Peter Shark kolléga elhatározta, hogy egy sorozat keretein belül bemutatja nekünk az első (majd a második) világháború kísérleti harckocsijait. Nem szaporítjuk tovább feleslegesen a szót, beszéljenek a mérnökien precíz mondatok és a - ma már néha mókásnak tűnő - képek. A mai első posztban az oroszok két monstrumáról olvashatunk.
1.1.) A Mengyelejev-tank
Tervezője Vaszilij Mengyelejev tengerészeti mérnök volt, a korszakalkotó kémikus fia. Hajógyártásban szerzett tapasztalatait felhasználva már 1911-ben (!) papírra vetette a „szárazföldi hadihajó” saját, oroszosan hatalmas változatát.
A lehető legegyszerűbb, téglatest formájú felépítmény teljes egészében páncéllemezekből állt, a hadihajókon megszokott vastagságban. Hossza 10 méter (az ágyúcsővel együtt 13), szélessége 3 méter, magassága a toronnyal 4,4 méter volt. Geometriai méretei mellett a tank tömege is óriási volt: elérte volna a 173 tonnát.
Front-páncélzata 150 mm, míg az oldalsó és hátsó lemezek 100 mm vastagok voltak. Tetőlemeze és a torony is szintén vastagon páncélozott volt. Legénysége nyolc főből állt volna, akik a farpáncélba vágott egyetlen ajtón keresztül szállhattak ki-be a tankba.
Motorját a szükséges teljesítmény miatt tengeralattjáróból tervezte kölcsönözni, míg fő fegyveréül egy 120 mm-es M1895 típusú hajóágyút választott. Az erős és megbízható ágyú képességeinek kihasználását azonban megakadályozta, hogy irányzási tartománya nagyon szűk volt. Egy feltöltéssel 51 lőszert vihetett magával, amik mozgatására a küzdőtérben egy sínrendszer szolgált. A tetőre egy Maxim géppuska került, teljesen körbeforgatható toronyban, ami elhelyezkedése folytán hatalmas holt teret eredményezett a tank körül.
Különlegessége a pneumatikus felfüggesztésű futómű volt, amivel a tankot teljesen le lehetett ültetni a földre. Ekkor az oldalsó lemezek teljesen eltakarták a lánctalpakat, és a tank egy álló erőddé vált volna. A tervező szerint ez egyaránt szolgálta volna a futómű védelmét az ellenséges tűztől, de az ágyú óriási reakcióerejét is a talajba vezette volna tüzeléskor, ami szintén a pneumatikus felfüggesztések kímélését szolgálta.
Ennek a leültetésnek a harcászati jelentősége az ágyú irányzási korlátai és az elégtelen gyalogság elleni fegyverzet miatt kábé a nullával lett volna egyenlő…
A tank teljesen leültetve
Tervezett sebessége 22-25 km/h volt, de ez több, mint hiú ábránd. A lánctalp és a kocsitest kialakítása miatt a mászóképessége is siralmas volt: gyakorlatilag csak teljesen sík terepen tudott volna közlekedni. Viszonylag keskeny lánctalpa miatt a talajnyomása is túl magas lett volna a felázott talajon, a raszputyica időszakában képtelenség lett volna vele terepen haladni. Vasúti szállításához is speciális kocsit kellett volna építeni hozzá, amire képes önerőből fel-le járni, mert ekkora teherbírású mobil daru akkor nem létezett.
Oldal- és felülnézeti metszetrajz. Jól látható a meghajtó mechanizmus, valamint a sűrített levegős tartályok. A szaggatott vonal a lőszerek mozgatásához használatos sínrendszer.
A tank csak terv maradt, mivel megrendelés nem érkezett rá (a logikus érvek mellett volt olyan indoklás is, hogy fölöslegesen erősnek tartották a 120 mm-es ágyút!), még prototípus sem épült belőle. Később vázlatok születtek egy módosított változatról is, 127 mm-es ágyúval és további két forgatható géppuskatoronnyal, de ez is ugyanúgy hamvába holt.
1:72 méretarányú makett (KORA)
1.2.) A Lebegyenko-tank
A legbizarrabb külsejű páncélozott harci jármű, amit ember valaha alkotott.
A tank megnevezés csak hellyel-közzel igaz, hiszen lánctalppal nem rendelkezett, így helyesen harcjárműnek kellene hívni, viszont abban a korban tanknak nevezték, így én is ezt használom.
Ne feledjük, hogy amikor ezek a konstrukciók születtek, a páncélozott harcjármű, vagy akkori nevén „szárazföldi csatahajó” fogalma még csak egy érdekes ötlet volt pár lelkes mérnök agyában és rajzasztalán. Semmi sem számított furcsának, hiszen még egyáltalán nem voltak gyakorlati tapasztalatok, amik fényében már a tervrajzok felett ítélkezni lehetett volna. Szinte minden ötletet kipróbáltak a gyakorlatban is (ha volt rá pénz); bizony arany évek voltak ezek!
Nyikolaj Lebegyenko vezetésével 1914-ben egy magánvállalatnál született az ötlet, hogy a tüzérségnél már régóta bevált tricikli-elrendezéssel egy önjáró, páncélozott járművet is létre lehetne hozni, ami erős fegyverzetével és mozgékonyságával a támadás éke lehet. Gyakorlatilag egy közönséges ágyútalp-formát nagyítottak fel annyira, hogy azon a küzdőtér felépítményei kényelmesen elférjenek.
Először egy kisméretű, de működő famodell készült, amit egy gramofon motorja hajtott. A modell megmutatta, hogy lehetséges ilyen járművet építeni, sőt a méretarányos próbákon nagyon jó terepjáróképességet mutatott (egy könnyű modell még szép, hogy jó terepjáró…). A cár személyesen is megtekintette a modellt működés közben, és nagyon tetszett neki a szerkezet. Azonnal meg is bízta Lebegyenkót, hogy kezdje meg a prototípus építését, a költségeket pedig személyesen ő fedezi. A tank ez után kapta nem hivatalosan a Cár nevet, holott tervezője már elkeresztelte Nyepotir-nak.
A tank tömege meghaladta a 40 tonnát, a nagy kerekek 9 méter átmérőjűek voltak. Magassága 12 9, szélessége 12, hossza 17 méter volt. Legénységét 10 fő alkotta.
