Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

1849 elfelejtett mártírjai 2.0

2010.08.24. 08:00 Titus Pullo Urbino



A szabadságharc ”tizennegyedik aradi vértanújáról”, Kazinczy Lajos honvédezredesről igen keveset tudunk, de ezen az állapoton könnyű segítenünk azzal, hogy elolvassuk Titus Pullo Urbino barátunk és szerkesztőtársunk legújabb írását.


A közvélekedéssel ellentétben a haynaui halálgyár 1849. október 6-án nem fejezte be működését; Aradon és szerte az országban más helyeken is nagyüzemben folytatódott a halálos ítéletek végrehajtása. A 13 tábornok és főtiszt hatodikai kivégzése után a hadbíróság újra nekifogott a bebörtönzött honvédek, nemzetőrök és civilek szabadságharcbéli múltja feltárásának, persze prejudikált eljárással. Az ítélet gyorsabban született meg abban az időben, mint a votum informativum és a tényálladék. A tizennegyedik aradiként említett Kazinczy Lajos bűne osztrák szemmel az égre kiáltott, s a honvédezredes többszörös priusszal került a dohos várbörtönbe. Bűne egyrészt szabadságharcos katonai múltja, másrészt származása, mivel kazinci és alsóregmeci Kazinczy Lajos a Himnuszunk költőjének nagy nyelvújítónknak nyolcadik gyermeke volt. Lajos a nagy költő irodalomszervező legkisebb fiaként született meg Széphalmon, 1820. október 20-án. Apja, Kazinczy Ferenc ekkor már 61 éves volt (síremléke itt felül látható), felesége pedig (Lajos édesanyja) gróf Török Sophie (vigyázat, nem a hasonló nevű Török Sophie-ról – Babits Mihály feleségéről – van most szó!) pedig 40.

Férje így ír róla:

„Sophie középszerű termettel bír. Szebb mellyet, szebb kezet, szebb kart, szebb lábat, szebb derekat nem képzelhetsz. Hajai feketék. Képe vonásai nincsenek a regula szerint, talán bizarrak, mert orra Pálffy-orr, de az egész kedves és sokakat bájoló. Nyolc esztendeig neveltetvén az anyja testvéreinek kezei alatt a bécsi főszületésű klastromban, franciául beszél legjobban; németül aszerint beszél, amint közöttünk beszélleni szokás; magyarul és tótul is jól tud, noha néha botol…. Sophie nem a közönséges új tónusú asszonyok közül való. Ő nem ismer affektációt; ő merő természet lánya. Az ő szájából s tollából nem folynak a románok frázisai, s azok a könyv nélkül tanult szentimentális édességek, mellyel mások vonnak figyelmet magokra; ő csak azt mondja, amit érez.”

A család szűkös anyagi helyzete miatt már korán elhatározták, hogy a kis Lajost katonai pályára adják, ezért a sárospataki és újhelyi kollégium elvégzése után 15 évesen utászkadétnak állt az osztrák Tulln kisvárosban. A kadétkiképzés 4 éve lassacskán múlt; egy fejlődő fiatal fiúnak kicsit unalmasan teltek az hónapok, de az iskola végeztével 1839-ben az ifjú Kazinczy előtt is megnyílt a tiszti pálya. A 9., más néven Miklós huszárezredbe rukkolt be, állomáshely szerint a cseh Pardubitz városába. Itt már tiszti fizetést kap, de mégis rászorul gróf Teleki József, a Magyar Tudós Társaság tagjának mecénási pártfogására is, aki már évek óta pénzelte az ifjút. 1842-ben ezredét Bécsbe helyezik, ezzel megszakad a katonai pályafutása. Anyagi gondjai miatt kénytelen tiszti rangjától megválni; ez a kor szokásainak megfelelően úgy történt, hogy egy nemes főúr némi vagyonért cserébe átvette a hadnagyi rangját, Kazinczy pedig hazatér a családjához Széphalomra.

Édesanyja ugyanebben az évben meghal, a méltó temetésről a frissen leszerelt Lajos gondoskodott.
A következő 6 év nem sok izgalmat okozott hősünk életében, aki úgy próbálta az egzisztenciális szintet fenntartani, hogy gazdálkodással múlatta az időt. 1846 után bekapcsolódott a reformkori mozgalmakba, bár ebben nem vett olyan súllyal részt, mint neves apja. A szabadságharc lángja Kazinczyt is elkapta, ősei hagyományaihoz méltóan az első napokban jelentkezett a nemzetőrségbe, már a rác betörések idején fegyverrel küzdött Ivánka Imre (itt balra) váci nemzetőr zászlóaljában, mint százados segédtiszt. Jelačić  horvát bán csapatai ellen is harcolt, előbb a dicső pákozdi, majd a bukott schwechati csatában. Az októberi Bécs alóli visszavonulás nem kedvetlenítette el, a nemzetőrségi egyenruhát felcseréli a honvédra. Az ő nevéhez fűződik a honvéd utász fegyvernem létrehozása. Ifjúkori tanulmányait és szervezési képességeit most kamatoztathatja. 

Aki ismeri ezt a fegyvernemet, az tudja, hogy szervezőkészség és logika nélkül nem lehet parancsnokolni ilyen utászfeladatokat ellátó szervezetnél. Kazinczynál nem hiányzott egyik sem. Az első vonalból főszabály szerint mindig kimaradnak az utászok és ezért az előrelépés a szamárlétrán elég nehézkes, így hát lassan ment az csillaggyűjtés a főhadnagy úr számára. 1848 novemberében részt vállalt a győri és a fővárosi védőerődítések építésében, majd a téli visszavonulás után ismét profilt kell váltania, s a következő év januárjától alezredesi rendfokozattal az 1., Császár huszárezred parancsnokává nevezték ki. Fél év alatt így nemzetőrből utász, majd huszárezred parancsnoka lett, sokoldalúságát a vezérkarban így jutalmazták. A dicső szolnoki és ceglédi csatában harcolt, bár egységével csak a csatározások végére érkezett a harctérre, ezért sok kritika is érte.

