Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Pilon úr, az adóhatóság réme

2011.03.11. 07:50 Jockey11

Mivel az utóbbi időben domináltak a fajsúlyos, már-már komor témák - szolgálati nyugdíjtól a nukleáris balesetekig - úgy éreztem, hogy ideje elővezetnem egyik régi kedvencemet, ami az előttünk álló hosszú hétvége kezdeteként (remélem) könnyed szórakozást ígér: 

Ilyen adóbevallós, reálhozam-számolós időkben a Lemil sem vonhatja ki magát a téma hatása alól, és a híres bűnözők rovatban sort kell kerítenie minden idők talán legbravúrosabb csekkhamisítási ügyére, amely egyben maga a tökéletes bűntény, főleg hogy idestova 50 éve ütik bottal az elkövető nyomát a hatóságok.

A jelentéktelen külsejű, de megnyerő modorú szürke öltönyös, szemüveges emberke a személyi okmány-másolástól, térfigyelő kameráktól és elektronikus átutalásoktól mentes boldog békeidőkben, tehát 1962. július elsején lépte át az egyik párizsi kisbank fiókjának küszöbét.

Az igazgatót kereste, akinek Jean Pilon néven mutatkozott be és előadta, hogy frissen alapított reklámcégének szeretne számlát nyitni.
- Milyen számlaforgalomra számít? - tért a lényegre az igazgató.
- A nyitáskor 5 millió régi frankot helyeznék el Önöknél, mert most nem állok valami fényesen, éppen csak annyim van, amivel megindulok. Aztán ha az üzlet beindul, szeptember-októberben elérhetjük akár a 100 milliót is.
- Ó, az cseppet sem rossz - lelkendezett az igazgató, a mai áron majd másfél millió eurós forgalom hallatán - És milyen módszerrel fog dolgozni?
- Alapvetően újsághirdetések elhelyezésére akarok szakosodni a megrendelők igényei szerint, természetesen megfelelő jutalék ellenében. Nem akarok nagyot szakítani, elvem a sok kicsi sokra megy.
- Hát a 100 millió így sem kevés…
- Ez csak forgó tőke. Ebben a szakmában nagyok a kiadások is, a haszon ettől messze el fog maradni. Kívánja látni a cég alapító okiratát?
- Hagyja csak. Kikísérem a kolléganőmhöz, vele el tudja intézni a formaságokat.
Így történt, hogy a Reklámkincstár (franciául: Trésor Publicité, jegyezzük meg, még szükség lesz rá) nevében monsieur Pilon megnyitotta az 5051-es számú számlát.
Szeptemberig aztán tényleg semmi sem történt a rajta pihenő 5 millió frankkal, de ezen senki sem csodálkozott. Hisz a nyár a nyaralásé: nyilvánvalóan Pilon úr is a tenger mellett sütteti magát kis családjával, ilyenkor Párizsban a fű se nő.        
Szeptember 3-án aztán újra megjelent a szerény cégtulajdonos, hogy felvegye a csekkfüzetét.
- Beindul az üzlet? - kíváncsiskodott a banktisztviselő.
- Ó, igen. És meg kell mondanom Önnek, hogy velem sok bajuk lesz. A mi szakmánkban egyszerre csak kis összegek futnak be, de általában sok átutalás van egyidőben.
- Nem tesz semmit uram, ez a dolgunk.
Pilon úr szavatartó ember volt: szeptember közepétől elkezdtek áramlani a kisebb-nagyobb összegű csekkek. A számlán lévő követelés előbb 15-, majd harminc-, később 80 millióra hízott, sőt október elejére elérte a 150 milliót.  Volt olyan nap, amikor egyszerre 6 milliónyi átutalás érkezett a cég nevére.
A csekkeket soha nem óvatolták meg, a bankhoz egyetlen reklamáció sem érkezett a pénz feladóitól: a cég ügyfelei szemlátomást megbízható emberek voltak, akárcsak maga a tulajdonos.
A méltán elégedett cégvezető október 15-én kereste fel a fiókigazgatót újra:
- Üdvözlöm, monsieur Pilon. Hogy megy az üzlet?
- Remekül, álmodni se mertem jobbat.
- Remélem elégedett a munkánkkal.
- Természetesen. Ezért is kerestem fel ismét: a segítségére, pontosabban a tanácsára lenne szükségem.
A szürke kis ember ezután elmondta, hogy visszautasíthatatlan ajánlatot kapott, amivel megduplázhatná a cégét, a forgalmát, és nem utolsósorban a hasznát, de ehhez mozgósítania kellene 150 milliót, méghozzá készpénzben, mert a leendő partner ragaszkodik hozzá. Mivel a számlán ekkora már 157 millió  volt a jóváírt  összeg, az igazgató nem látta akadályát a jövendő üzletnek. Főleg, hogy a nagy összegű készpénz csak másnapra kellett a kliensnek. Persze figyelmeztette Pilont, hogy nem tanácsos ilyen sok pénzzel sétálnia a városban, de az megnyugtatta, hogy maga is tisztában van a veszélyekkel, nagyon rövid utat kell megtennie, az üzletet viszont semmiképp sem akarja kihagyni. Abban maradtak, hogy másnap délutánra előkészítik a kívánt összeget, amiről a csekket az ügyfél előre ki is töltötte, és otthagyta az igazgatónál. Nincs az a bankár, aki becsületesebb partnert kívánhatott volna magának.   
Másnap délután aztán Pilon elrendezte a mai értéken több mint 2 millió eurónyi összeget a táskájában, majd elköszönt és távozott. És ekkor esett becsületén az első folt: csúnyán hazudott. Azt mondta, hogy „viszontlátásra”, holott a büdös életben nem látták viszont.
Alig egy hónappal később jöttek helyette dühös rendőrök és pénzügyminisztériumi ellenőrök, hogy a több mint 150 millió franknyi eltűnt adó nyomára jussanak. A nyomozás során az alábbiak derültek ki: a magát Pilonnak kiadó ismeretlen (a valós személyazonosságára soha nem derült fény) pontosan tisztában volt vele, hogy honfitársai egy lusta nemzetet alkotnak, és szeretik az utolsó pillanatban (az 1961/62-es adóévben szeptember 15-én éjfélig) feladni a kivetett jövedelemadójukat.
A jelzett dátum lejárta után közvetlenül, tehát 16-án hajnalban meglátogatott néhány olyan államkincstári kirendeltséget, amelyek levelesládáiba az érintettek be szokták volt dobni az adójuk összegét tartalmazó csekket. Olyan tehetős párizsi kerületeket választott, amelyek lakóiról joggal feltételezhette, hogy nagyobb közterhet viselnek az átlagnál. Az ominózus levélszekrényeknél aztán körülnézett, majd kellő óvatossággal – úgy téve mintha ő is csekket dobna be – elkezdte kihúzgálni a már bedobott küldeményeket. Az is kiderült, hogy párat mindenhol hagyott benn, hogy ne okozzon feltűnést reggel az üres szekrény. Mikor eleget összeszedett vélhetőleg hazament, majd kezdetét vette a művelet második szakasza.
A különböző bankok által kibocsátott csekkeken az állt, hogy X.Y. úr - mint számlatulajdonos - átutal a francia Államkincstárnak ennyit és ennyit (betűvel, számmal).
Államkincstár franciául: Trésor Public, míg Pilon úr cégének neve (ugye emlékszünk) pont három betűvel: „~ité” volt hosszabb ennél. A nyilvánvalóan megfelelő kalligrafikus képességekkel és egy nagyobb írószerbolt teljes tollválasztékával rendelkező elkövető pedig nem tett mást, mint hogy minden csekkre gondosan ráírta a hiányzó három betűt, majd azokat immár a saját bankja címére adta fel a következő hetekben. Mivel a csekkeken szereplő adatokat senki nem vitatta (X.Y. úréknak  - egyelőre - lövésük sem volt róla, hogy csekkjeiket fondorlatosan eltérítették) a kibocsátó bankok a kért átutalásokat minden további nélkül teljesítették. Pilon (jobb híján használjuk ezt a nevet tovább) áldozatos munkájával tehát betűnként 50 millió régi frankot – úgy 700.000 eurót keresett.   
Emberünk nemcsak azt tudta, hogy a franciák lusták, de azt is, hogy mindezzel az Államkincstár is tisztában van, így kellő türelemet fog tanúsítani legalább október közepéig, amikor is kiküldi az első felszólító leveleket az érintett adózók címére. 

