter körül van (ráadásul az sem itt a környékünkön), tehát olyan az egész vidék, mint egy asztal. A lakhelyem melletti falu egy részét teljesen elöntötte a víz, még evakuálásra is sor került. A katasztrófavédelmi riasztástól számított 50 percen belül a teljes harcoló állomány szolgálatba lépett a bázison és további fél óra mulva a maradék is beért. Először a lakosság evakuálásában vettünk részt, aztán biztosítottuk a kiürített településrészeket. Eközben a rendőrségi Hjv.-sek az útzárakat állították fel és üzemeltették, jelentős aalborgi segítséggel, mert annyi helyen volt komoly gond, hogy nem győzték emberrel. Hatkor jött a riasztás és kb. éjfélre normalizálódott annyira a helyzet, hogy a településbiztosítási feladatokat a hivatásos rendőrök el tudták látni, mi pedig fokozatosan átvettük az útzárak üzemeltetését. Az állomány minden tagja nyomott legalább 20 óra szolit, mi harcolók 42 és 47 óra között toltuk. Legalább ezt is láttam élesben, mert eddig csak tanultam róla a foglalkozásokon (riadólánc, katasztrófavédelem, satöbbi). Ilyenkor amúgy parancs jön; minden máson részt vehetsz (így, feltételes módban), de ez parancs!
Ezután volt néhány egynapos lövészetecske, ahol a fegyver nullázását is el tudtam végezni, néhány kisebb gyakorlat, egyéb foglalkozás, de közeledett az év egyik nagy durranása, a BORRIS! Ez egy kétnapos lövészet fedőneve és egyben a hely neve is, ahol tartják. A Borris állítólag nagyon híres NATO-körökben és használja, aki csak teheti, de elsősorban persze a dán sereg egyik igen komoly kiképző terepe. Megkérdeztem a parancsnokot, hogy mehetek-e, mire azt mondta, hogy ha nagyon szeretnék, akkor majd meglátjuk! Ezen elgondolkodva kicsit utánaolvastam a szabályoknak és hamar lemondtam a Borrisról, mert semmilyen részvételi kritériumnak nem feleltem meg: az alapiskola a minimum (!), legalább 2 év aktív szolgálat és csak saját fegyverrel lehet résztvenni, az enyém meg ugye még nem kapta meg ezt a státuszt!
Aztán egy héttel a hacacáré előtt szól a péká, hogy az Opk. engedélyezte a részvételt nekem és még egy srácnak, aki tavaly szerelt le a seregből és többszörös afganisztáni veterán, viszont a Hjv.-ben pont ugyan az a státusza, mint nekem.
Örültem mint állat, főleg, mikor az indulás napján a bázisunkon egy aalborgi őrnagy hivatalosan átadta mindkettőnknek a tanúsítványt (vagy minek nevezzem), hogy a fegyver már nem ”kölcsönfegyver” többé! Ezzel jött egy másik gond, amivel szembesültem: hogy miért nem akarom otthon tartani a puskát?
Tudom, hogy nem kötelező, így annyit mondok, hogy nem és kész, de tudom, hogy ezt még indokolnom kell majd valahogy. A Borrist most nem részletezem, mert az egy külön poszt lenne, de annyit elmondok, hogy ezer felett lőttem el lőszert és egyet sem feleslegesen!
Két héttel a Borris után jött egy parancs, amit a szokásos szerdai összejövetelen a péká a állomány előtt felolvasott: a fent említett srácnak és nekem jóváírták az összes alapiskolát, tekintettel a katonai múltra és az eddigi gyakorlatokon nyujtott teljesítményünkre, külön kiemelve a Borrist! Azonnal megkaptuk a végleges harci beosztásunkat és az állománytáblán ünnepélyesen áthelyezték a fényképünket a beosztás szerinti helyre.
Azóta volt még egy nagyobb gyakorlat a közeli Læsø szigeten, meg pár kisebb itt a városban és körülötte, de a lényeg, hogy így lettem mára teljes jogú tagja a dán ”Home Guard”-nak.
Ha érdekel benneteket, természetesen szívesen írok részletesen a nagy gyakorlatokról és a Borrisról is.
Ápdét: a Borris fedőnevű harcászati gyakorlatról itt olvashattok!
Titus Pullo Urbino 2014.12.09. 14:19:53
2014.12.09. 14:20:47
bagir 2014.12.09. 15:47:06
tudi 2014.12.09. 16:35:52
Titus Pullo Urbino 2014.12.09. 16:59:50
Szerintem sokak nevében adom meg a választ: kíváncsian várjuk a beszámolót a nagy gyakorlatokról és a Borrisról is.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 17:33:23
@Titus Pullo Urbino: A Borris "poszt" kész van és elküldtem Tiboru mesternek, ahhoz csak a képeket átküldenem--van egy csomó. De megvárjuk mi lesz ezzel--lehet, hogy érdeklődés hiányában elmarad.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 18:50:44
tudi 2014.12.09. 19:54:09
Csaba222 2014.12.09. 21:12:10
A Borris "poszt" jöhet.
igor2 2014.12.09. 21:43:11
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 21:47:22
@Csaba222: Azt majd a blog gazdái döntik el, de ha mehet, ahhoz több képet szeretnék küldeni, persze csak ha belefér.
Asidotus 2014.12.09. 23:00:39
(Megmondom őszintén, tetszett a téma, mert amikor néhány éve volt, hogy egy dán újságban karikatúrákat közöltek az iszlám és a terrorizmus összefonódásáról, világszerte 140 ember halt meg azokon a tüntetéseken, ahol az arabok azt állították, hogy ők békés fajta. No, akkor eléggé behúzták fülét-farkát a dánok. Pedig hát, annak idején, a viking korban, leeveztek volna egy sárkányhajóval a Perzsa-öbölbe, és kardélre hányták volna a fél iszlám világot.)
A megvalósult amerikai ólom.. 2014.12.10. 00:27:27
Ez a birodalom halála után felmbomlott.
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.12.10. 08:52:53
Tetszik a gyakorlatias hozzáállásuk.
==T== 2014.12.10. 09:18:02
Mit tenne a posztíró, ha pl. Magyarország ellen küldenék egy kis demokráciaexportra?
Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.12.10. 09:18:39
Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.12.10. 09:22:25
==T== 2014.12.10. 09:39:52
tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 10:04:05
Ja, abszolút életszerű, hogy Dánia előbb-utóbb megtámadja Magyarországot.
Anteovin 2014.12.10. 10:11:45
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 10:13:17
1-olvass utána, ki lehet a M.H. tagja! Valami olyan szöveget is fogsz találni, hogy ....az a nagykorú magyar, vagy EU. állampolgár, aki.....-tehát nem ördögtől való a dolog.
2-ez nem a légió! Nem zsoldos vagyok-annak a területnek a védelmére készülünk, ahol élünk--én is, lassan 8 éve!
3-A MH. akkoriban nem, hogy meg sem próbált megtartani bennünket, de elég megalázó dolgok is történtek, amiért nagyon sokan eljöttünk az akkoriban első NATO kompat. csapatoktól. Aztán persze már hiába nyígott az akkori miniszter, hogy,...ennek az állománynak a távozása 15 évvel veti vissza a HM. képzettségi szintjét,...!!
@Nűnű: Annyira beijedtek, hogy aztán megjelentették még vagy két lapban azokat a rajzokat--csak az íze végett! Amúgy ez a "farokbehúzós" politika rettenetesen idegesíti a dánokat is. Ne feledkezzünk meg az olyan dolgaikról, mint például a szomáliai kalózok elleni művelet, mikor az Abszolon fregatt kapitánya simán lehülyézte a "nagy amerikai parancsnokot" és fogta a gépet és hazajöttek! Pedig abban az időszakban szinte csak nekik volt bármi eredményük a műveletben!
Anteovin 2014.12.10. 10:15:38
g.d 2014.12.10. 10:32:17
Mészáros Laci 2014.12.10. 10:54:50
Ez a lényeg :) Ahol ilyen a civil élet, ott ilyen a katonaság is. Szóval gratulálok!
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 11:16:14
==T== 2014.12.10. 11:25:19
Az MH esetén is furcsának érzem a dolgot.
Nekem amúgy ez a nagy emigrálósdi sem tetszik. Persze egyszerűbb a könnyebbnek tűnő utat járni/menekülni a süllyedő hajóról.
@tiboru: Afganisztánban meg Irakban is ott voltak, nem?
alprazolam 2014.12.10. 11:32:53
javaslom, hogy egy értelmes, jó szervezőkészséggel, megfelelő katonai tapasztalattal, meggyőző retorikával, stb. rendelkező emberünk menjen már ki, és mutassa meg ezeknek a szerencsétlen vajevőknek, hogy mitől döglik a légy! Elsősorban Hende Úr jönne szóba.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 11:36:13
Untermensch4 2014.12.10. 12:31:14
Untermensch4 2014.12.10. 12:35:57
a dánok kedvelik ezt?: satwcomic.com/
Eddie 2014.12.10. 12:44:43
Egy hasonló, szervezett és pénzelt honi gárdának nálunk is lenne jogosultsága!
polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.12.10. 12:45:35
"sztem inkább örülj hogyha arról hallasz hogy egy magyar sikeres katona lett külföldön"
Ki a sikeres katona?
Aki jól tud gyilkolni? Lehetőleg ártatlan civileket, vagy olyan szerencsétleneket, akiknek kőkori a felszerelése az USA csúcstechnológiájához képest?
Csokáv 2014.12.10. 12:46:51
Van pár magyar katona haverom, összetennék a két kezüket, ha fele ennyi katonásdit csinálhatnának.
tomwar 2014.12.10. 12:48:43
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 13:28:12
auer · http://koronus.blogspot.com/ 2014.12.10. 13:45:51
Ami engem érdekel, hogy milyen nyelven megy kommunikáció? Dán v angol?
A pisztácia elfogyott, csokoládé nem is volt! 2014.12.10. 13:48:04
A patkány hagyja el először a süllyedő hajót, a kapitány pedig utolsónak - de ez csak azt bizonyítja, hogy a patkány sokkal intelligensebb a kapitánynál.
A tréfát félretéve.
Szerintem nem a szerző hibája, hogy itthon nem hagyták érvényesülni. Van egy másik ország, ahol meg elismerik. A puffogó hozzászóláskból az jön le, hogy azt kívánjátok: éljen ő is olyan rosszul, mint akik itthon maradtak, mert... Mert különben nem magyar? Esetleg netántalán hazaáruló? Csak mert nem óhajt éhen halni? Volt lehetősége és kihasználta. Emiatt irígykedni lehet, de beszólni nem szép!
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 14:11:57
tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 14:34:23
Igen, de amennyire sekélyes biztonságpolitikai ismereteim helytállóak, se Irak, se Afganisztán nem NATO-tagok.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 14:38:28
Ha ismétlődik, nem csak a szóbanforgó kommentet töröljük, hanem az erőszakos hirdetőt is bannoljuk.
Köszönöm a megértést.
2014.12.10. 15:14:07
2014.12.10. 15:28:47
Damjanić Jovan (János), Aulich Ludwig (Lajos), Georg Lahner (Láhner György), Ernst Poelt, Ritter von Poeltenberg (Poeltenberg Ernő), Karl August Graf zu Leiningen-Westerburg (Leiningen-Westerburg Károly), Schweidel Joseph (József).
Asidotus 2014.12.10. 19:31:27
Untermensch4 2014.12.10. 20:24:43
@polyvinyl: a sikerességet itt úgy értem hogy továbbképzi magát katonai téren és megmutatja a helyieknek hogy a magyarok jó katonák tudnak lenni. az utóbbi "országimázs" néven még költségmegtakarítás is magyarországnak. ha meg dániában kőkorszaki eszközökkel randalírozni kezd egy ellenséges hadsereg... magukra vessenek :)
a te értelmezésedhez közelítőbb módon a "sikeres" az a katona aki "jó fogaskerék a gépezetben", ha mindent szabályosan csinál akkor a parancsnoki láncban vhol meg lehet találni a "leggyengébb láncszemet" akire igazából haragszol. a problémák legfőbb forrásai pedig nem a katonák hanem a politikusok.