A két első kerék volt meghajtva, egy-egy 250 lóerős Maybach motorral, míg a kormányzás a hátsó kerékzsámoly elforgatásával történt. Legnagyobb sebessége 17 km/h volt úton. A három hátsó kerék tömör acélból készült, ami egyben ellensúlyként is szolgált, lent tartva a jármű „farkát” lejtőn lefelé is (csak sík terepen próbálták ki, lásd később). A magasan levő küzdőtérbe vezető lépcső is ezen a hosszú „farkon”került kialakításra.
Korabeli fénykép a prototípusról
Az erőátviteli rendszer önmagáért beszél: a motor egy közönséges autókereket hajtott meg, amit rugós felfüggesztés nyomott hozzá a nagy kerék faburkolatú futófelületéhez, ami így forgásra lett kényszerítve. Igen, ez komoly! Túlmelegedés vagy beragadás esetén a rugós tag feloldott, ezzel megvédte a motort.
A közepes űrméretű ágyúból és Maxim géppuskákból álló fő fegyverzet egy forgatható toronyba került a híd (talán ez rá a legjobb szó, mert kocsitestről vagy törzsről nem beszélhetünk) tetejére, középre. A híd oldalra túlnyúlt a kerekek nyomtávján, így a két szélén is fegyverzetet befogadó gondolákat alakítottak ki, melyekben egy-egy ágyú kapott volna helyet. Egy kisebb, szintén forgatható, géppuskákkal felszerelt torony került a híd alsó részére is; a jármű magassága ezt bőven megengedte.
Szállítása természetesen csak szétszerelt állapotban volt lehetséges, a harc előtti összeszereléshez komoly műszaki háttér kellett volna. Ezt a tervezők szintén nem vették figyelembe.
Az építés a cári támogatás következtében meglepően gyorsan haladt, 1915 júliusára már el is készült a prototípus. A Moszkvától 60 km-re fekvő próbapályán, az összeszereléskor derült ki, hogy a tank tömege 50%-al nagyobb a tervezettnél (60 tonnát nyomott), mert építése során vastagabb páncéllemezeket használtak. A próbákat nagy érdeklődés övezte a hadsereg vezetői részéről is.
Kezdetben jól is haladt minden, kemény talajon a tank sebessége közel elérte a tervezett értéket, a sűrű növényzeten és a kisebb akadályokon, árkokon könnyen átgázolt. A sárban viszont a nehéz hátsó kerekek beragadtak, akár egy horgony. Az erőátviteli rendszer pedig képtelen volt elegendő teljesítményt juttatni a nagy kerekekre, hogy erőből kihúzza a beragadt hátsó kerekeket. A motorok teljesítménye is kevés volt a 60 tonnához, nagyon hamar túlmelegedtek. A sáros vagy vizes nagy kereket az autókerék képtelen volt meghajtani; egyszerűen elforgott a síkos felületen. 1918-ban ismételt teszteknek vetették alá, hasonlóan lesújtó eredménnyel.
Korabeli fénykép egy kicsit retusált újságcikkből
Ez végleg elvette a fejesek kedvét a további támogatástól, a program eddig is 250.000 rubelt emésztett fel, amiből csak azt sikerült bebizonyítani, hogy hogyan nem működik. A küllős kerekek egyébként is roppant sérülékenyek lettek volna harc közben, ez elkerülte a tervezőgárda figyelmét, a bíráló bizottságét azonban nem. Ráadásul a hatalmas kerekek a felső toronyból való kilátást és tüzelést is erősen korlátozták. A döntést hamar meghozták, a programot törölték, a tankot egyszerűen otthagyták a gyakorlótéren rozsdásodni, ahol leállt. Végül 1923-ban bontották szét ócskavasnak, részegysége sem maradt fenn.
Titus Pullo Urbino 2011.06.14. 09:25:17
@Papírzsepi: kiszedtem az alsó (ismételt) képet, remélem nem csináltam vele bajt.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.14. 09:50:57
GrG 2011.06.14. 10:09:45
www.hirzabalo.hu · http://www.hirzabalo.hu 2011.06.14. 10:12:58
csoko20 2011.06.14. 10:17:35
Pista bá 2011.06.14. 10:20:26
68nyara 2011.06.14. 11:01:23
Igaz, az adott korban, ahogy a szerző is írja, nem létezett még semmiféle tapasztalat amiből kiindulhattak volna, hogy milyennek is kell lennie egy harckocsinak. Ezek az átmeneti korszakok mindig érdekesek, nézzük csak meg a repülést, vagy a hajózást. Nyugaton hasonló elképzelések születtek (már ami a megvalósíthatóságot illeti), mire eljutottak egy valóban működőképes és bevethető típusig. Aztán ezeket az első világháborús "harckocsikat" is ma már megmosolyogjuk.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2011.06.14. 11:07:58
Tzp 2011.06.14. 11:08:18
pepin_nymburk 2011.06.14. 11:17:05
68nyara 2011.06.14. 11:19:37
Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2011.06.14. 11:25:15
off
Basszus, lezuhant és kiégett a Liberty Belle, az utolsó működő B-17-esek egyike. Már csak 13 maradt :( Pedig az Usa-beli tervezett útnál az egyik álomcél az erre való feljutás volt.. :(
On
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.14. 11:31:35
stoppos76 2011.06.14. 11:38:01
drazsé 2011.06.14. 11:38:26
naaa... azért ott van továbbra is az FT17 - amiről remélem, lesz szó a sorozatban, ami a post rövidsége okán 100 részes lesz, ugye? (macskafarmom van, kedves szerző...)
nade, tehát, ott van az ft-17, ami gyakorlatialg a mai napig meghatározta a hk kinézetét
(itt jegyzem meg, hogy nem értem kis hazánkban ezt a fene nagy francia technnológia-utálatot... jó-jó, én sem vagyok oda értük, de tessék igenis elismerni, hogy igencsak előremutató, ne adj isten forradalmi dolgok szoktak onnan kikerülni)
Circus 2011.06.14. 11:39:34
amúgy gratula a posztért, az első esetén maga a tervezés, de a visszautasítás oka (túl nagy ágyú... van olyan?) is erősen mosolyogtató.
Hullafotós 2011.06.14. 11:42:43
Ha egyszer lesz Lemil Szabadegyetem, javaslom a tantrevbe tenni ezeknek az egykori K+F projekteknek a bemutatását. Kredit értékben legalább akkora jelentőségű, mint a "Bárcák és gumitalpúak" összevont szigorlat.
68nyara 2011.06.14. 11:57:03
A francia harckocsik egyébként nem voltak rosszak. A II. VH elején, amikor rommá verték őket a németek, akkor sem a harckocsikon múlt. Sokkal inkább a légi támogatáson, harcászaton.
