Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vitaposzt: a nyelvvizsga-botrány

2015.01.13. 12:12 tiboru

nyitnyelv.jpgAz elmúlt két év egyik (a hírek fontossági sorrendjében méltánytalanul hátracsúszott/hátracsúsztatott) botránya volt a nyelvvizsgákkal összefüggő visszaélés-sorozat, melynek lokális csúcspontjaként valamikor 2014 szeptemberében a Pestvidéki Nyomozó Ügyészség nagyságrendileg úgy ezer gyanúsítottal szemben fejezte be a nyomozást.

Bűnük az volt, hogy minden jel szerint jó pénzért (esetenként 100-300 ezer forintért, de hallani félmilliós, sőt 900 ezres összegekről is) megvették a nyelvtudás meglétét igazoló papírt, mert vagy a beosztásuk miatt volt szükségük rá (egyes, főként állami hivatalok és más munkaadók bizonyos munkakörök betöltéséhez megkövetelik a nyelvtudást, azaz inkább úgy fogalmaznék: a nyelvvizsga-bizonyítványt), vagy simán a nyelvpótlék bezsebelését tartották szem előtt (információink szerint ez utóbbiból volt a kevesebb).

Hogy ez a hír mit keres egy katonasággal és rendvédelemmel foglalkozó blogban, ahelyett, hogy különleges alakulatokkal, kémekkel és hírszerzőkkel vagy hadtörténeti érdekességekkel töltenénk az időt, amiről a szerződésünk szól? Nos, jó kérdés. A történet önmagában talán nem is olyan érdekes, az azonban a Lemilblog olvasóinak érdeklődésére is számot tarthat, hogy a jelek szerint a gyanúsítottak jelentős része fegyveres rendvédelmi testület tagja. A szerkesztőség postaládájában találtunk egy gyűrött fecnit (se fejléc, se pecsét, se aláírás!), melynek érdemi tartalma az alábbiakban olvasható:spc.jpg

A nyelvvizsgabotrányban körülbelül 800-850 rendőr érintett (és nem 100-120, ahogy a hírekben a tavaly ősszel szerepelt), közülük úgy harmincan-negyvenen különböző vezető beosztásokban tevékenykedtek az elkövetéskor. A büntetőeljárás megkoronázásaként 99%-uk elfogadta a vádemelés elhalasztását, ami azt jelenti, hogy az ügyészség meghatározott ideig eltekint a vádemeléstől, s ha ez alatt az idő alatt a vádlott nem követ el újabb bűncselekményt és betartja a számára előírt magatartási szabályokat, akkor vele szemben (az előírt idő leteltével) megszüntetik az eljárást. Egyfajta próbaidő ez, s általában egy-két évig tart.

A Lemilblog Információellenőrzési és Bejelentésügyi Főosztálya kicsit utánanézett és azt konstatáltunk, hogy noha (megismételjük!) a fecnin nem volt se fejléc, se pecsét, se aláírás, de még csak egy rohadt hitelesítő vagy érkeztető bélyegző sem, az ebben foglalt állítások elég valószerűnek tűnnek. A Lánglovagok például már négy hónappal ezelőtt feltette a nagy kérdést az OKF vezetőinek, hasonló bátor kiállásról a rendőrök esetében nem tudunk (pedig érintett rendőr 18-szor annyi van, mint tűzoltó).

Mivel a Lemilblog görcsösen hinni akar a kormány által többször meghirdetett korrupcióellenes fellépés komolyságában, s a közélet átláthatóságának fontosságába vetett hitünk töretlen, biztosak vagyunk abban, hogy az illetékes rendőri és/vagy belügyi kommunikátorok hamarosan a nyilvánosság elé állnak és elmondják, hogy mi is a helyzet azzal a 800+ rendőrrel, akik felesküdtek ugyan a jogszabályok betartására és betartatására, de (már ha a hírek igazak) enyhén szólva is szartak az esküjükre. Vajon ők változatlan beosztásokban továbbra is szolgálnak és védenek, miközben ketyeg a próbaidő? Esetleg már eltávolították őket a testülettől, vagy elmentek maguktól? És az is érdekelne bennünket (szerintünk a szélesebb közvéleményt is), hogy ki volt a legmagasabb beosztású rendőr, aki így lebukott?cor.jpg

Igen, tudjuk, hogy a nagyjából 50 ezer rendőrhöz képest ez a kábé 800 nem nagy szám, alig másfél százalék. De ha úgy közelítjük meg a témát, hogy a rendőrök másfél százaléka bűncselekményt követett el, s ennek ellenére tovább dolgozik (már ha tényleg tovább dolgozik), akkor ez azért elég nagy gáz. Ötszáz is elég nagy gáz lenne, de ötven is – teszem gyorsan hozzá, még mielőtt bárki félreértene.

Az ugyancsak érintett politikusokról, ügyvédekről, élsportolókról, egyetemi oktatókról, minisztériumi tisztviselőkről, őrző-védő cégek vezetőiről vagy alkotmánybíró közvetlen hozzátartozójáról most nem beszélünk, ők nem a mi asztalunk.

Vállalva a populizmus és a demagógia látszatát, egy költői kérdés a végére, erről a „vádemelés elhalasztása” nevű intézményről.

Ha 800-850 kőfaragó, fogorvos vagy balettművész (elnézést ezen jeles szakmák képviselőitől, csak példaként említem őket!) lop egy-egy, egyenként kétszázezer forintos ékszert és lebukik, akkor nekik milyen esélyeik vannak a vádemelés elhalasztására? Vagy ez a cselekmény sokkal veszélyesebb a társadalomra, mint egy rendőr tette, aki pénzért vett egy nyelvvizsgabizonyítványt, hogy magasabb beosztásba kerüljön, s ezáltal esetleg elvegye a helyet egy olyan társa elől, aki másfél évet gürcölt, hogy becsületesen letegye azt a kurva középfokot angolból? Jogászok véleménye kiemelten érdekelne, de természetesen mindenki előtt nyitott a kommentelés lehetősége.

