Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A magyar nemzetbiztonsági szolgálatok 1.0

2017.06.28. 09:00 tiboru

mind1.jpgA hírszerzéstörténelem szakemberei váltig állítják, hogy a mások titkainak kifürkészésére irányuló erőfeszítések egyidősek az emberiséggel, s ezek intenzitását talán csak a párosodás iránti igény múlja felül. Ezért szokták a kémkedést a második legősibb foglalkozásnak nevezni, hiszen a prostitúció aranyérmes helyét kevesen kérdőjelezik meg. Rendszerektől, történelmi korszakoktól és ideológiáktól függetlenül az emberek és az államok mindig is kíváncsiak voltak arra, hogy más emberek és államok mit forgatnak a fejükben, mit titkolnak és milyen szándékaik vannak. Ezen titkok megszerzésének vágya, illetve a szembenálló fél hasonló igyekezetének meggátolása hozta létre évezredekkel ezelőtt azt a szervezettípust, amit ma úgy nevezünk: titkosszolgálat (hivatalosan, a hazai szaknyelv szerint: nemzetbiztonsági szolgálat).

Nem kell ahhoz sem különösebb nyelvi értelmezési képesség, sem biztonságpolitikai PhD, hogy belássuk: egy titkosszolgálat legfontosabb jellemzője a titkosság. Ne csodálkozzunk tehát, ha a sajtóban és a közbeszédben olykor fel-felbukkanó, a szolgálatokat érintő hírek és információk számtalan pontatlanságot, valótlanságot, csúsztatást és ferdítést tartalmaznak, melyek egy része tájékozatlanságból, másik része ostobaságból, harmadik része pedig simán rosszindulatból ered. Mostani kétrészes posztomban arra teszek egy tétova kísérletet, hogy egy kicsit rendet vágjak a hírkáoszban, s a Lemilblog olvasóinak átnyújtsak egy magyar nemzetbiztonsági kiskátét. Röviden, szinte csak címszavakban tekintsük át együtt a magyar titkosszolgálatok jelenlegi helyzetét, helyüket, szerepüket és feladataikat a hazai közigazgatásban.

Legnagyobb sajnálatomra forró államtitkokkal, bizalmas értesülésekkel nem szolgálhatok. Ahogy a szakma mondaná: írásomhoz kizárólag nyílt forrásból származó információkat használtam fel (és egy-két zuhanyhíradós értesülést), esetleges következtetéseim pusztán a logikán és a jogszabályok értelmezésén alapulnak. Igyekszem objektív maradni, öncélúan nem fogom se szopkodni, se fikázni őket, de a véleményem se fogom véka alá rejteni.

Az általános helyzet

Magyarország nem is lenne Magyarország, ha nem kellene rögtön egy kicsit meghökkentő kijelentéssel kezdeni: jelen írás megszületésének pillanatában, vagyis 2017 nyarán hazánknak szám szerint hat (ezen belül három teljes értékű, két 50%-os és egy 25%-os) titkosszolgálata van. Ezek a számok első blikkre talán kicsit furcsának tűnnek, de ígérem, a kétrészes cikksorozat elolvasása után egyet fogtok érteni velem. Hogy egy tízmilliós állam esetében sok ez, vagy kevés (neadjisten pont elég), arról megoszlanak a vélemények, usaint.jpgde hogy el tudjuk helyezni magunkban ezt a számot, tájékoztatásul elmondom, hogy (ha jól számoltam) Franciaországban négy, Ausztriában és Németországban három-három, Horvátországban két ilyen szervezet van (mindegyikük a teljes értékűek körébe tartozik). Igaz, az USA 16 (tizenhat!) hasonló ügynökséggel rendelkezik, de ezekről bővebben majd talán egy másik posztban.

A szolgálatok taxonómiája

Mielőtt belemennék a részletekbe, engedjetek meg egy rövid rendszertani kitérőt, amivel remélem, nem bonyolítom túl a témát.

A titkosszolgálatok osztályozása hagyományosan két alapszempont szerint történik. Az egyik módszer az adott szervezet tevékenységének jellege szerinti besorolás. Eszerint vannak offenzív, vagyis „támadó” jellegű szolgálatok, amelyek fő szabályként más államok titkainak megszerzését végzik, általában ezek területén; ezeket nevezzük hírszerző szervezeteknek (ők a köznapi értelemben vett kémek). Hogy csak a legismertebbeket említsem: ilyen a CIA, a DGSE, a Moszad, az SZVR, az MI6 vagy a BND.

A második kategória a defenzív, vagyis „védekező” típusú szolgálat, melynek feladata az idegen államok hírszerzési akcióinak felfedése, akadályozása; az egyszerűség kedvéért legyenek ők a „kémelhárítók”. Ez utóbbiak általában persze a belső, hazai ellenséges tevékenységet is figyelik, ezért hívják őket más szóval belbiztonsági szolgálatoknak is. Hogy komplikáljam a dolgot: persze van olyan is, hogy offenzív kémelhárítás, amikor az alapfelállás szerinti hazai pályát néha felcserélik a külföldivel (magyarán: határokon kívül is nyomulnak), de most maradjunk a klasszikus esetnél. Ilyen elhárító szolgálatok az FSZB, a Sin Bét, az FBI (igen, az USA-ban ők nem csak bűnügyi, hanem belbiztonsági feladatokat is ellátnak), a DGSI, a BfV, az MI5, satöbbi.milint.jpg

A másik osztályozási szempont a szolgálatok katonai vagy polgári hovatartozása. Innen nem nehéz kikövetkeztetni a két, ide tartozó kategóriát: vannak katonai titkosszolgálatok (ők külföldi katonai titkok iránt tanúsítanak élénk érdeklődést és a saját katonai titkokat védik), illetve polgáriak (akik ugyanezt teszik, csak a civil élet területén). Katonai hírszerző szolgálat például a francia DRM, esetleg az utóbbi időben idehaza is elég sokszor behivatkozott GRU, és katonai elhárítási tevékenységet végez a sógoroknál a szépnevű Abwehramt, vagy a lengyel SKW.

Ha körülnézünk a nemzetközi titkosszolgálati porondon, azt tapasztalhatjuk, hogy ahány ház, annyi lófasz, nincs egyedüli üdvözítő szervezeti megoldás. Vannak államok, ahol mind a négy alapkategória külön szervezet (ilyen volt Magyarország is 2012-ig). Van, ahol a két katonai szolgálatot vonták egy irányítás alá, vagyis a katonai hírszerzés és elhárítás olvadt össze (amint azt látni fogjuk, ez a magyar helyzet 2012 óta, de ez a szitu a belga SGR-rel is), s akad, ahol a polgári szolgálatokkal tették ugyanezt. Megint más modell az, amikor a két típusú hírszerzés (a katonai és a civil) került egy kalapba, s a két elhárítás egy másikba. Mindegyik megoldásnak vannak szószólói és ellenzői, mi itt nem akarjuk eldönteni az évszázados vitát, csak jelezni szerettük volna, hogy milyen nehéz a szegény titkosszolgák élete. A véleményed persze jöhet a kommentek közé.

És akkor hagyjuk a további általánosításokat, lássuk a konkrét magyar szervezeteket. Kezdjük a teljes értékűekkel, ezen belül is az egyenruhásokkal, hiszen a logisztikához, a térképészethez és a GPS-hez hasonlóan a titkos információszerzés is katonai fejlesztésnek indult, s csak később vált a civilek terepévé is.