A ceglédi csatában 2840 fős dandárt vezetett az osztrákok bekerítésére, de balszerencséjére a felderítő járőr eltévedt a ködben, így késve érkezett a bekerítésre. A haditanácsbeli kritikus támadások ellen úgy védekeztek a meghallgatott tisztek, hogy ”az előttünk lépő lovat hallottuk, de a farát már nem láttuk, oly sűrű ködbe futottunk”.  Az ifjú alezredes egy hónap múlva már Tornalján küzd, de itt sem járt sikerrel; Schlik csapatai – túlerőben lévén – visszaverték a
hadosztály rohamát. Itt már ténylegesen hadosztályparancsnok, de vezérkari kinevezése még várat magára. Az áprilisi nagysallói ütközetben bátran küzd hadosztályával, így nem csoda, hogy helytállásáért megkapta a Magyar Katonai Érdemrend III. osztályát. Április végére nemcsak ténylegesen, de papíron is hadosztályparancsnoki beosztást kap, majd Görgey - felismerve tehetségét és megbízhatóságát – megbízza először a Csallóközben, majd később az Erdélyben felállítandó tartalék hadtest megszervezésével.

Ekkor Kazinczy Lajos már ezredes. A júliusi szervezési feladatokon sikeresen túljutva 1849 júliusában Bem megsegítésére ajánlkozik, de a lengyel tábornok elutasítása miatt nem  indul csatába, hanem tartalékban marad 7000 fős
állományával. A sereg kezdetben a 19. hadosztály újraszervezése után hadosztályi méretű volt, majd a nyár végére – Kazinczy szervezési munkájának köszönhetően – két gyalogos és egy lovashadosztályra bővült. A Tisza felső folyásánál Kazinczy ezredesként parancsnokolta ezt a friss és pihent hadtestet, ezt a későbbiekben a terhére rótták - vesztére. Augusztus 6-án érkezett Bem csatlakozásra szólító parancsa, melynek következtében a hadtest Désre vonult; persze létszáma folyamatosan bővült, Nagybányán 1200 szatmári önkéntes, egy egész vadászzászlóalj és 17 löveg is csatlakozott. Gál Sándor ezredes csapataival történt egyesülés után a hadtest 1849. augusztus 20-án már tizenkettőezres nagyságú volt; félelmetes ellenfélt jelentett a cári csapatoknak.

A hadtest – kisebb utóvéd-csatározások után – szinte érintetlenül fejezte be a harcot. Kazinczy katonai pályafutása is véget ért a világosi fegyverletétel hírére, amelyet Görgeytől (itt jobbra), egy személyének szóló levélben tudott meg. A legénység egy része nem engedelmeskedett a megadási parancsnak, főleg a lengyel egységek hagyták el a tábort; nekik különösen rossz óment (azonnali kötelet) jelentett volna egy orosz hadbíróság. Kazinczy és 50 tisztje Grotenhjelm orosz tábornok csapatai előtt augusztus 24-én Zsibónál (itt alul, a két fekete-fehér képen) feltétel nélkül letette a kardot, majd az oroszok átadták Eduard Clamm-Gallas altábornagynak, aki a tiszteket Aradra szállíttatta. A csapat szeptember 8-án érkezett meg, Kazinczyt és 20 törzs- és főtisztjét várta az ”összkomfortos” cella. Pár hét múlva Carl Ernst törzshadbíró és bírósága vette gondjába az ezredest, akinek puhítása és kihallgatása mindennapos tevékenységgé fajult. Kazinczy védekezésében előadta, hogy soha nem
volt tábornok, csak egy napig volt hadtestparancsnok és előnyös harcászati helyzetben tette le a fegyvert.

A vádlott a hadbírósági eljárás megindításakor nem is gondolt volna arra, hogy kivégezhetik, de az október 6-án történtek hírére már a legrosszabb ítéletre is számíthatott. Ekkorra ugyanis világossá vált, hogy nemcsak a tábornokok, hanem a hadtestparancsnokok is halálos bűnt követtek el a Birodalom és a császár őfelsége ellen. Lázár Vilmos ezredes (itt balra) felháborító kivégzésének hírét hallva Kazinczy védekezési taktikát változtatott, ezentúl arra hivatkozott, hogy hadtestparancsnoki tisztségét csak arra használta fel, hogy emberéleteket mentsen meg a további vérontások elkerülése érdekében. Védekezett, de nem akart megalkuvóan kibújni felelőssége alól.

„Nem akarom, hogy más sorsban részesüljek, mint a bajtársaim, de egy végzetes tévedésnek az Önök részéről áldozatul esni mégsem akarok.”

Ernst október 10-én kihallgatta Molnár Ferdinánd, Bayer József és Dobay József ezredeseket, akik egybehangzóan vallották, hogy Kazinczy ezredes volt és csak tényleges rangidősként vezette a sereget. Ezt a tényt csak a kegyelmi eljárásban vették figyelembe. A halálos ítéletet Haynau október 18-án felterjesztette a császárhoz, aki jóváhagyta azt, majd a hadbíróság kegyelmi úton a felségsértőkre kirótt akasztást ”kegyelemből” (hadbíróknak is lehet gyenge pillanata) por és golyó általi kivégzésre változtatta.

Kazinczy Lajos ezredest 1849. október 25-én reggel 7 órakor lőtték főbe az aradi vár sáncárk
ában, ismeretlen körülmények között. Sírját nem ismerjük, nem tudni, hol nyugszik. Az aradi emlékműnél járva gyújtsatok az ő emlékére is gyertyát! 

92 komment

Címkék: magyar vértanú osztrák magyar 1848 49

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kismy 2010.08.24. 11:22:18

én vagyok az első??? pedig már 11 múlt! mi van itt emberek???

személy szerint én mindig úgy tanítottam a 49. okt. 6-i eseményeket, hogy Kazinczy a tizennegyedik aradi vértanú. ennek előzmény egy regény volt, ahol először találkoztam vele. miután felkeltette az érdeklődésemet, utána is néztem. szóval igen, ő volt a tizennegyedik.

@Titus Pullo Urbino:
azért lehet, hogy szervezőként jó volt, de harctéri parancsnokként talán maximum középszerű. itt érzek is egy kis ellentmondást a posztban, hiszen felsorolod a bibis ütközeteit, aztán meg tehetségéről beszélsz.
ennek ellenére szokásos hiánypótló poszt! köszi!

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.24. 11:29:00

Kiváló írás ismét, köszi Titus!

