Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Gróf Hadik András 2.0

2009.03.04. 10:00 MTi

Az első rész után lássuk, hogyan folytatódik és fejeződik be Mária Terézia leghűségesebb huszárának története.

Katonai pályájának csúcsát az 1774-ben elnyert tábornagyi rang, a marsallbot megszerzése és a bécsi haditanács elnökévé való kinevezése képezte.

Szolgálatainak elismeréséül 1763-ban Mária Terézia grófi rangra emelte, 1771-ben pedig neki adományozta a futaki kamarai birtokot – innen a család előneve: Hadik von Futak – a hozzá tartozó hat településsel: Futak, Glozsán, Petrovác, Kiszács, Piros és Begecs. 1773-ban az uradalomhoz csatolták a Duna túlsó partján fekvő 7 ezer holdas cserevicsi birtokot is.


Az uralkodó 1776-ban kinevezte Bács vármegye örökös főispánjává: ezzel ő lett a vármegye első világi főispánja, ugyanis ezt a hivatalt előtte a mindenkori kalocsai érsek töltötte be.
Az 1776. szeptember 9-én Bácson megtartott beiktatási szertartás alkalmával az újdonsült főispán székfoglaló beszédét, rendhagyó módon, magyarul mondta el. A vármegyét Bécsből irányította alispánja és szolgabírái által – ez egyébként akkoriban bejáródott módszer volt.

Az uradalom irányítása – melyhez 30 ezer hold jó minős
égű szántóföld is tartozott – már az újdonsült földesúr nagyobb odafigyelését igényelte: ebben az uradalmi kasznár volt segítségére. Elmondható, hogy az uradalmat felvirágoztatta és mintagazdaságot hozott létre. Mint jó katona tudta, hogy a közösnek nincs gazdája – közös lónak meg túros a háta, – ezért amit lehetett, bérbe adott: erdőket, szántókat, kocsmákat, mészárszékeket, vízi- és szárazmalmokat, de a faggyúolvasztás és a gyertyaöntés jogát, kúthasználati és legeltetési jogokat – hiába, a birodalom fővárosában folytatott fényűző életmód temérdek pénzt igényelt.

A birtokon (cseh tapasztalatok alapján) meghonosította a komlótermesztést.
Külön kikötése az volt, hogy az uradalmon lévő kocsmák csak az uradalmi sörfőzőházban készült sör forgalmazhatták.

Hadik még Erdély kormányzójaként állást foglalt a jobbágyrendszer felszámolása mellett. Amikor földesúr lett, valamelyest megváltozott az álláspontja, de a jobbágyok mértéktelen kizsákmányolását nem pártolta: csupán arra tartott igényt, amit az érvényes urbárium előírt. Cserébe gondoskodott arról, hogy a közösségnek papjai, tanítói
és orvosa legyen: 1776-ban – egy évvel a Ratio Educationis meghozatala előtt – iskolát építtetett Futakon, az uradalmi székhelyen. A vallástolerancia szellemében elrendelte, hogy evangélikus hitű – jobbára szlovák nemzetiségű – jobbágyait ne háborgassák.

A templom, az iskola és a plébánia után 1777. augusztus 12-én Futakon helyezték le kastélyának alapkövét. A korabeli leírások szerint a „pompás” és „fejedelmileg berendezett” kastélyban töltötte a nyarakat nejével, és gyermekeivel: Josepha és Aranka grófkisasszonyokkal, valamint János, Károly és András gróf úrfiakkal.


A fényűző életmód és a paloták fenntartása sok pénzbe kerül, Hadik kénytelen kölcsönöket felvenni birtoka terhére: erről tanúskodik egy 1782-es keltezésű, latin és héber (!) nyelven íródott kölcsönszerződés.
Halálát követően néhány évvel a hitelezők rátették kezüket a futaki birtokra: ez előbb a Brunswick-, majd a Chotek-család tulajdonába került.

II. József 1789-ben Hadikot – a 79 éves aggastyánt – nevezi ki a törökök ellen indított háború fővezérévé, erről a beosztásáról azonban – a Belgrád alatt szerzett lábsérülése miatt – lemondott.