Levy6 2014.12.10. 20:33:10
Én így látom:
-Magyarként örülök, hogy egy honfitársam(ex, kalandozó by Viki? :)) azt csinálja amit szeret és jó élete van
-Esetleg, ha bármilyen nemzetközi gond lenne(bár Dánia nem túl sok háborút indított az elmúlt évszázadban,és NATO tag ahogy mi is)akkor magyar (besorozott)katonaként természetesen gondolkodás nélkül eliminálom az ellenséget, akármilyen nemzetből jött(ha a jófajta magyar képzés és logisztika/felszerelés lehetővé teszi, hogy csak lőtávolba érjek, mielőtt szitát/darált húst csinálnak belőlem)
Szóval nem értem, hogy egyeseknek miért fáj, ha másnak jól megy és boldog...
Egyébként remek írás volt, várom a szerzőtől a többit, ha lesz.
==T== 2014.12.10. 21:17:57
@Untermensch4: A hazai helyzet nagy szégyen, de nem érinti a hsz-emet.
@Levy6: A gond az, hogy ő már a dánok honfitársa.
@fagyospityóka: Ők első blikkre jellemzően egy vesztes szabadságharc után léptek le - sok éves tömlöc, esetleg kivégzés várta volna őket - , ami azért kicsit más.
Ettől függetlenül ők kint már nem a mi embereink voltak.
2014.12.10. 21:26:41
(Ha valaki pár napja azt mondja, hogy egy dán tartalékosi szolgálatról szóló cikk alatt valaki előjön az elcseszett USA-összeesküvés-elmélettel, komolyan körberöhögöm)
2014.12.10. 21:30:11
mek.oszk.hu/06100/06194/06194.htm#5
Levy6 2014.12.10. 22:34:49
Egyszerűen elolvastam a vendégposztot,tetszett, és nem hagyhattam szó nélkül a "jó" magyar mentalitást.Ennyi.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 00:23:42
nandras01 2014.12.11. 07:55:46
mondjuk, igazán ránk férne egy kis "demokrácia export"
Untermensch4 2014.12.11. 08:28:00
@==T==: "Ettől függetlenül ők kint már nem a mi embereink voltak"
a kiegyezés előtt reményt és így tárgyalási potenciálnövekményt adott a pletyka hogy kossuth az olasz határon van több ezer emigráns honvéddel...
pont a katonaféle olyan hogy a világ túlfelén is magyar marad. ha már afganisztán: stein aurél sem a mi emberünk volt már szerinted, azért a végrendelete mást mutatott.
2014.12.11. 08:59:33
@Untermensch 4@HK417: : Miért, a novella nem majdnem ugyanerről szólt? (Vajon melyik félmondatom utalt rá, hogy kétségbe vonom a politikusok - tagadhatatlan és súlyos - felelősségét?)
==T== 2014.12.11. 09:10:07
***
index.hu/velemeny/2014/10/25/mi_lesz_most_magyarorszaggal/
Az itt felvázolt forgatókönyvek java kimeríti az államcsíny ill. a feltételezett magyar együttműködők részéről a hazaárulás fogalmát.
nandras01 2014.12.11. 09:26:32
nem igazán szeretném offolással szétkúrni a posztot, ezért mindössze csak röviden jegyezném meg, hogy igen nagyon hülye vagy te kedves barátom.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.11. 09:52:04
Nem, nem neked szólt, a képregény kúl és nem is töröltem :-)
==T== 2014.12.11. 10:49:36
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 11:48:24
Egy dolog maradt le szerintem: A fegyver! Aki szeretne róla többet tudni, annak bemásolok két linket: www.kaliber.hu/cikkek/kanadai-modernizacio.html és en.wikipedia.org/wiki/Colt_Canada_C7_rifle
Untermensch4 2014.12.11. 19:21:01
@==T==: ? ez nem a "szószegők lettünk gyávaságból" hanem az "árulók lettünk pénzért" történet. vagy azért hazaárulás mert egyik forgatókönyv sem számol az oroszbérenc kollaboránsok (akár tartalékosok általi... :) ) "célzott likvidálásával"? 8D
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 20:03:21
Meg a másik kérdés az, hogy mitől "modernebb" egy puska? --ez csak üzlet! Vegyél újat, mert a régi elavult--de az új is éppen úgy működik, éppen azt a lőszert tüzeli,..blabla, csak több a műanyag és esetleg hamarabb veszel másikat, mert elkopik.
2014.12.11. 20:54:30
Untermensch4 2014.12.11. 21:15:58
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 22:31:04
@Untermensch4: Pont ezért nem nagyon értem a Kalasnyikov ellenességet(illetve értem, hiszen hős és dicső szövetségeseink szeretnék, ha tőlük vennénk fegyvert--kis üzlet is üzlet). Azt sem értem mi miatt mondják, hogy nem felel meg a mai követelményeknek--Balog Tibi szavaival:NA!-haggyáá máá!! Pont nem egyszer lettek az ürteknikás amcsik és szövetségeseik megfingatva ezekkel a puskákkal! Amúgy meg mi a mai követelmény aminek nem felel meg?
Amúgy a képzési szintre reagálva: sohasem értettem, hogy miért nem lehet lövetni a katonát? Miért nem használják a fegyvereiket(a vaklőszeres képzés is sokat ér!)? Az "első harcos" csapatok a legjobb képzés mellett is elég gázok tudnak lenni, hátmég, ha előtte összesen nem lőtt még tizet sem a fegyverével. Nem ismeri, nem tudja mire képes és főleg nem tudja ő mire képes a fegyverrel!! Nincs meg az az autómatizmus pl. egy tárcserénél ami gyorssá teszi a fegyverkezelést,....stb. Szóval, ha sereget csinálunk, akkor csináljuk jól, egyébként csak egyenruhás zombik!
Hiryu2,01 2014.12.12. 14:13:39
Hiryu2,01 2014.12.12. 14:19:29
hhmm.. én nem vagyok az a medvealkat... így amikor amikor először volt a kezemben egy modernebb anyagokból készült, ergonomikusan tervezet, svájci gépkarabély (lehet találgatni) egy mezei red-dot-sl. abban a pillanatban leesett nálam a Kalasnyikov a dobogóról.:(
Hiryu2,01 2014.12.12. 14:23:27
1989, Balaton, építőtábor...
Ott nyaralt ugyanakkor két busznyi dán csaj...
Aztán amikor az első nap a strandok kollektíven átöltöztek monikinibe...