A cikksorozat hossza, pedig, ha tényleg végig szeretné venni a témába vágó fejlesztéseket, akkor elég lesz úgy év végéig. Érdeklődve várom a folytatásokat.
Kismy 2011.06.14. 11:58:35
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.14. 11:59:18
winston01 2011.06.14. 11:59:21
"a nagy kerekek 9 méter átmérőjűek voltak. Magassága 12 ... méter volt."
Minthogy szemmel láthatóan a kerék legmagasabb pontja egyben a járműé is volt, nem világos, hogy jön ez ki. Ha meg a kerekek sugara lett volna 9 méter, akkor se stimmelne.
LouiS 2011.06.14. 12:09:01
teddybear01 2011.06.14. 12:12:49
Balt 2011.06.14. 12:13:43
Archenemy 2011.06.14. 12:26:55
jó értelemben véve szórakoztat, hogy hányféle megközelítéssel próbálkoztak, mire kialakult az elfogadott konszenzus
ezer kösz a posztért!
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.14. 12:36:49
Titus Pullo Urbino 2011.06.14. 12:39:04
@Pista bá: ennek még a betonúton is nehezére esett a mozgás, szerintem egy kisebb fánál is elakadt, lakóház, kerítés, pajta meg főleg.
@stoppos76: nagy legyen, és sok, balsój és velíkij, napersze mógna. Német és amerikai területre is jellemző volt ez a megalománia, de az ésszerűség határain belül, amikor rájöttek, hogy nem megy, akkor abbahagyták. Ferdinand Porsche bácsi kezéből is hamar kivették a ceruzát a szörnyei megalkotása és működésképtelensége után.
LouiS 2011.06.14. 12:47:59
Cr 2011.06.14. 12:48:56
teddybear01 2011.06.14. 12:49:04
teddybear01 2011.06.14. 12:55:15
Amit viszont tényleg saját elméből hozott létre, az úgy működött, ahogy kell. Mint a Bogár, vagy a Porsche sortkocsik.
JohnnySexhell - anotherlife2time.qwqw.hu · http://anotherlife2time.qwqw.hu 2011.06.14. 13:12:45
csoko20 2011.06.14. 13:13:37
teddybear01 2011.06.14. 13:30:30
Alterix 2011.06.14. 13:39:12
Elől 1000 kozák lóval húzza, hátul 500 muzsik tolja és hip-hop máris Berlinben vannak:)
ahhaosd2 · http://kerdesek.hu 2011.06.14. 13:49:23
stoppos76 2011.06.14. 13:55:55
hiryu2,0 2011.06.14. 13:56:51
és akkor bevillan x év világháborús tapasztalata.... meg már látták a működőt.... és akkor bevillan a germán mérnöki kar zsenialitása.... aműszaki csoda....az őstigrincs..
ajánlanán 1:23-t...
www.youtube.com/watch?v=8Hr8Jl_4eGw
Hullafotós 2011.06.14. 13:57:40
S ha ilyen civileken múlna, már rég zajlana a magyar-francia/olasz/chilei Nagy Tanninháború.
Elképzelni is gyönyörű, milyen Santiagót és Bordeaux-t megcélzó csatahajó skiccek születnének abroszon egy demizson furmint után...
Pro patria et Libertate!
(bocs, elgurult a dugóm)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.14. 14:13:30
hiryu2,0 2011.06.14. 14:14:39
tényleg. tudvki vmit arról, napjaink nehéztankjai hogyan működnének hasonló helyzetben? Ugye most már bőven 60 tonna felett...
folti_ 2011.06.14. 14:15:56
OrrSir 2011.06.14. 14:19:19
Kullancs1983 2011.06.14. 14:22:42
teddybear01 2011.06.14. 14:22:59
Az amerikai tankokról nem sokat tudok, de azért már ők is kerültek szembe mocsárral..
teddybear01 2011.06.14. 14:24:47
stoppos76 2011.06.14. 14:28:50
folti_ 2011.06.14. 14:29:25
zum trucc 2011.06.14. 14:31:26
nem, remélhetőleg.
barbie83 2011.06.14. 14:34:53
folti_ 2011.06.14. 14:37:03
ahhaosd2 · http://kerdesek.hu 2011.06.14. 14:54:48
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.06.14. 14:59:01
Igen, ez már többeknek feltűnt, de majd jön a szerző és elmagyarázza.
proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.14. 15:13:55
Ön nem túl bőbeszédű, de kétszer is megtette. Fogagggyunk hogy reklámból!
Átnézegetve az eddigi kommentjeit más oldalakon, asszem én nyernék. Szalontroll.
(Annyira geci dolognak tartom az ilyen semmiről-sem-írok-csak-látszódjon-az-url kommenteket, pedig béketűrő vagyok.)
mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2011.06.14. 15:15:35
tucano 2011.06.14. 15:20:20
Bocsánat ez teljesen off, most találtam és még egyelőre nem térek magamhoz:
"1917 októberében - 1918 májusában Szovjet Oroszország különböző fegyveres egységeiben közel 85 ezer magyar szolgált. Ez óriási szám, ha figyelembe vesszük, hogy 1918 áprilisának végén az egész Vörös Hadsereg létszáma alig érte el a 200 ezer főt."
tucano 2011.06.14. 15:21:56
@proletair: 2 dollár/megjelenő komment, ha rutinosan csinálja.
on
hiryu2,0 2011.06.14. 15:37:52
Sztálin tankok és tsaik.... T-10... Nehéztankot jóóóóó ideig a Nyugat sem gyártott....
leha 2011.06.14. 15:45:12
drazsé 2011.06.14. 15:48:36
nem egészen értek egyet
szerintem a kevés vadhajtástól eltekintve viszonylag rendezett mederben ment a harckocsifejlesztés
egyrészt műszakilag meg voltak határozva az alapok, elsősorban méretek tekintetében (ugye, vasút, hidak, alagutak) ami ebből kilógott, az már eleve életképten volt
tehát méretügyielg nem lehetett elmenni maus irányba - nem is mentek
mert pl a t35 annyira nem volt nagy méretű - az sokkal inkább egy hülye koncepció utolsó rúgásaiként értelmezhető (ez ugye a "szárazföldi csatahajó" fél fejlesztés - ezeknek tényleg a háború tette be véglek a kaput, lásd char1bis)
a kv-2 meg egy vélt de inkább valós igény kielégítése volt egy rossz megoldással... amint elhagyták a tornyot, rögtön lett su152...
