A második világháború kitörésekor a világ flottáiban a nagy csatahajók, és a nagyobb cirkálók voltak a zászlóvivők. Bár sok jel mutatott arra, hogy a nagy tűzerejű páncélos hadihajók ideje leáldozóban van, a régi doktrína hívei ragaszkodtak ezekhez a drága óriásokhoz. A háború viszont ékesen bizonyította, hogy a jövő fegyvere a repülőgép, a haditengerészeteknél pedig a repülőgép-hordozó. Az USA hadba lépése után megindult a repülőgép-hordozók erőltetett ütemű gyártása, a hordozókon üzemeltethető repülőgépek fejlesztése, és a pilóták kiképzése. A kiképzést néha meglepő technikai megoldásokkal segítették.
1943-ra a repülőgép-hordozók jelentősége vitathatatlanná vált. Számos nagy hadihajó pusztulását okozták a hordozókról felszálló harci repülőgépek, elég ha csak a midway-i csatára gondolunk, vagy Pearl Harbor-ra. Az egyre nagyobb és modernebb hordozókon egyre korszerűbb, nagy teljesítményű és erős fegyverzetű harci repülőgépek álltak szolgálatba. A korszerű fegyverzet azonban mit sem ér jól képzett személyzet nélkül, így a pilótaképzésben is új módszerekhez kellett folyamodni. A legegyszerűbbnek nyilván az a módszer mutatkozott, hogy a leendő haditengerészeti (és tengerészgyalogos) pilóták egy ilyen kiképzésre félretett hajón gyakorolják a fedélzetre történő leszállást, és az onnan történő felszállást. A gond viszont az volt, hogy az ellenség első számú célpontjai lettek a repülőgép-hordozók, és ezek pótlására legyártott új egységekre égetően szüksége volt a flottának. Nem csak a Csendes-óceán hadszínterein, hanem az Észak-atlanti vizek konvojkísérésében is fő szerepet kaptak a repülőgép-hordozók. Tehát kiképzési célra új hajót nem lehetett építeni, egy szolgálatban lévő hajó ilyen célra történő leselejtezésének pedig nem volt realitása. (Mert mire leselejtezhették volna, addigra vagy elsüllyedt, vagy ronccsá bombázták). A más feladatkörű hajók átalakítása tűnt jó megoldásnak, bár itt is erős kompromisszumokat kellett kötni. Adta magát az ötlet, hogy teherhajókból készítsenek kiképző hordozókat, viszont az ilyen nagy fedélzetű hajókra szintén szüksége volt a flottának: ilyenekkel szállították a repülőgépeket az európai, és más frontokra, tehát igazából ezek a hajók nem hadihajók voltak, hanem csak repülőgép-szállítók. A megoldás végül nem is a tenger felől érkezett, hanem a Nagy Tavaknál adta magát: egy személyszállító gőzöst alakítottak át repülőgép-hordozóvá.
A történet még a boldog békeidőkben 1912-ben kezdődött. A Cleveland and Buffalo Transit Company megrendelésére Frank E. Kirby hajótervező mérnök egy 1500 személy befogadására alkalmas utasszállító gőzös tervezésébe fogott. A hajó kialakítása számos hagyományos (sőt, kissé elavult) elemet és pár igen modern megoldást tartalmazott. A gőzkazános hajtómű tartozott a hagyományos kategóriába, a hajó két oldalán lévő lapátkerekes meghajtás pedig az elavultba, bár még így is 19 csomós sebességgel tudott haladni. Amúgy legyártásakor ez a hajó volt a világ legnagyobb lapátkerekes gőzöse. A modern megoldások közé tartozott a korszerű tűzvédelem (ne feledjük, széntüzelésű kazánok dohogtak a gépházban) ami azt jelentette, hogy a hajó egyes részeit külön le lehetett zárni, és az esetleges tüzet beépített tűzoltórendszerrel lehetett megfékezni. A 6381 tonnás vízkiszorítású hajótest 150 méter hosszú lett, az utasok 510 különböző osztálybesorolású kabinban élvezhették a Cleveland és Buffalo közti utat. Ezen felül a fedélközbe 1500 tonnányi rakományt is be lehetett rakodni. A hajó a keresztségben a Seeandbee nevet kapta, az üzemeltető cég rövidítéséből (C&B) adódóan. A menetrendszerinti forgalom 1913-ban indult meg, és a cég tönkremeneteléig, 1938-ig tartott. 