Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vendégposzt: Hjemmeværnet

2014.12.09. 13:00 tiboru

hjemnyit.jpgA hazai hadkiegészítési rendszer, a tartalékosok kérdése, illetve a többi, ezekkel kapcsolatos topik elég régóta visszatérő témája a Lemilblognak. Sokan, számos alkalommal kifejtették már véleményüket arról, hogy hogyan működik mindez Magyarországon, s főleg arról, hogy – szerintük – hogyan kellene működnie.


Nos, a mai vendégposzt talán segít egy kicsit jobban eligazodni ebben a néha rázós, ugyanakkor kétségkívül fontos kérdésben: hk417 kolléga (és régi olvasó) most betekintést nyújt a dániai tartalékos („hátországi”) haderő hétköznapjaiba. Mint mindig, véleményeket, kommenteket szívesen látunk.  



Először talán néhány szó magamról: hk417 nick alatt írogatok mindenféle idióta és kevésbé idióta hozzászólást netszerte. Lassan nyolcadik éve élek Dániában, de előtte is kalandozgattam erre-arra. Mivel jelentősnek mondható katonai és kisrészben ”egyéb” rendvédelmi múltat mondhatok magaménak, az idén elérkezettnek láttam az időt, hogy a teljes integrálódás jegyében fegyverrel is szolgáljam az országot, ahol élek. Más ”frivillig” (önkéntes) tevékenység, amit tényleg szeretnék is csinálni, nem nagyon jutott eszembe, márpedig itt nagyon nagy hagyományai vannak ennek. Állítólag az aktív korú lakosság több mint fele foglalkozik valamivel: öregeket látogat, gyerekekkel foglalkozik, szervez valamit, vagyis ezer dologgal tesznek a közösségért, csak úgy, ingyen. Akik ismernek, röhögőgörcsöt kapnának, ha valami hasonlóval álltam volna elő és bevallom, ezek közül engem egyik sem hoz lázba. Na meg a kihívás! Egy dolog bekerülni egy szociális otthont segítő civil szervezetbe, de egészen más dolog egy állam fegyveres erejébe – ezt szerintem a Lemilblog olvasói is pontosan így érzik!vik.jpg

Tehát hosszas megfontolás után idén júniusban kitöltöttem az előzetes felmérő tesztet a Hjemmeværnet honlapján – gondoltam, legfeljebb majd nem történik semmi. Mondjuk mivel nem vagyok dán, nem is adta meg a rendszer a ”zöld” jelet, csak a ”sárga” szintre voltam jó, ami a magyarázat szerint további vizsgálatot tesz szükségessé a Hjv. részéről. Magamban már le is írtam a dolgot, hiszen bár mindennel rendelkezem a tagsághoz, nem biztos, hogy kell nekik a külföldi. Ezzel szemben – hatalmas meglepetésemre – a harmadik napon felhívott az aalborgi regionális (Nordjylland-Vendsyssel) parancsnokság toborzótisztje és egy telefonos interjú keretein belül megbeszéltük, hogy igen, mehetek, szívesen látnak és döntsek hova szeretnék kerülni. De főleg arra volt kíváncsi, tényleg komolyan gondolom-e, vagy csak úgy viccből töltöttem ki a tesztet, mint oly sokan manapság? Miután tisztáztuk, hogy igen, szeretnék és mivel amúgy ”könnyűlövész” lennék, mindenképpen a szárzföldi haderőhöz és lövésznek mennék.

A hölgy (szinte 100%, hogy szőke) elmondta, hogy augusztusban fog keresni a frederikshavni század parancsnoka, mert akkor tudnak az új jelentkezőkkel foglalkozni a szabadságolások miatt. Ha minden jól megy, tehát befogad a század és az OPK. is rábólint, akkor ott fogok szolgálni.virk.jpg Frederikshavn a lakhelyemhez közel (alig 9 km-re) eső város, amolyan járási székhely és a Hjv. 5 ágából 3 érhető el: a szárazföldi erők egy százada, a tengerészet egy egysége (velük egy bázison osztozunk) és a rendőrség egyik alakulata. Nálunk a légierő és az úgynevezett ”Virksomhedshjemmeværnet” nem képviseli magát.

A Virksomhedshjemmeværnet  a Hjv-nek az az ága, ami kifejezetten az ország stratégiailag fontos ipari, hírközlési, közlekedési létesítményeire vigyáz, azokat őrzi és védi, vagyis egyfajta kritikus infrastruktúra-védelmi nemzeti gárda.

Aztán az ember tényleg fel is hívott és augusztus 7-re beszéltünk meg találkozót az akkori helyi központban, hogy a tényleges interjút megejtsük és ha úgy alakul, akkor a ”valódi” jelentkezést is lezavarjuk, mert ez utóbbi bizony szigorúan papír-alapon, kézzel kitöltve történik! De ha vannak nálam a katonai szolgálatot igazoló okmányok, azokat is vigyem. Mondom neki, hogy alig van valamim, azok is inkább az ENSZ-től és egyéb külföldi szervezetektől, de ezek legalább angolul vannak. Otthonról jóformán csak a tiszthelyettesképző bizonyítvány (IM BV, biztonsági szak) és fényképek vannak, a beszerzés ráadásul hónapokba telhet, de megemlítettem, hogy NATO tagország és a pet.jpgPET (a dán gumitalpú társaság, akik nyilván már ekkor rajta voltak az ügyön) szerintem minden további nélkül megkaphatja az egész aktát, ha kéri, talán még fordításban is. Ettől aztán meg is nyugodott az ember.

A találkozó jól ment, legalábbis úgy gondolom, mert ott helyben kitöltögettünk vagy 10 kiló nyomtatványt, amit aztán Koppenhágába továbbítottak. A százados úr elmondta, hogy a várakozási idő 3 hónaptól kezdődik, de volt már olyan is, aki 5 hónapot várt a válaszra és elutasították, de ne legyek elkeseredve, mert attó még járhatok a századhoz, sőt, gyakorlatilag el is várják. Minden szerdán van ”foglalkozás”, ami hk1.jpgaz elméleti oktatásoktól a gyakorlati foglalkozásokig mindent jelenthet. Tehát 14-én megjelentem a századközpontban és mivel a kapott programfüzetben olvastam, hogy városi harcászat-foglalkozás lesz a program, ehhez öltöztem: nyári katonai bakancs, fekete munkásnadrággal, viszont angol esővédő alsó és magyar esővédő felső – szóval olyan tipikus gerilla-terrorista forma voltam a sok egyenruhás között. Volt még egy civil, egy hölgy, aki már 2 hónapja várta a választ, hát gondoltam majd mi ketten leszünk a ”megfigyelők”. Hát jó nagyot koppantam! Bemutatkozás után egy öreg tiszt mellé rendeltek, hogy majd ő lesz az instruktorom – és itt mindjárt jött is a döbbenet részemről, mert a kezembe nyomta a saját c7 a2-es puskáját és két tárat, hogy ezzel fogok ma dolgozni…

Életemben nem volt a kezemben M16 alapú fegyver. Szóltam is rögtön, hogy Kalasnyikovon nevelkedtem, de az öreg a mély víz híve és mondta, hogy csináljam azt, amit a többi és nem lesz baj. Beosztottak hamar a 2. rajba és a rajjal együtt elmentem tárazni. Itt mondjuk akartak segíteni, de látták, hogy gyorsabban tárazok, mint a legtöbben a csapatból, úgyhogy nem erőltették tovább a dolgot (természetesen nem éles lőszerről beszélünk). Egy tár a puskába, egy a zsebbe, meg adtak egy gyorstöltőt is, mert amúgy ritkán van ömlesztve a lőszer és következő tárazásnál majd jól jön. A feladat végrehajtására egy, ha nem is a város közepén lévő, de elég forgalmas helyen került sor és mivel az első percekben világossá vált, hogy mindenki nagyon komolyan veszi, hát én is beleéltem magam. Előadtam egy fékezet habzású, de baromi profinak tűnő járőr-munkát, az első körben utolsó előtti emberként a rajban, majd a további körökben már felavanzsáltam utolsónak, ami köztudottan elég felelős pozíció. Mint kiderült, jól tettem, hogy komolyan vettem a dolgot, mert a négy megfigyelő tisztből kettő csak engem értékelt és a rajban sorra váltották egymást a parancsnoki állomány tagjai: figyelték a munkát, mit hogyan csinálok, mennyire vagyok együtt a rajjal, mennyire látom át és mennyire értem a taktikát. Látták, hogy nem csak mondom, hanem tényleg tudom, én pedig láttam, hogy ez az amit akarok és nemhogy nem lógok ki a csapatból, hanem bizony tudok mutatni pár dolgot. Jó volt megint fegyverben lenni, na!

Olyan apróságokon múlott a presztízs megteremtése, mint például mikor a raj eleje már tüzelt az ellenre, én még nem lőttem egyet sem, megkérdezte az egyik instruktor tiszt, hogy miért nem lövök és mikor mondtam, hogy mert nincs cél a körzetemben. Bólogatva beírt egy jó pontot. Vagy arra is odafigyeltem, hogy mozgáskor a sarkokat és a beugrókat ellenőrizzem, amit annyian elfelejtenek, vagy épületben a saját szektor fedezete, stb. Alap, de fontos dolgok ezek és élesben a túlélést jelenthetik.

Innentől befogadott a csapat, amit elég nagyképűség századnak nevezni, mert a törzzsel együtt sem tudunk 60 katonát kiállítani, a harcoló egység pedig 3 teljes rajt tesz ki, de gondolom, az a cél, hogy egyszer század legyünk és talán jó úton is haladunk ehhez.

Aztán hk2.jpgoktóber első hetében megjött a parancs, hogy aláírhatom a szerződést és megkaphatom a felszerelésemet. Hatalmas meglepetés és ováció a századnál: ennyire gyorsan még ember nem kapta meg a kinevezést (a fentebb említett hölgy még mindig vár, de rajta kívül is vannak, akik már több mint 3 hónapja vannak talonban!). Akkor tudatosult bennem igazán, amikor két nappal később megkaptam a teljes felszerelésemet és az aznap esti foglakozásra már a csilivili egyenruhámban mehettem, szép zöld barettben. A századpéká-helyettes beosztott az alapiskolára 2015 februárjának utolsó két hetére. Gondoltam, addig már elleszek saját fegyver nélkül, mint a többiek, akik még nem voltak a sulin, de aztán nem úgy alakult.

Természetesen minden foglalkozáson résztveszek, de az első nagy hacacáré mindjárt októberben a ”Cobra” fedőnevű összfegyvernemi gyakorlat volt Aalborgban, az ottani gyakorló terepen. Itt jött a következő nagy meglepetés, mert nem kaptam a századnál fegyvert, én nem kérdeztem, ők meg nem mondtak semmit, viszont a központba érve jött értem egy tiszt, akivel el kellett mennem egy raktárba, és kaptam a nevemre egy vadi új fegyvert, külön egy zacsiban a zárral/zárkerettel és hordfogantyúval, fegyverszíjjal, amit még ott hamar össze kellett raknom (ekkor már nem jelentett gondot). Kézfogással pecsételtük meg az átvételt, meg valami olyasmivel, hogy ”szolgáljon jól!”, majd rohantam vissza a csapathoz, ahol az ellátó őrmesterünk már nagy vigyorogva várt a két tártáskával és négy tárral. Ez ekkor még csak mint névre kiadott ”kölcsön fegyver” szerepelt, de a lényeg, hogy másnak nem adható ki, amíg aktív tagja vagyok a Hjv.-nek, vagy nem kapok egy másikat.