hiryu2,0 2011.06.14. 15:48:57
etc. Vö a berángatott magyarországi szegényparaszt, ill munkásréteg otthoni életkörülményeivel, ill A kundk hadvezetés zsenialitásával....
stoppos76 2011.06.14. 16:20:55
A háború utánt akartam írni.
tucano 2011.06.14. 16:27:14
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=73952127&t=9155900
Pedig csak első vh-s huszár rohmról kerestem képet, erre mik ki nem derülnek!
hiryu2,0 2011.06.14. 16:27:32
/Állítólag anyahajózásért itt felnégyelnek:))))))/
mallac 2011.06.14. 16:28:07
teddybear01 2011.06.14. 16:28:35
És persze elegük volt az uraikból, mert semmit sem kaptak a vérük hullatásáért.
mallac 2011.06.14. 16:30:19
hiryu2,0 2011.06.14. 16:35:44
68nyara 2011.06.14. 16:40:21
teddybear01 2011.06.14. 16:42:20
A repülőgép-anyahajó meghatározás az 1930-as évektől elfogadott a magyar nyelvben, csak az utóbbi egy évtizedben néhány (pl. monibalage) önjelölt nyelvtanár szeretné az angolomán tükörfordítást, a repülőgép-hordozót etalonnak erőltetni. Ez van.
A repülőgép-hordozó amúgy olyan teherhajót jelentett régebben a magyar köznyelvben, ami repülőgépeket szállított.
68nyara 2011.06.14. 16:47:01
teddybear01 2011.06.14. 16:49:01
teddybear01 2011.06.14. 16:51:09
azVégek 2011.06.14. 16:54:16
teddybear01 2011.06.14. 16:59:16
lenyeg.blog.hu/2009/06/25/a_valaha_keszult_leghulyebb_fegyverek_top_7
Pras 2011.06.14. 17:09:32
Ez egy ember tragédiája, más kérdés, hogy ha kijutott volna a harctérre, akkor sok ember tragédiája lett volna belőle, de - és ami még ironikusabb - még annál is többen emlegették volna fel különböző kontextusokban az édesanyját, szerelőtől a harcászati tervezésen át harckocsizóig kábé mindenki. :D
Aztán szóljunk arról is: Ők próbálkoztak. Dolgoztak. _Akartak._ Száz évvel ezelőtt. Ma Magyarország...? "Semmi szükségünk lánctalpas járműre, könnyű haderő a koncepció!"
Pras 2011.06.14. 17:13:40
teddybear01 2011.06.14. 17:22:54
Az egyik gond az vele, hogy kiépített úton nem használható, mert vagy a kocsi az utat, vagy pedig az út a kocsit szétveri.
A másik, hogy elég egyetlen méretes kő, vagy fatönk, hogy a taréjt letépje a hengerről.
teddybear01 2011.06.14. 17:24:10
Artúr Gombóc 2011.06.14. 17:58:32
kihagytad a cseheket, akik a legnagyobb önmagukat megadók voltak a monarchián belül. A horvátok a legvégéig ugyanúgy harcoltak, akár a magyarok vagy osztrákok. Csak, amikor már látszott, hogy ebből széthullás lesz meg valami délszláv állam, csak akkor hanyatlott le a harci kedvük.
folti_ 2011.06.14. 18:01:04
Eléggé specializált állatfaj, specializált körülményekre.
Pár kép egy nem szakvélemény oldalról: www.darkroastedblend.com/2011/03/radical-screw-propelled-vehicles.html
tucano 2011.06.14. 18:01:37
Ha felkínálják pár év szibériai hadifogság után, hogy lehet menni Moszkvába, csak lőni kell, én se gondolkoztam volna. Ha meg ráadásul besorozott munkásféle lettem volna, akkor azt hiszem rögtön felhúzom a vörös-fekete zászlót, mert komcsi az sose, pártfegyelmet meghagyom másnak.
Egyébként van ugye nekünk filmemlékünk is erről:
www.youtube.com/watch?v=Df8C4OWLfog
De a 85 ezer azért kemény, nem tudom ennyi ember fordított volna-e 1919-en itthon. Volt ennyi katonája egyáltalán a Tanácsköztársaságnak?
Artúr Gombóc 2011.06.14. 18:03:03
hát nem tudom, de pl. a Párducot meg a Tigrist is elkezdték már 1940-41-ben tervezni, nem beszélve a Pz-IV-ről. A 75 mm L42-es ágyúval már majdnem modern, minden benne volt, ami egy modern hk-ban. 5 fő legénység, rádió, mozgékonyság, páncélvédettség, optikai távmérő. Voltak hiányosságai - benzin motor, relative vékony páncél -, de a háború végéig bevált, és az alváza is! Nem hinném, hogy a kísérletezés kora a II. Vh közepe-vége lett volna. A T-34-gyel és a KV-1-gyel az oroszok lerakták az alapokat. A nagy kísérletezés a 30-as évek végéig tartott.
Artúr Gombóc 2011.06.14. 18:06:25
hogy mit jelent a raszputyica meg, hogy miben képes elmenni egy tank, arra csak annyit tudok mondani, hogy a gyakorlótéren a BMP-1 rendszeresen felült a hasára és nem ment tovább, ha előtte a hk-k felpuhították a talajt. De volt, hogy a tank is csak kapart és a hasán állt a sárban.
Az 1987-es nagy télen BMP-vel akarták bevinni a kórházba a fagysérülteket gyaksziról és a BMP felült az úton a hóra, egy hk-t küldeni, hogy lehúzza.
teddybear01 2011.06.14. 18:17:58
Lásd a tankos mondást!
teddybear01 2011.06.14. 18:24:13
A ilyen terepen mind az amerikaiak, mind pedig az oroszok hatalmas gumitömlőkkel felszerelt utiszerelvényeket használnak, vagy valamilyen repülőgépet. Ezek beváltak.
Dunbar 2011.06.14. 18:36:07
Egyébként kérdezném a vezérkartól, hogy lesz még valaha ókori/középkori (hadtörténeti témájú) poszt? Én annó akkor szerettem bele a blogba, amikor a pretoriánusokról volt szó, azóta az összes posztot elolvastam. Az utóbbi időben viszont alig-alig van ebből a korból :( Egyetlen mentségetek, hogy minden korszakról tudtok lebilincselően írni.
Na, de hogy ne problémázással fejezzem be a kommentem, megismétlem: ez is zseniális poszt!