1939-ben végleg kikötötték. A szétbontástól a háború kitörése mentette meg. Az Amerikai Haditengerészet 1941-ben kisegítő hadihajóként állományba vette, és megkezdte az átalakítását. A hajó felépítményét elbontották, és egy lapos repülőfedélzetet építettek rá. A repfedélzet 170 méter hosszú volt. A fő szempont a repülőgépek le- és felszállásának gyakorlása volt, így hangárfedélzetet és lifteket sem terveztek rá. Mivel a legénység is csak a hajó kiszolgálására kellett, nem volt szükség a hajón nagy mennyiségű repülőbenzint, sem fegyverzetet tárolni. A hajó légvédelmi fegyverzettel sem rendelkezett. A pilóták kiképzése mellett a leszállást segítő jelzőtisztek (Landing Signal Officer) kiképzésére is lehetőség adódott. Ezek a tisztek a hordozó tatján állva két jelzőtárcsával a kezükben figyelték a leszálláshoz készülő gép manővereit, és a tárcsákkal jeleztek a pilótának, hogy a megközelítés jól megy, vagy korrigálnia kell, esetleg meg kell szakítania a leszállást, és új kört kell tennie. Az átalakítás végeztével a hajó új nevet kapott. Michigan állam beceneve után (Rozsomák Állam- Wolverine State) USS Wolverine néven állt szolgálatba 1943 januárjában.
A U.S. Navy megkapta hát az első gyakorló repülőgép-hordozóját, ami nem is tengeren hajózott, viszont a célnak úgy tűnt, kiválóan megfelel. Az üzemeltetés során viszont akadt néhány probléma. Az egyik az volt, hogy a hajón nem volt hangárfedélzet. Ez csak akkor jelentett gondot, ha egy repülőgép valamilyen hiba miatt (műszaki hiba, vagy kisebb sérülés) nem tudott elstartolni a fedélzetről. Ilyenkor csak nagyon kevés hely volt a fedélzeten arra, hogy a gépet félreállítsák. Bár a haditengerészeti repülőgépek többségének a helyspórolás miatt a szárnyaik felhajthatóak voltak, ez a praktikus tulajdonság csak a hangárfedélzeti tárolásnál jelentett előnyt, a repülőfedélzeten még így is csak a helyet foglalták. A másik probléma a hajó kis sebességéből adódott. Elsőre talán furcsa, de egy repülőgép-hordozónál kifejezetten előny, ha gyorsan halad, főleg olyankor, amikor repülőgépet indít. A startra felkészített gép szárnyán már ilyenkor megkezdődik a levegő áramlása, sőt, ha a hajó még széllel szembe is áll, akkor ehhez a szél sebessége is hozzáadódik. Ezt hívják WOD-nak, (Wind over deck), magyarul talán fedélzeti szélsebességnek nevezhetjük. (Nem vagyunk egy hajós nép, nem könnyű a magyarítás, ha erre tud valaki jobbat, kommentelje bátran) Tehát ha egy gépnek a szárazföldön 100km/h a felszálló sebessége, a hajón elég 70-nel gurulnia, ha a hajó sebessége plusz a szél sebessége 30 km/h-s menetszelet produkál. (Nagyon leegyszerűsítve persze). A USS Wolverine a lapátkerekes-gőzgépes meghajtásával még épp elegendő sebességet tudott elérni ahhoz, hogy a kiképzőgépekkel gyakorolni lehessen a le- és felszállást. A gondok akkor kezdődtek, amikor a nagyobb tömegű, így nagyobb felszálló sebességű harci gépekkel kezdték meg a kiképzéseket. Ha nem volt megfelelő erősségű a szél, akkor jópár géptípus nem tudott elstartolni a fedélzetről. Az F6F Hellcat, az F4U Corsair vadászgépek, vagy a TBF Avenger torpedóvető-bombázó, és az SBD Dauntless zuhanóbombázók ezek közé tartoztak. A probléma azért volt égető, mert ezekre a típusokra hárult a haditengerészet légi csapásmérő képességének legjava. Hosszabb szélcsendes idő esetén könnyen felborulhatott a menetrend, így a haditengerészetnél azt találták ki, hogy a pilóták a fedélzeti képesítést nem csak a fentebb felsorolt gépekkel szerezhették meg, hanem a sokkal kezesebb, de főleg kisebb felszálló sebességű SNJ Texan kétüléses haladó-kiképzőgéppel is. Ez nagyjából olyan volt, mintha azt kérnénk egy motoros rendőrtől, hogy a lerakott bóják közt most ne a motorjával szlalomozzon, hanem egy biciklivel. A Wolverine-t a háború végét követően 1945 novemberében törölték a lajstromból, majd ócskavasként értékesítették, és 1947-ben szétbontották.