Rohadtul büszke voltam a puskámra (még ma is az vagyok), de mondták, hogy nevet még ne adjak neki, azt majd csak akkor, ha már nem kölcsönfegyver lesz a státusza. Mondjuk nekem pont eszembe sem jutott ez a névadás. Ez a gyakorlat megint nem semmi élmény volt, mert több mint 300 katona jött csak a Hjv.-től, plusz a ”rendes” sereg vagy 100 fővel, azon kívül a légierő helikopterei. Az egész biztosításáért a Hjv. rendőri egységei feleltek. Olyan alakulatokat láttam, amikről nem is tudtam, hogy vannak: pl. egy harcikutyás szakasz, vagy a könnyű, G-Mergákkal felszerelt rohamcsapatok. A fene se gondolta, hogy a Hjv.-nek ilyen cuccai vannak!

Ezután a gyakorlat után nem sokkal olyan ítéletidő köszöntött a régióra, hogy áradások keletkeztek, ami azért nagy dolog, mert az országban nincs egy folyó sem és a legmagasabb pontja is csak 120 méter körül van (ráadásul az sem itt a környékünkön), tehát olyan az egész vidék, mint egy asztal. A lakhelyem melletti falu egy részét teljesen elöntötte a víz, még evakuálásra is sor került. A katasztrófavédelmi riasztástól számított 50 percen belül a teljes harcoló állomány szolgálatba lépett a bázison és további fél óra mulva a maradék is beért. Először a lakosság evakuálásában vettünk részt, aztán biztosítottuk a kiürített településrészeket. Eközben a rendőrségi Hjv.-sek az útzárakat állították fel és üzemeltették, jelentős aalborgi segítséggel, mert annyi helyen volt komoly gond, hogy nem győzték emberrel. Hatkor jött a riasztás és kb. éjfélre normalizálódott annyira a helyzet, hogy a településbiztosítási feladatokat a hivatásos rendőrök el tudták látni, mi pedig fokozatosan átvettük az útzárak üzemeltetését. Az állomány minden tagja nyomott legalább 20 óra szolit, mi harcolókhk3.jpg 42 és 47 óra között toltuk. Legalább ezt is láttam élesben, mert eddig csak tanultam róla a foglalkozásokon (riadólánc, katasztrófavédelem, satöbbi). Ilyenkor amúgy parancs jön; minden máson részt vehetsz (így, feltételes módban), de ez parancs!

Ezután volt néhány egynapos lövészetecske, ahol a fegyver nullázását is el tudtam végezni, néhány kisebb gyakorlat, egyéb foglalkozás, de közeledett az év egyik nagy durranása, a BORRIS! Ez egy kétnapos lövészet fedőneve és egyben a hely neve is, ahol tartják. A Borris állítólag nagyon híres NATO-körökben és használja, aki csak teheti, de elsősorban persze a dán sereg egyik igen komoly kiképző terepe. Megkérdeztem a parancsnokot, hogy mehetek-e, mire azt mondta, hogy ha nagyon szeretnék, akkor majd meglátjuk! Ezen elgondolkodva kicsit utánaolvastam a szabályoknak és hamar lemondtam a Borrisról, mert semmilyen részvételi kritériumnak nem feleltem meg: az alapiskola a minimum (!), legalább 2 év aktív szolgálat és csak saját fegyverrel lehet résztvenni, az enyém meg ugye még nem kapta meg ezt a státuszt!

Aztán egy héttel a hacacáré előtt szól a péká, hogy az Opk. engedélyezte a részvételt nekem és még egy srácnak, aki tavaly szerelt le a seregből és többszörös afganisztáni veterán, viszont a Hjv.-ben pont ugyan az a státusza, mint nekem.

Örültem mint állat, főleg, mikor az indulás napján a bázisunkon egy aalborgi őrnagy hivatalosan átadta mindkettőnknek a tanúsítványt (vagy minek nevezzem), hogy a fegyver már nem ”kölcsönfegyver” többé! Ezzel jött egy másik gond, amivel szembesültem: hogy miért nem akarom otthon tartani a puskát?

Tudom, hogy nem kötelező, így annyit mondok, hogy nem és kész, de tudom, hogy ezt még indokolnom kell majd valahogy. A Borrist most nem részletezem, mert az egy külön poszt lenne, de annyit elmondok, hogy ezer felett lőttem el lőszert és egyet sem feleslegesen!

Két héttel a Borris után jött egy parancs, amit a szokásos szerdai összejövetelen a péká a állomány előtt  felolvasott: a fent említett srácnak és nekem jóváírták az összes alapiskolát, tekintettel a katonai múltra és  az eddigi gyakorlatokon nyujtott teljesítményünkre, külön kiemelve a Borrist! Azonnal megkaptuk a végleges harci beosztásunkat és az állománytáblán ünnepélyesen áthelyezték a fényképünket a beosztás szerinti helyre.

Azóta volt még egy nagyobb gyakorlat a közeli Læsø szigeten, meg pár kisebb itt a városban és körülötte, de a lényeg, hogy így lettem mára teljes jogú tagja a dán ”Home Guard”-nak.

Ha érdekel benneteket, természetesen szívesen írok részletesen a nagy gyakorlatokról és a Borrisról is.

Ápdét: a Borris fedőnevű harcászati gyakorlatról itt olvashattok!

124 komment

Címkék: skandináv dánia dán vendégposzt hadkiegészítés tartalékos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus Pullo Urbino 2014.12.09. 14:19:53

Boldog az az ország, akinek ilyen serege és katonái vannak.

2014.12.09. 14:20:47

Gratulálok a cikkhez és az elért eredményekhez is! :)

bagir 2014.12.09. 15:47:06

74-76 ban összesen 3 kispuska és 11 kalasnyikov lőszert lőttem el. hehehe..

tudi 2014.12.09. 16:35:52

Először is gratulálok az poszhoz és az eredményekhez amit elértél a honi gárdában ha jól mondom. És lenne egy pár kérdésem jár e ez valamilyen illetménnyel, milyen a presztizse a honi gárdának Dániában?

Titus Pullo Urbino 2014.12.09. 16:59:50

"Ha érdekel benneteket, természetesen szívesen írok részletesen a nagy gyakorlatokról és a Borrisról is."

Szerintem sokak nevében adom meg a választ: kíváncsian várjuk a beszámolót a nagy gyakorlatokról és a Borrisról is.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 17:33:23

@tudi: Semmiféle illetménnyel nem jár alapból, de ha keresetkiesést okoz a szolgálat azt fizetik, és az esetleges iskolákra jár napidíj. Ha valaki külszolgálatra megy a sereggel, azt természetesen rendes fizetéssel díjazzák. Elöfordul olyan is, hogy a sereg kér őrszolgálatot, kisérőket, stb--azt fizetik.
@Titus Pullo Urbino: A Borris "poszt" kész van és elküldtem Tiboru mesternek, ahhoz csak a képeket átküldenem--van egy csomó. De megvárjuk mi lesz ezzel--lehet, hogy érdeklődés hiányában elmarad.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 18:50:44

@tudi: Ja!-bocsi! a kérdés második felére elmaradt a válasz. A presztizsről talán az mond legtöbbet, ha elmesélem, hogy amikor forgalmat irányítottunk a "katasztrófa helyzetben", mindenkitől maximális "respekt" jött, sok ember kávét hozott ki nekünk, de volt olyan is, hogy idős nénike sütött egy csomó sütit este és felhívta a fiát, hogy körbeautózva a szolgálati helyeket, mindenkinek adhasson belőle! Nem tudom, hogy országosan hasonló e a hozzáállás, de itt Nordjyllandon megbecsülnek bennünket az biztos.

tudi 2014.12.09. 19:54:09

@HK417: Köszönöm a választ. Én hasonlóra számítottam, mármint, hogy milyen respect övezi a honi gárdát és további jó szolgálatot.

Csaba222 2014.12.09. 21:12:10

@HK417:
A Borris "poszt" jöhet.

igor2 2014.12.09. 21:43:11

Szerintem is jöhet a következő poszt! Jó volt hallani ilyen siker történetről!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.09. 21:47:22

@tudi: Szivesen. Ha megjelenik esetleg a Borris poszt, abból azért lemérhető az is, hogy nem gyenge a képzési szint sem (ott ugye minden éles lőszerrel megy) és ezt azért tudják a népek.
@Csaba222: Azt majd a blog gazdái döntik el, de ha mehet, ahhoz több képet szeretnék küldeni, persze csak ha belefér.

Asidotus 2014.12.09. 23:00:39

Nekem is tetszett a poszt, várom a folytatást!

(Megmondom őszintén, tetszett a téma, mert amikor néhány éve volt, hogy egy dán újságban karikatúrákat közöltek az iszlám és a terrorizmus összefonódásáról, világszerte 140 ember halt meg azokon a tüntetéseken, ahol az arabok azt állították, hogy ők békés fajta. No, akkor eléggé behúzták fülét-farkát a dánok. Pedig hát, annak idején, a viking korban, leeveztek volna egy sárkányhajóval a Perzsa-öbölbe, és kardélre hányták volna a fél iszlám világot.)

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.12.10. 00:27:27

@Nűnű: Arrafelé inkább a varégok kalandoztak, ha jól tudom. A dánoknak elsősorban a Brit-szigeteken voltak érdekeltségeik. Kevésbé ismertes, hogy egyik legjelentősebb királyuk Nagy Knut egy egységes északi birodalmat teremtett, benne a mai Angliával , Dániával, Norvégiával, és Svédország déli részével.
Ez a birodalom halála után felmbomlott.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.12.10. 08:52:53

Gratulálok az elért sikerekhez :)

Tetszik a gyakorlatias hozzáállásuk.

==T== 2014.12.10. 09:18:02

Nem tudok szimpátiával tekinteni azokra az emberekre, akik itt született magyarként beállnak szolgálni egy külföldi állam seregébe.

Mit tenne a posztíró, ha pl. Magyarország ellen küldenék egy kis demokráciaexportra?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.12.10. 09:22:25

@==T==: ...Talán...téged lőne le elsőnek...! :))

==T== 2014.12.10. 09:39:52

Az amúgy megdöbbentő, mennyivel komolyabban veszik a dolgokat, mint itt, és mennyivel máshogy áll hozzájuk a társadalom is.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 10:04:05

@==T==:

Ja, abszolút életszerű, hogy Dánia előbb-utóbb megtámadja Magyarországot.