1.) Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (KNBSZ)

Amint az imént már céloztam rá, 2012-ig Magyarországnak két katonai titkosszolgálata volt: a hírszerzéssel foglalkozó Katonai Felderítő Hivatal (KFH), illetve az elhárítási illetékességgel rendelkező Katonai Biztonsági Hivatal (KBH). Ezt a két szervezetet vonták össze öt évvel ezelőtt, létrehozva az egységes KNBSZ-t, amely a honvédelmi miniszter politikai ellenőrzése és irányítása alatt működik. Klasszikus katonai szolgálatról van szó, tehát úgy hírszerzési, mint elhárítási és belső biztonsági funkciói a katonai területhez köthetőek: külföldi, elsősorban katonapolitikai és hadiipari információk megszerzésén dolgozik, rajta tartja a szemét a Magyar Honvédség teljes állományán, gondoskodik arról, hogy magyar katonai és hadiipari titkok ne kerüljenek illetéktelen kezekbe, hogy a laktanyákon belül ne üsse fel a fejét a szervezett bűnözés egyik formája sem. Céljai eléréséhez technikai eszközöket és humán forrásokat (beszervezett informátorokat, együttműködőket és alkalmi segítőket) is felhasználhat.kfh_kbh_knbsz_1.jpg

A KNBSZ az anyacége a külföldi magyar nagykövetségeken állomásozó katonai és légügyi attaséknak, akiket nyugodtan nevezhetünk nyílt állományú (angolszász eredetű szóhasználattal: "legális") kémeknek is, hiszen róluk mindenki tudja (a fogadó ország elhárítóit is beleértve), hogy hírszerző tevékenységet végeznek, s csak a feluletes látszat az, hogy diplomáciai fogadásról fogadásra járva döntik magukba a finomabbnál finomabb, szigorúan alkoholmentes italokat. Amennyire én tudom, úgy általában a magyar katonai hírszerzők ázsiója egészen jó külföldön, annak idején például a hírekben is megjelent, hogy a Balkánon nagyon jó pozíciói voltak és még az olyan nagypályásoknak is tudott újat mondani, mint a jenkik vagy a britek. És – noha régen történt – ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a híres Conrad-ügy eredetileg az ő sikertörténetük volt. Oké, a cigánygyilkosságok kapcsán kiderült, hogy nem mindig válogatják meg elég körültekintően a titkos munkatársaikat (hogy nagyon szőrmentén fogalmazzak), miként az is, hogy viszonylag olcsón meg lehet úszni a legdurvább szakmaiatlan balfaszságokat is.knbsz.jpg

A KNBSZ időnként két, elég nívós, szabadon hozzáférhető tudományos-szakmai kiadvánnyal is elő szokott rukkolni: a Felderítő Szemlével és a Szakmai Szemlével. Ezek a honlapjukról letölthetők (amíg más parancs nem érkezik), mindkettőt csak ajánlani tudom a téma iránt érdeklődő olvasóknak. Azt ne kérdezzétek, miért kell ebből mindjárt kettő, miért nem lehetett ezeket is összevonni, mint a két elődszolgálatot. Az egyik magyarázat, hogy így akarják megnehezíteni az ellenséges titkosszolgálatok OSINT-szemlézőinek a dolgát. A másik, hogy – egységes szervezet ide meg oda – a felderítők és az elhárítók egyaránt görcsösen ragaszkodnak a legalább látszólagos különállásukhoz és (ha a fel-felröppenő pletykák igazak) titkon azért reménykednek abban, hogy az összevonás csak átmeneti és előbb-utóbb ismét két malomban fognak őrölni.

2.) Információs Hivatal (IH)

Magyarország polgári hírszerző szolgálata, elsődlegesen külföldön tevékenykedik. Működését a Miniszterelnökséget vezető miniszter felügyeli. A magyar civil kémek feladata hasonlít a katonai kollégáikéhoz, azzal a megszorítással, hogy ők elsősorban olyan (nem-katonai) politikai, gazdasági, közéleti és más információk határon túli beszerzését végzik, amelyekről feltételezhető, hogy segítik a magyar nemzeti érdekek érvényesülését és érvényesítését. Nem riadnak vissza attól sem, hogy külföldi személyeket próbáljanak meggyőzni arról, hogy mekkora buli titokban Magyarországnak dolgozni, de ettől függetlenül értesüléseik döntő hányada (a szakterületet ismerők szerint 80-85 százaléka) nyílt forrásból, vagyis a fogadó ország sajtójának szorgalmas olvasásából, pletykák és híresztelések összegyűjtéséből, konferenciákon történő részvételből és internetezésből származik. Ez az úgynevezett OSINT, amiről ebben a posztban olvashattok részletesebben. Ezt nem szabad ám lebecsülni, a világ valamennyi kémszervezeténél ezek az arányok; a szigorúan titkos iratok lefotózása, páncélszekrények megfúrása, bizalmas levelezések megszerzése, vagy egy külföldi állam minisztere által lebonyolított, házasságon kívüli pásztoróra videón történő dokumentálása (a kémregényekben olvasható esetekkel szemben) inkább izgalmas kivételnek minősül, mint rutinműveletnek.ih.jpg

Az IH kihelyezett állományú munkatársai (vagyis akik külföldön élnek és dolgoznak) leplezik a Hivatalhoz történő tartozásukat; ezt nevezi a szakzsargon úgy, hogy legendájuk van. Külkereskedőkről, újságírókról, üzletemberekről, bankárokról és idegenforgalmi szakemberekről suttognak elsősorban a kémregények kedvelői, de mi persze nem hiszünk nekik.

Gonoszkodó rendőrök szerint a polgári hírszerzés gyakran belekontárkodik olyan területekbe is, amikről szereti azt hinni, hogy ért, pedig állítólag nem is. Ilyen például a szervezett bűnözés elleni fellépés. Rendőri forrásaim szerint a zsaruk sokszor a hajukat tépik, amikor kapnak egy-egy, természetesen borzasztóan titkos információt az IH-tól, amit a hírszerzők „műveleti tevékenységük során” szereztek be, s amelyek érdemi része kábé ennyiről szól: X ország Y városában szervezett bűnözők azt tervezik, hogy – mondjuk – kábítószert vagy fegyvert csempésznek Magyarországra. Slussz-passz, ennyi. "És további információszerzésre nincs lehetőség, ne is kérdezzenek vissza, továbbá kérjük, a forrás védelme érdekében mindezt kezeljék roppant bizalmasan!". Na, ilyenkor szoktak a rendőri felderítők vérnyomáscsökkentőt bevenni és elmormolni néhány „meg a kurvaanyádat, bár ne olvasnál annyi újságot!” típusú szentségelést az orruk alatt. Persze vak tyúk is talál szemet, na és miért ne szórakozhatna egy kém azzal, hogy rettenetes unalmában rendőrösdit játszik – teszik hozzá ezek a geci zsaruk, akiknek (mint tudjuk) minden kijelentését fenntartásokkal kell fogadni.

3.) Alkotmányvédelmi Hivatal (AH)

2010 tavaszáig a magyar polgári elhárítást Nemzetbiztonsági Hivatalnak hívták, ami számos szakember szerint sokkal jobban leírta a cég küldetését, mint a mostani, amit első hallásra a laikusok hajlamosak összekeverni az Alkotmánybírósággal (aminek egyik érintett se örül). Az AH hivatalos rövidítést kedvelik, ami – szó mi szó – tényleg jobban hangzik, mint az AVH. Fő feladatai közé tartozik a kémelhárítás, az iparbiztonság garantálása (a Paksi Atomerőműtől kezdve a vízműveken át a MÁV-ig), a nemzetbiztonsági ellenőrzések lebonyolítása, az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatására irányuló törekvések felfedése és megakadályozása, újabban a hazai civil szervezetek baszogatása külföldről történő finanszírozásának felderítése (amihez kiemelten sok sikert kívánunk, elvégre mi a sikerélmény egy elhárítónak, ha nem az, hogy lecsapnak mondjuk a Gyermekétkeztetési Alapítványra, ha az külföldről kap egy kis lóvét), szóval van itt tennivaló bőven, csak győzzék a fiúk (és lányok) energiával és motivációval. A Terrorelhárítási Központ megalakulásáig ők voltak illetékesek a hazai terrorizmus és extrémizmus elleni fellépésre is, de ezt a hokedlit 2010 szeptemberében kirúgták alóluk, aminek állítólag nem tapsoltak olyan nagyon.ah.jpg

A belügyminiszter alá tartozó AH – az eddig említett szolgálatokhoz hasonlóan – jogosult a titkos információgyűjtés valamennyi erejének, eszközének és módszerének alkalmazására, vagyis a szükséges feltételek megléte esetén lehallgathatja a telefonunkat, informátort toborozhat az ismerőseink közül, titokban átkutathatja a lakásunkat, elolvashatja a leveleinket és megnézheti, hol töltjük valójában az éjszakát akkor, amikor otthon azt füllentjük, hogy az egyik barátunknak segítünk az adóbevallása elkészítésében. És különösen figyeljünk oda, ha román kémek lennénk és esetleg egy magyar miniszter fejét szeretnénk elcsavarni, mert ilyen esetekben az AH nem ismer kegyelmet (lásd az úgynevezett Mucuska-ügyet 2005-ből, tessenek rákeresni a világhálón, nagyon tanulságos történet), de KGBéla esete is eléggé muris kémelhárítási szemüvegen keresztül nézve.