1790. március 12-én hunyt el, a források szerint Bécsben, de vélelmezhetően
Futakon. Saját kívánságára a futaki barokk stílusú templom főbejárati küszöbe alatt levő családi kriptában helyezték örök nyugalomra. A Historia Domus szerint a templom 1906-os átépítésekor Hadik András csontjait, valamint feleségének és egyik gyermekének maradványait az új templom jobb oldali tartófalának alapzatába, az oltár közelébe helyezték el – a helyet sírfelirat jelöli.

Hadik András több mint fél évszázadon keresztül szolgálta a Habsburgokat; három császár előtt vágta magát haptákba, mégis azonban mint Mária Terézia bizalmasát, és leghűségesebb tábornokát tartják számon. Amit egy katona a XVIII. századi monarchiában elérhetett, azt ő mind elérte!

A kései utódok is tisztelték és becsülték: nevét viselte a cs. és kir. 3. (soproni) huszárezred. Trianont követően, 1930. március 1-től, a nyíregyházi huszárezred vette fel Hadik András nevét. Lovas szobrát – Vastagh György szobrászművész alkotását, – 1937-ben avatták fel a budai Várban.
De Hadik sohasem volt az a délceg, nyalka huszár, amilyennek a szobor ábrázolja: köpcös, gömbölyded alkat volt világéletében. Nem nyert nagy csatákat, nem irányított összetett hadműveleteket. Mégis: fortélyos haditetteivel korában a huszárvirtus megtestesítője lett, bőségesen gazdagítva tevékenyégével a sajátos könnyűlovasság köré font legendás történeteket. A harcterek robbanékony hőse a polgári életben megértő, felvilágosult, türelmes, diplomata-alkatú EMBERNEK bizonyult… 

100 komment

Címkék: magyar életrajz lovasság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lucius Flavius Arrianus 2009.03.04. 10:26:36

Dinasztiahű volt, aulikus, mégis, mindenestül a felvilágosodás korának embere; ha ötven évvel később él, minden bizonnyal a reformkor nagyjai közé tartozott volna.

Remek volt kedves MTi uraság, köszönöm!

Titus Pullo Urbino 2009.03.04. 10:44:37

MTI, gratula, méltó folytatása készült el az első résznek. Igazi polihisztor lehetett Hadik a saját korában, ráadásul igazi úriember is. Jobb is, hogy abban a korban élt, nem mostanában. Egyébként szerintem hatalmas íkúval rendelkezhetett, a hadicselek után a polgári életben is bizonyított a furfangos góbé észjárásával. Komlótermesztés, vallási tolerancia, bérbeadás, protekcionizmus, politikai jártasság, sikert sikerre halmozott. Nem is csoda, hogy egy ezred viselte a nevét.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.04. 11:06:55

Nagyszerű poszt, az MTi-től megszokott minőségben!

Hoerbi 2009.03.04. 14:51:11

Csak így egyszerűen: Gratulálok!

mr nemo 2009.03.04. 15:22:35

Nagyon jó lett ez is! Sok új dolgot tudtam meg.

ErrorFlynn 2009.03.04. 17:21:52

és még ahhoz is elég ravasz volt, hogy előbb halálozzon el, mint hogy a hitelezők elszedték volna a birtokot. ...

juditmanó 2009.03.04. 18:17:09

nagyon jó volt a poszt, köszi

lenya1 2009.03.04. 18:25:01

Szép volt! Még ilyet! Még még!!!!!!!!!!

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.03.04. 19:37:49

Lehet tudni, mi lett az utódokkal? Él-e még a vérvonal?:)

hazitroll 2009.03.04. 19:49:42

@ErrorFlynn: Ez nagyon tetszett! :) Remek írás, köszönöm az élményt!