Anteovin 2014.12.10. 10:11:45

@==T==: Haver, szerintem mellé lőttél egy kicsit! Ő azt csinálja most, amire vágyott korábban. Gondolom, ha itt megtalálta volna a számítását, itthon lenne az, ami kint lehetett belőle!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 10:13:17

@==T==: Szinte biztosra vettem, hogy lesz aki valamilyen formában "le hazaárulózik"-már a dokkmunkás blog miatt is volt ilyen!
1-olvass utána, ki lehet a M.H. tagja! Valami olyan szöveget is fogsz találni, hogy ....az a nagykorú magyar, vagy EU. állampolgár, aki.....-tehát nem ördögtől való a dolog.
2-ez nem a légió! Nem zsoldos vagyok-annak a területnek a védelmére készülünk, ahol élünk--én is, lassan 8 éve!
3-A MH. akkoriban nem, hogy meg sem próbált megtartani bennünket, de elég megalázó dolgok is történtek, amiért nagyon sokan eljöttünk az akkoriban első NATO kompat. csapatoktól. Aztán persze már hiába nyígott az akkori miniszter, hogy,...ennek az állománynak a távozása 15 évvel veti vissza a HM. képzettségi szintjét,...!!
@Nűnű: Annyira beijedtek, hogy aztán megjelentették még vagy két lapban azokat a rajzokat--csak az íze végett! Amúgy ez a "farokbehúzós" politika rettenetesen idegesíti a dánokat is. Ne feledkezzünk meg az olyan dolgaikról, mint például a szomáliai kalózok elleni művelet, mikor az Abszolon fregatt kapitánya simán lehülyézte a "nagy amerikai parancsnokot" és fogta a gépet és hazajöttek! Pedig abban az időszakban szinte csak nekik volt bármi eredményük a műveletben!

Anteovin 2014.12.10. 10:15:38

Mikor lesz Magyarország olyan szinten, hogy nálunk is ilyen dolgok valósulhassanak meg?!

g.d 2014.12.10. 10:32:17

Gratula és kíváncsian várom a Borris-os beszámolót!

Mészáros Laci 2014.12.10. 10:54:50

"márpedig itt nagyon nagy hagyományai vannak ennek. Állítólag az aktív korú lakosság több mint fele foglalkozik valamivel: öregeket látogat, gyerekekkel foglalkozik, szervez valamit, vagyis ezer dologgal tesznek a közösségért, csak úgy, ingyen."

Ez a lényeg :) Ahol ilyen a civil élet, ott ilyen a katonaság is. Szóval gratulálok!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 11:16:14

@Anteovin: Ez igazából hozzáállás kérdése! A Dán történelem is bővelkedik vereségekben, különösen az utóbbi néhány száz év--nos, megunták.

==T== 2014.12.10. 11:25:19

@HK417: Nem minősítettelek semminek. Se hazaárulónak, se rossz embernek. Egyszerűen közöltem, hogy az én értékrendembe ez semmilyen formában nem fér bele.

Az MH esetén is furcsának érzem a dolgot.

Nekem amúgy ez a nagy emigrálósdi sem tetszik. Persze egyszerűbb a könnyebbnek tűnő utat járni/menekülni a süllyedő hajóról.

@tiboru: Afganisztánban meg Irakban is ott voltak, nem?

alprazolam 2014.12.10. 11:32:53

Na ugye. Tudtam, hogy valahogy ez van a hanyatló nyugaton (északon).
javaslom, hogy egy értelmes, jó szervezőkészséggel, megfelelő katonai tapasztalattal, meggyőző retorikával, stb. rendelkező emberünk menjen már ki, és mutassa meg ezeknek a szerencsétlen vajevőknek, hogy mitől döglik a légy! Elsősorban Hende Úr jönne szóba.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 11:36:13

@==T==: OK--kinek a pap, kinek meg a felesége. Az "emigrálósdiról" meg annyit, hogy amikor eljöttem, még egyáltalán nem tűnt "süllyedő hajónak" az ország és én sem voltam szegény--csak a kalandvágy, meg ilyenek. Aztán itt ragadtam, mert megtetszett és ennyi-tehát semmi politikai vagy gazdasági oka nem volt. (Azért az minősíti a hazai közállapotokat számomra, aki nem vagyok benne, hogy Afganisztánt és Irakot hozod fel példának,..)

Untermensch4 2014.12.10. 12:31:14

@==T==: sztem inkább örülj hogyha arról hallasz hogy egy magyar sikeres katona lett külföldön. a mh erőforrásaiból csak arra "jut" hogy néhány száz valódi katonánk legyen. aki egy másik állam erőforrásait tudja felhasználni a katonai képzéséhez azt inkább dicsérd meg

Untermensch4 2014.12.10. 12:35:57

@HK417: kicsit off de alkohol hatására a dánokból is előbújik a viking?
a dánok kedvelik ezt?: satwcomic.com/

Eddie 2014.12.10. 12:44:43

Remek írás, várom a folytatást!
Egy hasonló, szervezett és pénzelt honi gárdának nálunk is lenne jogosultsága!

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.12.10. 12:45:35

@Untermensch4:

"sztem inkább örülj hogyha arról hallasz hogy egy magyar sikeres katona lett külföldön"

Ki a sikeres katona?

Aki jól tud gyilkolni? Lehetőleg ártatlan civileket, vagy olyan szerencsétleneket, akiknek kőkori a felszerelése az USA csúcstechnológiájához képest?

Csokáv 2014.12.10. 12:46:51

Remek írás, jöhet még.
Van pár magyar katona haverom, összetennék a két kezüket, ha fele ennyi katonásdit csinálhatnának.

tomwar 2014.12.10. 12:48:43

Gratulalok es irigykedem! :-))

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 13:28:12

@Untermensch4: Háát!?--az utóbbi egy-két évben elég morcosak az emberek és igen erősen fogytán a legendás tolerancia! Szerintem a következő szavazáskor kormányváltás lesz és jóformán csak emiatt.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2014.12.10. 13:45:51

Visszakanyarodva a cikkre, érdekes volt, kösz a beszámolót. Jó érzés látni hogy van ahol működnek a dolgok.
Ami engem érdekel, hogy milyen nyelven megy kommunikáció? Dán v angol?

A pisztácia elfogyott, csokoládé nem is volt! 2014.12.10. 13:48:04

Van egy vicc:
A patkány hagyja el először a süllyedő hajót, a kapitány pedig utolsónak - de ez csak azt bizonyítja, hogy a patkány sokkal intelligensebb a kapitánynál.

A tréfát félretéve.

Szerintem nem a szerző hibája, hogy itthon nem hagyták érvényesülni. Van egy másik ország, ahol meg elismerik. A puffogó hozzászóláskból az jön le, hogy azt kívánjátok: éljen ő is olyan rosszul, mint akik itthon maradtak, mert... Mert különben nem magyar? Esetleg netántalán hazaáruló? Csak mert nem óhajt éhen halni? Volt lehetősége és kihasználta. Emiatt irígykedni lehet, de beszólni nem szép!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.10. 14:11:57

@auer: Dánul, bár az angol is követelmény, hiszen NATO tagország.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 14:34:23

@==T==:

Igen, de amennyire sekélyes biztonságpolitikai ismereteim helytállóak, se Irak, se Afganisztán nem NATO-tagok.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.10. 14:38:28

Többször említettük már, hogy az önreklámot és a kéretlen, offtopik linkeket kimoderáljuk. Mi se élősködünk más blogján, más se fog élősködni rajtunk.

Ha ismétlődik, nem csak a szóbanforgó kommentet töröljük, hanem az erőszakos hirdetőt is bannoljuk.

Köszönöm a megértést.

2014.12.10. 15:14:07

@==T==: @HK417: Székesi gróf Bercsényi László Ignác, Lincoln Puskások és a Garibaldi Gárda, Mihalótzy Géza, Wékey Antal, Gáll Sándor, Pomutz György, Asbóth Sándor, Wass Huba, Rombauer Róbert, Fiala János, Tüköry Lajos.

2014.12.10. 15:28:47

@fagyospityóka: És itt egy mások lista:
Damjanić Jovan (János), Aulich Ludwig (Lajos), Georg Lahner (Láhner György), Ernst Poelt, Ritter von Poeltenberg (Poeltenberg Ernő), Karl August Graf zu Leiningen-Westerburg (Leiningen-Westerburg Károly), Schweidel Joseph (József).

Asidotus 2014.12.10. 19:31:27

@==T==: mivel Dánia is NATO-tag, mint mi, a szövetségesünk, így én nem érzem problémának, ha valamely hazánkfia egy szövetségesünk hadseregét szolgálja

Untermensch4 2014.12.10. 20:24:43

@tiboru: ha nekem szólt akkor elnézést kérek. skandinávokról szóló képregényt a dán tartalékos témakörhöz képest nem éreztem offtopicnak.
@polyvinyl: a sikerességet itt úgy értem hogy továbbképzi magát katonai téren és megmutatja a helyieknek hogy a magyarok jó katonák tudnak lenni. az utóbbi "országimázs" néven még költségmegtakarítás is magyarországnak. ha meg dániában kőkorszaki eszközökkel randalírozni kezd egy ellenséges hadsereg... magukra vessenek :)
a te értelmezésedhez közelítőbb módon a "sikeres" az a katona aki "jó fogaskerék a gépezetben", ha mindent szabályosan csinál akkor a parancsnoki láncban vhol meg lehet találni a "leggyengébb láncszemet" akire igazából haragszol. a problémák legfőbb forrásai pedig nem a katonák hanem a politikusok.

Levy6 2014.12.10. 20:33:10

@==T==: Látod ezért mondják, hogy a magyarok üstje mellé nem kell őrség a pokolban mert visszahúzzák egymást.
Én így látom:
-Magyarként örülök, hogy egy honfitársam(ex, kalandozó by Viki? :)) azt csinálja amit szeret és jó élete van
-Esetleg, ha bármilyen nemzetközi gond lenne(bár Dánia nem túl sok háborút indított az elmúlt évszázadban,és NATO tag ahogy mi is)akkor magyar (besorozott)katonaként természetesen gondolkodás nélkül eliminálom az ellenséget, akármilyen nemzetből jött(ha a jófajta magyar képzés és logisztika/felszerelés lehetővé teszi, hogy csak lőtávolba érjek, mielőtt szitát/darált húst csinálnak belőlem)

Szóval nem értem, hogy egyeseknek miért fáj, ha másnak jól megy és boldog...

Egyébként remek írás volt, várom a szerzőtől a többit, ha lesz.

==T== 2014.12.10. 21:17:57

@HK417: Azért azokat hoztam fel, mert az ottani dolgokhoz sincs semmi köze Dániának (sem nekünk). Ráadásul momentán itt folyik valami olyasmi a jenkik részéről, amit S zíriában meg Ukrajnában csináltak.

@Untermensch4: A hazai helyzet nagy szégyen, de nem érinti a hsz-emet.

@Levy6: A gond az, hogy ő már a dánok honfitársa.