Amint azt említettem, az AH-sok végzik a – gyakran sajnos a nevetségesség határát súroló – nemzetbiztonsági ellenőrzéseket is. Tudjátok, ez az a cucc, amikor bizonyos munkakörök betöltéséhez ki kell töltened egy kérdőívet (tagja vagy-e titkos társaságnak, megcsaltad-e a házastársad, kémkedsz-e szabadidődben, milyen bankszámláid és megtakarításaid vannak, kikkel barátkozol, stb.), majd az ezekre a kérdésekre adott válaszaid korrektségét az AH ellenőrzi és csak akkor dolgozhatsz a kiszemelt helyen, ha nem találnak valami szart a palacsintában. Nos, ezzel kapcsolatban annyi mókás történet forog közszájon, és annyi példát tudunk minimum meglepő eredményekről (hogy például kik kaptak zöld utat bizonyos beosztások betöltéséhez), hogy ha ezeknek csak a negyede igaz, máris elgondolkozhatunk a jelenlegi ellenőrzések alaposságán és szakszerűségén.ah2.jpg

Ez volt a három, általam teljes értékűnek, azaz 100%-osnak aposztrofált magyar nemzetbiztonsági szolgálat: saját kezdeményezéből végeznek titkos információgyűjtést, ugyanakkor egyikük sem rendelkezik nyomozóhatósági jogosítványokkal. Ez azt jelenti, hogy nyílt nyomozati cselekményeket nem végezhetnek, előállítani és őrizetbe venni senkit nem fognak, legalábbis a poszt megírásának időpontjában ez a helyzet. Felhívom a figyelmet arra az érdekességre, hogy míg húsz éven át a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat egy tárca nélküli miniszter felügyelte (a katonaiakat mindig is a honvédelmi miniszter), ez mostanára megváltozott: a hírszerzésért napjainkban a Miniszterelnöki Hivatalt irányító miniszter, az elhárításért a belügyminiszter felel a kormányon belül. Annak eldöntését, hogy ezt hatalom-dekoncentrációnak, a felelősség megosztásának nevezzük-e, és hogy milyen előnyei, illetve hátrányai vannak/lehetnek, rátok bízom. A vélemények megfogalmazásának a kommentek között a helye, örömmel olvasnánk az olvasói álláspontokat.

A második részben, egy kis pihenő után a fennmaradó másik három (két és fél) magyar gumitalpú céggel folytatjuk, ne menjetek messze, mert utánatok járunk!

113 komment

Címkék: magyar nemzetbiztonság titkosszolgálat információs hivatal alkotmányvédelmi hivatal katonai nemzetbiztonsági hivatal

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.28. 14:54:36

@Sanda gyanu:

Ha minden, titkos információgyűjtésre feljogosított szervet/szervezetet ide sorolnék, akkor lenne vagy tíz.

Hidd el, tudom, mi a különbség.

Sanda gyanu 2017.06.28. 15:15:07

@Zig Zag: Én a darabszámot mondom, hogy írva vagyon, de nem a darabszámon lovaglok, hanem azon, hogy írva vagyon. Én erre helyezem a hangsúlyt. Azt gondolom te is tanultad jogból, hogy vannak a jogszabályoknak különböző értelmezései, de azért egy ilyen egyszerű, egzakt felsorolásnál nehogy már belemenjünk olyanba, hogy "habár a törvényben csak öt van írva, azt úgy kell értelmezni, hogy több is lehet funkció, küldetés meg felhatalmazás alapján" - mert egy kicsit kilógna a lóláb.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.28. 15:27:21

@Sanda gyanu:

Szerinted ha adott egy szervezet, amelyik miniszteri engedéllyel is elrendelhet pl. telefonlehallgatást vagy titkos kutatást (amit a rendészeti szervek csak bírói engedéllyel tehetnek meg, a nemzetbiztonságiak viszont miniszterivel) és az előterjesztésbe azt írja, hogy "nemzetbiztonsági céllal", akkor az a szervezet nem minősíthető mondjuk 25%-os nemzetbiztonsági szolgálatnak annak ellenére, ha a nb-törvényben nincs nevesítve?

Sanda gyanu 2017.06.28. 15:34:33

@tiboru: Nem. Mert neked személy szerint nincs jogod felvenni újabb versenyzőket a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvénybe, a listába. Még ilyen-olyan százalékos játékot játszva se. Evvan.

Te tarthatod annak, nevezheted annak, írhatsz róla így, de attól még nem lesz az. Itt nincs helye különböző értelmezésekkel játszani. Ott van a listán? Ha igen, akkor nemzetbiztonsági szolgálat. Ha nem, akkor meg nem. (Merthogy a post címe ez volt.)

Ilyen egyszerű.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.28. 15:36:13

@Sanda gyanu:

Oké, köszönöm az aktivitást és a tisztázó jellegű kommenteket :-)

NAR 2017.06.28. 17:22:51

Offtopik hozzászólás: a bábaság a legősibb foglalkozás, a prostitúció csak utána jön, a kémkedés max. bronzérmes :-)

Kullancs1983 2017.06.28. 17:52:56

@tiboru: A maffiózót. Az azért fikázós lenne, ha még őt vitték volna el. :)
A DGSI egész más kategória, a DGSE az AH francia megfelelője, és a TEK is számíthat, hacsak nincs a franciáknak még külön egy rendőrségi/csendőrségi antiterrorista ügynökségük is. (Tudtommal ami volt azt beolvasztották, de azóta felfejleszthettek egy másik részleget.)

@Sanda gyanu: Azért számolom bele, mert olyan tevékenységet végez, mint a franciáknál a DGSE.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.28. 18:26:08

@Kullancs1983:

Azért van ott bőven operatív antiterrorista egység (tehát nem leverőbrigádokról beszélek, hanem felderítőkről) a titkosszolgálatokon kívül is: SDAT (Bűnügyi Rendőrség), UCLAT (Belügy), BLAT (Csendőrség), SDAO (Csendőrség)...

Kullancs1983 2017.06.28. 22:51:27

@tiboru: Jó, hagyjuk akkor a TEK-et. Még mindig háromszor akkora titkosszolgálat jut hatszor akkora lakosságra, és a magyarénál ki tudja hányszor jelentősebb politikai-gazdasági tevékenység védelmére. Tudom hogy a létszám nem minden, és hogy náluk sincs kolbászból a kerítés, de mégis...

2017.06.29. 10:54:02

Ahhoz képest vannak sokan, hogy milyen -elnézést illetve tisztelet a kivételnek- szóval hogy milyen elképesztően ügyetlenek.
Minden hónapra jut valami röhejes (vagy végtelenül szomorú, nézőpont kérdése) botrány, amiből messziről is világosan látszik az egészen döbbenetes hozzá nem értés és/vagy eszközhiány és/vagy szervezetlenség. A politikai megrendelésre magyar állampolgárok presszionáláról már nem is beszélve mert az már a szégyenletes kategória.
Ilyen minőségű munkáért egyetlen szolgálatra is kár az adófizetők pénzét szórni, nemhogy hat darabra.

SzLH 2017.06.29. 11:09:35

Sok bába között elvész a gyermek.

Turista vagyok, nem magyar 2017.06.29. 11:32:20

Mennyi lehet az igazság azokban a hírekben, hogy a NATO-szövetségesek bizonyos információkat már nem osztanak meg a magyar nemzetbiztonsági szolgálatokkal, mert attól tartanak, hogy azok egy órán belül Moszkvában lesznek?

helgoland · http://kozbeszed.sk/ 2017.06.29. 11:36:39

@tiboru:

Mire gondoltál az AH nem ismer kegyelmet szókapcsolat alatt? Lehet nem vagyok naprakész, de tudtommal a Mucuska-ügy egyszerű munkahelyi elbocsájtással ért véget, sőt az illető Ildicu di Satu Mare még a magyar állampolgárságot is megkapta. Vagy ott egyéb hátsó alku lehetett az állampolgárságért cserébe?

2017.06.29. 11:51:36

Sokat lendít az írás irodalmi értéken, hogy random káromkodásokat írsz bele, valamint szubjektíven fogalmazol. Ezek után nehéz eldönteni, hogy igazat írsz vagy csak egy gyenge kémregény bevezetőjét.
Pedig jó a téma.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 11:54:34

@helgoland:

Lehet, hogy hiba volt nem kitenni az "irónia" emoticont..?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 11:56:52

@roli101:

Akkor esetleg vágj bele és írj egy irodalmibbat, amelyikben nincs káromkodás, nem szubjektív és az olvasónak könnyű eldöntenie, hogy mit olvas: igazat vagy egy gyenge kémregényt. Ha jó lesz, esküszöm, hogy kiteszem ajánlóba.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 12:01:38

@Turista vagyok, nem magyar:

Erre a felvetésre a TEK kommunikációs illetékesének van válasza ebben a posztban:

lemil.blog.hu/2017/05/26/_parhuzamossag_ez_a_kulcsszo

radiris 2017.06.29. 12:05:02

@roli101: ha nem tudod eldonteni hogy igaz vagy kemregeny, akkor lehet hogy ez a blog megse neked valo olvasmany :)

2017.06.29. 12:05:26

@tiboru: Ezzel védekezik minden író, aki nem bírja kritikát és meg van győződve arról, hogy az irodalmi Nobel-díjra érdemes minden írása.