61 komment

Címkék: magyar rendőr korrupció vitaposzt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2015.01.13. 12:26:34

Nagyon rossz nyomon járok, ha azt gondolom, hogy ezek az emberek azért "érinthetetlenek", mert nem lenne más, aki a helyükbe léphetne?

stoppos76 2015.01.13. 12:37:43

A kormánynak tökéletesen jól jön 800 zsarolható rendőr, akik jó pozícióban vannak. Szerintem ennyi a sztori mögötte.

Titus Pullo Urbino 2015.01.13. 12:41:07

Nem is tudtam, hogy van a Lemilen Információellenőrzési és Bejelentésügyi Főosztály.

Jó a kérdés, köszi Té Mester!

Kíváncsian várjuk a kommenteket.

hazitroll 2015.01.13. 12:46:39

Tegyük fel, hogy mind a 800 érintett lemond a posztjáról, és csak olyat foglal el, amit elfoglalhatna. (leofkozzák, visszaminősítik, stb). Ez hogy érintené a rendőrség működőképességét, ha a mostanit 100%-nak tekintjük?
És akkor mi lenne, ha mindezen 800 ember le is szerelne holnaptól?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.01.13. 13:06:57

@Titus Pullo Urbino:

"Nem is tudtam, hogy van a Lemilen Információellenőrzési és Bejelentésügyi Főosztály."

Pedig van, a Sajtóműveleti és Médiabiztonsági Igazgatóságon belül :-)

proletair · http://lemil.blog.hu 2015.01.13. 13:16:42

Kapitány a hídon! (ide vonatkozó sípjel) Üdv tiboru! :)

Naszóval.
Az én meglátásom a valamikori (igen rövid) szociológiai tanulmányaimból ered, és a híres latin mondással leírható "a capitet foetet piscis". (akik nem tudnak deákul: fejétől bűzlik a hal)

Tágabban: amit a legfelsőbb vezetés megenged magának, az leszivárog szépen, és mérgezi az egész rendszert. Itt most nem a rendőri (és egyéb egyenruhás szervezetre) gondolok, hanem az állam vezetésére. Tessenek csak megnézni a miniszterek viselt dolgait és kinyilatkoztatásait. Na nem a szakmai részét, hanem azt, ami a gyarapodásukat, vagy családjuk, haverjuk, "volt" cégük gyarapodását illeti.
Ez az attitűd aztán megjelenik a miniszterek által kinevezett vezetőknél, aztán az ezek által kinevezett embereknél.

Ha valaki be akarná buktatni ezt a rendszert, először is önmaga biztos bukna, a felette lévők viszont keményen összezárnának és védenék a mundér becsületét. (Vagy tán pont ezt teszik épp)

Kellene ugye egy tökös felsőbb vezető (mondjuk nagyon fent) de oda ugye már valaki vagy úgy került, hogy ő is részese a bulinak, vagy nagyon be lett fenyítve/zsarolva. Tehát odafent tökös legény nincs.

NAR 2015.01.13. 14:08:15

@proletair: A legfelsőbb vezetést magunk közül választjuk, az a bizonyos attitűd a "nép" (vagy legalábbis a választópolgárok megfelelő számú része) köreiben is jelen van. Ördögi kör.

2015.01.13. 15:03:03

Mer ugye a papír az kell, de szerencsére a magyar találékonyság...

Minorkavidor 2015.01.13. 15:06:42

@NAR:

Stimt, már ott kezdődik, hogy nem adnak számlát vagy blokkot a boltban ( nem a multiknál, hanem a magyar boltokban), a pénztár Nav-HOZ történő online bekötése ellenére. Az online pénztárgépek beszerzésére kiírt Kö(s)zbeszerzés is megérne egy posztot (egy pénzügyi blogon)! Ott folytatódik, hogy a mester közli, hogy a lakás kifestése, kábelhálózat stb.. cseréje számla nélkül "áfakedvezménnyel" jár:))

@tiboru:

Ez pedig csak kis szelete a nyelvvizsga botránynak:

hvg.hu/itthon/20150113_Ringgate_Lenyeltek_az_allami_megaprojekt#utm_source=hvg_daily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter2015_01_13&type-id=HvgDaily&user-id=A077E6B3&amp;utm_content=top

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2015.01.13. 15:16:29

A magyar igazságszolgáltatás tökéletes. Persze, nagyon nem az, de ennek a beismerése ahhoz vezetne, hogy huszonöt éve egy-két hosszabb-rövidebb idejű egyéni kezdeményezésen kívül mindenki csak arra figyelt, hogy látszatot tartson fenn. Papíron megtanult a rendőrség angolul, de ha holnaptól az EU előírná, hogy minden rendőr le tudjon vezetni egy spontán hüvelyi szülést, akkor a rendőrségen egy éven belül mindenkinek lenne szülész/nő végzettségről papírja. Ennek folyományaként nem kell azon csodálkozni, hogy néha más kérdésekben is hasonlóan rugalmasak.

Trónkövetelő 2015.01.13. 19:48:19

Ha csak nyelvvizsga bizonyítványnál menne ez a dolog, akkor egész jól állnánk. De árulnak FMV, ME jogosultságot, diplomát ás ügyvédi kamarai tagságot is. És még csak nem is biztos, hogy pénzért, elég annyi, hogy Valakik leszólnak magasról a Rigó utcába, hogy márpedig Szabó III. alezredesnek adják már oda a bizonyítványt, hát hogy nézne az ki, hogy a belügyminiszter kinevezte osztályvezetőnek, oszt a te hülyeséged miatt mégse lehet az. Merjél csak szembemenni az establishment akaratával.
És ez már egyetemen is elkezdődött, pontosan tudtuk, ki az, aki fizetett ezért vagy azért a vizsgáért, vagy aki valamelyik tanár rokona, szeretője volt, és ezért ment át teljesítmény nélkül /jogot végeztem, biztos más szakok hótiszták :)/. Aki így szocializálódik, attól mégis mit várunk? És mit csodálkozunk egy ilyen ügyön egy ilyen társadalomban?
Mutasson nekem bárki egyetlen tisztességes polgármester, aki sosem piszkált bele a önkormányzatnál a köztisztviselők kinevezésébe, egy kis közbeszerzésbe, belterületté nyilvánításba, stb. Vagy egy állami cég vezérigazgatójával ugyanezt.