@fagyospityóka: Ők első blikkre jellemzően egy vesztes szabadságharc után léptek le - sok éves tömlöc, esetleg kivégzés várta volna őket - , ami azért kicsit más.

Ettől függetlenül ők kint már nem a mi embereink voltak.

2014.12.10. 21:26:41

@Levy6: Magyar László??? Amúgy index címlapos lett a cikk, hogy idetaláltak a leghülyébb trollok vagy mi van?
(Ha valaki pár napja azt mondja, hogy egy dán tartalékosi szolgálatról szóló cikk alatt valaki előjön az elcseszett USA-összeesküvés-elmélettel, komolyan körberöhögöm)

2014.12.10. 21:30:11

@Untermensch4: Javaslom hogy olvasd el ezt a Gárdonyi novellát, ha már a politikusokat teszed felelőssé a háborúért: Stratárium a másvilágon.
mek.oszk.hu/06100/06194/06194.htm#5

Levy6 2014.12.10. 22:34:49

@Piere de La Croix: Nem vagyok az általad megnevezett egyén.Remélem a troll kifejezést nem rám értetted, nem adtam rá okot.
Egyszerűen elolvastam a vendégposztot,tetszett, és nem hagyhattam szó nélkül a "jó" magyar mentalitást.Ennyi.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 00:23:42

@Piere de La Croix: Komolyan kérdezem: szerinted ki a felelős egy háborúért ha nem a politikai vezetés?

nandras01 2014.12.11. 07:55:46

@==T==:
mondjuk, igazán ránk férne egy kis "demokrácia export"

Untermensch4 2014.12.11. 08:28:00

@Piere de La Croix: kb ugyanoda jutunk: mutass egy politikust aki háborút robbantott ki és nem gazdagodott közben, az a fajta mind vmiféle idealista lesz (akár vallási fanatikus) de a hétköznapi ember a már elkezdett bajban is hajlamos a "karácsonyi fegyverszünet"-re.
@==T==: "Ettől függetlenül ők kint már nem a mi embereink voltak"
a kiegyezés előtt reményt és így tárgyalási potenciálnövekményt adott a pletyka hogy kossuth az olasz határon van több ezer emigráns honvéddel...
pont a katonaféle olyan hogy a világ túlfelén is magyar marad. ha már afganisztán: stein aurél sem a mi emberünk volt már szerinted, azért a végrendelete mást mutatott.

2014.12.11. 08:59:33

@Levy6: Trolloknak nem szoktam írni, ezért írtam neked, vagyis az a rész nem neked szólt(a felsorolásodat egészítettem ki Magyar Lászlóéval, aki nem 48-asként ment még ki, mégis jelentős katonai eredményeket ért el Dél-Amerikában, aztán mégis mindvégig megmaradt magyarnak, ami hozzájárult itthoni elfelejtéséhez)
@Untermensch 4@HK417: : Miért, a novella nem majdnem ugyanerről szólt? (Vajon melyik félmondatom utalt rá, hogy kétségbe vonom a politikusok - tagadhatatlan és súlyos - felelősségét?)

==T== 2014.12.11. 09:10:07

@nandras01: Kezdetnek elmehetsz Guantanamora, aztán kilövetheted a szemed Gyurcsányékkal.

***

index.hu/velemeny/2014/10/25/mi_lesz_most_magyarorszaggal/

Az itt felvázolt forgatókönyvek java kimeríti az államcsíny ill. a feltételezett magyar együttműködők részéről a hazaárulás fogalmát.

nandras01 2014.12.11. 09:26:32

@==T==:
nem igazán szeretném offolással szétkúrni a posztot, ezért mindössze csak röviden jegyezném meg, hogy igen nagyon hülye vagy te kedves barátom.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2014.12.11. 09:52:04

@Untermensch4:

Nem, nem neked szólt, a képregény kúl és nem is töröltem :-)

==T== 2014.12.11. 10:49:36

@nandras01: Szerintem nem, de azért megtisztelő, hogy a barátodnak nevezel.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 11:48:24

Érdekes, hogy egy ilyen sima érdekességnek szánt beszámoló miatt is össze tudtok veszni és hülyézni egymást--na mindegy.
Egy dolog maradt le szerintem: A fegyver! Aki szeretne róla többet tudni, annak bemásolok két linket: www.kaliber.hu/cikkek/kanadai-modernizacio.html és en.wikipedia.org/wiki/Colt_Canada_C7_rifle

Untermensch4 2014.12.11. 19:21:01

@HK417: most jönne "normál" köz-elme-állapotnál hogy a mh kalasnyikov-modernizáción veszünk össze... :)
@==T==: ? ez nem a "szószegők lettünk gyávaságból" hanem az "árulók lettünk pénzért" történet. vagy azért hazaárulás mert egyik forgatókönyv sem számol az oroszbérenc kollaboránsok (akár tartalékosok általi... :) ) "célzott likvidálásával"? 8D

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 20:03:21

Még nem volt a kezemben a modernizált AK, csak képen láttam. Mondjuk én nagyon meg voltam elégedve a "régivel" is. Igazából olyan nagy híve én nem is vagyok annak, hogy telepakolunk egy amúgy sem rossz fegyvert mindenféle--főleg egyszerre többféle--optikákkal, lámpákkal, meg mittudom én még mivel. Ettől az még ugyan az a puska--legfeljebb nehezebb.
Meg a másik kérdés az, hogy mitől "modernebb" egy puska? --ez csak üzlet! Vegyél újat, mert a régi elavult--de az új is éppen úgy működik, éppen azt a lőszert tüzeli,..blabla, csak több a műanyag és esetleg hamarabb veszel másikat, mert elkopik.

2014.12.11. 20:54:30

@HK417: Nekem az lenne a kérdésem, hogy mennyire ismerik/nem ismerik arrafelé a Magyar Honvédséget (mennyire tudják, hogy NATO-tagok vagyunk, stb. stb.)

Untermensch4 2014.12.11. 21:15:58

@HK417: ezt a modern-fegyver dolgot én sem értem de ez hiányos katonai ismereteimmel magyarázható. pl egy (nem dán szintű) mondjuk piréz tartalékos seregnél ahol borítékolható hogy háborús helyzetben az olcsón (nem)kiképzett emberkék max a saját településükön képesek megkeseríteni a gaz ellen hadinépének életét, nem lenne egyszerű és olcsó a sten géppityu v vmi hasonló egyszerű cucc olcsó tömeggyártása? még így is nagyobb lenne a fegyver várható élettartama mint egy átlagos piréz tartalékosé

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.11. 22:31:04

@Piere de La Croix: Természetesen pontosan tudják, hogy tagjai vagyunk a szövetségnek, de (hála istennek) nem nagyon ismerik a MH. felépítését és jelenlegi állapotát.
@Untermensch4: Pont ezért nem nagyon értem a Kalasnyikov ellenességet(illetve értem, hiszen hős és dicső szövetségeseink szeretnék, ha tőlük vennénk fegyvert--kis üzlet is üzlet). Azt sem értem mi miatt mondják, hogy nem felel meg a mai követelményeknek--Balog Tibi szavaival:NA!-haggyáá máá!! Pont nem egyszer lettek az ürteknikás amcsik és szövetségeseik megfingatva ezekkel a puskákkal! Amúgy meg mi a mai követelmény aminek nem felel meg?
Amúgy a képzési szintre reagálva: sohasem értettem, hogy miért nem lehet lövetni a katonát? Miért nem használják a fegyvereiket(a vaklőszeres képzés is sokat ér!)? Az "első harcos" csapatok a legjobb képzés mellett is elég gázok tudnak lenni, hátmég, ha előtte összesen nem lőtt még tizet sem a fegyverével. Nem ismeri, nem tudja mire képes és főleg nem tudja ő mire képes a fegyverrel!! Nincs meg az az autómatizmus pl. egy tárcserénél ami gyorssá teszi a fegyverkezelést,....stb. Szóval, ha sereget csinálunk, akkor csináljuk jól, egyébként csak egyenruhás zombik!

Hiryu2,01 2014.12.12. 14:13:39

@HK417: Az Absolon fregatt vs. amerikai kalózpátyolgatás esetről hol lehetne olvasni?

Hiryu2,01 2014.12.12. 14:19:29

@HK417:

hhmm.. én nem vagyok az a medvealkat... így amikor amikor először volt a kezemben egy modernebb anyagokból készült, ergonomikusan tervezet, svájci gépkarabély (lehet találgatni) egy mezei red-dot-sl. abban a pillanatban leesett nálam a Kalasnyikov a dobogóról.:(

Hiryu2,01 2014.12.12. 14:23:27

@Hiryu2,01: Hozzáteszem, a dánok egébként is a szívem csücske....
1989, Balaton, építőtábor...
Ott nyaralt ugyanakkor két busznyi dán csaj...
Aztán amikor az első nap a strandok kollektíven átöltöztek monikinibe...

Abban a pillanatban megértettem, miért zsákutca a szocialista népköztársaság.

2014.12.12. 14:57:09

@Hiryu2,01: Szerintem ennek inkább az volt az oka, hogy a dánok bizonyítani akartak, míg az USA inkább "kivárásra" játszott (mennyibe került volna egy kilőtt rakéta?). Egyébként ennyit találtam:
www.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=7McmAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=HDMS+Absalon+Somalia&ots=4-soNsqssC&sig=cRLVex0_4zNxugsXalJq9m-Wi_I&redir_esc=y#v=onepage&q=HDMS%20Absalon&f=false

2014.12.12. 15:21:04

@HK417: Amúgy erről én is szeretnék bővebbet tudni.
Sajnos nem tudok dánul, így elég nehéz utána nézni.
(Nem valami vezetési problémáról volt szó? A WFP hajóit egy rövid idő elteltével átvette az EUNAVFOR, míg a NATO később küldött hajókat a térségbe)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.12. 15:33:04

@Hiryu2,01: @Piere de La Croix: Az akkori dán ujságokban olvashattunk róla éppen úgy mint a hajó és legénysége által végrehajtott akciókról is. Aztán beállt az Absolon karbantartásra és az akkor kapott személyes infók alapján, valami elfogásos akció "szabotálása", parancs utján való leállítása volt a konfliktus forrása. De azt is mondták, hogy ez volt az utolsó csepp.
Amúgy annyira én sem mentem bele a témába, mert nem érdekelt különösebben, hiszen ezt a gondot katonailag megoldani nem tartott volna semeddig, tehát nem is akarták/akarják megoldani--jót röhögtünk az eseten és ennyi.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.12. 15:42:17

@Hiryu2,01: Szerintem az AK lőszeréhez kell az a súly! Mondjuk a C7 ben nincs több műanyag mint az AK-ban fa--tusa, markolat, elsőágy és annyi. Jártam úgy, mikor olyan sereggel szolgáltam, ahol a Glock volt a rendszeresített oldalfegyver, hogy az első lövészeten derült ki a régebb óta szolgáló fegyverről, hogy nem képes már megtartani a tárat lövéskor--elkopott a műanyag és mint kiderült nem csak az "enyémen"! Kaptam egy újat.