Rozs Döme 2017.06.29. 12:08:42

Én ezekhez a dolgokhoz csak annyit konyítok, amennyi itt és társblogjain ragadt rám, de az szembetűnő, hogy milyen kevés az egy főre eső ktgvetés. Félre értettem valamit?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 12:08:48

@roli101:

???

Nem, ez a válasza minden tematikus bloggernek, akinek tele van a töke azzal, hogy egyes olvasók nem képesek megkülönböztetni egy blog posztjait a Rendészeti Szemlével szemben támasztott elvárásoktól.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 12:10:14

@Rozs Döme:

Mihez képest kevés? Mondjuk egy CIA-vel összehasonlítva valóban, de a Rendőrséghez képest nem olyan rossz ez...

Rozs Döme 2017.06.29. 12:13:38

@tiboru: Mondjuk a AH-nál 4.4 misi.
Netto bér 200K / hó és már meg is vagyunk.

Infrastruktúra, kis lehallgató bizbaszok költsége?

(De tényleg lövésem sincs)

Duplaxiii 2017.06.29. 12:15:43

Első blikkre megijedtem, hogy egy gender-alapú írást olvashatok, ahol valami "érdekvédő" szervezet anyázik azon, hogy a titkosszolgálatok miért titkosak és miért nem lehet mindent megtudni róluk.
De jó olvasni egy ilyen lexikális összeállítást.
Pár dolog nem részletezett, több külföldi szerv a hazaikahoz hasonlóan összetettt és komplex, gondoljunk csak a CIA-ra, amely egyaránt támadó és elemző... És jellemzően adminisztratív "tanácsadó", a valódi fizikai beavatkozásokat más, valóban ismeretlen egységekkel hajtatja végre.
De sajnos téves a mi TEK-ünk elnevezése is, mert az a legkevésbé terrorizmus elleni szerv, inkább a regnális hatalom elkülönített "munkásőrség" jellegű alakulata. Vállalkozók üzleti alapú meghurcolása nem terrorzimus elleni harc...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 12:25:53

@Rozs Döme:

Passz, ehhez csak annyit tudok hozzátenni, hogy az AH Fehérvári útra történő költöztetéséhez még utólag kiutaltak nekik vagy 6 milliárdot, ha jól tudom.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 12:28:11

@Rozs Döme:

Ami a kis lehallgató biszbaszokat és hasonlókat illeti, azokat inkább az NBSZ szerzi be és működteti (róluk majd a második részben).

helgoland · http://kozbeszed.sk/ 2017.06.29. 13:03:16

@Rozs Döme:

Csak az összehasonlítás képett a szlovák:
1, polgári kb. 50 milliió euró (44 körül volt, de közel 7 millióval túlköltekeztek)

2, katonai kb. 30 millió euró (ezt teljesen szétlopták néhány éve)

3, szlovák NBH kb. 8 millió euró

Összesen kb. 85-90 a kb. 120 millió eurós magyar költségvetéshez képest.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 13:10:36

@helgoland:

És kábé feleakkora az ország, úgyhogy a mieink arányosan alul vannak finanszírozva :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 13:14:36

@tiboru:

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az ebben a posztban szereplő három mellett van még három szervezet, melynek a költségvetése összesen még kábé 28 milliárd forint (vagyis 90 millió euró)...

helgoland · http://kozbeszed.sk/ 2017.06.29. 13:22:30

@tiboru: Ahogy mondod.

Egyébként ha 11 milliós populációt tudna felmutatni az ország, Szlovákia akkor lenne a fele. Sajnos a magyar népesség jelentősen visszaesett, már csak 1,8:1 körül mozognak az arányok.

déjá vu39 2017.06.29. 13:43:41

@Duplaxiii: Persze. Ezért nem a TEK védi a Köztársasági ELnököt - túl sokat jelentett Áderről Orbánnak.

déjá vu39 2017.06.29. 13:51:58

@tiboru: Nekem is bántotta a szemem az "ahány ház, annyi lófasz" kiszólás. Ez nem irónia, hanem szimpla alpári káromkodás. Az eredeti, "ahány ház, annyi szokás" közmondás éppen ennyire megtette volna.

A cikk viszont tetszett.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 14:03:33

@déjá vu39:

Nem ironikus akartam lenni, hanem alpári.

Az elismerést köszönöm.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 14:28:14

Na, így az ötvenedik komment környékén csak rákérdezek: senkinek nincs véleménye arról, hogy a négy alaptípusú szolgálatot (katonai-polgári, illetve offenzív-defenzív) milyen rendezőelvek alapján lenne érdemes csoportosítani és miért?

Abban reménykedtem titkon, hogy erről is fogunk egy kicsit dumálni, nem csak arról, hogy milyen mocskos szám van.

Rox 2017.06.29. 14:40:16

Remélem, hogy majd az a részleg is bemutatásra kerül, ahol a speciális kütyüket gyártják a Szakszolgálatok számára, úgymint a cipőtalpba rejtett mikrofon, mandzsettából kilőhető kloroformos altatónyíl, ultrahangos rajzszögszóró és hasonlók.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 14:57:02

@Rox:

Az erről szóló bekezdések már engedélyeztetési eljárás alatt vannak!

Mikrobi 2017.06.29. 15:53:01

Az Alaptörvény és az Alkotmányvédelmi Hivatal egyaránt a német elnevezés tükörfordítása. Szerintem hülyeség, de legalább nem légből kapott.
A magukat civil szervezeteknek nevező szervezeteknek irtózatos lobbierejük van, és ha ehhez külföldi (szinte végtelen) pénzforrásokat kapnak, akkor bizony nagyon oda kell rá figyelni. Sőt, akár aktív intézkedésekkel is küzdeni kell ellenük. Ez tipikusan titkosszolgálati feladat. Na, most a Gyermekétkeztetési Alapítvány pont nem ilyen NGO, sőt, éppenséggel elég kormányközeli. Nem hiszem, hogy a tevékenységének nagy nemzetbiztonsági kockázata lenne a TASZ-szal meg a Migration Aiddel szemben.

Rox 2017.06.29. 16:12:09

@tiboru: Köszönöm, várom az eredményeket. Addig is néhány kérdés a Szolgálatok törvényes működésével kapcsolatban, ami sosem hagyott nyugodni és végre feltehetem egy hozzáértőnek:

1. Miért van az, hogy az egyik Cégnél simán lehet dumálni az objektumőrökkel, amíg leér a kapuhoz, aki a pizzát rendelte, míg egy másik helyen kizárólag csak sötétített üveg mögül, torzított robothangon hajlandó kommunikálni az őrszolgálat?

2. Miért jó, hogy az egyik Szolgálatnál elöl-hátul tükörfala van a repimosdónak? Igazán furcsa volt úgy állni a piszoárnál, hogy közben végtelenül megsokszorozódott egy nemes testrészem tükörképe.

3. Az egyik helyen az előcsarnok közepén van egy sasmadaras logós padlómozaik. Szabad rálépni, vagy ki kell kerülni? (Régebben ez nem volt kérdés, mert kordonnal volt körülvéve...)

proletair · http://lemil.blog.hu 2017.06.29. 16:37:15

@Mikrobi:

Én személy szerint túlzásnak érzem azt, hogy az amúgy nyílt sisakkal játszó külföldről támogatott civil szervezetekre bármilyen szolgálatot ráállítsanak. Mert mit lehetne ilyen módszerekkel elérni ellenük? Ezeknek a szervezeteknek a lényege a nyilvánosság.