@Kismy:
Attól hogy a hadiszerencse nem állt mellette, még lehetett tehetséges vezér.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 11:34:55

@Kismy: nagyon precíz szervező volt, ugye eredetileg utász szakmát atnult, ami nem igazán kardforgató virtusszakma, hanem a gondolkodás és a logisztika összhangja. Arról, hogy köd volt, és emiatt késlekedtek, nem tehetett.

3 bizonyítéka van katonai nagyságának:

1. hogy kitüntették, Magyar Katonai Érdemrend III. osztályát kapta meg, ezt nem kapja akárki

2. Görgey emelte ki és aki ismeri Görgeyt, az tudja, hogy kegyetlen, durva és kemény ember volt, nem akárkivel volt jóban.

3. megmentette emberei életét, nem vagdaltatta őket halomba, mint pölö Guyon, aki ebből sportot űzött, feleslegesen, virtusból egy a száz ellen.

@proletair: köszi, egyébként végig szerencsés volt Kazinczy, emberei lelkesedtek érte és tisztelték.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 11:39:27

@Kismy:

Pici késéssel élesedett; a poszt valójában 11.00 órakor jelent meg, ezért a kevés komment.

Hullafotós 2010.08.24. 11:40:12

Nagyon régen vártam ezt az írást. Jár a kupica érte! Köszönöm, Titus.

Irodalmi tényálladékos akadék: a Himnuszt tudtommal Kölcsey írta, nem Kazinczy Ferenc. A szabadkőműves Csokonai utáló KF-nek nem ismerek remekbe szabott maradandó versét, de remélem ezt a szépirodalmilag megvilágosodottak gyorsan orvosolják. Amennyiben mégis én tévednék, elnézést, nem fotóztam még egyik sírját sem belülről.

hullakatt

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 11:42:10

@Hullafotós:

A Himnuszos dolgot máris javítjuk; ketten is átsiklottunk felette, elnézést kérünk :-(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 11:45:39

@tiboru:

Így megy ez, ha az ember a hadtörténeti vetületekre koncentrál.

No, nem magyarázkodom tovább.

Hullafotós 2010.08.24. 11:51:15

@tiboru: no problem, sir. A széplelkek legfeljebb sikítanak, a katonaemberek joggal mondhatják: ennyi nagyságot kitermelő korban nehéz a különbségtétel.
A XIX. századot egy teljes évig taníttatnám oskolában.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 11:53:25

@Hullafotós: najó, legyen igazad, őket már az iskolában is kevertem. Neked is jár a kupica. Egyébként zseni volt a papa, MTA tag és nagy hazafi, a nyelvi megújítás is a nevéhez fűződik. A szabadkőművesség szerintem csak legenda, nem szegényedett volna el, nem hagyták volna el anyagilag sem, ha a páholy tagja.

Hullafotós 2010.08.24. 12:07:42

@Titus Pullo Urbino: Irodalmárokkal kocsmázva jött elő, csekkolni nem tudom a papáról szóló infót. Narcisztikus, cezaromán embernek mondták, aki csak azért nem ismerte el Csokonai (tőle jelentősebb irodalmi) nagyságát és nem ejtette ki az első magyar szonettírónak járó dicsérő szavakat, mert a rossznyelvek szerint Csokonai az ágyban is Vitéz Mihály volt, konkrétan hamarabb dugta meg Kazinczy kiszemelt nőjét, mint ahogy az utókor PR-ja által magasztalt körülményes nyelvújítónknak erre lehetősége alakult. A szabadkőművesség ha jól rémlik levelek útján dokumentált tényálladék.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 12:21:05

@Hullafotós: a cezaromániájának és a narciztikus alkatának biztosan jót tett a 6 év kufsteini várfogság, szerintem Csokonai pont ekkor "vitéz"kedett (ha ez így igaz) a szabadlábon lévő asszonykával. Egyébként Kazinczy Ferencben iszonyatos energiák lehettek, egyrészt, hogy nem halt bele a 6 évi wellnessztúrába, másrészt, hogy utána még kedve és mersze volt politikával és közügyekkel foglalkozni. 6000 levele maradt fent, ez is nagy teljesítmény, én értékelem. Csokonait is szeretem, bár kettő kategória, a mai hasonlatokkal élve Lőrincze Lajos és Gangsta Zoli párharcáról lehetett szó.

Kismy 2010.08.24. 12:59:29

@Titus Pullo Urbino:
Görgey is szervezést bízott rá, nem első vonalbeli hadtest vezetését. és én nem is vitatom, hogy utászként abban remek volt!

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 13:13:19

@Kismy: bíztam benne, hogy feljön ez a téma, mennyire volt jó katona? Mindig ott volt, ahol kellett, azt tette, amit parancsoltak neki. Görgey sem volt jó katona, mert végigbújócskázott az oroszok elől, megmentve embereit és egyesítette őket? Egy biztos, Guyon, vagy a többi oroszlántípus biztosan támadott volna gyengébb helyzetből is, ezzel szemben Kazinczy a parancs szerint cselekedett, toborzott, szervezett, vonult, pozícióba helyezte magát, ha olyan parancs lett volna augusztusban, hogy támadjon, nyilván megtette volna.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.08.24. 13:13:30

Ismét tanultam valamit, köszönöm :) Középiskolában sosem volt szó, pedig kiváló tanárom volt, akire mai napig tisztelettel emlékezek vissza. Szóval köszönet a remek írásért! :)

Jockey11 2010.08.24. 13:25:11

Nekem a "katonák (rendőrök) kontra műveltség"-témában V. Szuvorov: Akvárium c. könyve jutott eszembe:
(főhősünk éppen felvételizik a GRU-iskolába)
Bizottság: - Mit tud Csajkovszkijról?
Szuvorov: - Mesterlövész a 14. gépesített-lövész hadosztályban, több hadseregbajnokságot is nyert.
Bizottság tagjai összenéznek, mosolyognak, majd: - Végül is ... igaz.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 13:36:44

@Jockey11:

"...egy jó katona kenyérrel és vassal Kínáig is elhatol, mondta a bécsi Ring Kávéház tulajdonosa.
- Bonaparte volt az!
- Dehogyis, Bauernek hívták, tudom, évekig jártam oda!"