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.14. 18:42:21
mérnökként nagyon bírom az ilyen útkeresős dolgokat. Főleg utólag, röhögni rajtuk. Tehát a téma zseniális, és az időzítés is kitűnő. Jól is van megírva, szóval igen kellemes nyári olvasmány. Csak így tovább! Csak így tovább!
folti_ 2011.06.14. 18:54:49
Pár késői érkező pl az USA az M3 Lee/Grant -el még bohóckodott 1940-ben is, illetve már elavult típusok ráncfelvarrásával próbálkozott(angolok, franciák) vagy az angolok, akik a háború végéig erőltették a gyalogsági-lovassági tank koncepciót, szintén beletartozik a kisérletezésbe. Szintúgy a különböző nehéz és szupernehéz tank projektek, amik a háború után is folytatódtak, amig a megrendelőik rá nem jöttek, hogy ezek már idejétmúlt elképzelések.
Igaz ittmár maga a tankok felépítése már a megszokott alváz-torony-fő fegyzerzet a toronyban elvet követte(kiveve M3 Lee), csak a paramétereik különböztek.
Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2011.06.14. 19:45:56
Ahem. Ágyú a repülőn, ugye. És a Spectre? XD
en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_AC-130
Az a 105 mm-es M102-as ott az oldalán csak nem géppuska XD
Peter Shark 2011.06.14. 21:09:37
A továbbiakban is igyekszem hasonlókkal előállni. Ez a sorozat kb. az 50-es évekig fog tartani, kifejezetten a prototípus/agyrém szupernehéz tankokról.
A 9-12 probléma: 02.00 óra körül már (amikor a forrás fordítása folyamatban volt) elsiklik néha az agy az ilyenek felett. 9 méter a kerék átmárője, ez a biztos, a fénykép alapján becsléssel is ez adódik. Köszönöm az észrevételt!
Megtiszteltetés e remek blogon megjelenni. Folyt köv. :)
Jockey11 2011.06.14. 21:29:42
@Artúr Gombóc: @teddybear01: Raszputyicát volt "szerencsém" személyesen megtapasztalni. Tény, hogy csakis a dongaút jöhet ilyenkor szóba (esetleg helikopter), de azon is inkább gumikerekűvel. Lánctalpassal csak ha nagyon muszáj, mert nagy mennyiségű járműnél ez utóbbi hamar felzabálja.
Nem vagyok szakember a hajókban, de amennyire én tudom az anyahajó katapultról indítja - a többnyire hidroplán - gépet, de mivel nincs a hajón leszállópálya, ezért a gép a vízre száll le mellé, és onnan daruval emelik be.
A repülőgéphordozó kifejezést megkülönböztetésül használják, mert ott a fedélzetre történik a leszállás is.
Úgyhogy ezt talán menti a szakzsargon-jelleg, és nem feltétlenül nagyképűségből fakad, bár én annak sem harapnám át a torkát, aki ravaszt mond elsütőbillentyű helyett.
teddybear01 2011.06.14. 21:37:11
"Nem vagyok szakember a hajókban, de amennyire én tudom az anyahajó katapultról indítja - a többnyire hidroplán - gépet, de mivel nincs a hajón leszállópálya, ezért a gép a vízre száll le mellé, és onnan daruval emelik be.
A repülőgéphordozó kifejezést megkülönböztetésül használják, mert ott a fedélzetre történik a leszállás is.
Úgyhogy ezt talán menti a szakzsargon-jelleg, és nem feltétlenül nagyképűségből fakad, bár én annak sem harapnám át a torkát, aki ravaszt mond elsütőbillentyű helyett. "
Nem. Amiről te beszélsz az a hidroplán-hordozó. Illetve a II.VH.-ig a nagyobb hadihajók fedélzetén szokásos volt egy-négy repülőgépet így alkalmazni, tűzvezetésre és felderítésre(kevés eredménnyel).
Amúgy besült konstrukció, mert erősebb hullámzásnál nem tudtak leszállni a hajó mellett a hidroplánok.
Egyszerűen azok akik ezt ennek a használatát erőltetik, pocsék szakfordítók.
Jockey11 2011.06.14. 21:41:12
És ha már itt tartunk: az megint csak nemigen lehet vita tárgya, hogy a Saturn-V viszont teljes egészében made by von Braun.
Jockey11 2011.06.14. 21:48:52
Artúr Gombóc 2011.06.14. 21:53:33
Azért jó az anyahajó megnevezés is, mert már nem lehet összekeverni semmivel. Az I. Vh-ban először nem repülőgép fedélzetről szálltak fel a gépek, hanem mellőle, úszótalpról és ha leszállt beemelték vagy fel, ahogy jobban tetszik. Most már nincs ilyen hajó, ha anyahajót mondasz, akkor is tudjuk mire gondolsz, ha nem akarod, nem kell erőltetni a hordozót. A klasszikus, sima fedélzetű hordozó az I. Vh végére született meg illetve közvetlenül utána a tapasztalatok alapján.
Artúr Gombóc 2011.06.14. 21:56:05
Hát azért ezt kétlem. Nem ő számolta ki egyedül, hogy mi, merre, hogy. Ő vezette a projektet, de gondolom dolgoztak a keze alá pár ezren a tudományos élet krémjéből. Meg azt a pár milliárd dollárt az amerikai adófizetők tolták alá .
indiscriminating power 2011.06.14. 22:10:27
Igen, és akik generátort (transzformátort stb.) mondanak áramfejlesztő (áramátalakító stb.) helyett, azok is hülyék, pocsékul beszélik az anyanyelvünket és pocsék szakfordítók. Továbbá a repülőgéphordozó kifejezést molnibalage és társai hamisították bele a kb. harminc éve megjelent Nagy hajóskönyvbe az utóbbi évtizedben. És csak te vagy helikopter :p
_________________________________
A poszt kisszerű. Nagyszerű lenne, ha nem lenne ilyen kicsi :)
Jockey11 2011.06.14. 22:10:36
Az is igaz, hogy nem reprezentatív felmérésem szerint felsőfokú végzettséggel rendelkező átlag amerikaiaknak halvány lila segédfogalmuk nincs arról, hogy ki volt a csávó.
proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.14. 22:31:24
Van egy kiváló és módfelett vastag hadihajós szakkönyv, címe Hadihajók típuskönyv. (Zrínyi kiadó) Abban is megkülönböztetik a repülőgép-hordozót az anyahajótól. Amit Artúr Gombóc kolléga írt, szinte pont úgy van a könyvben is. Azzal megfejelve, hogy az anyahajó mint egység kihalt. Az biztos, hogy könnyebb kimondani meg leírni azt hogy anyahajó. De hát ha egyszer ilyenek már nincsenek... Civiliában nem okoz problémát, ha leanyahajózunk egy hordozót, mint ahogy legéppisztolyozzuk az AK-47-et és utódait, vagy leravaszozzuk annak elsütőbillentyűjét. De ezen a blogon a posztok írói azért ügyelnek a formaságokra:)
Peter Shark 2011.06.14. 22:46:28
Peter Shark 2011.06.14. 22:51:05
Ha a megnevezésen összekaptok, akkor brainstorming ezen. Mark Bowden: Black Hawk Down könyvének könnyfakasztó fordítása: Car-15 = sorozatlövő géppisztoly :D
teddybear01 2011.06.14. 23:45:08
Az áramfejlesztőhöz meg kell még valami ami meghajtja bármelyiket. Mondjuk egy motor.