Amúgy egy normálisan működő országban nincs is létjogosultságuk ezeknek. (vagyis mennél több pénzt tolunk stadionra, annál több pénzt kap majd a Gyermekétkeztetési Alapítvány-aminek nem is lenne szabad léteznie)

Kullancs1983 2017.06.29. 17:00:23

@tiboru: Ha már így kérdezed, szerintem Magyarország gazdasági és politikai helyzetét figyelembe véve simán elég lenne egy hírszerző meg egy elhárító szervezet, és mindkettőnek lenne katonai részlege. De valószinűsítem, hogy ez egyenes út lenne a tábornokok lázadásához, és egy-kettő szétkapnák a babaruhát, mert ő miért kap annyi pénzt, én meg miért csak ennyit, ő miért szól bele, én meg miért nem tudhatok róla, és hasonlók, ahogy egy hisztis feleség csinálná. De ez csak az én véleményem, akinek szintén csak mocskos szája van, titkosszolgálati szakképzettsége viszont nincs. :)

..?., 2017.06.29. 17:37:04

@helgoland: és effektíve mit csinálnak a való életben? monjuk felkelnek reggel és..? vagy ezek nem is alszanak? van valami szakmájuk ezen kívül hogy mittomén orvos vagy kutató vagy valami műveltség? vagy az ilyenek fujkálják azt rengeteg obskurus 3betűs tageket meg egyebet a hévnél :D

Phaedradrága 2017.06.29. 18:07:32

Mondjuk szvsz el van baszva az egész, a jelen nem hidegháborús politikai helyzetben nincs értelme szervezetileg különválasztani a katonai és polgári hirszerzést, az elhárítást meg pláne. Ki ellen és hol??? Gyakorlatilag szakmailag egy egy hirszerző, és egy belső elhárító szervezet indokolt, két nbsz-el egy külföldi, egy belfőldi. Belülre egy katonai biztonsági szolgálat elkülönülten

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 18:54:55

@Rox:

1.) Ezt hívják vállalati kultúrának. A dumálós hely biztosan a BM alá tartozik, a torzított hangú meg feltételezem Budán van, ez mindent megmagyaráz.

2.) A mosdós helyzet számomra is újdonság, de továbbítottam a kérdést az illetékesnek, aki azt mondta, hogy tud róla, de csak annyit mondhat, hogy a tükrök beszállítója a főigazgató sógora.

3.) A padlómozaikra rá szabad lépni, ha a nyakba akasztható ID-kártyád zsinórja fekete színű.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 18:56:11

@Mikrobi:

Szerinted a civil szervezetek több pénzt kapnak külföldről, mint a magyar állam?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 18:59:40

@Kullancs1983:

Rivalizálás és sértődés szerintem így is van, a költségvetési pénzekért most is folyamatos a vetélkedés (az illetékes miniszterek és államtitkárok érdekérvényesítési képessége és befolyása függvényében), de vélelmezem, hogy ez a világon mindenhol hasonlóképpen történik.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 19:02:28

@Phaedradrága:

A jelen nemzetközi helyzetet egyre kevésbé lehet "nem hidegháborús politikai helyzet"-nek nevezni.

Az egyik alapkérdés szerintem az, hogy egy katona és egy civil, vagy egy hírszerző és egy elhárító mentalitása között nagyobb a különbség, vagyis a két katonait és a két polgárit érdemesebb összevonni, vagy a két hírszerzőt és a két elhárítót.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 19:05:57

És hogy teljesen aktuális legyek:

privatbankar.hu/makro/kemhaboru-tort-ki-a-tersegunkben-309136

Ha az utolsó bekezdésnek van valóságalapja, a szolgálatok felköthetik a gatyájukat.

Untermensch4 2017.06.29. 19:09:04

@déjá vu39: " Az eredeti, "ahány ház, annyi szokás" közmondás éppen ennyire megtette volna."
Sztem lakonikus tömörséggel össze próbálta gyúrni az "ahány ház annyi szokás"-sal a "minden pincében van egy hulla"-t és a "hülyék mindenhol vannak"-t. :)

Untermensch4 2017.06.29. 19:28:29

@tiboru: Bár nem értek hozzá, nekem is az tűnik működőképesnek hogy a p+k hírszerzés és a p+k elhárítás legyen egy-egy cég, meg külön egy a honvédség+rendőrség belső elhárításának, és még egy amelyik a hírszerzést és az elhárítást nézegeti minőségbiztosítási szempontból.
Mondjuk van még egy homályos elképzelésem arról is hogy egy autonóm alkotmánybíróság is kellene és ennek is vhogy illeszkednie kéne az előző szervezetekhez, de ennél a résznél már biztos hogy zavar támadna az erőben. Egy nem demokratikusan választott AB mint a ciklusban gondolkodó politikusok fékje/ellensúlya...

Untermensch4 2017.06.29. 19:40:30

@Mikrobi: A civil szervezetek a működésük során vagy nem sértenek törvényt, vagy igen. Ez rendőri-ügyészi feladat. A külföldi finanszírozás lehet külföldön végzett hírszerzői feladat mert ott ugyebár nincs hatásköre a rendőrségnek-ügyészségnek nyomozni.
Ha egy adott szervezet tagja törvényt sért, az megint rendőri-ügyészi feladat, akár "hülyedrogos" akár "terroristát bújtató/etető".
A migration aid kapcsán egy érdekesség: magyarországon a törvény szerint minden gyerek tanköteles. Nos, ha átlépi a határt akármennyire legálisan is egy gyerek, az is. Ehhez képest fel sem vetődött hogy hogyan is kellene betartani ezt a törvényt... és ez jól mutatja bizonyos, mentelmi joggal is bíró jogászok tehetségtelenségét. A gyerekkel érkező hűdeveszélyes illetők és a velük együtt vándorlók ellen indíthattak volna eljárást a gyerekek jogainak megsértése miatt, azaz hogy nem járatják őket iskolába. Ja bocs, ahhoz egy működő oktatási rendszer is kéne...
A TASZ kapcsán meg van olyan hogy pl a monopolhelyzetű áramszolgáltatónak van lobbiereje, így azt érzi hogy a vele szerződéses viszonyban nem álló, önmagának sziget-üzemű napelemes házikót építő emberhez betörhetnek, felszerelhetnek egy "vakdugós" villanyórát majd mindezt ki is számlázhatják...
De ez az egész "végtelen finanszírozás" -probléma magától megoldódik hamarosan. Amint Mészáros "gazdasági szingularitás" Lőrinc eléri a kritikus pénzügyi tömeget és a bolygó vagyonának több mint 50%-át birtokolja, már csak őt kell hírszerzésileg megfigyelni. :)

Kullancs1983 2017.06.29. 20:35:02

@tiboru: De gondolom nem mindegy, hogy a katona a honvédelmi minisztertől nem kap pénzt, vagy a belügyitől. Vagy ha kap, akkor miért kap. Presztízs és egó mindenekfelett, a többi meg Isten segedelmével majdcsak megoldódik...
Sokfelé van olyan (történelmileg kialakult) felosztás, hogy a hírszerzés a katonai titkosszolgálaton alapul, az elhárítás pedig a polgárin. Magyarországon szerintem történelmi alapok és normális honvédelem híján ez nem lenne járható út.

@Untermensch4: A minőségbiztosítás alatt mit értesz? Ha belső ellenőrzésre gondolsz, azt szerintem jobb házon belül megoldani. Ugyanígy a hadsereg és rendőrség ellenőrzése is lehetne az elhárítás feladata.
Ja, kötelező iskolai oktatás... Szerintem nincs olyan oktatási rendszer, akármilyen normális, ami fel van készülve nagy tömegben érkező, fél tucat különböző, jószerivel ismeretlen nyelven beszélő, eltérő iskolai alapokkal rendelkező gyerek fogadására.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.06.29. 20:49:57

@Kullancs1983:

"Szerintem nincs olyan oktatási rendszer, akármilyen normális, ami fel van készülve nagy tömegben érkező, fél tucat különböző, jószerivel ismeretlen nyelven beszélő, eltérő iskolai alapokkal rendelkező gyerek fogadására."

Nem tudom, mi a valós helyzet, de hallomásból úgy tudom, a skandinávoknál ennek elég szép hagyománya van.

Vader nagyúr 2017.06.29. 21:15:52

Először üdvözölném a blog olvasóit, másodszorra köszönet a szerzőnek a hiánypótló cikkért!

A katonai és a civil élet olyan szinten különálló élettér, ami szerintem indokolja a katonai és civil titkosszolgálatok elkülönülését/elkülönítését. Ez kb. mindig így volt és azt hiszem, lesz is, akár közigazgatási, akár jogi/igazságügyi téren. És ha jól sejtem, a vérmérséklet terén is vannak különbségek. El tudjátok képzelni, hogy az egész bagázs a belügy, vagy a hadügy alá tartozzon? A magam részéről kizártnak tartom.
Az már más tészta, mennyire indokolt a felderítő és elhárítási feladatok elkülönítése. Attól félek, itt is igaz, hogy sok bába közt elvész a gyerek: minél több a szervezeti egység, annál nagyobb az esélye, hogy az információk megosztásának elve sérül. Pláne hogy tudjuk, hogy állnak egymáshoz a szolgálatok... Jó lenne, ha a működési területek elméletileg tisztázott elkülönítése mellett lenne a szolgálatok közt egy hallgatólagos megállapodás, mi kinek is a dolga. Így talán nem lenne annyira presztízs, ill. büszkeségbeli kérdés a vélt/valós sikeresség, információk megosztása, stb. (Mivel abszolút laikus vagyok, nem tudom, talán létezik is ilyen?)