Abban a pillanatban megértettem, miért zsákutca a szocialista népköztársaság.
2014.12.12. 14:57:09
www.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=7McmAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=HDMS+Absalon+Somalia&ots=4-soNsqssC&sig=cRLVex0_4zNxugsXalJq9m-Wi_I&redir_esc=y#v=onepage&q=HDMS%20Absalon&f=false
2014.12.12. 15:21:04
Sajnos nem tudok dánul, így elég nehéz utána nézni.
(Nem valami vezetési problémáról volt szó? A WFP hajóit egy rövid idő elteltével átvette az EUNAVFOR, míg a NATO később küldött hajókat a térségbe)
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.12. 15:33:04
Amúgy annyira én sem mentem bele a témába, mert nem érdekelt különösebben, hiszen ezt a gondot katonailag megoldani nem tartott volna semeddig, tehát nem is akarták/akarják megoldani--jót röhögtünk az eseten és ennyi.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.12. 15:42:17
Minorkavidor 2014.12.12. 18:51:35
Más
A pingvin szabira ment? Azt ígérte, hogy jelzi, ha új poszt jön, nem jelzett, csak most vettem észre, 3 nappal később:))
Hiryu2,01 2014.12.12. 21:28:15
hmmm...
tegnap olvastam egy cikket- kalózoknak fizetttek kártérítést a franciák- mert elkepták őket, de a törvényileg engedélyezettnél 1 nappal tartották őket fogva.
2014.12.13. 10:22:42
(A CIA is azért Guantanamo-n tartotta a "terroristákat" (vagy mi most a trollok által kedvelt megnevezésük), mert az USA területén jól megbüntették volna őket - nem is szólva, hogy úgy rémlik, ekkor már az FBI őrizete alá kellett volna tenni őket - ha annyi ideig tartják őket fogva, mint ott tették)
Rico69 2014.12.13. 23:22:29
Soha a büdös életben nem tudnék olvasni a dán hadseregről...amit nem értettem soha, akinek nem tetszi, miért olvassa el ???
A légiósokat ne zsoldosozzátok, nem szeretik, mindegyikük francia (így EU-s)törvényes keretek között szolgál,mindegyikük ún. légionnaire engagé volontaire, ami kb. önkéntes,a jogi státuszuk "militaire servant a titre étrangere" azaz külföldi (állampolgárként szolgáló katona= francia katona ) Minden jog és kötelességük megegyezik szinte a sima francia katonákéval.Vannak különbségek, főleg tiszteknél, ha tisztként se akarják felvenni az állampolgárságot.
kis off
Hiryu, már nem Indexelsz ?Hiányollak a harcművészeti topikon.
kószák egyike 2014.12.14. 12:35:01
@==T==: Szolgáltál a Magyar Honvédségben? Amúgy meg segítek 2014-et írunk. Kicsit régimódi a gondolkodásod. Tudod Európai Unió szabad költözés munka vállalás és ilyesmik...
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.14. 14:28:45
2014.12.14. 15:25:28
2. Nem tudunk annyit költeni, amely elég lenne, hogy felvegyük a versenyt (mondjuk mi a fenének is, ha amúgy is szövetségeseink) egy nyugati típusú hadsereggel
Ezzel nem is lenne gond, ha a külügyi apparátus a helyzet magaslatán állna, de éppen most verjük szét ezt is...
Untermensch4 2014.12.14. 15:37:46
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.14. 15:55:06
Az jellemző történet, ami még annó '98 ban esett meg velem: Cipruson szolgáltam a törzsben és bejelentkezett egy magyar főtiszti delegáció és mint magyar tiszthelyettes, természetesen a szervezéstől az egész hacáréban benne kellett lennem. A lista amit kaptunk rettenetesen meglepte az osztrák parancsnokomat--egy százados protokoll tiszt kíséretében 22 főtiszt (néhány ezredes, de többségében tábornokok). Először nem akarta elhinni, hogy ez lehetséges, hogy a teljes magyar vezérkar egyszerre elhagyja az országot ráadásul egy gépen, aztán meg az nem fért a fejébe, hogy a vezérkarból talán nem is jön senki és ez csak kis része a főtiszti karnak. Akkor azt kérdezte, mekkora seregünk van? Mondom neki, ugy kb 70000 (akkor még ekkörül volt)--akkor meg ezen akadt ki, mert nekik a 26-26 ezer fős seregre összesen nincs tíz főtisztjük(nem ellenőriztem) és ebből ő arra következtetett, hogy nekünk akkor biztos legalább milliós a seregünk! Mondjuk rögtön levette azt is, hogy miért nekik kellett engem ellátni lőszerrel, meg néhány alapvető katonai felszereléssel is.
2014.12.14. 16:48:04
en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Iceland
xclusiv 2014.12.15. 01:13:48
De vitatkoznék is Veled :)
"Pont ezért nem nagyon értem a Kalasnyikov ellenességet ... Azt sem értem mi miatt mondják, hogy nem felel meg a mai követelményeknek"
Nem tudom mennyire felel meg a mai követelményeknek, de jellemzően a kala a "proletariátus itala". Azaz főleg ott használják, ahol csak erre telik, illetve azok, akiknek nem adnak el mást.
Ettől persze még nagyon jó fegyver, de egy könnyebb, pontosabb, stb. fegyverrel egy jól kiképzett katona sokkal többre lehet képes. Ami nem mellesleg az életét is jelentheti adott esetben, vagy egy csata kimenetelét. Vagy egy háborúét...
A magyar felújításról pedig két post (nem reklámnak szánom, és nem is politizálni szertnék ezzel):
vastagbor.blog.hu/2009/03/06/zsiros_katonai_uzlet_a_szekeres_elvtarseknal
vastagbor.blog.hu/2009/05/27/szetesik_a_felujitott_kalasnyikov_ilyen_orszag_nincs_is
"Pont nem egyszer lettek az ürteknikás amcsik és szövetségeseik megfingatva ezekkel a puskákkal!"
Ez igaz, de ezen múlt a legkevésbé.
Az USA ugyanis - többnyire - jogállam, ahol mindenféle "hülye" szabályoknak próbálnak megfelelni. Pl. nem ágyúznak (vagy bombáznak) rommá "old school" módon egy várost, hanem megpróbálják onnan kitakarítani azt a pár tucat ellenséges fegyverest. Illetve megpróbálják hatástalanítani az útjukba kerülő bombákat, meg ilyen apróságok.