Ha nem napelemmel fejlesztik az áramot, mert akkor még kell egy erős fényforrás is, mondjuk a Nap.
Az áramváltó meg méréstechnikai eszköz, ami a transzformátor elvén működik, de nem azonos azzal.
Nem kéne olyasmiről üvöltöznöd, amihez nem értesz.
Egyébként az általad említett könyvet sem haditengerész fordította, hanem csak egy műfordító. Olyan is.
A repülőgép-anyahajóról már szó volt Magyarországon a II. VH. előtt is, reklamálj azoknál, akik ezt az elnevezést választották.
Különben is, a magyar nyelvben egy csomó elnevezés más, mint a többin. Például mi leszállunk egy járműről, a német, az angol meg lelép.
teddybear01 2011.06.14. 23:53:36
Egyre több a saját szakmámban is az igénytelen tükörfordítás, mert a fordítónak fogalma sincs mit fordít. A kiadónak meg így is jó, a szakembereket meg nem kérdezik meg. Azok legfeljebb mérgelődnek a hülyeségeken.
Ráadásul az ilyen fordítók meg vannak győződve saját magasrendű nyelvtudásukról, akkor is ha éppen hülyeségeket írnak össze.
Épp este hallottam, hogy a híradóban levadászgépezték a Memphis Bellét. Erre varrjál gombot!
tucano 2011.06.15. 03:31:46
@Jockey11: Sztem Ciolkovszkijt se hagyjuk ki, nélküle Braun még Brémáig se lőtt volna el:)
@Peter Shark: "És akkor kire fognak mutogatni?" Addigra az amik már festik a Coca-Cola feliratot a vörös bolygón:)
Gratula és jöhet a folytatás!
hiryu2,0 2011.06.15. 07:09:54
vázlata már megvan. jelenleg viszont öcsém elvitte magával az alap analóg információforrást.
/a könyvet/
hiryu2,0 2011.06.15. 07:11:12
hiryu2,0 2011.06.15. 07:17:46
vén betyár 2011.06.15. 07:25:37
Egyből bele a lecsóba, nem csigázza érdeklődésünket az évezredes előzményekkel a mozgatható ostromtornyoktól kezdve a harci szekereken és elefántokon át Leonardo da Vinci közismert harckocsitervéig.
A harckocsik gyártása már a kezdetekkor sem igényelt különleges gyártástechnológiát.A robbanómotort a harckocsik megszületése idején a gépkocsikhoz /és a repülőgépekhez, hajókhoz/ már gyártották, lánctalpat a vontatókhoz, a páncéllemezeket pedig a hadihajókhoz és páncélvonatokhoz, a géppuskákról és ágyukról nem is beszélve.
Gyakorlatilag tehát arról volt szó csupán, hogy ezeket a gyártó kapacitásokat a harckocsik alkatelemeinek gyártására állitsák át és olyan harckocsit tzervezzenek, amely használható.
Ezeket a kezdeti prototipusokat, az első elképzeléseket mutatja be a kiváló irás.
Sajnos nem tudom, hogy a következőkben mely harckocsikról lesz szó, de nyilván ismerteti majd
Vasziljev 1915-ben Rigában elkészült "Vezgyehod" /mindenüttjáró"/ harckocsiját, amely mindenben megfelelt a kor harcászati-műszaki követelményeinek.Mivel azonban a kis kapacitású orosz gépipart a tehergépkocsi- és repülőgépmotorok gyártása teljesen lekötötte, a cári hadvezetés nem kezdte meg a harckocsi gyártását.
Austriában 1912-ben Günther Burstyn főhadnagy mutatott be érdekes tervet a Militarkommiteenek, de erről valszeg a következő részben szó lesz, nem akarom lelőni a poént.
Annyit azonban megjegyeznék, hogy a Nagy Háború végéig a németeknek mindössze 45 harckocsijuk volt, szemben az antant 8ooo harckocsijával.
Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregének -Burstyn használható tervei ellenére- egyetlen egy sem.
Köszönet és gratula, nagyon várom a folytatást.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.15. 08:27:07
Nem vagyok nyelvtanár. Nem erőltetem. Nem zavar, ha más használja. Én akkor sem fogom használni. Nincs jobb dolgod, mint engem csesztetni...
@68nyara:
Az, hogy ha anyahajónak hívjátok az repülőgép hordozót, akkor a hidroplán hordozó hajók - amik az anyahajók - akkor milyen néven szerepeljenek?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.15. 08:32:00
Artúr Gombóc 2011.06.15. 09:27:23
azok nem voltak kísérletek. Rendszeresítették őket a svéd hadseregben. amit ők kitaláltak - Stridsvagn-103 pl. - azok megfeleltek a taktikai céljaiknak ( pl. a szovjetek megállítása egy időre )és Svédország terepviszonyainak.
Artúr Gombóc 2011.06.15. 09:35:24
ezt a neten egy nálad nagyobb tekintély a hajózás terén is így használja - olli.freeweb.hu vagy Horváth Zoltán -. Te is olvasod, tudom. Ott ő levezeti, hogy ez egy baromság, amin itt rugózol, hogy hordozó - mert így mondják ángliusul - vagy anyahajó. Van manapság rendszeresítve hidroplán szállító hajó, magyarul anyahajó valahol? Nincs már vagy 80-90 éve. Azóta, ha anyahajóról beszélsz, akkor a aircraft carrier-t érted alatta. Ennyi. Ha meg hidroplán szállítóról beszélsz, ami elég ritka dolog lehet, akkor kiírod, hogy mire gondolsz.