Személy szerint zavarónak tartom, hogy az IH a miniszterelnökséget vezető miniszter alá tartozik. Minek? Miért? Hogy kerül oda? A magam részéről politikai okot sejtek a háttérben.

A TEK-et személy szerint egy kicsit erőltetetten létrehozott sima beavatkozó, "majd-jól-berúgjuk-az-ajtót" egységnek tekintem, ahol a valódi titkosszolgálati feladatokhoz szükséges "szoftver" egyszerűen nincs meg. A neten valahol volt is már szó arról, mekkora megütközés is kísérte külföldi titkosszolgálati szervek oldaláról a TEK-es fiúk egy-egy megnyilvánulását.

Ami a civil szervezetek AH-s nyektetését illeti, fene megette. Simán el tudom képzelni, hogy maguk az AH-sok is rühellik. Az egész körül akkora cirkusz van mostanában, ami pláne titkosszolgálati szempontokat nézve messze több kárt okoz, mint amekkora haszonnal kecsegtet. Ekkora visszhang mellett a magam részéről nehezen tudok elképzelni ténylegesen hatékony titkosszolgálati tevékenységet.
És persze annak a veszélye is simán belefér a képbe, hogy az AH úgymond "megrendelésre" vizsgálódik majd, mint pl. a NAV.
Nem irigylem mostanság az AH-sokat... nem lehet egyszerű a dolguk a Gránitszilárdságú Alaptörvény szellemében eljárniuk akkor, amikor a jogalkotás/jogalkalmazás több esetben is nyiltan alkotmány- és jogellenes...

morph on deer 2017.06.29. 22:46:26

@Vader nagyúr:
"És persze annak a veszélye is simán belefér a képbe, hogy az AH úgymond "megrendelésre" vizsgálódik majd,"

Csak-csak visszakerül előbb-utóbb az a hiányzó 'V' betű, és helyreáll a világ rendje.
Az állami narratíva gyakran már kellő hitelességgel képes idézni a korhű légkört, szóval már csak párat kell aludni addig, ahogy kinéz

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.06.29. 22:58:29

@tiboru: Papíron "integrálódnak" . A valóságban nem. Még jóval a mostani menekültválság előtt volt Merkel egyik elhíresült beszéde, melyben a kancellár szerint a "mulitkultualizmus megbukott"..
Valamelyik politikai hetilapban olvastam egy interjút egy Bitter Ákos nevú nyelvtanárral, aki kint tanított németre friss bevándorlókat. És hát eléggé szkeptiuksan jött haza.
Véleménye szerint jó ha 10 % szere majd munkavállaládhoz elég német nyelvtudást. Állítása szeint sok, muzulmán világból jött fiatal számára az individuális munka, tanulás és az individuális számonkérhetőség fogalma is érthetetlen, ami pedig az európai típusú munakultúra alapja lenne. Többségük egy olyan világból jön, ahol a férfi seftel ügyeskedik egy alapvetően törzsi szerveződésű társadalmoban, a nő pedig egy szaporodó és háztartási eszköz.
Érdekes módon a nyugat- afrikai keresztény feketéket másmilyennek találta, és integrálhatónak tartotta, amit arra vezet vissza, hogy ezeken a területeken a katolikus egyház missziós iskolahálózatot tart fenn, és valamelyest elterjedt az európai típusú regula a gyerekek között..

Untermensch4 2017.06.30. 05:22:14

@Kullancs1983: Nem csak a belső ellenőrzést értem alatta. Ha a hírszerzésnek és elhárításnak van egy "közös ellensége" akkor az egymással való rivalizálás helyett erősödhet az együttműködés...
A magyar oktatási rendszer kis tömegben érkező, horvát anyanyelvű, született magyar állampolgárok fogadására sem alkalmas. A kis tömeg a konkrét esetben 1 (azaz egy) fő.
Attól még a törvény előírja a tankötelezettséget. Igaz írt már elő törvény évekig olyan igazolvány birtoklását is aminek a kibocsájtásáról szóló kormányrendeletet visszavonták és nem is fostak újat. Ez egy ilyen joghézagállam. A heraldikusok meg tévednek, az árpádok piros-fehér csíkozása nem folyókat meg mittudoménmiket jelképez, hanem egy fésűt, aminek a fele a hézag.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.30. 06:08:21

@Mikrobi:

Így igaz.

Eleve ezek a "civilek" nem valódi civilek, hanem lobbisták. Az pedig közérdekű infó, hogy egyes hatalmasok valakiken keresztül befoltásolnak.

Sose értettem a ballibeket. Az zavarja őket, hogy valaki külföldön élve szavaz, de az nem, hogy Soros belepofázik a magyar belügyekben, külföldön élve.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.30. 06:12:42

@Turista vagyok, nem magyar:

Mivel tömve vannak az ellenséges szervezetek egymás kémeivel, így úgyis minden infó Moszkvába kerül Brüsszelből, ahogy fordítva is.

Mr. Waszabi 2017.06.30. 08:18:36

óvatosan kérdezem: minek ennyi? Egy ilyen pici országnak elég volna egy, de az jól szervezett legyen.

Kullancs1983 2017.06.30. 10:05:11

@tiboru: Részleteket én sem ismerek, ahogy a Magyarországra érkező iskoláskorú gyerekek létszámáról sincs adatom úgyhogy ezt most hagyom inkább.

@Vader nagyúr: Nos, mint írtam is, Európa nagyjában azért elég szépen meg tudták ezt oldani, de ha csak a magyar viszonyokra értetted, úgy egyet kell értenem veled.

@Untermensch4: Szerintem inkább csak az árnyékháború finomodna. Nem csak a két ellenfél lenne, hanem egy harmadik fél is, aki mindkettőnek riválisa és szövetségese egyszerre...
Ó, az az elmaradott magyar iskolarendszer! A szerb rendszer ezt sokkal egyszerűbben kezelte, mikor beérkeztek a Koszovóból elüldözött albán cigányok, egyszerűen betették őket a magyar osztályokba. Kisebbség, oszt kész.

@Mr. Waszabi: Túl nagy hatalom, és túl sok érzékeny információ lenne túl kevés kézben, ráadásul a hírszerzés és az elhárítás úgyanúgy elkülönülne.

konrada 2017.06.30. 10:07:17

@Mr. Waszabi:
Az ország mérete mindegy. Elég 1 db rohadt alma egy szervezetben vezető-döntési helyzetben, hogy az adott szervezetet eltérítse. Így a párhuzamos szervezet(ek)- bár néha tényleg túlbiztosításnak, többszörösített aparátusnak-költségnek tűnnek - ellenőrzési, biztosítási szempontból szükségesek lehetnek. (S az áthallás: fékek-ellensúlyok, egymástól független államhatalmi szervezetek, nem véletlen...;)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.06.30. 10:33:19

@Mr. Waszabi: Nem hinném. Eleve egész más jellegűek a katonai hírszerzési és a civil hírszerzési eladatok.
De ha egy csúcsszervbe szerveznéd a nem katonaiakat, akkor is egymással rivalizáló alosztályokat kapnál. Lásd pl. az RSHA-t a harmadik birodalomban. Ebbe a csúcsszervbe tagozódott be a Gestapo, az SD inland , az SD ausland, sőt még a bűnügyi rendőrség is. Mégis a köztudatban külön szervezetekként élnek.