Minorkavidor 2014.12.12. 18:51:35

A poszt tetszett, várom Borrist:))

Más

A pingvin szabira ment? Azt ígérte, hogy jelzi, ha új poszt jön, nem jelzett, csak most vettem észre, 3 nappal később:))

Hiryu2,01 2014.12.12. 21:28:15

@Piere de La Croix:

hmmm...
tegnap olvastam egy cikket- kalózoknak fizetttek kártérítést a franciák- mert elkepták őket, de a törvényileg engedélyezettnél 1 nappal tartották őket fogva.

2014.12.13. 10:22:42

@Hiryu2,01: Mert így működik jól egy jogállam (még csak nem is egy demokrácia). Nem azokkal a többéves perekkel, amelyek végül ítélet nélkül záródnak, mint Magyarországon. Tessetek volna betartani a törvényt, és akkor nem kellett volna fizetniük.
(A CIA is azért Guantanamo-n tartotta a "terroristákat" (vagy mi most a trollok által kedvelt megnevezésük), mert az USA területén jól megbüntették volna őket - nem is szólva, hogy úgy rémlik, ekkor már az FBI őrizete alá kellett volna tenni őket - ha annyi ideig tartják őket fogva, mint ott tették)

Rico69 2014.12.13. 23:22:29

Jó kis irás, tetszett.
Soha a büdös életben nem tudnék olvasni a dán hadseregről...amit nem értettem soha, akinek nem tetszi, miért olvassa el ???
A légiósokat ne zsoldosozzátok, nem szeretik, mindegyikük francia (így EU-s)törvényes keretek között szolgál,mindegyikük ún. légionnaire engagé volontaire, ami kb. önkéntes,a jogi státuszuk "militaire servant a titre étrangere" azaz külföldi (állampolgárként szolgáló katona= francia katona ) Minden jog és kötelességük megegyezik szinte a sima francia katonákéval.Vannak különbségek, főleg tiszteknél, ha tisztként se akarják felvenni az állampolgárságot.

kis off
Hiryu, már nem Indexelsz ?Hiányollak a harcművészeti topikon.

kószák egyike 2014.12.14. 12:35:01

HK417 Gratulálok az íráshoz! Sok sikert neked a jövőben! Amennyiben a helyi biztonsági szabályok engedik, nehogy egy esetleges Dán támadáskor az MH felhasználja a posztjaidból szerzett ismereteket, a jövőben én is szívesen olvasnám a posztjaidat a Dánokról és a sorsodról!

@==T==: Szolgáltál a Magyar Honvédségben? Amúgy meg segítek 2014-et írunk. Kicsit régimódi a gondolkodásod. Tudod Európai Unió szabad költözés munka vállalás és ilyesmik...

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.14. 14:28:45

@kószák egyike: (itt lenne agy nagyon röhögő smile) Ha a hazai szolgálatok és a sereg nem lenne teljesen tisztában egy átlag "nyugati" sereg kiképzési/toborzási metódusaival, vagy a NATO tagállamok védelmi doktrínáival az nagyon nagy gáz lenne!! Az, hogy nem valósítják meg a minimumot sem, az egy más dolog.

2014.12.14. 15:25:28

@HK417: Van egy sejtésem, hogy tisztában vannak vele, de úgy érzik, hogy "fölösleges" megvalósítani őket, mert az embereknek elég amúgy a látszat is (vannak harci helikoptereink - de minek?). Fölösleges drága vasra költeni, ha 1. Jelenleg súlyos külső veszély Magyarországot nem fenyegeti (Oroszország esetében ebben azért ebben nem vagyok ennyire biztos). Emberi tényezők közül talán max. a terrorizmus (de ha bevalljuk az igazat, még az illegális embercsempészet - és kereskedelem - jóval nagyobb gond. Azt viszont pedig ne hadsereggel kell megoldani)
2. Nem tudunk annyit költeni, amely elég lenne, hogy felvegyük a versenyt (mondjuk mi a fenének is, ha amúgy is szövetségeseink) egy nyugati típusú hadsereggel
Ezzel nem is lenne gond, ha a külügyi apparátus a helyzet magaslatán állna, de éppen most verjük szét ezt is...

Untermensch4 2014.12.14. 15:37:46

@Piere de La Croix: biztos hallottad már a mondást hogy az az ország amelyik nem hajlandó a hadseregét etetni előbb-utóbb egy másik hadsereget kell hogy etessen...

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.14. 15:55:06

@Piere de La Croix: Igazából azt az egy dolgot kéne átvenni a "nyugattól", hogy a tízezres létszámú vízfej helyett sokkal jobb egy mondjuk 5000 fős igazi profi katonai alakulat, 100 fős kiszolgáló állománnyal. A mai struktúrából igy lehet, hogy akár 20-25 ezer jól képzett/felszerelt, motivált igazi ütőképes profi bakánk is lehetne mindennel együtt--és az már erő!! Ha jó mellé a mozgósítási és területvédelmi rendszer, akkor egyszerűen nem érdemes megtámadni az országot, mert nem éri meg--és a prevenció mindig jobb!
Az jellemző történet, ami még annó '98 ban esett meg velem: Cipruson szolgáltam a törzsben és bejelentkezett egy magyar főtiszti delegáció és mint magyar tiszthelyettes, természetesen a szervezéstől az egész hacáréban benne kellett lennem. A lista amit kaptunk rettenetesen meglepte az osztrák parancsnokomat--egy százados protokoll tiszt kíséretében 22 főtiszt (néhány ezredes, de többségében tábornokok). Először nem akarta elhinni, hogy ez lehetséges, hogy a teljes magyar vezérkar egyszerre elhagyja az országot ráadásul egy gépen, aztán meg az nem fért a fejébe, hogy a vezérkarból talán nem is jön senki és ez csak kis része a főtiszti karnak. Akkor azt kérdezte, mekkora seregünk van? Mondom neki, ugy kb 70000 (akkor még ekkörül volt)--akkor meg ezen akadt ki, mert nekik a 26-26 ezer fős seregre összesen nincs tíz főtisztjük(nem ellenőriztem) és ebből ő arra következtetett, hogy nekünk akkor biztos legalább milliós a seregünk! Mondjuk rögtön levette azt is, hogy miért nekik kellett engem ellátni lőszerrel, meg néhány alapvető katonai felszereléssel is.

2014.12.14. 16:48:04

@Untermensch4: Ami nem is biztos, hogy rossz megoldás egyes esetekben (legalábbis költséghatékonyabb)... (Baltikumi légtér, Izland)
en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Iceland

xclusiv 2014.12.15. 01:13:48

@HK417: szeretném én is megköszönni a post-ot (és várom Borris-t), és egyúttal gratulálnék is a helytállásodhoz. És köszönöm, hogy jó hírét viszed a magyar embernek a nagyvilágba.

De vitatkoznék is Veled :)

"Pont ezért nem nagyon értem a Kalasnyikov ellenességet ... Azt sem értem mi miatt mondják, hogy nem felel meg a mai követelményeknek"

Nem tudom mennyire felel meg a mai követelményeknek, de jellemzően a kala a "proletariátus itala". Azaz főleg ott használják, ahol csak erre telik, illetve azok, akiknek nem adnak el mást.
Ettől persze még nagyon jó fegyver, de egy könnyebb, pontosabb, stb. fegyverrel egy jól kiképzett katona sokkal többre lehet képes. Ami nem mellesleg az életét is jelentheti adott esetben, vagy egy csata kimenetelét. Vagy egy háborúét...

A magyar felújításról pedig két post (nem reklámnak szánom, és nem is politizálni szertnék ezzel):
vastagbor.blog.hu/2009/03/06/zsiros_katonai_uzlet_a_szekeres_elvtarseknal
vastagbor.blog.hu/2009/05/27/szetesik_a_felujitott_kalasnyikov_ilyen_orszag_nincs_is

"Pont nem egyszer lettek az ürteknikás amcsik és szövetségeseik megfingatva ezekkel a puskákkal!"

Ez igaz, de ezen múlt a legkevésbé.
Az USA ugyanis - többnyire - jogállam, ahol mindenféle "hülye" szabályoknak próbálnak megfelelni. Pl. nem ágyúznak (vagy bombáznak) rommá "old school" módon egy várost, hanem megpróbálják onnan kitakarítani azt a pár tucat ellenséges fegyverest. Illetve megpróbálják hatástalanítani az útjukba kerülő bombákat, meg ilyen apróságok.

Illetve az amerikai politika elsősorban a hazai közvéleménynek próbál megfelelni, ezért sokszor fél szívvel mennek neki egy konfliktusnak. (Pedig ugye war nerd: "nuke 'em, bribe 'em, or leave'em alone", és nagyon igaza van!)
Kb. Vietnam volt a fordulópont, akkor a "hazai" közvéleménynek sok lett a koporsó és a napalm támadásban megégett kislány képe. Azóta pedig kb. hátrakötött kézzel küldik harcba a katonákat olyan ellenséggel szemben is, aki a saját népét se kíméli. És a győzelem persze tegnapra kellene, mert se a saját veszteséget nem tolerálja a közvélemény, se az ellenség járulékos veszteségét. Az pedig anyagilag fenntarthatatlan, hogy millió dolláros Tomahawk-okkal küzdjék le az ellenség százdolláros eszközeit...

Így azért nehéz megnyerni egy háborút...

xclusiv 2014.12.15. 01:15:30

@HK417: "a Glock volt a rendszeresített oldalfegyver, hogy az első lövészeten derült ki a régebb óta szolgáló fegyverről, hogy nem képes már megtartani a tárat lövéskor--elkopott a műanyag és mint kiderült nem csak az "enyémen"! Kaptam egy újat."

Ez megdöbbentett, eddig csak jókat olvastam a Glock-okról. Elmondhatod, hogy milyen fegyver volt pontosan?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.12.15. 01:20:16

@HK417: Nagyszerű poszt, várom a folytatását! Részemről büszke vagyok arra, ha honfitársaink megállják a helyüket :) (a Haza ott van ahol az Asszony - és ahol a laptop automatikusan felkapcsolódik a wifire)

A magasságos vízfej jelenségével személy szerint akkor találkoztam, amikor a minisztérium Fehérvárra történő áthelyezésének felmerülésének időpontjában egy ott dolgozó népelem (nem írom le, hogy ismertem meg, mert az alapján valszeg beazonosítható lenne - nem a kommentelőknek) a kilépéssel fenyegetőzött. Gőzöm sincs mi lehetett a rendfokozata, mert teljesen polgári jelleggel keveredett a mi kis két fős bizottságunk elé és eléggé pislogtunk, hogy akkor erre most hány pontot adjunk. Nem igazán tűnt katonásnak a hozzáállás - ha mondjuk Ózdra tették volna őket még érteném, hogy leesik a gyűrű az ujjáról, de SF mégis csak egy óra Pestről :P

Még a kétezres évek közepén pszichológus barátomék mérték néhány (azóta átszervezett, sóval behintett stb.) egység motivációját, amit a rendkívül alapos (mélyinterjú, fókusz csoport, próbakérdőív, nagy mintás kérdőív, valami brutális számú kérdéssel) vizsgálat nyomán sikerült megállapítani: katonáék azért vállalták el a szolgálatot, mert katonák szeretnének lenni. Tehát nem a pénz, meg az egyebek miatt. Az persze vissza is jött a munkából, hogy a katonásdi feltételei nem igazán adottak és a "fizetés" is jelképes. Így születik a "krémes" :( .