Illetve az amerikai politika elsősorban a hazai közvéleménynek próbál megfelelni, ezért sokszor fél szívvel mennek neki egy konfliktusnak. (Pedig ugye war nerd: "nuke 'em, bribe 'em, or leave'em alone", és nagyon igaza van!)
Kb. Vietnam volt a fordulópont, akkor a "hazai" közvéleménynek sok lett a koporsó és a napalm támadásban megégett kislány képe. Azóta pedig kb. hátrakötött kézzel küldik harcba a katonákat olyan ellenséggel szemben is, aki a saját népét se kíméli. És a győzelem persze tegnapra kellene, mert se a saját veszteséget nem tolerálja a közvélemény, se az ellenség járulékos veszteségét. Az pedig anyagilag fenntarthatatlan, hogy millió dolláros Tomahawk-okkal küzdjék le az ellenség százdolláros eszközeit...
Így azért nehéz megnyerni egy háborút...
xclusiv 2014.12.15. 01:15:30
Ez megdöbbentett, eddig csak jókat olvastam a Glock-okról. Elmondhatod, hogy milyen fegyver volt pontosan?
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.12.15. 01:20:16
A magasságos vízfej jelenségével személy szerint akkor találkoztam, amikor a minisztérium Fehérvárra történő áthelyezésének felmerülésének időpontjában egy ott dolgozó népelem (nem írom le, hogy ismertem meg, mert az alapján valszeg beazonosítható lenne - nem a kommentelőknek) a kilépéssel fenyegetőzött. Gőzöm sincs mi lehetett a rendfokozata, mert teljesen polgári jelleggel keveredett a mi kis két fős bizottságunk elé és eléggé pislogtunk, hogy akkor erre most hány pontot adjunk. Nem igazán tűnt katonásnak a hozzáállás - ha mondjuk Ózdra tették volna őket még érteném, hogy leesik a gyűrű az ujjáról, de SF mégis csak egy óra Pestről :P
Még a kétezres évek közepén pszichológus barátomék mérték néhány (azóta átszervezett, sóval behintett stb.) egység motivációját, amit a rendkívül alapos (mélyinterjú, fókusz csoport, próbakérdőív, nagy mintás kérdőív, valami brutális számú kérdéssel) vizsgálat nyomán sikerült megállapítani: katonáék azért vállalták el a szolgálatot, mert katonák szeretnének lenni. Tehát nem a pénz, meg az egyebek miatt. Az persze vissza is jött a munkából, hogy a katonásdi feltételei nem igazán adottak és a "fizetés" is jelképes. Így születik a "krémes" :( .
Egyik jó barátom jelenleg gyarapítja az állományt, egy tőlünk délebbre elhelyezkedő országocska hegyei között voltak kitelepedve télen. Szedik elő a sátrat, mire a haditechnikai múzeumtól már kellően elszörnyedő szövetségesek szóltak, hogy akkor most szépen elmentek az olaszokhoz és kértek tőlük rendes "kunyhókat".
Elvileg ilyen "tartalékos" haderőfélénk nekünk is van, egyetemen legalább is hirdetik, jó másfél hónapja Asszonnyal poénból meg is csináltuk a neten fellelhető feladatokat (felülésben, fekvőtámaszban le is alázott, de futásban/gyalogolásban utolérhetetlen vagyok :D ). Aláírni mondjuk nem mernék, mert a Főnökök (hülye mátrix-szervezet) nem lennének elragadtatva, ha holmi árvíz miatt nem jelennék meg mondjuk államvizsgán. 2006-ban hallgatóként pedig tök jól ellapátolgattam egy éjszakát (ennyire osztottak be).
xclusiv 2014.12.15. 01:22:00
Ha jól tudom Gitmo azért volt (?) annyira "népszerű", mert különböző jogi okok miatt egyfajta senkiföldjének számít. "Honi" területen a gyanúsítottakat meg kellett volna vádolni és törvényszék elé állítani, ehhez persze ügyvédet és hasonlókat kellett volna biztosítani. És persze törvényes elbánást. Ez megkínzott ó terroristák (de legalábbis terroristagyanús személyek) esetén nem annyira jó dolog...
xclusiv 2014.12.15. 01:48:28
Vannak?
Az utolsónak az utolsó üzemórái kb. a die hard forgatására mentek el.
Ami maradt az meg nem harci, csak helikopter. De ezzel az állománnyal is az az elsődleges cél, hogy a kutató-mentő készültségi gépeket (rosszabb esetben csak egy gépet) röpképes állapotban tartsuk. Mert ha ezt se sikerül, akkor le kellene állítani itthon a civil légiforgalmat...
"1. Jelenleg súlyos külső veszély Magyarországot nem fenyegeti (Oroszország esetében ebben azért ebben nem vagyok ennyire biztos)."
Az elmúlt 25 évben volt vagy 10 évig háború és polgárháború a déli szomszédainknál, most pedig a keleti szomszédunk visel háborút ivánék ellen.
Mindegyik esetben nagy számban érintettek magyarok, akiket a történelem a határ túloldalára sodort...
"Emberi tényezők közül talán max. a terrorizmus (de ha bevalljuk az igazat, még az illegális embercsempészet - és kereskedelem - jóval nagyobb gond. Azt viszont pedig ne hadsereggel kell megoldani)"
Azért a hadsereg is besegíthetne, már ha lenne.
Jelenleg az is problémás lenne, ha mittomén csak egy határmenti megyét megtámadna egy szomszédos ország, akkor hogy a fenébe vinnénk oda azt a párezer katonát, akit ilyen esetben be tudnánk vetni...
"2. Nem tudunk annyit költeni, amely elég lenne, hogy felvegyük a versenyt (mondjuk mi a fenének is, ha amúgy is szövetségeseink) egy nyugati típusú hadsereggel"
Nem is kellene.
Sokkal kisebb feladatokat se tudnánk megoldani. Van 14 gripenünk (ki tudja milyen javadalmazással, egy reptéren), kb. 10 helikopterünk, 3 ancsánk, kb. 10 tankunk, és ennyi. Ebből a Gripenek jó eséllyel nagyrészt bevethetőek, a többinek max. a fele, harmada.