Ferenc Kato 2017.06.30. 14:28:48

@MaxVal BircaMan HJCD: Engem nem zavar, ha Soros - vagy bárki más - belepofázik a magyar belügyekbe. Én is belepofázok pl az amerikai belügyekbe, mert azt gondolom, hogy a mostani elnök egy éktelen nagy tuskó.
Gondolom, sokakat inkább az zavar, hogy ez a Soros kurva gazdag. És az is igaz, több ezer éve, hogy akinek sok a pénze, sok mindenre képes. És a csútit elsősorban ez zavarja. Neki is sok pénze van, de a Sorosnak még több. És ez fáj neki. Meg ezek szerint neked is. Nekem nem.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.30. 14:46:09

@Ferenc Kato:

Engem nem érdekel, kinek mennyi pénze van. Soros helyében meg nem akarnék lenni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2017.06.30. 15:18:20

@Mikrobi: Találós kérdés: a Négy Mancs Alapítvány melyik kormánytól kaphatott zsét, amikor kis híján lenullázta a magyar baromfi ágazat libamáj exportját? Költői kérdés: ha a TASZ, a Krétakör, meg az Ökotárs a NER ellensége és "külföldi ügynök" címke viselésére kötelezett (hozzáteszem szerintem helytelenül), akkor a Négy Mancs miért nem?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2017.06.30. 15:26:05

@Untermensch4: Ez jó ötletnek tűnik, csak az a kérdés, hogy a hatalmi játszma miként lenne feloldható ha k+p hírszerző és k+p elhárító szervezeteket hoznának létre? Konkrétan a HM, a BM, vagy a Miniszterelnökséget irányító miniszter? Esetleg egyik sem, vagy mindhárom? :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2017.06.30. 15:45:27

@MaxVal BircaMan HJCD: Engem egyáltalán nem zavar, ha civil szervezetek olyan dolgokat tesznek, ami egy kormány feladata lenne, de nem teszi. Jó látni, hogy vannak akiket érdekel olyan emberek sorsa, akiket a kormány magára hagyott. A lista ezekről az emberekről, ügyekről sajnos túl hosszú. Az se zavar, ha a civil szervezetek igyekeznek féken tartani egy olyan kormányt, amely tehetségéhez mérten mindenféle féket és ellensúlyt igyekszik leépíteni, bénítani, vagy egyenesen megszüntetni, ami a hatalma korlátaként értelmezhető. Piréziában például, meg Longobárdföldön pont a kormány jelent nagyobb nemzetbiztonsági kockázatot, nem pedig a civil szervezetek, akik tűcsere programokat, roma felzárkóztatást támogatnak, menekülteknek segítenek, meg iskolatej kampányt csinálnak.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2017.06.30. 15:55:24

@tiboru: Hmm. A cikk végkövetkeztetése igen érdekes, miszerint Rogán Antal zsarolhatóvá válhatott. Én azt mondom ez egyenesen elviselhetetlen kockázat! Most már tenni kéne valamit! :D :D :D

Untermensch4 2017.06.30. 18:22:44

@Zig Zag: Az illetékes miniszter elvtársak (és alárendeltjeik) közti rivalizálás kordában tartására töprengek: nem ciklushoz kötött alkotmánybíróság és egy esetleg csak annak beszámolni köteles olyan kicsi szervezet ami belső elhárítást végez de a különféle szervezetek fejétől kezdve.
Belezavarhat a gondolatmenetbe a dredd bíró, a zsivány egyes és a piréz jogállamban szerzett élmények... :)
A katonai és a polgári hírszerzés miért különbözik? Mindenből lehet fegyvert csinálni, a társadalmi-gazdasági háttér pedig a valóságban hozzátartozik a katonai területhez, nem?

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.06.30. 22:48:23

@Ferenc Kato: Csak te nem finanszírozol USA beli szervezeteket külföldről, a demokratikusan megválasztott vezetés lejáratására.
Nem is sokáig kísérletezhetnél ezzel, hisz ott sokkal sokkal szigorúbbak a civil szervezetekre vonatkozó törvények, mint nálunk.
Hamar megjelennének a szövetségiek, lepecsételnék az irodát ,és némi testüregi motozás után előzetesbe basznák az általad fizetett "értelmiségi" zsaoldosokat..:)

Digitális Dzsihád 2017.06.30. 22:58:41

@Untermensch4: Hááát, elképzelhető olyan, hogy a kotona felismert minden fegyvert 0,17 incstől 533 miliméterig, de nem annyira van otthon a mikroelektronikában, textiliparban, könyvelési-pénzügyi adatokban, gyógyszeriparban, vagy a Holsten-fríz tehenek tejhozamában, vagy bármi más olyan szakterületben, ami az átlagos Lokál olvasó tudásszintjét egy picivel meghaladja. Oszt amikor betör az Arton Capitalhoz, lehet, hogy olyan dossziét hoz el, amit pont azért "felejtettek" elöl, egy jól látható helyen, hogy az legyen a csali. Nagy, piros, átlósan rányomtatott SzIGORÚAN TITKOS felirattal. De csak humbug adatok vannak benne. Ezzel szemben a Pénzügyi és Számviteli Főiskoláról, vagy a Műegyetemről toborzott hírszerző csak belenéz a zöld dossziéba és rögtön látja, hogy
kilóg a lóláb, ha mindjárt az első oldalon a Bevételek oszlopban betűvel van a számlaosztály megnevezve, vagy olyan titkos fegyver tervrajzát kell ellopni, aminek papíron 99-el kezdődik a vámtarifaszáma, a kísérleti gyógyszer a leírás alapján az emberi kromoszóma 24-ik párjára hat, az új vegyifegyver hatóanyaga a gyanúsan hangzó dihidrogén-oxid, vagy véletlenszámgenerátor van beépítve az urániumdúsító centrifuga fordulatszámát szabályozó számítógépes program forráskódjába. Az ilyen adatokat akár ott is lehet hagyni, kár ellopni. Szóval nem árt, ha van némi ismeret azzal a szakterülettel kapcsolatban, ami után kémkedik. Szerintem. Mert nem biztos, hogy a kotonai hírszerző mindenhez ért, mint Chuck Norris.

Most nagyhirtelen nem jutott eszembe több frappáns példa.

Untermensch4 2017.07.01. 06:58:04

@Digitális Dzsihád: " Ezzel szemben a Pénzügyi és Számviteli Főiskoláról, vagy a Műegyetemről toborzott hírszerző csak belenéz a zöld dossziéba és rögtön látja, hogy
kilóg a lóláb..."
Ezek tényleg frappáns példák voltak de még ilyen nagyon amatőrként is úgy vélem, ahol forráskódok meg fríz tehéncentrifugák vannak, oda nem a kommandós csáknoriszt hanem informatikust meg biológust szokás küldeni kémkedni. Az meg hogy az infós/biológus milyen szervezet alkalmazásában áll, szinte mindegy. Csak ha hangsúlyozottan polgári hírszerző és mégis olyan tehén forráskódját találja ami metán helyett szarint fingik akkor ez a sok polgári között egy katonai információ. Most hagyja ott és majd máskor érte megy a katonai hírszerző, vagy passzolja tovább (vagy majd akiknek leadta otthon) a katonai hírszerzésnek?

Kullancs1983 2017.07.01. 10:36:59

@Digitális Dzsihád: Ugye tudod, hogy James Bond is katona? És mégis mennyi mindenhez ért... (Mielőtt lecsapnád a magas labdát, hogy ő nem is igazi, szeretném jelezni, hogy épp olyan életszerű mint a példáid.)

Untermensch4 2017.07.01. 11:03:12

@Kullancs1983: Mielőtt lecsapná a magas labdát, "az urániumdúsító centrifuga fordulatszáma" az sztem beugratós példa: lemil.blog.hu/2011/04/06/a_stuxnet_projekt

Kullancs1983 2017.07.01. 18:16:09

@Untermensch4: Pedig már úgy elképzeltem, ahogy a Számviteli Főiskoláról toborzott hírszerző végigolvassa a programot mielőtt ellopja, és észreveszi hogy baj van..:(

Untermensch4 2017.07.01. 22:05:39

@Kullancs1983: Sztem csak az első párezer sort olvassa el és már abból ráérez... :)

Hiryu2,01 2017.07.01. 23:52:12

@tiboru:
-végez érdemi munkát igen/nem
-fedez maffiózókat igen/nem
- kiröhögik-e a komoly "cég"-ek igen/nem
ilyesmi?

Hiryu2,01 2017.07.02. 00:07:31

@Digitális Dzsihád: khhmmm
munaerőpiac van kérem.. toborozni kell.-. Shin Bet pld: idén beadtak egy kódot a médiába, ha feltörted, már tudod hol kell jelentkezni...

www.liveleak.com/view?i=58d_1493549260

www.timesofisrael.com/shin-bet-looking-for-recruits-who-can-crack-cyber-riddle/

Hiryu2,01 2017.07.02. 00:08:11

Itt pedig megtekinthető egy éles bevetés

www.youtube.com/watch?v=d4vnRZQuRhI

bocs.

Kullancs1983 2017.07.02. 00:24:18

@Untermensch4: De akkor nem a Pénzügyi és Számviteli Főiskoláról, vagy a Műegyetemről kell toborozni, hanem az Asztroshow-ból! A magyar kém egy szál varázspálcával többet ér, mint egy amerikai ötezer számítógéppel! :D

checking out the Moon 2017.07.02. 02:13:52

@tiboru: és miért jó alpárinak lenni?