Batkaa 2015.01.13. 21:10:51

"Ez hogy érintené a rendőrség működőképességét, ha a mostanit 100%-nak tekintjük?"
110-115% lenne.
A leszerelők egy része akkor szerel le, ha már nem bírja gyomorral a testület belső ügyeit...
Egy ilyen lépés azt mutatná, hogy kellően magas szinten elkötelezettek, hogy legalább a napvilágra került ügyekben föllépjenek.
Ez persze nem fog bekövetkezni.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2015.01.13. 22:28:37

Létezik még olyan a közszférában, hogy nyelvvizsga-pótlék? Csak, mert nekem a Főnök amikor azt mondta, hogy tegyek le felsőfokú szóbelit angolból, akkor szervíroztam négy hónapon belül (napi 5 óra Top Gear, heti 2*1,5 óra tanítás angolul, meg magántanár), de amikor vittem a pöcsétes papírt sordísz-mintával, akkor szépen megköszönték (diploma miatt egyébként van két nyelvből szakmai középfokúm). Tudom, szorítsam ökölbe a kezemet, nyissam ki a mutató és a hüvelyk ujjamat, forgassam be őket úgy, hogy 90 fokot zárjanak be, majd tegyem a homlokom elé, függőlegesen pozícionálva a mutatóujjamat. Vagy csak tánc: www.youtube.com/watch?v=Z6Ek3h4HTRE
Amióta Nagyemberéknél mindennapossá vált az, hogy valami csoda folytán kinő a nevük mögött egy PhD én már rezignáltan veszem csak tudomásul, ha egyszerűbb földi helytartóik meg csak egy sima nyelvet lopnak maguknak. Utána meg kérik a tolmácsot :P

Untermensch4 2015.01.13. 23:05:52

tökéletes írás után kiegészítésnek 13 tökéletes komment :) csak egy sört kérek a hekk után...

jogtörpe 2015.01.14. 08:45:39

És hány ilyen volt a megboldogult VPOP-nál is. Lovári mint világnyelv ;P

excopp 2015.01.14. 09:49:41

a probléma túlnő a rendőrség(fegyveresek)berkein, leginkább a teljes közszféra sajátja

1. nem nyelvismeretet/-tudást várnak el, hanem nyelvvizsga-bizonyítványt
2. ezért nem lehet azt megtenni, hogy a nyelvtudást tesztelné egy (felső)vezető, hiszen vagy nincs neki ilyen, vagy csak papírja van
3. tényleg elismernek lovári/eszperantó/eszkimó nyelvvizsgapapírt is, amelynek hasznossága megkérdőjelezhetetlen (hiszen mennyi rendészeti szakirodalom és ilyen származású kolléga lelhető fel ezeken a nyelveken...)
4. a diplomamentő program ellene hat a nyelvtudás megszerzésének
- az pedig, hogy hová lehet jutni társalgási szintű nyelvismeret nélkül is, jól mutatja a Szabadság téren lezajlott kis találka...

+1 sajnos a rendőrség tervgazdálkodás keretében szabadult meg legjobbjaitól, és ma már egyre inkább teret nyer az a felfogás, hogy a látszat (statisztika) helyettesíti a valódi teljesítményt...
+2 sajnos, nemcsak a nyelvtudás szintje kritikán aluli, hanem a szakmai hozzáértés is sokadrangú követelmény a szolgalelkűséghez képest

Mérnork 2015.01.14. 09:51:19

Nekem ebből csak az jön le, hogy bár valaki kitalálta, hogy a munkakörhöz kelljen a nyelvvizsga, igazából a feladat ellátásához semmi szükség nincs rá. Lásd a kötelezően előírt nyelvvizsga a diplomához. A diplomások jó ha 50%-a használja ténylegesen a munkájához a nyelvvizsgáját, a legtöbben 1× sikeresen levizsgáztak, 2 év múlva meg alig emlékeznek valamire belőle, mer a való világban nem kerül olyan helyzetbe, ahol használnia kéne a magyaron kívül más nyelvet..

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2015.01.14. 09:56:31

A társadalom elrothadásának egyik fokmérője a rendőri/rendvédelmi korrupció és az, hogy az ilyen eseteket az adott társadalomban hogy kezelik: az ügyet elhallgatják, a bűnösöket kimosdatják, és lelövik a hírnököt - mind olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy az adott társadalom az elrothadásának egy előrehaladott fokán van, amelyet önmaga, saját eszközeivel már nem képes hatékonyan kezelni.

kewcheg 2015.01.14. 10:42:12

Én -mint aki velük dolgozom- ismerek becsületes rendőrt...

OkoskaTo:rp 2015.01.14. 10:44:38

@Zig Zag: Jól mondod. Ki volt az az eszement, aki kitalálta a büntetlenséget? Vagy neki mekkora vaj van a füle mögött?
Az adómorál is azért ilyen, mert állandóan ilyenolyan amnesztiákat adnak az adócsalóknak az eltitkolt vagyon tisztára mosásához.

@Mérnork: Egy, kizárólag számítógép előtt ülő, témakörből adódóan kizárólag angol nyelvet használó mérnöknek a PhD-hez kötelező KÉT középfokú nyelvvizsga. Ellenben egy emberekkel foglalkozó jogász kaphat doktori címet egyetlen nyelvvizsga nélkül is. (Van konkrét ismerős.) A szabályokat jogászok hozzák, a való világhoz és főleg az értelemhez vajmi kevés közzel.

Öcsielvtárs 2015.01.14. 10:53:03

A nyelvvizsga pótlék már az átkosban is talált pénz volt, csak akkor még oroszul nem tudtunk, most meg már pl. angolul... ahogy már előttem is írtátok, ha kell a rendőr bármilyen vizsgát (szülész-nőgyógyásztól a feng shui szakemberig) le tesz papíron, mert kötelezik rá, csak használni ne kelljen... Nem tudom változott-e, de a 90-es évek elején - amikor még az aktív nyomozói korszakom tartott - a kék lámpa/sziréna kombó használatához az életben mindenhol PAV I. kellett volna, kivéve rendőrség, ahol egy BM rendelet alapján ezt mellőztük, és helytte volt egy igen "szigorú" ügyintézői vizsga. Viszont rosszindulat nélkül: mint biztonsági szakember, tegnap kapott a cégünk egy levelet, ahol az ügyész a vádemelés elhalasztását javasolja egy rongálási ügyben, a kár megtérítése mellett, szóval azért létezik ilyen megoldás a jogban.