MTi 2009.03.04. 20:11:02

@Markgraf: Igen, az egyik legismertebb ükunokája gróf Hadik János (1863-1933), aki 1918. október 29-e és 31-e között kinevezett miniszterelnök - állítólag 17 órán át gyakorolta hivatalát: esküt még nem tett, kormányt már nem alakított... Hát bizony, viharos idők jártak akkortájt!
Hadik János házasságából négy gyermek született, nekik bizonyára vannak leszármazottaik.
Egyes források szerint még az 1980-as évek végén Újvidéken is élt egy Hadik vezetéknevű testvérpár, akik kései leszármazottaknak tartották magukat...

tomcsi71 2009.03.04. 21:48:41

Ha a család tényleg Turóc megyéből származott, akkor a szlovák evangélikusokkal szembeni vallási türelem nem is nagy szó... De a hitelezők előli "szökése" tényleg magyaros virtusra vall! :)

tomcsi71 2009.03.04. 21:50:37

Jaj de udvariatlan voltam... A Magyar Távirati Iroda minden gratulát megérdemel a posztért...

Senderos 2009.03.04. 22:07:11

úgy tudom, hogy az ő nevét viseli a szlovák honvédelmi akadémia

Empty 2009.03.04. 22:07:38

Kitûnô írás, köszönöm.

www.vendegvaro.hu/Zichy-Hadik-kastely-Seregelyes

,,A kastély utolsó lakói - gróf Hadik Béla és felesége, Széchenyi Alice grófnő - a seregélyesi családi sírhelyen nyugszanak."

Ô is leszármazott lehetett.

MTi 2009.03.04. 22:09:51

@tomcsi71: Azért egy ízig-vérig katolikus birodalomban azért ez nem volt olyan egyszerű...
Amúgy azért beletelt - a rendelkezésemre álló adatok alapján - 11 év, mire az uradalom gazdát cserélt... De bizonyára a birodalmi adminisztráció működött lassan :)

MTi 2009.03.04. 22:11:52

@Senderos: Igen, erről volt szó az 1.0-a kommentjeiben - kérlek nézz utána!

MTi 2009.03.04. 22:14:55

@Empty: Hadik Béla (1915-1971) gróf Hadik János, az ükunoka legfiatalabb gyermeke!

Empty 2009.03.04. 22:25:00

@MTi:

Köszönöm, akkor ha jól sejtem valamelyik Hadik beházasodott a Zichy családba. A Béla felesége meg egy Széchenyi, hát nem házasodtak rangon alul.

Senderos 2009.03.04. 22:33:53

@MTi: bocsi, már olyan rég volt az első rész, hogy nem is emlékeztem, hogy benne volt:)

más: nem tudom, hogy valaki ismeri-e Geoffrey Regan Nagy Katonai Baklövések című könyvét, abban van egy történet a divatmániás Florescu-ról, a román hadsereg tábornokáról és megemlítik benne, hogy az első világháború alatt a román katonák az oroszokhoz rohantak megadni magukat, mert azt hitték, hogy ők az ellenség.
Jó lenne erről is egy részletesebb post, mert elég poén lehetett.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.04. 23:00:15

@Senderos:

A királyi Románia hadseregének tisztjei híresek voltak arról, hogy nagyon kedvelték a divatot; a rizspor, az ajak- és arc-pirosító teljesen hétköznapi eszközök voltak a napi "higiéniájukban".

De erről talán Nagy Teve kolléga részletesebben..?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.04. 23:05:46

@Senderos:

Az én első "találkozásom" Hadik tábornokkal úgy 15 évvel ezelőtt volt, amikor egy hirtelen bejelentkezett, konkrét ügyben érkező külföldi delegációnak (ORFK-vendégek voltak) nem tudtunk szállást találni a BM-objektumokban és a HM nagyvonalúan segített.

Azt mondta a katona-kolléga: a Hadik-szállóban kerítünk négy szobát...

Alulírott: hol?

Kolléga: Ne sz*passál, kolléga... Nem tudod, hol a Hadik-szálló?! Hát ott már minden valamirevaló egyenruhás beb*szott legalább egyszer...


Na, így tudtam meg, hogy a Városligetnél, az Ajtósi Dürer-sorban, a Líbiai Arab Népi Dzsamahíria nagykövetsége mellett :-)

Empty 2009.03.04. 23:07:56

@tiboru:

Errôl valahogy Mony Bebascu örökös hospodár ugrott be.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.04. 23:16:23

@tiboru: naja, miért változtak meg hirtelen az egyenruhák 1930 után, miért váltotta fel egyből a franciás-németes divatot az angol laza divat? Ha kitalálod, van egy további söröd a bulin :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.04. 23:17:56

@NagyTeve:

Jobban lehetett alattuk vakarózni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.04. 23:22:01

@NagyTeve:

Hm... Fel lehetett alá venni női alsóneműt?