Untermensch4 2017.07.02. 12:20:25

@checking out the Moon: Megfelelően adagolva az alpáriság irodalmi színvonalat növelő stílusértékkel bír.

Digitális Dzsihád 2017.07.02. 13:38:44

@Kullancs1983: Természetesen jó pár Fleming könyv figyel a polcon. Szerintem nem James Bonddal van a gond, hanem talán azokkal, akiket a magyar róna termel ki magából. Ismerve a hazai felsőoktatást, a ZMNE tevékenységét, pont abban látok problémát, ha egy kotonai főiskolát végzett hírszerzőt eresztenének rá egy kőkemény civil projektet kifürkészni. Úgy, hogy nincs a háta mögött 5-10 év szakmai tapasztalat az adott területből. Mert akkor benne lesz a pakliban, hogy könnyen megvezetik valami humbug infóval. Hát ezért nem tartom jó ötletnek, hogy a civil és katonai felderítőket összevonják. Inkább kémkedjen katonai célok után. A cipész maradjon annál a fánál, amelyiket kapta. (Szóvicc volt.)

Rechtsextremisten 2017.07.02. 14:22:41

Véleményem szerint elég volna egy offenzív defenzív részleg a megfelelő (pld. katonai, polgári) főosztályokkal, osztályokkal.
A rendelkezésre álló pénzből jól megfizetni a népet és kiválogatni az embereket. Oszt egy ilyen egységet már jó lehetne integrálni egy egységes EU-s egységbe, ahol talán így a súlyunk is nagyobb lenne. Sajnos a valóság az szerintem, hogy lassan már mindenki igényt tart egy saját bandériumra (Csák Máté effektus), ami az erők és eszközök szétforgácsolásához vezet. Arról nem is beszélve, hogy egy kiélezett helyzetben ez akár polgárháborús helyzetet is eredményezhet. Plussz még ezek a gyenge és szétforgácsolt bandériumok könnyen szembefordíthatók és kijátszhatók egymással szemben, ami az ellenérdekelt szolgálatoknak egy aranybánya és nem szolgálja az ország érdekét.
Hovatovább ott tartunk, hogy már a hamutipróknak is saját bandériuma lesz.
A Feldeítő Szemlét korábban mindig élvezettel olvastam, mert mindig volt benne néhány olyan cikk, amin azért érződött, hogy a szezője nem pusztán a közkönyvtárakban lévő információhalmazból dolgozott. Továbbá mindig volt olyan cikk, ami számomra újat mondott és más szemüvegen keresztül mutatta be a világot, mint a média. Végül is ez a hírszerzés dolga. Nekem úgy tűnik, hogy ezen szerzők és cikkeik kezdenek eltünedezni a szemléből sajnos.

Kullancs1983 2017.07.02. 14:59:43

@Digitális Dzsihád: Ha a civil és a katonai felderítőket összevonják, akkor mindenki a saját szakterületén fog informálódni, ez lenne a lényege. Értem én, hogy Magyarországon semmi nem működik, ami máshol igen, de van egy rakás katonai titkosszolgálat akik köszönik szépen, nagyon jól elvannak civil téren is.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.07.02. 23:35:01

@checking out the Moon:

Ki mondta, hogy jó? Nekem borzasztó lelki trauma, amikor leírom vagy kimondom, hogy "lófasz", "kurva anyja" meg ilyesmi. Tudom, szar meló, de valakinek ezt is meg kell csinálnia.

tükörfúrógép 2017.07.03. 08:15:15

@tiboru
SzVSz nehezen tudom elképzelni, hogy egy katona és egy civil nagy örömmel és boldogságban tud együtt dolgozni egy szervezetben. Valszeg valamelyik csoport előbb-utóbb a másikra nőne, vagy folyamatos (veszekedés) vita alakulna ki, hogy most akkor katonák vagyunk vagy civilek? Emiatt én szétválasztanám a katonai és a polgári szolgálatokat (ahogy ez most is van). Nem tudom, hogy azokban az országokban, ahol ezt összevonták, ténylegesen mennyire működik, de hát ezt szerintem csak azok tudják, akik konkrétan benne dolgoznak. A különböző szolgálatok közötti rivalizálás és titkolózás meg elkerülhetetlen, mióta világ a világ, szinte minden szakmában (villanyszerelőtől az informatikáig) a szakemberek elégé ellentmondásosan viszonyulnak egymáshoz (eufemisztikusan fogalmazva:) ).
A hírszerző és az elhárító funkciók szétválasztásának meg gondolom az lehet az indoka, hogy elégé más a feladatuk, meg a cselekvési terük. Ebben egyetértek az USA nézetével, hogy a CIA nem dolgozhat belföldön, az FBI meg - legalábbis alapesetben - külföldön. És ha már USA: nem véletlen, hogy a tucatnál több különböző szolgálatot rendeletekkel próbálják közelebb hozni egymáshoz, hogy gördülékenyebb legyen közöttük az információáramlás. Egyébként nehéz is elvárni, hogy a saját embereiért, infrastruktúrájáért valamint kapcsolati rendszeréért felelős szolgálat kiadjon magából információkat egy másik szolgálatban dolgozó csapatnak, akik esetleg - mivel nem az ő terepük - elefánt a porcelánboltban módon szétbarmolják a gondosan kiépített kapcsolataikat /vagy miket/. Egyébként ez lehet egy indok mégiscsak az összevonás mellet, hogy házon belül talán jobban kezelik az ilyen szitukat.

..?., 2017.07.03. 13:15:16

sztem ma már csak 'mule'okra van szükség (mint a drogcsempészésnél) cybergójokra akiknek a szemével látni és a fülével hallani lehet ideoa transzportálják a nanomasinákat a borg legvégül ugyis asszimilál minent!!4!

Hiryu2,01 2017.07.03. 13:56:43

khm.. asszem ez még idefér...

igaz most meég sem megerősíteni, se megcáfolni nem tudom a hírt....

index.hu/belfold/2017/07/03/a_pakisztani_titkosszolgalatnak_dolgozhatott_a_halalkamion-ugy_elso_rendu_vadlottja/

debreczenizoli 2017.07.03. 16:05:54

hm... nagyon elnent ez a kommentszekció az aktuálpolitizálás irányába. a szerkesztôségnek lenne javaslatom ami a baráti körben már bevált: ha valaki behoz politikát egy beszélgetésbe az mellékelljen egy pár didit is. hamár idegeli a jónépet akkor a nyugtatót is küldje utána!

Circus 2017.07.18. 09:20:55

@tiboru: Így három héttel később egy teljesen külsős (se rendvédelmi, se gumitalpú, se semmilyen egyéb erőszakszervezeti múlt) vélemény a csoportosításról, hamár kérdezted:

1-1 'támadó' és 'védelmi', illetve 1-1 katonai és polgári, egy négyzetre fazonírozva, sarkokban az egyes szolgálatokkal, azaz katonai védő / katonai támadó / civil támadó / civil védő. Ezek pedig természetesen szoros kapcsolatban, illetve részben átjárhatóan működnének a 2-2 szomszédos szervezettel: a katonai védelmi a másik katonaival és a védelmi tevékenységet végző civillel, és így tovább, körbekörbe, a tetejébe pedig egy 'összfegyvernemi' központtal, 1-1 fő a 4 'szakág'-tól, + 1 vezénylő tábornok, rotációban, mondjuk néhány éves váltásban. Kell-e mondanom, hogy utóbbinak (így a szervezeteknek se) ne lehessen politikai főnöke?

Lehet, hogy pont a kívülállóságom miatt, de minden mást feleslegesnek érzek - nyilván vannak olyan hatalmi vagy 'hagyományőrző' érdekek (meg egy csomó, amiről sejtelmem sincs), amelyek ezt mindig is felül fogják írni, de ezek sallangok. Szerintem.

Naív vagyok, tudom, de a biliből már kihúztam a kezem, szóval nem menthetetlen :D

(egyszer majd mostmár tényleg be fogok regisztrálódni a konteóra, ígérem)

Kullancs1983 2017.07.18. 11:37:49

@Circus: Nem is olyan régen még így volt, csak egyrészt van aki soknak ítélte a 4 szervezetet (mert minek annyi), kicsit problémás lenne az egy főnök mind felett, és nem tudom van-e olyan ország a világon amely lemondott arról, hogy a politika irányítsa a titkosszolgálatok működését (főleg hogy a pénzt ők adják). Ja, és a titkosszolgálatok közti részbeni(?) átjárhatóság is igen komoly gond szokott lenni mindenhol, még a magyarnál fejlettebb titkosszolgálati kultúrákkal rendelkező országoknál is...
süti beállítások módosítása