Ja, meg van egy légvédelmi rakétaezredünk, Győrben...
"Ezzel nem is lenne gond, ha a külügyi apparátus a helyzet magaslatán állna, de éppen most verjük szét ezt is..."
Múlt idő használata indokolt.
xclusiv 2014.12.15. 01:52:49
Itt (vagy a katpolon) volt anno egy post, hogy a MH-nak van legalább annyi tábornoka, mint az ami tengerészgyalogosoknak. Ami egy 200 ezer fős alakulat.
Közben meg is találtam, itt:
lemil.blog.hu/2010/09/01/tippverseny_tabornokok_ejszakaja
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 01:57:45
Amúgy Glock 17 volt a szentem.De azóta már hallottam mástól is a generáció/új tár problémáról is, ami persze nem a fegyver hibája.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 01:59:45
Untermensch4 2014.12.15. 07:48:01
izland költséghatékonyan tud előnyt kovácsolni a földrajzi helyzetéből. a baltikumban kicsit cseles a helyzet. egyrészt nem bíznak annyira az ötödik cikkelyben mint abban ha rögtön egy szövetséges repülőt lő le az ellenség, másrészt élesben a légierő úgyis hamar elfogy, abból a megspórolt költségvetésből is rákészülnek a szárazföldi kitartásra ha mégis az ötödik cikkely alapján kellene várni az erősítést...
amiben az mh vszeg nem lesz ott mert az a kevés valódi katonánk is csak gyalog vagy vasúton mehetne...
@xclusiv:"14 gripenünk (ki tudja milyen javadalmazással, egy reptéren)"
úgy hallottam piréziában amikor sikerül megkerülni a krémes közepét és kerozin érkezik a reptérre, minden folyadéktárolásra alkalmas eszközbe azt töltenek mert ami már ki van adva a raktárból azt nem kérhetik vissza...
teddybear01 2014.12.15. 13:44:17
Persze van újabb, többet is tudó lövészfegyver, de ezek nem midig jobban használhatóak.
Sajnos megint ideevett a fene pár trollt, akik csak azért böfögték teli a postot, hogy megvillogtassák magukat. Ne törődj velük, nem érdemes.
Ami a magyar parancsnoki vízfejet illeti, kezd az egész a gyerekkorom Hagymácska-meséjére hasonlítani, amiben gróf Szalonnabőr és báró Kolbászvég tábornokok parancsolgattak az egyszem Közlegénynek....
Ami a pár Gripent illeti, abból a 2 darab kétszemélyest nyugodtan elfelejtheted, mert azok vagy karbantartáson, vagy kiképzésen vannak. A többiből van olyan két géppár ami bevethető, a többi részben svédben nagyjavításon, részben itthon van ilyen-olyan okból leállítva. Ja és van hozzájuk összesen kb. 200 infrafejes AIM-9 és vagy 40 AIM-120 AMRAAM rakéta, ami mindenképp szánalmasan kevés. Ezen felül még van némi földi célok elleni további fegyverzet, de nem sok.
Végre ki kéne mondani, hogy a magyar Gripen csak minimálisan elégséges a NATO előírások teljesítésére.
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 14:18:32
Minorkavidor 2014.12.15. 17:56:31
Nincs új a Nap alatt:))
Molnár Ferenc nagy sikerű regényében a Pál utcai fiúkban hány közlegény volt Boka seregében? Csak az egy szem NEMECSEK ERNŐ:))
A regény először 1906-ban jelent meg a Tanulók Lapjában folytatásokban, könyvalakban 1 év múlva. Ha jól számoltam jelenleg a 9. rendszert írjuk:))
Fredddy 2014.12.16. 12:54:14
Minorkavidor 2014.12.16. 14:21:39
Jó hogy mondod:)) A Pál utcai fiúk 160 oldal a Clausewitz, amelyet egy német kiadásból újrafordítottak 706 oldal. A Hősök napja bonyhádi rendezvényén kapott prospektus szerint az ára májusban még elég borsos, 9.000 Ft volt.
Ahogy írtam a választ, rámentem a kiadó honlapjára és örömmel láttam, hogy akcióznak. 25 % kedvezményt adnak, mr "csak" 6.750 Ft.
shop.hmzrinyi.hu/webshop/index.php?menu=flypage&id=58860
Fredddy 2014.12.16. 14:49:39
1.) Monarchia
2.) Népköztársaság
3.) Tanácsköztársaság
4.) Horthy
5.) Szálasi
6.) Második köztársaság
7.) Rákosi
8.) 1956
9.) Kádár
10.) Harmadik köztársaság
Minorkavidor 2014.12.16. 15:03:29
Ja,én a TK bukása és Horthy kormányzóvá választása közti időt önálló rendszernek vettem, mivel ekkor még nem dölt el, hogy milyen irányban és mélységben restaurálnak. A Rákositól Kádárig terjedő időszakot meg egynek vettem, mert ezeket a "létező szocializmus" különféle modelljeinek vettem.
De ezen eltérések nem változtatnak a lényegen: a tábornokokból és vezérkari tisztekből minden rendszerben túltermelés volt, az összes többiből meg krónikus hiány.
Fredddy 2014.12.16. 16:26:15
Sokkal közelebbb áll a dolog az amerikai milíciákhoz, mert nem a hadsereg kiegészítésére jött létre, hanem konkrétan népi kezdeményezésként alakult, a nép védelmére. A védelmet kimondva-kimondatlanul akár a saját hivatalos szervek ellenében is értve- a második vh-ban (azaz pár hónappal a Hjemmeværnet alapítása előtt) ugye ezen a téren gyűlt némi rossz tapasztalat. Ez magyarázza az óriási társadalmi elfogadottságát.
Amikor a fő ellenség a szovjet lett, a Hjemmeværnet ennek megfelelően afféle sokadik védelmi vonalként, illetve szükség esetére gerillamozgalmi bázisként szerepelt az elképzelésekben. A SzU feloszlása után alakult át a mai, tartalékos-támogató szervezetté.