A USS Wolverine-nek épült egy „testvérhajója” is. Az eredetileg szintén lapátkerekes személyszállító gőzös, a Greater Buffalo névre keresztelt hajó 1924-ben épült, és ugyanúgy Kirby mérnök tervezte. A megrendelő a Detroit and Cleveland Navigation Company volt, némileg nagyobb méretekkel, mint a civil Seeandbee: 158 méter hosszú, és 7800 tonna vízkiszorítású hajó volt. A gazdasági válság a hajó üzemeltetőjét is térdre kényszerítette, emiatt a Greater Buffalo 1935-ben futott ki utoljára menetrendszerű útra. Ezek után egy ideig úszó szállodaként funkcionált, majd egy viharban még meg is sérült: a heves szél és a hullámzás a móló oldalához csapkodta. A pearl-.harbor-i japán támadás után bejelentkezett a haditengerészet, hogy ezzel a hajóval is ugyanazt tegye, mint a Seeandbee-vel. A némileg nagyobb méretek miatt a repülőfedélzet is nagyobb lett. Ez a hajó sem rendelkezett hangárfedélzettel sem liftekkel, viszont a berendezése kényelmesebb lett, mint a Wolverine-é. Az átalakítás befejeztével a hajó a USS Sable (coboly) nevet kapta, és 1943 májusában csatlakozott a Wolverine-hez. Így együtt alkották a kacifántos nevű 9. Haditengerészeti Körzet Hordozófedélzeti Kiképző Egységét. (9th Naval District Carrier Qualification Training Unit) A Korall-tengeri csata után a USS Lexington személyzetének túlélői közül többeket a USS Sable-re vezényeltek. A Wolverine (akkor) hagyományos fa fedélzetével szemben a Sable acél fedélzetet kapott, és többféle csúszásgátló bevonatot teszteltek rajta. A hajó ugyanazokkal a problémákkal küzdött, mint a Wolverine, tehát kis szélben nem indíthatott nagyobb repülőgépeket. A USS Sable adott helyt az Amerikai Haditengerészet első drónkísérleteinek is. A Naval Aircraft Factory TDN-1 típusú kétmotoros repülőgépével az volt a cél, hogy kipróbálják a pilóta nélküli repülőgépek lehetőségeit, és a különböző távirányítási módokat (rádióhullámú, televíziós… 1943-at írunk, csak jelzem). A TDN-1 tesztrepüléseit az akkori technikai színvonal miatt még pilóták végezték. Mivel a pilótafülke a sorozatgyártásban már nem szerepelt, a tesztpéldányok fülkéje sem volt igazán felhasználóbarát, műszerezettsége és kényelme messze elmaradt a hagyományos repülőgépekétől. A futóműve merev, nem behúzható szerkezetű volt, a sárkányát jórészt fából készítették. Mivel a gyártókapacitásokat lekötötték az „igazi” harci repülőgépek, civil cégek is besegítettek a gyártásába, 30 darabot például a Brunswick-Balke-Collender Co. szerelt össze, aminek fő profilja bowling-golyók és biliárd-asztalok gyártása volt. A TDN képes lett volna egy torpedóval felszállni, és távirányítással az ellenség közelébe repülni. Itt a torpedót indította volna, aztán vagy visszatér, vagy nem, igazából egyszerhasználatosra tervezték. Torpedó nélkül robbanóanyagot szállítva maga a gép lett volna a bomba, amit szintén távirányítással a célpontra kellett volna irányítani, mint valami pilóta nélküli kamikazét. A kísérletek nehezen haladtak, és 104 legyártott példány után abba is hagyták az egészet. A legyártott gépeket később célgépnek használták. A USS Sable 1948-ban került szétbontásra.