@Thaddeus Griffin: köszönöm

Jockey11 2010.08.24. 13:53:35

@Titus Pullo Urbino: A viczet félretéve: nagyon-nagyon jó poszt. Sajna ilyenkor döbbenek rá, hogy a szabadságharc és úgy általában a magyar hadtörténet tekintetében milyen rémesen alultáplált is a tudásom.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 14:02:07

@Jockey11: köszönöm! nekem 13 évesen jött meg a kedvem a szabadságharccal foglalkozni, akkor láttam a 80 huszár című filmet, azóta teljesen belebolondultam a témába és a rabja vagyok. Lesz még folytatása az elfelejtett vértanúk sorozatnak, sajnos elég gazdag téma, a galád sógorok gondoskodtak alapanyagról.

Árpádka 2010.08.24. 14:03:19

@Titus Pullo Urbino: No offense de szerintem Kufsteinben inkább szoba fogságban volt. Kb mint Görgey később Klagenfurtban, saját magának kellett eltartania magát, erre mentek rá a birtokai és a vagyona.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 14:26:24

@Árpádka: a kufsteini várbörtön Császár-tornyában (Kaiserturm) a 2-es cellában raboskodott a papa, a magyar állam egy emlékkiállítást rendezett be egy ugyanolyan cellában (10-es cella). Szó sem volt szobafogságról, a vagyonát meg a perben vesztette el, főbüntetésként szabadságvesztést, mellékbüntetésként vagyonelkobzást kapott. Rózsa Sándort is itt őrizték, nemtom mér hiszitek ezt laza őrizetnek, egy büdös börtöncella volt.

manes 2010.08.24. 14:29:45

Tudom,hogy nem ide tartozik(mea culpa) de Ságváriról és "kortársairol" lehetne majd szó a késöbbiekben? már csak arra is kiváncsi lennék,hogy amit gyerekkoromban tanultam róluk mára mennyire állja meg a helyét.Bocs.

jnorbert 2010.08.24. 15:14:38

"már a rác betörések idején fegyverrel küzdött Ivánka Imre (itt balra) váci nemzetőr zászlóaljában..."

az ott balra nem Görgei? Remek poszt, hiánypótló!

mrublinszki 2010.08.24. 15:19:48

Idén tavasszal volt szerencsém ellátogatni Széphalom településre, jellemző, hogy sajnos ott sokkal kevesebbet mondott el az idegenvezetőnk, mint amennyit megérdemelt volna a téma.
Köszönöm a cikket, további sok sikert a szerzőnek.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 15:27:21

@manes: jogi, rendvédelmi, vagy etikai szempontú értékelést szeretnél? A jogi és a rendvédelmi értékelés már megszületett, a Ságvárit lelövő rendőrről jogerősen megállapították, hogy jogszerűen cselekedett, jogos és arányos volt a fegyverhasználat. Etikai értékelést pedig szerintem ne várj, mert az sosem objektív, az iskolában tanultakat pedig szerintem felejtsd el. Csak egy apró megjegyzés: szvsz iszonyú szerencséje volt Ságvárinak, hogy tűzharcban halt meg, mert Rajk az elsők között zárta volna börtönbe, 45 után sem szerették az ilyen izgága alakokat. Persze ez csak hipotézis, mi lett volna ha... kategória.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 17:40:06

@jnorbert:

Ez egyedül az én saram; egy illusztrációval elcsúsztam, igazad van, helyesbítve :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.08.24. 19:51:13

Na elnyelte a kommentemet. Szóval gratula Urbinónak a posztért! Ismét itthon vagyok. ZZ

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 21:43:06

@Zig Zag: köszi. Egyébként évfordulója van a történteknek, ezért aktuális ma, augusztus 24-én a poszt, 161 évvel ezelőtt tette le a kardot az oroszok előtt a csapat.

bloggerman77 2010.08.24. 21:48:53

Kazinczy Ferenc NEM vállalt semmiféle szerepet a reformkor küzdelmeiben, tekintve a magyar jakobinus mozgalomban játszott szerepe miatt kis híján fővesztésre ítélték, és az anyja mentette - vásárolta ki - az életét.

Ezután politikával nem foglalkozott.

Ezért lett nyelvújító. Az nem volt olyan veszélyes...

bloggerman77 2010.08.24. 21:52:00

Babits felesége csak felvette írói álnévként a Török Sophie nevet, eredeti neve Tanner Ilona volt.

Intizar 2010.08.25. 00:14:23

@Titus Pullo Urbino: Erről jut eszembe a szép újratemetési história. Állítólag megjegyezte az egyik veterán könnyek közt: Hej, szegény Laci, ha élne! Be közénk lövetne!

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 08:14:48

@bloggerman77: igazad van mindkettő állításodban

OFF

@Intizar: valszeg úgy is lett volna, mint ahogy bajtársai, eszmetársai ezt később meg is tették, ahol módjuk volt rá, Rádió, Kossuth tér, Esztergom, Mosonmagyaróvár, Csepel, stb.

ON

A rác betörésre ha linkeltek, feljön a Damjanich délvidéki diadalai poszt, aminek az utolsó mondata szerint hamarosan folytatjuk, jön a következő rész. Ez tavaly márciusban volt. Most nagyon szégyenlem magam.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.08.25. 12:37:21

@Titus Pullo Urbino:

Mester, a "félelmetes ellenfélt jelentett a cári csapatoknak." félmondat ugye irónia akart lenni?

A poszt egyébként jó de ezzel a kitétellel vitába szállnék.

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 16:53:55

@Markgraf: nem vicc volt, ekkora sereg komoly ellenfelet jelentett, arról nem is szólva, hogy folyamatosan nőtt a létszám és a polgári lakosságot is lelkesítette egy ekkora magyar sereg. Ennek a seregnek a cca. kétszerese tette le a fegyvert Világosnál (30e fő körül), egy ekkora haderő igencsak meg tudta volna keseríteni az oroszok, vagy osztrákok életét azzal, hogy bevonul egy védhető erődbe, mint pölö Klapka Komáromnál.

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 16:57:11

@manes: ugyanígy Che Guevara se vitte volna sokra Kubában, ha otthon marad, mert a hatalomra jutott forradalmárok nem szeretik az izgágákat. Szerintem.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.08.25. 18:19:31

@Titus Pullo Urbino: Ellent kell hogy mondjak. Június 26-án Kazinczy levélben panaszkodik Kossuthnak:
"a csapatokra csak ránézni is siralmas",
"egész erőm egy rosszul felfegyverzett, szervezetlen embertömegből áll"
továbbá fegyvert kér, de megemlíti hogy van akiket csak pikával tud felfegyverezni.
A többi szakirodalom most nincs nálam és nem tudom hogy Gál beérkezett csapatai milyen erőt képviseltek, de emlékeim szerint az egész tartalék hadosztály jellemzően fegyver-, és municióhiánnyal küzdött.
Én őszintén szólva nem hiszem hogy jelentős gondokat tudtak volna okozni a jelentős túlerőben lévő oroszoknak.
Egyébként melyik erősségre gondoltál?