Jól gondolta azt is, hogy még további hetek fognak eltelni az egyre ingerültebb levélváltásokkal, majd a személyes egyeztetésekkel, míg X.Y. úr és társai a csekkjeik náluk maradt ellenőrző szelvényeivel végre meggyőzik a hivatalt, hogy ők rendben feladták az adójuk összegéről szóló átutalást, és nem felelősek azért, hogy az állam oly trehányul (pontosabban sehogy sem) őrzi a saját levélszekrényeit.
Mire kiderült, hogy minden pénz egy hülye nevű cég egyáltalán nem hülye tulajdonosának számlájára vándorolt, hogy onnan végképp kámforrá váljon a tulajjal egyetemben, addigra már nem volt mit tenni. A hatóságok megfutották a kötelező köröket, de szerintem már az elején tisztában voltak vele, hogy semmi esélyük nincs. A csalás a maga egyszerűségében volt zseniális, igaz csak egyszer volt felhasználható: a rendőrség és a PM rosszalló tekinteteinek kereszttüzében találta volna magát bárki, aki még egyszer Reklámkincstár néven akart volna számlát nyitni Franciaföldön.             
Végső soron Pilon az egész költségvetést károsította meg, vagyis minden egyes adófizetőt, de azokat fejenként csak néhány frankkal, így rá aztán végképp nem haragudott senki, sőt közkedvelt fantommá vált. Még a párizsi kabarékban is megénekelték. Jellemző a dal refrénje:
Adózz pajtás, adózz folyvást, s ne haragudj Pilonra!
Az állam, aki a nagy lóvét, a zsebedből kilopja…

122 komment

Címkék: francia átverés híres bűnözők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus Pullo Urbino 2011.03.11. 14:59:03

@tiboru: ha a meló nem egy Btk. tényállás, akkor én igen.

stoppos76 2011.03.11. 15:07:09

@tiboru: Lehet a nyolcvan hatodik alkalommal már nem vizsgálják annyira bőszen a matricás dokumentumot.

Minorkavidor 2011.03.11. 15:30:50

JÓ cikk, szórakóztató olvasmány a pénteki melo után. Lehet, hogy ő volt a valódi Arsene Lupin, az úri gengszter? Oké a figura már korábban megjelent a detektív regényekben, lehet, hogy olvasta?

külföldi bankszámla · http://www.kulfoldibankszamla.info/ 2011.03.11. 15:43:45

@tiboru: Volt egy zseniális Ed McBain novella, amiben a süket összeszedett egy csapatot bankot rabolni. Előre figyelmeztette a rendőröket. Bement a brigád, riasztó elindul mindet elkapták. Másik brigáddal kint megvárta, amíg helyszínelők elmennek, majd bementek rendőrruhában, mint segédcsapat és kirámolták a bankot.
Szóval, ötlet van, de nem lennék annyira hidegvérű, hogy izzadás és remegés stb. nélkül vmi rendes szélhámosság összejöjjön:)Ahhoz Mrs. Tribuszernek kell születni.

Rókakígyó 2011.03.11. 15:57:26

@Titus Pullo Urbino: Illetve a tesco gazdaságos könyvben, (amit ajánlok mindenkinek - neten elérhető pdf-ben), leír a srác egy trükköt a végén, amivel szerintem a ceglédi tescot nem olyan régen ki is rámolták. A hely nem tuti, de biztos, hogy megtörtént az eset. Azt mondták nem tudták kideríteni mi történt, de a pénzpakolásnál volt a csalafintaság.

ph34rb0t 2011.03.11. 16:41:25

@tiboru: a csekk maga és a forrása bizonyos (széles) körökben már-már kultikus népszerűségnek örvend: xkcd.com/verizon/
ha van benned kis matektudás, informatikai ismeret, valamennyi olvasottság és találkoztál már emberekkel, betegre röhögöd magad az xkcd-n (akkor is, ha előzőekből hiányzik valami, de az ittenieket nem féltem ettől)

Kullancs1983 2011.03.11. 17:10:09

Jól számoltam, hogy Pilon úr (a möszijőt sose tudom leírni) gavallérosan a számlán hagyott 100000 mai eurónak megfelelő régi frankot? Igazi úriember..:D A másik, a korszakhoz kapcsolódóan felmerült bennem, lehetett-e valami köze Pilon úrnak az OAS nevű akkoriban virágkorát élő francia terrorszervezethez? (Nemcsak a Sakálra kellett nekik a pénz...)