Panzer 2015.01.14. 11:18:14

@sirdavegd:

Es ez igy van... Anno fiatal foiskolai oktatokent komoly harcot vivtam a tanszekvezetovel, hogy egy akkori regionalis Nagyember ne kapjon automatikusan jelest az diplomajahoz kello egyik legnehezebb targybol (EU jog- es intezmenyrendszer), hanem igenis jojjon el szepen vizsgazni.

A tnszekvezeto nem ezt akarta (Nagyember varosaban lakott es voltak erdekeltsegei), de ellenalltam, ugyhogy Nagyember ketszer is megbukott, en meg egyre komolyabb ejnyebejnyeket kaptam - aztan harmadikra, az UV-re egy korrekt kozepesre megtanulta, mert nem volt valasztasa.

Utobb derult ki, hogy az osszes tobbi targyara "automatikusan" jelest kapott, igy aztan persze summa cum laude lett a vege, anelkul, hogy valaha is jart volna orakra... :( - ergo teljesen hiaba kemenykedtem, nem sikerult peldat mutatnom a kollegaknak...
De legalabb jolesett. :)

A.

daito 2015.01.14. 11:25:18

@OkoskaTo:rp: ebben nagy a szórás. Nálunk anno a főiskolán a diplomához 2 középfokú kellett, egyikből vagy szaknyelvi szigorlat, vagy szakmai nyelvvizsga, vagy felsőfokú. 12 éve! (De legalább azóta nem piszkáltak ezzel egyik iskolában sem.)
Jogászoknál azért érzem picit másnak a helyzetet - mert a magyar jogászok 95%-a magyar nyelvterületen, a magyar joggal foglalkozik. Legtöbbjük számára tényleg felesleges, szakmai fejlődésükben, pláne munkájukban nem akadály. Főleg azért, mert a legtöbb jogi ügyben, ha kell idegennyelv-ismeret úgyis tolmács-fordító kell, amit ráadásul még meg is határoznak.
Ugyanígy hülyeségnek érzem pl. a tanárok, tanítók egy részénél; stb-stb.

Az egész idegennyelv mizériát eleve túlértékeltnek tartom; hiába tanulsz meg akármilyen nyelvet - ha nem mozdulsz ki az országból és nem mész idegennyelvi környezetbe (lehetőleg a tanult nyelvébe); valamint a munkádnál igazából nem használod, akkor max. 5 éven belül megy a levesbe a tudásod 60%-a.
Ehhez még hozzájárul a magyar nyelvoktatás számos bolondsága, pl. az irodalmi nyelv alapul vétele, bár ebben is van fejlődés. De pont semmire nem mész az Oxford inglissel a világ jelentős részén, a nálunk tanított hochdeutsch tudásoddal Münchenben, Linzben meghalsz. De volt ismerős, aki a felsőfokú francia nyelvtudásával nem boldogult Párizsban, mert a helyieknek az volt az érzése, mintha Victor Hugo beszélne hozzájuk. De pl. nincs egy normális magyar-orosz nyelvkönyv, van zwanzig ami így-úgy jó, ezért egy átlagos orosz tanfolyam 2 tankönyv, és 3-4 fénymásolt másik tanulgatásával zajlik. (Ami addig működőképes, amíg nem kell tanárt váltani, mert akkor megy minden a levesbe.)
S még lehetne sorolni, alapjában véve, ha most elvinnének magyar nyelvi (nyelvtani) tesztre, úgy vágnának ki, mint a macskát...

Steve31 2015.01.14. 11:38:57

@kewcheg:
Én is ismertem olyat.....aztán leszerelt.
Azóta nincs olyan! :-)

átlátó 2015.01.14. 11:48:04

Mindenki hazudik...ki a nászágyon, ki a bíróság előtt. :D
Amúgy meg az oroszok az okai mindennek. Kötelező volt tanulni, ez meg is alapozta a nyelvtanulási szeretetet, meg az is, ha mondjuk valaki angolul, németül, stb. meg is tanult volna, mivel 5 évente lehetett utazni nem orosz nyelvterületre, há t csak a szomszéddal beszélhetett volna...szóval a tradicíók. Olyan ez, mint a korrupció. Annak is tradiciói vannak. "Okosba."

k0v4cs.janos 2015.01.14. 11:49:47

@tiboru: Bocsánat hogy nem vagyok teljesen jártas az ügyben, és az ilyenkor szokásos eljárásban, de lenne pár kérdésem:
Ha jól gondolom, a nyilvántartásban szereplő nyelvvizsga-bizonyítványok érvényesek maradnak addig, míg azt érvénytelenné nem teszik valamilyen eljárás keretében. Ha az ügyészség nem indít eljárást, akkor nem is lesz semmilyen olyan eljárás, amely kimondja hogy törölni kell ezeket, és amelynek végeredménye a hamis bizonyítványok törlése? A hamis bizonyítványok a nyilvántartásban maradnak, mint érvényesek?

halaloszto 2015.01.14. 11:54:25

@hazitroll: en latok arra eselyt, hogy lenne egy olyan hatasa, hogy parszazan akik most azert nem mennek rendornek, vagy azert leptek le a rendorsegtol mert lattak belulrol a mocskot, ugy dontenenek hogy akkor inkabb megis megprobaljak.

ezzel nem csak az a gond hogy van 800 korrupt rendor, hanem hogy mostmar mindenki tudja is hogy van 800 korrupt rendor es a kormany szerint ez igy van jol. gondolj bele ki az aki ennek tudataban elmegy rendornek?

Vajk

Fredddy 2015.01.14. 11:55:49

1.) Rövidtávon működésképtelenné válna a szervezet, ha mindenkit kirúgnának, aki ilyesmiben vétkes, hosszútávra meg szokás szerint nem gondol senki.
2.) A rendőri munka nehéz, szarul fizetett, és alacsony tásadalmi megbecsültségű, így nem csak a javát vonzza.