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 19:35:56

Ez részemről hipotetikus elgondolás volt, de eljátszva a gondolattal: augusztus első felében Erdélyben 50 km sugarú körben elég sok várban találhattak volna menedéket, vagy elsáncolhatták volna magukat, ha ez lett volna a cél. Tüzérségük is volt, megerősített támaszpontot meg ennyi utásznak gyerekjáték lett volna készíteni, a szerbek sem erődöket szálltak meg még 48-ban, hanem elsáncolták magukat, viszonylagos sikerrel. Talán elérhette volna az amnesztiát, mint Komárom vagy Pétervárad védői.

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 19:56:51

@Markgraf: A péterváradi helyőrség 1849. szeptember 7-én kapitulált, mintegy 8000 főnyi katonaság tette le a fegyvert. Amnesztiát kaptak, mert nem adták meg magukat. Ez tény. Jelen esetben cca 12000 főről volt szó, nem kis erő, tudták volna magukat tartani, csak hát Görgey levele egyértelműen fegyverletételt parancsolt.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.08.25. 21:45:07

@Titus Pullo Urbino: A világ minden kincséért sem szeretnék kötekedni, de én ezt nem így látom.
Komárom és Pétervárad korszerű erődítmények voltak, 2-300 darabos lövegparkkal, ami többnyire nehéz (12 fontos és afeletti) várágyúkból állt.
Ezzel szemben a környéken nem igazán volt korszerűnek mondható, magyar kézen lévő erősség. Egy olyan tábori erődítményt pedig, ami 12000 ember befogadására képes, nem lehet eredményesen védeni 17 darab, feltehetően 3 és 6 fontos ágyúval.

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 21:51:10

@Markgraf: sáncolás? öngyilkossággal felérő művelet lett volna?

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.26. 00:44:58

@Titus Pullo Urbino: Akkoriban már nagyjából mindegy volt, mit csinálnak.
Korábban kellett volna gondolkodni egy kicsit, de inkább veszekedtek egymással nagybecsű eleink - tisztelet a ritka kivételnek -, pedig az egész balhé legelején pár okosan átgondolt mozdulattal, kül- és belpolitikai húzással simán rendberakhatták volna az egyébként májzlisan időzített forradalmat.
Csak hát ott éltek és akkor, azok, akik, és nem gondolták végig a lehetőségeiket. Aki meg igen, azt leugatta a többi.
Ez van.

Kéne egy újabb blog, a magyar történelem nagy elbaszásai címmel. Összedobjuk? Tiboru?

MTi 2010.08.26. 07:23:34

@Titus Pullo Urbino: gratesz, garatesz! nagyon tetszett!
@tiboru: "kallódik" ott valahol nálad egy Leiningen-poszt is? :)

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.08.26. 08:11:13

@Titus Pullo Urbino: Tábori erődítmény alatt a sáncokat értettem és szerintem kb. igen.

Titus Pullo Urbino 2010.08.26. 08:12:31

@Vérnűsző Barom: ezt most nem értem, mire gondolsz, a végtelenül siralmas tiszti tanácskozásokra, a vezérkari Dembinsky féle balfogásokra, vagy a katona-politikus ellentétekre? Vagy esetleg mindegyikre? A magyar történelem nagy elbaszásai blog alapjául szolgáló történetek száma végtelen, napi posztolással is száz év téma :-)))

@MTi: köszi. Majdnem ott voltam a Lajta monitor újraavatásán, sajnos nem tudtam élni a meghívással, mert 33 gyereket táboroztattunk Devecserben. Erről most lemaradtam, képek itt:

mno.hu/portal/galleryPic?galleryID=4197

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.26. 08:53:42

@Vérnűsző Barom:

Izgalmasan hangzik, de az már az én időmbe se férne bele :-(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.26. 08:56:49

@MTi:

Húúúú... most néztem utána és tényleg...

Elnézést, teljesen kiment a fejemből. Most egy kicsit zsúfoltak a napjaim, de október hatodikára biztosan meglesz!

És ismételten elnézést...

_szégyenkezik_

Titus Pullo Urbino 2010.08.26. 09:07:23

@tiboru: szégyenkezésre semmi okod nincsen, előbb utóbb minden poszt elkészül.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.26. 09:17:05

@Titus Pullo Urbino: „Vagy esetleg mindegyikre?”
Többre. Nagyjából mondjuk a honfoglalástól kezdve az előásható politikai, katonai, gazdasági, egyéb elbaszásokra. Mivel 48-49 nagyban lehetne támaszkodni rá.

@tiboru: Kár. Szép, nehezen kimeríthető téma lenne.

Titus Pullo Urbino 2010.08.26. 09:21:11

@Vérnűsző Barom: hm, a honfoglalás lenne az alfa? és amit előtte szúrtak el? Bástya elvtársat már meg sem akarják ölni?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.26. 09:31:37

@Vérnűsző Barom:
És mi lenne blog címe? napimohács.blog.hu?
Egyébként én benne lennék.

Titus Pullo Urbino 2010.08.26. 09:46:38

@proletair: turaniatok.blog.hu lehetne az oldal címe és a blogbulin vezeklőöveket sorsolnánk ki a leghűségesebb aszkétáink részére, miközben egymást ostoroznánk Zámbó Dzsimi zenéjére.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.26. 09:53:02

@Titus Pullo Urbino:
:) két jó blognév, amik közül nem is tudnék dönteni:))

tucano 2010.08.26. 11:55:25

@Titus Pullo Urbino:
A forradalom felfalja gyermekeit (talán Robespierre mondta? Neki volt tapasztalata bőven a következtetés levonásához:()

Titus Pullo Urbino 2010.08.26. 12:07:28

@tucano: nem unatkoztak a párizsi bakók 1793-95 között, az biztos. Egyébként e poszt hősének apját is halálra ítélték a jakobinus eszméi miatt, de ezt csak azért írtam le, hogy ne legyek OFF.