A két tavi repülőgép-hordozó végül is beváltotta a hozzájuk fűzött reményeket. Szolgálati idejük alatt 116 000 leszállás regisztráltak a két hajón, és 17820 pilóta szerezte meg általuk a repülőgép-hordozóra szóló jogosítást. Ezek közül a leghíresebb George Herbert Walker Bush tengerész alhadnagy, későbbi TBF Avenger pilóta és még később amerikai elnök volt. (Aki a jogosítás megszerzésekor a haditengerészet legfiatalabb pilótája címet is viselte). A kiképzések alatt 300 repülőgép szenvedett balesetet, a többségük vízbe csapódott le- vagy felszálláskor. Elavult meghajtásuk ellenére a haditengerészet rendkívül hasznos egységei voltak.
nandras01 2016.01.16. 08:36:41
korxi 2016.01.16. 09:06:53
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:18:44
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2016.01.16. 10:21:14
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/12/14/hajok_a_viharban
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:30:32
Másik: gőzkatapultot akkor egészen az 1950-es évekig nem használtak? Most nézem a wikin, hogy a háború alatt inkább rakétameghajtású katapultokat használtak. Így tényleg csak a hajó és a szél sebességével lehetett játszani.
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.16. 10:37:25
Nagyjából a sugárhajtású gépek megjelenéséig csak a menetszél számított. A WOD-os megoldással is elég nagy gépeket lehetett indítani, lásd Doolitle B-25-ös gépeinek indítását a USS Hornet-ről 1942-ben.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:50:02
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.16. 10:54:22
Úgy van, tényleg volt jelentős súlycsökkentés, de a lényeg az, hogy akkoriban egy kétmotoros közepes bombázót tudtak indítani egy hajóról. Eleinte nettó őrültségnek tűnt, aztán szenzáció lett.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:57:22
bloggerman77 2016.01.16. 12:19:03
Látszik, hogy maga a Seeandbee utasszállító korában kb. négy-ötször nagyobb volt, mint a legnagyobb balatoni utasszállítók. Kb. akkora volt mint egy adriai kereskedelmi hajó. Más méret a Nagy Tavak :)
folti_ 2016.01.16. 13:33:26
Ez utóbbi szerepben átalakított teherhajók (merchant aircraft carrier), illetve kísérő hordozók (escort carrier, CVE jelzéssel) kerültek bevetésre. A MAC-ok gyakorlatilag módosított tankerek, érc, gabona és hasonló ömlesztett árut szállító hajók, ahol a fedélzetre kifutópályát építettek, pár lassú géppel. A kísérő hordozók kicsi, olcsó, lassú hordozók, elsősorban kereskedelmi hajókból átalakítva, vagy azok módosított terveiből építve. Mindkét típus fő a fő feladata a tengeralattjárók felkutatása és elriasztása volt, bár 1944-45-re, amikorra a már elég kísérő hordozó állt rendelkezésre, önálló hajórajokban is űzték a tengeralattjáró-vadász ipart a Kriegsmarine legnagyobb bánatára.
Külön megemlítendő a Málta ostroma alatti szolgálatuk, amikor Gibraltárból szállítottak utánpótlás vadászgépeket Máltára, azzal módszerrel, hogy csak annyira közelítették meg a szigetet, hogy a gépek még pont elérjék a szigetet (Club runs). Ezzel a megoldással olyan szárazföldi típusokat vittek, amiket csak indítani tudtak, de fogadni nem.
savaz 2016.01.16. 13:40:56
www.masodikvh.hu/hadszinterek/europa/del-europa/567-taranto-1940-novembere
A Mapatan-foki csatában is hordozóról felszálló repülők lassították le az olasz hajókat, hogy aztán a felszíni egységek végezzenek velük.