Innentől kezdve az lenne a furcsa, ha nem lenne korrupció.

csocso84 2015.01.14. 12:25:43

800-850 rendőr érintett??? Szégyen! Szégyent hoznak az egyenruhára. És csodálkozunk, hogy a rendőrt leköpi az állampolgár és sz*rba se nézi?

Amelyiknél megáll a vád, be lehet bizonyítani a bűnösségét, szívfájdalom nélkül rúgnám ki azonnal és a hamis nyelvvizsgájával szerzett pénzt meg visszakövetelném.

Az ilyen rendőr nem rendőr... Szégyellem, hogy ilyen kollégáim vannak.

Trónkövetelő 2015.01.14. 13:09:15

@sirdavegd:
Létezik a közszférában nyelvvizsgapótlék, de kb. 5 ezer forint havonta, akik nyelvvizsgákat vesznek, azoknak többnyire nem ez az 5 ezer forint kell, hanem a pozíció, aminek a betöltésének a feltétele a nyelvvizsga többek között.

sanyix 2015.01.14. 13:18:13

@csocso84: a rendőrt inkább azért nézik szarba se, mert szolgál(csak is az államkasszát) és mér. Értelmes rendőri meló az már büdös, csak a pénzbehajtás megy.

Trónkövetelő 2015.01.14. 13:25:18

@Panzer:
Nekem van erről egy kedves történetem: ismertem egy professzort (a társasházban, ahol laktunk, a szomszédunk volt, a családunk jóban volt vele, sajnos már rég meghalt), aki vizsgáztatott a közgázon, és egyik nap szólt neki valaki, hogy jönni fog hozzá vizsgázni a Schmitt Pál, engedje át. Mivel eléggé elborult tudós volt, fogalma nem volt arról, hogy ki az a Schmitt Pál, hogy olimpikon, meg vívó, meg stb, de gondolta, jól van, ha jön, akkor átengedi.
Aztán eljött a vizsga napja, és jött egy szemüveges, pattanásos, görbehátú srác, aki Schmitt Pálként mutatkozott be, kérdezte tőle az anyagot, mindent tudott, 5-össel haza is küldte, némileg értetlenkedett, hogy egy ilyen tudású embernek minek kellett ilyen magas helyről segítség. Aztán folyt tovább a vizsga, és bejött az "igazi" Schmitt Pál is (bár az előző Schmitt Pál is teljesen igazi Schmitt Pál volt). Büszkén kihúzta magát, és jelentőségteljesen mondta, hogy "Schmitt Pál vagyok". De a vizsgáztatónak nem esett le, hogy miről van szó, benne az volt, hogy az előző srácot kellett átengednie minden áron, azt pedig már megtette. Úgyhogy mindenki döbbenetére az emberek Paliját úgy rúgta ki, hogy a lába nem érte a földet. Utána persze egyből őrjöngve hívta a rektor, a dékán, a párttitkár, mindenki, hogy mi volt ez, hát megbeszélték, hogy átengedi, ő meg mondta, hogy át is engedte, miről beszélnek. Később esett le neki, hogy mi is történt. UV-n később 5-össel átment, másnál, biztos keményen tanult :)

kewcheg 2015.01.14. 13:52:26

@Fredddy: tévedés. a "talpas" valóban nehéz, hideg, lebaxós, rosszul fizetett, de ezek még zömmel 21- 23 éves fiatalok.akinek van fősulija, vagy elvégzi a jogot,és jó helyen van jó időben, az rendkívül jó helyeket is kifoghat magának a "testülleten" belül.ezek zömmel már megyei vagy fővárosi szintek és jellemzően nem a bűnüldözéshez kapcsolódnak, hanem mondjuk pl. fegyverügy.( a hozzájuk tartozó fegyverek nyilvántartása, ellenőrzése, házhoz kimenés, etc.etc.) vagy pl. akik beszerzik az ötszáz darab skoda octaviát, ügye mondanom se kell...
ilyen szinteken már a javadalom se olyan rossz, és hát igen,... akinek van ehhez való kültakaró az arcán, annak hamar összejön nemcsak a suzuki swift meg a szolgálati kecó, hanem az is, amiről itt szó van. csak valahogy ezeket a "csücskös" rendőröket- holott az életvitelük enyhén szólva is kirívó- nem nagyon vetik ki maguk közül valamiért....( a vizovicki ügy talán az egyetlen ilyen)

2015.01.14. 13:56:38

szégyen.

aki lop egy kenyeret a másfél éves kisfiának, vagy elszív egy spanglit, az mocskos bűnöző és azonnal lecsap rá a törvény szigora.
aki egy milliárdot lop a közpénzből vagy simán csak haver/kolléga/hűbéres, azt a házi zsebügyészségünk azonnal tisztára mossa, hadd járjon emelt fővel - mégiscsak a mi kutyánk kölyke.

jó reggelt, Agyarország!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2015.01.14. 14:06:06

Vagy 8 évvel ezelőtt volt egy hasonló botrány a Zrinyi Egyetemen. Akkor többszáz embert - többségében fiatal tisztet - rúgtak ki a seregből. Igaz, főnökök nem voltak közöttük, de pardon sem volt!

2015.01.14. 14:56:42

www.origo.hu/itthon/20150114-nyelvvizsgabotrany-meltanyos-biroi-dontest-kertek-a-vedok.html

"Szerdán több védő is hivatkozott arra, hogy ügyfele munka mellett nem tudta másként megszerezni a diploma feltételéül szabott nyelvvizsgapapírt, de már megbánta tettét."

WTF? Mobiltelefonokat szerelnek össze 12 órában?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.01.14. 15:01:21

@k0v4cs.janos:

Szerintem a hamis (tehát a 100%-ban kamu) bizonyítványok bele se kerültek a nyilvántartásokba. A csalárd úton szerzettek pedig (vagyis amiket nyelvtudás nélkül állítottak ki az arra amúgy feljogosított intézmények) bekerültek; hogy ez utóbbiakkal mi lesz, jó kérdés...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.01.14. 15:04:43

@Trónkövetelő:

Hát nem tudom, öt évvel ezelőtt egy felsőfokú C típusúra a legfontosabb nyelvekből (angol, francia, német, orosz) az akkori köztisztviselői alap 50%-át, tehát úgy 18 ezer forintot fizettek azzal, hogy nyelvpótlék jogcímen maximum a már említett alap 100%-a, vagyis kb. 35 ezer forint fizethető. Vagyis hiába volt valakinek három felsőfokúja, csak kettő után kaphatott.