Ui.: Emlegettük már Hamrák Jánost, róla nem lesz poszt?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.11. 17:57:16

@külföldi bankszámla:

Hű, de jó, hogy mondod: Ed McBain az egyik kedvencem és újra kell olvasnom pár könyvét :-)

Dunbar 2011.03.11. 19:14:21

@hazitroll: Ismered az angol The Real Hustle-t? (Svindlerek néven fut, asszem a Spektrumon) az egyik epizódban eljátszották pontosan ezt a trükköt, amit írtál:

www.youtube.com/watch?v=C3DloTKhNgE

hazitroll 2011.03.11. 19:47:27

@Dunbar: Nem nézem, de hallottam róla. Igazából kicsit minden spektrumoverys sorozattal szkeptikus vagyok, amíg a túlélősorozatok főszereplői jól borotváltak "5000 kilométerre a legközelebbi emberi lénytől". Szóval azért, mert ott látom nem tuti, hogy műkdik - szerintem.
@külföldi bankszámla: Én olyat olvastam, nem tudom, hol, de szerintem az is fikciós irodalom volt... Szóval lejelentették magukat forgatócsoportnak úgy kb. mindenhol, rendőrség, satöbbi, hogy akkor ott és ott egy bankrablásos jelenetet forgatnak. Le is forgatták, csak mikor a bankból kiérkeztek a pénzzel, akkor perceken belül a teljes stáb eltűnt, merthogy valódi bankrablás volt.

teddybear01 2011.03.11. 19:53:44

@Kullancs1983: Az OAS bejáratott módszere a fegyveres bankrablás volt, ha sürgősen pénz kellett. Illetve a legtöbb pénzt a támogatóiktól a "fekete-lábúaktól", a gyarmatokról kényszerűségből visszatelepült franciáktól kapták, a búvóhelynek alkalmas lakásokkal, tanyákkal együtt.

Az ilyen szintű szélhámosok különben sem jönnek ki a katonákból lett, erőszakos nehézfiúkkal. Nagyon más a beállítottságuk.
Ráadásul az OAS tagjainak túlnyomó többsége az idők folyamán lebukott, ha ismerték volna Pilon urat, valamelyik biztos köpött volna.

teddybear01 2011.03.11. 19:56:26

@hazitroll: Azért csak nézd meg. Ugyan főleg az angliai szélhámosok trükkjeit játsszák el, de ezek kis módosítással itthon is mennének, vagy talán mennek is.

teddybear01 2011.03.11. 19:57:03

@tiboru: Hát, a minőség, az minőség, ugye?

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2011.03.11. 20:26:47

@ph34rb0t: OMG OMG OMG....
Sosem értettem az amerikaiak miért nem tudnak eurót mondani amikor elszámolásról van szó. Folyton dollárt mondanak akármiféle pénznem is szerepel a beszélgetésben. ROTFL...az audió fájl meg egyszerűen.. egyszerűen...egy brutál átverésnek hangzana, de ezek ennyire HÜLYÉK. ROTFLMAO.
:)

A történet szuper! Gratulálok!

Kullancs1983 2011.03.12. 04:18:22

@teddybear01: Ebben van valami, bár az OAS tagjai, szimpatizánsai közt akadtak azért némileg csiszoltabb elmék is, akikből ki lehetne nézni ilyesmit (is). Mindegy, csak nekem kicsit (nagyon kicsit, végtére is csigaevőkről van szó) szivem csücske a szervezet, meg az évszámról ez ugrik be leginkább...

Kentaur67 2011.03.12. 05:14:25

@ScoTTThun:

Barátom, meg tudnád nekem mondani (google nélkül, mondjuk a TV előtt ülve) a nigériai valuta árfolyamát? Vagy az új-zélandi valutáét? Esetleg a jüanét? Ugye, ugye! Ők sem tudják a többi, számukra nem oly nagyon lényeges ország nemzeti fizetőeszközének aktuális árfolyamát.

Ja,egyébként meg tudod mondani a dollár árfolyamát? Na, látod, ez van.

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2011.03.12. 06:48:59

@Kentaur67:
Szerintem mindenkitől elvárható, hogy képes legyen dollár helyett a megfelelő pénznemet kimondani. Főleg, ha az a munkája, hogy pénzzel foglalkozzon. Nem kell számolni sem, ellentétben a hangfájlban szereplő esettel, csak kimondani, hogy "júró". Ezen képesség hiányára utaltam az előbb. Szerintem félreértettél.

Árfolyamokat illetően velem törököt fogtál.

Machaerophorus (Zoli) · http://usbayonet.blog.hu 2011.03.12. 12:24:16

Nem is hallottam eddig ezt a történetet! :( Tényleg zseni (volt) viszont a figura... :)
Lehet, hogy ő az, Kanadából :)
www.linkedin.com/pub/jean-pilon-bignell/10/741/533
Csak mert hát a legjobb álca u.az a név???? Na jó, csak dögösködöm...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.03.12. 13:48:57

Kedves Jockey11, gratulálok a címlaphoz!

Scutty 2011.03.12. 14:21:19

@tiboru:
Akkor vedd meg - ha még nem vetted volna meg - a mester "KEZET RÁ, FÚK!" c. örökbecsűjét! 2009-ben jött ki, és igen jó!

Madarsky 2011.03.12. 14:35:00

A pénzszállítós trükk szerintem egy elég nagy biztonsági kockázat, mármint az, hogy egy hasonló autóval, hasonló ruhában, hasonló igazolvánnyal valaki elviszi az aznapi bevételt.
Az tudom hogy öt éve hogyan volt, egy elég nagy magyarországi pénzszállítónál, akkor akart a cégem szerződést kötni nagyobb összeg napi elszállítására.
Az biztonsági szolgálat ad egy listát, hogy milyen nevű emberei vihetik el a pénzt, és ha ez megváltozik, vagy aznap mást küldenek, akkor küld egy faxot. Persze az embereket bármikor le lehet ellenőrizni a központon keresztül, de az alkalmazottak nem feltétlen túlságosan elővigyázatosak amikor este már mennének haza, meg nem is nagyon vannak hozzászokva többnyire hogy egyenruhás fegyveres csávókat kérdezgessenek hogy maga tényleg az-e akinek mondja magát...
Mivel minden autójukban volt GPS, azt kértük hogy legalább azt próbáljuk meg, hogy legyen valami műszaki megoldás arra, hogy amikor az ő GPS-ük x méter közelségbe ér, akkor legyen egy zöld jelzés, hogy ez a valódi autó. Persze ezt is ki lehet játszani, de azért jóval nehezebb mint egy sima kiadom magam valakinek, te meg nem ellenörzöd le trükk.
Persze nem csinálták meg, azt mondták erre nincs igény máshol, mi meg nem kötöttünk szerződést.

fordulo_bogyo 2011.03.12. 14:36:26

@tucano: Valami felreertes, hogy Amerikaban fizetosse tettek volna csekkszamlakat a csekkek hasznalatat.
Most is epp ugy van ingyenes, mint husz eve volt, es most is van havi szamlavezteesi dijas is... valaszthatsz. Keress meg ha szakmai reszletek erdekelnek.

Tobbiektol bocs. Nekem is nagyon tetszett a tortenet, koszonet erte!

kyanzes (törölt) 2011.03.12. 15:16:32

Volt mit a tejbe aprítani a Bahamákon a privát strandon fekvés közben.