Egyik jó barátom jelenleg gyarapítja az állományt, egy tőlünk délebbre elhelyezkedő országocska hegyei között voltak kitelepedve télen. Szedik elő a sátrat, mire a haditechnikai múzeumtól már kellően elszörnyedő szövetségesek szóltak, hogy akkor most szépen elmentek az olaszokhoz és kértek tőlük rendes "kunyhókat".

Elvileg ilyen "tartalékos" haderőfélénk nekünk is van, egyetemen legalább is hirdetik, jó másfél hónapja Asszonnyal poénból meg is csináltuk a neten fellelhető feladatokat (felülésben, fekvőtámaszban le is alázott, de futásban/gyalogolásban utolérhetetlen vagyok :D ). Aláírni mondjuk nem mernék, mert a Főnökök (hülye mátrix-szervezet) nem lennének elragadtatva, ha holmi árvíz miatt nem jelennék meg mondjuk államvizsgán. 2006-ban hallgatóként pedig tök jól ellapátolgattam egy éjszakát (ennyire osztottak be).

xclusiv 2014.12.15. 01:22:00

@Piere de La Croix: "A CIA is azért Guantanamo-n tartotta a "terroristákat" (vagy mi most a trollok által kedvelt megnevezésük), mert az USA területén jól megbüntették volna őket - nem is szólva, hogy úgy rémlik, ekkor már az FBI őrizete alá kellett volna tenni őket - ha annyi ideig tartják őket fogva, mint ott tették"

Ha jól tudom Gitmo azért volt (?) annyira "népszerű", mert különböző jogi okok miatt egyfajta senkiföldjének számít. "Honi" területen a gyanúsítottakat meg kellett volna vádolni és törvényszék elé állítani, ehhez persze ügyvédet és hasonlókat kellett volna biztosítani. És persze törvényes elbánást. Ez megkínzott ó terroristák (de legalábbis terroristagyanús személyek) esetén nem annyira jó dolog...

xclusiv 2014.12.15. 01:48:28

@Piere de La Croix: "az embereknek elég amúgy a látszat is (vannak harci helikoptereink - de minek?)."

Vannak?
Az utolsónak az utolsó üzemórái kb. a die hard forgatására mentek el.
Ami maradt az meg nem harci, csak helikopter. De ezzel az állománnyal is az az elsődleges cél, hogy a kutató-mentő készültségi gépeket (rosszabb esetben csak egy gépet) röpképes állapotban tartsuk. Mert ha ezt se sikerül, akkor le kellene állítani itthon a civil légiforgalmat...

"1. Jelenleg súlyos külső veszély Magyarországot nem fenyegeti (Oroszország esetében ebben azért ebben nem vagyok ennyire biztos)."

Az elmúlt 25 évben volt vagy 10 évig háború és polgárháború a déli szomszédainknál, most pedig a keleti szomszédunk visel háborút ivánék ellen.
Mindegyik esetben nagy számban érintettek magyarok, akiket a történelem a határ túloldalára sodort...

"Emberi tényezők közül talán max. a terrorizmus (de ha bevalljuk az igazat, még az illegális embercsempészet - és kereskedelem - jóval nagyobb gond. Azt viszont pedig ne hadsereggel kell megoldani)"

Azért a hadsereg is besegíthetne, már ha lenne.
Jelenleg az is problémás lenne, ha mittomén csak egy határmenti megyét megtámadna egy szomszédos ország, akkor hogy a fenébe vinnénk oda azt a párezer katonát, akit ilyen esetben be tudnánk vetni...

"2. Nem tudunk annyit költeni, amely elég lenne, hogy felvegyük a versenyt (mondjuk mi a fenének is, ha amúgy is szövetségeseink) egy nyugati típusú hadsereggel"

Nem is kellene.
Sokkal kisebb feladatokat se tudnánk megoldani. Van 14 gripenünk (ki tudja milyen javadalmazással, egy reptéren), kb. 10 helikopterünk, 3 ancsánk, kb. 10 tankunk, és ennyi. Ebből a Gripenek jó eséllyel nagyrészt bevethetőek, a többinek max. a fele, harmada.
Ja, meg van egy légvédelmi rakétaezredünk, Győrben...

"Ezzel nem is lenne gond, ha a külügyi apparátus a helyzet magaslatán állna, de éppen most verjük szét ezt is..."

Múlt idő használata indokolt.

xclusiv 2014.12.15. 01:52:49

@HK417: "Igazából azt az egy dolgot kéne átvenni a "nyugattól", hogy a tízezres létszámú vízfej helyett sokkal jobb egy mondjuk 5000 fős igazi profi katonai alakulat, 100 fős kiszolgáló állománnyal. A mai struktúrából igy lehet, hogy akár 20-25 ezer jól képzett/felszerelt, motivált igazi ütőképes profi bakánk is lehetne mindennel együtt--és az már erő!!"

Itt (vagy a katpolon) volt anno egy post, hogy a MH-nak van legalább annyi tábornoka, mint az ami tengerészgyalogosoknak. Ami egy 200 ezer fős alakulat.

Közben meg is találtam, itt:
lemil.blog.hu/2010/09/01/tippverseny_tabornokok_ejszakaja

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 01:57:45

@xclusiv: Nem is arra gondolok, hogy nem lehetne más fegyvereket venni(szándékosan nem írtam azt, hogy jobbat), vagy ezeket felszerelni a ma divatos cuccokkal---csak amíg a világ összes lövésze tisztelettel említi a "Kalát", addig nem kell szégyellni sem. Ez egy dolog, a másik pedig az, hogy hiába veszel te mondjuk HK G36-ot a seregnek, ha nem képzed ki a katonát, nem löveted eleget, nincs taktikai képzése, blabla. Az sem véletlen, hogy az igazán mostoha körülmények között harcoló, csúcstechnikával felszerelt katonák előszeretettel gyűjtögetik a minőségibb AK-kat--olyanról is hallottam, hogy már tiltani is kellett az "átfegyferkezést". Azt sem tudta még igazán megmondani nekem senki, hogy mi az a "mai követelmény" hadifegyverek terén, aminek nem tud megfeleni--ergonómia nem ér, mert az igazából megszokás dolga, nehéznek nem nehéz, hátrarúgása a kalibernek megfelelő és bár tényleg vannak az enyémen jobb megoldások (pl a zárakasztó üres tárnál,..) de ez meg kiképzés kérdése megint. Láttam pár igazi profit lőni AK-val bemutatón (from Canada/UK), és olyan gyors tárcseréket, taktikai lövészeten ritkán láttam! Szóval én úgy látom, hogy előbb legyen lőszer, lőtéri idő, kiképzés--aztán a jól képzett profiknak esetleg, ha van rávaló, majd érdemes új vasat venni.

Amúgy Glock 17 volt a szentem.De azóta már hallottam mástól is a generáció/új tár problémáról is, ami persze nem a fegyver hibája.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 01:59:45

@xclusiv: Akkor a "vizfejjel" kapcsolatban pontosan tudod miről beszélek,.

Untermensch4 2014.12.15. 07:48:01

@HK417: @xclusiv: én is úgy tudom hogy blackwater és egyéb pmc-szakemberek is előszeretettel isszák a "proletariátus italát" pedig náluk nem pénz és hozzáférés kérdése. @Piere de La Croix: "Baltikumi légtér, Izland"
izland költséghatékonyan tud előnyt kovácsolni a földrajzi helyzetéből. a baltikumban kicsit cseles a helyzet. egyrészt nem bíznak annyira az ötödik cikkelyben mint abban ha rögtön egy szövetséges repülőt lő le az ellenség, másrészt élesben a légierő úgyis hamar elfogy, abból a megspórolt költségvetésből is rákészülnek a szárazföldi kitartásra ha mégis az ötödik cikkely alapján kellene várni az erősítést...
amiben az mh vszeg nem lesz ott mert az a kevés valódi katonánk is csak gyalog vagy vasúton mehetne...
@xclusiv:"14 gripenünk (ki tudja milyen javadalmazással, egy reptéren)"
úgy hallottam piréziában amikor sikerül megkerülni a krémes közepét és kerozin érkezik a reptérre, minden folyadéktárolásra alkalmas eszközbe azt töltenek mert ami már ki van adva a raktárból azt nem kérhetik vissza...

teddybear01 2014.12.15. 13:44:17

@HK417: Ami a Kalát illeti, én annak idején az AMD-vel meg voltam elégedve. Strapabíró, megbízható fegyver, egy hozzáértő kezében kifejezetten veszedelmes szerszám. Ami pedig a lövedékét illeti, a nagyobb kaliber miatt nagyobb az áthatolóképessége, ami szerintem kifejezetten előny. Nem véletlen, hogy előszeretettel használják dzsungelben, városban.
Persze van újabb, többet is tudó lövészfegyver, de ezek nem midig jobban használhatóak.

Sajnos megint ideevett a fene pár trollt, akik csak azért böfögték teli a postot, hogy megvillogtassák magukat. Ne törődj velük, nem érdemes.

Ami a magyar parancsnoki vízfejet illeti, kezd az egész a gyerekkorom Hagymácska-meséjére hasonlítani, amiben gróf Szalonnabőr és báró Kolbászvég tábornokok parancsolgattak az egyszem Közlegénynek....

Ami a pár Gripent illeti, abból a 2 darab kétszemélyest nyugodtan elfelejtheted, mert azok vagy karbantartáson, vagy kiképzésen vannak. A többiből van olyan két géppár ami bevethető, a többi részben svédben nagyjavításon, részben itthon van ilyen-olyan okból leállítva. Ja és van hozzájuk összesen kb. 200 infrafejes AIM-9 és vagy 40 AIM-120 AMRAAM rakéta, ami mindenképp szánalmasan kevés. Ezen felül még van némi földi célok elleni további fegyverzet, de nem sok.

Végre ki kéne mondani, hogy a magyar Gripen csak minimálisan elégséges a NATO előírások teljesítésére.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.12.15. 14:18:32

@teddybear01: Amúgy még meglepően kevés beszólást kaptam, azok se voltak a durvábbakból valók. A Grippen kérdéshez nem tudok mit szólni--nem is én vetettem fel amúgy--csak néhány, elég hiányos infóval rendelkeztem eddig a témából. Tőletek tudtam meg egy csomó mindent most.