A Brittek az Északi-tengeren is támadták a német flottát hordozókról Pl.: Tirpiz, Sharnhorst.
korxi 2016.01.16. 14:11:25
korxi 2016.01.16. 14:14:31
2016.01.16. 14:41:04
korxi 2016.01.16. 15:13:02
Maga Lenin 2016.01.16. 19:02:58
tiboru · http://blogrepublik.eu 2016.01.16. 19:23:36
9mmPara 2016.01.16. 19:30:01
Flankerr 2016.01.17. 00:12:14
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.17. 10:05:31
korupisti 2016.01.17. 10:41:55
Nem jutott jobb eszembe.
korupisti 2016.01.17. 10:43:51
bandiras2 2016.01.17. 11:18:25
A B-25-öt messziről Mitsubishi bombázónak nézték a Tokióiak, pláne hogy aznap légvédelmi gyakorlat volt, és amíg el nem kezdtek hullani a bombák, nem sok embernek esett le hogy ezek jenkik. Az igazi probléma az volt, hogy az aktuális főminiszter az első sorból élvezhette a műsort, és arról is tudomása volt, hogy a Yamato osztálynak van különleges légvédelmi lőszere a fő tüzérségéhez. Így miután gatyát cserélt, kiadta az ukázt hogy a két szupercsatahajó beáll a Tokiói öböl bejáratához, és égnek szegezett ágyúkkal lesi az amerikaiakat. Akik aztán nem jöttek, mert a következő pár évben nem álltak úgy hogy jöhessenek, amikor pedig jöttek, akkor is India irányából bombázták Tokiót.
A két nehéz egység pedig ott rostokolt Tokióban, miközben az amerikaiak élet-halál harcot vívtak a létezésért Midway-nél. Ennek a két egységnek kellett volna radar felderítést biztosítania a japán flottának, valamint a légvédelmi tűzerejükkel támogatni a flottát.
Más kérdés hogy a légvédelmi szupergránát csúfosan leszerepelt azon 1 alkalommal mikor használták, habár a torpedővetők pilótáit megzavarta annyira hogy mellédobják az összes rakományt.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.17. 11:26:12
Akkor tudtommal még nem volt radar a Yamaton és a Mushasin sem.
A Yamato részt vett Midaynél végrehajtott hadműveletekben, csak a csatáig nem jutott el, mert a hordozókat a tenger fenekére küldték és nem erőltették a csatahajókkal való nyomulást a jenkik felé tovább.
A torpedóvetőket meglepte, de közel sem dobták mellé az összes torpedót.
acelmonstrum.host22.com/mus.html
Byk001 2016.01.17. 11:31:59
ROTFL Manó 2016.01.17. 11:37:18
- széllel szembeni felszállás
- menetszéllel segített felszállás
bandiras2 2016.01.17. 11:53:33
ZON 2016.01.17. 12:18:36
The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2016.01.17. 12:35:43
tavolirokon2 2016.01.17. 13:50:56
Amugy hiaba nagyok azok a tavak, ha edes a vizuk, nem lehetnek kis tengerek. Ez amugy a karbantartast is nagyban megkonnyithette.
Kovetkezo cikkjavaslatom pedig a Habakukk-project.
Fortress 2016.01.17. 13:55:58
A midwayi csata volt első olyan komolyabb tengeri ütközet, melyben az összecsapó hajóflották nem is látták egymást, hiszen az egész a laposok (anyahajók) indította repülőkötelékek közt zajlott.
A másik:
Ma az USA rendelkezik e legtöbb lapossal, összesen 11 -el. Közben építenek is kettőt - az USS Kennedy és a USS Entreprises 2020-ra illetve 2025-re várhatóak - de hamarosan kivonják a legrégebbi USS Eisenhowert.
Az USA 11 aktív repülőgép hordozója, zárójelben a vízre-bocsátás évével: USS Eisenhower CVN69 (1975), USS Nimitz CVN 68 (1972), USS Washington CV73 (1980), USS Vinson CVN70 (1980), USS Roosevelt CVN 71 (1984), USS Lincoln CVN 72 (1988), USS Stennis CVN 74 (1993), USS Truman CVN 75 (1996), USS Reagan CVN 76 (2001), USS Bush CVN 77 (2006), USS Ford CVN 78 (2013).
Egy érdekes cikk, mindezekről: vilagesemenyek.blog.hu/2014/08/04/a_vilag_nagy_hadseregei_fegyveres_szervezetei
9mmPara 2016.01.17. 15:21:16
A lemilnek nem mindig tesz jót, ha index címlapos lesz.