Styxx 2011.03.12. 15:58:02

Hát ez igen klassz poszt és tök mindegy, hogy a tatárjárás környékén esetleg megjelent már IPM-ben.
Pilon úr a fehérgalléros ligában pedig Zidane-színvonal a fülledt nigériai netcafék olajdollármilliós örökségekről értesítő kör e-mailező kulijaihoz képest.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.03.12. 16:40:39

@fordulo_bogyo:
hat en is csodalkoztam, nekem tok ingyenes a BoA-nal
a vicc az, hogy a Verizonnal, meg most vagyok vitaban, valami 200 dollarral
az iras meg nagyon jo

hazitroll 2011.03.12. 16:42:44

@Papírzsepi: Sőt, a hvg legolvasottabb cikkei közé is bekerültél, bent vagy a hírlevelükben. (előző nap 5 legolvasottabb cikkét kapom mindig) Gratulálok!

fordulo_bogyo 2011.03.12. 16:45:58

@hagyma: Nem csak hogy ingyenes, de az elmult evben harom kulonbozo banktol kaptam $50, $100 es $150 keszpenzt ajandekba, csak azert, hogy naluk nyissak ingyenes csekkszamlat.
Most van negy ingyenes csekkszamlam, meg a csekkeket is ingyen adtak hozza.

Jockey11 2011.03.12. 17:05:28

Köszönöm mindenkinek!

Azért mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy amikor a posztot megírtam és élesítettem: tényleg úgy gondoltam, hogy a hosszú hétvége előtt kellően szórakoztató lesz. Fene se gondolta volna az eddigi legsikeresebb bejegyzésem pont Japán legsúlyosabb természeti katasztrófájának napján fog majd megjelenni. Faramuci egy helyzet, mert szívemből sajnálom őket.

kószák egyike 2011.03.12. 18:34:51

Jó kis történet. :) A poszt is jó meg Pilon úr ötlete, már ha egy lopásnál beszélhetünk szimpátiáról.

dark future · http://www.andocsek.hu 2011.03.12. 18:54:50

Elég vicces, hogy a bankok a netes átutalásokat SSL adatkapcsolattal, azonosítóval, jelszóval, sms-aláírással, kiskutyafülével védik, közben meg a kézzel aláírt csekket lazán elfogadják.

Ha már csekk: valamikor rendszerváltás utánról van nekem egy kedves erdélyi történetem. Fenn a hegyekben egy étterem ajtaján ki volt írva, hogy bankkártyát és csekket is elfogadnak. A kolozsvári kátyús utcák után ott és akkor ez annyira szürreális volt, hogy gondoltam, kipróbálom. Ott volt nálam az otp-s elektronikus kártyám, az árak meg viccesen alacsonyak voltak, ezért aztán megvendégeltem egy 7-8 fős társaságot. A kajálás végén hozta a pincér a számlát, én meg odaadtam a kártyát. A pincér elvitte, aztán nem jött, csak nem jött. Tíz perc múlva vöröslő fejjel végre megjelent, és mosolyogva mondta, hogy a magyar bankkártyát elég nehéz lehúzni. Kiderült, hogy beletette a "vasalóba", és domborkártya módjára le akarta kopizni, aztán amikor nem ment, addig huzigálta, amíg a pár mikron vastag festégréteg valami nyomot nem hagyott az indigós papíron. (Mondjuk a számsor felét ezzel le is koptatta.)

Slusszpoén: a tranzakciót elfogadták.

kirsten 2011.03.12. 19:00:45

Nagyon köszönöm ezt a történetet, az egész hétvégemet vidámmá tetted vele. Sok ilyen kéne, hogy ne csak mindig szomorú dolgokkal foglalkozzunk.
A cikk felszabadító volt.

v2peti 2011.03.12. 19:19:30

Hogy a francba lehetséges, hogy nem kell a csekkre semmi egyéb) azonosítót (pl. bankszámlaszámot) írni?

Honnan tudják a számlaszámot így a bankok? Mert azonos néven lehet, hogy nincs két cég, de két magánszemély már egész biztosan van!

v2peti 2011.03.12. 19:26:51

Na meg nem értem a következőt:
A csekken annak kell állnia, hogy Tresor Public - Francia Nemzeti Bank. Míg a hamisított csekken az áll, hogy Tresor Publicite, XYZ bank.
A bank nevem hogy szerepel a csekken, hogy azt nem kellett átírnia?

Jockey11 2011.03.12. 19:33:56

@v2peti: Botcsinálta büntetőjogászként soha nem volt erősségem az értékpapírjog, de azért nekifutok: A csekken rajta van a kedvezményezett neve, aki vagy sajátkezűleg nyújtja azt be a bankjának, vagy azonosítható feladóként levélpostai küldeményben jutattja el oda. A kedvezményezett számlavezető bankja így vagy személyesen vagy a feladó alapján egyértelműen tudja azonosítani, és megkeresi a kibocsátó bankot, amely viszont a csekk száma és a számlatulajdonos (aki a pénzt küldi) csekken is szereplő adatai alapján lövi be a terhelendő számlát, amiről majd elutalja a lóvét.

Jockey11 2011.03.12. 19:35:21

@v2peti: A csekk kiállítójának nem kell tudnia, hogy a kedvezményezett hol vezeti a számláját, ezért ez az adat a csekken nem is szerepel. Majd a kedvezményezett intézi a többit: lásd. előző komment.

Jockey11 2011.03.12. 19:40:44

@Jockey11: Persze mindez csak akkor játszik, ha a kapott csekket nem akarod készpénzre beváltani azonnal, mert arra is van lehetőség: lemil.blog.hu/2011/01/05/vendegposzt_leonardo_dicaprio_a_csalo
Frank William Abagnale pl. általában erre játszott, de Pilon az átutalásra ment rá.

Überspannung 2011.03.12. 19:42:15

@GrG: én meg ugyanezt utálom bennük. Sőt egy faxon küldött levélben is lehet bármilyen megbízást adni, nem is kell formanyomtatvány. Tiszta hülyék.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.03.12. 19:43:18

igy van
en a csekkemet annak adom, akinek fizetni akarok, O meg elmegy a bankba es kivaltja, ha tenyleg van a szamlamon penz

Jockey11 2011.03.12. 19:53:59

@hagyma: Igen, de az fontos, hogy "akinek én fizetni akarok", annak nem feltétlenül az én bankomba kell elmennie (megteheti ugyan azt is) elég ha a saját bankjában ledja a csekket, aztán már a két rablóbanda, izé: pénzintézet egymás között rendezi a dolgot.