2014.12.16. 20:15:02
1. Nincs olyan, hogy Horthy-rendszer, Horthy-korszak van, amelyen belül min. három-négy rendszer különíthető el (Bevonulástól Bethlenig, A Bethlen által kialakított rendszer, amely nagyjából Gömbös Gyula második megválasztásáig tart, vagyis kb. 1935-ig, más értelmezés szerint 1939-ig vagy belépésünkig a világháborúba, illetve esetleg Szálasiig, amely mint korszak beletartozik még Horthy idejébe - kormányzásilag nem).
2. A proletárdiktatúra rendszerének kezdőidőpontja vitatott (legkorábbi idejét 1947-re teszik, végpontját pedig az új alkotmány idejére teszik). A rendszer alapjaiban nem változott, így általában Rákosi-korszakról és Kádár-korszakról beszélnek/írnak. (Ha pedig mégis rendszerről néhány aspektus alapján, akkor tudni kell, hogy egyedül Kádár kormányzása írható le vele jól-rosszul - inkább rosszul - csak, ugyanis Rákosi - hatalma teljében is - jó évenként - ha nem sűrűbben - egyszer radikális hajtűkanyarokat hajtott végre a kormányzást tekintve. Ha volt valami jellemzője a kormányzásának, az, hogy - jó sztálini tanítványként - jellemzője az állandó káosz volt)
2014.12.16. 20:16:22
xclusiv 2014.12.16. 22:57:03
Lehet, erről még nem hallottam.
"úgy hallottam piréziában amikor sikerül megkerülni a krémes közepét és kerozin érkezik a reptérre, minden folyadéktárolásra alkalmas eszközbe azt töltenek mert ami már ki van adva a raktárból azt nem kérhetik vissza..."
Nem is annyira a keróra gondoltam, hanem inkább a munícióra. Mert tegyük fel - egy ellenséges támadás esetén - felküldünk minden röpképes Gripent telepakolva földi célok elleni fegyverzettel, akkor vajon másodszor is fel tudnánk-e küldeni, telepakolva, vagy annyi cucc már nincs a raktárban?
Arról nem is beszélve, hogy a készültségi gépek felszállásától pár méterre suhannak el a kamionok, és ezt mutogatja is az MH:
www.youtube.com/watch?v=DwGhq-LVbbY&t=100
Bele se merek gondolni, hogy egy darab fegyveres egy nagyobb kaliberű puskával akár a földön, felszállás előtt (vagy közben) mekkora kárt tudna okozni...
2014.12.17. 12:48:02
És pont ezért kéne egy jó külügy és biztonságpolitika: ha elkerülni nem is lehet, legalább jó időben felkészüljünk rá. Például a balti légtér is azért van közös NATO-ellenőrzés alatt, hogy újfent hivatkozzak rá. Bármi is történik Oroszország felől a NATO gépek már ott vannak, ahogy egy esetleges orosz agresszió esetén amúgy is megtörténne, de lassabban...
Untermensch4 2014.12.17. 13:25:39
2014.12.17. 15:09:54
Untermensch4 2014.12.17. 16:50:51
elsiklottam felette... :)
pushup 2014.12.17. 21:14:13
mennyi idő beszerezni harcihelikoptereket rakétákkal? mennyi idő kiképezni rá a hajózó személyzetet?
mennyi idő megpályáztatni, legyártatni, kiosztani valamire való hadi gyakorló öltözetetet, egyéni védő felszerelést (bukó, lövedékálló mellény, vv cucc, gázálarc)
mennyi idő beszerezni páncélozott szállítójárműveket?
a fentiekre saccolt idő alatt a (CSAK GONDOLATKÍSÉRLET!!!) bepipult Putyin/ megőrült románok/románokon, bulgárokon áttörő megőrült törökök/ putyinhoz dörgölőző beloruszok/ közepesen felszerelt pirézek mennyit jutnának előre az ország területén, ez mennyi halált, tönkrement családot, anyagi veszteséget okozna?
pushup 2014.12.17. 21:18:11
azok a fajta emberek, akik elmennek katonának (és itt most kivonom a képletből a magyar megélhetési tiszteket), abból a fajtából kerülnek ki, azt a gondolkodásmódot vallják, nem az a kérdés, megtörténik-e, hanem csak az, hogy mikor?
Piere de La Croix (törölt) 2014.12.17. 21:42:15
Aztán itt sokan céloztak rá, hogy nem-e véletlenül vagyunk egy katonai szövetség tagjai? Lehettünk volna semlegesek is, de mi így döntöttünk (az egész világ ellen azért mégse fegyverkezhetünk fel, mérlegelni kell a veszélyeket hosszú távon, hogy milyen hadviselésre és miért készülünk fel. Persze, el lehet ezt is tolni - Maginot-vonal - de még inkább azzal a felfogással, amit te most itt kifejtettél, hogy minden ellen szerezzünk be mindent, vegyvédelmi felszerelést, fegyvert, lőszert, tankot, repülőgépet, Halálcsillagot, toronyórát lánccal stb. Ami jó esetben soha a büdös életben nem kelleni, rosszabb esetben az ellenfélnek több és jobb van belőle, mert nem pazarolta a - véges - erőforrásokat két Halálcsillag megépítésére, ha a 4 tankunkat az ő 20 darabja bedarálja. SENKI sem állította, hogy egy hadsereg felszerelése gyors folyamat, éppen ezért kell előre jól megtervezni az egészet.)
pushup 2014.12.17. 21:55:10
tudsz-e olyanról, hogy egyazon katonai szövetség két tagja elég hosszú idő óta fog fegyvert egymásra?
aztán ... van-e ennek a katonai szövetségnek reagálási ideje? lehet-e, hogy ez kicsit több, mint egy létező honi fegyveres erőé?
előfordulhat-e, hogy egy létező honi fegyveres erő motiváltabb az ország védelmében, mint egy olyan ország katonája, aki szerint mi csak bugrisok vagyunk és egy másik - gazdasági - szövetségen élősködünk? (mellesleg a katonain is)
"hogy minden ellen szerezzünk be mindent"
vegyvédelmi felszerelést - simán. a katona egyéni védőfelszerelése alap.
fegyvert - ???
lőszert - ???
tankot - nem írtam. direkt. szerintem kéne, de nem akarok nagyravágyó lenni
repülőgépet - nem írtam. direkt. szerintem majd egyszer kéne, de kurvára nem ez a legfontosabb.