ZON 2016.01.17. 15:27:52
Dr.Démonmac1 2016.01.17. 15:44:36
(halkan megsúgom, a gázában nincs ilyen tábor)
bonfred 2016.01.17. 16:36:49
bonfred 2016.01.17. 16:37:21
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.17. 16:59:43
A problémát megoldottuk, ha minden igaz örökre. Mármint ami ezt a macskajancsit illeti...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2016.01.17. 19:08:39
Ha az idegen tulajdonnév két vagy több különírt elemből áll, akkor az -i képzőt mindig kötőjellel kapcsoljuk az utolsó elemhez, s az alapforma szerinti kezdőbetűket megtartjuk: New York-i, Pearl Harbor-i, Frankfurt am Main-i, stb.
Hiryu2,01 2016.01.17. 23:18:14
- Two Type 22, Mod 4 Surface search and gunnery radars
(10cm at 1 Kw). One mounted on either side of the main control tower. (little horns)
- Two Type 13 air search sets (mounted on either side of her radio-spreader mast aft of the main funnel)
- Multiple E27 passive radar detection systems (copied German FuMB 1 Metox R.600)
ha igaz, bár nem tudom mikor kerültek bépítésre.
Hiryu2,01 2016.01.17. 23:27:22
Valandil 2016.01.18. 08:32:35
9mmPara 2016.01.18. 08:37:28
9mmPara 2016.01.18. 08:39:31
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.18. 08:51:52
Szerintem valamilyen erős tudatmódosító elixír befolyása alatt volt, mert
1: nem engem, mint szerzőt szidott,
2: nem a poszt témájához szólt hozzá
3: hozzászólásának nem volt köze a blog tematikájához
4: nem a blogot szapulta
5: nem valamelyik kommenttársat anyázta
Amúgy a csávó nem ismeretlen, csak eddig ide még nem tévedt. Érzésem szerint félre klikkelt a blogketrecben
bz249 2016.01.18. 09:49:13
David Bowman 2016.01.18. 10:57:26
Az oroszoknak volt anyahajója a Volgán.
David Bowman 2016.01.18. 11:09:56
David Bowman 2016.01.18. 11:24:25
www.youtube.com/watch?v=GoP62Emv5xk
Más. A Yamoto osztálynak két radarja is volt. Vagy három. Felderítő, és céltávmérő.
David Bowman 2016.01.18. 11:32:08
David Bowman 2016.01.18. 11:35:06
Greg36 2016.01.18. 12:33:38
Az I-168 támadta a USS Yorktownt és a USS Hammannt.
A USS Tambor elbohóckodott a Mogamival és a Mikumával, a USS Nautilus pedig a Kirisimára indított torpedót.
bandiras2 2016.01.18. 15:18:10
A Yamato tudomásom szerint nem használta a fő tüzérségét a végső csatában, a film nem releváns forrás ebből a szempontból.
tudi 2016.01.18. 18:12:46
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.18. 20:44:44
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.19. 14:24:03
vilagesemenyek.blog.hu/2014/08/04/a_vilag_nagy_hadseregei_fegyveres_szervezetei
Szóltam neki, hogy a RAF nem 1000+ gépes, hanem inkább alig 300. Erre a válasz.
"Nem rég beszéltem azzal a katona ismerősömmel, akinek véleményére sokat adok, és felhívtam egy ZMNE -n tanító barátomat is. Mindketten azt mondták: ne módosítsam a táblázatot, mert nagyjából jók a számok. Az egyes országok hadseregeinek fegyvernemi adatai mindenhol csak becsült számok. Senki nem tudja a valóságot (talán csak a Moszad :-)), így az angol légierő pontos száma sem ismert. Vannak titkos bázisok és vannak gyárak, melyek ontják a felszereléseket. A RAF biztosan nem 300 gépből áll, és én nekik hiszek. Oroszország pedig építi az anyahajóit és ez lehetséges hogy akkor is így van, ha egy lelkes és beképzelt internetes ficsúr épp nem talál erről semmit a neten. Az amerikaiaknak 10 anyahajója van, de kettő vagy három egészen biztosan épül, még ha nincs is publicitása a doognak. Úgyhogy a 12 elfogadható szám.."
Ez csak egy válasz a sok meredek közül. Ezek után soha nem olvastam többet azt az oldalt, mert csak a röhögés fogna el attól tartok...
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.19. 14:34:54
Idegesítő egy oldal, az szent igaz, de most hogy ránéztem, úgy tűnik, kijavította azt a táblázatot, mert a briteknél 230 vadászgép szerepel...