tucano 2011.03.12. 20:00:21

@fordulo_bogyo: Ennyire nem egyszerű a kérdés. A négy nagy (Bank of America Corp., a Wells Fargo & Co., a JPMorgan Chase & Co. és a Citibank Inc.) meghatározott számlaforgalom alatt fizetőssé tették a számlakezelést. Ezután rögtön követte őket egy sor másik pénzintézet is. Természetesen ámerika szabad ország, ahol minden bank vezetése gondolom kiszámolja, hogy mi éri meg és mi nem. A lényeg az, hogy becslés szerint 4-12 millió ember maradhat számla nélkül, mert nem tudják fizetni a díjat. Bocs az általános fogalmazásért, mert nagy ország az, teljesen eltérő banki folyamatok mehetnek végbe a két szélén! A pénzajándék számlanyitásért meg nagyon rendben van, régebben láttam filmen, hogy pisztolyt is adtak:)

Jockey11 2011.03.12. 20:09:00

@tucano: Michael Moore: Kóla, puska, sült krumpli (Bowling for Columbine) dokumentumfilmjében van olyan, hogy puskát választhatott a delikvens a bank készletéből, ha számlát nyitott náluk.

dark future · http://www.andocsek.hu 2011.03.12. 20:16:44

@Jockey11:

Régen legalább megdolgoztak a pénzükért a bankok. Mennyivel bonyolultabb volt így ügyintézni, mint csinálni egy weboldalt, amin keresztül utalgatnak egymásnak a kuncsaftok :-)

fordulo_bogyo 2011.03.12. 20:22:44

@tucano: Nezem a Citbank felteteleit, az alap csekkszamla ingyenes, HA legalabb havonta egyszer barmilyen forgalom van rajta (irsz egy legalabb egy csekket, vagy legalabb egyszer veszel fel penzt ingyen az automatabol, vagy legalabb egyszer vasarolsz a bankkartyaddal, vagy barmi szamlat onnan fizetsz, vagy oda utaltalsz valami jovedelmet). A forgalom barmekkora lehet, $0.01 a legkisebb egyseg ami ervenyes. Ha ennyi forgalom sincs havonta aszamladon, akkor nincs is szukseged szamlara.
online.citibank.com/US/JRS/pands/detail.do?ID=ChkBasicChecking

A Chase az valoban rosszabb feltetelekkel kinal igyenes szamlat.

De rengeteg apro bank van, es nagyon sok olyan, ahol teljesen ingyesen a szamlavezetes. Tehat az altalanositas (egyelore?) tulzott.

Az ajandekot is azert adtak, hogy ingyenes szamlat nyissak naluk.

fordulo_bogyo 2011.03.12. 20:30:48

@Jockey11: Igen, igy van, es manapsag mar ez is elektronikusan megy, ha kapok egy csekket, beadom bankomba, azonnal jovairjak a szamlamra ($5000 ertekhatarig; a folotte levo resszel meg kell varmom, amig a masik bankbol valoban atutaljak), es par nap mulva a csekket kiallito egyen vagy szervezet szamlajarol eltunik az osszeg.
Ha en irok egy csekket, eleg rairnom a fogado (szemely vagy intezmeny) nevet, a tobbi az o (es az o bankjanak) a dolga.
Mi tobb, ha en kapok egy csekket, a hatuljan alairom es rairom egy harmadik szemely nevet, akkor az a szemely veheti fel a penzt, vagy teheti be sajat szamlajara (Pay to: x.y.)
Nagyon kenyelmes, bizalomra epulo, de megis biztonsagos rendszer.

tucano 2011.03.12. 21:06:01

@Jockey11: Sztem nálunk is adhatnának pisztolyt hitel mellé, egy tölténnyel:)

@fordulo_bogyo: Talán egy másfél hete volt nagy felhördülés amerikai sajtóban emiatt. Már temették a bankrendszert:) Ha ránézel a "free checking accounts"-ra a g hírekben, akkor döbbenetes mennyiségű cikket hoz fel.

fordulo_bogyo 2011.03.12. 21:10:56

@tucano: itt elek, az USA-ban ;-)
A sajto itt is tuloz.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.12. 21:12:20

@Scutty:

Köszi, rárepülök!

Ed McBaintől eddig nem olvastam gyenge produkciót, pedig nyomott vagy 40 (kis)regényt...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.12. 21:13:37

@Link Elek:

Éreztem én, hogy tök jó fej :-)

tucano 2011.03.12. 21:24:37

@fordulo_bogyo: Megkérdezhetem, hogyan megy bankszámlanyitáskor az ajándékozás? Felpattintanak a számlára egy százast pár nap múlva vagy odaadják készpénzben? Ha kézbe adják, akkor rögtön indulok és végigbulizom az országot, egyben megdöntöm a világcsúcsot is az egy személyre jutó amerikai bankszámlák témában!
Bárcsak ilyen egyszerű lenne:)

Scutty 2011.03.12. 21:33:46

@tiboru:
...yeah, és már csak azért is érdemes rárepülni, mert ezt a "Kezet Rá, Fiúk!" címűt én fordítottam. Ja, meg nem negyvenet, hanem kábé nyolcvanat írt, és egyik sem unalmas, naná!
Ha kell, tudok még elektronikusan küldeni és közkinccsé tenni jónéhány Ed McBain regényt: főleg olyanokat, amelyeket ezer évvel ezelőtt adtak ki, oszt azóta semmi. Jelentkezz, ha kell.
Üdv,
Fazekas46@gmail.com !!!

johnibyg 2011.03.12. 22:42:40

Gratula! Azért megkapták a franciák.
Azóta olvasok blogo(ka)t, mióta tiboru egy másik blogját megtaláltam tavaly, és aztán jött a többi is, fantasztik posztokkal és írókkal.

@Scutty:
A regényeket elkérheti más is? Könyveket nem olvasok sok ideje, de ha a blogközösség ajánlja, jó lehet.

fordulo_bogyo 2011.03.12. 22:46:11

@tucano: Csak meghivasos alapon adjak az ajandekot a szamlanyitaskor, az utcarol besetalo idegennek nem.
A meghivas lakohely es/vagy hiteltortenet alapjan tortenik.
Az uj szamlara irjak ra, altalaban 4-6 het elteltevel. Sajnalom.

tucano 2011.03.12. 23:01:10

@fordulo_bogyo: Sejtettem, hogy nem túl sok esélyem lenne. Nem hiszem, hogy bárki ajánlana, egy ideig rólam akarták elnevezni a BAR listát:)

@Scutty: mail ment!!!

Amidazophen 2011.03.12. 23:59:30

Nagyon homályosan emlékszem egy történetre, ami szintén egy nagy lenyúlás volt. Amikor Bp és Bécs között elkészült az első táviróvonal, akkor valakik kitalálták, hogy a pesti banknál vezetett számlájukról a bécsi bankban vesznek fel pénzt. Bécsben álnéven jelentkeztek, és közölték, hogy másnap x koronára van szükségük. A társaság másik fele meg valahol (tán Biánál?) elvágta a kábelt, és egy álló napon át desiffirozták a Bp-re érkező morzetáviratokat. Végül meg is találták a rájuk vonatkozót. Erre azután onnan - valami útmenti sátor rémlik fel most nekem - néhány óra múlva válaszoltak, hogy az összeg kifizethető. Ezután helyreállitották a táviró vezetéket. Másnap szépen besétáltak a bécsi bankba, megkapták a pénzt, és eltűntek. Ebben az esetben is eltelt egy kis idő, amig rájöttek a bankok, hogy rászedték őket.