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.04. 23:24:09

@tiboru: nem nyert.

II. Károly priapizmusban szenvedett és a régi egyenruhák feszes csizmanadrágot írtak elő ... a tisztelgő egységek pedig a felséges ... khm, látvány előtt kellett elvonuljanak :D

történeti tény :D

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.04. 23:32:48

@tiboru: ha gondolod, tudok vinni néhány könyvet az 1859-1944 közötti időszakról ... csak legyen, hol leszerokszold :P

tomcsi71 2009.03.04. 23:35:29

@MTi: én a Völgységben élek (ala Schväbiche Türkei) itt az 1720-as évektől a katolikus birtokosok telepítettek rácokat, zsidókat, németeket (katolikus, evangélikus horribile dictu még egy falunyi református is akadt belőlük Hessenből...) magyarokat...mindegy volt általában csak munkáskéz legyen (kivétel az 1744-ben illetékes Apponyit, aki elüldözte a zombai evangélikus magyarokat - ők alapították aztán újra Orosházát)... az adóbevétel fontosabb volt mint a vallás...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.04. 23:35:32

@NagyTeve:

Sajnos, nincs itthon megfelelő irodagép-állomány...

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.04. 23:38:03

@tiboru: :( De ha gondolod, elhozom, legalább megnézed ... ha nagyon megígéred, még akár ott is hagyom őket, és visszaküldöd majd ... hm?

Empty 2009.03.05. 00:01:19

@NagyTeve:

Kérdezd Tiborut, úgy látom neki rémlett valami. :-)

Empty 2009.03.05. 00:02:17

@tiboru:

Én csak hallottam róla egy barátomtól akinek az unokatesója mesélte, hogy az apukája olvasta.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:08:12

@Empty: nem értem a célzást. Hogy Bibescu (moldvai, ill. havasalföldi fanarióta eredető család, amleyik több fejedelmet is adott) azt értem, de a többit nem.

Empty 2009.03.05. 00:10:10

@NagyTeve:

Ezt a priapizmus szót még életemben nem hallottam, utánanéztem, jól sejtettem mit jelent. Köszönöm az ismeretterjesztést. :-)

OFF Jugendverboten! Adult Content! 21+++
Cserébe:

blog.xfree.hu/myblog.tvn?n=rakoczi0201&pid=7282

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:17:20

@Empty: egyébként meg a hospodár (vagy goszpodár) vajdát jelentett, ma pedig "jó gazdát", tehát távolról se "alprefektust"

Empty 2009.03.05. 00:17:39

@NagyTeve:

Mint említettem, én nem tudom mi ez.

Empty 2009.03.05. 00:18:30

@NagyTeve:

Beszéld meg Apollinaire-el vagy a fordítóval :-)

Empty 2009.03.05. 00:19:08

@NagyTeve:

Köszönöm, jövök egy sörrel. :-P

Empty 2009.03.05. 00:19:41

@NagyTeve:

Homérosz min nevetett?

Empty 2009.03.05. 00:20:18

@NagyTeve:

Rendben, de nem tudom sörrel a kezemben beengednek-e :-)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:26:02

@Empty: ez igazán nem jelent kihívást (lásd: "We don't have problems, we have challenges!"), lehet a helyszínen is vételezni taktikai anyagokat :P

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:27:04

@Empty: szerintem a trójaiakon ... de hogy miért, ahhoz be kéne iratkozzál mesterire, és akkor elmesélem neked, geostratégia kurzuson :P

Empty 2009.03.05. 00:29:45

@NagyTeve:

Világos, de akkor, hogyan JÖVÖK a söröddel? Ja, a pulttól. Rendben. :-)

Empty 2009.03.05. 00:30:55

@NagyTeve:

Na, ez kihívásnak tûnik, erre még viisszatérhetünk. ;-)

Empty 2009.03.05. 00:32:14

@NagyTeve:

Ez az egy téma amiben félprofi vagyok. :-P

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:32:27

@Empty: bármikor, szívesen :) Főleg, hogy külhoni állampolgárok jobban fizetnek, mint a hazaiak ... és ez nem elhanyagolható kérdés :P