MTi 2010.08.26. 13:27:55

@tiboru: október 6-ra? okés! :)

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.27. 00:23:31

@Titus Pullo Urbino: „és amit előtte szúrtak el?”
Hümm. Milyen igaz. Tényleg nem szabad ennyire beszűkültnek lenni. Olyan szép, nemes hagyományai vannak korábbról is, külföldről is az elbaszásoknak. Ebben azért nem feltétlenül sokkal vezetünk a világ előtt. legfeljebb talán az ezirányú, szorgos munkálkodás eredménye létszik meg valamivel jobban nálunk...

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.27. 00:26:47

@Titus Pullo Urbino: „e poszt hősének apját is halálra ítélté”
Családi hagyomány lehetett náluk sok marhaságot összehordani, nem csinálni semmit, majd megszívni érte rendesen.
Él még a családból valaki? Ha igen, vajon mivel foglalkozik?

rozsdafarku 2010.08.27. 07:24:39

A sorozat újabb nagyszerű darabja, kiegészítve a poszthoz méltó hozzászólásokkal, igazán élvezetes olvasmány.Köszönet érte!

Titus Pullo Urbino 2010.08.27. 08:12:04

@Vérnűsző Barom: ezek szerint Lajos bátyja, Bálint ágáról rokon az ükunoka. A címerállat választás elég bizarr: kígyó testű sárkány egy koronával a fején? Uramisten...

bryan 2010.08.27. 10:05:24

Abszolút OFF:
hvg.hu/videok/20100826_fulopszigetek_tuszdrama
Ezt érdemes megnézni, azok, akik szolgáltak bármilyen fegyveres erőnél nézzék ülve, akiknek kommandóhoz is közük volt, nézzék nyugtatóval.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.27. 10:13:08

@bryan:

Én csak azt nem értem, hogy a kommandó tagjai hogyhogy nem lőtték egymást halomra..?

A túszejtő is érdekesen gondolkozó figura lehetett: egy fegyveres túszejtésnél az legyen valakinek a követelése, hogy vegyék vissza a rendőrséghez... És hol szeretett volna dolgozni? A túsztárgyalóknál?

Titus Pullo Urbino 2010.08.27. 10:23:42

@bryan: sikerült neki, visszahelyezték a rendőrséghez, mármint a holttestét először berakták egy rendőrautóba, most pedig egy rendőrségi pincében fagyasztják. Szegény.

bryan 2010.08.27. 10:31:29

@tiboru:
Én sem értem, de gyanítom, nem fogják komolyabban forszírozni az áldozatok testében talált golyók összehasonlítását a túszejtő fegyvereiből származókkal...

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.27. 11:53:26

@bryan:
Én megnéztem. El sem akartam hinni. Ezt mint elrettentő példát tanítani fogják. Vagyis dehogy fogják, csak majd megemlítik, mert hogy ez nem túszmentés volt.

teddybear01 2010.08.27. 13:45:39

Ez a manilai izé az egyiptomiak repülőgépes túszmentő kommandó-támadására emlékeztet. Ott is az volt a szerencse, hogy legalább egymásra nem lőttek.

Titus Pullo Urbino 2010.08.27. 14:08:49

@teddybear01: a beszláni történetet még ez sem űbereli, ott meghaltak a túszok, a túszejtők és sok rendőr is. Endlösung orosz módra, barbárok.

bryan 2010.08.27. 14:25:50

@Titus Pullo Urbino:
Meg persze a színház...
Viszont ott van egy olyan érzésem, hogy profik (vagy legalábbis harcedzettek) ellen mentek, kalkulált veszteséggel. Itt semmi ilyesmi nem volt. Tényleg, hogy bízhattak zsebkendőnél értékesebb dolgot ezeknek az embereknek a parancsnokára? Kalapáccsal betörik az ablakot, aztán eszükbe jut, hogy ja, azt nem is érjük el, na mindegy, akkor hozunk egy kocsit, feltűnés nélkül beállunk a busz mellé, aztán olyan egy perc alatt kitaláljuk mi legyen.
Előbb-utóbb szerintem beépülhet majd a rendőrszlengbe a "mentsenek meg téged a manilai kommandósok" szólás. :)

teddybear01 2010.08.27. 15:33:34

@Titus Pullo Urbino: Amennyire én azt az esetet ismerem, ott az oroszoknak nem nagyon volt választása. Kamikaze társaság ellen nem sokat lehet tenni. Ráadásul az orosz kommandósok csak reagálni tudtak a bomba robbanására, és a túszok kivégzésének megkezdésére.

Ha a túszejtőket barbározod, abban egyetértek.

Titus Pullo Urbino 2010.08.27. 21:31:23

OFF
@teddybear01: ez az egész csecsen, meg kaukázusi történet barbarizmus, évszázados feszültségeket nem lehet rendőri erőkkel elsimítani. Vagy ha ilyennel kísérletezik valaki, akkor vegye figyelembe, hogy potenciális kivégzendőket küld a térségbe. Gondolom nagy öröm lehet kaukázusi megszállt térségben orosz rendőrnek lenni, éveket stresszben szolgálni, minden percben olyan civilek szemébe nézni, akikből éjszaka gyilkos válhat.

ON

Klapkával és Görgeyvel még a tullni időkből ismerték egymást a hadfiak, talán innen eredt a feltétlen bizalom 1849-ben. Amúgy az utászokat minden hadseregben lenézik és lógós bandának tartják, nemdebár?

Kentaur67 2010.08.27. 22:20:13

@bryan:

Ami valóban szomorú a történettel kapcsolatban: az ”akció„ kezdetekor a buszban tartózkodó 16 személy közül 8 meghalt. Amitől felettébb kínos a dolog: a busz utasai hon-kongi túristák voltak, nem helyiek.

Kentaur67 2010.08.27. 22:23:19

@tiboru:
Ettől röhejes az egész, már ha lehet itt bármiféle humorról beszélni. Mi a halál harmadik lábáért nem lehetett megígérni, hogy persze, visszeveszünk, te leszel az új RK, csak nyugodjon a beteg? Egyszerúen hihetetlen az egész, emberek haltak meg a semmiért.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.28. 02:52:15

@Titus Pullo Urbino: „kígyó testű sárkány egy koronával a fején?”
Hát, hacsak nem szállt el nagyon emberünk pillanatnyi elmebajában, és volt valami előzménye a címernek (akkoriban még azért illett), akkor egy heraldikával kicsit is képben levő mókus simán kiolvashatja belőle a kommunikálni kívánt, publikus családeredetet, a nemességük alapját, történetét.