Homályos emlékeim vannak, gyermekkoromban hallottam, tán az ötvenes évek végén Karinthy Cinitől. De az is lehet, hogy ez az ő irói képzeletének a szüleménye volt.

Valaki talán pontositani tudja kissé zavaros emlékeimet - hálás lennék neki.

Büszke_troll 2011.03.13. 02:55:57

@dark future:
Tudtommal a dombornyomottal akkor is fizethetsz ha nincs elektronikus összeköttetés, sőt lehúzó (vasaló) sem.
Ilyenkor egyszerűen tollal kell ráírni a kártyaszámot.

@Amidazophen:
mintha valamelyik Dumas regényben (Monte Christo grófja) is lett volna távíró hack. Bár az szemafor távíró volt.

totyatotya 2011.03.13. 06:02:04

@hagyma: szerintem ez attol fugg milyen kapcsolatod van a bankkal ES hogy honnan jott a csekk.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.03.13. 07:02:12

@Jockey11: Hello Mr Ewing, csak tájul: tegnap éjfélig 12568 letöltést regisztrált a google analytics ezen a poszton. Nagy gratula!

pruntyike 2011.03.13. 07:11:26

@Jockey11: hasonlóan zseniális csalás: Amerikában a 20-as években, amikor a prohibíció kifutott, egy pasas vett egy kiszuperált kis nyomdagépet ócskavas áron, azért még forgott. Bement a jegybank bankfiókjába felvenni 10 százdollárost, mert tudta, hogy ha ott pénzt vesz fel, vadonatúj bankókat kap, egymás után következő sorszámokkal (pl.100001-100009). Majd a szállodában, nem nagy munkával, de annál nagyobb műgonddal a 100003-as bankón a 3-ast kiigazította 8-ra. Így kapott két bankjegyet, mindkettő eredeti, és azonos sorszámú. Majd kapcsolatba lépett egy fickóval, aki korábban szeszcsempészettel foglalkozott, pénze volt, esze nem sok, és új lehetőségek után kutatott. Elhívta őt megmutatni a csodamasináját, mely kiválóan hamisít. Az egyik végén betette az egyik 100008-as számú százdollárost, majd a másik végén, némi hókuszpókusz és hengerek forgása után kivette a másik ugyancsak 100008-as sorozatszámú, teljesen azonos százdollárost. Majd hogy meggyőzze a kuncsaftot, elment vele két külön bankfiókba (hiszen egy helyre nem vihettek 2 azonos sorozatszámú bankót), és külön kifejezett kérésre mindkét bankfiók igazolta, hogy a két bankjegy mindegyike kétséget kizáróan eredeti. Az eladó elmondta, hogy jelenleg nem áll rendelkezésére több pénzjegypapír, de hát az alvilágnak nem lesz nehéz ilyen papírt beszerezni (ez a 20-as évek). A kicsit bunkó gengszter végül is 50 ezer dollárért megvette a pénzmásoló gépet (ami akkor nagy pénz volt). Zseniális, nem?

Jockey11 2011.03.13. 08:02:46

@Zig Zag: Ó, köszönöm!

Ha igy haladunk Pilon úrral, lassan olyan híresek leszünk, mint a Fészbúkos csávó pulija.
Bár vitathatatlan, hogy a jószág aranyos, meg országimage, meg minden.

A letöltési adatho' egyébként csak az AA-k férnek hozzá, vagy én vagyok analfabéta és nem találtam meg?

Jockey11 2011.03.13. 08:08:09

@pruntyike: Kísértetiesen hasonló sztorit hallottam Oroszhonból. Állítólag ott új százrubelesekkel töltötték fel a gépet (vagy ötven darabbal) és nem hókusz-pókuszkodtak, hanem az érdeklődők előtt csak betettek némi levélpapírt, meg festéket, és jöttek is kifelé a pénzek. Majd egyszer utánnaszaglászok, oszt' ha igaz, akkor megirom.

Scutty 2011.03.13. 08:22:57

@johnibyg:

Ed McBain ügyében: Persze, küldöm, ami van, de írj e-mail címet!
Scutty!

freddynemkrueger 2011.03.13. 08:28:51

Gyanús nekem ez a történet, kíváncsi voltam, hogy eredetiben mit írnak róla (tudok franciául), beírtam gugliba, hogy Trésor Public + Pilon és SEMMIT nem találtam az esetről. Valaki jól tud itt mesét kitalálni.

Jockey11 2011.03.13. 09:01:20

@freddynemkrueger:
Bár tudnék ilyen történeteket kitalálni, akkor abból megélnék.
Nekem Tiboru segített, mert nem tudok franciául, de javaslom a: "trésor public + trésor publicité" kifejezésre keress rá.

sztrugackij 2011.03.13. 09:04:45

@tiboru: Ha ráérsz keress rá Maurice Leblanc novellájára.A címe:"Arsené Lupin a börtönben".
Hogyan kell egy gazdag bárót megszabadítani a műkincseitől,úgy ,hogy közben börtönben csücsülsz?

Jockey11 2011.03.13. 09:07:49

@freddynemkrueger: Amúgy meg azt feltételezni, hogy ami a Google-ben nem található meg az nem létezik, hát...

baliquez 2011.03.13. 09:16:20

Mindenkinek aki szeret ilyesmiket olvasni ajánlom szeretettel Bárány Tamás: Nagy idők tanúja című könyvét, fergeteges olvasmány és pompás időutazás egyben.

xstranger 2011.03.13. 10:38:07

@baliquez: valoban egy zsenialis konyv kerdes hol lehet beszerezni

Minorkavidor 2011.03.13. 10:45:49

Kétszeres gratula Jockey11-nek, a hvg.hu-n is rajta van mint ajánlott cikk!

Tibike15 2011.03.13. 10:47:27

Pilon = Fantomas
Zseniálisak a franciák!
Nekünk sajnos ragozó nyelvünk van, így magyarra nem átültethető a trükk. A lustaság és az APEH lassú reakcióideje viszont nálunk is műdödik:)

Dobri 2011.03.13. 11:28:05

Franciában élek és elég gyakran fizetek csekkel.
Csekkes fizetés esetén a pénztáros elkéri a személyidet és a csekk hátuljára felírja a személyid számát.Autópályán már egy ideje nem lehet vele fizetni.Egyre gyakoribb,hogy az üzletekben sem.Pl. a strasbourgi Levi's boltban nem lehet.Láttam már egy Mc'Donalds-ban egy osztályt bekajálni és csekkel fizettek.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.03.13. 11:31:54

A számlaszám nekem is eszembe jutott, csak látom, hogy ezt kitrágyáltátok. Viszont még egy cím sincs a csekken ... Ez azért már nagy slendriánság, és valósággal kiált egy Pilonért. Szép idők lehettek - már arrafelé.