Minorkavidor 2014.12.15. 17:56:31

@teddybear01:

Nincs új a Nap alatt:))

Molnár Ferenc nagy sikerű regényében a Pál utcai fiúkban hány közlegény volt Boka seregében? Csak az egy szem NEMECSEK ERNŐ:))
A regény először 1906-ban jelent meg a Tanulók Lapjában folytatásokban, könyvalakban 1 év múlva. Ha jól számoltam jelenleg a 9. rendszert írjuk:))

Fredddy 2014.12.16. 12:54:14

@Minorkavidor: ha Molnár Ferenc helyett pl Clausewitz lenne a kötelező olvasmány az iskolákban, akkor az új generáció már nem így szervezne hadsereget :))

Minorkavidor 2014.12.16. 14:21:39

@Fredddy:

Jó hogy mondod:)) A Pál utcai fiúk 160 oldal a Clausewitz, amelyet egy német kiadásból újrafordítottak 706 oldal. A Hősök napja bonyhádi rendezvényén kapott prospektus szerint az ára májusban még elég borsos, 9.000 Ft volt.
Ahogy írtam a választ, rámentem a kiadó honlapjára és örömmel láttam, hogy akcióznak. 25 % kedvezményt adnak, mr "csak" 6.750 Ft.

shop.hmzrinyi.hu/webshop/index.php?menu=flypage&id=58860

Fredddy 2014.12.16. 14:49:39

@Minorkavidor: lesz az 10 is amúgy:

1.) Monarchia
2.) Népköztársaság
3.) Tanácsköztársaság
4.) Horthy
5.) Szálasi
6.) Második köztársaság
7.) Rákosi
8.) 1956
9.) Kádár
10.) Harmadik köztársaság

Minorkavidor 2014.12.16. 15:03:29

@Fredddy:

Ja,én a TK bukása és Horthy kormányzóvá választása közti időt önálló rendszernek vettem, mivel ekkor még nem dölt el, hogy milyen irányban és mélységben restaurálnak. A Rákositól Kádárig terjedő időszakot meg egynek vettem, mert ezeket a "létező szocializmus" különféle modelljeinek vettem.

De ezen eltérések nem változtatnak a lényegen: a tábornokokból és vezérkari tisztekből minden rendszerben túltermelés volt, az összes többiből meg krónikus hiány.

Fredddy 2014.12.16. 16:26:15

Hogy ON is legyek , utánaolvastam kicsit ezeknek a dán jóembereknek: nem teljesen jó a párhuzam a magyar tartalékosokkal, történelmi távlatokban legalábbis.

Sokkal közelebbb áll a dolog az amerikai milíciákhoz, mert nem a hadsereg kiegészítésére jött létre, hanem konkrétan népi kezdeményezésként alakult, a nép védelmére. A védelmet kimondva-kimondatlanul akár a saját hivatalos szervek ellenében is értve- a második vh-ban (azaz pár hónappal a Hjemmeværnet alapítása előtt) ugye ezen a téren gyűlt némi rossz tapasztalat. Ez magyarázza az óriási társadalmi elfogadottságát.

Amikor a fő ellenség a szovjet lett, a Hjemmeværnet ennek megfelelően afféle sokadik védelmi vonalként, illetve szükség esetére gerillamozgalmi bázisként szerepelt az elképzelésekben. A SzU feloszlása után alakult át a mai, tartalékos-támogató szervezetté.

2014.12.16. 20:15:02

@Minorkavidor: Azért nem ilyen egyszerű megállapítani, hogy Magyarországon hány rendszerváltás volt a 20. században (nem is beszélve arról, hogy pusztán számok alapján nehéz érzekeltetni, hogy mekkora volt közöttük a váltás). A politikatörténészek között is vannak eltérések, de általában a következőképpen korszakolnak:
1. Nincs olyan, hogy Horthy-rendszer, Horthy-korszak van, amelyen belül min. három-négy rendszer különíthető el (Bevonulástól Bethlenig, A Bethlen által kialakított rendszer, amely nagyjából Gömbös Gyula második megválasztásáig tart, vagyis kb. 1935-ig, más értelmezés szerint 1939-ig vagy belépésünkig a világháborúba, illetve esetleg Szálasiig, amely mint korszak beletartozik még Horthy idejébe - kormányzásilag nem).
2. A proletárdiktatúra rendszerének kezdőidőpontja vitatott (legkorábbi idejét 1947-re teszik, végpontját pedig az új alkotmány idejére teszik). A rendszer alapjaiban nem változott, így általában Rákosi-korszakról és Kádár-korszakról beszélnek/írnak. (Ha pedig mégis rendszerről néhány aspektus alapján, akkor tudni kell, hogy egyedül Kádár kormányzása írható le vele jól-rosszul - inkább rosszul - csak, ugyanis Rákosi - hatalma teljében is - jó évenként - ha nem sűrűbben - egyszer radikális hajtűkanyarokat hajtott végre a kormányzást tekintve. Ha volt valami jellemzője a kormányzásának, az, hogy - jó sztálini tanítványként - jellemzője az állandó káosz volt)

2014.12.16. 20:16:22

@Piere de La Croix: Hoppá, hoppá, elnézést az Offolásért, kéretik nem válaszolni/törölni, mert ha jól látom, nincsen semmi köze a bejegyzéshez. Elnézést kérek...

xclusiv 2014.12.16. 22:57:03

@Untermensch4: "én is úgy tudom hogy blackwater és egyéb pmc-szakemberek is előszeretettel isszák a "proletariátus italát" pedig náluk nem pénz és hozzáférés kérdése."

Lehet, erről még nem hallottam.

"úgy hallottam piréziában amikor sikerül megkerülni a krémes közepét és kerozin érkezik a reptérre, minden folyadéktárolásra alkalmas eszközbe azt töltenek mert ami már ki van adva a raktárból azt nem kérhetik vissza..."

Nem is annyira a keróra gondoltam, hanem inkább a munícióra. Mert tegyük fel - egy ellenséges támadás esetén - felküldünk minden röpképes Gripent telepakolva földi célok elleni fegyverzettel, akkor vajon másodszor is fel tudnánk-e küldeni, telepakolva, vagy annyi cucc már nincs a raktárban?

Arról nem is beszélve, hogy a készültségi gépek felszállásától pár méterre suhannak el a kamionok, és ezt mutogatja is az MH:
www.youtube.com/watch?v=DwGhq-LVbbY&t=100

Bele se merek gondolni, hogy egy darab fegyveres egy nagyobb kaliberű puskával akár a földön, felszállás előtt (vagy közben) mekkora kárt tudna okozni...

2014.12.17. 12:48:02

@xclusiv: Azért ne tegyünk úgy, hogy egy háború csak úgy ukmukfukk kitörhetne bármelyik pillanatban (pláne egy konvencionális). Hiszen ez általában egy folyamat vége. Megint más kérdés, hogy a felkészülési potenciálban is látok hiányosságokat. (azért így fogalmaztam, mert például az árvízvédelemre és egyéb katasztrófákra azért elég jól felkészültnek tartom az eddigi teljesítmények alapján. Mondjuk nem tűnik valami nagy kunsztnak az éghajlati viszonyok miatt, de azért mégis fontos tényező)
És pont ezért kéne egy jó külügy és biztonságpolitika: ha elkerülni nem is lehet, legalább jó időben felkészüljünk rá. Például a balti légtér is azért van közös NATO-ellenőrzés alatt, hogy újfent hivatkozzak rá. Bármi is történik Oroszország felől a NATO gépek már ott vannak, ahogy egy esetleges orosz agresszió esetén amúgy is megtörténne, de lassabban...

Untermensch4 2014.12.17. 13:25:39

@Piere de La Croix: ami ufmukfukk (sőt, ukmukfuck) megvan az a "kis zöld emberkék" megjelenése. háború nincs hiszen az diplomáciailag csúnya dolog de azért lövöldözés akad... ezért voltak (vannak) besózva az észtek mert ők elég kis célpont ha áramlani kezdenek az "önkéntesek" hogy megvédjék a helyi orosz kisebbséget. és több év alatt is lehet notóriusan balfék módon elhanyagolni a honvédelmi felkészülést, pl a manapság tiptop svájc majdnem megszívta a 3.birodalommal de nekik elég haladék volt a jó külügy és biztpol szakembergárda meg a földrajz, még ha rezgett is a léc. nekünk a földrajz sem segít tehát magunknak kéne csinálni az egészet.

Untermensch4 2014.12.17. 16:50:51

@Piere de La Croix: ja, de ("a felkészülési potenciálban is látok hiányosságokat")
elsiklottam felette... :)

pushup 2014.12.17. 21:14:13

@Piere de La Croix: úgy hirtelen nem tör ki ... mi nekünk a hirtelen? keddről szerdára, vagy néhány hét még lehet hirtelen?
mennyi idő beszerezni harcihelikoptereket rakétákkal? mennyi idő kiképezni rá a hajózó személyzetet?
mennyi idő megpályáztatni, legyártatni, kiosztani valamire való hadi gyakorló öltözetetet, egyéni védő felszerelést (bukó, lövedékálló mellény, vv cucc, gázálarc)
mennyi idő beszerezni páncélozott szállítójárműveket?
a fentiekre saccolt idő alatt a (CSAK GONDOLATKÍSÉRLET!!!) bepipult Putyin/ megőrült románok/románokon, bulgárokon áttörő megőrült törökök/ putyinhoz dörgölőző beloruszok/ közepesen felszerelt pirézek mennyit jutnának előre az ország területén, ez mennyi halált, tönkrement családot, anyagi veszteséget okozna?

pushup 2014.12.17. 21:18:11

mindig felbasszaja zagyamat, amikor valaki a pazarló, ám totálisan inkompetens MH-t emlegetve megmagyarázza, miért is hülyeség a honvédelmi kiadás. persze értem a nézőpontját, csak ha nem érdekli a téma, ne szóljon bele, ha meg érdekli, olvasson utána és ilyen alapszintű csacsiságot inkább ne ...
azok a fajta emberek, akik elmennek katonának (és itt most kivonom a képletből a magyar megélhetési tiszteket), abból a fajtából kerülnek ki, azt a gondolkodásmódot vallják, nem az a kérdés, megtörténik-e, hanem csak az, hogy mikor?