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:33:05

@Empty: a rájövés? ajjjajjj, kezdenek sejtéseim támadni :P

Empty 2009.03.05. 00:33:29

@NagyTeve:

még felvehetem az állampolgárságot... utánanézek hogyan járok jobban anyagilag :-P

Empty 2009.03.05. 00:34:52

@NagyTeve:

a sejtelmek arra valók, hogy alkoholködbe burkoljuk, s lassan eloszlassuk ôket. Másnap reggelre tudjuk: csak álom voolt. Vagy nem. :-P

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:35:06

@Empty: kérsz egy ösztönző díjat a HM-től ... vagy ahonnan a havi pénzedet kapod

Empty 2009.03.05. 00:35:43

@NagyTeve:

Onnan ugyan hiába. :-)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:35:51

@Empty: Jéééézus! Te vagy nő vagy, vagy megártott neked a ma esti pia adag :P

Empty 2009.03.05. 00:36:57

@NagyTeve:

Az utóbbi tûnik a megoldásnak. :-)

[Persze nônek van köze hozzá.]

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:37:50

@Empty: ouch. Sorry. De legalább megszabadultál egy gondtól ... oder?

Empty 2009.03.05. 00:39:58

@NagyTeve:

Wenn ich mich nicht irre. Borúra derû, oder was?

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 00:41:18

@Empty: na ja ... majd szólunk tiborunak, hogy megfelelő női segéderőket toborozzon az after-partyra :)

Empty 2009.03.05. 00:42:33

@NagyTeve:

Remek ötlet, támogatom. :-)

ON

Ô vajon leszármazott?

Hadik Ózd 2008 GY6
www.youtube.com/watch?v=qmA4AZW9fCM

One China 2009.03.05. 01:19:00

Empty kommentelôt meghatározatlan idôre

bloggerman77 2009.03.05. 04:55:09

Hadik azért nem bántotta a protestánsokat, mert a nagyapját szó szerint katolikussá verték a pozsonyi várbörtönben.
Mint evangélikus lelkész, a kedves nagyapa választhatott, hogy vagy a 'gyengéd' behatásra katolizál, - vagy megy a gályákra...

MTi 2009.03.05. 09:03:15

@Empty @NagyTeve:  : Látom, az éjszaka leple alatt igen mozgalmas eszmecsere alakult ki.... :)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.03.05. 09:26:21

Egy dolgot nem értek, itt okos emberek vannak, hátha elmagyarázzák. Ugye a Hitelből tudjuk, hogy az Ősiség törvénye megöli a hitelezést, mert a birtokra nem adnak (adhatnak) hitelt. Hadik birtokánál mégis megtörtént?

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 09:43:02

@MTi: elnézést, hogy kissé nagyon szétoffoltuk a topikot

_sül le a képéről a bőr_

MTi 2009.03.05. 09:45:13

@NagyTeve: Nyicsevó tovaris... :)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.03.05. 09:48:34

@MTi: továris valamelyik vallásos alapon, akaratod ellenére rokonoddá vált nőnemű személy alsó végtagjának forgőcsontja ... és minimum gosypogze vagzok ... NEM örökös hoszpodár! :P

Panzer 2009.03.05. 10:48:21

Ornagy Ornagy: amennyire tudom, az osiseg torveny altal garantalt vedelem az osi, oroklott. Hadik a futaki birtokot viszont adomanyba kapta, ugyhogy ra ez nem allt, hiszen nem orokolte, hanem kapta.

(Lasd pl. Werboczynel.)