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.19. 16:34:18
Repülő az, amire van pilóta, személyzet, ki tudják szolgálni egy küldetés után is, van rá lőszer/rakéta/bomba. Nem az, ami ki tudja mióta áll a sötétben úgy, hogy már nincs senki, aki kezdeni tudna vele valamit.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.19. 16:46:44
iho.hu/hir/landolas-hajon-megszuletett-a-tengereszeti-repules-160118
105 éve volt az első hajófedélzeti le és felszállás :)
korxi 2016.01.19. 23:00:40
Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2016.01.20. 09:35:51
Továbbá: "titkos gyárak, melyek ontják a felszereléseket" - lol...
Nekem sincs bajom azzal, hogy az ilyen "forrásokat" alapból elutasítjuk, bár kétségtelenül az lenne üdvözlendő, ha minden esetben ezt tenné mindenki, érzelmi és egyéb alapú elfogultságtól függetlenül.
Minorkavidor 2016.01.20. 20:29:09
USS Iowa: 1989-ig
USS New Jersey: 1991-ig
USS Missouri : az öböl-háborúig
USS Wisconsin: szintén az öböl-háborúig.
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.20. 21:06:04
A fogatlan fenevad kifejezést a lapátkerekes gőz-repülőgép-hordozókra értettem.
Nyilván nincs bizonyítékom rá, de az, hogy az USA a fentebb említett csatahajókat rendszerben tartotta, szerintem csak néhány erősen hagyománytisztelő (értsd: csökönyös) admirálisnak (és/vagy politikai potentátnak) volt köszönhető, mert amúgy méregdrága fenntartásukat igazából semmi sem indokolta.
teddybear01 2016.01.20. 21:52:55
Egyrészt ezek a régi stílusban épített csatahajók sokkal jobban bírják a modern rakétafegyverek találatait, mint a vékony páncélzatú mostani hadihajók, másrészt az összes tengerészet parancsnoksága reménytelenül konzervatív.
Másrészt is van értelme, mert akármilyen régi, de azért van, és ha korlátozottan is de használható. Ráadásul a pályafutásuk alatt többször is átszerelték a másodlagos fegyverzetüket.
Az Öböl-háború alatt például robotrepülőgéppel támadta Bagdadot a Missouri. A New Jersey pedig a libanoni-válság idején támogatta a tengerészgyalogság partraszállását.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.20. 23:52:52
@teddybear01: Bármilyen más hajóra felrakható Tomhawk indító. Ahhoz nem kell 45 ezer tonna...
teddybear01 2016.01.21. 06:22:25
Mellesleg, hely volt rá, indítócső is akadt néhány, akkor miért ne rakjanak rá párat?
proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.21. 07:55:54
tudi 2016.01.21. 10:59:38
en.wikipedia.org/wiki/600-ship_Navy
Nem tudom lehettek e német kémek ott a Nagy-tavak környékén, de szerintem érdekes dolgokat jelenthettek Berlinbe, az amerikaiak még a Nagy-tavakon is repülőgép-hordozókat állomásoztatnak.
Minorkavidor 2016.01.22. 15:27:44
Igen, csak amikor jött a háború mindig elővették őket: ott voltak a koreai, a vietnámi, de még az Öböl- háborúban is, valamint Libanon partjainál is.
Cymantrene 2016.01.25. 20:53:44
Még egy kicsit dolgoznak az ötleten, és elővesznek egy triremist...
Kösz a cikket!
Cymantrene 2016.01.25. 21:27:13
De akkor volt a teljesen ellenkező véglet is, a CAM ship (catapult aircraft merchant ship) Konkrétan egy szál gépet raktak egy hajó orrába. Az szükség esetén katapultált, röpült-harcolt, amíg tudott, aztán a pilóta kiugrott és fölszedték a vízről.
A őrült ötlet egész sikeres volt, 9 tényleges bevetésben "csak" egy pilótát vesztettek, és leszedtek 8 német gépet, köztük több értékes Focke-Wulf Fw 200-ast.
en.wikipedia.org/wiki/CAM_ship
Cymantrene 2016.01.25. 21:29:47
en.wikipedia.org/wiki/Casablanca-class_escort_carrier