Kullancs1983 2011.06.15. 09:51:37
magus.rpg.hu/iras/mutat.php?cid=177
(A környezettől meg el lehet tekinteni.)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.15. 10:27:30
H.Z meg leírta emlékeim szerint, hogy nem korrekt, de neki tetszik az anyahajó és az olvasó közönség is ezt szokta meg.
Én meg a repülőgép hordozót szoktam meg. Ennyi. Nem értem mit kell túllihegni a témát...
Artúr Gombóc 2011.06.15. 10:58:59
akkor ne lihegjük túl. :)
A hk. meg azért ilyen kevés, mert a svédek elég sok dolgot csak maguknak építettek és saját célra fejlesztettek. Ez a hk. olyan, mint a német rohamlövegek és páncélvadászok utóda. Arra is kellett, az orosz páncélosáradatot kellett lassítani vagy megállítani.
Mi is építettünk hk-t svéd meg cseh licenc alapján, nem is sokat, de azért nem tekinteném a magyar páncélosjármű gyártást semminek, ezt akkor nem sok állam tudta a világon.
A 100.000-es darabszám meg ugye T-55,62,72 és elődje a T-34. Mennyit is lőttek ki belőlük? Szintén 100.000-es nagyságrendet. Ez a mennyiség csak hiánypótlás volt. Az amerikai, nyugat-európai tankokból a II. vh után típusonként nem épült, csak max. 5-10.000 db, minden változatukat beleértve. Ezek nem fogyóeszköznek lettek tervezve.
folti_ 2011.06.15. 11:08:18
Gyakorlatilag tehát arról volt szó csupán, hogy ezeket a gyártó kapacitásokat a harckocsik alkatelemeinek gyártására állitsák át és olyan harckocsit tzervezzenek, amely használható.
Ezeket a kezdeti prototipusokat, az első elképzeléseket mutatja be a kiváló irás." - igen, a szükséges technologiák erre az időszakra forrottak ki annyira, hogy használható eredményt adjon a házasításuk. Persze ez nem jelenti azt, hogy az első példányok ne lettek volna tele súlyos tervezési hibákkal* és az elterjedésüket nem akadályozta volna a hadvezetőség rövidlátása és konzervativizmusa.
"Annyit azonban megjegyeznék, hogy a Nagy Háború végéig a németeknek mindössze 45 harckocsijuk volt, szemben az antant 8ooo harckocsijával.
Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregének -Burstyn használható tervei ellenére- egyetlen egy sem." - fentebb említett konzervativizmus, megfejelve azzal hogy a Monarchia alulfejlett iparral rendelkezett és a háború vége felé mar nem volt elég erőforrásuk ilyesmire. A német A7V -k páncélzata például nem páncéllemezből hanem vastagabb normál acéllemezből állt.
* az angol Markok első generációi a tetőre tették a páncélozatlan üzemanyagtartályt, elősegítve a legénység minél hamarabbi megsülését ha bármilyen találat érte aminek sikerült begyújtania. A motor egyben volt a küzdőtérrel, minimális szellőzés mellett, elősegítve a szénmonoxid és egyéb mérgezéseket. A francia St Chamond terepállósága siralmas volt (a kocsiszekrény és az ágyú messze kilógott a lánctalp elé) és a tüzérnek nem volt még periszkópja, hanem a célzást egy búvónyíláson kitekintve ellenőrizte.
folti_ 2011.06.15. 11:18:41
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.15. 11:20:53
vén betyár 2011.06.15. 11:33:29
Köszönöm az értékes kiegészitést, igy igaz, sokan, sokfélével próbálkoztak, kisérleteztek, mig kiforrott a legmegfelelőbb tipus a kölönböző hadászati, harcászati alkalmazásnak megfelelően, MÉGIS mindegyiknek van valami bumfordi bája, sutasága, esetlensége ellenére, mondhatni SZÉPEK, hiába gyilkos eszközök, szemben a baktériumokkal, virusokkal, spórákkal, mindenféle gizzel-gazzal, gázzal, TöpFé-vel.
vén betyár 2011.06.15. 11:35:48
Köszi, nagyon érdekes!
stoppos76 2011.06.15. 11:44:23
Anyahajó néven, oszt csók.
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.15. 12:31:38
vén betyár 2011.06.15. 13:02:52
Igen, mint egy igazi, jobbfajta szaunázás, vodkával, nyirfagallyacskával, lányokkal, jéghideg fürdővel, sörrel...:)
A hozzászólásokat, a vitát is sokszor nagyon élvezem.
Mióta az első embercsoport /horda, törzs, csapat?/ megtámadta a másikat nőstényért, élelemért, területért stb, azóta az emberiség törtrénete, történelme harc, háború.
Kegyetlen, mégis igy van.
Közösségek és egyének csaptak össze és pusztúltak, de mégis volt valami szerepe az egyéni és csoporttulajdonságoknak, hősiességnek, kitartásnak, bátorságnak, leleménynek, stb.
Nem akarom dicsőiteni a múltat, a háborúkat, a vérontást, de ez a történelem.
Nem sunyi plitikusok, ideológusok által az emberiségre rászabaditott vész.
Haragot, istennő, zeng Péleidész Akhilleuszét,
vészest, mely sok ezer kínt szerzett minden akhájnak,
mert sok hősnek erős lelkét Hádészra vetette,
míg őket magukat zsákmányul a dögmadaraknak
és a kutyáknak dobta. Betelt vele Zeusz akaratja,
Férfiuról szólj nékem, Múzsa, ki sokfele bolygott
s hosszan hányódott, földúlván szentfalu Tróját,
sok nép városait s eszejárását kitanulta,
s tengeren is sok erős gyötrelmet tűrt a szivében,
menteni vágyva saját lelkét, társak hazatértét.
folti_ 2011.06.15. 13:09:45
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.15. 13:25:28
vén betyár 2011.06.15. 14:48:41
Kérlek szépen:):
www.youtube.com/watch?v=WfNE73vyd-k&feature=related
HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.06.15. 18:29:50
ace22 2011.06.15. 20:25:20
Remek poszt, remélem az összes, kicsit is nagy páncélos belekerül. :-)
(त्वष्टृ) (törölt) 2011.06.15. 20:54:35
Már csak a Wilhelm scream hiányzik:
www.youtube.com/watch?v=GzPykzk5Z1E
Jó, vágom, hogy ez már a második részből van, de azért vicces!