@Tibike15: Bezony, ezzel a nyelvvel csak baj van, az Államkincstárhoz mit rakhatnánk még hozzá, hogy magáncégnek tűnjön? :)

hazitroll 2011.03.13. 12:14:30

@dark future: @Gloria Mundi: Számlaszám és slendriánság: amit ma elektronikus bankolás címével védettnek és jónak hiszünk FELTÉTELEZÉSRE alapszik. Már rég volt vele dolgom, de az SSL által használt módszerek egy része például olyan matematikai tételekre alapul, amelyek nincsenek egzakt mód bizonyítva, és ellenkezője sem, így biztonságosnak van elfogadva. A civil, publikus életben ismert módszerekkel véges időn belül nem feltörhető módszerről van szó, de ismerünk olyan példákat a történelemből, hogy a katonai kódfejtés évekkel megelőzte a korát. Illetve ha én olyan irgalmatlan penge matematikus lennék, hogy rájönnék, hogy törhető az RSA, hogy tudok egyirányú hash-függvényeket visszafejteni, akkor azért erősen elgondolkoznék, hogy híres matematikusként válok ismertté, vagy nem híres ámde elképzelhetetlenül gazdag emberként öregszem meg...
Amúgy mivel vannak banki rendszereket fejlestő ismerőseim, tudom, hogy hmm... trehány implementációk is vannak. Ami meg még érdekes, hogy ha minden banki rendszer is a legmodernebb 2008-as SSL szabvány is egy 2001-ben publikált módszerre épít. Ezzel nem azt mondom, hogy nem biztonságos, én is netbankolok, csak egy kifejezetten dinamikusan fejlődő tudományterületen 10 éve ismert a módszer, amin a biztonsága múlik. Szóval csak csínyján azzal, hogy a mai netbankok biztonságosabbak a csekkeknél.

fordulo_bogyo 2011.03.13. 14:27:00

@hagyma: Bankja es kuncsaftja valogatja. Nekem, a regi bankomban otezer a hatar, naponta.

fordulo_bogyo 2011.03.13. 15:14:25

@hazitroll: Az elektronikus bankolas. Tegyuk fel, hogy feltorod a kodot es a sajat szemladra utalsz az en szamlamrol. Eleg hamar utol lehet erni, nem?

Kb olyan, mintha ugy lopnal, hogy kozben a karosultnal otthagyod az osszes szemelyi azonosito adatodat (lakcim, szemelyi szam, anyja neve stb).
Kellemetlenseget, kenyelmetlenseget okozol, persze, de eleg hamar utolernek. Talan ez is az oka, hogy keszpenzzel, es csekkel* van a legtobb visszaeles.

*csekkel valo visszaeles nem a bankkal szemben, hanem fedezetlen vagy hamis csekk kibocsajtasaval maganfele kozott. Ezert magenemberek (vagy cegek) maganembertol csak megfelelo bizalom mellett fogadnak el csekket, komoly vasarlas (pl autovasarlas, stb) eseten csak bankcsekket fogadnak el, olyat amit a bank penztarosa allit ki, es ami mogott a bank felelossege all.

hazitroll 2011.03.13. 20:36:21

@fordulo_bogyo: Na ne viccelj, monsieur Pilon is ha saját nevén nyitott volna számlát, akkor simán utolérhető lett volna. Egyébként is nem annyira az egy ember jelszavának/számlájának feltörése és az onnét való átutalás a lényeg - a jelszavadat, mobilodat jó eséllyel egyszerűbb lenne megszerezni nem elektronikus eszközökkel - hanem ezt ezrekén megtenni. Illetőleg online vásárlás esetén fiktív boltként fellépni vagy a vásárlásokat eltéríteni... Nem túl rég a Citibanknak volt valami ezres nagyságrendű ügyféllel szembeni kártyavisszaéléses esete, de igazából nem olvastam utána a dolognak, csak szalagcímben láttam. Ott amúgy a kártyák mágnescsíkjára volt visszavezethető a dolog, szóval SSL-ig nem is jutott el a buli... Pedig a mágnescsík is elvileg biztonságosabb, mint a dombornyomott káryák lehúzása. Aztán most hirtelen itthon is a bankok kurva nagy tempóban cserélik chipkártyásra a bankkártyáikat, a citi legalábbis intenzíven :)

tucano 2011.03.13. 21:22:54

@hazitroll: bezony. Sőt ugye már a chip is jelentősen elavult. Az elektronikus fizetések és átutalások világában egyébként rengeteg a svindli. Csak a bankok nagyon hallgatnak, mert inkább megéri lenyelni a veszteséget, mint elbátortalanítani az ügyfeleket.
Ugye pár hete bukott meg ez a kisebb csoport:
www.smh.com.au/technology/technology-news/the-antisocial-network-boys-jailed-for-26m--crimebook--scam-20110303-1bfxw.html
De vannak még elegen. Olvastam, hogy pishing ügyben még mindig milyen hatásfokkal lehet dolgozni, hát rémítő. Veszel egy tízezres címlistát és legalább 100-200 ember bedől, a "küld el a kódodat, hátha rossz" típusú maileknek. Pedig elvileg már mindenki tudja, hogy húzzál kotont, meg ne add meg az adataidat mailben senkinek.

xstranger 2011.03.13. 22:33:53

@tucano: hat en a kotonos dologban nem lennek teljesen biztos.

Angliaban a legtobb bank nyujt biztositast e-fraud ellen (ingyen). Bar allitolag a specialis vezeteknev egy jo biztositek, igy a magyar vezeteknevvel mi elegge le vagyunk vedve. (azert lekopogom).

hazitroll 2011.03.14. 18:38:55

@tucano: OFF: külsős kollegáimmal nem feltétlen céges levelezésen tartom a kapcsolatot, mert az ezermillió beszélgetőprogram gyorsabb. Mondja valaki, hogy Y szerver Z szolgáltatását nem éri el. Friss gépről csinálta, ezt tudtam, kérdem, hogy a szokásos jelszavakat használja? (ez ugye alapból nem feltétlen jó, hogy 3-4 féle jelszót használunk, szinte mindenre, de mondjuk, hogy védhető) Erre válaszol egy amúgy is tökéletesen védtelen beszélgetőprogramon, hogy persze, az aaaaaaaaaa-val és a bbbbbbbbbb-vel sem megy. Leírja, nyílt platformon. Egy mondatban a jelszó szóval. És amikor lebaszom, hogy mégis, akkor még majdhogynem neki áll feljebb, hogy dehát úgysem volt biztonságos. Na, oszt ha ilyennek meg diplomája van, akkor inkább visszaadnám az enyémet. Vagy kérek egy doktorit a minőségi megkülönböztetés végett. Szóval SEMMIN sem lepődök meg. Helyből szerződésbontást/kirúgást/tarkónlövést meg sajnos nem tudok osztogatni.

