A mai miniposzt apropóját a dübörgő Valentin nap adja, sok olvasót vonz ez a szerelmes téma, mi a kisebbségre gondolva jelentetjük meg e rövidke cikket, főleg a férfi nemnek (de ki tudja?) Igaz, hogy ma Bálint napja van, a hazafias tisztesség azt kívánná, hogy Balassi Bálinttal, vagy Török Bálinttal, mint a honi hadfiak kitűnőségeivel foglalkozzunk, de találtunk egy hasonlóan izgalmas témát. Persze Balassi és Török is izgalmas, aki nem is akar tovább olvasni, annak kitűnő írást ajánlunk a török kori katonatemetésekről, vagy Esztergom felszabadításáról, de akár olvasható a török korból más írás is, Mohács, Piros Alma, vagy akár egy korai kézigránát.
A mai írásunk tárgya a
Valentin Bunker,
vagy ahogy eredeti nyelven elnevezték: U - Bootbunker Valentin, perszehogy III. Birodalom, perszehogy tengeralattjárós téma, a tengós témák iránt rajongóknak most felcsillanhat a szemük. A birodalmi Németország 1942. környékén nagyjából elvesztette a kezdeményezőképességét a földön, a vízen, a levegőben, de még a víz alatt is. Nagyjából erre az időszakra esik a Luftwaffe térvesztése és elbizonytalanodása is, már a frontokon is érezhető volt a légierő gyengülése, nyilván ez összefüggésben volt a hátország védelmére rendelt alakulatok kiesésével. De mi volt a helyzet a tengereken, az óceánokon, a kikötőkben? A sikerek kezdtek elmaradni, a felszíni flotta nem tudta érvényesíteni az akaratát, a légierő gyengült, maradtak az U-Bootok. A csúcs 700 ezer tonna elsüllyesztett kapacitás, a németek ezt 1942 júliusában érték el, 3 hajójuk elvesztése volt a veszteségük. Mennyi 700 ezer tonna? A németek szempontjából óriási károkozás, de ez a 700 ezer tonna azonban nem múlta felül a szövetségesek (USA, Nagy-Britannia, stb.) által gyártott mennyiséget. Ráadásul ez a 700-as szám durván kezdett csökkenni 1942 őszére, a saját veszteség pedig folyamatosan emelkedett, a régi
tengós kapitányok
elvesztek, ki az óceán fenekén, ki egy hadifogolytáborban. Ha így marad, az U-Boot flotta a kikötőkben reked, eredménytelenül és céltalanul. Mit láttak hát megoldásként a Kriegsmarine vezérkarában? A tengeralattjáró építés ütemét kell növelni, lehetőleg az ipari létesítmények közelében kell bázisokat építeni. Így kezdték meg a Valentin bázis építését, Brémában, a Weser folyam torkolatában. A folyamon le lehetett úsztatni az acélt, a szerkezeti elemeket, a tengerparti bázison történt (volna) az összeszerelés (Elektroboot, XXI. típusú tengók műhelyének tervezték), aztán irány a tenger! A terv zöld utat kapott 1943-ban, el is indult a létesítmény építése. A Todt-szervezet 13 ezer embere dolgozott a betonmostrum építésén, a falakat 4 méteres, gondolatban áttörhetetlen betonból öntötték, fogyott a cement rendesen. A munkások zöme, 80 %-a hadifogoly volt (keleti front foglyai, szovjetek, lengyelek), a többiek kényszemunkások, franciák, vallonok, németek. A foglyok halandósága magas volt, köszönhető a borzasztó munkavédelmi helyzetnek, sem felszerelésük nem volt (csizma, sisak), sem védelmi berendezésük ezen a gigantikus építkezésen. Hullottak, mint a legyek, 6 ezren lelték halálukat a három évnyi építkezés során. Sokan vesztették életüket a
hiányos táplálkozás,
betegségek, 10 órai munka miatti túlhajszoltság következtében. A főépítészt, az osztrák Erich Lackner mérnököt a terület felelősét csak az eredmény érdekelte, semmi más. Az épület pedig szépen növekedett, 1944-re az 1.7 milliárd literes belső kapacitású építmény szerkezetkészen figyelte az egyre növekvő - főleg RAF - légitámadásokat
Van ebből a korszakból egy vicc is: német katonák beszélgetnek, azt kérdezi az egyik: gépet látsz az égen nappal, mi az? Az amerikaiak. És ha éjjel gépzúgást hallasz? Az angolok. És ha semmit sem látsz és semmit sem hallasz? Na, az a Luftwaffe.
Teljes készültséget sosem ért el az épület, funkcióját nem gyakorolhatta, mindössze 90 %-os készültséget ért el 1945. márciusra, amikor elfoglalták a szövetséges csapatok. A számítások helyesnek bizonyultak, a légitámadások csak karcolgatták a beton tetejét, a szezon végén, 1945. márciusban a RAF 13 darab
10 tonnás rombolóbombát
dobott az épületre (vagy mellé), a legjobb találat is csak egy silány krátert eredményezett (amelyet azóta mutogatnak, mint a "Halott Ember" kráterét.) Ezt a funkcióját az épület egészen 1949-ig megőrizte, a szövetséges bombázók használták célpontnak a bunkert, a bombáik eredményességének mérésére. Utána sem tudták átütni. A foglyok jól dolgoztak, a statikai
számítások is beváltak,
az épület egyben maradt. Rövid ideig atombunkerként funkcionált (bizonyította stabilitását az épület, felrobbantani nem tudták, inkább telerakták a jenkik atommal), majd átadták a Bundeswehr részére, ma pedig múzeum.
Aki szeretné a múzeumot meglátogatni, itt találhat információkat.
Az építkezés során elhunyt munkások emlékét ma egy obeliszk őrzi. RIP.
P.S.: A bázison egyetlen tengeralattjárót sem építettek meg.
Forrás: http://www.denkort-bunker-valentin.de/startseite.html
Titus Pullo Urbino 2017.02.14. 10:49:00
www.youtube.com/watch?v=gy-eI5_5Pl8
Német nyelven, felirat nélkül.
kugi · http://kugi.blog.hu 2017.02.14. 11:18:50
Titus Pullo Urbino 2017.02.14. 11:25:03
2017.02.14. 13:18:20
Titus Pullo Urbino 2017.02.14. 14:07:29
2017.02.14. 14:09:19
kugi · http://kugi.blog.hu 2017.02.14. 14:26:20
Titus Pullo Urbino 2017.02.14. 14:44:17
de.wikipedia.org/wiki/Buchstabiertafel#cite_note-Schwender-6
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.14. 18:02:17
Untermensch4 2017.02.14. 19:50:55
Ennek a valentin-nap -mizériának igazán stílusosan odab@sz... :)
Ezzel nem a halott kényszermunkások iránt akartam tiszteletlenkedni, a cikk címadását és időzítését rajongom.
Balassi Bálintot vagy Török Bálintot biztosan összenyálazná vki merthogy "ők is voltak szerelmesek"
Titus Pullo Urbino 2017.02.15. 05:20:16
Flankerr 2017.02.15. 22:47:08
Hiryu2,01 2017.03.06. 16:47:24
www.newforestheritage.org/uploads/images/large/2145.jpg