Udv,
Panzer

Empty 2009.03.05. 11:03:14

@MTi: Határozottan szégyellem magam az offért, mentségem nincs, de megkaptam már a büntetésem egy kiadós ,,forog velem a világ"érzés formájában. :-)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.03.05. 12:42:56

@Panzer:
Köszi. Most már csak a héber nyelvű szöveget nem értem :)

juditmanó 2009.03.05. 18:03:23

@Őrnagy Őrnagy: esetleg a helyi pénzember miatt:)

juditmanó 2009.03.05. 21:36:23

@tiboru: jól van na, más magyarázat hirtelen nem jutott eszembe :)

lipthay 2009.03.05. 21:57:45

6-7 évvel ezelőtt még néha találkoztam egy akkor tájt 70 fölöttinek tűnő, idősebb úrral( golf clubban), akit Hadik-nak hívtak, s az őt jobban ismerők azt mondtaák Hadik András leszármazottja. Nála jóval fiatalabb felesége, aki szintén golfozott, az időtájt gyermeket várt. rövid ideig tánba club elnöke is volt, szóval akár meg is lehet tudni a club segítségel róla információkat. A club neve:Pannónia Golf &Country Club

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.05. 22:20:16

@lipthay:

Az úrnak (a leírtak alapján) akkor is riszpekt, ha netán nem leszármazott :-)

peelou75 2009.03.06. 13:08:57

@Markgraf: Szerencsére nagy volt a család, úgyhogy - a vérvonal továbbvitele szempontjából - még az is belefért, hogy Károly fia Wagramnál hősi halált halt, ami persze nem zárja ki, hogy azon az ágon is született fiú. Na ebbe már kezdek belebonyolódni, úgyhogy abba is hagyom.

lécci 2009.03.07. 10:08:00

Szaisztok!
Nehéz így megszólalni 90 hozzászólás után, meg napokkal a közzététel után, mikor már mindenki elment. (zero venientibus ossa)

A teljes Hadik családfa fent van az általam nagy szeretettel használt genealogy.euweb.cz/ oldalon(ebből látszik, nem egy részetek nem olvassa a posztjaimat, másik részetek nem emlékszik rá, mi van benne :( (bruhaha)
Konkrétan:
genealogy.euweb.cz/hung/hadik1.html
Hadik András: A2-B1-C2-D1-E1 (ez E3 akar lenni)
Jól nyomon követhetőek a családi kapcsolatok.

A Gudenus csak az elsőszülött Jánosnak egy szem Ádám fiától való leszármazottait hozza a Magyarországi főnemesség XX. századi genealógiája c. munkájában, így feltételezhető, hogy csak Ádám nevű unokájának vannak élő leszármazottai. Akik között van - talán ez nem személyiségi jogokba ütköző megemlíteni - Szapáry György az ismert pénzügyi szakember, az MNB alelnöke is. Ő konkrétan a 6. generációs leszármazottja Hadik Andrásnak. (a folytatásban genealogy.euweb.cz/hung/hadik2.html , tehát H. András Ádám nevű unokájának leszármazottainál C oszlopban van, az édesanyja, Hadik Adél.)

@peelou75: A táblázatból az is kiolvasható, hogy Károly fia 1800. július 24-én halt meg. A link szerint Alexandriában. Ha túloldalon állt volna, felmerülhetne, hogy ez esetleg az Egyiptomi hadjárat utóélete-e, de 'a mi fiunk' lévén ez egyértelműen Marengot jelenti (a csata napja 1800 június 14. Marengo egy Alessandria nevű város mellett van), s ott szerzett sérülésre utall.

lécci 2009.03.07. 10:16:27

Még annyit, ugy is, mint bukovinai székely. A Madefalvi veszedelem után 'Moduvába' ment székelyek (meg aki még jött) 1786-os Bukovinai áttelepítése Hadik nevéhez kötődik. Ő, aki 1765-69 között az Erdélyi kormányszék elnöke volt (Madéfalva 1764-ben volt, látta milyen hatása volt) felkarolta az áttelepítés gondolatát.
Támogatása, s az áttelepítés (új honfoglalás) megszervezéséért, végrehajtásáért a székelyek az 5 újonnan létrehozott település közül a két legnagyobbat Andrásfalva és Hadikfalva néven alapították.
(konkrétan mi hadikfalviak vagyunk)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.03.07. 10:34:39

@lécci:

Köszi, lécci, ez érdekes adalék volt!

frundsberg 2009.03.07. 14:14:12

Tovább folytatva a családfázást:

Hadik Andrásnak 3 fia volt, közülük kettő hivatásos katonaként működött, a harmadik (János) pedig a nemzetség fennmaradásán ügyködött.