Nem sokat bogarásztam ilyesmivel, azt is baromi régen, most a neten se találtam adatot a Kazinzcy-család címeréről, így csak tippelem a címerállatból, hogy nem katonai érdemekért, hanem valami egyéb szolgálatért kapták a nemességüket.

Mind a kígyó, mind a sákány valami gonoszság elleni győzelmet sugall (lehet betegség, árulás is), a korona még hangsúlyozza is ezt, vagy ha későbbi, akkor plusz rangot jelezhet (bárói, grófi, stb.), de különösebb konkrétum nélkül. Általában ennél jóval határozottabb utalást tartalmazó címereket adományoztak az arra érdemeseknek. Persze egy szakértőnek lehet, hogy teljesen egyértelmű az ábrázolás (valaki tudja esetleg?)

Mondjuk például a Várallyay-család ősének hősi tettére kíváncsi lennék egy kicsit, ugyanis nagyon direkt utalás van a címerükben:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/b/be/Várallyay_István.jpg

Titus Pullo Urbino 2010.08.28. 09:03:50

@Vérnűsző Barom: a fakalapácsot és a falloszt értem, de minek a sisak? Arra utalhat, hogy egyik ősük, aki nemesi rangot nyert kiverte a gaz ellenséget, megmentette az elrabolt hercegnőt és utána a hercegkisasszonynál is tudta bizonyítani erős férfiasságát. A sisak valszeg arra kellett, hogy eltakarja a lovag sebekkel teli arcát és a hercegkisasszony egy bredpittet képzeljen a sebekkel teli arc helyett.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.28. 11:12:39

@Titus Pullo Urbino: Sajna, nem ilyen heroikus a történet, az ős állítólag valami miskároló mester volt. Pedig remek, hősies cselekedetekre lehet következtetni az ábrából.

A címerpajzs fölötti sisaknak, fegyvernek különösebb jelentősége nincs, nem szerves része a címernek, a lényegi információ a címerpajzson van.

teddybear01 2010.08.29. 00:42:17

@Vérnűsző Barom: Én is így tudom, a királyi ménesnél szolgált az érdemes ősük. :)
Ha jól emlékszem, Ráth-Vég is említi ezt a címert, több hasonlóan furával egyetemben az egyik könyvében.

teddybear01 2010.08.29. 00:47:15

@Titus Pullo Urbino:
Off.
Ami az odaküldött rendőrt illeti, az felnőtt ember. Volt választása, az ő baja ha odament.

A barbárságot a csecsenekre értettem. Az én világnézetembe viszont semmilyen körülmények között nem fér be a gyerekek harcba vonása. Sem mint túszok, sem mint fedezék, sem mint harcosokká kényszerítés.
Aki ilyet csinál, az aljadék, barbár
On.

teddybear01 2010.08.29. 02:24:20

@Vérnűsző Barom: Utána néztem. Ráth-Végh: Az emberi butaság című könyvében van:

" Nem minden nemesi címer sikerült ilyen festői szépen.
IX. Károly francia király nemesi rangra emelte a dajkája férjét. A címer így ütött ki: Piros mezőben ezüst tehén, szarva között koronával. Szimbólum, az szimbólum.
1430-ban Dabi Mihály udvari borbélynak Zsigmond király nemességet adományozott. A címer képét maga az új nemes választotta. Látható benne három zápfog, a negyediket a címerpajzs tetejéből kinyúló kéz mintegy kérkedően magasra emeli.
Még szemléltetőbb és csattanóbb hatású Várallyay István nemesített huszti polgár címere. Báthory Gábor jutalmazta meg abbeli érdemeit, hogy kiváló ügyességgel végzett bizonyos operációkat, amelyekkel a ménesekben a csődörök felesleges tüzét szokták lehűteni. Kék színű mezőben emberi jobb kar fakalapácsot emel ütésre, alatta pedig élethű és félre nem ismerhető rajza látható az operáció tárgyául szolgáló csődöri ékességnek."

Titus Pullo Urbino 2010.08.29. 12:35:17

@teddybear01: egyetértek, de egy kis hozzáfűznivalóm is van: az oroszok megszállók Csecsnában.

massziv 2010.08.29. 17:45:30

@Titus Pullo Urbino: És ezzel igazolva vannak a terrortámadások jogossága?Gondolod ha kivonulnának az oroszok,akkor nem állnának elő újabb követelésekkel az úgynevezett lázadók?

Titus Pullo Urbino 2010.08.29. 19:26:19

@massziv: nem vagyok muszlim, nem tudom. Valszeg igen, de fehér ember élve megúszná.

teddybear01 2010.08.29. 23:17:57

@Titus Pullo Urbino: Az sem hatalmazza fel őket a gyerekgyilkosságra. Támadjanak a katonákra, verjék ki a megszállókat, és megemelem a kalapomat előttük. Így viszont azt mondom, hogy megérdemlik a megszállást, és inkább ott verjék szájba őket, minthogy itt, nálunk handabandázzanak.

Nem felejthetjük el micsoda pusztítást műveltek a muzulmánok itt, Magyarországon míg sikerült elzavarni őket. És azért is megfizettünk, hogy kitakarodjanak, de még mennyire.

Titus Pullo Urbino 2010.08.30. 08:15:36

@teddybear01: igazatok van, a gyilkosságra soha senki nem adhat felhatalmazást, se gyerekgyilkosságra, sem civilére, sem katonáéra. Rá is került a kőtáblára, hogy ne ölj, de az is ott van, hogy a más tulajdonát illik tiszteletben tartani. Csúnya háború ez, nem egy lovagi torna, szerintem jobban tennék az oroszok, ha szépen otthagynák őket a nyomorban, csak hát ugye ezt nem tehetik meg a csecsenföldi gázvezetékek miatt.

rusztaveli 2010.08.31. 17:30:35

Nagyon tetszett a poszt, köszönet érte!
Kicsit OFF:
Nem rég jártam Széphalmon, volt lehetőségünk a Magyar Nyelv Múzeumának megtekintésére, ami a régi családi kúria helyén épült. (A családi sírbolt mellett van és ha jól emlékszem két éve nyílt meg. )
Igaz Lajosról valóban kevés szó esik, de a nyelvújítás korát tartalmasan és élvezhetően ismertetik meg a látogatóval. Érdemes a magyar nyelvről szóló kiállítást is meglátogatni, én nagyon jól szórakoztam.
Szóval, Széphalom méltó emlékhelye lett a családnak.