Piere de La Croix (törölt) 2014.12.17. 22:25:32
Untermensch4 2014.12.18. 08:27:59
mivel mindkettő nato-tag, egy esetleges háború esetén köztük, nem lenne beavatkozás...
na most a török-görög háborúsdi egyéb hasonlóságok mellett kb egyidős trianonnal... én rögtön tudnék két olyan szomszédos szövetségesünket mondani ahol annyival jobban állnak katonailag hogy egy combosabb gazdasági válság és összeomlás után (ami ugye csak idő kérdése merthogy a közgazdászok szerint a piacgazdaság ciklikusan válsághoz vezet)az egyszeri piréz demagóg politikus gondolhatja azt hogy jó eséllyel tudja a népharagot és sok tettrekész munkanélkülit egy győztes háborúba levezetni, ellenünk. egy ilyen helyzet kialakulásához 3-4 hónap elég. az már bizony "hirtelen"
@pushup: szállítóhelikopter alternatívájaként az autogiro-ról mi a véleményed?
GépBalta 2014.12.18. 11:13:35
Ehhez nem kell az, hogy bárki ellen győzni tudjunk, csupán annyi, hogy bárkinek aki szóba jöhet mint ellenség, olyan veszteségeket okozhasson a hadsereg, hogy számukra is vállalhatatlan legyen az anyagi és az élőerő veszteség.
Akárhogy fejlesztjük a hadsereget Magyarországot le lehet győzni, de ki vállalna be ezért több 10 000 fős veszteséget és az utána következő gazdasági, belpolitikai válságot?
teddybear01 2014.12.18. 11:24:52
Épp úgy technológiai zsákutca, mint a kormányozható léghajó.
Az a kevés előnye, ami a többi repülőeszközzel szemben van, sokkal kevesebbet ér, mint a hátrányai. Nem véletlenül nem használjuk nagyobb számban.
Piere de La Croix (törölt) 2014.12.18. 11:49:55
Emellett felhívnám a figyelmet arra, hogy a szomszédos államok többsége elvileg és gyakorlatilag is szövetségeseink és a populista szólamoktól eltekintve jobbak a kapcsolataink (NE jöjjön nekem senki a török-görög viszonnyal: annál sokkal jobbak)
pushup 2014.12.18. 15:09:59
egy képet, egy linket!
nem hiszem, hogy mondjuk nekünk kéne megújítani a katonai repülést.
@Piere de La Croix: őrült fegyverkezési verseny fel sem merül. jussunk el oda, hogy a katona egyéni felszerelése megüti azt a szintet, mint egy középosztálybeli hobbista biciklistáé, falmászóé, horgászé, hardcore gameré megüti a saját témájában. aztán ha ez megvan, adjunk neki rendes ételt és zavarjuk ki az erdőbe tájékozódni, túlélni, rejtőzködni. meg adjunk neki egy nagy furikot, tele lőszerrel és zavarjuk ki a lőtérre. az egész itt kezdődik. még szó nem volt gyorsreagálásról, deszantolásról, tűztámogatásról, ellátó vonalakról. ez a szilárd beton alap, amire fel lehet rakni sorban a téglákat az orvosi ellátással, mobil hadikórházzal, mobil víztisztítókkal, havária laborokkal, önjáró, vagy éppen nem önjáró lövegekkel, légtér ellenőrző és légvédelmi rendszerekkel, szállító eszközökkel.
ez nagyon nem őrült fegyverkezési verseny! közelébe nem jártunk pölö olyasminek, hogy legyen-e X zászlóaljunk leopard2-esekből, vagy abramsokból. nem forszíroztuk, hogy legyenek-e csapásmérő forgószárnyasaink, de a desszantolás, sebesültmentés, szállítás, tűztámogatás képessége a XXI. században alap.
nem feszegettük, hogy legyen-e 1-2 galaxy a seregnek, vagy lopakodó képességű vedászgépeink, de azért legyen már minimum, hogy egy fél délelőttön keresztül, 100km-es frontfonalon fentartott légi felderítés, tűztámogatás, csapásmérés ne vegye már igénybe a teljes magyar vadástrepülő állomány 140%-át! (légi untántöltő csonkkal ... a faszomat azt!)
Untermensch4 2014.12.18. 17:31:37
az első működő repülőgépet kerékpárgyártók alkották, a nagy háború kezdetén meg tekintélyes tábornokok mindössze a felderítésben jósoltak a repülésnek némi jövőt... :)
www.nimbusrep.hu/Autogiro_repules.htm
ez nagyon kis ízelítő. elvileg a merevszárnyasoknál jobb szállítottteher/motorteljesítmény-arány az előnye meg a kis fel-leszállópálya és lassú repülési képesség. a hátránya is ez utóbbi az átesés miatt..?
@Piere de La Croix: most jobbak a kapcsolataink de egy váratlan fordulat esetére mindkét(három?) oldalon van egy bizonyos mennyiségű ember aki hajlandó lenne lövöldözni. nem tartom kizártnak hogy egy orosz stratéga szükség esetén nem tartaná rossz húzásnak hogy nato-n belül az ukránok mögött legyen egy kis felfordulás...
pushup 2014.12.18. 17:33:48
Untermensch4 2014.12.18. 21:27:33
mondjuk ebben a méretkategóriában nem is leltem mást és lehet hogy ez is helikopter...
JanaJ 2014.12.30. 17:34:59
Ak kapcsán. Én imádom, de ha már fejlesztünk akkor illene valami 5.56-ost venni, ha már NATO. Ha meg már felújítottunk pár ezer darabot, akkor miért nem azt látom a katonák kezében gyakorlaton? Mert hogy búvárkodni gumi AK-val mennek az oké, de lőni miért nem az újjal?
Fredddy 2015.01.05. 14:03:55
Én olyan cégnél dolgozom, ahol vannak svájci kollégák, volt, hogy jött a levél, hogy ez vagy az két hétre elment katonának, nem csináltak nagy ügyet belőle.
JanaJ 2015.01.05. 14:38:22
Fredddy 2015.01.05. 15:14:27
Meg aztán ezt is lehet jól is, meg szarul is csinálni, ha hosszabb időre előre beosztják a népeket, akkor mindenki könnyebben bele tudja számolni a munkarendjébe.
JanaJ 2015.01.05. 15:40:14
Fredddy 2015.01.05. 15:46:03
JanaJ 2015.01.05. 16:02:56