A két katona fiú apja halálakor (1790) még csak ezredes illetve őrnagy volt, pályájuk ettől kezdve inkább a tehettségen, mint a protekción múlott. A 1792-ben kitört francia háborúnak köszönhetően mindketten gyorsan emelkedtek a ranglétrán.

Hadik Károly 1800-ban Marengónál már altábornagy és hadosztályparancsnok, ahol az első osztrák rohamok során kapott halálos sebet.

Hadik András (ifj.) ebben az évben kapja tábornoki kinevezését, ő szerencsésen túléli a háborús időszakot. Az 1809-es hadjáratban altábornaggyá léptetik elő, és katonai pályáját (már békében) lovassági tábornokként fejezi be.

Az ő fia Hadik Ágoston, aki egy hosszú békekorszakban az alezredességig viszi (természetesen a huszároknál), de 1844-ben elunja és nyugdíjba vonul (43 évesen). Jön azonban 1848 és elősször a nemzetőrségben, majd a honvédségben találja magát ezredesként. Elsősorban hátországi szolgálatot látott el (a szegedi hadmegye parancsnoka, majd tartalékhadosztály p.), így a ranglétrán már nem mozdult előre. Amikor Szegedet kellett megvédeni 1849 februárjában (11-12.) akkor azért megmutatta, hogy méltó unokája Hadik Andrásnak (itt a "szegedi hadosztály" parancsnokaként működött). Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a kezdeményezőkészség azért nem tartozahott az erényei közé (akkor azért egy tánbornokságig csak eljutott volna 1849-re). Szeged védelmekor parancsa ellenére a helyi nemzetőrök indítottak ellentámadást a befagyott Tisza jegén az Újvárost dúló császáriak ellen. Hadik ennek ellenére nem hagyta őket cserben, hanem a rendelkezésére álló gyenge erőkkel maga is támadást indított, amely sikerrel járt, ezzel biztosította a várost a szabadságharc számára.

Aradon 18 évet kapott, de 1851-ben szabadlábra helyezték.

János ágából jobbára politikusok, képviselők kerültek ki (így számunkra érdektelelnek), bár fel tudnak mutatni egy ellentengernagyot (!) is Hadik Béla személyében.

frundsberg 2009.03.07. 14:18:23

Elnézést a hiányos központozásért, ami elsősorban az ebédhez fogyasztott vörösbormennyiségnek, másrészt a frontátvonulás miatt másfél órája övültő gyermeknek köszönhető...és véletlenül sem velemszületett felületességemnek.

lipthay 2009.03.08. 20:50:13

@Vérnűsző Barom: Igen erről, illetve róluk van szó.

rexdemon 2009.03.31. 01:11:14

Csak közbevetőleg jegyzem meg: mikoron vörös lett a divat Mo-n és államosították mindenüket, a Hadik család egyik leszármazottja egy dél Mo-i faluba költözött. Születtek ikerfiaik: Hadik-Barkóczy Zalán és Bánk, akikkel anno még haverkodtam (idősebbek mint én, szóval nem voltunk akkor spanok)(nem mintha akkor létezett volna ez a szó...)
Amikor visszakaptak "pár" dolgot visszaköltöztek BPre.

(most vettem észre a családfát, minnyá meg is nézem őket rajta)

rszvsz 2009.04.04. 13:42:24

hali,

egy kései észrevétel: tudommal nem egyszerűen grófi címet kapott Hadik (azt már régebben megkaphatta volna), hanem német-római szent birodalmi őrgróf (vagy hogy kell fordítani) címet, ami egy "kissé" több volt holmi grófoknál.

más: a hadik-barkóczy család nagy része USA-ba emigrált.

akoshadik 2010.12.25. 21:33:41

Üdvözlök mindenkit.
Én Hadik András Ákos vagyok 16 éves.Törökbálinton lakom Budapest mellett.Egy leszármazottja vagyok a családnak.Az itt említett Hadik Ágostonnak,bár mi Gusztávnak nevezzük és több helyen is Hadik Gusztávként említik.És az az újvidéki testvérpár jogosan emlegette hogy leszármazottak.Ők a nagypapám testvérei. Nagyon örülök , hogy ilyen sokan érdeklődnek a felmenőm iránt.Én is nagyon büszke vagyok rá.
süti beállítások módosítása