2015.01.14. 15:12:42

@tiboru: a felsőoktatásban egy után adnak 10 ezret, ha adminisztratív dolgozó vagy, az oktatók bérébe évekkel ezelőtt beépítettek minden ilyesmit.

Hollywood 2015.01.14. 15:39:06

A közigazgatásban a nyelvpótlékok így alakulnak már nagyon régóta:

felsőfok "C" (angol, német, francia): bruttó 38.650 Ft
középfok "C" (angol, német, francia): bruttó 23.190 Ft
egyéb nyelvből felsőfok "C": bruttó bruttó 19.325 Ft
egyéb nyelvből középfokú "C": bruttó 11.595 Ft.

2015. évtől az angol, francia és német mellé bekerült a magasabb kategóriába az orosz, a kínai és az arab nyelv is.(érdekes nem?! :P)

Ebből látszik hogy nem egy nagy összegről van szó viszont kezdőként nagyon jól jött (és még most is jól jön) a nem túl nagy fizetés mellé.(nem fegyveres szervnél vagyok a közigazgatás más területén dolgozom és a fizetések nagyon régóta változatlanok :( )

Ennek ellenére elítélem azokat akik jogosulatlan előny megszerzése miatt bármilyen bizonyítványt megvesznek maguknak és rövid úton eltávolítanám őket a beosztásukból.(mire lehetnek még akkor képesek?!)
De a rendszert is felülvizsgálnám hogy adott beosztáshoz mennyire van szükség a nyelvtudásra illetve a pótlékok rendszerét is megszüntetném, csak a nagyon indokoltakat hagynám meg. A fizetéseket pótlékok nélkül kellene egy elfogadható szintre emelni.

Panzer 2015.01.14. 16:05:46

@Hadrian77:
Anno a Zrinyin ugy volt, hogy en mint civil oktato/kutato nem kaptam nyelvpotlekot, mert a hulye idegen nyelvek tudasa ugymond a munkam resze volt, munkaeszkoz. Azaz hiaba hasznaltam napi szinten, nem fizettek erte tobbet.
Ezzel szemben a szinten civil adminisztrativ allomany minden tovabbi nelkul kapott nyelvpotlekot, noha a budos eletben nem hasznalta egyik nyelvet sem, amirol szerzett valahonnan papirt.
Ez aztan azt a faramuci helyzetet eredmenyezte, hogy aktiv, napi szinten alkalmazott nyelvtudassal lenyegesen rosszabbul kerestem, mint azok, akiknek csak papirjuk volt, es sosem hasznaltak az adott nyelvet. Nem volt kifejezetten fair ez igy...

A hivatasos allomanyuakra mas szabalyok vonatkoztak, ott automatikusan jart a potlek, ha hasznaltak a nyelvet, ha nem - azaz volt motivacio, hogy tanuljanak (vagy legalabb papirjuk legyen :) ) A hallgatoknak meg ugye kotelezo volt a diploma miatt.

Es akkor a "lektoratusi nyelvvizsga" nevu, csak az adott intezmenyen belul elismert csodakrol meg nem is beszeltunk...

Fredddy 2015.01.14. 16:08:32

@Hollywood: az nem baj, hogy a rendszer jutalmazza a nyelvtudást, sőt. Ennél jobban már talán csak a számítógépes ismeretek bővítésére lenne szükség.
Az állami intézményekben sokszor olyan földbuta urak meg nagyságák ülnek osztályvezetői, főosztályvezetői pozíciókban, akiket a versenyszférában már a portáról elzavarnának. Nem kellene tovább nyitni az ollót a kettő között, mert az állam üzemeltetéséhez is szükség van művelt, széles látókörű emberekre. Nyilván alapból a béreket is emelni kellene, de a nyelvtudás legalább minimális teljesítményarányosságot visz be a rendszerbe..

Hollywood 2015.01.14. 16:19:34

@Fredddy:

Belülről nem így látszik.
Persze a jutalmazás jó,de jelenleg nem erről szól a pótlékok rendszere.
Az átlag dolgozó ezekkel kap egy elfogadható bért, a feslővezetőknek kb nem oszt vagy szoroz mert az ő bérük eleve magasabb szintre van beállítva.
A vezetőkre vonatkozó véleményeddel kb egyetértek.
A bérrendezés oldaná meg a megfelelő utánpótlás biztosítását és a motivációt.
A pótlék rendszer könnyen kijátszható adu kártya mindenkori vezetők kezében :( (könnyű bármikor elvenni illetve odaadni, viszont a megállapított és szerződésben foglalt bért már nem olyan könnyű ide - oda rángatni)

daito 2015.01.14. 16:57:42

@tiboru: a probléma az, hogy ez a történet nem kamu bizonyítványokról szólt. Azok már jó ideje nem játszanak, hiszen a számuk alapján nem bírnak ki egy telefonos ellenőrzést sem, egy ideje ilyet már csak a nagyon amatőrök próbálnak be.
Itt a rendes módi ment, papíron vizsgáztál, volt adatlapod, tesztlapod - ezt javították is, és szép, hivatalos, valódi diplomát kaptál. Így a papír miatt nem bukhattál meg egy ellenőrzésen.

Trónkövetelő 2015.01.14. 18:41:58

@tiboru:
Úgy látszik rég voltam köztisztviselő :)

Trónkövetelő 2015.01.14. 18:54:00

@tiboru:
Egyébként jellemzően a nyelvvizsgát vásároló urak és hölgyek nem a bérpótlék miatt vásárolnak nyelvvizsgát. Eleve eléggé behatárolhat az a kör, akik így vásárolgattak maguknak, mert már jó ideje a felsőoktatásban nem szerezhet az ember diplomát középfokú C-típusú nyelvvizsga nélkül. Ha ehhez hozzátesszük azt, hogy valószínűleg valamilyen magasabb pozíció megszerzése érdekében vásároltak maguknak nyelvvizsgát, akkor azt mondhatjuk, hogy jó eséllyel olyan személyekről van szó, akik a diplomájukat még a rendszerváltás előtt szerezték. Namost, a rendőrségnél ilyen hosszú szolgálati múlttal, ha valakit kineveznek valahova, az igen magas pozíciót jelent. Tekintettel az érintett emberek nagy számára, vélhetően a rendőrség felső vezetésének nagy többségéről lehet szó. Ugyanis a rendszerváltás után rendőrtisztit elvégző rendőrnek kell, hogy legyen nyelvvizsgája amúgy is (leszámítva azt az esetet, ha a rendőrtiszti diplomájához vette a nyelvvizsgát, de szerintem önmagában ahhoz meg nem éri meg ennyit fizetni és kockáztatni, ellenben pl. egy BM-osztályvezetői, RFK-kinevezésért már igen).