Titus Pullo Urbino 2010.08.31. 19:01:23

@rusztaveli: köszi az infót, aki arra jár, mindenképpen emlékezzen meg a 14. aradiról is.

Titus Pullo Urbino 2010.09.17. 10:55:26

Érdemes rászánni az időt, hogy elolvassátok:

"Kazinczy ezredes
Görgei Artúr hadügyminiszter úrnak
Van szerencsém jelenteni, hogy megérkeztem az állomáshelyemre és átvettem a parancsnokságot. Az állománykimutatást még nem tudtam megküldeni, mivel a jelenlegi állás roppant távolsága és kiterjedése ennek összegyűjtését megakadályozza, annyit azonban tudok jelenteni, hogy ezekre a csapatokra csak ránézni is siralmas. Adjon nekem miniszter úr anyagot és én megtartom ezt a stratégiai szempontból és az ország boldogulása számára fontos pozíciót. Fegyver és legénység a legfontosabb.
Szerény véleményem szerint Munkács a harcoló hadsereg számára stratégiailag fontos pont Magyarországon, nem beszélve a sok bányáról, ágyúöntő műhelyről, csőfúróról**, más kitűnő vasművekről és egyebekről. Ez úgyszólván a hadsereg legszélső jobb szárnya, kikülönítve, önálló cselekvésre kijelölve, hogy a hadsereg centrumát Naményban egy erős hídfővel -, a szárnyat pedig támadó hadműveletekkel Ungvár és Zemplén felé védje; a Galíciából betörő ellenségnek a szárnyát és a hátát -, végül a Bukovina felől érkezőnek ugyanezt fenyegesse. Ahhoz tehát, hogy itt szilárdan helytálljunk, Munkács várát a legjobb állapotba kell helyezni, Naményban egy erős hídfőt kell építeni. Ami az álláságyúkat*** illeti, ezeket a legrövidebb idő alatt itt ki lehet önteni, sőt tábori ágyúkat is képes ez a műhely szállítani, mégpedig minden 14., később minden 8. nap 1 üteget.
Ahhoz, hogy mindezt megvalósítsuk a munkácsi és a naményi védőrségen kívül /:egy tüzérosztállyal együtt:/ Beregszászon fel kell állítani és fel kell szerelni egy hadtestet. Onnan a távolság egyforma - és miként már megkezdtem, a hegyszorosok favárak**** által meg vannak erősítve - a vár jól fel lesz készítve, úgy ezt a hadtestet, mint korábban említettem, támadásra lehet felhasználni.
Hogy most mennyiben tudok e rendkívül fontos feladatoknak megfelelni, azt miniszter úr megtudhatja abból, ha azt mondom, hogy az egész erőm egy rosszul felfegyverzett, szervezetlen embertömegből áll. Ami energiával, emberi erővel teljesíthető, azt véghezviszem. Önnek azonban miniszter úr, és a hazámnak nem szabad engem kárhoztatnia, ha egy erős támadás során kénytelen leszek e fontos állást és minden kincset feladni itt.
Hogy csak némiképp is megerősítsem magam, kérem
1-ször: elrendelni a Szabolcs- és a Zemplén megyei gerillákból egy honvéd zászlóalj összeállítását. Zászlóaljparancsnokká kérem Zsolnay főhadnagyot /:végzett utász-iskolás:/ kinevezni és századossá előléptetni.
2-szor: rendelet kiadását valamennyi lovas és gyalogos gerillának, hogy jöjjenek Munkácsra a hadosztályomhoz, és engedély adását számomra, hogy ezekből zászlóaljakat és lovasságot képezzek.
3-szor: elrendelni, hogy 1000 darab puskát küldjenek most nekem.
4-szer: a 37. honvéd zászlóaljból Almássy Pál százados hadosztály-segédtiszti kinevezését azzal a paranccsal, hogy nevezett tartozik azonnal elindulni.
Ami a beregszászi tartalékot illeti, teljesen a miniszter úr belátására bízom, ha azonban rám akarja bízni az összeállítását, kész vagyok rá, csupán annyi puskát kérek, hogy a 2 első sor felfegyverezhető legyen, a 3-at, és szükség esetén a 2-at pikával is el lehet látni.
Kazinczy ezredes

Éppen most jövök a műhelyek megszemléléséről, ezek olyan kiválóak és olyan állapotba lehet őket hozni, hogy bármilyen kaliberű löveggel el tudná látni a hadsereget. Csak újoncokat, miniszter úr, és a hazának egy bevehetetlen állása lesz itt, egy hadtestet, amelyet a legrövidebb időn belül mobilizálni lehet.
Itt rendkívüli kincsek vannak, amelyeket meg kell védeni. Személyemben mindent megteszek, ami a kötelességem.
Kazinczy"

Titus Pullo Urbino 2010.09.17. 14:51:22

Akinek kétségei lennének, most, ezzel a levéllel el lehetett oszlatni: bátor, támadó szellemű tiszt volt Kazinczy, aki iszonyú precízen számontartotta az összes lehetőséget, nem hiába volt műszaki tiszt. Felmérte a helyzetet, biztosította a hátát, amiből hiány volt megkérte és bátran támadni akart. Nem is csoda, hogy meg kellett halnia, ezt a mentalitást nem lehet megtörni.

Titus Pullo Urbino 2010.09.17. 14:54:52

Imádom ezt az optimizmust:

"Ami a beregszászi tartalékot illeti, teljesen a miniszter úr belátására bízom, ha azonban rám akarja bízni az összeállítását, kész vagyok rá, csupán annyi puskát kérek, hogy a 2 első sor felfegyverezhető legyen, a 3-at, és szükség esetén a 2-at pikával is el lehet látni."

Évazsuzsanna 2015.10.14. 07:43:29

@Hullafotós: - és társalgó társai: Ámulok, hogy mennyi cinikus, rosszindulatú megjegyzéssel igyekeznek egymáson túltenni a deheroizálásban. A lényeg, hogy jól szórakoztassák egymást, szégyenletes.
süti beállítások módosítása