Jockey11 2011.03.14. 21:49:51

@hazitroll: Nem is olyan rég, az "egyik ismerősöm látott egy olyan sztorit videón", hogy csak:
Az USA-ban - még az FBI szerint is - teljesen természetes, hogy Aston Martin DB9-est, meg tengerjáró kis horgászhajót E-bay-en árulnak 70-80.000 dollárért.
Palimadarak tömkelege csapott le a nagyszerű ajánlatra, és kereste meg e-mailben az eladót. Az visszaírt, hogy kb. a: www.e-bay.security.atbaszas.com weboldalon keresztül lehet az ott megadott számlaszámra átutalni a zsét, és azonnal szállítják kifelé a kocsit, vagy a hajót: kinek mit.
Tán mondanom sem kell, hogy átutalás után egy nagy lókuki jött nem megrendelt termék.
A román és bolgár játékosok úgy buktak meg, hogy az egyik bolgár kis hölgy hamis útlevele feltűnt az egyik budapesti bankban (ahol a kamu security oldalon megadott számlák egyikét megnyitották), amikor fel akarta venni megérdemelt munkájuk gyümölcsének egyik részletét. A video szerint ki lett adva az amerikaiaknak, ahol belenézett egy gyenge 20 évbe, és átgondolta a helyzetét, úgyhogy kibékült az ügyésszel, a többiek nagy bánatára. A legfrissebb verziót nem látta a barátom, de egy évvel ezelőtt, vagy a 20. elkövető kiadatását kérték valahol a Balkánon, a kárérték meg felülről kacsingatott a 100 millió dollárra. Na ennyit a qrva biztonságos netbizniszről...

hazitroll 2011.03.15. 09:51:23

@Jockey11: Mondjuk ilyen esetben azt gondolom, hogy ezeket az embereket számítógép nélkül is át lehetne vágni, mert a hülyeség analóg formában is nagyon jól kihasználható. De ettől függetlenül jó kis videó lehetett...

Jockey11 2011.03.15. 10:15:33

@hazitroll: Az analóg analógia persze igaz: az érintettek számítógép nélkül is hülyék, de e modern vívmány tette lehetővé a csalás "tömegtermelését". Mert azt elfelejtettem mondani, hogy miután a biznisz beindult, a legváltozatosabb luxuscikkeket kezdték így árulni egyenként 20 és 80 ezer közötti áron.

xstranger 2011.03.15. 12:10:37

@Jockey11: @hazitroll: Most ahogy jottem vonattal a munkaba egy no fizetett telefonon keresztul bankkartyaval. Nev (lebetuzte) kartyaszam, lejarati ido, biztonsagi kod, minden. Ha megnyomom a telefonomon a hangrogzites gombot akkor meglenne az osszes info. Innen kezdve nincs mirol beszelni.

hazitroll 2011.03.15. 18:17:26

@xstranger: Papír-ceruza is elég lett volna. Egyébként a Malév az "ingyenes" bónuszjegyeinek a lefoglalásakor is kérdi ezeket az információkat. Telefonon. oneworld, magyar posta logisztika, máv-start rail plus. Elnevezésekben nagyon jók bírunk lenni, meg nemzetközi izéknek a tagságában, csak valahogy a szolgáltatás minőségével bírnak gondjaink lenni.

sztupi 2011.03.17. 13:33:45

@hazitroll: Ha valaki megoldaná a Riemann-sejtés-t az rendesen hazavágná a banki titkosításokat

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.17. 15:04:54

@sztupi:

Volt valami film (tán a Gyilkos számok egyik epizódja) egy ilyen sztoriról. Az a lényege, hogy egy csákóra (matematikus) lecsapott a szervezett bűnözés, mert megoldott (vagyis úgy tűnt, hogy megoldott) valami hasonló feladványt, és az FBI összecsinálta magát attól, hogy ez milyen következményekkel járhat az egész elektronikus pénzügyi rendszerre nézve...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.03.17. 16:00:12

@sztupi: Nem véletlenül a Nagy-Fermat sejtésről van szó, ahol az a+^2+b^2=c^2 további hatványokon való nem teljesülését bizonyította valaki? Nem gugliztam utána a Riemann sejtésnek, de a Fermat sejtés az egyirányú függvények, prím szorzatra felbonthatóság, aszimmetrikus titkosítási eljárások meg hasonlók szempontjából alkotott valaki hasznosat - ha jól emléxem.

Na mindjárt megnézem mit dob ki a gép Riemannra...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.03.17. 16:04:05

Kiderült, hogy nem egészen ugyanaz ;-) de itt is a prímszámok vannak a probléma magvában...

sztupi 2011.03.17. 16:06:42

@Zig Zag:A Riemann-sejtés a prímszámok lehető legegyenletesebb eloszlását állítja. S így már megjósolható, hogy mely szám prím. S ezzel nagyban megkönnyíti a titkosítási algoritmusok feltörését.

hazitroll 2011.03.17. 16:19:06

@Zig Zag: A legtöbb titkosítási metódus a prímszámokra épül, valami oszthatósági módon. Két problémás kérdés va: adott szám prím-e - erre van gyos megoldás, viszont ez érdekesmód inkább az erősséget növeli. A másik módszer az lenne hogy előre megmondod, hogy melyik következő szám prím, és már csak azzal próbálkozol - na, valami ilyesmi lenne a Riemann-sejtés. Matekosok kijavítanak.
Viszont az is egy érdekes kérdés, hogy mi számít "jó" algoritmusnak, lehet, hogy valamit matematikai értelemben helyesen és gyorsan megoldani, de attól gyakorlati értelemben még mindig 15 év megoldani a létező leggyorsabb számítógépekkel. (kedvenc példám: a megoldás megtalálása több időt venne igénybe, mint az univerzum kora)
@tiboru: Olyan film is volt, amiben a hacker csávót közben leszopta egy szőke luvnya, mert neki nem a matematikai komplexitás volt a nehezítés, hanem hogy elterelték a figyelmét. Egyébként a _nagy_ matematikai problémák megoldásai azért érdekesek, mert olyan néhány száz ember van a világon, aki a bizonyításokat érti. Szerintem keressünk inkább egy olyan országot, ahol így szednek még adót :)
süti beállítások módosítása