Piere de La Croix (törölt) 2014.12.17. 21:42:15

@pushup: Azt hiszem, hogy félreértettél: egy másik állam nem véletlen okok miatt dönt egy másik megtámadása mellett, annak vannak előzményei is (persze jöhetnek UFO-k és őrült Putyinok, de valahogy az ilyen összeesküvés-elméletekben nem hiszek), amelyeket jó előre fel lehet mérni (kik a potenciális ellenfeleink/kikkel vagyunk rosszban stb.).
Aztán itt sokan céloztak rá, hogy nem-e véletlenül vagyunk egy katonai szövetség tagjai? Lehettünk volna semlegesek is, de mi így döntöttünk (az egész világ ellen azért mégse fegyverkezhetünk fel, mérlegelni kell a veszélyeket hosszú távon, hogy milyen hadviselésre és miért készülünk fel. Persze, el lehet ezt is tolni - Maginot-vonal - de még inkább azzal a felfogással, amit te most itt kifejtettél, hogy minden ellen szerezzünk be mindent, vegyvédelmi felszerelést, fegyvert, lőszert, tankot, repülőgépet, Halálcsillagot, toronyórát lánccal stb. Ami jó esetben soha a büdös életben nem kelleni, rosszabb esetben az ellenfélnek több és jobb van belőle, mert nem pazarolta a - véges - erőforrásokat két Halálcsillag megépítésére, ha a 4 tankunkat az ő 20 darabja bedarálja. SENKI sem állította, hogy egy hadsereg felszerelése gyors folyamat, éppen ezért kell előre jól megtervezni az egészet.)

pushup 2014.12.17. 21:55:10

@Piere de La Croix: ahogy te tévedsz ...
tudsz-e olyanról, hogy egyazon katonai szövetség két tagja elég hosszú idő óta fog fegyvert egymásra?
aztán ... van-e ennek a katonai szövetségnek reagálási ideje? lehet-e, hogy ez kicsit több, mint egy létező honi fegyveres erőé?
előfordulhat-e, hogy egy létező honi fegyveres erő motiváltabb az ország védelmében, mint egy olyan ország katonája, aki szerint mi csak bugrisok vagyunk és egy másik - gazdasági - szövetségen élősködünk? (mellesleg a katonain is)
"hogy minden ellen szerezzünk be mindent"
vegyvédelmi felszerelést - simán. a katona egyéni védőfelszerelése alap.
fegyvert - ???
lőszert - ???
tankot - nem írtam. direkt. szerintem kéne, de nem akarok nagyravágyó lenni
repülőgépet - nem írtam. direkt. szerintem majd egyszer kéne, de kurvára nem ez a legfontosabb.

Piere de La Croix (törölt) 2014.12.17. 22:25:32

@pushup: Ezt a korábbi hozzászólásokban szerintem már kitárgyaltuk + nem tudom, hogy jelenleg melyik katonai szövetségesünkkel vagyunk "fasírtban".

Untermensch4 2014.12.18. 08:27:59

@Piere de La Croix: arra célzott sztem hogy a török-görög fasírt nem azért patthelyzet mert mindkettő nato-tag hanem mert kb egyik sem tudja simán legyűrni a másikat katonailag (mármint a törökök a görögöket, fordítva esélytelen...)
mivel mindkettő nato-tag, egy esetleges háború esetén köztük, nem lenne beavatkozás...
na most a török-görög háborúsdi egyéb hasonlóságok mellett kb egyidős trianonnal... én rögtön tudnék két olyan szomszédos szövetségesünket mondani ahol annyival jobban állnak katonailag hogy egy combosabb gazdasági válság és összeomlás után (ami ugye csak idő kérdése merthogy a közgazdászok szerint a piacgazdaság ciklikusan válsághoz vezet)az egyszeri piréz demagóg politikus gondolhatja azt hogy jó eséllyel tudja a népharagot és sok tettrekész munkanélkülit egy győztes háborúba levezetni, ellenünk. egy ilyen helyzet kialakulásához 3-4 hónap elég. az már bizony "hirtelen"
@pushup: szállítóhelikopter alternatívájaként az autogiro-ról mi a véleményed?

GépBalta 2014.12.18. 11:13:35

@Piere de La Croix: Nem a háborúra kell felkészíteni a hadsereget, az már rég rossz lenne. Olyan erős hadsereg kéne, hogy meg se forduljon senki fejében, hogy háborút vívjon ellenünk.
Ehhez nem kell az, hogy bárki ellen győzni tudjunk, csupán annyi, hogy bárkinek aki szóba jöhet mint ellenség, olyan veszteségeket okozhasson a hadsereg, hogy számukra is vállalhatatlan legyen az anyagi és az élőerő veszteség.
Akárhogy fejlesztjük a hadsereget Magyarországot le lehet győzni, de ki vállalna be ezért több 10 000 fős veszteséget és az utána következő gazdasági, belpolitikai válságot?

teddybear01 2014.12.18. 11:24:52

@Untermensch4: "szállítóhelikopter alternatívájaként az autogiro-ról mi a véleményed? "

Épp úgy technológiai zsákutca, mint a kormányozható léghajó.
Az a kevés előnye, ami a többi repülőeszközzel szemben van, sokkal kevesebbet ér, mint a hátrányai. Nem véletlenül nem használjuk nagyobb számban.

Piere de La Croix (törölt) 2014.12.18. 11:49:55

@GépBalta: Én is erre akartam célozni, azzal a különbségtétellel, hogy el kell kerülni az őrült fegyverkezési versenyt Magyarország szempontjából, amire amúgy sem lenne képes hosszú távon - hiszen az is állandóan változik, hogy az ellenségeink milyen veszteségeket képesek/tudnak elviselni/eltűrni. (amit úgy tűnik, hogy pushup nem értett meg, mert különben nem jött volna az őrült diktátorokkal - t. i. akkor a racionális mérlegelésnek nincsen helye, mert ő úgysem fogja a veszteségeket számba venni)
Emellett felhívnám a figyelmet arra, hogy a szomszédos államok többsége elvileg és gyakorlatilag is szövetségeseink és a populista szólamoktól eltekintve jobbak a kapcsolataink (NE jöjjön nekem senki a török-görög viszonnyal: annál sokkal jobbak)

pushup 2014.12.18. 15:09:59

@Untermensch4: ???
egy képet, egy linket!
nem hiszem, hogy mondjuk nekünk kéne megújítani a katonai repülést.
@Piere de La Croix: őrült fegyverkezési verseny fel sem merül. jussunk el oda, hogy a katona egyéni felszerelése megüti azt a szintet, mint egy középosztálybeli hobbista biciklistáé, falmászóé, horgászé, hardcore gameré megüti a saját témájában. aztán ha ez megvan, adjunk neki rendes ételt és zavarjuk ki az erdőbe tájékozódni, túlélni, rejtőzködni. meg adjunk neki egy nagy furikot, tele lőszerrel és zavarjuk ki a lőtérre. az egész itt kezdődik. még szó nem volt gyorsreagálásról, deszantolásról, tűztámogatásról, ellátó vonalakról. ez a szilárd beton alap, amire fel lehet rakni sorban a téglákat az orvosi ellátással, mobil hadikórházzal, mobil víztisztítókkal, havária laborokkal, önjáró, vagy éppen nem önjáró lövegekkel, légtér ellenőrző és légvédelmi rendszerekkel, szállító eszközökkel.
ez nagyon nem őrült fegyverkezési verseny! közelébe nem jártunk pölö olyasminek, hogy legyen-e X zászlóaljunk leopard2-esekből, vagy abramsokból. nem forszíroztuk, hogy legyenek-e csapásmérő forgószárnyasaink, de a desszantolás, sebesültmentés, szállítás, tűztámogatás képessége a XXI. században alap.
nem feszegettük, hogy legyen-e 1-2 galaxy a seregnek, vagy lopakodó képességű vedászgépeink, de azért legyen már minimum, hogy egy fél délelőttön keresztül, 100km-es frontfonalon fentartott légi felderítés, tűztámogatás, csapásmérés ne vegye már igénybe a teljes magyar vadástrepülő állomány 140%-át! (légi untántöltő csonkkal ... a faszomat azt!)

Untermensch4 2014.12.18. 17:31:37

@pushup: "nem hiszem, hogy mondjuk nekünk kéne megújítani a katonai repülést"
az első működő repülőgépet kerékpárgyártók alkották, a nagy háború kezdetén meg tekintélyes tábornokok mindössze a felderítésben jósoltak a repülésnek némi jövőt... :)
www.nimbusrep.hu/Autogiro_repules.htm
ez nagyon kis ízelítő. elvileg a merevszárnyasoknál jobb szállítottteher/motorteljesítmény-arány az előnye meg a kis fel-leszállópálya és lassú repülési képesség. a hátránya is ez utóbbi az átesés miatt..?
@Piere de La Croix: most jobbak a kapcsolataink de egy váratlan fordulat esetére mindkét(három?) oldalon van egy bizonyos mennyiségű ember aki hajlandó lenne lövöldözni. nem tartom kizártnak hogy egy orosz stratéga szükség esetén nem tartaná rossz húzásnak hogy nato-n belül az ukránok mögött legyen egy kis felfordulás...

pushup 2014.12.18. 17:33:48

@Untermensch4: olyan képet, linket néztem volna, amelyikből lehet 20-30 puskás embert teljes felszerelésben kihajigálni

JanaJ 2014.12.30. 17:34:59

Irigy vagyok a lehetőségre. Mondjuk ha lenne rendes tartalékos setreg itthon, akkor is megnézném a főnök fejét mikor bejelenteném, hogy akkor én most megyek lövészetre. :-) A cikk író foglalkozását szabad tudni?

Ak kapcsán. Én imádom, de ha már fejlesztünk akkor illene valami 5.56-ost venni, ha már NATO. Ha meg már felújítottunk pár ezer darabot, akkor miért nem azt látom a katonák kezében gyakorlaton? Mert hogy búvárkodni gumi AK-val mennek az oké, de lőni miért nem az újjal?

Fredddy 2015.01.05. 14:03:55

@JanaJ: ,,Irigy vagyok a lehetőségre. Mondjuk ha lenne rendes tartalékos setreg itthon, akkor is megnézném a főnök fejét mikor bejelenteném, hogy akkor én most megyek lövészetre. :-) A cikk író foglalkozását szabad tudni?"

Én olyan cégnél dolgozom, ahol vannak svájci kollégák, volt, hogy jött a levél, hogy ez vagy az két hétre elment katonának, nem csináltak nagy ügyet belőle.

JanaJ 2015.01.05. 14:38:22

@Fredddy: Értem, csak lehet olyan pici a cég, hogy nehéz megoldani a helyettesítést, igaz a szabit is meg kell oldani.

Fredddy 2015.01.05. 15:14:27

@JanaJ: szabadság, betegség, nőknél szülés; az ilyeneket is megoldják, meg aki svájciakkal dolgozik, az beleszámolja ezt is. Persze az más kérdés, hogy ott sok évtizede kötelező minden férfinak az időnkénti pár hetes katonáskodás, az esetleges újonnani bevezetése után biztos kellene 1-2 év, mire mindenki hozzászokik.

Meg aztán ezt is lehet jól is, meg szarul is csinálni, ha hosszabb időre előre beosztják a népeket, akkor mindenki könnyebben bele tudja számolni a munkarendjébe.

JanaJ 2015.01.05. 15:40:14

@Fredddy: Nem mondom, hogy megoldhatatlan, csak mi (magyarok) nem tolerálnánk ezt (munkaadói oldalról).

Fredddy 2015.01.05. 15:46:03

@JanaJ: ismét csak azt mondom, hogy a konkrét szervezés kérdése, ha egy megfelelő adókedvezményrendszerrel kötnék össze, akkor a főnököd nemhogy a te katonáskodásodnak örülne, de a sánta nagyanyját is bevonultatná.

JanaJ 2015.01.05. 16:02:56

@Fredddy: De ugye kis hazánk nem-e felé tart. :-(
süti beállítások módosítása