Kinizsikövetője 2015.01.14. 21:18:45

Ez az "egyenruhás bűnözés", meg amit a Vizoviczkinek csináltak a rendőrök.

Untermensch4 2015.01.14. 21:21:55

@croc: :) egy spanglis-rendőrös történetet hallottam ősszel, volt benne rendőrkutya-vizsga meg egy rendőrkollégiumi évfolyam akik büntetésből mind ózd-miskolc zónába mentek gyakorlatra... de csak pletyka :)

Dr. Rudi 2015.01.14. 21:40:54

Üdv!

Magához a jelenséghez nincs is mit hozzáfűzni, Proletair a kommentek elején elmondta 3 szóban, külföldiül.

14 éve nyelvvizsgáztam először és utoljára, akkor 8 fős mintámból 4-en választották a drágább megoldást, diplomáért. Érthetetlen módon nekem elsőre sikerült mindkét forduló, és nem is neveltek csalónak, úgyhogy további részleteket nem tudok :)

A nyilvánvaló kárhoz hozzáadnám még a nyelvtudás hiánya miatt halmozódó provincialitást, szűklátókörűséget, belterjességet is! Felelős posztokon ülő emberek zárják magukat be a dobozba.

Mint mindenki, nyilván én is magamból indulok ki (és haza is beszélek), de mióta készségszinten olvasok, írok, beszélek, gondolkodok angolul, sokkal tágasabb lett a horizont. Igaz, már kívül tágasabb... :(

Aki pedig az miatt háborog, hogy mi a manónak kell a nyelv, annak üzenném: szvsz nem a diplomához, hanem az értelmiségi léthez szükséges.

Ja és a nyelvpótlék a versenyszférában is pénz :)

Csak így tovább!

Trónkövetelő 2015.01.14. 21:56:31

@Dr. Rudi:
A nyelvpótlék a versenyszférában nem létezik.

Dr. Rudi 2015.01.14. 22:12:12

@Trónkövetelő:

Érdekes nekem 10 évig fizették, remélem nem kérik most vissza :)

Fredddy 2015.01.14. 22:28:24

@Dr. Rudi: szerintem arra gondolt, hogy sok helyre fel se vesznek nyelvtudás nélkül, és nem kínlódnak papírokkal, hanem az adott nyelven tartják az interjút. Nyilván cégtől is függ persze.
Sokkal lejjebb az állam sem engedheti a szintet, mert az egész országnak rossz, ha az irányítói nem állnak megfelelő szakmai színvonalon.

Trónkövetelő 2015.01.14. 23:22:12

@Dr. Rudi:
Ha kedvük van, adhatnak. A közszférát viszont törvény kötelezi erre. Én eddig ahol dolgoztam a versenyszférában, sehol sem kaptam semmit, a mostani helyemen legalább a BKV-bérletem felét kifizetik, de ezzel vége is a "szociális juttatásnak".
Eleve, ha a versenyszférában egy állás betöltéséhez nyelvtudás kell, akkor föl sem vesznek tényleges nyelvtudás nélkül, a nyelvvizsga-bizonyítvány sokszor nem is érdekli őket, hanem elbeszélgetnek veled az adott nyelven, és elvileg az alapfizetésedben szerepel a nyelvtudásod értéke, nem valamiféle pótlékként kapod. Ha meg a munkához nem kell nyelvtudás, akkor meg kit érdekel, hogy van egyébként bolgár, lao és szuahéli nyelvvizsgád :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2015.01.15. 00:04:37

@Hadrian77: Azt a "beépítést" felénk "listáról lehúzásnak" hívják :P . Az egyetemi oktatás mondjuk nem munka, hanem hivatás.

Nagy emberes történetem szerencsére még nem volt. Illetve volt már olyan, hogy a páciens úgy kezdett, hogy ő igazából majdnem kolléga, mert szegről-végről ő is a nagyvállalatnál dolgozik. Nem nyűgözött le szellemi csillogásával, így még néhányszor összefutottunk. Armymanes esetem már volt, a legutóbb kissé feszélyezve éreztem magam, mert egy mandarin az elégtelenje miatt érdeklődött mil.hu-s email címről. Mondjuk ő utána nagyon szépen helyt állt. Viszont most van egy ilyen két méter magas csávó, akiről kiderült, hogy a múltban egy távoli ország hadseregében szolgált - neki érdekes volt végigmutogatni a dolgozatán, hová írt nem értékelhető válaszokat. Viszont volt olyan fölvételi, ahol a páciens közölte hogy ő XY helyen dolgozik és vegyük már fel, mert ő amúgy nem készült ("ööö ... köszönjük, majd értesítjük").
Rendőrökkel személy szerint végső soron pozitív tapasztalataim voltak több éven keresztül - demonstrációk bejelentése és lebonyolítása miatt. Ami látszik, az a fluktuáció: három év alatt három rendőrt fogyasztottam el (oké, egyet még a legelején és kissé hangosan, de onnantól mindenki tudta a dolgát és korrekt ügyintézőt kaptam). Egyszer viszont este hazafelé az orrunk előtt ütöttek le egy hölgyet és szemtanúként vallomást kellett tenni - na én még olyan két ujjal gépelést nem láttam úgy, hogy az úriember feje fölött volt az FBI akadémia plecsnije. Mondjuk ahogy kinéz a városi kapitányság és amilyenek a szolgálati járművek - az pontosan mindent elmond a rendvédelem jelenkori állapotáról. Amivel nem tudok mit kezdeni az a polgárőr - most ősszel biztosításnak kaptunk egy rakás ilyet is, ha tudjuk előre vissza is adjuk, mert szegényeket előtte civilizálni kéne, mielőtt emberek közé eresztik őket. (Helyzetkép: jókora kereszteződés vasárnap délután, rendőr megállítja a ~0 forgalmat, csapatommal lezárom az előre egyeztetett pontokat. Erre kézifékkel befarol egy fekete hullaszállító, kiugrál belőle néhány kukásmellényes egyén és a nyalókájukkal nekiállnak forgalmat terelni egy lezárt kereszteződésben. Közlekedők néznek, hogy mi a f* van, mi is nézünk, mert nekünk senki se szólt, ők meg táncolnak, mint a Demi Moore a pávatollas legyezővel. Már csatoltam is le a gitáromat, hogy legalább pengetek nekik a násztánchoz, de erre valamitől visszavágódtak az autóba és elszeleltek. Ilyen nincs.)