Szóval köszönet az írásért Peter!
yenoee 2011.06.15. 22:31:53
:O
yenoee 2011.06.15. 22:39:55
A második annyira beteg, ha már tanknak nem volt jó, igazán kereshettek volna neki más felhasználási területet. :)
nabazzmeg 2011.06.15. 23:13:37
vidámparkban látni ilyet, amikor szíjhajtásos autóabroncs által viszik át a forgó erőt kötött pályatestre, így biztosítva a kocsik egyenes irányú mozgását. agyrém még jó, hogy feltalálták a lánctalpat :-)
indiscriminating power 2011.06.16. 00:51:39
"A generátor váltóáramot, a dinamó meg egyenáramot állít elő.(...) Nem kéne olyasmiről üvöltöznöd, amihez nem értesz. Egyébként az általad említett könyvet sem haditengerész fordította, hanem csak egy műfordító. Olyan is."
Bla-bla-bla, obvious troll is obvious.
"A repülőgép-anyahajóról már szó volt Magyarországon a II. VH. előtt is, reklamálj azoknál, akik ezt az elnevezést választották."
Ja, a karórának és a gépkarabélynak pedig a karkötőóra és a géppisztoly elnevezést választották korábban, tehát ezeket nyilván az idők végezetéig így kell nevezni
_____________________________________
Elnézést, de hát obvious troll. Mikor jön végre a poszt következő 11 része?
Minorkavidor 2011.06.16. 21:11:52
Az osztrák-magyar kísérletről részletesen írsz majd? Folti tett egy érdekes bejegyzést. Ez számomra azért volt érdekes, mert eddig úgy tudtam, hogy 1908 volt a kísérlet ideje. A jármű elkészült, csakhogy nem készültek fel arra, hogy a zajos, benzingözös jármű megriasztja a hátaslovakat. Ez, megtörtént, mégpedig az uralkodó lovával, az öreg alig tudta megfékezni a lovat. Ez után mérgesen közölte: neki ilyen veszélyes jármű nem kell! Amennyiben foltinak van igaza, akkor a harckocsi csak 1911-12-ben, és csak a tervező asztalon valósult meg.
Peter Shark 2011.06.16. 23:11:11
Peter Shark 2011.06.16. 23:43:48
A második poszt egyik alanyáról azóta találtam bővebb infót, hogy elküldtem a kész cikket Tiborunak.
Kinek küldhetem el, hogy kicserélje majd? Képekhez nem kell nyúlni, csak a szöveg lett bővebb 2 bekezdéssel...
vén betyár 2011.06.17. 06:48:39
Günther Burstyn főhadnagy, aki vasútépitő ezredben szolgált 1912-ben nyújtotta be harckocsitervét, amely 45 LE-s motorral, lánctalppal és forgatható páncéltornyában 37 mm-es ágyúval és két géppuskával rendelkezett.
A lánctalp leszrerelhető volt és ekkor közúton is közlekedhetett.
A terepjárásra az is alkalmassá tette, hogy elől-hátúl rudas görgőkből álló áthidalószerkezettel is ellátták, árokáthidaláskor ez a görgős kar előrenyúlt, az árok túlsó partján megtámaszkodott és igy a harckocsi át tudott gördűlni az árkon.
A tervet a háború után a bécsi műszaki főiskolán megvizsgálták és működő modellt készitettek.Ha nem is kiforrott /hogyan is lett volna az?/, de szinte minden izében előremutató, korszerű harckocsi volt /lehetett volna/.
A németek a harckocsikat kezdetben nem vették komolya, még az első harctéri tapasztalatok alapján sem.A Mark-I kis sebessége, vékony páncélja ugyanis lehetővé tette, hogy ágyútűzzel, kézigránátokkal sok hk-t leküzdjenek, s amig csak kevés hk-val szemben kellett helytállni, ez többé-kevésbé sikerült is.
A hk- tömeges bevetése változtatta meg ezt a német felfogást.
Burstyn tervével hiába próbálkozott a németeknél is, ott sem fogadták el, megbizást adtak Joseph Vollmer gépkocsitervezőnek, hogy a zsákmányolt hk-k alapján szerkesszen harckocsit.Igy készült el az A7V.32 tonna, egy db 57 mm-es ágyú, 6 db géppuska.
A németek terveztek egy 150 tonnás nehéz harckocsit is, de ebből a háború végéig csak néhány darabhoz való alkatrész készüllt el, azokat sem szerelték össze.
Minorkavidor 2011.06.17. 21:46:12
Részemről van igény, poszt a "pelyhekről" jöhet!@vén betyár:
Ezek szerint Dolfi Maus-ának van I.vhb-ús előképe? Hogy ezeknek a nagyhatalmaknak mennyi fölösleges? pénzúk, idejül? és anyaguk? van? Aztán kiderül, hogy még sincs!DDDd Marhák!
folti_ 2011.06.18. 00:03:31
vén betyár 2011.06.20. 08:40:29
Nagyon érdekes a cikk és nagyon érdekes a téma.
Magyarország hadtörténete /Zrinyi - l985/ 100 000 főre teszi a résztvevő magyarok számát.Érdekesen! itéli meg:
"Ha figyelembe vesszük, hogy, hogy az emlitett időszakban a Vörös Hadseregben és a karhatalmi alakulatok soraiban tizmillió munkás, paraszt és értelmiségi fordult meg, a magyarok részvételének jelentősége a szovjet népek forradalmi harcainak végső kimenetét illetően szerénynek tűnik."
Bertényi Iván - Gyapay Gábor Magyarország rövid története /Maecenas Könyvkiadó l992/ árnyalja a képet, a csehszlovák légió bolsevikok elleni lázadásához köti a magyarok tömeges beáramlását a Vörös Hadseregbe.
külföldi bankszámla · http://www.kulfoldibankszamla.info/ 2011.06.20. 18:28:22
"Magyarok mellett nagyszámban harcoltak internacionalista gondolkodású oroszok, szlovákok és németek."
Az plusz 80-100 ezer ember, szó nélkül más irányba terelte volna a történelmet...
Untermensch4 2012.02.07. 21:51:02
yerico1 2012.02.21. 13:06:07
Az AK-47-es hivatalos terminológiában géppisztoly volt idehaza az átkosban, de azóta gépkarabély.
Mint ahogy a robotrepülő a hivatalos terminológia a cirkálórakétára is.
Olli, azaz Horváth Zoltán is egy félművelt haditechnika kedvelő, aki nem szakcikket ír, így megengedheti magának, hogy eltérjen a szakzsargontól, és akár teljesen agyament baromságokat is leírjon. A cél az olvasmányosság, igen erőteljes szubjektivitással körítve.