Nyelvtudáshoz, hogy ON is legyek:
Tök mindegy, milyen a papír, használni kell, mert különben elvész. Ha nincs ott idegen nyelven a második hang az ember fejében, akkor az a nyelv nem aktív, nem tud azonnal reagálni. Széles sáv korában képtelenség, hogy valaki ne találjon magának esténként idegen nyelvű nézni, vagy olvasnivalót. A németet mondjuk utálom, na az olyan is. Olvasni simán tudok, de beszélni már nem, mert teljesen elnyomta az angol (szerencsére, bár keverni remekül tudom a kettőt ha nagyon ocsmányul akarok beszélni). Most három hónapot voltam a szomszédban idegen nyelvi környezetben. Érdekes élmény volt: magyarul szerencsére senki nem beszél, én nem beszélni helyi nyelv, ellenben az angollal remekül lehetett boldogulni ha az ember akar valamit. Első két hét végére az izoláció miatt ki is alakult az, hogy az ember random magyar szavakat vélt kihallani az őt övező "zajból" (számomra nincs információtartama, tehát zaj). Később ez megszűnt, és felemelő volt úgy sétálgatni, hogy senki hülyeségét nem kell hallgatni. Viszont kezdtem rászokni arra, hogy a magyar nyelvet csak akkor használtam hangosan, amikor a program/gép valami okosat művelt (szerencsés módon létezik olyan, a finnugor szókincs részét képező készlet, amelyet nem ismernek a környező országokban - a közös halmazt viszont volt szerencsém hallani a helyi kollégáktól a szomszéd szobából). Utána tök fura volt ismét megérteni mindent és szép cizelláltan megfogalmazni a gondolataimat. Hasonló érzés, mint amikor az ember fut egy csomót, majd a végén megáll és a levegő olyan szép finom ízű lesz. Oké, én eddig maximum 1-2 hétre voltam távol az anyahajótól.

Dr. Rudi 2015.01.15. 00:28:26

@Fredddy:

Persze, cég,- és beosztásfüggő a dolog. Esetemben egy masszívan multinaci cégről és olyan munkakörről volt szó, ahol nem nélkülözhetetlen, de jól jön a nyelvtudás (a 3db hasonló beosztású kolléga a magyart törte jól-rosszul, és megéltek). A globális HR-policy értelmében egy szint felett járt a pótlék ha bizonyítottad a tudást, függetlenül annak szükségességétől (21es skálán én 10-12es erősségű voltam a táplálékláncban).

Mint már sokszor elhangzott, sokszor egy valódi Rigó utcai nyelvvizsga is teljesen üres. Odáig, hogy egy pohár vizet sem tudnak kérni óh, de sokan...

Mellesleg utólag az a benyomásom, hogy engem gimnáziumban kb semmire, később meg nyelvvizsgára tanítottak, nem angolul.

Untermensch4 2015.01.15. 08:08:40

@sirdavegd: off: polgárőrök :)
volt szerencsém a közelükben dolgozni, aki a rendőrök közül a kapcsolattartásukat koordinálja, na az egy nagyon türelmes és pókerarcú ember. :)
vki mondta hogy polgárőrnél az az ökölszabály: minél jobban fel van díszítve, annál hülyébb.

2015.01.15. 08:44:28

@Dr. Rudi: most mit várjon az ember, a nyelvvizsga is úgy megy mint a KRESZ ment, betanulsz sablonokat és kész. Én ált. isk. 3-ban kezdtem németet tanulni egészen főiskolás koromig, sokat beszéltem, sokat hallgattam és olvastam. Persze a nyelvvizsgán megbuktam, mert a nagymama buktájáról nem tudtam szépen lefordítani a háromszorosan összetett körmondatot magyarról németre.

Bicepsz Elek 2015.01.16. 19:48:18

@OkoskaTo:rp: Az egyetemek eredetileg egyhazi intezmenyek voltak, ahol teologusokat, orvosokat es jogaszokat kepeztek, akik ha vegeztek automatikudam "doctorandus" cimet kaptak. A(z epitesz) mernokoket akkoriban a szabadkomuvesek kepeztek ki. Ez a hagyomany az oka az automatikus doktori cimnek.
Amugy ez a nyelvvizsga mizeria egy b..sag. El kellene torolni!!

Tyeplica 2015.01.16. 23:32:48

Állami cégnél _csak_ a kiemelt nyelvekből jár automatikusan a nyelvvizsgapótlék. Vagyis a diplomádat megkapod lováriért is, de pénz nem jár vele.

Mondjuk itt is vannak kivételek, pld. a határőröknek, fináncoknak oroszból csak az ukrán határszakaszon járt nyelvpótlék, horvát nyelvből is csak a horvát határszakaszon, stb. Ide tartozik az a szóbeszéd is, hogy a szlovén/horvát/szerb határszakaszon állítólag direkt nem oda tették a szerb nyelvből nyelvvizsgával rendelkezőt, ahol járt volna neki a pótlék, hanem mondjuk a horvát szakaszra. Az általa beszélt nyelvet simán megértette a szomszéd, tehát a cég profitált belőle, de a pótlékot megspórolták. Persze felelősséget nem vállalok a sztori igazságtartalmáért, nekem is egy részeg mesélte, aki állítólag mástól hallotta.
süti beállítások módosítása